پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران

word 755 KB 30765 183
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۷,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A. )

    رشته مدیریت بازرگانی

    چکیده

    این پژوهش تلاشی است برای تبیین رابطه  بین عوامل سازمانی ( اهداف ، ساختار، فرهنگ ، سبک مدیریت و منابع سازمانی ) وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران  و هدف آن تبیین مفهوم هوش بازاریابی و عوامل سازمانی موثر بر آن است. این پژوهش به روش پیمایشی  انجام گرفته وداده ها با استفاده از پرسش نامه گردآوری شده است ، جامعه آماری این تحقیق را مدیران ستادی و روسای شعب و معاونان آنها در بانک ملی استان زنجان  تشکیل می دهند . برای سنجش پایایی پرسش نامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است . اعتبار یا روایی هم ازروش تجزیه و تحلیل همبستگی و روش صوری تایید گردید. برای تحلیل داده های توصیفی از میانگین و جداول فراوانی و نمودارها وبرای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان دهنده این واقعیت می باشد که بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران رابطه معناداری وجود دارد.

    واژگان کلیدی: هوش بازاریابی ، عوامل سازمانی ، بانک ملی ایران

    امروزه سازمانها برای اینکه در محیط  به شدت رقابتی به حیات اقتصادی خود ادامه دهند به ابزارهای جدیدی جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری نیاز دارند، ازجمله این ابزارها هوش یا هوشمندی بازاریابی [1] است که در سطح جهان و در بین شرکتها به سرعت رو به رشد و گسترش بوده و در حال تبدیل شدن به معیاری است که بتواند مدیران شرکتها و سازمانها را در اخذ تصمیمات هوشمندانه یاری دهد. بازاریابی هوشمندانه یک فرآیند است که محصول آن اطلاعات ارزیابی شده است ، مهمترین وظیفه آن پشتیبانی از فرآیندهای تصمیم گیری است که معمولا توسط مدیران اجرایی انجام می شود. ضرورت وجود هوشمندی در کاهش عدم اطمینان و خطر پذیری در تصمیم گیری امری بدیهی است، هدف اصلی از انجام تجزیه و تحلیل اطلاعات بازاریابی شناخت بهتر بازار و رقبا  و در نتیجه دستیابی به نتایج بهتر در کسب و کار است . (درگی ، 1389 : 149)

     عواملی که در این تحقیق به آن پرداخته شده است عوامل سازمانی می باشد . نقش و تاثیرعواملی از قبیل اهداف ، ساختار و فرهنگ سازمانی و همچنین سبک مدیریت و منابع سازمان بر هوش بازاریابی در بانک ملی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.

    بانک ها به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور در طول سالهای اخیر با توجه به رقابتی شدن بازار خدمات بانکی و پیدایش بانکهای خصوصی یکی پس از دیگری و حضور بانکهای خارجی در آینده نزدیک و ضرورت ادامه بقا در آن زمان در صدد اثربخش نمودن فعالیتهای بازاریابی خود برآمده اند. اثربخش تر نمودن فعالیتهای بازاریابی میتواند بیشترین تاثیررا برموفقیت بانک ها داشته باشد. وبرای تحقق چنین هدفی توجه بیش از پیش به مقوله بازاریابی و هوشمندی بازاریابی ضرورتی دو چندان پیدا می کند.

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-2 بیان مسأله

     

    موفقیت فردا در عرصه کسب و کار از آن سازمان هایی است که بصیرت و اطلاعات بیشتری نسبت به خود و محیط رقابت داشته باشند. اطلاعات به عنوان یکی از اقلام مهم دارایی های استراتژیک وابزارهای بازاریابی به شمار می آید . هر قدر شرکت بتواند ازبازار اطلاعات بیشتری به دست آورد، احتمال آنکه استراتژی های اثربخش وموفقیت آمیز تدوین و اجرا کند، بیشتر است  بنابراین ردیابی، درک و واکنش به تحولات بازاربه عنوان یک جنبه ی ویژه از فعالیتهای بازاریابی مطرح بوده  و لازم است شرکت ها یک برنامه اثربخش به نام هوش بازاریابی را به اجرا درآورند.(درگی ،1389 :151)

    صنعت بانکداری ایران نیز در دهه های اخیر به سوی رقابتی شدن پیش می رود. عرصه رقابتی درنظام بانکی بسیارپیچیده ودشوار می گردد و در پیش بینی های بازار آینده وضعیت بس پیچیده تر را ترسیم می نماید، چراکه هنوز جای بانکهای خارجی درکنار بانکهای موجود خالی است، بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک کشور در سالهای اخیر به علت حضور بانک های خصوصی و همچنین تحریم کشورهای دیگراز نظر تامین منابع دچار مشکلات عدیده ای گردیده است ، تا حدی که در سال های اخیر به زیان دهی رسیده است برای مقابله با این مساله اجرای استراتژی های بازاریابی نوین که آن هم مستلزم داشتن هوش بازاریابی است کاملا ضروری به نظر میرسد.

