پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران

word 23 MB 31008 294
1391 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۸۵,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    گرایش: نقاشی 

    چکیده: هرچه فضای شهری فشرده‌تر و ملموس‌تر می‌گردد بی‌نظمی وعدم هویت بصری بیشتر رخ می‌نماید و پیامدهای نامطلوب ناشی از چهره بیمار شهری، عدم سهولت در ارسال و دریافت پیامهای بصری محیط، تحریک بعدی و فرسودگی روانی و سلب آرامش، عدم ایجاد ارتباط مناسب و احساس تعلق با محیط و عدم ایجاد انگیزه فعالیت و بیشتراحساس می‌شوند. با توجه به تأثیر شگرف محیط زندگی بر روان و فعالیت انسان و اهمیت نیاز به انسانی کردن هر چه بیشتر سیمای فضای زندگی، کوشش در جهت بهبود چهره شهرها هم راستا با تلاش جهت بهبود عملکرد شهرها در جهت انسانی شدن زندگی انسان ضروری است. لذا مجسمه‌سازی محیطی بایستی سویه عمل خود را در جهت حل این معضلات قرار دهد تغییر یکباره چهره شهر بواسطه دگرگونی بنیادین در معماری و شهرسازی از یک سو و کشف گستره‌ی نوین در عرصه تفکر و عمل مجمسه‌سازانه از سوی دیگر، ارتباط محیط معماری و مجسمه‌سازی را کاملاً دگرگون کرده است.
    مفهوم حجم به منزله فضای سازمان یافته، عرصه‌ای پیوسته بین مجسمه‌سازی، معماری و طراحی محیط است. از این نظر شهر قبل از هر چیز از پویش و آمیزش فضا و ساختارها شکل می‌یابد. سازماندهی محیط شهری به منزله فرم و فضای سازمان یافته، تقلیل آلودگی‌های بصری، ایجاد وحدت بیشتر در ساختار فضا و احجام شهری، هویت بخشی به عناصر و فضاهای شهری به مثابه عناصر دیواری و ایجاد امکان سهولت در ارسال ودریافت پیامدهای بصری، نیازمندی‌های عمومی تغییر چهره شهری است که می‌تواند تأثیر فضاهای عمومی به شهر را بهبود بخشد.
    اضافه نمودن بی‌قاعده حجم مانند اضافه نمودن هر عنصر بصری فعال دیگر می‌تواند به گسترش اغتشاش و بی‌سامانی بینجامد. مجسمه‌های محیطی به عنوان عنصری از محیط شهری می‌بایست با توجه به ضوابط و نیازمندیهای کلی شهری و نیازمندی‌ها و خصوصیات بصری چهره شهری انتخاب و نصب گردند تا به شلوغی بیشتر محیط شهری نیافزاید و از کارائی و تأثیر مجسمه نکاهد. این تحقیق به روش کتاب خانه ای انجام گرفته است .

    فصل اول

     

    کلیات طرح

     

     

    1-1 - بیان مساله تحقیق :

     

    در جوامع سنتی، گذار ازسنت به مدرنیته، نه در گذر زمان و بستر جامعه، بلکه از طریق فرهنگ وارداتی شکل می گیرد و در این میان پدیده هایی ظهور می نمایند که عدم توجه شایسته به آنها موجب نتایج جبران ناپذیر می گردد. از جمله نتایج حاصل از تغییر نگرش از سنت به مدرنیته در عرصه هنر، گسست میان مخاطب و هنرمند است. این جدایی در کلیه رشته های هنری، که با آکادمی غربی مرتبط اند، نمود داشته و فاصله هنرمند و مخاطب – به واسطه اثر هنری – فزونی می گیرد. با توجه به پیشینه مجسمه سازی در ایران و گسست طولانی در تاریخ و روند حضور آن در بستر اجتماعی، درک تاریخی جامعه ایرانی از مجسمه و مجسمه سازی با سایر ملل هم قدمت خود، کاملاً متفاوت است. لذا تعریف مجسمه سازی برای مخاطب عام ایرانی، با آموزش نوین مجسمه سازی و رویکردهای جدید آن در آموزه های دانشگاهی- که گاهی حتی توسط خواص نیز مشکل درک می شود تا حد بسیار زیادی متفاوت بوده و ارتباط عموم مردم را با اثر هنری غیرممکن می­نماید. بر این اساس، جدایی هنرمندان و مردم روز به روز بیشتر شده و آثار هنری در گوشه آتلیه ها، سالن نمایشگاه ها و موزه ها مهجور مانده؛ و آثای مبتذل و سطحی در منظر نگاه مردم قرار می گیرند. در این میان، مجسمه سازی شهری می­تواند نقشی موثر برای ارتقای ادراک مخاطب ایجاد کند و با ارتباط بین مخاطب و مجسمه ساز معاصر، عرصه را برای ارائه آثار ارزشمند فراهم آورد.(کردی،1389،2)

    همانطور که در مطلب فوق آمده هنر عمومی به ویژه مجسمه های شهری علاوه بر ارتقای سطح آگاهی عموم مردم از هنر و تجربه شدن از طرف عموم مردم باعث نوعی آشتی میان مردم با تمام هنرها شده است. به نوعی میشود گفت هنر عمومی در کنار مردم است.مثل مردم در جغرافیا های مختلف در زمان های مختلف و در فرهنگ های مختلف تغییر می کند و قالب معینی ندارد.

