پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون

word 4 MB 30009 114
1393 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تحصیلی برنامه ریزی توسعه منطقه ای

    چکیده:

     

    کارآفرینی روستایی فعالیتی است که به مردم روستایی کمک می کند تا فرصت های اقتصادی  را در جوامع محلی بشناسند و یاد بگیرند که چگونه این فرصت ها را به فعالیت های اقتصادی سود آور تبدیل کنند.امروزه کارآفرینی به عنوان راهبردی در توسعه،شکوفایی و رشد جوامع انسانی تبدیل گشته است،که از طریق آن همه عوامل ،منابع و امکانات یک جامعه به صورت خودجوش و در مسیر یک روند تکاملی در جهت نیل به آرمان های بلند اجتماعی قرار می گیرد و منشاء بسیاری از آثار و پیامدهای مثبت    اقتصادی-اجتماعی و زیست محیطی   می شوند .در این پژوهش تلاش شده است که تاثیر سرمایه گذاری کارآفرینی بخش خصوصی را در ایجاد و روند توسعه روستایی در روستای کندلوس و مناطق پیرامون آن،مورد مطالعه قرار داده ایم.

    مقدمه

    این تحقیق به بررسی و مطالعه ارزیابی تاثیرکارآفرینی روستایی در توسعه ی روستای کندلوس و  منطقه ی پیرامون آن می پردازد. اهمیت توسعه روستایی به دلیل تاثیر و رابطه آن با رشد اقتصادی و نیز برقراری امنیت اجتماعی است. کشورهایی که از توسعه روستایی برخوردار نیستند، رشد ناهمگون اقتصادی دارند. در واقع از ساختار اقتصادی مناسبی برخوردار نبوده و فاقد عدالت اجتماعی اند و شاهد مهاجرت روزافزون روستاییان به شهرها و در پی آن مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوانی هستند. یکی از مهمترین راهکارها در جهت توسعه روستایی پایدار رشد و توسعه کارآفرینی روستایی است.  بنابراین بررسی و تحقیق دربار این موضوع امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

    بنابراین در فصل اول این تحقیق کلیاتی پیرامون تحقیق، ضرورت و اهمیت بررسی آن، اهداف، سوالات تحقیق بیان شده است.

    طرح مسئله

    نقش و جایگاه روستاها در فرآیندهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در مقیاس محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی و پیامدهای توسعه نیافتگی مناطق روستایی چون فقر گسترده، نابرابری فزاینده، رشد سریع جمعیت، بیکاری، مهاجرت، حاشیه نشینی شهری و غیره موجب توجه به توسعه روستایی و حتی تقدم آن بر توسعه شهری گردیده است ( ازکیا و غفاری، 1386: 19 ). به طور کلی یکی از عوامل موثر بر توسعه روستایی، کارآفرینی است، زیرا کارآفرینی می تواند با خلق فرصت های جدید اشتغال و درآمد زایی نقش موثری در بهبود وضع اقتصادی و معیشتی روستاها داشته باشد. کارآفرینی روستایی در اصل هیچ تفاوتی با مفهوم عام کارآفرینی ندارد، فقط شرایط خاص مناطق روستایی از جمله بالاتر بودن ریسک، کمبود امکانات و ضعف مدیریت در این نواحی باعث می شود که زمینه کارآفرینی در این نواحی متفاوت با سایر نواحی و فعالیت ها باشد.

    ضرورت و اهمیت انجام تحقیق

     نواحی روستایی به دلیل شرایط خاص اکولوژی و اقتصادی_اجتماعی ، با مسائل و مشکلات متعدد و متنوعی مواجهند، که فقر و محرومیت، از مهم ترین آن ها محسوب می شود. با توجه به نقش های متعددی که روستاها در فرآیند توسعه ملی به ویژه زمینه تامین مواد غذایی بر عهدا دارند، رشد و توسعه این نواحی اهمیت و ضرورت زیادی دارد ( رضوانی، 1383: 12). اهمیت کارآفرینی در توسعه روستایی از آن جا ناشی می شود که فرد کارآفرین می تواند با شناسایی فرصت ها و مشکلات موجود، به ابداع راهکارهای نوین در جهت رشد و توسعه همت گمارد. بدین ترتیب کارآفرینی می تواند از طریق ایجاد اشتغال، بهبود کیفیت زندگی، توزیع مناسب درآمد و بهره برداری بهینه از منابع، نقش مهمی در توسعه روستایی داشته باشد ( حسینی و سلیمانی پور، 1385: 67 ). در روستای کندلوس،کارآفرینان با ایجاد مجتمع کشاورزی کندلوس که اختصاص به گیاهان دارویی دارد و همچنین با ایجاد مجموعه فرهنگی وگردشگری کندلوس که این مجموعه شامل رستوران،مهمانسرا، بوستان، فروشگاه و کلیه اماکن مورد نیاز گردشگر است، اقدام به کارآفرینی کرده اند،این تحقیق با توجه به شواهد عینی کارآفرینی در صدد ارزیابی تاثیر آن بر توسعه روستایی(اقتصادی و اجتماعی) و اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر ساکنان آن منطقه دارد.

