پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی

word 2 MB 31264 137
1392 کارشناسی ارشد گردشگری و توریسم
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده:

    رشد روز افزون صنعت گردشگری در جهان و درآمد هنگفتی که عاید کشورهای سرمایه گذار در این حوزه شده است، موجب می شود که سیاستگذاران کشورهایی که دارای پتانسیل های بالقوه ای در این زمینه هستند این صنعت را جذاب دانسته و تمام تلاش خود را بر آن دارند که سهم بیشتری از این بازار رو به رشد را نصیب خود نمایند.

    از آنجا که ایران نیز جزو ده کشور اول جهان در زمینه پتانسیل های جذب گردشگری می باشد ، بسیاری از تحلیل گران و محققان را بر آن داشته که در خصوص رشد و رونق این صنعت در کشور تحقیق و بررسی نموده و به دنبال راهکارهایی در این خصوص باشند.

    این رساله نیز بر آن دارد تا با بررسی وضعیت صنعت گردشگری در ایران و کشور مالزی که یکی از کشورهای موفق در خصوص جذب گردشگر می باشد، روشها و راهکارهای موفقیت این کشور در حوزه گردشگری را با وضعیت ایران سنجیده و در نهایت چند راهکار بومی شده برای صنعت گردشگری در ایران ارائه نماید.

    کلیدواژه ها:صنعت گردشگری ، ایران ، مالزی ،قوت و ضعف

     

     

     

    فصل اول :

    کلیات تحقیق

     

    مقدمه :

     

    گاه به نظر می رسد گردشگری صنعتی نوظهور در تاریخ زندگی بشر است اما سفر و جابجایی بر روی زمین قدمتی همتای تاریخ دارد . گردشگری به شکل نوین پس از وقوع انقلاب صنعتی و ایجاد تحولات اساسی در زمینه بهبود امکانات مواصلاتی و همچنین کاهش ساعات اشتغال افراد و پیرو آن افزایش اوقات فراغت در میان جامعه تحولی در زمینه صنعت گردشگری در جهان حاصل شد به گونه ای که امروز صنعت گردشگری  از نظر رشد ساختاری اولین صنعت و از نظر درآمد زایی پس از صنایع نفت و خودرو سازی سومین صنعت بزرگ جهان به حساب می آید و در بسیاری از کشورها به عنوان ابزار مناسبی جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی و سرعت بخشیدن به توسعه ملی منطقه ای مورد استفاده قرار می گیرد امروزه توسعه صنعت گردشگری به علت ایجاد بستر اقتصادی مناسب برای توسعه دیگر فعالیت های تجاری در منطقه ، ارز آوری ، اشتغال زایی و بهبود سطح رفاه اجتماعی جامعه میزبان ، مورد توجه اکثریت دولت مردان است . گردشگری فعالیتی است که تفاوت اساسی با دیگر فعالیت های اقتصادی دارد و حتی دارای مرزهای مشخصی با بخش خدمات ( که در قالب آن طبقه بندی می شود ) می باشد . زیرا دارای محدوده ای از کالاها و خدماتی مانند حمل و نقل ، تسهیلات سفر ، خرید و ... است که به توالی مصرف می شود . در ایران صنعت گردشگری به عنوان یک بخش اقتصادی دارای اثر فزاینده نسبت بالایی در تولید می باشد ( ضریب فزاینده تولید صنعت گردشگری در ایران بعد از صنایع غذایی و ساختمان در رتبه سوم قرار دارد ) و قدرت اشتغال زایی آن بصورت مستقیم و غیر مستقیم از بسیاری از بخشهای اقتصادی دیگر بیشتر است طبق آمارهایی که ارائه شده است به ازای هر 6 گردشگر خارجی که وارد کشور شود یک شغل و به ازای هر 25 گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد می شود ( ضریب فزاینده اشتغال زایی این صنعت پس از بخشهای کشاورزی ، صنایع غذایی و ساختمان رتبه چهارم را در کشور دارد و ضریب اشتغال جهانی آن 8% است ) .

    عموماً در کشورهای در حال توسعه صنعت گردشگری به عنوان ابزاری جهت تنوع بخشیدن و احیای اقتصاد ملی و منطقه ای مورد استفاده قرار می گیرد و در این میان کشورهایی که از نظر فرهنگی دارای قابلیت بالقوه ای باشند بخت مساعدتری جهت موفقیت در این عرصه رقابتی خواهند داشت . گردشگری پدیده ای است که در پی مدرنیته بوجود آمده و تداوم یافته ، فضا و بستر مدرن شهری آن به عنوان محرک برای گردشگری عمل می نماید .

