پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان

word 475 KB 30826 115
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کار شناسی ارشد

    رشته  : مدیریت بازرگانی  گرایش: بیمه

    چکیده:

         هدف اصلی این پژوهش سنجش رابطه بین ماهیت شغل (متغیر مستقل اصلی) و میزان خلاقیت (متغیر وابسته) کارکنان بیمه استان گیلان بود. سؤالات پژوهش با درنظر گرفتن خلاقیت و ابعاد ماهیت شغل (چالش های شغلی، ارزش کار، فرصت های شغلی، ابزار شغلی، خوداستقلالی، بازخورد) مطرح و مورد بررسی قرار گفت. روش پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی بوده و به منظور تعیین روابط بین متغیرها از پرسشنامه استاندارد بیکر و رندسیپ استفاده گردید. جامعه آماری مشتمل بر 150 نفر از کارکنان بیمه استان گیلان (بطور خاص مدیریت و کارکنان ادارات مرکزی شرکت بیمه ایران) است که در سال 1393، تعداد 108 نفر از آن ها بعنوان نمونه انتخاب شدند.

    نتایج حاصل از پژوهش فرضیه اصلی را مورد تأیید قرار داد؛ یعنی بین ماهیت شغل و میزان خلاقیت کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    نتایج حاصل از پژوهش درباره فرضیه های فرعی به این قرار است :

     که بین چالش های شغلی و میزان خلاقیت کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ، بین ارزش کار و میزان خلاقیت کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ، بین فرصت های شغلی و میزان خلاقیت کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ، بین ابزار شغلی و میزان خلاقیت کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ،  بین خود استقلالی و میزان خلاقیت کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد  و  بین بازخورد و میزان خلاقیت کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    کلید واژه ها: ماهیت شغل، خلاقیت، کارکنان بیمه استان گیلان

    مقدمه

         همه سازمان ها برای رشد و بقای خود نیازمند اندیشه های نو و بدیع می باشند. افکار و نظریات جدید خون تازه ای به کالبد سازمان تزریق کرده و آن را از فنا و نابودی می رهاند. حیات جهان بسیار متغیر و پرتلاطم امروز ما نیازمند نوآوری و خلاقیت می باشد. دراین عرصه، اهمیت نیروی انسانی به وضوح قابل مشاهده است. زیرا اگر این نیرو که در واقع منبع اصلی مولد انرژی در سازمان است با بی توجهی روبرو شده و یا سرکوب شود، سازمان هر روز ضعیف تر شده و چرخ های آن یکی پس از دیگری از حرکت بازخواهد ایستاد. بنابراین عامل کلیدی و آن چه که هم اکنون درجهان در کانون توجه سازمان و جوامع بشری قرار دارد، این منبع عظیم نیروی انسانی است و مهارت مدیران در شناسایی رفتار و شخصیت افراد و برخورد مناسب با آن، که همان مهارت انسانی و ارتباطی محسوب می شود، در ایجاد فضای مناسب ظهور خلاقیت و پرورش نیروی انسانی خلاق،  دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. ( شریعت، جلالی جواران، 1388، 42 )

            با توجه به اهمیت روز افزون نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه با ارزش سازمانی و لزوم کسب توانمندی های لازم برای بهتر انجام دادن شیوه های عملکرد در سازمان، لازم است که در جهت بروز استعداد های بالقوه  خود در سازمان شرایطی را فراهم کرد تا شیوه های تازه و بدیع بیافرینند و روش های کاراتر با بهره وری بیشتر ایجاد کنند. پایداری و تداوم فعالیت سازمان ها درگرو ایجاد مزیت رقابتی قرار گرفته است. برای دستیابی به این مزیت نسبی باید در مقایسه با رقبا بتوان محصولات وخدمات با کیفیت را با قیمت های قابل رقابت تولید و ارائه نمود و با خلاقیت و نوآوری به دامنه محصولات و خدمات افزود تا رضایتمندی مشتریان حاصل شود. بر پایه این فرض اساسی اعتقاد بر این است که خلاقیت زمانی تحقق خواهد یافت که سازمان ها از نیروی انسانی با دانش و با انگیزه و در یک کلام توانمند برخوردار باشند. ( ابطحی،1377) 

    دراین فصل پس از بیان مسئله تحقیق، اهمیت موضوع را مورد بررسی قرار داده و فرضیه های تحقیق را مطرح می نماییم. در چهارچوب نظری با معرفی متغیر های تحقیق و روابط بین آنها و با نگاهی گذرا بر پیشینه تحقیق سعی می کنیم مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیه های آزمون پذیر را فراهم و درنهایت متغیرهای مورد نظر را تعریف و قلمرو تحقیق را مشخص می نماییم.

