پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی

word 764 KB 30770 150
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

     (گرایش بازاریابی بین­الملل)

    چکیده پژوهش

    بازار الکترونیکی سیستم اطلاعاتی بین­سازمانی است که به خریداران و فروشندگان شرکت­کننده در برخی از بازارها، مستقل از طرف سوم، اجازه می­دهد اطلاعات و پیشنهادهایی در مورد قیمت و محصول ارائه دهند. به­کارگیری این نوآوری جدید توسط شرکت­ها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزایای متعددی شده و این مزایا سبب تقویت انگیزه شرکت­های کوچک و متوسط به این پدیده شده است. شرکت­های کوچک و متوسط به دلیل نقش مهم در اقتصاد کشور ایران درصورت به­کارگیری بازار الکترونیکی می­توانند بهره­وری و کارآیی کل سیستم اقتصادی را ارتقاء بخشند. اما چنانچه این شرکت­ها از آمادگی کافی برای ورود به بازارهای الکترونیکی برخوردار نباشند با شکست رو به رو خواهند شد و سیستم اقتصادی را دچار مشکل خواهند کرد. لذا ارزیابی آمادگی آنها از اهمیت ویژه برخوردار است. از این رو در این  پژوهش تلاش می­شود تا به شناسایی عوامل ارزیابی آمادگی شرکت­های کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی پرداخته شود. بدین منظور بر اساس تحقیقات قبلی و مطالعه ادبیات مرتبط با موضوع، عوامل فنی، سازمانی و بین سارمانی، به­عنوان عوامل کلیدی شناسایی شده­ و مولفه­ها و شاخص­های مرتبط با هر یک از آنها ارائه شده­اند. پرسشنامه 41 سوالی با طیف لیکرت هفت نقطه­ای طراحی شده است. ضریب پایایی کلی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ معادل 76/0محاسبه گردید. حجم نمونه در این پژوهش 52 می­باشد. تایید آزمون تی نشان داد عوامل فنی، سازمانی و بین­سازمانی (3فرضیه اصلی) به همراه کلیه زیر عوامل مرتبط (13فرضیه فرعی) همگی تایید شده­اند. آزمون فریدمن نیز حاکی از اهمیت عوامل فنی بیش از عوامل سازمانی و بین­سازمانی می­باشد. در پایان آمادگی 5شرکت کوچک و متوسط فعال در صنعت فرش ارزیابی گردید.

    واژه­های کلیدی: عوامل فنی، عوامل سازمانی، عوامل بین­سازمانی، بازار الکترونیکی، شرکت­های کوچک و متوسط

    مقدمه

    انسان در عصری زندگی می­کند که تقاضای بسیار زیادی برای اطلاعات وجود دارد و این امر به طور چشم­گیری توسط اینترنت تسهیل شده است .قدرت ارتباطی قوی از طریق اینترنت، امکان هماهنگی، کنترل، عملیات بهتر و اطلاع رسانی مناسب را فراهم ساخته است و باعث ایجاد فرصت برای سازمان­های متکی بر بازارهای الکترونیکی[1] شده و از طرف دیگر، تهدیداتی را همچون امکان از دست دادن سهم بازار، ورود رقبای جدید و معرفی محصولات جانشین متنوع برای سازمان­هایی که در استفاده از این فناوری­ها دچار تعلل شده­اند، ایجاد کرده است (فرزام نیا،1387).  

    بسیاری از بنگاه­ها به­دلیل اینکه نمی­دانستند چگونه از اینترنت استفاده کنند و نتوانستند خود را با محیط جدید وفق دهند، دچار ورشکستگی شدند. برخی سازمان­ها نیز بدون آماده کردن پیش­نیازهای لازم، به استفاده از بازارهای الکترونیکی روی آورده­اند که باعث ایجاد مشکلات عدیده­ای برای آنها شده است. در مورد بنگاه­های کوچک، چنانچه در استفاده از بازارهای الکترونیکی دچار مشکل شوند، تاثیر این مشکلات بیشتر خواهد بود. بر این اساس لازم است ابتدا میزان آمادگی بنگاه­ها برای شرکت در بازارهای الکترونیکی در ابعاد مختلف سنجیده شود و چنانچه آمادگی لازم برای استفاده از این بازارها را داشتند، اقدام به ایجاد زمینه­های حضور در بازارهای الکترونیکی نمایند و در صورتیکه آمادگی لازم در برخی ابعاد وجود نداشت، به بهبود و مهیا نمودن پیش­نیازهای لازم بپردازند (Fawzy and Dworski,2010).  

    بازار الکترونیکی سیستم اطلاعاتی بین­سازمانی است که به خریداران و فروشندگان شرکت­کننده در برخی از بازارها، مستقل از طرف سوم، اجازه می­دهد اطلاعات و پیشنهاداتی در مورد قیمت و محصول ارائه دهند (Gottschalk and Abrahamsen,2002). بازار الکترونیکی، امکان انجام معاملات مرتبط در  محیط­های متعامل و شبکه شده دیجیتالی را فراهم می آورد. این بازارها زیرساخت­هایی ایجاد می­کنند برای اینکه به تامین­کنندگان و خریداران اجازه دهند که در محیط آن­لاین تعامل کنند (Warkentin,2002).                       

    عمده استفاده از بازارهای الکترونیکی توسط شرکت­ها و سازمان­های بزرگ می­باشد، ولی در سال­های اخیر توجه برخی شرکت­های با مقیاس کوچکتر نیز به سوی این نوع بازارها و مبادلات از طریق آن­ها جلب شده است. بنگاه­های کوچک و متوسط[2] نقش چشمگیری را در اقتصاد بین­المللی ایفا می­کنند. بنگاه­های کوچک و متوسط در برقراری اقتصاد پویا و سالم با ملل صاحب صنعت و معرفی ابداعات و نوآوری­ها نقش موثری دارند (Al-Qirim,2004).

    به همین دلیل موضوعات و پدیده­هایی که بر عملکرد این نوع سازمان­ها اثرگذار است، اثرات زیادی بر وضعیت کسب و کار در کشورها و ایجاد تغییرات در عوامل اقتصادی محیط­های جهانی دارد. بر این اساس لازم است این گونه سازمان­ها در به­کارگیری فناوری­ها جدید به بررسی شرایط خود و میزان مهیا بودن پیش­شرط­های لازم در این زمینه بپردازند تا بتوانند استفاده موثری از آن­ها داشته باشند. اهمیت این موضوع در خصوص صنایعی مانند صنعت فرش که شرکت­های کوچک و متوسط در آن دارای اهمیت بالا بوده و در صادرات غیرنفتی نیز سهم قابل توجهی دارند، اهمیت بیشتری دارد.