     ومی کوشد مثل یک شهروند همسایه خوبی برای دیگر شهروندان باشد.برسی , شناخت و تعریف هنر همگانی و جایگاه آن درجوامع مختلف ونقش آن در ایران  مساله این تحقیق میباشد.

     

     1-2-  اهمیت موضوع تحقیق و  دلایل انتخاب آن :

     

    مجسمه سازی در ابعاد بزرگ، که غالباً از اسب های برنزی پارک ها وپیکره های عمومی گذشته، بسیار دور است، اخیراً به جز همیشگی فرهنگ چشم اندازه های شهری تبدیل شده است. در واقع این نوزایی معاصر هنر همگانی نخستین تجدید حیات عمده هنر شهری در پنجاه سال گذشته است.

    از پیش از جنگ جهانی اول، که مکتب هنری نئوکلاسیک چشم اندازها را با مجسمه های عمومی لبریز می­ساخت، فعالیت هنری تا بدین حد چشمگیر نبوده است. گذشته از تجربه ای اندک با مایه های اجتماعی در نقاشی دیواری، که در دهه چهل توسط برنامه هنر دولتی دبلیو پی ای رهبری شد مفهوم هنر همگانی تا حد زیادی خفته ماند.

    محبوبیت امروزین مجسمه سازی همگانی در واقع ریشه در دهه پنجاه داشت. وقتی مجموعه چشمگیر مجسمه های بزرگ و جوش داده دیوید اسمیت به صحنه هنر پا گذاشت،(تصاویر صفحات198و199) مردم به قدرت هیجان انگیز اثر هنری  در ابعاد بزرگ و درهوای آزاد  آگاهی یافتند. عادت اسمیت در مورد گذاشتن آثار کامل شده و در محوطه های باز و وسیع اطراف استودیویش در بولتن لندینگ در ایالت نیویورک، برخی از روسای موزه ها وکارمندان عالی رتبه را متقاعد ساخت که این نوع هنر می تواند به صورتی موثردر بیرون از دیوارهای موزه عمل کند. در واقع این سازه های بزرگ و براق از فولاد ضدزنگ  همتای نقاشی پرتحرک و اکسپرسیونیستی انتزاعی آن دوران در مجسمه سازی  فقط می توانست در هوای آزاد متصور شود. در اواسط دهه شصت مجسمه سازی در ابعاد بزرگ به راه افتاده بود، بسیاری از هنرمندان اکنون دیگر با بسیاری از مواد صنعتی قطعات بزرگی می ساختند  اما استقبال عامه از این هنر و نظام پخش آنها همچنان ناقص بود. مردم برای تفکر و دریافت میزان و معنای احتمالی این آثار پر راز و رمز، نیاز به زمان داشتند.( هواردجی ، اسماگولا ، 1381 ،  20 ،21 )

    در میان این یکنواختی و رکورد مدنی، هنر و به ویژه مجسمه سازی نقش بسزایی در طراحی و فضاسازی شهری دارند، که این چیزی ورای تزئین محض و زیبایی ظاهری است. مجسمه سازی با گیرایی درونی و تصدیق ارزشهای زیبایی شناختی، نقشی بیش از کاربردصرف خواهد داشت.

    پیکره سازی، با ارتقای میزان حظ بصری در محیط، باعث عدم تسلیم ذهن به نظام های موجود

     می شود. برای پی بردن به لزوم چنین چیزی، واکاوی سطوح زیرین پدیدار شناسی برای کشف ارزش روان شناختی بصری، ضروری به نظر می رسد. جنبه های دیداری ای که در معنای گسترده خود، تحت عنوان "مجسمه سازی شهری " شناخته می شوند. معرفی نمونه های خوب چنین فعالیت هایی در حوزه مبلمان شهری، ما را در زیبا سازی شهرهای دیگر رهنمون می کند.  (بحارلو ، 1389 ، 10 )

    در این راستا فعالیت های گوناگون و سرمایه گذاری های عظیمی در نقاط مختلف دنیا در حال اجرا می باشد که برنامه ریزان و دست اندرکاران آنها انتظارات مختلفی درباره عملکرد و انعکاس این پروژه های هنری در نزد جوامع خود به ویژه نسل جوان دارند.

     

    1-3- هدفهای تحقیق :

     

    برسی نظر های مختلف وشناخت دقیقتر هنر همگانی.

    کارکردهای هنر همگانی.

    برسی آن درجوامع مختلف وایران .

    برسی کار های انجام شده در این رابطه در ایران .

     

    سوالات یا فرضیه های تحقیق:

             ( بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه)

     

    - آیا آثار موجود در میادین و سطح شهر ها توانسته به اهداف هنر همگانی دست یابد؟

    - آیا هنر همگانی در ارتقای سطح آگاهی عمومی موثر بوده است ؟

    - آیا هنر همگانی توانسته تا حدی فاصله ایجاد شده بین مردم وهنر را پر کند ؟

    - نقش هنر همگانی در ارتقای ادراک مخاطب عام از هنر .

