پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها

word 2 MB 31059 79
1393 کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌ نامه کارشناسی ارشد

    چکیده

    مدیریت ترافیک هوایی یکی از مشاغل حساس و پراسترس است که همه‌روزه با مشکلات و موانع مختلفی روبه­رو می­شود و مسأله توالی هواپیما (Aircraft Sequencing Problem) یکی از مهم­ترین مسائلی است که این روزها در حوزه کاری مراقبت پرواز (Air Traffic Control) به آن پرداخته می­شود.

    مسأله توالی هواپیما یک مسأله NP-سخت است، الگوریتم­های دقیق کارایی خود را بر روی این مسأله در ابعاد بالا از دست می­دهند و نمی­توانند به جواب بهینه در یک‌زمان قابل‌قبول دست یابند؛ درنتیجه امروزه برای حل این­گونه مسائل از الگوریتم­های ابتکاری و فرا ابتکاری استفاده می­شود.

     در این پایان‌نامه سعی شده با تلفیق الگوریتم ERT(Earliest Ready Time) جهت انتخاب بهترین هواپیمای آماده عملیات با الگوریتم استعماری اصلاحی که از روش نزدیک­ترین همسایه تصادفی برای تابع جذب در کنار روش بهبود­دهنده سه­نقطه­ای برای تابع انقلاب استفاده کرده، روش جدیدی در حل مسأله توالی هواپیما ارائه شود. نتایج حاصل از پیاده‌سازی این الگوریتم نشان می­دهد که در مقایسه با سایر الگوریتم­ها از کارایی بالایی برخوردار است.

    کلمات کلیدی: توالی فرود هواپیماها، الگوریتم رقابت استعماری اصلاحی، مدیریت ترافیک هوایی، الگوریتم انتخاب سریع زمان آماده­سازی

    مقدمه

    یکی از موضوعات موردتوجه در صنعت هوانوردی، مبحث برنامه­ریزی فرود هواپیماهای ورودی به فرودگاه است. با ورود هواپیماهای مختلف به محدوده­ی راداری فرودگاه، مراقبین پرواز در برج مراقبت باید ترتیب فرود هواپیماهایی که در آن لحظه در آسمان فرودگاه در حال پرواز هستند را مشخص نمایند. برای اختصاص چنین ترتیب فرودی محدودیت­های مختلفی موردتوجه قرار­می­گیرد که از آن جمله می‌توان به محدودیت جداسازی دو هواپیما اشاره نمود. این محدودیت از دیدگاه مباحث آئرودینامیک اهمیت زیادی دارد و در صورت عدم رعایت آن امکان بروز حادثه برای هواپیماهای متوالی وجود دارد.

    مهم­ترین نتیجه ­ی موردنظر برنامه­ریزی فرود هواپیماها، کمینه کردن تأخیرها است که از ایجاد هزینه­ی سوخت اضافه برای هواپیماها و همین‌طور ایجاد نارضایتی مسافران جلوگیری می‌کند. ازآنجایی‌که هزینه­های مربوط به سوخت ناوگان پروازی درصد قابل‌توجهی از هزینه­های شرکت‌های هواپیمایی را شامل می­شود، برنامه­ریزی فرود هواپیماها موردتوجه شرکت‌های هواپیمایی و همچنین شرکت‌های فرودگاهی قرارگرفته است. همین امر باعث شده است که اغلب فرودگاه­هایی که عملکرد بهتری در خصوص مدیریت ترافیک پروازی دارند، توجه شرکت‌های هواپیمایی بیشتری را به خود جلب کنند. از سوی دیگر، در صورت دستیابی به عملکردی مناسب در مدیریت ترافیک پروازها، شرکت‌های فرودگاهی این امکان را خواهند داشت که در بازه زمانی ثابت، پذیرای تعداد بیشتری از هواپیما باشند.

