پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط

word 1 MB 30691 186
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۸,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی)

    چکیده:

     

    بی­شک شرکت­های کوچک و متوسط تأثیر انکارناپذیری بر اوضاع اقتصادی هرکشوری دارد. این شرکت­ها، بخش عمده­ای از موفقیت خود را مرهون بکارگیری کارآفرینی در سازمان­های خود می­باشند. این ویژگی سبب شده تا آن­ها، وظایف محوله­شان را به شیوه­های متفاوتی انجام دهند. یکی از این وظایف، بازاریابی­ است که صاحبان این بنگاه­ها سعی می­کنند تا با نگاه کارآفرینانه­ای به آن بنگرند. بنابراین با توجه به اهمیت تقابل کارآفرینی و بازاریابی در فضای کسب و کارهای کوچک، محقق سعی کرده تا با یک پژوهش کاربردی، به بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی(مدل زهرا(1995): تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار) و آمیخته بازاریابی کارآفرینانه(P5: قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و شخص) در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه بپردازد. با توجه به این­که جامعه آماری تحقیق 114 شرکت بود، لذا با آزمون های آماری 63 واحد به عنوان نمونه انتخاب شد. اما از آن­جا که اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانهِ این قبیل شرکت­ها با آمیخته بازاریابی شرکت­های بزرگ متفاوت است، لذا به کمک یک نمونه اولیه آزمایشی، آمیخته بازاریابی کارآفرینانه مخصوص این شرکت­ها بدست آمد. با توجه به یافته های این بخش، پرسشنامه­ای طراحی و دربین 62 واحد صنعتی توزیع شد. نتایج حاصله به کمک آزمون­های آماری نشان داد که بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته شخص، قیمت و محصول رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته ترفیع و توزیع رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین به کمک آزمون میانگین یک جامعه، جایگاه کارآفرینی سازمانی بالاتر از حد متوسط بدست آمد.

    کلید واژه­ها: شرکت­های کوچک و متوسط، آمیخته بازاریابی کارآفرینانه، کارآفرینی سازمانی، شهرک­های صنعتی.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

     

    1-1-                        مقدمه

     

    با توجه به منابع محدود در شرکت­های کوچک و متوسط، بازاریابی در این شرکت­ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. به­طوری­که بسیاری از محققان، ضعف بازاریابی این شرکت­ها را دلیل اصلی شکست­های این شرکت­ها معرفی می­کنند؛ لذا در گام اول، تدوین برنامه بازاریابی متناسب با این شرکت­ها حیاتی به نظر می­رسد و در گام بعدی، لزوم توجه به خلاقیت و کارآفرینی در این برنامه ضروری به نظر می­رسد. بنابراین تحقیق حاضر با این اهداف، در شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه انجام شد. از طرفی هر تحقیق، برای رسیدن به نتایج قابل اعتماد، ملزم به رعایت اصول و چارچوب­های از پیش تعریف شده­ای می­باشد. در این پژوهش نیز، محقق سعی کرده تا با رعایت این اصول، یافته­هایی تحقیق خود را در 5 فصل تدوین و ارائه دهد. بر این اساس، در فصل اول، به اهداف و کلیاتی از موضوع مورد بررسی، اشاره و در فصل بعد، مبانی نظری موجود و پیشینه مرتبط به آن شرح داده شده است. در ادامه و در فصل سوم، روش تحقیق و شیوه تهیه پرسشنامه بیان و در فصل بعد، به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته شده است. در خاتمه نیز به نتایج تحقیق اشاره و بر اساس آن، پیشنهاداتی به صاحبان شرکت­های کوچک و متوسط، مدیران شهرک صنعتی استان کرماشاه و محققان آتی ارائه گردیده است.

     

     

    1-2-                        بیان مسئله

     

    با توجه به ویژگی­های خاص جهان امروز، از جمله تغییر و تحولات سریع، پیچیدگی­های فزاینده و رقابت روزافزون(هادیزاده مقدم، رحیمی فیل آبادی، 1384) و همچنین ضعف شیوه­های سنتی از قبیل برنامه­ریزی استراتژیک، تحقیقات و پیش­بینی­های بازار(بارت[1]، 1996؛ سیگلکو، ریوکین[2]، 2005)، توجه به شیوه­های جدید - جهت فائق آمدن بر این تغییرات- ضروری گشته است(ماسون[3]، 2007). در همین راستا، کارآفرینی سازمانی[4] یکی از شیوه­هایی است که سازمان­های امروزی به خصوص شرکت­های کوچک و متوسط[5] به آن توجه می­­کنند. مفهومی که در سال 1970 برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت(هادیزاده مقدم، رحیمی فیل آبادی، 1384) و تا به حال، توسط محققان زیادی به طرق متفاوتی تعریف شده است. در ابتدا این مفهوم بیشتر برای سنجش کارآفرینی سازمانی در شرکت­های از پیش تاسیس شده[6] بکارگرفته می­شد ولی به مرور محققین مدعی شدند که استفاده از این مفهوم برای همه شرکت­ها از جمله شرکت­های کوچک و متوسط مهم و حیاتی است و مزایای زیادی از جمله ایجاد ارزش و توان اقتصادی(دس[7] و همکاران، 2003)، بهبود عملکرد(دس و همکاران، 2003؛ زهرا[8]، 1991؛ زهرا، 1996) و حفظ مزیت رقابتی(کوراتکو[9]، 2007؛ هایتون[10]، 2005) را به همراه دارد.

     برای سنجش میزان کارآفرینی سازمانی شرکت­ها، مدل­های مختلفی وجود دارد که در این تحقیق، از مدلی که زهرا در سال 1995 ارائه داد و شامل  نوآوری[11]، تجدید استراتژیک[12] و توسعه کسب و کار[13] می­باشد، استفاده شده است(زهرا، 1995؛ شارما، کریسمن[14]، 1999).

    به طور کلی توجه به اجزای این مدل به سازمان­های از پیش تاسیس شده برای توسعه و ورود به بازارهای جدید، ایجاد و معرفی محصول جدید و به کارگرفتن مدل­های نوآورانه کسب و کار کمک می کند. در کنار نگرش کارآفرینانه به این شرکت­ها، وجود محدودیت­هایی از قبیل مشکلات مالی، کمبود نیروی انسانی متخصص و کوچک بودن(حسنقلی پور، آقازاده، 1384) و همچنین ویژگی­های منحصر به فرد آن­ها از جمله انعطاف­پذیری، نیاز به منابع کم، متکی بودن به منابع داخلی(احمدی، صفری کهره و اعظمی، 1387) سبب شده تا وظایف و برنامه­های بازاریابی این شرکت­ها از جمله آمیخته بازاریابی[15]­شان در مقایسه با شرکت­های بزرگ و غیرکارآفرین متفاوت باشد(مارتین[16]، 2009). اما هرچقدر این تفاوت­ها در ارتباط با وجود نگرش کارآفرینانه ایجاد شود، احتمال تطبیق­پذیری این شرکت­ها با چالش­های ناشی از محیط پیچیده امروزی بیشتر می­شود. به­طوری­که آمیخته بازاریابی شرکت­های کوچک و متوسط به عنوان آمیخته بازاریابی کارآفرینانه[17](محصول[18]، قیمت[19]، توزیع[20]، ترفیع[21] و شخص[22]) یاد شده و باید مجموعه ابزارهایی باشد که یک بنگاه کارآفرین با بکارگیری آن­ها به شیوه­ای نوآورانه، توان کسب سود بیشتر و ارائه ارزشی بالاتر را برای مشتریان اولیه - نسبت به سایر رقبا- فراهم آورد(رضوانی، گلابی، 1390). این تعریف متفاوت، نیازمند نگاهی نو، به عناصر تشکیل دهنده آمیخته بازاریابی و همچنین تمامی اجزایی که هر کدام از عناصر آمیخته بازاریابی را تشکیل می­دهند، است.

