پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان

word 566 KB 30815 122
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد  رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی

    چکیده:

    تحقیقات مدیریتی بر اهمیت نقش الگوهای کسب و کار در ارتقای عملکرد سازمانی تاکید دارد . در سالهای اخیر شاهد رقابتی تر شدن عرصه کسب و کار در صنایع مختلف بوده ایم . بنابر نظر محققان عرصه کسب و کار ، دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای یک شرکت ، تنها با کمک یک الگوی مناسب کسب و کار امکان پذیر است . یک مدل کسب و کار موفق ، نشان دهنده یک راه بهتر نسبت به گزینه های موجود می باشد که می تواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به شرکت بازگرداند . از آنجا که مطالعات نظری و تجربی بسیار اندکی در زمینه ی عوامل موثر بر عملکرد شرکتها در بخش صنایع تولیدی صورت گرفته است در پژوهش حاضر ، رابطه بین الگوهای کسب و کار نوآوری محور و کارایی محور و عملکرد شرکت ، در شرکتهای فعال صنایع غذایی و فلزی بررسی شده است . داده ها از طریق پرسشنامه از 151 شرکت فعال صنایع غذایی و فلزی در شهرکهای صنعتی استان گیلان جمع آوری شده اند . روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش ، ضریب همبستگی پیرسون می باشد . نتایج تحقیق نشان می دهد که الگوهای کسب و کار نوآوری محور و کارایی محور با عملکرد شرکت رابطه معناداری دارد و به نظر می رسد در این خصوص تغییر در الگوی کسب و کار ،عملکرد را به میزان بالایی متاثر می کند .

    کلمات کلیدی : عملکرد شرکت ، الگوی کسب و کار نوآوری محور ، الگوی کسب و کار کارایی محور

    مقدمه

    یکی از اهداف اصلی مدیران از سود آور نمودن سازمان ها، حداکثر کردن عملکرد[1] بلند مدت آنها است.  درتعریفی که هو[2] (2008) عرضه کرده است عملکرد سازمان شاخصی است جهت اندازه گیری چگونگی تحقق اهداف سازمان یا موسسه. عملکرد سازمانی[3] یکی از مهمترین موضوعات در پژوهش های رشته مدیریت محسوب می شود . اکثر مدیران و رهبران سازمانی بدنبال ارتقا و بهبود عملکرد سازمانهای خویش هستند . عملکرد سازمانی پدیده ی پیچیده ای است، که شاید ساده ترین تعبیر برای آن را بتوان مجموعه فعالیتهای مربوط به دستیابی به اهداف سازمان دانست. به این ترتیب اندازه گیری عملکرد سازمانها باید با توجه به شاخص های مناسب گیرد . شاخص های رضایت کارکنان ، رضایت مشتریان ، کارایی ، اثربخشی سازمان و نتایج مالی و بازار نمونه هایی از شاخص های عملکردی است (اکبری، 1392،ص 68) . سازمان با عملکرد برتر ، سازمانی است که در یک دوره زمانی بلندمدت از راه توانایی انتخاب دستورالعمل متناسب با تغییرات و واکنش سریع ، ایجاد ساختارمدیریت منسجم و هدفمند ، بهبودمستمرقابلیتهای کلیدی و همچنین رفتارمناسب باکارکنان به عنوان اصلی ترین دارایی ، به نتایجی بهترازسازمانهای همتراز دست یابد (عیسی خانی،1385،ص25) . مسلماً سازمانها برای متعالی شدن و بهبود عملکرد خود ، نیازمندطرح ریزی وعملیاتی کردن برنامه های ساختار یافته هستند.  به عبارت دیگرسازمانها برای رویا رویی با دنیای پرتلاطم اطراف خود نیازمند  ساز و کاری هستند تا به حرکت آنها جهت دهد و درمسیرچشم انداز سازمان هدایت کند .

    الگوی کسب وکار نوآور [4]و کارایی محور[5] می تواند عملکرد سازمان را بهبود بخشد ( برتل ، 2012،ص 87) . نوآوری فرآیندی مفهومی است که تعاریف زیادی درباره‌ آن می‌شود و ارزش آن اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد . بسیاری از صاحب نظران کسب‌وکار گمان می‌کنند که نوآوری امری اتفاقی است که به یک فرد الهام می‌شود . برخی دیگر نیز گمان می‌کنند که نوآوری نیازمند داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص است و در اختیار عده‌ کمی از افراد قرار دارد . حال که نوآوری فرآیندی است که تمامی افراد یک سازمان می‌توانند آن را بفهمند . نوآوری در هر کدام از سطوح سازمانی می‌تواند و باید رخ دهد . امروزه سازمان‌ها باید اهمیت نوآوری را درک کنند . اگر هر یک از عوامل و زمینه‏های انجام حالت مطلوب ، به درستی یافت نشود و یا یکی از موانع پیش آید ، نتیجه دلخواه از کار مورد نظر به دست نمی‏آید(عیسی خانی،1385،ص28) . کارایی، یک مفهوم کمی است و اصولاً به میزان رضایت مشتری یا میزان دستیابی به اهداف مورد نظر اشاره دارد. کارایی درواقع نسبتی است که برخی از جنبه های عملکرد واحدها را با هزینه هایی که بر انجام آن عملکرد متحمل شده مقایسه می کند.  کارایی‌ به ‌معنای‌ کمترین‌ زمان‌ یا انرژی‌ مصرفی‌ برای‌ بیشترین‌ کاری‌ که‌ انجام‌ شده‌ است. سطح‌ افزایش‌ کارایی‌ مستقیماً‌ به‌دست‌ مدیران‌ سپرده‌ شده‌ است. افزایش‌ کارایی‌ موجب‌ ارتقا بهره وری‌ و کمک‌ موثر در نیل‌ به‌ اهداف‌ سازمانی‌ خواهد شد (ابطحی ، 1375 ،ص 22 ) . الگوی کسب و کار کارایی محور موجب تسهیل کردن شرایط معامله و کاهش دادن هزینه ها و شفاف کردن معامله برای شرکا می شود . الگوی کسب و کار نوآوری محور منجر به برتری اولین ابتکار از طریق در اختیار گیری دارایی و ایجاد هزینه های متغیر خریدار می شود . اگر شرکتی بتواند قبل از  دیگر رقبای خود از الگوی کسب و کار نوآوری محور استفاده کند می تواند مشتریان جدید جذب کند و در بازار به شهرت برسد  ( برتل ، 2012، ص88) .

