پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1)

word 45 MB 30369 124
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۰,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری

    چکیده

    با افزایش جمعیت شهر ها، واژه فضای سبز و کاربری های فضای سبز شهری مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از این رو هر چه شهرها بزرگتر می شوند احساس نیاز به وجود فضای سبز چه برای بهره برداری مستقیم شهروندان و چه از نظر نقش پالایش محیط روزبروز بیشتر می شود. اهمیت فضاهای سبز در محیط شهری، تا آن حد است که بعنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع مطرح است و مزایایی چون درمان بیماریهای روحی، محیطی مطلوب برای پرورش کودکان، یکپارچگی اجتماعی، حفظ آسایش و ... دارد. ضمن اینکه این فضاها برای عموم مردم در گذران اوقات فراغت، تفریح و مصاحبت با دوستان وگردهمایی های اجتماعی و فرهنگی استفاده می شوند. در این پژوهش فضای سبز شهر بندر انزلی مورد بررسی قرار گرفته است. این شهر با مساحت 9 کیلومتر مربع و جمعیت 116664 نفر براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 در ساحل دریای خزر قرار گرفته و یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در شمال کشور است و براین اساس لازم است که سرانه فضای سبز آن بیشتر از سایر شهرها باشد.

    واژگان کلیدی : برنامه ریزی شهری، فضای سبز شهری، تحلیل فضایی- مکانی ، بندرانزلی

     

    مقدمه

    پیشرفت فناوری اطلاعات دنیای کنونی که موجب افزایش رسانه های جمعی شده است، انسان امروز را با ازدحام اطلاعاتی مواجه کرده و بر بحرانهای محیطی افزوده است. شهرهای پرجمعیت، ظهور کلان شهرها و محیط های پرتراکم و پر ازدحام زندگی، پیامدهای افزایش جمعیت اند که با توجه به مناسبات و تعریف روابط جدید انسانی در قرن اطلاعات، نوعی زندگی با مشخصه بحرانهای عصبی برای زندگی انسان قرن بیست و یکم رقم زده اند. می توان گفت ازدحام جمعیت و ازدحام اطلاعات بر بحرانهای محیطی افزوده و به طور همزمان، اصلی ترین ویژگی شکل دهنده به پارادایم های زندگی انسان معاصر شده اند و همزمان ضایعات جسمی و روانی بسیاری را برای انسان به وجود آورده، بنابراین از میان عوامل متعدد تأثیرگذار و پدید آورنده بحران محیطی، سه عامل تراکم جمعیتی، ازدحام اطلاعاتی و بحرانهای زیست محیطی به خصوص فقدان ارتباط انسان با طبیعت نوعی بحران عصبی و روانی برای انسان معاصر آفریده و این بحران عصبی بر پیامدهای نامطلوب تأثیر مستقیم داشته است.

    بی توجهی به طبیعت در دنیا، پس از انقلاب صنعتی، در تمامی کشورها با پیشینه های تمدن گوناگون، رخ داد. بطوریکه تخریب آن با سرعت زیاد، تاکنون پیامدها و هزینه های بسیاری همراه داشته است. برخی از این پیامدها به صورت فراگیر شامل همه انسانها شده( مثل تخریب لایه اُزُن و ...) و برخی دیگر در مناطقی مشخص رخ داده است (مثل بی توجهی به اهمیت حضور طبیعت در ساختار شهرها و کلان شهرها). آثار تخریب طبیعت همراه ازدحام جمعیتی و ازدحام اطلاعاتی عصر حاضر (عصر اطلاعات) پیامدهای جسمی، روانی و اجتماعی بسیار زیاد و با هزینه های گزاف برای انسان به وجود آورده و موجب شده تا بسیاری از کشورها به تدریج به تدوین برنامه هایی برای بازنگری و بازیابی طبیعت بپردازند. بیست سال پیش انقلاب محیط زیست تنها یک دل مشغولی بود... امروز یک جنبش جهانی است... و محیط زیست جهانی در دستورکار دنیا اولویت پیدا کرده ... چه غیرمتحمل و چه مسرت بخش که علاقه به حفظ زمین جای عزم به نابودی آن را گرفته باشد. لذا وظیفه جدیدی پیش روی ماست- درک شیوه کار جهان و تنظیم رفتار خویش در واکنش به این آگاهی، حفظ زمین، سبز کردن و التیام آن( مک هارگ، 1991، دیباچه). در طراحی شهرهای امروز تلاش می شود تا طبیعت در قالب پارک های شهری به محیط زندگی متجلی شود اما این موضوع نتوانسته به نیازهای روانی انسان پاسخ کاملی بدهد. زیرا در طول تاریخ، انسان با طبیعت به عنوان سرچشمه و مادر خویش ارتباطی مستقیم و بی واسطه و سهل و مداوم داشته، که این پیوند در دوران صنعت و با چیره شده ماشین سخت ناتوان شده، در این دوران با محصور و زندانی شدن انسان در بین ساخته ها و مصنوعات خویش، به ظاهر در بسیاری موارد نیازی به نگهداری پیوند خویش با طبیعت احساس نمی کند. شهر انزلی ازجمله شهرهایی است که در پی افزایش جمعیت و گسترش فیزیکی، مکان و تعداد فضای سبز آن نسبت به گذشته تغییر زیادی ننموده است درواقع با گسترش جمعیت افزایش فضای سبز صورت نگرفته است و به همین جهت سرانه فضای سبز مردم شهر انزلی با سرانه استاندارد فاصله دارد.