     

     

    1-1    بیان مسئله

     

     

    " صنعت گردشگری تا پایان دهه آینده در صدر جدول صنایع پر درآمد جهان قرار می گیرد . در سال 2011 فرانسه با درآمدی معادل 135 میلیارد دلار در رأس کشورهایی است که بیشترین درآمد را در این صنعت دارند . ایالات متحده  با 121 و اسپانیا 97 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند و این در حالی است که در این سال درآمد ایران از صنعت گردشگری تنها 2/1 میلیارد دلار بوده است ( کتاب سال آمار جهانگردی 2011 ) . مقایسه ایران با کشورهای صنعتی و توسعه یافته ، شکاف عظیمی را نشان می دهد که پر کردن آن در دنیای امروز که همه کشورها با سرعت بسیار بالایی در عرصه های اختصاصی حرکت میکنند بیشتر شبیه رویایی دست نیافتنی است .

    آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی از رتبه بسیار نازل کشورمان در میان اعضای این سازمان حکایت دارد به طوری که در میان یکصد و پنجاه عضو ، ایران در ردۀ شصت و هشتم قرار دارد . با توجه به اینکه ایران از لحاظ محصولات گردشگری و منابع در میان ده کشور برتر جهان می باشد ، این رتبه نمی توان شایسته کشورمان باشد و درآمدهای حاصل از این صنعت در ایران آمار بسیار اندکی را نشان می دهد . "

    این امر نه به دلیل فقدان جاذبه های طبیعی یا آثار باستانی و یا شرایط آب و هوایی است ، بلکه صرفاً محصول بینش مدیریت و نرم افزار موجود در این صنعت است . دولت که باید سیاستگزار کلان و ارایه کننده استراتژی روشن این صنعت باشد و معرف بستر و رشد پایدار از این صنعت را فراهم کند هنوز درگیر پاره ای کارهای اجرایی خود در این صنعت است . بعضی از مسایل امنیتی ، اجتماعی و فرهنگی ناکارآمد ، حرکت این صنعت را در ایران کند و کندتر می کند و این در حالی است که صنعت گردشگری جهان رشد شتابانی را آغاز کرده است .

    بسیاری از صاحب نظران معتقدند تا زمانی که در کشور درآمدهای نفتی وجود دارد ، سهم درآمد عظیم گردشگری نادیده گرفته می شود . بسیاری از مسئولان کشور هنوز با دیدی منفی به این صنعت می نگرند و می اندیشند که در عرصه اقتصاد سود آوری یک کارخانه بیشتر از حوزه هایی مانند گردشگری است .

    و این در حالی است کشور مالزی که چند دهه ایست که در این زمینه فعالیت خود را شروع کرده توانسته باشد در سال 2012 کشور نهم در جهان از لحاظ تعداد گردشگر و کشور سوم در آسیا بعد از چین و ترکیه باشد.

    این تحقیق بر آن است تا با مقایسه بین نقاط قوت و ضعف کشور ایران و مالزی راهکاری را جهت استفاده از شیوه هایی که این کشور در قبال تنگناهای اشاره شده تدبیر نموده است را شناسایی کرده و در صورت امکان برای ایران بومی سازی نماید و به سوالات ذیل پاسخ دهد ؛

    نقاط ضعف صنعت گردشگری ایران در مقایسه با صنعت گردشگری مالزی چیست وبا مطالعه صنعت گردشگری این کشور چه راهکارهایی برای رفع این نقاط ضعف می توان ارایه نمود؟

     

    2-1 اهمیت موضوع     

    بحث و گفتگو پیرامون مقوله گردشگری یکی از عوامل مهم اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی هر کشور محسوب            می شود . انسانها با هدفهای مختلف مسافرت می کنند و این پدیده یعنی توسعه داخلی با شتاب زیادی افزایش یافته و می یابد .

    همانطور که در جدول شماره (1- 1) مشاهده می شود سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران را در           سال 2012 بالغ بر یک میلیارد و چهار صد میلیون نفر برآورد نموده است .

    طبیعی است این صنعت در جهان با این حجم از ورودی و خروجی به صنعتی پر رونق ، پر جاذبه و پر درآمد برای کشورهای مختلف درآمده است به طوری که در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان منبع پردرآمد ملی برای دولتها و مردم مطرح است .

