پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP

word 4 MB 30858 273
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۸۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

    گرایش :  "مدیریت تولید و عملیات"

    چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

    با افزایش رقابت در عرصه تجارت جهانی، نحوه تامین و انتخاب تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی در زنجیره تامین چالشی مهم برای اکثرسازمانها بشمار می آید . لذا، صنعت پالایش نفت کشور با درک نیازهای بازار داخلی، می بایست با داشتن استراتژی های رقابتی در حوزه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان بتواند ضمن ارتقاء توان رقابتی به بسترسازی فرصت های تجاری و کسب مزیت رقابتی توجه نماید. لذا در این پژوهش سعی نموده ایم معیارهای موثر بر ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان صنعت پالایش را با استفاده از نظرات و تجربیات کارشناسان شناسایی، روابط فی مابین آنها را تحلیل و با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه به رتبه بندی معیارها و تامین کنندگان ( به صورت موردی) در شرکت پالایش نفت لاوان اقدام نماییم. بطوریکه با تعریف 22 زیرمعیار در چهار معیار اصلی « اقتصادی و هزینه، کیفیت و تکنولوژی، ویژگی های تامین کننده و خدمات ارائه شده از سوی تامین کننده » و ارزیابی آن ها، زیر معیارهایی استراتژیک در ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان شناسایی شده اند.

    واژه های کلیدی: سطح کیفی تامین کنندگان، مدیریت زنجیره تامین، صنعت پالایش نفت و روش فرایند تحلیل شبکه

    بیان مساله تحقیق :

    در دهه اخیر، نحوه تأمین مواد اولیه و انتخاب تأمین کنندگان در زنجیره تأمین، چالشی برای بیشتر سازمان ها بوده است. از آنجا که عملکرد تأمین کنندگان، اثر اساسی بر موفقیت یا شکست زنجیره تأمین دارد، انتخاب تأمین کننده، یک وظیفه راهبردی شناخته می شود . از طرفی امروزه شناسایی نیاز مشتریان و تلاش در جهت رفع نیازها از اولویتهای شرکتها جهت بقاء در محیط های رقابتی محسوب می گردد. بطوریکه شرکتهای موفق و پیشرو این نیازها رادر حد برنامه های استراتژیک خود تدوین و با اجرای آن، تمامی منابع و نیروهای خود را در جهت تامین آن سوق
    می دهند.

    یکی از عواملی مهم تامین نیاز و رضایت مشتریان کیفیت مواد ، قطعات و خدماتی است که توسط یک شرکت یا سازمان خریداری شده و از آنها در محصولات تولیدی / خدماتی یک شرکت استفاده می نمایند. لذا علاوه بر هزینه های تامین مواد اولیه ، سطح کیفیت مواد و قطعات خریداری شده نیز یکی از عوامل موثر و با اهمیت به شمار می رود .

    تعیین سطح کیفیت تامین کنندگان و ارزیابی آنان برای همه شرکتهایی که خواستاررقابت در سطح جهانی هستند یک ضرورت می باشد و در این راستا ایجاد تعهد و ارتباط موثر و مداوم  تامین کننده با خریدار یک اصل در جهت ایجاد و حفظ سطح کیفیت قابل قبول است . زیرا در هر حال در عرصه تولید محصولات ، کیفیت از همان مراحل ابتدایی تامین کالا و خدمات شروع و با تولید مناسب ، بوسیله فن آوریهای مناسب و سپس عرضه در زمان و مکان مناسب رمز بقاء شرکتهای موفق می باشد. امروزه، همزمان با افزایش روشهای مختلف خرید، تصمیم گیری و انتخاب تأمین کنند گان مناسب برای خرید نیز مهمتر و در نتیجه مشکل تر شده است . هر چه وابستگی سازمانها به تأمین کنندگان بیشتر شود، نتایج مستقیم و غیرمستقیم تصمیم گیری نادرست و غلط نیز زیانبارتر می شود . از سوی دیگر، جهانی شدن تجارت و گسترش روز افزون اینترنت روشها و حالتهای مختلف انتخاب یک تأمین کننده را بیشتر کرده است . کسب رضایت مشتری، تأمین نیازها و اولویتهای مشتری مستلزم انتخاب سریع و مناسب تأمین کنندگان است . ساختارهای جدید سازمانی موجب شده است که برای انتخاب تأمین کنندگان، افراد بیشتری در تصمیم گیری دخیل باشند و لذا اهمیت و جایگاه تصمیم گیری افزایش یافته است .

     لذا همانگونه که می دانیم شرط ارائه محصولات با کیفیت و تولید مطمئن، خرید و تهیه مواد و قطعات یدکی با کیفیت مناسب و مورد نظر می باشد ؛ بطوریکه تامین مواد یا قطعات نامناسب موجب تولید محصولات نامرغوب خواهد بود و هزینه های ناشی از تامین کالای نامناسب بسیار بیشتر و حتی در مواردی باعث از دست دادن بازارها و مشتریان وفادار خواهد بود .

    لذا همانگونه که می دانیم مساله تولید سوخت و توزیع پایدار آن از جمله مسائل مهم و رهبرادی هر کشوری محسوب می گردد و کشور ما با داشتن منابع متعدد و عظیم هیدروکربنی و فسیلی جزء کشورهای غنی در این زمینه به شمار می رود ؛ به طوریکه چهارمین کشور دارنده منابع نفت خام و دومین کشور دارنده گاز طبیعی و به طورکلی اولین دارنده منابع هیروکربنی و فسیلی در جهان است . در این راستا تامین سوخت پایدار کشور نیز از جمله وظایف بسیار مهم شرکتهای فرعی شرکت ملی پالایش و پخش است .

     شرکت پالایش نفت لاوان به عنوان یکی از شرکتهای پالایشی در راستای انجام این وظیفه خطیر با پالایش 000ر60 بشکه نفت خام جایگاه مهمی در تولید فرآورده های نفتی و تامین سوخت کشور ایفاد می نماید .

    در این بین واحد مدیریت کالا در بین شرکتهای پالایشی وطیفه مهم شناسایی ، تهیه و تدارک ، تامین و لجستیک ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز جهت تولید فراورده را برعهده دارد . از مشکلات و مسائل مطرح موجود در اداره مربوطه می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

    عدم وجود رویه و دستورالعمل مناسب در جهت شناسایی و انتخاب تامین کنندگان مناسب

    تحریم کشورهای صاحب تکنولوژی و عدم ارائه تکنولوژی های برتر

    عدم وجود ثبات ارز در کشور تغییرات مربوط به آن

    عدم تعامل با صنایع نفت وگاز دیگر کشورها

    عدم تعامل مناسب با شرکتهای تامین کننده

    دوری از مرکز و واقع شدن در آبهای خلیج فارس

    مشکلات مربوط به تامین منابع مالی و سرمایه بر بودن قطعات پالایشگاهی

    طولانی بودن فرایند خرید و تدارک کالای موردنیاز شرکت

    عدم استفاده از روشهای علمی در ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان

    عدم وجود دانش فنی لازم در تولید وتدارک تجهیزات پالایشگاهی

    عدم وجود شرایط اقلیمی نامناسب جزیره لاوان که باعث فرسایش، خوردگی و کاهش عمر مفید تجهیزات و ماشین آلات می گردد .

