پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی

word 58 MB 30944 90
1391 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد رشته ارتباط تصویری

    چکیده

    بسته بندی یکی از عناصر تجاری است که می تواند بار فرهنگی هم داشته باشد. سؤالی که ذهن را بر می انگیزد، این است که آیا بسته بندی می تواند معرف فرهنگ و ملیتی باشد؟ آیا می توان الگویی برای یادگیری اصول و مبانی پیدا کرد که بر اساس آن بسته بندی ایران را متحول نمود؟ با مطالعه و بررسی جوامع مختلف به نظر می رسد، ژاپن کشوری است که با وجود تأثیرات فراوانی که از فرهنگ غرب گرفته، همچنان اصالت خود را حفظ کرده و به عنوان پدیده ای که پیشرفت بسیاری در کلیه موارد داشته، مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت عناصر بصری طراحی گرافیک آثار بسته بندی ژاپن، با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. جمع آوری اطلاعات، به شیوه کتابخانه ای بوده، نخست کتاب ها و مقالات مرتبط مورد مطالعه واقع شده و سپس به بررسی عناصر بصری استفاده شده در بسته بندی هایی که به عنوان نمونه معرفی شده، پرداخته است. هدف از این تحقیق تدوین منبع فارسی زبان می باشد، که به بررسی و جمع آوری نقشمایه های بومی و کاربرد آنها در بسته بندی ژاپن پرداخته است. به امید بالا بردن سطح کیفی محصولات ایرانی و صادراتی که با به کارگیری سنت های بومی فراهم شود. نتایج بدست آمده از این بررسی، حاکی از آن است که در طراحی گرافیک بسته بندی های ژاپن، از عناصر بومی هنرهای تصویری ژاپن، در بیشتر موارد استفاده شده است. این موضوع با وجود تلفیق و تأثیر از آموزه های مدرنیسم غرب و کاربرد ماهرانه سنت ها و نقوش ژاپن به بهترین شکل نمایان است که به شاخصه بسیاری از آثار بسته بندی این کشور تبدیل شده است. این ویژگی های بصری در نوع به کارگیری لوگو و نوشتار، نقوش سنتی، طبیعت دوستی و اندیشه های ذن و مراقبه مشخص است. همچنین کاربرد حروف و الفبای نوشتار ژاپنی در اصالت بخشی هویت بسته بندی های ژاپن، نقش بسزایی را ایفا می کند. فضای کلی طرح بسته بندی ها، ترکیب بندی با عناصر زیاد و تنوع رنگی بسیار، غیر هندسی و نا متقارن می باشند.

     

    واژگان کلیدی : ژاپن، عناصر بصری، طراحی گرافیک، بسته بندی

    مقدمه

         در قرن اخیر بخشی از تمدن غرب وارد فرهنگ ژاپن شد. با این حال، خصوصیاتی درفرهنگ ژاپنی می توان یافت که نتیجه واکنش آگاهانه در برابر تأثیرات خارجی و بهره گیری از سنت های بومی است. هنر ژاپنی تقریباً در تمامی مراحل تحول خود از هنر چینی مایه گرفت. چینیان طرز ساخت ابریشم و کاغذ و ظروف چینی اصل را ابداع کردند و در باسمه کاری با لوحه چوبین پیشگام بودند. ژاپن و جزایر مجاورش منشأ آتشفشانی دارند، به همین علت سنگ مناسب برای کنده کاری یا ساختمان سازی در آنها بسیار اندک است. درعرصه معماری، این کمبود به ساخته شدن ساختمان های چوبی مناسب و مقاوم در برابر زلزله ها و توفان های مکرر انجامید. ژاپنی ها با وجود اینکه از شیوه های هنر چینی مایه می گرفتند، از سده نهم تا دوازدهم کوشیدند خود را از وابستگی کامل برهانند. در ژاپن، مواد و اسلوب های مورد استفاده هنرمندان غالباً چینی بودند و حتی مضمون ها نیز عمدتاً ریشه چینی داشتند. کاربرد نقشمایه های بومی (چون اژدها، پرنده، چهارپایان، ابرهای پیچان و غیره)، با تأثیر از چین، همچنین آیین بودایی عاملی نیرومند در مذهب و هنر ژاپنی بود. به خصوص، وجه عارفانه و متفکرانه این آیین، در عقاید فرقه های چان (ذن) بازتاب یافت. این اعتقادات، پایه های شکل گیری یک هنر نوین را تشکیل دادند. اندیشه ذن بر اخلاق و فرهنگ طبقه جنگاور نیز بر هنر ژاپنی تأثیری قوی گذاشت. معماری بومی و سبک زندگی ژاپنی ها، تیغه های کاغذی کشویی(sliding paperpaners) به جای دیوارهای داخلی، طاقچه های مخصوص برای اشیای هنری، منقل های گرمازای زغال سوز، کاربرد تاتامی که همان کف پوش های سنتی ژاپنی هستند که از ساقه های برنج کنار هم فشرده ساخته شده - حصیر تاتامی در تابستان خنک و در زمستان گرم است- همه اینها و بسیاری از دیگر خصوصیات ساده اما اساسی وضع خانه و زندگی روزمره، کاملاً منحصر به ژاپن است. آنها در نحوه نگارش، هم به صورت عمودی می نویسند و هم به صورت افقی. نوشتار آنها علاوه بر علائم مخصوص زبان چینی، از هیراگانا یعنی حروف صوتی خاص ژاپن، و نیز از کاتاکانا که عمدتاً برای نگارش کلمات بیگانه به کار می رود استفاده می کنند.

