پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران

word 490 KB 29921 147
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی گرایش 

    چکیده

    هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و گسترش فرصت های برابر آموزشی در آموزش و پرورش استان مازندران بود که به شیوه پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری را کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان مازندران تشکیل می داد. برای این منظور سه اداره آموزش و پرورش در مرکز، شرق و غرب استان در نظر گرفته شد. حجم نمونه با توجه به جدول تعیین حجم نمونه گرجسی و مورگان برابر با 361 نفر بود که به منظور کاهش خطا، این تعداد به 400 نفر افزایش داده شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای بود. برای سنجش متغییرهای تحقیق از پرسشنامه های محقق ساخته ی فناوری اطلاعات و فرصت های برابر آموزشی استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با نظر اساتید و خبرگان مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها با آزمون مقدماتی مورد سنجش قرار گرفت. میزان پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای فناوری اطلاعات برابر با 81/0 و برای پرسشنامه فرصت برابر آموزشی برابر با 89/0 حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس داده های آماری و با نرم افزار spss صورت گرفت. برای مشخص نمودن همبستگی متغیرهای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی پیرسن استفاده گردید. برای بررسی تاثیر متغیرها و نیز آزمون پیش بینی از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. در نهایت با تحلیل مسیر مدل نظری تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین بکارگیری فناوری اطلاعات و گسترش فرصت های برابر آموزشی در آموزش و پرورش استان مازندران همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. بین بکارگیری فناوری اطلاعات و حداکثر سازی، برابرسازی و نخبه پروری در آموزش و پرورش استان مازندران نیز، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین دسترسی به منابع اطلاعاتی و مواد آموزشی، آموزش از راه دور و نمایش تصویری محتوای درسی به میزان 43 درصد بر گسترش فرصت های برابر آموزشی در استان اثرگذار هستند. در این میان تاثیر نمایش تصویری محتوای درسی بیشتر است. همچنین نتایج حاصل از جدول توافقی نشان داد که مدارس مستقر در غرب استان به لحاظ توسعه و رشد فرصت های برابر آموزشی نسبت به مناطق مستقر در شرق و مرکز استان مازندران، در وضعیت بهتری قرار دارند.

    کلمات کلیدی : فرصت برابر آموزشی، نخبه پروری، سازنده گرایی، فناوری اطلاعات، شکاف دیجیتالی

    امروزه مسائل عمده اجتماعی را که تعلیم و تربیت با آن مواجه است، بدون درنظر گرفتن اطلاعات جدید و فناوری ارتباطات نمی توان مورد بحث قرار داد. مشکل صرفا در امر تدریس نیست بلکه مشکل اصلی توجه کلی به چگونگی دسترسی به دانش است. لذا موضوع اطلاعات و فناوری و پیش بینی تاثیر آن بر دانش و آموزش در آینده بسیار مهم است.

    اختراعات تاثیرگذار در قرن بیستم مثل رادیو، تلویزیون، سیستم های ضبط صدا و تصویر، کامپیوتر، فرستنده های رادیویی و کابلی یا ماهواره ای صرفا جنبه تکنولوژیکی ندارند، بلکه ویژگی منحصربه فرد آنها اقتصادی و اجتماعی بودن آنهاست. اکثر این تکنولوژی ها به قدری کوچک و ارزان شده است که به بیشتر خانه ها در کشورهای صنعتی راه یافته اند و نیز مورد استفاده جمع کثیری در کشورهای در حال توسعه قرار گرفته اند. همه جوامع امروزی تا حدی جوامع اطلاعاتی هستند. جوامعی که در آنها توسعه تکنولوژیکی باعث شده است محیطی فرهنگی و آموزشی پدید آید. این محیط قادر است منابع دانش و یادگیری را دگرگون کند. یکی از خصیصه های این تکنولوژی ها پیچیدگی روزافزون آنها و گسترش امکاناتی است که فراهم می کنند.

    باید توجه کرد که استفاده از فناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای مقاصد آموزشی پدیده تازه ای نیست. مثلا رادیوی آموزشی قبل از جنگ جهانی اول به وجود آمد. آنچه در گذر زمان تغییر یافته است، نه تنها وسعت تکنولوژی ها مورد استفاده و پیچیدگی آنهاست بلکه در جذب مخاطبان خارج از نظام رسمی تعلیم و تربیت، شامل کودکان قبل از دبستان و کل بزرگسالان است (گزارش کمیسیون بین المللی یونسکو، 1376). پس تاثیر فناوری بر شیوه یادگیری اجتناب ناپذیر است.

    پیشرفت های جهانی در فناوری اطلاعات باعث گسترش سریع فرصت های یادگیری و دسترسی به منابع تحصیلی و آموزشی شده است. به گونه ای که این امر با ابزارها و روش های سنتی اصولا غیرقابل تصور بوده و بکارگیری این فناوری نه تنها باعث تسهیل و تسریع فراوان در امر تعلیم و تربیت و نیز مدیریت موثر در نظام های آموزشی گردیده است، بلکه باعث شد که در مفاهیم سیاسی بسیار متداول در نظام های آموزش نیز تحولات شگرفی حاصل شود (رعنایی، 1385: 4).  فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به عدالت آموزشی و اینکه این فناوری فرصت های برابر برای یادگیرندگان فراهم نماید به عنوان غایت نگاه کند و آنرا مدنظر قرار دهد. استفاده از این فناوری به منظور از بین بردن استانداردسازی (عدم توجه به تفاوتهای فردی) در آموزش است و سعی می کند که به تفاوتهای فردی یادگیرندگان توجه نماید (همان: 5).