     

     

    1-2- بیان مسئله:      

         اکنون شرایط محیطی کسب وکار به قدری پیچیده، پویا و نامطمئن گردیده است که دیگر نمی شود با روش های تفکر قبلی، مسائل و مشکلات امروز را حل کرد، همان طور که حل مسائل قبلی با روش های جدید کارساز نیست؛ لذا یک تغییر و تحول اساسی درنظام فکری لازم است. سازمان ها باید بدانند اگر مجبورند سازمانی خلاق داشته باشند باید فرهنگ ها، سیستم ها، ساختار، روش ها و سبک مدیریت و ... را طوری طراحی کنند که با ویژگی های افراد خلاق سازگار باشد. ( صمدآقایی،1383،12-10)

    با مروری بر وضعیت خلاقیت در سازمان های ایرانی می توان به پرسش های قابل تعمقی رسید. نخست اینکه آیا وجود خلاقیت در این سازمان ها حیاتی است؟ بعبارتی فقدان خلاقیت در این سازمان ها عملکرد موفق سازمان را به مخاطره خواهد انداخت؟ چه شرایطی باعث شده تا خلاقیت در سازمان های کشورمان نقشها و کارکردهای کلیدی خود را از دست بدهد؟

         حسینی (1380) معتقد است که با ایجاد نظام مشارکتی و تیمی به منزله یکی از راهکارهای مهم، می توان فضایی خلاق و پویا در سازمان به وجود آورد. ولی از آنجایی که جایگاه نظری کارهای تیمی در سازمان های ما نهادینه نشده است و از طرفی مشخصه مشترک بین اکثر سازمان های داخلی، نبود انگیزه کافی در بین پرسنل می باشد و در نهایت اینکه در این سازمان ها، پایین بودن کیفیت راه حل مسئله امری کاملا"طبیعی و پذیرفته شده است؛ لذا بین خلاقیت و سازمان ها یک رابطه علت و معلولی متقابل وجود دارد. بدین شکل که اولا"فقدان خلاقیت در این سازمان ها باعث شده است این سازمان ها  از تأثیرات خلاقیت بی بهره باشند. از طرفی به دلیل عدم وجود نقش های یاد شده (تأثیرات خلاقیت) در این سازمان ها، خلاقیت فاقد اهمیت و ضرورت لازم است. در یک بررسی موردی مشخص شد که هر چند مدیران بر لزوم و اهمیت خلاقیت واقفند اما در عمل معتقدند که خلاقیت در سازمان های ایرانی جایگاهی ندارد. به راستی چه عاملی باعث شده است که خلاقیت در پاره ای از سازمان ها منجر به سکون افراد خلاق شود؟ با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام گرفته می توان ریشه عدم وجود و سکون خلاقیت در سازمان های کشورمان را در ابعاد و موارد زیر جستجو کرد:

    غالب سازمان ها و مدیران به دنبال آن هستند که در محیطی باثبات و فاقد هرگونه تلاطم محیطی ادامه فعالیت دهند، اما شرایط نوین سازمانی و صنعتی چنین بستری را برای سازمان ها و مدیران فراهم نمی کند. در چنین شرایطی سازمان ها درجهت بهره گیری و سازگاری با تغییرات سریع فنی، اقتصادی، سیاسی و ... مفاهیمی مانند خلاقیت ، نوآوری و ... را به عمل درآورند. غالب سازمان های کشورمان به دلیل عدم تهدید جدی از سوی رقبای

     خارجی و حتی رقبای داخلی، سیستم های سازمانی خویش را به عنوان سیستم های بسته فرض کرده اند. جالب اینکه با داشتن چنین نگرشی ادامه حیات می دهند. دلیل دیگر برعدم وجود نیاز خلاقیت در سازمان های کشورمان، دولتی بودن غالب سازمان ها و شرکت ها می باشد. به عبارتی وجود حمایت های همه جانبه مالی، قانونی، مالیاتی، از این سازمان ها باعث فراهم آمدن حاشیه اطمینانی برای این سازمان ها شده است و آن ها را از چالش های واقعی دنیای سازمانی به دور نگه داشته است. همچنین بوروکراسی اداری یعنی گذراندن افراد از چند سطح سازمانی مختلف پیش از طرح ایده، به دلیل ساختار و فرهنگ خشک و غیرمنعطف حاکم بر سازمان ها عامل دیگری بر عدم وجود خلاقیت در سازمان های کشورمان می باشد. به نظر می رسد  فراهم کردن زمینه های مناسب به منظور مواجهه سازمان های داخلی با واقعیت های سازمانی امروز (رقابت، تغییر، ابهام) و نیز کاهش حمایت های افراطی مخرب و پرهزینه دولت و بوروکراسی اداری از این سازمان ها در تحریک نیاز به خلاقیت مؤثر باشد. در این شرایط می توان انتظار داشت که سازمان به وجود خلاقیت احساس نیاز داشته باشد و مدیریت سازمان با درک این نیاز به کمک به کارگیری منابع داخلی سازمان و نیز ایجاد انگیزه پرسنل، نظارت در فرایند جذب نیروی انسانی و برنامه های آموزشی، فراهم کردن فرصت کسب تجربه، در مسیر خلاق نمودن افراد سازمان گام بردارند. ( مشبکی، وفایی، 1382)   با بیان مسئله تحقیق برآنیم تا دریابیم چه عواملی برای بالا بردن خلاقیت افراد سازمان ها با اهمیت تر و با ارزش تر است و آنان را در انجام  دادن فعالیت ها یاری می رساند.