     

    ) بیان مسئله

    شرکت ها همواره در جستجوی بهبود سهم بازار ، افزایش سود ، و دستیابی به مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود هستند . برای رسیدن به این اهداف ، توجه به کارایی و اثر بخشی (بهره وری ) و همچنین عملکرد در هر سازمانی از اهمیت فراوانی  برخوردار است . همان طورکه سازمان ها هرچه بیشتر به سمت بکارگیری از فن آوری های نوین و شبکه های ارتباطی روی می آورند ، راه هایی را برای کاربری اطلاعات ، ارایه بهتر خدمات و تولید خود می یابند . این قابلیت ها است که منجر به اثر بخشی و سودآوری بیشتر سازمان خواهد شد . در یک نگاه عملکرد سازمانی بیانگر میزان دستیابی سازمان به اهداف بازاری و مالی است ( رجب زاده و دیگران ، 1389 ،ص 59) . به اشتباه بسیاری بر این باورهستند که عملکرد عبارت از سودآوری سازمان است .  واقعیت این است که عملکرد شرکت بسته به نوع سازمان ، تفکرات مدیریت ،  فلسفه ی وجودی و رسالت سازمان ، شرایط محیطی و موارد بیشمار دیگری مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد . ازاین رو ازشاخصها ومعیارهای متعددی برای این منظور استفاده می شود (کفاش پور، 1388 ، ص117) .  درک مفهوم علمی عملکرد در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است . هو ( 2011) معتقد هستند ، عملکرد سازمانی مجموعه ای از اقدامات است که سطح استفاده بهینه از منابع و امکانات را برای نیل به اهداف ، با شیوه ای اقتصادی و بهره ور امکانپذیر می کند . در این خصوص ، شرکت های صنایع فلزی و غذایی  جامعه آماری تحقیق مورد مطالعه قرار می گیرند . شرکتهایی که با داشتن امکانات فراوان هنوز در ارائه خدمات و کالاها از سرعت و نوآوری لازم برخوردار نیستند . این مورد زمانی جدی تر می شود که مدیران این شرکت ها بدانند ، علیرغم فعالیتی که دارند باید به مشتریان خود نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور پاسخگو باشند. بررسی نتایج عملکرد در شرکت های تولیدی کشور نشان داده است که ، اگر چه عملکرد و نتایج آن برای مدیران مهم است ، اما پژوهش های مستقل ارزیابی ، متغیر عملکرد را در این شرکت ها پر مسئله می دانند( رحیمی ، 1385 ،ص41 ) .     

    رول استادز[6] (1998) بیان می کند که عملکرد شرکت ، ناشی از روابط هفت شاخص است که عبارتند از:  اثربخشی: انجام کاردرست در زمان درست- کارایی: مربوط به فرایند تبدیل است- کیفیت: نشاندهنده مفهوم گسترده تری است وشامل سیستمهای عرضه کنندگان ، منابع درون داد ، فرایندتبدیل ، تولید واقعی و سیستمهای کیفیت دریافتی مشتری می شود- بهره وری : نسبت بین جریانات درون داد وبرون داد بهره وری است- محیط کاری : محیطی است که سازمان در آن فعالیت می نماید و از آن تأثیر پذیرفته وبرآن تأثیرمی گذارد- ظرفیت نوآوری : این ظرفیت عنصری کلیدی برای اطمینان از رقابت پذیری بلندمدت است- سودآوری: هدف بهینه کسب و کارسودآوری است  . عملکرد برتر در عرصه رقابت مستلزم ترکیب اثربخش همه عناصرداخلی سازمان است . این ترکیب سازمان را قادر می سازد که با تغییر سریع ترجیحات مشتریان و عوامل پویای بازار هماهنگ شود. هامبرگ و همکاران[7] (1999) جنبه های مختلف سنجش عملکرد را شامل سودآوری ، سهم بازار ، رضایت مشتری و وفق پذیری می دانند.  نتایج حاصل از پژوهش  های گوناگون نشان می دهند شرکتهایی که قادر به تشخیص سهم بازار و رشد فروش هستند و وضعیت سود آوری بازارشان را بهبود می بخشند ، می توانند به عملکرد بالاتری دست یابند  (حاجی پور،1391،ص66)  . عملکرد شرکت پدیده ای مرکزی در مطالعات کسب وکار است . با این حال ، آن را نیز پدیده ای پیچیده و چند بعدی می دانند . عملکرد را می توان به عنوان مشخص کننده توانایی شرکت برای ایجاد نتایج قابل قبول و اقدامات دانست ( قراخانی ، 1391، ص 37 ) . در این تحقیق عملکرد از 2 بعد مالی و بازار مورد بررسی قرار داده شده است . عملکرد بازار بر دو شاخص حفظ مشتری و جذب مشتری جدید تمرکز دارد و عملکرد مالی نیز بر سهم بازار و رشد فروش متمرکز می باشد . از جمله عوامل مرتبط با عملکرد شرکت الگوهای کسب و کار است که در پژوهش حاضر از دو بعد الگوی کسب و کار نوآوری محور و الگوی کسب و کار کارایی محور به مطالعه آن می پردازد  (برتل[8] ، 2012،ص87) .

    از نظر آمیت و زات[9] (2001) مدل کسب وکار ، طراحی محتوای معامله و ساختار  شرکت را نشان می دهد ، تا به ایجاد ارزش از طریق بهره برداری از فرصت های کسب و کار جدید برسد . مدل همیشه از واقعیت ساده سازی می کند و این به درک اصول کسب وکار  یا برنامه ریزی کردن نحوه دیدگاه کسب و کار آینده کمک می کند (برتل ، 2012،ص87) . هزینه معامله ، زیر بنای اصلی موضوع طرح الگوی کسب و کار کارایی محور را تشکیل می دهد . شرکتها با طرح الگوی کسب و کار کارایی محور قصد افزایش کارایی معامله در بین شرکای تجاری خود از طریق کاهش هزینه معامله را دارند . شرکت با اجرای الگوی کسب و کار کارایی محور سعی در کاهش هزینه های عملیاتی خود در جهت بهبود عملکرد شرکت دارد (برتل ، 2012،ص88) . همچنین به کارگیری طرح الگوی کسب و کار نوآوری محور ، طرفین معامله را به روشهای جدید متصل می کند و یا طرفین معامله با روش های جدید و نوآور آشنا می شوند . در انجام این روش شرکت ها انواع جدیدی از معاملات را طراحی می کنند که به نوبه ی خود به نوآوری در مدل کسب و کار می انجامد. طرح الگوی کسب و کار نوآوری محور از طریق معرفی روشهای جدید به منظور هدایت معاملات اقتصادی ارزشمند می باشد  (برتل ،2012،ص88 ) .

    تحقیق حاضر با بهره گیری از مطالعات برتل (2012) به بررسی رابطه  بین الگوی کسب وکار کارآیی محور والگوی کسب وکار نوآوری محور بر عملکرد شرکت می پردازد  . براساس آنچه که مورد مطالعه قرارگرفت می توان چنین بیان نمود که هر دو بعد الگوی کسب وکارکارآیی محور والگوی کسب وکارنوآوری محور می توانند بر عملکرد شرکتها تاثیر داشته باشند که این تاثیرات درقالب2 فرضیه مورد بررسی و آزمون قرارخواهد گرفت.  با در نظر گرفتن این مطالب ، میتوان مدل مفهومی تحقیق را بصورتی که درشکل ارائه شده است ، تبیین نمود  .متغیرمستقل دراین پژوهش ، الگوی کسب وکار کارآیی محور و الگوی کسب وکار نوآوری است  و متغیروابسته نیز عملکرد شرکت است . همچنین در این مطالعه متغیر سن ، اندازه شرکت و نوع صنعت بعنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شده است .