    - نقش هنر همگانی در اقتصاد هنر

     

    1-5- چهارچوب نظری  تحقیق :

     

    هنر عمومی در باره وجود فرد نیست، درباره وجود دیگران است. درباره ذوق و سلیقه های شخصی نیست، درباره احتیاجات دیگران است. درباره بیم و امید هنرمند نیست، درباره نشاط و خشنودی دیگران است. درباره شخصیت افسانه ای هنرمند نیست، درباره جامعه سازی هنر است. بنا نیست که حس کوچکی و بی اهمیتی به مردم بدهد، بناست که حس تعالی و شکوهمندی به مردم بدهد.

     بنا نیست که میان فرهنگ متعالی و عموم مردم فاصله بیندازد، بناست که هنر را عمومی کند و هنرمند را هم یکی از عموم.

    لغت «هنر» در عبارت «هنر عمومی» به حضور کارهای عظیم الجثه هنری، در میدان های وسیع شهری اشاره نمی کند و البته آن نیست که قاب می شود و به دیوار آویزان می گردد. هنر عمومی آن است که از طرف عموم تجربه می شود.

    هنر عمومی، هنر عموم هم نیست. آن چنان که مثلاً هنر نازی های هیتلری و کمونیست های استالینی، هنر عموم بود. هنر عمومی، افسانه سازی و تخیل پردازی نمی کند، مشکل گشای تمام مسایل اجتماعی هم نیست. هنر عمومی، جانشین کمک رسانی های اجتماعی نمی شود و جایش را هم هگرز، فضای سبز کنار برج ها، پر نمی کند. امروزه، چون هنر، از چندین جهت متفاوت، هدف انتقاد قرار گرفته است، هنرمندان بسیاری شجاعت یافته زندگی منزویشان را ترک کرده، به زندگی های اجتماعی مشغول شده اند. از درون استودیوها بیرون آمده شهروند فعالی شده اند. هنر عمومی سعی می کند تمام هنرها را، در دسترس عموم قرار دهد. هنر عمومی هنر آرام و بی تفاوتی نیست.

    هنر عمومی، مانند مبلغ مذهبی، متعهد به انجام وظیفه می باشد. در هنر عمومی، هنرمند، فن و مهارتش را به جامعه ارایه می دهد و مقامی هم در جامعه به عنوان تولید کننده و سازنده، کسب

    می کند. در این جا احتیاجات اجتماعی و فرهنگی عموم، از هنر و هنرمند پشتیبانی می کنند.

    هنر عمومی فقط یک خلاقیت هنری نیست. یک تولید فرهنگی و اجتماعی است که از درون احتیاجات فرهنگی و اجتماعی عموم، منشا می گیرد. اشخاص بسیاری، علاوه بر شخص هنرمند، در تولید هنر عمومی شریک و مسئولند که اگر فقط شخص هنرمند را سزاوار افتخار و پاداش بدانیم، نادرست گفته و به گمراهی رفته ایم.

    هنر عمومی وابسته به رابطه ی متقابلی است که با عموم مردم دارد. رابطه ای، مبتنی بر فرضیات مشترک. میان مردم. هنر عمومی، نباید عموم مردم را تحقیر کند، مورد حمله قرار دهد یا بخواهد کنترل کند. هنر عمومی باید در مقام همسایه­ی دیوار به دیوار عموم، قرار بگیرد.(ارمجانی ،1383 ،8،9)

     

    1-6- روش تحقیق:

     

    کاربردی وتوصیفی واجرائی.

     

    1-7- پیشینه پژوهش:

     

    در منابع مختلف به خاطر اهمیت آن اشاره شده است ومن سعی در جمع آوری و مدون کردن آن دارم.

     

    1-8- روش گرد آوری اطلاعات:

     

    کتابخانه ای ودر صورت لزوم میدانی.

     

    1-9-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

     

    برسی همه جانبه موضوع و مقایسه آن در جوامع مختلف واجرای عملی یافته ها در بخش عملی پایان نامه.

     

    1-10- منابع پژوهش:

     

    مقاله / کتاب / مجله / اینترنت

     

    1-11- واژهای کلیدی:

     

    هنر همگانی / مجسمه / مجسمه سازی / مجسمه شهری / هنر مدرن / شهر / زیبائی

    فصل دوم

     

    هنر همگانی

     

    مقدمه:

     

    آنگونه که شهروندان حضور خود را در شهر می خواهند بیان و ثبت کنند. گرافیتی، یادگارهای روی دیوار و ... آنگونه که فرد می خواهد پیامی را به دیگران برساند و آنها را در چگونه اندیشیدن خود شریک کند و نیز بواسطه مداخله در محیط آن را از آن خود گرداند. چنانچه به این پدیده ها در طراحی فضاها توجه شود می توانند در خدمت کیفیت فضا در آیند در غیر این صورت به گونه ناهنجاری به معزلی در منظر شهری تبدیل می گردند تا جایی که تبدیل به وائدالیسم می شوند.

