پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع

word 6 MB 31216 220
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل

    چکیده

    هدف این پژوهش بررسی ارتباط ساختار سازمان، استراتژی کسب و کار و به دنبال آن تاثیر آن ها بر ارتقاء و بهبود عملکرد شرکت های صنعت غذایی استان تهران با استفاده از تئوری مبتنی بر منابع است. ساختار سازمانی در برگیرنده طرح سیستم هایی است که به وسیله آن ها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه می شوند و در نتیجه ارتباط موثر در سازمان تضمین خواهد شد. از سوی دیگر استراتژی نشان دهنده یک طرح، چگونگی و نحوه رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر می باشد و الگو و چارچوبی برای تصمیم گیری و عمل را پیش روی سازمان قرار می دهد. از آنجایی که ارتقاء مداوم عملکرد سازمانی از شاخص های مطلوب و مورد نظر مدیران است شناخت نسبت به چگونگی روابط بین این دو عامل تأثیرگذار بر کسب برتری سازمانی با به‎کار گیری دیدگاه مبتنی بر منابع مهم و اهمیت دارد.

    در این پژوهش تاثیر ساختار سازمانی به عنوان یک منبع داخلی از طریق استراتژی رقابتی بر عملکرد شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

    جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران (سرپرستان، مدیران میانی و مدیران عامل) شرکتهای صنعت غذایی مستقر در استان تهران می­باشد. تعداد 60 شرکت که تولیدکننده محصولات لبنی در سطح شهر تهران می­باشند شناسایی شده­اند. از میان شرکتهای شناسایی شده، شرکتهایی با تعداد کارکنان بیش از 150 نفر و با سابقه بیش از 10 سال به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته شدند. روش این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیق کاربردی می باشد. طرح تحقیق در این پژوهش، تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. روش نمونه­گیری در تحقیق حاضر نمونه­گیری طبقه­ای است؛ همبستگی میان ابعاد متغیرهای تحقیق در جامعه مورد نظر نشان دهنده رابطه مثبت و معنی داری این ابعاد متغیرها می باشد.

    نتایج آزمون میانگین نشان دهنده این است که ساختار سازمانی، استراتژی رقابتی و عملکرد در شرکت های تولید کننده محصولات لبنی استان تهران در وضعیت مطلوبی قرار دارند. همچنین نتایج مدل معادلات ساختاری نشان دهنده رابطه­ی علی مثبت و معنی­داری میان «ساختار سازمانی» و «عملکرد سازمانی» از  طریق                      «استراتژی سازمانی» است.

    کلید واژه‎ها: ساختار ؛ استراتژی رقابتی ؛ عملکرد سازمانی؛ تئوری مبتنی بر منابع

    فصل اول 

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    اصلاح ساختار سازمانی همواره از دغدغه های مدیران است زیرا بخش مهمی از فعالیت های مدیران معطوف به سازماندهی مناسب عواملی است که مستلزم ایجاد سازمانی مناسب است. ساختار سازمانی، چارچوبی است که بوسیله آن فعالیت های سازمان تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می شوند. هر سازمان دارای ساختار خاصی است و مهم آن است که این ساختار به گونه ای باشد تا نه تنها عوامل انجام کار با یکدیگر هماهنگ بلکه قابل کنترل نیز باشند. ساختار سازمانی تعیین کننده روابط رسمی و نشان دهنده سطوحی است که در سلسله مراتب اداری وجود دارد و حیطه کنترل مدیران را مشخص می کند. همچنین ساختار سازمانی دربرگیرنده طرح سیستم هایی است که به وسیله آن ها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه می شوند و در نتیجه ارتباط موثر در سازمان تضمین خواهد شد. از سوی دیگر استراتژی نشان دهنده یک طرح،  چگونگی و نحوه رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر می باشد و الگو و چارچوبی برای تصمیم گیری و عمل را پیش روی سازمان قرار می دهد. در واقع استراتژی علاوه بر اینکه چشم انداز ، آرمان و جهت شرکت را تعیین می کند، به سازمان نشان می دهد که در آینده چگونه شرکت یا سازمانی خواهد بود. از آنجا که تصمیم های مربوط به ارائه محصول و یا خدمت در غالب استراتژی گنجانده می شود از این روی اهمیت اجرای موفق استراتژی عامل اساسی و حیاتی در موفقیت سازمان ها خواهد بود. اگرچه وجوه مختلف خود نشان دهنده اهمیت آن است ولی از آنجا که ساختار سازمانی یکی از ارکان مهم اجرای استراتژی است پرداختن به آن جزء لاینفک وظایف مدیران است. از آنجا که ساختار خود موجد استراتژی است و از سویی تعیین کننده در تخصیص منابع نیز می باشد، تغییر در ساختار سازمانی همواره می بایست مورد توجه قرار گیرد. ساختار باید به گونه ای طرح ریزی شود که اجرای استراتژی تسهیل گردد. طراحی ساختار سازمانی و اجرای موفق  استراتژی، هر دو در راستای دستیابی به عملکرد شرکت که همانا موفقیت سازمان است نقش مهمی ایفا می کند.

    از این رو می توان رابطه میان ساختار و استراتژی را براساس اثرشان بر عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار داد. در فصل حاضر در ابتدا مسئله و ضرورت آن بیان می گردد. سپس گزاره های تحقیق در قالب پرسش تحقیق، فرضیه ها، اهداف و متغیرهای مورد بررسی آورده می شود. روش تحقیق نیز از دیگر مباحث مطرح شده در فصل حاضر است. در نهایت نیز مفاهیم تحقیق به صورت عملیاتی تعریف می شوند.