    فصل اول

    کلیات طرح تحقیق

    1-1: بیان مسئله

    جمعیت شهری ایران در طی دهه های اخیر به خاطر عامل مهاجرت،رشد طبیعی، تبدیل روستا به شهر و الحاق تعداد زیادی روستا به شهر افزایش فراوانی یافته است . این افزایش، باعث تغییراتی در ساختار و همچنین بافت شهرهاگردیده است، به طوری که جمعیت مهاجر در حاشیه شهرها اسکان یافته اند و این امر باعث افت کارکردهای شهری شده است، به گونه ای که این جمعیت مازاد نیاز به خدمات متعدد شهری دارند و شهرها عمدتاً توان پاسخگویی به آنها را ندارند.

    شهر انزلی دومین شهر استان گیلان از لحاظ میزان جمعیت ، بعد از شهر رشت است که تراکم بالای جمعیت در انزلی ، کاستی ها و نواقص بسیاری در جهت بهره مندی از فواید فضای سبز را برای ساکنان آن مواجه ساخته است که این مساله در خصوص پارک های درون شهری کاملا محسوس  می باشد. عدم برخورداری محلات مختلف شهری از پارک های درون شهری و همچنین توزیع نامناسب این کاربری در سطح شهر انزلی ، اهمیت و ضرورت تحقیق را در این عرصه آشکار ساخته است. عنوان تحقیق تحلیل فضایی- مکانی فضای سبز شهری در شهر انزلی مطالعه موردی بوستانهای ناحیه (1) می باشد. جمعیت شهر مورد مطالعه نسبت به دهه های قبل در حال افزایش است و بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس مسکن 1390، جمعیت شهر انزلی 116664 نفر بوده است که این افزایش جمعیت منجر به توسعه فیزیکی شهری و توزیع جغرافیایی نامناسب کاربری های  شهری از جمله کاربری فضای سبز شده که مکان یابی این نوع از کاربری های شهری را با مشکل مواجه ساخته است. استانداردهای سرانه فضای سبز در جهان (25-20 مترمربع) می باشد و سرانه تعیین شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی در شهرهای ایران (12-7 مترمربع) است. درصورتیکه سرانه فضای سبز شهری در بندر انزلی کمتر از  4 مترمربع برای هر نفرمی باشد.  در این تحقیق سعی بر آن است که با ارزیابی ، به کیفیت و کمیت آن در سطح شهر از نظر موقعیت مکانی و تناسب و همجواری با سایر کاربری ها مطابق با معیارهای مکانیابی پرداخته شود و با روشن ساختن نقاط قوت و ضعف پارک های درون شهری بتوانیم گامی مفید در جهت ارائه پیشنهاداتی معقول و مناسب کاربری فضای سبز در سطح شهر برداریم.

    1-2: اهداف تحقیق

    هدف اصلی تحقیق تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در شهر انزلی است.

    اهداف فرعی تحقیق عبارتند از :

    شناسایی فضای سبز در شهر انزلی

    تبیین پراکندگی فضای سبز در شهر انزلی

    تبیین کارکردهای فضای سبز در شهر انزلی

     

     

    1-3: سوالات تحقیق

    آیا سرانه فضای سبز موجود در شهر بندر انزلی در حد مطلوب می باشد؟

    1-4: فرضیه های تحقیق

    توزیع مکانی و فضایی، فضای سبز شهری در بندر انزلی نامناسب است.

    سرانه  فضای سبز شهری در بندر انزلی کمتر از میزان استاندارد آن است.

    نحوه دسترسی جمعیت به فضای سبزی شهری در بندر انزلی نامناسب است.

    1-5: روش تحقیق و مراحل آن

    روش تحقیق در این کار توصیفی- تحلیلی بوده است که با استفاده از پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه و
    نقشه های شهری اطلاعات گردآوری شد. و با استفاده از نرم افزار EXCEL و SPSS کار پردازش و تجزیه
    و تحلیل داده ها انجام گرفت.

    1-5-1: روش گردآوری اطلاعات

    برای جمع آوری داده های مورد نیاز برای انجام تحقیق حاضر  از دو روش کتابخانه ای  و میدانی استفاده شده است. بدین ترتیب که از مطالعات کتابخانه ای از نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن شهرستان انزلی و سالنامه آماری و مقالات و کتابهای تخصصی و اطلاعات موجود در سازمانهای دولتی از جمله معاونت  برنامه ریزی، شهرداری، سازمان فضای سبز  و جهت تهیه نقشه های موضوعی از نقشه های سیاسی،توپوگرافی،زمین شناسی،خاک و کاربری اراضی در مقیاسهای مختلف استفاده شده  است.در مطالعه میدانی نیز  به تکمیل اطلاعات اسنادی اقدام به تکمیل پرسشنامه و تکمیل آن در محدوده مورد مطالعه شده است. همچنین در این بخش از مطالعات ، از طریق مشاهده ، مصاحبه و عکس اقدام به جمع آوری اطلاعات لازم شده است.