     

    3-1- اهمیت موضوع:

            امروزه، از مهم ترین ویژگی های سازمان های موفق درشرایط محیطی همواره پیچیده و متغیر، پیش بینی و درک تغییر و تحول و واکنش سریع و همگانی مناسب با تغییر و تحول است. این دو مورد از ویژگی های سازمان های خلاق است که در آن ها فرآیند های خلاقیت نهادینه شده و به طور مستمر و فراگیر جریان دارد. خلاقیت تقریبا"شامل تمامی جنبه های حیات سازمان، ساز وکارها، فعالیت ها و جنبه های خرد و کلان سازمان می شود؛ بنابراین سازمان ها نه تنها برای بهتر شدن یا افزایش کیفیت و ارتقا بلکه سازگار شدن و ادامه حیات و بقای خود همواره به خلاقیت نیازمندند. ( رمضانی، 1388، 122 )

          خلاقیت برای بقای هر سازمانی لازم است. طی زمان، سازمان های غیرخلاق از صحنه محو می شوند و اگر چه چنین سازمانی ممکن است در عملیاتی که در یک مقطع از عمر خود درگیر آن است، موفق باشد، سرانجام

    مجبور به تعطیل یا تغییر سیستم می گردد. خلاقیت با ساختن و یافتن فکرهای جدید و نوآوری درکاربرد فکرها سروکار دارد. از نظرگاه مدیریتی هر برنامه ریزی بسیار موفق، به صدها فکر و ایده کاربردی نیاز دارد. موفقیت  نهایی و در بعضی موارد بقای سازمان به توانایی برنامه ریزی در ایجاد و به کارگیری فکرهای جدید بستگی دارد. ( رضائیان، 1385، 34 )

           از آنجایی که استعداد و قدرت خلاقیت و نوآوری بطور کلی در همه انسان ها موجود است، به عبارت دیگر استعداد خلاقیت، استعدادی همگانی است، بدین معنی که همه ما با درجات مختلف دارای این استعداد هستیم. تجربیات نشان داده که درجه مؤثر بودن خلاقیت با بازده انرژی فکری ما، کوشش و پشتکارمان در بکارگیری مغز ارتباط بیشتری دارد تا با استعداد درونی مان. کشفیات علمی مملوء از موارد نامحدودی است که در آن افرادی عادی قدرت خلاقیت خارق العاده ای نشان داده اند. ( اسبورن، 1368، 12)

             از نظر آمابیل (1995) خلاقیت در هر شخصی تابعی از سه مؤلفه تخصص، مهارت تفکر خلاق و انگیزش می باشد. مدیران خلاق می توانند هر سه را تحت تاثیر قرار دهند ولی بر روی انگیزش کارکنان بیش از دو مؤلفه  دیگر تاثیر گذار هستند که می توانند از عوامل و اهرم هایی نظیر پاداش های مادی و معنوی، تحریک عواطف و احساسات، مطرح کردن نیازهای سازمان نظیر بیان شکست ها و موفقیت ها، تحریک و تشویق حس رقابت و ... برای خلاق سازی کارکنان استفاده کنند. این نکته را باید درنظر داشت که مدیران سازمان ها و مؤسسات باید بر این نکته واقف باشند که به منظور پرورش خلاقیت درکارکنان تحت نظارت خود نمی توانند از رویه ای یکسان و واحد برای همه بهره ببرند؛ اصولا" محیط مناسب برای پرورش خلاقیت فردی با دیگر افراد متفاوت است، آنچه برای یک فرد، محیط پرورش دهنده خلاقیت تلقی می شود ممکن است برای دیگری سرکوب کننده خلاقیت و نوآوری به شمار آید. مثلا"بعضی افراد در محیط آرام و امن خلاق تر می باشند و بعضی دیگر در محیط هایی که تحریک مداوم دریافت می کنند. (ساعتچی، 1374)

          یکی از عوامل مهم برای ایجاد شرایط مناسب برای بروز خلاقیت کارکنان در سازمان تشویق کارکنان خلاق به تدبیر و سرانجام اجرای ایده های به دست آمده حتی در مواردی است که تلاش آن ها برای اعمال خلاقیت با شکست رو به رو می شود؛ بنابراین سازمانی که از اهمیت خلاقیت آگاه است و قصد ترویج آن را دارد باید فرصت هایی برای کارکنان خود جهت تدبیر ایده های خلاق درکنارکارهای عادی فراهم و با توجه به اینکه عدم موفقیت بخش جدایی ناپذیر کار خلاق است، تلاش صادقانه جهت خلاقیت راحتی در صورت عدم موفقیت تشویق نماید. بدیهی است که نظارت برکارهای خلاق برای هدفمندکردن آن اجتناب ناپذیر است. این نظارت می تواند بصورت تشکیل کمیته های خلاقیت، بخشی از امور پژوهش و توسعه، نظام پیشنهادات سازمان یا شکل های متعدد دیگر باشد. ( قاسم زاده، 1380، 95 )

           باسی (2002) در تحقیقی که در بین کارکنان صنایع سوئد انجام داد، به این نتیجه دست یافت که هویت وظیفه، اهمیت وظیفه و خوداستقلالی و بازخورد، محیط کاری، امنیت شغلی و دستمزد عوامل افزایش انگیزش کارکنان هستند.

          سرتو (2003  ) در مطالعه خود تحت عنوان‹‹ عوامل مؤثر بر شادمانی و مسئولیت پذیری ›› نتیجه گرفت از عواملی که باعث افزایش مسئولیت پذیری درافراد می شود رضایت از ماهیت شغل خود است و نیز احساس کنند در شغل خود قدرت تصمیم گیری و آزادی عمل دارند. به عبارتی، رضایت شغلی، قدرت تصمیم گیری و آزادی عمل با سطح شادمانی، حس همکاری و مسئولیت پذیری آنان رابطه معناداری داراست. ( سیادت، یارمحمدزاده، پرتوی، 1386، 56 )

