پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال)

word 1 MB 30145 92
مشخص نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا     گرایش: برنامه ریزی توریسم

    چکیده

    محدوده مورد مطالعه در این تحقیق بخش های خاصی از مناطق کوهستانی دو شهرستان لاهیجان و ماسال در استان گیلان می باشد که به بام سبز معروف هستند. بام سبز لاهیجان که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته  در وسط شهر لاهیجان در 40کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این  بام سبز در قله شیطان کوه و در ارتفاع 60متری ساخته شده است. بنظر می رسد این مکان توریستی زیبا می‎تواند به عنوان الگویی_ البته نه چندان کامل_ برای  بام سبز ماسال قرار گیرد. بام سبز یا پارک جنگلی ریزه مندان با وسعت تقریبی 300هکتار که در ارتفاعات شهرستان ماسال و در 55 کیلومتری مرکز استان گیلان واقع شده با داشتن مناظری زیبا و بدیع می تواند در آینده نزدیک یکی از بی نظیر ترین مناطق گردشگری شهرستان و حتی استان محسوب شود زیرا از این ارتفاعات  علاوه بر جلگه شهر ماسال بخشهایی از شهرستان صومعه سرا و بندر انزلی  نیز قابل رویت می باشد.  ارتفاعات گردشگری معروف در گیلان که در دو شهر ماسال و لاهیجان قرار دارند و هر کدام به تنهایی موجب جذب توریست می باشند و یکی از نقاط گردشگری شهرهای مذکور هستند، در کنار سایر جاذبه های طبیعی و مصنوع این مناطق توان بسیار بالایی برای جذب گردشگر دارند و از آنجا که در مناطق شهری قرار گرفته اند، می توانند باعث افزایش تعداد گردشگران شهری شوند. در این پایان نامه ابتدا تلاش شده که به معرفی و بررسی شرایط اکولوژیکی دو منطقه بر اساس شرایط محیطی پرداخته شود و سپس عملکرد بام سبز لاهیجان و ماسال بر اساس شرایط انسانی و محیطی را در توسعه گردشگری این نواحی مورد مقایسه قرار داده و تفاوتهای کارکردی این دو بام سبز  مشخص شود.

     

    واژگان کلیدی: گردشگری شهری، بام سبز، لاهیجان، ماسال

    مقدمه

    گردشگری شهری به عنوان یکی از پرمخاطب ترین انواع گردشگری امروزه نقش مهمی در وضعیت  اجتماعی- اقتصادی شهرها به عهده دارد. وجود جاذبه های طبیعی و مصنوع منطبق بر طبیعت در شهرها می‎تواند به جذب بیشتر گردشگران کمک نماید.

    نزدیک بودن جاذبه های طبیعی به مراکز شهری می تواند جاذب دو نوع گردشگر به این مناطق باشد یعنی علاوه بر گردشگران شهری  می تواند گردشگران طبیعت گرا را نیز به سوی چنین مراکزی رهسپار کند.

    وجو مراکز خرید، مکانهایی برای تفریح و گذران اوقات فراغت در کنار امکانات زندگی شهری و همچنین وجود مراکزی برای بازی و تفریح کودکان، سایتهای اقامتی، غذاخوری ها، دسترسی به شبکه های اینترنتی، شبکه های ماهواره ای، تلفن همراه و... بر اساس فرم اکولوژیکی، اقلیمی و محیطی که خصیصه منحصر به فرد بودن  را نیز در نظر گرفته باشد  به عنوان جاذبه های شهری در مجاورت کوه، آبشار، دریاچه و رودخانه و سایر جاذبه های طبیعی می تواند مکانی بسیار جذاب برای گردشگران باشد و با ارائه این خدمات به گردشگران و مردم محلی باعث رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه شود.

    همچنین وجود چنین مراکز گردشگری باعث نزدیکی بیشتر انسان با طبیعت می شود. البته نکته ای که نباید در این میان فراموش شود این است که باید با برنامه ریزی مناسب و دقیق از  آسیب رسیدن به طبیعت بر اثر استفاده زیاد و یا نادرست جلوگیری کرد. 