    فعالیتهای هنری که برخی مردم (عموماً غیر متخصص) در شهر به آن می پردازند. مانند نوازندگان دوره گرد، حاجی فیروزها، خوانندگان دوره گرد و از این قبیل موارد، مانند مورد پیشین چنانچه در طراحی و مدیریت فضاها، مورد توجه و بررسی قرار گیرند مفید بوده در غیر این صورت ناخوشایند خواهند بود.

     هنر همگانی به مثابه یک فرایند اجتماعی است که درآن مردم و هنرمندان و طراحان شهری و معماران در تولید یک کار هنری مشارکت می کنند.

    تولیدات هنری مانند موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی و ... که توسط هنرمند یا هنرمندان متخصص تولید، تصویب و اجرا می شوند. هنرمند کار را با دید زیباشناسانه و بر اساس مبانی زیباشناسانه انجام می دهد.

    مردم یک شهر زیست جهانها و عوالم مشترکی دارند. عنصری لازم است تا آنها را به این عوالم مشترک متصل کند. هرچه فرد در بازتاب اندیشه و هویت خود را در کالبد شهر  بیشتر مشاهده کند آن را بیشتر از آن خود دانسته و آنجا برایش حس مکان دارد. از سوی دیگر هر چه این فضا تجربه و اندیشه جدید را با او به گفتگو بنشیند و حس زیباشناسانه او را برانگیزد تجربه زندگی شهری برایش خوشایند تر خواهد بود. چنانچه فراتر از این در شهر برای او مکانی فراهم باشد که آن قوه خلاقیت را با دیگر همشهریهایش در خلق فضای شهریش بکار بندد به آرمانشهرش نزدیکتر می شود. یکی از راههای بازنمود این اندیشه و هویت و برانگیختن و بکاربستن قوه خلاقیت هنرهای همگانی است.

    هنر همگانی به کارهای هنری گفته می شود که توسط هنرمندان و در برخی موارد با مشارکت مردم در فضاهای شهری که نفوذپذیری بصری مناسب داشته و دسترسی عموم به آن میسر است یا به صورت پروژه های موقت و یا دائمی واقع می شود. این پروژه ها و کارهای هنری به گونه ای هستند که هویت زمینه خویش را برجسته می کنند، کیفیت محیط فیزیکی را بالا می برندو موجب افزایش حضور مردم در فضا و ایجاد حس تعلق در آنها شده می تواننددر کنار دیگر سیاستهای طراحی در مکانسازی مشارکت کنند. عرضه همگانی، صحنه اجرای تأتر زندگی عمومی در شهرهاست و آنچه در ارتباط با این فضاها مهم است کیفیت زندگی شهری و ارتقاء آن می باشد. پلاژها، پارک ها، خیابان ها و محوطه های عمومی مکانهایی هستند که ساکنان شهرهای شلوغ می توانند در آن پرسه بزنند. از فشارهای روانی روزمره فرار کنند. از تجربه زیبا شناختی محیط لذت ببرند. در یک تعامل نزدیک گردهم آیند و در نهایت با گوهر نمادین شهر درگیر شوند. یکی از عوامل تأثیرگذار بر کیفیت فضای شهری هنرهای همگانی می باشد عوامل تأثیر گذار دیگر شامل محوطه سازی، تسهیلات فضای شهری، مدیریت و نگهداری می باشند.هنرهای همگانی فقط مجسمه های شهری . یا نقاشی دیواری نیستند. هنرهای همگانی را می توان آثار هنری و فعالیتهای هنری نظیر پیکر تراشی، نمایشهای خیابانی ، نقاشی، رقص، موسیقی و ... که در فضای شهری واقع می شوند دانست. هنر همگانی می تواند یکی از وسایل تبدیل شهر به مکانی برای خلاقیت و سرشاری زندگی شود.

    (www.Parse Dar Didar.blogfa.com)  

     هنر عمومی، در واقع می تواند هر نوع اثر هنری باشد. البته با آثار هنری که در یک مکان عمومی هم چون موزه، گالری یا هرمکان همگانی دیگر )که نمایش آثار تحت شرایط و ضوابطی است( به نمایش درمی آیند و هم چنین با آثاری که در مجموعه های شخصی هنری نگهداری می شوند، می تواند متفاوت باشد. بایستی توجه داشت که عنوان "هنر عمومی" دلیلی بر فاقد ارزش بودن اثر نیست؛

    چرا که این آثار می بایست علاوه بر ویژگی های زیبایی شناسانه و هنری، به دلیل قرارگیری در مکان هایی که صرفا مخاطب خاص ندارند بلکه با توده مردم مواجه هستند، سعی در افزایش سواد بصری و حس زیبایی شناسانه مخاطبان خود نیز داشته باشند .  (www.architect.nemoneh.com) 

    شهر با همه زیبایی‌ها و زشتی‌هایش زندگی روزمره شهروندان را محاصره کرده است و در پسِ هر لحظه‌ای، دیوارهای بلندی اطرافمان بالا می‌رود  دیوارهای خاکستری و ساختمان‌های خاکستری که در میان آنها گاهی منظره‌های رنگارنگ دیوارهایی برای چند لحظه هم که شده متوقفمان می‌کنند.اما با این همه در این شهر شلوغ که دغدغه از دقایقش پیداست و همواره همه شبیه به هم می‌شویم، منظر شهر می‌تواند کرانه امنی باشد برای خاطره‌ها، برای سنگ‌تراشه‌ها، تندیس‌ها و نقاشی‌ها.

