پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران

word 41 MB 29694 188
مشخص نشده مشخص نشده جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۸,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده:

    در کشور ما فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت‌ها را شناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه‌گذاری را در آنها مهیا کند. ایران در میان 200 کشور جذب کننده گردشگر در جهان رتبه 56 و از نظر درآمد ارزی رتبه 69 را دارد.

    گردشگری فرهنگی به‌نوعی آشکار و پنهان در حراست از میراث فرهنگی یک ملت و معرفی آن به جهانیان اهمیت ویژه‌ای دارد. ما در گونه‌شناسی جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، هشت مورد عمده را طبقه‌بندی می‌کنیم که عبارتند از: سایت‌های باستان‌شناسی، تاریخی و فرهنگی، الگوهای خاص فرهنگی، هنرها و صنایع دستی، فعالیت‌های جذاب اقتصادی، اماکن شهری جذاب، موزه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و آخر هم آداب و رسوم مهمان‌پذیری ساکنان. در این میان مجموعه‌های فرهنگی تاریخی سه‌گانه تهران شامل: نیاوران، سعدآباد و گلستان نقش بی‌بدیلی در رونق صنعت گردشگری ایران دارند. براین اساس، بررسی نقش این مجموعه‌ها بر جذب گردشگر به‌عنوان موضوع رساله درنظر گرفته شده است.

    این رساله به‌دنبال بررسی این فرضیه است که: «مدیریت صحیح مجموعه‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی گسترده و مفید در این زمینه هم از نظر جنبه‌های اقتصادی جذب گردشگر و هم از لحاظ اثرات تبلیغی و بازتاب گسترده بین‌المللی می‌تواند نتایج بسیار مثبتی برای کشور میزبان دربر داشته باشد و زمینه را برای جذب انواع مختلف گردشگر فراهم سازد.» همچنین این اهداف و سؤالات را پیگیری می‌کند که مشکلات و موانع موجود در توسعه گردشگری مجموعه‌های فرهنگی و همچنین نقش و تأثیر مجموعه‌های فرهنگی بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران چیست؟

    روش تحقیق در این رساله، روش توصیفی و اکتشافی و پیمایشی است که با مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای و بررسی میدانی و مصاحبه با گردشگران (تکمیل پرسشنامه)در پی یافتن پاسخ به سؤالات تحقیق و بررسی زیرگسست‌های گردشگری در مجموعه‌های فرهنگی موضوع این رساله می‌باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه که از مصاحبه با 50 نفر از گردشگر بازدیدکننده از این سه مجموعه در ایام نوروز 1390 به‌دست آمده، دستمایه پاسخ به سؤالات و اثبات فرضیه رساله قرار گرفته است.

    واژگان کلیدی: میراث فرهنگی؛ اماکن فرهنگی؛ مجموعه تاریخی-فرهنگی؛ گردشگر؛ صنعت گردشگری

    مقدمه

        بشر از ابتدای خلقت به جابجایی و سفر می‌پرداخته است. به‌‌دست آوردن غذا، آب، امنیت یا پیدا کردن منابع جدید، انگیزه‌های اولیه انسان برای تحرک و سفر بودند. اما بعد از آنکه نیازهای اولیه بشر تأمین شد، تفکر و اندیشه سفر برای سرگرمی، لذت و کشف مکان‌های جدید، آغاز شد. مسافرت و کاوش برای یافتن چیزهای تازه، به تأمین امکانات و فناوری تدارک لوازم یا طریقه سفر، بستگی داشته است. مسافران اولیه با پای پیاده یا سوار بر حیوانات اهلی سفر می‌کردند. ساختن قایق و کشتی، سفرهای دریایی را ممکن کرد و اختراع چرخ، روش‌های جدیدی برای مسافرت بر روی زمین را امکان‌پذیر نمود. هر پیشرفت و تکامل در دانش بشری و فناوری، فرصت‌های نوین گردشگری برای افراد انسانی را افزایش داد. در زمانی که تمدن شکل گرفت، جاده‌های بهبود پیدا کرد و حکومت‌ها برپا و مستحکم شدند، میل به سفر به منظور کشف مکان‌های جدید، کاووش برای یافتن منابع و امکانات بهتر زندگی، فراگیری دانش، بازدید و مقاصد مذهبی افزایش یافت .

         گردشگری مجموعه‌ای از اقدامات، خدمات و صنایعی است که به مسافران خدماتی مانند، حمل و نقل، تامین محل‌های اقامت، جایگاه‌های تهیه و تدارک غذا، فروشگاه‌ها و بازارها، محل‌های تجاری و تسهیلات دیگر ارائه می‌دهند و سایر خدمات مهمان‌نوازی برای افراد یا گروه‌هایی که از خانه و محل زندگی خود دور افتاده‌اند را فراهم می‌کند . (مهریاری،1389ص 2 ،tebyan-zn.ir)

