پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی

word 7 MB 30626 192
1390 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۹,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی

    چکیده

    سند چشم انداز و سیاست های کلی حاکم برآن، سندی است که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ و لازم التباع بودن آن را گوشزد فرموده اند به همین دلیل سندی لازم الاجراست. با توجه به آنکه کلیدی ترین هدف سند  چشم انداز 1404 دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه، رسیدن به اشتغال کامل و... است و از سوی دیگر توسعه بازارهای مالی موتور محرکه رشد و پیشرفت اقتصادی بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است.از این جهت در این پژوهش جایگاه فعلی شاخص های توسعه بازارهای مالی در اقتصاد جهانی بنابر گزارش مجمع جهانی اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از روش جدید تصمیم­گیری و پیش بینی موقعیت فعلی رقابت پذیری اقتصادی، بازرگانی و مالی ایران در اقتصاد جهانی و میزان شکاف تا تحقق هدف (دستیابی به جایگاه اول اقتصادی در منطقه) محاسبه گردیده است و همچنین با پیش بینی موقعیت سایر کشورها با استفاده از گزارشات 11 ساله آنها رتبه اقتصادی ایران با توجه به سند چشم انداز 1404 تعیین گردیده تا بتوان با استفاده از نتایج حاصله از این پژوهش میزان شکاف در زمان فعلی برای دستیابی به اهداف مشخص شود تا با تلاش و عزم و اراده بیشتر، جهت گیری ها اصلاح و بازسازی شده و برنامه ریزی استراتژیک اقتصادی و سیاسی و فرهنگی تبیین گردد.

    از سوی دیگر با توجه به تاثیر تولید ناخالص داخلی(GDP[1]( در توسعه بازارهای مالی و افزایش حجم تولیدات صنعت خودرو سازی و حجم بالای سهم ارزشی این صنعت در تولید ناخالص داخلی GDP ایران(11.5 درصد از GDP سهم صنعت خودرو سازی می باشد و بعد از صادرات نفتی به علت صرفه جویی ارزی و بهبود در روند صادرات نقش به سزایی در تولید ناخالص داخلی و نتیجتاَ توسعه بازارهای مالی و در نهایت بهبود جایگاه رقابتی و اقتصادی ایران در جهان دارد.) توجه به این صنعت برای قرار گیری در مسیر پیشرفت و توسعه و تعالی امری مهم و حیاتی بوده و دست یابی به اهداف سند چشم انداز 1404 را تسهیل می کند.

     

    [1]. Gross Domestic Product

    مقدمه

    با وجود آنکه در طول قرن اخیر تلاش‌های فراوانی در جهت اصلاحات اقتصادی و شروع یک دوران رونق اقتصادی مستمر و پیشگامانه در ایران شروع شده است ولی هنوز یک مسیر مطمئن در رسیدن به ایرانی پیشرفته و با شکوفایی اقتصادی حاصل نشده و به همین دلیل دستاورد دوره‌های اصلاحات اقتصادی تاکنون درحد فراهم ساختن یک رضایتمندی ملی نبوده است. دوره اصلاحات اقتصادی شاهنشاهی رضا شاه از سال 1305 تا 1320و دوره اصلاحات اقتصادی محمد رضا شاه طی دهه چهل باوجود گسترش زیر بناها، اقتصاد ملی ایران را از مسیر طبیعی وعلمی آن خارج کرد.

    اگرچه تلاش‌های بعد از انقلاب اسلامی افتخار آفرین بوده است. ولی هنوز فاصله طولانی با یک جامعه شکوفا و اقتصاد مطلوبی وجود دارد. دوره اصلاحات ساختاری طی دهه اول انقلاب به ملی شدن اقتصاد، و طی سالهای 76 تا 84 که به آزادسازی اقتصاد منجر شد و دوره اصلاحات اقتصادی سازندگی ملی سالهای 68 تا 76 تلاش‌های فراوان و قابل تقدیری بوده است ولی به سرانجام مطلوبی نرسیدند.

    از مهمترین مشکلات برنامه تحول اقتصادی در ایران روشن نبودن چشم‌انداز آینده ایران وسیاستهای اقتصادی تحول‌آمیز بوده است،تا با کمک آن یک خواست و عزم ملی برای تجمیع انرژی‌ها و هم‌جهتی فعالیت‌ها و یک برنامه فراگیر و همه‌جانبه در راستای آینده مطلوب و مشخص برای جامعه ایران بوجود آید. سند چشم‌انداز ملی ایران در سال 1382 پس از پنج سال مطالعه و مباحثات لازم در کمیسیون‌ها و شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید وسیاست‌های اصل 44 در سال‌های 83 و84 به رهبر انقلاب اسلامی ارائه و پس از اصلاح و تصویب ایشان به قوای سه‌گانه برای هدایت فعالیت‌ها و برنامه‌های میان‌مدت کشور ابلاغ شد.

    سند چشم انداز و سیاست های کلی حاکم برآن، سندی است که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ و لازم التباع بودن آن را گوشزد فرموده اند به همین دلیل سندی لازم الاجراست. با توجه به آنکه کلیدی ترین هدف سند  چشم انداز 1404 دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه، رسیدن به اشتغال کامل و... است و از سوی دیگر توسعه بازارهای مالی موتور محرکه رشد و پیشرفت اقتصادی بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است.از این جهت در این پژوهش جایگاه فعلی شاخص های توسعه بازارهای مالی در اقتصاد جهانی بنابر گزارش مجمع جهانی اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از روش جدید تصمیم گیری و پیش بینی موقعیت فعلی رقابت پذیری اقتصادی، بازرگانی و مالی ایران در اقتصاد جهانی و میزان شکاف تا تحقق هدف (دستیابی به جایگاه اول اقتصادی در منطقه) محاسبه گردیده است و همچنین با پیش بینی موقعیت سایر کشورها با استفاده از گزارشات 11 ساله آنها رتبه اقتصادی ایران با توجه به سند چشم انداز 1404 تعیین گردیده تا بتوان با استفاده از نتایج حاصله از این پژوهش میزان شکاف در زمان فعلی برای دستیابی به اهداف مشخص شود تا با تلاش و عزم و اراده بیشتر، جهت گیری ها اصلاح و بازسازی شده و برنامه ریزی استراتژیک اقتصادی و سیاسی و فرهنگی تبیین گردد.

    از سوی دیگر با توجه به تاثیر تولید ناخالص داخلی(GDP[1]( در توسعه بازارهای مالی و افزایش حجم تولیدات صنعت خودرو سازی و حجم بالای سهم ارزشی این صنعت در تولید ناخالص داخلی GDP ایران ( 11.5 درصد از GDP سهم صنعت خودرو سازی می باشد و بعد از صادرات نفتی به علت صرفه جویی ارزی و بهبود در روند صادرات نقش به سزایی در تولید ناخالص داخلی و نتیجتاَ توسعه بازارهای مالی و در نهایت بهبود جایگاه رقابتی و اقتصادی ایران در جهان دارد.) توجه به این صنعت برای قرار گیری در مسیر پیشرفت و توسعه و تعالی امری مهم و حیاتی بوده و دست یابی به اهداف سند چشم انداز 1404 را تسهیل می کند.