         ژاپنی ها درون بینانه می اندیشند و همچون چینیان شیفته طبیعت اند، ولی رویکرد هنری شان به طبیعت با احساسات آمیخته است. آنچه در هنر چینی متفکرانه، فراخ و آرام به نظر می آید، در ژاپن خصلتی صوری، تزیینی و تصنعی به خود می گیرد. روزگاری، مدتی بیش از 250 سال- از سال 1603 تا 1860 میلادی- مرزهای کشور را به روی ممالک بیگانه بست و نخستین بار در سده هجدهم از طریق ورود گروهی از هلندیان که دولت ژاپن به منظور دست یابی به دانش اروپایی در شهر ناگازکی به آنها اسکان داده بود با هنر غرب آشنا شد. در ابتدا، اثرپذیری از هنر اروپایی اندک بود ولی از میانه سده نوزدهم و پس از توسعه روابط ژاپن با کشور های غربی، هنرمندان ژاپنی تحت تأثیر این جنبش اروپایی قرار گرفتند. با این حال، هنرهای تزیینی و سنت هایی چون نمایش کابوکی در قالب نوعی هنر قومی به زیست خود ادامه دادند. در سده بیستم بسیاری از هنرمندان ژاپنی به جنبش های جدید جلب شده اند و حتی مستقیماً در این جنبش ها شرکت کرده اند. تأثیر فرهنگ و هنر ژاپن در مصور سازی، با استفاده از تکنیک های مختلف رؤیت می شود، همچنین کاربرد نقشمایه های سنتی و بومی در بسیاری موارد از قبیل طراحی گرافیک پوسترها، بسته بندی محصولات و غیره دیده می شود. همچنین مردم ژاپن از هنرهایی با تکنیک های مشخص و دقیق، بسته بندی هدایا، گل آرایی و غیره به نحوی گویا و کاربردی بهره برده اند. احساس همبستگی طایفه ای و اعتقاد به اهمیت حقوق و قدرت، بدون شک، در میان مردم ژاپن فوق العاده قوی بوده است، زیرا این نیروها در سراسر تاریخ ژاپن عاملی غالب به شمار آمده و اکنون نیز در ژاپن نوین زنده و پا برجاست. شایان ذکر است که این پژوهش با یاری اساتید بزرگوار، جناب آقای دکتر فریسی و سرکار خانم باقری صورت گرفته و به تأیید ایشان رسیده است، با تشکر از زحمات بی دریغشان که در طول دوران تحصیل مرا یاری رساندند.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1  تعریف مسئله

          ژاپن کشوریست که در زمینه استفاده درست و کاربردی از سنت ها و هنر بومی شهرتی جهانی دارد. عناصر هویت بخش در طراحی بسته بندی ژاپن چیست؟ تأثیرات جغرافیایی و محیطی، سنت های دیرینه ژاپنی، فرهنگ، مذهب، هنر بر عناصر تصویری (نقشمایه، فرم، رنگ، ترکیب بندی) بسته بندی محصولات ژاپن چه تأثیراتی داشته است؟ از آنجا که طراحی بسته بندی یکی از زیر شاخه های بسیار مهم در طراحی گرافیک می باشد و طراحان ژاپنی با حفظ اصالت و سنت های بومی در این حوزه بسیار مؤفق هستند، و با توجه به اینکه در ایران آن چنان پژوهشی درباره بسته بندی ژاپن صورت نگرفته است. از این روی در صدد آنیم تا با بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی بتوانیم مجموعه ای از اطلاعات علمی در ارتباط با موضوع را جمع آوری نمائیم.

     

    1-2 ضرورت و اهمیت تحقیق

          معرفی و شناخت بسته بندی ژاپن، به عنوان کشوری که در تقابل با تأثیرات فراوان از آموزه های مدرنیسم و هنر غرب و با حفظ اصالت در سنت ها و هنر بومی خود مورد توجه قرار گرفته است، از اهداف تحقیق می باشند. با وجود اینکه بسیاری از منتقدان و نویسندگان به بررسی و تحقیق در طراحی گرافیک در زمینه های پوستر و مکاتب هنری این کشور پرداخته اند، متأسفانه بررسی طراحی بسته بندی کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است، لذا با در نظر گرفتن این امر، پژوهش حاضر سعی دارد تا طراحی گرافیک بسته بندی ژاپن را که تبدیل به قدرت فروش محصولات گردیده است بررسی کند، چرا که شناخت موارد مهم در طراحی گرافیک بسته بندی امروزی آن کشور نقش بسزایی دارد و می بینیم که چگونه با حفظ عناصر هویت بخش بومی و سنتی توانستند جایگاه مهمی را به عنوان گرافیک هویت مند کسب نمایند.