     

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق

     

    پر واضح است که بازاریابی برای سازمانهای بزرگ و مخصوصا بانکها که برای بازاریابی خدمات خود با محیط بسیار متغیر و رقابتی مواجه اند اهمیت بسیار زیادی دارد اطلاعات دقیق به روز و شفاف ریسک تصمیم گیری غلط را کاهش می دهد و این یکی از دلایل مهم ضرورت انجام تحقیقات بازاریابی و ارتقای هوشمندی رقابتی [2] و هوشمندی بازاریابی در نهاد سازمان است تمام اینها زمینه ساز دستیابی به یک مزیت رقابتی است .

    به مدد افزایش هوشمندی رقابتی و بازاریابی است که سازمانها بر رقبای خود برتری یافته و جایگاه ویژه ای در عرصه رقابت کسب می کنند، در عصر حاضر تنها تمرکز بر وقایع و بررسی اطلاعات گذشته چندان سازگار نیست ، بلکه بررسی دقیق محیط کسب و کار حیات سازمان را استمرار می بخشد. در دنیای امروز با ویژگی های رو به رشد سریع ، تکیه بر اطلاعات قدیمی به کاهش بینش و از دست دادن فرصتها ی پیش روی سازمان منجر می شود، بنا براین افزایش درجه هوشمندی است که نگاه و درک سازمان را نسبت به تحولات محیط و آینده شفاف تر ساخته و توان سازمان را برای تحلیل فرآیندهای رو به ظهور افزایش میدهد.  (تارخ ، 1390 : 23)

     بنا براین برای اینکه  بانک ملی بتواند در عرصه رقابت با بانکهای دیگر مخصوصا بانکهای خصوصی  و بانکهای خارجی موفق باشد، ناگزیر به ارتقای هوش رقابتی و بازاریابی خود می باشد و در این راه باید از تمام عوامل موثر در این موضوع  همانند عوامل فردی و محیطی و سازمانی بهره گیرد. در این تحقیق تاثیر و رابطه عوامل سازمانی  همچون ساختار ،فرهنگ ،مدیریت ، اهداف و منابع سازمان  با هوشمندی بازاریابی سازمان مورد بررسی قرار می گیرد، تا با مشخص شدن رابطه و تاثیر هر یک از این عوامل با هوش بازاریابی در بانک ملی  ، مدیران عالی و ارشد بانک تصمیمات لازم در مورد تغییر و اصلاح هر یک از عوامل  سازمانی موثر بر هوشمندی بازاریابی را اتخاذ نموده و جایگاه شایسته بانک ملی را همچنان حفظ نموده و آنرا بهبود بخشند.

     

    1-4 اهداف تحقیق

     

     همان طور که بیان شد در دنیای کسب و کار امروز تغییرات بسیار سریع رخ می دهند و اطلاعات بسیار هنگفتی در عرض چند ثانیه قابل دستیابی میباشد، بر خلاف سالهای گذشته که اطلاعات بسیار اندک و گران بودند، در عصر حاضرمدیران با اقیانوسی از اطلاعات رو به رو هستند که در اختیار همه و از جمله رقیبان آنها نیز میباشد، در این چنین محیطی مدیرانی موفق خواهند بود که از میان این همه اطلاعات با هوشمندی اطلاعات مورد نیاز خود را غربال درک کرده و با دقت و سرعت کافی قبل از رقیبان  ، بازار را تجزیه و تحلیل کرده و با اطمینان بیشتری از آنها تصمیم گیری کنند،  ، از این رو قصد داریم که علاوه بر بررسی این مقوله در این تحقیق نقش و ارتباط  عوامل سازمانی را در ایجاد و ارتقای هوشمندی بازاریابی که لازمه بقا در دنیای تجاری امروز می باشد را مشخص نماییم که عبارتند از:

     

    تبیین  رابطه بین اهداف سازمانی  و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران

    تبیین رابطه بین ساختار سازمانی  و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران

    تبیین رابطه بین فرهنگ سازمانی  و هوش بازاریابی دربانک ملی ایران

    تبیین رابطه  بین  سبک مدیریت و هوش بازاریابی  در بانک ملی ایران

    تبیین رابطه بین منابع سازمانی  و هوش بازاریابی در  بانک ملی ایران

     

    1-5   سؤلات تحقیق

     

       سؤال اصلی : 

     

     آیا بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی دربانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد . سیستم طراحی ومدیریت سازمان  میتواند درایجاد و یا ارتقای هوش بازاریابی آن سازمان  موثرباشد و همچنین از عوامل سازمانی ممکن است برخی تاثیر مثبت و برخی هم تاثیرات منفی بر روی هوش بازاریابی سازمان داشته باشند . پس هر کدام از عوامل اصلی سازمانی نیز به طور جداگانه هر یک از سوالات فرعی ما را تشکیل می دهند که عبارتند از :