    از طرفی با توجه به گزارش انجمن جهانی خودروسازان درباره‌ تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان، ایران با تولید یک میلیون و 599 هزار و 454 دستگاه انواع خودرو در سال گذشته میلادی موفق به کسب رتبه 13 جهان از نظر حجم تولید خودرو شده است. (World Automakers,2010) و لذا توجه به این صنعت و افزایش حجم خودروهای تولیدی منجر به توسعه و بهبود تولید ناخالص ملی، توسعه بازارها و درنهایت بهبود جایگاه رقابتی اقتصادی ایران خواهد شد؛لذا بررسی جایگاه ایران در این صنعت با توجه به ارتباط آن با توسعه بازارهای مالی و همچنین پیش بینی حجم تولید خودرو توسط کشورها با توجه به حجم تولیدات 10 ساله آنها و تعیین جایگاه ایران در سال 1404 با توجه به سند چشم انداز 1404 و دست یابی به هدف تولید 3 میلیون خودرو در سال در مقابل سایر کشورهای خودرو ساز، بسیار مهم می باشد.

    اگرچه تحقق هر چشم اندازی از موجود و حال آغاز میشود، ولی تدوین چشم اندازها، همواره با این پیش فرض آغاز می گردد که تحولات ساختاری و شکل گیری شرایطی کاملا متفاوت از وضع موجود، در دوره زمانی یک چشم انداز، امکان پذیر و به اندازه کافی امید بخش و برانگیزاننده است.

    اگر برای درو کردن محصول فردا، بذر آن باید امروز کاشته شود؛ پس برای قرار گرفتن در زمره کشورهای پیش رفته، در آینده ای نزدیک، باید امروز بذر ترقی و پیشرفت را در دل آحاد ملت ایران افشاند. در این راستا، چشم انداز زمینه شکل گیری تحولات، اصلاحات و تغییرات ساختاری را برای رسیدن به نقطه مطلوب و رفع نواقص و کاستی ها مهیا می کند. در واقع هدف نهایی چشم انداز، معطوف به تبیین گزینش های استراتژیک و جهت های اصلی در تحولات ساختاری – نهادی، به منظور ایجاد زیر ساخت های لازم برای جامعه مطلوب می باشد.

    1-2 - بیان مسئله و موضوع تحقیق

    حجم اقتصاد جهان در سال ۲۰10 ( $ 125٬526٬728٬۰66٬837 ) بوده است(World bank , 2010) بزرگ‌ترین اقتصاد را در میان کشورهای جهان اقتصاد ایالات متحده آمریکا در اختیار دارد و تولید ناخالص داخلی این کشور نزدیک به 14٫586 تریلیون دلار است. در مقایسه، ۱۵ کشور صاحب ارز یورو در اتحادیه اروپا مجموعا به تولید ناخالص داخلی ۱۴٫۴۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۷ دست یافتند.چین دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان است و چنانچه رشد کنونی اقتصادی چین همچنان ادامه یابد، چین از نظر اقتصادی، در حال رسیدن به آمریکا یعنی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است و باید خود را برای مقابله با پیآمدهای سیاسی و اقتصادی این موضوع آماده کند. در سال ۲۰۱۱ میلادی صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد چین در پنج سال آینده به نخستین اقتصاد جهان تبدیل شود، چین در سال ۲۰۱۶ میلادی در شاخص های اقتصادی از آمریکا پیشی خواهد گرفت. این صندوق ارزیابی های خود را بر اساس اولویت های مختلفی مانند قدرت خرید انجام داده است. (ویلیام، 1383 )

    طی سه دهه اخیر تجارت جهانی با سرعت بی سابقه ای رشد کرده است. در سال 1970 میزان کل واردات و صادرات بین المللی بالغ بر 26درصد تولید ناخالص جهان بود. در سال 1980 این شاخص به 40درصد و در سال 2000 به 50درصد افزایش یافت اما رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی از این نیز چشمگیرتر بوده است. طی دهه 60 نرخ رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی دو برابر نرخ رشد تولید ناخالص و 4/1 برابر نرخ رشد صادرات جهان بود. طی دوره 1999-1986 میانگین نرخ رشد سرمایه گذاری خارجی به درصد 26 در سال افزایش یافت. در مجموع در فاصله 2000-1960 حجم کل سرمایه گذاری خارجی جهان از 70 میلیارد دلار در سال 60 به متجاوز از 6000 میلیارد دلار در سال 2000 افزایش یافت. مقایسه روند رشد تولید ناخالص، صادرات و سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان بیانگرآن است که طی نیم قرن گذشته رشد صادرات سریع تراز رشد تولید و رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی به مراتب سریع تر از رشد تجارت خارجی بوده است. این امر به معنای افزایش وابستگی اقتصادهای جهان به یکدیگر و ادغام فزاینده آنهاست.در روند تحولات فوق نه تنها میزان داد و ستدهای بین المللی افزایش یافته بلکه با پیدایش و رشد شرکت های فرا ملی اقتصادهای ملی با سرعت فزاینده ای در حال ادغام اند.

    به علاوه، روند جهانی شدن با رشد سیاست آزادسازی اقتصاد، کاهش نظارت دولت ها بر اقتصادهای ملی و رفع موانع حقوقی و سیاسی حرکت آزاد کالاو عوامل تولید در پهنه جهان همراه بوده است. دریافت و شناخت عوامل موثر بر جهانی شدن اقتصاد برای کنترل و مدیریت پروسه جهانی شدن و تهیه یک استراتژی موثربرای بهره برداری مناسب از آن، به ویژه برای کشورهای درحال رشد ضروری و کلیدی است. ( ایروانی، 1381)

    طی ماه‌ها و سال‌های گذشته عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی از جمله مباحث پرمناقشه در میان صاحب‌نظران اقتصادی بوده است. اقتصاددانان توسعه تحولات مهم جهان بویژه کشورهای توسعه نیافته را پیامدهای ناشی از جهانی‌سازی ارزیابی می‌کنند. به طور کلی عمده‌ترین هدف کشورها از عضویت در سازمان تجارت جهانی یا گات سابق، توسعه صادرات و انتقال توانایی‌های خود به جهان خارج است. این سازمان از طریق حذف سهمیه‌های وارداتی و آزادسازی بازرگانی خارجی با یکسان‌سازی قوانین و مقررات، کاهش حمایت‌های مالی دولت از بخش‌های مختلف اقتصادی و حذف موانع غیرتعرفه‌ای و یارانه‌ها در جهت جهانی‌سازی گام برمی‌دارد. به عبارت دیگر آینده از آن تولیدات کشورهایی خواهد بود که با هزینه کمتر و کیفیت بهتر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. از این‌رو اقتصادهای ضعیف و ناکارآمد جهان توسعه نیافته در فرآیند جهانی‌سازی اقتصاد در صورتی که تحولات ساختاری و اصلاحات بنیادین در اقتصاد ملی خود ایجاد نکنند، بشدت دچار آسیب‌های جدی و نابسامانی خواهند شد. بدون اصلاحات اقتصادی کشورهای توسعه نیافته در تقسیم کار نابرابرتر اقتصاد جهانی هضم خواهند شد. (ملکی، 1388 )

    بسیاری از سازمان­ها و نهادهای جهانی اقدام به تعریف شاخص های مختلف برای بررسی و رتبه بندی کشورهای جهان از لحاظ رقابت پذیری اقتصادی نموده اند در این میان مجمع جهانی اقتصاد[2] با بهره گیری از کمیته ای متشکل از تعداد زیادی از متخصصان و خبرگان تمامی کشورها و تعریف شاخص های قابل سنجش و کمی، اقدام به رتبه بندی کشورهای مختلف جهان نموده است.