    بنابراین فناوری های ارتباطات و اطلاعات بدون شک می توانند وسایل واقعی ارتباط با آموزش غیر رسمی را که یکی از مهم ترین نظام های اراده دانش در جامعه یادگیری هستند فراهم آورند. جامعه ای که در آن مراحل مختلف فرایند یادگیری یکسره مورد بازاندیشی قرار می گیرد. تحول این فناوریها که استفاده ماهرانه از آن توسعه و پیشرفت مداوم دانش را ممکن می سازد باید به بازنگری نقش و وظیفه نظام های تعلیم و تربیت در زمینه آموزش مادام العمر منتهی گردد. ارتباطات و تبادل دانش و اطلاعات از این پس دیگر تنها مرکز رشد فعالیت بشری نخواهد بود، بلکه مقوله ای خواهد شد که به تکامل شخصی در زمینه شیوه های جدید زندگی اجتماعی کمک خواهد کرد. پس باید همه استعدادهای بالقوه فناوری اطلاعات را در خدمت آموزش و پرورش قرار داد. از این حیث این تحقیق سعی دارد با بررسی دقیق نشان دهد که رشد و توسعه فناوری اطلاعات چه نقش و تاثیری در کاهش نابرابری های آموزشی در استان مازندران می تواند داشته باشد.

    1-2-بیان مساله

    پیرامون مفهوم عدالت در طول تاریخ نظریه های گوناگونی تبیین شده است . فیثاغورث عدالت را رعایت حقوق افراد مطابق استعداد های طبیعی آن ها می داند؛ از نظر سقراط عدالت رعایت نوعی تناسب و هماهنگی است؛ از دیدگاه افلاطون عدالت نوعی تناسب و تعادل در امور است؛ به زعم رواقیون همه انسانها برابرند (جمشیدی،1379،ص13). بحث عدالت و عدالت اجتماعی سال هاست که ذهن اندیشمندان را به خود مشغول کرده است. در این میان صحبت از نابرابری های فرصت های آموزشی و عدالت آموزشی همواره مورد توجه بوده است.

    نابرابری های آموزشی و عدالت اجتماعی، مفاهیمی هستند که همانند دو روی یک سکه، واقعیتی را به نام میزان دسترسی دانش آموزان طبقات، جنسیت ها، نژادها، فرهنگ ها و مناطق متفاوت را به تحصیل تعریف می کنند. به عبارت دیگر، افزایش هر روی سکه، موجب کاهش روی دیگر آن خواهد شد. با این وصف، چنانچه جامعه ای بخواهد در جهت بسط عدالت آموزشی حرکت کند، ناگزیر است نابرابری فرصت های آموزشی را کاهش دهد. این ضرورت به عنوان یک حرکت اصلاحی، همواره مورد توجه دست اندرکاران آموزشی و صاحبنظران کشورهای گوناگون بوده است (دهقان، 1383، ص 24). ایجاد فرصت های برابر آموزشی به معنای از بین بردن موانع و مشکلات آموزشی است. در این راستا یکی از موانع جدی برای تحقق هدالت آموزشی، کمبود امکانات مادی پیشرفت در بعد تحصیلی است که کلمن از آن با تعبیر "فراهم کردن امکان آموزش یکسان برای کودکان" یاد می کند (بالانتین، 1995 به نقل از دهقان، 1383: 24).

    در سطحی وسیع تر، ابعاد غیر مادی امکانات و تسهیلات آموزشی برابر را می توان به حیطه هایی مانند ارزش ها، انگیزه ها و رغبت های تحصیلی برابر نیز تسری داد. واقعیت این است که در بسیاری از کشورها و از جمله جامعه خودمان، انگیزه ها، ارزش ها و رغبت ها به مثابه فرصت های برابر بین همه افراد به طور یکسان توزیع نشده اند. گاهی ایجاد این رغبت ها و انگیزه ها نیاز به ابزار و امکانات خاص دارد که با پیشرفت علم و فناوری در زمینه آموزش و پرورش منطبق باشد. یکی از این ابزارها استفاده از فناوری های ارتباطات و اطلاعات در زمینه ارتقای سطح آموزشی دانش آموزان است.

    تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات مهم ترین ابزارها و روش ها برای توانمند سازی جوامع در قرن جدید به شمار می رود و اهمیت آن به عنوان یک فرصت استثنایی برای جبران عقب ماندگی کشور های در حال توسعه و ورود به دوران فراصنعتی بر همگان آشکار است.