    1-2. بیان مسئله

    بنگاه­های کوچک و متوسط، در اکثر کشورها به عنوان عناصر مهم در پیشرفت­های اقتصادی- اجتماعی شناخته شده اند. این بنگاه­ها خصوصاً در ایجاد فرصت­های شغلی با سرمایه­گذاری های پائین، توسعه­های منطقه­ای، توسعه­های سازمانی شرکت­های متکی بر اصول تکنولوژی، نوآوری محصولات و ایجاد روش­های نوین، اهمیت بسزایی دارند. نگاهی به نظام اقتصادی- اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نو­توسعه یافته­ی جهان نشان می­دهد که ایجاد و حمایت از بنگاه­های کوچک و متوسط یکی از اولویت­های اساسی در برنامه­های توسعه اقتصادی این کشورها است (تولایی و علیرضایی،1387).

    این بنگاه­های اقتصادی علی­رغم آنکه به سرمایه­گذاری کمتری نیاز دارند، بازدهی بیشتری داشته و درایجاد اشتغال، ایجاد بستر مناسب برای نوآوری و اختراعات و افزایش صادرات این کشورها، نقش مهمی دارند. در بسیاری از کشورها این بنگاه­ها، تامین­کنندگان اصلی اشتغال جدید، مهد تحول و نوآوری و پیشرو در ابداع فناوری های جدید بوده اند. از سوی دیگر این صنایع به دلیل ویژگی­های منحصر به فرد خود می­تواند از جاذبه­های فراوانی برای بخش خصوصی برخوردار باشد، که این امر بسته به شرایط داخلی اقتصادی کشورها، قوانین و سیاست­های حمایتی در کشورهای مختلف به عنوان الگویی موفق برای توانمند­سازی علمی و صنعتی معرفی شده است (تولایی و علیرضایی،1387).

    در سال­های اخیر تجارت مبتنی بر اینترنت رواج بیشتری یافته است. اینترنت به شرکت­ها کمک می­کند تا از راه­های جدید مانند افزودن ارزش افزوده به محصولات و خدمات به ایجاد و جذب سود بپردازند. آنها محصول یا خدمت جدیدی را به مشتری ارائه می­دهند، اطلاعات یا خدمات اضافی را همراه با محصولات یا خدمات سنتی ارائه می­دهند و محصول یا خدمتی را با هزینه ای کمتر از مدل سنتی فراهم می­کنند. تجارت آن­لاین به تدریج جایگزین کسب و کارهای متداول می­شود. اطلاعات بیشتری بخصوص هنگام استفاده از بازارهای الکترونیکی از طریق اینترنت مبادله می­شود. فرایند تطبیق عرضه و تقاضا در 20سال اخیر پیچیده و مشکل شده است، لذا بازار الکترونیکی نقش حیاتی در مدیریت کسب و کار ایفا می­کند. بازارهای الکترونیکی نوید بهبود بازدهی بازار، کاهش هزینه مبادلات و ایجاد درآمد جدید را می­دهند (Zolatan alpar,2010).

    به­کارگیری بازار الکترونیکی نیازمند آماده سازی زیرساخت­های ضروری است. آماده سازی زیرساختارهای ضروری به نوبه خود مستلزم ایجاد تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری در سازمان است. از جمله تغییرات نرم افزاری می­توان به تغییر نگرش مدیران و کارکنان نسبت به فناوری و تجارت الکترونیکی، کسب مهارت­های مدیریتی و کاربردی و کارآفرینانه، ریسک پذیری ، تغییر در فرآیندهای کاری، تغییر در ساختار سازمانی و ...اشاره نمود. تغییرات سخت افزاری شامل مواردی مانند: خرید رایانه و و ایجاد شبکه، تامین مالی و... اشاره نمود (mehrtens et al.,2001) .

    با توجه به اینکه صنعت فرش افراد زیادی را به خود مشغول کرده است، می­تواند عاملی مهم در ایجاد اشتغال­های دائمی و فصلی برای افراد جامعه باشد. همچنین این کالا از دیرباز به عنوان اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌رود. به عبارت دیگر مهم­ترین جنبه­ها­ی اقتصادی فرش دستبافت را می­توان در اشتغال­زایی ، تحصیل ارز و کمک به بهبود اقتصاد دانست (صبوری خسروشاهی،1382).

    به نظر می‌رسد فروش اینترنتی این کالا می‌تواند تأثیر چشمگیری در میزان فروش آن داشته باشد. ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده بدون محدودیت زمانی و مکانی، دستیابی سریع به اطلاعات در حجم وسیع، صرفه جویی­های زمانی و مکانی، کاهش هزینه­های بازاریابی نسبت به بازاریابی سنتی، دسترسی جهانی و مشتری گرایی، به­طوری­که استفاده از فن­آوری اینترنت باعث تسهیل در قیمت­گذاری و طراحی تعیین مشخصات کالاها به صورت بر­خط سبب افزایش فروش و صادرات فرش و در نتیجه افزایش سرمایه­گذاری و اشتغال­زایی خواهد شد (Kotler & Armstrong,2003).

    این تحقیق در پی آن است تا با شناسایی عوامل ارزیابی آمادگی شرکت­های کوچک و متوسط فعال در صنعت فرش در به­کارگیری بازار الکترونیکی، به حضور موفق شرکت­ها در این بازارها کمک کند.

    1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق

    قرن اطلاعات فاصله بین کشورهای فقیر و غنی، توسعه یافته و در حال توسعه را افزایش داده است. لذا جوامع و سازمان­ها، به شرط آنکه قادر به توسعه دانش در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشند، می­توانند به توسعه خود امیدوار باشند. بدین منظور جوامع و سازمان­ها در زمینه ورود به عرصه­های مختلف دیجیتال در حال برنامه­ریزی هستند و ارزیابی از آمادگی الکترونیکی برای سنجش میزان و سطح موفقیت آنها از اهمیت ویژه­ای برخوردار است (موحدی و یاقوتی،1388). حضور در بازارهای جهانی با توسل به شیوه­های موفق وکارآمد که خود، توانمندی اقتصادی کشورها رابه تصویر می­کشد، از جمله ضرورت­های تطبیق با نظام بین­المللی کنونی به لحاظ پیشرفت­های حاصله در عرصه های اقتصادی وصنعتی آن استJoinandRavijain,2004) ).

