پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد

word 9 MB 30438 109
1393 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی

    چکیده

    افزایش جمعیت ، رشد و توسعه جوامع شهری و روستایی همگی موجب شده است تا میزان تولید مواد زاید جامد رو به فزونی نهاده و امروزه این مساله به صورت یکی از معضلات و مشکلات بشر درآید ، که هم سلامت و بهداشت او و هم محیط زیست او را در معرض خطر قرار داده است . این تحقیق به منظور بررسی و تحلیل مهمترین منابع تولید زباله و تاثیرات زیست محیطی نحوه جمع آوری و دفع زباله ها در نواحی روستایی بخش کوچصفهان انجام شد . ناحیه مورد مطالعه تحقیق را روستاهای بخش کوچصفهان تشکیل می دهند . بخش کوچصفهان دارای 45 روستا می باشد که با توجه به تعداد کل خانوارهای روستایی آن تعداد 371 عدد پرسشنامه تهیه و به شیوه نمونه گیری سهمیه ای براساس توزیع جمعیت روستاها تکمیل و مورد مطالعه قرار گرفت . اطلاعات جمع آوری شده براساس پرسشنامه های مورد نظر و مشاهدات میدانی براساس روشهای تجزیه و تحلیل آماری و کیفی مورد تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری قرار گرفته است . نتایج نشان دادند که دوری و نزدیکی از شهر و فعالیت های اقتصادی مردم روستا بر نوع  زباله های مصرفی و نحوه مدیریت و جمع آوری آنها اثر گذار بوده و موجب مشکلات زیست محیطی در محیط زیست روستاهای مورد مطالعه گردیده است . با توجه به عدم برنامه ریزی صحیح و کمبود امکانات و نامناسب بودن آنها و انباشت مواد جامد زائد از جمله زباله های خانگی در روستا یا اطراف آن ، محیط زیست روستا روز به روز آلوده تر شده که هم بر سلامتی افراد روستا ، هم بر سلامتی آب رودخانه ها و سفره های زیر زمینی و هم بر خاک و سلامت محصولات کشاورزی و هم بر هوای روستا تاثیرات منفی زیادی گذاشته است . با توجه به نتایج حاصل لازم است با تدبیر روشهای اصلاحی و نوین تغییرات اساسی در نحوه جمع آوری مواد زائد روستاها ایجاد گردد تا از افزایش اثرات زیست محیطی ناشی از موارد مذکور در آینده جلوگیری شود .

    کلمات کلیدی : محیط زیست ، زباله ، جمع آوری زباله ، کوچصفهان

                           

     

    مقدمه :

    حفاظت از محیط زیست یکی از وظایف اصلی نسل حال و آینده است ، به طوری که امروزه حفظ محیط زیست یکی از ارکان مهم حقوق بشر بشمار می رود و محیط زیست نه فقط برای نسل امروز بلکه برای ادامه حیات آیندگان می باید حفظ شود . تولید انبوده مواد زائد جامد و پسماند روستایی ناشی از افزایش جمعیت و تغییر الگوی مصرف در جوامع شهری و روستایی باعث آلودگی های زیست محیطی و در نتیجه به خطر افتادن سلامت و بهداشت افراد جامعه شده است این موضوع در جوامع روستایی به دلیل برخورداری روستا از محیط زیست پاک از اهمیت بیشتری برخوردار است .

    متاسفانه با وجود دانش و آگاهی ما به قوانین علمی و روابط موجود در طبیعت ، روند تخریب و               بهره برداری بی رویه منایع محیط زیست بسیار بیشتر از راهکارهایی است که برای جلوگیری از آن اندیشیده می شود . کلیه عملکردهای انسانی بر روی محیط زیست اثر گذار است بطوری که آسیب رساندن به هر جزء آن کل چرخه زندگی را با تهدید جدی روبرو خواهد کرد. بدلیل تاثیر این اقدامات ، چالش های زیست محیطی در عصر حاضر از مسئله شخصی و منطقه ای به مساله ای جهانی تبدیل شده است .

