پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی

word 1 MB 30708 210
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۱,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    گرایش : "مالی"

    چکیده :

    هدف اصلی پژوهش پیش رو ، بررسی  تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی است .سرمایه اجتماعی به عنوان یک عامل قوی که افراد را به همدیگر پیوند میدهد یکی از سرمایه های باارزش و نامرئی انسان هاست .که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است .تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی مورد بررسی قرار میگیرد.

    سرمایه اجتماعی از متغییر های مستقل تحقیق دارای ابعاد (ساختاری،شناختی ،ارتباطی )که روابط متقابل با یکدیگر را تشکیل میدهد و چهار چوب نظری مورد استفاده این تحقیق برای بررسی سرمایه اجتماعی ،از مدل ناهاپیت گوشال  پیروی میکند . از نظر سرمایه اجتماعی  جمع منابع بالفعل و بالقوه در دسترس افراد ناشی از شبکه روابط متقابل به فرد یا واحد اجتماعی است .سرمایه اجتماعی هم شامل شبکه و هم شامل دارائی است که احتمال بسیج شدن آن از طریق شبکه ها وجو د دارد .

    نهاپیت وگوشال  سرمایه اجتماعی را عامل موثر در ایجاد و مشارکت در دانش سازمانی می دانند .در این مدل مفهوم سرمایه اجتماعی سازمانی است که بر اساس آن میزان تاثیر ، با رضایت شغلی مورد بررسی قرار گرفته است. به همین نظر برای متغییر رضایت شغلی از نظریه نیاز ها استفاده شده است زیرا این نظریه سلسله نیازهای مازلو نزدیک است تا جائی که می توان آنها را یکی به حساب آورد. نا گفته نماند نظریه نیاز  مازلو عام تر است و رضایت شغلی می تواند در دایره و محدوده آن قرار گیرد و بر اساس نظریه نیازها میزان رضایت شغلی هر فرد که از اشتغال حاصل میشود به دو عامل بستگی دارد .

    اول: انکه مقدار از نیازهایی که از طریق  و احراز موقعیت مورد نظر تامین میگردد . دوم :آنکه نمودار از نیاز ها از طریق اشتغال بکار مورد نظر تامین نشده باقی می ماند نتیجه ای که از بررسی عوامل اول و دوم حاصل میشود. میزان رضایت شغلی فرد را معین میکند . البته  مطالعات زیادی در زمینه رضایت شغلی  صورت گرفته که متغییرهای زیادی با رضایت شغلی مرتبط است .

    تحقیق از نوع روش توصیفی، پیمایشی است که از طریق روش کتابخانه‌ای مقاله‌ها پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا دراین زمینه جمع‌آوری گردیده و برای جمع‌آوری اطلاعات نیز از پرسشنامه استفاده می‌شود پس از جمع‌آوری پرسش‌های توزیع شده داده‌های به دست آمده از طریق روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباط با نرم‌افزار spss تجزیه و تحلیل خواهد شد..  در این تحقیق با توجه به اینکه متغییرها کیفی میباشند  تعیین حجم نمونه از فرمول ذیل برای بدست آوردن حجم نمونه استفاده میشود

    با توجه به نتایج رگرسیون خطی ساده و معنی دار بودن ضریب خط رگرسیونی(سطح معنی داری کمتر از 05/0 ) ، سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی تاثیر دارد.

    با توجه به نتایج رگرسیون خطی ساده و معنی دار بودن ضریب خط رگرسیونی(سطح معنی داری کمتر از 05/0 ) ، بعد ساختاری مولفه سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی تاثیر دارد.

    با توجه به نتایج رگرسیون خطی ساده  و معنی دار بودن ضریب خط رگرسیونی(سطح معنی داری کمتر از 05/0 ) ، بعد شناختی مولفه سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی تاثیر دارد..با توجه به نتایج رگرسیون خطی ساده  و معنی دار بودن ضریب خط رگرسیونی(سطح معنی داری کمتر از 05/0 ) ، بعد ارتباطی مولفه سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی تاثیر دارد..با توجه به نتایج رگرسیون خطی چند گانه و معنی دار بودن ضرایب خط رگرسیونی(سطح معنی داری کمتر از 05/0 ) ، تمامی ابعاد ساختاری، شناختی و ارتباطی مولفه سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی تاثیر دارند

    براساس این نتایج میتوان گفت مدیران و برنامه ریزان کلان بیشتر باید به این سرمایه عظیم و نهان که در صورتی که بتواند بالفعل شده  تقویت شود میتواند نتایج بزرگ و پرباری هم برای فرد وهم سازمان و حتی جامعه در بر داشته باشد برنامه ریزی نمایند .

    کلمات کلیدی :سرمایه اجتماعی –رضایت شغلی –اعتماد اجتماعی

    1-مقدمه:

    سرمایه اجتماعی بتدریج از دهه 1990 به بعد در رساله ها و مقالات دانشگاهی با کارهای افرادی چون جیمز کلمن ، رابرت پانتام و فرانیسیس فوکو یاما افزایش یافت. سرمایه اجتماعی برخلاف سرمایه مادی قابلیت انتقال ندارد و از روابط دو جانبه تعاملها و شبکه های است که درمیان گروههای انسانی پدیدار  می گردد.

    البته عنوان سرمایه اجتماعی را نخستین بار جامعه شناسی بنام لیداجی هانیفان (Hani Fan)در سال 1916 مطرح کرده بود. پس از او نیز سرمایه اجتماعی به یکی از محورهای مهم مطالعاتی جامعه شناسان تبدیل شد. اما این بحث تا اوایل 1990 در حوزه جامعه شناسی محدود ماند. از این زمان بود که به یک باره تمام توجه اقتصاد دانان به سوی سرمایه اجتماعی و کارکردهای اقتصادی  آن جلب شد. بدین ترتیب اقتصاد دانان بر موضوع سرمایه اجتماعی متمرکز شدند و ارزش آنرا تا جایی بالابردند که آنرا موتور اقتصادی نگاشتند.امروزه سرمایه اجتماعی نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در جوامع ایفا میکند و شبکه های روابط جمعی و گروهی انسجام میان انسانها و سازمانها میباشد از اینرو در غیاب سرمایه اجتماعی ، سایر سرمایه ها اثر بخشی خود را از دست خواهند داد و بدون سرمایه اجتماعی پیمودن توسعه و تکامل فرهنگی اجتماعی و اقتصادی ناهموار و دشوار میشود.

    سرمایه اجتماعی بطور کلی دارایی محکم و ریشه داری در روابط اجتماعی تصور می شود که ممکن است در فعالیت ها استفاده شود و تغییری است که هزینه ها و خسارتهای گروهی را به حداقل میرساند. این شبکه های ارتباطی به افراد اجازه می دهد تا بصورتی کاراتر و اثر بخش تر عمل کنند.

    امروزه نیروی انسانی هر سازمانی بعنوان منبع راهبردی سازمانها محسوب و افزایش و حفظ رضایت شغلی نیروها از متداولترین روش دستیابی به اهداف سازمان مطرح است. ولی به دلایل مختلف این احتمال وجود دارد که بعضی از سازمانها کارا عمل ننموده و این امر را ملزم میسازد تا عواملی را بررسی و مسائل و مشکلات سازمانها را شناسایی و جهت اصلاح در اختیار مدیران قرار گیرد و در این راستا بحث سرمایه اجتماعی و تائید آن بررضایت شغلی از اهمیت فراوانی برخوردار است که بر خلاف کشورهای توسعه یافته در کشورهای جهان سوم به ویژه ایران مبهم باقی مانده است و بعضا در سازمانهایی تا کنون مورد مطالعه قرار نگرفته است . لذا در این میان مستلزم مطالعه بیشتر و بررسی اثر آن بررضایت افراد احساس میشود.