    شرکت‌های فرودگاهی بخشی از درآمد خود را از هزینه­ی اجاره­ی جایگاه پارک[1] به دست می­آورند. هزینه­ی جایگاه­های پارک، بسته به امکانات آن، متغیر است. امکاناتی نظیر برق زمینی[2] و یا ورودی­های مسافری[3] در قیمت جایگاه پارک تأثیرگذار هستند. در تمامی فرودگاه­های جهان دو نوع جایگاه پارک موجود است. جایگاه پارک با ورودی مسافر و جایگاه پارک دور از سالن[4]. جایگاه پارک با ورودی مسافر یا بانام دیگر جایگاه پارک با خرطومی اتصال، جایگاه‌های پارکی هستند که مسافرین یک هواپیما بدون نیاز به ورود به محوطه فرودگاه به‌طور مستقیم با استفاده از یک راهرو (خرطومی اتصال) به هواپیما وارد و یا از آن خارج می­شوند.

    نیاز به ورود به محوطه فرودگاه به‌طور مستقیم با استفاده از یک راهرو (خرطومی اتصال) به هواپیما وارد و یا از آن خارج می­شوند؛ اما هواپیماهای واقع در جایگاه پارک دو از سالن، برای مسافر گیری و یا پیاده کردن مسافران خود نیاز به سرویس اتوبوس[5] دارند. از بین این دو نوع جایگاه، جایگاه پارک با ورودی مسافر دارای قیمت بالاتری است. قیمت این جایگاه­ها بدین‌صورت محاسبه می­شود که به ازای هر مسافری که از یک هواپیما از ورودی مسافری استفاده می‌کند مبلغی ثابت از خط هواپیمایی مربوطه دریافت می­شود که قیمت سرویس اتوبوس در مقابل آن ناچیز است. علی­رغم قیمت بالاتر جایگاه پارک با ورودی مسافر، شرکت‌های هواپیمایی برای کسب رضایت بیشتر مسافران خود ترجیح می­دهند تا هواپیماهایشان به جایگاه پارک با ورودی مسافر تخصیص پیدا کند. جایگاه پارک با ورودی مسافر دارای یک مزیت ایمنی نیز هست، با استفاده مسافرین از ورودی مسافر دیگر خطرات ناشی از حضور مسافران در محوطه فرودگاه وجود ندارد و از ایجاد اتفاقات مختلف جلوگیری می­شود.

    با توجه به اینکه در هنگام عقد قرارداد خطوط هواپیمایی با فرودگاه­ها، خطوط هواپیمایی نمی­توانند در مورد نوع جایگاه پارک خود شرایطی را اعلام کنند و نوع جایگاه پارک یک هواپیما بر عهده‌ی کنترلر فرودگاه در لحظه­ی فرود هواپیما است؛ بنابراین در صورت برنامه­ریزی صحیح می‌توان هواپیماهای بیشتری را به جایگاه­های پارک با ورودی مسافری اختصاص داد و از این طریق به افزایش درآمد فرودگاه کمک کرد.

    با توجه به مطالب بیان‌شده، مدیریت فرودگاه ­ها برای جذب شرکت‌های هواپیمایی و همین‌طور بالا بردن درآمد خود باید بتوانند توازنی بین دو موضوع کنترل ترافیک هواپیماهای ورودی (توالی فرود هواپیماها) و تخصیص هواپیماها به ورودی­های مسافری ایجاد کنند تا بتوانند علاوه برافزایش درآمد خود، مشتریان خود (شرکت‌های هواپیمایی) را راضی نگه‌دارند؛ اما تنها مشکل در این زمینه وابستگی بسیار زیاد این دو مسأله به یکدیگر است. بدین معنا که هواپیماها به‌محض فرود در فرودگاه باید جایگاه پارکی به آن‌ها تخصیص یابد و آن جایگاه پارک باید در لحظه­ی فرود هواپیما مذکور خالی و آماده به خدمت­دهی باشد.

    این موضوع باعث می­شود که زمان فرود هواپیماها تأثیر مستقیمی در جایگاه پارک تخصیصی به یک هواپیما داشته باشد. یا به‌عبارت‌دیگر، ممکن است در بعضی از مواقع فرود یک هواپیما با تأخیری چنددقیقه‌ای باعث خالی شدن یک جایگاه پارک دارای ورودی مسافر بشود و با تخصیص این هواپیما به همان جایگاه باعث بالا رفتن درآمد فرودگاه شد؛ اما همیشه فرودگاه­ها باید در نظر داشته باشند که میزان این تأخیر تأثیری مستقیم در رضایت شرکت‌های هواپیمایی دارد. در این فصل مروری بر ادبیات این دو موضوع داریم.