    هنرهای عمومی و تأثیرات آن، جایگاه ویژه‌ای را در هنر معاصر جهان داشته است و اگر با دقت به رویکردها و تحولات هنری معاصر نگاهی بیندازیم به خوبی ارتباط جدیدی را که به موجب این‌گونه آثار هنری با مخاطبان برقرار شده، مشاهده خواهیم کرد. مجسمه‌هایی در ابعاد بسیار بزرگ، نقاشی‌های دیواری، اجراهای هنری در سطح شهر و خیابان‌ها و بسیاری نمونه‌های دیگر مثل پخش فیلم و... همگی در شکل‌گیری روند حال حاضر هنر معاصر بسیار تأثیرگذار بوده‌اند. بسیاری از هنرمندان به جای پرداختن به مخاطبین خاص خود در موزه‌ها و نگارخانه‌ها به ارتباطی گسترده‌تر روی‌ آوردند که در آن نه تنها مخاطبین افرادی دعوت شده به یک نمایشگاه نبودند بلکه در بسیاری موارد اثر هنری با مشارکت آنها تعریف و تکمیل می‌شد. امروزه اما، مجسمه‌ها خالق هارمونی و همنوایی در شهر و در مفهوم وسیع‌تر بیان‌کننده فرهنگ و تمدن در کشور هستند. مجسمه‌ها و سردیس‌ها، نقاشی‌ها و خطاطی‌ها معرف عملکرد و روحیه میدان یا محدوده پیرامون آن یا تداعی‌کننده عملکرد تاریخی یا فرهنگی جامعه هستند. بنابراین هنرهای تجسمی به ارائه شناسنامه‌ای از شهر کمک می‌کنند.

    سردر باغ ملی (تصاویر صفحات200الا202) در مقطعی، نماد تهران بوده و در مقطع دیگر، برج آزادی(تصاویر صفحه203 )  و اکنون برج میلاد(تصاویر صفحه 204 )  نماد آن است. به عبارتی با وجود همین سردر باغ ملی است که آن 2 اثر نیز به قوت خود باقی‌اند و این آثار را باید مکمل یکدیگر دانست.

    مردم سر در باغ ملی را به‌عنوان نماد تاریخ معاصر تهران و معماری خاص تهران قدیم می‌شناسند. این بنا کار استاد جعفرخان معمار کاشانی است‌. سفت‌کاری‌هایش توسط استاد اسماعیلی‌، ستون‌ها به دست استاد کریم منیژه و کاشی‌های آن نیز توسط مرحوم استاد خاک نگار مقدم ساخته شده است‌.

    Abstract

    With more condensed and more tangible urban space, chaos and lack of visual identity presents itself more than previous, and undesired results due to urban ill-face, unfeasibility in sending and receiving visual massage of environment, dimensional stimulation and reliability exhaustion and affray, lack of having suitable connection and lack of having fixation sense with environment and no making activity intensive are sensed more. Considering significant effect of environment on human mind and activity and importance of need to making humanity face of life space, attempt toward improving face of cities along with effort toward improving cities performance is necessary for being humanity of human life. Thus, environment statuary should aim to solve these problems. Sudden change of city face by fundamental transition in architecture and cit-making in one hand, and discovering modern range in thinking area and statuary on the hand, transformed completely relationship of architecture and statuary field. Volume concept is like an organized space and continuous area between statuary, architecture and planning. City is constituted from scanning and mixing space and structures from this point of view. Organizing city environment refers to organized space and form, reducing visual pollutions, creating more unity between space structure and city dimensions. Giving identity to urban elements and space such as wall elements and feasibility in sending and receiving visual results are general necessities of changing of city face that can improve effect of public space on city.

    Irregular adding of dimension like as adding every active visual element can increase chaos and disorganization. Environmental sculpture as an element of city environment should selected, regarding to principals and general necessities of city and visual necessities and characteristics of city to increase urban environment crowd and reduce effectiveness of sculpture. This research is conducted by library method.

  • فهرست:

    فصل اول  : کلیات طرح

    1-1 - بیان مساله تحقیق .............................................................................................. 2

    1-2-  اهمیت موضوع تحقیق و  دلایل انتخاب آن............................................................ 3

    1-3- هدفهای تحقیق .................................................................................................... 4

    1-4سوالات یا فرضیه های تحقیق ( بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه) ....................... 4

    1-5- چهارچوب نظری  تحقیق ..................................................................................... 5

    1-6- روش تحقیق   .................................................................................................... 6

    1-7- پیشینه پژوهش  ................................................................................................... 6

    1-8- روش گرد آوری اطلاعات  .................................................................................. 6

    1-9-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات  ............................................................................ 6

    1-10- منابع پژوهش  .................................................................................................. 7

    1-11- واژهای کلیدی  ................................................................................................. 7

     

    فصل دوم : هنر همگانی

    مقدمه  .......................................................................................................................... 9

    2-1- هنرهمگانی  ........................................................................................................ 14

    2-2- چیستی هنر همگانی  ........................................................................................... 20