          همچنین در مدل ویژگی های شغلی که در سال1976 به وسیله هاکمن و اولدهام ارائه گردید، بعنوان یکی از مدل ها و فرآیند های معروف در غنی ساختن مشاغل در سازمان استفاده می شود که با استفاده از این روش می توان خلاقیت، ابداعات و ابتکارات افراد را درجهت رسیدن به اهداف سازمان بالا برد. این مدل پنج بعد درونی کار شامل تنوع مهارت ها، هویت وظیفه، اهمیت وظیفه، استقلال و بازخورد را مدنظر قرار می دهد اما در سال 1978بیکر با الگوبرداری از مدل هاکمن و اولدهام مدلی برای ماهیت شغل طراحی کرد و شش عامل( ارزش کار، خوداستقلالی، بازخورد، ابزارشغلی، فرصت شغلی و چالش شغلی ) را می سنجید که در این پژوهش با استفاده از این ایده رابطه عوامل آن با خلاقیت سنجیده می شود. ( همان منبع، 57 )

     

    1-4- اهداف تحقیق:

    1-4-1- اهداف اصلی:                                                                                                           

     سنجش رابطه بین ابعاد مختلف ماهیت شغل با خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان.

     

    1-4-2- اهداف فرعی:

    1- سنجش رابطه ارزش کار و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان.                                              

    2- سنجش رابطه خوداستقلالی و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان.

    3- سنجش رابطه بازخورد و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان.

    4- سنجش رابطه ابزار شغلی و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان.

    5- سنجش رابطه فرصت های شغلی و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان.

    6- سنجش رابطه چالش های شغلی و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان.

     

    1-5- چهارچوب نظری تحقیق:

          چهاچوب نظری تحقیق بنیانی است که تمام پژوهش براساس آن شکل می گیرد و شبکه ای است منطقی و توصیفی که بر روابط میان متغیرها استوار است. به طوری که یک چهارچوب نظری می تواند متغیرهای مهم مربوط به مسئله را شناسایی و مشخص نماید و پیوند این متغیرها را ارائه دهد. ( نوری اصل، 1388، 10)

    متغیرهای فراوانی بر میزان خلاقیت کارکنان تأثیرگذار هستند. در این میان متغیر موردنظر محقق ، ابعاد ماهیت

    شغل-که شامل شش بعد: ارزش کار، خوداستقلالی، بازخورد، ابزارشغلی، فرصت شغلی و چالش شغلی است- به عنوان متغیر مستقل می باشد که با توجه به فرضیات مطرح شده درصدد سنجش تأثیر آن ها در متغیر وابسته، میزان خلاقیت کارکنان، هستیم.

         در سال 1978بیکر با الگو برداری از مدل ویژگی های شغلی هاکمن و اولدهام که پنج بعد درونی کار شامل تنوع مهارت، هویت وظیفه، اهمیت وظیفه، استقلال و بازخورد را مد نظر قرار می دهد، ماهیت یک شغل را شامل شش بعد ( ارزش کار، خوداستقلالی، بازخورد، ابزارشغلی، فرصت شغلی، چالش شغلی ) درنظر گرفت. رابطه بین ماهیت شغل و میزان خلاقیت کارکنان از نظر سرپرستان در کارخانه ذوب آهن اصفهان مورد بررسی قرار گرفته و بین هر شش بعد ماهیت شغل و خلاقیت رابطه مثبت و معناداری به دست آمده است. ( سیادت، یارمحمدزاده، پرتوی،1386،54 و53 )  

     همچنین این رابطه از نظر کارکنان بانک های استان گیلان نیز مورد بررسی قرارگرفته و بین هر شش بعد ماهیت شغل و خلاقیت رابطه مثبت و معناداری به دست آمده است. ( نوری اصل ،1388 ،62 و61 ) ما نیز بر این مبنا دراین تحقیق قصد داریم تأثیر ابعاد ماهیت شغل در میزان خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان را مورد بررسی و سنجش قرار دهیم.

     

    1-6- فرضیه های تحقیق:

    1-6-1- فرضیه اصلی:                                                                                        

     بین ابعاد ماهیت شغل وخلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان رابطه معنا داری وجود دارد.

    1-6-2- فرضیه های فرعی:

     1- بین ارزش کار و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد

     2- بین خوداستقلالی و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.              

    3- بین بازخورد و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد

    4- بین ابزار شغلی و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.

     5- بین فرصت های شغلی و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.                   

    6- بین چالش های شغلی و خلاقیت کارکنان بیمه استان گیلان رابطه معناداری وجود دارد.

     

     

     

    1-7- تعریف نظری وعملیاتی متغیرهای تحقیق:

    1-7-1-تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته:

    متغیرها

    تعریف

    خلاقیت

    پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر نو است. کشف چیزی است موجود که به علت کور ذهنی ناشی از عادت دیده نمی شود. نگاهی کنجکاوانه و کاوشگر به دیده ای قدیمی است که آن را می یابد و آشکار می کند. ( الوانی ، 1386، 129)

    ابعاد ماهیت شغل

    مجموعه ای از خصایص درونی یک شغل که بر تلاش و عملکرد ذهنی و جسمی و همین طور کاهش خستگی شغلی کارکنان تأثیر می گذارد ( پرتوی ، 1385، 26 )

    ماهیت شغل شامل شش بعد : ارزش کار ، خوداستقلالی ، بازخورد ، ابزارشغلی ، فرصت شغلی ، چالش شغلی است

    چالش های شغلی

    به موقعیت هایی در شغل که افراد می توانند از توانایی ها واستعدادهای خود استفاده کنند و در نهایت دستاوردهای خود را به نمایش گذارند .( پرتوی ، 1385 ، 28 )