    هدف

    هدف اساسی این تحقیق ارزیابی تاثیر کارآفرینی بر  توسعه روستایی می باشد، که در پی آن بررسی و ارزیابی تاثیر کارآفرینی و توزیع منافع آن در بین اهالی روستا و مناطق پیرامون بررسی می شود تا بتوان مشخص ساخت که عموم روستائیان و مناطق پیرامون آن تا چه حد از ابعاد توسعه ( اقتصادی_اجتماعی)  و تاثیرات کارآفرینی روستایی ایجاد شده، برخوردار گشته اند.

    پرسشهای اساسی:                                   

    1_کارآفرینان روستایی چه ویژگی هایی دارند و تحت چه شرایطی کارآفرینی در روستا به موفقیت می انجامد؟

    2_آیا کارآفرینی در روستا  کندلوس منجر به توسعه روستا شده است؟

    3_ذینفعان در کارآفرینی روستایی کندلوس چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

    4_نقاط قوت و ضعف قابل شناسایی کارآفرینی روستایی در روستای کندلوس چیست؟

    5_ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی  بر وضعیت و جایگاه زنان و سایر گروه های اجتماعی چگونه است.

    روش شناسی تحقیق

    تحقیق حاضر توصیفی، از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد.

    روش گردآوری داده ها

    منابع اطلاعاتی به شرح زیر است:

    1)

    الف) استفاده از کتاب ها و تحقیقات معتبر داخلی و خارجی

    ب) استفاده از مجلات و مقالات داخلی و خارجی مرتبط با موضوع

    ج) شبکه جهانی اینترنت

    2) روش پیمایشی:

    با استفاده از پرسشنامه

              مصاحبه ساختمند و نیمه ساختمند

    مقدمه

    در این فصل از پژوهش با توجه به موضوع آن« ارزیابی تاثیرکارآفرینی روستایی در توسعه ی روستای کندلوس و  منطقه ی پیرامون» به مرور ادبیات مرتبط با تحقیق می پردازیم.

    مبانی نظری

    توسعه

     توسعه از نظر لغوی به معنی فراخی و وسعت است و در فرهنگ وبستر، به فرآیند رشد، افتراق و تطور طبیعی یک نظام طی تحولاتی متوالی از حالتی ناقص به وضعیتی کامل تر تعریف شده است. فرهنگ جغرافیایی اکسفورد، توسعه را به معنی استفاده از منابع برای دستیابی به استانداردهای مشخصی در زندگی معرفی کرده وافزایش درآمد سرانه، تولید و برابری شهر وروستا را ازجمله شاخص های آن ذکر می کند(فرهنگ جغرافیای آکسفورد،1997: 128).

    توسعه در مفهوم کلی خود به معنای ارتقای سطح مادی و معنوی جامعه انسانی و ایجاد شرایط مناسب  یک زندگی سالم برای تمام افراد جامعه است. با توجه به این مفهوم توسعه در بر گیرنده جنبه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که تغییرات کمی و کیفی را شامل می شود و در عین حال از نظر داخلی و خارجی از مفاهیم نسبی به شمار می رود. مقصود مطلوب توسعه، بهبود کیفیت زندگی همه است؛ بنابراین کوشش برای دستیابی به توسعه باید به شکلی باشد که منافع  اکثریت مردم را در برگیرد، در صورتی که بخش محدودی از جامعه از فرآیند توسعه که خود یک فرآیند تغییر مطلوب است بهره مند شوند نمی توان آن را توسعه نامید(جمعه پور، 1389: 52).

     توسعه یک مفهوم کیفی را نیزمشخص می سازد و می توان آن را معادل با افزایش کیفیت زندگی دانست که مسائلی مانند بهداشت، آموزش، رفاه، آزادی،  حق بیان،  حقوق وغیره را دربرمی گیرد (شکویی و همکاران، 1379).

    خلاصه اینکه در تعریف توسعه با در نظر گرفتن برداشت های مختلف از آن باید گفت که:

    توسعه مفهومی جامع، چند بعدی، پیچیده و غیر قابل تقسیم است.

    مفهوم توسعه هم ابعاد کمی و هم ابعاد کیفی دارد و تاکید بر جنبه های کمی بدون در نظر گرفتن جنبه های  کیفی و برعکس به مفهوم توسعه نیست.

    توسعه دارای ابعاد مادی و معنوی است. نه تنها رفع فقر و محرومیت و ارتقای سطح مادی زندگی، بلکه ارتقای سطح مادی زندگی، بلکه ارتقای فرهنگ و شعور اجتماعی یا کیفیت زندگی را در بر می گیرد.

    توسعه یک مفهوم ارزشی است و در تعریف آن باید به شرایط جامعه مورد نظر توجه داشت، به عبارت دیگر توسعه را باید تعریف بومی کرد(جمعه پور، 1389: 55).

    توسعه روستایی

      اصطلاحاتی چون توسعه روستایی و عمران روستایی، که از سال های 1950 به بعد مطرح شده اند، با وجود تفاوت لغوی با یکدیگر، همگی به تغییر در جنبه های مختلف زندگی روستایی و پیشرفت مناطق مذکور با تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی مردم روستایی اشاره دارند(زمانی پور،1373: 43). مفهوم توسعه روستایی در چهارچوبی متفاوت و گسترده به کار برده می شود و تعریفی جامع که همه اهل فن و افراد صاحب نظرآن را بپذیرند، ارائه نشده است. برخی آن را همانند توسعه ملی می دانند که بر مکان محدودتر ی(روستا) تاکید دارد(دیاس و دیگران،1368: 73).

