پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی

word 952 KB 30480 127
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته:      مدیریت بازرگانی      گرایش : بازرگانی

    چکیده: امروزه انتخاب بهترین تامین­کننده از میان شمار تامین­کنندگان در صدر برنامه­های خریداران قرار دارد. با توجه به اینکه در مدل های سنتی معیار های متفاوت و متعددی برای تحلیل و آنالیز دخیل هستند و این امر فرآیند تصمیم گیری را برای مدیران پیچیده و مشکل می کند ،امروزه مدیران از تکنیک های جدید همچون مدل تصمیم گیری چند معیاره برای انتخاب و اتخاذ بهترین تصمیم استفاده می نمایند .در این پژوهش از روش MADM  فازی برای الویت بندی تامین کننده های شرکت صنعتی نیرو محرکه استفاده شده است .در بین روش های گوناگونی که در حوزه تصمیم گیری با شاخص های چند گانه وجود دارد، سعی گردید تا با بهره­مندی از تکنیک تاپسیس فازی، مهمترین معیارهای انتخاب تامین­کنندگان شناسایی و سپس با بهره مندی از تکنیک  SAW، بهترین تامین­کننده انتخاب شود. نتیجه این تحقیق در تمامی سازمانها ی تولیدی  کاربرد خواهد داشت.

    مقدمه

    درنیمه دوم قرن بیستم پدیدار شدن و رشد سریع بنگاههای اقتصادی وشرکتها منجر به تغییر اساسی در قوانین  حاکم بر تولید و بازار گردید. مدیران  شرکتها دریافتند که بجز مسائل مربوط به تولیدو محصول ،به بخش های دیگرهمانند خرید مواد اولیه و همچنین مسائل مربوط به مشتری توجه ویژه ای نمایند که این  امر باعث بوجود آمدن مدیریت زنجیره تامین[1] گردید.در زنجیره تامین یکی از مسایل بسیار مهم و استراتژیک، انتخاب درست و اصولی تامین کننده 2 می باشد بطوری که این تامین کننده بتواند بیشترین و بالاترین نیازها و معیارهای شرکت را پوشش دهد. مدیران دریافتند که برای انتخاب تامین کننده استفاده از روش سنتی (بر اساس قیمت پیشنهادی) مناسب نمی باشد چرا که علاوه بر قیمت مسایل بسیاری همچون : گارانتی، عمل به تعهدات مثل زمان ومکان سفارشات ، تخفیفات  کیفیت مدت زمان همکاری و....در کیفیت و کمیت تولید محصول و حتی فروش دخیل می باشند. دراین عرصه برای تحلیل و آنالیز این معیارهای متعدد و مختلف که گاها از یک جنس هم نبودند ومسایل پیچیده انتخاب وتصمیم گیری  مدیران را ملزم به استفاده از تکنیکهای  جدید کرد. یکی ازاین تکنیکها استفاده از مدلهای تصمیم گیری چند معیاره بود که توانست مسایل بسیاری را در انتخاب بهترین تصمیم حل نماید .

    در این تحقیق مدل جدیدی از روش Topsis[2]  فازی و از روش [3]ANP  فازی برای حل این مسئله استفاده می- شود . این روش از جمله روشهای مبتنی بر اطلاعات کامل از ارجحیت تصمیم گیران است که جزئیات آن در بخش سوم پژوهش تشریح خواهد شد.

     

     

    1- 2 بیان مساله :

    پس از گذر  فضای تولید و بازار از روشهای سنتی و قدیم  و ورود به فضای مدرن و پیچیده امروزی و نا کارامد شدن تکنیکها و ابزارهای سنتی و قدیمی مدیران شرکتها برای بقای  شرکتها و بنگاههای اقتصادی خود چاره ای جز استفاده از ابزارها و مدلها و راه حل های جدید برای تصمیم گیرهای بهتر  خود نمی_ دیدند،چرا که در این محیط پرتلاطم بازارها و رقابتهای شدید و بودن رقبای قدرتمند در محیط حتی گاها یک تصمیم اشتباه ممکن است شرکت را از رقبا طوری عقب بندازد که شرکت نتواند آنرا جبران نماید و موجب نابودی شرکت گردد.

     یکی از این روشها و تکنیکها استفاده از مدیریت تامین و یا زنجیره تامین می باشد .زنجیره تامین در واقع اهمیت داشتن و توجه  به تمامی قسمتهای تولید از مواد اولیه تا مشتریان می باشد. یکی از بخشهای مهم و استراتژیک در زنجیزه تامین  بخش مواد اولیه و تامین کنندگان می باشد.در دنیای امروزی در هر زمینه و صنعتی تامین کنندگان متعددی  برای تامین مواد و قطعات اولیه وجود دارد که مدیران میتوانند با توجه به شرایط موجود بهترین آنها را انتخاب نماییند و ازطرف دیگر بخوبی دریافتند که دیگر روش سنتی و قدیم میسر نمی -باشد، چرا که مدیران دریافته اند که معیارهای فراوانی به غیر از قیمت مثل کیفیت، گارانتی، مدت زمان همکاری وزمان تحویل دارای اهمیت ویژه ای میباشد.

    حال سوال مهمی که پیش می آید این است که مدیران چگونه و از چه راه و روشی بهترین تامین کننده را انتخاب نمایند و به عبارت دیگر : باتوجه به معیارهای متعدد موجود و تامین کنندگان فراوان روش انتخاب بهترین تامین کننده چیست؟

    برای حل این مشکل را حلهای مختلفی وجود دارد که یکی از راحلها استفاده از تکنیک MADM[4] فازی می_ باشد.