    ارزش کار

    میزان تأثیر یک شغل بر زندگی و سلامت افراد دیگر در داخل یا خارج از سازمان را گویند . علاوه بر این هر چقدر کارمند در فرایند کار از مهارت های شغل خود بتواند استفاده کند کار برایش با ارزش تر به حساب می آید.. ( پرتوی ، 1385 ، 28 )

    فرصت شغلی

    به موقعیت های یادگیری در ضمن کار و تداوم این یادگیری و به وجود آمدن این احساس در کارمند در فرایند کار از مهارت های شغل خود بتواند استفاده کند کار برایش با ارزش تر به حساب می آید. ( پرتوی ، 1385،  28 )

    ابزار شغلی

    به کلیه عواملی گفته می شود که موجب تسهیل فرایند کار در یک شغل می گردد مانند پرداختی ها به کارکنان ، فضای فیزیکی محل کار ( از نظر نور و صدا و ... ) ، راهکار های اداری و اجرایی لازم برای بهبود در فرایند کار منابع ، کمکهای اداری و فنی ، تجهیزات لازم برای انجام کار. ( پرتوی ، 1385  ، 28  )

     

       متغیر وابسته

     

         متغیر   

    مستقل اصلی

     

     

     

      متغیرهای مستقل فرعی

     

     

    خود استقلالی

    به میزانی که یک شغل برای کارکنان آزادی و عدم وابستگی فراهم می کند و برای زمان بندی و تعیین روش های انجام کار آزادی عمل ایجاد می کند گفته می شود. (پرتوی ، 1385 ،28   )

    بازخورد

    به آن درجه از اطلاعات مستقیم و شفاهی که کارکنان درباره اثربخشی و عملکرد کارشان دریافت می کنند اطلاق می گردد. (پرتوی ،1385  ،  28)

    جدول1-1) تعریف نظری و عملیاتی متغیر های تحقیق

    1-8 - قلمروتحقیق:

    قلمرو مکانی: سرپرستی ها و شعب شرکتهای بیمه استان گیلان( بصورت خاص مدیران و کارکنان ادارات ستادی شرکت بیمه ایران).

    قلمرو موضوعی: این تحقیق در حوزه مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش می باشد.

    قلمرو زمانی: این پژوهش در نیمه اول سال 1393 صورت گرفته است.

     

    ABSTRACT:

     

    The main aim of the syrvey is the evaluation of the relation between the nature of the job and the amount of the creativity of the crew of the insurance of gilan.

    The questions of the survey are prepared and reviewd by considering creativity and the aspects of the nature of the job (the challenges of the job , the worth of the work , the job opportunities , job tools , self indepence , feed back).

    The method of the survey is practical and co operational , and it has been done and used to determine the relations between the variables from biker and rensistanard question air.

    150 people of the crew in gilan insurance (Specifically management and staff of Headquarters Offices insurance company Iran) were asked to fill the question airs and 108 of them had been chosen as the best clerks in 2014

    The results of the survey confirmed the main hypothesis.

    It means that there is a positive and meaningful relation between the nature of the job and the amount of the creativity.

    The results of the survey are about alternative hypothesis.

    There is a positive and meaningful relations between job challenges and amount of creativity

    There is a positive and meaningful relation between the worth of work and the amount of creativity

    There is a positive and meaningful relation between job opportunities and the amount of creativity

    there is a positive and meaningful relation between job tools and the amount of creativity

    there is a relation between self independence and the amount of creativity

    there is a positive and meaningful relation between feedback and the amount of creativity

     KEY WORDS: the nature of the job 

  • فهرست:

     

     

      فصل اول: کلیات/طرح تحقیق

    1-1)مقدمه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2   1-2)بیان مسئله. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3    1-3)اهمیت موضوع. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4   1-4)اهداف تحقیق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6   1-4-1)اهداف اصلی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1-4-2)اهداف فرعی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

    1-5)چهارچوب نظری تحقیق. . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7

    1-6)فرضیه های تحقیق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 1-6-1)فرضیه اصلی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8  1-6-2)فرضیه های فرعی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 1-7)تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 1-7-1)تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . 9  1-8)قلمرو تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

       فصل دوم/بخش اول: ادبیات موضوع

    1-2-1)مقدمه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 1-2-2)ضرورت خلاقیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 1-2-3)تعریف خلاقیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 1-2-4)تفاوت خلاقیت و نوآوری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 1-2-5)عناصر خلاقیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 1-2-6)فرآیند خلاقیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 1-2-7)الگوی فرآیند خلاقیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17 1-2-7)ویژگی های افراد خلاق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 1-2-9)تکنیک های خلاقیت  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 1-2-9-1)تکنیک طوفان ذهنی(بارش افکار) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 1-2-9-1-1)قوانین بارش افکار. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20 1-2-9-1-2)تفاوت های طوفان ذهنی فردی و گروهی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . .20 1-2-9-2)تکنیک چرا؟. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20 1-2-9-3)تکنیک توهم خلاق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .20 1-2-9-4)تکنیک شش کلاه فکری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   . . . . . . .. . . . . . . . . . . .21 1-2-9-4-1)اهداف اصلی تکنیک شش کلاه فکری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . 21 1-2-9-4-2)معانی هر یک از سمبل ها(کلاه فکری) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21  1-2-9-5)تکنیک پی . ام . آی(P.M.I) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22  1-2-9-6)تکنیک DOIT؟. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .  23 1-2-9-7)تکنیک شکوفه نیلوفر آبی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23   1-2-9-8)تکنیک اسکمپر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23 1-2-9-9)تکنیک درهم شکستن مفروضات. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24 1-2-9-10)تکنیک دلفی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25  1-2-9-10-1)چه موقع از فن دلفی استفاده می شود؟. . .     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 1-2-9-11)تکنیک استخوان ماهی(علت و معلول) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 1-2-9-12)تکنیک گروه اسمی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26  1-2-9-12-1)چه موقع از تکنیک گروه اسمی استفاده می شود؟. . . . . .  . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . 26 1-2-9-13)تکنیک سینکتیکس. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 1-2-10)موانع خلاقیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 1-2-11)محیط خلاق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30  1-2-12)نقش مدیر در خلاقیت کارکنان. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31  1-2-13)نقش وراثت در خلاقیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 1-2-14)چند دیدگاه درباره خلاقیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 1-2-15)ماهیت شغل. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