     

    سوالات فرعی :

     

    1- آیا بین اهداف سازمانی  وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران  ارتباط معناداری وجود دارد؟

    1-1 آیا بین قابل قبول بودن اهداف وهوش بازاریابی در بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد؟

    1-2 آیا بین قابل دستیابی بودن بودن اهداف وهوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد؟

    1-3 آیا بین برانگیزاننده بودن اهداف وهوش بازاریابی در بانک ملی  ارتباط معناداری وجود دارد؟

     

    2- آیا بین فرهنگ سازمانی و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد؟

    2-1 آیا بین فرهنگ انعطاف پذیری و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد؟

    2-1 آیا بین فرهنگ ماموریتی و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد؟

    2-1 آیا بین فرهنگ مشارکتی و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد؟

    2-1 آیا بین فرهنگ بوروکراتیک و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد؟

     

     

     

    3- آیا بین ساختار سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران  ارتباط معناداری وجود دارد؟

    3-1  آیا بین پیچیدگی سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران  ارتباط معناداری وجود دارد؟

    3-2  آیا بین تمزکز سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران  ارتباط معناداری وجود دارد؟

    3-3  آیا بین رسمیت سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران  ارتباط معناداری وجود دارد؟

     

    4- آیا بین سبک مدیریت وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد ؟

    4-1  آیا بین مدیریت هدفگرا وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد ؟

    4-2  آیا بین مدیریت عضوگرا وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد ؟

    4- 3 آیا بین مدیریت سایه نما وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد ؟

    4- 4 آیا بین  مدیریت میانه رو وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران ارتباط معناداری وجود دارد ؟

     

    5- آیا بین منابع سازمانی وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران ارتباط  معناداری وجود دارد؟

    5-1 آیا بین منابع انسانی وهوش بازاریابی  دربانک ملی ایران ارتباط  معناداری وجود دارد؟

    5- 2 آیا بین منابع مالی وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران ارتباط  معناداری وجود دارد؟

    5- 3 آیا بین منابع فیزیکی وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران ارتباط  معناداری وجود دارد؟

     

     

     

     

     

     

     

    1-6  روش تحقیق

     

    این تحقیق یک تحقیق توصیفی – همبستگی است که بصورت پیمایشی انجام می گردد و از نظرنوع  یک تحقیق کاربردی است . با توجه به اینکه مطالعات پیمایشی دارای دو هدف عمده هستند: توصیف و تبیین، پس در پژوهش حاضر نیز از روش پیمایش مقطعی با دو هدف توصیف و تبیین استفاده شده است که در سطح توصیف، هدف نشان دادن تصویری از چگونگی وضعیت فعلی بانک ملی ، بر اساس متغیر های مورد مطالعه می باشد. و در سطح تحلیل یا تبیین  هدف یافتن رابطه بین متغیر وابسته (هوش بازاریابی بانک ملی) و متغیر مستقل (عوامل سازمانی بانک ملی) می باشد .

     

    1-7 روش جمع‌آوری داده‌ها:

     

    برای این منظور از دو نوع منابع داده استفاده گردیده که منابع ثانویه و اولیه می باشند .

    منابع داده های ثانویه  :

     از بررسی داده های منتشر شده شامل جستجو دراینترنت ، مقالات ،اسناد ، کتب ،نشریات مربوط به مطالعات قبلی در مورد هوشمندی بازاریابی و موارد مرتبط با آن بدست آمدند.

     

    منابع داده های  اولیه :

      توسط توزیع پرسشنامه برای تمام مدیران شعب و مدیران بازاریابی سازمان مورد مطالعه بدست آمده که از این داده ها برای نشان دادن  رابطه بین عوامل داخلی سازمان با هوشمندی آن استفاده می گردد . متداول‌ترین و قابل اعتمادترین وسیله بررسی تجربی در جامعه‌شناسی و بسیاری از رشته‌های مجاور دیگر و همچنین در بخش‌های کاربردی، روش (پرس‌وجو) است، پرسش‌نامه پرکاربردترین تکنیک است. دراین تحقیق نیز برای جمع آوری داده ها ازروش پرسش نامه استفاده گردیده است ، که البته پرسشنامه ها توسط پاسخ گویان و در حضور شخص محقق تکمیل گردیده و هر گونه ابهام و سوالی که در مورد سوال ها بود توضیح داده شده است.

     

     

     

     

    1-8 تجزیه و تحلیل اطلاعات

     

    در این تحقیق برای تحلیل آماری داده های بدست آمده ، از فنون آمار توصیفی ،تنظیم جداول و نمودارهای توصیفی  استفاده شده و برای  سنجش رابطه بین  متغیرها از آزمون های  مناسب این پژوهش همچون روش آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده بعمل آمده و برای این منظوراز نرم افزار spssاستفاده گردیده است.