    1-2- اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن :

    در زمان‌های قبل محصولات یک سازمان اعم از خدمات یا کالاها توسط مشتریان خریداری می‌شد و سازمان‌ها نگرانی خاصی برای ایجاد تغییر و تحول در سیستم خود و بهبود آن را نداشتند. به عبارت دیگر، مشتریان به خرید هر نوع کالایی که در بازار یافت می‌شد، مجبور بودند. ولی کم کم با افزایش تعداد تولید کنندگان و پیدایش رقبای بیشتر مشتریان در خرید و انتخاب محصولات خود اجباری نداشتند و تنوع محصولات و سازمان‌های ارائه دهنده به حدی زیاد بود که مشتریان کالاهای مورد نیاز خود را با گزینه‌های مناسب و دلخواه خود انتخاب می‌کردند. تحولات سریع تکنولوژیکی، افزایش خطرات، جهانی شدن و انتظارات خصوصی‌سازی از ویژگی‌های محیطی هستند که سازمان‌های تجاری کنونی با آنها مواجه اند. برای کسب موفقیت در این محیط، چابکی یک مزیت رقابتی را ایجاد می‌کند که می‌توان با شهرت در نوآوری و کیفیت آن را حفظ نمود . ( مهدی کرباسیان و همکاران ؛ صص: 22-107 ؛1390) لذا، در دودهه اخیر با بکار گیری مفهوم مدیریت زنجیره تامین در صنایع ، موضوع انتخاب تامین کننده ، توجه زیادی را جلب کرده است و روش شناسایی های مختلفی برای آن ارائه شده است .

    در بیشتر صنایع، هزینه مواد خام و اجزای تشکیل دهنده محصول، قسمت عمده‌ای از بهای تمام شده محصول را در بر می‌گیرد . (قدسی پور و همکاران،1998)از آن جا که مواد خام و قطعات مورد نیاز ماشین آلات تولیدی، مهمترین بخش از هزینه های یک شرکت را به خود اختصاص می دهند، مدیریت خرید صحیح، اهمیت قابل توجهی در کارایی، اثربخشی و سودآوری یک سازمان دارد .

    از سوی دیگر ، امروزه با توجه به مفاهیم جدید مدیریت زنجیره عرضه و موارد مشابه که موجب ایجاد مشارکت با تامین کنندگان و روابط نزدیک شرکت با تامین کنندگان می شود؛ تامین کنندگان و مشتریان، دیگر عنوان رقبای سازمان شناخته نمی شوند بلکه اعضایی از یک مجموعه اصلی به نام «زنجیره تامین» هستند که هدف هر یک حداکثر کردن سود و افزایش بهره وری کل زنجیره تامین است.

    بدین ترتیب، کاملاً آشکار است که تصمیم گیری در باره انتخاب تامین کننده ، نقش قابل توجهی در تولید ومدیریت لجستیک کارخانه ها دارد و بسیاری از شرکت های با تجربه بر این باورند که انتخاب تامین کننده، مهمترین فعالیت یک سازمان به شمار می آید . همچنین از آنجا که عملکرد تامین کنندگان، اثر اساسی بر موفقیت یا شکست یک زنجیره دارد؛ انتخاب تامین کننده برتر یک وظیفه استراتژیک شناخته می شود . در نتیجه تصمیم گیری های نادرست در زمینه انتخاب
    تامین کنندگان ، پیامد های منفی و زیان های بسیاری را برای شرکت پی خواهد داشت .

     تامین از مجرای مواد اولیه بطور مستقیم بر کیفیت تاثیرگذار است . انتخاب تامین کنندگانی که بتوانند الزامات کیفی شرکت را برآورده نمایند، یکی از وظایف بخش تامین کالا می باشد . کیفیت نیز تامین را در جریان عملکرد کیفیت تامین کنندگان قرار می دهد تا در انتخاب و ارزیابی آینده تامین کنندگان از این اطلاعات استفاده شود . طی سالهای گذشته ، تکیه سازمانها بر تهیه مایحتاج مورد نیاز افزایش یافته است، بطوریکه حجم زیادی از مایحتاج اولیه کارخانه ها توسط تامین کنندگان و در خارج از سازمان تامین می شود . با این حال رعایت الزامات کیفی توسط تامین کنندگان یکی از دغدغه های اصلی تولید کنندگان است به نحوی که برخی شرکتها، برنامه هایی جهت بهبود فرایند مدیریت کیفیت تامین کنندگان وآموزش آنها دردست اقدام دارند.

    شرکت پالایش نفت لاوان ، همانند نه شرکت پالایشی دیگر کشور وظیفه تصفیه و پالایش نفت خام و تبدیل آن به فرآورده های با ارزش نفتی و تامین سوخت کشور را به عهده دارد . لذا در جهت تولید فراورده های مورد نیاز با کیفیت قابل قبول مطابق با استاندارد داخلی ( وزارت نفت ) و
    بین المللی، کیفیت مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی تامین شده قطعاًًٌ تاثیر مستقیمی بر کیفیت فرآورده های خروجی، حفظ و رعایت ضوابط ایمنی ، بهداشت ومحیط زیست[1]، حفظ و صیانت از منابع شرکت و کشور خواهد داشت .

    انگیزه اصلی انتخاب موضوع و تحقیق در زمینه بررسی سطح کیفی تامین کنندگان ، شناسایی و الویت بندی معیارهای کیفی تامین کنندگان ماشین آلات ، قطعات یدکی و مواد اولیه مایحتاج شرکت و سپس تدوین رویه ای مناسب با همکاری کارشناسان مدیریت کالا در جهت ارزیابی تامین کنندگان شرکت پالایش نفت لاوان می باشد . بطوریکه پس از بررسی و اجرای آزمایشی آن در شرکت پالایش نفت لاوان و رفع نقایص و بهبود نقاط ضعف بتوانیم این رویه را در سطح هشت شرکت پالایشی دیگر تعمیم و در جهت ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان از وحدت رویه مشخص پیروی گردد.

    1-3- هدفهای تحقیق :

    هدفهای این تحقیق را می توان به شرح ذیل بیان نمود .

    1-3-1- شناسایی وتعیین شاخصهای موثر در ارزیابی کیفی تامین کنندگان ماشین آلات وقطعات یدکی در صنعت پالایش نفت و دسته بندی آنها

    1-3-2- الویت بندی معیارها و شاخصها ، الویت بندی تامین کنندگان با عنایت به شاخصهای تعیین شده با استفاده ازفرایند تحلیل شبکه [2]

    1-3-3- بکارگیری روش تحلیل شبکه در شناسایی و رتبه بندی معیارها و تامین کنندگان شرکتهای پالایش نفت

    1-3-4-تعیین الگو و مدلی جهت ارزیابی کیفی تامین کنندگان شرکتهای پالایشی

    1-3-5- تهیه و تدوین رویه ای در جهت ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان در شرکت پالایش نفت لاوان با همکاری کارشناسان اداره مدیریت کالا

    1-3-6- اشاعه رویه تدوین شده به شرکتهای پالایش دیگرجهت ایجاد وحدت رویه در ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان

    1-4- سوالات یا فرضیه های تحقیق ( بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه ) :

    1-4-1- سئوالات تحقیق :

    1-4-1-1- شاخصها / زیر شاخصها وعوامل کیفی موثر و کلیدی در ارزیابی کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی شرکتهای پالایش نفت کدام اند ؟

    1-4-1-2- وزن هریک شاخصها / زیر شاخصها و عوامل کیفی موثر و کلیدی در ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی شرکتهای پالایش نفت چه مقدار می باشد ؟

    1-4-1-3- الویت بندی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش با عنایت به شاخصهای تعیین شده چگونه است ؟

    1-4-1-4- مدل اجرائی ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان شرکتهای پالایش چگونه است ؟

    1-4-2- فرضیات تحقیق :

    1-4-2-1- بین شاخص/ معیارهای « قیمت و هزینه » و « کیفیت و تکنولوژی » در ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان قطعات و ماشین آلات یدکی در شرکتهای پالایش نفت ارتباط وجود دارد .