    این مطالعه بمنظور بررسی نقش الگوی کسب وکار در عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان انجام می شود ، برای سنجش عملکرد دو بعد عملکرد مالی و عملکرد بازار و همچنین الگوی کسب وکار نیز از دو بعد الگوی کسب وکار کارآیی محور و الگوی کسب وکار نوآور سازمان مورد استفاده قرار می گیرد .

    سوال اصلی تحقیق آیا بین الگوهای کسب و کار با عملکرد شرکتهای فعال شهرک های صنعتی استان گیلان رابطه ای وجود دارد ؟

     

    متغیرهای کنترل

    نوع صنعت

    سن شرکت

    اندازه شرکت

     

     

                                                                        

     

     

    مدل الگوی کسب وکار کارآیی محور

    عملکرد شرکت

    مدل الگوی کسب وکار

     نوآ وری محور

     

     

     

     

     

     

    شکل شماره( 1-1) مدل تحقیق(ماخذ برتل 2012)

     

     

     

     

     

    < >) اهمیت وضرورت تحقیقهالیکیاس[10] (2012 ) معتقد است که هدف تمام شرکتها دستیابی به بهترین نوع عملکرد است و شرکتهای تولیدی نیز از این امر مستثنی نیستند . اهمیت تحقیق در این نکته نهفته است که شناخت درست الگوی کسب وکار می تواند موجب ارتقاء عملکرد شرکت و بهبود وضعیت در ارائه خدمات و کالاها به مشتریان و رقبا را به همراه داشته است (جمشیدی نژاد، 1392،ص 5) . با توجه به اینکه الگوی کسب وکار شرکتها یکی از ابزارهای مهم و موثر  برای دستیابی به اهداف عملکردی است ، سعی بر بررسی عملکرد شرکتهای صنایع فلزی و غذایی فعال شهرک های صنعتی استان گیلان از دید الگوی کسب وکار شرکت شده است.

    درون هر سازمانی دو دسته قابلیت وجود دارد یک دسته از قابلیتها بطور ذاتی در درون سازمان وجود دارند و دسته دیگر در شرایط پویای محیطی ایجاد می شوند. روابط بین این قابلیتها پیچیده بوده و ترکیب پیچیده ای در یک سازمان نوپا ایجاد می کند ، هدف این مطالعه رابطه بین الگوهای کسب و کار بر عملکرد شرکت هاست و بدلیل اینکه در جامعه آماری ارتباط بین الگوهای کسب و کار بر عملکرد شرکتها و ابعاد آن کمتر به بحث گذاشته شده است، انتظار می رود با انجام چنین تحقیقی نه تنها به بدنه ادبیات موجود در حد امکان افزوده شود ، بلکه به جامعه آماری کمک کنیم تا از طریق اجرای الگوهای کسب و کار در جریان فعالیت های خدماتی خود منجر به بهبود عملکرد شرکت ها شده و راهکارهایی را ارایه نماید .  طرح الگوی کسب و کار کارایی محور به فعالیتهای شرکت به منظور کاهش هزینه های معاملات از طریق الگوی کسب و کار اشاره دارد . الگوی کسب و کار کارایی محور با کاهش پیچیدگی ابهام و یا عدم تقارن اطلاعات در بین شرکاء الگوی کسب و کار و با کاهش هزینه های هماهنگی و ریسک های معاملاتی ارزش ایجاد می کند (برتل ،2012، ص88) . مدلهای کسب وکار مبتنی بر نوآوری ، اقدام به نوآوری در محتوا  (کالا ،خدمات و اطلاعات مبادله) ، ساختار (سازکار و شرکای مبادله و مسیرهای ارتباط) و شکل نظارتی مبادله ها (جریان و فرایندهای نظارت بر جریان اطلاعات ، منابع ، محصولها) می کنند . بنابراین می توان گفت که تأکید منبع خلق ارزش در این مدل بر ایجاد ارزش جدید است و رویکردآن نیز برون نگر است (برتل ، 2012،ص 90) .

     

     

    1-4) اهداف تحقیق

    اهداف این تحقیق عبارتند از :

    1-توصیف الگوی کسب وکار نوآور محور ،  الگوی کسب وکار کارآیی محور و عملکرد شرکت

    2-تعیین رابطه بین الگوی کسب وکار  نوآوری محور  و عملکرد شرکت های فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان

    3–تعیین رابطه بین الگوی کسب وکار کارآیی محور و عملکرد شرکت های فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان

     

    1-5)چارچوب نظری تحقیق

    چهارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار می شود . این چهارچوب شبکه ای است منطقی ، توصیفی و پرورده مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرایندهایی چون مصاحبه ، مشاهده و بررسی پیشینه تحقیق شناسایی شده اند ، چهارچوب نظری روابط میان متغیرها را  روشن می کند ، نظریه هایی را که مبنای این روابط هستند می پروراند و نیز ماهیت و جهت این روابط را توصیف می کند . هما ن گونه که بررسی پیشینه مبنای چهارچوب نظری را تشکیل می دهد یک چهار چوب نظری خوب نیزدر جای خود مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیه های آزمون پذیر را فراهم می آورد (سکاران،1390،ص 94) .

    مدل تحلیلی مورد استفاده در این پژوهش بر گرفته از تحقیقی است که توسط برتل و همکاران (2012) ارائه گردیده است . این مدل برای درک عوامل تاثیرگذار بر عملکرد طراحی شده و پژوهشگر این الگو را در شرکتهای فعال در صنایع غذایی و فلزی شهرک های صنعتی استان گیلان مورد آزمون قرار می دهد . این مدل شامل سه بعد است . بعد اول عوامل موثر بر عملکرد شرکت است که الگوی کسب وکار نوآوری محور و کارآیی محور را در بر می گیرد . الگوی کسب وکار از دیدگاه مدیریت در مورد آنچه مشتریان می خواهند اشاره دارد و اصطلاح نسبتاً جدیدی است که نه تنها به رضایت مشتریان توجه دارد به کاهش هزینه های عملیاتی نیز کمک می کند . بعد اول شامل نوآوری و کارآیی در مدل کسب و کار است . بعد دوم عملکرد است که از چگونگی استفاده از الگوی کسب وکار متاثر  می شود . این شامل رشد و فروش بیشتر ، افزایش در آمد یا بهبود در خدمات رسانی است . بعد سوم شامل متغیرهای تعدیلگر نوع صنعت، اندازه و سابقه شرکت  است . اندازه از نظر تعداد پرسنل در این تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد ، دیدگاه مبتنی بر مدل استدلال می کند که هنگامی که یک شرکت بزرگ می شود به دلیل استفاده بیشتر از منابع جهت سود بردن از فرصت ها می تواند اثرات متفاوت بر عملکرد داشته باشد . مقالات موضوعی درباره اثر سابقه شرکت بر عملکرد نشان می دهد که شرکت های جوان نسبت به شرکت های قدیمی سریعتر رشد می کنند ، لذا مدل برای سابقه نیز کنترل می شود و از آنجا که صنایع غذایی و فلزی در کشور تمایل به رشد و نوآوری دارند نوع صنعت نیز بعنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شده است ، بنابراین دراین تحقیق ابتدا رابطه بین الگوهای کسب وکار نوآوری محور و کارآیی محور بر عملکرد مورد بررسی قرار می گیرد ، و تاثیر متغیرهای کنترل را در این رابطه در نهایت به آزمون خواهد گذاشت .