    بنابراین این تحقیق، با دو مساله کلی روبرو است؛ اولا با توجه به تفاوت­های شرکت­های کوچک و متوسط با شرکت­های بزرگ و همچنین ویژگی­ها و محدودیت­های خاص این شرکت­ها، اجزای هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه شرکت­های کوچک و متوسط را مشخص کند و ثانیا به دلیل اهمیت نگرش کارآفرینانه به تمامی وظایف و برنامه­های بازاریابی این شرکت­ها در محیط پویای امروزی، این تحقیق در پی پاسخ به این سوال می­باشد که آیا رابطه معناداری بین میزان کارآفرینی سازمانی این شرکت­ها با هر کدام یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه وجود دارد یا خیر؟

     

     

    1-3-                       اهمیت و ضرورت تحقیق

     

    اگرچه عموما پذیرفته شده که اصول بازاریابی، قابلیت کاربرد عمومی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ را دارند(رینولد[23]، 2002؛ شیتال، سانگتا و کومار[24]، 2012)، اما امروزه شیوه بازاریابی شرکت­های کوچک و متوسط با شرکت­های بزرگ متفاوت می­باشد. در واقع محققان معتقدند که بسیاری از مدل­ها و تئوری­هایی که برای یک نوع سازمان مفید بوده، ممکن است برای انواع دیگر شرکت­ها مفید نباشد(موریش، دیاکن[25]، 2009؛ موریش، دیاکن، 2011). لذا از آن جا که از یک طرف بسیاری از اصول و تئوری­های بازاریابی از بررسی و مطالعه تجربه­های شرکت­های بزرگ بوجود آمده است(گلابی، خداداد حسینی، مهرابی، سالم زاده، 2011) و از طرف دیگر، SMEها دارای ویژگی­های خاص و منحصر به فرد می­باشند(کارسون[26]، 2005)؛ بنابراین فرایند بازاریابی کسب و کارهای کوچک و متوسط باید به صورت جداگانه ای بررسی شود. مساله ای که در بسیاری از تحقیقات از آن غافل شده و به سنجش عناصر و اجزای مختص شرکت­های بزرگ در این شرکت­ها اهتمام ورزیده­اند. لذا برای روایی سوالات مربوط به آمیخته بازاریابی، باید ابتدا اجزای بازاریابی مختص این شرکت­ها را به کمک مصاحبه یا تحقیقات کمی مجزایی (در یک نمونه آزمایشی اولیه[27]) بدست آورد.

    همچنین با توجه به محیط پویای امروزی، اهمیت آماده سازی شرکت­ها - در هر اندازه و شکل - برای تقابل با چنین محیطی، ضروری و حیاتی می­­باشد. در این بین شرکت­های کوچک و متوسط نسبت به شرکت­های بزرگ­تر به دلیل محدودیت منابع، آسیب پذیرتر می­باشند. به­طوری­که تصمیمات اشتباه به سرعت آن­ها را در معرض شکست و انحلال قرار می­دهد(بارت، 1996؛ فاربر[28]، 1999).

    یکی از ابزار کارآمدی که امروزه شرکت­ها برای تقابل و پاسخگویی به محیط، خود را با آن مجهز می­کنند، کارآفرینی سازمانی است(زهرا، 1991) که شرکت­های کوچک­تر به دلیل داشتن ویژگی­هایی چون انعطاف­پذیری بالاتر، بوروکراسی کم­تر به آسانی می­توانند از آن بهره گرفته و سبب بهبود عملکردشان را فراهم کنند(فاربر، 1999). لذا در اولویت قرار دادن تحقیقات کاربردی در زمینه کارآفرینی برای این شرکت­ها سبب می­شود تا این شرکت­ها قابلیت بکارگیری این ابزار را در عمل یادگرفته و ارتباط آن را با بخش­های مختلف از جمله بازاریابی خود دریابند(اسد سعدی، افتخار[29]، 2011). زیرا این شرکت­ها در صورت عدم نگرش کارآفرینانه نسبت به وظایف و برنامه­های خود(از جمله وظایف بازاریابی خود) در محیط پویای امروزی، به طور حتم با شکست مواجه می­شوند(ماسون، 2007).

    متاسفانه تاکنون اکثر تحقیقات بین کارآفرینی و بازاریابی در این حوزه، به بررسی بازاریابی کارآفرینانه معطوف شده و با این که دو مفهوم کارآفرینی سازمانی و آمیخته بازاریابی از مفاهیم قدیمی مدیریت بازاریابی به حساب می­آیند ولی به­ جز تحقیق بارت(1996)، به طور مستقیم تاکنون در هیچ تحقیق دیگری به آن پرداخته نشده است. لذا به طور محسوسی این خلا پژوهشی چه در داخل و چه در خارج دیده می­شود. بنابراین این تحقیق با بررسی رابطه بین این دو مفهوم، هم به درک رابطه بین آن­ها کمک کرده و هم بخشی از خلا پژوهشی موجود را برطرف می­کند؛ همچنین می­توان میزان کارآفرینانه بودن عناصر بازاریابی این شرکت­ها را مشاهده و راه­کارهایی را برای عملکرد نوآورانه­تر بازایابی این شرکت­ها ارائه داد.

     

     

    1-4-        اهداف تحقیق

    1-4-1-                      اهداف کلی:

     

    1- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.

     

    1-4-2-                  اهداف جزئی :

     

    1- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته قیمت در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.

    2- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته محصول در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.

    3- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته ترفیع در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.

    4- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته توزیع در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.

    5- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته فرد در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.

    6- بررسی میزان و جایگاه کارآفرینی سازمانی در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.

    7- بررسی میزان و جایگاه اجزای عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه شرکت­های کوچک و متوسط شهرک­های صنعتی استان کرمانشاه.

     

     

    1-5-   فرضیه های تحقیق:

    1-5-1-                  فرضیه اصلی :

     

    1- بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در شرکت های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.

     

     

    1-5-2-                  فرضیه فرعی

     

    1- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته قیمت و در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.

    2- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته محصول در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه  رابطه معناداری وجود دارد.

    3- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته ترفیع و در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.

    4- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته توزیع در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.

    5- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته فرد میزان در شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.

     

     

    1-6-             سوال­های تحقیق

     

    1- شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه میزان کارآفرینی سازمانی برخوردار می­باشند؟

    2- هر یک از ابعاد کارآفرینی سازمانی شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه جایگاهی برخوردارند؟

    3- شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه میزان آمیخته بازاریابی کارآفرینانه­ای برخوردار می­باشند؟

    4- اجزای هر کدام یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه شرکت­های کوچک و متوسط شهرک­های صنعتی استان کرمانشاه از چه جایگاهی برخوردرند؟

     

    1-7-  قلمرو تحقیق

     

    قلمرو تحقیق شامل قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی می­باشد.

    قلمرو موضوعی؛  در این تحقیق منظور از کارآفرینی سازمانی تنها سه بعد تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار می­باشد. همچنین منظور از آمیخته بازایابی کارآفرینانه 5 عنصر شخص، قیمت، ترفیع، توزیع و قیمت می باشد(و دیگر ابعادی که برای این مفاهیم در نظر گرفته می شود را شامل نمی شود) که این مباحث در حوزه مطالعات استراتژیک و بازاریابی قرار می­گیرند.

    قلمرو مکانی تحقیق شامل بررسی شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه می­باشد.

    قلمرو زمانی تحقیق نیز از دی سال1390 تا اواخر شهریور 1391 را دربر می­گیرد

     

     

    1-8-  روش تحقیق

     

    این پژوهش یک پژوهش کمی و از نوع تحقیقات کاربردی و توسعه­ای است. همچنین از لحاظ روش پژوهش، یک تحقیق توصیفی-پیمایشی محسوب می­شود. روش جمع­آوری اطلاعات شامل دو بخش کتابخانه­ای و میدانی است. برای جمع­آوری اطلاعات مربوط به چارچوب نظری و پیشینه پژوهش از روش کتابخانه­ای و برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر جهت آزمون فرضیات از روش میدانی(به کمک پرسشنامه) کمک گرفته شد. پرسشنامه شامل دو بخش سوالات عمومی و تخصصی است. بخشی از سوالات تخصصی، به سنجش آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و بخش دیگر آن به سنجش کارآفرینی سازمانی شرکت­ها بر اساس طیف لیکرت می­پردازد. سوالات بخش کارآفرینی سازمانی از مدل زهرا(1995) استخراج شد. اما برای دستیابی به سوالات بخش آمیخته بازاریابی این شرکت­ها، ابتدا پرسشنامه­ای جامع به کمک مبانی نظری این بخش تهیه شد، سپس در بخشی از شهرک­های صنعتی استان کرمانشاه که به عنوان نمونه اولیه آزمایشی انتخاب شده بودند، توزیع شد. در نهایت به کمک آزمون­های آماری، آمیخته بازاریابی متناسب با آن­ها بدست آمد. جامعه آماری این تحقیق، شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه می­باشد که تعداد واحدهای فعال در آن 114 شرکت می­باشد که با استفاده از فرمول تعیین حجمِ نمونه­ی جامعه محدود، 63 واحد به عنوان نمونه انتخاب شدند.

    به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه از نرم افزار SPSS و برای ترسیم نمودارهای بخش آمار توصیفی از نرم افزارEXEl  بهره گرفته شد. در بخش آمار توصیفی از شاخص­های آماری نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودار‌های آماری استفاده شد. همچنین در بخش آمار استنباطی از آزمون­هایی چون آزمون فریدمن، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون دو-جمله ای، تحلیل عاملی، مقایسه میانگین دو جامعه، آزمون میانگین یک جامعه و کولموگوروف-اسمیرنوف استفاده شد.

     

     

    1-9-  کاربرد نتایج تحقیق

     

    این تحقیق در صورت همکاری مناسب تولیدکنندگان در ارائه اطلاعات مناسب می­تواند جایگاه کارآفرینی سازمانی و آمیخته بازارایابی کارآفرینانه این شرکت­ها را مشخص کند. همچنین ابزارهایی که صاحبان این واحدها به عنوان وظایف بازاریابی از آن استفاده می کنند، معلوم می کند. بعلاوه این تحقیق به صاحبان این کسب و کارها می­تواند در یافتن استراتژی­های مناسب در خصوص عناصر آمیخته بازاریابی(قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و شخص) برای داشتن عملکردی بهتر، یاری رساند.

