پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا)

word 5 MB 30377 101
مشخص نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد MSc

    رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی – منابع آب و خاک

    چکیده

    یکی از معضلات پیش­روی مدیریت مراتع و جنگل­ها در نواحی شمالی کشور، آتش­سوزی­هایی می­باشد که خسارت­های زیست محیطی و مالی سنگینی را تحمیل می­کند. مدیریت ریسک آتش­سوزی در ارتباط با اقدامات پیشگیرانه می­تواند عرصه طبیعی را از گزند بسیاری از زیان­های ناشی از آتش­سوزی محافظت کند. مساحتی از عرصه­های طبیعی که در نتیجه شروع آتش­سوزی ممکن است دچار حریق شود موضوعی است که کمتر به آن توجه شده است. بنابراین تحقیق حاضر تلاش دارد روش جدیدی را در زمینه پهنه­بندی عرصه­های طبیعی از نظر خطر گسترش و وسعت آتش­سوزی ارائه کند. به منظور شبیه­سازی نرخ گسترش و مساحت دچار آتش­سوزی در این تحقیق از مدل FARSITE که یک مدل برداری بررسی رفتار و گسترش آتش به شمار می­رود، استفاده شد. مدل ماده سوختنی به عنوان یکی از ارکان اصلی در شبیه­سازی با توجه به شرایط پوشش گیاهی منطقه تعیین گردید. تغییرات محلی سرعت و جهت باد که در نتیجه شرایط توپوگرافی منطقه حادث می­شود، مدلسازی و در FARSITE مورد استفاده قرار گرفت. همچنین به منظور ارزیابی مدل FARSITE در شبیه­سازی گسترش آتش­سوزی در منطقه مورد مطالعه، از یک مورد آتش­سوزی که در منطقه به وقوع پیوست، استفاده گردید که دقت بدست آمده با استفاده از شاخص کاپا برابر 42 درصد می­باشد. مقایسه و تحلیل آتش­سوزی شبیه­سازی شده با آتش­سوزی واقعی، نشان می­دهد مدل FARSITE قابلیت شبیه­سازی آتش­سوزی­های بالقوه را در عرصه­های طبیعی منطقه دارا می­باشد. بنابراین فرایند پهنه­بندی دربرگیرنده شبیه­سازی­های متعددی از گسترش آتش­سوزی­های سطحی بالقوه می­باشد. مقایسه نتیجه نهایی پهنه­بندی با سوابق آتش­سوزی­های موجود حکایت از سازگاری اینگونه نقشه­ها با واقعیت موجود دارد.

     

    کلمات کلیدی: جنگل، آتش­سوزی، مدل ماده سوختنی، FARSITE، شهرستان نکا

    1)       فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1)  مقدمه

    منابع طبیعی به عنوان ثروت هر جامعه و امانتی برای آیندگان به شمار می‌رود. کسانی که از این ثروت و موهبت الهی استفاده می‌کنند موظفند که از آن به طور صحیح و اصولی بهره برداری نموده و آباد و سرسبز به نسل بعد از خود تحویل نمایند. زیرا امروزه ثابت شده است که منابع طبیعی بستر حیات کلیه موجودات زنده بوده و آبادانی و سرسبزی آن نشانه پیشرفت جوامع و زمینه ساز توسعه پایدار می‌باشد.

    جنگل‌ها و مراتع نیز به عنوان بخشی از منابع طبیعی و همچنین مطرح بودنشان به عنوان مهمترین منابع تجدید شونده، اگر مورد بی­مهری انسان­ها قرار نگیرند و انسان­ها زمینه تضعیف و یا نابودی آنها را فراهم نکنند، هیچگاه به اتمام نمی‌رسند. در مورد تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم عرصه­های جنگلی و مرتعی می‌توان به تولید و حفظ خاک، تولید فرآورده­های صنعتی و دارویی، تغذیه آبهای زیرزمینی، تولید اکسیژن، جلوگیری از سیل، ارزش­های تفرجگاهی، حفظ گونه­های جانوری و حیات وحش و ... اشاره نمود که انسان و سایر موجودات از آن بهره‌مند می‌شوند.

    با این حال عوامل مختلفی در زمینه تخریب جنگل نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به قطع بی­رویه درختان، تبدیل جنگل به زمین زراعی، چرای مفرط دام، آفات و بیماریها و آتش­سوزی اشاره نمود. در این میان آتش­سوزی از یک حساسیت خاصی نسبت به سایر عوامل تخریب کننده برخوردار می‌باشد  چرا که حتی یک آتش­سوزی محدود هم می‌تواند خسارات قابل ملاحظه­ای را موجب گردد.

    سالانه سطح زیادی از جنگل‌های دنیا دچار حریق می‌شوند که این حریق نه تنها باعث نابودی پوشش گیاهی در منطقه حریق می‌شوند بلکه باعث اختلال در فرایندهای هیدرولوژیکی، افزایش فرسایش خاک و رواناب تولیدی این مناطق می‌شود.

