پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری

word 5 MB 31006 225
1393 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۷۴,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی

    گرایش فلز

    چکیده

    مؤلفه­ های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران

    صنایع دستی اصلی­ترین سند هویت تاریخی ملت­ها و بخشی از میراث فرهنگی است. از آنجا که صنایع دستی، دارای ویژگی­های چند وجهی است، لذا غیر از جنبه­ های هنری و فرهنگی، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است. در شرایط امروز دنیای معاصر، صنایع دستی برای حفظ و بقاء حضور خود، نیازمند جنبه­های اقتصادی وابسته به عرضه و تقاضای بازار است.دراین پژوهش با هدفی بنیادی، به مطالعه جایگاه مینای نقاشی، در بازار صنایع دستی تهران پرداخته و با هدف کاربردی نیز، به ویژگی­های و راهکارهای موثر بر رونق اقتصادی، در محصولات مینای نقاشی دست یافته و برای رسیدن به این اهداف با جمع­آوری اطلاعات از کتب و اسناد به شیوه کتابخانه­ای و در بخش میدانی، از طریق انجام مصاحبه و پرسشنامه و مشاهده از سه جامعه آماری: تولیدکننده، مصرف کننده و فروشنده مطالب گردآوری شده است. از نتایج به دست آمده می­توان به این موارد اشاره نمود: موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران، طرح و نقش و قیمت آن است. همچنین راهکارهای به دست آمده در این پژوهش، به ترتیب اولویت عبارتند از : بسته بندی، برندسازی، توجه به صنعت گردشگری، استانداردسازی، بازار یابی، حضور رقیبان توانا، کارشناسانی متخصص که به منظور ارتقا وضعیت تولید و رونق اقتصادی این محصول موثر هستند.

    کلید واژه­ها:

    اقتصادهنر، رونق اقتصادی، صنایع دستی، مینای نقاشی  

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

    بیان

    مسئله ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع

    جهان مادی­گرای معاصر که همه چیز را با معیار­های کمّی و غالبا مادی و اقتصادی می­سنجد، در برخی نقاط جهان تا جایی پیشرفته­است که نه تنها آثار و نتایج و فواید فعالیت­های بشری را اینگونه ارزیابی می­کند، بلکه پا را فراتر نهاده و به بازده ی فوری و  بالبداهه آن اصرار می­ورزد. یکی از مقولاتی که به صورت­های مختلف به اسارت سرمایه درآمده است، زمینه ­های مختلف هنری می­باشد که کم و بیش (چه از نظر هنرمند، چه از نظر مواد اولیه مورد  نیاز او و چه از  نظر آحاد  جامعه به عنوان مخاطبان هنر) تحت تأثیر نیاز موازین اقتصاد رایج جامعه قرار گرفته ­اند. برای ایجاد این ارتباط و یا بهتر بگوییم برای توجیه این سلطه، جنبه­های اقتصادی آن مطرح می­شود. وضعیت حاضر را شاید لزوم خود کفایی هنر و توسعه هنر به سرمایه  بتوان از ثمرات دوران مدرن شمرد که همانند گذشته لزومی به عجین بودن زندگی و فعالیت­های انسان با هنر نمی­بیند و هنر  را مقوله­ای منتزع از زندگی جدید قلمداد می­کند که خلق و ایجا ش به عده­ای خاص محدود است که البته هزینه ­هایی دارند و لذا مصرف­کنندگان آثار هنری باید این هزینه را بپردازند.

    اقتصاد هنر در ایران، به ابعاد مختلف جریانات موازی با هنر می‌پردازد. وضعیت اقتصادی هنرهای صناعی ایران در منطقه خاورمیانه، حضور ایران در بازارهای معتبر خارجی، نقش حراج‌های داخلی بر جریان اقتصادی هنر، وضعیت هنر و نوع اقتصادی شدن آن، ضرورت این کاوش است.

    مینا کاری در ایران از دیرباز جزو هنرهای فلزی غنی ما ایرانیان بوده‌­است، ولی به علل مختلف در دوره‌های گوناگون وضعیت متفاوتی‌ پیدا کرده است. امروزه افراد انگشت‌شماری در این زمینه به فعالیت‌ مشغول‌اند و روزبه‌روز از تعداد آنها کاسته می‌شود، چرا که سختی کار و نبود درآمد کافی، صبر و تحمل مشقات، اشتیاق به این هنر را از آنها گرفته و وادار به ترک کار یا کم‌کاری‌شان کرده است و ولی در میان آنها، افرادی‌ هم هستند که با عشق به کار، به تلاش بی‌وقفه‌شان ادامه می‌دهند. این شرایط، ضرورت پژوهش در این زمینه را روشن خواهد ساخت. در این پژوهش، علاوه بر مطالعه جایگاه این هنر و مطالعه علل رکود و تبیین نیازهای کنونی‌ جهت رشد و ارتقای اقتصادی هر چه بیشتر درخصوص عرضه مینا که شامل تولید و فروش است

    به مطالعه عواملی چون تبلیغات،      بسته­بندی، برندسازی، استانداردسازی، ... پرداخته خواهد شد.

    در شاخه تقاضا و خرید نیز به مؤلفه­هایی که موجب بالا بردن علاقه خریدارن این آثار می­گردد،   خواهیم پرداخت و عناصر و ویژگی­هایی چون رنگ، نقش، ترکیب­بندی، حضور طرح­های اصیل، ابتکارات و نوآوری­هایی که حضورشان در اثر به جذب مخاطب می­انجامد را، واکاوی خواهیم نمود.

    سعی برآن داریم تا رابطه اقتصاد هنر را با آثار هنری مینای نقاشی که یکی از شناخته­ترین و رایج­ترین محصولات صنایع دستی است، مورد مطالعه قرار دهیم  و به مطالعه مؤلفه­های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی بپردازیم.

     

    1-2 پرسش­های پژوهش

    آنچه در این پژوهش موردسوال وکنکاش قرار خواهد گرفت آن است که:

    جایگاه فعلی مینای نقاشی در مقایسه با دیگر محصولات فلزی به لحاظ فروش و عرضه چگونه است؟

    موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی صنایع دستی (مینای نقاشی) در بازار تهران چیست؟

    چه راهکارهایی را می­توان برای ارتقاء کیفیت تولید و بهبود عرضه محصولات مینای نقاشی در بازار تهران پیشنهاد کرد؟

    بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن کشور است. چرا که این صنعت و به عبارتی این هنر صنعت بی­بدیل و بی­رقیب حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران عزیزی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسل­ها را در محصولات تولیدی­شان متجلی کرده و از آن پاسداری می­نماید.