    انجمن اقتصاد جهانی یک سازمان مستقل بین المللی برای بهبود وضعیت اقتصادی و کسب و کار جهانی می باشد و متعهد به ارائه گزارشات مستند به رهبران سیاسی و متخصصان و کارآفرینان و سرمایه گزاران و دیگر جوامع برای شکل دادن به برنامه های جهانی، منطقه ای و صنعتی می باشد. گزارشات این سازمان بسیار جامع و مستند می باشد و برای دست یابی به گزارشاتی جامع و قابل استناد جهانی از متخصصان و کمیته های مختلف کسب و کار، استراتژیست ها، تحلیل گران ریسک، انجمن مدیران دانشگاهی بهره می­جوید.

    این سازمان همه ساله گزارشی درخصوص جایگاه رقابت پذیری اقتصادی کشورها با استفاده از 12 شاخص تصمیم گیری (نهادها[3]، زیر ساخت ها[4]، ثبات در سطح اقتصاد کلان [5]، سلامتی و تحصیلات اولیه [6]- که به عنوان فاکتورهای اولیه و اصلی اقتصادی شناخته می شوند -، تحصیلات و آموزش عالی و کارآموزی[7]، کارایی بازار کالا[8]، کارایی بازار نیروی انسانی (بازار کار )[9]، توسعه بازارهای مالی[10]، آمادگی تکنولوژیکی[11]، اندازه بازار[12] - که به عنوان فاکتورهای کارایی اقتصادی شناخته می شوند-، پیچیدگی یا تخصصی شدن داد و ستد (جذابیت های کسب و کار)[13]، نوآوری[14] - که به عنوان فاکتورهای نوآوری اقتصادی شناخته می شوند- و 111 زیر شاخص ( مثل جرایم سازمانی، نرخ مالیات، فرار مغز ها، تورم، مرگ و میر نوزادان،سهولت دسترسی به وام، شاخص اندازه بازار خارجی،توسعه بازار، هزینه صرف شده برای تحقیق و توسعه و... )به ارزیابی کشورهای مختلف و در نهایت رتبه بندی آنها می پردازد.از طرفی برای رتبه بندی و تعیین جایگاه توسعه بازارهای مالی از 9 شاخص دسترسی به خدمات مالی[15]، توانایی ارائه خدمات مالی[16]، تامین مالی از طریق بازار سهام محلی[17]، سهولت دسترسی به وام[18]، ریسک دسترسی به سرمایه[19]، محدودیت جریان سرمایه[20]، عملیات بانکی سالم و بدون فساد[21]، مقررات مبادله اوراق بهادار[22]، شاخص حقوق قانونی[23]استفاده شده است.

    بنابر گزارشات این سازمان از میان 142 کشور مورد بررسی، ایران با امتیاز 4.26 در رتبه 123 توسعه بازارهای مالی و در نهایت در رتبه 62 رقابت پذیری اقتصادی قرار دارد، از سوی دیگر سند چشم انداز و سیاست های کلی حاکم برآن، سندی است که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ و لازم التباع بودن آن را گوشزد فرموده اند به همین دلیل سندی لازم الاجراست. با توجه به آنکه کلیدی ترین هدف سند  چشم انداز 1404 دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه، رسیدن به اشتغال کامل و... است و از سویی توسعه بازارهای مالی موتور محرکه رشد و پیشرفت اقتصادی بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است؛ از این رو در این پژوهش جایگاه فعلی شاخص های رقابت پذیری اقتصادی و مالی در اقتصاد جهانی بنابر گزارش مجمع جهانی اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته است و با پیش­بینی موقعیت تمامی 142 کشور مورد بررسی و با استفاده از گزارشات 11 ساله آنها ( گزارشات سالهای 2011-2001) رتبه و امتیاز رقابت پذیری اقتصادی و بازرگانی و مالی کشورها با استفاده از روش پیش بینی هلت وینترز[24] محاسبه و پیش بینی می گردد و با توجه به سند چشم انداز 1404 جایگاه ایران در سال 1404 (2025 میلادی )تعیین می گردد تا بتوان با استفاده از نتایج حاصله از این پژوهش میزان شکاف در زمان فعلی برای دستیابی به اهداف مشخص شود تا با تلاش و عزم و اراده بیشتر، جهت گیری ها اصلاح و بازسازی شده و برنامه ریزی استراتژیک اقتصادی و سیاسی و فرهنگی تبیین گردد.

    از سوی دیگر با توجه به تاثیر تولید ناخالص ملی [25]در توسعه بازارهای مالی و افزایش حجم تولیدات صنعت خودرو سازی و حجم بالای سهم ارزشی این صنعت در تولید ناخالص داخلی(GDP) ایران (11.5 درصد از تولید ناخالص داخلی سهم صنعت خودرو سازی می باشد و بعد از صادرات نفتی به علت صرفه جویی ارزی و بهبود در روند صادرات نقش به سزایی در تولید ناخالص داخلی و نتیجتاَ توسعه بازارهای مالی و در نهایت بهبود جایگاه رقابتی و اقتصادی ایران در جهان دارد.) توجه به این صنعت برای قرار گیری در مسیر پیشرفت و توسعه و تعالی امری مهم و حیاتی بوده و دست یابی به اهداف سند چشم انداز 1404 را تسهیل می کند.

    از طرفی با توجه به گزارش انجمن جهانی خودروسازان درباره‌ تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان، ایران با تولید 1،599،454 دستگاه انواع خودرو در سال گذشته میلادی موفق به کسب رتبه 13 جهان از نظر حجم تولید خودرو شده است. (World Automakers,2010 )و لذا توجه به این صنعت و افزایش حجم خودروهای تولیدی منجر به توسعه و بهبود تولید ناخالص ملی، توسعه بازارها و درنهایت بهبود جایگاه رقابتی اقتصادی ایران خواهد شد؛لذا بررسی جایگاه ایران در این صنعت با توجه به ارتباط آن با توسعه بازارهای مالی و همچنین پیش بینی حجم تولید خودرو توسط کشورها با توجه به حجم تولیدات 10 ساله آنها و تعیین جایگاه ایران در سال 1404 با توجه به سند چشم انداز 1404 و دست یابی به هدف تولید 3 میلیون خودرو در سال در مقابل سایر کشورهای خودرو ساز، بسیار مهم می باشد. لذا در این پژوهش میزان همبستگی GDP با رتبه رقابت پذیری کشورها و همچنین همبستگی حجم تولید خودرو با توسعه بازارهای مالی تعیین می گردد.

    1-3- سوال­های ویژه تحقیق

    رتبه و امتیاز کشورهای جهان از نظر رقابت پذیری اقتصادی، بازرگانی و مالی در سال 1404 چگونه است؟

    برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز 1404، جایگاه رقابت پذیری اقتصادی، بازرگانی و مالی ایران در چه رتبه و امتیازی باید قرار گیرد؟

    آیا میان تولید ناخالص داخلی و جایگاه رقابت پذیری اقتصادی، بازرگانی و مالی همبستگی وجود دارد ؟

    آیا میان حجم خودرو تولیدی و امتیاز توسعه بازار مالی همبستگی وجود دارد ؟

    جایگاه صنعت خودرو سازی ایران در جهان با توجه به اهداف سند چشم انداز 1404 چگونه است؟

    1-4-پیشینه تحقیق

    با توجه به جدید بودن ایده این تحقیق، تاکنون هیچ گونه مقاله و یا پایان نامه ای در این خصوص انجام نشده است و تنها در برخی از مقالات به بررسی و رتبه بندی کشورها براساس شاخص های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و اندازه گیری عملکرد اقتصاد کلان کشورها و بررسی اقتصادی گزارش رقابت پذیری جهانی و رتبه بندی صنایع مختلف کشور پرداخته شده است اما هیچ یک از مقالات جامعیت و هدف پژوهش حاضر را دنبال نکرده است.