    1-2- بیان مسئله:

    سرمایه اجتماعی به نسبت مفهومی است که وارد ادبیات علوم سرمایه اجتماعی شده و توانسته است در مدت زمان کوتاهی جایگاه مناسبی مباحث توسعه پیدا نماید. از کارکردهای اقتصادی سرمایه اجتماعی می توان به کاهش هزینه مبادله ، تسهیل برخی از مناسبات رسمی بهبود کارائی ، سرعت تبادل اطلاعات ، تقویت ، ابتکارات و کاهش فساد اشاره کرد، یکی از تعاریف مطرح این است که سرمایه اجتماعی مجموعه هنجارهای موجود در سیستم های اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای آن جامعه گردیده و موجب پایین آمدن سطح هزینه های تبادلات و ارتباطات می گردد(فوکویاما 1999) بر اساس این تعریف ، مفاهیمی نظیر جامعه مدنی و نهادهای اجتماعی نیز دارای ارتباط مفهومی نزدیکی با سرمایه اجتماعی می گردند.

    از دیدگاه کوشینا وشرایدر 1999 سرمایه اجتماعی در سطح خرد (سرمایه شناختی) نام داشته و شامل مولفه هایی نظیر ارزش ها ، نگرش ها ، تعهدات ، مشارکت ، اعتماد موجود در سیستم اجتماعی سازمان است و در سطح کلان ( سرمایه ساختاری) نامیده میشود که در رابطه با ساختاری  و فرآیندهای مدیریتی نظیر پاسخگویی مدیران و رهبران در قبال عملکردشان ، شفافیت در تصمیم گیری ، میزان تصمیم گیری و همکاری گروهی است .( علوی 1380) (منبع ص 97 سرمایه اجتماعی – نیکو مرام.)

    برای سرمایه اجتماعی مصادیق سازمان و کسب و کار نیز وجود دارد . شواهد محکمی را بیان می کند سرمایه اجتماعی باعث تقویت فعالیت های سازمانی می شود که افراد که سرمایه اجتماعی را ایجاد کرده و از آن استفاده می کنند ، مشاغل بهتری بیابند و حقوق بیشتری دریافت می کنند و ترفیع میگیرند و در مقایسه با همتایان  منزوی خود تمایلی برای استفاده از قدرت سرمایه اجتماعی نداشته و یاتوان آنرا ندارند از تأثیر نفود بیتشری برخودار هستند . سازمانهایی که از سرمایه اجتماعی قدرتمند بهره میبرند می توانند به سرمایه های لازم برای کار آفرینی و فعالیتهای شجاعانه دست یابد و یادگیری سازمانی را بهبود بخشند و سرمایه اجتماعی یک دیواره دفاعی برای دموکراسی است.

    رابینسون معتقد است در آنچه قابل اندازه گیری است قابل انجام میباشد ( اگر نتوانید اندازه گیری کنید. نمی توانید مدیریت کنید) علی رغم تلاشهای وافری که محققین پیرامون سنجش و اندازه گیری سرمایه اجتماعی در اقصی نقاط دنیا بعمل آورده اند ، متاسفانه یکی از بزرگترین نقاط ضعف موجود فقدان اجتماع آنها پیرامون روش اندازه گیری این پدیده است(دکتر مهناز هاشمی بهمن89)

    ساختار سازمانی باید با اندازه به محیط و فناوری و استراتژی سازگار باشد بصیرت و بینش ها که از تجربه و مطالعه اشکال سازمانی جدید نشات گرفته است نشان میدهد که ما باید ایده (( تناسب)) را کنار گذاشته یا به حداقل تغییر دهیم. مدیران و کارکنان در سازمانها از عدم اعتماد متقابل بهم رنج میبریم و همین عدم اعتماد موجب کاهش تشریک مساعی کارکنان و همچنین انصراف مدیران از مشارکت با کارکنان گردیده است و نتیجه آن بی تفاوتی و کاهش میزان انگیزش در میان کارکنان خواهد شد. یکی از مشکلات سازمانهای دولتی و غیر دولتی عدم وجود همکاری ارادی داوطلبانه و آگاهانه است و نبود آن به معنای پائین بودن سطح سرمایه اجتماعی سازمانی است و مشکل دیگر که سازمانها با آن درگیر می باشند بالا بودن هزینه تبادلات و معادلات فیما بین است و این مسئله ناشی از عدم اعتماد متقابل است . اتحاد متقابل نقش زیادی در تسهیل فرآیندها و کاهش هزینه های مربوط به اینگونه تبادلات دارد. (همان ماخذ)

    سرمایه اجتماعی را می توان حاصل پدیده های ذیل در یک سیستم اجتماعی دانست( فلورا، 1999): اعتماد متقابل، تعامل اجتماعی متقابل، گروه های اجتماعی، احساس هویت جمعی و گروهی، احساس وجود تصویری مشترک از آینده و کارگروهی.

    یکی از مفاهیم مفید در تبیین مفهوم سرمایه اجتماعی شبکه اعتماد است. شبکه اعتماد عبارت است از گروهی که بر اساس اعماد متقابل به یکدیگر، از اطلاعات ، هنجارهاو ارزش های یکسانی در تبادل های فی مابین خود استفاده میکنند ( علوی 1384) از این رو اعتماد فی مابین نقش زیادی در تسهیل فرآیند ها و هزینه های مربوط به اینگونه تبادلات دارد. شبکه اعتماد می تواند بین افراد یک گروه یا بین گروه ها و سازمان های مختلف به وجود آید.

    فکویاما (1997) معتقد است که قبل از ورود به  سیستم تجاری یا اجتماعی باید اطلاعا کافی درباره شبکه های اعتماد موجود در آن سیستم و ویژگی های آن به دست آورد . زیرا اعتماد را پایه هرگونه مبادله های اقتصادی و اجتماعی میداند.

    مفهوم مفید بعدی (( شعاع اعتماد)) است . تمامی گروه های اجتماعی دارای میزان خاصی از شعاع اعتمادند که به معنی میزان گستردگی دایره همکاری و اعتماد متقابل اعضای یک گروه است (علوی1384) دریک نتیجه گیری می توان گفت هر چه یک گروه اجتماعی دارای شعاع اعتماد بالاتری باشد سرمایه اجتماعی بیشتری نیز خواهد داشت .چنانچه یک گروه اجتماعی برون گرایی مثبتی نسبت به اعضای گروه های دیگری نیز داشته باشد شعاع اعتماد این گروه از حد داخلی آن نیز فراتر میرود .

    این هنجارها و تعاملات اجتماعی به این جهت به عنوان بک سرمایه و در قالب سرمایه اجتماعی تعریف میگردند که دارای کارکردهای اقتصادی مهمی در سیستم های اجتماعی هستند. سرمایه اجتماعی مناسب ، قادر است تا هزینه های تبادلات و تعاملات مرتبط با اجتماع و سازمان های مختلف نظیر قرار دادها ، کنترل و نظارت از طریق سلسله  مراتب و مقررات بوروکراتیک را در حدقابل توجهی  کاهش دهد هزینه های تعاملات اجتماعی و اقتصادی در گروه ها و سازمانهایی که دارای سرمایه اجتماعی بهینه ای نیستند بالا است و این امر به دلیل بالا رفتن هزینه های نظارت و کنترل ، مذاکرها و اعمال دستور العمل های رسمی است (علوی 1385)

    شکل شبکه های اعتماد

    هرچه سرمایه اجتماعی یک سیستم اجتماعی بالاتر باشد ، موجب پایین آمدن هزینه های مربوط به این تعاملات رسمی می گردد. این امر نشان دهنده این واقعیت است که هماهنگی بین اعضای سیستم های اجتماعی بر اساس هنجارهای غیر رسمی در حال تبدیل شدن به یک بحث مهم در جوامع پیشرفته است و به تدریج در حال پیدا کردن جایگاه های مهم تر در الگوی اقتصادی نوین می گردد.