    حال باتوجه به احساس نیاز به استفاده از این تکنیک در الویت بندی تامین کنندگان بر اساس معیارهای موجود و در نهایت ارایه یک راه کار مناسب  برای تصمیم گیری بهتر مدیران این تحقیق انجام گردیده است.مهمترین مسئله در این تحقیق یافتن پاسخی به این سوالات است که:

    آیا استفاده از روش   MADMفازی موجب انتخاب بهترین تامین کننده بدون دخالت شخصی کارشناسان خواهد شد؟

    1-3  اهمیت و ضرورت تحقیق:

    انتخاب  بهترین تامین کننده همواره یکی از دغدغه های اصلی و مهم مدیران می باشد چرا که با انتخاب درست  و مناسب تامین کننده مدیران موفق  خواهند شد که سود بیشتری را عاید شرکت خود نمایند . برای انتخاب  بهترین تامین کننده راهکار های فروانی ارائه گردیده است که هریک از آنان دارای معایب و مزایایی می باشند . به دلیل وجود معیارهاو شاخص های متعدد در انتخاب تامین کنندگان ، که بعضا این معیارها  دارای ابهام می باشند و از یک نوع نیز نمی باشند  مدل تصمیم گیری چند معیاره فازی پیشنهاد می_ گردد. با توجه به آنچه که مطرح گردید الویت بندی تامین کنندگان به عنوان یک مساله تصمیم گیری چند معیاره در نظر گرفت . از مزایای این مدل  میتوان به عدم یکسان سازی واحد معیارها و تجزیه و تحلیل معیارهای کمی وکیفی بطور همزمان اشاره کرد  .

    1-4 اهداف  اساسی انجام تحقیق و سوال اصلی:

    1-4-1 اهداف علمی :

    انتخاب  و ارایه تکنیکی که بتوان به واسطه آن بهترین تامین کننده را انتخاب کرد .

    1-4-2 اهداف کاربردی :

    اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش   MADM فازی

    نتیجه این تحقیق در تمامی سازمانها ی تولیدی  کاربرد خواهد داشت.

    1-4-3  پرسش اصلی تحقیق:

    باتوجه به معیارها و شاخص های متعدد تامین کنندگان  شرکت نیرو محرکه ، با یه کار گیری روش MADM  فازی چه تامین کننده هایی نسبت به سایر تامین کنندگان در الویت قرار می گیرند ؟

     

    1-5 فرضیات تحقیق

     با توجه به کاربردی بودن این تحقیق و استفاده از مدل های ریاضی(MADM ) و منطق فازی  برای انتخاب تامین کنندگان فرضیه ای وجود ندارد که بخواهیم رد یا قبول کنیم .

    1-6 استفاده کنندگان تحقیق

    نتایج این تحقیق در شرکت های تولیدی کاربرد دارد ولی بهره ور اصلی این تحقیق شرکت نیروی محرکه باشد .

    1-7 روش تحقیق

     با توجه به اینکه این تحقیق نظری و کاربردی است روش تحقیق مناسب موردی و زمینه ای (case study ) می باشد . این روش تصویر جامع و گسترده در موردی ویژه ارائه می کند و پژوهشگر تمام مواردی که در زمینه ای خاص مطرح است مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد تلاش می شود هر چه بیشتر متغیر های ناخواسته کنترل شود و متغیر های مستقل بیشتری مورد بررسی قرارگیرد . در این روش موقعیت قبلی و فعلی در زمینه ای که مطرح است مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اغلب بررسی های تطبیقی نیز انجام خواهد گرفت و مقایسه ای وسیع و گسترده در زمینه ای که مورد نظر است با سایر موارد و شاخص ها انجام می گردد و آنگاه پیشنهاداتی ارائه خواهد شد .

    برای انجام تحقیق موردی زمینه ای اولین گام برخورد پژوهشگر با موقعیت مساله است که بر اساس آن موضوع  شکل میگیرد و بر پایه موضوع نیز سوال ها ، اهداف و بیان مساله مطرح می گردد. پس از گرد آوری داده ها و پاسخ به سوالات  دسترسی به اهداف اصلی و فرعی امکان پذیر می شود در این روش تحقیق به دنبال حقیقت یعنی آنچه که باید باشد کاوش می شود .

    1-8 روش گردآوری اطلاعات

    روش گرد آوری اطلاعات در این تحقیق تلفیقی از روش میدانی و کتابخانه ای است زیرا به نسبت نیاز از آن استفاده خواهد شد و ابزار های آن بانک های اطلاعاتی ، مجلات ، کتاب ها و اینترنت و .....است .

    1-9 ابزار گردآوری اطلاعات

    ابزارهای گردآوری عبارتند از :

    1-9-1 مطالعه :

     جهت گردآوری مفاهیم اولیه و مفروضات تئوریک

    1-9-2 مشاهده و بررسی اسناد :

    جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز در ارتباط با رابطه بین داده ها و ستاده ها .

    1-9-3 مصاحبه تخصصی :

     جهت استفاده از نظرات کارشناسان مربوطه با موضوع تحقیق و کسب  اطلاعات مورد نیاز.

    1-9-4 فیش برداری :

     جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از منابع و مقالات مرتبط با موضوع تحقیق.

     

     

    1- 10روش های تجزیه و تحلیل

    روش تصمیم گیری با شاخص های چند گانه: در مواقعی کاربرد دارد که گزینه ها از قبل تعیین شده باشند و هدف انتخاب یکی از گزینه ها ی موجود از طریق مقایسه آنها در حضور شاخص  های متعدد تاثیر گذار بر ارجحیت گزینه هاست. در بین روش های گوناگونی که در حوزه تصمیم گیری با شاخص های چند گانه وجود دارد، روش ANP برای این تحقیق انتخاب شد. روش فوق توسط ساعتی ابداع شده و تفاوت آن با روش های دیگر به  بررسی روابط داخلی و بیرونی میان معیارها و شاخص ها بر می گردد . نرم افزار آن نیز Super decicion می باشد . TOPSIS روشی است که با آن می توان مساله تحلیلی در تصمیم گیری با شاخص های چندگانه را به عنوان سامانه ای هندسی در نظر گرفت که در آن m گزینه با n معیار مورد ارزیابی قرار می گیرد  نرم افزار تجزیه و تحلیل آن Topsis می باشد .

     1-11 قلمرو تحقیق

    1-11 -1 قلمرو مکانی تحقیق:

     این تحقیق در کارخانه ی شرکت صنعتی نیرو محرکه واقع در شهر صنعتی البرز در استان قزوین انجام گرفته است.

    1-11 – 2 قلمرو زمانی تحقیق :

    این تحقیق از اواخر مرداد 1393 تا اواسط دی ماه1393 صورت پذیرفت.

