پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم

word 91 MB 30954 287
1391 کارشناسی ارشد گرافیک
قیمت قبل:۸۴,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشدچکیده

     

    رساله حاضر، پژوهشی پیرامون شناخت سوررئالیسم، نه به عنوان یک سبک هنری، بلکه به لحاظ اندیشه و دیدگاه فلسفی، هنری و ورود این اندیشه به حوزه‌ی عکاسی و کاربرد سوررئالیستی آن در گرافیک معاصر می‌باشد.

    به همین خاطر بخش عمده‌ای از رساله‌ به بررسی و تبیین فلسفه‌ی اغراق و نقش آن در عکاسی و کاربرد آن در گرافیک اختصاص یافته است.

    از این جنبش هنری، همواره به عنوان یکی از پر مخاطب‌ترین سبک‌های هنری یاد می‌شود. لذا بررسی دقیق فضای حاکم بر دنیای هنر در دوران معاصر و بخش‌هایی از گفتمان‌هایی در ارتباط با بیان عکاسانه و روایت در عکاسی ضروری می‌نمود که در این پژوهش سعی شده است، حتی المقدور مطالب پراکنده‌ی موجود در کتاب‌ها، مقاله‌‌ها، مجلات، نشریات و نقطه نظرات اساتید متخصص در این زمینه را، در ارتباط با مقوله عکس و قابلیت‌های عکاسی و فتوگرافیک جمع‌بندی شود و در ادامه نیز معرفی طراحان و عکاسان سورئال به همراه نمونه‌‌هایی از آثار ایشان در چهارچوب این پژوهش قرار گیرد.

    با توجه به کارکرد زیاد تصاویر عکاسانه در خلق آثار گرافیکی، تاریخچه و تعاریفی در ارتباط با سبک‌‌های هنری‌ای که در خلق و پیشرفت فتومونتاژ، فتوگرافیک و فتوکلاژ نقش داشته‌اند ارائه شده و از آنجا که در بیشتر کتب، جنبش دادا و سوررئال در نقاشی مطرح گردیده و چندان از ارتباط آن با گرافیک صحبتی به میان نیامده، باعث شد این پژوهش، بررسی این جنبش‌‌ها و تأثیرات آن‌ها را در حوزه گرافیک مطرح نماید که در فصل دوم بدان‌ها پرداخته شده است.

     

    واژگان کلیدی:   گرافیک، عکاسی، فتوگرافیک، سوررئالیسم، فتومونتاژ.

     

    پیشگفتار

    انسان با انجام دادن تعهدهای اجتماعی، شخصیت اجتماعی خویش را ابراز می‌کند. انسان هنرمند نیز با شناخت روابط میان انسان‌ها و تأثیر گذاری روی روابط ایده‌آل آن‌ها می‌تواند وظایفش را به عنوان هنرمند واقعی انجام دهد. نیازهای فردی و خواسته‌های اجتماعی می‌تواند یکی از انگیزه‌های اصلی فعالیت‌های هنری و آفرینش آثار هنری باشد. بیدار کردن و برانگیزاندن عمل موافق یا مخالف در بیننده جزیی از ذات هنر است. در میان هنرها، هنر گرافیک، ابزاری است که مسائل جاری جامعه، از هنری و فرهنگی گرفته تا سیاسی و اقتصادی را می‌تواند تحت تأثیر خود قرار دهد و این مهم، هنر گرافیک را یکی از مهمترین رسانه‌های تصویری زمانه‌ی خویش می‌سازد.

    در این راستا اهمیت عکس و مونتاژ آن‌ها انکار ناپذیر است، هر تلفیق می‌تواند نگرش و نمادی تازه از جهان پیرامون هنرمند باشد و به محتوای بصری انسان ابعاد گسترده‌تری ببخشد.

    تصاویر یا به طور مستقیم پیام خود را می‌دهد و یا به طور غیرمستقیم، ضمیر ناخودآگاه انسان‌ها را نشانه می‌گیرد. در عصر رسانه‌های دیجیتال تصاویر جایگاه ویژه‌ای در خلق آثار گرافیکی یافته‌اند. برای انتقال سریع مفاهیم و رخنه در افکار عمومی و ارتباط با مردم، می‌توان از تصویر و بخصوص عکس به عنوان وسیله‌ای مؤثر در آثار گرافیکی به ویژه جنبه‌های اجتماعی برای بالا بردن آگاهی سیاسی، اجتماعی، و در نتیجه پیشرفت جامعه و همچنین کمک به حل مسائل و معضلات جامعه و ارتقاء سلیقه‌ی عمومی استفاده کرد.

     

     

    مقدمه

    «بشر از روزگار پیش تاریخی به دنبال روش‌هایی بوده که بتواند ایده‌ها و مفاهیم خویش را به صورت بصری نشان دهد و دانش را در قالب گرافیک محفوظ بدارد و به اطلاعات نظم و روشنی بخشد. افراد مختلفی چون کاتبان، چاپ‌گران و هنرمندان این نیازها را در طول تاریخ برآورده کرده‌اند. ویلیام ادیسن دوی گینز (William Addison Gynz)، کتاب‌آرای برجسته، به عنوان کسی که به پیام‌های چاپی، نظم ساختاری و صورت بصری می‌داد در سال 1922 در توضیح فعالیت خویش اصطلاح طراح گرافیک (Graphic Designer) را به کار برد و از آن زمان همین نام برای این حرفه‌ی نو، برگزیده شد. اما امروزه طراح گرافیک، وارث نیاکان برجسته‌ای است. کاتبان سومری که مخترع خط بودند، صنعت‌گران مصری که روی برگ‌های پاپیروس کلمات و تصاویر را در هم آمیختند، باسمه‌سازان چینی و تذهیب‌کاران قرون وسطی، چاپ‌گران و حروف‌چینان سده‌ی پانزدهم که نخستین کتاب‌های چاپی اروپایی را طراحی کردند، جملگی بخشی از میراث غنی و تاریخ طراحی گرافیک هستند. ولی به طور کلی بنیان‌گذاران اصلی این سنت گم نامند؛ زیرا ارزش اجتماعی و دستآوردهای زیبایی‌شناختی طراحان گرافیک که بسیاری از آنان، هنرمندانی مبتکر و با قدرت تخیل و هوش بالا بوده‌اند، به حد کفایت شناخته نشده‌اند.» (بی. مگز؛ فراست؛ نوری؛ 1384؛ ص 4)

    «کلمه‌ی دیزاین به زبان فارسی، طراحی ترجمه شده و به کار می‌رود. در صورتی‌که دیزاین دارای مفهوم متفاوت و وسیع‌تری است. دیزاین به معنی ساختار دادن و یا سازمان دادن است. معنی و یا منظوری را با در نظر گرفتن امکانات، با درک اولویت اجزاء آن با کمک عقل، منطق و خلاقیت برای درک و یا مصرف مخاطب و یا جماعتی خاص سازمان‌دهی کردن و سامان دادن است؛ که از معنی طراحی بسیار فاصله دارد. طراحی، آخرین مرحله‌ی شکل گرفتن دیزاین است که برای نشان دادن فکر و ایده، روی کاغذ به کار می‌رود.» (مثقالی، «دیزاین»، حرفه هنرمند، شماره 19، ص 2)