          در حال حاضر گردشگری به‌عنوان یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین صنایع دنیا مطرح می‌باشد و رشد سریع آن تغییرات اجتماعی، اقتصادی و محیطی فراوانی را به دنبال داشته است و به‌همین دلیل نیز به یک حوزه مهم مطالعاتی بین پژوهشگران مبدل شده است. از نظر اقتصادی، گردشگری بین‌المللی بیشترین عایدی را ایجاد می‌کند، دریافتی‌های ارزی حاصل از گردشگری بین‌المللی بیشتر از محصولات نفتی، خودرو و تجهیزات ارتباطی تأمین می‌شود. گردشگری نقش مهمی در ترغیب سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، ایجاد درآمد برای دولت و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در سراسر دنیا داشته است. یکی از ارکان توسعه جهانگردی، تقاضا برای آن است که از ساختار پیچیده‌ای نیز برخوردار است؛ زیرا افزایش یا کاهش سهم یک کشور از درآمدهای گردشگری جهانی، به عوامل و متغیرهایی بستگی دارد که با توجه به نوع کشور، مسائل اداری و اجرایی و سطح آمار و اطلاعات موجود می‌تواند متفاوت باشد. ایران با توجه به امتیازات فراوانی که از نظر تنوع آب و هوایی، جاذبه‌های طبیعی، تاریخ و تمدن کهن، آثار باستانی و مذهبی، معماری، صنایع دستی، فرهنگی و جغرافیایی دارد، از قابلیت‌های فراوانی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری جهانی برخوردار است؛ بنابراین سهم ایران از عایدی‌های صنعت گردشگری جهان بسیار ناچیز است.

          امروزه توسعه گردشگری در تمامی عرصه‌ها، چه در سطح ملی و منطقه‌ای و چه در سطح بین‌المللی مورد توجه برنامه‌ریزان دولتی و شرکت‌های خصوصی قرار گرفته است. بسیاری از کشورها به‌صورت فزاینده‌ای به این حقیقت پی‌برده‌اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به‌خرج دهند و درصدد یافتن راه‌های تازه‌ای برآیند. (لطفی، 1384ص 7) آگاهی جوامع از اینکه گردشگری منبع درآمدی ارزی بسیار مناسب و قابل ملاحظه‌ای در اختیار اقتصاد یک کشور قرار می‌دهد، باعث شده است که گردشگری مفهومی بسیار گسترده در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیدا کند و به‌عنوان یک صنعت تلقی شود. (طهماسبی پاشا و مجیدی، 1384: 13) بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به‌عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند. اگر چه در مناطق مختلف، شرایط متفاوت است، گردشگری همواره عامل مهمی برای توسعه اقتصادی به‌حساب می‌آید . (ابراهیمی و خسرویان، 1384ص 6)

         توسعه صنعت گردشگری، به‌ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. اقتصاد ایران نیز اتکای شدیدی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت دارد و متغیرهای کلان اقتصادی آن با پیروی از قیمت جهانی نفت در طول زمان دچار نوسانات شدیدی می‌شود. روند حاکم بر متغیرهایی مانند تولید ناخالص ملی، سرمایه‌گذاری ناخالص، درآمد سرانه و غیره در سه دهه اخیر اقتصاد ایران، به روشنی نشان‌دهنده این موضوع است. از این‌رو، به‌منظور تنو ع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی و درآمدهای ارزی و هم چنین ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در کشور، توسعه صنعت گردشگری از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چرا که ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری جزء ده کشور اول جهان قرار دارد و از پتانسیل بسیار زیادی برای جهانگردی و گردشگری بین‌المللی برخوردار است. (صباغ کرمانی و امیریان، 1379ص 17) از این رو باید زمینه‌های توسعه گردشگری، به‌عنوان یک استراتژی از جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و حقوقی فراهم شود.

    فصل اول

     

    کلیات تحقیق

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- بیان مسئله:

         میراث فرهنگی به‌عنوان یک پدیده اجتماعی، جنبه جبری و تحمیلی بر محیط اجتماعی و زندگی انسان‌ها دارد. به‌طوری که عده‌ای نتیجه این رفتار تعاملی را در یک نگاه، «میراث فرهنگی» می‌گویند. میراث فرهنگی نشانه هویت جامعه و نگاه مردم یک جامعه به یک پدیده است. طرز زندگی، کیفیت زندگی، آداب و رسوم، عقاید، ارزش‌ها، هنجارها و بالاخره فرهنگ هر جامعه در میراث فرهنگی آن نهفته است. این میراث که نشانه هویت جامعه است در فرایند جهانی شدن دستخوش تحولات می‌شود و در این راستا مهمترین مسئله، حفظ و حراست از میراث فرهنگی و معرفی آن به دیگر جوامع است و در این رابطه، «گردشگری» دارای نقش بارزی است.

         گردشگری فرهنگی خود به‌نوعی آشکار و پنهان در حراست از میراث فرهنگی یک ملت و معرفی آن به جهانیان اهمیت ویژه‌ای دارد. ما در گونه‌شناسی جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، هشت مورد عمده را طبقه‌بندی می‌کنیم که عبارتند از: سایت‌های باستان‌شناسی، تاریخی و فرهنگی، الگوهای خاص فرهنگی، هنرها و صنایع دستی، فعالیت‌های جذاب اقتصادی، اماکن شهری جذاب، موزه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و آخر هم آداب و رسوم مهمان‌پذیری ساکنان.

