پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران

word 1 MB 30635 104
1393 کارشناسی ارشد گردشگری و توریسم
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی (M.A)

    گرایش: برنامه ریزی و توسعه

    چکیده:

    مقدمه: رشد روز افزون و رو به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر باعث گردیده بخشهای مختلف اقتصادی و صنعت نیز از آن بی نصیب نمانند. صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پویا و در حال رشد نیز به موجب وابستگی زیاد به اطلاعات و ارتباطات در عرصه داخلی و بین المللی توانسته است با استفاده از فن آوری های نوین جایگاه مطلوبی نسبت به سایرین بدست آورد. امروزه منابع اطلاعاتی زیادی در مورد صنعت گردشگری در اینترنت وجود دارد که دسترسی به آنها بسادگی امکان پذیر است. همچنین انجام سفرهای داخلی و بین المللی نیز تحت تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته بطوری که در برخی موارد استفاده از این فناوری ها موجب جذابیت بازار گردشگری در دنیا شده است.

    هدف پژوهش: این پژوهش سعی دارد با توجه به تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات علی الخصوص اینترنت در صنعت گردشگری به ارتباط بین توسعه پایگاههای الکترونیکی و افزایش میزان گردشگران پی ببرد.

    روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که به منظور اثبات یا رد فرضیه ها از پرسشنامه به تعداد 218 عدد بین گردشگرانی که در هتلهای شهر یزد اقامت داشته اند توزیع گردید. داده ها پس از استخراج توسط نرم افزار SPSS.18 مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.

    نتایج و یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد که گردشگران نسبت به استفاده از ذخیره اتاق از طریق پایگاههای الکترونیکی اقبال زیادی نشان می دهند.

    واژگان کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، پایگاههای الکترونیکی، ذخیره اتاق

    مقدمه

    امروزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) یک امر ضروری و غیر قابل انکار برای شرکتها، موسسات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی و صنایع مختلف شده است. همچنین سرعت گسترش این فناوری به نحوی است که روز به روز بر میزان، نحوه استفاده و کاربرد آن توسط ارگانهای مختلف اضافه می گردد و اگر آنها خود را با این گسترش وفق ندهند به نوعی از عرصه تجارت حذف خواهند شد (مدهوشی و صفاری نژاد، 1383).

    فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث ایجاد مفهومی به نام تجارت الکترونیک ( e-commerce)  شده است که در دهه های اخیر موجبات رشد و پیشرفت تجارت، صرفه جویی در هزینه ها، عدم حضور واسطه، خدمات و ارتباطات بهتر به مشتریان، افزایش سطح رفاه زندگی مردم و ... را فراهم ساخته است (همان، 164). اینترنت به عنوان یکی از مهمترین ابزار گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک بزرگی به مقوله تجارت الکترونیک کرده است به طوری که اکنون کسب و کارهای مختلف از اینترنت به عنوان مزیت رقابتی در جهت برآوردن نیازها و خواستهای مشتریان خود استفاده می کنند (Kim et al., 2006: 893). در چنین شرایطی می توان گفت که موفقیت یک کسب و کار بستگی به توانایی آن نسبت به استفاده و به کار بردن اطلاعات به روز شده برای کمک به برنامه ریزی و بازاریابی دارد (Law et al., 2009: 599). درواقع مهمترین مزیت استفاده از تکنولوژی های جدید فناوری اطلاعات افزایش عرضه اطلاعات و در اختیار قراردادن آنها به طیف وسیعی از مخاطبان است (Shanker, 2008).

    صنعت گردشگری نیز عرصه رقابت بخش های مختلف این خدمات است که به دلیل وابستگی زیاد به اطلاعات و ارتباطات می توان گفت بیش از سایر صنایع  به فناوری اطلاعات و ارتباطات نیاز دارد به طوری که "شلدون" (1993) از اطلاعات برای گردشگری با عنوان "خون زندگی"(lifeblood) یاد می کند که بر این اساس اینترنت را می توان به عنوان قلب در نظر گرفت که این خون را در بدنه ی صنعت گردشگری به جریان می اندازد (Lee et al., 2006: 815). فناوری اطلاعات و ارتباطات از دهه 80 میلادی تا کنون تاثیر انقلابی بر صنعت گردشگری و پذیرایی گذاشته است ( Buhalis and Law, 2008).  به طور کلی این فناوری بر روی دانش، نوع نگرش و رفتار مسافر تاثیر گذار است (Sigala, 2005). همچنین وجود بانکهای اطلاعاتی با داده های بسیار زیاد درمورد روند بازارها، ویژگیهای مصرف کنندگان، انواع فعالیتها، مقاصد و جریانهای گردشگری که با وجود شبکه و اینترنت به سهولت قابل دسترسی است به برنامه ریزان و بازاریابان صنعت گردشگری در گذشته، حال و به صورت گسترده تری در آینده کمک شایانی می کند ( حیدری چیانه، 1389: 217). در مجموع می توان اظهار داشت که با افزایش دسترسی مردم به اتصال اینترنت پرسرعت، گردشگری در فضای مجازی به عنوان "منبع اطلاعاتی سفر" به رشد خود ادامه خواهد داد (Ku & Fan, 2009: 483). خوشبختانه ارزش و اهمیتی که فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه زیرساختهای گردشگری از جمله آنها مراکز اقامتی در دنیا ایجاد کرده است بسیار جالب و قابل تامل است. وقتی یک گردشگر بتواند اطلاعات گردشگری مربوط به مکانهای تاریخی و امکانات زیرساختی یک کشور را در اینترنت ملاحظه کند و درباره آنها اطلاعات صوتی و تصویری و متنی خوبی به دست آورد مشتاق می شود. سپس از طریق کانالهای مربوطه نسبت به سفر به کشور مطبوع خود اقدام می کند. به همین ترتیب به راحتی می تواند از طریق پایگاههای الکترونیکی اقدام به ذخیره اتاق نماید.(زارعیان و دیگران، 1390)