     

    1-2- طرح موضوع

    در ایالات‌متحده برآورد شده است که هزینه تأخیر در پروازهای داخلی حدود 3.5 بیلیون دلار در سال می­باشد که با افزایش رقابت تجاری بین ایرلاین­های مختلف این هزینه­ها بار مالی زیادی در پی خواهد داشت؛ درنتیجه برنامه­ریزی و توالی پروازها به یکی از مهم­ترین مسائل کاری در حوزه کاری مراقبت پرواز شده است. برای مواجهه با این معضل و در شرایطی که فرودگاه دارای چندین باند پروازی است، از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می­شود. برنامه­ریزی پروازهای ورودی برای چند باند پروازی تابعی از تخصیص پروازهای ورودی به باند­های پروازی مختلف در یک فرودگاه می­باشد به‌طوری‌که توالی ورودی پرواز­ها و زمان فرود آن‌ها با حفظ جدایی استاندارد بین پروازها و ظرفیت موجود در فرودگاه باعث کاهش تأخیرات پروازی گردد.

    برای حل مسأله ASP در فرودگاه­های دارای چند باند پروازی از راه­حل ساده­ای به نام اولین ورودی- اولین سرویس­دهی[6] (FCFS) استفاده می­شود که بر اساس زمان فرود برنامه‌ریزی‌شده[7] (PLTs) در آن فرودگاه می­باشد. در شکل 1-1 مثال ساده­ای از حل مسأله به روش FCFS نشان داده‌شده است

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    شکل 1-1- حل مسأله ASP به روش FCFS

    اما در تعیین ترتیب ورود پروازها انتخاب باند مناسب فرود برای کاهش تأخیر پروازی، فاصله زمانی فرود[8] (LTI) را در نظر می­گیرند که حداقل زمان جدایی قابل‌قبول برای دو پرواز ورودی پشت سر­ هم به یک باند پروازی را نشان می­دهد. اساساً LTI یک کمیت تغییرپذیر می‌باشد زیرا:

    برای حفظ ایمنی پروازها لازم است که دو پرواز هم‌ارتفاع دارای حداقل جدایی افقی بر اساس نوع هواپیما و موقعیت واقعی آن‌ها باشند.

     سرعت هر هواپیما هنگام فرود متفاوت می­باشد.

     تسهیلات و تجهیزات هر باند پروازی، برای تعیین زمان LTI تأثیرگذار است.

    جدول 1-1 نمونه­­ای از حداقل زمان LTI مربوط به انواع مختلف هواپیما­های مسافربری را نشان می‌دهد. همان­طور که مشاهده می­کنید این جدول غیر­متقارن می­باشد به‌طوری‌که زمان LTI هواپیمای B727 پشت سر هواپیما B747 200 ثانیه است درصورتی‌که فقط 70 ثانیه در شرایطی که ترتیب دو هواپیما جابجا شود زمان لازم است. اگرچه راه­کار FCFS عدالت را بر اساس PLT رعایت می‌کند ولی با توجه به نامتقارن بودن زمان LTI، با جابجایی موقعیت هواپیما در صف ورود هر باند پروازی و یا جابجایی آن‌ها در بین صفوف باند­های پروازی مختلف می‌توان تأخیرات پروازی را کاهش داد و ظرفیت پروازی فرودگاه­ را افزایش داد.

    مفروضات، محدودیت‌ها

    همان­طور که قبلاً توضیح دادیم در مسأله ASP قصد داریم ایمنی، کارایی و دقیق بودن توالی پروازهای ورودی را در فرودگاه موردنظر بررسی کنیم. ازآنجایی‌که ایمنی با LTI تضمین می­شود پس تابع هدف برای این مسأله لازم است بر روی کارایی عملیات فرودگاهی و دقت در سرویس‌دهی پروازها به دست آورده شود.

    NAC تعداد هواپیمایی که طبق برنامه­ریزی انجام‌شده برای نشستن در فرودگاه موردنظر می­آیند

     NR شماره باند مورداستفاده در مدت‌زمان مشخص

     

    Abstract:

    Air traffic management is one of the most sensitive and stressful careers which has to deal with various challenges every moment. Aircraft sequencing problem is one of the most challenging issues air traffic controllers have to handle.