     

    1-3 سوال های تحقیق

    فرم بسته بندی و محصول تا چه حد در ارتباط معنایی با یکدیگر می باشند؟

    از چه عناصر بومی بیشتر برای ترکیب بندی و ساختار بسته بندی ها استفاده شده است؟

    کاربرد لوگو ها و حروف اصلی بیشتر به چه زبانی استفاده شده است؟

    ترکیب بندی و چیدمان عناصر بصری به چه شکل و تا چه حدی تأثیر گذار بوده است؟

    تأثیر فرهنگ، مذهب و هنر ژاپن چه تأثیراتی بر گرافیک بسته بندی ژاپن داشته است؟

    چگونه می توان از تحلیل های انجام گرفته از گرافیک مدرن بسته بندی ژاپن به راه حل های کاربردی در طراحی بسته بندی ایران دست یافت؟

    1-4 فرضیات تحقیق

     عناصر گرافیکی استفاده شده مثل رنگ، اندازه، ترکیب بندی، فرم و ... به شاخص شدن بسته بندی ژاپن منجر شده است.

    از دلایل مؤفقیت طراحی گرافیک بسته بندی ژاپن می توان به استفاده از تصاویر اساطیری و بومی محلی در اغلب محصولات اشاره نمود.

    تأثیر از هنر غرب درطراحی گرافیک بسته بندی با حفظ عناصر و شاخص های بومی از دیگر فرضیه های تحقیق می باشد.

     

    1-5 اهداف اصلی و فرعی

          هدف اصلی از انجام این پژوهش، مطالعه و بررسی عناصر هویت بخش طراحی گرافیک بسته بندی ژاپن معاصر می باشد. بررسی سطح کیفی بسته بندی ها، ساختار، شناخت عناصر و نقشمایه ها، سنت های بومی و چگونگی استفاده از رنگ و ترکیب بندی با تلفیق فضای هنری غرب، از اهداف مهم تحقیق می باشد و شاید بتوان با تدوین شاخصه های بصری به دست آمده از روند طراحی بسته بندی ژاپن الگویی را ترسیم نمود تا در روند طراحی گرافیک ایران مورد استفاده قرار گیرد .

    1-6 روش تحقیق  و جمع آوری اطلاعات

          روش تحقیق این پژوهش، به صورت توصیفی _ تحلیلی و گردآوری اطلاعات در این پژوهش، به روش کتابخانه ای و میدانی انجام شده است. به این صورت که برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش، از کتاب ها، مقالات و مجلات معتبر در کتابخانه ها و همین طور از فضای مجازی استفاده شده است. 64 تصویر به عنوان داده های پژوهش، آثاری هستند که به روش نمونه گیری غیر محتمل جمع آوری شده اند. در این روش در واقع نمونه ها با نظر محقق برگزیده می شوند. تصاویر گردآوری شده از کتاب مرجع بسته بندی ژاپن با تفکیک نقش کاربردی گرفته شده است. ابزار سنجش و جمع آوری داده ها در این تحقیق کاربرد فرم و عناصر در ارتباط با محصول می باشد که مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

     

    1-7 کاربرد تحقیق

          کاربرد عناصر بصری و هویت بخش بومی در بسته بندی های ژاپن با تلفیق و تأثیر از آموزه های غرب کمک شایان توجهی به رشد روز افزون کیفیت طراحی بسته بندی محصولات نموده است، همچنین در بالا بردن آمار فروش و صادرات نیز تأثیر بسزایی داشته است. در این پژوهش، نمونه های تصویری به لحاظ بصری، فرم، عناصر و نقشمایه ها و... مورد بررسی قرار گرفته تا نتیجه آن برای پیشبرد اهدافی شایسته در بسته بندی ایرانی با تلفیق عناصر بومی صورت گیرد.

     

     

    1-8 پیشینه تحقیق

         این پژوهش با توجه به اینکه موضوع بررسی، عناصر هویت بخش در بسته بندی ژاپنی می باشد و کمتر مورد بحث و تحقیق در ایران قرار گرفته است، انتخاب شد. بنابراین با راهنمایی اساتید بزرگوار این سؤال مطرح شد که چگونه بسته بندی طراحی شود تا معرف ملیّت باشد؟

        روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای می باشد که با توجه به منابع محدودی که در دسترس بوده، این پژوهش صورت گرفته است.