    برای سهولت تجارت باید از شیوه­های نوین بازرگانی بهره جست که شامل به­کارگیری استانداردهای مبادله الکترونیکی داده­ها وانجام معاملات با استفاده از بازارهای الکترونیکی می­باشد. یکی از ویژگی­های استفاده از  بازارهای الکترونیکی، روان­سازی روش­های فعالیت و درنتیجه کاهش هزینه علمیات بازرگانی استفاده از بازار الکترونیکی، روان­سازی روش­های فعالیت و در نتیجه کاهش هزینه عملیات بازرگانی است. ایجاد بازارهای الکترونیکی باعث حضور بیشتر در مبادلات جهانی می­شود و با تسهیل ارتباط میان عوامل عرضه وخرید کالا و خدمات، حجم تجارت روند افزون یافته و مبادلات، سریع، مطمئن و کاراتر خواهد شد. از سوی دیگر مطالعات نشان داده است که شرکت­های کوچک و متوسط نقش مهمی را در توسعه اقتصادی کشورها ایفا کرده­اند. اما با وجود این، این شرکت­ها بایستی برای بقای بیشتر از چند سال خود در بازار در مقابل رقبای بزرگ یا از طریق اتحاد با شرکت­های مشابه برای افزایش نرخ نفوذ در بازار و کاهش ریسک­های مالی و یا از طریق استفاده از فناوری­های جدید مانند بازار الکترونیکی، مشکلات ناشی از اندازه خود را مرتفع سازند. شرکت­های کوچک و متوسط به دلیل منابع محدود و ناتوانی نسبی در جذب هزینه­ها، قادر به حضور در بازارهای جهانی نیستند (JoinandRavijain,2004).

    در ایران علی رغم تلاش­های پراکنده­ای که برای به­کارگیری فناوری­های اطلاعات و ارتباطات در برخی صنایع و کسب و کارها انجام شده، به علت مهیا نبودن بسترها و زیرساخت­های مورد نیاز، آمادگی الکترونیکی کشور در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و این امر چه بسا باعث افت شدید کارایی سرمایه­گذاری­های انجام شده و عدم امکان برخورداری از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زنجیره بین کسب و کارها بشود (موحدی،1390).

    بنابراین صنایع ایران باید با استفاده از ابزار ارزیابی مناسبی سطح فعلی آمادگی صنعت خود را برای به­کارگیری فناوری ارزیابی کنند و سپس با انجام مطالعات تطبیقی و شناخت وضعیت مطلوب، سعی در کاهش شکاف میان این دو (آنچه که هست و آنچه که باید باشد) بنمایند. در واقع کاهش این شکاف بایستی اصلی­ترین هدف در برنامه­ریزی­های راهبردی جهت به­کارگیری و بهره­مندی از فناوری جدید باشد. در این راستا مدل­های ارزیابی آمادگی الکترونیکی بیشترین کمک را به شناخت وضع موجود از نظر وضعیت عرضه و تقاضای فناوری ها اطلاعات می نمایند (یزدانی،1389).

    نتایج این پژوهش به شرکت­های مختلف (به ویژه شرکت­های کوچک و متوسط) کمک می­نماید تا برای ورود به بازارهای الکترونیکی و استفاده از مزایای آن در تحقق اهداف استراتژیک سازمانی مانند ایجاد مزیت عملیاتی و توسعه بازارها و خدمات جدید ارزیابی مناسبی از میزان آمادگی خود داشته باشند. این ارزیابی امکان تعیین حوزه­های نیازمند مدیریت و سرمایه­گذاری برای ایجاد آمادگی­های لازم را مشخص خواهد نمود.

    1-4. اهداف تحقیق

    1-4-1. هدف اصلی

    شناسایی عوامل اصلی آمادگی یک سازمان کوچک و متوسط برای استفاده از بازارهای الکترونیکی

    1-4-2. اهداف فرعی

     استخراج عوامل آمادگی فنی سازمان­های کوچک و متوسط برای استفاده از بازارهای الکترونیکی

     استخراج عوامل آمادگی سازمانی سازمان­های کوچک و متوسط برای استفاده از بازارهای الکترونیکی

     استخراج عوامل آمادگی بین سازمانی سازمان­های کوچک و متوسط برای استفاده از بازارهای الکترونیکی

    1-5. سوالات تحقیق

    1-5-1. سوالات و فرضیات اصلی

    سوالات

    1. حوزه­های اصلی عوامل ارزیابی میزان آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط برای استفاده از بازارهای الکترونیکی کدامند؟

    2. عوامل اصلی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد فنی کدام است؟

    3. عوامل اصلی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد سازمانی کدام است؟

    4. عوامل اصلی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد بین سازمانی کدام است؟

    فرضیات اصلی

     عوامل فنی جزو عوامل اصلی ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

     عوامل سازمانی جزو عوامل اصلی ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

     عوامل بین سازمانی جزو عوامل اصلی ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    1-5-2. سوالات و فرضیات فرعی

    سوالات فرعی

    سئوال فرعی 1-1. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد قابلیت تبادل اطلاعات کدام است؟

    سئوال فرعی 1-2. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد زیر ساخت الکترونیکی کدام است؟

    سئوال فرعی 1-3. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد استانداردها کدام است؟

    سئوال فرعی 1-4. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد سازگاری کدام است؟

    سئوال فرعی2-1. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد زیرساخت تغییر کدام است؟

    سئوال فرعی2-2. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد رهبری و مدیریت کدام است؟

    سئوال فرعی2-3. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد فرهنگ سازمانی کدام است؟

    سئوال فرعی2-4. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعدزیر ساخت مالی کدام است؟

    سئوال فرعی2-5. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد ساختار سازمانی کدام است؟

    سئوال فرعی 2-6. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد محصولات /خدمات کدام است؟

    سئوال فرعی3-1. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد مشتریان/تامین کنندگان کدام است؟

    سئوال فرعی3-2. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد رقبا کدام است؟

    سئوال فرعی3-3. عوامل آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط از بعد محیطی کدام است؟

     

     

    فرضیات فرعی

    فرضیه فرعی1-1. عامل قابلیت تبادل اطلاعات جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 1-2. عامل زیر ساخت الکترونیکی جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 1-3. عامل استاندارد جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 1-4. عامل سازگاری جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 2-1. عامل زیر ساخت تغییر جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 2-2. عامل رهبری و مدیریت جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 2-3. عامل فرهنگ سازمانی جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 2-4. عامل زیر ساخت مالی جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 2-5. عامل ساختار سازمانی جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 2-6. عامل محصولات/خدمات جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 3-1. عامل مشتریان/تامین کنندگان جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 3-2. عامل رقبا جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    فرضیه فرعی 3-3. عوامل محیطی جزو عوامل ارزیابی آمادگی یک شرکت کوچک و متوسط در استفاده از بازار الکترونیکی می­باشد.