    2-3- ایجاد فضای خلاقه و ایجاد تخیل در بیننده اثر ....................................................... 26

    2-4- فواید هنر همگانی  .............................................................................................. 30

    2-4-1-   فرهنگی ...................................................................................................... 30

    2-4-2- اقتصادی......................................................................................................... 30

    2- 4-3- آموزشی  ...................................................................................................... 30

    2-5- انواع هنرهای همگانی........................................................................................... 31

    2-6- شهر بستری برای آفرینش هنر  ............................................................................. 31

    2-6-1- عناصر یا فضاهای میانی.................................................................................... 33

    2-6-2- شهرنشینی و شهرسازی ایران ........................................................................... 35

    2-6-3-  اصول طراحی ایرانی ...................................................................................... 36

    2-6-4- شاخصهای زیبایی شناسی ................................................................................ 37

               2-6-5- برنامه زیباسازی شهر تورنتو  ............................................................................ 38

    2-6-6- نیاز امروز ما  .................................................................................................. 38

    2-6-7- مطالعات شهری .............................................................................................. 40

    2-6-8- اهمیت و توجه به فضای پیرامون ...................................................................... 41

    2-6-9- هنر در فضای همگانی ..................................................................................... 42

    2-6-10- میادین شهری  ............................................................................................. 45

    2-6-11- هویت در فضای شهری ................................................................................ 46

    2-7- مجسمه شهری .................................................................................................... 48

    2-7-1- تعریف مجسمه شهری ................................................................................... 50

    2-7-2- ویژگی‌های آثار شهری   .................................................................................. 52

    2-7-3-ایجاد حس مکان و هویت  ............................................................................... 53

    2-7-4-  انواع مجسمه شهری ....................................................................................... 54

    2 – 7 – 5- مجسمه‌ی یادبود یا یادبود مجسمه  ............................................................. 54

    2-7-6- طاقهای یادمانی  ............................................................................................. 58

    2-7-7- ستونهای یادمانی  ............................................................................................ 58

    2-7-8- ساعتهای تزئینی .............................................................................................. 59

    2-7-9-نقشها و کارکردهای مجسمه  ............................................................................. 60

    2-7-9-1- تقویت حس مکان ...................................................................................... 60

    2-7-9-2- تعریف و هویت بخشی به فضاهای شهری ................................................... 61

    2-7-9-3- ارتقای کیفیت و ایجاد سرزندگی فضاهای شهری .......................................... 66

    2-7-9-4-  ارتقای آگاهیهای عمومی و معرفی نمادها و ارزشهای فرهنگی ....................... 74

    2-7-9-5-  معرفی عملکرد و روحیه میدان یا محدوده پیرامون آن یا تداعی عملکرد تاریخی یا فرهنگی آن 75

    2-7-9-6-  تعریف مرکز ثقل و نقطه تمرکز میدان ......................................................... 75

    2-7-9-7-  ایجاد یک نشانه شهری .............................................................................. 75

    2-7-9-8- تناسب بخشی به نام میدان ........................................................................... 76

    2-7-9-9- معرفی سبکها و سنتهای هنری ..................................................................... 76

    2-8- دیوار نگاری ........................................................................................................ 77

    2-9- معماری به عنوان یک هنر عملکردی هنری که در آن زندگی می کنیم ....................... 80

    2 – 9– 1 - تأثیر معماری بر مجسمه‌سازی...................................................................... 817

    2-10- شهرشب .......................................................................................................... 91

    2-10-1- ساماندهی نور  ساماندهی فضا ....................................................................... 91

      2-10-2- سیمای شبانه شهرها .................................................................................... 93

    2-11- هنر همگانی ومبلمان شهری................................................................................. 95

    2-11-1- اهمیت مبلمان در سیمای شهری ..................................................................... 98

    2-11-2- جایابی بهینه مبلمان شهری ............................................................................ 99

    2-11-3- روابط نظام‌مند در بین عناصر مبلمان شهری .................................................... 100

    2-11-4- تبلیغات ....................................................................................................... 103

    2-11-5- مواد و مصالح ............................................................................................... 103

    2-11-6- تخریب‌گرایی وندلیسم................................................................................... 104

    2-11-7- عوامل سازنده سیمای هر شهر ......................................................................... 105

    2-11-8- پارک؛ از فضای سبز تا رویداد هنری .............................................................. 106

    2-11-8-1- فرهنگسراها؛ مدل‌ ایرانی............................................................................. 108

    2 -11 - 8 - 2 - پارک هزاره ...................................................................................... 110

    2-12- طراحی صنعتی و طراحی شهری ........................................................................ 113

     

    فصل سوم : هنر همگانی در ایران

    3-1- برسی هنر همگانی در ایران ................................................................................... 118

    3-2- رابطه هنر با اقتصاد .............................................................................................. 121

    3-3- ارتقاء ذائقه هنری مردم ........................................................................................ 123

    3-4 گفتگوی مجید احمدی با حمید شانس  .................................................................... 126

    3-5- تهران  ومیادین آن ............................................................................................... 130

    3-6- شهرستانها  ومیادین آنها  ...................................................................................... 135

    3-7- برسی نقش نشانه‌های شهری در  تهران  ............................................................... 135