        در فصل دوم که مربوط به فضای هنری ژاپن (جغرافیا، فرهنگ، مذهب، هنر های بصری) می باشد از کتاب های هنر ژاپن نوشته استنلی بیکر با ترجمه نسترن پاشایی، ژاپن در گذشته و حال نوشته رایشاوئر با ترجمه محمود مصاحب، دایره المعارف هنر نوشته رویین پاکباز، جان ژاپنی: بنیادهای فلسفه و فرهنگ ژاپن نوشته مور با ترجمه ع. پاشایی، هنر در گذر زمان نوشته هلن گاردنر با ترجمه محمد تقی فرامرزی.

    و سایت های لاتین :

    http://www.graphiku.tumbler.com

    http://www.designishistory.com

    http://www.artreact.blogspot.com

     که به ترجمه متن فوق پرداخته ایم، استفاده شده است.

        در فصل سوم که مربوط به بسته بندی (صادرات محصول با بسته بندی مناسب، فرم شناسی و معناشناسی محصول، بسته بندی ژاپن و عناصر بصری به کار گرفته شده در آن) می باشد از کتاب های اصول فرم و طرح نوشته ونگ، و با ترجمه آزاده بیدار بخت و نسترن لواسانی، نشانه شناسی نوشته گیرو، پ با ترجمه محمد نبوی، زمینه روانشناسی هیلگارد(1) نوشته اتکینسون، سیستم های کاربردی خرید نوشته فرجی، م با ترجمه حسن رفیعی، مدیریت بازارهای جهانی،  نوشته زری باف، اصول بازاریابی نوشته کاتلر، ف و آسترانگ، گ با ترجمه بهمن فروزنده، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی نوشته حافظ نیا، م.

    و کتاب های لاتین        

                                                          Rika, T, Package Design In Japan, Rikuyosha, 2007.

    Beech, R,The Origami Handbook.

     

    و مقالاتی چون فرایند شناسایی محصول، نشانه شناسی و معنی شناسی محصول، مطالعه موردی: ظروف چای ساز نوشته مقدم، ن چاپ شده در نشریه هنرهای زیبا، فرم در تاریخ زیبائی شناسی نوشته تاتارکیه ویچ، و با ترجمه کیوان دوستخواه چاپ شده در نشریه هنر، فراتر از تا زدن نوشته سانو، ی چاپ شده در ماهنامه صنعت چاپ، اوریگامی نوشته کتابی، م، چاپ شده در مجله دستاورد، و پایان نامه بررسی عناصر بصری بسته بندی مواد غذایی ژاپن(2010-2000) نوشته مشایخی، م، دانشگاه هنر ، نوع لباس و نماد های رنگ در عرفان اسلامی نوشته مونسی سرخه، م و طالب پور، ف و گودرزی، م،  چاپ شده در  نشریه هنرهای زیبا  و سایت :

    www.icfpco.com

     

    همچنین در شرح پروژه عملی از کتب نقاشی ایران نوشته رویین پاکباز، حس وحدت(سنت عرفانی در معماری ایرانی)نوشته اردلان،ن و بختیار، ل با ترجمه حمید شاهرخ و مقاله جایگاه کیهان شناختی دایره و مربع در معماری مقدس اسلامی نوشته بلخاری قهی، ح، چاپ شده در نشریه هنرهای زیبا .

    و کتاب لاتین :

    Bakhtiari, L, Sufi, tomson, 1991

     

     

     

    1-9 چگونگی انجام پروژه عملی

          شناخت و بررسی فرهنگ، هنر و مذهب ژاپن، همچنین سنت ها، عناصر و نقشمایه های ژاپنی(فرم، نوشتار، فضای هنری، ترکیب بندی) سبب گشت تا به کمک معرفی، بررسی و تأثیر طراحی گرافیک 64 مورد از نمونه بسته بندی های ژاپنی که به لحاظ کاربرد نقش تفکیک شده و سپس با تلفیق عناصر، فضای هنری و نقشمایه هایی ایرانی طراحی شد. مواردی که منجر به انتخاب و پیاده سازی طرح گرافیک بسته بندی برای سه محصول چای، پسته، زعفران در دو شاخه مصرف داخلی و صادرات شد به شرح زیر می باشد.

    شناخت و بررسی نقوش و عناصر، رنگ، فرم، ترکیب بندی، تصویر سازی، چیدمان، بسته بندی ژاپنی و کاربرد نقشمایه های ایرانی در بسته بندی اصیل ایران

    فرم شناسی و معنا شناسی محصول و تأثیر از هندسه اسلامی در بسته بندی ایرانی

    کاربرد مواد متفاوت و معانی آنها با توجه به طراحی سبز

     

    1-9-1 شناخت و بررسی نقوش و عناصر، رنگ، فرم، ترکیب بندی، تصویر سازی، چیدمان، بسته بندی ژاپنی و کاربرد نقشمایه های ایرانی در بسته بندی اصیل ایران

    کاربرد ابر، که در دوره های مختلف نگارگری ایرانی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، در بسته بندی چای و پسته رؤیت می شود که نقشی اصیل و گویا در ارتباط با طراحی گرافیک دو محصول می باشد. همچنین در بسته بندی چای، تداعی گر آرامش و آسمان صاف می باشد.