    ادامه و گسترش بحران های زیست محیطی موجب گردیده تا ضرورت بازنگری انسان در نحوه عملکرد و طرز نگرش نوع بشر به طبیعت و ارتباط آن با جریان توسعه یافتگی و رشد و پیشرفت مورد تعمق بیشتر قرار گیرد لذا در سرتاسر جهان تلاشهای گسترده ای برای بهره برداری بهینه از طبیعت و نظام بخشیدن و قانونمند کردن روابط انسان با محیط آغاز شده و در همین راستا تحقیقات مربوط به حفظ محیط زیست در حال گسترش می باشد .

    بدیهی است محیط زیست عرصه های روستایی یکی از مسائل اساسی است که نیازمند توجه ویژه در طراحی برنامه های ملی و منطقه ای می باشد . چرا که مدیریت و برنامه ریزی روستایی جهت نیل به توسعه پایدار زمانی می تواند جامعیت داشته و به اهداف واقعی خود دست پیدا کند که تمامی جوانب و مشکلاتی که روستائیان با آنها دست به گریبان هستند به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گرفته باشد که نمونه کوچکی از این مسائل و مشکلات زیست محیطی جمع آوری مواد زائد روستایی می باشد .

    پایان نامه حاضر تحت عنوان " تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری زباله های جامد " به منظور بررسی وضعیت کنونی و تحلیل مشکلات موجود در شرایط زیست محیطی استان گیلان ( بویژه بخش کوچصفهان شهرستان رشت ) در 5 فصل تهیه و تدوین گردیده است . در فصل اول کلیات و مفاهیم اولیه ، در فصل دوم مبانی نظری و تئوری آلودگی محیط زیست و جمع آوری مواد زائد جامد ، ادبیات و پیشینه تحقیق ، در فصل سوم  روش اجرای تحقیق و مواد و روش ها و ویژگیهای جغرافیای طبیعی و انسای عرصه پژوهش و در فصل چهارم نتایج تحلیلی و آماری مشکلات موجود در روستاهای بخش کوچصفهان رشت با تاکید بر جمع آوری زباله و نیز بررسی فرضیات مطرح شده در تحقیق ارائه گردیده است و در پایان در فصل پنجم نسبت به جمع آوری مطالب و بیان راهکارهای پیشنهادی جهت برون رفت از وضع موجود و جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست ، اقدام گردیده است.

    این پایان نامه مشتمل بر 15 نمودار ، 13 نقشه جغرافیایی و 29 ماخذ فارسی بوده و در 94 صفحه تقدیم خوانندگان محترم می گردد .

    فصل اول

    بیان مساله و ضرورت تحقیق :