    اگر هدف توسعه را به طور مشخص رهایی از چنگال فقر و کاهش سطح آن از طریق ایجاد اشتغال برای تهیدستان شهری و روستایی، تامین حداقل نیازهای اساسی قابل قبول برای همه، بالا بردن بهره وری، تساوی بیشتر بین حوزه های جغرافیای و در میان طبقات اجتماعی و اقتصادی، تمرکز زدایی و مداخله مردم در تصمیم گیری، تاکید بر اعتماد به نفس جمعی و ملی و توازن و بهبود کیفیت محیط زندگی تعریف کنیم، جامعه و مناطق روستایی یکی از کانون های مهم برای برآوده ساختن این اهداف  خواهد بود و توسعه روستایی به اهداف کلی توسعه در سطح ملی خواهد داشت.

    توسعه روستایی بخش مهمی از فرآیند توسعه ملی به ویژه در کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص می دهد. اگر قرار است توسعه انجام گیرد و مستمر باشد باید اعم از مناطق روستایی و به طور اخص از بخش کشاورزی آغاز شود. مسائل فقر گسترده، نابرابری در حال رشد و بیکاری فزآینده تماما ریشه در رکود و سیر قهقرایی زندگی اقتصادی مناطق روستایی دارد(جمعه پور، 1389: 56).

    توسعه روستایی بنا بر تعریف بانک جهانی یک استراتژی برای بهبود وضع زندگی اقتصادی و اجتماعی گروه مشخصی از مردم که همان روستاییان فقیرند، طراحی  می شود و در پی گسترش منافع توسعه در بین افرادی است که در نواحی روستایی به دنبال  امرار معاش هستند(حیدری، 1374: 23). یعنی فقرای روستایی از نظر بانک جهانی، کشاورزان خرده پا، اجاره نشین و خوش نشین ها  را شامل می شوند(مطیعی لنگرودی، 1382: 60). توسعه روستای به معنای وسیع کلمه علاوه بر دگرگونی روش های تولید و سازمان های اقتصادی جامعه(مهندسین مشاورDHV، 1371: 62)، برقراری تعادل اجتماعی و اقتصادی(هاگ، 1368: 54)، توزیع عادلانه منابع مادی و غیر مادی(حیدری ساربان، 1382: 62)،نوکردن جامعه روستایی، خارج کردن آن ها از حالت انزوا، پیوند دادن آنها با بخش های  مدرن اقتصاد ملی شامل تغییر و تحول در مناسبات اعضای جوامع روستایی، بینش ها و گرایش های نظری غالب روستاییان نسبت به کار و زندگی و به طور کلی استفاده بهینه از منابع طبیعی و انسانی، فناوری، تسهیلات زیربنایی، بهداشتی و فرهنگی، سیاست ها و برنامه های دولت به منظور تشویق و تسریع رشد اقتصادی  در مناطق روستایی جهت ایجاد اشتغال و بهبود کیفیت زندگی روستایی برای ادامه زندگی و پایدار ی حیات است(مطیعی لنگرودی و شمسایی، 1388: 24).

    با توجه به تعاریف و دیدگاه های مختلف در مورد مفهوم توسعه و توسعه روستایی می توان بر این نکته تاکید کرد که توسعه روستایی باید دارای خصوصیات زیر باشد:

    توسعه باید تغییری در جهت بهبود شرایط برای اکثریت مردم باشد.

    مردمی که از توسعه سود می برند باید بیش از مردمی باشند که از آن متضرر می شوند.

    توسعه باید دست کم مردم را نسبت به تامین حداقل نیازهای زندگی یا نیازهای ضروری زندگی مطمئن سازد.

    توسعه باید باعث تشویق خوداتکایی شود.

    توسعه باید با نیازهای مردم در هماهنگی و مطابقت داشته باشد.

    توسعه باید بهبود طولانی و مستمر را به ارمغان آورد.

    توسعه نباید باعث تخریب محیط زیست طبیعی شود.

    بنابراین هر الگوی نظری  یا عملی که بتواند مجموعه خصوصیات مورد اشاره را در کنار هم تامین کند حداقل دستیابی به تعداد بیشتری از این خصوصیات را مورد نظر داشته باشد، می تواند الگوی مناسب تری در رسیدن به اهداف توسعه باشد(جمعه پور، 1389: 59).

    توسعه پایدار

    جهان کنونی در اثر رشد اقتصادی نا متعادل، صنعتی شدن شتابان، گسترش تجارت، شهرگرایی و رشد فزآینده جمعیت به ویژه در کشورهای در حال توسعه، با بحران های بزرگی در زندگی طبیعی و اجتماعی روبه رو شده است. پیامدهای منفی یک قرن رشد اقتصادی و جمعیتی، به بروز آلودگی های شدید محیط زیست طبیعی و اجتماعی، اتلاف و نابودی منابع حیاتی، نابرابری های منطقه ای، افزایش نابرابری طبقاتی، آشفتگی ها و بحران های اجتماعی و اختلال و بی توازنی در سازوکارهای هستی انجامیده است.