    معنای لغوی واژهAVIJE  اصیل و خالص می باشد،که به اصالت محصولات ایرانی کمک می کند.

    در ترکیب بندی آثار سعی شده است که از فضا سازیی استفاده شود که آرامش را بیشتر القا کند.

    در بسته بندی چای با تأثیر از باغ های چای ایرانی از رنگ سبز و سفید استفاده شده است. رنگ طلایی در دوره های مختلف نگارگری ایران - که پیشینه استفاده از آن به دوران ساسانی و نقاشی های مانویان باز می گردد- استفاده می شده است. کاربرد رنگ طلایی در بسته بندی های صادراتی جهت جلوه بیشتر بر روی بسته بندی های چای و زعفران که از جنس چوب تیره می باشند علاوه بر معنای نمادینشان، با تأثیر بر بالا رفتن فروش، بسیار مناسب است.

    فرم تصویر سازی محصولات که با تأثیر از آن در هر سه محصول اصیل ایرانی (چای : کاربرد نقش خلاصه شده برگ چای، پسته: کاربرد نقش تصویری پسته، زعفران : نقش خلاصه شده گل زعفران) نقش چاپی ابر در بسته بندی های چای و پسته و همچنین کاربرد طراحی طبیعت گرایانه در بالای کادر بسته بندی زعفران استفاده شده است.

     

     

     

    9-2 فرم شناسی و معنا شناسی محصول وتأثیر از هندسه اسلامی در بسته بندی ایرانی

          در هندسه اسلامی هر کدام از اشکال هندسی معنای خاصی دارند که در شرح پروژه عملی به آن اشاره شده است.

           فرم مثلت :«در عالم کبیر تداعی گر روح می باشد. »(Bakhtiari, 1991: 45) فرمی است که هر یک از شش عدد آنها به تنهایی حاوی 25 عدد چای تی بگ می باشد و در مجموع با قرارگیری در شش ضلعی چوبی کلیّتی واحد را در بر دارد، در مجموع حاوی 150 عدد چای می باشد.

         فرم شش ضلعی: « اولین عدد کامل، به لحاظ معنایی در عالم صغیر، شش توان مسیر در شش مسیر می باشد و در عالم کبیر نشانگر بدن می باشد. »(Bakhtiari, 1991: 45) این فرم به لحاظ بصری تداعی گر آرامش، و از لحاظ چیدمان در سوپر مارکت ها راحت و چشم نواز است.

         فرم مربع : در بسته بندی پسته به شکل مکعب مستطیل ظاهر گشته است.« ثبات اولین عدد مربع می باشد که در عالم صغیر نمایانگر چهار خلقت می باشد و با عناصر(محصولات،جهان،اصل)در ارتباط می باشد و در عالم کبیر نماد ماده است، همچنین نمایانگر ایستایی و زمین می باشد.» (Bakhtiari, 1991: 45) از نظر چیدمان بسیار مناسب و با طرح بسته بندی دو تکه برای نمایش بهتر محصول(پسته) استفاده شده است. در بسته بندی زعفران نیز مورد استفاده قرار گرفت که به مادّیّت و زمینی بودن محصول زعفران اشاره دارد.

         فرم دایره: در بسته بندی زعفران و چای از فرم دایره استفاده شده است، « تعداد درجات در یک دایره را نشان می دهد. در عالم صغیر معنای تعداد سیاهرگ های بدن و در عالم کبیر نماد تعداد روزهای خورشیدی می باشد.»(Bakhtiari, 1991: 45) فرم دایره برای بسته بندی خاص چای با طراحی برچسب ساده تأثیر از فرهنگ مدرن را نیز دارد.

     

    1-9-3 کاربرد ماتریال های متفاوت و معانی آنها با توجه به طراحی سبز

    - در طراحی سبز، استفاده از حداقل مواد لازم در بسته بندی تا حدی که امنیت کالا را تضمین کند و همچنین طراحی مناسب به منظور حداقل استفاده از چسب و منگنه در بسته بندی که این خصیصه در بسته بندی شیشه ای و چوبی زعفران رعایت شده است. در بسته بندی چوبی دو قطعه چوب با دو مگنت به هم متصل می شوند و در بسته بندی شیشه ای با یک در چوب پنبه ای محصول بسته بندی می شود. همچنین درب بسته بندی شش ضلعی چای با دو مگنت به هم متصل می شوند.