     

    1-9 جامعۀ آماری پژوهش :

    جامعۀ آماری این پژوهش عبارت است از تمام مسولین و معاونین شعب و مدیران  و معاونین ستادی بانک ملی استان زنجان  به تعداد 118 نفر که به علت محدود و کوچک و در دسترس بودن تمام افراد جامعه آماری از انتخاب نمونه اجتناب شده و به صورت سرشماری از تمام افراد جامعه مذکور تحقیق به عمل   می آید .

     

    1-10  متغیرهای پژوهش

     

    تقریبا درهرتحقیق شناخت متغیرها ،اندازه گیری آنها و بررسی نحوه آثار و روابط آنها با یکدیگر مورد نظر است.مثلا در علوم انسانی و اجتماعی تعدادی از صفات و ویژگی های جامعه ی مورد مطالعه که به عنوان متغیر تلقی یا اندازه گیری می شود.

    متغیر های مستقل :این متغیرها نقش علت را بر عهده دارند و بر متغیرهای دیگر تاثیر می گذارند منشاء بروز پدیده ها می شوند و محقق معمولا در جستجوی رابطه ی بیین دو عامل یا متغیر است و تشخیص تاثیر متغیر مستقل و میزان آن از اهداف عمده ی تحقیق محسوب می شود. (حافظ نیا ، 1387 : 23 )

    در این تحقیق که از نوع توصیفی می باشد چندین متغیر مورد آزمون قرارمی گیرند طبق مدل مفهومی و سوالات تحقیق متغیرهای تحقیق عبارتند از

     

     

     

     

    1-10-1 متغیرهای مستقل :

     

    1- اهداف سازمانی :

     هدف سازمانی نوعی وضعیت مطلوب است که سازمان قصد رسیدن به آن را دارد.

    2- فرهنگ سازمانی :

    فرهنگ عبارت است از مجموعه ای از ارزشها ، باورها ، درک و استنباط و شیوه های تفکر یا اندیشیدن که اعضای سازمان در آنها وجوه مشترک دارند و همان چیزی است که به عنوان یک پدیده درست  به اعضای تازه وارد آموزش داده میشود( ال دفت ،1999 : 354)

      3- ساختار سازمانی :

    ساختار سازمانی تصریح می کند که وظایف چگونه تخصیص داده شوند ،چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و سازو کارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی سازمانی که باید رعایت شوند کدامند ؟( رابینز ،1943 :25)

     4- سبک مدیریت :

     انتخاب روش مدیریت از طرف فرد مدیربا خواسته سازمان ، موقعیت زمانی، شخصیت فرد مدیر و....بستگی دارد.هر اندازه دستورالعملهای سازمان محدوده ای برای فرد مدیر ایجاد کند، در واقع سبک مدیریت او قبلا تعیین شده

      5 - منابع سازمانی  :

    سازمان جایی است که در آن، منابع گرد هم می آیند. شرکتها و سازمانها از منابع مختلف (انسانی، مالی) برای به انجام رساندن اهداف خود استفاده میکنند.

     

    1-10-2 متغیر های تابع یا وابسته :

     

      هوش بازاریابی  :

    اطلاعات هر روزه در مورد تغییرات  در محیط  بازاریابی  که به مدیران در آماده سازی و تطبیق برنامه های بازاریابی کمک میکند  (کاتلر ، 1376 :145)

     

    1-11 فرضیات پژوهش :

     

    فرضیه اصلی تحقیق :

    بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معنا داری وجود دارد.

    فرضیه های فرعی تحقیق :

    1- بین اهداف سازمانی و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معنا داری وجود دارد.

    2- بین ساختار سازمانی و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معنا داری وجود دارد.

    3- بین فرهنگ سازمانی و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معنا داری وجود دارد.

    4- بین سبک مدیریت  و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معنا داری وجود دارد.

    5- بین منابع  سازمانی و هوش بازاریابی بانک ملی ایران ارتباط معنا داری وجود دارد.

    مولفه های اهداف سازمانی

    1-1  بین قابل قبول بودن اهداف و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    1-2 بین قابل دست یابی بودن اهداف و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    1-3 بین برانگیزاننده بودن اهداف و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

     

    مولفه های ساختار سازمانی

    2-1 بین پیچیدگی سازمانی  و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    2-2 بین تمرکز سازمانی  و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    2-3 بین رسمیت سازمانی  و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

     

     

     

    مولفه های فرهنگ سازمانی

    3-1 بین فرهنگ انعطاف پذیری و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    3-2 بین فرهنگ ماموریتی و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    3-3 بین فرهنگ مشارکتی و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    3-4 بین فرهنگ بوروکراتیک و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

     

    مولفه های سبک مدیریت سازمانی

    4-1 بین سبک مدیریت هدف گرا و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    4-2 بین سبک مدیریت عضوگرا و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    4-3 بین سبک مدیریت سایه نما و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    4-4 بین سبک مدیریت میانه رو و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

     

    مولفه های منابع سازمانی

    5-1 بین مدیریت منابع انسانی و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    5-2 بین مدیریت منابع مالی و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

    5-3 بین مدیریت منابع فیزیکی و هوش بازاریابی بانک ملی ارتباط معناداری وجود دارد.