    This challenge is a NP-Hard problem; even exact algorithms lose their effectiveness to solve this problem in high dimensions and they can't obtain solutions in a reasonable time so nowadays to tackle these sort of problems, heuristic and meta-heuristic algorithms are used.

    It's been attempted in this thesis to combine the Earlier Ready Time (ERT) algorithm with Modified Imperialism Competitive algorithm (MICA) to choose the best aircraft which is ready for operation. This algorithm takes advantage of nearest neighbor approaches for assimilation function in conjunction with three point improvement method for the revolution function in order to present a new approach to solve ASP problem.The results of this new method in comparison with other ones indicates that it is more efficient.

     

    Key Words: Aircraft Sequencing Problem, Modified Imperialism Competitive (MICA), Air Traffic Management, Earlier Ready Time (ERT) algorithm

  • فهرست:

    مقدمه طرح پیشنهادی.................................................................................................................................... 1

     1-1- مقدمه...................................................................................................................................................... 2

     1-2- طرح موضوع............................................................................................................................................. 4

     1-3- مفروضات، محدودیت­ها........................................................................................................................... 6

     1-4- اهداف تحقیق........................................................................................................................................... 8

     1-5- جنبه­ی جدید بودن و نوآوری................................................................................................................. 9

     1-6- نتایج حاصل از تحقیق............................................................................................................................. 9

     1-7- ساختار پایان­نامه.................................................................................................................................. 10

    2- مروری بر کارهای گذشته.................................................................................................................... 11

     2-1- مقدمه.................................................................................................................................................. 12

     2-2- توالی فرود هواپیما.............................................................................................................................. 12

     2-3- تخصیص ورودی مسافری................................................................................................................... 15

     2-4- پیشینه تحقیق.................................................................................................................................... 17

     2-5- مدل برنامه­ریزی خطی برنامه............................................................................................................ 21

    3- روش پیشنهادی.................................................................................................................................... 25

     3-1- راه­کار پیشنهادی................................................................................................................................. 26

     3-2- الگوریتم تکاملی.................................................................................................................................. 26

     3-2-1- مقدمه............................................................................................................................................. 26

     3-2-2- علت استفاده از الگوریتم‌های تکاملی........................................................................................... 29

     3-2-3- انواع الگوریتم‌های تکاملی............................................................................................................. 29

     3-3- الگوریتم رقابت استعماری.................................................................................................................. 32

     3-3-1- شکل­دهی امپراطوری اولیه............................................................................................................ 34

     3-3-2- مدل‌سازی سیاست جذب............................................................................................................. 38

     3-3-3- جابجایی موقعیت مستعمره و امپرالیسست................................................................................. 41

     3-3-4- قدرت کل یک امپراطوری.............................................................................................................. 42

     3-3-5- رقابت استعماری............................................................................................................................ 43

     3-3-6- سقوط امپراطوری­های ضعیف....................................................................................................... 46

     3-3-7- همگرایی........................................................................................................................................ 46

     3-4- الگوریتم رقابت استعماری اصلاحی................................................................................................... 48

     3-5- الگوریتم‌های ترکیبی بکار رفته.......................................................................................................... 51

    4- ارزیابی سیستم..................................................................................................................................... 53

     4-1- مقدمه.................................................................................................................................................. 54

     4-2- مدل‌سازی روش پیشنهادی............................................................................................................... 55

     4-3- ارزیابی راه­کار پیشنهادی.................................................................................................................... 56

     4-4- مسائل مورد مقایسه............................................................................................................................ 59

     4-4-1- مقایسه نتایج پروازهای ورودی و خروجی به تعداد 15.............................................................. 59

     4-4-2- مقایسه نتایج پروازهای ورودی و خروجی به تعداد 20.............................................................. 61

     4-4-3- مقایسه نتایج پروازهای ورودی و خروجی به تعداد 25.............................................................. 62

    5- نتیجه­گیری و ارائه پیشنهاد‌ها........................................................................................................... 64

     5-1- جنبه نوآوری....................................................................................................................................... 65

     5-2- نتیجه مقایسه نتایج........................................................................................................................... 65

     5-3- پیشنهاد‌ها........................................................................................................................................... 66

    6- مراجع...................................................................................................................................................... 67

     

    منبع:

     

    David Gianazza,Kevin Guittet. (2009).selection and evaluation of air traffic complexity metrics.