    1-11- 3 قلمرو موضوعی تحقیق:

    بررسی  و الویت بندی تامین کنندگان  و ارایه یک مدل برای انتخاب بهترین تامین کنندگان در شرکت صنعتی  نیرو محرکه می باشد .

     

     

    1-12 نوآوری تحقیق

    با توجه به این که اندازه گیری شاخص های مرتبط با تامین کنندگان و ارتباط بین شاخص ها در تکنیک های گذشته به صورت دقیق امکان  پذیر نبوده ، در این تحقیق با استفاده از تکنیک  ANP و Topsis برای انتخاب تامین کنندگان با در نظر گرفتن تمامی شاخص های مربوطه و وابستگی بین آنهاسعی می شود بهترین تامین کننده انتخاب شود.

     

    1-13 تعاریف متغیرها واصطلاحات کلیدی:

    تصمیم گیری چند شاخصه ، فرایند تحلیل شبکه ای ، تئوری فازی ، مدیریت زنجیره تامین ، تامین کننده و تاپسیس

     تصمیم گیری چند شاخصه[5](MADM):

    در یک تعریف کلی تصمیم گیری چند شاخصه به تصمیمات خاصی(از نوع ترجیحی) مانند ارزیابی و اولویت گذاری ویا انتخاب از بین گزینه های موجود که باید بین چند شاخص متضاد انجام شود اطلاق می- گردد(اصغر پور 1388,191)

    فرایند تحلیل شبکه ای(ANP)[6]:

    یک روش تصمیم گیری چند معیاره است و زمانی کاربرد دارد که وابستگی بین گزینه ها یا معیارها دارای اهمیت باشد(اصغر پور،1389)

    تئوری فازی: این تئوری برای شرایط متغیر وشرایط غیر قابل مقایسه بودن استفاده میگردد و میتواند به ابهام موجود در عبارت های زبانی نظر دهندگان کمک کند (Semih,2009)

     

    TOPSIS[7]

    یک روش تصمیم گیری چندمعیاره و کاربردی است که آلترناتیوها را با توجه به مقادیر داده های آنها در هر معیار و وزن معیارها مورد مقایسه قرار میدهد.(پرهیزکاری، 1387)

     

    الویت بندی

    ارجحیت دادن یک گزینه و مرتب کردن آن از نظر اهمیت بیشتر مورد نظر می باشد.(آزاد 1382 )

    منطق فازی

    بنیاد منطق فازی بر شالوده نظریه مجموعه های فازی استوار است.این نظریه تعمیمی از نظریه کلاسیک مجموعه ها در علم ریاضیات است.در تئوری کلاسیک عضویت عناصر از یک الگوی صفر و یک و باینری[8]  تبعیت می کند.اما در تئوری فازی این مفهوم را بسط می دهد و عضویت درجه بندی شده را مطرح می نماید.

    تامین کننده[9]

     کسی است که بخشی از کالا و خدمات مورد نیاز یک سازمان را جهت تولید محصول یا ارائه خدمات به مشتری تامین می کند. .(غضنفری، 1385)

    زنجیره تامین

    یک زنجیره تامین و تمامی فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده و نیز جریان اطلاعاتی و مالی مرتبط با آنها را شامل می شود. .(غضنفری، 1385)

     

     

    مدیریت زنجیره تامین[10]

    شامل یکپارچه سازی فعالیتهای زنجیره تامین از طریق بهبود در روابط زنجیره برای بدست آوردن مزیت رقابتی بیشتر است.(غضنفری 1385)

     

    [1] (supply chain  management(S .C.M1

    [2] -Technique for order performance by similarity to Ideal

    [3] - Analytical Network Process

    [4] -MULTIPLE OBJECTIVE DECISION MAKING

    [5]-Multiple Objeective Decision

    [6]. Analytical Network Process

    [7]. Technique for Order Performance by Similarity to Ideal Solution

    [8] binary

    [9] supplier

    [10] S C M; Supply Chain Management

    تصمیم گیری چند معیاره

    2-1 مقدمه                                       

    اگر فعالیت­های مختلف مدیریت را در نظر آورید، به وضوح دیده می­شود که تصمیم­گیری، جوهر تمامی فعالیت­های مدیریت است. تصمیم­گیری از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت به شمار می­آید و در هر وظیفه ی مدیریت به نحوی جلوه­گر است. در تعیین خط مشی­های سازمان، در تدوین­ هدف­ها،  طراحی سازمان، انتخاب، ارزیابی، ودر تمامی افعال و اعمال مدیریت، تصمیم­گیری جزء اصلی و رکن اساسی است. مدیر همواره با مواردی مواجه است که اخذ تصمیم از جانب او ، کیفیت و چگونگی این تصمیم­ها که میزان توفیق و تحقق هدف­های سازمان را معین می­کند.  از این رو آشنایی با شیوه­ها و روش­های تصمیم­گیری و آگاهی از تکنیک­های اخذ تصمیم برای مدیران واجد اهمیت بسیار است و با بهره­گیری از این شیوه­ها و ابزارهاست که توانایی مدیران در اخذ تصمیم­ها کارآمدتر و مؤثرتر افزایش می­یابد.(صفرزاده ، 1385 )

    با توجه به مقدمه ذکر شده در این فصل ابتدا فرآیند تصمیم گیری و مباحث مربوط به آن نگاشته شده است و در ادامه به معرفی روش MADM  فازی پرداخته ایم .در پایان فصل پیش رو پیشینه ی تحقیق  و معرفی اجمالی شرکت نیرو محرکه که جامعه آماری تحقیق از آن اتخاذ شده ، قید شده است .