    1-4-2-2- بین شاخص/ معیارهای « قیمت و هزینه » و « ویژگی های تامین کننده » در ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان قطعات و ماشین آلات یدکی در شرکتهای پالایش نفت  ارتباط وجود دارد.

    1-4-2-3- بین شاخص/ معیارهای « قیمت و هزینه » و « خدمات ارائه شده از سوی تامین کنندگان » در ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان قطعات و ماشین آلات یدکی در شرکتهای پالایش نفت ارتباط وجود دارد .

    1-4-2-4- بین شاخص/ معیارهای « کیفیت و تکنولوژی » و « ویژگی های تامین کننده » در ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان قطعات و ماشین آلات یدکی در شرکتهای پالایش نفت ارتباط وجود دارد .

    2-4-2-5- بین شاخص/ معیارهای « کیفیت و تکنولوژی » و « خدمات ارائه شده از سوی تامین کنندگان » در ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان قطعات و ماشین آلات یدکی در شرکتهای پالایش نفت ارتباط وجود دارد .

    1-4-2-6- بین شاخص/ معیارهای « ویژگی های تامین کننده » و « خدمات ارائه شده از سوی تامین کنندگان » در ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان قطعات و ماشین آلات یدکی در شرکتهای پالایش نفت ارتباط وجود دارد .

    1-5- چهارچوب نظری تحقیق :

    1-5- 1- ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان :

    در دهه 1990میلادی بسیاری از کارخانه‌ها در جستجوی راهی برای مشارکت با تأمین کنندگان بودند، تا از این طریق عملکرد مدیریت و رقابت پذیری آنها را ارتقا دهند . روابط بین تأمین کننده و مصرف کننده در شرکت‌های تولیدی مورد توجه جدی قرار گرفته است . زمانی که روابط بلندمدت بین این دو وجود داشته باشد، زنجیره تأمین شرکت مانعی جدی و قوی بر سر راه رقبا خواهد بود. (جعفرنژاد و همکاران؛ 1386)

     با افزایش اهمیت فعالیت خرید و تدارکات، تصمیم‌های خرید مهمتر شده و از آنجا که امروزه سازمان‌ها بیشتر به تأمین کنندگان وابسته شده‌اند، پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم تصمیم گیری ضعیف، وخیم‌تر جلوه می‌کند. (دبوئر و همکاران،2001)

    در بیشتر صنایع، هزینه مواد خام و اجزای تشکیل دهنده محصول، قسمت عمده‌ای از بهای تمام شده محصول را در بر می‌گیرد. در این شرایط، بخش تدارکات می‌تواند نقشی کلیدی در کارایی و اثربخشی سازمان ایفا کند و تاثیر مستقیم روی کاهش هزینه‌ها، سودآوری و انعطاف پذیری یک شرکت داشته باشد. (قدسی پور و همکاران،2001).

    زنجیره تامین شبکه‌ای است که تمام فعالیت‌های مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام به محصول نهایی و نیز جریان اطلاعاتی مرتبط با آن را شامل می‌شود . مواد و اطلاعات هردو در بالا و پایین شبکه جریان دارند و برای اینکه زنجیره تامین بتواند به خوبی عمل کند و رضایت مشتری را فراهم سازد نیازمند یک مدیریت صحیح است. (زنجیرانی فراهانی ،1385).

    در حقیقت، انتخاب مجموعه مناسبی از تامین کنندگان برای کار با آنها در جهت موفقیت یک شرکت امری بسیار مهم و حیاتی است و در طی سال‌های طولانی بر انتخاب تامین کننده تاکید شده است . (ژانگ و همکاران، 2001) اخیراً با حضور مفهوم مدیریت زنجیره تامین بیشتر محققان، دانشمندان و مدیران پی برده‌اند که انتخاب تامین کننده مناسب و مدیریت آن وسیله‌ای است که از آن می‌توان برای افزایش رقابت پذیری زنجیره تامین استفاده نمود . (لی و همکاران،2001)
    در نظر گرفتن تامین کننده به صورت یک شبکه زنجیره تامین که هدف نهایی آن ارائه محصول مورد انتظار مشتری است حدوداً از سال 2000 میلادی مطرح گردید . (احمدی، 1385) فعالیت تامین کنندگان خارجی باعث کاهش هزینه و بهبود تحویل به موقع کالا و رضایت مشتری می‌گردد . اگر یک شرکت با تامین کنندگان خارجی ارتباط داشته باشد، انتخاب این تامین کننده یکی از مهمترین وظایف مدیریت است.

    تفکر اصلی ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان برای اولین بار در تفکرات دکتر دمینگ در اصل چهارم از اصول چهارده گانه مدیریت ایشان مطرح شده بود . ایشان معتقدند که" به خرید فقط بر مبنای قیمت اولیه آن خاتمه دهید و در عوض هزینه های نهایی را کاهش دهید . برای هریک از اقلام مورد نیاز از یک فروشنده یا تامین کننده استفاده کرده و در جهت ایجاد یک روابط تعهد آمیز نسبت به یکدیگر گام بردارید".

    به عقیده دکتر دمینگ از اینکه مدیران همواره خریدهای خود را از خرید پایین ترین قیمت اولیه انجام می دهند و بااینکه نسبت به دریافت قیمت بیشتر اقدام می کنند تقصیر کار نیستند ، چون
    وظیفه ای که به عهده آنان واگذار شده است را انجام می دهند. وظیفه ای که مدیران به طور سنتی انجام می دهند دو مشکل و یا عیب کلی دارد :

    کیفیت از اهمیت خاصی برخوردار نبوده و مورد توجه قرار نگرفته است .

    هزینه های مربوط به خرید به طور قابل ملاحضه ای به طور نامناسب محاسبه شده است .

    هزینه واقعی مربوط به خرید مواد اولیه و یا قطعات مبلغی که در ابتدا به عنوان "قیمت" پرداخت می شود نیست ، بلکه مربوط به هزینه های خرید و استفاده آنها می باشد .

     به نظر دکتر دمینگ مدیران خرید وظیفه جدید به عهده دارند و آنان باید در جهت تامین کیفیت جامع توانایی تامین کنندگان خود را با استفاده از تکنیک های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آنها را بر اساس هزینه های نهایی که به موسسه و یا شرکت وارد می آورند انتخاب کنند.