    بنابراین تعیین نواحی با ریسک بالای آتش­سوزی و همچنین شناسایی و پیش­بینی رفتار و حرکات آتش­سوزی‌های بالقوه و بالفعل به منظور جلوگیری از آتش­سوزی‌های مهیب احتمالی و گسترش آن در نواحی مستعد، کاملاٌ لازم و ضروری به نظر می­رسد، که این کار با استفاده از روش­های تجربی و میدانی، کاری دشوار و هزینه­بر می‌باشد. به همین دلیل استفاده از روش­ها و تکنولوژی­های نوین می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش­های سنتی بشمار رود. از جمله اینها می توان به سامانه­های اطلاعات جغرافیایی و تکنولوژی­های سنجش از دور اشاره کرد.

    در همین راستا توسعه سامانه­های اطلاعات جغرافیایی کمک بسیار بزرگی به پیش­بینی و مدل­سازی رفتار و گسترش آتش­سوزی‌های عرصه­های طبیعی نموده است. زیرا همانگونه که پیداست، آتش­سوزی در جنگل­ها علاوه بر تأثیرپذیری از تراکم پوشش گیاهی، با عوامل دیگری نظیر رطوبت، ارتفاع، تیپ پوشش، شیب دامنه، نزدیکی به شهرها، روستاها و جاده­ها مرتبط است که همه این عوامل را می­توان به سهولت در سامانه اطلاعات جغرافیایی مدلسازی نمود. همچنین در صورت وجود اطلاعات جامع و کافی از عوامل تأثیرگذار، می­توان با استفاده از روش­های تحلیل مکانی در محیط GIS نسبت به تعیین نواحی پرخطر و طبقه بندی این مناطق از منظر میزان ریسک­پذیری در برابر گسترش آتش اقدام نمود.

    تغییرات زمانی و مکانی گسترش و رفتار آتش می‌تواند با استفاده از مدل‌های فیزیکی، نیمه فیزیکی و تجربی توسعه یافته در طی سال­های اخیر، پیش­بینی شود. از جمله این مدل‌ها، می­توان به مدل شبیه­ساز سطح آتش (FARSITE[1]) اشاره نمود که در واقع یک مدل نیمه فیزیکی در زمینه مدلسازی رفتار و حرکت آتش می‌باشد.

    FARSITE یک مدل GIS مبنای شبیه­ساز دو بعدی گسترش آتش است که توسط سازمان جنگل­ها و کشاورزی ایالات متحده آمریکا و اساساً برای برنامه ریزی و مدیریت آتش­سوزی­های عرصه­های طبیعی طراحی و توسعه داده شد(Finney, 2004). این مدل قادر است حرکت و رفتار آتش­ را در عرصه محیطی موردنظر محاسبه و گسترش جبهه آتش را در طول زمان و با در نظر گرفتن تغییرات شرایط آب و هوایی در زمان و مکان تعیین نماید. این مدل از اطلاعات مکانی مربوط به توپوگرافی، مواد اشتعال پذیر، به همراه وضعیت آب و هوایی منطقه استفاده می‌کند.

    از چند دیدگاه می­توان از این مدل بهره جست (گزمه، 1391):

    برای آموزش آتش­نشانان قبل از آتش­سوزی و استفاده از شبیه­سازی کامپیوتری برای درک بهتر رفتار آتش. متأسفانه بارها شاهد این بوده ایم که آتش­نشانان و جنگل­بانان در دام حریق گرفتار شده­اند، تنها به این دلیل که اطلاعی از جهت و نحوه گسترش آتش­سوزی نداشتند. با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، احتیاط های لازم و موارد ایمنی به خوبی به امداد رسانان آموزش داده خواهد شد.

    برای اختصاص نیروها و امکانات در زمان و مکان مناسب. مدیران و برنامه­ریزان جنگل­ها و مراتع، با در دست داشتن مدلی مناسب و کارا، قطعاً در هنگام آتش­سوزی بهترین عملکرد و رفتار را در مورد آتش­سوزی­های مهیب خواهند داشت.

    پهنه­بندی منطقه از نظر وسعت حریق. در دسترس بودن اینگونه نقشه­ها،  به مدیران امر در زمینه شناسایی نواحی پرخطر از نظر احتمال و وسعت آتش­سوزی یاری رسانده و در انجام عملیات اطفاء حریق کمک شایانی می­رساند.

    1-2)  بیان مسئله و ضرورت تحقیق

    جنگل­ها یکی از فرم­های حیاتی است که تحت تاثیر عوامل محیطی قادر به ادامه حیات به طور مستقیم می‌باشد. با این وجود، عوامل مخرب طبیعی و مصنوعی می‌توانند بر روند طبیعی آن تاثیر مثبت یا منفی گذاشته و باعث ایجاد تغییراتی در این اکوسیستم پویا و خود تنظیم گردند که یکی از این عوامل، پدیده آتش­سوزی می‌باشد (بخشنده و مهاجر، 1390).

