پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران

word 912 KB 30495 159
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد(M.A)

    گرایش: بازرگانی بین المللی

    چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌های اجرا و نتایج به دست آمده) :

    با افزایش رقابت جهانی، سازمان ها رقابتی تر شده‌اند، و اتکای بیشتری بر دانش کارمندان برای نوآوری، انگیزه و تعهد اهمیت یافته است. داشتن توانایی برای پیش بینی تمایل کارکنان برای ترک شغل، این فرصت را در اختیار مدیران شرکت‌ها قرار می‌دهد تا گردش کارکنان را کاهش دهند و دانش نهادی را حفظ کنند. در مطالعه حاضر، مدل ساختاری موازنه‌ای برای بررسی میزان تعهد و اعتماد سازمانی در میان کارمندان شرکت‌های کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران ارائه شده است. پرسشنامه‌ها بین کارمندان کارگزاری‌ها توزیع گردید و تعداد 368پرسشنامه تکمیل شده برای اهداف تحلیل استفاده گردیده است. این حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان[1](1970)  تعیین با استفاده از نرم‌افزار spss 16  ، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و برای آزمون فرضیه­ها از تحلیل عاملی تأییدی[2]  و نرم‌افزار Smart PLS نسخه 3 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکت‌های کارگزاری ارتباط معنی‌داری وجود دارد. با توجه به تأثیر افزایش اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی بر کاهش تمایل به ترک شغل، نتیجه این تحقیق می­تواند برای مدیران بازار سرمایه در برنامه‌ریزی استراتژیک جهت حفظ استعدادهای کلیدی شرکت از طریق تمرکز بر تعهد و اعتماد سازمانی مفید باشد..

    واژگان کلیدی: اعتماد سازمانی، تعهد سازمانی، تمایل به ترک شغل، جبران خدمت، تحلیل عاملی تاییدی

     

    [1] Krejcie & Morgan

    [2] Confirmatory factor analysis (CFA)

    فصل یکم

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    توجه به موضوع اعتماد و تعهد سازمانی به دو دلیل اهمیت دارد  اول اینکه افزایش اعتماد و ایجاد و تقویت تعهد کارکنان آثار مهم و قابل توجهی در سازمانها دارد که مهمترین آنها همگام شدن کارکنان با اهداف سازمانی و افزایش بهره وری و بهبود عملکرد می باشد و دلیل دوم فقدان و تضعیف تعهد سازمانی کارکنان آثار نامطلوب و زیانباری برای سازمانها دارد، که می توان به غیبت، تاخیر، کم کاری و مهمترین آن ترک سازمان اشاره کرد . و با توجه به اینکه سیاست ها و شیوه های مدیریت منابع انسانی نقش تعیین کننده ای در ایجاد و تقویت تعهد سازمانی کارکنان  در شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران دارد به نظر می‌رسد بررسی این موضوع ابزار هایی را برای افزایش کارامدی این شرکتها ایجاد نماید .

    بیان مساله تحقیق

    یکی از نگرش های مهم افراد نسبت شغل که بر رفتار آنان در سازمان می تواند تاثیر داشته باشد و برای مدیران سازمان ها مهم می باشد اعتماد و تعهد سازمانی می باشد . تعهد سازمانی عبارت است از حالتی که فرد سازمانی را که در آن شاغل است معرف خود می داند (گرجی، 1386، ص 42) و  عتماد سازمانی را به عنوان انتظارات مثبتی که افراد، بر پایه نقش های سازمانی، مناسبات، تجربیات،  وابستگی های متقابل از نیات و رفتارهای مختلف اعضاء سازمان دارند، تعریف می کنند(دانایی فرد و دیگران، 1388، ص63) همچنین میشرا (1996) اعتماد سازمانی را به عنوان تمایل یک طرف به آسیب پذیر بودن در برابر طرف دیگر براساس این انتظار یا باور که طرف مقابل مطمئن، باز و قابل اعتماد است، تعریف می کند.

    تحقیقات حاکی از ارتباط تعهد و اعتماد سازمانی کارکنان با عواملی چون دلبستگی سازمانی، انگیزه، احساس رضایت، عملکرد شغلی، رفتار اجتماعی کارکنان در  سازمان، غیبت، استرس شغلی، اثربخشی و بهره وری سازمان و جابجایی کارکنان، می باشد.که جابجایی کارکنان و ترک سازمان یکی از مهمترین مسائل و مشکلاتی که سازمان ها با آن مواجه می باشند، به ویژه اگر این کارکنان از میان کارکنان متخصص و با تجربه باشد، که برای سازمان سرمایه ای بزرگ به شمار می روند. (سجادی و همکاران، 1388، ص 33) پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384 و قانون توسعه نهاد ها و ابزار های مالی در سال 1388 امکان توسعه بیشتر فعالیت ها در شرکتهای کار گزاری فراهم گردید و این شرکتها در توسعه فعالیت های خود به نیروی انسانی با تخصص و تعهد سازمانی بالا نیاز پیدا کردند اما اکثر شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار در ایران در اندازه کوچک فعالیت کرده و طبقه بندی مشاغل و مدیریت منابع انسانی در این شرکتها وجود ندارد و این امکان وجود دارد که به تعهد و اعتماد سازمانی در کارکنان متخصص شرکتهای کارگزاری توجهی نشده و در نهایت منتج به افزایش انگیزه ترک این نیرو های متخصص از این شرکتها شده و صنعت کارگزاری را از نیروهای زبده و با تخصص بالا خالی کند لذا در این پژوهش، پژوهشگر قصد دارد تا ارتباط میان اعتماد و تعهد سازمانی و انگیزه ترک شغل را در شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران بررسی کرده نماید تا مدیران شرکتهای کارگزاری از خروج احتمالی نیروهای متخصص در شرکتهای تحت مدیریت شان بکاهند به طور خلاصه می توان گفت که این تحقیق در زمینه تعهدو اعتماد  سازمانی به منظور فراهم آمدن مبنایی برای تصمیمات مدیران شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران  در زمینه برنامه ریزی و نگهداری نیروی انسانی و کاهش هزینه های ناشی از ترک خدمت کارکنان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد که در این راستا پژوهش در پی پاسخ به این سوال اساسی خواهد بود که آیا در شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران  میان اعتماد و تعهد سازمانی (به عنوان متغیر مستقل) و انگیزه ترک خدمت (به عنوان متغیر وابسته) ارتباط وجود دارد یا خیر ؟

