پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان

word 2 MB 30934 149
1393 کارشناسی ارشد گردشگری و توریسم
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی فرهنگی

    چکیده:

    خرید به ویژه خرید سوغات و صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ های گردشگران در طول سفر است. سوغات خریداری‌ شده از مقصد تجربه سفر را برای گردشگران به تجربه‌ای مادی و ملموس تبدیل می‌کند. هدف پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی انجام شده است بررسی رابطه بین ویژگی‌های جمعیت شناختی گردشگران (سن، تحصیلات، درآمد) و نوع سفر و تعداد همراهان سفر با میزان خرید صنایع‌دستی و همچنین شناسایی و اولویت‌بندی صنایع‌دستی محبوب گردشگران خارجی بازدیدکننده از اصفهان و ویژگی‌های صنایع‌دستی موردعلاقه آن‌ها همچنین بود. جامعه این پژوهش گردشگران خارجی بازدیدکننده از بازار صنایع‌دستی میدان نقش جهان اصفهان در طول مدت پژوهش را شامل می‌شد، حجم نمونه انتخابی با توجه به جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان 384 گردشگر خارجی بود بنابراین به همین تعداد پرسشنامه(محقق ساخته)به روش در دسترس بین گردشگران خارجی در بازار میدان نقش جهان اصفهان توزیع شد و از این میزان، 328 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل قابل‌استفاده بودند. به منظور بررسی اهمیت ویژگی‌های صنایع‌دستی از نظر گردشگران از آزمون  tتک نمونه‌ای و جهت آزمون فرضیه‌های تحقیق از آزمون تاو کندال بی و آزمون کرامر استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه‌های تحقیق نشان داد که بین ویژگی‌های جمعیت شناختی گردشگران(سن، تحصیلات، درآمد) با میزان خرید صنایع‌دستی رابطه معناداری وجود دارد اما میان نوع سفر و تعداد همراهان سفر با میزان خرید صنایع‌دستی رابطه معناداری یافت نشد.به علاوه مشخص شد پر فروش ترین اقلام صنایع‌دستی اصفهان به ترتیب مینیاتور(نگارگری)، آثار سرامیکی، پارچه سنتی (مانند پارچه قلمکار و ترمه)و فرش بودند.  همچنین گردشگران هنگام خرید صنایع‌دستی به ویژگی‌هایی مانند برخورداری از طرح زیبا، دست‌ساز بودن، نداشتن کپی های فراوان، نوآورانه بودن، سهولت حمل‌ونقل، انعکاس فرهنگ بومی مقصد، قیمت، خریداری مستقیم از سازنده، در دسترس نبودن در کشور گردشگران و برخورداری از اصالت در مقایسه با سایر ویژگی‌های مطالعه شده در این پژوهش به میزان بیش تر از میانگین اهمیت می‌دهند.

    واژه های کلیدی :

    گردشگران خارجی، خرید صنایع دستی، بازاریابی گردشگری ، شهر اصفهان، کارآفرینی فرهنگی

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

     

     

    1-1-مقدمه

    تأثیر متقابل میان صنایع‌دستی و گردشگری بر اکثر محققان پوشیده نیست زیرا صنایع‌دستی می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در جذب گردشگر باشد و متقابلاً صنعت گردشگری در رشد، توسعه و گسترش صنایع‌دستی، حفظ اصالت و بهبود کیفیت آن مؤثر واقع شود. صنایع‌دستی به ویژه با توجه به تأثیر بنگاه‌های کوچک تر می‌تواند نقش حیاتی در توسعه اقتصادی داشته باشد. این تأثیر به‌عنوان‌مثال از طریق ارتباط آن با صنعت گردشگری و نقشی که در توسعه صنایع خلاق و فرهنگی و همچنین از طریق تلاش‌های کارآفرینانه در اقتصاد روستایی ایفا می‌نماید، تسهیل می‌گردد. بخش صنایع‌دستی منبعی از خلاقیت و نوآوری است و کسانی که در این بخش فعالیت دارند بسیاری از ویژگی‌های کارآفرینانه از ایجاد ایده، شناخت فرصت‌ها، ریسک‌پذیری را با در نظر گرفتن طراحی محصول و در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های کسب‌وکار به نمایش می‌گذارد. صرف‌نظر از آن دسته از شرکت‌های صنایع‌دستی که روش تولید انبوه را پذیرفته‌اند و بنابراین دیگر به صورت جدی مبنا و اساس آثار دستی را ندارند، اکثریت کسب‌وکارهای صنایع‌دستی در زمره شرکت‌های خرد و کوچک هستند. سه واژه میراث «فرهنگی»، «گردشگری» و «صنایع‌دستی» ازجمله مفاهیمی هستند که عموماً در کنار هم قرار می‌گیرند. صنایع‌دستی را می‌توان یکی از شاخه‌های میراث فرهنگی و صنایع خلاق دانست(کیقبادی و همکاران،30:1387). بکار بردن این سه واژه در کنار هم‌زمانی امکان‌پذیر است که بخواهیم از طریق گردشگری مفاهیم و پیام‌های فرهنگی و آگاه‌سازنده را منتقل کنیم. مقوله گردشگری فرهنگی که در کنار گردشگری صرف مطرح می‌شود، آگاه‌سازی فرهنگی را یکی از مهم‌ترین رهیافت‌های خود می‌داند. از محورهای اصلی گردشگری فرهنگی مواردی چون دیدار از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، آشنایی با آداب و رسوم، بازدید از نمایشگاه‌ها و موزه‌ها، صنایع‌دستی و فرهنگ اقوام مختلف و به‌طورکلی بحث در مورد جذابیت‌های فرهنگی را می‌توان برشمرد. باید اشاره کرد مقصدها خود را از طریق عوامل مختلف فرهنگی مثل سوغات، صنایع‌دستی، تفریحات، معماری، تاریخ، هنر و سایر ویژگی‌های شیوه‌های زندگی، معرفی می‌نمایند و این جاذبه‌های فرهنگی بخشی از جاذبه‌های کشورهای درحال‌توسعه هستند. جاذبه‌های فرهنگی جریان‌های گردشگری ایجاد می‌نمایند بنابراین برای جامعه محلی فرصتی جهت تعامل با گردشگران و کسب درآمد از طریق آن‌ها فراهم می‌آورند. جشنواره‌ها، سوغات، رقص‌های سنتی، غذاهای محلی و غیره همه و همه بخشی از جاذبه‌های فرهنگی می‌باشند. یکی از عواملی که باعث می‌شود سفر و مسافرت برای مقاصد گردشگری سودآور باشد خرید، به ویژه خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران است. این عمل تا آنجا مهم تلقی می‌شود که گاهی صنایع‌دستی را شاخه‌ای از گردشگری فرهنگی می‌دانند.

    برای شفاف‌تر نمودن موضوع و چگونگی انجام کار، فراهم‌سازی طرح تحقیق اساسی‌ترین مرحله از مراحل تحقیق است و به عبارتی مرحله جهت‌یابی تحقیق نیز نامیده می‌شود. با توجه به اینکه در هر پژوهش شناخت دقیق عناصر تحقیق شامل مسئله تحقیق، اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش، اهداف تحقیق، روش پژوهش، فرضیات، قلمرو مکانی، قلمرو زمانی، ابزار گردآوری داده‌ها و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعریف واژه‌های پژوهش از اهمیت خاصی برخوردار بوده و پایه و محور مطالعه است در آغاز این پژوهش سعی گردیده این موارد بیان شود.