         هریک از این جاذبه‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود را دارد. خوشبختانه ایران از نظر جاذبه‌های فرهنگی بسیار غنی است. موزه‌ها معمولاً در مکان‌های شهری و با موضوع‌های مختلفی همچون باستان‌شناسی، تاریخی، قوم‌نگاری، تاریخ طبیعی، هنری، صنایع دستی، علم و تکنولوژی، صنعت و... برپا شده‌اند. امروزه درصد بالایی از موفقیت موزه‌ها در جاذبه‌های معماری، تسهیلات، شیوه مدیریت و به‌طور کلی کیفیت آن بستگی دارد. در ایران به‌اندازه کافی به موزه‌ها توجه نمی‌شود و بسیاری از آنها به انبار تبدیل شده‌اند.

         ایران در میان 200 کشور جذب کننده گردشگر در جهان رتبه 56 و از نظر درآمد ارزی رتبه 69 را دارد. در مورد معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران، مسئولین مربوطه ضمن اینکه باید معرفی همه‌جانبه‌ای از آثار موزه‌ها داشته باشند، به‌صورت تعریف‌شده‌ای بایبد مخاطبان خود را طبقه‌بندی کنند تا بنا بر سلیقه و علاقه هر طیف، نوع ابزار اطلاع‌رسانی را انتخاب کنند. معرفی توانمندی‌های گردشگری در ایران، ابزارهای مختلف و بیان‌های متفاوتی را برای انتقالاطلاعات و پیام می‌خواهد که در این زمینه حضور اساتید ارتباطات و وسائل ارتباط جمعی به‌همراه پژوهش‌گرانی که داده‌های به‌روز را در اختیار مسئولین قرار دهند امری ضروری است و این همه بستگی به برنامه‌ریزی متولیان امر برای استفاده مطلوب از نظر کارشناسان دارد، اما در این میان نمی‌توان و نباید حضور بخش خصوصی را نادیده انگاشت. در این ارتباط، دستورهای رسمی راهگشا نخواهد بود. اینکه سازمان گردشگری بخش خصوصی را موظف کند که به‌ازای خروج گردشگران ایرانی باید گردشگران خارجی را به داخل جذب کند، چندان کارساز و مقدور نیست. تنها راه، اطلاع‌رسانی درست و فراهم نمودن امکانات لازم و تعامل بین بخشی است تا علاوه بر افزایش حضور گردشگران، به کیفیت کار و ارائه خدمات بهینه نیز توجه لازم مبذول شود.

         در کشور ما فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت‌ها را شناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه‌گذاری را در آنها مهیا کند. گردشگری مذهبی و جاذبه‌های فرهنگی می‌تواند به‌عنوان یکی از فرصت‌های مناسب برای ایران باشد. مجموعه فرهنگی سعدآباد چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و دوره بعد از انقلاب اسلامی را شامل می‌شود. این مجموعه در دوره قاجاریه، محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است. کاخ گلستان نیز مجموعه‌ای از بناهای تاریخی است که در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند و در میدان ارگ تهران واقع شده است.

         مروری گذرا بر تاریخچه ورود جهانگردان و گردشگران به ایران نشان می‌دهد که عمده آنها گردشگران فرهنگی هستند و برای آشنایی با فرهنگ ایران و آثار باستانی و تاریخی به ایران می‌آیند. کارشناسان گردشگری معتقدند که یکی از مهمترین عوامل جذب گردشگران، امنیت، میهمان‌نوازی و وجود آثار و ابنیه تاریخی قابل توجه، سهولت دریافت روادید، استفاده از دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف مرتبط با صنعت گردشگری است و از همه مهمتر ارائه خدمات مناسب برای آنهاست. با مدیریت صحیح می‌توان از صنعت گردشگری و به‌ویژه مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی برای افزایش درآمد ملی به‌جای اتکا بر صادرات نفت حداکثر بهره‌برداری را نمود. هدف این تحقیق بررسی نقش اماکن فرهنگی در جذب گردشگر و ارائه راه‌حل‌های نوین جهت جذب گردشگر در مجموعه‌های فرهنگی سعدآباد، نیاوران و گلستان می‌باشد.

    1-2- ضرورت انجام تحقیق:

         صنعت گردشگرى در جهان در دهه‏هاى اخیر از رشد بسیار خوبى برخوردار بوده است، به طورى که در سال 1950 تعداد گردشگران بین‏المللى 25 میلیون نفر و درآمد حاصل از آن (1/2) میلیارد دلار بوده است. در سال 1999 تعداد گردشگران به 9/656 میلیون نفر و میزان درآمد حاصل از آن به 455 میلیارد دلار رسیده است و پیش‏بینى مى‏شود در سال 2005 تعداد گردشگران بین‏المللى به رقم 937 میلیون نفر و تولید ناخالص این صنعت در جهان به 2/7 تریلیون دلار برسد. کشورهاى مختلف جهان سعى دارند که سهم بیشترى از این صنعت را به خود اختصاص دهند تا بر مشکلات اقتصادى خود از قبیل بیکارى، کمبود منابع ارزى و... فائق آیند. ضرورت ایجاب مى‏کند که با شناخت استعددها و توانمندى‏هاى این صنعت در هر منطقه، گامى در جهت تقویت این صنعت برداشته شود. (فرزانه، 1389 :1)