     

     

    1-10-                  متغیر­های تحقیق

     

    متغیر شامل هرچیزی است که بتواند ارزش­های گوناگون و متفاوت را بپذیرد. این ارزش­ها می­تواند در زمان­های مختلف برای یک شخص یا یک چیز متفاوت باشد یا این که در یک زمان برای اشخاص یا چیزهای مختلف متفاوت باشد(سکاران، 1390). متغیرها بر اساس نقشی که در پژوهش برعهده دارند به دو دسته تقسیم بندی می شود:

    الف: متغیر مستقل؛ متغیری است که توسط پژوهشگر اندازه­گیری، دستکاری یا انتخاب می­شود تا تاثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگر را مشخص کند(دانایی فرد، الوانی، آذر، 1389). در این تحقیق متغیرهای مستقل عبارتند از: کارآفرینی سازمانی و سه بعد آن(تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار).

    ب: متغیر وابسته؛ متغیری است که مشاهده یا اندازه­گیری می­شود تا تاثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود(خاکی، 1382). در این تحقیق متغییرهای وابسته عبارتند از: آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر 5 عنصر آن(شخص، قیمت، توزیع، ترفیع و محصول).

     

     

    1-11-                 تعریف متغیرها

    1-11-1-        تعریف مفهومی متغیرها

     

    قیمت: مقدار پولی است که مشتریان برای بدست آوردن کالا پرداخت می­کنند(کاتلر، آرمسترانگ[30]، 1379).

     

    ترفیع: برنامه­هایی که از سوی مدیران بازاریابی برای برقراری ارتباط با مصرف کننده با یکی از اهداف معرفی، یادآوری و یا ترغیب استفاده می شود(رضایی، 1389؛ رضوانی، گلابی، 1390).

     

    محصول: محصول شامل ترکیب کالا و خدماتی است که شرکت به بازار هدف خود ارائه می­دهد(کاتلر، آرمسترانگ، 1379).

     

    شخص: افرادی می­باشند که عمدتا به منظور کسب هدف­های شخصی، کسب و کاری را تاسیس و اداره می­کنند و این کار تنها منبع درآمد آن­ها به حساب می­آید(صمدآقایی، 1388).

     

    توزیع: دربرگیرنده آن دسته از فعالیت­های شرکت است که کالا را در دسترس مصرف کنندگان  قرار می دهد(کاتلر، آرمسترانگ، 1379).

     

    تجدید استراتژیک: تلاش­های کارآفرینانه سازمانی که  منجر به تغییرات قابل توجه در کسب و کار سازمان، سطح ساختار و یا استراتژی سازمانی می­شود، تعریف شده است(شارما، کریسمن، 1999).

     

     نوآوری: ایجاد، توسعه و اجرای ایده­ها و رفتارهای جدید را نوآوری گویند(وینکر، سیجده، دورینگ و نیجهف، [31]، 2008).

     

    توسعه کسب و کار : به تلاش­های کارآفرینانه سازمانی که منجر به ایجاد کسب و کارهای جدید درون یا بیرون سازمان می­شود، اطلاق شده است(شارما، کریسمن، 1999).

     

    کارآفرینی سازمانی: شامل معرفی محصولات و فرایندهای جدید، طراحی ساختارهای جدید سازمانی و گسترش بازارهای جدید است. همچنین این مفهوم شامل اصلاح دوره­ای ساختارها و استراتژی­ها که ممکن است منجر به تعریف مجدد بعضی قلمروها شود، نیز اطلاق می­شود(رومرو-مارتینز، فرناندز-رودریگز، وازکویز-اینچواستی[32]، 2010)

     

    آمیخته­ی بازاریابی کارآفرینانه: مجموعه ابزارهایی است که یک بنگاه کارآفرین با بکارگیری آن ها به شیوه ای نوآورانه، به صورت بهره­گیری از توانایی­های فرد کارآفرین، همچنین ترکیب مولفه­های قیمت، محصول، ترفیع و توزیع سعی در کسب سود بیشتر و ارائه ارزشی بالاتر نسبت به سایر رقبا برای مشتریان اولیه/ثانویه دارد(رضوانی، گلابی، خداداد حسینی و فارسی، 1389).

     

     

    1-11-2-        تعریف عملیاتی متغیرها

     

    تعریف عملیاتی، مفهومی مرکب از ارائه سوابق، پی آمدها یا مفاهیم وابسته به مفهوم نیست؛ بلکه در آن صفات قابل مشاهده­ی مفهوم را برای این که بتوان آن را اندازه­گیری کرد، توصیف می­شود(دانایی فرد و همکاران، 1389). در این تحقیق تعریف عملیاتی متغیرها به شرح زیر می­باشد.

     

    آمیخته قیمت: در این تحقیق منظور از آمیخته قیمت؛ استراتژی­هایی چون تخفیف، فروش اقساطی، داشتن قیمت­های متنوع و پیروی از قیمت بازار می­باشد و مانند سایر متغیرهای این پژوهش، به وسیله طیف پنچگانه لیکرت سنجیده می­شود .

     

    آمیخته توزیع: در این تحقیق منظور از آمیخته مکان(توزیع)؛ توسعه و نفوذ در بازار و انتخاب روش­های توزیع بر اساس سود و تفاوت­های هر منطقه  می­باشد.

     

    آمیخته ترفیع: در این تحقیق منظور از آمیخته ترفیع؛ تبلیغات دهان به دهان، استفاده از ویزیتور، تبلیغ بر روی کامیون ها و شرکت در همایش­ها و نمایشگاه­ها می­باشد.

     

    آمیخته محصول: در این تحقیق منظور از آمیخته محصول؛ برند، بسته بندی، گارانتی و هم خوانی محصول با نیاز مصرف کننده است.

     

    آمیخته شخص: در این تحقیق منظور از آمیخته شخص؛ دادن ایده­های اصلی کسب و کار توسط صاحب کسب و کار و توانایی برقراری روابط دوستانه به رقبا، مشتریان و سازمان­های ذی ربط می­باشد.

     

     نوآوری: در این تحقیق منظور از نوآوری؛ تغییر در خطوط محصول، توجه و ارائه محصول جدید، اضافه کردن ارزش افزوده به محصول اصلی و توجه به تحقیق و توسعه است.

     

     توسعه کسب و کار: در این تحقیق منظور از توسعه کسب وکار؛ افزودن خطوط، واحد، کسب و کار و شرکت­های جدید به فعالیت­های اصلی شرکت می­باشد. همچنین در این تحقیق، توجه به پروژه­هایی پر ریسک و تاسیس واحدهای مشترک با رقبا جز این مفهوم می­باشد.

     

       تجدید استراتژیک: در این تحقیق منظور از تجدید استراتژیک؛ تغییرپذیری در برابر قوانین، توجه به بازارها و مشتریان جدید و همچنین تغییر در شیوه توزیع و تامین مواد اولیه می­باشد.

     

    کارآفرینی سازمانی: در این تحقیق کارآفرینی سازمانی با توجه به مدل زهرا(1995) نوآوری، تجدید استراتژیک و توسعه کسب و کار تعرف شده است.

     

    آمیخته­ی بازاریابی کارآفرینانه: در این تحقیق عناصر آمیخته قیمت، ترفیع، توزیع، محصول و شخص به عنوان عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه تعریف شده است

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2-         

     

    فصل دوم

          ادبیات تحقیق

     

     

    2-1-                       مقدمه

     

    پس از گذر از موج صنعتی شدن که اوج رقابت در صنایع بزرگ و توجه به تولید انبوه به حساب می­آمد و ورود به ربع آخر قرن بیستم، معادلات توسعه و پیشرفت دگرگون شد(بافنده­زنده، نوروزی، عالی، 1389). در این دوره و به دلیل تغییرات روزافزون محیطی(حسنقلی­­پور، آقا­زاده، 1384؛ کریستین[33]، 2004)، تحولات سریعی در تکنولوژی، بازار و حتی ساختارهای کسب و کار اتفاق افتاد(کریستین، 2004). در چنین محیطی، شرکت­ها با عدم ­اطمینان، فشار­های رقابتی(حسنقلی­­پور، آقا­زاده، 1384)، تقاضاهای رو به­ رشد و متناقض در حجم، کیفیت، قیمت و دیگر ویژگی­ها مواجه شدند(کریستین، 2004).

    این مسائل به رکود شرکت­های بزرگ که به عنوان ستون اقتصادی کشورها به حساب می­آمدند، منجر گردید؛ زیرا شیوه­های مدیریتی، ساختار­ سازمانی و فرهنگی­ این شرکت­ها برای محیط­های ثابت با بازارهای متجانس و رو به­ رشد طراحی شده بود و قادر به انطباق خود با تغییرات محیطی نبودند(بارت، 1996). این عدم انطباق با محیط برای این شرکت­ها، چالش­ها و مشکلاتی را بوجود آورد که از جمله آن می­توان به تعدیل نیروی­کار اشاره کرد(موریس، کوراتکو[34]، 2002). به طوری­که مثلا در بین سال­های 1987 تا 1992 شرکت­های آمریکایی،  3/2 میلیون نفر  از کارکنان خود را اخراج کردند(بارت، 1996).