         فصل دوم/بخش دوم: پیشینه تحقیقات مشابه

    2-2-1)تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

        فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    3-1)مقدمه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 3-2)روش تحقیق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46 3-3)جامعه آماری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 3-4)نمونه آماری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47 3-5)ابزار گرد آوری اطلاعات. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 3-6)روایی و پایایی آزمون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 3-7)روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

       فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

    4-1)مقدمه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 4-2)توصیف متغیرهای تحقیق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56  4-2-1)جنسیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 4-2-2)سن. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 4-2-3)تحصیلات. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 4-2-4)وضعیت تأهل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 4-2-5)ترتیب فرزندان. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 4-2-6)تجربه کاری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62  4-2-7)خلاقیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63  4-2-8)چالش های شغلی. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 4-2-9)ارزش کار. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65 4-2-10)فرصتهای شغلی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66 4-2-11)ابزارشغلی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 4-2-12)خوداستقلالی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 4-2-13)بازخورد. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69  4-3)آزمون فرضیه های تحقیق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 4-3-1)آزمون فرضیه اول. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 4-3-2) آزمون فرضیه دوم. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 4-3-3)آزمون فرضیه سوم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 4-3-4)آزمون فرضیه چهارم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 4-3-5)آزمون فرضیه پنجم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74 4-3-6)آزمون فرضیه ششم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 4-3-7)آزمون فرضیه اصلی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76

        فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1)مقدمه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 5-2)نتایج آمارتوصیفی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 5-2-1)خلاقیت کارکنان. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 5-2-2)چالش های شغلی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 5-2-3)ارزش کار. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 5-2-4)فرصت های شغلی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 5-2-5)ابزار شغلی. . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 5-2-6)خوداستقلالی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 5-2-7)بازخورد. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 5-3)نتیجه آزمون فرضیه ها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 5-3-1)فرضیه اصلی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 5-3-2)فرضیه فرعی اول. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 5-3-3)فرضیه فرعی دوم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 5-3-4)فرضیه فرعی سوم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 5-3-5)فرضیه فرعی چهارم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 5-3-6) فرضیه فرعی پنجم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 5-3-7)فرضیه فرعی ششم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83 5-4)پیشنهادات. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84 5-4-1)ارائه پیشنهادات براساس نتایج به دست آمده. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 پیوست ها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 پرسشنامه خلاقیت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 پرسشنامه ماهیت شغل. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 ضمایم تحقیق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95             منابع و مآخذ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .100

     

    منبع:

    منابع و مأخذ

    منابع فارسی:

    - وطنخواه ، سودابه و باستانی ، پیوند و مصطفایی ، داوود و کریمی ، سمانه و شعر بافچی زاده ، نسرین ، 1392 ، تاثیر عوامل درون سازمانی بر خلاقیت و بهره وری کارکنان : مورد بیمارستان شهدای تجریش ، فصلنامه علمی و پژوهشی طب و تزکیه ، دوره 22 ، شماره 1 .

    -  ضرغامی ، حمیدرضا و جعفری ، مصطفی و اخوان ، پیمان ، 1391، بررسی رابطه بین خلاقیت و انگیزه افراد برای نوآوری در سازمانهای پژوهشی : مطالعه موردی در پژوهشکده پردازش هوشمند علائم ، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ، سال اول ، شماره 4 .

    -  دلال نصیری، سمانه و احمدی ، عبادا... و برزگر ، مجید ، 1391، رابطه خلاقیت و نوآوری با رضایت شغلی در شاغلان صنایع دستی شیراز ، ، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ، دوره دوم ، شماره 3 .

    -  احمدی ، عبادا... و ایرانیان ، سید جواد و  پارسانژاد ، معصومه ، 1390،رابطه خلاقیت سازمانی و رضایت شغلی با استرس شغلی در بین کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ، فصلنامه تاز ههای روانشناسی صنعتی سازمانی ، سال دوم ، شماره هشتم .

    - هاشمی ، سید احمد و صادقی فرد ، احمد و همتی ، ابوذر ، 1390 ، بررسی ارتباط بین انواع سبک تفکر با خلاقیت و نوآوری مدیران مدارس شهرستان لامرد ، پژوهش در برنامه ریزی درسی ، سال هشتم، دوره دوم ، شماره 30.

    - آذر، عادل و مؤمنی، منصور، 1379، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت.

    - ابطحی، سیدحسین،1377، مدیریت منابع انسانی و فنون امور استخدامی، چاپ اول، دانشگاه علامه طباطبایی.