    «گرافیک دیزاین امروز دیگر از چنان عمر دیرپایی برخوردار است که می‌توان نقش آن را در جامعه به آسانی مورد بررسی و شناخت قرار دهد. هر چند، گرافیک دیزاین بر خلاف معماری، ادبیات یا هنرهای زیبا، بدون اتکا به تفکر نظری چندانی بسط و تکامل یافته است. گرافیک دیزاین در روندی تدریجی در قالب تلاش‌هایی پراکنده در بسط و توسعه‌ی گونه‌های فرعی خود چون پوستر یا کتاب، لیکن بدون پی‌ریزی دستگاه نظری موجود در حوزه‌ی ادبیات یا دیالوگ جاری در حوزه‌ی معماری، به کنشی آگاهانه بدل شده است.» (فراسکارا، «گرافیک دیزاین: هنر زیبا یا علم اجتماعی؟»، حرفه هنرمند، شماره 19، ص 14)

    «از زمانی که انسان تصمیم به ارائه‌ی یک پیامِ تصویری گرفت و به زعم خویش از مواد و متریالی که برای هم‌نوعانش مفاهیم مشخص و تا حدودی ثابت داشت، استفاده کرد؛ هنر گرافیک آغاز شد و تاکنون نیز با همه ی پیشرفت‌ها و تغییراتی که داشته است باز هم با همان شیوه به حرکت خود ادامه می‌دهد. صدها نگاره در غار شووه (Chauvet)، در جنوب فرانسه که در حدود سی هزار سال پیش از میلاد مسیح، طراحی شده‌اند، نگاره‌های غار لاسکو (Lascaux)، حدوداً چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح و بسی دیگر از این غار نگارها در دیگر نقاط جهان که با پیدایش خط به زبان نیز تجهیز شده‌اند، در سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد، همه نشانه‌هایی بارز از تاریخ گرافیک و رشته‌های وابسته به آن هستند.» (ویکی پدیا؛‌‌ 30 مه ۲۰۱۲؛ ساعت ۱۹:۵۵)

    «ارتباطات تصویری، تاریخی طولانی دارد. از همان زمانی که انسان اولیه، برای غذا شکار می‌کرد و جای پنجه‌های حیوانی را در گل می‌دید، در حقیقت به یک شکل گرافیکی نگاه می‌کرد؛ او در فکرش، حیوان را می‌دید. گرافیک حتی می‌تواند مجموعه‌ای از علائم باشد.» (سایت حوزه هنری استان کرمان؛ 9 بهمن 1390)

    «دیزاین به معنی امروزی آن در طی 400 سال اخیر در غرب شکل گرفته است. ما کمتر از 100 سال است که با این پدیده برخورد کرده‌ایم (در قدیم دیزاینر و هنرمند و صنعت‌گر یکی بودند و این تفکیک مشاغل در قرون اخیر به آرامی شکل گرفته) و در نتیجه برایمان بیگانه است.» (مثقالی، «دیزاین»، حرفه هنرمند، شماره 19، ص 4)

    «پوستر در طراحی گرافیک، از جمله نمادهای توسعه محسوب می‌شود، بدین‌ترتیب که موضوعی با محتوای اقتصادی به یاری تصویر و نوشته، تبدیل به مطلبی به یادماندنی می‌شود. در شهرهای بزرگِ رو به رشد قرن نوزدهم، پوسترها نشانه‌های زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌رفتند و همیشه رقابت برای جلب مشتری، فروش بیشتر، جلب توجه مردم و هدایت آن‌ها به سوی امور فرهنگی (انواع سرگرمی‌ها و ...) در جریان بود. با گسترش لیتوگرافی و چاپ و استفاده از رنگ، میزان توجه مردم به پوستر افزایش یافت. تصویرسازی، مفهومِ کاملی از نوشته پیدا کرد که مد هنری روز را منعکس می‌کرد، تصاویری که با ظرافت ساده شده و مفاهیم اقتصادی ، هنری و ... را به خوبی منعکس می‌نمود. قبل از لیتوگرافی، پوسترها همانند کتاب‌ها با حروف چاپی و با جوهر سیاه و گاهی همراه با تصاویری که روی چوب کنده‌کاری می‌شد، چاپ می‌شدند و این چاپگر بود که حروف را انتخاب و مرتب می‌کرد و در صفحه قرار می‌داد.» (سایت حوزه هنری استان کرمان؛ 9 بهمن 1390)

    «تولوز لوترک (Henri de Toulouse-Lautrec) که یکی از شاخص‌ترین استادان هنر پوستر، در قرن نوزدهم بود، دگرگونی‌های ارزنده‌ای چه در محتوا و چه در سبک هنری پوستر به وجود آورده است. بیش از هر چیز می‌توان گفت که هنرِ مدرنِ گرافیک در پوسترهای او به اوجی درخور رسید و به عبارتی دیگر، آثار لوترک به تولد هنرگرافیک در پوستر انجامید. لوترک، شیوه‌ی شاعرانه و امپرسیونیزم را که در کارهای دیگر پوسترسازان به چشم می‌خورد، کنار گذاشت و به جای آن، تکنیک چاپ‌های ژاپنی را با سطح‌های رنگی بی‌عمق و صاف برای ارائه‌ی کارهای خویش به کار گرفت.» (ویکی پدیا؛‌‌ 30 مه ۲۰۱۲؛ ساعت ۱۹:۵۵)

    «همچنین آغاز هزاره‌ى سوم میلادى و پشت سر گذاشتن عصر صنعتى و ورود به عصر فرا‌صنعتى (اطلاعاتى)، باعث شد، حرفه‌ى دیزاین که قرن بسیار پربارى را پشت سر گذاشته بود به مرحله‌ى کاملاً جدیدى از فرآیندِ تکاملی‌اش گام نهد. در این مرحله‌ى جدید، برخلاف باور سنتى حاکم در طى قرن بیستم که در آن نتیجه‌ى کار و اثر نهایى دیزاینر، همه‌ى توجه‌ها را به خود جلب می‌نمود، اکنون فرآیند و روند رسیدن به آن خروجى اهمیتِ ویژه‌اى پیدا می‌کند. بدین ترتیب، دیگر تعریف دیزاین صرفاً در محدوده‌ى خروجی‌هاى بصرى آن خلاصه نمی‌شود و گام به عرصه‌ا‌ى فراتر گذاشته است. تفکرِ دیزاین، اصطلاحى است که در دهه‌ى اخیر و براى بیان روش فکرى فرد دیزاینر در مواجهه با صورت مسئله‌هاى گوناگون و ارائه‌ى راه‌حل‌هاى نو براى آن‌ها به کار می‌رود؛ روش تفکر و منشى که به اعتقاد بسیارى از صاحب‌نظران مطرح دنیاى امروز قادر است براى بسیارى از مشکلات پیچیده‌ى اجتماعى، فرهنگى، اقتصادى، محیط زیستى و تجارى موجود راه‌حل‌هایى کارآمد ارائه نماید. اهمیت تفکر دیزاین به جایگاهى ارتقاء پیدا کرده است که امروزه مطرح‌ترین مدارس بیزنس دنیا، به روش‌هاى گوناگون، درصدد هستند دانشجویان خود (متخصصان آینده‌ى عرصه‌ى بیزنس) را با مبانى فکرى دیزاینرها آشنا نمایند.» (انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران؛ سه شنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۳۸۹، ساعت ۱۷:۳۰)