     

    1-1- بیان مسئله

    نگرش اقتضایی تا دیر زمانی تفکر غالب در تئوری سازمان بوده است. این دیدگاه بر این نکته تأکید دارد که اعتبار، اثربخشی و کارایی و بهره وری ساختار سازمانی به عوامل اقتضایی همچون استراتژی، اندازه سازمان، تکنولوژی، محیط، طرح سازمانی و قدرت (کنترل). بستگی دارد. توجه به این عوامل اقتضایی در وضعیت رقابتی موجود، امری حیاتی است و در مواردی بقای سازمان را رقم می زند. از این رو ساختار باید با در نظر داشتن این عوامل طراحی شود تا بتواند زمینه تحقق اهداف و استراتژی های سازمان را فراهم کند (بالیگ[1] و دیگران، 1992). همان طور که در بالا اشاره شد یکی از عوامل تعیین کننده ساختار سازمانی، استراتژی می باشد. مهمترین تحقیقاتی که در رابطه با تأثیر استراتژی بر ساختار صورت گرفته، می توان به تحقیقات چندلر[2] در اوایل دهه 1960 و تحقیقات مایلز و اسنو[3] اشاره کرد. به طور خلاصه این تحقیقات بر این نکته اصرار می ورزند که تناسب میان استراتژی و ساختار سازمانی بر عملکرد تاثیر می گذارد. از این رو می توان گفت که تغییر در متغیرهای اقتضایی تناسب موجود میان استراتژی و ساختار را به هم می زند؛ عدم تناسب به وجود آمده به تغییر ساختار می انجامد؛ و تغییر در ساختار باعث ایجاد تناسبی جدید می شود که عملکرد را دوباره احیا می کند (اسکات[4]، 1390: 152).

    در مقابل این نظریه اقتضایی، دیدگاه مبتنی بر منابع و نگاه به سازمان از زاویه توانمندی های متمایز کردن که رویکردی جدید در مطالعات سازمان و مدیریت ارائه می دهد نظری متفاوت دارد. این دیدگاه با تاکید بسیار بر منابع داخلی سازمان در مقابل وضعیت رقابتی در صنعت، بیان می دارد که منابع تنها زمانی برای ما ارزشمند هستند که باعث رشد کارایی شده و امکان سرمایه­گذاری در فرصت­ها و مقابله با تهدیدات را برای ما ایجاد کنند.

    پپارد و ریلاندر[5] بیان می­کنند که تئوری مبتنی بر منابع چشم­اندازی جامع را برای درک چگونگی به‎کارگیری منابع در ارزش آفرینی برای سازمان­ها ارائه می­کند (پپارد و ریلاندر، 2001). به طوری که دیدگاه مبتنی بر منابع به عنوان کلید اولویت رقابتی در بسیاری از فعالیت­های سازمان­ها شامل استراتژی سازمان، قابلیت فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی می‎باشد (چانگ[6]، 2004). تحقیقات نشان داده است که دیدگاه مبتنی بر منابع[7] به سازمان‎ها امکان ایجاد، استقرار و کاربرد قابلیت‎های منابع کمیاب را می دهد (بات[8]، 2002). به طور خلاصه این دیدگاه بر این اصل استوار است که سازمان ها در منابع، که شامل منابع ملموس و ناملموس است، متفاوت هستند و به همین دلیل از وضعیت رقابتی متفاوتی برخوردارند. از همین رو با توجه به اینکه تاکید دیدگاه مبتنی بر منابع بر ویژگیهای داخلی است، این سوگیری سبب می شود که پژوهشگران با تجزیه و تحلیل ساختار سازمانی به عنوان یک منبع ارزشمند و منشاء مزیت رقابتی، روابط بین استراتژی و ساختار را چارچوب دوباره بخشند. ساختار سازمانی جدای از اینکه یکی از عناصر پیاده سازی راهبرد شرکت است، یک منبع مهم مزیت رقابتی نیز می باشد (پرتوساارتگا[9] و دیگران، 2010). بنابراین به نظر می­رسد شناخت و بررسی ابعاد ساختاری به عنوان یکی از منابع با ارزش سازمان که می تواند استراتژی سازمانی را تحت تاثیر قرار دهد، موجب ارتقای عملکرد سازمانی شود. به عبارت دیگر برعکس رویکرد اقتضایی، دیدگاه مبتنی بر منابع بیان می دارد که نه تنها استراتژی سازمان خاصیت تعیین کنندگی کمی برای ساختار سازمان دارد، بلکه استراتژی سازمان براساس منابع موجود اعم از ساختار سازمانی و ... نیز شکل می گیرد. از این رو می توان گفت که جهت گیری رویکرد اقتضایی مبتنی بر تغییرات خارج از سازمان (محیط) می باشد؛ در حالی که رویکرد مبتنی بر منابع درصدد بررسی منابع داخلی سازمان به عنوان پایه های کسب مزیت رقابتی می باشند. علاوه براین تفاوت میان این دو دیدگاه را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

    نخست اینکه بیشتر دانش نظری در مورد رابطه میان استراتژی و ساختار در ارتقای عملکرد سازمانی به چندین دهه گذشته بر می گردد و شرایط محیطی با شرایط محیطی آن زمان، که چندلر به این نتیجه رسید که ساختار از راهبرد پیروی می کند، متفاوت است. شرکت های مدرن با محیطی شتابان در حال تغییر، فوق رقابتی و آشفته روبرو هستند که در آن ترجیحات مشتریان بسیار متغیر بوده و فناوری، سناریوهایی گذرا را پشت سر می گذارد. در چنین وضعیتی، دیدگاه مبتنی بر منابع بهتر از جهت گیری های مبتنی بر بیرون سازمان می تواند منابع مزیت رقابتی پایدار را شرح دهد. مبنای راهبرد کسب‌وکاری که بر حسب منابع داخلی و آنچه قادر به اجرای آن است تعریف شده، با دوام تر از مبنای راهبرد کسب و کاری است که بر اساس نیازهایی که بایستی برآورده کند تعریف شده است. دوم اینکه، پژوهش های قبلی بر خلاف پژوهش های حاضر (که بر مزیت رقابتی متمرکز هستند)، بر مزیت استراتژی های شرکتی متمرکز هستند. رویکرد مناسب برای بررسی راهبرد شرکتی رویکرد اقتضایی می تواند باشد. اگر شرکتی بخواهد استراتژی تنوع را به کار گیرد، احتمالاً لازم است که ساختار سازمانی را از سازماندهی بر مبنای وظیفه ای به بخشی تغییر دهد. با این وجود، شرکت می تواند بر حسب راهبرد رقابتی، مکانیزم های هماهنگ کننده درونی را به عنوان منبعی با ارزش جهت دستیابی به مزیت رقابتی به کار گیرد. لذا دیدگاه مبتنی بر منابع رویکرد مناسب‌تر برای تجزیه و تحلیل رابطه بین ساختار سازمانی و راهبرد رقابتی است (پرتوساارتگا و دیگران، 2010). دلیل این برتری  این است که دارایی­های ملموس (همچون سرمایه، زمین، مواد اولیه و ...) باعث ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای سازمان نمی­شوند یا حداقل سهم اندکی در وقوع این مهم دارند. سازمان­های امروزی بایستی ارتقای عملکرد خود را در راستای کسب برتری بر دارایی های ناملموس خود بنا نهند.