    در دهه گذشته مطالعات سازمانی بر مباحثی همچون اعتماد، عملکرد شغلی، رفتارهای مدنی سازمانی، تعهد کارکنان، جابجایی کارکنان و انگیزش متمرکز بوده است به گونه‌ای که  امروزه مهمترین منبع مزیت رقابتی در سازمان ها، کارکنان متعهد، برانگیخته و وظیفه شناس هستند)  موغلی و همکاران، 1388، ص1 ( لذا میتوان گفت نیروی انسانی مهم ترین سرمایه سازمان ها است و هر چه این سرمایه کیفیت مطلوب تری داشته باشد، احتمال موفقیت، بقا و ارتقای سازمان بیشتر خواهد شد . نیروی انسانی وفادار، سازگار با اهداف و ارزش های سازمانی و عضوی که حاضر  است فراتر از وظایف مقرر فعالیت کند، می تواند عامل مهمی در اثر بخشی سازمان باشد  بزرگان علم مدیریت مانند دراکر ، هاندی و کانتر  معتقدند که موفقیت مدیران در عصر جدید به میزان زیادی به ارتقای تعهد، انگیزه و حسن مسئولیت پذیری کارکنان بستگی دارد که این نیز مستلزم تغییر در نحوه ی نگرش مدیران، تغییر در شیوه مدیریت و ساختارهای سازمانی، حمایت سازمانی و دسترسی به منابع و اطلاعات و فرصت های شغلی است (سالاری و همکاران، 1388، ص 8) پس تعهد  سازمانی یک نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان و فرآیند مستمری است که از طریق آن اعضای سازمان علاقه خود را به سازمان، موفقیت و کارایی پیوسته آن نشان می دهند از آنجاکه برای هر چیزی، داشتن هدف بدون داشتن تعهد، کار عبثی است . لذا نه فقط داشتن هدف بلکه داشتن تعهد، برای تحقق آن هدف منجر به پیشرفت و موفقیت می شود (رهنمای رود پشتی و محمودزاده، 1387، ص 5) دی گروت و کراس (2000) می گویند حفظ سطح بالایی از تعهد سازمانی اثر بخش برای سعادت و بقای سازمانی حائز اهمیت است (شمس احمر و همکاران، 1390، ص 152) تحقیقات نیز نشان داده است که کارکنان علاقمند و وفادار به سازمان عملکرد و بهره وری بالاتری دارند و تمایل به ماندگاری آنها در سازمان بیشتر است، کمتر غیبت می کنند، از انگیزه بالاتری برخوردارند و موافقت و همراهی آنان با تغییرات سازمان بیشتر است . بدین ترتیب، سازمان ها می توانند با شناخت میزان تعهد سازمانی کارکنان خود و تغییر عوامل موثر بر آن، اهداف مورد نظر سازمان را تحقق بخشند (مدنی و زاهدی، 1384، ص 4).