    از دهه 1980 به بعد، به دلیل بحران های شدید زیست محیطی نظیر تغییرات آب و هوایی، از میان رفتن بخش اعظم جنگل ها، مراتع و منابع آب و خاک، نازک شدن لایه اوزون و نظایر آن، نظریه توسعه پایدار مورد توجه مجامع جهانی قرار گرفته و تاکید شده است که الگوها و سیاست های موجود توسعه، پاسخگوی نیازها، ویژگی ها و ضرورت های حیات انسان نیست و نگرش جهان درباره رشد و روند توسعه باید تحول یابد.  از آن زمان در کنفرانس های بین المللی، صاحب نظران، کارشناسان و سیاست مداران درباره مفهوم پایداری توسعه به بحث و گفتگو نشستند و حاصل این گفت و گوهای بین المللی، پیدایش دیدگاهی جدید درباره توسعه پایدار بود که بی شک پاسخگوی نیازها، مسائل و مشکلات جهان امروز است.

    از دیدگاه توسعه پایدار، اگر هدف از توسعه، گسترش امکانات و بهبود شرایط کیفیت زندگی انسان هاست، این امر نه تنها درباره نسل کنونی بلکه برای نسل آینده نیز مدنظر قرار می گیرد. معنای توسعه پایدار، تنها حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی نیست بلکه مفهومی نو از توسعه و رشد اقتصادی است، رشدی که بدون تخریب منابع طبیعی و برهم زدن تعادل زیست محیطی، عدالت و امکانات زندگی را برای تمام مردم جامعه اعم از شهری، روستایی و عشایری و نه فقط قشرهای محدودی از جامعه فراهم می آورد(ازکیا و غفاری، 1384: 22).

    در توسعه پایدار، کانون توجه، انسان، محیط زیست و استفاده بهینه از منابع است. توسعه پایدار، توسعه ای است که نه تنها رشد متعادل و مداوم اقتصادی را فراهم می آورد. بلکه منافع به دست آمده را منصفانه  و عادلانه  توزیع می کند، به جای راندن مردم به حاشیه زندگی، آنها را از قدرت و توانایی های بالا برخوردار می کند و سرانجام، توسعه پایدار به گونه ای است که افزون بر گسترش  عرصه انتخاب ها و فرصت ها، با تجهیز امکانات و تمهید وسایل، مشارکت اردادی مردم، به ویژه محرومان، جوانان و زنان، آنها را در تصمیم گیری های موثر در زندگی در اولویت قرار می دهد(همان 25).

    توسعه پایدار با در نظر داشتن  عدالت درون نسلی و بین نسلی، همه نسل های کنونی و آتی را توانا می کند و بهترین استفاده از توانایی های بالقوه  را ممکن می سازد. افزون بر این، کاهش فقر(فقرزدایی)، یکپارچگی اجتماعی، یگانگی ملی، مشارکت آگاهانه در تمام عرصه ها، تامین امکانات زندگی مطلوب و عادلانه  برای همه مردم و همه نسل ها، تجدید حیات و بهسازی محیط زیست، حفظ و حراست از منابع طبیعی و در یک کلام امنیت پایدار انسانی، بالاترین اولویت را در برنامه ها و پروژه های توسعه داراست(همان 27).

    به طور کلی توسعه پایدار برای پاسخگویی هم زمان به نیازهای اساسی زیر است و شاخص های آن برای شناسایی ابعاد توسعه با توجه به رویکرد توسعه پایدار و جنبه های مختلف، مورد تاکید در این تئوری است:

    تلفیق حفاظت منابع طبیعی و توسعه.

    تامین نیازهای اساسی انسان.

    رسیدن به برابری و عدالت اجتماعی.

    فراهم آوردن امکانات برای خودمختاری اجتماعی و تنوع فرهنگی.

    حفظ پکپارچگی بوم شناختی.

    رشد مستمر و متوازن اقتصادی و همگن و سازگار با محیط زیست(ازکیا و همکاران، 1387: 246).

    توسعه پایدار روستایی

     

    ABSTRACT:

    Rural entrepreneurship activity helps rural people to recognize and learn economic opportunities and how to change these opportunities into profitable economic activities in local communities. Today entrepreneurship as strategy for the development and growth of human society has become, through that all of the factors, resources and facilities of a community, in the course of evolutionary process in order to achieve the social goals spontaneously and the source of many economic-social and environmental positive impacts. In this research we study on the effect of private entrepreneurship investment on creation and process of rural development in kandelous village and surrounding areas.  

  • فهرست:

     

    فصل اول: 1

    کلیات... 1

    مقدمه. 2

    طرح مسئله. 2

    ضرورت و اهمیت انجام تحقیق.. 2

    هدف... 3

    پرسشهای اساسی: 3

    روش شناسی تحقیق.. 3

    روش گردآوری داده ها 4

    فصل دوم: 5

    مبانی نظری تحقیق.. 5

    مقدمه. 6

    مبانی نظری.. 6

    توسعه. 6

    توسعه روستایی.. 7

    توسعه پایدار. 9

    مولفه های توسعه پایدار روستایی.. 12

    کارآفرینی.. 13

    مفهوم واژه کارآفرین.. 15

    سیرتحول و تطور مفهوم کارآفرینی.. 15

    اهمیت و ضرورت کارآفرینی.. 18

    کارآفرینی روستایی... 18

    انواع کارآفرینی.. 23

    عوامل موثر در موفقیت کارآفرینی روستایی.. 27

    عوامل اجتماعی.. 29

    عوامل محیطی.. 30

    عوامل نهادی(سازمانی). 30

    دیدگاه های موجود در کارآفرینی روستایی.. 31

    دیدگاه جامعه شناختی و جمعیت شناختی.. 32

    دیدگاه روان شناختی.. 32

    دیدگاه اقتصادی(کارآفرینی درون نظریه اقتصادی). 33

    توسعه کارآفرینی و رشد اقتصادی.. 38

    دیدگاه توسعه ای و محیطی.. 38

    جایگاه فضا در کارآفرینی روستایی.. 39

    محیط زیست و کارآفرینی.. 41

    کار آفرینی روستایی و پایداری منطقه ای.. 41

    رویکرد قلمروی (سرزمینی) و توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی.. 42