     

    از این رو با توجه روز افزون به دیدگاه مبتنی بر منابع، در تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه میان استراتژی، ساختار و عملکرد سازمانی براساس این دیدگاه در جامعه مورد نظر هستیم. به عبارت دیگر به دنبال یافتن پاسخ به این سوال هستیم که آیا در شرکت های صنایع غذایی برخلاف نظر متقدمین (نظریه اقتضایی) و مطابق با دیدگاه مبتنی بر منابع می توان ریشه های استراتژی را در ساختار سازمانی جستجو نمود و به ارتقای عملکرد اندیشید؟و به عبارت دیگر آیا ساختار به واسطه اثر گذاری بر استراتژی به عملکرد بهتری می انجامد یا خیر؟

    2-1- اهمیت و ضرورت موضوع

    در ادبیات مدیریت، نگرش های گوناگونی برای دسته بندی نظریه های مدیریت وجود دارند که عبارتند از دسته بندی های تاریخی که از منطق تاریخی و سیر تحولات تاریخی استفاده می شود ، دسته بندی موضوعی که نظریه ها را در سه دسته کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن قرار می دهد و دسته بندی نگرشی که نگرش های روابط انسانی، فرآیندی، علمی، سیستمی و اقتضایی را برای جمع بندی نظریه ها مطرح می کند. در این بین نگرش جدید استراتژیک به مدیریت و یا هر علمی در دو سطح استراتژیک و عملیاتی مطرح می شود. در سطح استراتژیک مسائل به صورت ذهنی، مفهومی، نظری و کیفی بیان می شوند ولی در سطح عملیاتی به صورت عینی، عملیاتی، عملی و کمی بیان می شوند. مسائل ذهنی یک ذهنیت روشن قبل از عمل می دهند ویک نتیجه نظری یا مفهومی ارائه     می کند که مبنای عمل قرار می گیرد. استراتژی عبارت است از برنامه جامع و همه جانبه که نشان می دهد شرکت چگونه به ماموریت های خود دست می یابد. در تعریفی دیگر استراتژی جهت گیری کلی حرکت سازمان جهت نیل به سوی وضعیت مطلوب در سطح ذهنی و مفهومی می باشد. بیشتر سازمان ها به جای داشتن یک استراتژی جامع و واحد از مجموعه ای از استراتژی های مرتبط استفاده می کنند که هر یک در سطوح مختلفی از شرکت طراحی می شوند. هر استراتژی علاوه بر پاسخگویی به شرایط محیطی با استراتژی های سطوح دیگر و نیز با نقاط قوت و شایستگی های رقابتی واحد تجاری مربوطه و با سطح شرکت به عنوان یک واحد هماهنگ است. در تحقیقات پیشین به بررسی و ضرورت همخوانی استراتژی هایی مانند استراتژی های منابع انسانی و .... پرداخته شده است .در تحقیق    پیش رو استراتژی رقابتی به عنوان سطحی از استراتژی که به صورت ملموس تری می تواند مبین ضرورت این همخوانی به خصوص در بازار رقابتی همچون صنعت غذایی کشور باشد در نظر گرفته شده است.

    از سوی دیگر سازمان بدون ساختار، قابل تصور نیست و ازآنجا که هر شرکت غذایی لزوماً سازمان است لذا میتوان گفت که شرکت های صنعت غذایی بدون ساختار سازمانی قابل تصور نیست . بنابراین نکته حائز اهمیت وجود یا عدم وجود ساختار سازمانی در این شرکت ها نیست، بلکه تناسب یا عدم تناسب ساختار سازمانی شرکتهای صنعت غذایی با محیط، موضوعی است که با اهمیت است و نقش بسیار مهمی درموفقیت این سازمانها دارد. توسعه و پیشرفت صنعت غذایی بدون توسعه و پیشرفت سازمان های این صنعت امکانپذیر نیست. به عبارت دیگر، هرگونه پیشرفتی در صنعت غذایی به عنوان یک کل، از پیشرفت شرکتهای این صنعت به عنوان اجزا و عناصرآن تفکیک ناپذیر است و سازمانهای صنعت غذایی برای دستیابی به عملکرد بهتر نیازمند سازماندهی صحیح و علمی هستند. سازمانهای صنعت غذایی به عنوان سیستم باز با محیط خود در تعامل اند، بنابراین ناچارند منابع مورد نیاز خود را از محیط تأمین نموده، محصولات خود را در آن به فروش برسانند و برای ادامه حیات و اثربخشی، تغییرات محیطی را تعبیر و تفسیر نمایند، بنابراین باید ساختار سازمانی مناسب با محیطی که در آن فعالیت میکنند را به وجود آورند. ازآنجاییکه عدم اطمینان محیطی شرکتهای صنعت غذایی  به دلایل ناشی از تغییرات محیطی و تنوع مشتریان در سطح بالایی قرار دارد، بنابراین همه این موارد اصلاح ساختار سازمانی شرکتهای صنعت غذایی  را متناسب با تغییرات محیطی صنعت الزامی میسازد. با توجه به مباحث مطرح شده، میتوان به ضرورت و اهمیت بررسی و اصلاح ساختار سازمانی شرکتهای صنعت غذایی پی برد. همچنین ساختار سازمانی متناسب و اصلاح شده را می توان به عنوان یکی از نقاط مثبت در طراحی استراتژی ها در نظر گرفت.