    «پس از مدتی عکاسی شروع به تأثیرگذاری در گرافیک کرد. چرا که تا آن موقع امکاناتِ تکنیکی و چاپ بسیار ابتدایی بود. معمولاً عکاسان در زمینه‌های دیگری کار می‌کردند و به تبلیغات گرافیک علاقه‌ای نشان نمی‌دادند، هر چند بعضی کارهای تبلیغاتی را نیز انجام دادند ولی از این که پای کار خود را امضاء کنند، امتناع می‌کردند. به هر حال، از یک طرف توجه بسیاری از گرافیست‌ها به عکاسی معطوف شد و از طرف دیگر انقلاب در تکنیک‌های چاپ، عکاسان را به طرف تبلیغات هدایت کرد. در اولین تبلیغاتی که به وسیله‌ی عکاسی انجام شد، عکس‌ها از کیفیت خوبی برخوردار  بودند ولی چندان توجهی به نحوه‌ی ارائه‌ی محصولات نشد. آژانس‌های تبلیغاتی و طراحان پی بردند که یک عکس، بیشتر از تصویرسازی حقیقی، تأثیرگذار است. بنابراین تا آن‌جا که تکنیک‌های عکاسی اجازه می‌داد، از عکاسی استفاده می‌کردند. در موردِ اینکه چه کسی اولین عکس تبلیغاتی در ایران را گرفت، نمی‌توان از یک عکاس به خصوص نام برد ولی هادی شفایی، سیروس امامی، احمد عالی، منصور پاکزاد، اسد بهروزان و بعداً مسعود معصومی خود را وقف تبلیغات با عکاسی کردند. علی خادم، رضا نوربختیار، بیژن بنی‌احمد، زرافشان و کلانتری با مجلات همکاری کرده و گاهی برای روزنامه عکس‌های تبلیغاتی تهیه می‌کردند.» (حوزه هنری استان کرمان؛ 9 بهمن 1390)

    «در کارِ هنرمندان گرافیک، عکاسی آن‌چنان مؤثر واقع شده که آنان ترجیح می‌دهند همواره موضوعات خود را از طریق عکاسی بیآفرینند، از این رو، رفته رفته عکاسی جای طراحی و نقاشی را در پوسترها و آگهی‌ها و غیره اشغال کرده و همچنین گرایش‌هایی بسوی عکاسی تجریدی ظاهر گشته، بنابراین دست‌آوردهای حاصل از این تجربیات، زمینه‌ی استفاده از عکاسی در هنر گرافیک را غنی‌تر کردند.» (خانه‌ی گرافیک- گروه گرافیک استان اردبیل؛ سه شنبه 26 مهر1390، ساعت 23:26)

    در سال‌های اخیر، گرایش به سمت فتومونتاژ، فتوگرافیک و یا فتوکُلاژ به عنوان یکی از پرطرفدارترین ابراز خلق آثار گرافیکی، رشد شایان توجهی داشته است که این امر ناشی از عوامل مختلفی چون فراگیر شدن استفاده از نرم‌افزار‌های مونتاژِ عکس همچون فتوشاپ از یک سو، و از سوی دیگر ارتقاء سواد رسانه‌ای عموم و همچنین افزایش میزان برقراری ارتباط با هنر و گرافیک امروز ایران می‌باشد. بنابراین رشدِ درکِ هنری جامعه، خلق تصاویر فراواقعی را طلب می‌کند.

    «تحول طراحی گرافیک، ارتباطِ نزدیکی با تحول تصویرسازی، عکاسی و فنآوری چاپ دارد. با این وجود ارائه‌ی بحثی جامع از همه‌ی این شیوه‌های مرتبط با هم در قالب یک کتاب، ناممکن است. در عین حال که مبادله‌های تأثیرگذاری بین این شیوه‌ها صورت گرفته، اما این مسائل فقط در متن تأثیرشان بر تحول طراحی گرافیک، آشکار است. در سال‌های اخیر، طراحی گرافیک مرزهای سنتی را پشت سر نهاده و طراحی گرافیک محیطی و حرکت (Kinetic) را نیز در برگرفته است.» (بی. مگز؛ فراست؛ نوری؛ 1384؛ ص 2)

    «هنرِ سده‌ی بیستم با هجوم ایسم‌های مختلف و با افزایش رنج و آلام آغاز شد، تا اینکه سرانجام یک جنبش پُرنخوت، با اعتماد به نفس و جوان به نام دادا فراگیر شد. جنبش فوق، همچنان که بر ادبیات، تئاتر و نقاشی تأثیرگذار بود، بر هنر گرافیک هم اثرات مهمی برجای نهاد.» (کلوب- جامعه مجازی ایرانیان؛ 14 مهرماه 1387، ساعت 19:49)

    «قبل از آغاز پژوهش‌ها و تجربیات مدرسه باهاوس، دادا مهم‌ترین جریان هنری به شمار می‌آمد.» (پ: جمعی از نویسندگان،56).

    «این جنبش، گرچه بر زمینه‌ی کوبیسم و فوتوریسم رشد کرد و جلوه‌هایی از توان خلاقیت و ابداع را نشان داد، برخی ابتکارات فنی چون فتومونتاژ، کُلاژ و نیز تأکید بر عنصر تصادف در جریان آفرینش اثر هنری را به هنر مدرن عرضه داشت.» (پاکباز، 209)

    تریستان تزارا، نویسنده‌ی مشهور دادا، گفته است: «زایش دادائیسم، آغاز یک سبک هنری تازه نبود، آغاز انزجار بود.» (بوم زیبا؛ یکشنبه 5 دی 1389، ساعت 2:10)

    «گرایش دادا، این محصول فشارها و تکان‌های روانی ناشی از جنگ اول جهانی، گرایشی ضد هنر و انکارگرایانه یا نهیلیستی بود. هنرمندانِ دنباله رو این حرکت، همه‌ی ارزش‌های عصر خود را به سُخره می‌گرفتند و معتقد بودند که تمدن معاصر آن‌ها، تمدنی دیوانه و بی‌منطق است. از آنجا که مبانیِ کار دادائیست‌ها انکارگرایی بود، تفسیر و فهم آثار ایشان دشوار است. هر چند دادائیسم گرایشی زودگذر بود و در سال 1922 به طور غیرمنتظره‌ای به پایان رسید، با این‌وجود بر حرکت‌های هنری بعدی، تأثیراتِ قابل توجهی داشت.» (ب: جمعی از نویسندگان، ص117).

    تریستان تزارا گفته است: «هنر دوران ما به عمل جراحی نیاز داشت و ما آن عمل را برایش انجام دادیم». (خان نهم؛ چهارشنبه 13 اردیبهشت 1385، ساعت 14:34)

    پس از اینکه رئالیسم، دورانِ شکوفایی خود را سپری کرد و زمانی که دادائیسم در حال از بین رفتن بود، پیروان آن در اروپا به دور آندره برتون که خود نیز زمانی از دادائیست‌‌ها بود، گرد آمدند و طرحِ مکتب جدیدی را ریختند که در سال ۱۹۲۲ به طور رسمی فراواقع‌گرایی یا  سوررئالیسم نامیده شد. این جنبش در عمل، با انتشار مجله‌ی انقلاب فراواقع‌گرا توسط برتون آغاز شد.

    «به عنوان نمونه، بسیاری از دادائیست‌ها در اروپا به سوررئالیسم گرویدند و روحِ دادائیسم در آمریکا در گرایشاتی همچون پاپ آرت ادامه پیدا کرد.» (نجفیان، ص 268).

    آنچه شایان ذکر است اینکه فتومونتاژ، این دست‌آورد دادائیست‌‌ها، بعد‌‌ها توسط سوررئالیست‌‌ها جهت خلق تصاویری فراواقعی به خدمت گرفته شد.