     

    امروزه استفاده گردشگران از موتورهای جستجوی اینترنتی به ویژه Google (Law and Haung, 2006) برای یافتن مقاصد گردشگری، اقامتگاهها و کسب اطلاعات مورد نیاز برای مقصد بسیار شایع گشته است. همچنین نهادها، موسسات و مراکز گردشگری اقدام به راه اندازی پایگاههای الکترونیکی برای در اختیار قرار دادن خدمات و اطلاعات مربوطه به آن کرده اند و خود را متصل به این موتورهای جستجو نموده اند تا در دسترس جستجوگران قرار گیرند.

     

    یک پایگاه الکترونیکی موفق در زمینه ی گردشگری باید به راحتی قابل دسترس بوده و قابلیت یافتن اطلاعات اصلی در آن فراهم شده باشد و ضمن داشتن قابلیت خرید و اطلاعات جزئی دیگر توجه مشتریان را نیز به خود جلب نماید (Werthner and Ricci, 2004). متصدیان مراکز گردشگری امروزه مزیت مهم اینترنت را در امر جذب مشتری به خوبی درک کرده اند و به طور فزاینده ای زمان و تلاش صرف گسترش پایگاههای الکترونیکی شان می کنند تا ارتباط با مشتری را نگاه داشته و سهمشان را از بازار فزونی بخشند (Law et al., 2010).

    در این پژوهش نیز سعی بر آن شده است تا با در نظر گرفتن رشد و تاثیر بسزای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری به مساله ای خاص در این زمینه مرتبط با پایگاههای الکترونیکی هتل ها بپردازد.

     

    1-2 بیان مساله و تعریف موضوع پژوهش

    رشد و گسترش روز افزون شبکه جهانی اینترنت و تاثیر و بکارگیری آن برای پیشبرد خدمات و تبلیغات در سطح شرکتها و موسسات مختلف در عصر حاضر بیش از پیش نمود پیدا کرده است. صنعت گردشگری و بخشهای مختلف آن همواره توانسته از این فناوری ارتباطی و اطلاعاتی استفاده کرده و به سمت رشد و توسعه با سرعت بیشتری حرکت کند.

    یکی از اقداماتی که می توان از طریق اینترنت توسط مشتریان صنعت گردشگری یا گردشگران بسط و گسترش داد خرید اینترنتی است. اینترنت درواقع با حذف نیاز مشتری به مراجعه به شرکت یا مغازه و همچنین جلوگیری از ارتباط رو در رو با کارمند آن شرکت، کار خرید را برای مشتریان آسان می سازد (Meuter et al., 2000). به طور کلی استفاده از اینترنت به خریداران محصولات و خدمات گردشگری کمک می کند تا از دسترسی راحت لذت برده و نرخ های متفاوتی را مشاهده کنند که در این صورت در وقت صرفه جویی شده و باعث کاهش هزینه ها و زمان مذاکره با متصدیان می گردد  (Wu & Chang, 2005).

     

     از اقدامات و لزومات سفر برای گردشگران انتخاب محل اقامت در مقصد مورد نظرشان است که این امر توسط اینترنت امروزه به طور وسیعی انجام می گیرد. از اینرو صاحبان هتل ها و اقامتگاههای گردشگری با راه اندازی پایگاههای الکترونیکی در اینترنت سعی در ارائه اطلاعات، خدمات و امکاناتشان برای اقامت گردشگران دارند. درواقع پایگاه الکترونیکی یک میانجی و بستری برای نمایندگی یک شرکت است که به عنوان شکلی از یک رسانه هرکس می تواند از آن اطلاعات کسب نماید. به همین ترتیب شرکت می تواند از پایگاه الکترونیکی برای ایجاد یک جامعه آنلاین که اطلاعات و نظرات را هرکجا و هر زمان انتقال می دهد استفاده کند و محصولات و خدمات خود را برای فروش عرضه نماید (Chaiprasit et al., 2011). از اینرو پایگاه الکترونیکی برای هتل ها امروزه در فضای رقابتی رسانه ای و فناوری های نوین یک نیاز تلقی می گردد که می تواند استفاده از روشهای سنتی و پرهزینه برای مشتریان را حذف کند.

      

    یک پایگاه الکترونیکی هتل علاوه بر ارائه اطلاعات مورد نیاز در مورد هتل عملیات خرید از آن یا همان ذخیره اتاق (جا) را میسر ساخته و همانطور که اشاره شد مزیت آن نسبت به روشهای سنتی ذخیره اتاق کم هزینه  و راحت تر بودن آن است. در واقع یکی از مزیتهای مهم پایگاه الکترونیکی هتل ها امکان دسترسی به آنها به صورت 24 ساعته و در هفت شبانه روز هفته است (Wong and Law, 2005: 312) و از آن گذشته این کانال ارتباطی خوشامد گوی مشتریان از سراسر دنیا و بدون محدودیت جغرافیایی می باشد (Law and Leung, 2000).