    با استناد به ویژگی­های ارزنده­ای که در این گونه صنایع موجودند از قبیل ( ملی بودن، غیر وابسته بودن، قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه وابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به سرمایه­گذاری زیاد، بسترساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد مکمل، قدرت اشتغال­زایی و ...) زمینه رشد و اعتلای اقتصادی این صنعت را  می­توان توسعه داد.

    در سیر تحول تاریخی و تحولات فنی و تغییر و روش تولید صنایع و حرفه­های دستی و مینای نقاشی، ظهور انقلاب صنعتی بزرگترین رویداد محسوب می­شود، زیرا به یکباره تولیدات دچار تحول و دگرگونی عظیمی گردید. دراین پژوهش، تغییراتی که به واسطه تکنولوژی صورت گرفته است و بر تولید و عرضه محصولات مینای نقاشی نقش داشته است، مطالعه خواهیم نمود.

    برندسازی،استاندارد سازی، حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی حوزه مینای نقاشی، حضور رقیبان توانا، توریست، بر ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات و نتایج اقتصادی مینای نقاشی تاثیرگذار است که در پاسخ به سوالات می­باشد مطالعه می­گردد.

    همچنین قرار گرفتن خیابان ویلا به عنوان مهم­ترین بخش در حوزه توزیع، عرضه وتقاضا و موقعیت جغرافیایی این مکان در پایتخت ایران در نظر خواهیم داشت.

     

    1-3 فرضیه­های پژوهش

    1-3 -1جایگاه فعلی مینای نقاشی درمقایسه با دیگر محصولات فلزی صنایع دستی از نظر فروش و عرضه در بازار تهران چیست؟

    فرضیه :

    خریداران ، مینای نقاشی را بیش از سایر صنایع دستی فلزی(قلمزنی،فیروزه­کوبی،ملیله و...) می خرند.

    حضورمحصولات چینی موجب کاهش میزان خرید و تقاضا­ی مینای نقاشی می شود.

    مینای نقاشی به عنوان کالایی با ارزش افزوده شناخته می شود.

    خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی رامی شناسند و در مورد آن اطلاع دارند.

    خریدارن صنایع دستی خارجی (توریست)، مینای نقاشی رامی شناسند و در مورد آن اطلاع دارند.

    خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی را بیشتر به دلیل  کاربردی و مصرفی بودن آن

    می خرند.

    خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی را به دلیل کیفیتش( به نسبت سایر صنایع دستی فلزی) بیشترمی خرند.

     

     

    1-3-2موثر ترین ویژگی در رونق اقتصادی  محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران چیست؟

    رنگ، طرح و نقش مینا از ویژگی­های رونق اقتصادی مینای نقاشی است.

    تولید کنندگان در مورد ایجاد طرح­های نو وخلاق ریسک پذیری دارند

    طرح های جدید مینای نقاشی دارای استقبال کمی است.

    طرح های مینای نقاشی مطابق با سلایق مشتریان است.

    طرح های مینای نقاشی مطابق با سلایق مشتریان در حال تغییر است.

    طرح های مینای نقاشی فاقد نوآوری است.

    فرضیه: قیمت مناسب مینا از ویژگی­های رونق اقتصادی مینای نقاشی است.

     

    1-3-3چه راهکارهایی را می توان برای ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات مینای نقاشی توصیه کرد؟

    فرضیه: برندسازی، استاندارد سازی، حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی حوزه مینای نقاشی، حضور رقیبان توانا، ساخت کوره و رنگ در ایران، توریست، بر ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات و نتایج اقتصادی مینای نقاشی تاثیرگذار است.

    برند سازی در بخش مینای نقاشی  بالا بردن کیفیت را درپی خواهد داشت.

    استاندارد سازی مینای نقاشی ، حضور و عرضه در بازار های جهانی را در پی خواهد داشت.

    حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.

    حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی مینای نقاشی افزایش تولید را در پی خواهد داشت.

    حضور کارشناسان و صاحبان نظر دراقتصاد صنایع دستی مینای نقاشی ثبات قیمت را در پی خواهد داشت.

    حضور رقیبان توانا در عرصه تولید در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.

    حضور رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را در پی خواهد داشت.

    حضور رقیبان توانا در عرصه تولیدات در صنایع دستی مینای نقاشی افزایش فروش را درپی خواهد داشت.

    وجود تعامل میان رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.

    وجود تعامل میان رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی میزان فروش را بالا خواهد برد.

    ساخت رنگ صنایع دستی مینای نقاشی در ایران با کیفیتی همانند محصولات خارجی موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد بود.

    ساخت رنگ بوم مینای نقاشی در ایران با کیفیتی همانند به رنگهای خارجی موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد بود.

    ساخت کوره هایی با تکنولوژی امروز ، کیفیت را بالا خواهد برد.

    برای خریدارن صنایع دستی، بسته بندی مینای نقاشی اهمیت دارد.

    در فروش صنایع دستی، بسته بندی اهمیت دارد.

    بسته بندی مناسب و زیبا در فروش اثر موثر است.

    بازاریابی مناسب در فروش اثر موثر است.

    مسائل و شگردهای بازاریابی کار آمد در فروش و تولید اثر موثر است.

    حضورصاحبان فن و نظردرخصوص بازاریابی در روند افزایش بازدهی اقتصادی موثر است.

    حضور خریداران خارجی(توریست) برفروش آثار صنایع دستی مینای نقاشی موثر است.

    هنر فروش و داشتن اطلاعات کافی در مورد اثر هنری در ارتقا فروش موثر است.

     

    1-4پیشینه­ی تحقیق

    از آنجا که رویکرد پژوهش حاضر شناخت مؤلفه­های هنری تاثیر­گذار بررونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران است.در مقالات، رسالات یا کتب، با هدف فوق، پژوهشی صورت نگرفته است. اما در زمینه صنایع­دستی و توسعه فعالیت­های بخش فرهنگی و اقتصادی صنایع­دستی، مقالات و رسالت متعددی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد.