    در بین ابعاد مختلف توسعه روستایی به برنامه ریزی زیست محیطی توجه کمی مبذول شده است . در حالی که امروزه حفظ محیط زیست یکی از ارکان مهم حقوق بشر به شمار می رود . یکی از اقدامات اساسی در این زمینه ، مدیریت پسماندهای جامد ، شناخت دقیق مقدار و نوع این گونه مواد زاید می باشد ( عمرانی، 1383 ص 31-7 ) . اهمیت این موضوع با توجه به تغییرات زیاد در سبک زندگی و تنوع مصرف روستاییان و در نتیجه افزایش و تغییر روند رو به تزاید کمیت و کیفیت پسماندها در روستاهای کشور دو چندان خواهد شد ( عبدلی، 1384 ص53-8 ) . اینطور به نظر می رسد که  با توجه به رشد جمعیت و تغییر الگوی مصرف مسائل و چالشهای زیست محیطی در نواحی روستایی به عنوان یک دغدغه مطرح شده است و نیاز به سازماندهی آن نیز احساس می شود . در این راستا آگاهیهای علمی از کاهش منابع زمین کارشناسان را بر آن داشت که موضوع منابع تولید زباله و دفع آن را از طریق بازیافت مواد زائد جامد به شکل جدیدتر در صدر برنامه های خود قرار دهند . برنامه ریزی در جهت مدیریت صحیح پسماندهای جامد روستایی در کشور نیازمند اطلاعات درست بوده و از سویی بی توجهی و عدم اطلاع از وضعیت وجود این گونه مواد زائد نیز پیامدهای نامطلوب بهداشتی و عوارض ناگوار زیست محیطی نظیر آلودگی خاک ، آب و هوا را در پی دارد ( عمرانی ، 1383 ص 31-7 ) . بدین ترتیب با اطلاع از منابع تولید زباله در مناطق مختلف و دانستن این نکته  که در کدام منطقه کدام زباله بیشتر تولید می شود می توان به بازیافت زباله کمک شایانی کرد . به نظر می رسد افزایش جمعیت ، مصرف گرایی شدید ، افزایش روز افزون میزان تولید زباله ،           مکان یابی های نادرست دفع زباله ، ایجاد بیماریهای گوناگون ناشی از عدم دفع بهداشتی زباله های روستایی ، آلودگی آبهای زیرزمینی ، منابع گوناگون تولید زباله در روستاها ، تخزیب محیط زیست و ... از جمله مشکلات ناشی از عدم مدیریت صحیح آن در مناطق روستایی می باشد . با توجه به مساله بیان شده در ارتباط با مخاطرات زیست محیطی ناشی از تولید زباله و نحوه جمع آوری آن و اهمیت بسزایی که این مهم در مناطق روستایی دارد و همچنین کم توجهی هایی که به این موضوع در مناطق روستایی می شود خود را بر آن دیدم تا پژوهشی تحت عنوان تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری زباله ارائه دهم . هدف از این تحقیق شناخت ، بررسی ، تحلیل منابع تولید زباله در روستاهای بخش کوچصفهان همچنین نحوه جمع آوری و تاثیر آن بر روی محیط زیست روستایی می باشد.

     

     

     

    1-2 اهداف تحقیق :

    -شناسایی مهمترین منابع تولید زباله در ناحیه مورد مطالعه

    - اطلاع رسانی تاثیرات زیست محیطی نحوه جمع آوری و دفع زباله ها در نواحی روستایی بخش کوچصفهان  

    1-3 فرضیه های اساسی تحقیق :

    1-به نظر می رسد با دوری و نزدیکی از شهر ، نحوه مدیریت بر زباله ها و جمع آوری آنها در روستاها نیز تغییر می کند .

    2- گمان می رود که بین فعالیت های اقتصادی و تغییرات جمعیت روستاهای ناحیه با نوع و میزان             زباله های تولیدی رابطه وجود دارد .

    1-4 سوالات اساسی تحقیق :

    این تحقیق در کنار بررسی نقاط قوت و ضعف توانهای زیست محیطی موجود در بخش کوچصفهان به دنبال پاسخی مناسب به سوالات اساسی زیر است .

    آیا نظام مدیریتی بر جمع آوری زباله های روستایی وجود دارد ؟

    چگونه فاصله روستاها از شهر بر اجرای صحیح طرح جمع آوری زباله های روستایی و بالا بردن کیفیت محیط زیست روستا اثر گذار است ؟

    آیا فعالیت های اقتصادی روستائیان و تغییرات جمعیتی روستا بر نحوه جمع آوری و دفع زباله ها و بالطبع بر کیفیت محیط زیست روستا اثر گذار است ؟

    1-5 روش اجرای تحقیق :

    روش تحقیق این تحلیل از نوع توصیفی ، تحلیلی می باشد که در روستاهای واقع در بخش کوچصفهان صورت گرفته است . محتوی علمی مطالب از طریق کتب و مقالات اینترنتی تهیه شده و تحقیقات میدانی از طریق تهیه و پر کردن پرسش نامه توسط مردم روستاهای نمونه و نیز مصاحبه با متولیان روستا انجام گرفته است . پرسشنامه تهیه شده بر گرفته از نمونه پرسشنامه های مشابه به موضوع است که توسط آزمون آلفا تائید شده اند .