    بیان مسئله

    توسعه گردشگری  امروزه یکی از محورهای اساسی هر شهر برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‎باشد. در هر سرزمین و هر فرهنگی جلوه ها و عناصر منحصربفردی به چشم می خورد که برای مردم سرزمینها و فرهنگهای دیگر تازگی داشته و همین امر بهانه ای می شود برای تحقق فعالیت گردشگری. این عناصر که آنها را به نام جاذبه های گردشگری می شناسیم در چند دسته کلی جاذبه های طبیعی، فرهنگی-تاریخی، فن آوری و تجاری قرار می گیرند(سید مهدی الوانی، معصومه پیروزبخت، فرایند مدیریت گردشگری). علاوه براین شهرها به لحاظ کارکردها و نقش هایی که دارند و شرایط مناسب خدماتی همواره توانسته اند به عنوان مقاصد گردشگران مطرح بوده و آنان را به سمت خویش جذب نمایند.

    سرزمین پهناور ایران با طبیعت رنگارنگ و استثنائی خود و همچنین فرهنگ و تمدن باستانی که ریشه در تاریخ کهنسال این مرز و بوم دارد در ردیف یکی از ده کشور نخست جهان به لحاظ جاذبه های گردشگری می باشد(کتایون فهیمی، 1387، پایان نامه کارشناسی ارشد ). یکی از بخشهایی که در صنعت توریسم مورد توجه گردشگران و جهانگردان قرار گرفته است اکوتوریسم است که در کنار جاذبه های شهری می تواند بخش قابل توجه ای از گردشگران را به سمت خود جلب نماید.

    بر اساس اعلام یونسکو، ایران از لحاظ تنوع زیست محیطی و نوع جاذبه های طبیعی رتبه پنجم جهان را داراست (کتایون فهیمی، 1387، پایان نامه کارشناسی ارشد). در کشور ما نقاط خوش آب و هوا نسبتا زیاد است. یکی از مناطق مستعد توریسم کشور مناطق کوهستانی می باشد. در استان گیلان نیز در کنار آب و هوای معتدل، وجود دو رشته کوه تالش و البرزتوانسته به توسعه بیشتر گردشگری  کمک نماید.  

    در مطالعه پیش رو، مقایسه و تطبیق دو بام سبز استان گیلان (بام سبز لاهیجان و بام سبز ماسال) به عنوان مکانهایی برای تفریح و گذران اوقات فراغت و جذب گردشگر انجام شده و این تحقیق به دنبال پاسخی برای این سوالات است که آیا بام سبز لاهیجان و ماسال از لحاظ مقایسه مکانی- فضایی با هم تفاوت دارند؟ آیا نقش این دو بام سبز در جذب گردشگر به یک اندازه بوده و در صورت منفی بودن پاسخ، چه عواملی بر تفاوت این دو مکان در توسعه گردشگری شهر و میزان جذب گردشگر نقش اساسی ایفاء نموده‎اند؟

     

     

     

    1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق

    امروزه شهرها به واسطه جاذبه های که برای مردم دارند یکی از قطبهای مهم گردشگری محسوب می شوند. توجه به زیرساختهای موجود و همچنین ایجاد و ساخت مراکز جالب توجه  بر اساس شرایط محیطی و همچنین سازه هایی منطبق با تفکر علمی، سنتی و پیشرفته... در شهرها می تواند به توسعه گردشگری شهری کمک نماید.

    در شهرستان لاهیجان و در قلب این شهر وجود شیطان کوه که قسمتی از رشته کوه البرز است باعث شده که گردشگران بی شماری برای استفاده از این جاذبه طبیعی در کنار سایر جاذبه های شهری به این مکان روی بیاورند.

    در شهرستان ماسال نیز چنین شرایطی وجود دارد. این شهرستان که در دامنه رشته کوههای تالش قرار دارد دارای جاذبه های طبیعی بسیار خوبی بوده و از آب و هوای مناسبی نیز برخوردار می باشد. در سالهای اخیر تلاش شده که با الگو برداری از بام سبز لاهیجان در بخش کوهستانی شهرستان ماسال نیز چنین مرکزی ایجاد شود، اما متاسفانه به دلیل عدم مطالعات کافی و همچنین نبود زیرساختهای مناسب این پروژه نتوانسته حداقل انتظارات لازم را برآورده سازد.

    قابل ذکر است که هر دو شهر که در بستر سلسله جبال البرز قرار داشته دارای تفاوتهایی از بابت عوامل و عناصر آب و هوایی و انسانی می باشند که ما در پی کشف و مشخص نمودن تفاوتهای اثرگذار آن بر جذب توریسم و توسعه گردشگری می باشیم.