    «واژه‌ی سوررئالیسم را اول بار آپولینر (Apollinaire) شاعر فرانسوی در سال1917، به معنی لغوی واقعیت برتر، آن هم در تفسیر یکی از نمایشنامه‌های خود به‌کار برد.» (مرزبان؛ 1379؛ ص 239)

    «سوررئا‌لیسم (به زبان فرانسه فرا واقعیت) سبک یا مبحثی از زیبا شناختی نبود، بلکه بیشتر طریقه‌ی اندیشیدن، دریافتن، احساس کردن و طرز زندگی کردن بود. جایی که دادا منفی، مخرب ودائماً نمایشی بود، سوررئا‌لیسم به انسان و روح او ایمان شاعرانه‌ای ابراز می‌کرد. در این شیوه، انسانیت می‌توانست از قید قراردادهای اخلاقی و اجتماعی آزاد گردد. شهود و احساس می‌توانست رها باشد. نویسندگان به تجربه‌ورزی با نوشتن از طریق سیلان ذهن یا خودکاری، بی‌پروا به دنبال حقیقت بودند. (بی. مگز؛ فراست؛ نوری؛ 1384؛ ص 292)

    برتون معتقد بود که: "ادبیات نباید به هیچ چیز به جز تظاهرات و نمودهای اندیشه‌ای که از تمام قیود منطقی و هنری یا اخلاقی رها شده باشد بپردازد.  سوررئالیسم عبارت است از: فعالیت خود به خودی روانی که به وسیله‌ی آن می‌توان خواه شفاهاً و خواه کتباً یا به هر صورت و شکل دیگری فعالیت واقعی و حقیقی فکر را بیان و عرضه کرد." (وبلاگ نگار نادری؛‌‌ یکشنبه 20 آذر 1390، ساعت 1:42)

    «سوررئالیست‌ها در آغاز کار، در مقابل افکار دادائیست‌ها ایستادند و رستگاری انسان را در آزادی مطلق از همه‌ی قید و بندهای اجتماعی و فردی یافتند.» (وبلاگ نگار نادری؛‌‌ یکشنبه 20 آذر 1390، ساعت 1:42)

    «سوررئالیسم با جایگزینی مفهوم واقعیت برتر به جای عصیان و نفی موجود در دادائیسم شکل گرفت.» (وبلاگ نگار نادری؛‌‌ یکشنبه 20 آذر 1390، ساعت 1:42)

    «بر خلاف شیوه‌ی حجم‌گری که هنرمند را در مسیری مقرراتی و منتظم محدود می‌ساخت، وهم‌گری به هر نوع خواب‌بینی در حالت بیداری اصالت هنری می‌بخشید و تخیل و تداعی را در بهره‌گیری از برخوردها و برداشت‌های پیش‌بینی نشده و ابداعاتی خلاف عرف و عقل و منطق آزاد می‌گذارد و در نتیجه مشاهده می‌کنیم که وهم‌گران با چه بینش‌های فردی و در چه مسیرهای جداگانه، به آفرینشِ آثار خود توفیق می‌یابند.» (مرزبان؛ 1379؛ ص 240 و 241)

    «با وجود اینکه اغلبِ تصاویر سوررئالیستی به حدی شخصی بود که ایجاد ارتباط با آن نا ممکن می‌نمود، آثاری نیز خلق شد که احساس، نمادها یا تخیل آن موجد واکنش جمعی و عمومی خیل عظیمی از مردم شد.» (بی. مگز؛ فراست؛ نوری؛ 1384؛ ص 292)

    «در  سوررئالیسم هدف هنرمند این است که یک واقعیت تازه و مطلق در بیاورد، به عبارت دیگر واقعیت و رؤیا را به هم بیآمیزد و واقعیتی برتر از واقعیت بیافریند.» (وبلاگ نگار نادری؛‌‌ یکشنبه 20 آذر 1390، ساعت 1:42)

    از آنجا که در بیشتر کُتب، جنبش دادا و سوررئالیسم در نقاشی مطرح گردیده و چندان از ارتباط آن با گرافیک صحبتی به میان نیامده، در این پژوهش سعی به بررسی آن جنبش‌ها در حوزه‌ی گرافیک، جدای از بررسی آنها عنوان یک سبک هنری شده است.

    Summery

    This dissertation, is research around recognition Surrealism movement, not only as artistic method, haply from viewpoint of pondering and Philosophical-artistic view , and entrance this cogitation to

    Photography domain  and Surrealistic usage in contemporaneous graphic.

    Because of that, main part from this dissertation  is appropriation investigation to exaggerated Philosophy and act of that in Photography and Graphic.

    This art movement, always called as much addressee art method. So exact investigation of atmosphere contemporaneous time in the art world and several part from discourse in communication with Photograph description and narrative in Photographic was necessary that in this thesis try to have conclude as far as possible disperse topics available in books, essays, magazine, publication and using of view point of professional  professors whom have knowledge in this background to communicate with photo subject and Photography competence and Photographic and in continue also pay attention to introduction Surrealist designers and photographer with samples of their works in framework.

    Because of usage much effective of photos for creative graphics works, so this research try to show history and descriptions about art method which is have act to create and develop of Photomontage, Photographic and Photocolage.

    In addition, in most of books paid attention to Dada movement and Surrealist movement in painting art and did not have attention to communicate between those and Graphic so this research had pay attention to investigation movements and effects of them in the Graphic world which has exhaustive description  in third season.

  • فهرست:

    چکیده............................................................................................................................................... د

    کلید واژه........................................................................................................................................... د

    فهرست مطالب.................................................................................................................................. ذ

    فهرست تصاویر.............................................................................................................................. ش

    پیشگفتار........................................................................................................................................... ن

    مقدمه..................................................................................................................................................1

    1 -  فصل اول‌...................................................................................................................................8

    1 -  1 - بخش اول‌: طرح تحقیق..............................................................................................9

    1 -  1 - 1 -  بیان مسأله...................................................................................................9

    1 -  1 - 2 -  پیشینه تحقیق............................................................................................10

    1 -  1 - 3 -  اهداف تحقیق...........................................................................................11

    1 -  1 - 4 -  روش تحقیق.............................................................................................11

    1 -  1 - 5 -  سابقه و ضرورت انجام تحقیق.................................................................12

    1 -  2 - بخش دوم‌: گفتمان عکاسانه......................................................................................13

    1 -  2 - 1 -  بیان عکاسانه.............................................................................................13

    1 -  2 - 2 -  ورود عکاسی به دنیای هنر.......................................................................23

    1 -  2 - 2 - 1 -  عکاسی با مفاهیم اجتماعی.......................................................32

    1 -  2 - 3 -  مبانی نظری سوررئالیسم..........................................................................36

    1 -  2 - 4 -  اصول سوررئالیسم...................................................................................37

    1 -  2 - 4 - 1 -  طنز...........................................................................................37

    1 -  2 - 4 - 2 -  شگفت و جادو.........................................................................37

    1 -  2 - 4 - 3 -  نگارش خودکار........................................................................37

    1 -  2 - 4 - 4 -  رویا..........................................................................................37

    1 -  2 - 4 - 5 -  دیوانگی....................................................................................38

    1 -  2 - 4 - 6 -  تصادف عینی............................................................................38

    1 -  2 - 4 - 7 -  اشیاء سوررئالیستی...................................................................38

    1 -  2 -  5 -  عکاسی با بیان سوررئالیسم............................................................40

    2 -  فصل دوم‌: بررسی دیدگاه سوررئالیسم و تأثیرات آن بر گرافیک، عکاسی و برخی از هنرهای

     دیگر...............................................................................................................................................42

    2 -  1 -  بخش اول: دادا و روند شکل‌گیری سوررئا‌لیسم......................................................43