         تهران، به لحاظ دارا بودن جاذبه‏ هاى مذهبى (زیارتى)، علمى، تاریخى و فرهنگى، یکى از مراکز غنى کشور محسوب مى‏شود. وجود سه مجموعه فرهنگی، تاریخی: نیاوران، سعدآباد و گلستان از جمله آثار تاریخى و فرهنگى تهران است که مى‏تواند هزاران گردشگر داخلى و خارجى را جذب نماید. بنابراین انجام یک تحقیق در مورد موقعیت مجموعه‌های گردشگرى این شهر به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و شناخت امکانات بالفعل و بالقوه و تأثیر آنها در رونق گردشگری ضرورى می‌نماید. (سینایی، 1378ص 27)

         از سوی دیگر، یافته‌های این تحقیق می‌تواند از سوی مسئولین و متولیان صنعت گردشگری در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

    1-3- اهداف تحقیق:

    بررسی مشکلات و موانع موجود در توسعه گردشگری مجموعه‌های فرهنگی

    مشخص نمودن نقش مجموعه‌های فرهنگی بر جذب گردشگر

    مشخص نمودن تأثیر مجموعه‌های فرهنگی سعدآباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران

    1-4- سؤالات تحقیق:

    مشکلات و موانع موجود در توسعه گردشگری مجموعه‌های فرهنگی چیست؟

    نقش مجموعه‌های فرهنگی بر جذب گردشگر چیست؟

    تأثیر مجموعه‌های فرهنگی بر توسعه صنعت گردشگری چیست؟

    1-5- فرضیات تحقیق:

    1- مدیریت مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی تهران در حال حاضر، هم به لحاظ میزان دانش و تخصص مدیران و کارشناسان و هم به لحاظ اخلاق و شیوه برخورد با گردشگران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و این موضوع با کاهش گردشگران رابطه مستقیم دارد.

    2- تقویت و اصلاح مدیریت مجموعه‌ها و افزایش سطح دانش تخصصی کارشناسان ذی‌ربط و اصلاح اخلاق و رفتار آنها با گردشگران با افزایش انگیزه گردشگران و رونق گردشگری در این سه مجموعه رابطه مستقیم دارد.

    1-6- پیشینه تحقیق:

    با بررسی‌های به‌عمل آمده تاکنون در ارتباط با موضوع آن‌طور که این رساله مدنظر دارد تحقیقی صورت نگرفته است. اما به لحاظ ارتباط غیرمستقیم با موضوع مقالات و پژوهش‌های معدودی انجام شده است که به‌نوعی برخی از ابعاد موضوع این رساله را پوشش می‌دهد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

    فرامرز، مرتضی. و سرپرست، عباسه. (1389)، «نقش گردشگری در فرآیند همگرایی فرهنگی کشورهای اسلامی»، در «مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام»، زاهدان، 27-25 فروردین 1389.

          نویسندگان این مقاله تحقیقی، بیشتر به تأثیر اقتصادی گردشگری توجه نموده و معتقدند که: تقویت روحیه گردشگری در مردم یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی است که نقش به سزایی در اصلاح توزیع درآمد بین شهر و روستا و بین شهرهای مختلف کشور دارد. توسعه صنعت حمل و نقل، هتلداری، توسعه صنایع بومی در مناطق مختلف کشور، توسعه شبکه بانکی برای تسهیل معاملات و نقل و انتقال وجوه و تأمین امنیت ملی از طریق همگرایی فرهنگ‌ها همگی از ثمرات افزایش جابه‌جایی کوتاه مدت جمعیتی در قالب گردشگری است. اما نباید فراموش کرد که محور دیگری که ما در آن بسیار قوی هستیم و بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی و ثروتمند به‌شدت ضعیف‌اند، میراث فرهنگی و سوابق تاریخی است. در این تحقیق تأکید شده است که فرهنگ ما نقطه قوت ماست و تاریخ ما، زیبایی‌های طبیعت، وسعت کشور و تنوع آب و هوای آن و به‌ویژه هنر ایرانی سرمایه‌ای عظیم برای صنعت گردشگری  ایران است. البته در این تحقیق به مجموعه‌های سه‌گانه موضوع رساله حاضر نپرداخته است اما به نکات کلی و کلیدی مفیدی در راستای گسترش صنعت گردشگری ایران اشاره کرده است.

     

    ICOMOS,(1999), INTERNATIONAL CULTURAL TOURISM CHARTER. 8TH Draft, for Adoption by ICOMOS at the 12th General Assembly, Mexico, October 1999.

    منبع مهم دیگر در ارتباط با گردشگری، منشور گردشگری فرهنگی است که توسط ایکوموس، شورای بین‌المللی آثار و سایت‌های تاریخی[1] در اکتبر 1999 در دوازدهمین مجمع عمومی این شورا در مکزیک ارائه شده است. این منشور اشاره دارد که: میراث طبیعی و فرهنگی یک ذخیره مادی و معنوی است که داستان توسعه تاریخی (جامعه) را بازگو می‌کند. این میراث نقشی مهم در زندگی مدرن دارد و باید برای عموم به لحاظ عینی، فکری و یا احساسی قابل دسترس باشد.