    2-2 فرآیند تصمیم­گیری

    در تعریفی بسیار ساده، تصمیم­گیری عبارتست از انتخاب یک راه از میان راه­های مختلف.همان­طور که از این تعریف برداشت می­شود، کار اصلی تصمیم­گیرنده دریافت راه­های ممکن و نتایج ناشی از آن­ها وانتخاب اصلح از میان آنها است، و اگر وی بتواند این انتخاب را به نحوی درست و مطلوب انجام دهد تصمیم­های او مؤثر و سازنده خواهند بود. تصمیم­گیرنده ممکن است با توسل به قدرت­های ماوراء الطبیعه، تجربه، اشراق یا اتفاق و تصادف، تصمیم­گیری کند، اما هدف اصلی در اینجا اشاره­ای اجمالی به شیوه­ها و تکنیک­هایی از تصمیم­گیری است که کار اخذ تصمیم علمی را برای مدیر میسر می­سازد و او را در اخذ تصمیم­های سریع و صحیح یاری می­دهد.(صفرزاده،1385 )

    2-3 انتخاب معیار یا ملاک در تصمیم گیری

    فرایند تصمیم­گیری نهایتا عبارتست از یک شق از میان شقوق مختلف. حال باید ببینیم که معیار انتخاب چه باید باشد، بر اساس چه چیزی می­گوییم این راه مطلوب است یا مطلوب نیست، و بر چه اساسی یک راه را بر دیگری ارجح می­شماریم و آن را انتخاب می­کنیم. پاسخ به این سوال در اغلب موارد روشن نیست. راه(الف) ممکن است از یک نظر خوب تلقی شود ولی از یک دید دیگر، چندان خوب نباشد. بدین جهت ما باید معیار و ملاکی در دست داشته باشیم تا کار انتخاب شده را بر اساس آن انجام دهیم.

    معیارهایی که مدیران برای اخذ تصمیم و انتخاب بکار می­ببرند، عواملی هستند که در راه رسیدن به هدف سازمان دارای اهمیت­اند. از طریق تجزیه و تحلیل­های علمی و بررسی هدف­ها و خط مشی­های سازمان می­توانیم این معیارها را بشناسیم و عملیات را به کمک آنها مورد سنجش قرار دهیم. به عنوان مثال، هزینه یا سود می­تواند معیاری برای سنجش راه­های مختلف و انتخاب یک راه از بین راه­های گوناگون باشد. یکی از اساسی­ترین گام­ها در تصمیم­گیری، یافتن معیار و ارزیابی راه­ها به وسیله آن است. (ونوس ، پرچ ، 1385)

    2-4 طبقه­بندی تصمیم­ها

    طبقه­بندی تصمیم­ها، کار مدیر و تحلیل­گر را در انتخاب مدل­ها و معیارهای تصمیم­گیری و شیوه­های اخذ تصمیم ساده می­سازد. طرق مختلفی برای طبقه­بندی تصمیم­ها بکار می­روند و مسائل مورد نظر در تصمیم­گیری از جنبه های مختلف طبقه­بندی می­شوند. در اینجا به سه نوع طبقه­بندی اشاره خواهد شد. اولی طبقه­بندی تصمیم­ها از نظر میزان اطمینان به نتایج حاصل از شقوق مختلف اخذ تصمیم، و دیگری طبقه­بندی تصمیم­ها از نظر مراحل آنها و در آخر طبقه­بندی تصمیم­ها با توجه به فضای آن.

     در این طبقه­بندی می­توانیم تصمیم­ها را درچهار گروه قرار دهیم. 

    2-4-1 تصمیم­گیری تحت شرایط اطمینان کامل

    2-4-2  تصمیم­گیری در شرایط ریسک

    2-4-3  تصمیم­گیری در شرایط عدم اطمینان

    4-2-4 تصمیم­گیری در حالت وجود رقابت

    زمانی که تصمیم­گیرنده با اطمینان کامل می­داند که نتیجه یا نتایج حاصل از هر شق ممکن چیست و در چه شرایطی اتفاق خواهد افتاد، از نظر تصمیم­گیری در شرایط اطمینان کامل قرار دارد. وقتی تصمیم­گیرنده با اطمینان کامل نمی­داند که نتایج حاصل از هر شق چیست ولی احتمال وقوع (شانس نسبی وقوع نتایج) آنها را می­داند، او تحت شرایط ریسک و با مخاطره تصمیم می­گیرد. و هنگامی که تصمیم­گیرنده احتمال وقوع نتایج حاصل از شقوق ممکن را نمی­داند، او در شرایط عدم اطمینان تصمیم­گیری می­کند. و سرانجام به هنگامی که در موضوع مورد تصمیم­گیری رقبایی هم وجود داشته باشند، تصمیم­گیری در شرایط تعارض انجام می­پذیرد. در حقیقت، این شیوه تصمیم­گیری مربوط به مواردی است که تصمیم­گیرنده در یک موقعیت رقابتی قرار می­گیرد. بدیهی است که اتخاذ تصمیم در این وضعیت نسبت به وضعیت­های قبلی مشکل­تر است، زیرا بستگی به این­دارد که هریک از رقبا چه تصمیمی خواهند گرفت و تصمیم مزبور چه نتایجی بر وضعیت موجود می­گذارد و تا چه حد عوامل را جابه­جا و عوض می­کند (نظیر دو شطرنج باز).  در چنین حالتی تصمیم­گیری به عوامل متغیر مختلفی مربوط می­شود که صحنه عملیات را عوض می­کند و هر تصمیم­گیرنده برای تصمیم­گیری صحیح باید دارای استراتژی (مجموع هدف­ها و برنامه­های دراز مدت و اساسی) باشد. ( آذر و رجب زاده ،1387 )

    2-5 مفاهیم کلی تصمیم گیری چند معیاره

    آنچه در این بخش مورد توجه قرار می­گیرد، موضوعات کلی تصمیم­گیری چند معیاره(MCDM) است. در دو­ دهه اخیر توجه محققین به این مدلها در تصمیم­گیری­های پیچیده بوده است. در اینگونه تصمیم­گیری­ها چندین معیار که گاه با­هم تضاد دارند. در نظر گرفته می­شوند که در زندگی روز­مره نیز به طور مرتب اتفاق می­افتند. برای مثال، در زندگی شخصی یک فرد، در انتخاب شغل ، وجهه شغل، محل انجام کار، حقوق ودستمزد، فرصت­های پیشرفت، شرایط کاری وغیره به عنوان معیار در نظر گرفته می­شوند ومی­توانند برای این فرد خیلی مهم باشند. اتومبیلی که یک فرد در نظر دارد خریداری کند، به معیارهایی مانند قیمت، مدل، ایمنی، راحتی، میزان مصرف سوخت، قابلیت اطمینان و... بستگی دارد. در زمینه مسائل سازمانی، در انتخاب استراتژی یک سازمان معیارهایی از قبیل میزان درآمد سازمان طی یک دوره، قیمت سهام سازمان، سهم بازاری، تصویر سازمان در جامعه(سرقفلی) و... می­توانند مهم باشند. در زمینه مسائل عمومی یک جامعه، برنامه توسعه منابع آبی می­تواند بر اساس معیارهایی مانند هزینه، احتمال کمبود آب، انرژی(میزان استفاده مجدد از آن)، استفاده از جنگل وزمین، کیفیت آب، حفاظت از مواد غذایی و... صورت گیرد، یعنی این موارد به عنوان معیارها مد نظر قرار گیرند.