    1-در نشریه گلجام، بهار و تابستان 1386، شماره 7-6، صفحه 155 تا صفحه 171. که توسط عبدالحمید حاجی پور شوشتری تحت عنوان مهر اصالت یونسکو برای صنایع دستی نوشته شده است، صنایع­دستی به طور اخص مورد نظر قرارگرفته شده است و به برشمردن شاخصه­های موثر در رشد و حفاظت صنایع دستی در جهان می­پردازد.

    یکی از برنامه­ های بهبود بهره­وری، ارتقای کیفیت محصولات است و کیفیت بالاتر، شرط لازم وکافی برای ارتقای بهره­وری محسوب می شود. همان گونه که فعالیت­های اقتصادی پیوسته در حال توسعه است، انتظارات و نیازمندیهای مشتریان نیزدر حال دگرگونی است. افراد همواره خواهان کیفیت بهتر هستند. امروزه اداره یک فعالیت اقتصادی، بیشتر به مسابقه کیفیت شباهت دارد و تسامح در کیفیت،  به منزله نفی در بقا و تداوم فعالیتهای اقتصادی است. از سوی دیگر صنایع دستی به عنوان بخشی مهم وتاثیرگذار در ساختار اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی نقش مهم و ارزنده ای در توسعه اقتصادی و فعالیت­های فقر زدایی کشورها (به ویژه جهان سوم )ایفا می کند. مهر اصالت یونسکو در خصوص صنایع دستی که در صورت احراز شرایطی چون اصالت، هویت ملی، ابداع و نوآوری، رعایت جنبه­های کاربردی و مسائل زیست محیطی و قوانین کار و حقوق مالکیت معنوی  و نیز داشتن  بازار مقصد و در نهایت ارتقای کیفیت و بسط و توسعه صنایع دستی ، اعطا گردیده  و در راستای صیانت از کیان فرهنگی و هنری ملتها است امری مهم و ممدوح و شایسته توجه و تاکید دست اندر کاران است.

    مهر اصالت یونسکو که توسط دفتر بانکوک و با همکاری انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی در سال 2001در آسیا تاسیس شد، در سال 2004به بخش­های جنوب آسیا و آسیای مرکزی و از سال 2006 به شرق آسیا، آفریقا و آمریکا تسری یافت. این برنامه اهدافی چون تداوم و تقویت دانش سنتی و مهارت­های هنری رادر نهایت به حفظ و صیانت از تنوع فرهنگی ملتها (مناطق مختلف)منتج       می­شود، تعقیب می کند. ایران در اولین سال مشارکت خود در این برنامه بین اللمللی که در مهر ماه سال1386در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار گردید، شش مهر اصالت دریافت کرد. با توجه به اهمیت فرهنگی، هنری و اقتصادی موضوع، مقاله حاضر تلاشی در جهت معرفی بیشتر و تبیین این مهر محسوب می شود.

    نگاه به این پژوهش بدان جهت است که اهمیت و خلاء زیادی که در ارتباط با کمیت کیفیت رقابت و حضور موثر در بازار­­های مقصد و بالقوه جهانی وجود دارد و می بایست توجه کافی و وافی به این موضوع مبذول گردد تا از این رهگذر هنرمندان و صنعتگران و دست اندرکاران صنایع دستی بتواند با اخذ مهر اصالت برای مصنوعات تولیدی خود، ضمن بهره گیری از امکانات و تسهیلات مربوط، زمینه حضور و تداوم فعالیت در بازارهای جهانی را فراهم و تقویت نمایند. همچنین حفاظت و ماندگاری از شیوه های سنتی و حرفه ای صنایع دستی از دغدغه های اصلی است که بی­تاثیر در رونق اقتصادی نخواهد بود.اهداف این پژوهش که تامین بازار و فرصت­های تجاری است از اهداف مهر اصالت یونسکو نیز می­باشد.

    2-در نشریه مطالعات جامعه شناختی ایران که توسط محمد رضا مریدی و معصومه تقی­زادگان نوشته شده است و با عنوان سیاست گذاری و برنامه­ریزی اجتماعی برای توسعه فعالیت­های اقتصادی بخش فرهنگ و ارزیابی طرح­های کلان، رونق­بخشی به بازار هنر ایران در دهه 1380 می­باشد با سیاست گذاری فرهنگی، اقتصاد هنر، برنامه توسعه هنر ایران آشنا خواهیم شد و مؤلفه­های موثر را باز خواهیم شناخت .

    در واژگان کلیدی این پژوهش به اقتصاد هنر، سیاست گذاری فرهنگی برمی­خوریم و آنچه مسلم است، رابطه میان اقتصاد فرهنگ و تعاملات بین حوزه های تولید (آفرینش) و مصرف کالاهای فرهنگی و هنری، مورد نظر این پژوهش می­باشد و وجه اشتراک آن با موضوع شناخت مؤلفه­های تاثیرگذار بر رونق اقتصادی در تعادل میان اقتصاد فرهنگ و هنر است. قابل توجه اینکه بررسی سیاست­های دولتی در الگوهای کشورهای سرمایه­داری و تبیین و ترویج فرهنگ سهم مصرف کننده  بر خرید آثار فرهنگی و هنری از مسائل بسیار مهم در رونق اقتصادی آثار صنایع­ دستی است که قطعا در پژوهش حاضر برای نیل به اهداف و پاسخ به سوالات نیازمند استفاده از سیاست گذاری و برنامه ریزی اجتماعی برای توسعه فعالیت اقتصادی و هنری خواهیم بود، نقطه قوت در پژوهش فوق نتایجی است که کاملاً مرتبط با آثار هنری و فرهنگی است. همچنین زیر ساخت­های کشور و وضع قوانین مربوط به حوزه تولید و توزیع آثار و زمینه­سازی و ایجاد تسهیلات و حمایت از صادرات در بازارهای جهانی و توسعه صنعت جهانگردی و ایرانگردی و رفع موانع موجود و معرفی جاذبه­های گردشگری در سطح بین الملل و تعیین جایگاه صنایع ­فرهنگی در توسعه صنعت کشور و تشویق سرمایه­گذاری در تاسیسات زیر بنایی و ایجاد موسسه­های اعتباری به منظور حمایت از تولید و عرضه آثار و خدمات فرهنگی است. این پژوهش در عرصه فرهنگ به کاوش پرداخته است در حالی که نزدیکی و مشابهت میان فرهنگ و هنر آنچنان است که می­توان نتایج را به هنر تعمیم داد و کالاهای هنری را در مفهوم کشش­های اقتصادی بررسی کرد. مقصود از کشش عکس­العمل هنر در مواجهه با متغیر­های موثر بر آن است که مورد پژوهش قرار خواهد گرفت.