    همچنین در این تحقیق سعی شده است تا با بررسی همه جانبه توانهای گردشگری منطقه لاهیجان و ماسال، پیشنهاداتی در زمینه گسترش و توسعه گردشگری در مناطق کوهستانی  بالاخص بام های سبز این دو شهرستان ارائه شود.

     

    1-3. اهداف تحقیق

    بررسی تفاوتهای کارکردی بام سبز لاهیجان و ماسال در توسعه گردشگری

    مقایسه عملکرد بام سبز لاهیجان و ماسال در توسعه گردشگری ناحیه مورد مطالعه

     

    1-4. فرضیه ها

    1-بام سبز لاهیجان به دلیل کارکرد بیشتر تجمع پذیری بیشتری در مقایسه با بام سبز ماسال دارد.

    2-وجود امکانات رفاهی و پذیرایی مناسب در شهرها در جذب توریست موثر است.

     

     

    1-5. روش تحقیق

    این تحقیق به روش توصیفی – تحلیلی انجام می شود و هدف از این تحقیق بررسی تفاوتهای کارکردی بام سبز شهر لاهیجان و ماسال در راستای توسعه گردشگری می باشد.

     

    1-6. روش گردآوری اطلاعات

    -جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای(بررسی کتب- مقالات – نشریات و اسناد ملی و منطقه ای) و سایر منابع مرتبط با موضوع مورد مطالعه

    - کار میدانی(مشاهده و بررسی و جمع آوری داده ها بطور مستقیم از محدوده های مورد مطالعه، عکس، فیلم، فیش برداری)

    - استفاده از شبکه اینترنت( به دلیل کمبود منابع علمی و تحقیقاتی در داخل کشور)

     

    1-7. ابزار گردآوری اطلاعات

    برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است.

     

    1-8. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

    با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده، مطالب طبقه بندی می شود.

    بر اساس فرضیه های پیشنهادی و داده ها مطالب تجزیه و تحلیل می شود.

    ارایه راهکار و پیشنهادات و اقدامات اجرایی در قالب نوشته، جدول، نمودار، نقشه و عکس.

    استفاده از نرم افزارهای آماری EXCEL و G. I. S برای ترسیم جداول و نمودارها

     

    1-9. قلمرو تحقیق

    محدودهای مورد مطالعه در این تحقیق شامل دو شهرستان لاهیجان و ماسال در استان گیلان می باشد.

     

    1-10. پیشینه تحقیق

    سلیمان عزیزی(1387) در تحقیقی با عنوان "بررسی توانهای گردشگری شهرستان ماسال به منظور ارائه راهبردهای توسعه" ضمن معرفی توانها و جاذبه های گردشگری شهرستان ماسال از جمله جاذبه های طبیعی (کوهستان، ییلاق، جنگل و... )، جاذبه های مذهبی و اقتصادی و فرهنگی، به تنگناها و مشکلات گردشگری شهرستان اشاره می کند و پیشنهاداتی را جهت برطرف نمودن این تنگناها ارائه می کند. در این تحقیق عمده ترین و اصلی ترین قابلیت گردشگری شهرستان ماسال جهت توسعه گردشگری وجود منابع طبیعی شهرستان بویژه کوهستان و مناطق ییلاقی معرفی شده است.

    سورج غلامی (1380) در تحقیقی تحت عنوان " مکان یابی سایت های توریستی در گیلان، نمونه موردی مکان یابی سایتهای توریستی و تدوین نمونه برنامه ریزی استفاده از سایت ماسال و شاندرمن" 14 منطقه توریستی در منطقه ماسال و شاندرمن شناسائی کرده و نقاط قابل توسعه به روش گاتمن(نمره گذاری ساده) ارزش گذاری و به شکل ماتریس طبقه بندی می شوند. معیار ارزش گذاری با توجه به موقعیت و میزان بهره‎مندی هر یک از مکانها از امکانات، تاسیسات و تجهیزات زیرساختی می باشد. از 14 نقطه، 3 نقطه دارای امتیاز بالای 40 می باشند به عبارتی از امکانات زیرساختی بالاتری برخوردار هستند.

    طرح تحت عنوان نتایج مطالعات طرح توسعه گردشگری استان کیلان به درخواست معاونت عمرانی استانداری گیلان توسط شرکت مهندسین مشاور شهرسازی و معماری شمال در پائیز 1382 انجام گرفته که در آن هدف مکانیابی و امکان سنجی بسترهای مستعد توریستی استان بوده است.