     

    Abstract

    Packaging is one of the commercial elements that can bear a cultural sense. The question raised in the mind is "can packaging be a representative of a culture and a nationality?" "Can we find patterns for learning the principles according to which we can improve Iran’s packaging?" By studying different societies it seems that Japan, extremely influenced by western culture, is a country that has retained its originality and as a phenomenon which made a lot of progress in all matters has attracted the world’s attention. This survey has used analytic-descriptive method. To study and to detect the visual elements used in study, first the related books and articles were investigated. Then it examined the visual elements used in sample packaging. The purpose of the study is to provide a Persian source related to collecting local pictures and their use in Japan’s packaging to improve the quality of the Iranian products as well as exported products provided by local traditions. The findings of the survey indicate that in graphic design of Japan’s products, the local elements of Japan’s visual art have been widely used. According to the combination and effect western modernism and professional implications of Japan’s traditions and motifs, it is clear that visual art has become a future of many packs in this country. These visual features are evident in application of logos and writing, traditional motifs, love of nature as well as the insights from Zen and meditation. The application of letters and Japanese alphabets play a crucial role in the originality of Japanese packaging. The complete packaging design with mixed elements and a variety of colors is asymmetrical and non-geometrical.

    Keywords: Japan, visual elements, graphic design, packaging

     

  • فهرست:

    چکیده

    فهرست مطالب

    فصل اول : کلیات تحقیق............................................................................................................................................1

    1-1 تعریف مسئله.......................................................................................................................................................2

    1-2  ضرورت و اهمیت تحقیق.................................................................................................................................2

    1-3 سئوال های تحقیق.............................................................................................................................................2

    1-4 فرضیات تحقیق...................................................................................................................................................3

    1-5 اهداف اصلی و فرعی...........................................................................................................................................3

    1-6 روش تحقیق و جمع آوری اطلاعات ..............................................................................................................3

    1-7کاربرد تحقیق........................................................................................................................................................3

    1-8 پیشینه تحقیق ...................................................................................................................................................4

    1-9 چگونگی انجام پروژه عملی...............................................................................................................................5

          1-9-1 شناخت و بررسی نقوش و عناصر، رنگ، فرم، ترکیب بندی، تصویر سازی، چیدمان،

           بسته بندی ژاپنی و کاربرد نقشمایه های ایرانی در بسته بندی اصیل ایران.........................................5

          1-9-2 فرم شناسی و معنا شناسی محصول و تأثیر از هندسه اسلامی در بسته بندی ایرانی...........6

          1-9-3 کاربرد ماتریال های متفاوت و معانی آنها با توجه به طراحی سبز.............................................6

     

    فصل دوم : فضای هنری ژاپن....................................................................................................................................8

    2-1 جغرافیای ژاپن ....................................................................................................................................................9

    2-2 تأثیر چین بر ژاپن.............................................................................................................................................10

    2-3 فرهنگ ژاپن ......................................................................................................................................................14

    2-4 مذهب ژاپن ........................................................................................................................................................16

        2-4-1 آیین شینتو..............................................................................................................................................16

        2-4-2 آیین بودا .................................................................................................................................................17

        2-4-3 ذن و مراسم چای (چانویو) .................................................................................................................18

    2-5 هنرهای بصری ژاپن ........................................................................................................................................18

       2-5-1 نقاشی یاماتو-ئه(طوماردستی)..............................................................................................................19

       2-5-2  اونا-ئه یا نقاشی زنانه............................................................................................................................20

       2-5-3 اوتوکو-ئه یا نقاشی مردانه ...................................................................................................................20

       2-5-4  خوشنویسی کانا ...................................................................................................................................20

      2-5-5  فن ماکی ئه( لاکینه ها) .......................................................................................................................22

      2-5-6 سنت طومارروایی......................................................................................................................................22

      2-5-7 چهره نگاری کاماکورا ..............................................................................................................................22

       2-5-8 اوکیوئه........................................................................................................................................................23

       2-5-9 مکاتب نقاشی ژاپنی................................................................................................................................23

                       سوئی بکو.........................................................................................................................................23

                       تسا....................................................................................................................................................23

                       کانو...................................................................................................................................................24

                       ریمپا ................................................................................................................................................25

                      کرین..................................................................................................................................................26

                       نانگا .................................................................................................................................................26

                      دوره تایشو........................................................................................................................................29

                      دوره شوا............................................................................................................................................31

    2-6 ژاپن در سده نوزدهم ......................................................................................................................................32

    2-7 ژاپن در سده بیستم.........................................................................................................................................32

    2-8  ادامه بقای هنرهای سنتی در پوستر های گرافیکی معاصر ژاپن .........................................................33

     

    فصل سوم : بسته بندی و خلاقیت.........................................................................................................................43

    3-1 تعریف بسته بندی............................................................................................................................................44

    3-2 مشخصه بسته بندی مناسب محصولات صادراتی......................................................................................44

           3-2-1 رنگ......................................................................................................................................................47

           3-2-2 فرم شناسی محصول.........................................................................................................................47

                  - فرم........................................................................................................................................................48

                  - تصویر ذهنی........................................................................................................................................48

                  - نشانه.....................................................................................................................................................48

    3-2-3هنر و ارتباط.......................................................................................................................................48

                  - ارتباط در طراحی صنعتی.............................................................................................................. 48