    دیدگاه نهادی.. 44

    دولت و توسعه کارآفرینی در روستاها 45

    سابقه کارآفرینی در ایران. 47

    کارآفرینی روستایی در ایران. 48

    سیاست ها و راهکارهای توسعه کارآفرینی روستایی.. 51

    کارآفرینی روستایی و تجارب کشورهای مختلف... 54

    موقعیت جغرافیایی روستای کندلوس... 58

    فصل سوم: 60

    روش شناسی پژوهش.... 60

    مقدمه: 61

    روش تحقیق.. 61

    جامعه ی آماری.. 63

    روش نمونه گیری و حجم نمونه. 63

    حجم نمونه: 64

    روش تعیین حجم نمونه. 64

    روش نمونه گیری.. 65

    ابزار جمع آوری داده ها 65

    پرسشنامه. 66

    مطالعات کتابخانه ای.. 66

    روایی تحقیق.. 67

    پایایی پرسش نامه. 68

    فصل چهارم. 71

    تجزیه و تحلیل داده ها 71

    مقدمه. 72

    آمار توصیفی.. 72

    آمار استنباطی.. 79

    فصل پنجم: 90

    نتیجه گیری.. 90

    نتیجه گیری نهایی.. 95

    محدودیت ها 96

    منابع   97

    منبع:

     

    منابع

    احمدپور دارایانی، محمود (1377) طراحی و پرورشی مدیران کارآفرین در صنعت، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.

    احمدپور داریانی(1380) کارآفرینی: تعاریف، نظریات و الگوها، تهران: نشر شرکت 57.

    احمدپور داریانی، محمود. (1391) کارآفرینی، نشر جاجرمی، چاپ دهم.

    ازکیا،مصطفی و زارع،عادل وایمانی،علی(1387) رهیافت ها وروش های تحقیق کیفی در توسعه روستایی،نشر نی،چاپ اول

    ازکیا، مصطفی و غفاری، غلامرضا. (1386) توسعه روستایی با تاکید بر جامعه روستایی ایران، نشر نی، چاپ دوم

    ازکیا، مصطفی و غلامرضا غفاری(1384)، جامعه شناسی توسعه، انتشارات کیهان، تهران.

    ازکیا، مصطفی، جامعه شناسی توسعه و توسعه نیافتگی روستایی ایران، انتشارات اطلاعات، چاپ هشتم، 1387.

    ازکیا، مصطفی، زارع، عادل و علی ایمانی(1387)، رهیافت ها و روش های تحقیق کیفی در توسعه روستایی، انتشارات نشر نی، تهران.

    ازگلی، محمد(1383)، رهبری استرانژیک چشم انداز، تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین(ع).

    افتخاری، عبدالرضا و سجاسی قیداری، حمداله(1389)، توسعه روستایی با تاکید بر کارآفرینی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، تهران.

    اکبری، کرامت الله(1385)، توسعه کارآفرینی(رویکرد آموزشی)، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.

    آذر، عادل، مومنی، منصور. (1388). آمار و کاربرد آن در مدیریت. جلد دوم. تهران: انتشارات سمت. چاپ سیزدهم.

    برنامه عمران سازمان ملل متحد(1377)، دستور کار21، ترجمه حمید طراوتی و امیر ایافت، تهران سازمان حفاظت از محیط زیست.

    بهکیش، محمد مهدی(1380)، اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن، تهران نشر نی.

    پاپلی یزدی، محمد حسین و ابراهیمی، محمد امیر (1387) نظریه های توسعه روستایی، انتشارات سمت، چاپ چهارم

    تصدیقی، بهروز(1368)، الگوی برنامه ریزی به کارگرفته شده در برنامه های توسعه، تهران: سازمان برنامه و بودجه.

    تی، پترین، « کارآفرینی به منزله یک نیروی اقتصادی در توسعه روستایی»، حمیدرضا زرنگار، نشریه جهاد، سال 22، شماره 253

    جمعه پور، محمود(1389)، مقدمه ای بر برنامه ریزی توسعه روستایی: دیدگاه ها و روش ها، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.

    جمعه پور، محمود، مقدمه ای بر برنامه ریزی توسعه روستایی، انتشارات سمت، چاپ دوم، 1385.

    جهانگیری، علی(1381)، توسعه پایدار و کارآفرینی در دولت، مجموعه مقالات همایش چالش ها و چشم اندازهای توسعه ایران، تهران: نشر موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.

    حیدری ساربان، وکیل(1382)، "آمایش سرزمین و توسعه روستایی"، مجله جهاد، ش261،  تهران.

    حیدری، علیقلی(1374)،"استراتژی توسعه روستایی"، مجله جهاد، ش 182-183، تهران.