    همچنین در سیستم مدیریت تولید به موقع[3] نیز در جهت تامین کیفیت مورد نیاز مشتریان
    " ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان " بعنوان یکی از عناصر اصلی تلقی می گردد تا کیفیت در همان مراحل ابتدایی خرید مواد اولیه یا قطعات یدکی مورد نیاز شرکت مورد توجه قرار گیرد .

    1-5-2- فرآیند تحلیل شبکه ای :[4]

    روشی است که توسط توماس ال ساعتی در سال 1996 میلادی ابداع شد. در واقع روشی است بهبود یافته از " تحلیل سلسله مراتبی "[5] می باشد .

    در روش تحلیل سلسله مراتبی وابستگی ها باید به صورت خطی از بالا به پایین و یا بالعکس می باشند وساختار مسائل ساده را از روی مصلحت حل می کند ، اما در سیستمهای پیچیده محدود می شود .

    حال چنانچه وابستگی ها دو طرف یعنی وزن "معیارها به گزینه ها"و نیز " وزن گزینه ها به معیارها"وابسته باشد ، مسئله از حالت سلسله مراتبی خارج شده و تشکیل یک شبکه یا سیستم غیر خطی یا سیستم بازخورد را می دهد که در اینصورت برای محاسبه وزن عناصر نمی توان از قوانین و فرمولهای سلسله مراتبی استفاده کرد . بنابراین برای محاسبه وزن عناصر از تئوری شبکه ها می توان استفاده کرد .

    به عبارت دیگر ، فرآیند تحلیل شبکه ای، روش جامع و قدرتمندی برای تصمیم گیری دقیق، با استفاده از اطلاعات تجربی و قضاوت های شخصی هر تصمیم گیرنده در اختیار نهاده و برای فراهم آوردن یک ساختار برای سازماندهی معیارهای متفاوت و ارزیابی اهمیت و ارجحیت هریک از آنها نسبت به گزینه ها ، فرآیند تصمیم گیری را آسان می نماید .

     این مدل تصمیم گیری، از ماتریس مقایسه های زوجی برای دست یابی به مقیاس های نسبی استفاده نموده و از هر سه روش"کیفی، کمی و مقایسه ای" به صورت همزمان برای جمع آوری داده ها و تحلیل نتایج بهره می گیرد .

    1-6- مدل تحقیق :

    با عنایت به تحقیقاتی که توسط محققین مختلف در زمینه شناسایی شاخصهای ارزیابی تأمین کنندگان در صنایع دیگر شده است متغیر های زیادی ، با توجه به نوع صنعت ، در ارزیابی ها شناسایی و در نظرگرفته شده است .

     در نمودار زیر، با توجه به مطالعات منابع متعدد و مصاحبه های صورت پذیرفته با کارشناسان محترم اداره مدیریت کالای شرکت پالایش نفت لاوان ، شاخصها و زیر شاخصها به چهار دسته کلی " قیمت و هزینه ( معیار اقتصادی)، کیفیت و تکنولوژی، ویژگی های تامین کننده و خدمات ارائه شده از طرف تامین کننده "تقسیم و جمعاً 22 زیر معیار در خصوص ارزیابی تامین کنندگان شناسایی و هر یک از زیر معیارها در دسته های تعیین شده طبقه بندی شده اند . لذا همانطورکه در هدف تحقیق ذکر شد سعی ما شناسایی جامع و دسته بندی مجدد شاخصهای موثر ، باتوجه به نیاز صنعت پالایش نفت می باشد .

    لذا در این راستا ابتدا شاخص ها و زیر شاخصهایی که توسط محققین در طی سالهای مختلف شناسایی و طی مصاحبه با کارشناسان اداره مدیریت کالای شرکت پالایش نفت لاوان، نسبت به انتخاب معیارهایی که بیشترین تاثیر را در انتخاب تامین کنندگان قطعات یدکی و ماشین آلات تولیدی را در صنعت پالایش دارد، اقدام نموده ایم .

    در جدول مقایسه ای زیر به معیارها و زیر معیارهای شناسایی شده محققین در سالهای مختلف اشاره و مقایسه آنها باهم صورت پذیرفته است .

     

    [1]Health, Safty& Environment (HSE)

    [2]Analytic Network Pross (ANP)

    [3]Just In Time(JIT)

    [4]Analytic Network Process(ANP)

    [5] Analytic Hierarchy Process(AHP)

    Subject:

    Quality level appraisal of machinery and related spare part’s suppliers in Lavan oil refining company by Analytic Network Process method

     

    Abstract:

     

    In a competitive world trade situation, it is an important issue for most of companies to find a way to choose qualified machinery and related parts suppliers. Hence in this condition, the oil refining companies in Iran also should have the proper market strategies to evaluate the quality level of suppliers to utilize this competitive condition. In this study it is tried to identify the effective criteria on appraisal of supplier’s quality level in Lavan oil refining company, according to experiments and views of experts and then the relation between these criteria will be analyzed and ranked by ANP method. Results revealed that the criteria such as“Technical ability, competitive price, vendor marketing background, after market services, supplier geographical situation and on time delivery are the  most remarkable identified criteria  via 22 sub criteria in 4 major categories.

    Key word :

    Quality level appraisal ; Oil refining company ; SCM ; ANP

  • فهرست:

    عنوان

    صفحه

    فصل اول : کلیات طرح تحقیق

    1.1

    بیان مساله تحقیق

    2

    2.1

    اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن :

    4

    3.1

    هدفهای تحقیق :

    6

    4.1

    سوالات یا فرضیه های تحقیق ( بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه ) :

    7

     

    1.4.1

    سئوالات تحقیق :

    7

     

    2.4.1

    فرضیات تحقیق :

    8

    5.1

    چهارچوب نظری تحقیق :

    8

     

    1.5.1

    ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان :

    8

     

    2.5.1

    فرآیند تحلیل شبکه ای :

    11

    6.1

    مدل تحقیق :

    12

    7.1

    روش تحقیق :

    17

    8.1

    قلمرو تحقیق :

    18

    9.1

    جامعه آماری و حجم آن و برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری:

    19

    10.1

    روش گرد آوری اطلاعات :

    19

    11.1

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :

    20

    12.1

    متغیرها و واژه های کلیدی :

    20

     

    1.12.1

    سطح کیفی تامین کنندگان:

    21

     

    2.12.1

     شاخص های ارزیابی سطح کیفی :

    21

     

    3.12.1

    مدیریت زنجیره تامین :

    21

     

    4.12.1

     صنعت پالایش :

    21

     

    5.12.1

    روش تحلیل شبکه :

    21

    13.1

     متغیرهای تحقیق :

    21

    14.1

    محدودیت ها و مشکلات تحقیق :

    22

    فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق

    « بخش اول» :1.2 . ارزش و ارزش آفرینی و تفکر مبتنی بر ارزش

    1.1.2

    مقدمه:

    25

    2.1.2

    زنجیره ارزش :

    26

    « فهرست مطالب »

    عنوان

    صفحه

    3.1.2

    پنج نیروی رقابتی مایکل پورتر در تعیین موقعیت استراتژیک سازمان :

    32

    4.1.2

    اهمیت استراتژ ی در محیط کسب و کار رقابتی :

    34

    5.1.2

    همراستا کردن زنجیره تامین با استراتژی کسب و کار

    37

     

    1.5.1.2

    بازارهایی را که شرکت شما در آنها فعالیت می کند ، بشناسید .