    2 -  1 -  1 -  دادائیسم و گرافیک.................................................................................50

    2 -  1 -  2 -  هنرمندان دادا..........................................................................................52

    2 -  1 -  3 -  رویکردهای دادائیسم در عکاسی............................................................52

    2 -  1 -  4 -  سرانجام دادائیسم....................................................................................53

    2 -  2 -  بخش دوم: سوررئا‌لیسم یا فراواقع‌گرایی یا وهمگری.............................................54

    2 -  2 -  1 -  نگرش نمادین.........................................................................................61

    2 -  2 -  1 -  نگرش واقع‌گرا.......................................................................................62

    2 -  3 -  آندره برتون و جنبش سوررئالیسم..........................................................................63

    2 -  4 -  رویکردهای سوررئالیسم در ادبیات........................................................................67

    2 -  4 -  1 -  استعاره در ادبیات...................................................................................68

    2 -  4 -  2 -  جناس در ادبیات....................................................................................69

    2 -  4 -  3 -  ایهام در ادبیات.......................................................................................69

    2 -  4 -  4 -  بازشناسی آرایه‌های ادبی در تصویر.......................................................72

    2 -  4 -  4 -  1 -  استعاره در تصویر..................................................................73

    2 -  4 -  4 -  2 -  جناس در تصویر....................................................................76

    2 -  4 -  4 -  3 -  ایهام و نماد در تصویر...........................................................78

    2 -  5 -  رویکردهای سوررئا‌لیسم بر نقاشی و مجسمه‌سازی................................................80

    2 -   5 -  1 -  رنه ماگریت...................................................................................80

    2 -   5 -  2 -  سالوادور فلیب دالی......................................................................81

    2 -  6 -  رویکردهای سورئالیسم در سینما و عکاسی............................................................82

    2 -  6 - 1 -  اعتقاد سوررئالیست‌ها در مورد سینما و عکاسی......................................82

    2 -  7 -  رویکرد‌های سوررئالیستی در عکاسی.....................................................................87

    2 -  7 -  1 -  گرایشات سورئالیستی در عکاسی...........................................................93

    2 -  7 -  2 -  رئالیسم سحرآمیز در عکاسی................................................................101

    2 -  8 -  رویکرد‌های عکاسی سوررئالیستی در گرافیک......................................................105

    2 -  9 -  سرانجام سوررئالیسم.............................................................................................112

    3 -  فصل سوم‌: معرفی برخی از طراحان و عکاسان سوررئالیست...............................................113

    3 -  11 -  معرفی برخی از طراحان با توجه به رویکرد‌ عکاسانه‌‌ی سوررئالیستی در آثار

    گرافیک آنها............................................................................................................................114

    3 -  11 -  1 -  میشل باتوری......................................................................................114

    3 -  11 -  3 -  چاز ماویان دیویس.............................................................................122

    3 -  11 -  2 -  آلن لو کرنک.......................................................................................127

    3 -  11 -  4 -  پی یر برنارد........................................................................................129

    3 -  11 -  5 -  ویسلاو والکوسکی.............................................................................131

    3 -  11 -  6 -  ایسیدرو فرر........................................................................................133

    3 -  11 -  7 -  اپکس لین...........................................................................................136

    3 -  11 -  8 -  محسن سلیمانی..................................................................................138

    3 -  11 -  9 -  فرزاد ادیبی.........................................................................................140

    3 -  11 -  10 -  سید حسن موسی‏زاده.......................................................................143

    3 -  11 -  11 -  محمدرضا دوست‏محمدی................................................................148

    3 -  12 -  معرفی برخی از عکاسان  با توجه به رویکرد سوررئالیستی در آثار آنها..............162

    3 -  12 -  1 -  چما مادوز...........................................................................................162

    3 -  12 -  2 -  مَن رِی................................................................................................167

    3 -  12 -  3 -  دیوید هاکنی.......................................................................................173

    3 -  12 -  4 -  جولیا مارگاریت کامرون.....................................................................177

    3 -  12 -  5 -  ادوارد وستون.....................................................................................183

    3 -  12 -  6 -  فرانسیس جاکوبتی..............................................................................190

    3 -  12 -  7 -  سیدمهدی مقیم‌نژاد.............................................................................195

    4 -  فصل چهارم‌: بررسی فتوگرافیک............................................................................................197

    4 -  1 -  رویکردهای عکاسی در گرافیک............................................................................198

    4 -  2 -  روند شکل‌گیری فتومونتاژ....................................................................................203

    4 -  2 -  1 -  فتومونتاژ...............................................................................................218

    4 -  2 -  2 -  نقش جان هارتفیلد در شکل‌گیری فتومونتاژ........................................228

    4 -  3 -  رویکرد فتومونتاژ در آثار گرافیکی........................................................................233

    نتیجه‌گیری......................................................................................................................................240

    گزارش بخش عملی و تصاویر آن.................................................................................................243

    فهرست منابع.........................................................................................................................248

    چکیده انگلیسی.....................................................................................................................257

    کلید واژه انگلیسی.................................................................................................................257

    .

    منبع:

    کتاب‌ها:

    آرناسن، ی.ه، تاریخ هنر نوین(نقاشی، پیکرتراشی، معماری)، ترجمه: محمد تقی فرامرزی، تهران، انتشارات زرین/ انتشارات نگاه، 1367.

    احمدی، بابک، از نشانه‌های تصویری تا متن، تهران، نشر مرکز، چاپ چهارم، 1383.

    برت، تری، نقد عکس (در آمدی بر درک تصویر)، ترجمه: اسماعیل عباسی، کاوه میر عباسی؛ چاپ دوم، نشر مرکز، تهران، 1380.

    بی. مگز، فیلیپ، تاریخ طراحی گرافیک، ترجمه: ناهید اعظم فراست، غلامحسین فتح‌الله نوری، چاپ اول، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، 1384.

    پاکباز، روئین، دائره المعارف هنر، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر، 1381.

    پاکباز، روئین، در جستجوی زبان نو، تهران، انتشارات نگاه، 1381.

    پاکباز، روئین، سرگذشت سوررئالیسم مصاحبه با آندره برتون، تهران، نشر نی، 1381.

    پولیتزوتی، م، سرگذشت سوررئالیسم (مصاحبه با آندره برتون)، تهران، نشر نی، 1383.

    تاسک، پطر، سیر تحول عکاسی، ترجمه: محمد ستاری، چاپ پنجم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، 1387.

    الف: جمعی از نویسندگان، سبک ها و مکتب های هنری، گشایش، فرهاد، انتشارات عفاف، تهران، 1380.

    ب: جمعی از نویسندگان، شناخت هنر جهان سال اول هنرستان، شرکت چاپ و نشر ایران، تهران، 1362.

    پ: جمعی از نویسندگان، شناخت هنر گرافیک سنتی و نوین، سال چهارم هنرستان، شرکت چاپ و نشر ایران، تهران، 1362.

    چندلر، دانیل، مبانی نشانه‌شناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران، انتشارات سوره مهر، 1386.

    سجودی، فرزان، نشانه شناسی کاربردی، تهران، نشر علم، 1387.

    سونسون، گوران، نشانه شناسی عکاسی، ترجمه: سید مهدی مقیم‌نژاد، نشر علم، 1387.

    طباطبایی، سید محمد تقی، ده گرافیست، موسسه انتشاراتی جمال هنر، چاپ اول، تهران، 1388.

    عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، چاپ نوزدهم، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1378.