    آتش سوزی جنگل­ها و مراتع نه تنها از دیدگاه زیست محیطی بلکه از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نیز یکی از اصلی‌ترین نگرانی­ها در بسیاری از نقاط جهان( Silvia, et al., 2010)  و نیز به عنوان یکی از مخربترین عوامل ایجاد تغییرات نامطلوب در اکوسیستم­های جنگلی در کوتاه مدت به شمار می­رود(Coban, 2010) . در این ارتباط نحوه جلوگیری از آسیب­های آتش­سوزی جنگل و مراتع بسیار مهم می‌باشد که در این راستا می­توان از طریق ارزیابی ریسک آتش­سوزی، پیش­بینی رفتار و گسترش آتش­سوزی جنگل بر اساس مدل‌های شبیه­ساز، برای مدیریت فرونشانی آتش اقدام نمود.

    افزایش مصرف سوخت­های فسیلی در دهه­های اخیر، پیامدهایی را به دنبال داشته که از جمله آن می­توان به افزایش گازهای گلخانه­ای در جو اشاره نمود، که این عامل تغییراتی را در اقیم کره­ی زمین در پی داشته است. یکی از مهم­ترین اثرات این تغییر اقلیم، تاثیر آن بر رخداد خشکسالی و شدت و مدت آن می‌باشد. یکی از تبعات پدیده­ی خشکسالی، تأثیر گذاری آن بر فرآیند آتش­سوزی مراتع و جنگل­ها می‌باشد، به طوری که هرگاه میزان رطوبت به علت کمبود بارش و افزایش دما، کاهش یابد، زمینه برای بروز آتش­سوزی در این بسترها مهیّا خواهد شد. بنابراین ضرورت دارد جهت کاهش خسارات ناشی از این پدیده، مطالعات فراگیری جهت پیش­بینی مناطق پرخطر و اقدامات پیشگیرانه و ارائه راهکارهایی جهت کاهش خسارت­های ناشی از آن انجام گیرد.

    براین اساس مدیریت آتش­سوزی می‌تواند به عنوان راهکاری برای جلوگیری از وارد شدن صدمات خارج از توان این اکوسیستم­ها و نتایج وخیم اقتصادی و اجتماعی آن در نظر گرفته شود. در این راستا سازمان­های مربوطه برای کاهش اثرات منفی آتش­سوزی، در ابتدا نیاز به شناخت مناطق آسیب پذیر داشته که بتوانند با این اطلاعات و مدیریت زمان، سرعت عمل به همراه برنامه ریزی دقیق و همچنین امکانات، تجهیزات و آموزشهای لازم و ضروری در این خصوص همت گماشته و بتوانند در کنترل و کاهش خسارات ناشی از آتش­سوزی نقش مؤثری ایفا کنند (جلیل پور و فرهادی، 1390).

    ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک کره­ی زمین و پرفشار جنب حاره­یی،­­­ شاهد نوسانات زیادی در میزان بارش مناطق مختلف و وقوع خشکسالی­­­­­­­­های ضعیف تا شدید در دوره­های مختلف می‌باشد که این پدیده اقلیمی یکی از مهم­ترین عوامل مستعد برای ایجاد آتش­سوزی می‌باشد. این مساله در مناطق شمالی کشور نیز به دلیل وجود جنگل­های طبیعی و مصنوعی، می‌تواند بسیار نگران کننده باشد و بستری مناسب جهت ایجاد حریق و آتش­سوزی را در این مناطق فراهم آورد. به طوری که در سال­های اخیر شاهد افزایش چشمگیری در وقوع آتش سوزی در عرصه­های منابع طبیعی در این مناطق بودیم که ازجمله آنها می توان به آتش­سوزی­های سال 1389 اشاره نمود (اداره منابع طبیعی استان مازندران). این مسئله ضرورت مدلسازی و شبیه­سازی آتش­سوزی و بررسی تأثیرات شرایط محیطی مختلف در طی زمان و مکان، در فرایند گسترش آتش­سوزی را نشان می‌دهد. بدین منظور جهت اجرای مدل FARSITE و انجام فرایند شبیه­سازی، بخشی از جنگل­های شهرستان نکا واقع در استان مازندران به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردید.

    1-3)  روش انجام پایان نامه

    در این تحقیق پس از پرداختن به ضرورت و اهمیت عرصه­های طبیعی و جنگل­ها به عنوان یک سرمایه بزرگ ملی، به آتش­سوزی در این عرصه­ها و  خسارت­هایی که می­تواند داشته باشد، اشاره­ای شده است. در ادامه، روش­های مختلفی که به منظور کاهش صدمات ناشی از آتش­سوزی از جمله بحث پهنه­بندی خطر و شبیه ­سازی آتش­سوزی وجود دارد بررسی و نهایتاً مدلی برای امر شبیه­سازی آتش­سوزی در عرصه­های طبیعی انتخاب گردید. پس از بررسی و واکاوی مدل موردنظر، از این مدل برای شبیه­سازی آتش­سوزی موجود در منطقه استفاده و همچنین در یک روش نو و جدید، از این مدل شبیه­ساز، در امر ارائه یک پهنه­بندی جدید در زمینه پهنه­بندی خطر گسترش آتش­سوزی استفاده به عمل آمد. فرایند کار در شکل (1-1) نشان داده شد.