     

    1-12 روش سنجش متغیرها:

    برای سنجش متغیرها، از طیف پنج درجه‌ ای لیکرت استفاده شده است. این طیف در سطح مقیاس ترتیبی می‌تواند گرایش به یک موضوع را براساس ارزشهای جامعه توسط خود پاسخگویان از طریق ارزش طیف گویه‌ها و ضریب همبستگی بین گویه‌ها بسنجد (بیکر، 1999: 52).

     

     

    1-13 قلمرو پژوهش

    قلمرو موضوعی : این تحقیق به بررسی عوامل سازمانی عنوان شده در مدل مفهومی که عبارت بودند از (اهداف ، فرهنگ ، ساختار ، سبک مدیریت و منابع سازمان ) می پردازد .

    قلمرو مکانی : قلمرو مکانی این پژوهش کلیه شعب و اداره امور شعب بانک ملی استان  زنجان می باشد.

    قلمرو زمانی : این پژوهش با گردآوری داده های اولیه و ثانویه از سال 92 شروع و در سال 93 به پایان رسیده است.

    1-14 محدودیت های پژوهش

     

    در مورد تکمیل صحیح و دقیق پرسش نامه این احتمال می رفت که به دلیل مربوط بودن سوالات به نحوه تفکر وروش مدیریت مدیران وروسای شعب آنها از بیم بررسی شدن جواب ها از سوی مدیران ارشد بانک  در دادن جواب ها محافظه کاری کنند و جواب هایی بدهند که خوشایند  مدیریت ارشد باشد.  برای حل این مشکل با تک تک آنها حضوری و تلفنی صحبت گردید و به همه آنها اطمینان داده شد که این پرسش نامه مربوط به یک تحقیق دانشگاهی است و هیچ اسم یا مشخصات فردی از آنها در پرسش نامه پرسیده نشده و اطلاعات داده شده کاملا محرمانه خواهد ماند.

     

    1-14 مدل مفهومی پژوهش

    هوش بازاریابی هنری است که سازمانهای مختلف به آن احتیاج دارند. دستیابی به هوش بازاریابی تنها با استفاده همزمان از علم و هنر میسر است. هوش نه تنها قابلیت فردی، بلکه قابلیتی سازمانی است که ازمحیط سازمان کسب می شود . (فاریابی ،1390 :23)

    اهداف

    ساختار

    فرهنگ

     مدیریت

      منابع

    هوش

    بازاریابی

    بانک ملی ایران

    عوامل

    سازمانی

    تعریف نظری و عملیاتی کلید واژه های اهداف سازمانی

    تعریف نظری :

    اهداف سازمانی : هدف سازمانی نوعی وضعیت مطلوب است که سازمان قصد رسیدن به آن را دارد . به بیانی دیگر ، هدف سازمانی نمایانگر یک نتیجه یا یک نقطه نهایی است که تلاش های سازمان در آن جهت صورت می گیرد.

    تعریف عملیاتی :

    1- مشروعیت اقدامات : نخستین گام مهمی را که شرکت می تواند در راه رسالت خویش بردارد این است که به گروه های ذی نفع داخلی و خارجی مشروعیت خود را بقبولاند و احساسی مثبت در آنها بوجود آورد.

    2- هدایت و انگیزش : هدف موجب می شود که عضو سازمان مسیر خود را مشخص کند.هدف می تواند در اعضای سازمان انگیزه ایجاد کند ، به ویژه آنگاه که عضو سازمان در تعیین هدف مزبور نقشی داشته باشد.

    3- رهنمود تصمیم گیری : مسیر تصمیم گیری کارکنان و اعضای سازمان به وسیله هدف ها و استراتژی ها تعیین می شود.

    4- استانداردی برای عملکرد: معیار یا استاندارد سنجش و ارزیابی عملکرد ها به وسیله هدف سازمان تعیین می شود، باید بتوان سطح عملکرد سازمان را  سنجید و آن را اندازه گیری کرد.

    تعریف کلید واژه های  فرهنگ سازمانی

    تعریف نظری :

     فرهنگ سازمانی عبارت است از مجموعه ای از ارزشها ، باورها ، درک و استنباط و شیوه های تفکر یا اندیشیدن که اعضای سازمان در آنها وجوه مشترک دارند و همان چیزی است که به عنوان یک پدیده درست  به اعضای تازه وارد آموزش داده میشود.( ال دفت ،1999 :322 )

     تعریف عملیاتی :

    1- انعطاف پذیری : چنین سازمانی باید در برابر طرحهای جدید و اصلی به سرعت از خود واکنش نشان داده ، توان این را داشته باشد که تجدید ساختار نماید، به نوآوری ، خلاقیت و خطر پذیری ارج بگذارد.