    1-6. مدل مفهومی پژوهش

    چارچوب­های مختلفی در حوزه­های موضوعی مشابه با موضوع این تحقیق بررسی شده است و از آنجایی که مدل خاصی که ارزیابی کننده آمادگی سازمانی برای حضور و استفاده از بازارهای الکترونیکی باشد، یافت نشد، مدل مفهومی که توسط شعبان الهی و علیرضا حسن­زاده برای ارزیابی انطباق تجارت الکترونیکی در سازمان­های ایرانی ارایه شد (شکل شماره1)، به دلیل سازگاری شاخص­های اصلی آن با هدف پژوهش حاضر،  به عنوان مبنای کار در این تحقیق، مورد استفاده قرار داده شد. در فرایند پژوهش و با بررسی تفصیلی ادبیات موضوعی و سایر چارچوب­ها و مدل­های مرتبط، شاخص­ها اصلاح گردید و برخی از شاخص­های به­کار­گرفته­شده در سایر مقالات مشابه که به بهبود نتایج کمک می­کرد، به آن اضافه شد.

    آمادگی سازمانی برای استفاده از بازارهای الکترونیکی

    عوامل فنی

    عوامل سازمانی

    عوامل بین سازمانی

     

     

     

     

     

                                           

     

     

     

    شکل 1-1. مدل مفهومی پژوهش

    الهی و حسن زاده (2008)

    همچنین شاخص­های فرعی ارزیابی در چهارچوب حوزه­های اصلی مشخص­شده، در طول فرایند تحقیق استخراج گردید.

    1-7. قلمرو زمانی و مکانی تحقیق

    1-7-1. قلمرو موضوعی

    این تحقیق از نظر موضوعی به ارزیابی آمادگی شرکت­های کوچک و متوسط برای استفاده از بازارهای الکترونیکی می­پردازد .

    1-7-2. قلمرو مکانی

    این تحقیق از نظر مکانی در شرکت­های کوچک و متوسط  فعال در صنعت فرش انجام گرفت.

    1-7-3. قلمرو زمانی

    فرایند اجرایی پژوهش در دوره زمانی خرداد 1391تا شهریور 1392انجام شده است.

    1-8. تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق

    بازار الکترونیکی: بازار الکترونیکی سیستم اطلاعاتی بین سازمانی است که به خریداران و فروشندگان شرکت کننده در برخی از بازارها، مستقل از طرف سوم، اجازه می­دهد اطلاعات و پیشنهاداتی در مورد قیمت و محصول ارائه دهند (Gottschalk and Abrahamsen,2002). این بازارها زیرساخت­هایی ایجاد می کنند برای اینکه به تامین­کنندگان و خریداران اجازه دهند که در محیط آن­لاین تعامل کنند (Warkentin,2002).

    شرکت کوچک و متوسط: واحدهای تولیدی-تجاری هستند که در طبقه­بندی شرکت­ها به لحاظ اندازه در مراتب پایین­تری نسبت به شرکت­های بزرگ قرار می­گیرند. بنگاه­های کوچک و متوسط در کشورهای مختلف جهان دارای شباهت­های بسیاری هستند، اما با وجود این، نمی­توان تعریف واحد و یکسانی از آنها بدست آورد؛ هر کشور با توجه به شرایط خاص خود تعریفی از این کسب و کارها ارائه کرده است. معمولاٌ دسته­بندی اینگونه بنگاه­ها مبتنی بر چهار شاخص عمده می­باشد: تعداد شاغلین بنگاه (تا250نفر)، مجموع دارایی­های خالص بنگاه، میزان سطح فروش بنگاه و میزان سرمایه­گذاری (ملکی نژاد،1386).

    تجارت الکترونیکی: منظور از تجارت الکترونیکی، استفاده از اینترنت و وب برای انجام تجارت است. به عبارت کلی­تر، تجارت الکترونیک یعنی این­که تبادلات تجاری را به صورت دیجیتالی بین سازمان­ها و افراد انجام دهیم. یعنی انجام تبادلات از طریق اینترنت و وب (لاودن، 2010).

    تجارت الکترونیکی B2B: شامل فروش کالا و خدمات در میان موسسه­ها است. امروزه بیشتر تجارت الکترونیک موسسه با موسسه بر مبنای سیستم اختصاصی تبادل داده­های الکترونیکی که تبادل تراکنش­های دو سازمان، همچون صورت­حساب، بارنامه، برنامه زمان­بندی حمل یا سفارش­های خرید را ممکن می­سازد، صورت می­گیرد (لاودن،2010).

    عوامل فنی: یکی از مهمترین منابع تغییر و تبدیل کسب و کارهای جهانی، فناوری پیشرفته به­خصوص در حوزه شبکه کامپیوتر و علوم اطلاعاتی است که در این پژوهش شامل سازگاری، زیرساخت الکترونیکی، قابلیت تبادل اطلاعات و استانداردها می­باشد (الهی و حسن زاده،2009).

    عوامل سازمانی: معیارهای سازمانی متغیرهایی هستند که بر روی ساختار سازمانی اثر می­گذارند و به سازمان برای تطبیق با تغییرات محیط کمک می­کنند که در اینجا شامل رهبری و مدیریت، ساختار سازمانی، زیر­ساخت مالی، فرهنگ سازمانی، زیر­ساخت تغییر و محصول/خدمات است (الهی و حسن­زاده،2009).

    عوامل بین سازمانی: بازار الکترونیکی یک سیستم بین سازمانی است که نمی­توان آن را به صورت جداگانه در نظر گرفت و در کسب سود برای شرکت­های که از این بازارها استفاده می­کنند، بسیار ضروری هستند. عوامل بین سازمانی در این تحقیق، فاکتورهای مرتبط با مشتریان/ تامین کنندگان، رقبا و عوامل محیطی می باشند (الهی و حسن زاده،2009).  