    کرایگ، جیمز؛ برتون، بروس؛ سی قرن طراحی گرافیک، ترجمه: ملک محسن قادری، سازمان چاپ و انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1383.

    کو، برایان، عکاسان بزرگ جهان، ترجمه: پیروز سیار، چاپ اول، نشر نی، 1376.

    گاردنر، هلن، هنر در گذر زمان، ترجمه: محمد تقی فرامرزی، مؤسسه انتشارات آگاه، تهران، 1370.

    گودرزی، م، بررسی و تحلیل هنر معاصر جهان، تهران، انتشارات سوره مهر، 1381.

    لش، اسکات، جامعه شناسی پست مدرنیسم، ترجمه: حسن چاوشیان، چاپ سوم، نشر مرکز، 1388.

    لوسی اسمیت، ا، آخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم، ترجمه: علیرضا سمیع آذر، تهران، نشر نظر، 1381.

    لوکرنک، آلن، 100 پوستر فرانسوی، چاپ اول، داروگ نو، 1386.

    لیکاف، جرج، نظریه معاصر استعاره، ترجمه: فرزان سجودی. در استعاره مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی، به کوشش فرهاد ساسانی، تهران، نشر سوره مهر، 1383.

    مرزبان، پرویز، خلاصه تاریخ هنر، چاپ هشتم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1379.

    نجفیان، بهزاد، گزیده تاریخ هنر، انتشارات جان و خرد، تهران، 1379.

    وایزابل، آلن؛ استون، لیوینگ؛ فرهنگ طراحی گرافیک، ترجمه: فرهاد گشایش، انتشارات لوتُس، تهران، 1380.

    وایلد ، جودیت؛ وایلد، ریچارد؛  سواد بصری رویکردی مفهومی به حل مشکلات گرافیک، ترجمه: نازمریم شیخ‌ها، چاپ اول، انتشارات کتاب آبان، 1388.

    هینک، ناتالی، جامعه شناسی هنر، ترجمه: عبدالحسین نیک گهر، چاپ دوم، موسسه انتشارات آگاه، 1387.

    دووینیو، ژان، جامعه‌شناسی هنر، تهران، نشر مرکز، 1379.

     

    پایان‌نامه‌ها:

    انیسی، معصومه، خوانش پوسترهای تئاتر بر مبنای رویکرد نشانه شناسی تصویری، کارشناسی ارشد، دانشگاه سوره –  دانشکده هنر، به راهنمایی دکتر فرزان سجودی و دکتر محسن سلیمانی، 1390.

    درویش، حسن، عوامل موثر اجتماعی بر بهبود طراحی گرافیک، کارشناسی، مرکز آموزش عالی انقلاب اسلامی- دانشکده هنر، به راهنمایی محسن سلیمانی، 1390.

    عظیمی ترامبانیان، سعیده،  بررسی تطبیقی دیدگاه مینی‌مالیسم در گرافیک دو دهه‌ی اخیر ایران و اروپا در آثار فتوگرافیک، کارشناسی ارشد، دانشگاه سوره – دانشکده هنر، به راهنمایی دکتر سید مهدی مقیم‌نژاد حسینی، 1389.

    علی پور، هدایت،  ایده و خلاقیت و کاربست آن در گرافیک، کارشناسی،  مرکز آموزش عالی انقلاب اسلامی- دانشکده هنر و معماری، به راهنمایی: احسان پارسا، 1389.

    فرد امین، سارا، بررسی تصویرسازی در طراحی جلد کتاب‌های ادبیات داستانی از دهه سوم انقلاب اسلامی ایران، کارشناسی ارشد، دانشگاه سوره – دانشکده هنر، به راهنمایی کوروش پارسا نژاد، 1388.

    گُل، حسن، فتومونتاژهای سوررئالیست در گرافیک، کارشناسی، مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی- دانشکده هنر و معماری، به راهنمایی سیدعلی موسوی، 1389.

     

    مجله‌ها:

    اتحاد، علی، «واژگان بدلی»، تندیس، شماره 117، (نهم بهمن 1386)، ص 23.

    اوری، پل؛ «از امروز نقاشی مرده است»، مترجم: نسیم مهرتبار، مجله هنرهای تجسمی،  شماره 15، (‌‌‌فروردین 1381)، ص 32.

    اوری، پل، «هنر و عکاسی»، مترجم: فرهاد ساسانی، مجله هنرهای تجسمی، شماره 9، (تابستان 1377)، ص 86 .

    پروانه، مهگامه، «من ری؛  گریز از واقعیت به انتزاع»، مجله گلستانه، شماره 5و 6، (اردیبهشت و خرداد 1378)، ص 37.

    حسینی، سید حسن، «نماد در کلام و تصویر»، شعر، شماره 45، (زمستان 1384)، ص 23 و 26.

    حکمی، شیرین، «دیوید هاکنی و عکاسی شهودی»، مجله هنر، شماره 36، (تابستان 1377)، ص 104.

    حیات داودی، آباریس، «طراحی گرافیک:  پوسترهای میشل باتوری برای تئاتر ملی کلین»، تندیس، شماره 27، (26 خرداد 83)، ص8.

    خاکسار حقانی، احسان، «ایسیدرو فرر»، نشریه هنرهای تجسمی، شماره 6 (دوره جدید)، (آبان 1389)، ص 30.

    خمامی، فاطمه، «سبک های عکاسی»، رشد آموزش هنر،  شماره 14، (تابستان 1387)، ص 60.

    دیویس، چاز ماویان، «طراح پروژه آفریقا، چاز ماویان – دیویس»، دوهفته نامه هنرهای تجسمی، شماره 1، (اردیبهشت 1390)، ص 28.

    ساسانی، فرهاد، «زمان در فضای مجازی»،  پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 1، (1385)، ص 69.

    سجودی، فرزان، «نشانه شناسی زمان و گذر زمان: بررسی تطبیقی آثار کلامی و تصویری»، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 1، (بهمن و اسفند1385)، ص 46.

    شریفی، سید حمید، «آغازی دیگر: نگاهی به کتاب پوسترهای مقاومت»، مجله سوره، شماره 22، (دی 1384)، ص 36.

    شفائیه، هادی، «عکاسی: فتو مونتاژ»، مجله هنر و مردم، شماره 155، (شهریور 1354)، ص 58.

    فارسی، مهرداد، « نهمین دوسالانه گرافیک تهران»، مجله هنرهای تجسمی، شماره 26، (تیر 1386)، ص 12.

    فراسکارا، خورخه، «گرافیک دیزاین: هنر زیبا یا علم اجتماعی؟»، حرفه هنرمند، شماره 19، (بهار 86)، ص 14.

    کرتس، کلاوس، « عکاسی دگرگون»، مترجم: وحید شریفیان، مجله تندیس، شماره 158، (31 شهریور 1388)، ص  14.

    گودرزی، مصطفی؛ عبدی فرزانه پور، شاداب؛ «فتومونتاژ تجلی تکثر شهری با نگاهی به اندیشه‌های والتر بنیامین»، مجله خیال شرقی، شماره 3، (خرداد 1385)، ص 126.

    مثقالی، فرشید، «دیزاین»، حرفه هنرمند، شماره 19، (بهار 86)، ص 2

    مقیم‌نژاد، سید مهدی، «درآمدی بر بحث روایت در عکاسی»، فصلنامه هنر، شماره 81 ، (پاییز 1388)، ص 248.

    مقیم نژاد، سید مهدی، «جستاری در مناسبات میان عکاسی هنر مدرن و پسامدرن»، مجله بیناب، شماره 12، (آبان 1387)، ص 48.