    همچنین از دیرباز دستیابی به عملکردهای برتر آرزوی تمامی مدیران و صاحبان سهام شرکت ها بوده است. از این رو این سوال پیش می آید که "چرا برخی از سازمان ها نسبت به دیگر انواع خود عملکرد بهتری دارند؟" این به معنای نسبی بودن مفهوم "عملکرد" است و اینکه برخی از شرکت ها  در استفاده بهینه از منابع موجود خود موفق                 نمی باشند. تئوری پردازان اقتضایی در جواب به این مسئله بیان می کنند که سازمان ها به منظور دست یابی به عملکرد بالاتر می بایست متغیرهای سازمانی را با متغیرهای زمینه ای یا محیطی هم راستا و منطبق نمایند. به عبارت دیگر به منظور دستیابی به عملکرد بهتر، سازمان ها می بایست فرآیندها و فعالیت های سازمانی خویش را هم راستای استراتژی رقابتی سازمان که با توجه به متغیرهای محیطی تعیین می گردد، انتخاب نمایند و به کار گیرند. سازمان هایی که چنین سیاستی را  دنبال می نمایند، به عملکرد بالاتری نسبت به سازمان هایی که اینگونه عمل نمی کنند دست می یابند.

    در مقابل در محیط پر تلاطم کنونی، سازمان­ها با تغییری از رویکردهای استراتژی­های کنونی به منابع داخلی شرکت به همراه توجیه مزایای آن بر عملکرد شرکت مواجه شده‎اند (پاراهالد و همل[10]، 1990). پایه چنین رویکردی در        بهره برداری از منابع سازمان نهفته است. علاوه بر بعد نظری، پژوهش های اخیر نیز نشان دهنده این است که ارتقای عملکرد شرکت ها، کسب مزیت رقابتی، ایجاد نوآوری و ... از طریق منابع نامحسوس (دانش، سرمایه فکری، انسانی، و ...) آن ها صورت می پذیرد.

    از جمله متغیرهایی که برای ارتقای عملکرد و دستیابی به بهترین عملکرد برشمرده شده است می توان به ساختار، استراتژی، اندازه سازمان، تکنولوژی، محیط و قدرت (کنترل) اشاره نمود. این متغیرها می توانند وضعیت رقابتی یک شرکت را در یک صنعت تعیین نمایند. از این رو تصمیم گیری در مورد طراحی ساختار و راهبرد رقابتی شرکت بدین دلیل اهمیت دارد که به کسب مزیت رقابتی و بهبود عملکرد شرکت می انجامد. همان طور که در بالا اشاره شد، پژوهشگران دیر زمانی است که رابطه بین راهبرد و ساختار را بر اساس تئوری اقتضایی بررسی کرده اند (به عنوان مثال مطالعات چندلر). بر اساس این رویکرد، طرح سازمانی بهینه بیش از سایر عوامل، مقتضی بر راهبرد است. با این حال، هنوز هم ابهاماتی نسبت به روابط راهبرد-ساختار-عملکرد وجود دارد که بایستی به آنها پرداخته شود (پرتوساارتگا و دیگران، 2010). بررسی این روابط به نظر می رسد با توجه به تئوری مبتنی بر منابع امکان پذیر باشد. تمرکز بر این رویکرد بدین دلیل است که تمرکز دیدگاه مبتنی بر منابع بر استراتژی رقابتی در مقابل استراتژی شرکتی است. این نوع استراتژی که ریشه در منابع سازمانی بویژه منابع ناملموس دارد می تواند به مزیت رقابتی و یا ارتقای عملکرد سازمانی و یا مالی منجر شود. به طوری که بیشترین تطابق را با جامعه آماری تحقیق حاضر که همانا شرکت های صنعت غذایی می باشد، دارد.

    شرکت های فعال در صنعت غذایی ، در سال های اخیر توانسته اند که سهم بسزایی در رشد و توسعه ملی داشته باشند. همچنین با در نظر گرفتن تاثیر رشد و رونق این صنعت بر سایر بخش های اقتصاد از قبیل بخش کشاورزی اهمیت بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد شرکت های فعال در این صنعت از اهمیت دو چندانی برخوردار بوده و بایستی منابع موجود در این شرکت ها در راستای ارتقای عملکرد آن بکار گرفته شود. ساختار سازمانی به عنوان یکی از منابع سازمانی، می تواند باعث تسهیل اجرای استراتژی های این شرکت ها  شود. به عبارت دیگر بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع استراتژی براساس منابع سازمانی شرکت ها شکل می گیرد که این خود باعث ارتقای عملکرد سازمانی می شود. این موضوع نشان دهنده این است که منابع سازمانی قابلیت تغییر استراتژی و اهداف سازمانی در چارچوب این دیدگاه را دارند. به عبارت دیگر شرکت های موجود در صنعت غذایی کشور به عنوان شرکت های تجاری و انتفاعی با جهت‎گیری استراتژیک رقابتی خود در این صنعت سعی در جهت‎دهی فعالیت‎ها به سوی تحقق چشم انداز و انجام ماموریت خود دارند. براساس این جهت‎گیری، این شرکت ها بایستی با استفاده از منابع بویژه منابع غیرملموس (مانند سرمایه فکری، انسانی و ساختار سازمانی) و بکارگیری صحیح آن در برنامه استراتژیک خود، عملکرد خود را بهبود دهند به طوری که شرکت های این صنعت به سوی رشد و تعالی حرکت نمایند.

    بنابراین به نظر می رسد شناخت کافی از روابط میان متغیرهای استراتژی و ساختار سازمانی بتواند به فهم ما از چگونگی اثرگذاری آن ها بر عملکرد سازمانی کمک کند. بر این اساس با استفاده از دیدگاه مبتنی بر منابع، می­توان تأثیر ساختار سازمانی را بواسطه استراتژی در بهبود عملکرد شرکت های صنعت غذایی بررسی نمود.

    3-1- گزاره های تحقیق

     1-3-1- پرسش های اصلی و فرعی

    پرسش اصلی تحقیق :

    از دیدگاه مبتنی بر منابع چه رابطه ای میان  ساختار، استراتژی کسب و کار و عملکرد سازمانی وجود دارد؟

     

    Investigating relationship among competitive strategy, structure and performance of food industry firms based on resource-based view

    Abstract

     

    This study aims to investigate the relationship between organizational structure and competitive strategy and examining it's effect on the development of nutritious industry firm performance of Tehran province using the resource based view. Organizational structure comprise systems through which all parts will be harmonious , so effective communication in the organization will be guaranteed. On the other hand, strategy demonstrates the plan , they way of how to move  from one point to another and also it gives a frame for decision making and performing to the organization .Since consistent performance development is one of the favorable indexes for managers, recognition of the relationships between these two influent items, for achieving organizational superiority ,due to resource based view, is really important .In this project , the influence of organizational structure as an internal source by the means of competitive strategy on firm's performance have been investigated.