    مهدی نوان هادی لاهیجی (138 در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان بررسی سیمای طبیعی لاهیجان با تاکید بر اقلیم می گوید نتایج مطالعات نشان داد که شهرستان لاهیجان از نظر توپوگرافی از دو ناحیه هموار و مرتفع تشکیل شده است  و بیشتر تشکیلات زمین شناسی منطقه مربوط به دورانهای اول و دوم و چهارم می باشد که با توجه به  سایرشرایط طبیعی می توان با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی از توان بالقوه ای جهت بهره برداری معدن برخوردار باشد پوشش جنگلی منطقه علاوه بر انکه توان بالایی برای گردشگری ایجاد کرده در صورت رعایت اصول بهره برداری جهت صنایع چوب بطور بالقوه مناسب می‎باشد.

    دو تن از استادان دانشگاه پاریس به نامهای ژرژ کازس و فرانسوا پوتییه (1382) در کتاب " جهانگردی شهری" به تفصیل از نقش جهانگردی شهری در جهان امروز و آثار پرباری که در عمران و آبادی شهرها دارند سخن گفته اند و درباره آمایش جهانگردی در مناطق شهری هم بحث کرده اند.

    علی موحد(1386) در کتاب "گردشگری شهری" به موضوعات مربوط به گردشگری شهری می پردازد از منابع و جاذبه های طبیعی مانند؛ رودخانه، دریاچه در شهر به عنوان عناصر اولیه جاذبه های گردشگری شهر نام می برد.

    علی اصغر رضوانی (1379) در کتاب " جغرافیا و صنعت توریسم" به بررسی محیط های شهری و صنعت توریسم می پردازد و انواع شهرهای توریستی و نقشی که بر عهده دارند را مورد مطالعه قرار می دهد و در این بین شهرهای تفرجگاهی و ییلاقی و برف شهرها را که از جاذبه های طبیعی  موجود در خود شهر استفاده توریستی می نمایند، را معرفی کرده است.

    کتایون فهیمی (1387) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان " بررسی پتانسیل های اکوتوریستی منطقه کوهستانی مریان تالش با بهره گیری از تجربه موفق در منطقه کوهستانی گنتینگ در کشور مالزی" قابلیت های اکوتوریستی منطقه کوهستانی مریان را معرفی کرده و به برنامه های موفق  توریستی منطقه گنتینگ مالزی اشاره می کند و با توجه به شباهت هایی که بین این دو منطقه وجود دارد به این نتیجه می‎رسد که می توان از برخی از الگوهای رشد توریسم گنتینگ برای توسعه اکوتوریسم در مریان استفاده نمود.

     

    1-11. مسائل و مشکلات تحقیق

     نبود اطلاعات زیست محیطی- اکولوژیکی مناسب

    عدم ارائه اطلاعات لازم توسط ادارات مربوطه در زمینه تحقیق که باعث اتلاف وقت و انرژی می باشد.

    عدم همکاری مسئولین محلی

    Abstract

    Our study regions in this research are specific parts of mountain region of Lahijan and Masal in Guilan province which known as "Green hill ". In the last recent years, Lahijan green hill which was located in the center of Lahijan city and 40 Km far from Rasht, attract a lot of tourists. The height of this green hill is 60 meters. It is consider that Lahijan green hill can be a pattern _ of course not complete _ for Masal Green hill. Masal green hill or Rizemandan Forest park with 300 hectare approximate width in masal highnesses, having innovative and beautiful sight, can be one of tourism unique zone in this town and even in Guillan province, because in addition to Masal plain, some parts of Somesara and Bandar Anzali is also visible from this site. The known highnesses tourism part in Guillan which located in Masal and Lahijan towns and could attract tourists alone, and they are one of the tourism sites of these towns, inside other natural and artificial attraction have a high ability to attract tourists and because of their location which is in town, can increase the number of urban tourists. In this research , at first, ecological condition of two regions have been introduced according to environmental condition and then upon environmental and human like condition, the function of these two regions in tourism development have been compared and the applied differences have been determined.