    تعدادی از مطالعات نشان می دهد که مساله جابجایی بیش از حد کارکنان تحت تاثیر تعهد و اعتماد سازمانی است می یر و آلن (1997) طی پژوهشی به این نتیجه رسیدند که بین تعهد و اعتماد سازمانی با جابجایی (ترک شغل) کارکنان ارتباط منفی معنی داری وجود دارد بر اساس بررسی های ویات کمتر از 20 درصد از کارکنان به رهبرانشان اعتماد (trust) و اطمینان (confidence)  دارند  همچنین دنتون در مطالعه‌ای در سال 2009 نشان داد که مواردی همچون برون سپاری، کوچک سازی، نبود فضای باز اظهار نظر و مشکلات مالی سازمان ها یکی از موانع ایجاد فضای مثبت اعتماد در سازمانها است و سازمان هایی که در آنها درجه بالایی از اعتماد وجود دارد  عموما جابجایی و خروج کارکنان در آنها کمتر بوده و رضایت مشتریان آنها بالاتر است  و بازدهی سهامداران شرکتهایی با درجه اعتماد پایین تر  حدود سه برابر کمتر است (دنتون، 2009) ابعاد پنهان متغیر اعتماد سازمانی شامل شایستگی سازمانی (organizational competence)، نگران کارکنان بودن(concern for emploee )  باز بودن فضای اظهار نظر و صداقت (openness and honesty) اطمینان (reliability) و شناسایی و هویت (identification) (سینکلایر، 2013، ص 50). بر اساس مطالعلات زالابک و همکاران (2010) شایستگی و صلاحیت سازمانی به عنوان بعدی از اعتماد سازمانی به توانایی سازمان برای مواجهه با چالشهای محیط مربوط می شود همچنین مطالعه مذکور نشان می دهد به نگرانی نسبت به منافع کارکنان و سایر ذینفعان به ارتباطات و مدیریت منابع انسانی سازمان مربوط می شود . سینکلایر در سال 2013 طی پژوهشی تاثیر اعتماد و تعهد سازمانی را بر تمایل به ترک شغل بررسی کرد این پژوهش که با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام شد ابعاد اعتماد سازمانی  را طی پرسشنامه‌ای معین کرده  و ارتباط متقابل آن با تعهد سازمانی و قدرت پیش بینی کنندگی ایندو را بر میزان خروج کارکنان مورد بررسی قرار داده است .

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    توجه به موضوع تعهد سازمانی به دو دلیل اهمیت دارد . اول اینکه ایجاد و تقویت تعهد کارکنان آثار مهم و قابل توجهی در سازمانها دارد که مهمترین آنها همگام شدن کارکنان با اهداف سازمانی و افزایش بهره وری و بهبود عملکرد می باشد و دلیل دوم فقدان و تضعیف تعهد سازمانی کارکنان آثار نامطلوب و زیانباری برای سازمانها دارد، که می توان به غیبت، تاخیر، کم کاری و مهمترین آن ترک سازمان اشاره کرد . و با توجه به اینکه سیاست ها و شیوه های مدیریت منابع انسانی نقش تعیین کننده ای در ایجاد و تقویت تعهد سازمانی کارکنان دارد . برخی از این سیاست ها و اعمال در قالب وظایف مدیریت منابع انسانی تعریف می شوند . از جمله وظایف و مسئولیت های مدیریت منابع انسانی تامین و حفظ کارکنان مطلوب (ابطحی، 1389، ص 14) و نگهداری کارکنان (سید جوادین، 1387، ص 39) حتی متعهد نمودن کارکنان به سازمان (پارساییان، 1386، ص 2) و از آنجا که تعهد سازمانی، پیش بینی کننده خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل آورده شده است (رهنمای رود پشتی، 1387، ص 4)  بنابراین مدیریت منابع انسانی با برنامه های نگهداشت نیروی انسانی می تواند باعث ایجاد و افزایش تعهد سازمانی کارکنان شده و از طرفی تعهد بوجود آمده خود می تواند عاملی موثر برای حفظ و نگهداشت کارکنان باشداز دیگر عواملی که در سازمان بسیار مهم است و باعث افزایش رضایت شغلی، خلاقیت و عملکرد مطلوب می شود سطح بالای اعتماد سازمانی است (سینکلیر، 2013، ص 14) اعتماد سازمانی باعث بهبود روابط اجتماعی در سازمان شده و باعث می شود افراد بهتر با یکدیگر در راستای اهداف سازمان کار کنند (پیلی و همکاران، 2010)  بنابراین با توجه به اهمیتی که تعهد و اعتماد سازمانی برای موفقیت و یا عدم موفقیت سازمان ها دارد  شناخت عوامل مرتبط با آنها و تاثیری که بر تمایل به خروج نیروی انسانی متخصص در شرکتهای کار گزاری بورس اوراق بهادار تهران میگذارند از اهمیت بالایی برخوردار است پس از تصویب قوانین مربوط به بازار سرمایه و توسعه ابزار ها و نهاد های مالی  از یک طرف امکان توسعه بیشتر فعالیت ها در شرکتهای کار گزاری فراهم گردیده و این شرکتها در توسعه فعالیت های خود به نیروی انسانی با تخصص و تعهد سازمانی بالا نیاز پیدا کردند از طرف دیگر نهاد های مالی تخصصی مانند صندوق های سرمایه گذاری و موسسات تامین سرمایه و ....  زیادی تاسیس شدند که خواهان نیروهای متخصص مالی شدند لذا اهمیت این پژوهش در آن است که مدیران شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار می توانند با استفاده از نتایج این پژوهش در حفظ و نگهداری و انگیزش نیروهای متخصص خود با دانش بیشتری تصمیم بگیرند .

    هدف تحقیق

    اهداف اصلی :

    بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سامانی بر تمایل به ترک شغل در شرکتهای  کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران

    کاهش انگیزه ترک شغل در کارکنان شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران

    اهداف فرعی :

    بررسی وجود ارتباط میان اعتماد سازمانی و انگیزه ترک شغل در شرکتهای کار گزاری بورس اوراق بهادار تهران

    بررسی وجود ارتباط میان تعهد سازمانی و انگیزه ترک شغل در شرکتهای کار گزاری بورس اوراق بهادار تهران

    بررسی وجود ارتباط میان تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی در شرکتهای کار گزاری بورس اوراق بهادار تهران

     

    سوالات اصلی تحقیق

    سوالات تحقیق :

    آیا میان اعتماد و تعهد سامانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای  کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران رابطه وجود دارد؟

    آیا میان اعتماد سازمانی و انگیزه ترک شغل در شرکتهای کار گزاری بورس اوراق بهادار تهران رابطه وجود دارد؟

    آیا میان تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی در شرکتهای کار گزاری بورس اوراق بهادار تهران رابطه وجود دارد؟

     

    فرضیه‌های تحقیق‌

    در شرکتهای کار گزاری بورس اوراق بهادار تهران میان اعتماد سازمانی و انگیزه ترک شغل رابطه وجود دارد .