     

     

    1-6 روش جمع آوری اطلاعات :

    در این طرح با مراجعه حضوری به تک تک روستاهای نمونه ضمن تکمیل پرسشنامه و گفت گو با اهالی روستا اطلاعات مورد نیاز در خصوص انواع زباله های روستا و روش جمع آوری زباله ها همچنین تعداد دفعات جمع آوری زباله در هفته و تجهیزات مورد استفاده برای حمل زباله و مشکلات عمده محل دفع آنها و ... تهیه و با استفاده از نرم افزار Excel  و نرم افزار آماری Spss داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بر طبق آمار و نمودارهای به دست آمده تاثیر جمع آوری زباله ها بر محیط زیست روستا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

    1-7 ابزار جمع آوری اطلاعات :

    مطالب علمی که از طریق کتب و تحقیقات و مقالات انجام شده اینترنتی جمع آوری شده و مطالب تحلیلی از طریق تهیه پرسشنامه و توزیع آن بر حسب خانوار و طبق جدول مورگان صورت گرفته . مصاحبه با مسئولین روستاها ، مشاهدات میدانی ، نمونه برداری . اطلاعات به دست آمده از طریق پرسشنامه توسط  نرم افزارهای Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .

    1-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :

    در این تحقیق سعی شده به دنیال گردآوری داده های مورد نظر و جمع بندی پرسشنامه های مورد نظر با استفاده از روشهای تجزیه و تحلیل ( آماری ) و کیفی نسبت به جمع بندی و استخراج اطلاعات مورد نیاز اقدام گردد .

    در این مرحله با استفاده از امکانات نرم افزارهای رایانه ای نظیر نرم افزارهای Autucad و Arc Gis ، جهت بررسی ، جهت ورود داده ها و تحلیل آماری پاسخهای ارائه شده در پرسشنامه های سطوح مختلف پاسخگویان و نرم افزار Excel جهت ترسیم و تحلیل نموداری اطلاعات بدست آمده ، بهره گیری گردیده است . 

    Abstract

     

     

    Increasing population, the development of urban and rural communities have been brought to the amount of waste generated has increased and today it has become an issue of concern for human problems , that both his health and his environment placed at risk . The investigation and analysis of the environmental impacts of waste generation and collection and disposal of garbage was doing in in rural areas Kuchsfhan . Kuchsfhan rural area are research area , kuchsfahan area have 45 village the total number of rural households according to the number of 371 questionnaires prepared and quota sampling method based on the completion and distribution of  the village population was studied . Data gathered by a questionnaire and field observations were on the methods of statistical analysis and qualitative analyzed and conclusions . Results showed that the distance of the city and economic activities of the village the consumer waste and how to manage and collect their influence and cause environmental problems have been studied in a rural environment due to lack of proper planning and a lack of resources and inappropriate and excessive accumulation of solids including household waste in the village or the surrounding rural environment is more polluted by the day That the health of the village, also on the health of the river and underground aquifers and the health of the soil and crops, and also has a large negative impact on rural air. According to the results it is necessary to devise new methods of reform and fundamental changes in how we collect waste  in rural areas to be created environmental impacts arising from the increased considerably  in the future .  

     

    Keywords: Environment, waste, waste collection, Kuchsfhan  

  • فهرست:

    فصل اول

    1-1 بیان مساله و ضرورت تحقیق...............................................................................................................  1

    1-2 اهداف تحقیق......................................................................................................................................  2 

    1-3 فرضیه های اساسی تحقیق ................................................................................................................... 2

    1-4 سوالات اساسی تحقیق......................................................................................................................... 2

    1-5 روش اجرای تحقیق ............................................................................................................................ 2

    1-6 روش جمع آوری اطلاعات ...............................................................................................................  3

    1-7 ابزار جمع آوری اطلاعات .................................................................................................................. 3

    1-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات .......................................................................................................... 3

    1-9 واژه ها و مفاهیم ................................................................................................................................  3

    فصل دوم

    2-1 ضرورت اهمیت و توجه به محیط زیست ......................................................................................... 10