     

    Keywords: urban tourism, Green hill, Lahijan, Masal

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                   صفحه      

    چکیده 1

    مقدمه 2

    فصل اول: کلیات و مفاهیم

    1-1. بیان مسئله. 4

    1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

    1-3. اهداف تحقیق.. 5

    1-4. فرضیه ها 5

    1-5. روش تحقیق.. 6

    1-6. روش گردآوری اطلاعات... 6

    1-7. ابزار گردآوری اطلاعات... 6

    1-8. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 6

    1-9. قلمرو تحقیق.. 6

    1-10. پیشینه تحقیق.. 6

    1-11. مسائل و مشکلات تحقیق.. 8

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    2-1. توریسم، توریست، تعاریف و مفهوم آن. 10

    2-2. پیشینه جهانگردی در ایران. 10

    2-3. جایگاه گردشگری در مطالعات جغرافیایی.. 15

    2-4. گردشگری شهری.. 15

    2-5. توسعه پایدار و توسعه پایدار شهر. 18

     

    فصل سوم: عرصه طبیعی و انسانی تحقیق

    3-1. کلیات جغرافیایی لاهیجان. 20

    3-2. کلیات جغرافیایی ماسال. 22

    3-3. موقعیت جغرافیایی لاهیجان و ماسال. 24

    3-4. زمین شناسی.. 24

    3-5. توپوگرافی.. 25

    3-6. منابع آب... 28

    3-7. اقلیم. 29

    3-8. پوشش گیاهی.. 37

    3-9. ویژگیها و مشخصات اجتماعی ماسال و لاهیجان. 38

    3-10. ویژگیهای اقتصادی.. 41

    3-11. معرفی جاذبه های طبیعی ماسال و لاهیجان. 44

    3-12. جاذبه های تاریخی- فرهنگی لاهیجان و ماسال. 47

    3-13. توان ها و جاذبه های گردشگری کوهستانها و نواحی ییلاقی. 54

    3-14. منابع و جاذبه های آبی.. 57

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    4-1. گردشگری شهری در شهر ماسال. 59

    4-2. بررسی عرضه خدمات گردشگری در ماسال. 59

    4-3. گردشگری شهری در شهر لاهیجان. 62

    4-4. بررسی عرضه خدمات گردشگری در لاهیجان. 62

    4-5. سایر عناصر گردشگری.. 63

    4-6. شاخص آب و هوایی توریسم (TCI) 64

    4-7. یافته های میدانی.. 67

    4-8. مقایسه امکانات بام سبز لاهیجان و بام سبز ماسال. 91

    4-9. مقایسه جاذبه های انسانی و طبیعی توریسم دو شهر ماسال و لاهیجان. 92

    4-10. مقایسه شرایط اقلیمی و توریستی در دو شهر ماسال و لاهیجان. 92

    فصل پنجم: نتایج تحقیق

    5-1. بررسی فرضیه های تحقیق.. 94

    5-2. نتیجه گیری و پیشنهادات... 95

    منابع و مآخذ. 97

    منبع:

    منابع و مآخذ

    آسایش، حسین، مشیری، سید رحیم، 1381، روش شناسی و تکنیک های تحقیق علمی در علوم انسانی با تاکید بر جغرافیا، تهران، نشر قومس

    آموزش و پرورش، 1386، جغرافیای استان گیلان، تهران، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی

    ادیب عباسی، منصور، 1379، شهرمن لاهیجان، انتشارات شادمان

    افشار سیستانی، ایرج، 1378، پژوهش در نام شهرهای ایران، انتشارات روزنه

    الوانی، سید مهدی و پیروزبخت، معصومه، 1385، فرایند مدیریت جهانگردی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی

    الوانی، سید مهدی و دهدشتی، زهره، 1373، اصول و مبانی جهانگردی، تهران، انتشارات معاونت اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان

    اصلاح عربانی، ابراهیم، 1374، کتاب گیلان

    باهر، حسین، 1376، نگاهی تازه به گردشگری، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران، کیش

    پاپلی یزدی، محمدحسین، 1385،  گردشگری، ماهیت و مفاهیم، تهران، انتشارات سمت

    پاکزاد، جهانشاه، 1384، راهنمای طراحی فضاهای شهری، تهران، وزارت مسکن و شهرسازی

    پیرنیا، حسن و آشتیانی، اقبال، 1381، تاریخ ایران، تهران، انتشارات نامک

    تالش انسان دوست، فرشته، 1377، سیمای اقتصادی- اجتماعی شهرستان ماسال، معاونت برنامه ریزی، رشت

    داس ویل، راجر، 1378، مدیریت جهانگردی، مبانی راهبردها و آثار، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم

    ذوالفقاری، حسن، 1389، آب و هوا شناسی توریسم، تهران، انتشارات سمت

    رابینیو، ه، ل، 1366، ولایات  دارالمرز ایران، گیلان، ترجمه جعفر خمامی زاده، رشت، طاعتی

    رحیم پور، علی، سید موسوی؛ سید داوود، 1379، سیمای جهانگردی اسلامی، تهران، نشر محیا

    رضوانی، علی اصغر، 1374، جغرافیا و صنعت توریسم، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور

    رهنمایی، محمد تقی، 1376، جهانگردی در ایران، نشریه پیام یونسکو، شماره 350

    رهنمایی، محمد تقی، 1377، طرح جامع جهانگردی گیلان، معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، موسسه جغرافیا، جلد 1

    زنده دل، حسن و دستیاران، 1380،  مجموعه راهنمای جامع ایرانگردی، استان گیلان، انتشارات ایرانگردان،

    سازمان مدیریت و برنامه ریزی، 1385، سالنامه اماری استان گیلان

    سازمان معاونت برنامه ریزی استان گیلان، 1386، سند توسعه ماسال

    سازمان میراث فرهنگی کشور، 1380، سیمای میراث فرهنگی گیلان، ناشر اداره کل انتشارات و تولیدات فرهنگی سازمان میراث فرهنگی

    سازمان میراث فرهنگی، لیست آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی گیلان

    شکوئی، حسین، 1373، اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا، تهران، انتشارات گیتاشناسی

    شکوئی، حسین، 1385، دیدگاههای نو در جغرافیای شهری، تهران، انتشارات سمت

    شکوری، چنگیز، 1382، سیری در کوچ نشینان تالش، انتشارات آذرخزر، پره سر، چاپ اول

    شیخ الاسلامی، حسین، 1374، جهانگردی و توسعه(تاثیر متقابل صنعت توریسم و صنایع دستی)، ناشر مرکز تحقیقات و مطالعات سیاحتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    طاهری، علی، 1377، راهنمای سیاحت و زیارت در گیلان، ناشر، پوینده

    طرح جامع لاهیجان، 1375،  مهندسین مشاور بعد تکنیک

    طرح هادی رودبنه، مهندسین مشاور شمال

    عبدلی، علی، 1386،  تاریخ تالش، انتشارات جامعه نگر، چاپ اول

    عزیزی، سلیمان، 1387، بررسی توانهای گردشگری شهرستان ماسال به منظور ارائه راهبرد های توسعه، رشت،

    عظیمی، نورالدین، 1376، جنبه های جغرافیایی جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران، کیش

    علیجانی، بهلول، کاویانی، محمدرضا، 1371، مبانی آب و هوا شناسی، انتشارات سمت، تهران

    فرج زاده اصل، منوچهر، 1384، سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامه ریزی توریسم، تهران، انتشارات سمت

    فرید، یداله، 1383، جغرافیا و شهرشناسی، تبریز، دانشگاه تبریز

    فهیمی، کتایون، 1387، پایان نامه کارشناسی ارشد،  بررسی پتانسیل های اکوتوریستی منطقه کوهستانی مریان تالش با بهره گیری از تجربه موفق در منطقه کوهستانی گنتینگ مالزی، رشت

    کاظمی، مهدی، 1385، مدیریت گردشگری، تهران، انتشارات سمت

    کشوردوست، علیرضا، 1385، گیلان شهرها، انتشارات وارسته

    کرمی، ناصر، 1378، گزارش وضعیت اکوتوریسم در ایران، گروه مطالعات اکوتوریسم، سازمان ایرانگردی و جهانگردی،

    محلاتی، صلاح الدین، 1380، درآمدی بر جهانگردی، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

    محلاتی، صلاح الدین، 1386، جهانگردی شهری پایدار، ماهنامه شهرداریها، انتشارات سازمان شهرداریها، شماره 46

    محمدخانی، کامران، 1384، گردشگری و توسعه پایدار، مجموعه مقالات همایش ظرفیت های اقتصاد ایران با تاکید بر وضعیت گردشگری در جهت جهانی شدن، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه

    مخدوم، مجید، 1380، شالوده آمایش سرزمین، دانشگاه تهران

    مرکز آمار ایران، 1385 و 1390، سرشماری عمومی نفوس و مسکن،

    مرادی، مریم و فیاضی، مرجان، 1385، مدیریت جهانگردی؛ اصول، مبانی و مفاهیم کابردی، مشهد، آستان قدس، رضوی، شرکت به نشر