     

    اما مساله اصلی که ما در این پژوهش با آن روبرو هستیم یافتن ارتباط توسعه­ی پایگاههای الکترونیک هتل های موجود در شهر یزد با افزایش میزان گردشگران است. هتل ها می توانند با ایجاد و گسترش پایگاههای الکترونیکی اطلاعات مربوط به هتل را در اختیار مشتریان قرار دهند و امکان ذخیره اتاق پیش از ورود به هتل در مبدا از طریق اینترنت را برای مشتریان فراهم سازد. اما اصولا آیا با گسترش و بهبود سازی پایگاههای الکترونیکی هتل ها میزان میهمانان و ذخیره اتاقها افزایش می یابد؟ آیا این کار باعث رونق و توسعه گردشگری در نگاه کلی خواهد شد؟ آیا می توان گفت برای مثال زیبایی محیط پایگاه الکترونیکی هتلها و وجود اطلاعات صحیح و دقیق در آن و با فرض گمنام بودن هتل باعث جذب بیشتر گردشگر به آن مکان خواهد شد؟

     

    1-3  اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

    پیشرفت ها در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات آنقدر قابل توجه بوده است که تاثیر آن بر روی زندگی افراد بسیار چشمگیر است. مسلما حضور فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی از قبیل اینترنت که ابزار کاربردی و مناسب برای ایجاد ارتباط و گسترش اطلاعات است غیر قابل انکار بوده و برای کسب و کارها و صنایعی همچون گردشگری که نیاز به ایجاد ارتباط و اطلاع رسانی دارد بیش از یک نیاز است. از طرفی پیش بینی وضعیت صنعت گردشگری در سال 2020 حاکی از آن است که تعداد گردشگران به 6/1 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت و این یعنی 5/2 برابر آنچه در پایان دهه 90 میلادی شاهد آن بودیم. (رنجبران و زاهدی، 1390: 219) بنابراین این آمار نشان می دهد که این صنعت نیازمند بروز شدن و انطباق با فن آوری های جدید است تا بتوان آن را به سهولت به کنترل درآورد.

     

    اتفاقی که در دهه اخیر رخ داده است این بوده که شبکه های سنتی توزیع امکانات اقامتی برای گردشگران به سرعت جای خود را به پایگاههای الکترونیکی و واسطه های اینترنتی داده اند (Kasavana and Singh, 2001: 127). اینترنت به مشتریان بالقوه هتل ها اجازه می دهد که درمورد تسهیلات هتلها آشنایی پیدا کرده و قیمتها را بدون ارتباط با مسئول فروش هتل مقایسه نمایند (Connolly et.al., 1998). همچنین اینترنت فرصتی را برای شرکتها فراهم کرده است که بتواند از طریق آن علاوه بر کسب بازار داخلی خود را به بازارهای جهانی نیز معرفی کنند (Yeh et.al., 2005). از طرفی دیگر شرکتهای ارئه دهنده خدمات پذیرایی (مانند هتل ها) از پایگاههای الکترونیکی به منظور بهره بردن از استفاده های عملی و خلاقانه تجارت اینترنتی استفاده می کنند (Kim et.al., 2006: 890). صنعت هتلداری از فناوری اطلاعات خصوصا نظام دخیره اتاق بصورت اینترنتی با دانستن نیازهای اطلاعاتی مشتریان درمورد خدمات و محصولات هتل، استفاده می کند که در نهایت بتواند انتظارات مشتری را برآورده سازد و ضمن بهبود بخشیدن به خدمات خود درآمد را افزایش و هزینه ها را کاهش دهد (Siguaw et.al., 2000).

     

    به این ترتیب استفاده هتلداران از خدمات اینترنتی به شکل راه اندازی پایگاههای الکترونیکی و قرار دادن اطلاعات لازم برای مشتریان به صورت چند رسانه ای در آن و همچنین برقراری امکان ذخیره اتاق و پرداخت اینترنتی بسیار مورد نیاز به نظر می رسد. حال باید دید که ایجاد و توسعه این پایگاههای الکترونیکی قادر خواهد بود تا میزان گردشگران و مراجعین به این پایگاهها را افزایش دهد و در واقع ارتباطی بین این دو مورد وجود دارد یا خیر. درواقع دانستن این مطلب یک نیاز برای هتلداران محسوب میشود، چراکه اگر- با توجه به مزیتهایی که قبلا اشاره شد- ایجاد و توسعه یک پایگاه الکترونیکی علاوه بر رفع نیاز مشتریان بتواند مشتری هتل را نیز افزایش دهد با در نظر گرفتن میزان هزینه نسبتا اندکی که در بر میگیرد سودآوری بالایی را برای هتل ها خواهد داشت و در نگاه کلی می توان اعتماد به صنعت گردشگری را بیشتر کرده و آن را رونق بخشد. از طرف دیگر هتلداران میتوانند با اطمینانی بیشتر نسبت به روز کردن اطلاعات خود در پایگاههای الکترونیکی و اضافه کردن امنیت، نظم و سرعت بیشتر به آن که از جمله عوامل موثر در جذب مشتری از بازدید یک پایگاه الکترونیکی است میزان گردشگران را افزایش دهند. از سوی دیگر پژوهش حاضر با توجه به رشد فناوری اینترنت سعی در پی بردن به روابط تاثیر روزافزون آن بر گردشگری دارد. در دنیای امروز نقش اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی سبب ایجاد مزیت رقابتی شده است که متاسفانه در ایران با روند کندی رو بروست. با توجه به موضوع مورد نظر این پژوهش و عدم فعالیت های خاص در این حوزه انتظار می رود این تحقیق دریچه ی تازه ای رو به هتل داران و متولیان گردشگری باز نماید تا نسبت به تحولات سریع دنیای مجازی و مزیتهای بالقوه ی آن هشیار گردند.