    بحث گردشگری تا پایان دهۀ آینده در صدر جدول صنایع پر درآمد جهان قرار می گیرد . این صنعت با درآمدی بالغ بر 500 میلیارد دلار در سال 1998 بر صنعت خودرو و کامپیوتر پیشی گرفت و تا سال 2020 بر تنها صنعت برتر جهان نفت نیز فائق خواهد آمد . تعداد گردشگران این صنعت در سال 2010 از حدود یک میلیارد نفر گذشت و در سال 2020 بیش از 6/1 میلیارد نفر خواهد بود

    فاصله زیاد با کشورهای صنعتی و توسعه یافته ، شکاف عظیمی را نشان می دهد که پر کردن آن با توجه به حرکت سریع کشورها و حرکت در عرصه های اختصاصی بیشتر شبیه یک رد پاست .

    آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی از رتبه بسیار نازل کشورمان در میان اعضای این سازمان حکایت دارد به طوری که در میان یکصد و پنجاه عضو ، ایران در رده شصت و هشتم قرار دارد که با توجه به اینکه ایران از لحاظ محصولات گردشگری و منابع در میان ده کشور برتر جهان می باشد این رتبه نمی تواند شایسته کشور مان باشد و درآمدهای حاصل از این صنعت در ایران آماری بسیار اندک را نشان می دهد و بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی جهانگردی در سال 2020 میلادی سال شکوفائی صنعت گردشگری است به طوری که ضعیف ترین کشورها از لحاظ جذب گردشگر در این سال می توانند افزون بر بیست میلیارد دلار درآمد کسب کنند و کشورهای متوسط در این صنعت نیز موفق به کسب سالانه پنجاه میلیارد دلار خواهند بود .

    ایران را نیز باید در میان کشورهای متوسط ارزیابی کرد ، در عین حال که با توجه به جاذبه های اکوتوریسمی فراوان ، دستیابی به پنجاه میلیارد دلار در سال 2020 برای کشورمان نا ممکن نیست .

    یکی از دلایل مهم توقف پیشرفت صنعت گردشگری در ایران ، نوع نگاهی است که مسئولان و برنامه ریزان کلان کشور به این صنعت دارند . یکی دیگر از دلایل مهم نیز استفاده از درآمد نفت می باشد که باعث شده کمتر کسی از مسئولان برنامه ریز در کشور به صنعت گردشگری توجه نشان دهد . مسئولان کشور به دلیل درآمد بالای حاصل از فروش نفت ، کمتر حاضر به تحمل سختی برای رونق صنعت گردشگری شده اند تجربه نشان می دهد تنها زمانی که درامد نفت با خطر جدی مواجه شده همه ذهن های برنامه ریز به سمت جایگزین کردن این صنعت به جای نفت بر گردانده می شود . یکی دیگر از معضلات این صنعت نبود وجود مرجعی قابل اعتماد برای تهیه آمار است بطوری که حتی در حوزه آمار ورود مسافران به کشور نیز مشکلات متفاوتی وجود دارد .

    کپی برداری در مورد زیر بناها و ساختارهای گردشگری در کشورهای موفق این صنعت کمک شایان توجهی به کشورمان خواهد کرد . به عنوان مثال از آنجائیکه 30% گردشگران در کشورمان را گردشگران فرهنگی تشکیل می دهند می توانیم از کشورهایی که در زمینه گردشگری فرهنگی پیشرو هستند الگو برداری کنیم و از این راه درآمد قابل توجهی را به اقتصاد کشورمان تزریق نمائیم .

    کشور ما به لحاظ ژئوپلیتیکی و هم به دلیل شرایط اقلیمی بسیار استثنائی است . همچنین ایران ویژگیهای فرهنگی والائی به لحاظ ساختمانهای مذهبی و زیارتگاهها دارد که برای ادیان مختلف بسیار جذاب است .

    میزان گردشگران ورودی و مشتاق بازدید ایران رو به افزایش هستند که اگر پذیرش آنها به درستی سازماندهی نشود منافع مطلوبی را برای کشورمان به همراه نمی آورد . ورود گردشگران اگر به درستی سازماندهی شود علاوه بر منافع اقتصادی تعامل فرهنگها را نیز به همراه خواهد داشت . ( ضرغام ،1382،9 )

    3-1 اهداف تحقیق

    اهداف این پژوهش به دو گروه اصلی و فرعی به شرح ذیل تقسیم می شود ؛

    هدف اصلی :

    هدف اصلی این پژوهش عبارت است از بررسی صنعت گردشگری در کشورهای مالزی و ایران با استفاده از نظر کارشناسان و با توجه به شرایط دو کشور ، امید است با بکار بستن این مطالعه در بخش گردشگری عاملی جهت بهینه شدن درآمد و منافع گردشگری و از طرفی ابزاری برای حصول اطمینان از پایدار بودن توسعه گردشگری می باشد .