    لازم بذکر است در مقالات منتشر شده همایش چشم انداز ایران فردا که با محوریت سند چشم انداز 1404 ایران در سال 1385 برگزار گردید نیز درخصوص دستیابی به اهداف سند چشم انداز در بخش منابع انسانی و فرهنگی پژوهشی مقالاتی ارائه گردیده است که در وادی صنایع مختلف ( صنعت پتروشیمی، خودرو سازی و... ) وارد نشده است. به همین منظور در این پژوهش برای اولین بار به بررسی، ارزیابی و مطالعه جایگاه رقابت پذیری اقتصادی، بازرگانی و مالی کشورهای جهان و پیش بینی رتبه ایران براساس سند چشم انداز 1404  و توسعه بازار مالی و صنعت خودرو سازی پرداخته شده است.

    1-5-ضرورت انجام تحقیق

    امروزه پدیده جهانی شده از جمله مسائلی است که کشورها و دولت های دنیا را به خود مشغول ساخته و تمامی کشورها در صدد تلاش برای چگونگی برخورد با این پدیده هستند تا اقتصاد خود را با اقتصاد جهانی هماهنگ ساخته و گام محکمی در جهت پیشرفت و توسعه اقتصادی بردارند بنابراین تلاش تمامی کشور­ها جهت همسویی با اقتصاد جهانی و رشد و پیشرفت هر چه بیشتر، بررسی هرچه بیشتر گزارشات و رتبه و جایگاه اقتصادی ایران را طلب میکند تا ایران نیز از این گردونه پیشرفت عقب نمانده و بتواند مسیر تعالی برای دست یابی به اهداف چشم انداز 1404 را طی کند.

    از سوی دیگر لزوم کمی کردن و اندازه گیری علم اقتصاد را بیش از پیش به سمت علوم دقیقه گرایش داده است به نحوی که اکنون دیگر صرف دانستن جهت تاثیر متغیرها بر یکدیگر، در امر انتقال دقیق و منظم اطلاعات نمی تواند مفید باشد بلکه دانستن میزان اثر متغیرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو به کار بستن روشهای آماری و ریاضی به عنوان ابزاری جهت تحلیل مسایل اقتصادی کارگشای اقتصاد دانان خواهد بود از این رو استفاده از تکنیک­های تصمیم گیری چند شاخصه و روش­های آماری وپیش بینی جهت تعیین جایگاه توسعه بازارهای مالی و همچنین جایگاه ایران در صنعت خودرو سازی جهان بسیار مهم و حیاتی است.

    به عبارتی می توان گفت با توجه به تاثیرتولید ناخالص داخلی در توسعه بازارهای مالی و افزایش حجم تولیدات صنعت خودرو سازی و حجم بالای سهم ارزشی این صنعت در تولید ناخالص داخلی GDP ایران (11.5 درصد از تولید ناخالص داخلی سهم صنعت خودرو سازی می باشد و بعد از صادرات نفتی به علت صرفه جویی ارزی و بهبود در روند صادرات نقش به سزایی در تولید ناخالص داخلی و نتیجتاَ توسعه بازارهای مالی و در نهایت بهبود جایگاه رقابتی و اقتصادی ایران در جهان دارد.) لذا توجه به این صنعت و افزایش حجم خودروهای تولیدی منجر به توسعه و بهبود تولید ناخالص ملی، توسعه بازارها و درنهایت بهبود جایگاه رقابتی اقتصادی ایران خواهد شد؛ لذا بررسی و تعیین جایگاه رقابت پذیری ایران در سال 1404 با توجه به سند چشم انداز 1404 و دست یابی به هدف تولید 3 میلیون خودرو در سال در مقابل سایر کشورهای خودرو ساز با توجه به ارتباط آن با توسعه بازارهای مالی، بسیار مهم می باشد. لذا در این پژوهش علاوه بر تعیین و پیش بینی جایگاه رقابت پذیری ایران در سال 1404 و تعیین میزان شکاف آن با اهداف سند چشم انداز 1404 میزان همبستگی تولید ناخالص داخلی با رقابت پذیری کشورها و همچنین همبستگی حجم تولید خودرو با توسعه بازارهای مالی تعیین می­گردد.

    1-6-کاربرد نتایج تحقیق

    از آنجا که نتایج تحقیق منجر به تعیین جایگاه رقابت پذیری ایران در سال 1404 و میزان شکاف برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز 1404 می­گردد لذا این نتایج می تواند مورد استفاده سیاستگذاران و برنامه ریزان اقتصادی و سیاسی و تولیدی کشور جهت تدوین استراتژی های سازمانی و مملکتی جهت دستیابی به اهداف سند چشم انداز 1404 و پیشرفت و تعالی ملی گردد. از جمله استفاده کنندگان نتایج تحقیق می توان از وزارت بازرگانی، وزارت اقتصاد و دارایی و نهاد های قانون­گذاری کشور نام برد.

     