    (تصاویر در فایل اصلی وجود دارد)

    Abstract

     One of the problems facing the pastures and forests management in the northern Iran is the wildfires that, imposing heavy environmental and financial damage. In associated preventative measures fire risk management can take to protect natural resources against the many harms caused the fire. An area of natural resources that may have to afoul fire the result ignition point, the theme was that less attention. Therefore, this research describes a novel approach for natural resources zoning in the risk of fir spread and expand. FARSITE is a vector model for survey fire behavior and spread that used in this study to simulate the area and  rate of fire spread. Fuel model as a key element for simulating, determined according to conditions of the vegetation. wind speed and direction as a result of local variations in topography happen to be modeled and used in the FARSITE. In order to evaluate the simulation of FARSITE model for fire spread  in the area study, from a fire that occurred in the region was used, the accuracy achieved using the kappa index is equal to 42%. Comparative and analysis of fire simulation with real fires shows that FARSITE model capability to simulateing potential fires in the natural resource area. Thus, the zoning process consisted multiple simulations of potential surface fire spread. Comparing final zoning result and existing historic fires, indicate the compatibility of such schemes with reality.

     

    Key words: forest, fire, fuel models, FARSITE, Neka county

  • فهرست:

    1) فصل اول: کلیات تحقیق                                                                                        2

    1-1) مقدمه..................................................................................................... 2

    1-2) بیان مسئله و ضرورت تحقیق......................................................................... 4

    1-3) سؤال تحقیق............................................................................................. 5

    1-4) اهداف تحقیق............................................................................................ 5

    1-5) ساختار پایان نامه....................................................................................... 6

    2) فصل دوم: پیشینه تحقیقاتی و منطقه مورد مطالعه                                                        8

    2-1) مقدمه    .................................................................................................. 8

    2-1-1) پهنه­بندی عرصه­های طبیعی از نظر ریسک آتش­سوزی.................................. 8

    2-1-2) تحقیقات انجام شده در زمینه­ی شبیه­سازی رفتار و گسترش آتش­سوزی.........11

    2-1-2-1) استفاده از سلول­های خودکار به منظور شبیه­سازی آتش­سوزی............... 12

    2-1-2-2) استفاده از مدل FARSITE به منظور شبیه­سازی آتش­سوزی................ 14

    2-2) منطقه مورد مطالعه................................................................................... 15

    2-2-1) پوشش گیاهی................................................................................. 16

    3) فصل سوم: چهارچوب نظری تحقیق                                                                       20

    3-1) مقدمه    ............................................................................................... 20

    3-2) آتش­سوزی............................................................................................. 20

    3-2-1) انواع آتش­سوزی............................................................................... 21

    3-2-1-1) آتش­سوزی زمینی (داخل خاک)................................................... 22

    3-2-1-2) آتش­سوزی سطحی................................................................... 22

    3-2-1-3) آتش­سوزی تاجی...................................................................... 22

    3-2-1-4)آتش­سوزی تنه­ای....................................................................... 23

    3-3) مدلسازی رفتار آتش.................................................................................. 22

    3-4) سیستم­های شبیه­سازی رفتار آتش............................................................... 23

    3-4-1) مدل­های پیش بینی آتش سوزی و طبقه­بندی آنها  23

    3-4-1-1) طبقه­بندی بر مبنای مدلسازی جریان گرمایی................................... 25

    3-4-1-1-1) مدل­های فیزیکی (تئوریکی)................................................. 25

    3-4-1-1-2) مدل­های نیمه­تجربی (نیمه فیزیکی)...................................... 25

    3-4-1-1-3) مدل‌های آماری (تجربی)..................................................... 26

    3-4-1-1-4) مدل‌های احتمالی............................................................. 27

    3-4-1-2) طبقه­بندی مدل­های آتش­سوزی براساس متغیرهای مورد مطالعه............ 27

    3-4-1-3) طبقه­بندی بر اساس سیستم فیزیکی مدل شده................................. 27

    3-4-1-3-1) مدل‌های پیش­بینی آتش­سوزی­های سطحی............................. 28

    3-4-1-3-2) مدل‌های پیش­بینی آتش­سوزی‌های تاجی............................... 28

    3-4-1-3-3) مدل‌های پیش­بینی آتش­سوزی زمینی.................................... 29

    3-4-1-3-4) مدل‌های پیش­بینی آتش­سوزی‌های نقطه­ای............................. 29

    3-4-2) تکنیک­های شبیه­سازی آتش............................................................... 28