                  - تفکر تصویری ....................................................................................................................................49

           3-2-4 پیام یک محصول..............................................................................................................................49

           3-2-5 معنی شناسی یک محصول............................................................................................................49

    3-3 بسته بندی ژاپن..............................................................................................................................................50

          3-3-1 هنر اوریگامی و کاربرد آن در بسته بندی ژاپن..........................................................................50

          3-3-2 ایده دوست دار محیط زیست و طراحی سبز..............................................................................51

          3-3-3 سنت های تصویری ژاپن در ارتباط با طراحی گرافیک بسته بندی این کشور.....................52

                 - طبیعت گرایی ....................................................................................................................................52

                 - نقوش سنتی........................................................................................................................................52

                           الف.  اژدها................................................................................................................................52

                            ب. خورشید و ابر....................................................................................................................54

                            ج. اوریگامی.............................................................................................................................54

                            چ. رنگ.....................................................................................................................................55

                  - چیدمان...............................................................................................................................................57

                  -کاربرد تصویر سازی.......................................................................................................................... 57

                  -ترکیب مدرن .....................................................................................................................................58

     

    نتیجه گیری..............................................................................................................................................................60

     

    پروژه عملی................................................................................................................................................................61

    شرح پروژه عملی......................................................................................................................................................62

    اشکال و معانی آنها در هندسه اسلامی................................................................................................................63

    نمونه طرح های پروژه عملی ................................................................................................................................68

     

    فهرست منابع ...........................................................................................................................................................79

     

    چکیده انگلیسی.......................................................................................................................................................81

     

    منبع:

    الف- کتب فارسی:

    اتکینسون، ر/ رفیعی، ح، زمینه روانشناسی هیلگارد(1)، تهران، انتشارات ارجمند، 1383.

    اردلان، ن و بختیار، ل/ شاهرخ، ح، حس وحدت(سنت عرفانی در معماری ایرانی)، تهران، نشر خاک، 1380.

    استنلی بیکر، ج / پاشایی، ن، هنر ژاپن، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر، 1384.

    پاکباز، ر، دایره المعارف هنر، چاپ چهارم، تهران، فرهنگ معاصر، 1383.

    پاکباز، ر، نقاشی ایران، تهران، 1379 .

    حافظ نیا، م، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هفدهم، تهران،  سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)، 1389.

    رایشاوئر، ا / مصاحب، م، ژاپن در گذشته و حال، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1379.

    زری باف، مدیریت بازارهای جهانی، 1382.

    فرجی، م ، سیستم های کاربردی خرید، 1380.

    کاتلر،ف و آسترانگ، گ/ فروزنده، ب، اصول بازاریابی، 1385.

    گاردنر، ه / فرامرزی، م، تجدید نظر هورست دلاکروا و ریچارد ج.تنسی، هنر در گذر زمان،  چاپ ششم، تهران،  موسسه انتشارات آگاه، 1384.

    گیرو، پ/ نبوی، م، نشانه شناسی، تهران،  انتشارات آگاه، 1380.

    مور، چ، (ویراستار) / پاشایی، ع، جان ژاپنی: بنیادهای فلسفه و فرهنگ ژاپن، تهران، نشر نگاه معاصر، 1381.

    ونگ، و/ بیدار بخت، آ و لواسانی، ن، اصول فرم و طرح، تهران، نشر نی، 1380.

     

     

     

    ب- مقالات فارسی :

    بلخاری قهی، ح، جایگاه کیهان شناختی دایره و مربع در معماری مقدس اسلامی، نشریه هنرهای زیبا، شماره 24، ص 5-14، 1384.

    تاتارکیه ویچ، و/ ترجمه کیوان دوستخواه، فرم در تاریخ زیبائی شناسی، نشریه هنر، شماره 52،ص 46-61، 1381.

    سانو، ی، فراتر از تا زدن، ماهنامه صنعت چاپ، شماره 232، ص 47-44، 1380.

    کتابی، م، اوریگامی، مجله دستاورد، شماره 19، ص 13-7، 1383.

    مقدم، ن، فرایند شناسایی محصول، نشانه شناسی و معنی شناسی محصول، مطالعه موردی: ظروف چایساز، نشریه هنرهای زیبا، شماره 37، ص 77-86، 1388.

    مونسی سرخه، م و طالب پور، ف و گودرزی، م،  نوع لباس و نماد های رنگ در عرفان اسلامی،  نشریه هنرهای زیبا، شماره 44، ص 5-14، 1389.

     

    ج- پایان نامه :

    مشایخی، م، بررسی عناصر بصری بسته بندی مواد غذایی ژاپن(2010-2000)، کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، 1390.