    [1]. Gross Domestic Product

    [2]. World Economist Forum

    [3]. Institution

    [4]. Infrastructure

    [5]. Macroeconomic environment

    [6]. Health and primary education

    [7]. Higher education and training

    [8]. Goods market efficiency

    [9]. Labor market efficiency

    [10]. Financial market development

    [11]. Technological readiness

    [12]. Market size

    [13]. Business sophistication

    [14]. Innovation

    [15]. Availability of financial services

    [16]. Affordability of financial services

    [17]. Financing through local equity market

    [18]. Ease of access to loans

    [19]. Venture capital availability

    [20]. Restriction on capital flows

    [21]. Soundness of banks

    [22]. Regulation of securities exchanges

    [23]. Legal rights index

    [24]. The Holet-Winters exponential smoothing forecasting model

    [25].GDP

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه. 1

    1-2 - بیان مسئله و موضوع تحقیق.. 4

    1-3- سوالهای ویژه تحقیق.. 9

    1-4-پیشینه تحقیق.. 9

    1-5-ضرورت انجام تحقیق.. 10

    1-6-کاربرد نتایج تحقیق.. 11

    1-7-اهداف تحقیق.. 12

    1-8- روش انجام تحقیق و گردآوری اطلاعات.. 13

    1-9- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 13

    1-10- محدودیت های تحقیق.. 14

    1-11- قلمرو تحقیق.. 15

    1-11-1- قلمرو موضوعی... 15

    1-11-2- قلمرو زمانی... 15

    1-11-3- قلمرو مکانی... 15

    1-12- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق.. 15

    1-13- جمع بندی فصل.. 19

    فصل دوم : ادبیات تحقیق

    2-1-مروری بر ادبیات موضوع تحقیق از دیدگاه نظری.. 19

    2-1-1-مقدمه.. 19

    2-2-بخش اول:  بازار مالی، رشد و توسعه، تولید ناخالص داخلی.. 19

    2-2-1- بازارهای مالی... 19

    2-2-1-1- مفهوم بازارهای مالی... 19

    2-2-1-2- تاریخچه بازارهای مالی... 19

    2-2-1-3- جایگاه بازارهای مالی در اقتصاد کلان.. 19

    2-2-2- رشد و توسعه اقتصادی... 19

    2-2-2-1- تعریف رشد و توسعه.. 19

    2-2-2-2-پیشینه توسعه و رشد اقتصادی در ایران.. 19

    2-2-2-3-رشد اقتصادی... 19

    2-2-2-4-توسعه و ابعاد آن.. 19

    2-2-3- درآمد یا تولید ناخالص ملی (GDP ). 19

    2-3- بخش دوم: جهانی شدن و رقابت پذیری.. 19

    2-3-1-جهانی شدن.. 19

    2-3-1-1 -تعریف مفهومی جهانی شدن.. 19

    2-3-1-2-تأثیر جهانی شدن بر اقتصاد ملی کشورها. 19

    2-3-2-رقابت و رقابت پذیری... 19

    2-3-2-1- تعریف و مفهوم رقابت پذیری... 19

    2-3-2-2- بینش رقابتی... 19

    2-3-2-3- رقابت پذیری در سطح ملی... 19

    2-3-2-4- رقابت پذیری صنعت... 19

    2-4- بخش سوم: مجمع جهانی اقتصاد. 19

    2-4-1- معرفی مجمع جهانی اقتصاد. 19

    2-4-2- گزارشات رقابت پذیری جهانی... 19

    2-4-3- نحوه محاسبه امتیاز و وزن شاخص ها. 19

    2-4-4-طبقه بندی کشورها از لحاظ رقابت پذیری... 19

    2-5- بخش چهارم: سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران.. 19

    2-5-1-مقدمه.. 19

    2-5-2- ساختار چشم انداز. 19

    2-5– 3- مبانی علمی چشم انداز. 19

    2-5-4- پیشینه مفهومی چشم انداز. 19

    2-5-5-مبانی تجربی چشم انداز. 19

    2-5-5- سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران.. 19

    2-5-5-1-مقدمه.. 19

    2-5-5-2- تاریخچه برنامه ریزی و چشم انداز در ایران.. 19

    2-5-5-3-پیشینه چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران.. 19

    2-5-5-4- فرآیند تهیه چشم انداز ایران 1404.. 19

    2-5-5-5- متن کامل سند چشم انداز 1404.. 19

    2-5-5-6- فلسفه تبدیل شدن ایران به قدرت برتر منطقه ای و راهبردهای متخذه. 19

    2-6- بخش پنجم: صنعت خودروسازی.. 19

    2-6-1-مقدمه.. 19

    2-6-2-آغاز تولید اولین اتومبیل ها در جهان.. 19

    2-6-3-جایگاه صنعت خودرو در میان سایر صنایع.. 19

    2-6-4-صنعت خودرو و سازی و تحولات اقتصاد جهانی... 19

    2-6-5-شرکت‏های چند ملیّتی خودروساز در جهان.. 19

    2-6-6-صنعت خودرو در ایران.. 19

    2-6-6-1-مقدمه.. 19

    2-6-6-2- تاریخچه ورود خودرو به ایران.. 19

    2-6-6-3-مروری بر صنعت خودروی کشور(1387-1341) و نگرشهای کلان در صنعت خودرو. 19

    2-6-6-4-شرکت های خودرو ساز در ایران.. 19

    2-6-6-5- بررسی نقش صنعت خودرو در اقتصاد ایران.. 19

    2-6-6-6- چشم انداز صنعت خودرو در افق 1404.. 19

    2-7 -مروری بر ادبیات تجربی.. 19

    2-8 – جمع بندی.. 19

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق

    3-1- مقدمه. 19

    3-2- روش تحقیق.. 19

    3-3- مراحل انجام تحقیق.. 19

    3-4- مکان تحقیق.. 19

    3-5- روشهای جمع‌آوری اطلاعات.. 19

    3-5-1- مطالعات کتابخانه‌ای... 19

    3-5-2- پایگاه ها و نشریات علمی شبکه جهانی اینترنت... 19

    3-5-3- اسناد بالادستی، مصوبات مجلس، سند چشم انداز 1404.. 19

    3-6- جامعه و نمونه آماری.. 19

    3-7- معرفی تکنیک استفاده شده در این تحقیق.. 19

    3-7-1- پیش بینی و تحلیل سریهای زمانی... 19

    3-7-2-اجزاء تشکیل دهنده سری زمانی... 19

    3-7-3-مدلهای سری زمانی: 19

    3-7-4-مدل پیش بینی هلت وینترز. 19

    3-7-5-میانگین مجذور خطاها. 19

    3-7-6- ضریب همبستگی اسپیرمن... 19

    3-7-7- ضریب همبستگی پیرسون.. 19

    3-8- معرفی شاخص های تحقیق.. 19

    3-9- رابطه شاخص های تحقیق (ارتباط متقابل مولفه های تاثیر گذار در رقابت پذیری) 19

    3-10- جمع بندی.. 19

     

     

     

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

    4-1- مقدمه. 19

    4-2-گردآوری داده ها و پیش بینی جایگاه رقابت پذیری اقتصادی، بازرگانی و مالی.. 19

    4-3- تعیین  A و B در مدل پیش بینی هلت وینترز. 19

    4-4- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری 142 کشور مورد بررسی با تکنیک هلت وینترز. 19

    4-5- رتبه بندی امتیاز پیش بینی شده رقابت پذیری اقتصادی، بازرگانی و مالی کشورها 19

    4-6- آزمون همبستگی اسپیرمن برای تعیین همبستگی GDP و رقابت پذیری.. 19

    4-6- آزمون همبستگی پیرسون برای تعیین همبستگی حجم تولید خودرو و توسعه بازارهای مالی.. 19

    4-7-پیش بینی جایگاه صنعت خودرو سازی ایران در جهان با توجه به اهداف سند چشم انداز 1404.. 19

    4-8- جمع بندی.. 19

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه. 19

    5-2- نتیجه گیری و ارائه یافته های پژوهش... 19

    5-3-راهکارهای دست یابی به اهداف سند چشم انداز و گام نهادن در راه جهانی شدن.. 19

    5-4-راهبردهای دستیابی به اهداف سند چشم انداز 1404 در صنعت خودرو. 19

    5-5- پیش نیازها و بسترهای لازم برای تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 در صنعت خودرو. 19

    5-6- پیشنهادات جهت تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 در صنعت خودرو. 19

    5-7- پیشنهادات جهت تحقیقات آتی.. 19

    منابع.. 19

    منابع فارسی... 19

    منابع لاتین... 19

     

     

     

    فهرست نمودارها

    فصل دوم : ادبیات تحقیق

    نمودار 2-1- شاخص های رقابت پذیری اقتصادی، بازرگانی و مالی... 45

    نمودار 2-2 – ساختار چشم انداز. 52

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق

    نمودار 3-1- مراحل انجام تحقیق... 92

    نمودار 3-2- نمودار سری زمانی... 99

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

    نمودار 4-1- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور ژاپن تا سال 2025.. 127

    نمودار 4-2- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور مصر تا سال 2025.. Error! Bookmark not defined.127

    نمودار 4-3- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور اسرائیل تا سال 2025.. Error! Bookmark not defined.128

    نمودار 4-4- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور جمهوری اسلامی ایران تا سال 2025.. 128

    نمودار 4-5- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور مالزی تا سال 2025.. 129

    نمودار 4-6- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور کره تا سال 2025.. 129

    نمودار 4-7- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور زامبیا تا سال 2025.. Error! Bookmark not defined.130

    نمودار 4-8- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور امریکا تا سال 2025.. 130

    نمودار 4-9- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور بحرین تا سال 2025.. 131

    نمودار 4-10- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور کانادا تا سال 2025.. 131

    نمودار 4-11- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور ترکیه تا سال 2025.. 132

    نمودار 4-12- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور سنگاپور تا سال 2025.. Error! Bookmark not defined.132

    نمودار 4-13- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور دانمارک تا سال 2025.. 133

    نمودار 4-14- پیش بینی امتیاز رقابت پذیری کشور آلمان تا سال 2025.. Error! Bookmark not defined.133

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر، عادل و مومنی ، منصور ،(1389) ،" آمار و کاربرد آن در مدیریت "، تهران ، انتشارات سمت ، جلد دوم ،چاپ ششم، صص 365-322 .