    38

     

    2.5.1.2

    نقاط قوت و مزیت های رقابتی شرکت خود را تعریف کنید.

    39

     

    3.5.1.2

     توانمندی های مورد نیاز زنجیره تامین را توسعه دهید .

    40

    « بخش دوم » : 2.2. زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین و مفاهیم مربوط به آن

    1.2.2

    مقدمه:

    41

    2.2.2

    زنجیره تامین :

    44

    3.2.3

    مدیریت زنجیره تامین :

    46

    4.2.2

    ضرورت و اهمیت  مدیریت زنجیره تامین :

    49

    5.2.2

    اعضاء زنجیره تامین :

    50

     

    1.5.2.2

    تولید کنندگان :

    51

     

    2.5.2.2

    توزیع کنندگان :

    51

     

    3.5.2.2

    خرده فروشان :

    52

     

    4.5.2.2

    مشتریان :

    52

     

    5.5.2.2

    شرکتهای خدماتی :

    52

    6.2.2

    محرکهای زنجیره تامین :

    54

     

    1.6.2.2

    تولید :

    55

     

    2.6.2.2

    موجودی :

    56

     

    3.6.2.2

    موقعیت و محل :

    57

     

    4.6.2.2

    حمل و نقل :

    58

     

    5.6.2.2

    اطلاعات :

    58

    7.2.2

    چالشهای زنجیره تامین در محیط رقابتی :

    59

     

    1.7.2.2

     طراحی زنجیره تامین به منظور کسب مزیت استراتژیک

    60

     

    2.7.2.2

    پیاده سازی روابط مشارکتی:

    61

     

    3.7.2.2

    تحمیل شراکت های زنجیره تامین :

    61

     

    4.7.2.2

     مدیریت اطلاعات زنجیره تامین :

    62

     

    5.7.2.2

    زدودن هزینه از زنجیره تامین :

    62

    « فهرست مطالب »

    عنوان

    صفحه

    8.2.2

    چالشهای زنجیره تامین در صنایع نفت و گاز :

    64

    9.2.2

    زنجیره تامین به عنوان یک مزیت رقابتی برای شرکتها:

    66

    « بخش سوم » :3.2 . انتخاب تامین کنندگان و معیارهای انتخاب تامین کنندگان 

    1.3.2

    مقدمه:

    70

    2.3.2

    تصمیمات ساخت یا خرید :

    72

     

    1.2.3.2

    از مزایای تولید کالا در داخل سازمان

    75

     

    2.3.2.2

    اهداف بخش خرید :

    76

    3.3.2

    سیر تحولات انتخاب کنندگان :

    77

    4.3.2

    پیشینه تحقیق :

    79

    5.3.2

    رویکرد کاهش تعداد تامین کنندگان :

    84

    6.3.2

    انواع روشهای تامین و تقسیم بندی تامین کنندگان :

    86

    7.3.2

    منبع یابی استراتژیک :

    90

    8.3.2

    فرآیند مرحله ای انتخاب تأمین کنندگان:

    93

     

    1.8.3.2

     شناسایی نیاز:

    95

     

    2.3.8.2

    تصمیم به تأمین داخلی یا خارجی:

    96

     

    3.8.3.2

    تعیین نوع تأمین کنندگان با توجه به نوع نیاز :

    96

     

    4.8.3.2

    جستجو برای شناسایی تأمین کنندگان:

    97

     

    5.8.3.2

    تعیین معیارهای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان :

    97

     

    6.8.3.2

    کسب اطلاعات تأمین کنندگان:

    101

     

    7.8.3.2

    انتخاب تأمین کنندگان براساس چند معیار:

    101

     

    8.8.3.2

    تشکیل زنجیره تأمین با حضور تأمین کنندگان:

    102

     

    9.8.3.2

    ارزیابی و تقویت تامین کنندگان و گروه بندی تامین کنندگان:

    102

     

    10.8.3.2

    توسعه محصول یا ایجاد یک نیاز جدید:

    103

    9.3.2

    تشریح معیارها و شاخص های شناسایی شده جهت ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان: (عوامل موثر بر انتخاب تامین کنندگان )

     

    1.9.3.2

    قیمت رقابتی :

    104

     

    2.9.3.2

    فروش اعتباری و مدت دار :

    104

     

    3.9.3.2

    قدرت و توانایی مالی :

    105

     

    4.9.3.2

    مقدار سفارش مشتری / شرکت :

    105

     

    5.9.3.2

    ثبات قیمت های پیشنهادی :

    108

    « فهرست مطالب »

    عنوان

    صفحه

     

    6.9.3.2

    دارا بودن گواهینامه های کیفی :

    108

     

    7.9.3.2

    کیفیت بسته بندی و حمل و نقل :

    110

     

    8.9.3.2

    تولید طبق سفارشات فنی ( استاندارد فنی مشتری ) :

    112

     

    9.9.3.2

    سهولت و قابلیت نگهداری و  تعمیرات ماشین آلات :

    112

     

    10.9.3.2

    عملکرد مناسب محصول  ( قابلیت اطمینان ) :

    113

     

    11.9.3.2

    حسن شهرت  و سوابق اجرایی :

    113

     

    12.9.3.2

    موقعیت جغرافیایی تامین کننده :

    114

     

    13.9.3.2

    توان تخصصی تامین کننده ( قابلیت فنی ):

    114

     

    14.9.3.2

    شهرت فنی تامین کننده ( توانایی  فنی ):

    114

     

    15.9.3.2

    ظرفیت  تولید :

    115

     

    16.9.3.2

    سابقه تجارت قبلی  سازمان با تامین کننده :

    115

     

    17.9.3.2

    انعطاف پذیری  در حل اختلافات فی ما بین ( تامین کننده و شرکت ):

    115

     

    18.9.3.2

    تحویل به موقع اجناس / خدمات :

    116

     

    19.9.3.2

    خدمات پس از فروش (گارانتی ):

    116

     

    20.9.3.2

    نحوه برخورد و پاسخگویی تامین کننده :

    116

     

    21.9.3.2

    زمان پاسخگویی به نیازها و مکاتبات فی مابین :

    117

     

    22.9.3.2

    آموزش دانش فنی استفاده از محصول بعد از فروش محصول :

    117

    « بخش چهارم » : 4.2. تشریح فرایند تحلیل شبکه

    1.4.2

    مقدمه :

    120

    2.4.2

     تصمیم گیری چند معیاره :

    120

     

    1.2.4.2

     مدلهای تصمیم گیری چند هدفه :

    121

     

    2.2.4.2

    مدلهای تصمیم گیری چندشاخصه :

    121

     

    3.2.4.2

     فرایند تحلیل شبکه :

    121

    3.4.2

    تفاوت روش فرایند سلسله مراتبی با فرایند تحلیل شبکه :

    123

    4.4.2

    گامهای حل مساله با روش فرایند تحلیل شبکه :