    در شرکتهای کار گزاری بورس اوراق بهادار تهران میان تعهد  سازمانی و انگیزه ترک شغل رابطه وجود دارد .

    در شرکتهای کار گزاری بورس اوراق بهادار تهران میان اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی رابطه وجود دارد .

     

    متغیرهای تحقیق

    متغییر اول: اعتماد سازمانی است که مستقیماً بر مبنای عواملی از قبیل شایستگی، توجه به کارکنان، صراحت و درستکاری، قابلیت اعتماد، احساس هویت، و جبران خدمت و به شکل غیرمستقیم از طریق عوامل تاثیر گذار بر تعهدسازمانی بررسی می شود و تاثیرات آن بر  تمایل به ترک شغل بررسی می شود.

    متغییر میانجی: تعهد سازمانی است که بر مبنای سوالات مستقلی بررسی می شود و تاثیرات آن به شکل مستقیم بر تمایل به ترک شغل و به شکل غیرمستقیم از طریق اعتماد سازمانی بر تمایل به ترک شغل بررسی می شود.

    متغییر دوم: متغییر وابسته است که تمایل به ترک شغل است.

     

    تعریف مفاهیم تحقیق

    نگهداشت نیروی انسانی : را بعنوان ابتکارات عملیاتی مدیریت که باعث حفظ کارکنان در برابر ترک سازمان می شود معرفی می نماید (Döckel , 2006 )

    جبران خدمات : جبران خدمات عبارت است از همه شکل های پرداخت مالی و غیر مالی که در ازای خدمات محسوس کارکنان توسط آنها دریافت می شود (سیدجوادین، 1387، ص 202)

    فرصت های شغلی : هال (2002) بیان می دارد که، توسعه فرصت های شغلی به عنوان عوامل ضروری در هر دو زمینه سازمانی و فردی مد نظر می باشد مطالعات دیگر آن را به عنوان یک فرایند بهره مندی متقابل بیان می دارند چراکه نتایج قابل توجهی را به هر دو طرف، کارکنان و سازمان بوجود می آورد . برای حفظ مزیت رقابتی سازمان ها نیاز به کارمندان با استعداد دارند، در مقابل کارکنان نیز نیاز به فرصت های پیشرفت شغلی و توسعه شایستگی دارند

    تعهد سازمانی: به درجه یا میزانی اطلاق می‌شود که شخص سازمانش را معرف خود می‌داند. و از اینکه عضو آن سازمان باشد افتخار می‌کند (رهنمای رود پشتی، 1387، ص 106).بارزترین نمونه از تعاریف تعهد سازمانی، متعلق به آلن و می‌یر است. از نظر آنها تعهد سازمانی یک نگرش است ؛ یک حالت روانی که نشان دهنده نوعی تمایل، نیاز و الزام، جهت ادامه ی فعالیت در یک سازمان است. (انصاری، 1389، ص 39) در این مدل، می‌یر و آلن (1991) تعهد سازمانی را به ابعاد سه گانۀ تقسیم نموده‌اند: (موغلی، 1388، ص 123)

    اعتماد سازمانی:  اعتمادی که به موجب آن خط مشی های سازمان آن گونه که بیان شده است به طور منصفانه اداره و انجام خواهد شد.

     

    مدل مفهومی تحقیق

    مدل تحقیق با استفاده از مدل سینکلایر (2013 )به شرح زیر است :

    تعهد سازمانی

    اعتماد سازمانی  

    توجه به کارکنان

    شایستگی

    صراحت و درستکاری

    قابلیت اعتماد

    احساس هویت

    تمایل به ترک شغل

    جبران خدمت

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    مدل مفهومی تحقیق : الگو برداری شده از پژوهش سینکلایر، 2013

     

    روش تحقیق

    تحقیق حاضر از لحاظ هدف درگروه تحقیقات کاربردی به شمار می آید . و بر مبنای روش انجام تحقیق با توجه به بیان وضعیت فعلی متغیرهای تحقیق، سوالات و فرضیات تحقیق، توصیفی – پیمایشی محسوب می شود و از طرفی بر مبنای آنکه روابط بین متغیرهای تحقیق مورد مطالعه قرار می گیرد یک تحقیق همبستگی بوده که در این مورد از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده می شود . بنابراین در این تحقیق با روش تحقیق بیان شده به بررسی رابطه بین  اعتماد و تعهد سازمانی با تمایل ترک شغل در شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران پرداخته خواهد شد .

     

    جامعه آماری و قلمرو تحقیق

    جامعه آماری در این تحقیق شامل  کارکنان شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد آنها حدود 100 شرکت کارگزاری بوده و دارای 5000 نفر پرسنل می باشد .