    فناوری اطلاعات وارتباطات، عبارت است ازفناوریهایی که فرد را درضبط، ذخیره سازی، پردازش، بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات، یاری می دهند. این اصطلاح شامل فناوری های نوین مانند رایانه، انتقال ازطریق دورنگار، و دیگر وسائل ارتباطی می شود. فناوری اطلاعات، روش کار ما را دگرگون کرده است و همچنین امور اقتصادی و اجتماعی، و حتی نحوه تفکر مارا تغییر داده است. امروزه، فناوری اطلاعات در مقایسه با وسائل ارتباط جمعی دامنه ای به مراتب وسیع تر دارد و امکاناتی را برای تغییر و پیش بینی  و دورنمای تازه ای را درزمینه توسعه ارائه می کند. فناوری اطلاعات موجب پخش سریع نظرات، بهبود درآموزش، علوم، مراقبتهای بهداشتی و فرهنگ می شود. فناوری اطلاعات ماشین کار تلقی می شود و ارتباطات محصول آن است. فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکدیگر وابسته هستند. بدون فناوری اطلاعات وارتباطات، ارتباط درسطح بین المللی و بین افراد غیرممکن خواهد بود. امروزه با دراختیارداشتن فناوری اطلاعاتی و ارتباطی مختلف و پیشرفته، امکان برقراری سریع ارتباط و تبادل سریع اطلاعات بیش ازپیش میسرگردیده است. افراد در هر کجا که باشند می توانند آخرین اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه ای دریافت می کنند. اما بی شک بیشترین تاثیر پدیدآمدن فناوری های اطلاعاتی  و ارتباطی برمحیط های آموزشی بوده است. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات درآموزش سبب شده است تا محیط آموزشی به سوی مجازی شدن سوق پیدا کند. این امرسبب می شود تا ارتباطات میان افراد به منظور آموزش و گسترش دانش به گونه ای فزاینده ازطریق رایانه امکان پذیر می شود. یادگیرنده باید دریادگیری مشارکت فعال داشته باشد و درباره اطلاعاتی که به دست می آورد یا منتقل می کند بحث کند و فناوری اطلاعات و ارتباط این امکان را برای یادگیرندگان فراهم می کند (ابراهیم آبادی، 1382: 20).

    طبق بررسی های صورت گرفته، توسعه فناوری اطلاعات بر عدالت آموزشی موثر بوده و بنابراین در بررسی زیر ساخت های آموزشی در این نوع جوامع چهار جنبه مختلف متاثر از فناوری اطلاعات مورد ارزیابی قرار می گیرد که شامل محور زمان و مکان و جنبه های کمی و کیفی آموزش خواهد بود. به عبارت دیگر ابزار و لوازم، دوره های آموزشی، منابع آموزشی و نیروی انسانی آموزش گیرنده و آموزش دهنده همگی در راستای این چهار محور دچار تغییراتی می شوند. در بعد زمانی وقتی از توسعه آموزش در یک جامعه دانایی محور صحبت می کنیم استانداردها و متد هایی مد نظر خواهد بود که جریان آموزش را در مسیری هدفدار و با تکیه بر اصول و امکان سنجی ها و نیاز سنجی ها در هر دوره زمانی و برای هر شرایط سنی تامین نماید. روند یکنواخت و هدفدار در این نوع از آموزش ها از جریان های مقطعی و بدون برنامه جلوگیری می کند و آموزش را در بالاترین سطح کیفی و با بیشترین راندمان در اختیار دانش پذیران قرار می دهد. همچنین وقتی در بعد توسعه مکانی به جریان توسعه آموزشهای مبتنی بر دانایی محوری بپردازیم مطالعه و گزینش سیستم های آموزشی با تکیه بر اصول و فناوریهای نوین در امر آموزش امری ناگزیر است. از بعد کمی، تعداد و در واقع تنوع مدل های آموزشی و از بعد کیفی سطح علمی مورد توجه قرار می گیرد. در همه این موارد آنچه مهم است تلاش برای ایجاد تطابق بین نیازهای جامعه و دوره های آموزشی است (دلورز[1]، 1387: 361).

     البته از منظر عدالت آموزشی و توسعه نیز می توان نقش جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات را مؤثر دانست. در واقع در راه رسیدن به جامعه ای که در آن همگان بتوانند اطلاعات و دانش را خلق کنند، به آن دسترسی داشته باشند، آن را به کارگیرند و به اشتراک بگذراند و افراد قادر شوند در ارتقاء توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی خویش، به طور کامل استعدادهای خود را محقق سازند، آموزش و پرورش محور اصلی است. نیدو (2006) بکارگیری فناوری اطلاعات در امر آموزش را منوط به دسترسی بیشتر به منابع اطلاعاتی و مواد آموزشی، آموزش از راه دور و نمایش موضوع و محتوای درسی از طریق وسیله های الکترونیکی بیان می دارد و معتقد است سیستم دانشگاهی و فراگیرندگان آموزش عالی بیشترین بهره را می توانند از این تکنولوژی ببرند. وی حتی آموزش از راه دور یا آموزش مجازی را برای روستائیان و مدرسین و دانش آموزانی که در مناطق دوردست زندگی می کنند بسیار موثر می داند (سیاری و همکاران، 1391).