    اهدف فرعی :

    سایر اهداف این پژوهش نیز به شرح ذیل می باشند :

    بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران .

    بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری مالزی .

    ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع نقاط ضعف ایران با استفاده از مطالعه تطبیقی  .

     

    4-1 فرضیه تحقیق

    بین نقاط ضعف و قوت صنعت گردشگری ایران و مالزی تفاوت معنا داری وجود دارد .

     

    5-1 روش تحقیق

    نوع روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی و تطبیقی می باشد . در مطالعه به روش توصیفی به شرح وقایع و رویدادها به همان گونه که هست می پردازیم بدون آنکه دخل و تصرفی در آن داشته باشیم . در این تحقیق          می کوشیم تا با استفاده از روش تطبیقی الگویی به منظور مطالعه صنعت گردشگری در کشور مالزی و ایران ارائه دهیم . سپس برای بدست آوردن اطلاعات درباره دیدگاهها و نظرات کارشناسان و خبرگان این صنعت در مورد ساختارها به دست آمده از روش پیمایشی استفاده خواهیم کرد .

     

    6-1 متغیرهای تحقیق

    متغیر کمیتی است که در دامنه های معین می توان از یک فرد به فرد دیگر یا از یک مشاهده به مشاهده دیگر مقادیر مختلفی را ایجاد کند . بنابراین چیزی است که تغییر می پذیرد و محقق آن را بنا به هدف تحقیق خود کنترل ، دستکاری یا مشاهده می کند و در برخی مواقع متغیر نمادی است که اعداد یا ارزشها به آن منتسب            می شود . ( خاکی،165،1379 )

    متغیرهای مستقل و وابسته به شرح ذیل می باشد ؛

    متغیر مستقل

    متغیر مستقل یک ویژگی و خصوصیت است که بعد از انتخاب توسط محقق در آن دخالت یا دستکاری                  می شود و مقادیری را می پذیرد تا تأثیرش بر روی متغیر وابسته مشاهده می شود . متغیر های مستقل در این تحقیق به طور کلی شامل ساختارهای توسعه گردشگری می باشد که در فصل دوم به شرح آنها خواهیم پرداخت .

    ساختار خدمات و تسهیلات گردشگری

    ساختار بازاریابی و تبلیغات

    ساختار اطلاع رسانی همگانی و رسانه ای

    منابع انسانی

    زیرساختها

    اصلاحات ساختاری ، سیاست گذاری و اقدامات قانونی

     

    متغیر وابسته

    متغیر وابسته متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است . به عبارت دیگر متغیری است اصلی که در قالب یک مسأله برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد . با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته و با شناسائی عوامل موثر بر آن می توان پاسخها یا راه حلهایی را برای مسأله شناخت . متغیر وابسته در این تحقیق توسعه صنعت گردشگری است . ( بر اساس تطبیق نقاط ضعف ایران و نقاط قوت مالزی است ) .

     

     

    7-1 قلمرو تحقیق

    قلمرو موضوعی

    قلمرو موضوعی این تحقیق ادبیات مربوط به ساختارها توسعه گردشگری است . این ساختارها عموماً در ارتباط با سازمانهایی است که در بخشهای مختلف صنعت گردشگری به فعالیت می پردازند . برای مثال می توان از سازمانهای مهمان پذیر حمل و نقل و واسطه ای و سایر سازمانهای ملی و منطقه ای نام برد .