    1-2-بیان مسئله پژوهش

    نخستین و مهم‌ترین ویژگی حاکم بر بیشتر محصولات صنعت گردشگری آن است که این محصولات بیشتر در قلمرو خدمات قرار می‌گیرند و این امر عاملی است که مطالعه بازاریابی آن‌ها را پیچیده‌تر و دشوارتر می‌سازد. ولی برخی محصولات این صنعت ازجمله سوغات و صنایع‌دستی، کالاهایی ملموس‌اند و امکان مطالعه بهتر آن‌ها فراهم است. با این وجود هنوز تحقیقاتی ازاین‌دست به‌اندازه کافی انجام‌نشده است. صنایع‌دستی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی وابسته به گردشگری است. با ورود یک گردشگر به کشور درآمدزایی اقتصادی ایجاد می‌شود و پول تزریق‌شده به واسطه اثر تکاثری[1]، نه یک‌بار، بلکه چندین بار در احیا و جان‌بخشی اقتصاد کشور مؤثر می‌افتد (فرزین،1389: 251). به واسطه هزینه‌هایی که گردشگران در مقصد صرف می‌کنند، گردشگری را صادرات نامرئی نیز می‌نامند (شمس،1391). از طریق خرید صنایع‌دستی فکر، اندیشه و فرهنگ یک ملت به کشور دیگر منتقل می‌شود. ازاین‌جهت آنچه صادر می‌شود فرهنگ سرزمین مقصد است. گردشگران با عناصر فرهنگی مقصد از طریق صنایع‌دستی، مشاهده آداب‌ و رسوم و زندگی روزمره مردم مقصد و شرکت در فستیوال‌ها آشنا می‌شوند. ایران به جهت برخورداری از فرهنگ غنی باسابقه چندین هزارساله، از منابع گسترده‌ای در حوزه گردشگری فرهنگی و صنایع‌دستی برخوردار است اما فراوانی و تنوع این منابع و مقایسه آن با آمار گردشگر ورودی و نیز شاخص‌های رقابت‌پذیری گردشگری و صنایع‌دستی در بازار جهانی دلالت بر آن دارد که نیازمند نگاهی نو به بازار صنایع‌دستی کشور هستیم. با وجود تنوع صنایع‌دستی در کشور و زیبایی و ظرافت خاص به‌کاررفته در تولید آن‌ها موانعی بر سر راه بازاریابی این محصولات وجود دارد به طوری که کشورهای رقیب (چین، هند، تایلند و ...) با برنامه‌ریزی و درک صحیح از بازار توانسته‌اند حجم قابل‌توجهی از بازارهای جهانی این صنعت را به خود اختصاص دهند بااین‌حال در صورت برنامه‌ریزی و بازاریابی مناسب هنوز فرصت برای حضور کشور در بازارهای جهانی صنایع‌دستی وجود دارد. یکی از مشکلاتی که در مسیر بازاریابی مؤثر صنایع‌دستی وجود دارد عدم توجه به سلایق مصرف کننده است. باید توجه داشت حساسیت این مسئله در آن است که چطور باید بین حفظ اصالت فرهنگی صنایع‌دستی و خواسته‌ها و سلایق گردشگران تعادل مناسب برقرار کرد. یافتن پاسخ این پرسش به تحقیقات همه‌جانبه‌ای نیاز دارد و در این مسیر شناسایی رفتار خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران می‌تواند مفید واقع شود.

    این پژوهش به شناسایی صنایع‌دستی موردعلاقه گردشگران خارجی در اصفهان و ویژگی‌هایی که موجب این محبوبیت شده پرداخت، به علاوه وجود و یا عدم وجود رابطه معنی‌دار میان متغیرهای جمعیت شناختی (سن، تحصیلات، درآمد)، نوع سفر و تعداد همراهان سفر با میزان خرید صنایع‌دستی بررسی شدند. بدین ترتیب می‌توان در عرصه صنایع‌دستی با تأکید بر حفظ اصالت و عناصر فرهنگی و کیفیت این محصولات به سوی بخش‌بندی بهتر بازار هدف، تبلیغات و بازاریابی، نیاز سازی و افزایش تقاضا برای آن‌ها، گام برداشت و از این طریق سهم کشور را هم در مبادلات فرهنگی حاصل از خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران و هم در کسب منافع اقتصادی و فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی افزایش داد. همچنین با به‌کارگیری نوآوری و خلاقیت و اعمال ویژگی‌های مشخص‌شده در این پژوهش می‌توان در سایر صنایع‌دستی که با استقبال کمتری روبه‌رو هستند در عین حفظ اصالت آن‌ها، به رونق بیشتر این اقلام کمک کرد.

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش

    حضور گردشگران و خرید صنایع‌دستی توسط آن‌ها پیامدهای دوگانه مثبت و منفی برای فرهنگ و صنایع‌دستی مقاصد به همراه دارد. ازجمله پیامدهای مثبت آن می‌توان به «حفظ و احیای مجدد هنر وصنایع‌دستی» و «اشتغال‌زایی» در این زمینه به ویژه برای زنان و جوانان، به ویژه در جوامع روستایی و عشایری، اشاره کرد. پیامدهای منفی آن نیز در ارتباط با «کالایی سازی فرهنگ» و «کاهش اصالت» کالاهای فرهنگی ازجمله صنایع‌دستی، «تطابق با خواست گردشگران» جهت راضی نگه‌داشتن آن‌ها و پاسخ به تقاضاهای متنوع و در حال رشد گردشگران مطرح می‌شوند. کارآفرینان فرهنگی در عرصه صنایع‌دستی و گردشگری می‌توانند با توجه به شناسایی نیازهای بازار، به تولید و طراحی محصولات فرهنگی به ویژه صنایع‌دستی که وسیله‌ای برای انتقال ارزش‌های فرهنگی و اندیشه‌های جامعه مقصد به گردشگران است اقدام نمایند (البته با تأکید بر عناصر فرهنگی و وفاداری به حفظ اصالت این محصولات و نه صرفاً با مقاصد تجاری‌سازی و فروش انبوه). در سطوح بالاتر آگاهی از نیازهای گردشگران در زمینه صنایع‌دستی می‌تواند چراغ راه مسئولان سیاست‌گذاری و اجرایی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشد. چرا که این سازمان با مدیریت و نظارت اصولی‌تر می‌توانند از آثار منفی حضور گردشگران بر فرهنگ و صنایع‌دستی (شامل کالایی سازی صرف فرهنگ، کاهش اصالت صنایع‌دستی، تطابق با خواست گردشگران) بکاهند و آثار مثبت آن (شامل: تبادل فرهنگی و احیای هنرها و صنایع‌دستی، اشتغال‌زایی و افزایش تقاضا برای آن‌ها و رونق اقتصادی مقاصد) را افزایش دهند.