    به طور کلی در بحث عدالت آموزشی، بیش از همه بر برابری فرصت های آموزشی و پرورشی در نظام تعلیم و تربیت تاکید شده است. همچنین افزایش تعامل بین دانش آموزان و معلمان و تسهیل ارتباط بین دانش آموزان و محتوای درسی، به مدد به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب بالا رفتن انگیزه و رغبت تحصیلی دانش آموزان می گردد (رعنایی، 1385). بازده این فرایند کشف خلاقیت و نوآوری در کودکان و نوجوانان و انعطاف پذیری در یادگیری است که به نظر اکثر محققان نتیجه آن در نهایت به نفع اجتماع و پیشرفت کشور می باشد.

     مفهوم برابری فرصت های آموزشی مفهومی است نسبی که به تبع شرایط اجتماعی،اقتصادی، سیاسی، فرهنگی جامعه در حال تغییر است و تاکنون سه شکل مشخص به خودگرفته است : برابری فرصت های آموزشی به معنی درونداد مساوی، برابری فرصت های آموزشی به معنی فرآیند مساوی و برابری فرصت های آموزشی به معنی برونداد هنگامی که از نابرابری یا برابری فرصت صحبت می شود (جوادی، 1378). گاتمن (2010) برابری فرصت های آموزشی به سه بعد حداکثرسازی، برابرسازی و نخبه پروری تقسیم بندی می کند و معتقد است که دولت وظیفه دارد این فرصت برابر با این شاخص ها را برای دانش آموزان مهیا سازد (فرگوسن، 1998: 3).

    برابر اعلام یونسکو (2009)، گزارش ها نشان می دهد که جوامع در حال تغییر از جوامع صنعتی به جوامع اطلاعاتی هستند که در آنها ایجاد و توزیع دانش در درجه اول اهمیت قرار دارد. با چالش هایی که به واسطه تأمین اهداف توسعه قرن بیست ویکم و اهداف آموزش برای همه، فرا روی جامعه بین الملل قرار گرفته است، فرض نمودن اینکه، توزیع معمول آموزش کیفیت و فرصت های آموزشی برابر برای همه را تا سال 2015 تأمین می کند، غیر واقع گرایانه است (یونسکو، 2009: 11).

    در طی دهه گذشته سیلی از کاربردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تمام جنبه های جامعه جاری شده است. بنابراین مشاهده افزایش علاقمندی و سرمایه گذاری که در راستای استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مقوله آموزش انجام می گیرد تعجب بر انگیز، نخواهد بود (ژانگ، 2004: 1 به نقل از یعقوبی و همکاران، 1387).

     

    [1] - Dlverz

    Abstract

    The main goal of this research is to study the relation between using information technology and the development of equal educational opportunities in education and culture organization in Mazandaran province. The statistic society is all of the employees who work in education and culture organization in Mazandaran. To this end, three organizations in the center, east and west of the province has been considered.The samples size was equal to 361 persons regarding the Morgan and George’s table. The size is increased to 400 to reduce the failure. The samples are gathered using the clustering method. To assess the research variables, the questionnaires are applied which are related to information technology as well as the equal educational opportunities.The justifiability of the questionnaires has been approved by supervises and experts and their perpetuity is examined using the preliminary test. The perpetuity level is 0.81 for information technology and is equal to 0.89 for educational questionnaire. The data analysis is carried out using the statistical information and with SPSS software. The Pierson correlation ratio test is used to study the correlation between the research variables. To assess the effect of variables and in order to prediction, the multi-variable regression has been utilized. Finally, using an analytical approach, the research model is explored.The gained results showed that there is a positive and reasonable correlation between applying the information technology and development of equal educational opportunities in Mazandaran province. Meanwhile, there is a positive and reasonable correlation between applying information technology and the maximization, equalization and elitism.

    Moreover, accessing to the information resources and educational materials, the remote teaching and visual illustration of the educational contents can affect the equal educational opportunities at the level of 43 percent. Among the above-mentioned factors, the effect of showing the visual educational contents is more considerable.The results also show that the schools which are located in the west of Mazandaran are placed in a better position compared to the schools which are located in center and east regions of Mazandaran.

    Keywords: equal educational opportunities, elitism, creativeness, information technology, digital crack

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                      صفحه

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه----------------------------------------------------------2

    1-2-بیان مساله------------------------------------------------------ 3

    1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق------------------------------------------- 8

    1-4-اهداف تحقیق--------------------------------------------------- 9

    1-5-سوال های تحقیق------------------------------------------------ 9

    1-6-فرضیه های تحقیق----------------------------------------------- 10

    1-7-تعریف واژه ها و اصطلاحات به صورت مفهومی-------------------------- 10

    1-8-تعریف عملیاتی متغییرها -------------------------------------------12

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1-مروری بر مبانی نظری-------------------------------------------- 18