    الف:قلمرو مکانی: بورس اوراق بهادار تهران

    ب:    //   زمانی: سال 1393

    ج:     //  موضوعی: قلمرو موضوعی این پژوهش مدیریت منابع انسانی در سازمان است .

     

    روش نمونه گیری و حجم نمونه:

    داده های لازم با استفاده از پرسشنامه هایی که بین کارکنان شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران توزیع خواهد شد جمع آوری می گردد این پرسشنامه ها بین کارکنان نمونه که تعداد آنها با استفاده از جدول کرجسی مورگان بدست آمده است توزیع می گردد حداقل تعداد نمونه در این پژوهش 357 خواهد بود و چون شرکتهای کارگزاری از جهات مختلف شبیه به یکدیگر هستند روش نمونه گیری تصادفی ساده است  .

     

    ساختار کلی تحقیق

     کلیات تحقیق در فصل یکم ارائه شده است که  در بر دارنده‌ی مواردی به شرح زیر می‌باشد: بیان مساله‌ی تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، سوالات و فرضیه‌های تحقیق، و تعاریف متغیرها و مفاهیمِ تحقیق، و مروری بر روش تحقیق.

    در فصل دوم، مبانی نظری و پیشینه‌ی تحقیق مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

    در فصل سوم، روش‌شناسی اجرای تحقیق بررسی می‌شود که در بر دارنده‌ی سوالات تحقیق، تدوین فرضیه‌های تحقیق، روش تحقیق، جامعه‌ی آماری، ابزار جمع‌آوری و نمونه‌ی تحقیق می‌باشد. روش تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده و علت تناسب این روش برای این تحقیق و آزمون‌های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    فصل چهارم در ارتباط با تجزیه و تحلیل داده‌ها است. در این فصل، تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته برای بررسی رد یا تایید فرضیه‌های تحقیق بیان خواهد شد.

    فصل پنجم، فصل پایانی تحقیق است و به ارائه‌ی نتایج و یافته‌های تحقیق اختصاص دارد. نتیجه‌گیری‌های تحقیق مبتنی بر همین یافته‌ها است. در نهایت، تحقیق با ذکر محدودیت‌های پیش روی تحقیق و ارائه پیشنهادهایی جهت تحقیقات آتی، به انتها می‌رسد. 

     

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل یکم.. 1

    کلیات تحقیق.. 1

    مقدمه. 1

    بیان مساله تحقیق.. 1

    اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

    هدف تحقیق.. 6

    سوالات اصلی تحقیق.. 7

    فرضیه‌های تحقیق‌ 7

    متغیرهای تحقیق.. 8

    تعریف مفاهیم تحقیق.. 8

    مدل مفهومی تحقیق.. 9

    روش تحقیق.. 10

    جامعه آماری و قلمرو تحقیق.. 10

    روش نمونه گیری و حجم نمونه: 10

    ساختار کلی تحقیق.. 11

    فصل دوم. 13

    مبانی نظری و ادبیات تحقیق.. 13

    مقدمه. 13

    2- مبانی نظری تحقیق.. 13

    2-1-1-مدیریت منابع انسانی.. 13

    2-1-2-تعریف مدیریت منابع انسانی.. 16

    2-1-3-اهمیت مدیریت منابع انسانی.. 17

    2-1-4- وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی.. 19

    2-1-5-نگهداشت نیروی انسانی.. 25

    2-1-6-عوامل نگهداشت نیروی انسانی.. 28

    2-1-7- جبران خدمات... 33

    2-1-8- فرصت‌های شغلی.. 41

    2-1-9-حمایت سرپرست... 49

    2-1-10- تعهد سازمانی.. 52

    2-1-11 ارزش‌ها، نگرش‌ها 54

    2-1-12- تعریف تعهد سازمانی.. 56

    2-1-13- تعهد سازمانی نگاه تک بعدی یا چند بعدی.. 59

    2-1-14- ضرورت توجه به تعهد سازمانی.. 66

    2-1-15- انواع تعهد.. 68

    2-1-16-عوامل مؤثر برتعهد سازمانی.. 71

    پیشینه‌ی تحقیق.. 92

    تحقیقات صورت گرفته در خارج از ایران. 92

    تحقیقات صورت گرفته در ایران. 102

    خلاصه فصل.. 105

    فصل سوم. 111

    روش‌شناسی تحقیق.. 111

    مقدمه. 111

    روش تحقیق.. 112

    جامعه آماری و قلمرو تحقیق.. 112

    روش های آماری.. 112

    مدل مفهومی تحقیق.. 113

    جامعه‌ی آماری، نمونه و روش نمونه‌گیری.. 113

    نحوه جمع‌آوری داده‌ها 114

    تحلیل داده ها 114

    روایی  و پایایی  پرسشنامه ها 114

    روایی پرسشنامه ها 114

    پایایی پرسشنامه. 115

    ضریب آلفای کرونباخ.. 116

    روش و ابزار تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات... 117

    خلاصه فصل.. 119

    فصل چهارم. 121

    تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافته‌های تحقیق.. 121

    مقدمه. 121

    2 -  اطلاعات توصیفی مربوط پاسخ دهندگان (کارکنان شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار)  121