     

    1-6) فرضیه های این تحقیق عبارتند از :

    با توجه به اینکه در تحقیق حاضر قصد برآن بود که رابطه بین الگوی کسب وکار نوآوری محور و کارایی محور بر عملکرد شرکت بررسی شود ، فرضیه های ذیل طراحی شدند .

     فرضیه1- بین الگوی کسب وکار کارآیی محور با عملکرد شرکت ارتباط معنی داری وجود دارد.

    فرضیه 2- بین الگوی کسب وکار  نوآوری محور بر عملکرد شرکت ارتباط معنی داری وجود دارد.

     

    1-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها

    تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها به شرح زیر است :

    متغیر وابسته-متغیر وابسته متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است.به عبارت دیگر آن یک متغیر اصلی است که در قالب یک مسئله برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد (خاکی ،1382،ص166) . در این تحقیق عملکرد شرکت متغیر وابسته است . که دارای دو مولفه عملکرد مالی و عملکرد بازار است .

    عملکرد سازمانی

    عملکرد سازمانی بعد خارجی اثر بخشی سازمانی را شامل می شود در حالی که اثر بخشی سازمانی علاوه برعوامل خارجی عوامل داخلی را نیز در بر می گیرد . عملکرد : این اعتقاد وجود دارد که عملکرد تنها در یک فضای تصمیم گیری معنی پیدا می کند ، یعنی تصمیم گیرندگان داخلی و خارجی شرکت باید در مورد عملکرد به توافق برسند . موفقیت استراتژی های شرکت در عملکرد آن شرکت منعکس می گردد . عملکرد شرکت ، میزان موفقیت یک شرکت در خلق ارزش برای قسمتهای مختلف بازار است . در نهایت عملکرد شرکت بر اساس دستیابی به اهداف کسب وکار از طریق واحدهای مختلف شرکت تعیین می شود  . دوینی و همکاران عملکرد سازمانی را بعنوان معیار درونی اثر بخشی یک سازمان تعریف می کنند که سه حوزه کلی را دربر می گیرد (سایمونز ، 1385 ،ص 249) :

    1-عملکردبازار :مشتمل برمؤلفه های:  حفظ مشتری ، جذب مشتری جدید

    2-عملکردمالی: مشتمل برمؤلفه های : نرخ بازگشت دارایی ، سهم بازار ، رشدفروش

    3-بازده سهام:مشتمل بر مؤلفه های : بازده کل صاحبان سهام ، ارزش افزوده اقتصادی.

    تعریف عملیاتی عملکرد

    عملکرد سازمانی یک سازه کلی ست که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد. یک تعریف از عملکرد توسط رهنورد (1387) ارائه شده است : فرایند تبیین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذشته. مطابق این تعریف ، عملکرد به دو جزء تقسیم می شود:  1) کارایی که توصیف کننده ی چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولید خدمات یا محصولات است ، یعنی رابطه بین ترکیب واقعی و مطلوب درون دادها برای تولید برون دادهای معین ؛ و  2) اثربخشی که توصیف کننده ی درجه ی نیل به اهداف سازمانی است . این اهداف معمولاً در قالب مناسبت  (درجه ی انطباق برون دادها با نیازهای مشتریان ) ، دردسترس بودن (جنبه هایی نظیر فراوانی ، ارائه درمیان گروههای اولویت دار، و فاصله ی فیزیکی ) ، و کیفیت (درجه ی تحقق استاندارد های مورد نیاز ) تبیین می شوند . مولین (2002) سنجش عملکرد را ارزشیابی چگونگی مدیریت سازمان ها و ارزش آفرینی برای مشتریان و دیگر ذینفعان تعریف می کند(رهنورد ، 1387، ص79 ). در این تحقیق عملکرد شرکت دارای دو عامل مالی و بازار است. جهت سنجش این متغیر در پرسشنامه 6سوال تبیین شده و از طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است.

    متغیر مستقل- متغیر مستقل بگونه ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تاثیر می گذارد . یعنی وقتی متغیر مستقل وجود داشته باشد متغیر وابسته نیز وجود دارد و هر مقدار افزایش در متغیر مستقل روی دهد ، در متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد . به بیان دیگر ،  دلیل تغییر در متغیر وابسته را باید در متغیر مستقل جستجو کرد . (سکاران، 1390،ص85) متغیر مستقل در این تحقیق الگوی کسب وکار نوآوری محور و کارایی محور می باشد .

     

    مدل کسب و کار

    مدل کسب و کار عبارت از کلیاتی در مورد انتخاب مشتریان ، انجام وظایف و برون سپاری ، ترکیب منابع ، ایجاد سهم بازار ، رضایت مشتریان و تولید سود است . در تعریفی دیگر مدل کسب وکار در ایجاد ارزش   است که پشت سر فرآیندهای واقعی شرکت قرار می گیرد .  فابر و همکارانش مدل کسب وکار را شبکه ای از شرکتها که هدف آنان ایجاد ارزش از طریق استقرار فرصتهای فناوری است می داند که به دلیل تفاوت آنها در موارد فنی ، کاربر ، سازمان و نیازمندیهای مالی باید با یکدیگر تطبیق و موازنه پیداکنند (استروالدر ، 2004 ، ص12 )

    تعریف عملیاتی مدل کسب و کار

    مدل کسب وکار ابزاری مفهومی است که مجموعه های از اجزاء و روابط بین آنها تشکیل شده و منطق درآمدزایی شرکت را بیان می کند . همچنین توصیفی از ارزش ارائه شده سازمان به مشتریان مورد نظر، معماری سازمان و شرکای آن برای خلق ، بازار یابی و انتقال این ارزش و سرمایۀ مربوط برای ایجاد جریانهای درآمدی سودمند و پایداراست ( شاملو ، 1387 ، ص33 ) .

    کارایی

    ساده‌ترین و در عین حال کلی‌ترین تعریف از کارایی را پیتر دراکر ارائه کرده است از دیدگاه دراکر کارایی انجام کارها بطور شایسته و مناسب می‌باشد. از نظر کاتز و کان کارایی نسبت ستاده‌های تولید شده به داده‌های لازم برای تولید این ستاده‌ها می‌باشد .  این دو بین کارایی بالقوه و بالفعل تفاوت قائل می‌شوند . کارایی بالقوه مبین این است که یک سازمان چقدر می‌تواند تولید کند ، اگر به صورت بهینه عمل کند. در حالی که بالفعل نسبت واقعی سطح ستاده به سطح واقعی داده‌هاست . کارایی بالفعل معمولاً بالقوه کوچکتر است .  ریچارد دفت [11]کارایی را میزان منابعی که برای تولید یک واحد محصول مصرف می‌شود می‌داند که می‌توان آنها را بر حسب نسبت مصرف به محصول محاسبه کرد . در ساده‌ترین حالت تنها یک ورودی و یک خروجی داریم که کارایی نسبت ورودی به خروجی می‌باشد (ابطحی ، 1375 ،ص 21) . الگوی کسب و کار کارایی محور با ایجاد فضایی مناسب برای انجام معامله با مشتریان و شرکا و همچنین با کاهش دادن هزینه عملیاتی و تسهیل در تصمیم گیری شرکا منجر به بهبود عملکرد شرکت می شود (برتل ،2012،ص91) . در این تحقیق الگوی کسب وکار کارآیی محور با استفاده از پرسشنامه دارای پرسش های بسته دارای طیف لیکرت پنج تایی و با استفاده از نظر مدیران درباره مولفه کارآیی در الگوی کسب وکار شرکت را اندازه گیری می نماید.