     

     

    1- 4  اهداف پژوهش

    هدف کلی از انجام این پژوهش پی بردن به وجود رابطه بین توسعه و ارتقا پایگاههای الکترونیکی هتلها و در نتیجه آن افزایش میزان گردشگر است. که این مطالعه روی برخی از هتلهای شهر یزد انجام میگیرد.

    اما در پی این هدف کلی نیز اهداف زیر مد نظر است:

    شناسایی راهکارهای توسعه پایگاههای الکترونیکی و میزان کشش تقاضا توسط آنها،

    بحث و بررسی در مورد عملکرد پایگاههای الکترونیکی هتلهای شهر یزد و میزان جذب آنها.

    بررسی نقش اینترنت و پایگاههای الکترونیکی در افزایش و جذب گردشگر.

     

    1-5  پرسش های پژوهش

    پژوهش حاضر سعی در یافتن پاسخ برای پرسش های مطرح شده ی زیر دارد:

    آیا ارتباطی بین توسعه پایگاههای الکترونیکی هتلهای شهر یزد و افزایش میزان گردشگران وجود دارد؟

    به چه میزان گردشگران برای سفر خود از امکانات اینترنتی به منظور ذخیره محل اقامت بهره می برند؟ (برای استفاده از هتل اقامتی خود)

    آیا گردشگران به ذخیره آنلاین اعتماد دارند؟

    آیا گردشگران ذخیره آنلاین را دارای امنیت می دانند؟

    آیا گردشگران ترجیح می دهند برای ذخیره اتاق از روشهای سنتی استفاده کنند؟

    آیا گردشگران ترجیح می دهند برای ذخیره اتاق از روشهای نوین استفاده کنند؟

    آیا طراحی زیبا و جذاب پایگاه الکترونیکی هتل روی انتخاب گردشگران تاثیر دارد؟

     

     

    1-6 فرضیه ها ی پژوهش

     

    به نظر می رسد گردشگران به ذخیره آنلاین اعتماد دارند.

    به نظر می رسد گردشگران ذخیره آنلاین را دارای امنیت می دانند.

    نظر می رسد گردشگران ترجیح می دهند برای ذخیره اتاق از روش های سنتی استفاده کنند.

    به نظر می رسد گردشگران ترجیح می دهند برای ذخیره اتاق از روش های نوین استفاده کنند.

    به نظر می رسد گردشگران ترجیح می دهند ذخیره آنلاین حتما از طریق پایگاه الکترونیکی هتل صورت گیرد.

    به نظر می رسد طراحی زیبا و جذاب پایگاه الکترونیکی هتل روی انتخاب گردشگران تاثیر دارد.

    به نظر می رسد توسعه پایگاه های الکترونیکی هتل ها بر افزایش میزان گردشگری تاثیر دارد.

     

     

     

     

    1-7 روش انجام پژوهش

    به منظور رسیدن به اهداف و اثبات فرضیه در این پژوهش تحقیق میدانی صورت پذیرفته است و از نظر نوع به صورت توصیفی- تحلیلی می باشد. ابتدا با توجه به سوالات مطرح شده فرضیات پژوهش شکل گرفته و مطابق با آن  پرسشنامه ای تهیه شده است و در اختیار نمونه های جامعه آماری قرار داده شده. اطلاعات موجود در این پرسشنامه به سوالات پژوهش پاسخ می دهد و به اثبات فرضیه ها می پردازد.

     

     

     

     

    1-8 محدودیتهای پژوهش

     

    پژوهش حاضر با محوریت موضوع فناوری اطلاعات در بخش گردشگری در ایران به یکی از مسائل مهم و مورد توجه عصر حاضر در گردشگری می پردازد. متاسفانه این موضوع علی رغم پیشرفتهای حاصله و روزافزون در فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه زیاد متولیان گردشگری در کل و بخش پذیرایی و میزبانی به صورت اختصاصی صورت نگرفته است. با بررسی های صورت گرفته از پایان نامه ها و مقاله های ارائه شده در سطح کشور ایران برای انجام این پژوهش این عدم توجه به موضوع فناوری های جدید در گردشگری نمایان است به طوری که مقالات و پایان نامه های نسبتا اندکی در این مورد به چاپ رسیده است. بنابر این در انجام تحقیقات لازم برای این پژوهش منابع اطلاعاتی و تحقیقی مناسبی در ارتباط با موضوع مورد بحث یافت نگردیده است.

     

    از طرفی دیگر این پژوهش با توجه به فرضیه های پیش رو نیازمند دریافت اطلاعات آماری کاملی از مدیران و برنامه ریزان هتل ها می باشد که به نوعی با مخالفت آنها رو برو میشود. این در حالی است که اهمیت موضوع و نتیجه گرفتن از آن ثمری جز کمک به برنامه ریزی و مدیریت بهتر هتلها و علی الخصوص پایگاههای الکترونیکی آنها نخواهد داشت. به عنوان مثال برای پی بردن به وجود افزایش یا بی تفاوتی نسبت به ایجاد پایگاه الکترونیکی در یکی از هتلها تقاضای ارائه آمار رد شد. هتلها به هیچ عنوان حاضر نبودند اطلاعات مورد نیاز که تعداد مسافرینشان قبل و بعد از ایجاد پایگاه است را در اختیار این تحقیق قرار دهند.