    2-1-1 ضرورت  های ملی توجه به محیط زیست روستا...........................................................................10

    2-2 تغییر الگوی مصرف و شیوه زندگی روستائیان....................................................................................10

    2-3 انواع پسماند بر اساس قانون مدیریت پسماند.....................................................................................11

    2-4 ترکیب انواع پسماندهای جامد روستایی.............................................................................................12

    2-5 انواع و مشخصات کلی پسماندهای روستایی......................................................................................12

    2-5-1 انواع پسماندهای غذایی.................................................................................................................12

    2-5-2 زباله................................................................................................................................................12

    2-5-3 خاکستر..........................................................................................................................................12

    2-5-4 نخاله های ساختمانی......................................................................................................................13

    2-5-5 پسماند خیابانها و کوچه ها ............................................................................................................13

    2-5-6 اجساد حیوانات .............................................................................................................................13

    2-5-7 وسایل اسقاطی...............................................................................................................................13

    2-5-8 پسماندهای کشاورزی و باقیمانده های گیاهی................................................................................13

    2-5-9  فضولات دام و طیور.....................................................................................................................13

    2-5-10 پسماندهای سمی و خطرناک........................................................................................................14

    2-6  مسائل بهداشتی و زیست محیطی مربوط به پسماندهای روستایی.....................................................14

    2-7 جابجایی و ذخیره مواد زائد جامد روستایی در محل تولید.................................................................14

    2-8  روشهای جمع آوری زباله در مناطق روستایی ..................................................................................14

    2-8-1 جمع آوری خانه به خانه ...............................................................................................................15

    2-8-2 جمع آوری ظرف عمومی...............................................................................................................15

    2-9 روشهای دفع مواد زائد جامد روستایی ..............................................................................................15

    2-9-1 روشهای غیر بهداشتی دفع زباله ها ...............................................................................................15

    2-9-2 دفن بهداشتی زباله ها ....................................................................................................................16

    2-10 نقش و مسئولیت دهیاران در حفاظت از محیط زیست روستا .........................................................16

    2-11 مدیریت مواد زائد جامد روستایی .................................................................................................. 17

    2-12 مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه جمع آوری مواد زاید جامد در روستاهای کشور..............17

     

    فصل سوم

    3-1 داده ها .................................................................................................................................................23

    3-2 مختصات جغرافیایی استان گیلان ...................................................................................................... 23

    3-2-1  ویژگیهای اقلیمی استان .................................................................................................................26

    3-2-2 بارندگی در استان.............................................................................................................................26

    3-2-3 ویژگیهای دمایی استان ................................................................................................................... 27

    3-3 معرفی شهرستان رشت.........................................................................................................................27

    3-4 موقعیت جغرافیایی شهرستان رشت......................................................................................................27

    3-5 موقعیت جغرافیایی بخش کوچصفهان ................................................................................................30

    3-5-1 زمین شناسی بخش کوچصفهان......................................................................................................30

    3-5-2 ویژگیهای اقلیمی بخش کوچصفهان ...............................................................................................33

    3-5-3 بارندگی بخش کوچصفهان..............................................................................................................33

    3-5-4 منابع آب بخش کوچصفهان.............................................................................................................33

    3-5-4-1 آبهای سطحی..............................................................................................................................34

    3-5-4-2 آبهای زیرزمینی...........................................................................................................................34

    3-5-5 پوشش خاک بخش کوچصفهان......................................................................................................36

    3-5-6 پوشش گیاهی بخش کوچصفهان....................................................................................................39

    فصل چهارم

    4-1 پیشینه تاریخی محدوده مورد مطالعه ..................................................................................................42

    4-2 مشخصات جمعیتی بخش کوچصفهان .............................................................................................. 42

    4-3 جامعه تحقیق ......................................................................................................................................43

    4-4 اقتصاد بخش کوچصفهان .................................................................................................................. 43

    4-5 وضع موجود مدیریت مواد زاید جامد در بخش کوچصفهان..............................................................44

      4-5-1 بررسی چالشهای موجود در زمینه تاثیر جمع آوری زباله های جامد بر محیط زیست................47