    الف : وضعیت تحصیلی پاسخ‌دهندگان.. 121

    ب : وضعیت سنی و جنسیت پاسخ‌دهندگان.. 122

    3 -  پرسشنامه و بررسی اعتبار آن. 123

    4 - سنجش بار عاملی نشانگرهای سازه ها (بررسی اعتبار مدل طراحی شده). 124

    5 – بررسی روایی تشخیصی.. 129

    6 – آزمون فرضیه ها 130

    آزمون فرضیه اول : 131

    آزمون فرضیه دوم : 131

    آزمون فرضیه سوم : 132

    7 - برازش مدل ساختاری.. 134

    فصل پنجم.. 137

    بحث، نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادات... 137

    مقدمه. 137

    بحث... 137

    نتیجه گیری.. 139

    پیشنهادات... 141

    الف ) پیشنهادات مبتنی بر پژوهش.... 141

    ب) پیشنهادات برای پژوهش های آتی.. 142

    منابع فارسی.. 144

    منابع انگلیسی.. 147

    پرسشنامه نمونه. 148

    منبع:

    منابع فارسی

    ابطحی ، سید حسین .، 1389 ، مدیریت منابع انسانی ( اداره امور کارکنان در سازمانهای دولتی ، صنعتی و بازرگانی ) ، کرج ، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ، چاپ ششم .

    انصاری ، محمد اسماعیل .، باقری کلجاهی ، علی .، صالحی ، مسلم .، 1389 ، تعهد سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان و نقش راهبردهای مدیریت منابع انسانی در بهبود آن ، دو ماهنامه ی توسعه انسانی پلیس ، سال  36 - هفتم ، شماره 31 ، مهر و آبان 1389 ، صص 72

    باقری ، مسلم .، تولایی ، روح اله .، 1389 ، بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان ها ، دو ماهنامه . 73 - توسعه انسانی پلیس ، سال هفتم ، شماره 30 ، مرداد و شهریور 1389 ، صص 96

    بهروان ، حسین .، سعیدی ، رقیه .، 1388 ، عوامل موثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان شرکت گاز ، نمونه مورد مطالعه : اداره مرکزی استان خراسان رضوی شهر مشهد ، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ، سال ششم ، پاییز و زمستان 1388 ، صص 199

    حسینی ، سید مهدی .، مهدی زاده اشرفی ، علی .، 1389 ، شناسایی عوامل موثر بر تعهد سازمانی ، پژوهشگر . 9 – فصلنامه مدیریت ، سال هفتم ، شماره 18 ، تابستان 1389 ، صص 16

    حضوری ، محمد جواد .، 1381 ، رابطه تعهد سازمانی با وی ژگی های اعضای هئیت علمی دانشگاه پیام . 22 – نور ، پیک نور ، سال سوم ، شماره سوم ، صص 33

    دسلر گری ، ترجمه پارسائیان علی ، اعرابی محمد ، 1386 ، مبانی مدیریت منابع انسانی ، تهران ، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ چهارم .

    رابینز ، استیفن پی .، ترجمه پارساییان ، علی .، اعرابی ، سید محمد .، 1385 ، رفتار سازمانی مفاهیم ، نظریه ها و کاربردها ، تهران ، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، جلد اول ، فرد ، چاپ نهم

    رابینز ، استیفن پی .، ترجمه پارساییان ، علی .، اعرابی ، سید محمد .، 1389 ، رفتار سازمانی مفاهیم ، نظریه ها و کاربردها ، تهران ، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، جلد سوم ، سازمان ، چاپ دوازدهم .

    رضائیان ، علی .، 1372 ، مدیریت رفتار سازمانی ( مفاهیم ، نظریه ها و کاربردها ) ، تهران ، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، چاپ اول .

    روثول ، ویلیام .، کازانس ، اچ . سی .، ترجمه وزیری سابقی ، حسین .، 1382 ، مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی ، تهران ، شرکت برق منطقه ای تهران ، چاپ اول .

    رهنمای رود پشتی ، فریدون .، محمودزاده ، نصرت الله .، 1387 ، توسعه منابع انسانی مطالعه موردی تعلق و تعهد سازمانی و رقابت پذیری ، تهران ، سازمان مدیریت صنعتی ، چاپ اول .

    سجادی ، حانیه السادات .، خامسی پور ، مجید .، حسن زاده ، اکبر .، والی ، لیلا .، 1388 ، تعهد سازمانی و ، تمایل به ترک خدمت کارکنان حوزه معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان : 1387  32 – فصلنامه سلامت کار ایران ، دوره 6 ، شماره 3 ، پاییز 1388 ، صص 37

    سعادت ، اسفندیار .، 1385 ، مدیریت منابع انسانی ، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) ، چاپ یازدهم .

    سیدجوادین ، سید رضا .، 1387 ، مبانی مدیریت منابع انسانی ، تهران ، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، چاپ سوم .

    شمس احمر ، مهران .، فرهی بوزنجانی ، برزو .، سنجقی ، محمد ابراهیم .، 1390 ، بررسی اثر احساس عدالت سازمانی بر رابطه بین رویکرد راهبردی در نظام نگهداری منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان ، دو. 139 – فصلنامه علمی ، پزوهشی مدیریت اسلامی ، سال نوزدهم ، شماره 1 ، بهار و تابستان 1390 ، صص 169 ١٨٦

    صانعی، مهدی، کردی، مراد و قاضی، حسن؛ 1392، ”بررسی ارتباط بین برنامه های نگهداشت نیروی انسانی با تعهد سازمانی کارکنان در بانک صادرات سمنان”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود. 