    امروزه به این واقعیت پی برده شده است که در یک جامعه مدنی ، اگر اعمال کنترل و نظارت بر بسیاری از سیستم های خدماتی پیچیده ، بر اساس استانداردها و هنجارهای اجتماعی و حرفه ای موجود در گروه ها و     صنف های مربوط انجام شود ، می تواند هزینه های نظارت بر عملیات در مقایسه با روش های بوروکراتیک را بسیار پایین آورد. امروزه تخصصی شدن حرفه های مختلف به گونه است که دیگر مدیران با استفاده از شیوه های نظارت رسمی و بوروکراتیک قادر به سرپرستی کارکنان متخصص خود نیستند و ایجاد و تقویت هنجارهای حرفه ای اثر بخش در محیط های تخصصی دارای بهره وری بسیار بالاتری است (پروساک 2000)

    نتیجه تحقیقات انجام شده در واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های موفق نشان میدهد که مدیریت بوروکراتیک در این واحدها ، موجب بالارفتن شدید هزینه های تعامل کاری و کند شدن فعالیت ها می گردد و مدیریت های منعطف و مبتنی بر استفاده از هنجارهای حرفه ای ، دارای نقش بسیار موثرتری در این واحدها هستند(پروساک 2000) شکل شماره (1-2) نشان دهنده رابطه معکوس سرمایه اجتماعی و هزینه های مدیریتی مربوط مانند هزینه های کنترل و نظارت رسمی ساختار بوروکراتیک حل تعارضها هزینه های رایزنی و موارد مشابه است. در الگوهای گذشته ، در میان انواع سرمایه ها ، تنها سرمایه انسانی بود که بیشتر بر تعداد تخصص ها و دانش و مهارت های نیروی انسانی در سطوح مختلف کارکنان و مدیران بود. اما توجه به یک سازمان به عنوان یک سیستم اجتماعی منجر به این امر می شود که سرمایه اجتماعی نیز به عنوان نشان دهنده ارزش اقتصادی شبکه های اعتماد و کاهش دهنده هزینه های مباده و تعامل در این فهرست قرار گیرند.

                   هزینه های مدیریتی

     

                                                    سرمایه اجتماعی

    شکل شماره (1-2) : سرمایه اجتماعی و هزینه های مدیریتی منبع : علوی 1385

     

     

     

     

    از دیدگاه اقتصادی می توان سرمایه اجتماعی را به عنوان یکی از انواع سرمایه های هر سازمان یا اجتماع در نظر گرفت. شکل زیر بیان گر ارتباط انواع سرمایه ها در یک سازمان است.(شکل 1-3)

    سرمایه اجتماعی

    Social Capital

    سرمایه مالی و مادی

    Fainaincial/built Capital

    سرمایه های طبیعی

    Natural Capital

    سرمایه انسانی

    Human Capital

    سازمان

     

     

     

     

     

     

     

    شکل(1-3) انواع سرمایه های یک سازمان

    منبع : علوی ، 1385

    به عبارت دیگر سرمایه اجتماعی بیانگر ذخیره اقتصادی حاصل از تسهیلاتی که شبکه های اعتماد علاوه بر کاهش هزینه های مدیریتی ، موجب می شوند که زمان و سرمایه بیشتری اختصاص به فعالیت های اصلی پیدا کرده و علاوه بر آن موجب  انتقال دانش اعضای گروه ها به یکدیگر شده و جریان مناسبی را از یادگیری و دانش در بین آنها فراهم می سازد و این امر نیز می تواند در کاهش هزینه های مدیریتی و توسعه اجتماعی و سازمانی بسیار موثر باشد.

    1-3- عناصر کلیدی تشکیل دهنده  سرمایه اجتماعی

    سرمایه اجتماعی را  از منظره های مختلفی میتوان مورد مطالعه قرار داد. موارد ذیل مولفه کلیدی هستند که می توانند ما را در تبیین سرمایه اجتماعی یاری کنند.

     

    1-3-1- اعتماد اجتماعی :

    از مهمترین  شاخص های سرمایه اجتماعی محسوب میشود به جهت اهمیت زیادی که این مفهوم در زندگی اجتماعی انسان ها دارد. اندیشمندان بسیاری آنرا مورد بررسی و کندکاو قرار داده اند، بی اعتمادی، پدیده ای روانشناختی است که فرد اطمینان به خود و دیگران را از دست می دهد و به ناتوانی خود اذعان دارد . این روند (بی اعتمادی) از دیدگاه کلمن توان حرکت و خلاقیت را از خود و گروه میگرید و او را به موجودی بی تحرک و خنثی تبدیل میکند.(مدیریت و سرمایه اجتماعی 29-ص12)

    دین مبین اسلام نیز برای مقوله اعتماد اجتماعی اهمیت زیادی قائل شده است به گونه ای که صداقت و شفافیت در اندیشه ، بیان ، تلاش در جهت پدید آوردن اعتماد متقابل ، تشویق روحیه همگرایی و احترام متقابل از این نوع شمرده می شوند. اخلاق پسندیده و کارآفرین به ویژه از سوی مدیران ارشد ، از دیگر عوامل باز تولید سرمایه اجتماعی است ( که از خصلت های سطور پیامبر می باشد) .

    سوال محوری در بررسی سرمایه اجتماعی این است که تا چه میزان به دیگران اعتماد دارید؟ این اعتماد نتیجه تعاملات اجتماعی موجود در گروه ها ، انجمن ها و فعالیت های اجتماعی است . بخصوص اگر این اعتماد از حد فردی به سطح اجتماعی انتقال یابد به عنوان یک سرمایه با ارزش تلقی می گردد.این سرمایه موجب پایین آمدن سطح هزینه های تعاملات اجتماعی و اقتصادی و اقدام های مختلف می گردد. افزایش اعتماد متقابل در یک شرکت می تواند به نحو قابل توجهی کارایی سیستم ها را بالا ببرد و بعضی از صاحبنظران مدیریت و اقتصاد، ارزش آن را برای یک سازمان از اطلاعات بالاتر می دانند.(پروساک 1999). اعتماد سهم مهمی را در بسیاری از فرآیندهای سازمانی نظیر عقد قرار دادها ، انجام مذاکره ها و نظارت مستمر بر عملکرد واحدها دارد و تلاش در جهت افزایش آن می تواند بسیاری از هزینه های مربوط به فعالیت های ذکر شده را کاهش و علاوه برا آن بهره وری سازمانی را افزایش دهد. از اینرو اعتماد سازی در بین گروه ها و واحدهای مختلف یک سازمان  را میتوان یکی از مهمترین وظایف یک رهبر سازمانی دانست.

     

    1-3-2-مشارکت سیاسی:

    یکی دیگر از ابعاد سرمایه اجتماعی ، میزان مشارکت شهروندان در بهبود نظام های سیاسی است . میزان مشارکت افراد در رأی گیری ها ، مشارکت در احزاب و مشارکت در تدوین برنامه ها را می توان از این جمله دانست.(علوی،1385)

    1-3-3- عضویت در گروه های اجتماعی:

     عضویت در نهادهای مدنی را میتوان یکی از ابعاد سرمایه اجتماعی دانست. نهادهای مدنی نظیر انجمن های صنفی، حرفه ای، شوراهای شهری و محلی ، کتابخانه ها ، انجمن های علمی و ورزشی، گروه های حامی محیط زیست، انجمن های تجاری، کشاورزی و موارد مشابه از این دسته هستند. سازماندهی افراد در نهادهای مدنی موجب فرهنگ های صنفی و حرفه ای خاص در این نهادها شده و ضمن ایجاد سطح بالاتری از مشارکت و تعلق اجتماعی، موجب می شود که به طور غیر مستقیم ، کنترل رفتارها و تعامل ها ی اجتماعی  و اقتصادی اعضای این نهادها وابسته به هنجارهای موجود در این نهادها شده و هزینه های بسیاری از کنترل های رسمی کاهش یابد.