    1-5-2: ابزار گردآوری اطلاعات

    ابزار گردآوری اطلاعات در روش کتابخانه ای به صورت فیش برداری ، جدول و کروکی و .... بانکهای اطلاعاتی بوده و در روش میدانی پرسشنامه و دوربین عکاسی می باشد.

    1-6:جامعه آماری

    جامعه آماری در این پژوهش مراجعه کنندگان به بوستانهای شهری در بندر انزلی می باشد. که حدود 384 پرسشنامه توسط مردم تکمیل شده است.

    1-6-1: تجزیه و تحلیل اطلاعات

    در این مرحله داده های حاصل از پردازش تجزیه و تحلیل می گردد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری، برای رسم جداول و نمودارها از نرم افزار Excel استفاده شده که جداول ترسیمی را به نمودار مبدل ساخته، برای پردازش اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شده است همچنین برای نمایش مصور داده ها وترسیم نقشه ها از نرم افزار ArcGIs استفاده شده است.

     

    1-7: مشکلات و محدودیت های تحقیق

    محدودیت اصلی در انجام این تحقیق همچون بسیاری از فعالیت های پژوهشی در کشورمان، عدم وجود اطلاعات و آمار کافی و صحیح و درصورت وجود عدم امکان دسترسی آسان به آنها می باشد.

    مشکلات و محدودیت های تحقیق حاضر را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

    § فقدان نقشه های به روز، جهت تحلیل وضع موجود

    § فقدان نقشه های مربوط به کاربری اراضی شهری، طرح جامع و تفصیلی مربوط به شهر

    عدم همکاری مسئولان ذیربط در ارائه آمار و نقشه های شهری

    1-8: واژه ها و مفاهیم پژوهش:

    1-8-1: فضای سبز شهری

    فضای سبز شهری به مجموعه فضاهای باز و سبزی گفته می شود که در داخل محیط های شهری با اهداف مشخص، برنامه ریزی و عملکردهای معینی برعهده آنها نهاده شده است (مطلبی، 1383). در تعریفی دیگر آمده است « فضاهای سبز شهری بخشی از فضاهای وسیع یا محدود موجود در محدوده عملکردی شهر است که به منظور ایجاد تنوع و زیبایی، افزایش کیفیت زیستی، تأمین رفاه انسانی و ارائه خدمات ویژه به شهروندان انتخاب شده و با انواع پوشش های گیاهی بومی و غیربومی، تحت نظارت و مدیریت شهری قرار دارد(ضرابی و تبریزی، 1385).»

    از دیدگاه شهرسازی، فضای سبز شهری عبارت از بخشی از استخوان بندی و مورفولوژی شهر است. به بیان دیگر، فضای سبز در کنار اسکلت فیزیکی شهر، تعیین کننده اندام و بطور کلی سیمای شهر می باشد. از اینرو هرگاه طراحی شهر بدرستی انجام گیرد، و نیز به دقت به مورد اجرا گذاشته شود، منطق طراحی حکم می کند که میان این دو  عامل یعنی بخش بی جان و جاندار مورفولوژی شهری به گونه ای تعادل برقرار گردد(حسین زاده دلیر، 1372).

    پارک منطقه فراخ و بازی برای استفاده های تفرجگاهی عامه در کنار شهرها(مجنونیان، 1374) فضای عمومی و خدماتی است که از ترکیب میان عملکرد و بیان تصویری شکل می گیرد و در زیباسازی منظر شهر نقشی مهم ایفا می کند و به عنوان رابطی میان زیباسازی و فضاهای عملکردی مطرح می گردد
    (حسین زاده دلیر، 1372). اصولاً طبیعت و ماهیت این فضاها به گونه ای است که تمام طبقات مردم می توانند از آن استفاده کنند. در پارک های عمومی سعی می شود که تمام وسایل سرگرمی و رفاهی، تقریباً برای هرگونه سلیقه، فکر و سن وجود داشته باشد(حکمتی، 1369).

    1-8-2: توزیع فضایی

    چگونگی قرار گیری عناصر، پدیده ها، نقاط و مکان ها بر روی سطح کره زمین پراکندگی توزیع فضایی نامیده می شود. بطور معمول جغرافی دانان از نقشه برای نشان دادن توزیع جغرافیایی پدیده ها در روی سطح زمین یا قسمتی از آن استفاده می کنند. (بهفروز، 1374، ص 18)

     

    1-8-3: فضا

    فضا حجم مکانی و زمانی مجموعه ای از تمامی فعالیت هایی است که انسان در راه تسلط بر طبیعت و برای بقاء خود انجام می دهد. بعبارت دیگر منظور فضایی اقتصادی و اجتماعی است که منعکس کننده  تمامی هستی جوامع انسانی است (معصومی اشکوری 1370، ص 53). در جغرافیا مفهوم فضا به دو صورت فضای مطلق و فضای نسبی بکار برده می شود. فضای مطلق دارای کیفیت عینی، مشخص و طبیعی است درصورتیکه فضای نسبی بطور مداوم در اثر نیازهای اجتماعی و اقتصادی و شرایط تکنولوژیک تغییر می یابد. از دیدگاه علم فضایی، مردم در فضاهای نسبی زندگی می کنند. بدین ترتیب فضای فعالیت، فضای اجتماعی، فضای ساخته شده و فضای عملکردی در محدوده فضای نسبی جای می گیرند. (شکویی، 1375، ص286).