    2-1-1-انواع نابرابری های آموزشی-------------------------------------- 18

    2-1-1-1- نابرابری های آموزشی مبتنی بر تفاوت طبقاتی-----------------------  19

    2-1-1-2- نابرابری آموزشی مبتنی بر تفاوت جنسی--------------------------- 21

    2-1-1-3- نابرابری های آموزشی مبتنی بر تفاوت فرهنگی---------------------- 24

    2-1-1-4-نابرابری های مبتنی بر تفاوت قومی-------------------------------25

    2-1-2-نابرابری فرصت های آموزشی و زمینه های خانوادگی-------------------- 26

    2-1-3-برابری فرصت های آموزشی------------------------------------- 28

    2-1-3-1- فناوری اطلاعات و برابری فرصت های آموزشی--------------------- 30

    2-1-3-2- نابرابری فرصت های آموزشی و شکاف دیجیتالی------------------- 31

    2-1-3-3-شکاف دیجیتالی و فرصت ها و تهدیدهای آموزشی------------------ 35

    2-1-3-3-1-فرصت ها-------------------------------------------- 35

    الف) برابری فرصت ها ، عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری فضایی--------------- 35

    ب) تمرکززدایی-------------------------------------------------- 35

    ج) افزایش مشارکت و قدرت تصمیم گیری در مناطق محروم-------------------  35

    2-1-3-3-2-تهدیدها--------------------------------------------- 36

    الف) افزایش شکاف دیجیتالی---------------------------------------- 36

    ب) تقسیم کار نابرابر بین مناطق شهری و روستایی-------------------------- 37

    ج) تمرکزگرایی-------------------------------------------------- 37

    د) افزایش احساس نابرابری و مهاجرت به مرکز---------------------------- 38

    ه) افزایش اشتغال تخصصی و بیکاری عمومی -----------------------------38

    2-1-4-کاربرد آموزشی فناوری اطلاعات --------------------------------38

    2-1-4-1-آموزش از راه دور---------------------------------------- 40

    2-1-4-1-1-تاریخ مختصر آموزش از راه دور------------------------------ 40

    2-1-4-1-2-اصول آموزش از راه دور----------------------------------- 41

    2-1-4-1-3-مزایای آموزش از راه دور---------------------------------- 43

    2-1-4-1-4-رسانه­های نوین و نقش آنان در آموزش از راه دور----------------- 44

    الف) کامپیوتر و آموزش--------------------------------------------- 45

    ب) اینترنت----------------------------------------------------- 51

    2-1-5-آموزش و یادگیری الکترونیکی---------------------------------- 53

    2-1-5-1-مزایای آموزش الکترونیکی----------------------------------- 54

    2-1-5-2-محدودیت­های آموزش الکترونیکی----------------------------- 56

    2-1-6-یادگیری الکترونیکی---------------------------------------- 57

    2-1-6-1-خصوصیات یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات-------------------- 57

    2-1-6-2-انواع یادگیری الکترونیکی---------------------------------- 58

    2-1-6-3-مزایای یادگیری الکترونیکی--------------------------------- 59

    2-1-7-چندرسانه­ای آموزشی--------------------------------------- 60

    2-1-7-1-مزایای چندرسانه­ای در آموزش ------------------------------61

    الف) استفاده از حواس چندگانه برای یادگیری--------------------------- 61

    ب) تمرین بیشتر برای رسیدن به حد تسلط------------------------------ 61

    ج) تسهیل مشارکت میان دانش آموزان ---------------------------------61

    د) کمک به دانش آموزان برای ایجاد ارتباط بین مفاهیم--------------------- 62

    ه) انعطاف پذیر بودن برنامه در مقابل نیاز یادگیرندگان---------------------- 62

    و) برقراری تعادل و رابطه­ی دوسویه با کاربر---------------------------- 62

    2-1-8-چهارچوب نظری تحقیق ------------------------------------62

    2-1-8-1-نظریه ی کارکردگرایی------------------------------------ 62

    2-1-8-2-نظریه تضاد------------------------------------------- 64

    2-1-8-3-شواهد تجربی----------------------------------------- 65

    2-1-8-4-نظریه های انتقادی ملهم از مارکسیسم -------------------------67

    2-1-8-5-رویکرد سازنده گرایی و نقش آن در تحول محیط های یادگیری-------  68

    2-1-8-5-1-مبانی سازنده گرایی----------------------------------- 71

    2-1-8-5-2-مفروضات سازنده گرایی-------------------------------- 71

    2-1-8-5-3-سازنده گرایی و طراحی آموزشی-------------------------- 72

    2-1-8-5-4-نقش زبان در یادگیری دانش----------------------------- 72

    2-1-8-5-5-سازنده گرایی اجتماعی--------------------------------- 73

    2-1-8-6-نظریه های برابری فرصت های آموزشی و فناوری اطلاعات----------77

    2-1-8-6-1-گاتمن-------------------------------------------- 77

    2-1-8-6-2-سایر آرای نظری------------------------------------- 78

    2-1-9-جمع بندی چهارچوب نظری-------------------------------- 79

    2-1-10-مدل نظری تحقیق--------------------------------------- 81

    2-2-پیشینه تحقیق--------------------------------------------- 81

    2-2-1-تحقیقات داخل کشور------------------------------------- 81

    2-2-2-تحقیقات خارج از کشور----------------------------------- 85

    2-2-3-تحلیل و جمع بندی تحقیقات-------------------------------- 87

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق

    3-1-روش تحقیق--------------------------------------------- 91

    3-2-جامعه آماری--------------------------------------------- 91

    3-3-حجم نمونه و روش نمونه گیری------------------------------- 92

    3-4-ابزار اندازه گیری------------------------------------------ 92

    3-5-روایی و پایایی------------------------------------------- 93

    3-6-توصیف و تحلیل داده ها------------------------------------ 94

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1-آمار توصیفی -------------------------------------------- 96