    1-3-4- مشارکت اجتماعی:

    وجود شبکه های مشارکت بعنوان حوزه های تولید کننده سرمایه اجتماعی، بیشترین توجه را در ادبیات نوسازی و توسعه سیاسی به خود معطوف کرده است از آنجایی که شیوه تعاملات اعضای شبکه بر مبنای ارتباطات زبانی است . شبکه های مشارکت اجتماعی ای موفق هستند عملکرد آنها لکنت زبان نباشد. افراد بر مبنای تحقق وکلام با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و به منطق کلام، مسائل طرفین را حل و فصل کنند.

    بطور کلی تعدد شبکه های مشارکت اجتماعی در صد گروه ، سازمان یا جامعه بیانگر میزان سرمایه اجتماعی آن است. لذا هر چقدر شبکه های مشارکت در یک گروه سازمان یا جامعه ای گسترده تر باشد. سرمایه اجتماعی غنی تر است.(مدیرت سرمایه اجتماعی 29-ص14)

    1-3-5- انسجام اجتماعی:

    امیل دورکیم – از اولین جامعه شناسایی است که مفهوم انسجام و همبستگی اجتماعی را مورد مطالعه قرار داده است و وجود آن را برای هر جامعه لازم میداند.

    جاناتان ترنر به نقل از دور کیم می گوید (( انسجام رخ میدهد که عواطف افراد بوسیله نمادهای فرهنگی تنظیم شوند. جایی که افراد متصل به جماعت.، اجتماعی شده باشند کنش ها بوسیله هنجارها تنظیم شده باشند و جایی که نابرابری های قانونی تصویر می شوند)) ( ترنر ،1370،437)

    دور کیم وجود انسجام را برای جوامع امری مهم تلقی می کند. اودر کتاب (( خود کشی)) بین نرخ خود کشی با درجه یک پارچی و وجود تناسبی معکوس تکیه میکند به تعبیر دیگر از دیدگاه ای هر گاه  جامعه ای سخت یکپارچه باشد آن جامعه اعضایش راتحت نظارت خود دارد و با کمرنگ شدن یکپارچگی این نظارت سست شده و میزان نا بهنجاری از جمله خودکشی را بالا میبرد.

    1-3-6- تعهد و مسئولیت اجتماعی :

     رابینسون می گوید : مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف و تعهدات سازمان در جهت منتقع ساختن جامعه است به نحوی که هدف اولیه سازمان یعنی به حداکثر کردن سود را صورتی متعالی بخشد.

    التیفن رابیتر نیز در این رابطه می نویسد: (( اگر مفهوم مسئولیت اجتماعی را با مفاهیم تعهد اجتماعی و پاسخگویی مقایسه نماییم. متوجه می شویم مسئولیت اجتماعی در بیانه سیر تکامل مشارکت
    می باشد))( مدیریت و سرمایه اجتماعی 29-ص17)

    دین و مذهب نقش بسیار مهمی در سرمایه اجتماعی ایفا می کنند.

    افراد برحسب دین و مذهبی که دارند.(حضور فعال در امور مساجد. تکایا و کلیساها) ممکن است منشا مشارکت یا عدم مشارکت باشند با ترویج مذهب به ارزشهای مشارکت، صداقت ، اعتماد،ایثار و موارد مشابه موجب ارتقاء، سرمایه اجتماعی در بین اعضا، گروه های اجتماعی می شوند.

    از آنجاییکه دین اسلام تاکید بسیار زیادی برتقویت سرمایه اجتماعی در جوامع مسلمانان دارد ، توجه و اهتمام بیشتر و ترویج مولفه های اخلاقی تاکید شده در دین اسلام مانند: راستی و صداقت ، وفای به عهد ،  احترام به حقوق دیگران و موارد مشابه دیگر میتواند زمینه ساز سرمایه اجتماعی در جوامع اسلامی باشد، غفلت رهبران فرهنگی از این ظرفیتها و توجه به ابعاد محدودی از اسلام می تواند علاوه بر هدر دادن این ظرفیتها نتایج معکوس نیز ایجاد کند(علوی،1380، 37)

    1-4- الگوهای اندازه گیری سرمایه اجتماعی :

    یکی از انتقادهای صورت گرفته به کسانی که سعی در توسعه مفهوم سرمایه اجتماعی در مباحث اقتصادی  دارند ، این است که هنوز الگوهای کمی مناسبی برای این امر ارائه نگردیده است. به طور کلی می توان گفت، پیچیدگی مفهوم سرمایه اجتماعی موجب گریده است که بسیاری از صابحنظران بیشتر گرایش به توضیح مفهومی و تاثیرات اقتصادی آن از جهت کاهش هزینه های تعاملات اجتماعی و اقتصادی بپردازد.

    اما الگوهایی نیز وجود دارد که سعی دارند با استفاده از شیوه خود تحلیلی کمی از سرمایه اجتماعی ارائه کنند.  الگوهایی که برای اندازه گیری سرمایه اجتماعی ارائه شده اند وابسته به رویکردی هستند که محققان مربوطه در بررسی این پدیده داشته اند.

    برخی صرفا آن را از منظر اجتماعی فرهنگی و سیاسی مورد توجه قرار داده و برخی دیگر آن را بر اساس محور اقتصادی مورد بحث قرار داده اند. به طورکلی الگوهای اندازه گیری سرمایه اجتماعی  با رویکرد فرهنگی را می توان به دو دسته ذیل طبقه بندی کرد.(علوی 1385) :

    1- الگوی مبتنی بر تعداد و ویژگی های گروه های موجود در سیستم های اجتماعی ،2- الگوی مبتنی بر تحقیقات پیمایشی در باره سنجش میزان اعتماد اجتماعی و انسجام مدنی.

    1- الگوی اندازه گیری مبتنی بر ویژگی های گروه های اجتماعی: به اعتقاد فوکویاما جامعه ای دارای سرمایه اجتماعی بالایی است که دارای گروههایی با تعداد اعضای بالا و دارای اعتماد به یکدیگر بوده ومنسجم باشند و همچنین بتوانند در ارتباط با محیط بیرون خود موثر عمل کرده و همکاری های متقابلی را با جوامع دیگر به وجود آورند. (فوکویاما 1999)

    2- الگوی مبتنی بر تحقیقات پیمایشی:در این الگو سعی بر این است که بر اساس تحقیقات پیمایشی ، اطلاعات لازم درباره میزان اعتماد موجود بین اعضای یک سیستم اجتماعی و تمایل آنها به قرار گرفتن در نهادهای مدنی اندازه گیری شود.

    در همین رابطه الگوهای دیگرنیز وجود دارند که با استفاده از شاخص هایی اقدام به اندازه گیری سرمایه اجتماعی می کنند . بعضی از این شاخص ها عبارتند از:

    میزان مشارکت اجتماعی داوطلبانه؛

    میزان عضویت در گروه های اجتماعی ؛

    میزان ارتباطات فی ما بین  نهادهای اجتماعی؛

    نرخ ایجاد نهادهای اجتماعی با عضویت داوطلبانه؛

    تعداد جلسات برگزار شده در گروه های اجتماعی؛

    میزان فعالیت اجتماعی در مدارس.