    3– 7 – 1 - سردر باغ ملی در تهران.............................................................................. 137

    3-7-2-  برج آزادی تهران ........................................................................................... 143

    3-7-2-1- گفت و گو با حسین امانت طراح میدان آزادی................................................ 144

    3-7-3- برج میلاد........................................................................................................ 151

    3-8- ارزش‌ها در طراحی مجسمه‌های شهری  ................................................................ 155

     

    فصل چهارم : معرفی هنر مندان مطرح در هنر همگانی

    4-1- سیاوش ارمجانی................................................................................................... 159

    4-2- آنیش کاپور.......................................................................................................... 164

    4-2-1- چند نمونه از آثار آنیش کاپور............................................................................ 167

    4-2-2- گفت‌وگوی آنیش کاپور با «شرق» که به مناسبت رونمایی از برج المپیک لندن انجام

    شده............................................................................................................................... 169

    4-3- ماگدالنا آباکانوویکز............................................................................................... 175

    4-4- جاناتان بروفسکی................................................................................................. 176

    4-5- فرناندو بوترو ...................................................................................................... 176

    4-6- مینگ فای ........................................................................................................... 177

    4-7 تتسو هارادا .......................................................................................................... 177

    4-8 گریس نولتون........................................................................................................ 178

    4-9- کلمنت میدمور ................................................................................................... 178

     

    فصل پنجم  : پروژه عملی

    مقدمه ......................................................................................................................... 181

    5-1- پروژه عملی (هفت آسمان) .................................................................................. 182

    فصل ششم :  نتیجه گیری وپیشنهاد

    6-1- چه باید کرد  ....................................................................................................... 184

    6- 2- نتیجه گیری ........................................................................................................ 193

    - تصاویر....................................................................................................................... 197

    - مجسمه های من.......................................................................................................... 258

    - نقاشی  های من ......................................................................................................... 275

    منابع ............................................................................................................................. 283

     

    منبع:

    کردی ، حسین ، اولین تجربه ملی ، تندیس  ، 186  ، 1389

    هواردجی ،  اسماگولا ، گرایش های معاصر در هنری های بصری ، 1381 ، ترجمه فرهاد غبرایی ، چاپ اول ، تهران ، دفتر پژوهشهای فرهنگی

    بحارلو ، علی رضا ، مجسمه های شهری قسمی از مداوا ، تندیس ، 189 ، 1389

    ارمجانی ، سیاوش ،هنر عمومی ، تندیس ، 46 ، 1383

    دارابی ، هلیا ، ریچارد سرا و مسئله‌ی هنر همگانی ، تندیس ، 26 ، 1383

    شانس ، حمید، محتوا بر اساس زبان مجسمه سازی رشد نکرده ،تندیس ، 189 ،1389

    جکوب بال ، تشووآ ، الکساندر کالدر ، 1390 ،  تر جمه خاطره درودی مقدم ، اول ،  تهران ،  کتاب آبان

    مسدد ، سید هاشم - هاشمی ، مهران ، مبلمان شهر ، خرداد 1389، ماهنامه تخصصی منظر ، شماره هفتم ،

    سهیلی ، جمال الدین ، طراحی مجسمه های شهری ، 6/6/1390 ،روزنامه اعتماد ،2247

    سلطان زاده ،حسین ، فضاهای شهری در بافتهای تاریخی ایران ، 1372، چاپ دوم ، تهران ، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی با همکاری شهرداری تهران

    ممیز، مرتضی، صدیقی استاد بی همتای مجسمه سازی،1388 ، نشریه تندیس، ویژه ابوالحسن خان صدیقی

    پورمند، حسنعلی، موسیوند، محسن ، مجسمه سازی در فضای شهری،1389،( نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی )، 44

    تناولی ، پرویز ، آتلیه کبود ، 1384 ،چاپ اول ، تهران ، نشر بن گاه

     

    شریفیان ، وحید ، خلاقیت بدون مرز ،1387 ، تندیس ، 122

    یاوری، هنر شهری ابزاری چند بعدی در ارتفاء کیفیت فرهنگ و فضای زیست شهری،1385 ،تندیس ،94

    جدیدی ، مجید ،ساماندهی نور  ساماندهی فضا ،1390، همشهری معماری

    مدنی پور، علی، طراحی فضای شهری،1379، مترجم فرهاد مرتضایی، تهران ، انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری

    نرا قی ، سولماز ، مجسمه در فضاهای عمومی ، 1385 ،تندیس ، 93

    قره باغی ، علی اصغر ، تبار شناسی پست مدرنیسم ، 1380 ، چاپ اول ، تهران ، دفتر پژوهش های فرهنگی

    میرزائیان ، شهاب ،معماری هنر دوران ، نشریه صنعت ساختمان داریس ، 36 ، 1386

     

     

    21- Barrie, Brooke, Contemporary Outdoor Sculpture, introduction by Glenn Harper, Rokport Publisher, 1999.