    مشهدی زاده دهاقانی، ناصر، 1374، تحلیلی از ویژگیهای برنامه ریزی شهری در ایران، دانشگاه علم و صنعت

    معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و موسسه جغرافیا، 1377،  طرح جامع جهانگردی گیلان

    منشی زاده، رحمت ا. . .، 1376، جهانگردی، تهران، انتشارات مسعی

    مهدی زاده، جواد، 1382، برنامه ریزی راهبردی توسعه شهری، وزارت مسکن و شهرسازی

    نوربخش، مسعود، 1370، جاذبه های سیر و سفر در ایران (مروری بر تاریخچه سفر و سیاحت در ایران از باستان تا به امروز)

    نوربخش، مسعود، 1370، با کاروان تاریخ، تهران، ناشر ایرانشهر

     

     


موضوع پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), نمونه پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), جستجوی پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), فایل Word پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), دانلود پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), فایل PDF پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), مقاله در مورد پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), پروژه در مورد پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), پروژه درباره پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال), رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل تطبیقی نقش تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال)

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته: جغرافیا / گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده این پژوهش در باره بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان می باشد.گردشگری شهری به شکلی از صنعت گردشگری گفته می شود که با مباحثی همچون گذران اوقات فراغت وگشت و گذار شهروندان در داخل شهر و حوزه نفوذ آن ارتباط دارد. امکانات اقامتی و پذیرایی یکی از اجزاء ...

پایان‏نامه‌ برای دریافت کارشناسی ارشد درجه (M. A) رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم گردشگری گل و گیاه یکی از شاخه های خاص گردشگری محسوب می شود و روز به روز تعداد این نوع از گردشگران در دنیای مدرنیته رو به افزایش می رود. گردشگری گل و گیاه را می توان، بازدید از مقصدهایی دانست که انگیزه اولیه سفر به آن مقصدها علاقه به دیدار از توانمندی های گل و گیاه، یک کشور یا منطقه است و می ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی داخلی چکیده: ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عبارت است از مجموع دارایی های (یا بدهی های) برند در رابطه با نام و سمبل مقصدگردشگری که موجب تغییراتی در ارزش خدمات و تجاربی که در آنجا فراهم می شود تعیین می گردد.در بسیاری موارد،ارزش ویژه برند از ارزش دارائی های فیزیکی به مراتب بیشتراست. این است که بازاریابان با کمک ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از مطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی همراه با مشاهدات میدانی و استخراج پرسشنامه به تحلیل پایگاههای راهنمایی و رانندگی و نقش آن در احساس امنیت گردشگری درحوزه غرب گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق بررسی و شناخت امکانات و محدودیتهای پایگاههای ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گرايش : معماري تابستان1392 زندگي صنعتي بااشغال هرچه تمام ترزمين توسط فضاهاي صنعتي،مکانهاي کمتري براي استراحت وتفريح افرادجامعه ايجادکرده است. برا

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A » رشته جغرافیا – گرایش اقلیم شناسی چکیده هر کار تحقیقی قطعاً در پی یافتن مشکلی در جامعه صورت می گیرد. زمانی که مسأله در جامعه ای به حدی برسد، انسان احساس می کند باید در پی یافتن راه حلی باشد و به همین سبب به تحقیق و پژوهش می پردازد. جابجایی انسانها بدلایل پیچیدگی زندگی روزمره و اشتغال افراد و گذران اوقات فراقت از ارکان مهم زندگی ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده شهرستان سیاهکل در جنوب شرق استان گیلان قرار دارد . از دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده و از نظر آب و هوا دارای آب و هوای مرطوب و نیمه مرطوب است . وسعت این شهرستان 6/1048 کیلومتر مربع و جمعیت آن براساس آمارسال 90 ( 47096 نفر ) بوده است .به لحاظ وجود سه رودخانه مهم ، استخرها و آبگیرهای ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده با افزایش جمعیت شهر ها، واژه فضای سبز و کاربری های فضای سبز شهری مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از این رو هر چه شهرها بزرگتر می شوند احساس نیاز به وجود فضای سبز چه برای بهره برداری مستقیم شهروندان و چه از نظر نقش پالایش محیط روزبروز بیشتر می شود. اهمیت فضاهای سبز در محیط شهری، تا آن حد است ...

پايان نامه براي دريافت درجه                             

ثبت سفارش