    الگویی دیگر نیز که برای اندازه گیری سرمایه اجتماعی وجود دارد، سرمایه اجتماعی را در بعد شناختی و ساختاری مورد توجه قرار میدهد(کریشنا و شریدر،1999)

    در مجموع نقطه ضعف این الگوها این است که پیش از اینکه به محاسبه اقتصادی سرمایه اجتماعی بپردازند، به اندازه گیری مظاهر آن و در قالب مفاهیم اجتماعی و فرهنگی پرداخته است و شناخت کمی از سرمایه اجتماعی به عنوان متغیری اقتصادی- اجتماعی به دست میدهد و تاثیر آن بر تعاملات اقتصادی را نشان نمی دهد.

    در همین رابطه دو الگو مبتنی بر رویکرد اقتصادی در اندازه گیری کمی سرمایه اجتماعی مطرح میشود:

    1- الگوی مبتنی بر ارزش روز شرکت: یکی از الگوهایی که به منظور محاسبه سرمایه اجتماعی در سازمان ها توسط فوکویاما(1999) مطرح شده است بر این اساس است که تغییرات موجود در ارزش روز هر شرکتی در بازار را قبل و بعد از خرید آن شرکت توسط دیگر شرکت ها اندازه گیری کنیم. سرمایه های موجود یک شرکت بر اساس ارزش بازاری آن بیانگر مجموع سرمایه های قابل لمس و غیر قابل لمس آن است و از این رو سرمایه اجتماعی نیز در بردارنده ارزش سیستم  انسانی کارکنان و مدیریت شرکت است. بنابراین تغییر بهای روز هر شرکتی در حالتی که شرایط سیستم اجتماعی درونی آن دگرگون شود ، میتواند بیانگر ارزش سرمایه ای سیستم اجتماعی قبلی باشد. هرچند تفاوت ایجاد شده می تواند ناشی از سرمایه انسانی شرکت در حالت قبلی نیز باشد که نمیتوان این دو را به راحتی از یکدیگر تفکیک کرد و تا کنون نیز الگوی مشخصی برای تفکیک سرمایه های غیر قابل لمس از یکدیگر ارائه نشده است.

    2- الگوی مبتنی بر محاسبه صرفه جویی در هزینه ها : الگوی مفهومی دیگری که در اینجا مطرح
    می گردد، توجه به محاسبه تاثیر استفاده از سرمایه اجتماعی بر صرفه جویی در هزینه های اقتصادی است. براساس این الگو پس از امکان سنجی در رابطه با اعمال تغییر در فرآیندها و یاساختار سازمانی براساس سرمایه اجتماعی موجود در سازمان که   DELL می توان از آن استفاده کرد، اقدام به تغییر سازمانی میگردد. با محاسبه هزینه های مدیریتی شامل کاهش هزینه های کنترل و نظارت رسمی ، کاهش هزینه مبادله های و رایزنی ها و کاهش هزینه های ناشی از تسریع کار فرآیند ها میتوان هزینه صرفه جویی شده در اثر استفاده بهتر از سرمایه اجتماعی بر اعمال تغییر در سازمان را محاسبه کرد. برای محاسبه سرمایه اجتماعی نیز می توان مقدار معادل سرمایه های که می توانست به طور مستقیم موجب کاهش همین هزینه ها گردد را محاسبه و معادله سرمایه اجتماعی مربوطه در نظر گرفت. از این الگو می توان بر ارزشیابی و توجیه اقتصادی طرح های تغییر سازمانی مبتنی بر استفاده از سرمایه اجتماعی نیز استفاده کرد(علوی1384)

    برای این امر کافی است که ساختار و فرآیندهای مطلوب را که میخواهیم بر اساس ذخیره سرمایه اجتماعی موجود در سازمان به آنها دست پیدا کنیم را مشخض کرده و سپس براساس آن صرفه جویی اقتصادی پیش بینی شده را حاصل این نوع سرمایه بدانیم. طبیعی است که برای تحقق زمینه های توسعه اقتصادی نیاز به افزایش ذخیره سرمایه اجتماعی در جامعه با تقویت شبکه های اعتماد، غنی سازی فرهنگ اجتماعی و موارد دیگر داریم که در قسمت بعد به آن اشاره خواهد گردید.

    Abstract:

    The main focusing purpose of this research is studying the impact of social capital on job satisfaction. Social capital as an important factor which gets all the people together is the most valuable and  invisible capital of mankind that hasn’t been paid attention enough to.

    The social capital is one of the independent variables of the study. It has different dimensions including structural, cognitive and relation which forms bilateral effects. NAHAPIT GOSHAL model is the governing theoretical basis of this study. From point of social capital, the total sum of potentials in access is resulted from Network of mutual relationship to individual on a social unit. Social capital consists of both a net work and assets which is likely to be mobilized via networks.

    NAHAPIT GOSHAL considers social capital as on effective factor in creating partnership in organizational knowledge. In this model social capital is an organization which upon that the level of impact in proportion to job satisfaction is surveyed .Therefore ,the theory of need is used to frame the variant of job satisfaction because the theory is close to the MAZLO need hierarchy to the point that they can be defined as one entity .Accordingly, MAZLO Need Theory is more comprehensive and job satisfaction can sit within MAZLO periphery .And based on  Need Theory the level of job satisfaction of every individual depends on two factor :First :some needs which are to be fulfilled via being designated to a position or being promoted. Second: line graph of need aren't realized and still remaining .The result of the above factors can determine the level of job satisfaction. Of course vast studies have been done on job satisfaction which shows other variants affecting the job satisfaction. The research is on descriptive and surveying method where the information has been gathered via library, articles, thesis of M.A and PH.D students. Questionnaires have been used. The data, via questionnaires, will be analyzed through descriptive statistics and deductive statistics.

    Keywords: social capital, job satisfaction, social trust

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اوّل............................................................................................................................................ 1

    1-1مقدمه:...........................................................................................................................................3

    1-2-بیان مسئله:..................................................................................................................................3

    1-3- عناصر کلیدی تشکیل دهنده  سرمایه اجتماعی..........................................................................8

    1-3-1- اعتماد اجتماعی :...................................................................................................................8

    1-3-2-مشارکت سیاسی:..................................................................................................................9

    1-3-3- عضویت در گروه های اجتماعی:........................................................................................9

    1-3-4- مشارکت اجتماعی:..............................................................................................................9

    1-3-5- انسجام اجتماعی:.................................................................................................................9

    1-3-6- تعهد و مسئولیت اجتماعی :................................................................................................10

    1-4- الگوهای اندازه گیری سرمایه اجتماعی :..................................................................................10

    1-5- رضایت شغلی  :(Job  Satisfaction)..............................................................................13

    1-6-- توصیف شغلی JID :........................................................................................................13

    1-7- سئوال اصلی تحقیق :..............................................................................................................14

    1-8- اهمیت و ضرورت تحقیق: ....................................................................................................14

    1-9- اهداف تحقیق:........................................................................................................................14

    1-10- فرضیه ها یا سوالات تحقیق:................................................................................................15

    1-11- مدل تحقیق...........................................................................................................................15

    1-12-  روش تحقیق:......................................................................................................................16

    1-13- جامعه تحقیق:........................................................................................................................16

    1-14-  روش نمونه گیری و حجم نمونه:........................................................................................16

    1-15- روش تجزیه وتحلیل:............................................................................................................16

    1-16-  تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق:.............................................................................17

    1-16-1- سرمایه اجتماعی :.............................................................................................................17

    1-16-2-رضایت شغلی:...................................................................................................................17

    فصل دوم...........................................................................................................................................18

    2-1-مقدمه........................................................................................................................................19

    2-2- بررسی ادبیات موضوع : سرمایه اجتماعی...............................................................................20

    2-2-1- سرمایه فیزیکی – مالی........................................................................................................21