    آگاهی و شناسایی نسبی رفتار خرید گردشگران در صنایع‌دستی به ویژه در شرایط رقابت جهانی موجود به استفاده از این اطلاعات در بازاریابی و فروش بهتر این محصولات فرهنگی در بازار داخلی و یا به منظور دنبال کردن اهداف صادراتی کمک‌ می‌کند. نتایج پژوهش‌هایی از این دست می‌تواند به عنوان منبعی مفید برای برنامه‌ریزان، تولیدکنندگان و طراحان صنایع‌دستی و سرمایه‌گذاران در این بخش به شمار آید.

    باید به این نکته نیز اشاره شود که یکی از ویژگی‌های محصولات صنایع‌دستی این است که در صورت برخورداری از ویژگی‌های خاص (تمایز)، قابل پنهان کردن نیستند و به محض عرضه در یک رقابت جهانی قرار می‌گیرند و مورد تقلید واقع می‌شوند؛ بنابراین می‌توان با به‌کارگیری نوآوری و خلاقیت و اعمال ویژگی‌های مشخص‌شده از پژوهش‌های این‌چنینی، کسب امتیازهایی مانند مهر اصالت صنایع‌دستی توسط یونسکو را تسهیل کرد و به این طریق مقدمات لازم برای معرفی جهانی صنایع‌دستی و نیز شناخته شدن آن‌ها با نام سازنده آن را فراهم کرد که این امر به نوبه خود می‌تواند به ایجاد و حفظ برند صنایع‌دستی در کشور کمک نماید.

    همچنین با در نظر گرفتن نیازهای گردشگران و اعمال ویژگی‌های مدنظر آن‌ها در مورد یک سوغات و صنایع‌دستی محبوب در سایر صنایع‌دستی که با استقبال کمتری روبه‌رو هستند، به رونق بیشتر آن‌ها کمک کرد و از این طریق موقعیت صنایع‌دستی کشور را به جایگاه شایسته آن نزدیک تر کرد و امکان رقابت جهانی را فراهم ساخت.

    کشورهایی که گوی سبقت را در صادرات و عرضه صنایع‌دستی ربوده‌اند (چین، هند، تایلند و...) این توفیق را از طریق به کار بستن فنون بازاریابی مناسب و شناخت سلایق و اولویت‌های مشتری و یا حتی نیاز سازی، به دست آورده‌اند.

    دستاوردهای این پژوهش موارد زیر را در بر می‌گیرد:

    کمک به توسعه گردشگری

    کمک به احیای رشته‌های صنایع‌دستی

    ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای هنرمندان صنایع‌دستی

     

    1-4-اهداف پژوهش

    شناسایی و اولویت‌بندی صنایع‌دستی موردعلاقه گردشگران خارجی در اصفهان.

    شناسایی و اولویت‌بندی ویژگی‌های صنایع‌دستی موردعلاقه گردشگران خارجی در اصفهان.

    بررسی رابطه ویژگی‌های جمعیت شناختی (درآمد، سن، میزان تحصیلات) با میزان خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان.

    بررسی رابطه تعداد همراهان سفر با میزان خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان.

    بررسی رابطه نوع سفر (گردشگرانی که با تور سفر می‌کنند، گردشگران مستقل که بدون تور سفرکرده‌اند) با میزان خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان.

    1-5-پرسش‌های پژوهش

    صنایع‌دستی موردعلاقه گردشگران خارجی در اصفهان کدام‌اند؟

    ویژگی‌های صنایع‌دستی موردعلاقه گردشگران خارجی در اصفهان کدام‌اند؟

    1-6- فرضیه‌های پژوهش

    بین ویژگی‌های جمعیت شناختی (سن، میزان تحصیلات، درآمد) با میزان خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان رابطه معنی‌داری وجود دارد.

    بین تعداد همراهان سفر با میزان خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان رابطه معنی‌داری وجود دارد.

    بین نوع سفر (گردشگرانی که با تور سفر می‌کنند، گردشگران مستقل که بدون تور سفرکرده‌اند) با میزان خرید صنایع‌دستی توسط گردشگران خارجی در اصفهان رابطه معنی‌داری وجود دارد.

    1-7-قلمرو پژوهش

    قلمرو  موضوعی: این پژوهش به منظور به بررسی رابطه عوامل مؤثر بر رفتار خرید صنایع‌دستی گردشگران خارجی با میزان خرید صنایع‌دستی انجام شد. قلمرو مکانی: این پژوهش در بازار میدان نقش جهان شهر اصفهان انجام شد. قلمرو زمانی: از نظر قلمرو زمانی این پژوهش مدت زمان فروردین 1393 لغایت پاییز 1393 را در برگرفت.

    1-8- حجم جامعه، حجم نمونه و روش نمونه‌گیری

    در این پژوهش جامعه آماری تمام گردشگرانی خارجی است که در طول مدت تحقیق از بازار صنایع‌دستی میدان نقش جهان شهر اصفهان بازدید نموده‌اند. با توجه به نامحدود بودن این جامعه برای تعیین حجم نمونه با توجه به جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان[2] به تعداد 384 پرسشنامه توزیع شد که از این تعداد 328 پرسشنامه قابل‌استفاده جهت تجزیه‌وتحلیل بود. جهت تعیین نمونه پژوهش نیز از نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد.

    1-9-روش پژوهش

    1-9-1-روش پژوهش از نظر هدف

    تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی است.

    1-9-2-روش پژوهش از نظر روش

    پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی- تحلیلی و  پیمایشی و نیز از نوع  همبستگی است.

    1-10-ابزار جمع‌آوری داده‌ها

    تحقیق حاضر بر اساس نحوه گردآوری داده‌ها پیمایشی است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه (محقق ساخته) است و همچنین منابع کتابخانه‌ای نیز مورداستفاده قرار گرفت.

    Abstract

    Handicrafts are popular items purchased by tourists as souvenirs during their travel. souvenir shopping serves as a tangible way of reminders of intangible travel experience. this research aims to identify and prioritize foreign tourists popular handicrafts in Isfahan and their Perceptions about an Appealing Handicrafts. Also the relationship between tourist’s demographic features (age, income, education) and spending on handicrafts. The research samples are  384 foreign tourists visited Isfahan handicrafts bazaar (naghshe jahan bazaar) and convenience sampling was used in order to complete data gathering stage.To test hypothesis, Cramer Correlation Coefficient and Kendall Tau-b Correlation Coefficient were used and to test the importance of  handicrafts attributes for tourists T-test was used .Findings indicated that the Best-selling Items respectively are Miniature, Ceramic works, Traditional cloth (ie: ghalamkar cloth and terme cloth), Carpet, Jewellery, Turquoise works, Copper products, Silver products, Pottery works, Wooden works, Enamelled works, Inlay works, Gilim, Engraving- chiseling works, Leather works and Felt. also tourists matter attributes like good design,being handmade, Makeing a good gift, Uniqueness, innovativeness, easy to pack or carry during travel, Fine craftsmanship, Reflecting local culture, good price, attractive colors,memorial significance, Purchasing it directly from craftsmen from the area, unavailability in tourists’s country, authenticity, Better quality of materials and Durability more than the average in comparison to another attributes studied in this article. also it was concluded that tourist’s demographic features (age, income, education) positively influences spending on shopping but no statistically significant relationship was found between trip type and the number of travel party with spending on handicrafts.