    خاکی، غلامرضا. (1388). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب. چاپ پنجم.

    خلیلی، ناصر و ابراهیم دانشوری. (1387). روش تحقیق و کاربردهای آن در مدیریت. تهران: انتشارات آروین.

    دارابی، حسین(1384)، تبین پیامدهای سرمایه گذاری عمرانی در پرتو مشارکت مردمی، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.

    دانایی فرد، حسن، سیدمهدی الوانی و عادل آذر (1383). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت : رویکردی جامع. تهران.

    دهدشتی شاهرخ، زهره، بحرینی زاده، منیجه. (1389). تحقیقات بازاریابی. تهران: انتشارات سمت. چاپ اول.

    دیاس،  اچ. دی و دیگران(1368)،" درسنامه برنامه ریزی توسعه روستایی"، وزارت جهاد سازندگی، تهران

    رابرتسون، جمیز(1378)، آینده کار، ترجمه مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهران نشرنی.

    رضایی سرتشنیزی، پژمان(1383)،ارزیابی جایگاه توسعه و عمران روستایی در برنامه های توسعه اقتصادی-اجتماعی قبل و بعد از انقلاب ، مجموعه کنگره توسعه روستایی: چالش ها و چشم اندازها، تهران: موسسه توسعه ایران، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، معاونت صنایع و توسعه روستایی وزارت جهادکشاورزی.

    رضوانی، محمدرضا و نجارزاده، محمد، « بررسی و تحلیل زمینه های کارآفرینی روستائیان در فرآیند توسعه نواحی روستایی، مجله توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم، 1387.

    زمانی پور، اسدالله(1373)، "ترویج کشاورزی در فرآیند توسعه"، دانشگاه بیرجند، بیرجند.

    سازمان برنامه و بودجه( ۱۳۷۴ )، گزارش توسعه انسانی 1۹۹۴. ترجمه قدرت الله معمارزاده . تهران: سازمان برنامه و بودجه.

    سازمان بین المللی کار(ژنو 2002)(1383)، کار شایسته و اقتصاد غیررسمی، ترجمه محمدضیایی بیدگلی، تهران: پژوهشکده امور اقتصادی.

    سازمان حفاظت محیط زیست ( ۱۳۷۸ )، برنامه عزم ملی برای حفاظت از محیط زیست تهران: سازمان حفاظت محیط زیست.

    سازمان حفاظت محیط زیست ( ۱۳۸۱ )، گزارش اجلاس جهانی توسعه پایدار ژوهانسبورگ تهران: سازمان حفاظت محیط زیست.

    سرمد،زهره وعباس بازرگان و الهه حجازی(1385)روش های تحقیق در علوم رفتاری،تهران:آگه

    سرور، رحیم(1384)، جغرافیایی کاربردی و آمایش سرزمین، تهران: سمت.

    شفرد، آ( ۱۳۷۹ )، توسعه پایدار روستا یی ترجمه محمود حسینی.تهران:  دانشگاه تهران.

    شکویی،حسین و سیدمهدی موسی کاظمی محمدی(1379)، "مولفه های اجتماعی – اقتصادی توسعه پایدار شهری (پژوهش موردی شهر قم ) مجموعه مقالات اولین همایش مدیریت توسعه پایدار در نواحی شهری" ، تبریز ، ص 124، تبریز.

    صابر، فیروزه(1381)، راههای توسعه کارآفرینی زنان در ایران، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.

    صمدآقایی، جلیل(1382)، سازمان های کارآفرین، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ دوم.

    طالبی، کامبیزو تاج الدین، مهدی, رقابت از طریق نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط، نشر تهران، 1389.

    عباسی، محمد؛ متانی، مهرداد،1382، کاربرد روش های علمی تحقیق در مدیریت، موسسه انتشارات بعثت.

    فرهنگ جغرافیایی آکسفورد (1997)، تهران.

    فرهنگ، منوچهر(1354)، زندگی اقتصادی در ایران، تهران: ابوریحان.

    قره باغیان، مرتضی(1373)، اقتصاد رد و توسعه، جلد دوم، تهران: نشرنی.

    قلی پور، آرین(1384)، نهادها و سازمان ها: اکولوژی نهادی سازمان ها، تهران: سمت.

    کریم، محمدحسین ، هاشمی، ابوالحسن(1388)، نظرسنجی از روستاییان در مورد چالش های توسعه پایدار روستایی، فصلنامه روستا و توسعه، سال 12، شماره 2، صص 178-155.

    مردیث، جئفری و دیگران(1371)، کارآفرینی، ترجمه محمد صادق نبی ئیان، تهران: موسسه کار و تامین اجتماعی.

    مرکز آمار ایران، سرشماری سال 1390.

    مطیعی لنگرودی، سید حسن و ابراهیم شمسایی(1388)،" توسعه و کشاورزی پایدار(از دیدگاه اقتصاد روستایی)"، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران.

    مطیعی لنگرودی، سید حسن(1382)،" برنامه ریزی روستایی با تاکید بر ایران"، جهاد دانشگاهی مشهد، مشهد.

    مهندسین مشاورDHV(1371)، "رهنمودهایی برای برنامه ریزی مراکز روستایی"، ترجمه ابوطالب فنایی و دیگران ج 1، وزارت جهاد سازندگی، تهران.