     

    نوآوری

    نوآوری بدین ترتیب تعریف می شود"پذیرش یک ابزار ، سیستم ، سیاست ، برنامه ، فرایند ، محصول یا خدمت جدید که می تواند در داخل سازمان ایجاد شود ویا از بیرون خریداری شود و برای سازمان ، جدید باشد"این تعریف از نوآوری بسیار جامع است و همه انواع آن را در بر می گیرد . نوآوری از طریق افزایش انعطاف پذیری سازمان ، تمایل آن برای تغییر و معرفی محصولات و خدمات جدید بطور مثبت بر موفقیت بلند مدت شرکتها تاثیر می گذارد . محمود و هینسون[12] (2012)  نوآوری ها را به سه دسته کلی نوآوری در محصول ، نوآوری در فرایند و نوآوری در مدیریت تقسیم بندی کرده و بر این اساس نوآوری سازمان ها را سنجیده است: (حسینی، 1391،ص 109)

    1-نوآوری در محصول : شامل شاخص های مناسب بودن تعداد محصولات و خدمات جدید معرفی شده به بازار نسبت به رقبا ، توانمندی پیشتازی شرکت در معرفی محصولات و خدمات جدید به بازار و تلاش مناسب شرکت در زمینه نوآوری از لحاظ میزان ساعت/فرد،  تیم ها و آموزش است .

    2-نوآوری در فرایند: شامل مناسب بودن تعداد تغییرات فرایندی معرفی شده شرکت نسبت به رقبا ، توانمندی پیشتازی شرکت در معرفی فرآیندهای جدید به بازار و واکنش سریع شرکت نسبت به معرفی فرآیندهای جدید رقبا .

    3-نوآوری در مدیریت: شامل جدید بودن سیستم های مدیریتی شرکت نسبت به رقبا ، تلاش شرکت در یافتن سیستم های مدیریتی جدید و توانمندی پیشتازی شرکت در معرفی سیستم های مدیریتی جدید به بازار است .

    الگوی کسب و کار نوآوری محور با ایجاد فرصتهای شغلی جدید ،الگوی جدید تولیدات باعث بالا بردن عملکرد شرکت می شود (برتل ،2012، ص91) . در این تحقیق الگوی کسب وکار نوآور با استفاده از پرسشنامه دارای پرسش های بسته دارای طیف لیکرت پنج تایی و با استفاده از نظر مدیران درباره مولفه نوآوری در الگوی کسب وکار شرکت را اندازه گیری می نماید .

    متغیر کنترل

    در برخی از تحقیقات  متغیرهایی یافت می‌شود که تاثیر آنها ، درتعیین رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته ، باید خنثی و یا ثابت نگاه داشته شود . این متغیرها که تاثیرانها باید خنثی ویا حذف شود متغیرهای کنترل نامیده می‌شوند . به عبارت دیگر، متغیرهای کنترل به عواملی گفته می‌شوند که تاثیر آنها بر متغیر وابسته توسط پژوهشگرخنثی و یا حذف می‌شود . درشرایطی که تاثیر متغیر کنترل خنثی و یا حذف می‌شود ، تاثیر متغیر تعدیل کننده مورد مطالعه قرار می‌گیرد . در مجموع این طور می‌توان نتیجه‌گیری نمود که متغیرهای مزاحم را گاهی اوقات متغیر کنترل نیز می‌گویند و فرق این‌گونه متغیرها با متغیر تعدیل‌کننده ، این است که محقق، اثر متغیر تعدیل‌کننده را اندازه‌گیری می‌کند ، ولی اثر متغیر کنترل را از میان می‌برد . چون در یک تحقیق، اثر تمام متغیرها را بر یکدیگر نمی‌توان به طور همزمان مورد مطالعه قرار داد ، بنابراین، محقق، اثر برخی از متغیرها را کنترل نموده، آنها را خنثی می‌کند . این نوع متغیرها، متغیر کنترل نامیده می‌شوند . در این تحقیق سه متغیر نوع صنعت-سابقه شرکت-اندازه شرکت بعنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شده است .صنایع غذایی و فلزی به دلیل اینکه گرایش به نوآوری و رشد دارند و همچنین متغیر وابسته عملکرد را با تمرکز بر سه سال آخر فعالیت و تعداد پرسنل در سه گروه مورد بررسی قرار گرفته است .

     

    1-8) قلمرو تحقیق

    گستره این تحقیق در سه قلمرو موضوعی ، زمانی ومکانی قرار دارد که عبارتند از:

    قلمرو موضوعی- پژوهش حاضر در حوزه مطالعات تئوری سازمان و مدیریت می باشد .

    قلمرو زمانی- قلمرو زمانی این تحقیق برای اندازه گیری متغیر عملکرد ، متغیر الگوی کسب وکار نوآوری محور و الگوی کسب و کار کارایی محور 4 ماه اول سال 93 می باشد.

    قلمرو مکانی- قلمرو مکانی این تحقیق شرکتهای فعال صنایع غذایی و فلزی در شهرکهای صنعتی استان گیلان می باشد .

     

    [1] Performance

    [2] Ho

    [3] Firm Performance

    [4] Novelty-centered Business Model Design

     

    [5]  Efficiency-centered Business Model Design

     

    [6] Rolstads

    [7] Homburg

    [8] MALTE   BRETTEL

    [9]  Amit &zatt

    [10] Halikias

    [11] Daft

    [12] Mahmoud and Hinson

    Abstract:

    Research of management focuses on the importance of the role models from business on improving organizational performance. In recent years, we have been more  competitive business in the various industries. According to researchers in the fields of business, achieving a competitive position for the company, only with the help of a proper business model possible.

    A successful business model represents a better way than the options available that can offer greater value to a distinct group of customers and returned greater benefits to the company. Since very little theoretical and empirical has been studied on the factors affecting the performance of companies in the manufacturing sector, In this study, the relationship between performance-based, innovation-driven and corporate performance of business models have been investigated in the food industry and metal in the active companies. The data through questionnaires from 151 companies in the food industry and metal have been collected industrial estates in Gilan province. The research methodology employed in this study is the Pearson correlation coefficient.