     

    Key words:

    Foreign Tourist, Handicrafts Shopping, Tourism Marketing, Isfahan city, cultural entrepreneurship

     

  • فهرست:

    فصل اول (کلیات پژوهش) ...................................................................................................................................... 1

    1-1-مقدمه..................................................................................................................................................................... 2

    1-2-بیان مسئله پژوهش................................................................................................................................................... 3

    1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................................................................... 4

    1-4-اهداف تحقیق.......................................................................................................................................................... 5

    1-5-پرسش‌های تحقیق................................................................................................................................................... 6

    1-6- فرضیه‌های تحقیق................................................................................................................................................... 6

    1-7-قلمرو تحقیق............................................................................................................................................................ 6

    1-8- حجم جامعه، حجم نمونه و روش نمونه‌گیری..................................................................................................... 6

    1-9-روش تحقیق............................................................................................................................................................ 7

    1-10-ابزار جمع‌آوری داده‌ها......................................................................................................................................... 7

    1-11-تعریف متغیرهای تحقیق..................................................................................................................................... 7

    1-12-چارچوب نظری تحقیق........................................................................................................................................ 7

    1-13-تعریف نظری اصطلاحات................................................................................................................................... 8

    فصل دوم (مروری بر ادبیات موضوع پژوهش)................................................................................................. 10

    2-1-مقدمه........................................................................................................................................................................ 11

    2-2-صنایع‌دستی.............................................................................................................................................................. 12

    2-2-1-انواع صنایع......................................................................................................................................................... 12

    2-2-2-تعاریف، طبقه‌بندی و تاریخچه صنایع‌دستی.................................................................................................... 13

    2-2-2-1-تعریف صنایع‌دستی...................................................................................................................................... 13

    2-2-2-2-انواع طبقه بندی صنایع دستی........................................................................................................................ 14

    2-2-2-3- پیدایش صنایع‌دستی.................................................................................................................................... 14

    2-2-2-4- تاریخچه صنایع‌دستی در جهان................................................................................................................... 15

    2-2-2-5- تاریخچه صنایع‌دستی در ایران................................................................................................................... 16

    2-2-3-مهر اصالت یونسکو برای صنایع‌دستی.............................................................................................................. 16

    2-2-4-آشنایی با سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با صنایع‌دستی.................................................................................... 17

    2-3-توسعه پایدار گردشگری......................................................................................................................................... 22

    2-4-رفتار مصرف‌کننده در گردشگری......................................................................................................................... 23

    2-4-1-تعریف گردشگری با تأکید بر دیدگاه تعاملی عرضه و تقاضا....................................................................... 23

    2-4-2-بازاریابی گردشگری.......................................................................................................................................... 23

    2-4-3-رفتار مصرف‌کننده............................................................................................................................................. 24

    2-4-4-رفتار مصرف‌کننده (گردشگران) در گردشگری............................................................................................. 24

    2-4-5-عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرف‌کننده........................................................................................................... 26

    2-5-مصرف..................................................................................................................................................................... 28

    2-5-1-سفر کردن و انواع مصرف................................................................................................................................ 28

    2-5-2-مصرف نمادین (چشم‌انداز جامعه‌شناختی به مصرف)..................................................................................... 29

    2-6-خرید........................................................................................................................................................................ 29

    2-6-1-رابطه خرید و گردشگری.................................................................................................................................. 32

    2-6-2-خرید به عنوان فراغت و مصرف گردشگری.................................................................................................. 33

    2-6-3-خرید فایده گرایانه............................................................................................................................................ 34

    2-6-4-خرید برنامه‌ریزی نشده...................................................................................................................................... 35

    2-6-5-خرید فراغتی و تفاوت آن با خرید سنتی........................................................................................................ 36

    2-6-6-خرید به عنوان فعالیتی فراغتی در مقصد گردشگری...................................................................................... 37

    2-6-7-ارزش لذتی و ارزش سودمندی خرید در مقصد گردشگری......................................................................... 38

    2-6-8-طیف خرید کارکردی- فراغتی........................................................................................................................ 38

    2-6-9-خرید به عنوان سیاست گردشگری و راهبُرد پیشرفت.................................................................................... 39

    2-7-گونه شناسی خریداران............................................................................................................................................ 40

    2-8-دلایل خرید سوغاتی توسط گردشگران............................................................................................................... 42

    2-8-1-گرایش به خرید یادگاری و یادبود.................................................................................................................. 43

    2-8-2-در جستجوی اصالت.......................................................................................................................................... 43

    2-8-3-در جستجوی تازگی.......................................................................................................................................... 46

    2-8-4-نیازهای کارکردی.............................................................................................................................................. 46

    2-8-5-خرید هدیه برای اقوام....................................................................................................................................... 46

    2-8-6-زیبایی‌شناسی...................................................................................................................................................... 47

    2-8-7-خستگی/ زمان اضافه.......................................................................................................................................... 47

    2-8-8-ارتباط با هنرمندان.............................................................................................................................................. 47

    2-8-9-عوامل مؤثر بر انتخاب سوغاتی......................................................................................................................... 48

    2-9-عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید گردشگر............................................................................................................. 50

    2-9-1-فصل سفر............................................................................................................................................................ 52

    2-9-2-سن و جنسیت.................................................................................................................................................... 52

    2-9-3-هدف از سفر...................................................................................................................................................... 55

    2-9-4-درآمد و تحصیلات........................................................................................................................................... 55

    2-9-5-همراهان سفر و جنبه اجتماعی خرید............................................................................................................... 56

    2-9-6-وسیله حمل‌ونقل مورد استفاده در سفر............................................................................................................. 58

    2-9-7-نوع سفر.............................................................................................................................................................. 59

    2-9-8-فرهنگ، ملیت و خرید..................................................................................................................................... 59

    2-10-دلایل انتخاب هزینه کرد به عنوان شاخص رفتار خرید.................................................................................... 60

    2-11-پیشینه پژوهش....................................................................................................................................................... 60

    2-12-خلاصه فصل......................................................................................................................................................... 66

    فصل سوم (روش پژوهش)........................................................................................................................................ 67

    3-1-مقدمه........................................................................................................................................................................ 68

    3-2-روش‌ پژوهش.......................................................................................................................................................... 68

    3-3-جامعه آماری و روش نمونه‌گیری.......................................................................................................................... 69

    3-4-پرسش‌های پژوهش................................................................................................................................................. 70

    3-5-فرضیه‌های پژوهش.................................................................................................................................................. 70

    3-6- ابزارها و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات.............................................................................................................. 70

    3-7-مقیاس مورد استفاده................................................................................................................................................ 71

    3-8-روایی و پایایی پژوهش.......................................................................................................................................... 71

    3-9-دسته‌بندی سؤالات پرسشنامه.................................................................................................................................. 72

    3-10-چهارچوب نظری پژوهش.................................................................................................................................... 75

    3-11-فرایند تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها.............................................................................................................................. 75

    3-12-خلاصه فصل......................................................................................................................................................... 76

    فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها)................................................................................................................... 77

    مقدمه.................................................................................................................................................................................. 78