     Nils Boysen, Malte Fliedner. (2011). Scheduling aircraft landings to balance workload of ground staff. Computers & Industrial Engineering 60,206-217

    David Gianazza, Jean-Marc Alliot Géraud Granger. (2012).Optimal combinations of Air Traffic Control sectors using classical and stochastic methods

    M.A.Christodoulou and C.Kontogeorgou. (2008). A novel algorithm for collision avoidance in commercial aircraft using neural networks and non-linear programming. 16th Mediterranean Conference on Control and Automation Congress Centre, 25-27

    Gustafsolveling, Senay Solak, John-Paul B. Clarke, Ellis L.Johnson. (2011).Scheduling of runway operations for reduced environmental impact.Transportation ResearchPartD

    Marcella Samà, Andrea D’Ariano, Dario Pacciarelli. (2013). Rolling Horizon Approach for Aircraft Scheduling in the Terminal Control Area of Busy Airports. Social and Behavioral Sciences80.531 – 552

    Marcella Samà, Andrea D’Ariano, Dario Pacciarelli. (2012). Optimal aircraft traffic flow management at a terminal control area during disturbances

    Gulsah Hancerliogullari, Ghaith Rabadi, Ameer H. Al-Salem,Mohamed Kharbeche. (2013) Greedy algorithms and metaheuristics for a multiple runway combined arrival-departure aircraft sequencing problem. Journal of Air Transport Management 32, 39-48

    Zheng Lei, Zhang Jun, Zhu Yanbo. (2009).Affinity Propagation Clustering Classification Method For Aircraft In Arrival And Departure Sequencing

    Salvatore Capri, Matteo Ignaccolo, (2004), Genetic algorithms for solving the aircraft-sequencing problem:the introduction of departures into the dynamic model, Journal of Air Transport Management 10 (2004) 345–351

    Bennell, J. A. Mesgarpour, M. Potts, C. N. (2011). Airport runway scheduling, OR:Quartterly Journal of Operations Research, 9(2), 115-138

    Dear, R. G. (1976). The dynamic scheduling of aircraft in the near terminal area. MIT Flight TransportationLaboratory Report R76-9, MIT, Cambridge, MA, USA.

    Psaraftis, H. N. (1980). Dynamic programming approach for sequencing group of identified jobs, Operations Research, 28, 1347-1359.

    Bianco, L. Rinaldi, G. & Sassano, A. (1987). A combinatorial optimization approach to aircraft sequencing problem. Flow Control of Congested Networks. NATO AS I series, 38, 323-339.

    Bianco, L. Dell'Olmo, P. & Giordani, S. (1997). Scheduling models and algorithms for TMA traffic management. Modeling and Simulation in Air Traffic Management. Springer, 139-167.

    Beasley, J. E. Krishnamoorthy, M. Sharaiha, Y. M. Abramson, D. (2000). Scheduling aircraft landings-the static case, Transportation Science, 34(2), 180-197.

    Wen, M. Larsen, J. Clausen, J. (2005). An exact algorithm for Aircraft Landing Problem, Technical University of Denmark.

    Gupta, G. Malik, W. and Jung, Y. C. (2009). A mixed integer linear program for airport departure scheduling, 9th AIAA Aviation Technology, Integration, andOperations Conference (ATIO). AIAA, Hilton Head, South Carolina.

    Sherali, H. D. Ghoniem, A. Baik, H. Trani, A. A. and (2012). Enhanced formulations for a combined arrival-departure aircraft sequencing problem, Manuscript, Grado Department of Industrial and Systems Engineering (0118). Virginia Polytechnic Institute and State University, 250 Durham Hall, Blacksburg, VA 24061.

    Dear, R. G. & Sherif,Y.S. (1989). The dynamic scheduling of aircraft in high density terminal areas. Microelectrons Reliability, 29, 743–749.

    Dear, R. G. and Y. S. Sherif (1991). An algorithm for computer assisted sequencing and scheduling of terminal area operations, Transportation Research, 25A:129-139.