    22- www.parse dar didar.blogfa.com

    23-www.architect.nemoneh.com

    24-www.gurdian.co.uk

    25-www.bbc.co.uk

    26-www.nazaronline.ir

    27-www.zibasazi.tehran.ir

    28-www.sumiran.ir

    29-www.tandismag.ir/

    30- www.iransculpture.ir

    31-www.magiran.com

    32-www.iransculpture.ir

    33- www. hamshahrionline.ir

    34-www.architect.nemoneh.com

    35-www.javanonline.ir

    36-www.report.aruna.ir

    37-www.ecnn.ir

    38-www.urbansculpture.javanblog.com

    39-www.ghatreh.com

    40-www.etoood.com

    41-www.khabaronline.ir

    42-www.noormags.com

    43-www.vefagh.co.ir

    44-www.asriran.com                                                                                                               45_www.topiranian.com

    46-www.oonegroup.com

    47-www.jamejamonline.ir

     


موضوع پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, نمونه پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, جستجوی پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, فایل Word پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, دانلود پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, فایل PDF پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, تحقیق در مورد پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, مقاله در مورد پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, پروژه در مورد پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, پروژه درباره پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران

پايان نامه (يا رساله) براي دريافت درجه کارشناسي ارشد. در رشته معماري گرايش معماري بهمن 93 چکيده :      از آنجايي که ايجاد فضاهاي چند منظوره و چند عملکردي در 

چکیده: در این تحقیق سعی شده با استفاده از روش نشانه شناسی به بررسی سکانس به سکانس چهار فیلم مورد نظر به نام‌های (زمانی برای مستی اسب ها ،آوازهای سرزمین مادری ،نیمه ماه (نیوی مانگ)،لاک پشت ها هم پرواز می کنند ) از بهمن قبادی برای دستیابی به هدف اصلی تحقیق که همان بازنمایی انگره‌های هویتی در فیلم‌های ایشون می باشد پرداخته شده است. در این تحقیق با دیدن سکانس به سکانس فیلم ها ...

چکیده منظره­پردازی در قرن حاضر تعریف سنتی­اش را از دست داده و موجودیت آن به­عنوان یک ژانر منسجم و واحد زیر سوأل رفته است. مطالعات مرتبط با آن هم تبدیل به شاخه­ای بینارشته­ای شده و شناخت و بررسی آثار مربوطه نیازمند درک منابع بسیار متنوع در رشته­های متعدد دانش است. با توجه به فقدان منابع فارسی در این زمینه، اهمیت رو به رشد این ژانر و در نهایت نیاز شخصی نگارنده به مطالعه بیش­تر در ...

چکیده این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات در آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکل‌گیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیت‌های نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران ...

پاِیان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی پژوهش در صنایع دستی چکیده: هنر الیاف صورت تکامل یافته‌ی تاپیستری مدرن در دنیاست، در طی قرن‌ها هنرمندان ایرانی همسو با هنرمندان سایر کشور‌ها به جلال و شکوه منسوجات تولید شده در دنیا افزوده‌اند، اما اینک خود به واردکننده و مصرف‌کننده‌ی آن هنر- صنعت تبدیل شده‌اند و در طیف وسیعی شکل تجسمی آن حضوری کم‌رنگ و بی‌رونق به خود گرفته است. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (A.M) گرایش: نقاشی چکیده این پژوهش به منظور بررسی رسانه های نوین در هنر قرن بیستم صورت گرفته است برای انجام این مطالعات از روش تحقیق، توصیفی، تحلیل و محتوا استفاده شده است، همچنین روشهای گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و فیش برداری به انجام رسیده است. هدف اصلی این رساله بررسی رسانه های نوین در قرن بیستم بوده است.یافته های این پژوهش ...

رساله جهت اخذ درجه دکتری Ph . D رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده : امروزه به دلیل هزینه های بالا ساخت و ساز و عدم توان اقتصادی مالکین بافت های فرسوده یکی از روش های نوسازی این بافت ،شراکت بخش های عمومی و خصوصی می باشد . در این پژوهش سعی شده است که تاثیر این نوع شراکت را در نوسازی بافت فرسوده منطقه 9 تهران بررسی نماید. جامعه آماری پژوهش (1169 پلاک )، پلاک های هستند که در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) فصل اول چکیده : این پژوهش با هدف اولیه استفاده از عناصر نور و آب در طراحی المان های شهری،به بررسی کامل این عناصر در دوران تاریخی ایران پرداخته است و هم چنین طراحی مبلمان و المان های شهری از منظر هویت و فرهنگ مورد بررسی قرار گرفته است و سعی بر ایجاد پیوندی محکم تر بین فرهنگ و المان های شهری شده است . هم چنین از نظر اجتماعی سعی در ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی گرایش فلز چکیده مؤلفه­ های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران صنایع دستی اصلی­ترین سند هویت تاریخی ملت­ها و بخشی از میراث فرهنگی است. از آنجا که صنایع دستی، دارای ویژگی­های چند وجهی است، لذا غیر از جنبه­ های هنری و فرهنگی، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است. در شرایط امروز دنیای معاصر، صنایع دستی ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري 06/ 93 چکيده   امروزه در اثر بکارگيري سياست انبوه سازي و کوچک سازي در جوامع شهري بزرگ، مسکن سنتي معنا و مفهوم خود را از

ثبت سفارش