    4-1- یافته‌های توصیفی پرسشنامه................................................................................................................................... 78

    4-1-1- توزیع فراوانی متغیر ملیت در نمونه................................................................................................................. 78

    4-1-2- توزیع فراوانی متغیر جنسیت............................................................................................................................ 80

    4-1-3- توزیع فراوانی متغیر سن در نمونه.................................................................................................................... 81

    4-1-4- توزیع فراوانی متغیر وضعیت تأهل در نمونه................................................................................................... 82

    4-1-5- توزیع فراوانی متغیر میزان تحصیلات در نمونه.............................................................................................. 83

    4-1-6- توزیع فراوانی متغیر میزان درآمد در نمونه..................................................................................................... 84

    4-2- آزمون فرضیه‌های پژوهش..................................................................................................................................... 85

    4-3- پاسخ به پرسش های پژوهش................................................................................................................................. 89

    4-4- یافته‌های جانبی پژوهش......................................................................................................................................... 93

    4-5-خلاصه فصل............................................................................................................................................................ 103

    فصل پنجم (نتیجه‌گیری و پیشنهادها).................................................................................................................... 104

    5-1- مقدمه....................................................................................................................................................................... 105

    5-2- نتیجه‌گیری.............................................................................................................................................................. 105

    5-3-یافته‌های جانبی پژوهش.......................................................................................................................................... 106

    5-4- مقایسه پژوهش حاضر با پژوهش‌های پیشین.......................................................................................................... 107

    5-5- پیشنهادهای کاربردی.............................................................................................................................................. 109

    5-6- پیشنهادهای پژوهشی............................................................................................................................................... 110

    فهرست منابع...................................................................................................................................................................... 112

    پیوست................................................................................................................................................................................ 120

    پرسشنامه فارسی................................................................................................................................................................. 124

    پرسشنامه انگلیسی............................................................................................................................................................... 130

     

    منبع:

     

    اختر بروجنی، علیرضا، (1385) «تعیین موانع توسعه صادرات صنایع دستی ایران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران.

    آشوری، محمدتقی (1379)، آشنایی با صنایع‌دستی ایران، تهران: شرکت چاپ و نشر کتب درسی.

    الوانی، مهدی، پیروز بخت، معصومه (1385) «فرایند مدیریت جهانگردی», تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

    بلوریان تهرانی، محمد (1376)، بازاریابی و مدیریت بازار، تهران: موسسه پژوهش‌های بازرگانی.

    پاپلی یزدی، محمدحسین. سقایی، مهدی (1385) گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.

    بیدرام، رسول (1392)، مطالعات آمایش سرزمین و سند راهبردی توسعه استان اصفهان بخش صنایع دستی، معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان.

    تیموتی، دالن جی (1388)، جامعه‌شناسی مصرف (گردشگری و خرید)، ترجمه: علی‌اصغر سعیدی و محمدحسین آبادی، تهران: جامعه‌شناسان.

    جمشیدی، غلامرضا (1391)، نقش رفتار تجاری فروشندگان صنایع‌دستی در بازاریابی مطلوب گردشگران خارجی (بازار فرش تهران)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، دانشکده ادبیات، گروه جغرافیا، رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم.

    حاجی پور شوشتری، عبدالحمید (1386)، مهر اصالت یونسکو برای صنایع‌دستی، فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، شماره 67، بهار و تابستان، صفحه 155-172.

    حسن لاریجانی، زهره (1378)، بررسی راهکارهای توسعه صنایع‌دستی ایران. گلیم، قلمکار، خاتم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مرکز آموزش مدیریت دولتی، رشته مدیریت بازرگانی.

    حسینی، یعقوب، موسوی، عباس، ضیایی بیده علیرضا (1392)، ارائه مدلی برای تبیین ارزش ویژه برند بر مبنای کارمندان در بیمه‌های بازرگانی استان یزد، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال سوم، شماره اول، شماره پیاپی 8، بهار 92، صفحه 1 - 16.

    حمزه زاده، مجید (1383)، پایان‌نامه برنامه‌ریزی توریسم با تاکید بر توسعه اقتصادی (مطالعه موردی شهر تبریز)، رشته شهرسازی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

    حیدری، غلامحسین (1371)، بحثی پیرامون ویژگی‌های صنایع‌دستی از جنبه اجتماعی و اقتصادی، تهران، دست‌ها و نقش‌ها، شماره 1، صفحه 28.

    خاکی، غلامرضا (1391)، روش تحقیق با رویکرد پایان‌نامه نویسی، تهران: نشر فوژان.

    خبرگزاری ایسنا(1392)، ساعت، ۱۱: ۲۶، کد خبر 92052212288. دسترسی آنلاین http://isna.ir/fa/news/92052212288/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%B3%DA%A9%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF

    خبرگزاری فارس (1392)، ساعت 22:11، کدخبر 13920204001428، دسترسی انلاین http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920204001428

    خبرگزاری مهر( 1392)، نوزدهم آذر، ساعت 15:14، کد خبر 2192763، گزارش: محمدرضا جباری، دسترسی آنلاینhttp://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2192763

    دهدشتی شاهرخ، زهره، فیاض، مرتضی (1392)، مدیریت بازاریابی در صنعت گردشگری، تهران: انتشارات مهکامه، چاپ دوم.

    رحمان سرشت، حسین، ملکمی، افسانه (1382)، الگوی آمیخته ارتباطات و پیشبرد برای صنعت گردشگری ایران با نگرش به فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، بهار و تابستان 1382 - شماره 37 و 38 صفحه 49-7.

    رضوانی، محمدرضا (1387)، توسعه پایدار گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار، انتشارات دانشگاه تهران.

    رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمود (1379)، برنامه‌ریزی توریسم در سطح ملی و منطقه‌ای، ترجمه جهاد دانشگاهی، دانشگاه اصفهان.

    سلیمانی، حسن (1388)، نظام حقوق بین‌المللی مالکیت فکری و حمایت از صنایع‌دستی، سال یازدهم، شماره 26.

    شکوبی، حسین، مشیری، رحیم، خادم الحسینی، احمد (1385)، «بررسی و شناخت توان های بازار اصفهان در جذب گردشگر»،نشریه جغرافیا» علوم جغرافیایی «بهار 1385 - شماره 1(صفحه از 7 - 36).

    شمس، فواد (1391)، گردشگری به مثابه صادرات نامرئی: نقش توریسم در توسعه پایدار روستایی، دسترسی آنلاین درhttp://www.magiran.com/npview.asp?ID=2592910

    صرامی، حسین (1384)، «صنایع دستی اصفهان و مشکلات آن» ،نشریه جغرافیا» فضای جغرافیایی»بهار و تابستان 1384 - شماره 13. ص 60-49.

    صیدایی، اسکندر، رستمی، شهین (1391)، «سنجش تاثیرات اجتماعی فرهنگی و اقتصادی توسعه گردشگری نمونه موردی شهر کرمانشاه» اصفهان، دانشگاه اصفهان.

    جی.تلفر، دیوید، شارپلی، ریچارد (1391)، برنامه‌ریزی توسعه گردشگری در کشورهای درحال‌توسعه، ترجمه ضرغام بروجنی، حمید، تهران: مهکامه.