    این عدم توانایی شرکت­های بزرگ در پاسخگویی سریع به تغییرات محیطی و همچنین ضعف شیوه­های سنتی از قبیل برنامه­ریزی استراتژیک، تحقیقات و پیش­بینی­های بازار در اداره این تغییرات(بارت، 1996؛ سیگلکو، ریوکین، 2005)، توجه به شیوه­های جدید، جهت فائق آمدن بر مشکلات سازمان­ها را ضروری کرد(سیگلکو، ریوکین، 2005). یکی از این شیوه­های جدیدی که امروزه در فعالیت­های صنعتی بسیاری از کشورهای جهان(به خصوص در بخش خصوصی­شان) مورد توجه قرار گرفته­است، بنگاه­های کوچک و متوسط است(اسد سعدی، افتخار، 2011؛ حسنقلی­­پور، آقا­زاده، 1384؛ راجا، کومار[35]، 2008).

     شرکت­های کوچک و متوسط به دلیل دارا بودن پتانسیل بالقوه برای ایجاد اشتغال و درآمد(احمدی و همکاران، 1387)، انعطاف­پذیری در برابر تغییرات محیطی(احمدی و همکاران، 1387؛ بارت، 1996؛ زری باف، شفیع خانی، 1385)، توانایی­های لازم جهت جذب سرمایه­های محدود و پراکنده موجود در جامعه و هدایت آن­ها در فعالیت­های تولیدی و صنعتی(سمیع زاده، چهارسوقی، 1387)، متکی بودن به منابع داخلی، پرورش نیروهای متخصص در جهت رفع مشکلات بیکاری، فقر، عدم توازن منطقه­ای و دستیابی به توسعه صنعتی(احمدی و همکاران، 1387؛ اسچاچتیبک[36]، 2011) مورد توجه قرار گرفته­اند؛ به طوری­که امروزه از این شرکت­ها به عنوان ستون فقرات اقتصادی کشورهای توسعه­یافته(افجه، سجادی نائینی، 1389) و مولفه­ای مهم در رشد و توسعه اقتصادی همه کشورها یاد می­شوند(اسچاچتیبک، 2011؛ زری باف، شفیع خانی، 1385؛ سمیع زاده، چهارسوقی، 1387؛ معاونت برنامه­ریزی و امور اقتصادی، 1388).

    در حال حاضر نیز، تقریبا 40 درصد از تولیدات صنایع مختلف در این شرکت­ها تولید می­شود(راجا، کومار، 2008). همچنین 7/99 درصد از کارفرمایان کشورهای آمریکای شمالی در این حوزه  فعالیت می­کنند که 50 درصد از درآمد و 54 درصد از مشاغل بخش خصوصی این کشورها را به خود اختصاص داده­اند(موریس، اسچیندهوت، لافرگ[37]، 2002) و پیش­بینی می­شود که همچنان به روند رو به ­رشد خود ادامه دهند(اسد سعدی، افتخار، 2011). به همین دلیل، امروزه این شرکت­ها را به عنوان موتورهای محرک توسعه می­شناسند(احمدی و همکاران، 1387)؛ لذا محققان امروزه بیش از پیش به تحقیق بر روی فعالیت­ها و عملیات­های این بنگاه­ها پرداخته­اند(هیل، مک گوان[38]، 1999).

    در این بخش، نخست ماهیت شرکت­های کوچک و متوسط مورد بررسی قرار گرفته، سپس بکارگیری کارآفرینی در این شرکت­ها بحث شده ­است. در خاتمه به تکنیک­های بازاریابی متناسب با این شرکت­ها  پرداخته می­شود.

     

    [1]. Barrett

    [2]. Siggelkow & Rivkin

    [3]. Mason

    [4]. Corporate Entrepreneurship

    [5]. Small & Medium size Enterprise

    [6]. Established Company

    [7]. Des, Ireland, Zahra, Floyd, Janney & Lane

    [8]. Zahra

    [9]. Kuratko

    [10]. Hayton

    [11] . Innovation

    [12]. Renewal

    [13]. New Venture

    [14]. Sharma & Chrisman

    [15]. Marketing Mix

    [16]. Martin

    [17]. Entrepreneurial Marketing Mix

    [18]. Product

    [19]. Price

    [20]. Place

    [21]. Promation

    [22]. person

    [23]. Reynolds

    [24]. Sheetal, Sangeeta & Kumar

    [25]. Morrish & Deacon

    [26]. Carson

    [27]. Pilot

    [28]. Farber        

    [29] . Asad Sadi & Iftikhar

    [30] . Kotler & Armstrong

    [31] . Veenker, Sijde, During & Nijhof

    [32] . Romero-Martinez, Fernandez-Rodriguez & Vazquez-Inchausti

    [33]. Christensen

    [34]. Morris & Kuratko

    [35]. Raja & Kumar

    [36] . schachteback

    [37]. Morris, Schindehutte & LaForge

    [38] . Hill & McGowan

    Abstract

     

     

    Small and Medium size Enterprise have undeniable effects on the economic conditions of all countries. These corporations owe a major part of their success to adopting entrepreneurship in their organizations. This causes these corporations to do their duties in various ways when confronting with their complex environment. One of these duties is marketing that the corporations attempt at viewing it entrepreneurially. Thus, according to the interface of marketing and entrepreneurship, adopting a qualitative design of research, the researcher tried to investigate the relation between entrepreneurial marketing mix (5P: Person, Price, Product, Promotion and Place) and corporate entrepreneurship (Zahra’s Model: Innovation, New Venture and Renewal) in SMEs at the industrial town of Faraman-Kermanshah province. The population of the study included 114 enterprises, utilizing a sample test the researcher chose 63 of them. Hence the components of marketing mix in such incorporations are different from large companies, during a pilot study and in a factorial analysis, the components of marketing mix were found. With regards to the findings from the pilot study a questionnaire was designed and distributed to the sample of the study. Finally, the results were analyzed by statistical procedures.

    A significant relationship was found between corporate entrepreneurship, and the elements of price, product and person. Moreover, no meaningful relationship was emerged between corporate entrepreneurship, and the elements of place and promotion. Additionally, the statistical procedures of one sample T-test indicated that the position of corporation entrepreneurship is higher than the average. Search results due to collecting data from 63 units show that the theory of relationship between product mix , price and person with corporate entrepreneurship is not accepted(5%). At end and with one sample t-test the level of corporate  entrepreneurship and  entrepreneurial marketing mix in this corporation was determined over than medium level.

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

     

    عنوان                                                                                                                             صفحه

     

     

    چکیده:......................................................................................................................... د‌

    فصل اول........................................................................................................................ 1

    1-1- مقدمه..................................................................................................................... 1

    1-2- بیان مسئله................................................................................................................ 2

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................... 4

    1-4- اهداف تحقیق........................................................................................................... 5

    1-4-1- اهداف کلی......................................................................................................... 5

    1-4-2- اهداف جزئی........................................................................................................ 5

    1-5- فرضیه­های تحقیق:....................................................................................................... 6

    1-5-1- فرضیه اصلی تحقیق.................................................................................................. 6

    1-5-2- فرضیه­های فرعی تحقیق............................................................................................. 6

    1-6- سوال­های تحقیق........................................................................................................ 7

    1-7- قلمرو تحقیق............................................................................................................. 7

    1-8- روش تحقیق............................................................................................................ 8

    1-9- کاربرد نتایج تحقیق.................................................................................................... 9

    1-10- متغیرهای تحقیق...................................................................................................... 9

    1-11- تعریف متغیرها....................................................................................................... 10

    1-11-1 تعریف مفهومی متغیرها........................................................................................... 10

    1-11-2- تعریف عملیاتی متغیرها......................................................................................... 12

    فصل دوم..................................................................................................................... 14

    2-1- مقدمه.................................................................................................................. 14

    2-2- شرکت­های کوچک و متوسط:...................................................................................... 16

    2-2-1- مفهوم شرکت­های کوچک و متوسط............................................................................ 16

    2-2-2- چالش­های شرکت های کوچک و متوسط...................................................................... 18

    2-2-3- جایگاه شرکت­های کوچک و متوسط........................................................................... 20

    2-3-کارآفرینی............................................................................................................. 23

    2-3-1- تاریخچه کارآفرینی............................................................................................... 23

    2-3-2- مفهوم کارآفرینی................................................................................................. 24

    2-4- کارآفرینی سازمانی................................................................................................. 26

    2-4-1- تعاریف کارآفرینی سازمانی..................................................................................... 26

    2-4-2-کارآفرینی سازمانی در شرکت­های کوچک و متوسط.......................................................... 30

    2-4-3- مزایای کارآفرینی سازمانی در شرکت­های کوچک و متوسط................................................. 31

    2-4-4- مدل­های کارآفرینی سازمانی..................................................................................... 33

    2-4- 4-1- مدل کوراتکو و همکارنش................................................................................... 33