     

    The society of this project consists of the managers of  nutritious industry firms in Tehran province. At first , 60 firms which are the manufacturers of dairy productions in Tehran province were recognized, secondly ,firms with 150 or more workers with more than 10 years of work experience were selected among them as the objective society. This project is an applicable one which used descriptive co relational method and Stratified sampling. correlation between project's variables  in the selected society , demonstrates a positive and meaningful relationship of the variable dimensions.

     

    The result of average test, indicates that organizational structure, competitive strategy and diary producing firm performance in Tehran province, are in an acceptable situation. Also the structural equation modeling results indicate a positive and meaningful relationship between "organizational structure" and "firm performance" through competitive strategy.

     

     

  • فهرست:

    فصل اول

    مقدمه.. 1

    1-1- بیان مسئله.. 2

    2-1- اهمیت و ضرورت موضوع.. 4

    3-1- گزاره های تحقیق... 6

    1-3-1- پرسش های اصلی و فرعی.. 6

    2-3-1- فرضیه های تحقیق.. 7

    3-3-1- هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار 7

    4-3-1- متغیرهای تحقیق.. 7

    4-1- روش کلی تحقیق... 10

    1-4-1- قلمرو مکانی-جامعه تحقیق.. 10

    2-4-1- قلمرو زمانی تحقیق.. 10

    3-4-1- روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه. 10

    4-4-1- روشهای گردآوری داده‌ها و ابزار مورد استفاده برای آن.. 11

    5-4-1- روشهای تحلیل داده ها 11

    5-1- شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق... 11

    فصل دوم

    مقدمه.. 13

    1-2- استراتژی... 13

    1-1-2- پیشینه استراتژی.. 13

    2-1-2- رویکردها به استراتژی.. 16

    1-2-1-2- رویکردهای استراتژی مبتنی بر زمان شکل گیری استراتژی... 18

    3-1-2- انواع استراتژی.. 21

    1-3-1-2- انواع استراتژی های سازمانی... 21

    2-3-1-2- تقسیم بندی استراتژی ها بر اساس سطوح سلسله مراتب سازمانی... 23

    4-1-2- استراتژی های رقابتی.. 24

    1-4-1-2- استراتژی هزینه کمتر. 25

    2-4-1-2- استراتژی تمایز. 26

    5-1-2- رابطه ساختار صنعت و استراتژی رقابتی 30

    2-2- ساختار سازمانی... 32

    1-2-2- تحقیقات مینتزبرگ در مورد انواع ساختارهای سازمانی.. 33

    2-2-2- ابعاد مهم ساختار سازمانی.. 35

    1-2-2-2- تمرکز. 35

    2-2-2-2- رسمیت.... 35

    3-2-2-2- پیچیدگی... 37

    3-2-2- سیر تکامل ساختارهای سازمانی 39

    3-2- پیکربندی ساختار و استراتژی... 42

     

    1-3-2- رویکردهای مرتبط برای پیکربندی ساختار و استراتژی... 43

    4-2- دیدگاه های مطرح در زمینه ارتباط استراتژی و ساختار. 44

     

    1-4-2- رویکرد اقتضایی... 45

    1-4-2- رویکرد مبتنی بر منابع 51

    5-2- عملکرد سازمانی... 54

    1-5-2- شاخص های سنجش عملکرد. 55

    6-2- پیشینه تحقیق... 56

    7-2- چارچوب نظری تحقیق... 61

    جمع بندی مطالب... 64

     فصل سوم

    مقدمه.. 66

    1-3- روش تحقیق... 66

    1-1-3- برحسب هدف... 66

    2-1-3- برحسب گردآوری داده ها 67

    2-3- جامعه آماری... 67

    3-3- روش نمونه گیری 68

    4-3- تعیین حجم نمونه.. 68

    5-3- روش جمع آوری اطلاعات... 69

    6-3- روایی پرسشنامه 70

    7-3- پایایی پرسشنامه 70

    8-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها 71

    1-8-3- آزمون کولموگروف - اسمیرنوف... 71

    2-8-3- آزمون میانگین... 72

    3-8-3- معادلات ساختاری... 73

    فصل چهارم

    مقدمه.. 75

    1-4- توصیف داده های مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 75

    1-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت.... 75

    2-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن... 76

    3-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر میزان تحصیلات... 77

    4-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سابقه خدمت.... 78

    5-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر وضعیت استخدامی... 78

    6-1-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر عنوان شغلی... 79   ....................................................................

    2-4-آزمون کولموگروف اسمیرنوف... 80

    3-4-بررسی وضعیت متغیرهای سه گانه در شرکت های فعال صنعت غذایی... 81

    1-3-4- بررسی وضعیت ساختار سازمانی شرکت های فعال در صنعت غذایی... 81

    2-3-4- بررسی وضعیت استراتژی کسب و کار شرکت های فعال در صنعت غذایی... 82

    3-3-4- بررسی وضعیت عملکرد شرکت های فعال در صنعت غذایی... 83

    4-4-بررسی تحلیل عاملی متغیرهای تحقیق.. 84

    1-4-4- بررسی متغیر تمرکز. 85

    2-4-4- بررسی متغیر رسمیت.... 89

    3-4-4- بررسی متغیر استفاده از رسمیت.... 92

    4-4-4- بررسی متغیر پیچیدگی... 95

    5-4-4- بررسی متغیر  رهبری هزینه. 98

    6-4-4- بررسی متغیر  تمایز در بازاریابی... 101

    7-4-4- بررسی متغیر  تمایز در نوآوری... 103

    8-4-4- بررسی متغیر  عملکرد. 106

    9-4-4- بررسی مدل مفهومی تحقیق... 109

    5-4- آزمون فرضیه های تحقیق... 111

     

    فصل پنجم

    مقدمه.. 116

    1-5- پاسخ به فرضیه های پژوهشی... 116

    1-1-5- فرضیه 1.. 116

    2-1-5- فرضیه 2.. 117

    3-1-5- فرضیه 3.. 117

    4-1-5- فرضیه 4.. 117

    2-5- پیوند یافته ها با پژوهش های پیشین... 118

    3-5- پیشنهاد های تحقیق... 119

    4-5- پیشنهاد برای پژوهش های آتی... 120

    5-5- محدودیت های تحقیق... 121

    فهرست منابع 

     

    منبع:

     

    منابع فارسی

    آذر، عادل، مومنی، منصور،(1387)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها.