    ضرغام بروجنی، حمید (1389)، برنامه‌ریزی توسعه جهانگردی رویکردی همپیوند و پایدار، تهران: مهکامه.

    ضیایی، محمود، تراب احمدی، مژگان (1391)، شناخت صنعت گردشگری با رویکرد سیستمی، تهران: نشر علوم اجتماعی.

    ضیایی، محمود، ترابیان، پونه (1389)، سنجش سطح قابل‌قبول اثرات منفی اجتماعی گردشگران بر جوامع محلی در ایران موردمطالعه سکونتگاه‌های روستایی حوزه‌ی تالاب پریشان، فصلنامه علمی پژوهشی انجمن جغرافیای ایران (جغرافیا)، دوره جدید، سال هشتم، شماره 27، صفحه.205-224.

    عطرسایی، بنفشه (1388)، رابطه عوامل جمعیت شناختی و رفتار خرید صنایع‌دستی گردشگران اروپایی در اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    فرزین، محمدرضا (1389)، اقتصاد گردشگری، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.

    فرهادی، کاظم (1385)، اقتصاد و فرهنگ، نویسنده دیوید تراسبی، ترجمه کاظم فرهادی، چاپ دوم، تهران: نشر نی.

    قدمی، مصطفی، علیقلی زاده فیروزجایی، ناصر (1391)، ارزیابی توسعه گردشگری مقصد در چارچوب پایداری نمونه مورد مطالعه (دهستان تمشکل/ شهرستان تنکابن)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال 27، شماره اول، بهار 1391، شماره پیاپی 104، صفحه 79-104.

    کاتلر، فیلیپ (1389)، اصول بازاریابی، ترجمه مهدی زارع، تهران: مهرجرد: مدیرفردا.

    کرمی، زکیه (1389)، «بازاریابی صنایع دستی و اثرات آن بر گردشگری با تأکید بر گلیم نقش برجسته ی ایلام»،نشریه علوم اجتماعی»فرهنگ ایلام«بهار و تابستان 1389 - شماره 26 و 27، ص 172-185.

    کمالی مهاجر، مرضیه، فراهانی، بنفشه (1391)، فرهنگ زیست‌محیطی راهکاری جهت توسعه گردشگری پایدار، اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران‌زمین.

    کیقبادی، مرضیه، فخرایی، مرضیه، علوی، سارا، زواری، عبدالمجید (1387)، شناخت صنعت فرهنگی، اداره کل تبلیغات اسلامی قم.

    منوچهری، رضا (1391)، بررسی چالش‌های اقتصادی صنایع‌دستی ایران و نقش آن در توسعه گردشگری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت دولتی.

    نیک‌بین، مهنا، کرمی، مهرداد (1391)، «بررسی پایداری اجتماعی- فرهنگی توسعه ی گردشگری مطالعه موردی جزیره کیش»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره 2،137-158.

    واحد مرکزی خبر، دسترسی آنلاین:http://www.iribnews.ir/NewsText.aspx?ID=243199

    یاوری، حسین (1386)، نگرشی بر تحولات صنایع‌دستی در جهان، چاپ چهارم، تهران: نشر سوره مهر.

    یاوری، حسین (1390)، شناخت صنایع‌دستی ایران، چاپ چهارم، تهران: نشرمهکامه.

    یاوری، حسین، نورماه، فروهر (1386)، نگرشی بر تحولات صنایع‌دستی در جهان: چاپ سوم، تهران: انتشارات سوره مهر.

    یاوری، حسین و حسن بیگی، محمدرضا (1361)، کلیاتی درباره صنایع‌دستی روستایی ایران، سازمان صنایع‌دستی ایران، تهران: سازمان صنایع‌دستی ایران.

     

    منابع لاتین

    Agarwal, V. B., & Yochum, G. R. (1999). Tourist spending and race of visitors. Journal of Travel Research, 38(2), 173-176.

    Anderson, L. F. and Littrell, M. A. (1995)‘Souvenir-purchase behavior of womentourists’, Annals of Tourism Research, Vol.22, No. 2, pp. 328–348

    Beerli, A., & Martin, J. D. (2004). Factors influencing destination image. Annals of tourism research, 31(3), 657-681.

    Bloch, P. H., Ridgway, N. M., & Dawson, S. A. (1994). The shopping mall as consumer habitat. Journal of retailing, 70(1), 23-42.

    Bojanic, D. C. (2011). The impact of age and family life experiences on Mexican visitor shopping expenditures. Tourism Management, 32(2), 406-414

    Butler, R. W. (1991). West Edmonton Mall as a tourist attraction. The Canadian Geographer/Le Géographe canadien, 35(3), 287-295.

    Butler,R. W. (1980) The concept of a Tourist area cycleof evolution: implications for management of resources. CanadianGeographer,XXIV(1),5

    CARR, J. (1990). 3. The Social Aspects of Shopping Pleasure or Chore? The Consumer Perspective. RSA Journal, 189-197.

    Choi, T. M., Liu, S. C., Pang, K. M., & Chow, P. S. (2008). Shopping behaviors of individual tourists from the Chinese Mainland to Hong Kong. Tourism Management, 29(4), 811-820.

    Christiansen, T., & Snepenger, D. J. (2002). Is it the mood or the mall that encourages tourists to shop?.Journal of Shopping Center Research, 9(1), 7-26.

    Cohen, E. (1988). Authenticity and commoditization in tourism. Annals of tourism research, 15(3), 371-386.

    Dardis, R., Soberon-Ferrer, H., & Patro, D. (1994). Analysis of leisure expenditures in the United States. Journal of Leisure Research,26(4), 309–321.

    Fairhurst, A., Costello, C., & Holmes, A. F. (2007). An examination of shopping behavior of visitors to Tennessee according to tourist typologies. Journal of Vacation Marketing, 13(4), 311-320.

    Finn, A., McQuitty, S., & Rigby, J. (1994). Residents' acceptance and use of a mega multi-mall: West Edmonton Mall evidence. International Journal of Research in Marketing, 11(2), 127-144.

    Gartner, William, C. (1996), Tourism Development, Principles, Processes & Policies, New York, John Wiley & Sons, Inc.

    Gordon, B., (1986), “The souvenir: Messenger of the Extraordinary.” Journal of Popular Culture , 20(3):135-146.

    Greenwood, D. J: 1977 Culture by the Pound: An Anthropological Perspective on Tourism as CulturalCommoditization. In Hosts and Guests, V. L. Smith, ed., pp. 129 -139. Philadelphia:University of Pennsylvania Press.1982 Cultural “Authenticity!’ Cultural Survival Quarterly 6(3):27-28.

    Halewood, C., & Hannam, K. (2001). Viking heritage tourism: authenticity and commodification. Annals of tourism research, 28(3), 565-580.

    Halonen, L., & Domin, A. (2014). The Experience of Shopping for Tourists.

    Heung, V. C., & Cheng, E. (2000). Assessing tourists’ satisfaction with shopping in the Hong Kong special administrative region of China. Journal of Travel Research, 38(4), 396-404.

    Hong, G. S., Morrison, A. M., &Cai, L. A. (1996). Household expenditure patterns for tourism products and services. Journal of Travel & Tourism Marketing, 4(4), 15-40.