  • فهرست:

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    1-1 بیان مسئله. 2

    1-2 پرسش­های پژوهش... 4

    1-3 فرضیه­های پژوهش... 5

    1-4 مروری بر ادبیات نظری وپیشینه­ی تحقیق.. 8

    1-5 اهداف و ارزش نظری پژوهش... 28

    1-6 روش و منطق اجرایی پژوهش... 29

    1-7 معرفی جامعه آماری نمونه­ها 31

    8-1 استفاده از اطلاعات و مدارک موجود. 32

    1-8-2 مشاهده 33

    1-8-3 مصاحبه. 34

    1- 8-4 پرسشنامه. 35

    1-9محدودیت­های پژوهش... 37

    فصل دوم

    مبانی، مباحث نظری و داده های اولیه پژوهش(معرفی جامع واژگان کلیدی)

    2-1هنر 40

    2-2هنرهای سنتی. 41

    2-3صنایع دستی. 42

    2-3-1تعاریف صنایع دستی. 42

    2-3-2ویژگی­های صنایع دستی. 43

    2-3-3خصیصه­های صنایع دستی. 44

    2-3-4ضعف­های صنایع دستی ایران.. 44

    2-3-6 فرصت­های صنایع دستی ایران.. 46

    2-3-7 محصولات صنایع دستی. 48

    2-3-8 بازارصنایع دستی. 52

    2-3-9 بخشهای مرتبط با توزیع صنایع دستی.. 54

    2-3-10 مکان مناسب جهت عرضه تولیدات صنایع دستی.. 55

    2-3-11 سازمان تربیتی،علمی وفرهنگی ملل متحد: یونسکو. 56

    2-4فرهنگ.. 56

    2-4-1فرهنگ و تمدن. 57

    2-4-2خرده فرهنگ.. 57

    2-4-3 فرهنگ ملی. 57

    2-4-4 فرهنگ قومی. 57

    2-4-5هویت فرهنگی. 58

    2-4-6حافظه فرهنگی. 58

    2-4-7فرهنگ نمادی. 58

    2-4-8سرمایه فرهنگی. 59

    2-4-9 هژمونی فرهنگی / فرادستی.. 59

    2-5اقتصاد 60

    2-6 تبلیغات.. 61

    2-6-1 تبلیغات درصنایع دستی ایران.. 62

    2-7 قیمت­گذاری. 63

    2-7-1 قیمت­گذاری صحیح در تولیدات صنایع دستی ایران.. 64

    2-8بسته­بندی. 66

    2-8-1شاخص­های بسته­بندی محصولات صنایع دستی.. 68

    2-8-2 چالش­های بسته­بندی صنایع دستی.. 68

    2- 10 برند. 69

    2-10-1 نام برند. 71

    2-10-2 عناصربرند. 71

    2-10-3چالش­های برندسازی در ایران.. 72

    2-10-4مفهوم برند ملی. 72

    2-11تعریف مینا در لغتنامه دهخدا 73

    2-11-1 مینا و میناکاری. 73

    2-11-2هنر میناکاری ایران قبل از اسلام. 75

    2-11-3هنر مینا کاری ایران بعد از اسلام. 77

    2-12 استانداردسازی. 85

    2-13تاثیر کالاهای چین بر صنایع دستی.. 85

     

    فصل سوم

    (روش شناسی)