    Yu, S. P. Cao, X. B. Zhang, J. (2011). A real-time schedule method for aircraft landing scheduling problem based on cellular automaton, Applied Soft Computing Journal.

    Beasley, J. E. Krishnamoorthy, M. Sharaiha, Y. M. Abramson, D. (2000). Scheduling aircraft landings-the static case, Transportation Science, 34(2), 180-197.

    Beasley, J. J. Sonander and P. Havelock (2001). Scheduling aircraft landings at London Heathrow using a population heuristic, Journal of the Operational Research Society, 52, 483-493

    Hu, X. B. and Chen, W. H. (2005). Genetic algorithm based on receding horizon control for arrival sequencing and scheduling, Eng. Appl. Artif. Intell. 18(5), 633–642.

    Hu, X. B. and Paolo, E. D. (2008). Binary-representation-based genetic algorithm for aircraft arrival sequencing and scheduling, IEEE Transactions on Intelligent Transportation System, 9(2), 301–310

    Liu, Y. H. (2010). A genetic local search algorithm with a threshold accepting mechanism for solving with a threshold accepting mechanism for solving the runway dependent aircraft landing problem, Optimization Letters,5(2), 229-245.

    Atkin, J.A.D. Burke, E.K. Greenwood, J.S. and Reeson, D. (2007). Hybrid metaheuristics to aid runway scheduling at London Heathrow Airport, Transportation Science, 41 (1), 90-106

    Atkin, J.A.D. Burke, E.K. Greenwood, J.S. and Reeson, D. (2008). A meta-heuristic approach to departure scheduling at London Heathrow airport, Computer Aided Systems of Public Transport.

    Lee, Y. H. & Pinedo, M. (1997). Theory and methodology: Scheduling jobs on parallel machines with sequence-dependent setup times. European Journal of Operational Research,100,464-474.

    Pfund, M. Fowler, J. W. Gadkari, A. & Chen, Y. (2008). Scheduling jobs on parallel machines with setup times and ready times, Computers and Industrial Engineering, 54, 764–782.

    Chen, J. F, (2009). Scheduling on unrelated parallel machines with sequence- and machine-dependent setup times and due-date constraints. International Journal of Advanced Manufacturing Technologies, 44, 1204-1212

    Lin, S. W. Lu, C. C.Ying, K. C. (2011). Minimization of total tardiness on unrelated parallel machines with sequence-and machine-dependent setup times under due date constraints. International Journal of Advanced Manufacturing Technologies, 53, 353-361.

     

    Salvatore Capri, Matteo Ignaccolo, (2004), Genetic algorithms for solving the aircraft-sequencing problem:the introduction of departures into the dynamic model, Journal of Air Transport Management 10 (2004) 345–351

    Xiao-Bing Hu, Ezequiel Di Paolo, )2009( An efficient genetic algorithm with uniform crossover for air traffic control, Computers & Operations Research, Volume 36, Issue 1, Pages 245-259, ISSN 0305-0548

    [36] Al-Rifaia, M، H. Rossetti, M. (2007), "An efficient heuristic optimization algorithm for a two-echelon (R, Q) inventory system ".Int. J. Production Economics, 109, 195–213

    Atashpaz-Gargari, E. Lucas, C. (2007), "Imperialist Competitive Algorithm: An algorithm for optimization inspired by imperialistic competition", IEEE Congress on Evolutionary Computation, Singapore.

    Majid Yousefikhoshbakht, Farzad didehvar, Farhad Rahmati, (2012) Application a Modified Imperialist Competitive Algorithm for Solving the Traveling Salesman Problem Young Researchers Club, Hamedan Branch, Islamic Azad University,Hamedan, Iran, College of Mathematics and Computer Science, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran

    Rabadi, G. Hancerliogullari, G. Kharbeche, M. Al-Salem, A. (2012). Meta-heuristics for Aircraft Arrival and Departure Scheduling on Multiple Runways

    Ghoniem, A. Farhadi, F. (2012). Multiple-runway aircraft sequencing problems: Enhanced formulations and accelerated column generation Approach, Manuscript, Isenberg School of Management, University of Massachusetts, Amherst, USA.