    انسف ایگور اچ و مک دانل،ادوارد جی(1375).استقرار مدیریت استراتژیک. ترجمه ی عبداله زندیه ،تهران:انتشارات سمت.

    ابراهیمی، اکرم (1387)، طراحی مدلی برای مدیریت تولید علم در راستای جنبش نرم افزاری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران، تهران.

    امیری ، مجتبی و نائیچی محمد جواد (1389)،شاخص های مدیریت  راهبردی ، راهبرد رقابتی و کارآفرینی شرکت ،فصلنامه توسعه کارآفرینی ،سال سوم ، شماره 10 .ص 161.

    اسکات، ریچارد (1390)، سازمان ها : سیستم های عقلایی، طبیعی و باز، (ترجمه حسن میرزایی اهرنجانی)، تهران: انتشارات سمت.

     

    بیان ، حسام الدین(1378 ). "مدیریت استراتژیک "در مدیریت استراتژیک (1).نوشته جمعی از اساتید مدیریت  ، تهران: مرکز آموزش دولتی ، چاپ اول .

     

    بیلس ،جان و دیگران (1369). استراتژی معاصر: نظریات و خط مشی ها. ترجمه ی هوشمند میر فخرایی ، تهران:دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ،چاپ اول .

     

    پیرس ،جان و رابینسون ،ریچارد.(1380). برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک . ترجمه­ی سهراب خلیلی شورینی .تهران:انتشارات یادواره کتاب ، چاپ دوم .

    تیموری، ابراهیم و آبرومند، جمال (1388)، هم آهنگی بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال اول، شماره 2، ص 127- 146.

    جهانی زاده، فاطمه (1384)، بررسی رابطه بین استراتژی های رقابتی و ساختار سازمانی در بانک های ملت و رفاه. پایان نامه کارشناسی ارشد . تهران: دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

    خاکی، غلامرضا(1384)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران : نشر بازتاب، 1384.

    12.

    دفت، ریچارد ال. (1389)، تئوری و طراحی سازمان (مترجمان: علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی)، چاپ پنجم، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‏های فرهنگی.

     

    دلاور، علی(1383)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی،تهران : نشر رشد.

    رابینز، استیفن پی (1385)، تئوری سازمان: ساختار، طراحی، کاربردها (مترجمان: سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد)، جلد سوم. تهران: نشر صفار.

    رحمان سرشت، حسین (1377)، نظریه های سازمان و مدیریت از نوین گرایی تا پسانوین گرایی. تهران: موسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر.

    رحمان سرشت، حسین (1384)، راهبردهای مدیریت. تهران: انتشارات فن و هنر.

    رحمان سرشت ، حسین (1383). مدیریت راهبردی (استراتژیک)در اندیشه نظریه پردازان ،تهران : انتشارات معراج .

    زارع میرک آباد، علی (1389)، بررسی رابطه همراستایی استراتژیک و بازاریابی با عملکرد کسب و کار: مطالعه موردی شرکت های برید سامانه نوین، سیستم های کاربردی کاسپین و سپهر اندیشه جوان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    سرمد، زهره ، بازرگان، عباس و الهه مجازی(1377)، روش­های تحقیق در علوم رفتاری،تهران: انتشارات آگاه.

    سیگل، سیدنی، یوسف کریمی(1383) ،آمار غیرپارامتری، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ دوم،.

    سید نقوی، میرعلی؛ نریمانی، مهدی و غلام حسینی، حسین (1389)، فرهنگ و استراتژی و تاثیر آن بر اثربخشی سازمانی: با نگاهی بر مدیریت دانش، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 1- بهار 89، ص 9-24.

    23.

    عزیز زاده، طاهره (1388)، نقش معیارهای سنجش عملکرد در ایجاد ارزش برای شرکت، مجله حسابدار، شماره 208و209.

    عیسی خانی، احمد(1387)، سازمان با عملکرد برتر،نشریه تدبیر، دوره 19، شماره 192،ص 29-24.

     

    غفاریان ،وفا.و کیانی غلامرضا(1384)،تفکر استراتژیک،چاپ اول،تهران: نشر فرا.

    . فرهنگی، علی اکبر، صفرزاده، حسین و خادمی، مهدی(1383)؛ نظریه های ارتباطات سازمانی؛ موسسه خدمات فرهنگی رسا.

    کالینز،جان ام( 1370). استراتژی بزرگ ، اصول و رویه ها .ترجمه ی کوروش بایندر . تهران:دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ، چاپ اول .

    کویین، جیمز براین.هنری مینتسبرگ و رابرت ام .جیمز(1382)،مدیریت استراتژیک :فرایند استراتژی،(ترجمه محمد صائبی)،تهران:موسسه عالی آموزش و برنامه ریزی،چاپ سوم.

    منوریان، عباس (1378)،طراحی ساختار سازمانی .تهران:مرکز آموزش مدیریت دولتی،چاپ اول.

    منوریان، عباس،عسگری، ناصر و آشنا، مصطفی(1386)، ابعاد ساختاری و محتوایی سازمانهای دانش محور، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.

    مجیبی، تورج و میلانی، منا (1390)، بررسی رابطه بین استراتژی و ساختار سازمانی در شرکت توزیع برق نواحی استان تهران، فصلنامه مدیریت (پژوهشگر)، سال هشتم، شماره 22، ص 14-23.

     

    مقدس ، جلال(1378)." سیر تکامل تفکر استراتژیکی " در مدیریت استراتژیک  . نوشته جمعی از اساتید مدیریت ، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ، چاپ اول .

    نادری، عزت اله، سیف نراقی، مریم(1387)، راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق، تهران: انتشارات سمت.

     

    نریمانی، مهدی (1389)، رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی، پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت دولتی.