     

    [1]Electronic market-places

    [2].small and medium-sized enterprises(SMEs)

     

  • فهرست:

        عنوان                                                     فهرست مطالب                                                  شماره صفحه

    فصل اول : 1

    1-1. مقدمه. 2

    1-2. بیان مسئله. 3

    1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4

    1-4. اهداف تحقیق.. 6

    1-4-1. هدف اصلی.. 6

    1-4-2. اهداف فرعی.. 6

    1-5. سوالات تحقیق.. 6

    1-5-1. سوالات و فرضیات اصلی.. 6

    1-5-2. سوالات و فرضیات فرعی.. 7

    1-6. مدل مفهومی پژوهش... 9

    1-7. قلمرو زمانی و مکانی تحقیق.. 10

    1-7-1. قلمرو موضوعی.. 10

    1-7-2. قلمرو مکانی.. 10

    1-7-3. قلمرو زمانی.. 10

    1-8. تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق.. 10

    فصل دوم : 12

    2-1. مقدمه. 13

    2-2. تجارت الکترونیکی.. 14

    2-2-1. منافع تجارت الکترونیکی.. 15

    2-3.  بازار الکترونیکی.. 18

    2-3-1.  اجزای تشکیل دهنده بازار الکترونیکی.. 20

    2-3-2. انواع بازار الکترونیکی.. 20

    2-4.  آمادگی الکترونیکی.. 21

    2-4-1. لزوم آمادگی الکترونیکی.. 23

    2-4-2. اهداف آمادگی الکترونیکی.. 24

    2-4-3. ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. 25

    2-5. بنگاه های کوچک و متوسط.. 29

    2-6.  بکارگیری بازار الکترونیکی توسط بنگاه های کوچک و متوسط.. 32

    2-6-1. کسب وکارهای کوچک... 32

    2-6-2.  کسب وکارهای متوسط.. 32

    2-7. صنعت فرش... 34

    2-7-1. فرش و بازار الکترونیکی.. 36

    2-8. نمونه ای از بازارهای الکترونیکی عمومی.. 37

    2-8-1. ebay. 37

    2-8-2. علی بابا 38

    2-8-3. بازار الکترونیکی ایران. 39

    2-9. جمع بندی ادبیات موضوعی.. 40

    2-10. پژوهش های پیشین.. 42

    2-10-1. تحقیقات داخلی.. 42

    2-10-2.  تحقیقات خارجی.. 45

    فصل سوم : 54

    3-1. مقدمه. 55

    3-2. روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش... 55

    3-2-1.  روش تحقیق از منظر هدف پژوهش... 55

    3-2-2.  روش تحقیق از منظر فرایند و روش گردآوری اطلاعات.. 57

    3-3. متغیرهای پژوهش... 58

    3-3-1. تقسیم بندی متغیرها بر اساس رابطه. 58

    3-3-2. تقسیم بندی متغیرها بر اساس ارزش... 59

    3-3-3. تعریف متغیرها 60

    3-4. جامعه و نمونه آماری.. 65

    3-4-1. جامعه آماری.. 65

    3-4-2. نمونه آماری.. 66

    3-4-3. نمونه گیری.. 66

    3-4-4. برآورد حجم نمونه. 66

    3-5. روش گردآوری اطلاعات.. 67

    3-5-1.  مقیاس بندی پاسخ سوالات پرسشنامه. 68

    3-5-2. روش توزیع پرسش نامه. 69

    3-5-3. روائی و پایائی ابزار پژوهش... 69

    3-6. تجزیه و تحلیل داده و آزمون فرضیه. 72

    3-6-1. تجزیه و تحلیل داده ها 72

    فصل چهارم : 75

    4-1. مقدمه. 76

    4-2. آمار توصیفی.. 76

    4-2-1. تحصیلات.. 77

    4-2-2. رشته تحصیلی.. 78

    4-2-3. سابقه کار 79

    4-2-4. سمت سازمانی.. 80

    4-3. آمار استنباطی.. 81

    4-3-1. آزمون فرضیات.. 82

    4-3-2. رتبه بندی عوامل.. 96

    4-4. ارزیابی آمادگی 5شرکت فعال در صنعت فرش... 101

    فصل پنجم : 106

    5-1. مقدمه. 107

    5-2. تحلیل نتایج جمعیت شناختی.. 108

    5-3. مقایسه نتایج پژوهش با نتایج پژوهش های پیشین.. 108

    5-4. ارائه پیشنهادها 119

    5-5.  محدودیت های پژوهش... 121

    5-6.  پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی.. 122

    منابع. 124

    پیوست شماره 1.. 129

    پیوست شماره 2.. 132

    پیوست شماره 3.. 136

     

     

     

     

     

     عنوان                                                       فهرست جدول­ها                                                  شماره صفحه

    جدول 2-1. عناوین شاخص های مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. 27

    جدول 2-2.  مقایسه شاخص های الگوهای مذکور با مدل مورد بررسی این تحقیق.. 28

    جدول 2-3. خلاصه ای از پژوهش های مرتبط و یافته های آن ها 49

    جدول3-1. تعریف عملیاتی.. 61

    جدول 3-2 طیف لیکرت.. 69

    جدول 3-3. سوالات مربوط به هر متغیر. 69

    جدول 3-4. آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق.. 72

    جدول 4-1.  توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب تحصیلات.. 77

    جدول 4- 2.  توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی.. 78

    جدول 4-3.  توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب سابقه کار 79

    جدول 4-4.  توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب سمت سازمانی.. 80

    جدول  4-5. اهمیت عوامل فنی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 83

    جدول 4-6. اهمیت بعد قابلیت تبادل اطلاعات برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 84

    جدول 4-7. اهمیت بعد زیرساخت الکترونیکی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 85

    جدول 4-8.  اهمیت بعد استانداردها برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 86

    جدول 4-9. اهمیت بعد سازگاری برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 87

    جدول 4-10. اهمیت عوامل سازمانی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 87

    جدول 4-11. اهمیت بعد زیرساخت تغییر برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 88

    جدول 4-12. اهمیت بعد رهبری و مدیریت برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 89

    جدول 4-13. اهمیت بعد فرهنگ سازمانی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 90

    جدول 4-14. اهمیت بعد زیرساخت مالی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 90

    جدول  4-15. اهمیت بعد ساختار سازمانی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 91

    جدول 4-16. اهمیت بعد محصول/خدمات برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 92

    جدول ‌ 4-17. اهمیت عوامل بین سازمانی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 93

    جدول  4-18. اهمیت بعد مشتریان/تامین کنندگان برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 94

    جدول  4-19. اهمیت بعد رقبا برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 95

