پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی

word 2 MB 31712 66
مشخص نشده کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) :

    هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست های مختلف بازی بود. به همین منظور از بین دانشجویان تیم فوتبال دانشگاه خوارزمی، 15 نفر از هر پست بازی (دروازه بان، دفاع میانی، دفاع کناری، بازیکن میانی و بازیکن مهاجم) به صورت در دسترس انتخاب شدند. قبل و بعد از یک دوره 24 ساعته بی خوابی، از آزمودنی­ها آزمون بی‌هوازی رست، چابکی (9×4)، دو سرعت 45 متر و زمان عکس­العمل دیداری و آزمون هوازی بروس گرفته شد و اطلاعات مربوط به این آزمون­ها ثبت گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که 24 ساعت محرومیت از خواب بر روی متغیرهای توان هوازی بیشینه، توان بی‌هوازی بیشینه، چابکی، دو سرعت و زمان عکس­العمل دیداری در بازیکنان میانی و مهاجمین، تأثیر معنی­داری دارد. این تأثیر به صورت کاهش معنی­دار در مقادیر توان هوازی بیشینه و توان بی‌هوازی بیشینه و افزایش معنی­دار در زمان دو سرعت، چابکی و زمان عکس­العمل دیداری در این پست ها نمایان شد. ولی توان هوازی بیشینه در دروازه بانان، و زمان عکس العمل در بازیکنان دفاع میانی و دفاع کناری، تفاوت معنی داری نداشتند. دلیل این امر می تواند عدم اجرای این تمرینات در دوره های تمرینی افراد باشد که نشان می دهد در روز قبل از بی خوابی تمرینات توان هوازی بیشینه برای دروازه بانان، و تمرینات عکس العمل برای بازیکنان دفاع میانی و دفاع کناری، سبب بهبود این عوامل در این آزمودنی ها شده که بی خوابی این بهبود را به وضعیت اولیه (ضعیفتر) بر گردانده است.

     

    1 مقدمه:

    خواب رفتاری فیزیولوژیک است که قسمتی از زندگی روزانه هر فرد را تشکیل می‌دهد و به عنوان روند مناسبی جهت بازیافت، تجدید و احیای عملکرد سیستم عصبی و سیستم­های فیزیولوژیکی بدن مطرح می­باشد و همین طور می‌تواند بر ساعت بیولوژیک بدن تأثیرگذار باشد. خواب مکانیسم فیزیولوژیک بدن در بازیافت توان از دست رفته و خستگی ناشی از فعالیت­های مغز و بدن در طول زندگی روزمره و یک معیار مهم در حفظ سلامت جسمی و روانی انسان می‌باشد (گایو و همکاران، 2007). بی­خوابی ممکن است به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم سبب تحمیل هزینه­های اجتماعی گردد، که هزینه­های مستقیم شامل هزینه اقدامات تشخیصی، درمان و ویزیت پزشکان و هزینه­های غیر مستقیم شامل ناتوانی­های مرتبط با وضعیت‌های پزشکی متعاقب بی­خوابی، کاهش تولید و تصادفات رانندگی ناشی از بی­خوابی می­باشد (لوایزا[1] و همکاران، 2001). حدود یک سوم افراد بالغ در طول عمر خود نوعی اختلال خواب را تجربه می­کنند که در این میان بی­خوابی، شایع­ترین و شناخته شده ترین اختلال خواب است. بی­خوابی احساس ناکافی بودن خواب از نظر مقدار یا کیفیت آن است و معمولا با خواب آلودگی در طی روز ارتباط ندارد (سادوک[2] و همکاران، 2003). مطالعات، ریسک افسردگی را در افراد دچار کم‌خوابی تا چهار برابر ذکر کرده‌اند و در کل نتایج مطالعات آینده‌نگر نشانگر این امر است که اشکالات خواب ممکن است اولین علامت اختلالات روانی از قبیل افسردگی، اضطراب، سوء مصرف الکل و بیش فعالی همراه با کاهش تمرکز باشد (لوایزا و همکاران، 2001، گایو و همکاران، 2007).