    مقدمه. 89

    3-1 روش شناسی پژوهش.... 90

    3-2 جامعه نمونه وروش تعیین حجم نمونه. 90

    3-3 متغیرهای پژوهش.... 93

    3-3-1 انواع متغیر. 93

    3-4 نحوه تهیه پرسشنامه. 93

    3-4-1 پرسشهای باز و بسته. 93

    3-4-2 تنظیم پرسشنامه. 94

    3-4-3اعتبار سنجی پرسشنامه. 95

    3-4-4قابلیت اعتماد(پایایی)ابزار اندازه گیری.. 93

    3-5 روایی(اعتبار)پرسشنامه. 94

    3-5-1 ابزاراندازه­گیری.. 95

    3-5-2 اعتبارمحتوا 109

    3-5-3 اعتبارملاکی.. 110

    3-5-4 اعتبارسازه. 111

    3-5-5 اعتبارعاملی.. 112

    3-6 آزمون فریدمن.. 98

    3-7 آزمون من ویتنی ویلکاکسون.. 98

    3-8 آمار استنباطی و توصیفی.. 99

    3-9 آزمون آماری و تخمین آماری.. 100

    3-10 آزمون­های آماری پارامتریک و ناپارامتریک... 101

    3-10-1 خلاصه آزمون­های پارامتریک... 101

    3-10-2 خلاصه آزمون­های ناپارامتریک... 101

    فصل چهارم

    یافته های تحقیق و مطالعات آماری

    4-1مقدمه. 104

    4-2 تجزیه وتحلیل توصیفی داده‌های نمونه. 105

    4-2-1 بررسی گروه شغلی افراد پاسخ دهنده. 106

    4-2-2 بررسی توصیفی جنسیت افراد پاسخ دهنده. 107

    4-2-3 بررسی و ضعیت سنی افراد پاسخ دهنده. 108

    4-2-4  بررسی توصیفی مدرک تحصیلی افراد پاسخ دهنده. 109

    4-2-5 بررسی توصیفی حضور افراد پاسخ دهنده در فعالیتهای هنری.. 110

    4-3 نتایج استنباطی دادهها 111

    4-3-1 بررسی فرضیه­ها­ی تحقیق.. 112

    4-3-2 بررسی فرضیه دوم. 115

    4-3-2-1 بررسی فرضیه دوم اصلی.. 115

    4-3-2-2 بررسی فرضیه فرعی اول فرضیه دوم. 119

    4-3-2-3 بررسی فرضیه فرعی دوم فرضیه دوم. 122

    4-3-2-4 رتبه­بندی فرضیه­های فرعی معنی­دار فرضیه دوم. 125

    4-3-3 بررسی فرضیه سوم. 127

    4-3-2-1 بررسی فرضیه سوم اصلی.. 127

    4-3-3-2 بررسی فرضیه فرعی اول فرضیه سوم. 130

    4-3-3-3 بررسی فرضیه فرعی دوم فرضیه سوم. 133

    4-3-3-4 بررسی فرضیه فرعی سوم فرضیه سوم. 136

    4-3-3-5 بررسی فرضیه فرعی چهارم فرضیه سوم. 139

    4-3-3-6 بررسی فرضیه فرعی پنجم فرضیه سوم. 142

    4-3-3-7 بررسی فرضیه فرعی ششم فرضیه سوم. 145

    4-3-3-8 بررسی فرضیه فرعی هفتم فرضیه سوم. 148

    4-3-3-9 بررسی فرضیه فرعیه هشتم فرضیه سوم. 151

    4-3-3-10- رتبه بندی فرضیه­های فرعی معنی­دار فرضیه سوم. 154

    4-4- رتبه بندی آماری.. 158

    فصل پنجم

    تحلیل و استنتاج

    5-1جایگاه مینای نقاشی.. 162

    5-2قیمت مینا 162

    5-3طرح و نقش مینا 164

    5-3-1تأثیر طراحی خلاقانه در مینای نقاشی.. 165

    5-4 بسته بندی مناسب... 167

    5-4-1شاخص­های بسته­بندی محصولات صنایع دستی.. 169

    5-4-2چالش­های بسته­بندی صنایع دستی.. 170

    5-4-3راهکارهایی برای طراحی بسته بندی محصولات صنایع دستی.. 170

    5-4-4ایجاد بسته­بندی برای تولیدات صنایع دستی.. 171

    5-5 تاثیر راهکار برندسازی بر ارتقاء کیفیت و بهبود. 172

    5-5-1تجربیات جهانی برندسازی ملی.. 173

    5- 6استانداردسازی راه ورود صنایع دستی به بازارهای جهانی.. 174

    5-7 به رسمیت شناختن پتانسیل گردشگری.. 17

    5-8 بازاریابی و ایجاد علاقه در مصرف کننده. 178

    5-9 حضور مؤثر رقیبان در ارائه کیفیت بهتر. 178

    5-10حضور کارشناسان بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات.. 180

    5-11ناشناخته بودن صنایع دستی در ایران و بازار­های جهانی.. 182

    5-12مزایای پیاده ­سازی برند در صنایع دستی.. 182

    5-13نتیجه گیری. 183

    منابع.

     

    منبع:

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

     

    بیان

    مسئله ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع

    جهان مادی­گرای معاصر که همه چیز را با معیار­های کمّی و غالبا مادی و اقتصادی می­سنجد، در برخی نقاط جهان تا جایی پیشرفته­است که نه تنها آثار و نتایج و فواید فعالیت­های بشری را اینگونه ارزیابی می­کند، بلکه پا را فراتر نهاده و به بازده ی فوری و  بالبداهه آن اصرار می­ورزد. یکی از مقولاتی که به صورت­های مختلف به اسارت سرمایه درآمده است، زمینه­های مختلف هنری می­باشد که کم و بیش (چه از نظر هنرمند، چه از نظر مواد اولیه مورد  نیاز او و چه از  نظر آحاد  جامعه به عنوان مخاطبان هنر) تحت تأثیر نیاز موازین اقتصاد رایج جامعه قرار گرفته ­اند. برای ایجاد این ارتباط و یا بهتر بگوییم برای توجیه این سلطه، جنبه­های اقتصادی آن مطرح می­شود. وضعیت حاضر را شاید لزوم خود کفایی هنر و توسعه هنر به سرمایه  بتوان از ثمرات دوران مدرن شمرد که همانند گذشته لزومی به عجین بودن زندگی و فعالیت­های انسان با هنر نمی­بیند و هنر  را مقوله­ای منتزع از زندگی جدید قلمداد می­کند که خلق و ایجا ش به عده­ای خاص محدود است که البته هزینه­هایی دارند و لذا مصرف­کنندگان آثار هنری باید این هزینه را بپردازند.

    اقتصاد هنر در ایران، به ابعاد مختلف جریانات موازی با هنر می‌پردازد. وضعیت اقتصادی هنرهای صناعی ایران در منطقه خاورمیانه، حضور ایران در بازارهای معتبر خارجی، نقش حراج‌های داخلی بر جریان اقتصادی هنر، وضعیت هنر و نوع اقتصادی شدن آن، ضرورت این کاوش است.

    مینا کاری در ایران از دیرباز جزو هنرهای فلزی غنی ما ایرانیان بوده‌­است، ولی به علل مختلف در دوره‌های گوناگون وضعیت متفاوتی‌ پیدا کرده است. امروزه افراد انگشت‌شماری در این زمینه به فعالیت‌ مشغول‌اند و روزبه‌روز از تعداد آنها کاسته می‌شود، چرا که سختی کار و نبود درآمد کافی، صبر و تحمل مشقات، اشتیاق به این هنر را از آنها گرفته و وادار به ترک کار یا کم‌کاری‌شان کرده است و ولی در میان آنها، افرادی‌ هم هستند که با عشق به کار، به تلاش بی‌وقفه‌شان ادامه می‌دهند. این شرایط، ضرورت پژوهش در این زمینه را روشن خواهد ساخت. در این پژوهش، علاوه بر مطالعه جایگاه این هنر و مطالعه علل رکود و تبیین نیازهای کنونی‌ جهت رشد و ارتقای اقتصادی هر چه بیشتر درخصوص عرضه مینا که شامل تولید و فروش است

    به مطالعه عواملی چون تبلیغات،      بسته­بندی، برندسازی، استانداردسازی، ... پرداخته خواهد شد.

    در شاخه تقاضا و خرید نیز به مؤلفه­هایی که موجب بالا بردن علاقه خریدارن این آثار می­گردد،   خواهیم پرداخت و عناصر و ویژگی­هایی چون رنگ، نقش، ترکیب­بندی، حضور طرح­های اصیل، ابتکارات و نوآوری­هایی که حضورشان در اثر به جذب مخاطب می­انجامد را، واکاوی خواهیم نمود.