    4-6 تاثیر جمع آوری مواد زاید جامد بر محیط های فیزیکی در بخش کوچصفهان...................................52

    4-7 تحلیل و پیش بینی اثرات زیست محیطی جمع آوری مواد زاید جامد در بخش کوچصفهان..............53

    4-8 ارائه نتایج جمع بندی پاسخهای ارائه شده از سوی پاسخگویان.........................................................57

    4-9 بررسی فرضیات تحقیق ...................................................................................................................... 61

    4-9-1 بررسی فرضیه اول ......................................................................................................................... 62

    4-9-2 بررسی فرضیه دوم ........................................................................................................................ 70

    فصل پنجم

    5-1 بحث و نتیجه گیری.............................................................................................................................75

    5-1-1 تاثیر جمع آوری مواد زائد جامد بر خاک ..................................................................................... 77

    5-1-2 تاثیر جمع آوری مواد زائد جامد بر  آب ....................................................................................... 77

    5-1-3 تاثیر جمع آوری مواد زائد جامد بر هوا ........................................................................................ 78

    5-2 پیشنهادات اجرایی ...............................................................................................................................79

    5-3 اقدامات اجرایی جهت مدیریت مواد زائد جامد .................................................................................79

    فهرست منابع ..............................................................................................................................................85

    الف ) فارسی ...............................................................................................................................................85

    عکس از عدم ساماندهی وضعیت زباله ها و نتایج تاسف بار آن ................................................................88

    چکیده انگلیسی........................................................................................................................................... 94

     

    منبع:

    آسایش ، حسین ، 1374 ، اصول و روشهای برنامه ریزی روستایی ، چاپ اول ، انتشارات پیام نور

    ادیب و عزیزیان ، سمیرا و محمدصادق ، 1389 ، مدیریت پسماندهای روستایی و نقش آن در حفظ محیط زیست ، اولین کنگره چالشهای کود در ایران ، ص 2

    اصلاح عربانی ، ابراهیم ، 1374 ، کتاب گیلان ، جلد 1 ، گروه پژوهشگران ایران

    اقتداری ، علیمحمد ، 1365 ، کتاب بودجه ، سازمان مدیریت و پسماند ، مولوی ، ص 63

    اکبرزاده ، عباس و همکاران ، 1388 ، بررسی وضعیت مدیریت پسماندهای روستایی در روستاهای شهرستان تهران ، دوازدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ، دانشکده بهداشت

    امین زاده ، بهروز ، 1382 ، جهان بینی دینی و محیط زیست درآمدی بر نگرش اسلام به طبیعت ، مجله محیط شناسی ، شماره 30 ، صص 109-97

    پاپلی یزدی ، محمد حسین ، 1374 ، اهمیت مساله محیط زیست ، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی شماره 36

    جلیلی قاضی زاده و عبدلی ، مهدی و محمدعلی ، 1386 ، مدیریت جمع آوری مواد زائد روستایی ، طرح کاربردی دانشگاه گیلان ، صص 430-425

    رضوانی ، محمدرضا ، 1390 ، برنامه ریزی توسعه روستایی در ایران ، چاپ پنجم ، نشر قومس ، ص 2

    روانبخش ، مکرم و همکاران ، 1387 ، روشهای دفع مواد زائد جامد و معضلات زیست محیطی آنها در شهر رشت ، سومین کنگره ملی بازیافت و استفاده از منابع آلی تجدید شونده در کشاورزی ، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ، صص 4-2

    زاهدین لباف ، محمد ، 1383 ، اجرای عدالت درباره محیط زیست بین المللی ؛ حقوق و            راه حل ها ، مجله حقوق ، نشریه دفتر خدمات بین المللی جمهوری اسلامی ایران ، شماره 31 ، صص 185-171

    سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان ، سالنامه آماری 1387 استان گیلان

    سعیدنیا ، احمد ، 1383 ، مواد زائد شهری ، انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ،          ص 67-84