    تعدادی از افرادی که دارای آمادگی جسمانی مطلوبی هستند مانند افراد نظامی، کارگرانی که شیفتهای چرخشی دارند و ورزشکارانی که به مناطق مختلف با ساعت­های زمانی متفاوت سفر می­کنند، و علاوه بر این افرادی که به ارتفاع می­روند خواب­هایی بدون کیفیت و همراه با افزایش تعداد دفعات بیداری را گزارش کرده­اند (ویلمور و کاستیل، 1380).  مدارک موجود پیشنهاد می­کنند که ورزشکاران از تأثیرات بی­خوابی بر اجرا نگران هستند (لگر[3] و همکاران، 2005).

    امروزه پذیرفته شده است که محرومیت از خواب (SD)[4] می تواند بر اجرای انسان تأثیر منفی داشته باشد. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده­اند که شماری از عملکردهای حسی، ادراکی و حرکتی می­تواند توسط بی­خوابی و یا خواب کافی تغییر یابند (اینویه[5] و همکاران، 1989). بی­ خوابی کامل(TSD)[6] بر توجه، اجرای روانی-حرکتی، عملکرد، زمان عکس العمل[7]، حافظه کوتاه مدت، چابکی، عملکرد بصری، خستگی و .... تأثیر منفی می­گذارد (هورن و استبرگ[8]، 1976، هورن و پتیت[9]، 1958). شماری از جمعیت های شاغل و یا ورزشکار ممکن است در معرض بی‌خوابی و یا کم‌خوابی قرار گیرند. این شمار می‌تواند شامل افراد نظامی، کارگران و یا ورزشکارانی که به مناطقی با محدوده زمانی متفاوت سفر می‌کنند، باشد. علاوه بر این، افرادی که به ارتفاعات بالا سفر می‌کنند و یا از تجهیزاتی مانند چادرهای فاقد اکسیژن کافی استفاده می­کنند، خواب های بی­کیفیت و همراه با افزایش تعداد دفعات بیداری را گزارش کرده­اند (فیلیپس[10] و همکاران، 1989).

    نخوابیدن و یا کم‌خوابیدن به مدت یک یا دو روز منجر به پدیده­ای به نام وام خواب می­شود که از آن به عنوان اختلاف میزان ساعاتی که افراد نیاز به خواب دارند و ساعاتی که می­خوابند، یاد می شود. این پدیده را شاید بتوان به افزایش میزان هورمون خواب در بدن نسبت داد، گرچه تحقیق روی خلبانان هواپیماهای مسافربری با پروازهای طولانی مدت آن نظریه را رد کرد، ولی تاکنون توجیه قابل قبول­تری برای این پدیده ارائه نشده است (ماتئو[11]، 1977). هرگاه هرگونه اختلالی در این فرآیند در یک ورزشکار بوجود آید، موجبات نگرانی آن ورزشکار را به همراه خواهد آورد و نگرانی ناشی از این اختلال مشکل آفرین­تر از کمبود خواب در اجرای بهینه مهارت­های ورزشی است (آنگوس[12]، 1985، هاتیوگلیو[13]، 1997). اگرچه که به نظر می‌رسد محرومیت از خواب موجب ایجاد شرایط استرس‌زا می‌شود، اما نتایج واقعی از مطالعات بدست آمده مؤید چنین قضیه­ای نمی­باشد (سیلی[14]، 1955). به نظر می‌رسد که اثر محرومیت از خواب در مورد عملکرد ذهنی آزمودنی­ها مشهود باشد و پارامترهای فیزیولوژیکی نظیر ضربان قلب، حداکثر اکسیژن مصرفی، فشار سیستولیک و دیاستولیک در طول محرومیت از خواب تغییر معناداری نداشته باشند و عدم توانایی در حفظ و پایداری عملکرد ذهنی در طول این دوره، به خستگی روانی مرتبط باشد. بنابراین در صورتی که ورزشکاران به لحاظ ذهنی و روانی آماده باشند و از انگیزه کافی برخوردار باشند، نباید در مورد عملکردشان پس از یک یا دو شب بی­خوابی نگران باشند (ونهلدر[15]، 1999). اما از طرفی کمبود اطلاعات و از طرفی دیگر عدم تشابه نتایج مطالعات، لزوم انجام پژوهش­های بیشتر را در این زمینه آشکارتر می­نماید.