    - احمدی، سیدعلی اکبر و درویش، حسن، 1387، مبانی کارآفرینی، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت.

    - اسبورن، الکس.اس، 1377، پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، ترجمه حسن قاسم زاده، چاپ سوم، تهران، انتشارات نیلوفر.

    - اکبری، کرامت الله، 1385، توسعه کارآفرینی رویکرد آموزشی، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.

    - الوانی، سیدمهدی، 1379، مدیریت عمومی، چاپ اول، تهران، نشرنی.

    - امیدی، علیرضا. صفری، سمانه و حمیدی، مهرزاد، 1386، ارتباط بین ساختارسازمانی و خلاقیت مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی، مجله پاییز، شماره 33.

    - بازرگان، عباس و دیگران، 1377، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.

    - بیات، حمیدرضا، 1375، بررسی و تجزیه و تحلیل اثرات فرهنگ سازمانی بر خلاقیت و نوآوری کارکنان در سازمان های دولتی استان زنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.

    - پرتوی، محمد، 1385، پایان نامه دانشجویی کارشناسی ارشد، بررسی رابطه ی بین ماهیت شغل و رضایت پرسنل شرکت ذوب آهن اصفهان، دانشگاه اصفهان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

    - پرتوی، محمد. یارمحمدزاده، پیمان و سیادت، سیدعلی، 1386، بررسی رابطه بین ماهیت شغل و میزان خلاقیت کارکنان از نظر سرپرستان در کارخانه ذوب آهن اصفهان، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، شماره2.

    - تسبیح سازان، رضا، 1380، روانشناسی رشد خلاقیت و ارتباط آن با شخصیت و هوش، مجله رهیافت، شماره 26.

    -جلیلی، منصوره،1380، بررسی رابطه رضایت شغلی و میزان خلاقیت مدیران آموزشی مقطع راهنمایی

    شهرستان زاهدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مرکز تربیت معلم زاهدان.

    - حاتم، ناهید. کشتکاران، ویدا و مرحمتی، سعادت، 1384، بررسی رابطه ساختار سازمانی با خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران ارشد و میانی در بیمارستان های آموزشی شیراز.

    - حبیبی باغی، محمود،1381، بررسی رابطه بین سبک مدیریت مشارکتی و خلاقیت از دیدگاه کارکنان سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

    - حسینی، افضل السادات، 1380، مدیریت خلاقیت و خلاقیت در مدیریت، نشریه رهیافت، شماره26.

    - حمیدی، افتخار، 1390، مقاله روانشناسی.

    - خاکی، غلامرضا، 1386، روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی.

    - خوئینی، فاطمه، 1384، بررسی رابطه ی بین تفکر و خلاقیت دانشجویان، فصلنامه ی علمی و تخصصی مدیریت، شماره 5 .

    - دلجوی شهیر، جواد، 1388، کارآفرینی و خلاقیت، چاپ اول، تهران، انتشارات عبدی.

    - رابینز، استیفن پی، 1385، رفتار سازمانی، جلد سوم، چاپ نهم.

    - رضائیان، علی، 1374، اصول مدیریت، تهران، انتشارات سمت.

    - رضائیان، علی، 1385، مبانی سازمان و مدیریت.

    - رمضانی، حسنعلی، 1388، خلاقیت اساس شکوفایی و نوآوری، چاپ اول، تهران، انتشارات محور.

    - ساعتچی، محمود، 1374، اصول و فنون اجرای مصاحبه ی استخدامی، ارزشیابی و بالینی، چاپ دوم، انتشارات امیرکبیر.

    - سعیدی کیا، مهدی، 1388، اصول و مبانی کارآفرینی.

    - سیدجوادین، سیدرضا، 1386، برنامه ریزی نیروی انسانی.

    - شریعت، حسین و جلالی جواران، مرتضی، 1388، تکنولوژی فکر، خلاقیت و نوآوری در سازمان، ماهنامه کارآفرین ناب، شماره7.

    - شهرآرای، مهرناز و مدنی پور، رضا، 1375، سازمان خلاق و نوآور، مجله دانش مدیریت، شماره34-32.

    - صمدآقایی، جلیل، 1383، خلاقیت جوهره ی کارآفرینی، تهران، دانشگاه تهران، مرکز توسعه کارآفرینی.

    - ظهوری، قاسم، 1378، کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت، تهران، انتشارات میر.

    - فیشانی، تیمور، 1377، خلاقیت و نوآوری در انسان ها و سازمان ها، انتشارات ترمه.

    - قربان پناه، جاوید، 1388، مقاله خلاقیت و بهره وری.

    - قاسم زاده، حسن، 1375، برنامه ریزی درسی برپایه یادگیری و تفکر خلاق، فصلنامه پژوهش مهندسی.

    - قاسم زاده، حسن، 1380، خلاقیت نوید بخش آینده ای درخشان برای همه افراد بشر، مجله رهیافت، شماره 26.

    - مشبکی، اصغر و وفایی، فرهاد، 1382، خلاقیت عامل سکون در سازمان، ماهنامه  توسعه  مدیریت، شماره 50.

    - مشبکی، اصغر و تیمورنژاد، کاوه، 1380، خلاقیت استعدادی قابل پرورش، نشریه رهیافت، شماره26.

    - مفیدی، فرخنده،1371، مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت درآموزش و پرورش دوره  ابتدایی، چاپ اول، تهران، انتشارات تربیت.