    سعی برآن داریم تا رابطه اقتصاد هنر را با آثار هنری مینای نقاشی که یکی از شناخته­ترین و رایج­ترین محصولات صنایع دستی است، مورد مطالعه قرار دهیم  و به مطالعه مؤلفه­های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی بپردازیم.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-2 پرسش­های پژوهش

    آنچه در این پژوهش موردسوال وکنکاش قرار خواهد گرفت آن است که:

    جایگاه فعلی مینای نقاشی در مقایسه با دیگر محصولات فلزی به لحاظ فروش و عرضه چگونه است؟

    موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی صنایع دستی (مینای نقاشی) در بازار تهران چیست؟

    چه راهکارهایی را می­توان برای ارتقاء کیفیت تولید و بهبود عرضه محصولات مینای نقاشی در بازار تهران پیشنهاد کرد؟

    بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن کشور است. چرا که این صنعت و به عبارتی این هنر صنعت بی­بدیل و بی­رقیب حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران عزیزی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسل­ها را در محصولات تولیدی­شان متجلی کرده و از آن پاسداری می­نماید.

    با استناد به ویژگی­های ارزنده­ای که در این گونه صنایع موجودند از قبیل ( ملی بودن، غیر وابسته بودن، قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه وابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به سرمایه­گذاری زیاد، بسترساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد مکمل، قدرت اشتغال­زایی و ...) زمینه رشد و اعتلای اقتصادی این صنعت را  می­توان توسعه داد.

    در سیر تحول تاریخی و تحولات فنی و تغییر و روش تولید صنایع و حرفه­های دستی و مینای نقاشی، ظهور انقلاب صنعتی بزرگترین رویداد محسوب می­شود، زیرا به یکباره تولیدات دچار تحول و دگرگونی عظیمی گردید. دراین پژوهش، تغییراتی که به واسطه تکنولوژی صورت گرفته است و بر تولید و عرضه محصولات مینای نقاشی نقش داشته است، مطالعه خواهیم نمود.

    برندسازی،استاندارد سازی، حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی حوزه مینای نقاشی، حضور رقیبان توانا، توریست، بر ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات و نتایج اقتصادی مینای نقاشی تاثیرگذار است که در پاسخ به سوالات می­باشد مطالعه می­گردد.

    همچنین قرار گرفتن خیابان ویلا به عنوان مهم­ترین بخش در حوزه توزیع، عرضه وتقاضا و موقعیت جغرافیایی این مکان در پایتخت ایران در نظر خواهیم داشت.

     

    1-3 فرضیه­های پژوهش

    1-3 -1جایگاه فعلی مینای نقاشی درمقایسه با دیگر محصولات فلزی صنایع دستی از نظر فروش و عرضه در بازار تهران چیست؟

    فرضیه :

    خریداران ، مینای نقاشی را بیش از سایر صنایع دستی فلزی(قلمزنی،فیروزه­کوبی،ملیله و...) می خرند.

    حضورمحصولات چینی موجب کاهش میزان خرید و تقاضا­ی مینای نقاشی می شود.

    مینای نقاشی به عنوان کالایی با ارزش افزوده شناخته می شود.

    خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی رامی شناسند و در مورد آن اطلاع دارند.

    خریدارن صنایع دستی خارجی (توریست)، مینای نقاشی رامی شناسند و در مورد آن اطلاع دارند.

    خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی را بیشتر به دلیل  کاربردی و مصرفی بودن آن

    می خرند.

    خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی را به دلیل کیفیتش( به نسبت سایر صنایع دستی فلزی) بیشترمی خرند.

     

     

    1-3-2موثر ترین ویژگی در رونق اقتصادی  محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران چیست؟

    رنگ، طرح و نقش مینا از ویژگی­های رونق اقتصادی مینای نقاشی است.

    تولید کنندگان در مورد ایجاد طرح­های نو وخلاق ریسک پذیری دارند

    طرح های جدید مینای نقاشی دارای استقبال کمی است.

    طرح های مینای نقاشی مطابق با سلایق مشتریان است.

    طرح های مینای نقاشی مطابق با سلایق مشتریان در حال تغییر است.

    طرح های مینای نقاشی فاقد نوآوری است.

    فرضیه: قیمت مناسب مینا از ویژگی­های رونق اقتصادی مینای نقاشی است.

     

    1-3-3چه راهکارهایی را می توان برای ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات مینای نقاشی توصیه کرد؟

    فرضیه: برندسازی، استاندارد سازی، حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی حوزه مینای نقاشی، حضور رقیبان توانا، ساخت کوره و رنگ در ایران، توریست، بر ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات و نتایج اقتصادی مینای نقاشی تاثیرگذار است.

    برند سازی در بخش مینای نقاشی  بالا بردن کیفیت را درپی خواهد داشت.

    استاندارد سازی مینای نقاشی ، حضور و عرضه در بازار های جهانی را در پی خواهد داشت.

    حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.

    حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی مینای نقاشی افزایش تولید را در پی خواهد داشت.

    حضور کارشناسان و صاحبان نظر دراقتصاد صنایع دستی مینای نقاشی ثبات قیمت را در پی خواهد داشت.

    حضور رقیبان توانا در عرصه تولید در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.

    حضور رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را در پی خواهد داشت.

    حضور رقیبان توانا در عرصه تولیدات در صنایع دستی مینای نقاشی افزایش فروش را درپی خواهد داشت.

    وجود تعامل میان رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.

    وجود تعامل میان رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی میزان فروش را بالا خواهد برد.

    ساخت رنگ صنایع دستی مینای نقاشی در ایران با کیفیتی همانند محصولات خارجی موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد بود.

    ساخت رنگ بوم مینای نقاشی در ایران با کیفیتی همانند به رنگهای خارجی موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد بود.

    ساخت کوره هایی با تکنولوژی امروز ، کیفیت را بالا خواهد برد.

    برای خریدارن صنایع دستی، بسته بندی مینای نقاشی اهمیت دارد.

    در فروش صنایع دستی، بسته بندی اهمیت دارد.

    بسته بندی مناسب و زیبا در فروش اثر موثر است.

    بازاریابی مناسب در فروش اثر موثر است.