     سعیدی ، عباس ، 1390 ، مبانی جغرافیای روستایی ، چاپ اول ، انتشارات سمت ، ص 22

    سلطانی ، بهرام ، 1371 ، مجموعه مباحث و روشهای شهرسازی ( محیط زیست ) ، مرکز مطالعات و تحقیات شهرسازی و معماری ایران ، صص 4-1

    صفرخانلو و ترکمانی ، لیلا و حسن ، 1386 ، تولید ورمی کمپوست : روش نوین مدیریت پسماندها ، سومین همایش ملی مدیریت پسماندها ، صص 484-481

    طالب ، مهدی ، 1371 ، مدیریت روستایی در ایران ،‌چاپ اول ، انتشارات دانشگاه تهران

    عبدلی ، محمدعلی ، 1384 ،‌ جمع آوری زباله های جامد شهری ، دانشگاه اسلامی تهران ، صص 8-58

    عبدلی ، محمدعلی ،‌1387 ، بازیافت مواد زائد جامد شهری ( کاهش ، استفاده مجدد ، و      بازچرخش ) ، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران ، چاپ سروم ، تهران ،‌ص 2

    عزمی و مطیعی لنگرودی ، آئیژ و حسن ، 1390 ، مروری بر مشکلات زیست محیطی روستاهای ایران و راهکارهای حل این مشکلات ،‌فصلنامه مسکن و محیط روستا

    عمرانی ، قاسمعلی ، 1373 ، مواد زائد جامد ،‌جلد 1 و 2 ، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، ص 2

    عمرانی قاسمعلی ، 1383 ، زباله هالی جامد ،‌دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، صص 7-31

    عمرانی ، قاسمعلی ، 1384 ، آشنایی بامحیط زیست روستا و حفاظت از آن ،‌موسسه توسعه روستایی ایران ، ص 23

    فهیمی نیا ، محمد ، 1384 ، آشنایی با محیط زیست روستا و حفاظت از آن ، موسسه توسعه روستایی ایران

    مرکز مطالعات و خدمات تخصصی شهری و روستایی ، 1385 ، محیط زیست روستا ، ویژه  دهیاران ، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ،‌پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی

    محمودی ،‌مهران ، 1388 ، لزوم توجه بیشتر به صنایع تبدیلی کشور ، ماهنامه دام ،‌کشت و صنعت ، شماره 85 ، صص 34-38

    ملکوتیان و یغماییان ،‌محمد و کامران ، 1382 ، بررسی آگاهی نگرش و عملکرد مردم شهر کرمان در زمینه مدیریت مواد زائد جامد ، مجله دانشکده بهداشت ،‌انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، شماره 2 ، صص 27-28

    مهدوی ، مسعود ، 1369 ، مفهوم برنامه ریزی روستایی و اهداف آن ، فصلنامه پژوهشهای جغرافیایی ، شماره 36 ، سال 22 ، انتشارات دانشگاه تهران

    وزارت کشور ،‌1382 ، مواد زائد جامد شهری ، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور


موضوع پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, نمونه پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, جستجوی پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, فایل Word پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, دانلود پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, فایل PDF پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, پروژه درباره پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل کیفیت زیست محیطی نواحی روستایی بخش کوچصفهان با تاکید بر جمع آوری مواد زائد جامد

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تحصیلی برنامه ریزی توسعه منطقه ای چکیده: کارآفرینی روستایی فعالیتی است که به مردم روستایی کمک می کند تا فرصت های اقتصادی را در جوامع محلی بشناسند و یاد بگیرند که چگونه این فرصت ها را به فعالیت های اقتصادی سود آور تبدیل کنند.امروزه کارآفرینی به عنوان راهبردی در توسعه،شکوفایی و رشد جوامع انسانی تبدیل گشته است،که از طریق آن همه ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم ­شناسی در برنامه­ ریزی محیطی چکیده امروزه با توجه به این که دفن زباله بدون رعایت مسائل زیست محیطی تهدیدات زیادی را به محیط زیست و اقلیم وارد می کند، انتخاب مکان مناسب و دفن بهداشتی زباله ضروری است. در این پژوهش سعی بر آن بوده که نقش آلودگی زباله­های دفن شده در جعفرآباد مغان بر محیط زیست و اقلیم منطقه ...