    این منشور به حفاظت از بناهای تاریخی و رابطه بین میراث فرهنگی و گردشگری و شش اصل حمایتی از این میراث و نیز از گردشگران را مطرح کرده است.

     

    3- برخی دیگر از پژوهش‌های انجام شده در زمینه صنعت گردشگری

    «توماس رادری»[2] (106-100: 2006 Rhodri et al,)، مهرانی (مهرانی، ۱۳۷۴) و راه چمنی (راه چمنی، ۱۳۸۳) در پژوهشی به این نتایج دست یافتند که با برنامه‌ریزی و اجرای دقیق مدیریت بازاریابی می‌توان تا حدود زیادی درآمد ارزی توریسم را افزایش ، درآمدهای خارجی را متنوع و کشور را از آسیب‌پذیری ناشی از نوسانات قیمت نفت حفظ کرد . همچنین توجه به نگرش بازاریابی می‌تواند راه‌حلی برای افزایش جذب گردشگران باشد. «زهرر»[3] (339-332: 2009 Zehrer,)، ناصری (ناصری ،۱۳۷۵) و ملک اخلاق (ملک اخلاق، ۱۳۸۲) در پژوهش‌های خود نتیجه‌گیری کردند که رابطه معناداری بین ابعاد سیاست‌گذاری و ابعاد بازاریابی وجود دارد و همچنین عمده‌ترین مشکلات و موانع صنعت جهانگردی کشور موانع تشکیلاتی و سازمانی، وجود سازمان‌های موازی، عدم هماهنگی بین سازمان‌های دست‌اندر‌کار گردشگری در کشور است. زاهدی(زاهدی ، ۱۳۷۷، ص5۳-4۳) در تحقیقات خود عنوان کرده ‌است که می‌توان با اتخاذ سیاست‌های توزیع امکانات گردشگریی در سطح کشور به‌نحوی که با ایجاد جاذبه‌های متنوع برای جهانگردان از تراکم بی‌رویه و هجوم به نقاط مشخص گردشگری جلوگیری به‌عمل آورد. همچنین برنامه‌ریزی‌های متمرکز در سطح ملی در خصوص گردشگری نمی‌تواند به‌طور کارا و مؤثری عمل کند و بهتر است از نظام غیر متمرکز استفاده شود . «ویلیامز»[4] (491-482ص 2006 Williams,) و صردی ماهکان (صردی ماهکان، ۱۳۸۰) در پژوهشی به این نتیجه دست یافتند که وضعیت اماکن تاریخی آثار باستانی، تسهیلات اقامتی و ایجاد دفاتر بازاریابی و اطلاع‌رسانی از عوامل مؤثر در توسعه صنعت گردشگری است . مدهوشی و ناصرپور (مدهوشی و ناصرپور، ۱۳۸۲، 58-22) با ارائه مقاله‌ای نتیجه‌گیری کرده‌اند که بین تعداد مراکز تصمیم‌گیری و توسعه نیافتگی صنعت گردشگری، ضعف بازاریابی و توسعه نیافتگی، ضعف امکانات زیربنایی و خدمات گردشگری و توسعه نیافتگی و بالاخره فقدان فرهنگ پذیرش گردشگر و توسعه نیافتگی صنعت گردشگری رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. «گیل مور»[5] (87-22: 2002 Gilmore,) در پژوهشی به این نتایج دست یافت که حفظ، نگهداری، مرمت، توجه بیشتر به جاذبه‌های گردشگری، تأکید بر استفاده از معماری سنتی در ساخت اماکن گردشگری و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب می‌تواند به افزایش ورود گردشگران و توسعه صنعت گردشگری منجر شود. «یوزاما»[6] (2008Uzama,) شجاعی و نورالدین (شجاعی و نورالدین،۱۳۸۶، ۸0-۸8) با ارائه مقاله‌ای نشان دادند که توسعه گردشگری در بر گیرنده توجه به ابعاد توسعه در تمامی سطوح فردی، هدایت سرمایه‌ها، جهت‌گیری پیشرفت فناوری و تغییر ساختاری و نهادی است که با نیازهای حال و آینده گردشگران سازگار باشد.

    1-7- نوع تحقیق:

                این تحقیق به‌لحاظ هدف، کاربردی است. چون انتظار می‌رود متولیان و مسئولین صنعت گردشگری از نتایج یافته‌های آن در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با گردشگری استفاده کنند. از سوی دیگر، به‌لحاظ روش توصیفی، اکتشافی است. چون به کشف ویژگی‌ها و توصیف موقعیت مجموعه‌های سه‌گانه فرهنگی، تاریخی تهران می‌پردازد.

    1-8- روش تحقیق:

         این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و تحلیلی و از نوع کیفی است که به دو شکل مطالعات اسنادی-کتابخانه‌ای و بررسی‌های میدانی انجام شده است.. بدین‌ترتیب که ابتدا جهت روشن شدن ادبیات موضوع تحقیق و تدوین مبانی نظری و سوابق پژوهش از مطالعات نظری بهره گرفته شد که با رجوع به کتابخانه‌ها و استفاده از کتب، پایان‌نامه‌ها و مقالات نگاشته شده، مرحله اول پژوهش به انجام رسید. در ادامه در پی یافتن پاسخ به سؤالات تحقیق و دست‌یابی به اهداف مورد نظر اقدام به تدوین پرسشنامه در راستای موضوع مورد بحث گردید.  همچنین برای عمق‌بخشی و افزایش اعتبار پرسشنامه، برای تکمیل اطلاعات پرسشنامه‌ها از مصاحبه  استفاده گردید.