    3-4-2-1) سلول­های خودکار..................................................................... 30

    3-4-2-2)    انتشار موج بیضوی.................................................................. 31

    3-4-2-2-1)مدل FARSITE............................................................... 31

    3-4-3) تکنیک انتشار FARSITE.................................................................. 31

    3-4-4) مدل رفتار آتش در FARSITE........................................................... 35

    3-4-5) پارامترهای تأثیرگذار.......................................................................... 35

    3-4-5-1)توپوگرافی................................................................................ 37

    3-4-5-2)پوشش گیاهی........................................................................... 38

    3-4-5-2-1)میزان تاج پوشش............................................................... 38

    3-4-5-2-2)ارتفاع توده جنگل............................................................... 38

    3-4-5-2-3)مدل ماده سوختنی............................................................. 39

    3-4-5-3)   شرایط آب و هوایی.................................................................. 41

    3-4-5-3-1) دما و رطوبت نسبی............................................................ 41

    3-4-5-3-2) باد................................................................................. 41

    3-5) جمع­بندی.............................................................................................. 43

    4) فصل چهارم: مواد و روش­ها  ............................................................................... 45

    4-1) مقدمه:.................................................................................................. 45

    4-2) داده­ها.................................................................................................... 46

    4-2-1) توپوگرافی....................................................................................... 46

    4-2-2) آب و هوا........................................................................................ 48

    4-2-3) تاج پوشش منطقه............................................................................ 48

    4-2-4) پراکنش گونه­های درختی.................................................................... 50

    4-2-5) موانع گسترش آتش­سوزی................................................................... 51

    4-2-6) نرم افزار­های مورد استفاده................................................................... 52

    4-3) روش تحقیق........................................................................................... 52

    4-3-1) انتخاب مدل ماده سوختنی.................................................................. 52

    4-3-2) مدلسازی جریان باد........................................................................... 54

    4-3-3) ارتفاع توده جنگل............................................................................. 55

    4-3-4) شبیه­سازی با استفاده از مدل FARSITE............................................... 56

    4-4) سناریوهای مختلف شبیه­سازی گسترش آتش­سوزی  57

    4-5) روش ارزیابی دقت..................................................................................... 57

    4-6) پهنه­بندی از نظر وسعت گسترش آتش ......................................................... 58

    5) فصل پنجم: نتایج و بحث   ................................................................................. 60

    5-1) مقدمه................................................................................................... 60

    5-2) اجرای اولیه مدل در شرایط و سناریوهای مختلف   ............................................ 60

    5-2-1) شبیه­سازی در شرایط یکسان محیطی.................................................... 61

    5-2-2) شبیه­سازی در شرایط محیطی مختلف و ماده سوختنی یکسان 63

    5-2-3) شبیه­سازی در شرایط کاملاً مختلف محیطی         .................................... 65

    5-3) شبیه­سازی آتش­سوزی رخ داده در منطقه مورد مطالعه در آذر ماه 1389    ............. 67

    5-4) پهنه­بندی از نظر خطر گسترش آتش (وسعت آتش­سوزی)                                    71

    6) فصل ششم: جمع­بندی و پیشنهادات                                                                      81

    6-1) جمع­بندی.............................................................................................. 81

    6-2) پیشنهادات............................................................................................. 82           

     

    منبع:

    منابع فارسی

    ثابتی، حبیب­الله (1387). "جنگلها، درختان و درختچه­های ایران"، انتشارات دانشگاه یزد، چاپ چهارم.

    جهدی، رقیه.، درویش صفت، علی­اصغر.، پیرباوقار، مهتاب.، اعتماد، وحید (1390). "شبیه­سازی و پیش­بینی گسترش آتش­سوزی جنگل با استفاده از مدل رشد آتش FARSITE  در جنگلهای شمال ایران (مطالعه موردی: جنگل خیرود نوشهر"، اولین همایش بین­المللی آتش­سوزی در عرصه­های طبیعی، گرگان، ایران.

    حسینعلی، فرهاد.، رجبی، محمدعلی (1384). "شبیه­سازی آتش­سوزی جنگل با استفاده از سامانه­های اطلاعات مکانی"، همایش ژئوماتیک سازمان نقشه­برداری، تهران، ایران.

    رحیمی، ایرج.، اسماعیلی، علی (1389). "بررسی آتش­سوزی جنگلها و مراتع با استفاده از تصاویر ماهواره­ای سنجنده MODIS و تکنیکهای سنجش از دور: منطقه مورد مطالعه جنگلهای شهرستان مریوان"، همایش ژئوماتیک سازمان نقشه­برداری، تهران، ایران.

    عادلی، ابراهیم.، یخکشی، علی (1354). "حمایت جنگل"، انتشارات دانشگاه تهران.