    2-  ماموریتی :سازمانی که چنین فرهنگی بر آن حاکم است می کوشد تا نیازهای محیط خارجی را تامین کند، ولی الزامی در خود نمی بیند به سرعت دستخوش تغییرات گردد در این فرهنگ به دیدگاه های مشترک توجه زیادی می شود، این دیدگاه نوع فعالیت اعضای سازمان را تعیین می کند.

    3- مشارکتی : در فرهنگ مشارکتی از اعضای سازمان خواسته می شود که در امور مشارکت کنند. مشارکت در امور موجب می شود که فرد احساس مسولیت و مالکیت در شرکت بنماید و از این رو به سازمان تعهد بیشتری پیدا می کند .

    4- بوروکراتیک : فرهنگ بوروکراتیک یا دیوان سالاری به امور داخلی سازمان توجه می کند در چنین سازمانی فرهنگی حاکم است که برای انجام کارها از روشی مشخص و با ثبات استفاده شود، افراد مشارکت بسیار اندکی در امور سرنوشت ساز سازمان دارند .

    تعریف کلید واژه های  ساختار سازمانی

    ساختار سازمانی :

    ساختار سازمانی تصریح می کند که وظایف چگونه تخصیص داده شوند ،چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و سازو کارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی سازمانی که باید رعایت شوند کدامند ؟(رابینز ، 1943 :25)

    تعریف عملیاتی :

    1- پیچیدگی :

     به تعداد متخصصین و فعالیتهای حرفه ای و همچنین طول دوره آموزش حرفه ای کارکنان و به میزان تفکیکی که در سازمان وجود دارد،اشاره می کند.

      [1] - Marketing Intelligence

    [2]- Competitive intelligence

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                            صفحه 

     

    1 چکیده

     

    فصل اوّل : کلیّات پژوهش

     

    21-1- مقدمه

    31-2- بیان مسئله پژوهش

    41-3- اهمیت، فواید و ضرورت پژوهش

    61-4- اهداف پژوهش

    61-5- سوالات پژوهش

    61-6- روش تحقیق

    71-7- روش جمع آوری داده ها 

    71-8 - روش تجزیه و تحلیل داده ها

    71-9 - جامعه آماری

    81-10- متغیرهای پژوهش 

    81-11- فرضیات پژوهش

    81-12- روش سنجش متغیرها

    91-13-   قلمرو پژوهش 

    101-14-  مدل مفهومی

    1-15 تعریف کلید واژه ها10

     

     

    فصل دوّم : مبانی و چهارچوب نظری تحقیق

     

    172-1 مقدمه

    202-2 تعریف سازمان

    222-3 اهداف سازمانی

    242-4 فرهنگ سازمانی

    382-5 ساختار سازمانی

    482-6 سبک مدیریت سازمان

    522-7 منابع سازمانی

    562-8  بازاریابی

    582-9 هوش بازاریابی

    652-10 سیستم بازاریابی هوشمند

    672 -11 تحقیقات بازاریابی

    712-12 مدل سیکل هوش بازاریابی

    722-13 مشخصات  هوش بازاریابی

    732-14 منابع اطلاعاتی هوش بازاریابی

    742-15 پیشینه پژوهش های خارجی

    772-16- پیشینه پژوهش های داخلی

    802-16- بانک ملی ایران

     

     

     

     

    فصل سوّم : روش پژوهش

    843-1 مقدمه

    853-2 روش پژوهش

    863-3 تعریف متغیرها

    873-4 جامعه آماری پژوهش

    873-5 روش جمع‌آوری داده‌ها

    883-6 تحلیل پرسش نامه

    943-7  اعتبار یا روایی پرسش نامه 

    953-8  اعتماد یا پایایی  

    963-10 روش سنجش متغیرها

    963-11 آزمون های استفاده شده

     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

     

    994-1- مقدمه

    994-2 تحلیل توصیفی داده ها با توجه به سابقه خدمت

    1014-3 تحلیل توصیفی داده ها با توجه به مقطع تحصیلی

    1024-4 تحلیل توصیفی داده ها با توجه به سن آنها

    1034-5 تجزیه و تحلیل داده ها

    1034-6 تجزیه وتحلیل داده های مربوط به بخش اهداف سازمانی

    1054-7  تجزیه وتحلیل داده های مربوط به بخش ساختار سازمانی

    1084-6 تجزیه وتحلیل داده های مربوط به بخش فرهنگ سازمانی

    1104-7تجزیه وتحلیل داده های مربوط به بخش مدیرت سازمان

    1124-8 تجزیه وتحلیل داده های مربوط به بخش منابع سازمانی

    1144-9 تجزیه وتحلیل داده های مربوط به بخش هوش بازاریابی

     