    124

    « بخش پنجم » 5.2. معرفی شرکت پالایش نفت لاوان 

    1.5.2

     معرفی شرکت پالایش نفت لاوان :

    129

    2.5.2

    اهم فعالیت های شرکت پالایش نفت لاوان :

    131

     

    « فهرست مطالب »

    عنوان

    صفحه

    3.5.2

    نقشه  استراتژی شرکت پالایش نفت لاوان :

    133

    4.5.2

    ظرفیت اسمی پالایشگاه‌های کشور:

    133

    5.5.2

    عمده محصولات شرکت پالایش نفت لاوان :

    134

    6.5.2

    میزان تولید فرآورده های نفتی در شرکت پالایش نفت لاوان:

    134

    7.5.2

    اهم وظایف واحد مدیریت کالا :

    135

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق ( متدولوژی تحقیق )

    1.3

    مقدمه:

    138

    2.3

     روش تحقیق :

    138

     

    1.2.3

    شناسایی ، تجزیه و تحلیل ورودی و خروجی ارزیابی تامین کنندگان :

    139

     

    2.2.3

    روش شناسی تحقیق :

    142

    3.3

    جامعه آماری :

    144

    4.3

    حجم نمونه و روش اندازه گیری :

    145

    5.3

    متغیرهای تحقیق:

    146

    6.3

     ابزارجمع آوری اطلاعات :

    148

    7.3

    روش تجزیه وتحلیل داده ها :

    148

    فصل چهارم : تجزیه وتحلیل یافته های تحقیق   

    « بخش اول» : 1.4. تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه

    1.1.4

    مقدمه :

    152

    2.1.4

    آمار ، اطلاعات و توزیع پاسخ دهندگان پرسشنامه :

    152

    3.1.4

    آمار ، اطلاعات وفراوانی پاسخ به سئوالات پرسشنامه :

    154

    4.1.4

    تجزیه و تحلیل آمار توصیفی پرسشنامه :

    156

    1.4.1.4

    توزیع مدرک تحصیلی :

    157

     

    2.4.1.4

    توزیع سابقه کاری :

    158

     

    3.4.1.4

    توزیع نوع مسئولیت کاری :

    159

    5.1.4

    آزمون روایی پرسشنامه : 

    160

    6.1.4

     آزمون پایایی پرسشنامه : 

    165

    7.1.4

    استخراج نمره عامل ها و آزمون نرمال بودن نمره عامل های بدست آمده : 

    168

    « فهرست مطالب »

     

    عنوان

    صفحه

     

    1.7.1.4

    آزمون نرمال بودن نمره عامل های بدست آمده :

    168

     

    2.7.1.4

    بررسی نرمال بودن نمره عامل های بدست آمده : ( متغیرهای ارزیابی کیفی ) :

    168

    8.1.4

    آزمون تصادفی بودن نمونه ها :

    177

    9.1.4

    بررسی همبستگی بین عامل ها :

    179

    10.1.4

    بررسی یکسان بودن اهمیت عامل ها ( آزمون فریدمن ) :

    181

    11.1.4

    تحلیل همبستگی معیارها و عامل های ارزیابی کیفی :

    182

    12.1.4

    آزمون فرضیه اول :

    184

    13.1.4

    آزمون فرضیه دوم :

    185

    14.1.4

    آزمون فرضیه سوم :

    186

    15.1.4

    آزمون فرضیه چهارم :

    187

    16.1.4

    آزمون فرضیه پنجم :

    188

    17.1.4

    آزمون فرضیه ششم :

    189

    18.1.4

    ضریب همبستگی اسپیرمن و همبستگی بین متغیرها  :

    190

    19.1.4

    تعیین روابط فی مابین متغیرهای ارزیابی سطح کیفی :

    190

    « بخش دوم » 2.4. ارزیابی سطح کیفی و انتخاب تامین کنندگان 

    1.2.4

    مقدمه :

    193

    2.2.4

    ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات میکانیکال سیل : ( مطالعه موردی )

    195

    1.2.2.4

    معرفی دستگاه میکانیکال سیل :

    195

    2.2.2.4

     شرایط انتخاب آب بند مکانیکی مناسب :

    196

    3.2.2.4

     مزایای آب بند مکانیکی :

    196

    4.2.2.4

    رتبه بندی معیارها و تامین کنندگان شرکتهای پالایشی  :

    199

    5.2.2.4

    رتبه بندی معیارها و تامین کنندگان میکانیکال سیل :

    201

    3.2.4

    ارزیابی کیفی تامین کنندگان ابزار دقیق :

    204

     

    1.3.2.4

    معرفی تجهیزات ابزار دقیق :

    204

     

    2.3.2.4

    رتبه بندی معیارها و تامین کنندگان تجهیزات ابزار دقیق شرکتهای پالایشی  :

    206

     

    3.3.2.4

    رتبه بندی معیارها و تامین کنندگان ماشین آلات و تجهیزات ابزار دقیق :

    206

    فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات    

     

    « فهرست مطالب »

     

    عنوان

    صفحه

    1.5

    مقدمه :

    209

    2.5

    نتیجه گیری :

    210

    3.5

    پیشنهادات :

    213

     

    1.3.5

    پیشنهادات حاصل تحقیق :

    213

     

    2.3.5

    پیشنهادات برای محققین بعدی :

    218 

    فهرست منابع و مآخذ

    219

    پیوست ها و ضمائم

    224

    چکیده انگلیسی

    249

    منبع:

    اصغر پور، محمد جواد ؛" تصمیم گیری های چند معیاره " ؛ 1387 ؛ چاپ ششم ؛ تهران؛ انتشارات دانشگاه تهران

    افرازه ، عباس ؛ "ارائه ی مدلی به منظور برقراری ارتباط ما بین مدیریت کیفیت و مدیریت کیفیت اطلاعات درزنجیره ی تامین" ، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر؛ 1383؛ اولین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین

    بایزیدی ، ابراهیم ؛ اولادی ، بهنام ؛ عباسی ، نرگس ؛ " تحلیل داده های پرسش نامه ای به کمک نرم افزار SPSS V.18 "؛ 1389؛ چاپ دوم ؛ تهران ؛ انتشارات عابد

    براون ،جیمی و هارن ، جان و شیویان ، جیمز –" سیستمهای مدیریت تولید ( با نگرشی یکپارچه ) " ؛ 1381؛ ترجمه مهدی غضنفری و سروش صغیری ؛ چاپ دوم ؛ تهران ؛  انتشارات دانشگاه علم و صنعت

    بها ، افسانه ؛ "بررسی روابط بین‌عناصر تسهیم اطلاعات و استراتژی‌های رقابتی و عملکرد زنجیره تأمین در سازمان"؛ 1388؛ پایگاه مقالات علمی مدیریت ؛ صنعت خودرو ، ویژه نامه زنجیره تأمین ، نسخه شماره 16

    جعفر نژاد ،احمد و شهائی ، بهنام –" مقدمه ای بر چابکی سازمانی و تولید چابک "؛1386؛ چاپ اول؛ تهران؛ انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر

    جعفر نژاد ، احمد ؛ اسماعیلیان،مجید ؛  ربیعه ، مسعود ؛ " ارزیابی و انتخاب تأمین کنندگان در زنجیره تأمین در حالت منبع یابی منفرد با رویکرد فازی " ؛  صص 128-153 ؛ 1386

    خاکی؛ غلامرضا، (1387)، "روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، تهران: مرکز تحقیقات علمی کشور، کانون فرهنگی انتشارات درایت، چاپ اول.