     

    هانگر، جی. دیوید و ویلن، توماس ال. (1389)، مبانی مدیریت استراتژیک. (مترجمان: سید محمد اعرابی و داود ایزدی)، چاپ سوم. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.

    هچ، ماری جو و کانلیف، ان.ال. (1390)، نظریه سازمان: مدرن، نمادین تفسیری و پست مدرن، (ترجمه حسن دانایی فرد)، تهران، مهربان نشر.

     

    مهدی لرگانی، محمود (1387)، بررسی مقایسه ای شاخص های سنتی و نوین سنجش عملکرد، مجله حسابدار، شماره 194.

     

     

     

     

    Aaltonen petri,Ikavalko Heini. (2002).Impleementing,integrated manufacturing systems,. pp. 415–418.

     

     

    Aiken M, Bacharach S, French JL.(1980),“Organizational structure, work process, and proposal making in administrative bureaucracies”. Acad Manage. J,vol 23,No. 4,pp.631–52

     

    Amberosini,V.,Bowman.c.and Collier.n.(2009), “Dynamic capabilities an exploration of how firms renew their resource base”, British Journal of Management,Vol.20 No.sl,pp.S9-S24

     

     

     

    Baligh, Helmy H. and Others. (1992), “Organizational consultant: Creating a useable theory for organization Design”, Management Science. Vol. 42, No. 12.

    Barney, Jay B. And Griffin, Ricky W. (1992), The Management of Organization. Boston: Houghton Mifflin company.

     

    Beckmann C, Otto HU, Shaarschuch A, Shrödter M.(2007), “Quality management and formalization in social service organizations — a survey on home-based family intervention services”. Soc Work Soc;5(1):78–93.

     

     

    Betz,Fredrick.(2001). “ExecutiveStrategy,StrategicManagement&Information Technology”John Wiley & Sons,New Yor

    8.      Burton RM, Obel B.(2005), Strategic organizational diagnosis and design. 3th Edition The Dynamics of Fit.. New York: Springer.

     

     

    Bhatt, Ganesh D., (2002), “Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge”, Journal of Knowledge Management, Vol. 6, No. 1, pp. 31-39

     

    Campbell,David et al .(2002),Business Strategy, An Introduction,Second Edition,MPG Book Ltd,Great Britain.

     

    11.  Chuang, S. H. (2004), “A resource-based perspective on knowledge management capability and competitive advantage: an empirical investigation”, Expert Systems with Applications, Vol. 27, No. 3, pp. 459-465

    Cohendet P, Creplet F, Diani M, Dupouët O, Schenk E. (2004), “Matching communities and hierarchies within the firm”, J Manage Governance , Vol. 8, No.1, pp. 27-48.

    Cordón-Pozo E, García-Morales VJ, Aragón-Correa JA.(2006), “Inter-departmental collaboration and new product development success: a study on the collaboration between marketing and R&D in Spanish high-technology firms”. Int J Technol Manage, Vol. 35, pp. 52-79.

     

    Choi, B. (2000), Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance: An Integration and Empirical Examination. Doctoral Dissertation, Korea Advanced Institute of Science and Technology.

    Damanpour F, Schneider M.(2006), “Phases of the adoption of innovation in organizations:effects of environment, organization and top managers” Br J Manage,vol 17,pp.215–36

    Daft, Richard L.(1998). Organization Theory and Design. 6 Edition. Ohio: South western  college publishing.

     

    Fevzi Okumus,(2003),a frame worke to implement strategies in organizations,management decision. Vol. 41, No.9-871-882.

     

    Fiol C, Lyles(1985), M. Organizational learning. Acad Manage Rev; Vol. 10,No,4,PP.803–813.

     

    Gold AH, Malhotra A, Segars AH.(2001), “Knowledge management: an organizational capabilitiesperspective”. J Manage Inf Syst, Vol. 18, No. 1,, pp.185–214.

     

     

    Gordon,Judith R.et AL (1990), Management & Organizational behavior, Allyns& Bacon, London.

     

    21.  Hall, R.H.(2001). Organization: Structures, Processes & Outcomes. New Jersey: Prentice-Hall, In.; 8th Ed.

     

     

    Janz, B.D., Colquitt, J.A. and Noe, R.A. (1997), “Knowledge worker team effectiveness: the role of autonomy, interdependence, team development, and contextual support variables”, Personnel Psychology, Vol. 50, pp. 877-904.

    Jansen JJP, Van Den Bosch FAJ, Volberda HW. (2006), “Exploratory innovation, exploitative innovation and performance: effects of organizational antecedents andenvironmental moderators”ManageSci,Vol.52,No11,pp1661–

     

    Miller, D. and Shamsie, J. (1996), “The resource-based view of the firm in two environments: the Hollywood firm studios from 1936 to 1995”, Academy of Management Journal, Vol. 39, No. 3, pp. 519-43.

    Miller Danny, “Configuration of Strategy and structure:toward a synthesis”,Strategic Management Journal, Vol .7.No.8,PP.189-292.

    Meirovich G, Brender-Ilan Y, Meirovich A.(2007), “Quality of hospital service: the impact of  formalization and decentralization”." Int J Health Care Qual Assur 20(3):240–52.

     

    New bert, S.L.(2008), “Value,rareness,competitive advantage, and prrformance:a conceptual – level empirical investigation of the resource – based view of the firm”, Strategic Management Journal ,Vol .29.No.7,PP.745-68

     

    . Olson, E. M., & Slater, S. F. (2002). The balanced scorecard,competitive  strategy, and performance. Business Horizons, Vol .45.No.3,PP.11-16

     

     

    Okhuysen G, Eisenhardt K. (2002), “Integrating knowledge in groups: how formal interventions enable flexibility". Organ Sci , Vol. 13, No.4, pp. 370-386.

     

    Piercy, N., Cravens, D. (1994), “The network paradigm and the marketing organisation”,European Journal of Marketing, Vol. 29 No.3, pp.7-34.

    Pearce J,Robinson R,(2000),strategic management,McGraw Hill,7th   edition ,pp359-436

    Pettinger,Richard.(2000),Mastering Organizational Behavior,MACMILAN PRESS LTD.London.First published

    Pertusa-Ortega, Eva M., Molina-Azorı´n, Jose´ F. and Claver-Corte´s, Enrique (2010), “Competitive strategy, structure and firm performance: A comparison of the resource-based view and the contingency approach”, Management Decision, Vol. 48, No. 8, pp. 1282-1303.