    2.1 بیان مسئله و فرضیات تحقیق:

    بیشتر ورزشکاران، متخصصان و مربیان ورزشی بر این باورند که استراحت فیزیکی و خواب به مدت زمان کافی برای تمام اجرا های ورزشی و فعالیت های بدنی حیاتی است. اما متاسفانه، شواهد و مدارک کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. از طرفی، برخی از مدارک موجود پیشنهاد می­کنند که ورزشکاران از تأثیرات بی­خوابی بر اجرا نگران هستند (لگر و همکاران، 2005). با این وجود، در حال حاضر اطلاعات علمی کافی در زمینه تاثیرات فیزیولوژیکی و روانشناختی بی­خوابی وجود ندارد. به طور کلی می­توان گفت که تأثیر بی­خوابی بر عواملی چون قدرت عضلانی، توان هوازی و بی­هوازی و بعضی از متغییرهای فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب، تهویه و مصرف اکسیژن) به طور کافی مشخص نشده است (دواسمس[16] و همکاران، 1995). در مورد روابط جنبه­های متعدد خواب و عملکرد ورزشی مطالعات تقریبا اندکی انجام گرفته است. یکی از دلایل اندک بودن مطالعات و شواهد مربوط به این زمینه می­تواند این باشد که اعمال بی­خوابی به آزمودنی­ها می‌تواند از لحاظ اخلاقی با مشکل مواجه است.

    مطالعاتی که برتأثیر بی­خوابی انجام شده است نشان داده‌اند که بی­خوابی 72-30 ساعته واکنش­های قلبی-تنفسی به ورزش و اجرای هوازی و غیرهوازی را تغییر نمی­دهند (کوپس[17] و همکاران، 1993؛ دواسمس و همکاران، 1995). به هر حال مشاهده شده است که 30 ساعت بی­خوابی متغیرهای قلبی-تنفسی در ورزش را کاهش می­دهد (آزبوی[18] و همکاران، 2009). گزارش شده است که اجرای ورزشی در بعضی از افراد می‌تواند نسبت به بی­خوابی حساس باشد و در برخی دیگر چنین نباشد (آزبوی و همکاران، 2009). مطالعات تجربی بسیار کمی بر روی تأثیر بی­خوابی در اجرای ورزشی اجرا شده است (آزبوی و همکاران، 2009). در واقع چند مورد از تحقیقاتی که بر روی تأثیر بی­خوابی بر اجرای ورزش انجام شده است یافته­های متناقضی را گزارش کرده­اند و هیچ تحقیقی نیز به مطالعه تاثیر بی خوابی بر بازیکنان آماتور فوتبال نپرداخته است.

    Abstract:

     

    Purpose: The purpose of this study was to examine the effect of sleep insomnia on some fitness factors of amateur soccer players in different posts of game. Material and methods: 75 amateur soccer players of Kharazmi University students randomly selected to participate in the present study (15 goalkeepers, 15 central defences, 15 lateral players, 15 medial players, and 15 strikers). Subjects performed Rast test, agility test, speed and visual reaction time test before and after 24-h sleepless period. Results: Sleep insomnia had significant effect on maximal anaerobic power, maximal aerobic exercise, speed, agility and visual reaction time on medial players and strikers. In other word, 24-h sleepless, decreased maximal anaerobic power, maximal aerobic exercise and increased speed, agility and visual reaction time significantly on these posts. But there were no significant difference in maximal aerobic exercise of goalkeepers and visual reaction time of medial and lateral players. Conclusion: According to the results of this study, it is assumed that insomnia has important effect on the decrease of physical fitness of amateur soccer players.