    انسان با فعالیت در محیط طبیعی، محیط مصنوع را می سازد. فضا مجموعه ای از انسانها، فعالیت ها، محیط طبیعی و محیط مصنوع است. به بیان دیگر(فضا) محدود  به ابعاد فیزیکی نشده و آنچه را در خود داشته اعم از فیزیکی و غیرفیزیکی و یا ایستا و پویا را شامل شده و دارای بعد زمان است. در مقیاس زمان فضاترکیبی از نقاط ثابت و متحرک است. هرگاه مقیاس زمان تغییر نماید آنچه زمانی ثابت تلقی شده است به متحرک تبدیل می شود. برای نمونه ممکن است روستایی مورد تخریب قرار گیرد و یا بار دیکر در مکان سابق خود ساخته نشود(دروئو؛، 1371، ص 64). درونمایه فضا شامل پدیده های طبیعی، ساختهای انسانی همانند شهرها، روستاها، راههای ارتباطی و مزارع هستند که محتوی طبیعی و انسانی فضا را شکل می دهند. اما هر فضای جغرافیایی دارای ابعادی است که از فاصله، جهت و موقع نسبی شکل می گیرد. درونمایه هر فضا به همراه پراکندگی نابرابر پدیده های طبیعی و انسانی سبب تحرک در جامعه می شود. بدین ترتیب تحرک مکانی و فضایی در جامعه تابعی از ابعاد فضا محسوب می شود. برتای مثال روستائیان دارای دسترسی به مراکز درمانی، تحرک مکانی و فضایی کمتری را نسبت به روستائیان فاقد دسترسی به این مراکز دارا می باشند.(شکویی، 1375، 291).

    1-8-4: مکان

    هر موقعیت یا فضایی که اطلاعات معین و خاصی با خود داشته باشد و به لحاظ این اطلاعات هویت پیدا کند به مکان تبدیل می شود. از دیدگاه گروهی از جغرافیدانان انسانگرا، مکان بعنوان بخشی از فضای جغرافیایی که از سوی فردی یا چیزی اشغال شده  و در آن ارزشهای حس شده تجلی می یابند تعریف می شود(جانستون، 1379). هویت هر  مکان از سه عامل الف) مشخصه های طبیعی و نمودهای ظاهری آنها ب) فعالیت های مشاهده پذیر و کارکردها ج) مفاهیم یا نمادها تشکیل می شود. در داخل هریک از این سه عامل ، شرایط و عناصر زیادی وجود دارد که با یکدیگر قابل ترکیب بوده و هویت ویژه ای را سامان
    می دهد. هویت هر مکان، ویژه همان مکان است.(شکویی، حسین 1375).

    Abstract

    The term green area and usage of urban green areas have been considered more by increasing of  urban population. Thus, as the cities are being enlarged, the need for existence of green area will increase day by day whether for direct exploitation of citizens or for the role of environment refinement. The importance of green areas in urban environment is so much that is brought up as one of the indexes of societies’ development and possesses some benefits such as treatment of mental disorders, an ideal environment for raising children, social integration, maintaining comfort and …

       Furthermore, these areas are used by public for spending their free time, leisure and companionship with their friends and social and cultural gathering.

       In this study, the green area of Bandar Anzali has been investigated. This city covering an area of 9 square kilometers and a population of 116664 people according to the public census of population and housing in 1390 is located in the coast of  Caspian Sea. It is one of the most significance tourist destinations in north of  the country and therefore it’s necessary to include more green areas than the other cities per capita.

     

    Keywords: Urban planning, urban green area, spatial analysis, Bandar Anzali

     

  • فهرست:

    چکیده...................................................................................................................................................................................... 1

    مقدمه......................................................................................................................................................................................... .2

    فصل اول : کلیات طرح تحقیق........................................................................................................ 3

    1-1: بیان مسئله....................................................................................................................................................................... 4

    1-2: اهداف تحقیق.................................................................................................................................................................. 4

    1-3: سوالات تحقیق................................................................................................................................................................ 5

    1-4: فرضیه های تحقیق.......................................................................................................................................................... 5

    1-5: روش تحقیق ومراحل آن................................................................................................................................................ 5

    1-5-1: روش گردآوری اطلاعات.......................................................................................................................................... 5

    1-5-2: ابزارگردآوری اطلاعات............................................................................................................................................. 5

    1-6: جامعه آماری................................................................................................................................................................... 5

    1-6-1: تجزیه وتحلیل اطلاعات............................................................................................................................................. 5

    1-7: مشکلات ومحدودیتهای تحقیق....................................................................................................................................... 6

    1-8: واژه ها ومفاهیم پژوهش............................................................................................................................................... 6