    - نوری اصل، ملک محمد، 1388، بررسی تأثیر ابعاد ماهیت شغل در میزان خلاقیت کارکنان بانک های استان گیلان، دانشکده تحصیلات تکمیلی گروه مدیریت دولتی.

    - یزدی مهاجر، حمیرا، 1386، بررسی رابطه ی بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت کارکنان در شعب بانک ملی خراسان شمالی، مجله پژوهش های تربیتی.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Refrence:

    - Nam Yong Jo1, and Kun Chang Lee2.M.2014. The Effect of Organizational Trust, Task Complexity and Intrinsic Motivation on Employee Creativity: Emphasis on Moderating Effect of Stress

     

    - Hsiu-Hua Cheng a,1, Heng-LiYang. M.2014. The antecedents of collective creative efficacy for information system development teams

     

    - Jean-Baptiste Michau.M.2012. Creative destruction with on-the-job search

     

    - Y. H. Chiang1, C. C. Hsu. M.2012. Perceived High Performance Work System and Individual Creativity Performance in Work Teams

     

    - Amabile, Teresa. M. 1995. Creativity in industry.New York acmillan.  http://www. Prennall.com/ robbinsorgbern.

    - Amobile, Teresa. M. 1993. A model of creativity and innovation in organization Reserch in organizational behavior.

    - Amobile, Teresa. M. 1990. Within you with out you the social psychology of creativity and beyond, Runeomark A Albert Roberts theories of creativity save pub.

    - Baker, W. E. 1978. Certain dimension of job content and their relationship to job satisfaction. Published DPS. Pace University.

    - Bassy, M. 2002. Motivation and work in vestigation and analisis of motivation factor and work. Published DBA, Economisk a Instisution Swedish.

    - serto, T. A. 2003. Another look a the job satisfaction happiness relationship. Jurnal of Applied Psychology. 


موضوع پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, نمونه پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, جستجوی پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, فایل Word پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, دانلود پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, فایل PDF پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه ابعاد ماهیت شغل بر میزان خلاقیت کارکنان شرکتهای بیمه استان گیلان

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد چکیده: همواره یکی از مسائل مهم و پراهمیت در شرکت های بیمه ایران ، بهبود و ارتقاء عملکرد و افزایش بهره وری در کارکنان و سازمان بوده است. یکی از راه هایی که می توان و بهره وری و اثربخشی شرکت های بیمه ایران را در این شرایط افزایش داد، تولید، تسهیم و انتقال دانش در بین کارکنان می باشد. توسعه و گسترش دانش در سازمان ایجاب می کند که به سرمایه ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی( M.A.) " گرایش بیمه" چکیده: این تحقیق با هدف، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان شرکت های بیمه استان گیلان(بیمه ایران – دانا-آسیا) انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از حیث اجرا میدانی است. جامعه آماری مورد مطالعه کارکنان شرکت های بیمه استان گیلان، تعداد 277 نفر بودندکه ...

پايان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشدM.A  رشته مديريت دولتي گرايش تحول چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين جو سازماني با استرس شغلي و خلاقيت در کارکنان  اداره کل بيمه سلام

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش:مدیریت نیروی انسانی چکیده هوش عاطفی به مفهوم توانایی کنترل احساسات و هیجانات خود و دیگران ، پذیرش دیدگاههای سایر افراد و کنترل روابط اجتماعی است و دربرگیرنده مجموعه گسترده ای از مهارتها و استعدادهایی است که در سرنوشت و سبک زندگی افراد موثر است.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش عاطفی بر عملکرد شغلی کارکنان اداره کل بیمه سلامت ...

پايان نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد(M.A رشته مديريت بازرگاني گرايش بين الملل سال تحصيلي 92-91 چکيده افزايش رقابت به خصوص در بخش خدمات، توجه بيشتر به حفظ و نگهداري مشتريان ف

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MS.C) گرایش: مدیریت منابع انسانی چکیده با مراجعه به سازمانهای مختلف و نگاهی عمیق و کارشناسانه به فرایند ارتباطات در این سازمانها این مسئله برای هر مشاهده گری آشکار می گردد، که یکی از مشکلات مهم که همواره در سازمانها حس شده و کارکنان سازمانها از آن گله مند هستند، عدم وجود مهارتهای ارتباطی نزد مدیران آنهاست. سطح پایین مهارتهای ارتباطی موجب ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشددر رشته مديريت اجرائي گرايش مديريت استراتژيک خرداد 1391 چکيده هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه رهبري تحول­آفرين با رفتار شهروندي سازماني کارکنان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A ) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده : هدف اصلی این پ‍‍ژوهش پیش بینی توانمند سازی بر اساس ساختار سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس بود.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور از بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس در سال 1393 ، تعداد 117نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده: امروزه اجرای اتوماسیون اداری مزایای بسیاری را برای سازمان ها از جمله مشتریان شان فراهم نموده است. سرعت، دقت، ایمنی و ... از این مزایای اند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر اتوماسیون اداری بر رضایت مشتریان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی چکیده تحقیق حاضر به بررسی «تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مدیران بر ویژگی‌­های کارآفرینی آنها در شرکت‌های بیمه» پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت بیمه البرز است. حجم نمونه که بوسیله فرمول کوکران برآورد شد، خطای 5% برابر با 168 نفر است. این تحقیق از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات غیر آزمایشی و مشخصاً «پیمایشی» ...

ثبت سفارش