    میرزاامینی، محمدرضا(1383)، گزارش گام اول: پروژه مطالعات توسعه کارآفرینی  و اشتغال زایی در روستاهای کشور، تهران: سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان جهاد دانشگاهی.

    میلتو، سالازار(1380)، مقدمه ای بر کارآفرینی، ترجمه سیامک نطاق: تهران کوهسار.

    نادری، عزت‎الله و سیف نراقی، مریم (1385)، روش‎های تحقیق در علوم انسانی (با تأکید بر علوم تربیتی) (چاپ بیست و یکم)، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، تهران.

    نصیری، حسین ( ۱۳۷۹ )، توسعه پایدار، چشم انداز جهان سوم تهران: فرهنگ و اندیشه.

    نفیسی، مشرف(1327)، گزارش مقدماتی برنامه اول، تهران: مجلس شورای ملی.

    هزارجریبی، جعفر(1384)، کارآفرینی، تهران: پژوهشکده امور اقتصادی.

     

    Adams, W. M. (1990), Green Development: Environment and Sustainabilityin the Third World. London: Rutledge.

    Aidis, R.(2003), Entrepreneurship and Economics Transition, Tin Bergen Institute Discussion Paper: Factulty of Economics and Econometrics, University of Amsterdam.

    Alison, M.(1990), Entrepreneurship and Economic Transition, Tin Bergen Institute Discussion Paper: Faculty of Economics and Econometrics, University of Amsterdam.

    Allen, J.C, et al.(2003), Examination of Community Action Field Theory Model for Locality Based Entrepreneurship, Presented at the Annual Rural Sociological Society Meeting, Montreal, Canada.

    APO (2005), "APO study meeting on enhancing food certification systems for better marketing". 7-12 February 2005, Islamabad, Pakistan.

    Blake, R, B.(2003), Regional and Rural Development Strategies in Canada, The search for solutions, Available at: www.carletion. Ca/.

    Brouwer, C. (2004), Sustainable Development: Exploring the Contradictions.New York: Methuen.

    Chambers, E. &Shaw, S.(2004), A Primer on Western Canada Entrepreneurship, The Western Centre for Economic Research Gratefully, Vol, 14, No. 76.

    Dabson, B. et al.(2002-2003), Mapping Rural Entrepreneurship Washington, D.C: Crop. For Enterprise Development.

    Davis, J.(2004), Guide to Rural Economic and Enterprise Development, Working Paper, November: Available at: www. gtz. de.

    Dixon, Chris (1991), Rural Development in Third World. London:Routledge.

    Formaine, L. R.(2001), The Engine of Capitalist Process: Entrepreneurs in economic Theory, Federal Reserve Bank of Dallas Economic and Financial Review, Fourth Quarter, Free press.

    Grebel, T. P(2001), An Evolutionary Approach to the Theory of  Entrepreneurship, Department of Economics, University of Augsburg, Cambridge University Press.

    GTZ(Gmbh Techinische Zusammenarbeit)(2003), Guide to Rural Economic and Eanterprise Development, Working Paper, Deutsche Gesellschaft from Finland, Jyaskyla University  of applied Science, Finland, OECD/IMHE conference Copenhagen, Danmark.

    Heaton, J. (2005), Development entrepreneurs: An Examination of systematic Approaches to Entrepreneurial Research Report.

    Heriot, K. (2003),A New Approach to  Rural  Entrepreneurship: A Case Stady of Two Rural Electric Cooperatives, Western Kentucky University and Noel D. Cambell, North Georgia college & State University.

    Julian, S. D. et al.(2000), SWOT, or swot? An Exploration of the Relative Effect of the International and External Environments on organizational Responses to a Strategic Issuse, Cincinnate, ohio: South-Western Publishing co.

    Krugman, P.(1991), Geography and Trade, Cambridge: MIT Press.

    Landy, M. (2005), A Guide to Developming Partnerships, Territoral Analysis and Planing Together, Manual 1: Territorial Approach to Rural Argo-enterprise Development, CIAT, Colombia.

    Lordkipanidze, M. et al.(2005), The Entrepreneurship Factor in Sustainable Tourism Development, Journal of Cleaner Production, Vol. 13, NO. 3: 787-789.

    Maia, L.(2002), Enhancing Entrepreneurship in  Rural Tourism for sustainable Regional Development: The Case of Sodersalatt Region Sweden, The International Institute for Institute for Industrial Environmental Economics International Miljo Institute.

    Markley, D. M. (2002), Entrepreneurship in Rural America, Prepared for the NCSL Rural Development Task Force, Location, Nebr: Center For Rural Entrepreneurship.

    Marsden, T.& Smith, E.(2005), Ecological Entrepreneurship: Sustainable Development in local Communities Through Quality Food Production and Local Branding, Geoforum 36, Vol. 4,pp440-451.

    Mirjam, V. P.(1999), Some Classic Views on Entrepreneurship, Journal Economist, Vol. 147, No. 3, pp311-335.

    Reagan, B. (2002), Are High- Growth Entrepreneurs Building the Rural Economy? Federal Reseve Bank of Kanasas City, Kansas City, Mo: Center for the Stady of Rural America.

    Ripsas, S. (1998), Towards an Interdisciplinary Theory of Entrepreneurship, Journal of small Bussiness Economics, Vol. 10, NO. 2, PP. 103-105.