    2-4-4- 2- مدل کوین و سلوین........................................................................................... 34

    2-4-4- 3- مدل وینکر و همکاران........................................................................................ 35

    2-4-4- 4- مدل لامکین و دس........................................................................................... 36

    2-4-4- 5- مدل کوین و میلز.............................................................................................. 36

    2-4-4-6- مدل کارآفرینی سازمانی شاکر زهرا (مدل تحقیق)........................................................... 36

    2-4-4-6-1- نوآوری.................................................................................................... 37

    2-4-4-6-2-تجدید استراتژیک.......................................................................................... 40

    2-4-4-6-3-توسعه کسب و کار......................................................................................... 42

    2-5- تفاوت­های سازمان های کوچک و بزرگ......................................................................... 44

    2-6- بازاریابی شرکت­های کوچک و متوسط........................................................................... 48

    2-6-1-آمیخته بازاریابی................................................................................................... 54

    2-6-2- تاریخچه آمیخته بازاریابی......................................................................................... 56

    2-6-3- تعاریف آمیخته بازاریابی کارآفرینانه............................................................................ 59

    2-6-3-1- ترفیع........................................................................................................... 60

    2-6-3-2- قیمت........................................................................................................... 63

    2-6-3-3- شخص......................................................................................................... 65

    2-6-3-4- توزیع(مکان)................................................................................................... 67

    2-6-3-5- محصول........................................................................................................ 68

    2-6-4- آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در عمل............................................................................ 70

    2-7- پیشنه تحقیق........................................................................................................... 72

    2-7-1- پیشینه داخلی...................................................................................................... 72

    2-7-2-پیشینه خارجی...................................................................................................... 74

    2-8- نتیجه گیری  و ارائه مدل مفهومی تحقیق............................................................................ 76

    فصل سوم..................................................................................................................... 78

    3-1- مقدمه.................................................................................................................. 78

    3-2- روش تحقیق.......................................................................................................... 78

    3-3- فرایند تحقیق........................................................................................................... 81

    3-3-1- جامعه آماری...................................................................................................... 81

    3-3-2- نمونه گیری........................................................................................................ 81

    3-4- روش جمع آوری اطلاعات......................................................................................... 83

    3-4-1- روش تهیه پرسشنامه............................................................................................... 83

    3-4-2- تحلیل پرسشنامه................................................................................................... 89

    3-4-3-  پایایی............................................................................................................. 90

    3-4- 4- روایی............................................................................................................. 91

    3-5- آزمون­های مورد استفاده............................................................................................. 92

    3-5-1- آزمون میانگین یک جامعه........................................................................................ 92

    3-5-2- آزمون همبستگی.................................................................................................. 92

    3-5-3- آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف............................................................................... 92

    3-5-4- آزمون فریدمن.................................................................................................... 93

    3-5-5- آزمون مقایسه میانگین دو جامعه................................................................................. 93

    خلاص فصل................................................................................................................. 94

    فصل چهارم.................................................................................................................. 95

    4-1- مقدمه................................................................................................................. 95

    4-2- تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................................... 95

    4-2-1- تحلیلهای توصیفی................................................................................................ 96

    4-2-1-1- سن صاحبان کسب و کار..................................................................................... 96

    4-2-1-2- سابقه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط.................................................................... 99

    4-2-1-3- حیطه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط.................................................................. 102

    4-2-2- فراوانی پاسخ دهندگان......................................................................................... 103

    4-2-2-1- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه های هر بُعد کارآفرینی سازمانی....................................... 103

    4-2-2-1- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه های هر بُعد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه............................. 104

    4-2-3- تجزیه و تحلیل استنباطی........................................................................................ 105

    4-2-3-1- بررسی فرض نرمال بودن داده­ها............................................................................ 106

    4-2-4- آزمون فرضیه­ها.................................................................................................. 107

    4-2-4-1- آزمون فرضیه اصلی.......................................................................................... 107

    4-2-4-2- آزمون فرضیه اول............................................................................................ 108

    4-2-4-3- آزمون فرضیه دوم........................................................................................... 110

    4-2-4-4- آزمون فرضیه سوم........................................................................................... 111

    4-2-4-5- آزمون فرضیه چهارم........................................................................................ 112

    4-2-4-6- آزمون فرضیه پنجم.......................................................................................... 113

    4-2-5- سوالات تحقیق.................................................................................................. 114

    4-2-5-1-  سوال اول تحقیق............................................................................................ 114

    4-2-5-2-  سوال دوم تحقیق............................................................................................ 115

    4-2-5-3- سوال سوم تحقیق............................................................................................ 116

    4-2-5-4- سوال چهارم تحقیق.......................................................................................... 120

    4-2-6- یافته های جانبی تحقیق........................................................................................ 120

    4-2-6-1- رتبه­بندی فرضیات براساس میزان رابطه..................................................................... 120

    4-2-6-2- بررسی تفاوت صاحبان کسب و کار....................................................................... 121

    4-2-6-3- بررسی شرکت­های کوچک و متوسط بر اساس سابقه فعالیت............................................. 123

    4-2-6-4- بررسی یکپارچگی اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه................................................... 125

    4-2-6-5- رابطه عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با ابعاد کارآفرینی سازمانی.................................... 125

    خلاصه فصل چهارم........................................................................................................ 127

    فصل پنجم......................................................................................... 128

    5-1- مقدمه................................................................................................................ 128

    5-2- نتایج حاصل از فرضیه­ها............................................................................................ 129

    5-2-1- نتایج حاصل از فرضیه اصلی.................................................................................... 129

    5-2-2- نتایج حاصل از فرضیه اول...................................................................................... 129

    5-2-3- نتایج حاصل از فرضیه دوم..................................................................................... 130

    5-2-4- نتایج حاصل از فرضیه سوم..................................................................................... 130

    5-2- 5- نتایج حاصل از فرضیه چهارم.................................................................................. 131

    5-2- 6- نتایج حاصل از فرضیه پنجم.................................................................................... 132

    5-3- نتایج حاصل از سوالات تحقیق..................................................................................... 133

    5-3-1- نتایج حاصل از سوال اول و دوم تحقیق........................................................................ 133

    5-3-1- نتایج حاصل از سوال سوم و چهارم تحقیق.................................................................... 134

    5-4- نتایج جانبی تحقیق.................................................................................................. 134

    5-5- نتجه گیری کلی..................................................................................................... 135

    5-6-کاربردها و پیشنهادها............................................................................................... 136

    5-6-1- پیشنهاد به صاحبان کسب و کارها.............................................................................. 136

    5-6-2- پیشنهاد به مدیران کسب و کار................................................................................. 137

    5-6-3- پیشنهادات به محققین آینده..................................................................................... 138

    5-7- محدودیت های تحقیق............................................................................................. 139

    رفرنس...................................................................................................................... 141

    ضمایم....................................................................................................................... 153

    منبع:

    آذر، ع، مومنی، م، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، جلد دوم، چاپ پنجم، انتشارات سمت، 1381.

    ابراهیم پور، ح، نجاری، ر، مبانی فلسفی مطالعات سازمانی در چهار پارادایم، فصلنامه حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی، سال 13، شماره 53، صص، 9-33، 1386.

    احمدی، پ، صفری­کهره، م، اعظمی، ا، بررسی نقش کسب و کارهای کوچک و متوسط بر توسعه اقتصادی با تأکید بر رویکرد استراتژیک، چالشها و راهکارها،  اولین کنفرانس مدیریت اجرایی، تهران، 1387.

    الوانی، م، رودگرنژاد، ف، مدل توسعه کارآفرینی در سازمان های کوچک و متوسط، فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، سال 4. شماره 37، صص، 73-87.، 1389.

    الوانی، م، مدیریت عمومی، تهران، انتشارات نی، چاپ بیست و پنجم. 1384.

    افجه، ع، ا، سجادی­نایینی، ع، بررسی و اولویت بندی انواع حمایت های دولتی از بنگاه های کوچک و متوسط(با تاکید بر دفاتر خدمات گردشگری شهر تهران)، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 13، صص. 85- 111، 1389.

    انصاری، م، ت، سلمانی زاده، ع، نوآوری در سازمان­ها بر مبنای کارآفرینی سازمانی، فصلنامه راهبرد یاس، شماره 18، صص، 166-186، 1388.

    اخوان صراف، ا، ص، کاربرد شبکه سازی در بازاریابی بنگاه های کوچک و متوسط، ماهنامه تدبیر، شماره 180، صص، 45-48- 1386.

    بافنده زنده، ع، ر، نوروزی، د، عالی، ص، بررسی مشکلات مدیران صنایع کوچک و متوسط(SMEهای) استان آذربایجان شرقی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سسندج، سال پنجم، شماره 13، صص، 41- 54، 1389.

    تقی زاده، ه، تاری، غ، موسوی، ر، سنجش میزان کارآفرینی سازمانی- مطالعه موردی، فصلنامه علوم مدیریت، سال اول، شماره 3، صص 155-180، 1386.