    مسائل و شگردهای بازاریابی کار آمد در فروش و تولید اثر موثر است.

    حضورصاحبان فن و نظردرخصوص بازاریابی در روند افزایش بازدهی اقتصادی موثر است.

    حضور خریداران خارجی(توریست) برفروش آثار صنایع دستی مینای نقاشی موثر است.

    هنر فروش و داشتن اطلاعات کافی در مورد اثر هنری در ارتقا فروش موثر است.

     

    1-4پیشینه­ی تحقیق

    از آنجا که رویکرد پژوهش حاضر شناخت مؤلفه­های هنری تاثیر­گذار بررونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران است.در مقالات، رسالات یا کتب، با هدف فوق، پژوهشی صورت نگرفته است. اما در زمینه صنایع­دستی و توسعه فعالیت­های بخش فرهنگی و اقتصادی صنایع­دستی، مقالات و رسالت متعددی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد.

    1-در نشریه گلجام، بهار و تابستان 1386، شماره 7-6، صفحه 155 تا صفحه 171. که توسط عبدالحمید حاجی پور شوشتری تحت عنوان مهر اصالت یونسکو برای صنایع دستی نوشته شده است، صنایع­دستی به طور اخص مورد نظر قرارگرفته شده است و به برشمردن شاخصه­های موثر در رشد و حفاظت صنایع دستی در جهان می­پردازد.

    یکی از برنامه­های بهبود بهره­وری، ارتقای کیفیت محصولات است و کیفیت بالاتر، شرط لازم وکافی برای ارتقای بهره­وری محسوب می شود. همان گونه که فعالیت­های اقتصادی پیوسته در حال توسعه است، انتظارات و نیازمندیهای مشتریان نیزدر حال دگرگونی است. افراد همواره خواهان کیفیت بهتر هستند. امروزه اداره یک فعالیت اقتصادی، بیشتر به مسابقه کیفیت شباهت دارد و تسامح در کیفیت،  به منزله نفی در بقا و تداوم فعالیتهای اقتصادی است. از سوی دیگر صنایع دستی به عنوان بخشی مهم وتاثیرگذار در ساختار اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی نقش مهم و ارزنده ای در توسعه اقتصادی و فعالیت­های فقر زدایی کشورها (به ویژه جهان سوم )ایفا می کند. مهر اصالت یونسکو در خصوص صنایع دستی که در صورت احراز شرایطی چون اصالت، هویت ملی، ابداع و نوآوری، رعایت جنبه­های کاربردی و مسائل زیست محیطی و قوانین کار و حقوق مالکیت معنوی  و نیز داشتن  بازار مقصد و در نهایت ارتقای کیفیت و بسط و توسعه صنایع دستی ، اعطا گردیده  و در راستای صیانت از کیان فرهنگی و هنری ملتها است امری مهم و ممدوح و شایسته توجه و تاکید دست اندر کاران است.

    مهر اصالت یونسکو که توسط دفتر بانکوک و با همکاری انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی در سال 2001در آسیا تاسیس شد، در سال 2004به بخش­های جنوب آسیا و آسیای مرکزی و از سال 2006 به شرق آسیا، آفریقا و آمریکا تسری یافت. این برنامه اهدافی چون تداوم و تقویت دانش سنتی و مهارت­های هنری رادر نهایت به حفظ و صیانت از تنوع فرهنگی ملتها (مناطق مختلف)منتج       می­شود، تعقیب می کند. ایران در اولین سال مشارکت خود در این برنامه بین اللمللی که در مهر ماه سال1386در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار گردید، شش مهر اصالت دریافت کرد. با توجه به اهمیت فرهنگی، هنری و اقتصادی موضوع، مقاله حاضر تلاشی در جهت معرفی بیشتر و تبیین این مهر محسوب می شود.

    نگاه به این پژوهش بدان جهت است که اهمیت و خلاء زیادی که در ارتباط با کمیت کیفیت رقابت و حضور موثر در بازار­­های مقصد و بالقوه جهانی وجود دارد و می بایست توجه کافی و وافی به این موضوع مبذول گردد تا از این رهگذر هنرمندان و صنعتگران و دست اندرکاران صنایع دستی بتواند با اخذ مهر اصالت برای مصنوعات تولیدی خود، ضمن بهره گیری از امکانات و تسهیلات مربوط، زمینه حضور و تداوم فعالیت در بازارهای جهانی را فراهم و تقویت نمایند. همچنین حفاظت و ماندگاری از شیوه های سنتی و حرفه ای صنایع دستی از دغدغه های اصلی است که بی­تاثیر در رونق اقتصادی نخواهد بود.اهداف این پژوهش که تامین بازار و فرصت­های تجاری است از اهداف مهر اصالت یونسکو نیز می­باشد.

    2-در نشریه مطالعات جامعه شناختی ایران که توسط محمد رضا مریدی و معصومه تقی­زادگان نوشته شده است و با عنوان سیاست گذاری و برنامه­ریزی اجتماعی برای توسعه فعالیت­های اقتصادی بخش فرهنگ و ارزیابی طرح­های کلان، رونق­بخشی به بازار هنر ایران در دهه 1380 می­باشد با سیاست گذاری فرهنگی، اقتصاد هنر، برنامه توسعه هنر ایران آشنا خواهیم شد و مؤلفه­های موثر را باز خواهیم شناخت .