     

     

    1- 9 تعریف واژه ها و اصطلاحات

     

    در این پژوهش سعی شده تا از واژه پایگاه الکترونیکی به عنوان برگردان واژه website استفاده گردد. البته در بسیاری از منابع فارسی استفاده از همان واژه به صورت فارسی یعنی وبسایت (وب سایت) مرسوم است. البته واژه الکترونیکی نیز کلمه لاتین است اما از آنجا که کاربرد آن وسیع تر است و خیلی مصطلح گشته از آن استفاده می شود.

    پایگاه الکترونیکی از دو واژه پایگاه و الکترونیکی تشکیل شده و آن را می توان متناسب با تعریف ذیل از وبسایت دانست:

     

    وب سایت به مجموعه ای از صفحه های الکترونیکی گفته می شود که با استفاده از نرم افزارهای مختلف و زبانهای برنامه نوبسی تحت وب تولید می شوند و بر اساس هدف و برنامه خاصی به هم مرتبط می شوند تا محتوای خاصی را به کاربران وب نمایش دهند...وبسایت فضایی را در اختیار ما می گذارد تا آنچه را می خواهیم به صورت یک ویترین اختصاصی در معرض دید جهانی قرار دهیم. (حسنی، 1387: 23)"

    پس وب سایت را می توان پایگاهی از نوع الکترونیکی و غیر ملموس تصور نمود که اطلاعات خاص ما را در اختیار کاربر قرار می دهد و در کل راه ارتباطی دو سویه بین شرکت و مشتریان خود است.

     

  • فهرست مطالب

    فصل اول. 1

    1-1 مقدمه. 2

    1-2 بیان مساله و تعریف موضوع پژوهش... 4

    1-3  اهمیت و ضرورت انجام پژوهش... 6

    1- 4  اهداف پژوهش... 8

    1-5  پرسش های پژوهش... 8

    1-6 فرضیه ها ی پژوهش... 9

    1-7 روش انجام پژوهش... 9

    1-8 محدودیتهای پژوهش... 10

    1- 9 تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 10

    فصل دوم. 12

    2-1 مقدمه. 13

    2-2 تعاریف گردشگری و گردشگر. 14

    2-3 اهداف گردشگری.. 16

    2- 4 انگیزه سفر. 16

    2- 5 توسعه گردشگری.. 17

    2- 6 اجزای توسعه گردشگری.. 18

    2- 7 عوامل موثر در توسعه گردشگری.. 19

    2-8 گردشگری پایدار. 20

    2-9 تاسیسات اقامتی گردشگری.. 20

    2- 10 هتل. 21

    2-11 تجارت الکترونیک.. 24

    2- 12 گردشگری الکترونیکی. 25

    2- 13 فناوری اطلاعات و ارتباطات در گردشگری.. 26

    2- 14 اینترنت و حضور  آن در گردشگری.. 28

    2- 15 پایگاههای الکترونیکی و جامعه مجازی.. 29

    2- 16 اینترنت، پایگاههای الکترونیکی و هتل ها 33

    2- 17 ذخیره اتاق. 39

    2- 18 روشهای ذخیره اتاق. 40

    فصل سوم. 44

    3-1 مقدمه. 45

    3-2 موقعیت جغرافیایی پروژه 45

    3-3 موقعیت جمعیتی. 46

    3-4 درباره شهر یزد 47

    3-5 روش تحقیق. 48

    3–6 تکنیک تحقیق. 48

    3-7 ابزار جمع­آوری داده­ها 49

    3-8 جامعه­ی آماری.. 52

    3-9 واحد تحلیل. 53

    3-10  قلمرو زمانی و مکانی تحقیق. 53

    3-11 حجم نمونه و شیوه نمونه­گیری.. 54

    3-12 پایایی. 55

    3-13 اعتبار. 57

    3-14 فنون تحلیل داده­ها 58

    فصل چهارم. 59

    4-1 مقدمه. 60

    4-2 آمار توصیفی. 60

    4-3 آمار توصیفی از گردشگران خارجی. 65

    4-4 آمار استنباطی. 70

    فصل پنجم. 80

    5-1 نتیجه گیری از آمارهای توصیفی. 81

    5-2 نتیجه گیری از فرضیه های پژوهش... 83

    5-3 پیشنهادات.. 84

    5-4 پیشنهاد  برای  پژوهشهای آینده 85

    منابع فارسی. 86

    منابع لاتین. 90

    پیوست.........................................................................................................................................................................................94

     

    فهرست جداول

    جدول 2-1 انگیزه های سفر. 17

    جدول2-2 استانداردهای طبقه بندی اقامتگاههای گردشگری.. 23

    جدول 3-1 معرفی ساختار صفات موردمطالعه درپرسشنامه کاربران در پژوهش حاضر. 51

    جدول 3-2 گزارش آلفا کرنباخ برای آزمون پایایی پرسشنامه. 56

    جدول 3-3 لیست اسامی هتلهای استفاده شده در پژوهش... 58

    جدول شماره 4- 1 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت جنس... 61

    جدول شماره4-2  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت سن. 61

    جدول شماره4-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال 62

    جدول شماره4- 4 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب درآمد. 63

    جدول شماره4- 5 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی 63

    جدول شماره4- 6 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب طریقه ذخیره اتاق. 64