    خوش سیما ، غلامرضا –" مقدمه ای بر چابکی سازمانی "؛ شماره 134؛ مجله تدبیر

    ذکایی آشتیانی ، محسن ؛ " راهنمای گستره دانش مدیریت پروژه " ؛ 1389 ؛ چاپ سوم ؛ تهران ؛ انتشارات آدینه

    رضایی ، مستانه ؛ نوبخت ، شهناز ؛" انبارداری "؛ 1390؛ چاپ چهارم ؛ تهران ؛ انتشارات دیباگران تهران

    رضایی ، کامران ؛ محمد رضایی ، شهریار ؛ رضا زاده ، محمد رضا ؛ " استانداردOHSAS 18001:2007 "؛ 1387؛ چاپ دوم ؛ تهران ؛ انتشارات کیا نقش

    ریاضی ؛ "طراحی یک رویه تصمیم گیری جهت ارزیابی، انتخاب و توسعه تأمین کنندگان در مدیریت زنجیره تأمین" ؛ 1379؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت

    زبردست ، اسفندیار ؛ " کاربرد فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) در برنامه ریزی شهری و منطقه ای"؛ صص90-79  ؛ بهار1389 ؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، پرتال جامع علوم انسانی ، شماره 41

    سرمست ، آزاده ؛ "ارزیابی تامین کنندگان تجهیزات نفتی با استفاده از تکنیک DEA در شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذاران صنعت نفت ایران " ؛  1387 ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

    سپهوند ،رضا ؛ " استفاده  از رویکردهای  QFD و AHP در انتخاب تامین‏کننده با مطالعه موردی در شرکت زمزم " ؛ صص30-19؛ بهار 93 ؛ مجله تحقیق در عملیات و کاربردهای آن ، سال یازدهم،  شماره اول (پیاپی  40)

    سلیمانی شیری ، غلامحسین ؛ " ارائه یک مدل تصمیم گیری چند معیاره برای انتخاب بهترین تامین کنندگان در زنجیره تامین با تلفیق فرایند تحلیل سلسله مراتبی و برنامه ریزی آرمانی( مطالعه موردی صنایع خودروسازی) " ؛ صص 57-49 ؛ پاییز 1388؛ فصلنامه مدیریت ؛ سال ششم، شماره 15

    شریعتی ، عصمت ؛ " طراحی یک سیستم خبره و تلفیق با فرایند تحلیل سلسله مراتبی به منظور ارزیابی و انتخاب سازندگان قطعات در زنجیره تامین " ؛ چهارمین کنفرانس بین الملی مهندسی صنایع

    شفیع زده، رضا ؛ "چالش ها و راهکارهای فراروی مدیریت زنجیره ی تامین "؛ 1383 ؛ اولین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین

    شفیعی ، مرتضی ؛ خداپرستی ، صهیب ؛ خداپرستی، صابر ؛" ارزیابی و انتخاب تامین کننده بر اساس مدل Fuzzy DEA & DFA " ؛ تیرماه 1390؛ سومین همایش ملی تحلیل پوششی داده ها

    شهائی ، بهنام؛ رجب زاده، علی–" بررسی ابعاد ارزیابی چابکی سازمانی در سازمانهای دولتی  بارویکرد فناوری اطلاعات" ؛اسفند ماه 1384 ؛دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات ؛ ایران

    صادقی بافکر فومنی ، یحیی ؛ "ارزیابی مقایسه ای عملکرد استراتژیهای زنجیره تامین ناب ، چابک و ناب- چابک ، (یک رویکرد مبتنی بر ANP )" ؛ 1391 ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

    طالبی، داوود ؛ ملا طایفه، فاطمه ؛ "رویکرد ارزیابی و انتخاب عرضه کنندگان درطول زنجیره تامین با استفاده از تکنیک ترکیبی فرایند سلسله مراتبی فازی و برنامه ریزی خطی چند هدفه فازی (مطالعه موردی مرکز بهمن موتور )"؛ ص27-42 – چشم انداز مدیریت صنعتی ؛  تابستان 1390

    عراقی ، مهدی ؛ "اولویت بندی و انتخاب راهکارهای بهبود استراتژیک بر مبنای رویکردکارت امتیازی متوازن و با استفاده از تکنیک ANP و DEMATEL  فازی در شرکت صنایع تجهیزات نفت "؛ 1388 ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

    فارسیجانی ، حسن ؛" روشهای تولید و عملیات در کلاس جهانی"؛ 1389؛ چاپ اول ؛ تهران ؛ انتشارات سمت

    فراهانی نیک ، مهرداد ؛"توسعه مدلی برای ارزیابی تامین کنندگان با تاکید بر معیار کیفیت ( مطالعه موردی صنعت خودروسازی" ؛ 1380 ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ؛

    قره داغلی ، علی ؛ "قوانین و مقررات برگزاری مناقصه و مزایده " ؛ 1391 ؛ چاپ دوم ؛ انتشارات مربع آبی

    کاظمی ، مصطفی ؛ زاهدی ، حمید رضا ؛" انتخاب تاُمین کنندگان  مدل ها و معیارها "؛1388؛ چاپ اول ؛ مشهد ؛ انتشارات جهان فردا

    کرباسیان ، مهدی ؛ خبوشانی ، اعظم ؛ جوانمردی، محمد ؛ زنجیرچی ، سید محمود ؛" کاربرد مدل (ISM)جهت سطح­بندی شاخص‌های انتخاب تامین­کنندگان چابک و رتبه­بندی تامین­کنندگان با استفاده از روشTOPSIS-AHP  فازی " ؛ صص: 22-107 ؛ بهار و تابستان1390 ؛مجله علمی پژوهشی مدیریت تولید و عملیات ؛ سال دوم، شماره دوم،

    متقی ، هایده (با همکاری امیر حسین زاده) ؛ "مدیریت تولید و عملیات"؛ 1388؛ چاپ هفتم؛ تهران؛ انتشارات آوای پاتریس

    مومنی ، منصور؛ فعال قیومی ، علی ؛ "تحلیل های آماری با استفاده از SPSS " ؛ 1389 ؛ چاپ اول ؛ انتشارات زنوز

    مومنی ، منصور؛ شریفی سلیم ، علیرضا ؛ "مدل ها و نرم افزار تصمیم گیری چند شاخصه " ؛ 1391 ؛ چاپ دوم؛  انتشارات گنج شایگان

    مومنی ، منصور؛ "مباحث نوین تحقیق درعملیات" ؛ 1389 ؛ چاپ اول؛  انتشارات آینده

    مهربان، رضا؛" تضمین کیفیت تامین کنندگان و پیمانکاران ( راهبرد های حل مسائل و بهبود محصولات و خدمات با استفاده از کارگروهی )"؛ 1384؛ چاپ اول؛ مشهد؛ انتشارات نشر جهان فردا

    هوگس ، میشائل ؛" اصول و مبانی مدیریت زنجیره تامین " ؛ 1387 ؛ ترجمه محسن شیخ سجادیه و محمدرضا اکبری جوکار ؛ چاپ اول ؛ تهران ؛ انتشارات آدینه

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    « References »  

     

    1 . Bhattacharya, A., Sarkar, B., Mukherjee, S. K., (2005). “ Integrating AHP with QFD for robot selection under requirement perspective. International Journal of Production Research “, 43(17), 1 September, pp: 3671–3685

    2. Gonzaılez,M. E.,Quesada, G., Monge,C. A. M. “Determining the importance of the supplier selection process in manufacturing”: a case study. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 34 (6), 492–50 ; (2004).