    Sauer, R. J.(1986), Agriculture and the Rural Community: opporiunities and Challenges for Rural Development, Interdependencies of Agricultural and Rural Communities in  the Twenty first Century: The North Central Region, P.F. Lowa state University, Ames, IA, pp. 1-11.

    Scott, L. et al. (2006), Entrepreneurial Communities: Lessons From 10 Rural Demonstrations in North Carolina, Rural Center Project Team, California: Humboldt State University Arcata.

    Tolba, M. K. (1984), The Premises for Building a Sustainable Society-Address to the World Commission on Environment and Development, October. Nairobi: United Nations Environment Program (UNEP).

    Verheual, I. et al.(2001), An Eclectic Theory of Entrepreneurship, Tinbergen Institute Discussion Paper for Development Strategies, Max Planck Institute of Economics, Indiana University.

    World Bank (2005), World Development Report. New York: Oxford university press.

     


موضوع پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, نمونه پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, جستجوی پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, فایل Word پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, دانلود پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, فایل PDF پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیر کارآفرینی روستایی در توسعه روستای کندلوس و منطقه پیرامون

  پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت کارآفريني 91شهريور  چکيده: بررسي­ها نشان مي دهد در سال­هاي اخير گرايش به کارآفريني و مباحث مربوط به آن در کشور

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته چکیده جمعیت از دیدگاه نوین، ابزار، وسیله­ی کار و بهره­گیرنده نهایی روند توسعه محسوب می­شود. این بینش جمعیت را تنها یک مقوله کمی تلقی نکرده بلکه ساختار کیفی آن را نیز مورد توجه قرار می­دهد. یکی از مباحث مهم در این رابطه، سالخوردگی جمعیت است که امروزه در شهرها و بویژه روستاهای کشور ظاهر شده است و یکی از دلایل بازدارنده توسعه روستایی ...

گروه جغرافیا برنامه ریزی روستایی بیکاری و وضعیت نامطلوب اشتغال در کشور، از جمله چالش های جدی اقتصاد ایران به شمار می رود و بین فرصتهای موجود شغلی در کشور و خیل عظیم بیکاران و جویندگان کار هیچ تناسب و توازنی بر قرار نیست، مفهوم بیکاری در مناطق روستایی تا حدودی با بیکاری در مناطق شهری تفاوت دارد؛ زیرا در مناطق روستایی علاوه بر بیکاری در نتیجه رشد جمعیت بالاتر محدودیت ساختار های ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده چالش های اشتغال یا موضوع کار و بیکاری نه فقط یکی از مهمترین مسائل اجتماعی روز در کشور به شمار می آید، بلکه با توجه به میزان رشد جمعیت در دو دهه گذشته می توان آنرا مهم ترین چالش اجتماعی چند دهه آینده نیز به حساب آورد. هدف از این تحقیق سنجش عوامل مؤثر بر توسعه اشتغال بسیجیان استان گیلان می باشد.جامعه آماری این ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  رشته مديريت دولتي گرايش  منابع انساني زمستان 1391 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه‌ي بين کيفيت زندگي کاري با مديريت ارتباط با مشتري در

نمایندگی مازندران(شمال) رشته:مهندسی صنایع –مدیریت سیستم وبهروری جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده: کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به توسعه اقتصادی ناگزیر از انتخاب الگو و استراتژی مناسب هستند. تجارب کشورهای توسعه یافته و تازه صنعتی شده نشان می دهد که برای دستیابی به توسعه اقتصادی پیمودن مسیر توسعه صنعتی الزامی است و در طی این مسیر استراتژی های صنعتی شدن کشور باید براساس ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی بین الملل چکیده اساس کسب و کار در هر کشوری بر پایه فعالیت های بنگاه های کوچک و متوسط بنا شده است. در کشور ما با وجود اینکه بیش از 95% کل واحدهای تولیدی در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند، این بنگاه ها سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده کسب ننموده و از موانع متعددی در توسعه صادرات بویژه به ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته تحصیلی:مدیریت گردشگری مقدمه در شرایطی که قرن بیستم به پایان رسیده است، هنوز توسعه روستایی با مسائل و چالش­های متعددی مواجه است، چرا که، راهبرد­های گذشته در زمینه توسعه روستایی موفقیت­آمیز نبوده و نتوانسته­اند مسائلی همچون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت­غذایی و پایداری محیط­زیست را تأمین کنند، این راهبرد­ها در توزیع منافع حاصل از رشد و توسعه نیز ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی فرهنگی چکیده: خرید به ویژه خرید سوغات و صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ های گردشگران در طول سفر است. سوغات خریداری‌ شده از مقصد تجربه سفر را برای گردشگران به تجربه‌ای مادی و ملموس تبدیل می‌کند. هدف پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی انجام شده است بررسی رابطه بین ویژگی‌های جمعیت شناختی گردشگران (سن، تحصیلات، درآمد) و نوع سفر و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.) رشته: مدیریت کشاورزی چکیده تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری از گام­های مهم ایجاد زیربنای لازم برای تولید هرچه بیشتر محصول برنج می باشد هدف از این عملیات در یک جمله استفاده بهینه از آب، خاک و نهاده­ها می­باشد. در این راستا، به منظوربررسی عوامل پیش­برنده و بازدارنده توسعه تجهیز و نوسازی اراضی شالیکاری در غرب استان گیلان تحقیق به روش ...

ثبت سفارش