    جدول شماره 4-7 توزیع فراوانی نحوه آشنایی با هتل. 65

    جدول شماره4- 8  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت جنس... 65

    جدول شماره4- 9 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت سن. 66

    جدول شماره4- 10  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال 67

    جدول شماره4- 11 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی.. 68

    جدول شماره 4-12 توزیع فراوانی پاسخگویان به طریقه آشنایی با هتل. 68

    جدول شماره 4-13 توزیع فراوانی پاسخگویان به طریقه ذخیره اتاق. 69

    جدول شماره4- 14 آزمون فرضیه اول. 71

    جدول شماره4- 15 آزمون فرضیه دوم. 72

    جدول شماره4- 16 آزمون فرضیه سوم. 73

    جدول شماره4- 17 آزمون فرضیه چهارم. 74

    جدول شماره4- 18 آزمون فرضیه پنجم. 76

    جدول شماره4- 19 آزمون فرضیه ششم. 77

    جدول شماره4- 20 آزمون فرضیه هفتم. 78

     

     

     

    فهرست شکل ها

    شکل 2-1 تقسیم بندی هتلها بر اساس نوع خدمات.. 24

    شکل 2-2 صفحه ای از پایگاه الکترونیکی Hotelyar.com قسمت جستجوی هتل. 32

    شکل 2-3 مدل مفهومی کیفیت پایگاه الکترونیکی، رضایت مشتری و تصمیم خرید 37

    شکل2-4 چهارچوب مفهومی عملکرد پایگاه الکترونیکی هتل ها 38

    شکل 2-5 ارتباط بین کاربر و پایگاههای الکترونیکی هتلها 43

    شکل 3-1 نقشه استان یزد به تفکیک شهرستانها ( 1393) 47

     

    منابع فارسی

    اینسکیپ، ادوارد، ترجمه محمود حسن پور، سعید داغستانی، برنامه ریزی گردشگری رویکردی یکپارچه و پایدار به برنامه ریزی و توسعه ی گردشگری، تهران، انتشارات مهکامه، 1391

    ببی، ارل، روش های تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه رضا فاضل. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت ). جلد اول. چاپ پنجم، 1387

    بوهالیس، دیمیتریوس، گردشگری الکترونیکی-فناوری اطلاعات برای مدیریت راهبردی گردشگری، ترجمه گروهی دانشجویان کارشناسی ارشد، تهران، انتشارات پندار پارس، چاپ دوم 1386

    پاپلی یزدی، محمد حسین، سقایی،مهدی، گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، تهران، انتشارات سمت، 1385

    ترشیزیان، پریوش، نقش ICT در توسعه گردشگری ایران، همایش گردشگری و توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، 1390

    حافظ نیا، محمد رضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ هفدهم، 138

    حسنی، فرنود، اصول مدیریت وب سایت، انتشارات انستیتو ایز ایران، تهران، 1387

    حیدری چیانه، رحیم، مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوم 1389

    دواس، دی. ای، پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی، 1383

    دهقان، محمد حسین، یزد پردیس کویر، تهران یزدا، 1389

    رفیع­پور، فرامرز، کند و کاوها و پنداشته­ها. تهران: شرکت سهامی انتشار. چاپ چهاردهم، 1383

    رنجبران، بهرام، زاهدی، محمد، شناخت گردشگری، اصفهان، انتشارات چهارباغ، چاپ دهم 1390

    زارعیان، کامران، محمد علی رجایی، شبنم قلمی، مریم هاتفی، الزامات توسعه پایدار گردشگری الکترونیکی و نقش آن در صنعت هتلداری، همایش گردشگری و توسعه پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، تیر ماه 1390

    زنده دل، حسن و دستیاران، استان یزد، تهران، نشر ایرانگردان، 1377

    ساروخانی، باقر، روش­های تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. جلد اول. چاپ چهارم، 1382

    ساعی ارسی، ایرج، مهارتهای نوشتاری پژوهش در علوم اجتماعی، تهران، انتشارات بهمن برنا، چاپ دوم، 1390

    ساعی، علی، تحلیل آمار در علوم اجتماعی با نرم افزار اس پی اس اس (درآمدی بر روش های تحقیق اجتماعی)، نشر کیان مهر، چاپ سوم، 1386

    سلیجر، هربرت دبلیو و النا شوهامی، روش­های پژوهش در زبان دوم. ترجمه خلیل میرزایی و حمیدرضا فاطمی­پور. تهران: ارسباران، 1378

    شیفر، ریچارد ال و دیگران، آمارگیری نمونه­ای. ترجمه کریم منصورفر. تهران: سمت، 1382

    ضرغام بروجنی، حمید، برنامه ریزی توسعه جهانگردی رویکردی همپیوند و پایدار، تهران، انتشارات مهکامه، چاپ دوم 1391

    فرزانه فر، حامد، طراحی و پیاده سازی وبسایتهای هتل، پایان نامه کارشناسی، دانشکده کامپیوتر، دانشگاه یزد، 1385

    فریبرزی الهام، رضا فریبرزی، تجارت الکترونیک و برنامه نویسی در بورس فارکس، مشهد، نشر تمرین، 1389

    طالب، مهدی، شیوه­های عملی مطالعات اجتماعی. تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، 1380

    طباطبایی، محمود، تکنیک های خاص تحقیق. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. چاپ سوم، 1381

    علی اکبری، اسماعیل، جغرافیای گردشگری ایران، تهران، انتشارات سمت، 1391

    کارگر، بهمن، توسعه شهرنشینی و صنعت گردشگری در ایران، تهران، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، 1386