    عریضی ، حمیدرضا .، محمدی ، مریم .، امیری ، صولت .، 1390 ، رابطه میان رفتار شهروندی سازمانی با تعهد سازمانی و میل به ماندن در شغل در میان کارکنان شرکت سایپا ، پژوهشهای روان شناسی اجتماعی ،. 27 – دوره اول ، شماره 1 ، صص 44

    عریضی سامانی ، حمیدرضا .، ذاکر فرد ، منیرالسادات .، نوری ، ابوالقاسم .، 1388 ، رابطه ی کارراهه شغلی با اقتدار شغلی و تعهد سازمانی : بررسی موردی کارکنان زن و مرد واحدهای پژوهش و توسعه ی شرکت های صنعتی ، مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان ، سال هفتم ، شماره 1 ، بهار 1388 ، صص 93

    فرهنگی ، علی اکبر .، حسین زاده ، علی .، 1384 ، دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی ، ماهنامه تدبیر ،  سال شانزدهم ، شماره 157 ، خرداد 1384

    کریمی ، فیروزه .، 1388 ، جامعه پذیری کارکنان و نگهداشت نیروی انسانی در سازمان ، کار و جامعه 71 – 106 ، فروردین و اردیبهشت 88 ، صص 74 - (ماهنامه اجتماعی ، اقتصادی ، علمی ، فرهنگی ) ، شماره 107

    گرجی ، محمد باقر .، 1386 ، مدیریت رفتار سازمانی ، گرکان ، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول .

    گل پرور ، محسن .، عریضی سامانی ، سید حمید رضا .، 1385 ، پیش بینی تعهد سازمانی و مولفه های آن بر اساس متغییر های هفده گانه فردی و سازمانی ، دانش و پزوهش در روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد  41 – خوراسگان ( اصفهان ) ، شماره بیست نهم ، پاییز 1385 ، صص 68

    گیوریان ، حسن .، تدبیری ، سیروس .، 1384 ، مدیریت رفتار سازمانی ، تهران ، یکان ، جلد اول ، چاپ اول

    لاندی ، ولیو .، کاولینگ ، آلن .، ترجمه ابطحی ، سید حسین .، جعفری نیا ، شمس اله .، نجاری ، رضا .، هادی پیکانی ، مهربان .، 1386 ، مدیریت استراتژیک منابع انسانی ، تهران ، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ، چاپ اول .

    مدنی ، حسین ،. زاهدی ، محمد جواد .، 1384 ، تعیین اولویت عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان ( مطالعه موردی  ر شرکت های پالایش گاز فجر و بید بلند ) ، مجله جامعه شناسی ایران ، دوره ششم ، شماره 1. 3 – ، صص 33

    مورهد و گریفین .، ترجمه الوانی ، سید مهدی .، معمارزاده ، غلامرضا .، 1375 ، رفتار سازمانی ، تهران ،  نتشارات مروارید ، چاپ دوم .

    موغلی ، علیرضا .، حسن پور ، اکبر .، حسن پور ، محمد .، 1388 ، بررسی ارتباط بین توانمند سازی و تعهد سازمانی کارکنان در مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران ، نشریه مدیریت دولتی ، دوره اول ، . 119 – شماره 2 ، بهار و تابستان 1388 ، صص 132

    ناظم ، فتاح .، قائد محمدی ، محمد جواد .، 1387 ، تعهد سازمانی مدیران و مولفه های آن در دانشگاه  آزاد اسلامی ، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی ، سال چهارم ، شماره اول ، زمستان 1387 ، صص 28

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

    Alkandari , Q ., Amani Abdullah , H ., (2009) EMPLOYEES PLOYEES RETENTION IN PRIVATE SECTOR AN EXPLORATORY STUDY IN THE STATE OF KUWAIT, Project paper submitted in partial fulfillment of the requirement for the degree of master of business administration , open university malaysia .

    Cheng Lian Chew , J ., (2004) , THE INFLUENCE OF HUMAN RESOURCE MANAGEMENT PRACTICES ON THE RETENTION OF CORE EMPLOYEES OF AUSTRALIAN ORGANISATIONS : An Empirical Study , Submitted for the degree of Doctor of Philosophy Murdoch University July , 2004 .

    Döckel , A ., Basson , J ., Coetzee , M ., (2006) THE EFFECT OF RETENTION FACTORS ON ORGANISATIONAL COMMITMENT: AN INVESTIGATION OF HIGH TECHNOLOGY EMPLOYEES , SA Journal of Human Resource Management, 2006, 4 (2), 20-28 .

    Hira , F .,(2011) DOES EMPLOYEE RETENTION AFFECT ORGANIZATIONAL COMPETENCE? Industrial Engineering Letters Vol 1, No.1, 2011, 24-38 .

    Memon , S , B ., Panhwar , I , A ., Rohra , C , L ., (2010) INVESTIGATING THE MEDIATING ROLE OF HR POLICIES IN EMPLOYEE RETENTION , Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 4(8): 4046- 4057, 2010 .