    در زمینه مسائل دولتی، بخش حمل و نقل کشوری باید سیستم حمل و نقل را به گونه­ای طراحی کند که زمان سفر، تاخیرات، هزینه حمل و نقل و... حداقل شود. یا در صنایع نظامی انتخاب سیستم مناسب پرتاب یک موشک در نیروی هوایی بر­حسب معیار­هایی نظیر انتخاب سرعت، دقت، قابلیت اطمینان، میزان آسیب پذیری و... سنجیده شود.موارد فوق بخشهایی مختلف از کاربرد تصمیم­گیریهای چند معیاره را شامل می­شوند.به طور کلی روش­های تصمیم­گیری چند معیاره(MCDM) به دو دسته کلی تقسیم می­شوند(اصغر پور،1389 )

    2-5-1 مدل­های تصمیم­گیری چند هدفه (MODM)

    2-5-2 مدل­های تصمیم­گیری چند شاخصه (MADM)

    2-5-1 مدل­های تصمیم­گیری چند هدفه

    در این مدل­های تصمیم­گیری چندین هدف به طور همزمان جهت بهینه شدن، مورد توجه قرار می­گیرند.

    مقیاس سنجش برای هر هدف ممکن است با مقیاس سنجش برای بقیه اهداف متفاوت باشد. مثلا یک هدف حداکثر کردن سود است که بر حسب واحد پول سنجش می­شودو هدف دیگر حداقل استفاده از ساعات نیروی کار است که بر حسب ساعات سنجش می­شود. گاهی این اهداف در یک جهت نیستند و به صورت متضاد عمل می­کنند. مثلا تصمیم­گیرنده از یک طرف تمایل دارد

     رضایت کارکنان را افزایش دهد و از طرف دیگر می­خواهد هزینه­های حقوق و دستمزد را حداقل کند.

    یکی از بهترین تکنیک تصمیم­گیری چند هدفه برنامه­ریزی آرمانی[1] است که اواین بار توسط چارلز و کوپر[2] ارائه شده است. مدل ریاضی تصمیم­گیری چند هدفه به صورت زیر است: (اصغر پور،1389 )

    f1(x),f2(x),…,fn(x)}  }              max f(x) =

    s.t

    I= 1.2.3……….m

     

    رابطه 2-1

    2-5-2 مدل­های تصمیم­گیری چند شاخصه

    در این مدلها، انتخاب یک گزینه از بین گزینه­های موجود مد نظر است. در یک تعریف کلی تصمیم­گیری چند شاخصه به تصمیمات خاصی(از نوع ترجیهی) مانند ارزیابی، اولویت گذاری و یا انتخاب از بین گزینه­های موجود (که گاه باید بین چند شاخص متضاد انجام می­شود) اطلاق می­گردد. (اصغر پور،1389 )

    انواع مختلفی از مسائل MADM وجود دارند که تمامی آنها در خصوصیات زیر مشترکند:

    گزینه­ها[3]

    در این مسائل تعدادی گزینه مشخص باید مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آنها اولویت­گذاری، انتخاب و یا رتبه بندی صورت می­گیرد. تعداد گزینه­های مورد نظر می­تواند محدود و یا خیلی زیاد باشند. برای مثال، یک تولید کننده ی اتومبیل ممکن است فقط چند گزینه ی محدود برای انتخاب محل تولید داشته باشد، ولی یک دانشگاه درجه یک انتخاب دانشجو خود را از بین هزاران متقاضی می­تواند انجام می دهد.گاهی به جای گزینه، مترادف­های آن مانند انتخاب، استراتژی، اقدام، کاندیدا و... به کار می­رود.

     

    شاخص­های چندگانه

    هر مساله MADM چندین شاخص دارد که تصمیم­گیرنده، باید آنها را کاملا مشخص کند. تعداد شاخص­ها بستگی به ماهیت مساله دارد. برای مثال،در مساله خرید اتومبیل اگر قرار به ارزیابی چند اتومبیل باشد ممکن است شاخص­های مختلف قیمت، میزان سوخت مصرفی، نحوه ضمانت، ساخت مد نظر باشند(یعنی چند شاخص محدود در نظر گرفته شده­اند)، در حالی که در یک مساله جایابی برای یک طرح کارخانه 100 شاخص و یا بیشتر می­توانند مد نظر باشند.  واژه شاخص به صورت واژگان دیگری از قبیل اهداف یا معیارها[4] قابل بیان است.

    واحدهای بی­مقیاس[5]

    هر شاخص نسبت به شاخص دیگر دارای مقیاس اندازه­گیری متفاوت است. لذا جهت معنادار شدن محاسبات و نتایج از طریق روش­های علمی اقدام به بی­مقیاس کردن داده­ها می­شود به گونه­ای که اهمیت نسبی داده­ها حفظ گردد.