    مقیم‌نژاد، سیدمهدی، «فتومونتاژ و استراتژی چندگانگی هم‌نشینی تکنولوژی و هنر»، کتاب ماه هنر، شماره 87 و88 ، (آذر و دی 1384)، ص42.

    موسی‌زاده، سید حسن، «هنرمندی به دور از اضافه‌گویی‌های مرسوم»، دوهفته نامه هنرهای تجسمی، شماره 1، (اردیبهشت 1390)، ص 4.

    نجومیان، امیرعلی؛ «از نشانه‌شناسی تا واسازی عکس»، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 5، (1386)، ص 114.

    نوویچ، لوما، «تناقض های عکاسی دیجیتال»، مجله بیناب، شماره 12، (آبان 1387)، ص 140.

    واکر، جان ا.؛ چاپلین، سارا؛ «هنر و رسانه‌های جدید: فن آوری‌های جدید»، مترجم: محمد کریمی، مجله بیناب، شماره 3 و 4، (دی 1382) ، ص 123.

    وولن، پیتر، «آتش و یخ»، ترجمه: علی عامری، فصلنامه حرفه هنرمند، شماره 8، (1383)، ص 62.

     

    روزنامه‌ها:   

    زمانی، هستی، «خلاقیت انتزاعی عکاس»، روزنامه کیهان، شماره 19402 ، (شنبه 13 تیر 1388)، ص9 (ادب و هنر).

    فتاحی، نسیم، «از کاغذ بی‌خط تا کاغذ عکاسی»، روزنامه فرهنگی هنری امتیاز، شماره 508، (دوشنبه 23 آذر 1388)، ص 13.

    مسیح، ه، می‌خواهم با شعر بمیرم (فدریکو گارسیا لورکا) آندره برتون و جنبش سوررئالیسم، روزنامه ایران، 2 مرداد ماه 1381.

     

    منابع لاتین:

    - Adams, Ansel, 1988, A Personal Credo, in Goldberg. Vicki.,ed. Print Photography in print, university of  New Mexico Press, Albuquerque, second.

    - Barrow, Th.,Armitage, sh., & Tydeman, w.,eds., 1982, Reading into Photography. University of  New Mexico press.Albuquerque.

    - Berger, John, 1980, Understanding a Photograph, in Trachtenberg, Alen.,ed.Classic essaye on Photography. Leete stand Books, New Heaven, Conn, fourth printing.

    - Coleman,A.D, 1988, The Directorial Mode, in Goldberg, Vicki.,ed.print Photography in print, university of New Mexico press, Albuquerque.second

    - lindley, Daniel.A. 1982, Walker Evans, Rhetoric, and Photography, in Mexico press, Albuquerque Barrow, university of  New Th.,Armitage,sh.,& Tydeman,w.,eds.,Reading into photography.

    - Powers, Alan. Front Cover, great book jacket and cover design. London, Mitchell Beazley. (2001)

     

    منابع اینترنتی:

    http://hb976.blogfa.com/post-85.aspx

     (وبلاگ هنرمندان جوان؛‌‌ تاریخ انتشار 2 مارچ ۲۰۱۰؛ ساعت ۲۱:۵۰  http://hb976.blogfa.com/post-85.aspx)

     

    http://artkariman.ir/Default.aspx?page=5489§ion=newlistItem&mid=36168&pid=32240&ln=fa

    )http://artkariman.ir/Default.aspx?page=5489§ion=newlistItem&mid=36168&pid=32240&ln=fa (دکتر نظام‌الدین نوری حوزه هنری استان کرمان- تاریخ انتشار 9 بهمن1390

     

    http://fa.wikipedia.org/w/index.php

     (جلالی؛ دانشنامه آزاد ویکی پدیا؛ تاریخ انتشار30 مه 2012؛ ساعت 12:09 - http://fa.wikipedia.org/w/index.php)

     

    http://fa.wikipedia.org/wiki/هنر_گرافیک

    (دانشنامه آزاد ویکی پدیا؛ تاریخ انتشار30 مه 2012؛ ساعت 19:55-

    هنر_گرافیکhttp://fa.wikipedia.org/wiki/)

     

    http://newsite.graphiciran.com/Fa/News/News.aspx?nwsId=143

    (نژده هوانسیان؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران؛ تاریخ انتشار سه شنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۳۸۹، ساعت ۱۷:۳۰؛ نگاهی اجمالی به «تفکر دیزاین» و افق‌­های جدید پیش روی حرفه­‌ی دیزاین http://newsite.graphiciran.com/Fa/News/News.aspx?nwsId=143)

     

    http://graphichouse.blogfa.com/post-56.aspx

    (حجت مجرد؛ خانه‌ی گرافیک- گروه گرافیک استان اردبیل؛ تاریخ انتشار سه شنبه 26 مهر1390، ساعت 23:26؛ یادداشتی برای فتو گرافیسم http://graphichouse.blogfa.com/post-56.aspx)

     

    http://www.cloob.com/profile/blog/one/username/shariatgraf/logid/586736

     (مریم شریعت؛ کلوب - جامعه مجازی ایرانیان؛ تاریخ انتشار 14 مهرماه 1387، 19:49؛ دادائیسم و گرافیک )http://www.cloob.com/profile/blog/one/username/shariatgraf/logid/586736

     

    http://www.bumeziba.blogfa.com/post-11.aspx

    (ساناز؛ بوم زیبا؛ تاریخ انتشار یکشنبه 5 دی 1389، 2:10؛ سبک دادائیسم http://www.bumeziba.blogfa.com/post-11.aspx)

     

    http://www.khanenohom.blogfa.com/85022.aspx

     (خان نهم؛ تاریخ انتشار چهارشنبه 13 اردیبهشت 1385، 14:34؛ دادائیسم؛

    http://www.khanenohom.blogfa.com/85022.aspx)

     

    http://negarnaderi.blogfa.com/post/32/مکتب-سوررئالیسم

    (نگار نادری؛ فوق لیسانس ادبیات نمایشی؛‌ وبلاگ نگار نادری؛‌‌ تاریخ انتشار یکشنبه 20 آذر 1390، ساعت 1:42 مکتب-سوررئالیسمhttp://negarnaderi.blogfa.com/post/32/)

     

    http://www.hseveri.com/Workshops-FA-05.htm

    (حمید سوری؛ دکترای تاریخ هنر؛ حمیدرضا سوری؛ کارگاه عکاسی ایده – ارائه؛ تاریخ مشاهده پنج‌شنبه 18 خرداد 1391، ساعت 20:33- http://www.hseveri.com/Workshops-FA-05.htm)

     

    http://www.icari.ir/Default.aspx?page=740§ion=litem&mid=2153&id=68885

    (سید مهدی مقیم‌نژاد؛ دکترای تاریخ هنر؛ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ تاریخ انتشار یکشنبه، 10 آذر 1387؛ ساعت 9:59-   http://www.icari.ir/Default.aspx?page=740§ion=litem&mid=2153&id=68885)

     

    http://www.icari.ir/Default.aspx?page=740§ion=litem&mid=2153&id=68885

    (محسن سلیمانی؛ دکترای هنر اسلامی؛ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ یکشنبه، 10 آذر 1387؛ ساعت 9:59-   http://www.icari.ir/Default.aspx?page=740§ion=litem&mid=2153&id=68885)

     

    http://kiarang.akkasee.com/15762

    (کیارنگ علایی؛ وبلاگ عکاسی؛ تاریخ انتشار ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ -http://kiarang.akkasee.com/15762)