    ·         Hu, B., & Yu, H. (2007). Segmentation by craft selection criteria and shopping involvement. Tourism Management, 28(4), 1079-1092.

    Jang, S. S., Bai, B., Hong, G. S., & O’Leary, J. T. (2004). Understanding travel expenditure patterns: a study of Japanese pleasure travelers to the United States by income level. Tourism Management, 25(3), 331-341.

    Jansen-Verbeke, M. (1998). "The Synergism between Shopping and Tourism." In Global Tourism. Theobald, W. F. Oxford, UK: Butterworth-Heinemann, pp. 428-446.

    Keown, C. F. (1989). A model of tourists' propensity to buy: The case of Japanese visitors to Hawaii. Journal of Travel Research, 27(3), 31-34.

    Kim, S. S., Timothy, D. J., & Hwang, J. (2011). Understanding Japanese tourists’ shopping preferences using the Decision Tree Analysis method. Tourism Management, 32(3), 544-554.

    Kim, S., & Littrell, M. A. (1999). Predicting souvenir purchase intentions. Journal of Travel Research, 38(2), 153-162.

    Kim, S., &Littrell, M. A. (2001). Souvenir buying intentions for self versus others. Annals of Tourism Research, 28(3), 638-657.

    Kotler, P., (1997) Marketing Management : Analysis, Planning, Implementation and Control. 9th edition, New Jersey: Prentice Hall.

    Lee, H. C. (2001). Determinants of recreational boater expenditures on trips. Tourism Management, 22(6), 659-667.

    Legoherel1, P. (1998). Toward a market segmentation of the tourism trade: Expenditure levels and consumer behavior instability. Journal of travel & tourism marketing, 7(3), 19-39.

    Lehto, X. Y., Cai, L. A., O’Leary, J. T., & Huan, T. C. (2004). Tourist shopping preferences and expenditure behaviours: The case of the Taiwanese outbound market. Journal of Vacation Marketing, 10(4), 320-332.

    Lesser, J. A., & Hughes, M. A. (1986). Towards a typology of shoppers. Business Horizons, 29(6), 56-62.

    Laesser, C., and Crouch, G. I. (2006). Segmenting markets by travel expenditure patterns: The case of international visitors to Australia. Journal of Travel Research, 44(4), 397-406.

    Li, M.,&Cai, L. A. (2008). Souvenir Shopping Attitudes and Behavior Among Chinese Domestic Tourists: An Exploratory Study. Journal of China tourism research, 4(2), 189-204.

    Lin, Y. H., & Chen, C. F. (2013). Passengers' shopping motivations and commercial activities at airports–The moderating effects of time pressure and impulse buying tendency. Tourism Management, 36, 426-434.

    Littrell, M. A. (1990). Symbolic significance of textile crafts for tourists. Annals of Tourism Research, 17(2), 228-245.

    Littrell, M. A., Anderson, L. F., & Brown, P. J. (1993). What makes a craft souvenir authentic?.Annals of Tourism Research, 20(1), 197-215.

    Littrell, M. A., Baizerman, S., Kean, R.,Gahring, S., Niemeyer, S., Reilly, R. andStout, J. A. (1994) ‘Souvenirs and tourismstyles’, Journal of Travel Research, Vol. 33,No. 1, pp. 3–11

    Lohmann, M. (2004, October). New demand factors in tourism. In The European Tourism Forum.

    Lugosi, P., Morgan, M. & Ritchie, J.R.B. (eds.) 2010. The Tourism and Leisure Experience: Consumer and Managerial Perspectives. Aspects of Tourism 44. Bristol. Channel View Publica-tions.

    Lumsdon, les(1997).tourism marketing. International Thomson publishing co.

    MacCannell, D. (1973). Staged authenticity: Arrangements of social space in tourist settings. American journal of Sociology, 589-603.

    Mak, J., Moncur, J., & Yonamine, D. (1977). How or how not to measure visitor expenditures. Journal of Travel Research, 16(1), 1–4.

    March, R., & Woodside, A. G. (2005). Testing theory of planned versus realized tourism behavior. Annals of Tourism Research, 32(4), 905-924.

    Mattila, S. A. (1999). The role ofculture and purchase motivation inservice encounter evaluations. Journal of Services Marketing,13(4–5), 376–389.

    Michalkó, G., & .*Rátz, T. (2006). Typically Female Features in Hungarian Shopping Tourism Migracijske i etničke teme, 22(1-2), 79-93.

    Miller, G. Twining, L. (2005), Monitoring for a Sustainable Tourism, Cabi Publishing.

    Minjun,du.2006.How Tourism Crisis Influenced TouristConsumption Behaviour towards Affected Destination A case study of SARS in Hong Kong(MSc Dissertation),the university of mottingham.

    Mogindol, S. H., & Bagul, A. H. B. B. P. (2014). Tourists' Perceptions about an Appealing Handicraft. Tourism, Leisure and Global Change, 1(1).

    Mok, C., & Iverson, T. J. (2000). Expenditure-based segmentation: Taiwanese tourists to Guam. Tourism management, 21(3), 299-305.

    Moscardo, G. (2004). Shopping as a destination attraction: An empirical examination of the role of shopping in tourists’ destination choice and experience. Journal of Vacation Marketing, 10(4), 294-307.

    Ng, C. F. (2003). Satisfying shoppers’ psychological needs: From public market to cyber-mall. Journal of Environmental Psychology, 23(4), 439-455.

    Oh, J. Y. J., Cheng, C. K., Lehto, X. Y., & O’Leary, J. T. (2004). Predictors of tourists’ shopping behaviour: Examination of socio-demographic characteristics and trip typologies. Journal of Vacation Marketing, 10(4), 308-319.

    Oh, Y. J. (2007). An exploration of tourist shopping (Doctoral dissertation, Texas A&M University).

    Sandeep, K., & Vinod, K. (2014). Perception of socio-culture impacts of tourism: a sociological review. International Research Journal of Social Sciences, 3(2), 40-43.

    Sirirak, Atjima.(2012). A Study On Decision-Making Styles And Souvenir Shopping Attitudes Of International Tourists In Bangkok.Master Thesis of tourism and hospitality management,  Mahidol University.

    Snepenger, D. J., Murphy, L., O’Connell, R., & Gregg, E. (2003). Tourists and residents use of a shopping space. Annals of Tourism Research, 30(3), 567-580.

    Spotts, D. M., and Mahoney, E. M. (1991). Segmenting visitors to a destination region based on the volume of their expenditures. Journal of Travel Research, 29(4), 24-31.

    Stern, H. (1962). The significance of impulse buying today. The Journal of Marketing, 59-62.

    Suh, Y. K., & Gartner, W. C. (2004). Preferences and trip expenditures—a conjoint analysis of visitors to Seoul, Korea. Tourism Management, 25(1), 127-137.

    Swanson, K. K., & Horridge, P. E. (2002). Tourists’ souvenir purchase behavior and retailers’ awareness of tourists’ purchase behavior in the Southwest. Clothing and Textiles Research Journal, 20(2), 62-76.