پایان‌نامه برایدریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) در رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده ایجاد صنایع یکی از راهبردهایی است که به توسعه روستاها کمک می کند صنعتی شدن مناطق روستایی به عنوان شتاب دهنده ایجاد اشتغال پایدار و کار آمد ترین چاره ساز حل مشکل بیکاری روستا است نظریه صنعتی شدن و طرح ریزی مطلوب صنایع در مناطق روستایی به عنوان یک کاتالیزور در جهت ایجاد اشتغال پایدار و به ...

گروه مرتع و آبخیزداری پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته بیابان­زدایی چکیده پروژه بین­المللی منارید، اولین پروژه چند زمینه­ای است که بدنبال استقرار مشارکت و انسجام سازمانی در سه سطح مردم، سازمان­های دولتی و سازمان­های غیر دولتی به منظور مدیریت پایدار سرزمین با تأکید بر مدیریت پایدار منابع طبیعی آغاز به فعالیت نموده است و علی­رغم مشکلات عدیده­ای که بر سرِ اجرای آن ...

گروه جغرافیا برنامه ریزی روستایی بیکاری و وضعیت نامطلوب اشتغال در کشور، از جمله چالش های جدی اقتصاد ایران به شمار می رود و بین فرصتهای موجود شغلی در کشور و خیل عظیم بیکاران و جویندگان کار هیچ تناسب و توازنی بر قرار نیست، مفهوم بیکاری در مناطق روستایی تا حدودی با بیکاری در مناطق شهری تفاوت دارد؛ زیرا در مناطق روستایی علاوه بر بیکاری در نتیجه رشد جمعیت بالاتر محدودیت ساختار های ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

پاِیان­نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی توسعه روستایی از عوامل مختلفی نشات می­گیرد که یکی از آنها مسکن مطلوب می باشد . مسکن مناسب درواقع مسکن پایدار است که دارای ویژگی های آسایش مناسب،فضای مناسب،عوامل بهداشتی مناسب،مکان مناسب،وقابلت دسترسی از نظر کار را دارا می باشد . از این رو هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه پایدار مسکن در نواحی ...

چکیده محلات قدیمی شهرها نه تنها به خاطر میراث فرهنگی خود ، که به دلیل قرارگرفتن در داخل شهرها فرصت ارزشمندی برای اصلاح و نوسازی و پاسخگویی به نیازهای فزاینده شهری فراهم آورده است. بسیاری از این گونه بافت های فرسوده در شهرهای ایران به حال خود رها شده اند و برنامه ریزی برای نوسازی و ساماندهی این گونه نواحی به یک ضرورت اساسی در برنامه ریزی شهری تبدیل گشته است. تجارب چند دهه ی گذشته ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت مناطق خشک و بیابانی به نام خدا 1-1 مقدمه : کشور ایران بر روی کمربند خشک جغرافیایی جهان واقع گردیده،بطوریکه بخش قابل توجهی از مساحت کشور را کویرها و اراضی بیابانی در بر می‌گیرند. وجود محدودیت‌های اقلیمی و ادافیکی، ساختارهای اکولوژیکی را در این مناطق بسیار آسیب‌پذیر نموده بنحوی که هرگونه فشار ناشی از تحولات نامتعارف طبیعی و یا ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد M .Sc رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی – منابع آب و خاک چکیده افزایش جمعیت و توسعه ی بی رویه شهرها به ویژه در حاشیه آنها، بدون توجه به ویژگی های محیطی و انسانی باعث صدمات جبران ناپذیری به محیط و ساکنان آن شده است. به همین علت مباحث توسعه پایدار در شهرها، به ویژه کلان شهرها همواره از موضوعاتی بوده است که مورد توجه برنامه ریزان شهری ...

ثبت سفارش