    آماراستنباطی

    1214-10 مقدمه

    1254-11 آزمون نرمال بودن توزیع داده ها

    1284-12 آزمون  فرضیه اول

    1344-13آزمون فرضیه دوم

    136 4-14 آزمون فرضیه سوم

    138 4-15 ازمون فرضیه چهارم

    1404-16  آزمون فرضیه پنجم

    143 4-17 آزمون فرضیه اصلی تحقیق

    1454-18 آزمون رگرسیون چند متغیره

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    1475-1- مقدمه

    5-2 نتایج آمار توصیفی147

    1525-2 نتیجه گیری ازآزمون فرضیه اول

    1545-3 نتیجه گیری ازآزمون فرضیه دوم

    1555-4 نتیجه گیری ازآزمون فرضیه سوم

    1565-5 نتیجه گیری از آزمون فرضیه چهارم

    1575-6 نتیجه گیری از آزمون فرضیه پنجم

    1585-7 نتیجه گیری ازآزمون  فرضیه ی اصلی

    1615-8 پیشنهادات کاربردی به سازمان مورد مطالعه

    1665-9 پیشنهادات پژوهشی به پژوهشگران آینده

     

    168 فهرست منابع  

    171 چکیده انگلیسی  

     

    جداول و نمودارها و اشکال

     

    104 جدول و نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه خدمت

    105 جدول و نمودار توزیع فراوانی  پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی

    106 جدول و نمودار توزیع  فراوانی پاسخگویان برحسب سن 

    122 جدول و نمودار هیستوگرام نرمال بودن توزیع داده ها

    ضمائم  :    سه برگ پرسش نامه

    منبع:

    منابع فارسی

    1- ال دفت، ریچارد،  1389 ، مبانی تئوری و طراحی سازمان، مترجم علی پارسائیان، چاپ ششم، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی ، تهران ، ص 14 – 55 و 393- 408

    2- الوداری، حسن،   1385 ،بازاریابی و مدیریت بازار، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، ص 151-158

    3- اعرابی ، محمد ،ایزدی داود ، 1383 ، استراتژی بازاریابی ، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی

    4- ببی،ارل. 1387، روش های پژوهش در علوم اجتماعی، مترجم رضا فاضل ،نشر سمت،چاپ پنجم: تهران، ص 230 - 339                                                                                     

    5- تارخ،محمد جعفر،1390،هوش رقابتی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،تهران، ص5-40

    6- حافظ نیا، محمد رضا،  1387،مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی،چاپ چهاردهم، انتشارات سمت،تهران،ص30 -45

    7حسینی ،رضا ،1392، بررسی سیستم های اطلاعات بازاریابی و عناصر آن در فرآیند تصمیم گیری مدیران بانک های زنجان ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان

    8- درگی،پرویز،1389، هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی،چاپ اول،انتشارات رسا،تهران،ص 38-151

    9 - دهدشتی،بحرینی زاده، زهره، منیجه،1389، تحقیقات بازاریابی،انتشارات سمت،تهران،ص 5-23

    10- رابینز ، استیفن،  1388، تئوری سازمان، مترجمین سید مهدی الوانی ،حسن دانایی فرد، چاپ بیست و نهم، انتشارات صفار،تهران  ص81-103

    11- رضائیان ،علی ،1387 ، مبانی سازمان و مدیریت، چاپ یازدهم، انتشارات سمت، تهران ، ص 130-134

    12- روستا، ونوس، ابراهیمی، 1389،مدیریت بازاریابی، انتشارات سمت،تهران، ص 85-99

    13- ساعی، علی 1388، در آمدی بر روش پژوهش اجتماعی، مؤسسه ی انتشارات آگاه، تهران.ص 22-30

    14- علیپور ، مهرداد ، 1391 ، بازاریابی اینترنتی ، چاپ اول ، انتشارات ترمه ، تهران ص 150

    15. علیپور ، مهرداد ،1391 ،بازاریابی و مدیریت بازار(با نگرش مدرن)، چاپ اول ،انتشارات به آوران، ص 33 – 130

    16- فاریابی، محمد،   1390 ،بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر ایجاد هوش بازاریابی در سازمان،

    مجله علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول شماره اول،

    17- فرد آر. دیوید ، 1999 ، مدیریت استراتژیک ، چاپ سوم، انتشارات سمت، تهران ،  ص 450

    18- کاتلر،فیلیپ،آرمسترانگ،گری،   1376 ، اصول بازاریابی، مترجم بهمن فروزنده، چاپ اول ،

     انتشارات آترپات کتاب ،اصفهان، ص 137-169

    19- منصوری فر،کریم ، 1387، روش های پیشرفته آماری،نشر دانشگاه تهران،چاپ دوم :تهران ص 123-132