    2-2-2- سرمایه انسانی.....................................................................................................................21

    2-2-3-سرمایه طبیعی ( NC ) و ابعاد آن......................................................................................22

    2-2-4- سرمایه های مالی  (FC) و ابعاد آن.............................................................................22

    2-2-5- سرمایه ااعی و سرمایه فرهنگی (CC) .........................................................................22

    2-3- مقایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی...............................................................23

    2-4-. انواع سرمایه اجتماعی............................................................................................................26

    2-5-. مفهوم سرمایه اجتماعی..........................................................................................................28

    2-6-.آثار سرمایه اجتماعی................................................................................................................30

    2-6-1- تأثیر سرمایه اجتماعی بر حوزه بخش خصوصی و بنگاه‌داری.............................................30

    2-6-2-اثرات مثبت افزایش سرمایه اجتماعی بر دولت....................................................................30

    2-7- روند توسعه مفهوم سرمایه اجتماعی.......................................................................................33

    2-8- ابعاد سرمایه اجتماعی..............................................................................................................34

    2-8-1-بعد ساختاری سرمایه اجتماعی: شبکه.................................................................................37

    2-8-2- پیوندهای شبکه‌ای(net work ties)...............................................................................37

    2-8-3- ساختار کلی شبکه (net work configuration).........................................................37

    2-8-4- سازمان قابل دسترس..........................................................................................................38

    2-8-5-سلسله مراتب شبکه.............................................................................................................38

    2-8-6- غلظت شبکه: تراکم.............................................................................................................38

    2-9-اعتماد اجتماعی.........................................................................................................................39

    2-10- برتری سرمایه اجتماعی.........................................................................................................43

    2-11-روش‌های اندازه‌گیری سرمایه اجتماعی..................................................................................44

    2-11-1- الگوهای اندازه‌گیری سرمایه اجتماعی..............................................................................45

    2-12- ارتباط عمیق دیدگاه مدیریت اسلامی با مفهوم سرمایه اجتماعی:..........................................48

    2-13- پیامدهای مثبت سرمایه اجتماعی...........................................................................................49

    2-14- نمونه‌ای از تهدیدات سرمایه اجتماعی...................................................................................49

    2-15- سرمایه اجتماعی به مثابه یکی از مشخصه‌های جوامع و ملت‌ها............................................50

    2-16- چگونه می‌توانیم موجودی سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم؟..............................................55

    2-17-  ارزش‌های اجتماعی- فرهنگی(social cultural values )............................................56

    2-18- سرمایه اجتماعی و علم اقتصاد..............................................................................................59

    2-18-1- سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی و توسعه اقتصادی.......................................................59

    2-18-2-کارکردهای اقتصادی سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی..................................................60

    2-19- کارکردهای سرمایه اجتماعی:................................................................................................61

    2-19-1- همبستگی و انسجام: ........................................................................................................62

    2-20- شاخص‌های سرمایه اجتماعی................................................................................................62

    2-20-1- اعتماد................................................................................................................................62

    2-20-2- پایبندی به قوانین اجتماعی...............................................................................................63

    2-20-3-بستگی اجتماعی.................................................................................................................63

    2-20-4- مشارکت اجتماعی............................................................................................................64

    2-20-5- دسترسی به اطلاعات........................................................................................................64

    2-20-الف- عوامل موثر بر سطح سرمایه اجتماعی  .........................................................................64

    2-21- مشکل سنجش سرمایه اجتماعی............................................................................................65

    2-22- تأثیر سرمایه اجتماعی بر بهره‌وری.........................................................................................67

    1-22- هزینه‌های پایین‌تر تبادلات: ...................................................................................................67

    2-22-1- تسهیم و جاری کردن دانش و نوآوری: ...........................................................................67

    2-22-2-ریسک پذیری: .........................................................................................................68

    2-22-3- بهبود کیفیت ستاده‌ها: ......................................................................................................68

    2-23- دیدگاه سرمایه‌ی اجتماعی نسبت به تسهیم دانش.................................................................71

     2-24- اشکال عمده سرمایه اجتماعی از نظر کلمن.........................................................................85

    2-24-1--تعهدات و انتظارات (obligation and expectations)..........................................71

    2-24-2- ظرفیت بالقوه اطلاعات.....................................................................................................72

    2-24-3- هنجارها و ضمانت اجرایی مؤثر.......................................................................................72

    2-24-4-روابط اقتدار.......................................................................................................................73

    2-25- شبکه‌ها و عملکرد سازمان.....................................................................................................73

    2-25-1- شبکه‌های بسته: ................................................................................................................75

    2-26- لزوم توجه به بحث سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی.......................................................76

    2-27- رضایت شغلی (job satisfaction) ...............................................................................78

    2-27-1- بررسی تئوری‌های رضایت شغلی..................................................................................79

    2-27-2- تئوری بهداشت – انگیزش (motivation- hygiene theorys ) ..........................80

    2-27-3- تئوری آلدرفر (E.R.G)(alderfer).........................................................................81

    2-27-4- تئوری کامروایی نیاز (need fulfillment)................................................................82

    2-27-5- نظریه فرات و استارک....................................................................................................82

    2-27- 6-نظریه انگیزش پورتر ولاولر...........................................................................................82

    2-27-7- نظریه کینز برگر..............................................................................................................83

    2-27- 8-نظریه انتظار وورم...........................................................................................................84

    2-29- عوامل موثر بر رضایت شغلی..............................................................................................84

    2-29-1- ابزارهای اندازه گیری رضایت شغلی..............................................................................88

    2-30- پیشینه پژوهش سرمایه اجتماعی.........................................................................................90

    2-30-1- پیشینه پژوهش خارجی در مورد سرمایه اجتماعی.........................................................90

    2-30-2- پیشینهی پژوهش سرمایه اجتماعی در ایران....................................................................94

    2-31- پیشینهی پژوهش رضایت شغلی.........................................................................................98

    2-31-1- تحقیقات خارجی پیرامون رضایت شغلی.......................................................................98

    2 –31-2- مطالعات داخلی پیرامون رضایت شغلی....................................................................... 100

    2-32- وزارت نیرو : .....................................................................................................................104

    فصل سوم........................................................................................................................................119

    3-1-مقدمه......................................................................................................................................120

    3-2- تعریف تحقیق.......................................................................................................................121

    3-3- نوع و روش تحقیق: .............................................................................................................121

    3-4- جامعه آماری.........................................................................................................................123

    3-5- متغیر پژوهش.......................................................................................................................123

    3-6- روش نمونه گیری: ...............................................................................................................124

    3-7- تعیین حجم نمونه.................................................................................................................124

    3-8- روایی و پایایی پرسشنامه : ...................................................................................................125

    1-8-1- روایی صوری: ..................................................................................................................125

    2-8-2- روایی ساختاری: ..............................................................................................................125

    3-8-3- ضریب پایایی: ..................................................................................................................125

    3-9-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات..............................................................................................125

    3-9-1-روایی پژوهش....................................................................................................................126

    -3-9-2- اعتبار محتوا.....................................................................................................................126

    3-9-3 -پایایی پژوهش..................................................................................................................126

    -3-9-4-روش آلفای کرونباخ........................................................................................................127

    3-10- روش و ابزار گردآوری اطلاعات: ......................................................................................131

    3-11-آزمون‌های آماری در تحلیل استنباطی: .................................................................................133

    آزمون اولویت بندی فریدمن...........................................................................................................133

    آزمون همبستگی..............................................................................................................................133

    تحلیل رگرسیون ساده و چند گانه ..................................................................................................133

    آزمون فرض مقایسه میانگین‌های دو گروه......................................................................................133