    حسنقلی­پور، ط، آقازاده، ه، برنامه ریزی استراتژیک برای موسسات کوچک و متوسط، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 35، صفحات 65-100، 1384.

    حاجی زاده، پ، سلامی، ر، به کارگیری سناریوی نوآوری انقلابی در بنگاه­های کوچک و متوسط، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، شماره 19، صص. 2- 12، 1388.

    حق شناس، ا، جمشیدیان، م، شائمی، ع، شاهین، آ، یزدان شناس، م، الگوی کارآفرینی سازمانی در بخش دولتی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 8، صص، 31-73، 1386.

    خنیفر، ح، وکیلی، ف، رابطه­ی بین نوع ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی و اقتصادی در شرکت­های اقتصادی کوچک و متوسط، مجله توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره 2، صص، 35-55، 1387.

    خاکی، غ، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، انتشارات بازتاب، 1382.

    دانایی­فرد، ح، الوانی، م، آذر، ع، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، چاپ اول، تهران، انتشارات صفار-اشراقی، 1387.

    رضایی،م، بررسی و انتخاب آمیخته ی ترفیع موثر برای شرکت های ارائه کننده ی نرم افزارهای کسب و کار، ماهنامه علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران، شماره 75، صص،60-66، 1389.

    رضوانی، م، طالبی، ک، توکلیان، س، شناسایی مولفه های بازاریابی نوآورانه در شرکت هی کوچک ومتوسط فناوری محور، مجله مطالعه مدیریت راهبردی، شماره 7، 83-98، 1390.

    رضوانی، م، گلابی، ا، خداداد حسینی، ح، یداللهی فارسی، ج، مفهوم پردازی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در بنگاه های صنایع غذایی کوچک و متوسط ایران، نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2. صص. 27-42. 1389.

    رضوانی، م، گلابی، م. بازاریابی در بنگاه­های کارآفرین، انتشارات جهاد دانشگاهی، 1390.

    زری باف، م، شفیع خانی، م، آموزش منابع انسانی کارآفرین و توسعه سازمان های کوچک و متوسط، فصلنامه علمی ترویجی مدیریت، سال سوم، شماره 2/7، صص، 72-79، 1385.

    زیوردار، م، سازمان های کارآفرین در تقابل با سازمان های سنتی، ماهنامه تدبیر، شماره 197، صص، 84-85.، 1387.

    زارع مهرجردی، م، رضایی، م، عربیون، ا، اکبری، م، کارآفرینی سازمانی(مدیران نسل سوم)، مفاهیم، راهبردها و مدل ها،  مجله ابتکار و خلاقیت در علوم، سال اول، شماره اول، صص، 75-84، 1389.

    سایت وزارت صنایع و معادن     http://mimt.gov.ir/

     

    سایت شرکت شهرک های صنعتی  http://isipo.ir/

     

    سایت مرکز امار ایران     www.amar.org.ir

    سعیدنیا، ح، ر، مردانی، ح، بررسی بازارگرایی در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک و فناوری استان سمنان، مجله پزوهش های مدیریت، شماره 80، 155-164، 1388.

    سمیع زاده، ر، چهارسوقی، ک، ارائه مدلی به منظور ارزیابی عملکرد سازمان های کوچک و متوسط در اتخاذ تجارت الکترونیکی، نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، شماره 1، ج19، صص.65-79، 1387.

    سکاران، روش های تحقیق در مدیریت(ترجمه محمد صائبی، محمود شیرازی)، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری، چاپ12، 1390.

    شم آبادی، م، ع، خداداد حسینی، ح، طراحی الگوی بازاریابی صادراتی فرش دستباف ایران، فصلنامه مدرس علوم انسانی(ویژه نامه مدیریت)، صص، 79-100، 1384.

    شهرکی پور، ح، ندری، خ، شیرمحمدی، ر، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه لرستان. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره چهارم، صص، 109- 136، 1389.

    صمد آقایی، ج، سازمان های کارآفرین، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، چاپ سوم، 1388.

    طاهری،ع، شایان جهرمی، ا، ترابی، س، بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان فنی و حرفه ای شهرستان گچساران، فصلنامه علمی و پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال اول، شماره 4، صص، 45-62، 1389.

    عطایی فر، ع، ‌محمودی، س، بررسی ابعاد آمیخته بازاریابی اینترنتی، فصلنامه احیا، صص، 5-12. 1387.

    عبدالملکی، ج، یوسفی افراشته، م، پیرمحمدی، م، سبک­رو، م، محمدی، ن، بررسی رابطه­ی مهارت­های کارآفرینی باکارآفرینی سازمانی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم، صص، 129- 103، 1387.

    علیمردانی، م، قهرمانی، م، ابوالقاسمی، م، بررسی میان ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی(مورد مطالعه دانشگاه شهید بهشتی)، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال دوم، شماره سوم، صص، 131- 144، 1388.

    فیض پور، م، ع، پوش دوز باشی، ه، بنگاه های کوچک و متوسط با رشد سریع و سهم آنها در ایجاد اشتغال (مطالعه صنایع تولیدی ایران در برنامه دوم توسعه)، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، سال دوازدهم، شماره37، صص، 119- 145، 1387.

    فرهنگی، ع، ا، صفرزاده، ح، طراحی و تبیین الگوی ارتباطات سازمانی در فرایند کارآفرینی سازمانی. ماهنامه علمی – پژوهشی دانشور رفتار. دانشگاه شاهد: سال دوازدهم شماره14، صص، 1-20، 1384.

    فدایی نژاد، ا، خالقی، ا، م، مهاجری، م، مقایسه تعالی عملکرد سازمان­های کوچکو بزرگ با رویکرد EFQM، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3، صص، 119- 133، 1389.

    فیضی، ک، تجزیه و تحلیل آمادگی شرکتی برای ارتقا به سازمان کارآفرین، فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره­ی اول، شماره ی 2، صص، 89- 108،  1385.

    کاتلر، ف، آرمسترانگ، گ، اصول بازاریابی(ترجمه فروزنده، 1379)، نشر آموخته با همکاری شرکت آتروپات، 1991.

    کرسول، ج، د، روش­های تحقیق کمی و کیفی و آمیخته(ترجمه پوراشرف، طولابی و نوری)، انتشارات دانشگاه ایلام، چاپ اول، 1391.

    کوراتکو، د، کارآفرینی سازمانی(ترجمه نوری زاده و صبور)، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 1391.

    گلابی، ا، م، خداداد حسینی، م، یدالهی فارسی، ج، رضوانی، م، شناسایی و تبیین آمیخته ترفیع کارآفرینانه با رویکردی نوگرایانه در بنگاه­های کارآفرین، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز، 27و 28. بهمن، 1389(الف).

    گلابی، ا، م، خداداد حسینی، م، رضوانی، م، یدالهی فارسی، ج، مفهوم آمیخته بازاریابی در بنگاه های صنایع غذایی کوچک و متوسط ایرانی، مجله چشم انداز مدیریت بازرگانی. شماره 2، پیاپی 35، صص، 27-42، 1389(ب).

    مقیمی، م، احمدپور داریانی، م، آموزش کارآفرینی درکسب و کارهای کوچک و متوسط ایران: نیازها و راهکارها، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره اول، پاییز 1387، صص، 207-245، 1387.

    مرتضایی، ی، نوآوری مبتنی بر نسل دوم بازاریابی، اولین همایش نوآوری و کارآفرینی شکوفائی صنعتی استان آذربایجان شرقی. آذربایجان شرقی، 1387.

    مقدسی، ع، ر، امکان سنجی پیاده سازی کارآفرینی سازمانی در شرکت های تولیدی- صنعتی سها طب، فصلنامه مدیریت، سال ششم، شماره 16، صص 1- 17، 1388.

    مومنی، م، فعال قیومی، ع، تحلیل های آماری با استفاده از SPSS، انتشارات کتاب نو، چاپ سوم، 1389.

    میرزاده، م، ر، تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار Spss، انتشارات تایچاز.، چاپ اول، 1388.

    معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی، مبانی نظری و مطالعات تجربی نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها و سیاست­های دولت­ها در حمایت از آنان، وزارت بازرگانی، 1388.

    ناهید، م، چیستی و چرایی کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی در یک نگاه، مجله بررسی های بازرگانی، شماره 34، صص 39-58، 1388.

    هادیزاده مقدم، ا، رحیمی فیل آبادی، ف، کارآفرینی سازمانی، انتشارات جانان، 1384.

    یوسفی، ب، طاهری، ح، شجاعی، و، بررسی وضعیت بازاریابی ورزشی از طریق اینترنت در ایران با تأکید بر P 4، مجله پژوهش در علوم ورزشی، شماره 15، ص 81-91، 1386.

    عزیزی، ش، قیمت گذاری، رویکردها و فرایند، ماهنامه تدبیر، شماره 127. صص. 38-42. 1381.

     

    Abdullah, M. A., Hoetoro, A. Social entrepreneurship as an Instrument to Empowering Small and Medium Enterprises: An Islamic Perspective, International Journal of Business Research and Management, Vol, 1(1), pp. 35-46, 2011.