    اصغر پور ، محمد جواد .(1388) " تصمیم گیری های چند معیاره " ،تهران ، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هفتم ، صص 207-191 .

    آقازاده، هاشم، استیری، مهرداد، اصانلو، بهاره،(1386)؛ " بررسی مولفه های موثر بر رقابت پذیری بنگاه­ها در ایران"، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال ششم، شماره سوم.

    اکانل، باورمن،(1375 )؛ "پیش بینی سری های زمانی" ، ترجمه رضا شیوا، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ، تهران.

    ایزدی ،رضا، (1385)؛ "معنا یابی ایران ،قدرت برتر منطقه ای" ،مجموعه مقالات سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404.

    بهبودیان، جواد،(1378)؛" آمار ناپارامتری" ، مرکز نشر دانشگاه شیراز، شیراز،چاپ سوم.

    بهکیش، محمد مهدی،(1381)؛ "روش شناسایی و کاربردهای تحلیل هزینه منابع داخلی"، ارزیابی یک رهیافت جدید، پایان نامه دکتری اقتصاد، دانشگاه اصفهان .

    پسران قادر،مجید، (1381)؛ "مدیریت، خلاقیت و تحول سازمانی"،سازمان کیفیت، تهران،چاپ اول، ص 45.

    پسران ، هاشم .(1384) ، " جایگاه اقتصاد ایران در جهان ، توسعه صادرات و رشد " ، ماهنامه بررسی های بازرگانی، تهران، شماره 195 ، صص 19-4 .

    پناهی ، بهرام . ( 1388) ، " نظام تامین اجتماعی و اقتصاد بازار " ، فصلنامه رفاه اجتماعی ، شماره 12 .

    تافلر،الوین، (1375)؛" موج سوم"،ترجمهء شهیندخت‏ خوارزمی،نشر فاخته، تهران،ص 442.

    تافلر،الوین، (1375)؛" موج سوم"،ترجمهء شهیندخت‏ خوارزمی،نشر فاخته، تهران،ص 450.

    تقوی، مهدی،(1381)؛ "جهانی شدن و چالش های پیش رو" ، پژوهشنامه اقتصادی ، شماره پنجم، تهران.

    جمعی از نویسندگان،(1385)؛ "مجموعه مقالات همایش ملی سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران(جلد اول تا ششم)"، سازمان پاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران.

    جمعی از نویسندگان،(1386)؛ "مجموعه مقالات همایش بین المللی بنای آینده ای مطمئن در آسیای جنوب غربی"، نشر سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران .

    چتفیلد، سی، (1372)؛"مقدمه ای بر تحلیل سری های زمانی"ترجمه:حسینعلی نیرومند و ابوالقاسم بزرگ نیا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.

    حقیقی نصب ، منیژه و محمود آبادی ، نجمه . (1389)، " تدوین برنامه استراتژیک بازاریابی در راستای افزایش فروش شرکت کاشی نمونه " ، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران.

    خانی، علی، (1381)؛ "خودرو سازی ایران با دو چالش پیش رو"، روزنامه اطلاعات، شماره 22513، تیرماه، ص1.

    ختایی، محمود،(1387)؛ "گسترش بازارهای مالی و رشد اقتصادی"، موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تهران.

    خداد کاشی، فرهاد،(1385)؛ "ساختار و عملکرد بازار، نظری و کاربرد آن در بخش صنعت ایران"، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ایران ، تهران.

    خلفی، فرزاد و خبیری، بابک و ایزدی، جهانبخش ،(1388)؛ "معنا یابی تعامل موثر و سازنده ایران در نظام بین الملل براساس سند چشم انداز بیست ساله"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران.

    خلیلی ، پروین .(1387 )، " گزارش اکونومیست از دورنمای وضعیت اقتصادی ایران " ، نشر آریا، تهران.

    دموری داریوش,فرید داریوش,اشهر مرتضی،(1390)؛ "پیش بینی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از الگوریتم پرواز پرندگان و مقایسه آن با الگوهای سنتی"، دانش حسابداری، شماره 2، صص 7-30.

    دی کرایر، جاناتان، (1371)؛ "تجزیه و تحلیل سری های زمانی"،ترجمه: حسینعلی نیرومند، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.

    دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران ، تهران، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1385 .

    رزاقی،بهنود و رضویان، محمد تقی و تقوی ، مهدی،(1384)؛ "اثرات پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی(WTO) بر صنعت خودرو سازی ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.

    رضایی، محسن ،(1385)؛ "چشم‏انداز بیست ساله ایران اسلامى ". (مندرج در سایت: (www.rezaee.ir)

    رضایی ، محسن و مبینی دهکردی، علی ،(1385)؛ "ایران آینده در افق چشم انداز"، سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران.

    رضوانی، محمد بهروز،(1377)؛ "مدیریت سیاستگذاری در ایران خودرو"، دانشگاه علوم و فنون مازندران، ص 162.

    روزنامه اعتماد ، 1382

    روزنامه حیات نو، 26/2/84

    روزنامه همشهری، اقتصاد جهان، 10/09/1386

    رومر، دیوید،(1389), "اقتصاد کلان پیشرفته"، ترجمه مهدی تقوی، نشر دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.

    سرمد، زهره و همکاران، (1381)؛ "روش های تحقیق در علوم رفتاری"، انتشارات آگاه، تهران.

    سریع القلم ، محمود ،(1384)؛ "ایران و جهانی شدن چالشها و راه حل ها "، نشر مرکز تحقیقات استراتژیک ، تهران.

    سکاران، اوما،(1380)؛ "روشهای تحقیق در مدیریت"،ترجمه: محمد صائبی و محمود شیرازی،مرکز آموزش مدیریت دولتی ، تهران.

    سنگه، پیتر، (1377)؛ "پنجمین فرمان"، ترجمه حافظ کمان هدایت و محمد روشن، سازمان مدیریت صنعتی، تهران، چاپ دوم.

    سیاست کلی برنامه چهارم ، بند ج امور مربوط به روابط خارجی ، شماره 3 ، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ، 1382.

    سید نورانی، سید محمد رضا، (1380)؛ "جهانی شدن کشورهای در حال توسعه و ایران"، ماهنامه اندیشه گستر سایپا، شماره 7.

    سید نورانی، سید محمد رضا  و حسینی محمدی، امید، (1380)؛ "بررسی نقش شرکتهای چند ملیتی در توسعه صادرات خودرو"، اطلاعات سیاسی - اقتصادی ، بهمن و اسفند، شماره 173 و 174، صص225-210.

    علمی، محمد، (1386)؛ " شرکتهای دانش پایه و عوامل موثر در موفقیت آنها" ، سازمان توسعه تجارت ایران، تهران،صص 80-81.