    عزیزی، قاسم.، یوسفی، یدالله (1386). "گرمباد (باد فون) و آتش­سوزیجنگل در استانهای مازندران و گیلان (نمونه: آتش­سوزی تاریخ 25-30 آذر 1384)"، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 92.

    عموزاد مهدیرجی، محمد.، محمدنژاد، علیرضا.، علایی، نورمحمد.، صفایی، صدراله (1390). "بررسی علل و عوامل آتش­سوزی جنگلها در سال 1389 (حوزه جنگلداری شهرستان نکا)"، اولین همایش بین­المللی آتش­سوزی در عرصه­های طبیعی، گرگان، ایران.

    کاظمی، سیدمحمود (1380). "آتش­سوزی و اکوسیستم جنگلی". http://www.jangaliha.rozblog.com/post/465

    کرد­جزی، محمد.، مشکواتی، امیرحسین.، باقری، سعید.، بابائیان، ایمان (1389). "تحلیل تغییر اقلیم و اثرات آن بر آتش­سوزی جنگل در دوره 2011-2040 میلادی با استفاده ار اثرات جمعی مدل­های AOGCM، مطالعه موردی: استان گلستان، ایران"، اولین همایش بین­المللی آتش­سوزی در عرصه­های طبیعی، گرگان، ایران.

    گزمه، حسن (1391). "مدلسازی گسترش آتش­سوزی جنگل با استفاده از اتوماسیون سلولی (مطالعه موردی: جنگل­های استان گلستان)"، دانشکده مهندسی نقشه­برداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، تهران.

    معماریان، فرشید (1378). "بررسی پوشش گیاهی پارک ملی گلستان پس از آتش­سوزی­های سال 1374 و ارزشگذاری اکولوژیکی آن"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

    منابع لاتین

    Albini, F.A., (1976). “Estimating wildfire behavior and effects”. USDA forest service, General Technical Report INT-30, 77 pp.

    Albini, F.A., (1979). “Spot fire distance from burning trees: a predictive model”. USDA forest service, General Technical Report INT-56

    Albini, F.A., (1981). “Spot fire distance from isolate source: extension of a predictive model”. USDA forest service, Research note INT-309

    Albini, F.A., (1983). “Potential spotting distance from wind-driven surface fire”. USDA forest service, Research paper INT-309

    Albani, F.A., (1986). “Wildland fire spread by radiation, a model including fuel cooling by convection”. Combust Sei Technol, vol.45, pp. 101-113.

    Albright, D., and Meisner, B.N., (1999). “Classification of fire simulation systems”. USDA For Serv. fire Mgt . Notes, vol. 59, pp. 5-12.

    Alexandridisa, A., et al., (2008). “A cellular automata model for forest fire spread prediction: The case of the wildfire that swept through Spetses Island in 1990”. Applied mathemathics and computation, vol. 204, pp.191-201.

    Anderson, D.H., (1982). ”Aids to determining fuel models for estimating fire behavior”. USDA Forest Service, General Technical Report, INT-122, 22p.

    Anderson, D.H., Catchpole, E.A., De Master N.J., Parkes, T., (1982). “Modeling the spread of grass fires”. J. Austral. Math. Soc. (Series B), vol. 23, pp. 451-466.

    Andrews, P.L., (1982). “BEHAVE: Fire behavioure prediction and fuel modeling system-BURN subsystem, part 1”. USDA forest service, General technical report, INT-194.

    Bando, T., (2009). “Development for FARSITE fire growth simulation for the hardwood forest in south eastern Ohio”. MSc thesis, Ohio University, 93p.

    Berjak, S and Hearne, J., (2002). “An improved cellular automation model for simulation fire in a spatially heterogeneous savanna system” Ecol. Model, vol. 148.

    Botfon, S and Duguenne. F., (1997) “GPS, Location and Navigation”. Paris.

    Camera, A., and Ferreire. F., (1998). “Spatial simulation modeling”. Gasa..

    Carmel, Y.,Shlomit, P., Jahshan, F., Shoshani, M., (2009). “Assessing fire risk using Monte Carlo Simulation of fire spread”. Forest Ecology and Management. Vol. 257, pp. 370-377

    Castro, R., Chuvieco. E., (1998). “modeling forest fire danger from geographic information systems”. Geocarto International, vol. 13, pp. 15-23.

    Catchpole, W.R., Catchpole, E.A., Rothermel, R.C., Morris, G.A., Butler, B.W., Latham, D.J., (1998). “Rate of spread of free-burning fires in woody fuels in a wind tunnel”. Combustion Science Technology, vol 131, pp1-37.

    Chandler, C., et al., (1983). “Fire in forestry-Forest fire behaviore and effects”, Ed.john wiley & Sons, vol 1.

    Coban, H.O., (2010). “Analysis of forest road network conditions before and after forest fire”, Suleyman Demiral University, Isparta, turkey. P,11.

    Dwomoh, F.K., (2009). “Forest fire and carbon emission from burnt tropical forest: The case study of Afram Headwaters forest reserve, Ghana”. MSc thesis, Kumasi University, Ghana, 62p.