    20- یمینی ، زهرا ، 1388 ،  مجله اولین کنفرانس بازاریابی خدمات بانکی ، تهران

     

    منابع لاتین

     

    1 – Aaker, D., Kumar, V., Day, G, and Leone, R. (2009), Marketing Research, 10th edition, New Jersey , John Wiley & sons Inc

    2- salamoon, satek. (1993), Marketing: Principles & Strategy, 2nd edition, Fort Worth, The Dryden Press

    3 -- Bogdan , Ubiparipovic , (2011) , application of business intelligence in the banking industry , vol. 6 (2011), NO.4, PP O23-030

    4- Pertimacki, H , hanola , An investigation into competitive intelligence practices and their effect on profitability of firms , International Journal of Business and Public Management  Vol. 2(2): 61-71

    5- Michael Huster (2005), Marketing Intelligence: A First Mover Advantage, Competitive Intelligence Magazine, Washington: Vol. 8, No. 2, p.p. 13

    6- Nasri,Wadie,2011.competitive intelligence in Tunisian companies,journal of information management, vol.24 no. 1, pp. 53-67. Enterprise

    7 - Nasri,Wadie,(2012) , Motivating Salespeople to Contribute to Marketing Intelligence Activities: An Expectancy Theory Approach, vol. 4, NO. 1 February 2012, University of Gabes

    8 – Krishna Mochtar , David  Arditi , july 2010, Marketing inteligence in making pricing policy in construction  , Journal of managemnt in engineering

    9- Bernard. Jaworski , , Ajayk , kohil , Generating Competitive Intelligence in Organizations , Journal of Market-Focused Management, 5, 279– 307, 2002,  Kluwer Academic Publishers, Boston

    10 - Lisa A. Keefe, Marketing Defined, Marketing News, January 15, 2007,

     pp. 28-29.

    11 - Muhammad Nadeem and Syed Ata Hussain Jaffri ,  Application of Business Intelligence In Banks,  Karachi, Pakistan


موضوع پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, نمونه پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, دانلود پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی بین عوامل سازمانی و هوش بازاریابی در بانک ملی ایران

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده: اين تحقيق با موضوع" بررسي تاثير عوامل بازاريابي اجتماعي بر ارزش نام تجاري بانک از ديدگاه مشتريان (مطالعه

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش : بازاریابی چکیده رقابت میان بانکها و پیچیدگی نظام بازاریابی خدمات بانکی شرایطی را ایجاد کرده که اگر به عرصه رقابتی و راهکارهای هوشمندانه توجه نشود بعضا بانکها در اهداف خود دچارناکامی شده و کم کم از صحنه رقابت حذف می‌شوند. چیزی که برای مشتریان ارزش تعیین کننده و نهایی را دارد، توانایی بانک در ارائه خدمات ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده پژوهش صنعت بانکداری، از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست، امروزه بانک ها درکشورهای پیشرفته به عنوان راه گشا، مشاور حرفه ای، متخصص در افزایش منابع مالی شرکت ها و جمع آوری و تبادل اطلاعات لازم برای مشتریان خود عمل می کنند. در بانکداری نوین مولفه های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی چکیده این پژوهش با عنوان «مقایسه‌ی تأثیر هوش هیجانی و هوش بازاریابی بر توفیق بنگاه‌های اقتصادی در بازاریابی» با این هدف کلی و 5هدف فرعی در سال 1391 در شهرک صنعتی بوعلی شهر همدان انجام شده است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی با روش پیمایشی از نوع علّی- مقایسه­ای است. جامعه آماری تحقیق شامل ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشدM.A. مديريت دولتي تابستان1390 چکيده:       تفکر استراتژيک مهم ديدن چيزي است که که ديگران نمي بينند،کشف يک نياز نهفته به م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) چکیده امروزه سرعت تغیرات و شدت رقابت میان سازمان­ها در صنایع مختلف، آن­ها را با محدودیت منابع مواجه ساخته است و پایداری و بقا سازمان­ها در گرو دستیابی به مزیت رقابتی در هزینه، کیفیت، نوآوری و تحویل به طورهمزمان می­باشد و از طرفی بدست آوردن مزیت رقابتی درکشف نواحی و بخش­هایی می­باشد که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی "M.A" گرایش : مالی چکیده اعتقاد بر این است که مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می تواند در توانمندسازی سازمان ها در جهت پی بردن به تمرکز مشتری بسیار مفید باشد و از همین رو در دستور کار بسیاری از سازمان ها قرا ر گرفته است. هر چند مطالعات زیادی روی مقوله مدیریت ارتباط با مشتری انجام شده است ولی مطالعات محدودی بر روی عوامل ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته‏ ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی) چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعییین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی در بانک ملت شعب استان ایلام انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از نوع تحلیلی- همبستگی می باشد. که با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی ...

ثبت سفارش