    آزمون فرض مقایسه میانگین‌های چند گروه (آزمون تحلیل واریانس یکطرفه- آزمونF )..............134

    3-12-قلمرو پژوهش: ....................................................................................................................134

    فصل چهارم: ...................................................................................................................................135

    1-4-مقدمه......................................................................................................................................136

    4-2- آمار توصیفی مشخصات فردی افراد مورد پژوهش...............................................................136

    4-3- آمار توصیفی و استنباطی سوالات پرسشنامه.........................................................................142

    4-9-آزمون اولویت بندی شاخص های بعد ساختاری مولفه سرمایه اجتماعی...............................149

    4-11-آزمون اولویت بندی شاخص های بعد ارتباطی مولفه سرمایه اجتماعی...............................151

    4-12-آزمون اولویت بندی سئوالات مولفه رضایت شغلی.............................................................151

    4-13-آزمون اولویت بندی ابعاد و مولفه های سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی..........................153

    4-14-آزمون نرمال بودن ابعاد و مولفه های سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی.............................153

    4-15-فرضیه اصلی: سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی تاثیر دارد.................................................159

    4-16-فرضیه فرعی 1: بعد ساختاری مولفه سرمایه اجتماعی بر مولفه رضایت شغلی تاثیر دارد....159

    4-17-فرضیه فرعی 2: بعد شناختی مولفه سرمایه اجتماعی بر مولفه رضایت شغلی تاثیر دارد......160

    4-18-فرضیه فرعی 3: بعد ارتباطی مولفه سرمایه اجتماعی بر مولفه رضایت شغلی تاثیر دارد......161

    4-19-فرضیه اصلی دوم: ابعاد ساختاری، شناختی و ارتباطی مولفه ساختار اجتماعی بر رضایت شغلی موثرند. .................................................................................................................................161

    4-21-آمار توصیفی رضایت شغلی به تفکیک وضعیت تاهل.........................................................164

    4-22-آمار توصیفی رضایت شغلی به تفکیک تحصیلات...............................................................166

    4-23-آمار توصیفی رضایت شغلی به تفکیک موقعیت های شغلی................................................169

    4-24-آمار توصیفی رضایت شغلی به تفکیک سوابق کاری............................................................171

    4-25-تحلیل فرضیات با استفاده از چارچوب نظری:.....................................................................171

    فصل پنجم... ...................................................................................................................................172

    5-1-مقدمه......................................................................................................................................173

    5-2-نتایج توصیفی.........................................................................................................................174

    5-3-نتایج استنباطی........................................................................................................................174

    5-4-پیشنهادات و راهکارها............................................................................................................177

    5-5-محدودیت ها و تنگناهای تحقیق............................................................................................178

    .منابع: ..............................................................................................................................................186

    پیوستها.............................................................................................................................................180

     

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    جدول شماره ( 1-2 ) مدل اقتضائی هرزبرگ ( محمد زاده ، 1374 )............................................81

    جدول 1-3- تناظر شماره سئوالات پرسشنامه با تغییرها.................................................................132

    جدول 2-3 امتیاز بندی طیف لیکرت..............................................................................................132

    جدول شماره 1- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش..............................................................136

    جدول شماره 2- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش..............................................................137

    جدول شماره 3- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش..............................................................138

    جدول شماره 4- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش..............................................................139

    جدول شماره 5- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش..............................................................140

     جدول شماره 6- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش.............................................................141

    4-4جدول شماره 7- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در بعد ساختاری مولفه سرمایه اجتماعی...........................................................................................................................................143

    جدول شماره 8- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در بعد شناختی مولفه سرمایه اجتماعی...........................................................................................................................................143

    جدول شماره 9- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در بعد ارتباطی مولفه سرمایه اجتماعی...........................................................................................................................................143

    4-5-جدول شماره 10- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در مولفه رضایت شغلی...........144

    4-6-جدول شماره 11- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در زمینه شاخص های بعد ساختاری مولفه سرمایه اجتماعی.......... ..........................................................................................146

    4-6-جدول شماره 12- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در زمینه شاخص های بعد شناختی مولفه سرمایه اجتماعی.....................................................................................................................146

    جدول شماره 13- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در زمینه شاخص های بعد ارتباطی مولفه سرمایه اجتماعی  .............................................................................................................................146

    جدول شماره 14- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در زمینه شاخص‌های مولفه رضایت شغلی...............................................................................................................................................147

    جدول شماره 15- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در زمینه ابعاد و مولفه های سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی...............................................................................................................148

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست اشکال

    شکل شبکه های اعتماد........................................................................................................................6

    شکل شماره (1-2) : سرمایه اجتماعی و هزینه های مدیریتی منبع : علوی 1385...............................7

    شکل(1-3) انواع سرمایه های یک سازمان..........................................................................................7

    شکل ( 5-2 ) مدل فرت و استارک از رضامندی شغلی ( از کمپ ، ترجمه ماهر ، 1370 ص 263 )........83

    منبع:

    .منابع فارسی:

    امیر محمودی –م بررسی مقایسه ای سرمایه اجتماعی در مناطق حاشیه ای 1391

    حجت اله برامکی یزدی – م جایگاه سرمایه اجتماعی در اقتصاد اسلامی و تاثیر آن بر توسعه -1387

    حسین عسگری پور گلو بک –م بررسی نقش منابع انسانی در تسهیم دانش سازمانی با تاکید بر سرمایه اجتماعی .چابهار 1391

    دکتر حسین رحمان سرشت –م تعمیم کاربردی سرمایه اجتماعی در سازمان -1387

    دکتر سید رضا صالحی امیری(پژوهشکده مجمع تشخیص مصلحت نظام). کتاب مدیریت و سرمایه اجتماعی (1 )

    دکتر سیدرضا صالحی امیری(پژوهشکده مجمع تشخیص مصلحت نظام). کتاب مدیریت و سرمایه اجتماعی(2)

    دکتر شهریار نیازی –م سرمایه اجتماعی در کشورهای جهان اسلام -1387

    دکتر صدیقه خورشید –م مطالعه تاثیر شایستگی و سرمایه اجتماعی کارکنان بر یادگیری و بازار گرائی سازمانی -1385

    دکتر صدیقه خورشید –م مطاله رابطه خود کار آمدی و سرمایه اجتماعی -1391

    دکتر عباس طالب بیدختی –م بررسی نقش استراتژیک سرمایه اجتماعی در رشد و توسعه –گچساران -1389

    دکتر محسن رنانی –م نقش سرمایه انسانی در تشکیل سرمایه اجتماعی -1387

    دکتر محمد اسماعیل انصاری –م تاثیر رفتار شهروندی بر سرمایه اجتماعی –اصفهان 1389

    دکتر محمد رضا پور جعفر  - نقش سرمایه اجتماعی در وضعیت اقتصادی بازار  سنتی -1385

    دکتر محمد سریر افراز – م نقش سازمانهای دولتی و غیر دولتی در تامین و ارتقای سرمایه اجتماعی 1387

    دکتر محمد غلامی عزیزی –م نقش سرمایه اجتماعی در بهره وری نیروی انسانی در امنیت صنایع غذائی –سواد کوه-1391

    دکتر محمود رحمانی –دکتر اسماعیل کاوسی .کتاب اندازه گیری و مقایسه سرمایه اجتماعی در بخش دولتی و خصوصی .