  • فهرست:

    1.1 مقدمه:. 2

    2.1 بیان مسئله و فرضیات تحقیق: 4

    3.1 فرضیات تحقیق: 7

    4.1  هدف و ضرورت تحقیق.. 8

    5.1 اهداف تحقیق.. 10

    1.5.1 هدف کلی: 10

    2.5.1 اهداف اختصاصی: 10

    6.1 محدوده تحقیق.. 10

    7.1 محدودیت های تحقیق.. 11

    1.7.1 تعریف واژه ها، مفاهیم و متغیرها 11

    فصل دوم مبانی نظری و پیشینیه تحقیق

    1.2 مقدمه:. 14

    2.2 توصیف فیزیولوژیکی و رفتاری خواب : 15

    3.2 مراحل خواب :. 15

    4.2 خواب و ریتم سیرکادین :. 17

    5.2 بیوشیمی خواب :. 17

    6.2 چرخه های منظم 90 دقیقهای خواب (REM): 17

    7.2 فعالیت ذهنی و روانی در طول خواب :. 18

    8.2 چرا میخوابیم؟. 18

    1.8.2 خواب به عنوان یک پاسخ انطباقی :. 18

    2.8.2 خواب یک فرآیند ترمیمی :. 19

    9.2 اثرات فعالیت بدنی بر خواب :. 19

    10.2 اثرات فعالیت ذهنی و روانی بر خواب :. 19

    11.2 اثرات محرومیت از خواب  بر سرعت واکنش به محرکها: 19

    12.2 آیا در حین خواب ترمیم فیزیکی صورت میگیرد؟. 20

    13.2 ساعت زیستی :. 21

    14.2 چرخه های شبانه روزی :. 22

    15.2 عواملی که روی زمان خواب اثر میگذارند :. 22

    16.2 عوامل موثر بر توان بیهوازی :. 25

    17.2 مروری بر پیشینه موضوع:. 25

    18.2 خلاصه و نتیجه‌گیری:. 30

    فصل سوم روش تحقیق

    1.3 مقدمه: 33

    2.3 روش تحقیق.. 33

    3.3 جامعه آماری.. 33

    4.3 نمونه و روش نمونه گیری: 33

    5.3 متغیر های تحقیق.. 34

    1.5.3 متغیر مستقل.. 34

    2.5.3 متغیر های  وابسته. 34

    3.5.3 وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای جمع آوری دادهها: 35

    6.3 معادلات برآوردی.. 36

    1.6.3 آزمون 9×4 : 36

    2.6.3 آزمون دو 50 یارد سرعت (45 متر) : 37

    3.6.3 آزمون بروس: 38

    4.6.3 روش اجرای آزمون: 39

    5.6.3 معادلات برآوردی: 40

    6.6.3 روایی و اعتبار آزمون: 41

    7.6.3 ابزار مورد استفاده در تحقیق: 41

    8.6.3 روش تحقیق و مراحل انجام کار: 42

    9.6.3 ابزارهای آماری: 43

    10.6.3 آمار توصیفی: 43

    11.6.3 آمار استنباطی: 44

    فصل چهارم یافته های تحقیق

    1.4 مقدمه: 46

    2.4 تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها : 46

    3.4 آزمون فرضیه‌های تحقیق: 47

    فصل پنجم بحث و نتیجه گیری

    1.5 مقدمه: 58

    2.5 بحث و نتیجه گیری.. 58

    1.2.5 توان هوازی بیشینه: 58

    2.2.5 توان بی‌هوازی بیشینه : 61

    3.5 زمان عکس العمل : 62

    4.5 دو سرعت و چابکی : 64

    5.5 نتیجه گیری.. 65

    6.5 پیشنهادات کاربردی.. 66

    1.6.5یشنهادات برخاسته از پژوهش حاضر برای تحقیقات آینده: 66

    7.5 محدودیت‌های تحقیق.. 67

    1.7.5 محدودیت های قابل کنترل. 67

    2.7.5 محدودیت های غیرقابل کنترل. 67

    منابع و ماخذ. 68

     

    منبع:

     

    ترتیبیان، ب.، خورشیدی حسینی، م.، 1385. برآورد شاخص های فیزیولوژیک در ورزش (آزمایشگاهی-میدانی). چاپ اول، تهران، انتشارات تیمور زاده.