    1-8-1: فضای سبزشهری....................................................................................................................................................... 6

    1-8-2: توزیع فضایی.............................................................................................................................................................. 6

    1-8-3: فضا............................................................................................................................................................................ 7

    1-8-4: مکان........................................................................................................................................................................... 7

    1-8-5: تحلیل فضایی............................................................................................................................................................. 8

    1-8-6: تحلیل مکانی.............................................................................................................................................................. 8

    ث

    1-8-7: محدوده قانونی شهر.................................................................................................................................................. 9

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق.......................................................................................................... 10

    2-1: پیشینه تحقیق.................................................................................................................................................................. 11

    2-2: انواع فضاهای سبزشهری................................................................................................................................................ 15

    2-2-1: فضاهای سبزعمومی................................................................................................................................................... 15

    2-2-2: فضاهای سبزنیمه عمومی........................................................................................................................................... 15

    2-2-3: فضاهای سبزخیابانی.................................................................................................................................................. 15

    2-2-4: فضاهای سبزخصوصی.............................................................................................................................................. 15

    2-3: تقسیم بندی فضاهای سبز.............................................................................................................................................. 15

    2-3-1: پارک.......................................................................................................................................................................... 16

    2-3-1-1: طبقه بندی پارکها براساس هویت......................................................................................................................... 16

    2-3-1-2: طبقه بندی پارکها براساس اهمیت، مقیاس و حوزه نفوذ.................................................................................... 16

    2-3-1-2-1: انواع پارکهای شهری در مقیاس واحد همسایگی........................................................................................... 17

    2-3-1-2-2: پارک شهری در مقیاس محله........................................................................................................................... 17

    2-3-1-2-3: پارک شهری در مقیاس ناحیه.......................................................................................................................... 17

    2-3-1-2-4: پارک شهری در مقیاس منطقه......................................................................................................................... 17

    2-3-1-2-5: پارک فراشهری (پارکهای بسیار بزرگ).......................................................................................................... 17

    2-3-2: باغها........................................................................................................................................................................... 18

    2-3-3: فضای سبزخطی........................................................................................................................................................ 18

    2-3-3-1: کمربندهای سبز.................................................................................................................................................... 18

    2-3-3-2: فضای سبز معابر................................................................................................................................................... 18

    -3-3-2-1: میادین................................................................................................................................................................. 18

    2-3-3-2-2: فضای سبز گذرگاهها....................................................................................................................................... 18

    2-3-4: فضای سبزعمودی..................................................................................................................................................... 19

    2-3-4-1: بام های سبز.......................................................................................................................................................... 19

    2-3-4-2: دیواره های سبز.................................................................................................................................................... 19

    2-4: تاریخچه فضای سبزدرجهان........................................................................................................................................... 20

    2-5: تاریخچه فضای سبزدرایران............................................................................................................................................ 22

    2-6: اهمیت،ضرورت ونقش های فضای سبزشهری.............................................................................................................. 24

    2-6-1: اهمیت فضای سبزدرزندگی شهری.......................................................................................................................... 24

    2-6-2: نقش فضای سبزبراقلیم شهری.................................................................................................................................. 26

    2-6-3: نقش فضای سبزازبعدشهرسازی............................................................................................................................... 26

    2-7: معیارهای برنامه ریزی فضاهای سبزشهری.................................................................................................................... 27

    2-7-1: سرانه ها واستانداردهای فضای سبزشهری............................................................................................................... 27

    2-8: معیارهای محیطی فضای سبزشهری............................................................................................................................... 30

    2-9: معیارهای مکانیابی فضای سبزشهری............................................................................................................................. 30

    2-10: مکان شناسی فضای سبز.............................................................................................................................................. 31

    2-11: عوامل موثردرطراحی فضای سبز................................................................................................................................ 37

    2-11-1: نیازهای بیولوژیکی.................................................................................................................................................. 37

    2-12: اثرات فضاهای سبزدربهبودشرایط محیط زیستی........................................................................................................ 38

    2-12-1: اثرات فضای سبزدرکاهش آلودگی صوتی.............................................................................................................. 39

    چ

    2-12-2: اثرات تفرجگاهی فضای سبز................................................................................................................................. 40

    2-13: ضوابط معماری انواع فضاهای سبزشهری................................................................................................................... 40

    2-13-1: ضوابط طراحی خطی............................................................................................................................................. 40

    2-13-2: ضوابط ایجاد فضاهای سبزبرحسب اقلیم منطقه.................................................................................................... 42

    2-13-3: ضوابط مربوط به آب درفضاهای سبز.................................................................................................................... 42

    2-13-4: ساختمانهاوتأسیسات موردنیاز فضاهای سبزشهری................................................................................................ 43

    فصل سوم: ویژگیهای جغرافیایی شهربندرانزلی.................................................................................... 47

    3-1: موقعیت جغرافیایی......................................................................................................................................................... 48

    3-2: توپوگرافی....................................................................................................................................................................... 49

    3-3: وجه تسمیه شهرانزلی..................................................................................................................................................... 49

    3-4: اقلیم................................................................................................................................................................................ 50

    3-4-1: بررسی ایستگاه هواشناسی ناحیه مورد مطالعه.......................................................................................................... 51