    Keywords : Performance - Novelty-centered Business Model Design- Efficiency-centered Business Model Design

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    چکیده ...........................................................................................................................................................1

    فصل اول : کلیات تحقیق ..............................................................................................................................2

    1-1)مقدمه.................................................................................................................................................... 2

    1-2 )بیان مسئله .......................................................................................................................................... 3

    1-3 )اهمیت و ضرورت تحقیق..................................................................................................................  7

     1-4 )اهداف تحقیق.................................................................................................................................... 8

    1-5 )چهارچوب نظری تحقیق..................................................................................................................... 8

    1-6 ) فرضیه های تحقیق............................................................................................................................. 9

    1-7 )تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق ................................................................................... 9

    1-8 )قلمرو تحقیق..................................................................................................................................... 14

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق................................................................................................................... 15

    2-1 )مقدمه................................................................................................................................................ 15

    2-2  ) تعریف عملکرد سازمانی................................................................................................................ 16

    2-2-1 ) سیر تاریخی مطالعه تفکر مبتنی بر عملکرد................................................................................. 17

    2-2-2 ) ابعاد عملکرد سازمانی .................................................................................................................18

    2-2-3) عوامل موثر بر عملکرد سازمانی................................................................................................... 20

    2-2-4) اهمیت عملکرد سازمانی ..............................................................................................................21

    2-2-5 )ارزیابی عملکرد و مدلهای سنجش آن ........................................................................................ 22

    2-3) تعریف مدل کسب وکار................................................................................................................... 28

    2-3-1) ابعاد مدل کسب و کار...................................................................................................................29

    2-3-2) چهارچوبهای توصیف  مدل کسب وکار...................................................................................... 31

    2-3-3 )الگوهای طراحی کسب وکار........................................................................................................ 34

    2-3-4 )نوآوری در مدل کسب وکار......................................................................................................... 40

    2-3-5 )الگوهای کسب وکار کارایی محور............................................................................................... 47

    2- 4 )پیشینه تحقیق................................................................................................................................... 48

    فصل سوم : روش اجرای تحقیق............................................................................................................... 52

    3-1 )مقدمه................................................................................................................................................ 52

    3-2 )فرایند اجرای تحقیق......................................................................................................................... 52

    3-3 )روش تحقیق..................................................................................................................................... 52

    3-4 )نمونه و جامعه آماری ...................................................................................................................... 53

    3-5 )روش ها و ابزار جمع آوری داده ها................................................................................................. 54

    3-6 )روایی و پایایی ابزار اندازه گیری ..................................................................................................... 55

    3-7 )روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها ................. ........................................................................ 57

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها ........................................................................................................58

    4-1 )مقدمه ................................................................................................................................................58

    4-2 ) توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ....................................................................59

    4-3 ) توصیف متغیرهای تحقیق.................................................................................................................60

    4-4 )آزمون فرضیه ها.................................................................................................................................62

    فصل پنجم : نتایج تحقیق و پیشنهادات........................................................................................................69

    5-1 )مقدمه.................................................................................................................................................69

    5-2 ) نتایج آمار توصیفی............................................................................................................................70

    5-3 ) نتایج آمار استنباطی...........................................................................................................................73

    5-4 ) پیشنهادات بر اساس یافته ها و فرضیه های تحقیق...........................................................................74

    5-5) محدودیت های تحقیق.......................................................................................................................75

    5-6 )پیشنهادات برای تحقیقات آتی...........................................................................................................75

    منابع فارسی................................................................................................................................................76

    منابع انگلیسی...............................................................................................................................................80

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    جدول( 2-1 ) ابعاد کسب و کار ................................................................................................................30

    جدول (2-2) نه سنگ بنای مدل کسب وکار..............................................................................................33

    جدول (2-3) الگوهای طراحی مدل کسب و کار صاحبنظران مختلف.......................................................39

    جدول( 2-4)میزان وابستگی هر یک از مدلها به نظریه های مدیریت راهبردی .........................................42

    جدول (2-5) مدل مفهومی کسب و کار.....................................................................................................43

    جدول (3-1)توزیع پرسشنامه بر اساس مولفه های بکار گرفته شده ..........................................................55

    جدول(3-2) ضریب آلفای کرونباخ و منابع پرسشنامه................................................................................57

    جدول (4-1)توصیف زمینه فعالیت شرکتها.................................................................................................59

    جدول (4-2)توصیف متغیر سابقه شرکت ..................................................................................................59

    جدول (4-3) توصیف متغیر تعداد پرسنل...................................................................................................60

    جدول (4-4)توصیف متغیر عملکرد ..........................................................................................................60

    جدول (4-5) توصیف متغیر نوآوری...........................................................................................................61

    جدول (4-6)توصیف متغیر کارایی..............................................................................................................61

    جدول (4-7)ضریب همبستگی بین کارایی و عملکرد................................................................................62

    جدول (4-8)ضریب همبستگی بین نوآوری و عملکرد .............................................................................63

    جدول (4-9)آزمون رگرسیون متغیره های مستقل بر عملکرد ....................................................................64

    جدول (4-10) آزمون رگرسیون بین نوآوری و عملکرد با توجه به سابقه شرکت ....................................65

    جدول (4-11) آزمون رگرسیون بین کارایی و عملکرد با توجه به سابقه شرکت ......................................66

    جدول (4-12)آزمون رگرسیون بین نوآوری و عملکرد با توجه به تعداد پرسنل........................................67

    جدول (4-13) آزمون رگرسیون بین کارایی و عملکرد با توجه به تعداد پرسنل.........................................67

    جدول (4-14)آزمون تی تست متغیرهای تحقیق با توجه به زمینه فعالیت .................................................68

    جدول (5-1) توصیف مولفه های عملکرد شرکت ....................................................................................70

    جدول( 5-2) توصیف مولفه های الگوی کسب و کار نوآوری محور.........................................................71

    جدول( 5-3) توصیف مولفه های الگوی کسب و کار کارایی محور..........................................................72

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست اشکال و نمودارها

    شکل (1-1) مدل تحقیق ..............................................................................................................................6

    نمودار(4-1) میله ای زمینه فعالیت شرکت ها.............................................................................................96

    نمودار (4-2) هیستوگرام متغیر سابقه شرکت..............................................................................................96

    نمودار(4-3)هیستوگرام متغیر تعداد پرسنل.................................................................................................97

    نمودار (4-4) هیستوگرام عملکرد ..............................................................................................................97

    نمودار (4-5)هیستوگرام متغیر نوآوری ......................................................................................................98

    نمودار (4-6)هیستوگرام متغیر کارایی.........................................................................................................98

    منبع:

    منابع فارسی

    1-آرمسترانگ مایکل ، 1381، مدیریت منابع انسانی ،ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران : انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ،چاپ اول

     

    2-آقاجانی حسنعلی، جعفری سیده نفیسه ،1392، رابطه بین یادگیری سازمانی و عملکرد شرکتهای دانش بنیان : نقش واسطه ای نوآوری سازمانی ،دومین کنفرانس ملی حسابداری مدیریت مالی و سرمایه گذاری

     

    3-اعرابی محمد، مصطفوی امیر، 1390، الگوی یکپارچه راهبردهای تولید بازاریابی و کسب وکار و تاثیر آن بر عملکرد سازمان،فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت بهبود وتحول ،شماره 64،صص116-89