    جدول 4-20. اهمیت عوامل محیطی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 95

    جدول ‌4-21. آزمون معناداری تفاوت میانگین رتبه میزان اهمیت ابعاد عوامل فنی در آمادگی سازمانها برای بازار الکترونیکی   96

    جدول 4-22. میانگین رتبه مرتب شده‌ هر یک از ابعاد عوامل فنی.. 97

    جدول 4-23.  آزمون معناداری تفاوت میانگین رتبه میزان اهمیت ابعاد عوامل سازمانی در آمادگی سازمانها برای بازار الکترونیکی   97

    جدول 4- ‌24. میانگین رتبه مرتب شده‌ هر یک از ابعاد عوامل سازمانی.. 98

    جدول  4-25. آزمون معناداری تفاوت میانگین رتبه میزان اهمیت ابعاد عوامل بین سازمانی در آمادگی سازمانها برای بازار الکترونیکی   98

    جدول 4-26. میانگین رتبه مرتب شده‌ هر یک از ابعاد عوامل بین سازمانی.. 99

    جدول  4-27. آزمون معناداری تفاوت میانگین رتبه میزان اهمیت ابعاد در آمادگی سازمانها برای بازار الکترونیکی.. 99

    جدول 4-28. میانگین رتبه مرتب شده‌ هر یک از ابعاد. 100

    جدول 4-29. آزمون معناداری تفاوت میانگین رتبه میزان اهمیت تمامی مولفهها در آمادگی سازمانها برای بازار الکترونیکی.. 100

    جدول 4-30- میانگین رتبه مرتب شده‌ مولفه ها 101

    منبع:

    منابع فارسی

    آقازاده، هاشم.، مهرنوش، مینا. و استیری، مهرداد. (1387). شناسایی بسترهای به‌کارگیری بازاریابی الکترونیکی در  بنگاه­های ایران از دیدگاه خبرگان. پایگاه نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره3، شماره8.

    الوداری، حسن. (1384). بازاریابی صنعت نساجی در جهان: بررسی موردی ژاپن، تایوان، کره، چین. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    بازرگان، عباس.، سرمد، زهره. و حجازی، الهه. (1385). روش­های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ  دوازدهم، تهران، موسسه انتشارات آگاه.

    تولایی، روح­ا... و علیرضایی، ابوتراب. (1387). بررسی نقش بنگاه­های کوچک و متوسط در توسعه فعالیت­های اقتصادی. پایگاه مقالات علمی مدیریت.

    جونز، ملانی. و جونز، راویجین. (2004). چالش­های انتقال فناوری در شرکت­های کوچک و متوسط. مترجم گروه مدیریت فناوری سازمان مدیریت صنعتی، پایگاه مقالات علمی مدیریت.

    حاج کریمی، عباسعلی. و عزیزی، شهریار. (1387). مدل عوامل موثر به­کارگیری تجارت الکترونیکی در شرکت­های کوچک. فصلنامه پژوهش­های بازرگانی، شماره48، صص 229-191.

    حسینی، م. و پرمه، ز. (1383). ساختار بازار جهانی فرش دستباف. پژوهشنامه­ی بازرگانی، صص132-114.

    خاکی، غلامرضا. (1384). روش تحقیق با رویکرد به پایان‌نامه نویسی. انتشارات بازتاب، چاپ دوم.

    دانایی­فرد، حسن.، الوانی، سید مهدی. و آذر، عادل. (1386). روش­شناسی پژوهش کمی ‌در مدیریت: رویکردی جامع. انتشارات صفار، چاپ دو.

    سرمد، زهره.، بازرگان، عباس.و حجازی، الهه. (1385). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه.

    سکاران، اوما. (1381). روش های تحقیق در مدیریت. ترجمه: محمد صائبی و شیرازی. چاپ دوم. تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی.

    سمیع­زاده، رضا. و چهارسوقی، کمال. (1386). ارائه مدلی به منظور ارزیابی عملکرد سازمان­های کوچک و متوسط در اتخاذ تجارت الکترونیکی.

    سی.لاودن، کنث.و پی.لاودن، جین. (2010). سیتم­های اطلاعات مدیریت. مترجمان: محمدنبی، سینا. و بهروز، امیرحسین. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.

    سی.لاودن،کنث.و پی،لاودن، جین. (2011). سیستم­های اطلاعاتی مدیریت. مترجمان: مستفوی، سید اکبر. و حسینی،سید مجتبی. تهران: انتشارات فدک ایساتیک.

    شاکری، عباس. (1383). عوامل تعیین کننده صادرات غیر نفتی ایران. فصل­نامه پژوهش­های اقتصادی ایران، شماره 21.

    شم آبادی، محمدعلی. و خداداد حسینی، سید حمید. (1386). بازاریابی صادراتی فرش دستبافت ایران: بررسی عوامل مؤثر و آسیب شناسی. پژوهشنامه بازرگانی، شماره 43.

    شیولسون، م. (1383). استدلال آماری در علوم رفتاری، ترجمه کیامنش، تهران، جهاد دانشگاهی، ج اول، ص 35.

    صابری، ابراهیم. (1382). جایگاه فرش دستباف در اشتغال شهری و روستایی. مجموعه مقالات اولین سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران، تهران.

    صباح­پور، م. (1389). نقش اینترنت بر بازاریابی سنتی. مدیریت بازاریابی: تجارت الکترونیک و بازاریابی سنتی.

    صبوری خسروشاهی، حبیب. (1382). تحقیق پیرامون راه­های جلب اعتماد خریداران خارجی فرش دستبافت ایران. مرکز تحقیقات فرش دستبافت ایران.

    صنایعی، علی. و میرلوحی، فرحناز. (1382). روش­های نوین تجارت و تجارت الکترونیکی فرش دستباف. مجموعه چکیده مقالات سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران، وزارت بازرگانی.

    ظفر حیدری، فرید. (1383). ارائه مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی صنایع ایران، نشریه فرهنگ مدیریت.

    عزیزی، فیروزه. (1382). مقایسه تطیبقی سیاست­های تجاری ایران و سایر تولید کنندگان فرش

    دستباف. مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران.

    فرزام نیا، عطا. (1387). بازارهای الکترونیکی: راهکاری مناسب برای خروج از بحران. روزنامه فناوران.

    قزآنی قمصری، ایمان.، قدرتی، حسن.و رضایی، حسین. (1389). عوامل مؤثر بر صادرات فرش دستباف در قالب ماتریس سوات مطالعه موردی تعاونی­های فرش در استان اصفهان، تعاون، شماره 21، دوره جدید(2)، 61-49.