    وزن شاخص­ها 

     تمامی روش­های MADM مستلزم وجود اطلاعاتی هستند که بر اساس اهمیت نسبی هر شاخص بدست آمده باشند. این اطلاعات معمولا دارای مقیاس ترتیبی یا اصلی هستند. وزنهای مربوط به شاخص­ها می­تواند مستقیما توسط تصمیم­گیرنده و یا به­وسیله ی روش­های علمی موجود به معیارها تخصیص داده شود. این وزن­ها اهمیت نسبی هر شاخص را بیان می­کنند.از جنبه­های مختلف بین مدلهای MADM و MODM تفاوت وجود دارد که به شرح جدول زیر بیان شده­اند. (اصغرپور ،1389)

     

    MODM

    MADM

    MCDM

                        مواردمتفاوت

    اهداف

    شاخص­ها

    معیارها

    ضمنی بیان شده­اند

    به طور ضعیف بیان شده­اند

    صریح بیان شده­اند

    اهداف

    به طور ضعیف بیان شده­اند

    صریح بیان شده­اند

    شاخص­ها

    کاملا مشخص

    غیر مشخص

    (در داخل معیارها گنجانده شده­اند)

    محدودیت­ها

    تعداد نا معلوم

    (در نتیجه یک فرآیند معلوم می­شوند)

    تعداد محدود، مشخص

    گزینه­ها

    زیاد

    کم

    تعامل با تصمیم گیرنده

    طراحی

    در انتخاب و ارزیابی

    نحوه استفاده

    نگاره 2-1 (اصغر پور، 1389 (

    2-6 انواع روش­های MADM

    انواع روشهای تصمیم­گیری MADM در شکل زیر مشخص شده­اند.بر طبق این شکل اگر هیچگونه اطلاعاتی در مورد شاخص در دسترس نباشد، بهتر است از روی تسلط استفاده شود. اگر اطلاعات موجود در مورد محیط باشد، یعنی درباره ی شاخص­ها اطلاعاتی موجود نباشد بلکه فضای تصمیم­گیری مشخص شده باشد، استفاده از روش ماکسی مین و مینی ماکس (به ترتیب برای اطلاعات بدست آمده بر اساس دیدگاه بدبینانه و خوش­بینانه) پیشنهاد می­شود. اگر اطلاعات در مورد شاخص، ارائه شده باشد آنگاه اطلاعات یا در سطح استاندارد است، یعنی میزان قابل قبول شاخص مربوطه را بیان می­کند و یا وزن شاخص­ها را بیان می­کند که ممکن است با داده­های برخوردار از مقیاس ترتیبی یا اصلی، اندازه­گیری شده باشد.مدل­های MADM از دیدگاه دیگر نیز قابل بررسی هستند و آن رویکرد، فنون مختلف MADM در پردازش اطلاعات بر مبنای شاخص­های ارائه شده توسط تصمیم­گیرنده است.( آذر ،رجب زاده ، 1387)

    اطلاعات در دسترس نیست

    اطلاعات در مورد محیط

    اطلاعات در مورد شاخص

    تسلط

    بدبینانه

    خوش بینانه

    ماکسی مین

    مینی ماکس

    در سطح استاندارد

    ترتیبی

    اصلی

    روش رضایت­بخش جامع

    روش رضایت­بخش خاص

    روش لکسیکوگراف

    روش حذف

    SAW

    WP

    TOPSIS

    ELECTRE

    HRM

    AHP

    نگاره 2-2 (تقسیم بندی مدل های MADM )

    در این ارتباط، داده­های MADM به دو بخش کلی تقسیم می­شوند.

     2-6-1 مدلهای جبرانی[6]

    2- 6-2 مدلهای غیر جبرانی[7]

    آن دسته از مدل­های MADM را شامل می­شوند که در آنها تبادل بین شاخص­ها صورت می­گیرد. بدین معنی که تغییر در یک شاخص، توسط تغییری مخالف (در جهت عکس) در شاخص یا شاخص­های دیگر، جبران می­شود.

     

    روش جبرانی، روش­هایی مانند میانگین وزنی ساده، TOPSIS،  ELECTRE، تخصیص خطی، AHP و... است. این روش­ها مطابق شکل زیر، دسته­بندی شده­اند. (اصغر پور،1389 )

     

    [1] Goal programming

    [2] - Charnes & Cooper

    [3] - Alternatives

    [4] - Criteria

    [5] - Ineommensurable Units

    [6] - Compensatory Methods

    [7] - Non Compensatory Methods

    Prioritization of suppliers Niroo Mohareke company by MADM phase method

     

                Now select the best suppliers of your suppliers is the top buyer programs. One of the most important and strategic issues in the supply chain, supplier selection and principles so that they can provide the highest requirements and standards of the company to cover. Given that the traditional models and several different criteria for analysis are involved This process is complex and difficult decision for managers , Today, managers of new techniques such as multi-criteria decision model for selecting and making best use of their decision.

    In this study, MADM phase to prioritize supplier of Niroo Mohareke company. Among the various methods of decision making with multiple criteria is , Were trying to take advantage of  TOPSIS phase technique, the most important selection criteria for suppliers to identify and benefit from technical SAW, select the best supplier.

    The results will be used in all manufacturing organizations.

    Key words: Multiple Objeective Decision(MADM), Analytical Network Process(ANP), Technique for Order Performance by Similarity to Ideal Solution(TAPSIS), supplier, Supply Chain Management,SAW

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                               صفحه              

    فصل اول :کلیات پژوهش

     

    1 -1.مقدمه                                                                                            3

    2 -1 بیان مساله                                                                                       4                

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق                                                                    5                

    1-4 اهداف  اساسی انجام تحقیق و سوال اصلی                                                    5

    1-5  فرضیات تحقیق                                                                                5

    1-6 استفاده کنندگان تحقیق                                                                         6

    1-7 روش تحقیق                                                                                    6       

    1-8 روش گرد آوری اطلاعات                                                                     7

    1-9 ابزار گرد آوری اطلاعات                                                                      7

    1-10 روش تجزیه و تحلیل                                                                        8

    1-11 قلمرو تحقیق                                                                                  8

    1-12 نو آوری تحقیق                                                                               9

    1-13 تعاریف متغیر ها و اصطلاحات کلیدی                                                     9

     

    فصل دوم : ادبیات موضوع 

     

    2-1مقدمه                                                                                              13     

    2-2فرآیند تصمیم گیری                                                                                        13

    2-3 انتخاب معیار و ملاک در تصمیم گیری                                                       14     

    2-4طبقه بندی تصمیم ها                                                                            14

    2 -5 مفاهیم کلی در تصمیم گیری چند معیاره                                                    15

    2-6 انواع روش MADM                                                                           19

    2-7 معرفی اجمالی فرآیند تحلیلی شبکه ای ANP                                                                       23

    2-8 مقایسه  روش های AHP  و ANP                                                                         24

    2-9 گام های فرآیند تحلیل شبکه                                                                            26