    4-اکبری مینا، کارنما اسدا... ، ملاحسینی علی ،سال ، بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و عملکرد سازمانی ،مجله توسعه سازمانی پلیس ، شماره 45 ،صص 86-63

     

    5-اخوان پیمان، یزدی مقدم جعفر ، 1392، بررسی توأم نقش اصول اخلاقی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی ،فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری ،شماره 2، صص 37-21

    6-پویا علیرضا ، 1391، سیستم های تولیدی در ایران و عملکرد کسب وکار آنها ، مدیریت تولید و عملیات ، شماره 1،صص 100-79

    7-جهانخانی علی ،سجادی اصغر ، 1374، کاربرد مفهوم ارزش افزوده اقتصادی در تصمیمات مالی ،فصلنامه تحقیقات مالی ، شماره 6،صص86-68

     

    8-جعفر پور محمود، 1391،تبیین و ارزیابی مدل رابطۀ داراییهای ناملموس و عملکرد تجاری سازمانهای بازرگانی ، فصلنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، شماره 7،صص53-20

     

    9-حاجی پور  بهمن، 1391،تبیین استراتژی محصول-بازار وقابلیت بازاریابی شرکتها بر عملکرد بازار،فصلنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، شماره 7،صص87-54

    10-حساس یگانه یحیی،رئیسی زهره، 1388، رابطه بین کیفیت حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،فصلنامه علوم مدیریت ایران،شماره 13

    11-حسینی محمود،سالار جمشید، 1390، بررسی بازار مداری ونوآوری بر عملکرد شرکتهای غذائی بورس،فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 3،صص 120-107

    12-دلوی محمد رضا،کدخدائی مژگان، 1391،بررسی رابطه بین به کارگیری متریک بازاریابی از منظر نوآوری ومیزان تحقق هدف مدیریت ارتباط با مشتری بر اساس مدل گارتنر در بانک سپه اصفهان،مجله مدیریت بازرگانی، شماره 17،صص113-97

    13- دفت، ریچارد ال؛ 1388، تئوری سازمان و طراحی ساختار، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، جلد دوم، ص106.

    14-رحیمی غفور، 1385، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان،  مجله تدبیر، شماره 173،صص41-25

    15-رهنورد فرج اله ، 1387،عوامل موثر بر ارتقای عملکرد سازمان های بخش دولتی ایران ،پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت ، شماره 4 ، صص100-77

     

    16-زعفریان رضا،نیرومند پوراندخت ، رنجبر محبوبه ، 1390،  الگوهای طراحی مدل کسب وکار ،مجله کار وجامعه ، شماره 135

    17-سکاران اوما،1390، روش های تحقیق در مدیریت ، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی ، چاپ هشتم ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری ، تهران

    18-شاملو اصغر، 1388 ،طراحی مدل کسب وکار شرکتهای ICT: مطالعه موردی شرکت مخابرات ایران ،فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین ، شماره 15 و 16 ، صص51-25

     

    19-شیخ زاده رجبعلی ، سال1388،  الگوی مفهومی مدیریت عملکرد در سازمانهای مأموریت محور ، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، شماره 2 ، صص83-57

     

    20-صبور محمد حسین ،قطبی سپیده ،رجایی سحر ،خلیلی حسن ، 1392، تاثیر ترکیب دانش بر نوآوری مدل کسب و کار ،ششمین کنفرانس مدیریت دانش

    21-صفرزاده حسین ،قریشی معصومه ، 1390، نقش بکارگیری سیستم مدیریت فرایند کسب وکار در بهبود عملکرد سازمانها ، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، شماره 26،صص53-47

    22-طبرسا غلامعلی ، غفوری داوود ، 1387 ،  بررسی و تجزیه و تحلیل میزان اثر بخشی نظام ارزیابی ، فصلنامه مدرس علوم انسانی ، شماره 4 ، صص 225-119

     

    23-طغرائی محمد تقی، رضوانی مهران، 1390،نگاشت مفهومی سرمایه اجتماعی در فعالیت های بازاریابی کارآفرینانه در شرکتهای کوچک، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 3,صص106-84

     

    24-علامه سید محسن ، زارع سید محسن ، 1387 ، بررسی رابطه مدیریت دانش ،نوآوری و عملکرد سازمانی، مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی ومهندسی و مدیریت نوآوری ایران  ، صص 18-12

     

    25-عمادزاده مرتضی ، درخشان محمدرضا ، نوربخش مازیار ، 1391، استراتژی سازمان های آینده : نوآوری در مدل کسب وکار، سومین کنفرانس مدیریت اجرائی

     

    26-علی اکبری رسا صدیقه ،عدالت حقی میر محمود ، سال  ، بررسی فناوریهای نوآوری بر عملکرد مالی شرکت ها ،دومین اجلاس مدیران تحقیق ،توسعه و فناوری

     

    27- کریمی، تورج ، 1385،  مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی، مجله تدبیر، شماره 171

     

    28-کفاش پور آذر ،نجفی مهدی، 1388،تاثیر تحقیقات بازاریابی بر عملکرد از طریق فرهنگ بازارگرایی در آژانس های مسافرتی شهرستان مشهد، پژوهش نامه مدیریت تحول ،شماره 2،صص131-111

    29-سید نقوی میر علی ، سپندارند صادق ، رامین مهر حمید ، 1391، بررسی اثرات سرمایه های فکری بر عملکرد سازمانی با تاکید بر نقش میانجی قابلیت یادگیری در شعب بانک صادرات استان تهران ، مجله مدیریت بازرگانی ، شماره 12،صص70-53

    30-منطقی منوچهر ، ثاقبی فاطمه ، 1392 ، مدل های کسب وکار : مبانی ،ارزیابی و نوآوری ، رشد فناوری مجله تخصصی پارک ها و مراکز رشد ، شماره 35، صص51-39

    31-ملکی محمد رضا،نصیری پور امیر اشکان ، حجازی علی و کاخانی محمد جمیل ،1388،مطالعه تطبیقی سنجش عملکرد سازمانی در ایران و کشورهای توسعه یافته ، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی سبزوار ،دوره شانزدهم، شماره 1، صص49-43

    32-مومنی منصور ،خدایی سمیه ، بشیری مجتبی ، 1388 ، ارزیابی عملکرد سازمان تامین اجتماعی با استفاده از مدل BSC و FDEA،  نشریه مدیریت صنعتی ، صص152-137

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

    1-Amit ,R. ,& Zott, C.(2001).Value creation in e-business. Strategic Management Journal ,22(6/7) ,493-520

     

    2-Carmen ,camarero and Jose,Garrido maria , "The role of technological and organizational innovation in the relation between market orientation and performance in cultural igeriational" , European Journal of innovation Management,(2008) ,vol 11 ,No 3

     

    3-Jimenez ,Daniel and Valle ,Raguel sanz ,Hernandez-Espallardo ,Miguel"Fostering innovation the role of market orientation and organizational learning", European Journal of innovation Management,(2008) ,vol 11 ,No 3  

     

    3-Low david R. Chapman Ross L. Sloan Terry R, "Inter relationships between innovation and market orientionin SMEs, "Management Research ,(2007)vol 30

                                                                                             

    4-Malte Brettel, Steffen Strese *, Tessa C. Flatten, "Improving the performance of business models with relationship marketing efforts – An entrepreneurial- perspective", journal homepage, (2012) 30, 85– 98

     

    5-Nwokah ,N Gladson, " strategic market orientation and business performance the stady of food and bererages organizations in igeria ",European Journal of marketing ,(2008) ,vol 42,No 3/4

     

    14- Neely, A.D., Gregory, M., Platts, K.W. (1995), "Performance Measurement system Design: a literature Review and Research Agenda", International Journal of Operations & Production Management, Vol.15 , No.4, pp 80-116


    15-Ghalayini, A.M., Noble, J.S. and Crowe, T.J. (1997), "An Integrated Dynamic performance Measurement system for Improving Manufacturing competitiveness", International Journal of Production Economics, Vol.48,pp.207-25


    16-Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1992), "The Balanced scorecard: Measures that Drive performance", Harvard Business Review, January-February, pp.71-9

    17- Martz, W.A; Evaluating organizational effectiveness. Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy,  Western Michigan University, 2008, p33.