    کرلینجر، فرد. ان، مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ترجمه حسن­پاشا شریفی و جعفر نجفی­زند. تهران: انتشارات آوای نور، 1377

    کلانتری، خلیل، پردازش و تحلیل داده­ها در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی. تهران: انتشارات شریف، 1385

    کیوی، ریمون و لوک وان کامپنهود،  روش تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه عبدالحسین نیک­گهر. تهران: توتیا. چاپ سوم، 1377

    گودرزی، سعید، کاربرد آمار در علوم اجتماعی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری انتشارات جامعه شناسان، 1388

    گی، چاک . وای، جهانگردی در چشم انداز جامع، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم 1382

    مدهوشی، مهرداد، صفاری نژاد، میثم، وب سایتهای تجارت الکترونیکی در ایران: استراتژی ها و مدل ها، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 30، بهار 1383، 159-184

    نگهبان، علیرضا و فریدا مستجابی، SPSS 11.0.  تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، 1382

    وبسایت مرکز آمار ایران، بازیابی تابستان 1393

    وبسایت اداره کل مبراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، بازیابی پاییز 1392

    وبسایت استانداری یزد، سیمای استان یزد، بازیابی: پاییز 1392

    هومن، حیدرعلی، شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: پارسا. چاپ پنجم، 1383

    منابع لاتین

    Bai, Billy, Law, Rob, Wen, Ivan, (2008), The impact of website quality on customer satisfaction and purchase intentions: Evidence from Chinese online visitors, International Journal of Hospitality Management 27, 391-402

    Buhalis D, Law R., (2008), Progress in information technology and tourism management: 20 years and 10 years after the internet - the state of eTourism research, Tourism Management 29(4): 609-623.

    Cassedy, K., (2001), Know your online customer forrester research creates technologies, HSMAI Spring, 18–22.

    Chaiprasit, Kemakorn, Jariangprasert, Nittaya, Chomphunut, Apichart, Naparat, Damrongsak, Jaturapataraporn, Jairat, (2011), Tourism Expectations Tward Travel And Tourism Websites In Thiland, International  Business & Economics Research Journal, vol (10), nom. 3, 41-50

    Cheung, Catherine, Hu, Tao andLaw, Rob, (2009), Does the Usability Experienced Performance of Travel Websites in China Meet Users' Expectation?, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 14: 3, 255 — 266

    Chiang, Leong Choon,(2003), Effectiveness of the hotel websites in Singapore: A perspective from Business-to-Business (B2B) organisations, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 8: 2, 38 — 47

    Chung, Tony, Law, Rob, (2003), Developing a performance indicator for hotel websites, Hospitality Management 22, 119-125

    Connolly, D. J., Olsen, M. D., & Moore, R. G., (1998), The Internet as a distribution channel, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 39(4), 42–54.

    Gregory, S., & Breiter, D. (2001). Leveling the playing fields: E marketing’s impact on lodging operations. Journal ofHospitality&LeisureMarketing, 7(4),45–60.

    Gyehee Lee, Liping A. Cai, Joseph T. O'leary, (2006), An analysis of brand-building elements in the US state tourism websites, Tourism Management 27, 815-828

    Hashim, N. H., Murphy, J., & Law, R., (2007), A review of hospitality website design frameworks, Information and communication technologies in tourism  219–229

    Jeong, M., Oh, H., & Gregoire, M., (2001), An Internet marketing strategy study for the lodging industry, American Hotel & Lodging Foundation.

    Jeong, Miyoung andChoi, Jiyoung, (2005), Effects of Picture Presentations on Customers’ Behavioral Intentions on the Web, Journal of Travel & Tourism Marketing, 17: 2, 193 - 204

    Kasavana, Michael L. and Singh, A. J.(2001), 'Online Auctions', Journal of Hospitality Marketing & Management, 9: 3, 127 - 140

    Kim, Sungsoo, Mattila, Anna S., (2011), An examination of electronic video clips in the context of hotel websites, International Journal of Hospitality Management 30, 612–618

    Ku, Edward C. S. and Fan, Yi Wen(2009), The decision making in selecting online travel agencies: an application of analytic hierarchy process, Journal of Travel & Tourism Marketing, 26: 5, 482 — 493

    Law, R., & Leung, R. (2000), A study of airlines’ online reservation services on the Internet, Journal of Travel Research, 39(2), 202–211.

    Law, Rob and Wong, Rachel,(2010), Analysing Room Rates and Terms and Conditions for the Online Booking of Hotel Rooms, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 15: 1, 43 — 56

    Law, Rob, Qi, Shanshan and Leung, Bonnie, (2008), Perceptions of Functionality and Usability on Travel Websites: The Case of Chinese Travelers, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 13: 4, 435 — 445

    Law, Rob and Huang, Truman, (2006), How do travelers find their travel and hotel websites?, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 11: 3, 239 — 246

    Law R, Qi S, Buhalis D., (2010), Progress in tourism management: a review of website evaluation in tourism research, Tourism Management 31(3): 297–313

    Meuter, M.L., Ostrom, A.L., Roundtree, R.I., Bitner, M.J., (2000), Self-service technologies: understanding customer satisfaction with technology-based service encounters. Journal of Marketing 64 (July), 50–64.

    Murphy, J., Forrest, E.J., Wotring, C.E., Brymer, R.A., (1996), Hotel management and marketing on the Internet, Cornell Hotel & Restaurant Administration Quarterly 37 (3), 70–77.