    3. Bhattacharya, A., Geraghty, J., Young, P. “ Supplier selection paradigm: An integrated hierarchical QFD methodology under multiple-criteria environment “. Applied Soft Computing. 10(4); pp: 1013-102; 2010

    4. Weber C.A., Current J.R., Benton W.E.; “Vendor selection criteria and methods”; European Journal of Operation Research, Vol.50, 1991.

    5. R. Keith Mobley, “ an introduction to predictive maintenance “ , 2nd edition, Elsevier Science,2002

    6. tutorial on complex decision models (ANP); references Transportation decisions with the analytic hierarchy  Simin Jalali R. Rabbani and Soheil Rahnemay Rabbani, 200 pp., 1996

    7. Yu-Hsin Lin , Kune-Muh Tsai , Wei-Jung Shiang , Tsai-Chi Kuo , Chih-Hung Tsai (2009) ; “Research on using ANP to establish a performance assessment modelfor business intelligence systems” Elsevier Science,2009; pp:4135–4146

    8. Erdal Çakir , Hakan Tozan, Ozalp Vayvay ;” a method for selecting third party logistic service provider using fuzzy AHP; Journal of Naval Science and Engineering; 2009, Vol. 5 , No.3, pp. 38-54

    9. HoushangTaghizadeh* Mehdi Ershadi sis ; Supplier's, Selection in Supply Chain with Combined QFD and ANP Approaches (Case study); Research Journal of Recent Sciences Vol. 2(6), 66-76, June (2013)

    10. Ali Shemshadi, Mehran Toreihi,  Hossein Shirazi, M. J. Tarokh ;  Supplier selection based on supplier risk: An ANP and fuzzy TOPSIS approach;  The Journal of Mathematics and Computer Science Vol .2 No.1 (2011) 111-121

    11. Betül Özkan, Hüseyin Başlıgil, Nergis Şahin ; Supplier Selection Using Analytic Hierarchy Process: An Application From Turkey ; Proceedings of the World Congress on Engineering 2011 Vol II ; WCE 2011, July 6 - 8, 2011, London, U.K.

    12. Sanjay Jharkhariaa, Ravi Shankarb ; Selection of logistics service provider: An analytic network process (ANP) approach ; Omega 35 (2007) 274 – 289

    13. Yu-Hsin Lin , Kune-Muh Tsai, Wei-Jung Shiang , Tsai-Chi Kuo , Chih-Hung Tsai ; Research on using ANP to establish a performance assessment model for business intelligence systems; Expert Systems with Applications 36 (2009) 4135–4146

     


موضوع پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, نمونه پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, جستجوی پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, فایل Word پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, دانلود پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, فایل PDF پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی صنعت پالایش نفت بارویکرد فرایند تحلیل شبکهANP

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: سیستم اطلاعات حسابداری [1] به عنوان یکی از منابع تامین کننده اطلاعات جهت تصمیم گیری مدیران دارای اهمیت ویژه ای است. در این تحقیق به بررسی تاثیر سیستم جامع مالی و یکنواخت صنعت نفت بر ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری[2] پرداخته شده است.هدف اصلی در این تحقیق بررسی تاثیر سیستم جامع مالی و یکنواخت صنعت نفت بر ویژگی های ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد «M.A.» گرایش صنعتی چکیده در شرایطی که شرکت‌های تولیدی تحت رقابت شدید مشغول فعالیت هستند، به تولید محصولات متنوع می‌پردازند و گاهی اوقات به عوارض زیست‌ محیطی استفاده از مواد مختلف توجهی ندارند. این در حالیست که اجرای شیوه‌های مدیریت زیست‌محیطی مانند مدیریت زنجیره تامین سبز (GSCM)[1] می‌تواند علاوه بر حفظ مزیت رقابتی شرکت‌ها، به جلوگیری از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) چکیده امروزه سرعت تغیرات و شدت رقابت میان سازمان­ها در صنایع مختلف، آن­ها را با محدودیت منابع مواجه ساخته است و پایداری و بقا سازمان­ها در گرو دستیابی به مزیت رقابتی در هزینه، کیفیت، نوآوری و تحویل به طورهمزمان می­باشد و از طرفی بدست آوردن مزیت رقابتی درکشف نواحی و بخش­هایی می­باشد که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: سیستم اطلاعات حسابداری [1] به عنوان یکی از منابع تامین کننده اطلاعات جهت تصمیم گیری مدیران دارای اهمیت ویژه ای است. در این تحقیق به بررسی تاثیر سیستم جامع مالی و یکنواخت صنعت نفت بر ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری[2] پرداخته شده است.هدف اصلی در این تحقیق بررسی تاثیر سیستم جامع مالی و یکنواخت صنعت نفت بر ویژگی های ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش سیستم های انرژی بهینه سازی شبکه بخار در شرکت پالایش نفت شیراز هزینه های تأمین نیرو و توان مورد نیاز فرآیندهای عملیاتی بخش قابل توجهی از منابع مالی و هزینه های هر مجتمع صنعتی را بخود اختصاص می دهد و تأمین متداوم انرژی مورد نیاز همواره یکی از دغدغه های اصلی ذهن طراحان و مدیران صنایع است . هدر رفت بخش قابل توجهی از انرژی مصرفی صنایع و مشکلات زیست ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده رساله/پایان نامه : توسعه یافتگی بخش کشاورزی در مناطق روستایی مبتنی بر وجود استعدادهای طبیعی و تحقق اهداف برنامه ریزی جهت استقرار امکانات و الزامات توسعه است. این درحالی است که باوجود برخورداری برخی از سکونتگاه های روستایی از پتانسیل های بالای طبیعی و اکولوژیکی شاهد عدم توسعه یافتگی بخش کشاورزی در این نواحی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش : بازرگانی چکیده: امروزه انتخاب بهترین تامین­کننده از میان شمار تامین­کنندگان در صدر برنامه­های خریداران قرار دارد. با توجه به اینکه در مدل های سنتی معیار های متفاوت و متعددی برای تحلیل و آنالیز دخیل هستند و این امر فرآیند تصمیم گیری را برای مدیران پیچیده و مشکل می کند ،امروزه مدیران از تکنیک های جدید همچون ...

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

بخش اول استاندارد نمودن کالا اهميت و نقش کالا اهميت کالا در سازمان ها، کشورها و اصولاً در مجموعه جهان بر کسي پوشيده نيست، با بررسي ترازنامه هر سازمان و يا هر شرکتي متوجه مي شويم که قسمت عمده

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

ثبت سفارش