    علمی، محمد، (1381 ) ؛ " اقتصاد ایران در یک نگاه ،تجارت در آینده " ، موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی .

    علی عادل، عبدالحمید،(1389)؛ "جهانی شدن و آثار آن بر کشورهای جهان سوم"، ترجمه سید اصغر قریشی، اطلاعات سیاسی و اقتصادی ، شماره 11 و 12 ، ص 152-153.

    فقیه نصیری، مرجان و وجدانی طهرانی، هدیه،(1381)؛ "گزارش؛نگاهی به صنعت خودرو"، دفتر مطالعات اقتصادی، معاونت برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی وزارت بازرگانی، تهران.

    قره باغیان ، مرتضی (1373 ) ، " اقتصاد رشد و توسعه " جلد دوم ، نشر نی ، چاپ دوم ، تهران.

    کاتر،جان پی ،(1382)؛"رهبری تحول"،ترجمه ایران نژاد پاریزی و مینو سلسله. مرکز تحقیقات و آموزش مدیریت، تهران،ص97.

    لطفی،ح، (مرداد 85)؛ "نقش متغیرهای کلان اقتصادی در بازار سرمایه و توسعه سرمایه گذاری"، مجموعه مقالات همایش اقتصاد ایران در گام نهم.

    ماهنامه اندیشه گستر سایپا، همایش مدیران نظام و شرکت ایران خودرو، شماره 2، سال اول، مرداد 1379، ص 10 .

    ماهنامه اندیشه گستر سایپا، همایش مدیران نظام و شرکت ایران خودرو، شماره 2، سال اول، مرداد 1379، ص 17 .

    ماهنامه صنعت خودرو ، شماره 157،دی ماه 1390، ص9.

    ماهنامه صنعت خودرو ، شماره 69،دی ماه 1382، ص29.

    متوسلی، محمود (1377 ) ، " نقش دولتها در توسعه پویای اقتصادی " . مجله تحقیقات اقتصادی ، شماره 52 ، صص 114-93 .

    متوسلی ، محمود (1382 ) ، " توسعه اقتصادی ". ناشر سمت . چاپ اول ، تهران .

    مرادی، زاهد،(1385)؛ "بررسی اقتصادی و تعیین الویت های سرمایه گذاری صنعتی در استان کردستان"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    مرادیان ، محسن . (1387) ، " کارنامه 30 ساله جمهوری اسلامی ایران " ، همایش ملی 30 سال انقلاب اسلامی ، دستاورد ها-آسیب ها و فرصت ها، تهران.

    ملکی ،بهنام . ( 1388 ) ، " شاخص‌های حضور ایران در اقتصاد جهانی " ، روزنامه جام جم شماره 2646 .

    مومنی ، منصور .(1387)، " مباحث نوین تحقیق در عملیات "،تهران، انتشارات دانشگاه تهران ،چاپ دوم.

    " موقعیت شاخص های اقتصادی ایران در اقتصاد جهان و کشورهای منطقه " ، دفتر مطالعات اقتصادی ، 1388 .

    وزارت صنایع و معادن،(1376)؛ "استراتژی صنعت خودرو در برنامه"، اداره کل خودرو ریز و محرکه، تهران.

    ویلیام ک.تاب ،(1383 ) ، " فیل بی اخلاق- جهانی شدن و مبارزه برای عدالت اجتماعی" ، مترجم : حسن مرتضوی ، نشر دیگر، چاپ اول ، ص ۸۶ .

    هاشمیان اصفهانی، مسعود،( 1377)؛ "تعیین الویت های سرمایه گذاری صنعتی"، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، تهران.

    هاشمیان ، مسعود و مبینی دهکردی ، علی،(1386)؛ "شناخت محیط ملی"، سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، تهران.

    یوسفی،محمد قلی، (1378)؛ "نقش و جایگاه صنعت‏ خودرو سازی در توسعه ملی" ،مجموعه مقالات همایش‏ صنعت خودرو سازی،نشریه پیام ایران خودرو،ص 195.

     

    منابع لاتین

    Abraham, B., and J. Ledolter,(1983)," Statical Methods for Forecasting", New York, Wiley.

    P. Aghion, P. & S. Durlauf, eds.,(2005),"Trade, Growth and the Size of Countries." Handbook of Economic Growth, 1st edition, Vol. 1. Amsterdam: Elsevier. 1499–542.

    Alesina, A., E. Spolaore, and R. Enrico.(1998). "Endogenous Growth". Cambridge, MA:MIT Press.

    Amin, M. (2009). "Labor Regulation and Employment in India’s Retail Stores.", Journal of Comparative Economics, No. 37, Vol.1, pp. 47–61.

    Buckley, P.J., Pass, C.L. & Prescott, K. (1988)."Measures of International

    Chatfield C.,(2006)," The Holt-Winters Forecasting Procedure", Applied Statistics, Vol.27, No.3, PP.264-279.

    Competitiveness: A Critical Survey', Journal of Marketing Management, Vol. 4, No.2, pp. 175-200.

    Dess and Lumpkin (2003) "Strategic Management"; Mc Graw-Hill.

    Dongning Guo;   Yihong Wu;   Shamai, S.;   Verdú, S.;(2011), "Estimation in Gaussian Noise: Properties of the Minimum Mean-Square Error", Information Theory, IEEE Transactions on, Vol.57, No.4, PP.2371-2385.

    Garelli, Stephanie (2005),"Competitiveness of nations: the fundamentals", IMD, world competitiveness yearbook , pp. 608-619.

    Hamalainen, Timoj. (2003), "National Competitiveness and Economic Growth", Edward Elgar.

    Hax Arnoldo, C. & Wilde Dean, L. (2001) "The Delta Model —Discovering New Sources of Profitability in a Networked Economy", European Management Journal , Vol. 9, No. 4, pp. 379–391.

    http://www.irtt.ir/articles/international_economic/post_62.php

    INTERNATIONAL MONETARY FUND ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN, 2008.

    Institute for Management Development (2005) "World Competitiveness Yearbook", IMD.

    James E. Alt,(2011), "Perspective on Positive Political Economy", Cambridge, Cambridge University Press,

    K. Peniwati ,T. Hsiao,(1987)," Ranking countries according to economic, social and political indicators", Mathematical Modeling, Vol. 9, Issues 3-5, pp. 203-209

    Kalekar, Prajakta S., (2004),"Time series forecasting using Holt-Winters Exponential Smoothing", Kanwal rekhi school of information technology.

    KARIĆ, Dušica.,Labovic, Dragana, ŽIVKOVIĆ, Slobodan, (2011),"Globalization Of The World Economy ", Fascicle of Management and Technological Engineering, Vol. 5, No.10.

    Keegan ,Warren J. (1999),"Global Marketing Management"; 6th Edition, Prentice Hall, Inc.

    Kim B. Clark, Takahiro Fujimoto,(1991),"Product development performance: strategy, organization, and management in the world automobile industry", Harvard Business Press.

    Knox Lovell, C. A. , Jesús T. Pastorand Judi A. Turner,(1995), " Measuring macroeconomic performance in the OECD: A comparison of European and non-European countries ", European Journal of Operational Research ,Vol. 87, Issue 3, 21 December, pp. 507-518.

    Kannan Govindan, Devika Kannan, A. Noorul Haq, (2010) "Analyzing supplier development criteria for an automobile industry", Industrial Management & Data Systems, Vol. 110 Issue: 1, pp.43 – 62.