    کاپلان و سادوک ( 1382 ) . خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روانپزشکی بالینی ترجمه حسن رفیعی و خسرو سبحانیان . تهران . انتشارات ارجمند . صفحات123-77.

    کالات، ج. 1373. روانشناسی فیزیولوژیک، ترجمه؛ بیابانگرد، ا. چاپ اول، جلد اول دانشگاه شاهد، مرکز چاپ و نشر.

    کارلسون، ن.، 1381. روانشناسی فیزیولوژیک، ترجمه؛ پژهان، م. چاپ چهارم، اصفهان، انتشارات غزل.

    ویلمور، ج. کاستیل، ال.، 1380. فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی. ترجمه، معینی، ض.، رحمانی نیا، ف.، رجبی، ح.، آقا علی نژاد، ح.، سلامی، ف. چاپ سوم. جلد دوم. تهران. انتشارات مبتکران.

    American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 4th ed. Washington, DC: American Psychiatric Association.

    Angus RG, Heslegrave RJ, Myles WS. Effects of prolonged sleep deprivation, with and without chronic physical exercise, on mood and performance. Psychophysiology 1985; 22: 276- 282.

    Ayas NT, White DP, Manson JE. A prospective study of sleep duration and coronary heart disease in women. Arch Int Med 2003; 163: 205-209.

    Azboy O, Kaygisiz Z. Effects of sleep deprivation on cardiorespiratory functions of the runners and volleyball players during rest and exercise. Acta Physiol Hungarica 2009; 96: 29-36.

    Bink, V.,1986. Effect of sleep deprivationon performance during sub maximaland maximal exercise. J . sports med. 26 pp 169-174.

    Bond V, Balkissoon B, Franks BD et al, 1986.Effect of deprivation on performance during submaximal and maximal exercise. J Sports Med Phys Fitness; 26: 169–174.

    Caldwell JA, Prazinko B, Caldwell JL. Body posture affects electroencephalographic activity and psychomotor vigilance task performance in sleep-deprived subjects. Clin Neurophysiol 2003; 114: 23-31.

    Chen HI. Effects of 30–h sleep loss oncardiorespiratory functions at rest and in exercise. Med Sci Sports Exerc 1991; 23: 193–198.

    Copes K, Rosentswieg J. The effects of sleep deprivation upon motor performance of ninth-grade students. J Sports Med Phys Fitness. 1993 (Mar);12(1):47 –53.

    Depinho R, Da silva-junior F, Bastors JP, Maia WS. Hyperosomnolence and accidents in truck drivers: A cross-sectional study.  Chronol Int 2006; 23: 963-971

    Depinho R, Da silva-junior F, Bastors JP, Maia WS. Hyperosomnolence and accidents in truck drivers: A cross-sectional study.  Chronol Int 2006; 23: 963-971

    Dewasmes G, Bothorel B, Hoeft A, Candas V.Regulation of local sweating in sleep-deprived exercising humans. Eur J Appl Physiol 1995; 66: 542–546.

     Gau SS, Kessler RC. Tseng WL,Wu YY, Chiu YN,Yeh CB, Hwu HG. Association between sleep problems and symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder in young adults. Sleep 2007; 30(2): 195-201.

    Goodman, J., 1989. Maximal anaerobic exercise following prolonged sleep deprivation. Sports med.و 10 (6): 419-23.

    Griffith CD, Mahadevan S. Sleep Deprivation Effect on Human Performance: A Meta-Analysis Approach 2006; INL/CON-06-01264.

    Harrison, Y. and Horne, J.A., 2000a. Sleep loss and temporal memory. Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A-Human Experimental Psychology, 53 (1), 271–279.

    Hativoglio, M., Grssi Zucconi, G., 1997. The pioneering experimental studies and sleep deprivation. Sleep. Julzo (7) 570-576.

    Hill, D. W., 1994. Aerobic and anaerobic contributions to exhaustive high intensity exercise after sleep deprivation. Oct 12(5). 455-61.