    18- Henri, J.F; Performance Measurement and Organizational Effectiveness: Bridging the Gap. Managerial Finance Journal, 2004, Vol30, p98.

     

     

    6.Homburg ,C. ,& Pflesser ,C. (2000). A multiple-layer model of market –oriented organizational culture : Measurement issues and performance outcomes .Journal of Marketing Research  ,37(4) ,449-462

    7.Osterwalder, A. , & Pigneur, Y.(2009) . Business model generation. Self Published

     

    8.Osterwalder, A.(2004) The  Business model  Ontology –A Proposition in a design science approach .These, University of  Lausanne  , Switzerland

    8.Teece ,D . J. (2010). Business models , business strategy and innovation . Long Range Planning ,43(2-3) , 172-194

     

    9. Zott , C. , & Amit , R.(2008) . The fit between product market strategy and business model : Implication for firm performance. Strategic Management Journal , 29(1) ,1-26

     

    10. Fife, E . & Pereira  , F .(2006). The Convergencein Fixed –Whreless Application : Requirements  for Successful  New Business Models . FITCE 45 th Congress

    11.Lee , S. F. ,Lo ,K.K. , Leung ,R.F.and Sai on Ko ,A.(2000).Strategy formulation framework  for  vocational  education : Integrating  SWOT  Analysis, Balanced  Scorecard , QFD  Methodology  and  MBMQA  educational  criteria   , Managerial  Auditing  Journal , Vol 15  , No 8  , PP 407-423

    12.Evans P. , W.T(2000).Blown  to Bits –How  the  New  Economies of  Information  Transforms  Strategy  . ,Harvard  Business  School  Press


موضوع پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, نمونه پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, جستجوی پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, فایل Word پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, دانلود پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, فایل PDF پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین الگو های کسب وکار با عملکرد شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)گرایش: صنعتی و سازمانی تأثیر فضای روانشناختی حاکم بر سازمان و خود ارزشیابی های محوری بر اشتیاق شغلی کارکنان شرکت گار میانکوه چکیده این پژوهش با هدفِ بررسی تأثیر فضای روانشناختی حاکم بر سازمان و خود ارزشیابی های محوری بر اشتیاق شغلی کارکنان شرکت گاز میانکوه به مرحله اجرا در آمد. به همین منظور از بین کارکنان شرکت گاز میانکوه ، تعداد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی (گرایش مالی) چکیده: با توجه به لزوم و اهمیت مطالعه کارایی بانک‌ها، جهت شناسایی واحد های ناکارا و برنامه ریزی برای بهبود عملکرد بانک‌ها، در پژوهش حاضر به اندازه گیری کارایی 20 شعبه از شعب بانک تجارت در شهر تهران و در دوره زمانی سال‌های 1389 و 1390 با استفاده از تحقیق روش تحلیل پوششی دادها و کارت امتیازی متوازن پرداخته ...

رشته مدیریت بازرگانی – گرایش سیاستگذاری رساله دکتری چکیده مطالعات انجام شده در مورد استراتژی­های مربوط به ارزیابی عملکرد، نشان می­دهد که الگوی جامع ارزیابی عملکرد برای سازمان­های نظارتی در ایران وجود ندارد. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی انواع استراتژی­های ارزیابی عملکرد برای سازمان­های نظارتی جمهوری اسلامی ایران است. در این تحقیق از روش تحقیق تلفیقی استفاده شد. بنابراین از روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی­های جمعیت­شناختی با بهره­وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی­های جمعیت­شناختی با بهره­وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداره آموزش ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته مدیریت دولتی گرایش: مدیریت منابع انسانی چکیده: تغییرات و تحولات محیطی ، برای ادامه حیات سازمان ها راهی بجز خلاقیت باقی نگذاشته است. لذا شناخت و بکارگیری صحیح خلاقیت تک تک اعضای سازمان بویژه کارکنان در تماس با مشتری که به نیازهای آنها بیشتر و بهتر واقف‌اند از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو، هدف اصلی تحقیق حاضر سنجش رابطه بین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A)) گرایش تشکیلات و روشها چکیده امروزه توسعه منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان یکی از ابزارهای موثر برای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از ظرفیتها و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی و به بیان بهتر حصول کارآیی واثر بخش سازمانی است. در شرایط کنونی، برتری رقابتی ، ایجاد ارزش و تضمین رشد بلندمدت به نحو فزاینده ای به ...

فصل اول:کلیات طرح مقدمه در عصر حاضر سازمان ها به صورت فزاینده ای با محیط های پویا و در حال تغییر مواجه اند، بنابراین به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند. به بیان دیگر با توجه به سرعت شتابنده تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و... در عصر حاضر، سازمان هایی موفق و کارآمد محسوب می شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مديريت صنعتي ( گرايش توليد) (مطالعه موردي دانشگاههاي استان هاي سمنان و گلستان)  تابستان 1391 چکيده: در سيستم اقتصادي جهان و رقابت روز افز

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد چکیده: همواره یکی از مسائل مهم و پراهمیت در شرکت های بیمه ایران ، بهبود و ارتقاء عملکرد و افزایش بهره وری در کارکنان و سازمان بوده است. یکی از راه هایی که می توان و بهره وری و اثربخشی شرکت های بیمه ایران را در این شرایط افزایش داد، تولید، تسهیم و انتقال دانش در بین کارکنان می باشد. توسعه و گسترش دانش در سازمان ایجاب می کند که به سرمایه ...

پایان نامه درجه کارشناسی ارشد (MA) دانشکده مدیریت و مدیریت کسب و کار روند: مدیریت مالی امروزه شرکتها با رقابت قویتری نسبت به گذشته مواجه اند و عملکرد مالی هدف اصلی هر نهادی است. پس هر سازمانی می خواهد با روشهای مختلف عملکرد مالی خود را افزایش دهد. استفاده کنندگان صورت های مالی باید از میزان سرمایه فکری شرکت آگاهی داشته باشند تا بتوانند آینده شرکت را پیش بینی و تصمیمات آگاهانه ای ...

ثبت سفارش