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    الف- منابع فارسی

    1. مؤثر بر رشد و توسعه صنعت توریسم در استان مازندران»

    احمدی، مرتضی. (1387)، «جایگاه گردشگری فرهنگی دراهداف توسعه‌ای ایران»، تهران، خبرگزاری میراث فرهنگی، ۱۳۸۷/۳/۹. chn.ir

    3.اروجی، اردشیر. (1388)، «تحلیل آماری وضعیت گردشگران خارجی واردشده به ایران بین 1382 تا 1387»، تهران، خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا.

    اژدری، علیرضا. «عوامل مؤثر در توسعه گردشگری»، سایت تبیان، tebyan-zn.ir

    5. «رشد گردشگری محلی توسعه ی گردشگری شهری»،

    6.

    انصاری، سید حسن.(1387)، «نگاهی به اثرات مثبت و منفی گردشگری فرهنگی»، روزنامه ایران، شماره 3938، 5/3/1387.

    «تاریخچه موزه و موزه‌داری در ایران و جهان»،سایت تبیان، 1382. tebyan.net

    تقی‌زاده انصاری، حسن. «بررسی سیاست‌های جهانگردی ایران و رویکرد آن به جاذبه‌های طبیعی گردشگری»، پایان نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، 1383.

    تقی‌زاده انصاری، حسن. «جهانگردی در ایران»، تهران، انتشارات اندیشه پویا، 1383.

    حداد اصفهانی، قاسم. «روزهای خاص؛ ظرفیت ناشناخته گردشگری ایران برای خارجی‌ها»، روزنامه کیهان، شماره 19843، تاریخ 28/10/1389.

    حضوری، حمید. «الگوی ارزیابی منابع طبیعی گردشگری»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، 1381.

     خاکساری، علی، (1377)، «شناخت صنعت جهانگردی»، تهران، مؤسسه آموزش، مطالعات و مشاوره سیاحتی.

    خبرگزاری میراث فرهنگی، «تاثیر مشکلات اقتصادی بر صنعت گردشگری»، 1388. sanatetourism.blogsky.com

     

    داس ویل، راجرز. «مدیریت گردشگری»، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، 1387.

    راه‌چمنی، احمد. «بررسی وضعیت  بازاریابی  توریسم  و  ارتقاء آن در  ایران»، پایان‌نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق(ع)، 1383.

    17.

    رضوانی، علی اصغر، «جغرافیا و صنعت توریسم»، تهران، دانشگاه پیام نور، 1382.

    رهنمایی، محمد تقی.(1387)، «طرح جامع گردشگری استان اردبیل»، جلد یک، تهران، مؤسسه جغرافیا دانشگاه تهران.

    زاهدی، شمس‌السادات. «تحلیلی بر تبعات توسعه جهانگردی»، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 20 ،1377.

    21.زحمتی، ایرج. (1387)، «تأملی به موزه و میراث فرهنگی»، noorportal.net

    سازمان جهانی جهانگردی(W.T.O)؛ «برنامه‌ریزی ملی و منطقه‌ای جهانگردی»، ترجمه محمود عبدالله‌زاده، نشر دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران، 1379

    سایت مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران، niavaranmu.com

    سایت مجموعه کاخ گلستان، golestanpalace.ir

    سایت مرجع الکترونیکی علوم مدیریت ایران، «صنعت توریسم (گردشگری) در اسلام»، (1389)، emodiran.com

    26.

    27.

    شجاعی، منوچهر .و نوری، نورالدین. «بررسی سیاست‌های دولت در صنعت گردشگری و ارایه الگوی توسعه پایدار»، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 78، 1386.

    صادقیون، لادن. (1385)، «توسعه پایدار در عرصه گردشگری»، روزنامه ابتکار، شماره 803، 20/9/1385. ebtekarnews

    صالحی، محمد. «اقتصاد زیارت و گردشگری»، فصلنامه جستارهای شهرسازی، سال ششم، شماره 23-22، پاییز و زمستان 1386.

    صباغ کرمانی، مجید. و امیریان، سعید. (1379)، «بررسی اثرات اقتصادی توریسم در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تحلیل داده – ستانده»، پژوهشنامه بازرگانی، پاییز 1379.

    صردی ماهکان، علیرضا. «بررسی نقش بازاریابی در صنعت جهانگردی شهرستان مقدس مشهد»، پایان‌نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، 1380.

    طهماسبی، پاشا. و مجیدی، روفیا، (1384)، «چشم‌انداز گردشگری سواحل جنوبی دریای خزر و آثار آن بر توسعه شهرها و روستاهای منطقه، (مطالعه موردی: شهرستان تنکابن)»، مجموعه مقالات اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران، تهران، انتشارات رسانش.

    34.

     فانی، حسین. (1387)، «سهم ما از صنعت گردشگری جهان»، خبرگزاری آفتاب، 25 دی ۱۳۸۷. aftabir.com

    فرامرز، مرتضی. و سرپرست، عباسه. (1389)، «نقش گردشگری در فرآیند همگرایی فرهنگی کشورهای اسلامی»، در «مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام»، زاهدان، 27-25 فروردین 1389.