    4-2-آمار استنباطی-------------------------------------------- 104

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    5-1-خلاصه یافته ها-------------------------------------------- 116

    5-2-بحث و نتیجه گیری----------------------------------------- 118

    5-3-پیشنهادهای تحقیق----------------------------------------- 123

    5-3-1-پیشنهادهای علمی---------------------------------------- 123

    5-3-2-پیشنهادهای پژوهشی-------------------------------------- 124

    منابع------------------------------------------------------- 125

    پیوست-----------------------------------------------------131

    چکیده انگلیسی----------------------------------------------- 134

    منبع:

     

     منابع فارسی

    1-ابراهیم‌آبادی، حسین (1382). ارزیابی ملی از اجلاس‌های عالی جهان درباره جامعه اطلاعاتی،تهران : نشرهدف.

    2-ابراهیم زاده، عیسی (1383). ضرورت رویکرد به نظام آموزشی باز و از راه دور، استفاده از فناوری های نوین در سازماندهی یاددهی و یادگیری)، پیک نور، شماره 1، صص 3-10.

    3-ابراهیمی، مهدی (1380). اینترنت، تهران : نشر کتابدار.

    4-ابراهیمی، سمیه؛ کرمی، مرتضی؛ آهنچیان، مرتضی و پگاه مسنن مظفری (1391). کاربست نظریه سازنده گرایی در آموزشهای مبتنی بر وب سازمانها: گامی به سوی مدیریت اثربخش منابع انسانی، نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین، استان گلستان، صص 7-1.

    5-ابراهیمی، صغری و غلامحسین حسین زاده (1387). نظریه سازنده گرایی و کاربرد آن در آموزش، فصلنامه مدارس کارآمد، شماره4، صص 34-24.

    6-احدیان، محمد (1384). مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران : نشر و تبلیغ بشری.

    7-احمدی، حسین و ویرجینیاری.م (1382). آموزش الکترونیکی، تهران : مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

    8-اردهائی، علی؛ حیدرآبادی، ابوالقاسم و نیر رستمی (1391). زمینه های خانوادگی نابرابری فرصتهای آموزشی، مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهر، جامعه شناسی مطالعات جوانان، شماره 1، دروه 1، صص 147-125.

    9-بابادی عکاشه، زهرا، شریف، سید مصطفی و عبدالرسول جمشیدیان (1387). تامین و گسترش برابری فرصتها و عدالت آموزشی در آموزش و پرورش استان اصفهان، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 37، صص 287-306. 

    10-بانی مهجور، محبوبه (1383). آموزش شیوه های نوین، آموزش و پرورش از راه دور در آموزش عالی، مجموعه مقالات اولین همایش ملی توسعه دانشگاه مجازی، دانشگاه مجازی، دانشگاه پیام نور کاشان، انتشارات مرسل.

    11-برزگر، کاظم؛ خضری، حسن و اعظم شیرجهانی (1392). پیدایش رویکرد سازنده گرایی و تحول در محیط های یادگیری، چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، صص 3-1.

    12-پور محمد باقر، لطیفه و الهه پور محمد باقر (1387). نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مراکز دانشگاهی، مجله فن آوری و آموزش، سال سوم، شماره 1، صص 74-68.

    13-توسلی، غلامعباس (1386). جامعه شناسی و آموزش و پرورش، تهران: نشر علم.

    14-جوادی، محمدجعفر(1378). نابرابر یهای آموزشی و ابعاد جامعه شناختی آن، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، شماره 3، صص 31-14.

    15-جمشیدی، محمدحسین (1379). رابطه حکومت مدنی و عدالت در فلسفه سیاسی اسلام، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 69، صص 115-95.

    16-حسینی مقدم، سیدامیر؛ صوفی، رضا و جلیل ثابتی مقدم (1381). اهمیت و نقش آموزش از راه دور، توسعه تحقیقات صنایع دفاع.

    17-دلوز، ژاک (1380). آموزش برای قرن بیستم و یکم، ترجمه سید فرهاد افتخارزاده، تهران: انتشارات عابد.

    18-دوران، بهزاد (1382). تأثیر فضای سیبرنتیک بر هویت اجتماعی، پایان نامه دکتری، تهران : دانشگاه تربیت مدرس.

    19-دهقان، حسین (1386). فرصت ها و تهدیدها برای آموزش و پرورش در مواجهه با نابرابری فضایی در فن آوری اطلاعات و ارتباطات، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 91، صص 164-125.

    20-دهقان، حسین (1383). انواع نابرابری های آموزشی، فصلنامه آموزش علوم اجتماعی، دوره8، شماره1، صص 49-42.

    21-رویسی، مرتضی رسول (1381). شکاف دیجیتالی، چالشی در برابر کشورهای در حال توسعه، اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 182-181، صص 205-188.