    Alipour, M., Ghanbari, A., Moniri, M. The Impact of Marketing Mix (4Ps) on Marketing Audit and Performance in Iranian SMEs, International Journal of Humanities and Social Science, Vol, 1(2), pp, 112-117, 2011.

    Asad Sadi, M., Lftikhar, Q. Factors critical to the success of small-medium sized business marketing: A view from the tourism industry in Saudi Arabia, African Journal of Marketing Management, Vol, 3(9), pp. 226-232, 2011.

    Ayanda, A. M., Adefemi, B. J. Marketing Mix Practice as a Determinant of Entrepreneurial Business Performance, International Journal of Business and Management, Vol, 7(1), pp, 205-213, 2012.

    Barrett, H. Relationships among corporate entrepreneurship, marketing mix factors, and business performance, Ph.D Thesis in Business Administration. School of business and Entrepreneurship nova Southeastern, Florida, USA, 1996.

    Barringer, B. R., Bluedorn, A. C. The relationship between corporate  entrepreneurship and strategic management, Journal of Strategic Management, Vol, 20, pp, 421-444. 1999.

    Baumol, W. J., Latin, R. E., Schramm, C. J. Good capitalism, bad capitalism, and the economics of growth and prosperity. Yale University Press New Haven & London, 2007.

    Bennet, A. R. The Five Vs – a Buyer’s Perspective of the Marketing Mix. Journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol, 15(3), pp, 151–156, 1997.

    Bhuian, S. N., Menguc, B., Bell, S. J. Just Entrepreneurial Enough: The Moderating Effect of Entrepreneurship on The Relationship between Market Orientation and Performance, Journal of Business Research, Vol, 25, pp, 9-17, 2005.

    Bojica, A. M., Fuentes Fuentes, M. M. Knowledge acquisition and corporate entrepreneurship: Insights from Spanish SMEs in the ICT sector. Journal of World Business, Vol, 47, pp, 397–408, 2012.

    Borden, N. H. The concept of the Marketing mix, Journal of Advertising Research, Vol, 2, pp, 7-12, 1984.

    Carrier, C. Intrepreneurship in Large Firms and SMEs: A Comparative Study, International Journal of Small Business, Vol, 12(3), pp, 54-61, 1994.

    Carson, D. Towards a research agenda - 2005. Conference discussion paper, the UK Academy of Marketing/Entrepreneurship Interface SIG, Southampton, 5-7 January. 2005.

    Carson, D., Cromie, S., McGowan, S. Hill, J. Marketing and entrepreneurship in SMEs: An innovative approach, London: Prentice Hall, 1995.

    Carson, D., Gilmore, A. SME marketing management competencies, International Journal of Business Review, Vol, 9, pp, 363–382, 2000.

    Carson, D., Gilmore, A., Cummins, D., O’Donnell, A., Grant, K. Price setting in SMEs: some empirical findings. Journal of Product & Brand Management. Vol, 7(1), pp, 74-86, 1998.

    Cheesbrough, H. W. Making sense of corporate venture capital, Journal of Harvard Business Review, Vol, 80, pp, 90−99. 2002.

    Chiara, A.D., Minguzzi, A. Success factors in SMEs internationalization processes: an Italian investigation, Journal of Small Business Management, Vol, 40(2), pp, 144-153. 2002.

    Christensen, K. S., A classification of the corporate entrepreneurship umbrella: labels and perspectives, International Journal of Management Enterprise Development, Vol, 1(4), pp, 301-315, 2004.

    Covin, J. G., Miles, M. P. Corporate entrepreneurship and the pursuit of competitive advantage. Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, Vol, 23(3), 47–63. 1999.

    Covin, J. G., Slevin, D. P. A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior, Journal of Entrepreneurship: Theory & Practice, Vol, 16(1), pp. 7-25, 1991.

    Dehghan, N., Haghighi, M. Corporate entrepreneurship in Iran and development of a model for the economic and social environment, AGSE, 2008.

    Dess, G. G., Ireland, R. D., Zahra, S. A., Floyd, S.W., Janney J. J., Lane, P. J. Emerging Issues in Corporate Entrepreneurship, Journal of Management, Vol, 29(3), pp, 351–378, 2003.

    Dess, G. G., Lumpkin, G. T., McGee, J. E. Linking corporate entrepreneurship to strategy, structure, and process: Suggested research directions, Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, Vol, 23(3), pp, 85-102. 1999.

    Farber, S. W. Corporate entrepreneurship within the small single business firm, Ph.D Thesis in Claremont Graduate University, California, USA, 1999.

    Ferreira, D. J. Corporate Entrepreneurship: a Strategic and Structural Perspective. International Council for Small Business 47th World Conference, San Juan, Puerto Rico June 16-19, 2002.

    Geenhuizen, M. V., Middel, R. Lassen, A. H. Corporate Entrepreneurship in SMEs During the Search for Discontinuous Innovations. In Proceedings of the 9th International CINet Conference. pp, 827-841, 2008.

    Gilmore, A., Carson, D., Grant, K. SME Marketing in Practice, journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol, 19(1), pp, 6-11, 2001.

    Goi, C. L. A Review of Marketing Mix: 4Ps or More?, International Journal of Marketing Studies, Vol, 1(2), 2009.

    Grönroos, C. From Marketing Mix to Relationship Marketing: Towards A Paradigm Shift in Marketing. Journal of Management Decision, Vol, 32(2), 4-20, 1994.

    Harbi, E. S. Anderson, R. A. Institutions and the shaping of different forms of entrepreneurship, Journal of Socio-Economics, Vol, 39, pp, 436–444. 2010.

    Hayton, J, C. Promoting corporate entrepreneurship through human resource management practices: A review of empirical research. Journal of Human Resource Management Review. Vol, 15, pp, 21–41, 2005.

    Hill, J. A multidimensional study of the key determinants of effective SME marketing activity: Part 2. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol, 7(6), pp, 211-235. 2001.

    Hill, J. McGowan, P. Small business and enterprise development: questions about research methodology. International Journal of Entrepreneurial behaviour & Research, Vol, 5(1), pp. 5-18, 1999.

    Hill, J. Wright, l. T. Defining the scope of entrepreneurship marketing: A qualitative approach. Journal of Enterprising Culture. Vol.8, No. 1. Pp. 23-46. 2000.

    Hills, G. J., Hultman, C. M., Miles M. P. The Evolution and Development of Entrepreneurial Marketing, Journal of Small Business Management, Vol, 46(1), pp, 99-113. 2008.

    Holt, D. T., Rutherford, M. W., Clohessy, G. R. Corporate Entrepreneurship: An Empirical Look at Individual Characteristics, Context, and Process. Journal of Leadership and Organizational Studies, Vol. 13(4), pp, 40-57, 2007.

     

    http://www.marketingpower.com/AboutAMA/Pages/DefinitionofMarketing.aspx.

     

    http://www.cim.co.uk/resources/understandingmarket/definitionmkting.aspx.

     

    Ireland, R. D., Hitt, M. A., Vaidyanath, D. Strategic alliances as a pathway to competitive success. Journal of Management, Vol, 28, pp, 413–446. 2002.

    Kearney, C., Hisrich, R., Roche, F. A conceptual model of public sector corporate entrepreneurship. International Journal Entrepreneurship Management, Vol, 4(3), pp, 295–313. 2008

    Kolabi, A, M., Khodadad Hosseini, H., Mehrabi, R., Salemzadeh, A. Developing Entrepreneurial Marketing Mix: Case Study of Entrepreneurial Food Enterprises in Iran. Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology. Vol, 5, pp, 1-17. 2011.

    Kotler, P. Keller, K. l. Marketing Management, 12th revised ed, Prentice Hall, Singapore, 2008.

    Kotler, P., Armestrong, G. Principles of Marketing (5rd ed), New Jersey, Englewood Cliffs, prentice Hall International Inc,2003.

    Li, Y., Liu, Y., Zhao, Y. The role of market and entrepreneurship orientation and internal control in the new product development activities of Chinese firms. Journal of  Industrial Marketing Management. Vol, 35, pp, 336–347. 2006.

    Lumpkin, G. T., Dess, G. G. Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Journal of Academy of Management Review, Vol, 21(1), pp, 135-172, 1996.

    Maes, J. The search for corporate Entrepreneurship: A clarification of the concept and its measures. Working Paper Steunpunt OOI: September 2003.

    Magrath, A. Ten timeless truths about pricing, Journal of Business and Industrial Marketing, Vol, 6(3/4), pp, 15-23, 1991.

    Martin, D. M. The entrepreneurial marketing mix, International Journal of Qualitative Market Research, Vol, 12(4), pp, 391-403. 2009.

    Mason, R. B. A Marketing Mix Model For A Complex and Turbulent Environment, Journal of Acta Commercii, Vol, 7, pp, 236-254, 2007.

    Möller, K. The Marketing Mix Revisited: Towards the 21st Century Marketing by E. Constantinides. Journal of Marketing Management, Vol, 22(3), pp, 439-450. 2006.

    Moriarty J., Jones, R., Rowley, J., Kupiec-Teahan, B. Marketing in small hotels: A qualitative study. Journal of Marketing, Intelligence and Planning, Vol. 26(3), pp, 293-315, 2008.