     

    http://www.cafedexign.com/showthread.php?t=6529

     

    (کافه دیزاین، باشگاه طراحان ایران؛ تاریخ انتشار 24 آذر 1390؛ ساعت 00:44-  )http://www.cafedexign.com/showthread.php?t=6529

     

    http://www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=688367

    (خبر گزاری مهر، تاریخ انتشار 4 خرداد 87، ساعت  09:48-  http://www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=688367)

     

    http://surrealism1924.blogfa.com/post/6

    (قهرمانی نژاد، وبلاگ مکتب سوررئالیسم، تاریخ انتشار دوشنبه 8 خرداد 1391، ساعت  20:57-  http://surrealism1924.blogfa.com/post/6)

     

    http://www.cloob.com/club/article/show/articleid/33586/clubname/naghdclub

    (اسماعیل قنواتی؛ کلوب - جامعه مجازی ایرانیان؛ تاریخ انتشار 23 آبان ماه 1385، 8:30؛ مکتب‌های ادبی http://www.cloob.com/club/article/show/articleid/33586/clubname/naghdclub)

     

     

    http://wiki.akkasee.com/index.php/

    (دانشنامه عکاسی، تاریخ آخرین تغییر ‏۷ فوریه‌ ۲۰۱۲ ساعت ‏۱۳:۰۱ سبک دادا و سوررئالیسم http://wiki.akkasee.com/index.php/)

     

    http://architectural90.blogfa.com/post/34

    (وبلاگ معماری 90، سه شنبه دوم اسفند 1390، ساعت: 21:47 http://architectural90.blogfa.com/post/34)

     

    http://javanemrooz.com/articles/culture/articles/article-11099.aspx

    (جوان امروز، چهارشنبه 17 اسفند 1390   http://javanemrooz.com/articles/culture/articles/article-11099.aspx)

    http://javahery.multiply.com/journal/item/9

    (مهدی جواهری، مولتی پلی – وبلاگ سیری در هنر های تجسمی، 10 مِی 2008 http://javahery.multiply.com/journal/item/9)

    http://surrealism1924.blogfa.com/post/7

    (قهرمانی نژاد، وبلاگ مکتب سوررئالیسم، تاریخ انتشار دوشنبه 8 خرداد 1391، ساعت  21:09  http://surrealism1924.blogfa.com/post/7)

    http://www.walkuski.link2.pl/biography.html

    (سایت شخصی ویسلاو والکوسکی   http://www.walkuski.link2.pl/biography.html)

    http://aryanegar.mihanblog.com/post/123

    (فرزاد ادیبی؛ آریا نگار؛ نگاهی به آثار گرافیک فرزاد ادیبی: روح کالیگرافیک، ذهن مدرن؛ تاریخ انتشار: دوشنبه، 20 اردیبهشت 1389؛ ساعت07:40 بعدازظهر-

    http://aryanegar.mihanblog.com/post/123)

    .


موضوع پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, نمونه پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, جستجوی پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, فایل Word پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, دانلود پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, فایل PDF پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, پروژه در مورد پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, پروژه درباره پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی و رویکرد عکاسی سوررئالیسم در گزیده‌ای از آثار گرافیک معاصر - عنوان پایان نامه عملی طراحی 12 پوستر با مضامین اجتماعی بر اساس بیان عکاسی سوررئالیسم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی می باشد، این تحقیق با هدف شناخت نقوش اساطیری ساسانی و تاثیر آن بر هویت گرافیک ایران انجام شده است. یکی از عناصر اصلی طراحی گرافیک استفاده از نقشمایه های غنی تاریخی است که علاوه بر بیان هویت اثر هنری از نظر مفهومی نیز می تواند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده پژوهش حاضر در چهار فصل به بررسی آثار پوستر های سینمای سه دهه ی اخیر ایران -1360 الی1390- می پردازد. طی یک دوره تحقیق کتابخانه ای مطالبی پیرامون شکل گیری و تولد سینما در جهان برای فصل اول انجام شد و در ادامه برای جمع آوری مطالب مطروحه در فصل دوم نیز همان تحقیق کتابخانه ای و گاهی تحقیق میدانی مورد استفاده قرار گرفت ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده بسته بندی یکی از عناصر تجاری است که می تواند بار فرهنگی هم داشته باشد. سؤالی که ذهن را بر می انگیزد، این است که آیا بسته بندی می تواند معرف فرهنگ و ملیتی باشد؟ آیا می توان الگویی برای یادگیری اصول و مبانی پیدا کرد که بر اساس آن بسته بندی ایران را متحول نمود؟ با مطالعه و بررسی جوامع مختلف به نظر می رسد، ژاپن ...

چکیده این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات در آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکل‌گیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیت‌های نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته ارتباط تصويري سال 1385 مقدمه : محيط اطراف ما، خانه هايي كه در آن زندگي مي كنيم، همه نياز مبرمي به برقراري روابط صحيح فرمها، رنگ ها و هم چنين سازمان بندي دقيق

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند می‌باشد. جامعه آماری پژوهش تشکیل شده از کلیه وب سایت‌های مدارس هوشمند استان کرمانشاه که به صورت تصادفی 1 وب سایت برای پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر یک چک لیست محقق ساخته جهت اندازه گیری میزان انطباق عناصر بصری وب سایت با اصول مصور ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد گرافیک چکیده پژوهش پیش رو از طریق اطلاعات بدست آمده از روش کتابخانه ای ، به تایپوگرافی ایرانی در زمینه طرح جلدهای سیاسی اجتماعی می پردازد و جنبه های تاثیرگذار بر قوت گرفتن آن را مورد بررسی قرار می دهد. پس از آن به تاثیر متقابل سیاست و گرافیک در جلد کتاب های دوره پس از جنگ تحمیلی می پردازد و در پی آن است سبکی را که تایپوگرافی ایرانی نامیده ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده پژوهش حاضر با هدف بازنمایی ارزش­های فرهنگی بیگانه در تبلیغات محیطی شهر تهران تدوین شده است. در این پژوهش در پی پاسخ به این سؤالات بودیم که آیا تبلیغات محیطی شهر تهران ارزش­های فرهنگی بیگانه را ارائه و تبلیغ می­کند یا خیر و اگر تبلیغ می­کند چه ارزش­های فرهنگی بیگانه­ای در تبلیغات وجود دارد. جهت پاسخ به این سؤالات تبلیغات ...

پایان‌نامه برای دریافت کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری گرایش: معماری تیر 93 چکیده کودک در دنیای امروز جایگاه بسیار ویژه ای دارد تا جایی که می توان آینده ملتها و جایگاه جهانی آنان را براساس خصوصیات کودکانشان پیش بینی نمود. در کشورهای پیشرفته روشهای آموزشی را در جهت شکوفایی استعدادهای بالفطره کودکان تعیین می نمایند.کودکان جهت رشد نیاز به شناخت توانایی ها و نیازهای روحی و جسمی، و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A) رشته ارتباط تصویری لرستان و تیمره از جمله مناطق بسیار غنی هنر صخره نگاری در ایران هستند که مجموعه های فراوانی از آنها شناسایی شده است. تاکنون هیچ گونه تجزیه و تحلیلی از نظر گرافیکی و مفهومی روی این نقوش انجام نشده است. از جمله مهمترین مواردی که ذهن پژوهنده را درگیر کرده است: انگیزه برای ثبت نقوش، هویت نگارگران، قدمت نگاره ها، مفهوم نقوش و قابلیت ...

ثبت سفارش