    فرزانه، پروین. «چشم‏انداز گردشگرى در سال 2000»، تهران، دفتر بازاریابى و امور بین‏الملل سازمان ایرانگردى و جهانگردى، 1389.

    فیض‌بخش، هوشنگ. (1355)، «صنعت جهانگردی در ایران و جهان»، تهران، مرکز عالی خدمات جهانگردی و اطلاعات.

    قادری، زاهد. (1389)، «امنیت و صنعت گردشگری»، persianarticle.ir

    قانعی، محمد. «فعالان صنعت هتل‌داری باید بین نرخ‌ها تعادل ایجاد کنند»، ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، 30/3/1390. و قانعی، محمد. (1388)، «مصاحبه»، روزنامه دنیای اقتصاد، 19/1/1388. sadeghiye-hotel.com

    41.   قهاری، سید علیرضا. (1389)، «ضرورت تدوین نظام جامع حفاظت از میراث ملی»، ammi.ir

    کارکنان، محمد. (1384)، « میراث فرهنگی، هویت و جهانی شدن»، chn.ir.

    کاظمی، مهدی. (1385)، «مدیریت گردشگری»، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها- سمت.

    گوهریان، محمد ابراهیم. و کتابچی، محمد مهدی. (1384)، «گردشگری بین‌المللی»، تهران، امیرکبیر. 

    لطفی، صدیقه. (1384)، «نگرش سیستمی لازمه پایداری گردشگری در مازندران»، مجموعه مقالات اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران، تهران، انتشارات رسانش.

    لومسدن، لس. (1380)، «بازاریابی گردشگری»،  ترجمه محمد ابراهیم گوهریان، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

    محلاتی، صلاح الدین. «درآمدی بر جهانگردی»، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، 1380.

    مدهوشی، مهرداد. و ناصرپور، نادر. «ارزیابی موانع توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان»، فصلنامه پژوهش‌های بازرگانی، 1382.

    مروج خراسانی، مرضیه. «نقش صنعت گردشگری بر متغیرهای اقتصادی»، روزنامه دنیای اقتصاد، ۳۱ مرداد ۱۳۸۶.     

    «مشکلات گردشگری کجاست؟»، دوماهنامه فرهنگی، مسائل اجتماعی ، شماره 38، نوروز 1386.

    ملک‌اخلاق، اسماعیل. «طراحی الگوی سیاستگذاری در بازاریابی صنعت جهانگردی ایران»، رساله دکترای،  دانشگاه تربیت مدرس، 1382.

    منصوری، علی. (1381)، «گردشگری پایدار»، فصلنامه رشد جغرافیا، شماره 63، زمستان 1381.

    مهدیزاده، جواد. «توسعه گردشگری از دیدگاه برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای»، ماهنامه شهرداریها، سال دوم، شماره 15، مرداد ماه 1379.

    مهرانی، هرمز. «تاثیر بازاریابی بر جذب جهانگردی بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران»،پایان‌نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، 1374.

    مهریاری، حجت الله. «موانع رشد صنعت گردشگری در ایران»، 1389، سایت تبیان، tebyan-zn.ir

      میراسماعیلی، سید مصطفی.(1389)، «جاذبه‌های گردشگری و انواع آن»، ghasrantourism.blogfa

    ناصری، مسعود. «شناسایی موانع مؤثر توسعه صنعت توریسم ایران و طراحی الگوی تبیینی برای گسترش جذب»، پایان‌نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، 1375.

    58.

    59.«آشنایی با تاریخ تهران»-

    60.

     

    ب- منابع انگلیسی

    61.Gilmore, J. H. (2002), "Differencing Hospitality Cooperation, s via Experiences ", CornellHotel and Restaurant: Quarterly, 43 (3)

    ICOMOS,(1999), INTERNATIONAL CULTURAL TOURISM CHARTER. 8TH Draft, for Adoption by ICOMOS at the 12th General Assembly, Mexico, October 1999. http://www.icomos.org/tourism/charter.html

    63. krippendorf, j. (1987), The holidaymakers: understanding the impact of leisure, Bordas- Duod, Paris

    64.Megan Epler Wood (2002), “ Ecotourism: PRINCIPLES, PRACTICES & POLICIES FORSUSTAINABILITY”,http://www.ecotourism.or.

    65.Page, S.J. and Thorn, K.J. (2000), Towards Sustainable Tourism Planning in New Zealand: Public Sector Planning Responses”, Depa rtment of Mana¬gement Systems, Massey University Albany

    66.Pearce, D. (1989), tourist development, Longman, Harlow

    67.Rhodri, Thomas and Huw, Thomas. (2006), "Micro Politics and Micro Firms", Journal ofSmall Business and Enterprise Development, 13 (1)

    68.Uzama, Austin. (2008), "Marketing Japans Tourism to the World", Paper Presented at the Annual Conference of British Association of Japenese Studies in University of Manchester, 1112 April.

    69.Vanhove, Norbert. Destinations – The Economics of Tourism, Butterworth-Heinemann,2004.