    Hockey, GRJ. Cognitive demands of collision avoidance in simulated ship control. Human Factors 2003, 45: 252-265.

    Horne, J., A., 1977. The effect of sleep deprivation upon variation in heart rate and respiration experimental 33. 1175-1177.

    Horne, J.A. and Östberg, O. (1976) A self assessment questionnaire to determine morningness-eveningness in human circadian rhythms. International Journal of Chronobiology 4, 97-110.

    Horne, J, A, Pettitt, A. N., 1985. High incentive effect on vigilance performance during 72 hours of total sleep deprevation. Acta physiological, 58, 123-139.

    Horne, J. A., 1984. sleep deprivation and physiological response to exercise under steady-state cognitions in untrained subjects. Sleep 7:168-179.

    Hume, .P.A, Hopkins, WG., Robinson, D.M., Robinson, S.M. and Hollings, S.C. (1993) Predictors of attainment in rhythmic sportive gymnastics. Journal of sports medicine and physical fitness 33,367-377

    Inoue., 1989. Biology of sleep substances. In: CRC Press, boca reton FL,USA.

    Kaplan H, Sodok VA. Normal sleep and sleep disorder. In: Kaplan H, Sadok VA, Eds. Synopsis of psychiatry.9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2002

    Lamond N, Jay SM, Dorrian J, Fergusen SA, Jones CB, Dawson D. The dynamics of neurobehavioral recovery following sleep loss. J Sleep Res 2006; 16: 33-41

    Lingefelser TH, Kaschal A, Weber A, Zaiser-Kaschal H, Jakomer B, Kuper J. (1994). Young hospital doctors after night duty: their task-specific cognitive status and emotional condition. Med Educ 28:556-72.

    Learthart S. Health effects of internal rotation of shifts. Nurs Stand 2000; 14: 34-36.

    Leger, D., Metlaine, A., Choudat, D. (2005) Insomnia and sleep disruption:Relevance for athletic performance. Clinics in Sports Medicine 24, 269-285.

    Lima PF, Medeiros ALD, Araujo JF. Sleep-wake pattern of medical students: early versus late class starting time. Braz J Med Biol Res 2002; 35: 1373-1377.

    Loayza H MP, Ponte TS, Carvalho CG, Pedrotti MR, Nunes PV, Souza CM, and et al. Association between mental health screening by self-report questionnaire and insomnia in medical students. Arq Neuropsiquiatr 2001; 59(2-A):180-5.

    Martin, B. J and Chen, H. H., 1984. Sleep loss and the sympatho adrenat response to exercise. Med. Sci. Sports Exercise, 16:56-59.

    Martin, B.J. and Gaddis, G.M. (1981) Exercise after sleep deprivation.Medicine and Science in Sports and Exercise 13(4), 220-223.

    Martin BJ. Effect of sleep deprivation on tolerance of prolonged exercise. Eur J Appl Physiol Occup physiol 1981; 47: 345-354.

    Morgan, B, B., 1982. Effect of sustained performance of 48 hot continues workload sleep loss. Human features. 16: 408-414.

    Mougin, F., 1996. Effects of accretive sleep deprivation on subsequent anaerobic performance . Int –Sports –Med.17(2),115-19;Feb

    Nation, P., Re thousand., 1970. The role of sleep deprivation research in human Features-Human factors. 12:575-585.

    NewsRx Health and Science. Sporting Activities, Football; getting extra sleep improves the athletic performance of collegiate football players. The 24th annual meeting of the Associated Professional Sleep Societies LLC; 2010 June 8; San Antonio, Texas.

    Pedlar, C.R., Lane, A.M., Lloyd, J.C., Dawson, J., Emegbo, S., Whyte,G.P.and Stanley, N. (2007) Sleep profiles and mood States during an expedition to the South Pole. Wilderness Environmental Medicine 18, 127-132.

    Pilcher JJ, Huffcutt AL. Effects of sleep deprivation on performance: a meta-analysis. Sleep 1996; 19: 318-326.

    Philip, P., et al., 2005. Fatigue, sleep restriction and driving performance. Accident Analysis and Prevention, 37 (3), 473–478.