     


موضوع پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, نمونه پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, جستجوی پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, فایل Word پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, دانلود پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, فایل PDF پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, تحقیق در مورد پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, مقاله در مورد پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, پروژه در مورد پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, پروپوزال در مورد پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, تز دکترا در مورد پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, پروژه درباره پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها, رساله دکترا در مورد پایان نامه تلفیق الگوریتم رقابت استعماری و انتخاب سریع زمان آماد سازی در حل مسأله برنامه ریزی توالی هواپیما ها

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از مطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی همراه با مشاهدات میدانی و استخراج پرسشنامه به تحلیل پایگاههای راهنمایی و رانندگی و نقش آن در احساس امنیت گردشگری درحوزه غرب گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق بررسی و شناخت امکانات و محدودیتهای پایگاههای ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مکاترونیک M.SC. چکیده: موضوع مورد نظر دراین تحقیق طراحی و شبیه سازی تلفیق داده در یک شبکه راداری که دارای هم پوشانی هستند می باشد. تلفیق داده به معنی ترکیب کردن داده های خروجی سنسورهای رادار غیرمشابه میباشدکه از نظر دقت در برد سنجی و زاویه سنجی با هم متفاوت می­باشند. این سنسورها جهت تشخیص بهتر موانع موجود در جاده در قسمت جلوی خودرو و در یک ...

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

چکیده: رشد روز افزون صنعت گردشگری در جهان و درآمد هنگفتی که عاید کشورهای سرمایه گذار در این حوزه شده است، موجب می شود که سیاستگذاران کشورهایی که دارای پتانسیل های بالقوه ای در این زمینه هستند این صنعت را جذاب دانسته و تمام تلاش خود را بر آن دارند که سهم بیشتری از این بازار رو به رشد را نصیب خود نمایند. از آنجا که ایران نیز جزو ده کشور اول جهان در زمینه پتانسیل های جذب گردشگری می ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی – تولید صنعتی چکیده در حال حاضر پیچیدگی و پویایی روزافزون محیط‌های تولیدی، کاربرد مدل‌های تحلیلی را در ارزیابی و تصمیم‌گیری آن‌ها با محدودیت‌های قابل توجهی روبه‌رو نموده است. لذا استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای به‌عنوان ابزاری که قابلیت گسترده‌ای در فرموله‌نمودن سیستم‌های فوق دارد، به‌طور وسیع مورد استقبال قرار گرفته است. با ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران M.SC گرایش:سازه های هیدرولیکی چکیده بندر لنگه بدلیل موقعیت خاص جغرافیائی از گذشته های دور به عنوان یک ایستگاه ترانزیتی بار و مسافر فعالیت می نموده است. این فعالیت طی سالهای گذشته باعث ارتقای انتظارات از آن گردیده ، بطوریکه برنامه‌ی توسعه‌ی آن به اجرا درآمده است . آینده نگری در توسعه‌ی بندر، مدیریت آن را بر آن داشته تا پذیرش شناورهای بزرگتری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: مدیریت منابع انسانی چکیده کار منبعی مهم برای امرار معاش و احراز موقعیت های اجتماعی است که می تواند به نارضایتی، تحلیل رفتن قوای جسمی و روانی منجر شود. فرسودگی شغلی فرآیندی از خستگی فیزیکی- روانی است که در اثر فشار هیجانی پیاپی ناشی از درگیری دراز مدت، در انسانها ایجاد می شود. معتادین به کار افرادی هستند که به میزان زیادی با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: ”استراتژیک" مقدمه امروزه لزوم برنامه ریزی مناسب به منظور برآورد صحیح از زمان و هزینه انجام پروژه و میزان منابع مورد نیاز در یک پروژه که تاثیر مستقیم بر اجرا، اداره و بهره برداری مناسب از پروژه هایی همانند احداث سد و ساختمان دارند، روشن است. در مجموع، مدیریت و برنامه ریزی فعالیت ها و منابع مورد نیاز در یک پروژه، نیازمندانجام ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

چکيده   در يک محيط صنعتي توزيع شده، کارخانه هاي مختلف و داراي ماشين ها و ابزارهاي گوناگون در مکان هاي جغرافيايي مختلف غالبا به منظور رسيدن به بالاترين کارايي توليد ترکيب مي شوند. در زمان ت

ثبت سفارش