    Levine Ross and Demirguc-Kunt, Asli, (2008), "Finance, Financial Sector Policies, and Long Run Growth", World Bank, Policy Research Working Paper 4469.

    Mahutga, Matthew C., Smith, David A.,(2011)," Globalization, the structure of the world economy and economic development", Social Science Research, Volume 40, Issue 1, Pages 257–272.

    Menzler, Hokkanen, M., (1995)," Multinational Enterprise and Technology Transfer"; International Journal of Technology Management, Vol.10, pp.293-311.

    Mishkin,FS. (2007), "The economics of money, banking, and financial markets", Pearson education.

    Moon, H.Chang, Rugman, A.Verbeke, A., (1998), "A Generalized Double Dimond Approach to the Global Competitiveness of Korea and Singapore"; International Business Review, Vol.7, pp.135-150.

    N.Balaan ,David,(2010), "Introduction to International Political Economy ", Prentice Hall, Inc.

    Nunnenkamp, Peter, (2006). "Relocation, off shoring and labor market repercussions: the case of the German automobile industry in Central Europe," Open Access publications from Kiel Institute for the World Economy info: HDL: 10419/3910, Kiel Institute for the World Economy

    Pankratz,A.(1983), "Forecasting with univariate Box-Jenkins Models :Concepts and cases" , John Wiley & sons .

    Porter,E. Michael and Miller, E. Victor,(1985),"How Information Gives You Competitive Advantage"; Harvard Business Review

    Porter, Michael E.,( 1990)," The Competitive Advantage of Nations", Free Press.

    Porter, Michael E. (1979), "How Competitive Forces Shape Strategy"; Harvard Business Review, Vol. 57, No. 2, pp. 137-145.

    Purkayastha,P.,(1994), "New Technology And Emerging Structures Of Global Domination", Economic And Political Weekly, Vol.57, NO.35.

    Reich,R , (1992), "The Work Of Nations Preparing Ourselves For 21ST Century Capitalism", Vintage books, New York.

    Rugman A. & D Cruz, RD , (1993), "The Double Diamond Model of International Competitiveness: The Canadian Experience"; Management International Review, Vol. 2, pp. 17-39.

    Sanjaya Lall , (2001), "Competitiveness Indices and Developing Countries: An Economic Evaluation of the Global Competitiveness Report" , World Development , Vol. 29, Issue 9, September, pp. 1501-1525.

    Spatz,Julius & Peter Nunnenkamp.(2010),"Globalization of the Automobile Industry Traditional Locations under Pressure"

    T Bedirhan Üstün, Jurgen Rehm , Somnath Chatterji,Shekhar,Saxena , Robert Trotter, Robin Room, Jerome Bickenbach,(1999), "Multiple-informant ranking of the disabling effects of different health conditions in 14 countries", WHO/NIH Joint Project CAR Study Group ,the Lancet ,Vol. 354, Issue 9173, July, pp. 111-115.

    The Global Competitiveness Report, 2000-2011, World Economic Forum.

    The GDP Report, 2000- 2011. World Bank.

    Wdaniel, Wayne, Terrell, James C.,(1992),"Business Statistics for management and economics", Sixth edition.

    Wissenschaftszentrum, Berlin,(1987), "Industrial Relations and Industrial Change: The Restructuring of the World Automobile Industry in the 1970s and 1980s",Economic and Industrial Democracy , vol. 8 no. 4 437-462.


موضوع پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, نمونه پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, جستجوی پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, فایل Word پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, دانلود پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, فایل PDF پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, تحقیق در مورد پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, مقاله در مورد پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, پروژه در مورد پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, پروپوزال در مورد پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, تز دکترا در مورد پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, پروژه درباره پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی, رساله دکترا در مورد پایان نامه پیش¬بینی جایگاه رقابت پذیری و تولید خودرو در بازارهای جهانی و رابطه آن با توسعه بازارهای مالی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : " بازاریابی بین المللی" چکیده پژوهش حاضر به بحث پیرامون تأثیرات ناشی از جهانی شدن بر صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور می پردازد. فرضیه های مطرح شده در این پژوهش، توسط آزمون PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصله بیانگر این است که عضویت به سازمان تجارت جهانی بر منابع داخلی صنعت، موقعیت در بازارهای جهانی و توان خلاقیت و ...

ارزیابی آمادگی بکارگیری راه حل سازمانی (ERP) بر اساس عوامل حیاتی موفقیت (مورد کاوی: شرکت ایران خودرو دیزل) چکیده سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یک بسته نرم افزاری با کاربرد بسیار وسیع است که همه عملکردهای سازمان را در یک سیستم منفرد، یکپارچه می کند. به منظور پیاده کردن موفقیت آمیز یک پروژه ERP[i] در سازمان ضرورت ارزیابی آمادگی بکارگیری سیستم توصیه شده است. در این تحقیق با هدف ...

پایان نامه جهت دریافت پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد بررسی تأثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو 1-1) مقدمه رقابت­های جهانی موجود در عصر حاضر خواست مشتری بر کیفیت بالا، افزایش تنوع محصولات و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی بر سازمان­ها شده است که سابق بر این وجود نداشته است. در نتیجه سازمان­ها بیش از این نمی­توانند به تنهایی از ...

رساله دکتری مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات چکیده : صنعت خودروی جهانی طی دهه های اخیر، رشد بسیار زیادی را نسبت به سایر صنایع داشته است. هر روز شدت رقابت در این صنعت، برای کسب سهم بازار جهانی افزایش می یابد. صنعت خودروی ایران نیز در راستای کسب سهم بازار جهانی از طریق صادرات گام های موثری برداشته است. در این راستا پژوهش حاضر با عنوان مدلی برای راهبردهای فروش به خارج در ایران ...

گروه مدیریت گرایش بازرگانی - تحول پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد چکیده مطالعه شرکت­ها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکت­های موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار می­کنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونه­ای که توجه به مشخصه­های محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژی­های سازمانی ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پایان نامه درجه کارشناسی ارشد (MA) دانشکده مدیریت و مدیریت کسب و کار روند: مدیریت مالی امروزه شرکتها با رقابت قویتری نسبت به گذشته مواجه اند و عملکرد مالی هدف اصلی هر نهادی است. پس هر سازمانی می خواهد با روشهای مختلف عملکرد مالی خود را افزایش دهد. استفاده کنندگان صورت های مالی باید از میزان سرمایه فکری شرکت آگاهی داشته باشند تا بتوانند آینده شرکت را پیش بینی و تصمیمات آگاهانه ای ...

فصل اول کلیات تحقیق 1-1- مقدمه امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که شتابان به سوی جهانی شدن گام بر می دارد و در این رهگذر عرضه یک محصول در یک سیکل جهانی صورت می گیرد.تحولات در دنیای امروزی بیشتر از همه کشورهایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که دارای اقتصاد تک محصولی هستند(مانند نفت). در دنیای امروزی نفت نقش خود را بعنوان طلای سیاه از دست داده است. دوران کنونی وارد دوران مشتری مداری ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده: در دنیای متلاطم و متغیر کنونی تنها چیزی که تغییر نمی کند ، تغییر است . در دنیای کسب و کاری که به طور فزاینده تحت الشعاع سه واژه مشتری ، رقابت و تغییر ، هدایت می شود، شرکت ها در جستجوی راه حلّی برای مشکلات کسب و کار خود هستند،بر اساس ادبیات و اطلاعات موجود از شرکت های مؤفّق دنیا چنین برداشت ...

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

ثبت سفارش