    Finney, M.A., Ryan K.C., (1995). “ Use of the FARSITE fire growth model for fire prediction in the US National parks”. International emergency management and engineering conference, Parise, france.

    Finney, M.A., (1998). “FARSITE: fire area simulator-model development and evaluation”. USDA forest service, research paper, RMRS, 52pp.

    Forthofer, J.M., (2007). “Modeling wind in complex terrain for use in fire spread prediction”. MSc thesis, Fort Collins University, Colorado State, 123p.

    Forthofer, J., Kyle, S., Bulter, B., (2009). “Simulating diurnally driven slope winds with WindNinja”. USDA forest service

    French, I.A., (1992). “Visualization techniques for the computer simulation of bushfires in two dimensions”. MSc Thesis, University of South Wales, Australia

    Green, D.G., (1983). “Fire behavior”. Melbourne, Australia: CSIRO, pp 55-80.

    Hernandez Encinan, L., et al., (2007). “modeling forest fire spread using hexagonal cellular automata”. Applied Mathematical modeling, vol. 31, pp.1213-1227.

    Johnston, P., (2005). “Overview of bushfire spread simulation system”. Report prepared for the bushfire CRC. School of computer science and software engeenering, University of Western Australia, 24 pp.

    Keane, R.E., (1998). “Development of input data layers for the FARSITE fire growth model for the Selway-Bitterroot wilderness complex, USA”. USDA, General Technical Report RMRS-GRT-3

    Larini, M., Giraud, F., Porterie, B., Loraud, JC., (1998). “A multiphase formulation for fire propagation in heterogeneous combustible media”. Int J Heat Mass Transf, vol. 41, pp. 881-897.

    Li, X., and Magill, W., (2001). “Modeling fire spread under environmental influence using a cellular automation approach”. Complex. Int, vol. 8, pp. 1-14.

    Manyangadze, T., (2009). “Forest fire detection for near real-time monitoring using geostationary satellites”. MSc thesis, Enschede University, Netherland, 92p.

    Morais, M., (2001). “Fire behavior variables”, http://web.physics.ucsb.edu/~complex/research/hfire/fbehave/fbehave_variables.htm

    Morais, M.E., (2001). “Comparing spatially explicit models of fire spread through Chaparral fuel: A new algorithm mased upon the Rothermel fire spread equation”. MSc thesis, California University. 79p.

    Nyatondo, U.P., (2010). “Fire spread modeling in Majella National Park, Italy”. MSc thesis, Twente University, 91p.

    Orozco, S.J., (2008). “Forest fire risk model for Michocan, Mexico”. MSc thesis, Enschede University, Netherland, 88p.

    Pastor, E., Zarate, L., Arnaldos, J., (2003). “Mathematical models and calculation system for the study of wildland fire behavior”. Progression Energy And Combustion Science, vol. 29, pp. 139-153.

    Peet, G.B., (1967). “The shape of Mild fires in Jaraah forest” Australian forestry 31 (2):pp, 121 – 127.

    Perry, G.L.W., (1998). “Current approaches to modeling the spread of wildland fire: a review”. Progress in physical geography 22, pp 222-245.

    Phillips, R.J., (2006). “Assessment of the FARSITE model for predicting fire behavior in the southern Appalachian Mountains”. Proceeding of the 13th biennial southern silvicultural research conference.

    Pyne, S.J., Anderews P.L., Laven A.R (1996). “Introdaction to Wildfire” 2nd Edition. John Wily and Sons Edition. New York, pp 769.

    Richard, G.D., (1990). “An elliptical growth model of forest fire fronts and its numerical solution”. International journal for numerical methods in engeenering. Vol 30, pp 1163-1179.

    Richard, G.D., (1995). “A general mathematical framework for modeling two-dimensional wildland fire spread”. International journal of wildland fire, vol 5, pp 63-72.

    Rothermel, R.C., (1972). “A mathematical model for prediction fire spread in wildland fuels”. USDA Forest Service.

    Salis, M., (2007). “Fire behavior simulation in Mediteranian Maquis using FARSITE (Fire Area Simulator)”. PH.D thesis, Sassari University, 176p.

    Scott, J.H., and Burgan, R. E., (2005). “Standard fire behavior fuel models: A comprehensive set for use with Rothermel’s surface fire spread model”. USDA. General Technical Report RMRS-GTR-153

    Silvia, M. Huescab, M. Gonzalez, F., (2010). “MODIS Reflectance and active fire data for burn mapping and assessment at regional level”. Ecological Modelling, pp, 67-74.

    Smith, M.P., (2003). “predicting fuel models and subsequent fire behavior from vegetation classification maps”. MSc thesis, North Carolina State University, 153p.

    Tasel, E., (2003). “GIS-based spatial model for wildfire simulation: Marmaris-Cetibeli fire”. MSc thesis, Middle East Technical University, 175p.