    3-4-2: بارندگی..................................................................................................................................................................... 51

    3-4-3: دما.............................................................................................................................................................................. 52

    3-4-4: رطوبت نسبی............................................................................................................................................................. 53

    3-5: خاک............................................................................................................................................................................... 54

    3-6: منابع آب......................................................................................................................................................................... 54

    3-7: جمعیت........................................................................................................................................................................... 54

    3-7-1: بررسی وضعیت خانوارو تغییرات آن....................................................................................................................... 55

    3-7-2: بعدخانوار.................................................................................................................................................................. 55

    3-7-3: میزان رشد وافزایش جمعیت.................................................................................................................................... 57

    3-7-4: تراکم جمعیت............................................................................................................................................................ 57

    3-7-5: مهاجرت..................................................................................................................................................................... 57

    3-7-6: سواد........................................................................................................................................................................... 58

    3-8: بررسی ویژگیهای اقتصادی............................................................................................................................................ 59

    3-8-1: جمعیت فعال وغیرفعال............................................................................................................................................. 59

    3-8-2: جمعیت شاغل برحسب گروههای عمده فعالیت...................................................................................................... 59

    فصل چهارم: یافته های تحقیق......................................................................................................... 61

    4-1: بررسی وضع موجودفضاهای سبزشهر بندرانزلی.......................................................................................................... 62

    4-1-1: پارک بلوارقدس......................................................................................................................................................... 68

    4-1-2: پارک پاسداران........................................................................................................................................................... 69

    4-1-3: پارک ارامنه................................................................................................................................................................ 70

    4-1-4: پارک کودک............................................................................................................................................................... 71

    4-1-5: پارک دادگستری........................................................................................................................................................ 72

    4-1-6: پارک میان پشته.......................................................................................................................................................... 73

    4-1-7: پارک سیده آسیه........................................................................................................................................................ 74

    4-1-8: پارک 15 خرداد یا پارک کارآموزی.......................................................................................................................... 75

    4-1-9: پارک قایقران.............................................................................................................................................................. 76

    4-1-10: پارک نیمه شعبان.................................................................................................................................................... 77

    4-1-11: پارک شهیدطلوعی.................................................................................................................................................. 78

    4-2: یافته های میدانی............................................................................................................................................................. 79

    خ

    4-2-1: مشخصات عمومی پاسخگویان.................................................................................................................................. 79

    4-2-1-1: جنسیت پاسخگویان............................................................................................................................................. 79

    4-2-1-2: میزان تحصیلات پاسخگویان................................................................................................................................ 80

    4-2-1-3: محل سکونت پاسخگویان..................................................................................................................................... 81

    4-2-1-4: میزان رضایتمندی پاسخگویان از امکانات پارکهای ناحیه (1) شهر بندر انزلی.................................................. 82

    4-2-1-5: نحوه دسترسی به پارک........................................................................................................................................ 83

    4-2-1-6: کاربری های ناسازگار در اطراف پارکها............................................................................................................... 84

    4-2-1-7: مناسب بودن مکان پارک...................................................................................................................................... 85

    4-2-1-8: عمده ترین مشکل پارکهای ناحیه (1) شهر انزلی............................................................................................... 86

    4-2-1-9: نحوه مراجعه به پارک........................................................................................................................................... 87

    4-2-1-10: میزان مراجعه پاسخگویان به پارک.................................................................................................................... 88

    4-2-1-11: هدف مراجعه کنندگان به پارک......................................................................................................................... 89

    4-2-1-12: نوع وسیله نقلیه جهت مراجعه به پارک............................................................................................................ 90

    4-2-1-13: میزان مراجعه اقشار مختلف از پارک................................................................................................................ 91

    4-2-1-14: وضعیت نظافت پارکها....................................................................................................................................... 92

    4-2-1-15: کافی بودن مساحت پارکها................................................................................................................................. 93

    4-2-1-16: وضعیت پارکها از نظر پارکینگ......................................................................................................................... 94

    4-2-1-17: فاصله واحد مسکونی مراجعه کنندگان تا پارک................................................................................................ 95

    4-2-1-18: وضعیت پارکهای ناحیه (1) شهر انزلی از نظر وسایل بازی کودکان................................................................ 96

    4-2-1-19: وضعیت پارکهای ناحیه (1) از نظر مبلمان....................................................................................................... 97

    4-2-1-20: وضعیت روشنایی پارکهای ناحیه (1)از نظر تأمین امنیت................................................................................. 98                  

    د

    4-2-1-21: امکانات پارکهای ناحیه (1)از نظر ورزش های انفرادی و گروهی................................................................... 99

    فصل پنجم: جمع بندی، ارزیابی فرضیه ها و پیشنهادات........................................................................ 100

    5-1: جمع بندی...................................................................................................................................................................... 101

    5-2: ارزیابی فرضیه ها............................................................................................................................................................ 102

    5-3: پیشنهادات....................................................................................................................................................................... 103

     

    منبع:

    آشتیانی؛ سعید؛ راهنمای طرح جامع پارک سازی؛ سازمان جنگل ها و مراتع؛ 1359 .