    2-10 ابر ماتریس                                                                                    28

    2-11 پیشینه منطق فازی                                                                                      29

    2-12 متغیر های زبانی                                                                               30

    2-13 روش های علم مدیریت  فازی                                                              31

    2-14 مجموعه های فازی                                                                           34

    2-15 منطق فازی چگونه به کار گرفته می شوند                                                  35

    2-16 کاربردهای منطق فازی                                                                       36

    2-17 تفاوت میان نظریه  احتمالات و منطق فازی                                                          37

    2-18 معرفی اجمالی روش تاپسیس                                                               38

    2-19 گام های تاپسیس                                                                             39

    2-20 تامین کننده / مقدمه                                                                           43

    2-21 زنجیره تامین                                                                                  45

    2-22 معرفی شرکت صنعتی نیرو محرکه                                                          46

    2-23 پیشینه ی تحقیق                                                                               49

     

    فصل سوم : روش شناسائی پژوهش(متدولوژی) 

     

    3-1  مقدمه                                                                                            53              

    3-2 روش تحقیق                                                                                    53

    3-3  روش گرد آوری اطلاعات                                                                             54

    3-4 جامعه آماری                                                                                    56     

    3-5 حجم نمونه                                                                                                57

    3-6  شاخص های مربوط به متغیر های تحقیق و سوالات مربوط به پرسشنامه                58

    3-7 تعیین روایی پرسشنامه                                                                        59

    3-8  پایایی پرسشنامه                                                                              59

    3-9 تصمیم گیری در شرایط فازی                                                                  61     

    3-10 تکنیک SAW                                                                                                      64

     

     

    فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده های آماری  

     

    4-1 مقدمه                                                                                             66     

    4-2 فاز رتبه بندی                                                                                    66              

     

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات   

     

    5-1– مقدمه                                                                                           82

    5-2– نتایج حاصل از به کار گیری تکنیک تاپسیس فازی                                        83

    5-3 ارائه پیشنهادات بر اساس یافته­های پژوهش                                                  84

    5-4 محدودیت های تحقیق                                                                         85

    5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی                                                                85

     

    پیوست

    پرسشنامه یک                                                                                          88

    پرسشنامه شماره دو                                                                                   90

    منابع                                                                                                    115

    چکیده انگلیسی                                                                                        119

    منبع:

    منابع

    احمدی کندهلان،سعید (1390)- انتخاب پرسنل از طریق الویت بندی معیارهای جذب با رویکرد MCDM وFUZZY DEA  - پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی – دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.

     

    اصغر پور ,محمدجواد, (1389) تصمیم گیری های چند معیاره ,, تهران , انتشارات دانشگاه تهران

     

    آذر، عادل و رجب زاده، علی، (1389)، تصمیم گیری کاربردی رویکردMADM، تهران، انتشارات نگاه دانش.

     

    آذر، عادل،(1386)، علم مدیریت فازی، تهران موسسه کتاب مهربان نشر،چاپ اول

    5.

    6.

     

    7.

    حافظ نیا، محمد، 1377، "مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، تهران، انتشارات سمت.

    خاکی، غلامرضا، 1378، روش تحقیق در مدیریت، تهران، مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

    خلیلی شورینی – سیاوش – روش های تحقیق در علوم انسانی – موسسه انتشارات یادواره کتاب – تهران

    رزمی,جعفر ومسعود ربانی و کامران رضایی و سعید کرباسیان (1383),"ارائه یک مدل پشتیبانی  جهت برنامه ریزی ,ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان ",نشریه دانشکده فنی شماره 5.

    سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه، 1385، "روش­های تحقیق در علوم رفتاری"، تهران،  انتشارات آگاه، چاپ هفتم

    سکاران، اما، 1381، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.

    صفاری، مهدی، حق شناس، فریده و هادی نژاد، منیژه، 1384، آمار و احتمالات در مدیریت و اقتصاد، تهران، انتشارات آوای نور، جلد اول.

    عالم تبریزی,و محمد باقر زاده آذر "مدل تصمیم گیری فرایند شبکه ای فازی برای گزینش تامین کننده راهبردی " فصلنامه پزوهشنامه بازرگانی,شماره 54.بهار 1389.

    غضنفری,مهدی . فتح اله,مهدی.1385 – نگرشی جامع بر مدیریت زنجیره تامین . انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران. چاپ اول.

    محمدی لرد ، عبدالمحمود ، (1388) فرآیند های تحلیل شبکه ای (ANP) و سلسله مراتبی (AHP) ، تهران ، انتشارات البرز .

    18.

    نادری، عزیزالله و سیف نراقی، مریم، 1374، "روش­های تحقیق و چگونگی ارزیای آن در علوم انسانی"، تهران، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.

    نورآبادی، سعید، (1389) ارائه مدلی جهت رتبه بندی تامین کنندگان با رویکرد تحلیل پوششی داده ها DEA ، پایان نامه کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت صنعتی

     

    Amin, H.S., Razmi, J. (2009). An integrated fuzzy model for supplier management: A case study of ISP selection and evaluation. Expert Systems with Applications, 36, 8639-8648.

    Bevilacqua, M., Ciarapica, F.E., & Giacchetta, G. (2006). A fuzzy-QFD

     

    Benson H. Y. Optimal pricing and procurement strategies in a supply chain with multiple capacitated

    suppliers, Computers and Operations Research( 2005) 32 (1): 1-14.

    Celik M. et-al, 2009, Application Structuring Fuzzy Integrated Multi-stages Evaluation Model on Academic Personnel Recruitment in MET Institutions, Expert Systems with Applications: An International Journal.

    Chan, F.T.S., Kumar, N. (2007). Global supplier development considering risk factors using fuzzy extended AHP-based approach. OMEGA – International Journal of Management Science, 35(4), 417-431.

    Chang,H.C., Fuzzy opportunity cost for EOQ model with quality improvement investment International Journal of Systems Science Vol. 34, No 6, (2003) 395–402.

    Chou, S.Y., Chang, Y.H., (2008). A decision support system for supplier selection based on a strategy-aligned fuzzy SMART approach. Expert Systems with Applications, 34(4), 2241-2253.