    70.Williams, Alistair. (2006), "Tourism Hospitality Marketing: Fantasy, Feeling and Fun",International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18 (6)

    71.Zehrer, Anita. (2009), "Service Experience and Service Design", Managing Service Quality,19 (3)

    ج- منابع اینترنتی

     

    72.http://www.niazemarkazi.com/PDF/rel-1389-

    73.www.aftabir.com/.../گردشگری-1387-جایگاه ایران در صنعت -فانی

    74.http://www.ammi.ir

    75.http://www.chn.ir/Article/?section=2&id=376

    http://www.chn.ir/news/?Section=1&id=27558 احمدی- جایگاه گردشگری فرهنگی در اهداف توسعه‌ای ایران- 1387-

    77.http://www.ebtekarnews.com/ebtekar/News.aspx?NID=6901

    78.http://www.emodiran.com/downloads/view/

    79.http://www.ghasrantourism.blogfa.com/cat-19.aspxجاذبه‌های گردشگری و انواع آن-1389-

    80.http://www.golestanpalace.ir/index.htm

    81.http://www.hamshahrionline.ir/news-29936.aspx-

    http://www.icomos.org/tourism/charter.html  ایکوموس- شورای سایت‌های تاریخی و آثار بین‌المللی- 1999-

    83.http://www.iransair-0.blogsky.com/1387/09/13/post-1/

    84.http://www.iran-tourism.ir

    85.http://www.jahannews.com/vdcizpazyt1ary2.cbct.html 

    86.http://www.niavaranmu.com/Menu2/Index.aspx?T=3

    87.http://www.noorportal.net/1/53/9955.aspx

    88.http://www.persianarticle.ir/social-science-and-sociology/62-article-sec-social-science-and-sociology/1501-Social_science_and_sociology-arir-612

    89.http://www.sadeghiye-hotel.com/default.aspx?tabid=11

    90.http://www.sanatetourism.blogsky.com/1388/12/26/post-39/

    91.http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=2241

    92.http://www.tebyan-zn.ir/turism.htm

    93.http://www.tourism-unive-semnan.persianblog.ir/post/10

    .


موضوع پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, نمونه پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, جستجوی پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, فایل Word پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, دانلود پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, فایل PDF پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, پروژه درباره پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر مجموعه های فرهنگی سعد آباد، گلستان و نیاوران بر جذب گردشگر و توسعه گردشگری در شهر تهران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی (برنامه ریزی و توسعه جهانگردی )ح چکیده هدف این پژوهش:" ارائه مدل برنامه ریزی استراتژیک برای جاذبه های گردشگری شهرستان جیرفت " که از شهرهای تاریخی ایران و در جنوب شرقی استان کرمان واقع شده، است. این شهرستان دارای قدمت چندین هزار ساله ، تمدنی بزرگ و کهن و جلوه گاه روشن تاریخ و یکی از پیشگامان تمدن بشری، دارای بافت ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی چکیده گردشگری یکی از صنایع بزرگی است که در ده های اخیر قرن بیستم به شدت مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و این صنعت را به یکی از بزرگترین صنایع جهان بدل کرده است. اهمیت این صنعت، وجود مطالعات همه جانبه و به روز را ضرورت می بخشد که از آن میان مطالعه تنوع فرهنگی با توجه به نیاز امروز جهانیان، یکی از آن هاست. با توجه به روند ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش:  معماري زمستان 1393 پيشگفتار: بافت تاريخي شهر بوشهر يکي از با ارزش ترين بافت هاي تاريخي کشور بوده که در نوع خود بي نظي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده این پایان نامه به بررسی وضعیت گردشگری جنگ به منظور توسعه گردشگری ملّی «مطالعه موردی استان خوزستان» پرداخته است. با توجه به این موضوع که جنگ پیامدهای منفی بر صنعت گردشگری دارد، در دهه های اخیر، به موضوع گردشگری بعد از جنگ در مناطق جنگی پرداخته شده است. گردشگری جنگ، شکلی جدید از گردشگری است ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده طی سال­های اخیر گردشگری روستایی به عنوان یکی از ابعاد توسعه روستایی در تمام دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این نوع گردشگری هدف شناسایی استعدادهای مختلف طبیعی و انسانی محدوده­ی روستاها و توسعه عواملی که باعث ورود و استفاده گردشگران از آن می­شود، است. شهرستان نیر یکی از شهرستان‌های ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : جغرافیا گرایش : برنامه ریزی توریسم در این پژوهش به بررسی جاذبه‌های اکوتوریستی در شهرستان رامیان استان گلستان و ارائه راهکارهایی برای توسعه‌ی اکوتوریسم در این شهرستان ‌پرداخته شده است. برای ارائه‌ی راهکارها از دو تکنیک سوات و تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به اولویت‌بندی نقاط اکوتوریستی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم مقدمه طبیعت جهانگردی در هر جامعه، متاثر از عوامل پیچیده و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. علی­رغم پیامدهای اقتصادی چشمگیر و قابل توجه صنعت جهانگردی، بسیاری از صاحب نظران معتقدند، جهانگردی بیش از آن که یک فعالیت اقتصادی باشد، پدیده­ای فرهنگی است. در طی قرون انسان­ها با استفاده از ...

ثبت سفارش