    Morris, M. H., Kuratko, D. F. Corporate entrepreneurship. Mason, OH: South-Western College Publishers, 2002.

    Morris, M. H., Paul, G. W., The Relationship Between Entrepreneurship and Marketing established firms. Journal of Business Venturing, Vol, 2(3), 247-259, 1987.

    Morris, M. H., Schindehutte, M., LaForge, R. W. Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives. Journal of Marketing Theory and Practice, 10(4), 1-18, 2002.

    Morrish, S. C., Deacon, J. H.  A Tale of Two Spirits: Entrepreneurial Marketing at 42Below Vodka and Penderyn Whisky.  Journal of Small Business and Entrepreneurship, Vol, 24(1), pp, 113–124, 2011.

    Morrish, S. C., Deacon, J. H. Entrepreneurial Marketing: A Comparative Case Study of 42Below Vodka and Penderyn Whisky. Seoul, South Korea, International Council for Small Business (ICSB) World Conference 2009, 21-24 June 2009.

    Pizam, Abraham. The Return of the Fifth Marketing Mix P. International Journal of Hospitality Management, Vo. 30, No. 4, pp. 763-764. 2011

    Pltier, J, W; Scovotti, C. Enhancing entrepreneurial marketing education: the student perspective. Journal of Small Business and Enterprise Development. Vol. 17 (4), pp. 514-536. 2010.

    Rafiq, M. & Ahmed, P. K. Using the 7Ps as A Generic Marketing Mix: An Exploratory Survey of UK and European Marketing Academics. Journal of Marketing Intelligence & Planning, 13(9), 4-15. 1995.

    Raja, J. Kumar, S. A., SME entrepreneurship, firm performance and corporate governance practices in Indian service firms. Journal of Services Research. Vol, 7 (2), pp, 100-113, 2008.

    Reynolds, P. L. The need for a new paradigm for small business marketing – what was wrong with the old one?”, Journal of Research in Marketing & Entrepreneurship, Vol, 4(3), pp. 191-205. 2002.

    Romano, C. and Ratnatunga, J. The role of marketing: its impact on small enterprise research”, European Journal of Marketing, Vol. 29 (7), pp. 9-30. 1995.

    Romero-Martinez, A. M. Fernandez-Rodriguez, Z. Vazquez-Inchausti, E. Exploring corporate entrepreneurship in privatized firms. Journal of World Business, Vol, 45, pp, 2–8. 2010.

    Sadler, R. J. Stimulating Corporate Entrepreneurship in the Public Sector: The dance of the chameleon. Journal of Public Administration, 59(2), pp, 25-43. 2000.

    Sathe, V. Corporate Entrepreneurship: Top managers and new business Creation. University of Cambridge. 2003.

    Scheepers, M. J., Hough, J., Bloom, J. Z. Nurturing the corporate entrepreneurship capability. Journal of Southern African Business Review, Vol, 12(3), pp, 50-76, 2008.

    Sharma, P., Chrisman, J. J. Toward a reconciliation of the definitional issues in the field of corporate entreprenruship, Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 22, pp.43–68. 1999.

    Schachtbeck, C. The level of corportate entrepreneurship whitin small and medium-sized enterprise in the seafreight transport industry. Ph.D Thesis in Business management in university of Johannesburg, South Africa, 2011.

    Sheetal, Sangeeta, Kumar, R. Marketing Strategies of Small and Medium Enterprises: A Sample Survey. International Journal of Management Sciences, Vol(1), 2, pp, 60-72, 2012.

    Siggelkow, N. Rivkin, W. J., Speed and Search: Designing Organizations for Turbulence and Complexity. Journal of Organization Science, Vol, 16(2), pp. 101–122, 2005.

    Simpson, M., Padmore, J., Taylor, N., Frecknall-Hughes, J. Marketing in small and medium sized enterprises. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol, 12(6), pp, 361-387, 2006.

    Siu, W., Kirby, D. A. Approaches to small firm marketing: a critique, European Journal of Marketing, Vol, 32(1/2), pp, 40-60, 1998.

    Stokes, D. Putting entrepreneurship into marketing: the processes of entrepreneurial marketing, Journal of Research in Marketing & Entrepreneurship, Vol, 4(2), pp, 119-133. 2000.

    Stokes, D., Wilson, N. C. Entrepreneurship and marketing education: time for the road less travelled? International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, Vol, 11(1), pp, 95-108, 2010,

    Veenker, S., Sijde, P. C., van der, During, W., Nijhof, A. Organizational conditions for corporate entrepreneurship in Dutch organizations. Journal of Entrepreneurship, Vol, 17(1), pp, 49-58. 2008.

    Vignali, C., Davies, B. J. The Marketing Mix Redefined and Mapped - Introducing the MIXMAP Model. Journal of Management Decision, Vol, 32(8), pp, 11-16. 1994.

    Zahra, S, A., Filatotchev, I., Wright, M. How do threshold firms sustain corporate entrepreneurship? The role of boards and absorptive capacity. Journal of Business Venturing. Vol, 24, pp, 248–260, 2009.

    Zahra, S. A. Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study. Journal of Business Venturing, Vol, 6,pp, 259-285, 1991.

    Zahra, S. A., Gravis, D. M. Entrepreneurship and firm performance: The moderating effect of international environmental hostility. Journal of Business Venturing, 15: 469–92. 2000.

    Zahra, S.A. Corporate entrepreneurship and financial performance: the case of management leveraged buyouts. Journal of Business Venturing, Vol, 10(3), pp, 225-247. 1995.

    Zahra, S, A. Enviroment, corporate Entrepreneurship and finacial performance: A taxonomic approach. Journal of Business Venturing. Vol, 8(4), pp, 319-340, 1993.

    Zahra, S. A. Technology strategy and financial performance: examining the moderating role of the firm’s competitive environment. Journal of Business Venturing, Vol, 11(3), pp, 189-219, 1996.

    Zampetakis L, A., Moustakis, V. Fostering corporate entrepreneurship through internal marketing. Europ Journal of Innovation and Management, Vol, 10(4), pp, 413-433, 2007.

    Zatezalo, A., Gray, B. Competitor Orientation of Small Organisations, ANZMAC Visionary Marketing for the 21st Century: Facing the Challenge, 2000.

    Zhang, Z., Wan, D. and Jia, M. Do high-performance human resource practices help corporate entrepreneurship? The mediating role of organizational citizenship behavior", Journal of High Technology Management Research,  Vol, 19(2), pp, 128-138. 2008.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, نمونه پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, دانلود پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  (M.A) رشته مديريت بازرگاني- گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده با توجه به شتاب روز افزون تغييرات و رقابت در دنياي اقتصاد، مديران بايستي داراي

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي گرايش بازاريابي و صادرات دي ماه 1391 چکيده: بازارگرايي و تاثير آن بر عملکرد تجاري از جمله مباحث مهم در مديريت بازار و مشتري

نمایندگی مازندران(شمال) رشته:مهندسی صنایع –مدیریت سیستم وبهروری جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده: کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به توسعه اقتصادی ناگزیر از انتخاب الگو و استراتژی مناسب هستند. تجارب کشورهای توسعه یافته و تازه صنعتی شده نشان می دهد که برای دستیابی به توسعه اقتصادی پیمودن مسیر توسعه صنعتی الزامی است و در طی این مسیر استراتژی های صنعتی شدن کشور باید براساس ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده: هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی استان گیلان می باشد.. این تحقیق ویژگی های عینی ،ویزگی های ذهنی تصمیم گیرندگان وویژگی های شرکت را در یک نمونه 130تایی شرکت های تولید کننده مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان برای تحقیق ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین­الملل) چکیده پژوهش بازار الکترونیکی سیستم اطلاعاتی بین­سازمانی است که به خریداران و فروشندگان شرکت­کننده در برخی از بازارها، مستقل از طرف سوم، اجازه می­دهد اطلاعات و پیشنهادهایی در مورد قیمت و محصول ارائه دهند. به­کارگیری این نوآوری جدید توسط شرکت­ها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزایای متعددی شده و ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد )) M.A (( رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازرگانی داخلی چکیده : در جهان فرا رقابتی امروز، راز بقاء و موفقیت سازمان‌ ها، درک ساختار رقابتی بازار است. دستیابی به این درک، مستلزم آگاهی و شناخت مدیریت از نظرات و خواست مشتری و ارزیابی و بهره گیری از آمیخته بازاریابی (P4) (محصول، قیمت، توزیع و ترفیع) در بازار به منظور دست یابی به سهم بازار ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت اجرایی گرایش : استراتژیک چکیده: هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدلی جهت ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر عملکرد شرکت های صنعتی براساس استراتژی رهبری هزینه و کاهش قیمت در 5 صنعت آبمیوه و نوشیدنی، محصولات گوشتی، تولید تنقلات و محصولات لبنی در شهر تهران است. در این مطالعه، پژوهشگر با استفاده از رویکرد استراتژیک، روابط بین اجزای رویکرد ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

ثبت سفارش