    Chen, S. J. and Hwang, C. L., 1992, Fuzzy Multiple Attribute Decision Making Methods and Applications, Springer, Berlin.

    Dickson,G,W.(1966)."An analysis of vender selection systems and decisions.". journal of purchasing,vol.2, no 1, pp 28-41

    Florez-Lopez, R., (2007). Strategic supplier selection in the added-value perspective: ACI approach. Information Science 177(5), 1169-1179.

    Grando , A. and sianesi, A .(1996) ." supply manage ment:  a vender rating assessment."CEMSbusines review , vol.1, pp. 199-212

    Guozheng, Z. (2009). Research on supplier selection based on fuzzy sets group decision. In Proceeding of the Second International Symposium on Computational Intelligence and Design.

    Hwang, C. L. and Yoon, k., 1981, Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications, Berlin, Springer.

    Ho, W., Xu, X., & Dey, P.K. (2010). Multi-criteria decision making approach for supplier evaluation and selection: A literature review. European Journal of Operational Research, 202, 16-24.

    Kwong, C.K., Ip, W.H., & Chan, J.W.K. (2002). Combining scoring method and fuzzy expert systems approach to supplier assessment: A case study. Integrated Manufacturing Systems, 13(7), 512-519.

     

    Razmi J., Rabbani M., Rezaie K. and Karbasian S. (2005). “Introducing a decision support system forsuppliers evaluation, selection and planning.” Journal of Faculty of Engineering, Vol. 38, No. 5, PP. 693-708.

    Razmi.J, F. Jolai, and M. Shakhse-Niaee, (2007). "A Hybrid Supplier Selection Model using Genetic

    Algorithm", Iranian Journal of Trade Studies (IJTS), Vol. 43, No. 2, pp. 121-152.

     

    Sarkar, A., Mohapatra, P.K.J. (2006). Evaluation of supplier capability and performance: A method for supply base reduction. Journal of Purchasing and supply management, 12(3), 148-163.

    Sekaran, U., 1992, “Research methods for business: a skill building approach”, John Willy and sons, 2nd ed

    Semih O., et al, 2009, Long Term Supplier Selection Using a Combined Fuzzy MCDM Approach: A Case Study for a Telecommunication Company, journal of Expert Systems with Applications 36, P. 3887–3895.

    Soltanpanah, Herish, Farughi, Hiva & Golabi, Mahmood, 2010, “Utilization and Comparison of Multi Attribute Decision Techniques to Rank Countries upon Human Development Rate”, International Research Journal of Finance and Economics, Issue 60.

    Spekman , R(1988)"strategic supplier selection : understanding long-term buyer ". European businesss horizeons vol.31 , no .4 ,pp 71-858.

    Yeh, C., H. & Deng, H., 2004, A Practical Approach to Fuzzy Utilities Comparison in Fuzzy Multi-Criteria Analysis, International Journal of Approximate Reasoning 35 (2), 179-194.

    Zeleny M., 1982, Multiple Criteria Decision Making, McGraw-H ill, New York.


موضوع پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, نمونه پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, جستجوی پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, فایل Word پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, دانلود پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, فایل PDF پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, تحقیق در مورد پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, مقاله در مورد پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, پروژه در مورد پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, پروپوزال در مورد پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, تز دکترا در مورد پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, پروژه درباره پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی, رساله دکترا در مورد پایان نامه اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده سند چشم انداز و سیاست های کلی حاکم برآن، سندی است که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ و لازم التباع بودن آن را گوشزد فرموده اند به همین دلیل سندی لازم الاجراست. با توجه به آنکه کلیدی ترین هدف سند چشم انداز 1404 دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازرگانی داخلی چکیده صاحب‌نظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد موضوع اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌های سازمانی محسوب می‌شود و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد، عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزاینده‌ای مهم است. فشارهای رقابتی ...

پايان­نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع-صنايع   زمستان 92 چکيده    برنامه‌ريزي توليد در واقع تخصيص و تعيين ترتيب اولويت‌هاي انجام کارها به صورت بهينه مي

  فصل يک کليات پژوهش 1 مقدمه در سراسر جهان، صنعت بانکداري يکي ارکان بسيار مهم اقتصاد هر کشور به شمار مي رود و به دليل ارائه خدمات متنوع مالي و اعتباري، نقش تعيين کننده اي را درتوسعه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده مدیریت دانش به سازمان¬ها کمک می¬کند تا اطلاعات و مهارت¬های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می-شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر سازمان را به صورت کارا و موثر برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم¬گیری¬های پویا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده مدیریت دانش به سازمان¬ها کمک می¬کند تا اطلاعات و مهارت¬های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می-شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر سازمان را به صورت کارا و موثر برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم¬گیری¬های پویا ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مهندسی برق - گرایش قدرت چکیده امروزه با وجود کاربرد وسیع بارهای حساس نظیر، ادوات الکترونیک قدرت، کامپیوترها و بارهای غیرخطی در شبکه‌های توزیع، مسئله کیفیت توان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اکثر این بارها به تغییرات ولتاژ، نظیر کمبود و بیشبود ولتاژ، حساس بوده و جهت عملکرد مناسب به منبع ولتاژ سینوسی نیاز دارند. بنابراین استفاده از بهسازهای ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد مهندسي معماري اسلامي تابستان 93 چکيده بافت هاي تاريخي با توجه به اينکه در روند رو به گسترش شهرها از گذشته تا به امروز، در بردارنده تاريخ مستند هر دوره

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد "MA " رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازاریابی چکیده این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر بازاریابی گردشگری در شهر شیراز در سال 1393 صورت گرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان درگیر در مسئله بازاریابی گردشگری بود که از این میان با استفاده از فرمول ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی روستایی چکیده شهرستان پاکدشت که از جنوب رشته کوه البرز به طرف دشت کشیده شده و به دلیل وجود رودخانه جاجرود و همچنین خاک حاصلخیز آن، محیط مناسبی را برای کشاورزان، بخصوص برای پرورش گل و گیاه است. همین عوامل در کنار اقلیم مساعد و بارندگی نسبتاً مناسب، باعث شده است که پرورش گل و گیاه در سالهای اخیر به منزله یک شغل ...

ثبت سفارش