    دکتر مهدی سبحانی نژاد –م نقش سرمایه اجتماعی سازمانی بر نو آوری در سازمان -1390

    دکتر میر علی سید نقوی –م شناخت سرمایه اجتماعی سازمانی بعنوان مفهوم چند بعدی -1389

    دکتر هاشم نیکومرام دکترعباس طلوعی -دکتراسماعیل کاویانی. کتاب سرمایه اجتماعی

    زهرا اراستی –م مروری بر عوامل موثر بر سطح سرمایه اجتماعی کار افرینان با تاکید بر تفکیک جنسیت مشاغل –شیراز بهمن 1389

    سید محمد مقیمی – کتاب سازمان و مدیریت رویکرد پژوهشی –نشر ترمه 1386

    شهناز هاشمی – م مدیریت سرمایه اجتماعی زمینه بروز نو آوریها و ارائه الگوی برای اندازه گیری آن –شیراز 1389

    علی جوکار –م نقش سرمایه اجتماعی در اقدامات مدیرت دانش –گرگان 1391

    علی دهقانپور فراشاه – م ارایه چارچوب تلفیقی سرمایه اجتماعی و شبکه های نو آوری –تیر 1387

    علیرضا سمیعی اصفهانی –م طرح تحول اقتصادی و رشد سرمایه اجتماعی -1391

    فلیپ اچ کیم ،هاروارد الدریچ –ترجمه قدسی بیات وافشین حیدر پور- کتاب سرمایه اجتماعی و کار آفرینی.

    ماشاله حسین زاده –ارایه الگوی تاثیر گذاری سرمایه اجتماعی بر رشد و تولید اقتصاد ملی -1385

    محمد حسین انصاری –م رابطه بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن –همایش منطقه ای واژگان حسایداری و مدیریت –تنکابن 1391.

    محمد رضا پارسانژاد –م ارتباط رفتار سازمانی با سرمایه اجتماعی -1389

    محمد سلیمانی –م نقش سرمایه اجتماعی در توسعه فعالیتهای اقتصادی -1385

    مسعود پورکیائی –م نقش و تاثیر سرمایه اجتماعی بر کار آفرینی سازمانی -1391

    مصطفی ملائی –م نگاهی بر سرمایه اجتماعی با رویکرد دینی و بررسی تاثیر آن بر افزایش خلاقیت –آبان 1387

    مهدی افخمی اردکانی –م بررسی نقش میانجی رضایت شغلی در رابطه فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی میان کارکنان د انشی -1390

    مهرداد گودرز وند چگینی –م نقش سرمایه اجتماعی سازمانی در بهبود کار آفرینی سازمانی –ابان 1389

    واین بیکر ترجمه دکتر سیدمهدی الوانی- دکتر محمدرضاربیعی مندجین . کتاب مدیریت و سرمایه اجتماعی .

    هاشم نیکو مرام –م سرمایه اجتماعی مفهوم نوین در توسعه اقتصادی -1387.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین :

    Analysis ,Chicago:Univercity of Chicago Press.

    Cambridge up.

    Dahl , R.(1992). "The Problem Of Cicil Competence" Journal Of Democrcy3,no.4,45-

    Eisenstadt, S.N. (1995). "Power ,Trust and Meaning ".Easy in Sociological theory and

    Elester ,j.(1998) "Institution design in post-communist societies".Cambridge:

    fukuyama,f.(1995).Trust ,NY:basic books .

    fukuyamatf.(1999) "Social capital and Cicil society ".conference on second generation

    Gambetta ,D.(1998). "Can we Trust?".Making and breaking cooperative

    Hardin , R.(1993)"The street-Level epistemology of Trust"Politics and society 21,no

    in east sentral euorope.

    Knack,S.(20002)"Tust associational Life and Economic Performance in the

    Lauren,M.(2001)"Social Capital ,Trust and Democracy :in search of Missing Linkage.

    Letki,Evans(2001).Social tust and Responses to political and economic Transformation

    Levi ,Margaret (1996)."a state of Trust "U.of washington Department of Political

    Mill,JS.(1982)"On Liberty "Harmondworth:Penguin .

    OECD.www.worldbank.org/sc.

    putnam ,R.(1993)."Making Democracy Work "Princeton .Politiceton UP.

    Reform .

    relations,NY:Blckwell,pp.213-237.

    Science.


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی

دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : مدیریت ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس می­باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 138 نفر می­باشد؛ که با توجه به محدود بودن جامعه، حجم نمونه با استفاده از روش سرشماری کل صورت گرفت. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : مدیریت ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس می­باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 138 نفر می­باشد؛ که با توجه به محدود بودن جامعه، حجم نمونه با استفاده از روش سرشماری کل صورت گرفت. به همین تعداد پرسشنامه در بین کارکنان اداره کل ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی چکیده: سرمایه اجتماعی از مهمترین مفاهیم روبه رشد در علوم اجتماعی است و دامنه کاربرد آن در سایر علوم روبه افزایش است. این مفهوم بیانگر حلقه مفقوده در توسعه بشمار می رود و مانند سایر سرمایه ها مولد بوده و بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی است.در دهه های اخیر ،مفهوم کیفیت زندگی برای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی چکیده اساسی که مدیران با آن روبه رو هستند بهبود عملکرد کارکنان برای افزایش بهره وری سازمان و پرورش کارکنانی است که ، با طیب خاطر تمامی تجربیات ، توانایی ها و ظرفیت های خود را در جهت اعتلای اهداف سازمانی بکار گیرند. این امر میسر نخواهد شد، مگر آنکه سازمان ها به شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:"منابع انسانی مقدمه کار، یک منبع بسیار مهم برای امرار معاش و احراز موقعیتهای اجتماعی است که در عین حال میتواند به نارضایتی، تحلیل رفتن قوای جسمی و روانی منجر شود. استرسهای ناشی از شغل، باعث بروز نارضایتی کارکنان و پدیدآیی تاثیرات منفی به سزایی در سایر زمینه های زندگی اعم از اجتماعی، فردی و خانوادگی میشود. یکی از نتایج استرسهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش مدیریت منابع انسانی فصل اول کلیات طرح تحقیق مقدمه: در جهان پر شتاب امروز، سازمان های زیادی برای رسیدن به اهداف سازمانی و اقتصادی در تلاش هستند و برای تداوم حیات خود از الگوها و شیوه های مختلفی بهره می ببرند و مزیت رقابتی جدیدی کسب می نمایند تا از سقوط و واژگونی و خطرات ناشی از دگرگونی های سریع محیطی در امان بمانند. در دیدگاه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: مدیریت سیستم های اطلاعاتی چکیده یکی از روندهای مهم کسب وکار و مدیریت در قرن 21 که از اواسط دهه 90 به طور جدی مطرح شده است، تمرکز بر معنویت کارکنان در سازمان ها می باشد. پایبندی خدمتگزاران بخش عمومی به اخلاقیات و تبلور این تعهد در رفتارهای آنها، موجب توسعه سرمایه اجتماعی می شود؛ یعنی مدیرانی که اصول اخلاقی را در عملکردها ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش: عمومی این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و شیوه های حل تعارض (بین فردی) با رضایت شغلی کارکنان شرکت سیمان هرمزگان انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنانی است که در شرکت سیمان هرمزگان مشغول به فعالیت می باشند، که این تعداد برابر 700 نفر می باشد. نمونه پژوهش با استفاده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان شهر لنده چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در بین معلمان شهرستان لنده انجام شده است. این بررسی به روش توصیفی همبستگی صورت گرفته از جامعه 584 نفری معلمان شهرستان لنده براساس جدول مورگان و کرجسی نمونه‌ای ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: بازرگانی بین المللی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌های اجرا و نتایج به دست آمده) : با افزایش رقابت جهانی، سازمان ها رقابتی تر شده‌اند، و اتکای بیشتری بر دانش کارمندان برای نوآوری، انگیزه و تعهد اهمیت یافته است. داشتن توانایی برای پیش بینی تمایل کارکنان برای ترک شغل، این فرصت را در اختیار مدیران شرکت‌ها قرار می‌دهد ...

ثبت سفارش