    Swanson, K. K., & Timothy, D. J. (2012). Souvenirs: Icons of meaning, commercialization and commoditization. Tourism Management, 33(3), 489-499.

    Swanson, K. K., &Horridge, P. E. (2004). A structural model for souvenir consumption, travel activities, and tourist demographics. Journal of Travel Research, 42(4), 372-380.

    Swanson, K. K., &Horridge, P. E. (2006). Travel motivations as souvenir purchase indicators. Tourism Management, 27(4), 671-683.

    Swarbrook,John And Horner,Susan.(2007).Consumer Behavior In Tourism.Second Edition.Butterworth-Heinmunn.Usa.

    Taylor, D. T., Fletcher, R. R., & Clabaugh, T. (1993). A comparison of characteristics, regional expenditures, and economic impact of visitors to historical sites with other recreational visitors. Journal of Travel Research, 32(1), 30-35.

    Thompson, C., & Cutler, E. (1997). The effect of nationality on tourist arts: the case of the Gambia, West Africa. International Journal of Hospitality Management, 16(2), 225-229.

    Thrane, C., & Farstad, E. (2011). Domestic tourism expenditures: The non-linear effects of length of stay and travel party size. Tourism Management, 32(1), 46-52.

    Tosun, C., Temizkan, S. P., Timothy, D. J., &Fyall, A. (2007). Tourist shopping experiences and satisfaction. International Journal of Tourism Research, 9(2), 87-102.

    ·         Turner, L., & Reisinger, Y. (2001). Shopping satisfaction for domestic tourists.Journal of Retailing and Consumer Services, 8, 15-27.

    ·         Unesco Publication(2006), Seal Of Excellence For Handicrafts, Paris.

    Wallendorf, M., & Arnould, E. J. (1988). " My Favorite Things": A Cross-Cultural Inquiry into Object Attachment, Possessiveness, and Social Linkage. Journal of Consumer Research, 531-547.

    Wang, Y., & Davidson, M. C. (2010). A review of micro-analyses of tourist expenditure. Current Issues in Tourism, 13(6), 507-524.

    Wang, Y., & Davidson, M. C. (2010). Chinese holiday makers' expenditure: Implications for marketing and management. Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(4), 373-396.

    Wang, Y., & Davidson, M. C. (2010). Chinese holiday makers' expenditure: Implications for marketing and management. Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(4), 373-396.

    Wicks, B., Do, K., Hsieh, P. C., Komorowski, A., Martin, K., Qiu, X., ...& Yu, G. (2004). direct marketing of crafts and souvenirs to Vladmir Visitors. Vladimir tourism development project. University of illinois at Urbana-champaign college of applied life studies, department of recreation, sport and tourism.

    Wilkins, H. (2011). Souvenirs: What and why we buy. Journal of Travel Research, 50(3), 239-247.

    Wong, J., & Law, R. (2003). Difference in shopping satisfaction levels: a study of tourists in Hong Kong. Tourism Management, 24(4), 401-410.

    UNWTO.(2004).Clarifying the Treatment of Travel Agency, Tour Operator, Travel Agency Services and Package Tours in SNA Balance of Payments and TSA and their Mutual Relationship Enzo Paci Papers. Vol. 4,151-175.

    Yazdani, M.(2007) An Investigation on Influencing Factors on Tourists Shopping.master thesis,lulea university of technology,marketing and e-commerce department of  business administration and social science.

    Yu, H., & Littrell, M. (2003). Product and process orientations to tourism shopping. Journal of Travel Research, 42, 140–150.

    Yu, H., &Littrell, M. A. (2005). Tourists' shopping orientations for handcrafts: what are key influences?.Journal of Travel & Tourism Marketing, 18(4), 1-19.

    Yuksel, A. (2004). Shopping experience evaluation: a case of domestic and international visitors. Tourism Management, 25(6), 751-759.

    Yüksel, A. (2007). Tourist shopping habitat: Effects on emotions, shopping value and behaviours. Tourism management, 28(1), 58-69.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, نمونه پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, دانلود پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه عوامل موثر بر رفتار خرید صنایع دستی گردشگران با میزان خرید صنایع دستی در اصفهان

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده: صنایع دستی تبلورعینی فرهنگ ومظاهرهنری وازنوع هنرهای کاربردی ومردمی به حساب می آید وازآنجا که هرفرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی،اجتماعی وفرهنگی محل تولید خود است،می تواند عامل مهمی درشناساندن فرهنگ وتمدن وهمچنین عاملی برای جذب گردشگران داخلی وخارجی محسوب شود.هدف ازانجام این تحقیق، ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی داخلی چکیده: ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عبارت است از مجموع دارایی های (یا بدهی های) برند در رابطه با نام و سمبل مقصدگردشگری که موجب تغییراتی در ارزش خدمات و تجاربی که در آنجا فراهم می شود تعیین می گردد.در بسیاری موارد،ارزش ویژه برند از ارزش دارائی های فیزیکی به مراتب بیشتراست. این است که بازاریابان با کمک ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد "MA " رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازاریابی چکیده این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر بازاریابی گردشگری در شهر شیراز در سال 1393 صورت گرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان درگیر در مسئله بازاریابی گردشگری بود که از این میان با استفاده از فرمول ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ( M.A ) گرایش: بازاریابی چکیده هدف از ارائه این پژوهش طراحی الگوی مفهومی گردشگری پایدار بر پایه بازاریابی پایدار است. این مدل شامل متغیرهای مستقل پایداری اجتماعی، پایداری سیاسی، کیفیت خدمات، پایداری محیطی، پایداری فرهنگی، بازاریابی پایدار، رضایت گردشگر، اعتماد گردشگر، وفاداری گردشگر بر متغیر وابسته گردشگری پایدار ...

چکیده: در کشور ما فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت‌ها را شناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه‌گذاری را در آنها مهیا کند. ایران در میان 200 کشور جذب کننده گردشگر در جهان رتبه 56 و از نظر درآمد ارزی رتبه 69 را دارد. گردشگری فرهنگی به‌نوعی آشکار و پنهان در حراست از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش : مدیریت بازاریابی چکیده: امروزه توجه به گردشگری، به عنوان یکی از بخش های مهم و تاثیر گذار در اقتصاد جهان و کشورها، به سرعت در حال گسترش است. در این بین توجه به توریسم فرهنگی در هر دو زمینه توریستی و تحقیقاتی توجه فزاینده ای را به خود جلب کرده است. گردشگری فرهنگی مناسب ترین روش شناخت وابستگی متقابل فرهنگی ملت ها با همدیگر ...

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش بازاریابی چکیده امروزه فناوری اطلاعات بر تمامی حوزه های مختلف زندگی و محیط کسب و کار تاثیر گذار بوده و موجب تحول ، تسریع و تسهیل امور شده است . این تاثیر بر صنعت گردشگری بعنوان یکی از اشتغالزاترین صنایع دنیا نیز کاملا مشخص است . یکی از ساده ترین راه هایی که می توان توسط آن میزان گردشگران داخلی وخارجی را ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش معماري دي 1393 چکيده محيط هاي طبيعي بکر يا حوزه هاي حفاظت شده محلي مناسب براي اکوتوريسم به شمار مي روند و توسعه توريسم در اي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

ثبت سفارش