    آریانپور؛ علیرضا؛ پژوهشی در شناخت باغهای ایرانی؛ تهران 1365.

    ابراهیم زاده؛ حسین؛ 1381؛ بررسی پارامترهای برنامه ریزی و توسعه فضای سبز شهر تهران.

    باوندی؛ اکوسیستم؛ انجمن ملی حفاظت از منابع طبیعی؛ 1354 .

    بهرام سلطانی؛ کامبیز؛ 1362؛ طرح بررسی اثرات توسعه بر فضای سبز تهران؛ انتشارات سازمان محیط زیست.

    بان؛ سعید؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ تحلیل جغرافیایی و ساماندهی فضای سبز شهری.

    بهمن پور؛ هومن؛ 1383؛ بررسی اثرات توسعه شهری بر فضای سبز شهر تهران.

    برزه کار؛ پارک ها و تفرجگاه های جنگلی؛ نظام مهندسین کشاورزی؛ 1384 .

    بحرینی؛ محمد حسین؛ (1376)؛ تئوری شکل شهر؛ انتشارات دانشگاه تهران.

    بیژن زاد؛ محمدرضا (1380)؛ توصیه هایی در مورد مکانیابی؛ طراحی و نگهداری پارک ها
    و فضای سبز.

    پورمحمدی؛ محمدرضا؛(1387)؛ برنامه ریزی کاربری اراضی شهری؛ چاپ چهارم؛ انتشارت سمت.

    تقوایی؛ مسعود؛ شاهوردیان؛ مرضیه؛ برنامه ریزی و طراحی فضای سبز شهری؛ ماهنامه شهرداری ها؛ آبان 1382.

    حکمتی؛ جمشید؛ طرح باغ و پارک تهران؛ 1369.

    حبیبی؛ سید محسن؛ سرانه کاربریهای شهری؛ دفترمطالعات زمین و مسکن تهران؛ سازمان ملی زمین
    و مسکن( وزارت مسکن و شهرسازی)1378.

    حیدری چپانه؛ رحیم؛ جایگاه و اهمیت کاربری فضای سبز در برنامه ریزی شهری؛ دانشگاه تبریز؛1378.

    حسین زاده دلیر؛ کریم؛ کاربری فضای سبز شهری در طرح های جامع و اصول طراحی پارکها؛ مجله رشد جغرافیایی؛ 1371.

    خلیل نژاد؛ سید محمدرضا؛ نگرشی بر بهسازی محیطی باغ ایرانی؛ سال چهارم؛ 1383.

    دلال پور محمدی؛ محمدرضا؛ برنامه ریزی کاربری اراضی شهری؛ انتشارت سمت.

    روحانی؛ غزاله؛ 1371 ؛ طراحی باغ واحداث فضای سبز؛ انتشارات فرهنگ جامع؛ چاپ دوم.

    رحمان خواه؛ مجتبی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ بررسی تحلیلی توزیع کاربری فضای سبز.

    زیاری؛ کرامت الله؛  اصول و روشهای برنامه ریزی منطقه ای (1378)؛ انتشارات دانشگاه یزد.

    زیاری؛ کرامت الله؛ برنامه ریزی شهرهای جدید؛ چاپ دوم؛ تهران؛ (1379) انتشارات سمت.

    سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بندر انزلی.

    سالنامه آماری استان گیلان؛ 1390؛ سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان.

    سعید نیا؛ احمد (1383)؛ کتاب سبز شهرداری ها (فضای سبز شهری)؛ چاپ سوم؛ انتشارات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور.

    سوزنچی؛ کیانوش؛1383 ؛ نقدی بر قوانین و دستورالعمل های اجرایی فضای سبز؛ ماهنامه شهرداریها؛ سال پنجم؛ شماره59 .

    شیعه؛ اسماعیل؛ (1382)؛ مقدمه ای بر برنامه ریزی شهری؛ چاپ سیزدهم؛ دانشگاه علم صنعت
    و صنعت ایران.

    شهیدی و همکاران؛ 1372؛ نگاهی کوتاه بر طراحی فضای سبز تجربیات کشورهای مختلف؛ انتشارات راه شهر.

    شریفی؛ مرتضی؛ مقدمه ای بر مبانی طراحی فضای سبز؛ چاپ سوم؛ انتشارات پارکها و فضای سبز شهر تهران.

    شریف؛ درسای؛ 1372؛ آلودگی صوتی و فضای سبز؛ انتشارات سازمان پارکها و فضای سبز.

    شکویی؛ جغرافیای اجتماعی شهرها و اکولوژی اجتماعی شهر؛ چاپ دوم؛ سال 1369.

    شیبانی؛ مهدی؛ 1382 (طراحی فضای سبز)؛ مجموعه مقالات فضای سبز؛ انتشارات سازمان فضای سبز؛ جلد اول.

    فرید؛ یدالله؛ جغرافیا و شهرشناسی؛ دانشگاه تبریز؛  1368 .

    لقایی؛ حسنعلی؛1372 ؛ برنامه ریزی وطراحی فضای سبز شهری؛ فصلنامه علمی وآموزشی فضای سبز؛ انتشارات سازمان  پارک ها وفضای سبز تهران.