    22-ذاکری، اعظم (1383). ساخت پروژه ای چند رسانه ای، فصلنامه آموزش، سال سوم، شماره دهم.

    23-رضایی شریف آبادی، سعید (1373). شبکه کامپیوتری اینترنت در خدمت اطلاع رسانی، پیام کتابخانه، سال4، شماره 1و2، صص 97-125.

    24-رعنایی، مصطفی (1385). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عدالت آموزشی از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 86-85، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده شهید بهشتی.

    25-سیاری، حبیب ا...، لطفی پور، پیمان و اسماعیل کاظم پور (1391). تاثیر آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی، روانشناسی تربیتی، شماره 23، سال8، صص 26-1.

    26-سیف، علی اکبر (1389). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: نشر دوران.

    27-شاه جعفری، فرشته (1384). روش طراحی چند رسانه ای آموزشی برای ایجاد و افزایش انگیزه در فراگیران، رشد تکنولوژی آموزشی، دوره بیستم، شماره8. صص 16-20.

    28-شیخی، علی اکبر (1381). تبیین و ارزیابی دیگاه سازنده گرایی، تازه های علوم شناختی، سال4، شماره 3، صص 74-65.

    29-شیرمحمدی، مهدی و مهدی شامی (1382). ارایه برنامه ای جهت کاهش شکاف دیجیتالی میان مناطق شهری و روستایی، در مجموعه مقالات همایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.

    30-طیب، علیرضا (1379). تکنولوژی اطلاعات تهران: نشر سفیر.

    31-ضرغام، نصرت ا... (1371). آموزش از راه دور در جهان، مجموعه مقالات تخصصی آموزش از راه دور، تهران : انتشارات پیام نور.

    32-عبادی، رحیم (1383). یادگیری الکترونیکی و آموزش و پرورش، موسسه توسعه فناوری اطلاعات آموزش مدارس هوشمند.

    33-علی احمدی، علیرضا و حامد قلی زاده (1383). آموزش الکترونیکی و آشنایی با ویژگی ها و استانداردهای دانشگاه مجازی، فصلنامه مدیریت فردا، ویژه نامه فناوری اطلاعات و مدیریت آن، شماره1، صص 67-76.

    34-علاقه بند، علی (1380). جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران : نشرروان.

    35-فراهانی، ابوالفضل (1380). مقایسه عملکرد دانشجویان نظام حضوری و غیرحضوری و ارائه الگوی برنامه ریزی تربیت بدنی از راه دور، رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس.

    36-کاشی، محمد و داور شیخاوندی (1373). جامعه شناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی، تهران : نشر مرندیز.

    37-کرسلی، گرک (1386). یاددهی-یادگیری از طریق اینترنت، ترجمه محمدحسن امیرتیموری و بهاء الدین رحمانی، تهران : نشر ساوالان.

    38-کدیور، پروین (1372). سبک های تبیینی درماندگی آموخته شده، تهران : شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش.

    39-کرمی، مرتضی(1390). طراحی آموزشی در کسب و کار و صنعت، مشهد: نشر کویر.

    40-گرین، تیموتی و دی ابی براون (1385). پروژه های چندرسانه ای در کلاس درس، ترجمه محمد عطاران، موسسه فناوری اطلاعات آموزش مدارس هوشمند.

    41-گریسون، دی آر و اندرسون تری (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن 21، ترجمه اسماعیل زارعی و سعید صفایی، تهران : علوم و فنون.

    42-گیدنز، آنتونی(1374). جامعه شناسی، ترجمه منجهر صبوری، تهران، نشر نی.

    43-محسنی زنوزی، هاشم (1388). تکنولوژی آموزش، تهران : نشر یسطرون.

    44-معتمد نژاد، کاظم ( 1379 ). وسائل ارتباط جمعی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

    45-ملک، حسن (1385). جامعه شناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی،تهران: انتشارات پیام نور.

    46-ملک افضلی، فاطمه (1382). تاریخچه آموزش از راه دور در جهان، پیک نور، سال اول، شماره1، صص 86-92.

    47-مهندسین و کارشناسان معاونت بهره برداری فنی سازمان صدا و سیما (1384). آموزش مجازی، تهران : انتشارات سروش.

    48-نقوی، محمد (1382). زیر ساختار ارتباطی فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، در مجموعه مقالات همایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.

    49-یعقوبی، جعفر؛ ملک محمدی، ایرج؛ ایروانی، هوشنگ و محمد عطاران (1387). ویژگی های مطلوب دانشجویان و اعضای هیأت علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران: دیدگاه دانشجویان دوره های مجازی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 47، صص 173-159.

    ب) منابع انگلیسی

       50-Angello, Consolata&Wema, Evans.( 2010). Availability and usage of ICT and eresources by livestock researchers in Tanzania: Challenges and ways forward.Internationaljournal of education and development using information and communication technology, vol.6, issue1, pp-1- 13.

    51-Burbules, N.C. (1997). Marxism 2nd Education Though. In lawrence J, sana(ED). International Encyclopedia of the Sociology of Education (pp. 75-79). Elsevier science .oxford ox5 1GB,uk.