    Philips B, Berry D, Schmitt F, Patel R, Cook Y. Sleep quality and pulmonary function in the healthy elderly. Chest 1989; 95: 60-64.

    Plyly, M.J., 1987. sleep deprivation and cardiorespiratory function. Influence of intermitten submaximal exercise. Pubmed. 56 (3): 388-44.

    Reich, p., Geyre, S. J., Karnovsky, M L., 1972. Metabolism of brain during sleep an wakefulness. Jornal of neurochimestry, 19, 487-497.

    Reilly T, Deykin T. Effects of partial sleep loss on subjective states, psychomotor and physical performance tests. J Hum Mov Stu 1983; 9:157-170.

    Rodgers, C.D., Paterson, D.H., Cunningham, D.A., Noble, E.G., Pettigrew,F.P., Myles, W.S. and Taylor, A.W. (1995) Sleep deprivation:effects on work capacity, self-paced walking, contractile

    Sadock BJ, Sadouk VA. Sleep disorder. In Kaplan and Sadouk”s Synopsis of Psychiatry. 9th ed.Lipincott-Williams& Wilkins: Philadelphia. 2003. P. 760-782. Selye, H., 1955. Stress and disease. Science 122: 625-631.

    Samuel J. Oliver,Ricardo J. S. Costa1,Stewart J. Laing2James L. J.2009 Bilzon3and Neil P. Walsh1One night of sleep deprivation decreases  treadmill endurance performance

    Smith AP. Handbook of Human Performance. London: Acad. Press; 1992. 

    Souissi, N., Sesboue, B., Gauthier, A., Larue, J. and Davenne, D. (2003)Effects of one night's sleep deprivation on anaerobic performance the following day. European        Journal of Applied Physiology89, 359-366. 

    Symonds, J D., Vanhelder., 1988. Physical performance and physiological responses following 60 hours sleep deprivation. Med sci sport exerc. Zo (4), 374-80: Aug.

    Takahashi, L., 1979. Growth hormone secretion related to the sleep waking rhythm. In the function of sleep, edited by R. drucker Colin. M. Shkurovich, and M. B, Sterman. New York: Academic Press.

    Takeuchi L, Davis GM, Plyley M, Goode R, shepherd RJ. Sleep deprivation, chronic exercise and muscular performance. Ergonomics 1985; 28: 591-601.

      Tomporowski PD, Ellis NR. Effects of exercise on cognitive processes: a review. Psychol Bull 1986 (May);99(3):338– 46.

     Thropy MJ, Editor. International classification of sleep disorder: diagnostic and coding manual. Rochester: Diagnostic Classification Steering Committee-American Sleep Disorder Association; 1990.

    Vardar S A, Öztürk L , Kurt C , Bulut E , Sut N , Vardar E. Sleep deprivation induced anxiety and anaerobic performance J  Sport Sci Med  2008; 6: 532-537.

    Vanhelder., 1999. Sleep deprivation and the effect on exercise performance. Sport medicine. 7 (4): 235-47.

    Youngstead, S, D., O-Conner, P. j., 1999. The influence of air travel on athletic performance. Sports Med, 28(3):197-207

    Wilkinson, T., Radomskim M. W., 1989. Sleep deprivation. In physiology of human survival. O. G., edholmand A. L Bacharech (Eds). New York: Academic press, pp 199-


موضوع پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, نمونه پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, جستجوی پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, فایل Word پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, دانلود پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, فایل PDF پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, پروژه درباره پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست‌های مختلف بازی

پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی(M.A) چکیده: هدف از انجام این پژوهش تعیین شاخص های آنتروپومتریک بازیکنان پست های مختلف فوتبال و هندبال و رابطه آنها با سرعت و چابکی می باشد. 22 مورد شاخص آنتروپومتریک در 58 بازیکن (در هندبال میانگین سن 07/22، قد 61/182، وزن 92/82، وانحراف استاندارد سن 24/2، قد 48/5، وزن 42/5. و درفوتبال میانگین سن 33/25، قد 67/182، وزن 60/76، وانحراف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 12 هفته رژیم غذایی و تمرینات ورزشی هوازی بر ترکیب بدنی زنان چاق غیرفعال است. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 45 نفر می باشد . زنان گروه آزمایش به صورت تصادفی به 3 دسته کنترل (که فقط رژیم غذایی داشتند) ، پیاده روی تند و ایروبیک همراه با رژیم غذایی تقسیم ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی اثر مصرف ده روزه زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی شهر لنگرود بود. بدین منظور 30 دانش آموز دختر دبیرستانی (میانگین سنی 15 تا 18 سال، قد 05/0±55/1متر، وزن 83/5±9/53 کیلوگرم و شاخص توده بدن 21/1±2/22 کیلوگرم بر مترمربع) به صورت داوطلب به عنوان نمونه انتخاب و به طور ...

پایان­نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­ی تربیت­بدنی و علوم ورزشی- رفتار حرکتی چکیده مقایسه­ ابعاد سلامت عمومی دانش­آموزان پسر سال سوم هنرستان تربیت بدنی با گروه همسال در یک رشته منتخب نظری شهر شیراز در این پژوهش ابعاد سلامت عمومی دانش آموزان پسر سال سوم هنرستان تربیت بدنی با گروه همسال در یک رشته منتخب نظری در شهر شیراز مورد مقایسه قرار گرفتند. آزمودنی­های این تحقیق را 137 نفر از ...

ا چکیده هدف ازپژوهش حاضر نحوه ی گذراندن اوقات فراغت معلمان شهریزد با تاکید بر فعالیت های ورزشی و ارتباط آن با فرسودگی شغلی در سال تحصیلی 93-92 می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی بیانی بوده و شیوه ی جمع آوری داده ها و اطلاعات، مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و مطالعات میدانی و همچنین ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای، شامل دو بخش که بخش اول شامل پرسشنامه ی چندگزینه ای محقق ساخته ...

پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر، مطالعه­ی اثر تمرینات هوازی بر برخی عوامل خطر­زای بیماری شریان کرونری در بیماران مولتیپل اسکلروز (MS) متوسط بود. در این مطالعه کاربردی، تعداد15 نفر (22/8±68/33سال) از زنان مبتلا به MS با 4>EDSSبه طور تصادفی به دو گروه گواه (7 نفر) و آزمایش (8 نفر)تقسیم شدند. بیماران ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر، مطالعه­ی اثر تمرینات هوازی بر برخی عوامل خطر­ زای بیماری شریان کرونری در بیماران مولتیپل اسکلروز (MS) متوسط بود. در این مطالعه کاربردی، تعداد15 نفر (22/8±68/33سال) از زنان مبتلا به MS با 4>EDSSبه طور تصادفی به دو گروه گواه (7 نفر) و آزمایش (8 نفر)تقسیم شدند. بیماران ...

پایان­نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­ تربیت­بدنی و علوم ورزشی- گرایش رفتار حرکتی مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت هدف از این تحقیق مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت بود. بدین منظور تعداد 324 نفر از دانش­آموزان این مدارس در ...

دانشکده تحصیلات تکمیلی ، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «.M.A» گرایش آسیب شناسی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط نوع خوابیدن با لوردوز کمری و ارائه حرکات اصلاحی در پسران 10 تا 14 سال شهرستان اسلام آباد غرب می باشد.به همین منظور تعداد 90 نفر از پسران مدارس مورد غربال قرار گرفتند و 40 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهشی در این تحقیق شرکت ...

تربیت بدنی وعلوم ورزشی پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد «. M.A» چکیده هدف از تحقیق حاضر،تعیین تاثیر کفش ورزشی وکفی طبی بر شوت روی پا در افراد دچار صافی کف پا بود .بدین منظور 30 نفر از دانش آموزان فعال در رشته فوتبال با میانگین سنی 16/16 سال دچار صافی کف پا انتخاب و در این مطالعه شرکت کردند. در این تحقیق آزمودنی ها توپ را از فواصل 20 و 30 متری شوت کردند و میزان برد توپ و ...

ثبت سفارش