    Rong, J., Li, G., Law, R., (2009), A contrast analysis of online web service perchasers and browses, intenational Journal of Hospitality Management 28. 466-478

    Schmidt, S., Serra Cantallops, A., Pizzutti dos Santos, C., (2008), The characteristics of hotel websites and their implications for website effectiveness. International Journal of Hospitality Management 27 (4), 504–516.

    Sheldon, P. J., (1993), Destination information systems, Annals of Tourism Research, 20, 633–649.

    Shanker, Deepthi, (2008), ICT and Tourism: Challenges and opportunities,  Conference on Tourism in India- Challenges ahead, May 15-17

    Sigala, Marianna, (2005), integrating customer relationship management in hotel operations: managerial and operational implications.

    Siguaw, J. A., Enz, C. A., & Namasivayam, K., (2000), Adoption of information technology in US hotels: Strategically driven objectives, Journal of Travel Research, 39(2), 192–201

    Werthner, H. & Ricci, F., (2004), E-Commerce and Tourism, Communication of the ACM, 47 (12), 101-105.

    Wu, J. J., & Chang, Y. S., (2005), Towards understanding members’ interactivity, trust, and flow in online travel community, Industrial Management & Data Systems, 7(105), 937–954.

    Wong, James, Law, Rob, (2005), Analyzing the intention to purchase on hotel websites: a study of travelers to Hong Kong, Hospitality Management 24, 311-329

    Woo Gon Kim, Xiaojing Ma, Dong Jin Kim, (2006), Determinants of Chinese hotel customers' e-satisfaction and purchase intentions, Tourism Management 27, 890-900

    Yeh, Ronnie J., Leong, Jerrold K., Blecher, Lee andHu (Tim) , Wei-Tang, (2005), Analysis of Ecommerce and information technology applications in hotels: Business travelers' perceptions , Asia Pacific Journal of Tourism Research, 10: 1, 59 - 83

     


موضوع پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, نمونه پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, جستجوی پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, فایل Word پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, دانلود پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, فایل PDF پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, پروژه درباره پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط توسعه پایگاههای الکترونیکی در افزایش میزان گردشگران

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش بازاریابی چکیده امروزه فناوری اطلاعات بر تمامی حوزه های مختلف زندگی و محیط کسب و کار تاثیر گذار بوده و موجب تحول ، تسریع و تسهیل امور شده است . این تاثیر بر صنعت گردشگری بعنوان یکی از اشتغالزاترین صنایع دنیا نیز کاملا مشخص است . یکی از ساده ترین راه هایی که می توان توسط آن میزان گردشگران داخلی وخارجی را ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ­ي مديريت اجرايي دي ماه  1390 چکيده رشد روزافزون فناوري اطلاعات از يک سو، پيچيدگي سازمان هاي امروزي از سوي ديگر اين سازمان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی(M.A) چکیده امروزه فناوری اطلاعات به عامل مهمی در توسعه آینده صنعت خدمات مالی و خصوصا شرکت ها و کسب و کار های کوچک، تبدیل شده است. تحولات تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به میزان قابل توجهی به رشد و سود آوری موسسات مالی در سراسر جهان، کمک کرده است. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر عمکلرد مالی در کسب و کار های کوچک می پردازد. در این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MA) چکیده فارسی: تجارت نوین نیازمند ابزارها و زیر ساخت های مناسبی برای گسترش فرآیندهای اقتصادی است.هنگامی که از پیوند میان فناوری اطلاعات و ارتباطات با امورمختلف صحبت میکنیم، پیوند میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و بانکداری یکی از ملموس ترین و بدیهی ترین نکاتی است که به ذهن متبادر می شود.این تحقیق نیز بطورموردی به رابطه بکارگیری فناوری ...

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي گرايش تحول بهمن 1390 چکيده: از جمله مباحثي که در چند دهه اخير، کتب و مقالات زيادي را به خود اختصاص داده است ، پرداختن به موضوع فناوري اطلاعات

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی گرایش چکیده هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و گسترش فرصت های برابر آموزشی در آموزش و پرورش استان مازندران بود که به شیوه پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری را کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان مازندران تشکیل می داد. برای این منظور سه اداره آموزش و پرورش در مرکز، شرق و غرب استان در نظر گرفته شد. ...

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع مهر 1391 شناسايي ارزش[1] مشتريان، از مولفه‌هاي اصلي موفقيت در فروشگاه‌ هاي مختلف مي‌باشد که امروزه مورد توجه بيش از پيش قر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت دولتی گرایش: تحول چکیده این پژوهش با هدف تعیین نقش سیستم های اطلاعاتی درایجاد قابلیت های سازمانی در صنایع کوچک ومتوسط شهرصنعتی کاوه در سال 1393 صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده­ها توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 200 نفر از مدیران و متصدیان کامپیوتر در شرکت های شهر ...

پايان نامه جهت اخذ کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تابستان 1392 چکيده: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بکارگيري فناوري اطلاعات با رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه اروميه انجام گرفت

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تحول چکیده امروزه سازمانها یا به عبارت گسترده تر کسب و کارها با چالش های بسیاری از قبیل جهانی شدن، زنجیره ارزش برای رقابتی شدن کسب و کار، تغییرات فناوری و .... مواجه شده اند (الریچ،1388). و با توجه به محیط رقابتی، لازم است در صدد ایجاد بستر های مناسب برای مدیریت اثربخش منابع انسانی باشند. این تغییرات در حوزه منابع انسانی موجب تغییر انتظارات ...

ثبت سفارش