    52-Dumas, H.A.J. (2002). ICT and Gender Equity Policy: Lessons of the Mail Telecentres. A thesis in Mass Communications, in the Pennsylvania State University, UMI Dissertations Data Base No.3065880.

     

    53-Ferguson, B. (1998). Educational equity. http: // www. Yahoo.com.

    54-Hadad, Wahid, etal (2002). Technologies from education USA. UNISCO. International Encyclopedia of Education 1989.

    55-Karabel, Jerome & Halsey, A.H. (1977). Power and Ideology in Education, oxford university press, Neww Yourk.

    56-Kirby, Mark (1999). Stratificaltion and Differentiation, Mac Millan press ltd, London.

    57-Leininen, Teemn (2005). History of ICT in education and where we are heading? [on line] from http://flosse.dicole.arg/?item = critical history-of-ict-in- education-and-where-we-are-heading.

    58-Mapua, Jephias.(2009).Confronting challenges to e-learning in higher education institutions. International journal of education and development using information andcommunication technology (IJEDICT), vol.5, issue 3, pp-101-114.

    59-Naidu, Som (2006). E-Learning: A guide book of Principle: Procedure and practice. New Dehli: Common wealth education Media Center for Asia.

    60-Sheshi , K. Gandhe (1996). Preparning for the 21 st.century, Presented to the 10 th annual conference of Asia Association of open universities, Tehran, November 16-19. 1996.

    61-Slavin, R.E (1994). Educational Psychology, Allyn & Bacon, Advison of parmount publishin Massachusetts.

    62-UNESCO Division of higher Education (2009). Information and communication Technology in Teacher Education [on line] from www.unesdoc. Unesco.org/images/0012100/295/129533e.pdt.


موضوع پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, نمونه پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, جستجوی پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, فایل Word پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, دانلود پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, فایل PDF پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, پروژه درباره پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر فرصت های برابر آموزشی در استان مازندران

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی ( M.A ) مقدمه: اکنون که انقلاب اطلاعات و ارتباطات، مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و تحولات شگرفی را در عرصه جهانی شدن خلق کرده است، حجم بالای اطلاعات و دانش های تازه، به راحتی از طریق شبکه های اطلاعاتی در دسترس همگان قرار می گیرد و به نظر می رسد"دهکده جهانی" در حال شکل گیری است. در این میان یک موضوع مهم، نحوه برخورد با پیشرفت ...

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي کارشناسي ارشد :  MBA زمستان 90 چکيده: چابکي به معناي توانايي هر سازماني براي پيش بيني تغييرات موجود در محيط کاري مي باشد. چنين سازماني با

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی رشته بازاریابی چکیده توسعه تکنولوژی یکی از مهمترین ویژگی های عصر جدید است. دولت الکترونیک به معنی پذیرش تکنولوژی ها توسط دولت به منظور افزایش کارایی و بهره وری خدمات عمومی می باشد و شناسایی موانع یکی از پیش زمینه های مهم پیاده سازی موفق دولت الکترونیک است. هدف پژوهش حاضر بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در شرکت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی پیش‌بینی تاب‌آوری بر اساس سبک‌های فرزندپروری و هوش هیجانی دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر سیرجان چکیده: هدف پژوهش حاضر پیش بینی تاب آوری بر اساس سبکهای فرزند پروری و هوش هیجانی در دانش آموزان دبیرستانهای شهرستان سیرجان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 300 نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان بود که به روش نمونه گیری تصادفی ...

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده امروزه علم نانو که چند دهه بیشتر از پیدایش آن نمی­گذرد در حال تبدیل شدن به انقلابی بنیادین است؛ علمی که با قابلیت های بنیادین و ماهیت بین رشته ای خود در کوتاه مدت تمام جنبه های زندگی بشری را متحول خواهد ساخت و گواه این امر سرمایه گذاری قدرت های برتر جهان در این حوزه از فناوری است. کشورمان ایران دارای جایگاه نهم در حوزۀ ...

شرح واژه ها و مفاهيم و اصطلاحات به کار رفته در تحقيق: در اين پايان نامه اصطلاحات و مفاهيم و تعبيرها به صورت زير تعريف مي شوند: 1- ارتباطات جمعي: ارتباط جمعي يا عمومي مطابق تعريف دکتر دادگران

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مديريت بازرگاني چکيده: مادرعصري زندگي مي کنيم که عصرشگفت انگيز دانش و اطلاعات ، عصرشتاب غيرقابل باور فناوري و خلاقيت است .با عموميت يافتن سريع دسترسي به کامپيوت

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته روانشناسي تربيتي بهار 93 چکيده نقشه مفهومي يکي از راهبردهاي ياددهي- يادگيري است که مي تواند يادگيري معنادار را در دانش آموزان تسهيل کند و روابط

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد (M.A)  گرايش: تحقيقات آموزشي پاييز 1392 چکيده ماهواره از دهه هفتاد تا امروز در ايران ، همچنان در حال نفوذ و رسوخ در اجتماع و خانواده بوده

ثبت سفارش