    Trunfio, G.A., (2004). “Predicting wildfire spreading through the hexagonal cellular automata model”. ACRI 2004, springer, LNCS 3305.

    Vakalis, D., Sarimveis, H., Kiranoudis, C., Alexandridis, A., Bafas, G., (2004). “A GIS based operational system for wildland fire crisis management”. Applied mathematical modeling, vol. 28, pp. 389-410.

    Van Wagner, C.E., (1967). “Calculations on forest fire spread by flame radiation”. Canadian Department of Forestry, Report No, 1185.

    Van wagner, C.E., (1987). “Development and structure of the Canadian forest fire weather index system”. Canadian Forest Service, vol. 35.

    Vandrevu, K.P., Eaturu, A., Badarinath, K,V,S., (2010). “Fire risk evaluation using multicriteria analysis-a case study”. Environ Monit Assess, vol. 166, pp. 223-239

    Wang, Z., (2007). “Modeling wildland fire radiance in synthetic remote sensing scenes”. PH.D thesis, Rochester Institute of Technology, 186p.

    Weise, D.R. (2008). “Monte Carlo simulation of fire risk using the FAISITE fire simulator in Hawaii”. General Technical Report PSW-GTR-19x.

    Yassemia, S., (2008). “Design and implementation of an integrated GIS based cellular automata made to characterize forest fire behavior”.

    Yongzhang, Z. (2005). “A CA based information system for surface fire spreading simulation”. IEEE, IGRASS’ 05 proceedings, pp. 3484-3487.

     


موضوع پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), نمونه پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), جستجوی پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), فایل Word پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), دانلود پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), فایل PDF پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), تحقیق در مورد پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), مقاله در مورد پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), پروژه در مورد پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), پروپوزال در مورد پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), تز دکترا در مورد پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), پروژه درباره پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), گزارش سمینار در مورد پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا), رساله دکترا در مورد پایان نامه شبیه سازی گسترش آتش سوزی با استفاده از مدل شبیه ساز سطح آتش (FARSITE) (مطالعه موردی جنگل های شهرستان نکا)

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) رشته معماري – گرايش مهندسي معماري بهار 1394   حوزه ايمني شهري ، مراکز آموزش آتش نشاني از موثرترين مکان هايي هستند که در سه بخش آموزش

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: کامپیوتر گرایش نرم افزار چکیده در یک شبکه حسگر که یک سیستم توزیع شده فراگیر است، یکی از موارد مورد بحث همگام‌سازی ارتباطات است. یکی از عمده وظایف همگام‌سازی فرآیند‌ها، انحصار متقابل است. الگوریتم‌های جدید ارایه شده در مقایسه با الگوریتم‌ های قدیمی با عدالت بیشتری عمل می‌نمایند. در این پایان‌نامه یک مدل با استفاده از شبکه‌های ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پليمر فروردين 1393 چکيده امروزه مبحث انرژي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمامي زمينه‌ها حتي در خانه‌ها يکي از مهمتر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M . Sc . " رشته : مهندسی کشاورزی گرایش : سازه های آبی چکیده فرایند انتقال رسوب یک پدیده کاملا پیچیده، متغیر و غیر خطی می باشد. بطوریکه رفتاررودخانه درظرفیت انتقال رسوب به ازای یک دبی معین درزمان های مختلف متفاوت می باشد. بنابراین به علت پیچیده بودن مکانیزم انتقال رسوب وتعدد عوامل موثر بر آن، برآورد و پیش بینی ظرفیت حمل رسوبات و تعیین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد فنی مهندسی در رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید چکیده رشد و گسترش شهرها و توسعه زندگی شهرنشینی نیازمند زیرساخت های به روز و قابل توسعه است. سیستم‌های حمل و نقل از جمله زیرساخت های اساسی در شهرها محسوب می شوند که از این میان ایجاد و توسعه شبکه های مترو بدلیل ظرفیت بالای حمل مسافر، سرعت جابجایی بالا، انطباق با استاندارهای زیست محیطی و ...

رساله دکتري مهندسي عمران - زلزله تابستان 1393 چکيده يکي از ابزارهاي مناسب براي شناخت وضعيت شبکه­ هاي توزيع آب به عنوان يکي از سيستم­هاي شريان حياتي، شاخص قابليت اعتماد است. يک دست

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش مکانیک خاک و پی چکیده پروژه‌ های گودبرداری در مناطق شهری همیشه در معرض خطر هستند. از اینرو در طراحی سازه نگهبان باید حاشیه ایمنی مناسب در نظر گرفته شود. روش‌های سنتی ارزیابی پایداری شیب که معمولا بر پایه قضاوت‌های تجربی مانند مفهوم ضریب اطمینان و روش تعادل حدی استوار است عدم قطعیت‌ها را در نظر نمی‌گیرند. تلاش‌ها برای کمی کردن عدم ...

ثبت سفارش