    هواشناسی؛ سالنامه هواشناسی کشور؛ سازمان هواشناسی؛ 85-1380.

    مجنونیان؛ هنریک؛ مباحثی پیرامون پارکها و فضای سبز شهر تهران ؛ چاپ اول؛ 1374.

    مجنونیان؛ هنریک؛ 1369 ؛ درختان و محیط زیست ؛ انتشارات سازمان محیط زیست.

    محمدی؛ جمال؛ ده چشمه؛ مصطفی؛ ارزیابی کیفی نقش فضاهای سبز شهری و بهینه سازی استفاده شهروندان از آن؛ 1385 دانشگاه اصفهان .

    نقی زاده ؛ محمد؛ جایگاه طبیعت و محیط زیست در فرهنگ شهرهای ایران؛ انتشارات دانشگاه آزاد تهران 1384.


موضوع پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), نمونه پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), جستجوی پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), فایل Word پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), دانلود پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), فایل PDF پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), مقاله در مورد پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), پروژه در مورد پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), پروژه درباره پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1), رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل فضایی - مکانی فضای سبز شهری در بندر انزلی (مطالعه موردی بوستان های ناحیه 1)

چکيده در اين تحقيق ابتدا يک اشاره کلي به ساختار طبيعي و اکولوژيکي بخش زارچ شده و بصورت ساختار اجتماعي و اقتصادي بخش زارچ مورد بررسي قرار گرفته است. در قسمت بعدي تعريف فضاي سبز و انواع و هم چنين

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده محدوده مورد مطالعه در این تحقیق بخش های خاصی از مناطق کوهستانی دو شهرستان لاهیجان و ماسال در استان گیلان می باشد که به بام سبز معروف هستند. بام سبز لاهیجان که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته در وسط شهر لاهیجان در 40کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این بام سبز در قله ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده مهمترین معیار برای تحلیل وضعیت عدالت فضایی در شهر چگونگی توزیع تسهیلات و خدمات شهری است و میزان و چگونگی توزیع تسهیلات می تواند نقش مؤثری در جابجایی فضایی جمعیت و تغییرات جمعیتی در مناطق شهری داشته باشد. این پژوهش با هدف تحلیل عدالت فضایی در نقاط شهری گرگان با تأکید بر تسهیلات عمومی شهری وبررسی ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: برنامه‌ ریزی شهری چکیده بر اساس آموزه های قرآن و تعا لیم حیاتبخش دین مبین اسلام،زمین مهد و گهواره ی انسان است و گهواره باید امن و نشاط آور باشد تا انسان درآن رشد و تکامل یابد.بی گمان،امروزه دیگر اهمیت فراوان گیاهان و نقشی که درحیات وسعادت انسان ها دارند بر کسی پوشیده نیست.تلطیف هوا وکاهش آلاینده های آن،ایجاد تعادل وتوازن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای انسانی گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده در گذشته های نه چندان دور فضای ورودی شهر به مثابه اولین فضای شهری، نخستین تصویری از شهر بود که در ذهن مسافران شکل می گرفت. لذا این فضاها نه تنها از کیفیات فضایی بالایی بر خوردار بودند بلکه جزء ویژگی های شاخص شهرها بودند. امروزه با گسترش شهرها و ظهور وسایل نقلیه، ورودی شهرها به فضایی بی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده یکی از پدیده هایی که شهرهای امروز و به ویژه شهرهای بزرگ با ان مواجه اند ، پدیده بلندمرتبه سازی می باشد.رشد شتابان و بی رویه جمعیت در شهرها و به تبع ان نیاز به مسکن در سطح وسیعی، از یک سو ونیز جلوگیری از گسترش افقی شهرها از سوی دیگر ، احداث ساختمان های بلند را به عنوان راه حلی در مقابل مسأله زمین ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري 06/ 93 چکيده   امروزه در اثر بکارگيري سياست انبوه سازي و کوچک سازي در جوامع شهري بزرگ، مسکن سنتي معنا و مفهوم خود را از

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد    رشته: معماري گرايش معماري بهمن 1393   چکيده نقش تأثيرگذار فضاهاي درماني و به طور کلي محيط، در رفتار و روحيه کودکان مس

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری چکیده افزایش جمعیت شهرها و چگونگی اسکان آن­ها یکی از مشکلات شهر های امروزی می­باشد و با توجه به لزوم حفظ اراضی کشاورزی و طبیعی و همچنین کاهش هزینه­های شهری، مسأله توزیع مطلوب تراکم جمعیتی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش تحلیلی بر نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری با استفاده از مدل ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد چکیده: ساماندهی و طراحی مسیر ورودی به شهرها همواره یکی از موضوعات قابل توجه در فضاهای شهری امروزی به شمار می رود. دلیل این امر دگرگونی مفهومی است که در گذشته از شهر و مقوله ورودی و خروجی شهر در نظر افراد بوده است. بطوریکه نخستین تصویری که از هر شهر در ذهن انسان نقش می بست تصاویر ورودی و خروجی شهر بود، زیرا این تصویر علاوه بر آن به عنوان ...

ثبت سفارش