    گلریز، جک دی. روش‌های اساسی پژوهش برای کتابداران. (1379). مترجم: حریری، نجلا. تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی، ص 345.

    گال، مردیت. و همکاران. (1382). روش‌های تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی. مترجمان: نصر، احمدرضا. و دیگران، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و سمت، چاپ اول، ج1.

    موحدی، مسعود.(1390). تعیین وضعیت استقرار تجارت الکترونیکی در بنگاه­های صنعتی کوچک و متوسط ایران. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره58، صص57-33.

    موحدی، مسعود. و یاقوتی، محسن. (1387). ارایه الگویی برای سنجش آمادگی الکترونیکی در کسب و کارهای کوچک و متوسط دفاعی کشور. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 12، صص 27-50.

    ملکی نژاد، امیر. (1386). تحلیلی بر نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی. فصلنامه راهبرد یاس، شماره8.

    نوری، روح­ا... (1386). بررسی میزان بلوغ الکترونیکی شرکت­های صنعتی صادرکننده، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 42 ، صص165 - 147 .

    هومن، حیدرعلی. (1387). استنباط آماری در پژوهش رفتاری، تهران، سمت، ص 32.

    یدالهی فارسی، جهانگیر.، آقاجانی، حسنعلی.و آقاجانی، علی اکبر. (1388). شناسایی عوامل داخلی موثر بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط و ارایه مدلی اثربخش. شماره 14، صص28-12.

    یزدانی،پویا. (1389). ارزیابی آمادگی الکترونیکی معرفی مدل متناسب با صنایع تولیدی و خدماتی کشور.

    یونیدو. (2003). استراتژی افزایش مشارکت مؤثر و رقابتی بخش صنایع کوچک ومتوسط در اقتصادی وصنعتی جمهوری اسلامی ایران. مترجمان: شقاقی، عبدالرضا. و تعاون، مسعود. سال بیست و یکم، دوره جدید، شماره2.

     

    منابع لاتین

    Akkeren, J.K.V. & Cavaye, A.L.M. (2000). Factors Influence on Entry-level Electronic Commerce Adoption in the Automobile Industry in Australi. Working Paper.

    Alam, S.S., Khatibi, A., Ahmad, M.I.S. & Ismail, H.B. (2007). Factors affecting e-commerce adoption in the electronic manufacturing companies in Malaysia. International Journal of Commerce & Management, Vol 17, No.1/2, pp.125-139.

    Al-Qirim, Nabeel.(2004). Electronic commerce in small and medium-sized enterprises: frameworks, issues and implications. Idea Group Publishing.

    Beck, R., Koenig, W. & Wigand, R. T. (2003). The Efficient Usage of e-Commerce Applications by SMEs in the Retail/Wholesale Industry: A Four-Nation Comparison. Ninth Americas Conference on Information Systems, pp.697-706.

    Bui, T., Sebastian, I., Jones, W., & Naklada,S. (2002). E-Commerce Readiness in East Asian APEC Economies- A Precursor to Determine HRD Requirements and Capacity Building. The APEC Study Center, Bangok, Thailand, pp.1-80.

    Damaskopoulos, P. & Evgeniou, T.(2003). Adoption of New Economy Practices by SMEs in eastern Eurpe. European Management Journal, vol. 21, no.2, pp. 133-145.

    Elahi, Shaaban. & Hassanzadeh, Alireza.(2009). A framework for evaluating electronic commerce adoption inIranian companies. International journal of information management. pp 27-36.

    Fawzy, Lara. & Dowrski, Lucas. (2011). Emerging business online: global markets and the power of B2B internetmarking. published by Pearson education,Inc.

    Fu, Hsin-pin., Ho, Yung-ching., Chen, Roger. & Chein, PeiHsinang. (2006). Factor affecting the adoption of electronic marketplaces. international journals of operation and production management.vol 26,no 12. pp.1301-1324.

    Gottschalk, Petter. & Abrahamsen, Anne foss.(2002). Plans to utilize electronic marketplaces: case of B2B procurement markets in Norway.industrial management and data system. Pp. 325-331.

    Gunasekaran, A. & Ngai, E.W.T. (2008). Adoption of E-procurement in Hong Kong: an empirical research. International Journal of Production Economics, 113, pp.159–175.

    Hourali, M., Fathian, M., Montazeri, A.  & Hourali, M. (2008). A Model for E-Readiness Assessment of Iranian Small and Medium Enterprises. Journal of faculty of engineering, vol.41, no.7.

    Julta, D., Bodorik, P. & Dhaliwal, J. (2002). Government Support for the E-Readiness of Small and Medium Sized Enterprises. Proceeding of the 35th Annual Hawaii International Conference on System Sciences.

    Ling .C.y. (2001). Model of Factors Influences on Electronic Commerce Adoption Diffusion in Small &Medium Sized Enterprise. Curtin University of Technology, Working Paper.

    Molla, A. & Licker, P.S. (2005). E-Commerce Adoption in Developing Countries: A model and Instrument, Information & Management, no. 42, pp. 877-899.

    OECD. (2002). Measuring the Information Economy. access at: www.oecd.org/dataoecd/16/14/1835738.pdf.

    Rashid, M.A. & Al-Qirim, N.A. (2001). E-Commerce Technology Adoption Framework by New Zealand Small to Medium Size Enterprises.pp 63-70.

    Ramayah, T., Sulaiman, M., Lim, C. Y. & Jasmine, Y. A. L. (2004). SME E-Readiness: Is It Unidimensional or Multidimensional? The Proceedings of the 3rd International Conference on Small and Medium Sized Enterprises in a Global Economy, Economic Resilience in East Asia, Selangor, Malaysia.

    Rao, s.s., Metts, G. & Monge, C.M. (2003). Electronic Commerce Development in SMEs: A Stage Model and Its Implication. Business Process Management Journal, 9-1, pp. 11-32.

    Raymond, L. (2001).  Determinants of Web Site Implementation in Small Businesses. Internet Research, Electronic Networking Applications and Policy, vol.11, no.5, pp.411- 424.

    Rizk. N. (2004). E-Readiness Assessment of Small and Medium Enterprises in Egypt: A Micro Study. Topics in Middle Eastern and North African Economies, Electronic Journal, vol. 6, Middle East Economic Association and Loyola University of Chicago.

    Robbins, S.P & Coulter, M. (2005). Management. 8th edition, Pearson PrenticeHall.

    Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations, NY: Free Press.

    Rui, Guo. & Yunjie, Xu. (2006). The adoption of internet-based Business-to-Business E-marketplacess among small and medium enterprisesin their international marketing practices.

    Runes, Dagobert. Dictionary of Philosophy. S.V. Methodology.

    Sadowsky, G. (2005); E-Readiness Guides, http://www.ereadinessguide.org (retrieved on 2009-02-02).

    Seyal, A.H. & Rahman, N.M.A. (2006). Predictive indicators of electronic commerce adoption in regional small and medium enterprises. this chapter appear in the book, Global Electronic Business Research: Opportunities and Directions edited by Nabeel Al-Qirim, Idea Group Inc.

    Seyal, A.H., Awais, M.M., Shamail, S. and Abbas, A. (2004). Determinants of Electronic Commerce in Pakistan: Preliminary Evidence from Small and Medium Enterprises. Electronic Markets, Vol 14, No 4, pp. 372–387.

    Stockdale, Rosemary. & Standing, Craig. (2004). Benefits and barriers ofelectronic marketplace participation: an SME perspective. The journal of enterprise information management. vol. 17, no 4. pp.301-311.

    Stockdale, Rosemary. & Standing, Craig. (2002). A framework for the selection of electronic marketplaces: a content analysis approach.Electronic networking applications and policy.vol 12, no 3. pp.221-234.

    Turban, E., Dave, K.J. & Kyu, L.D. (2002). Electronic Commerce: A Managerial Perspective, Prentice Hall.

    Warkentin, Merril. (2002). Business to Business electronic commerce: challenges and solutions. Idea Group Publishing.

    Wang, J.C. & Tsai, K.H. (2002). Factors in Taiwanese firm’s Decision to Adopt Electronic Commerce: An Empirical Study. The World Economy, Vol.25, November & August, PP. 1145-1167.

    Zhu, K., Kraemer, K.L. & Xu, S. (2002). A Cross-Country study of Electronic Business Adoption Using the Technology - Organization – Environment Framework. Proceedings of 32nd International Conference on Information Systems, pp. 337-348.

    Zoltan Alpar, Fekete. (2010). Matchmaking framework for B2B E-marketplaces. Informatica Economica. Vol. 14, no. 4, pp. 164-170.

     


موضوع پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , نمونه پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , جستجوی پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , فایل Word پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , دانلود پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , فایل PDF پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , تحقیق در مورد پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , مقاله در مورد پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , پروژه در مورد پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , پروپوزال در مورد پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , تز دکترا در مورد پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , پروژه درباره پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی , رساله دکترا در مورد پایان نامه موضوع شناسایی و تبیین عوامل ارزیابی آمادگی شرکت¬های کوچک و متوسط در به¬کارگیری بازار الکترونیکی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) چکیده امروزه سرعت تغیرات و شدت رقابت میان سازمان­ها در صنایع مختلف، آن­ها را با محدودیت منابع مواجه ساخته است و پایداری و بقا سازمان­ها در گرو دستیابی به مزیت رقابتی در هزینه، کیفیت، نوآوری و تحویل به طورهمزمان می­باشد و از طرفی بدست آوردن مزیت رقابتی درکشف نواحی و بخش­هایی می­باشد که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت دولتی گرایش: تحول چکیده این پژوهش با هدف تعیین نقش سیستم های اطلاعاتی درایجاد قابلیت های سازمانی در صنایع کوچک ومتوسط شهرصنعتی کاوه در سال 1393 صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده­ها توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 200 نفر از مدیران و متصدیان کامپیوتر در شرکت های شهر ...

پايان نامه د وره کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي (گرايش استراتژيک) شهريور ماه 1391 چکيده: امروزه بنگاه‌هاي اقتصادي کشور در فرايند جهاني شدن و پيوستن به منظومه تجارت جهاني با چالش

پایان نامه یا رساله برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته چکیده[1] فارسی تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه های نوآوری در انجام فرآیندهای کسب و کار، توسط سازمان ها و شرکت­های زیادی در سطح جهان به کار گرفته شده است. شرکت های کوچک و متوسط نیز به عنوان بخش عمده اقتصادی هر کشوری، نقش اساسی در بهبود و ارتقاء شاخص های ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته:مدیریت اجراییM.A)) گرایش: استراتژیک چکیده فرهنگ یک سازمان، موجب اجتماعی شدن کارکنان می شود. امروزه اصول اخلاقی یک بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ سازمان می باشد. بنابراین فرهنگ یک سازمان بر روی روشی تاثیر گذار خواهد بود که با آن، سازمان عملکرد های مسئولیت پذیری اجتماعی اش را تحقق بخشد. در تحقیق به بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A. ) رشته مدیریت بازرگانی چکیده این پژوهش تلاشی است برای تبیین رابطه بین عوامل سازمانی ( اهداف ، ساختار، فرهنگ ، سبک مدیریت و منابع سازمانی ) وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران و هدف آن تبیین مفهوم هوش بازاریابی و عوامل سازمانی موثر بر آن است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته وداده ها با استفاده از پرسش نامه گردآوری شده است ، جامعه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ( گرایش بازرگانی بین الملل) چکیده در جهان فرا رقابتی امروز، راز بقا و موفقیت سازمان ها، درک ساختار رقابتی بازار است. دستیابی به این درک، مستلزم آگاهی و شناخت مدیریت از نظرات و خواست مشتری و ارزیابی و بهره گیری از آمیخته بازاریابی (4P) در بازار به منظور دستیابی به فروش بیشترمی باشد. در این پژوهش محقق به دنبال شناسایی ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش :بازاریابی چکیده در سال‌های اخیر موضوع برند و بخصوص ارزش ویژه برند، توجه محققان و دست‌اندرکاران حوزه بازاریابی را به خود جلب کرده است. هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند با توجه به نظرمصرف کننده در بازار خدمات اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات استان­گلستان است. در این پژوهش ارائه اینترنت پرسرعت توسط ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع نیروی انسانی چکیده سازمان ها برای حفظ بقاء و پیشرفت به بهبود عملکرد خود نیاز دارند . این پژوهش به منظور بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل که بنابر آمار91 شرکت ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي تابستان  1391 چکيده با ظهور پديده هايي نظير تجارت الکترونيکي و کسب و کار الکترونيکي که روش­هاي کار آمد در زمينه افزايش مع

ثبت سفارش