    در واژگان کلیدی این پژوهش به اقتصاد هنر، سیاست گذاری فرهنگی برمی­خوریم و آنچه مسلم است، رابطه میان اقتصاد فرهنگ و تعاملات بین حوزه های تولید (آفرینش) و مصرف کالاهای فرهنگی و هنری، مورد نظر این پژوهش می­باشد و وجه اشتراک آن با موضوع شناخت مؤلفه­های تاثیرگذار بر رونق اقتصادی در تعادل میان اقتصاد فرهنگ و هنر است. قابل توجه اینکه بررسی سیاست­های دولتی در الگوهای کشورهای سرمایه­داری و تبیین و ترویج فرهنگ سهم مصرف کننده  بر خرید آثار فرهنگی و هنری از مسائل بسیار مهم در رونق اقتصادی آثار صنایع­ دستی است که قطعا در پژوهش حاضر برای نیل به اهداف و پاسخ به سوالات نیازمند استفاده از سیاست گذاری و برنامه ریزی اجتماعی برای توسعه فعالیت اقتصادی و هنری خواهیم بود، نقطه قوت در پژوهش فوق نتایجی است که کاملاً مرتبط با آثار هنری و فرهنگی است. همچنین زیر ساخت­های کشور و وضع قوانین مربوط به حوزه تولید و توزیع آثار و زمینه­سازی و ایجاد تسهیلات و حمایت از صادرات در بازارهای جهانی و توسعه صنعت جهانگردی و ایرانگردی و رفع موانع موجود و معرفی جاذبه­های گردشگری در سطح بین الملل و تعیین جایگاه صنایع ­فرهنگی در توسعه صنعت کشور و تشویق سرمایه­گذاری در تاسیسات زیر بنایی و ایجاد موسسه­های اعتباری به منظور حمایت از تولید و عرضه آثار و خدمات فرهنگی است. این پژوهش در عرصه فرهنگ به کاوش پرداخته است در حالی که نزدیکی و مشابهت میان فرهنگ و هنر آنچنان است که می­توان نتایج را به هنر تعمیم داد و کالاهای هنری را در مفهوم کشش­های اقتصادی بررسی کرد. مقصود از کشش عکس­العمل هنر در مواجهه با متغیر­های موثر بر آن است که مورد پژوهش قرار خواهد گرفت.


موضوع پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , نمونه پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , جستجوی پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , فایل Word پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , دانلود پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , فایل PDF پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , تحقیق در مورد پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , مقاله در مورد پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , پروژه در مورد پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , پروپوزال در مورد پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , تز دکترا در مورد پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , پروژه درباره پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , گزارش سمینار در مورد پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری , رساله دکترا در مورد پایان نامه مؤلفه های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران - عنوان پایان نامه عملی ساخت مینای نقاشی با الهام از پایان نامه نظری

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش پژوهش چکیده: در برنامه ریزی آموزشی و درسی، مشخص کردن نیازها و اولویّت­ها یکی از مهم­ترین مراحل به شمار می­آید. شناخت نیازهای فراگیران با توجه به عواملی مختلف از جمله فرهنگ آن جامعه صورت می پذیرد. صنایع دستی جزء جدانشدنی فرهنگ ایرانی است که محل تجلی ذوق و خلاقیت ایرانیان در طول تاریخ بوده است. همانند دیگر هنرها آموزش در این ...

چکيده تحقيق   در اين تحقيق در ابتداي امر سعي بر آن شده تا معني و مفهوم محراب در فرهنگهاي لغت و همچنين جايگاه آن در ادبيات عرفاني ارائه شود . در مرحله بعد تقسيم بندي هاي مختلف و نظرياتي که

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه : فرش آبان 1393 چکيده : برخي از قالي هاي معاصر (اغلب تجاري) عيوبي در رنگ دارند که بنابر درخواست مشتري، توسط مرمت­گر مورد بررس

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش نقاشی ایرانی چکیده: طلوع دین مبین اسلام و ظهور کلام وحی، مسلمانان صدر اسلام را بر آن داشت تا در صدد حفظ و ثبت قرآن برآیند. از این ­رو کتابت قرآن مجید در قرون اولیه هجری آغاز و خط و تذهیب به­عنوان نقطه عطف این هنر مورد توجه خاص قرار گرفت. به­تدریج مذهّبان متن قرآن را با تزئین­هایی آراستند که تزئین سرلوحه­ سوره­ها و فاصله ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : ارتباط تصویری چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): اهداف این تحقیق بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی در ارتباط با عنوان بندی فیلم های سینمایی می باشد، زیرا از طریق تایپوگرافی نیز می توان فضایی متناسب با فضای فیلم را در عنوان بندی آن ایجاد نمود تا باعث حس انگیزی در بیننده شود و از آنجا که ...

پايان‌نامه جهت دريافت درجه‌ي کارشناسي ارشد گروه صنايع‌ دستي بهمن92 مقدمه معماري سنتي از دير باز از فرهنگ و اقليم متأثر بوده و اين در حالي است که در مناطق مختلف ايران آب و ه

چکیده شیشه گری یکی از هنرهای کهن ایران بوده و تولیدات آثار شیشه ای بخش قابل توجهی از صنایع دستی کشورمان محسوب می شده است. تولید شیشه های هنری در ایران، بر پایه ی با اصالت ترین روش آن یعنی شیشه گری فوتی و همچنین برخی روش های دیگر از جمله همجوشی شیشه، معرق شیشه و غیره بوده است .متاسفانه در چند سال گذشته، کارگاههای شیشه گری دچار رکود شدید شدند و بسیاری از آنها تعطیل گشتند و تولیدات ...

پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی گرایش فلز چکیده: هنر در قرون اولیه‌ی ورود اسلام به ایران، به دلیل ناپایداری حکومت ها، دچار رکود و افول شد. اما قرون سوم تا پنجم هجری قمری، دورانی پر بار در تمام ابعاد فرهنگی از جمله هنر اسلامی بود. این بخش از تاریخ، نقش بسزایی در شکل‌گیری، گسترش و تداوم، سبک هنری- تزیینی نوینی داشت که در قرون بعد در هنر اسلامی ایران به نهایت شکوفایی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A. ) گرایش: عمومی چکیده رابطه بین ویژگی های شخصیت و وابستگی به بازی های رایانه ای بر روی نمونه ای 400 نفری از دانشجویان (200 نفرد مرد و 200 نفر زن) آزموده شد. در مطالعه حاضر، فرض براین است که ابعاد پنجگانه شخصیت (روانرنجوری، برونگرایی، بازبودن، توافقجویی و وظیفه شناسی)، می توانند وابستگی به بازی های رایانه ای را پیش بینی کنند. برای ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش پژوهش هنرهای سنتی فصل اول کلیات طرح تحقیق - مقدمه طبیعت با همه زیبایی­اش همواره الهام بخش هنرمندان در عرصه­های مختلف هنری بوده و طبیعی است طراحان با ذوق قالی ایرانی با طبع لطیف و ژرف­نگری هنرمندانه­شان این همه زیبایی را که خالق بخشنده و مهربان در اختیار آنها نهاده و اطرافشان پراکنده است به دیده دل بنگرند و در آثار خویش از ...

ثبت سفارش