    Sanjeekumar , V ., (2012) A STUDY ON EMPLOYEE ’S INTENTION TO STAY IN PUBLIC COMPANIES , KEDAH , MALAYSIA , ZENITH International Journal of Business Economics & Management Research , Vol.2 Issue 4, April 2012,91-101.

    Shoaib , M ., Noor , A ., Tirmizi , S , R ., Bashir , S., (2009) , DETERMINATINS OF EMPLOYEE RETENTION IN TELECOM SECTOR OF PAKISTAN , Proceedings 2nd CBRC , Lahore , Pakistan November 14 , 2009 , 1 – 18 .

    Sinclair, Melvin . (2013), ” The Influence of Trust and Affective Organizational Commitment on Intent to Leave” Ph. D Thesis, Walden University

    Sunil , R .,(2003) ORGANIZATIONAL APPLICATION MANAGING EMPLOYEE RETENTION AS A STRATEGY FOR INCREASING ORGANIZATIONAL COMPETITIVENESS , Applied H.R.M. Research, 2003, Volume 8, Number 2, pages 63-72 .


موضوع پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, نمونه پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, جستجوی پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, فایل Word پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, دانلود پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, فایل PDF پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, پروژه درباره پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط اعتماد و تعهد سازمانی و تمایل به ترک شغل در شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه ایران

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده : توجه به موضوع رهبری خدمتگزار درسالهای اخیر، افزایش پیدا کرده است و انواع سازمان های تجاری، غیر انتفاعی، آموزشی و نیز سازمانهای دولتی برای اداره سازمان خود اصول رهبری خدمتگزار را مورد استفاده قرار داده اند.هدف اصلی در این تحقیق، میزان سنجش رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی با نقش میانجی اعتماد در مدیران اداره ...

پايان نامه براي در يافت درجه کار شناسي ارشد "M.A " رشته: مديريت آموزشي چکيده پژوهش حاضر با هدف شناخت و تحليل  بررسي رابطه بين اعتماد به مديريت با رضايت شغلي آموزگاران مدارس اب

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی (M.A) گرایش پژوهشگری چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی با تعهد سازمانی در کارکنان بانک کشاورزی استان اردبیل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان بانک کشاورزی استان اردبیل تشکیل می‌دهند که در سال 1393 در مدیریت و شعبات بانک کشاورزی مشغول به کار بودند. برای این منظور تعداد 125 نفر به روش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی چکیده پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی بانک ملی در شهر تهران پرداخته است . رهبری اخلاقی دارای ابعاد فرد اخلاقی و مدیر اخلاقی می باشد و تعهد سازمانی دارای سه بعد تعهد عاطفی ، مستمر و هنجاری است . نمونه آماری مورد بررسی شامل 330 نفر بودند و توسط پرسشنامه ای متشکل از دو بخش مورد سنجش ...

چکیده : این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان با در نظر گرفتن نقش واسطه ای سلامت روان انجام شده است. نمونه آماری این تحقیق شامل 306 نفر از پرسنل شرکت نفت زاگرس جنوبی را شامل می شود ، جهت بررسی این روابط پرسشنامه هایی استانداردی مورد استفاده قرار گرفت که روایی آنها مورد تایید بوده است و پایایی آنها توسط محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی (M.A) گرایش پژوهشگری چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه جامعه‌شناختی دل‌بستگی شغلی و رضایت شغلی در بین دبیران متوسطه شهرستان کوثر بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دبیران آموزش‌وپرورش شهرستان کوثر تشکیل می‌دهند که در سال تحصیلی ۹3۹2 مشغول به کار بودند. برای این منظور تعداد 118 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده فارسی هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عواطف منفی با رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش کلیه اعضای هکارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بوده که در سال تحصیلی 1392-1391 در خدمت دانشگاه بودند که از بین آنان 225 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش و با روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: مدیریت ورزشی چکیده: تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با سازگاری شغلی و خشنودی شغلی در روسا و نائب رئیسان هیئت های ورزشی استان فارس اجرا گردید. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل روساء و نائب رئیسان هیئت های ورزشی استان فارس می باشد. با استفاده از روش تمام شمار تعداد 92 پرسشنامه بین ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: منابع انسانی چکیده پژوهش حاضر با هدف شناسائی و بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا در شعب شرق استان تهران صورت گرفته است. بنابراین در ابتدا ابعاد رضایت شغلی و ابعاد تعهد سازمانی شناسائی شده و سپس روابط بین مولفه های شناسائی شده در قالب یک مدل معادلات ساختاری ارائه گردیده است. براساس مطالعات انجام گرفته مولفه های رضایت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:"سیستم‌های اطلاعاتی \ چکیده امروزه عدالت سازمانی به یکی از مهمترین ورودی­های سازمان که تاثیر زیادی بر عملکرد، رضایت و بهره­وری کارکنان دارد، در نظر گرفته می­شود. از آنجا که منابع انسانی مهمترین منابع سازمان­ها به شمار می­روند، رشد و توسعه آنان می­تواند به موفقیت سازمان­ها منجر شود. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان عدالت ...

ثبت سفارش