     

    Prahalad, C. and Hamel, G. (1990) ‘The core competence of the corporation’, Harvard Business Review, pp. 79–91.

     

     

    Pilbeam, S. and Corbridge, M. (2006), People Resourcing, Contemporary HRM in Practice, 3th ed., Financial Times Press, England.

     

    Powell, T.C. (1992), “Organizational alignment as competitive advantage”, Strategic Management Journal, Vol. 13, No. 2, pp. 119-34.

     

    Peteraf,M.A.(1993), “The cornerstones of competitive advantage :a resource – based view” , Strategic Management Journal ,Vol .14.No.3,PP.179-91

     

     

    Peppard, J. and Rylander, A. (2001), “Using an intellectual capital perspective to design and implement a growth strategy: the case of APiON”, European Management Journal, Vol. 19, No. 5, pp. 510-25

    Porter, M. E. (1985). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. New York, NY: Free Press.

    Rue &Lioyd F.Byers (1997)"Management :Skills & Application" ,8 Edition,The McGrow-Hill Companies ,USA.

    Reynaud B.(2005), “The void at the heart of rules: routines in the context of rule-following. The case of the Paris Metro Workshop”. Ind Corp Change Vol. 14, No.5, pp. 847-871.

     

    Stock Gregory,Greis Noel., (1999). “Logistics,strategy and structure”. International Journal of Physical,Distribution &Logistics,. Vol. 29,No.4, pp. 224–239

    Scoll, Richard W.(1998),Organizational Strategy.

    Sheremata WA.(2000), “Centrifugal and centripetal forces in radical new product developmentunder time pressure”. Acad Manage Rev Vol. 25,No,2,PP.389–408.

     

    45. Souitaris V. (2001) “Strategic influences of technological innovation in Greece”. Br J Manage Vol. 12, No.2, pp. 131-147

     

    Sheremata WA.(2000), “Centrifugal and centripetal forces in radical new product developmentunder time pressure”. Acad Manage Rev Vol. 25,No,2,PP.389–408.

     

    Souitaris V. (2001), “ Strategic influences of technological innovation in Greece”. Br J Manage Vol. 12, No.2, pp. 131-147

     

    Tavitiyaman, Pimtong, Zhang, Hanqin Qiu, Qu, Hailin (2012), “ The effect of competitive strategies and organizational structure on hotel performance”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 24, No. 1, pp. 140-159

     

     

    Tear Richard E,and at co, “relating strategy,structure and performance”, Journal of Workplace Learning, Volume 10.Number2.1998.pp58-75

     

     

     Wang Catherine L., Ahmed Perveiz, K(2003). “Structure & Structural Dimensions For Knowledge-BasedOrganizations”, Measuring Business Excellence,Vol7,Issue1.pp112-


موضوع پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, نمونه پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, دانلود پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه استراتژی رقابتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکت های صنعت مواد غذایی بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد چکیده: همواره یکی از مسائل مهم و پراهمیت در شرکت های بیمه ایران ، بهبود و ارتقاء عملکرد و افزایش بهره وری در کارکنان و سازمان بوده است. یکی از راه هایی که می توان و بهره وری و اثربخشی شرکت های بیمه ایران را در این شرایط افزایش داد، تولید، تسهیم و انتقال دانش در بین کارکنان می باشد. توسعه و گسترش دانش در سازمان ایجاب می کند که به سرمایه ...

گروه مدیریت گرایش بازرگانی - تحول پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد چکیده مطالعه شرکت­ها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکت­های موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار می­کنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونه­ای که توجه به مشخصه­های محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژی­های سازمانی ...

ارزیابی آمادگی بکارگیری راه حل سازمانی (ERP) بر اساس عوامل حیاتی موفقیت (مورد کاوی: شرکت ایران خودرو دیزل) چکیده سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یک بسته نرم افزاری با کاربرد بسیار وسیع است که همه عملکردهای سازمان را در یک سیستم منفرد، یکپارچه می کند. به منظور پیاده کردن موفقیت آمیز یک پروژه ERP[i] در سازمان ضرورت ارزیابی آمادگی بکارگیری سیستم توصیه شده است. در این تحقیق با هدف ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده پژوهش صنعت بانکداری، از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست، امروزه بانک ها درکشورهای پیشرفته به عنوان راه گشا، مشاور حرفه ای، متخصص در افزایش منابع مالی شرکت ها و جمع آوری و تبادل اطلاعات لازم برای مشتریان خود عمل می کنند. در بانکداری نوین مولفه های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشدM.A. مديريت دولتي تابستان1390 چکيده:       تفکر استراتژيک مهم ديدن چيزي است که که ديگران نمي بينند،کشف يک نياز نهفته به م

پایان نامه جهت دریافت پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد بررسی تأثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو 1-1) مقدمه رقابت­های جهانی موجود در عصر حاضر خواست مشتری بر کیفیت بالا، افزایش تنوع محصولات و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی بر سازمان­ها شده است که سابق بر این وجود نداشته است. در نتیجه سازمان­ها بیش از این نمی­توانند به تنهایی از ...

ارائه شده برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی (گرایش تولید) چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بهترین شیوه های مدیریت منابع انسانی(در قالب 7 شیوه پفر که عبارتند از : امنیت استخدامی، استخدام گزینشی، تیم های خودگردان، پرداخت مبتنی بر عملکرد ، آموزش گسترده ،کاهش در تفاوت مقام و موقعیت، تسهیم اطلاعات ) بر عملکرد سازمان صورت پذیرفته است.پژوهش در یکی از شرکت های تابعه برق ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده که روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. یکی از روش‌های حاکمیت شرکتی تعیین نوع ساختار مالکیت و ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت «M.A» گرایش: مدیریت اجرایی (استراتژیک) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری و خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی استان اردبیل چکیده مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگیهای آن، امروزه سازمانهای با جدیت به دنبال بهره‌مندی از نتایج آن هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت ...

ثبت سفارش