     

    د -کتب لاتین:

    1. Rika, T, Package Design In Japan, Rikuyosha, 2007.

    2. Beech, R,The Origami Handbook.

    3. Bakhtiari, L, Sufi, tomson, 1991.

     

     

    ل- منابع الکترونیکی:

    http://www.newdesign.ir

    http://www.persipack.ir

    http://www.icfpco.com                                                    کلینیک تخصصی بسته بندی مواد غذایی ایران

     

     

    ن- منابع الکترونیکی لاتین :

    http://www.graphiku.tumbler.com

    http://www.designishistory.com

    http://www.artreact.blogspot.com

     

     


موضوع پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, نمونه پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, جستجوی پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, فایل Word پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, دانلود پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, فایل PDF پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, پروژه درباره پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عناصر شاخص و هویت بخش به بسته بندی ژاپنی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده این پژوهش، که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است و جمع آوری اطلاعات در آن به شیوه کتابخانه ای و میدانی می باشد، با هدف بررسی طراحی بسته بندی های سلولزی ژاپن، طی سه دهه اخیر صورت گرفته است. اولین بسته بندی ها دردنیا از موادی که طبیعت در اختیار بشر قرار داده بود تشکیل می شده؛ پوست حیوانات و میوه ها، تنه درختان، ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده: امروزه و در این محیط رقابتی، برندسازی برای سازمان­ها تبدیل به یک روش مفید و ابزاری برای ارتباط با مشتریان شده است. این وسیله ارتباطی در ایجاد پیوستگی (روابط پیوسته)، ارزش­ها­ و تمایز برای شرکت در بلندمدت دارای مزیت­های راهبردی است. هویت بصری برند شامل پنج عنصر اصلی نام، لوگو، تایپوگرافی، رنگ و اسلوگان است که ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند می‌باشد. جامعه آماری پژوهش تشکیل شده از کلیه وب سایت‌های مدارس هوشمند استان کرمانشاه که به صورت تصادفی 1 وب سایت برای پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر یک چک لیست محقق ساخته جهت اندازه گیری میزان انطباق عناصر بصری وب سایت با اصول مصور ...

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد «M.A» گرایش: تصویر سازی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده ): کاشیکاری هنریست که در معماری ایران خصوصا معماری مذهبی، از اعتبار و اهمیت بالا و والا برخوردار است. در این میان کاشیکاری هفت رنگ تصویری که از اواخر دوران صفویه بر بناهای ایرانی نصب شده ،باعث پیدایش جنبش و نهضت هنری جدیدی میشود که با نقاشی ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گرايش : معماري تابستان1392 زندگي صنعتي بااشغال هرچه تمام ترزمين توسط فضاهاي صنعتي،مکانهاي کمتري براي استراحت وتفريح افرادجامعه ايجادکرده است. برا

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري 06/ 93 چکيده   امروزه در اثر بکارگيري سياست انبوه سازي و کوچک سازي در جوامع شهري بزرگ، مسکن سنتي معنا و مفهوم خود را از

1 چکیده پژوهش حاضر با­ هدف بررسی رنگ در عنوان­بندی فیلم به نگارش در آمده است. آنچه در این پروژه مشاهده ­می­شود گزیده­ای­ ا­ز ­مطالب جمع­آوری شده در باب صنعت سینما، روان شناسی رنگ، معانی رنگ­ها و عنوان­بندی فیلم است. در این پروژه سعی بر آن است که با توضیح مختصر و کوتاه مخاطب را با آنچه پیش­ رو دارد آشنا کند. رنگ زبان جهانی است، باعث تحریک احساسات در انسان می­شود و موجب شکل­گیری ...

پايان نامه جهت اخذ درجه کارداني رشته گرافيک سال 1387 تاريخچه تاريخ نشان داده است که در ابتداي تمدن بشري نيازي به بسته بندي مواد غذايي نبود، بلکه مردم براي بدست آوردن غذا از محلي به محل دي

چکیده منظره­پردازی در قرن حاضر تعریف سنتی­اش را از دست داده و موجودیت آن به­عنوان یک ژانر منسجم و واحد زیر سوأل رفته است. مطالعات مرتبط با آن هم تبدیل به شاخه­ای بینارشته­ای شده و شناخت و بررسی آثار مربوطه نیازمند درک منابع بسیار متنوع در رشته­های متعدد دانش است. با توجه به فقدان منابع فارسی در این زمینه، اهمیت رو به رشد این ژانر و در نهایت نیاز شخصی نگارنده به مطالعه بیش­تر در ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشدچکیده رساله حاضر، پژوهشی پیرامون شناخت سوررئالیسم، نه به عنوان یک سبک هنری، بلکه به لحاظ اندیشه و دیدگاه فلسفی، هنری و ورود این اندیشه به حوزه‌ی عکاسی و کاربرد سوررئالیستی آن در گرافیک معاصر می‌باشد. به همین خاطر بخش عمده‌ای از رساله‌ به بررسی و تبیین فلسفه‌ی اغراق و نقش آن در عکاسی و کاربرد آن در گرافیک اختصاص یافته است. از این جنبش هنری، ...

ثبت سفارش