    قلمرو ساختارها و راهبردهای گردشگری بسیار گسترده است و فقط فعالیتهایی که بوسیله سازمانهای مختلف انجام می شود را در نمی گیرد . ساختارها و راهبردهای گردشگری را به راحتی می توان به مقصدها یی نیز تعمیم داد که شامل ترکیبی پیچده از اشخاص ، سازمانها و محیط های طبیعی و مصنوعی بشر را شامل می شود . سازمانهای فعال در بخشهای مختلف که از لحاظ مالکیت ، اندازه و موقعیت به انواع مختلفی تقسیم می شوند .ماموریتهای مختلفی را دنبال می کنند . و برای تحقق این ماموریتها ، راهبردهای متفاوتی را در پیش            می گیرند . توجه به این نکته حائز اهمیت است که برخی از سازمانها هنگام طراحی ساختار توجه خود را بر درون سازمان متمرکز می کنند . به عبارت دیگر ساختار در این گونه سازمانها ، فعالیتهای جامع سازمان را در آینده نشان می دهد ، مانند راهبرد ساختار یک سازمان دولتی نظیر سازمان ایرانگردی و جهانگردی . برخی دیگر از سازمانها نیز به منظور هماهنگی و یا تأثیر به ساختار سایر سازمانها مبادرت به طراحی ساختار می کنند مانند راهبرد ساختار یک شرکت هواپیمایی در محیط رقابتی بدین ترتیب قلمرو موضوعی این تحقیق شامل ساختارها توسعه گردشگری و در حوزه های مدیریت و برنامه ریزی ، قوانین و مقررات و نظارت بر اجرای آنها ، تحقیقات ، بازاریابی ، توسعه محصول ، توسعه منابع انسانی و اطلاع رسانی می باشد .

    قلمرو زمانی

    هر چند این تحقیق به دنبال بررسی موضوع در مقطع خاصی نمی باشد ولی مطالب عنوان شده در طی تحقیق مربوط به دهه اخیر است .

    Assess the strengths and weaknesses of tourism in Iran and Malaysia

     

    Abstract

    The developing tourism industry and its enormous revenue all over the world has been attracted the governments of the tourism potentiated countries to make their efforts to have the maximum share of this developing market.

    As far as IRAN in among the first 10 countries ass over the world, potentiated to attract tourism, it makes most of researchers and analysts to consider and work on the approach and methods to devolve and make the industry fruitful in the country.  

    This thesis aiming to compare IRAN to Malaysia, as one of the successful and pioneer countries in tourism industry to find out and benchmark the method and solution to localize it in the tourism industry of IRAN.

     

    Keywords: tourism, Iran, Malaysia, strengths and weaknesses

     

  • فهرست:

    چکیده------------------------------------------------------------------------1

    فصل اول : کلیات تحقیق

    مقدمه------------------------------------------------------------------------ 3

    1-1    بیان مسئله----------------------------------------------------------------4

    2-1 اهمیت موضوع     ------------------------------------------------------------5

    3-1 اهداف تحقیق----------------------------------------------------------------7

    4-1 فرضیه تحقیق----------------------------------------------------------------7

    5-1 روش تحقیق----------------------------------------------------------------8

    6-1 متغیرهای تحقیق--------------------------------------------------------------8

    7-1 قلمرو تحقیق ----------------------------------------------------------------9

    8-1  تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات ---------------------------------------------10

    فصل دوم :ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق

    مقدمه------------------------------------------------------------------------13

    1-2- پیشینه پژوهش-------------------------------------------------------------13

    1-1-2- بررسی اجمالی صنعت گردشکری ایران و جهان از گذشته تاکنون-------------------------13

    2-1-2- تاریخچه سفر و گردشگری در ایران---------------------------------------------15

    3-1-2- بررسی دیدگاهها---------------------------------------------------------17

    2-2- مبانی نظری---------------------------------------------------------------23

    1-2-2 مفاهیم گردشگری----------------------------------------------------------23

    2-2-2 شناخت اثرات گردشگری----------------------------------------------------24

    1-2-2-2 اثرات اقتصادی----------------------------------------------------------24

    2-2-2-2 اثرات فرهنگی و اجتماعی--------------------------------------------------24

    3-2-2-2- اثرات سیاسی----------------------------------------------------------26

    4-2-2-2 اثرات گردشگری بر محیط فیزیکی---------------------------------------------28

    3-2 ساختارها و راهکارهای توسعه گردشگری--------------------------------------------29

    1-3-2- مدیریت استراتژیک گردشگری------------------------------------------------29

    2-3-2- مدیریت توسعه منابع انسانی--------------------------------------------------30

    3-3-2- مدیریت بازاریابی---------------------------------------------------------31

    4-3-2- مدیریت دستگاه دولتی امور گردشگری-------------------------------------------33

    5-3-2- مدیریت توسعه محصول-----------------------------------------------------33

    6-3-2- مدیریت اطلاع رسانی------------------------------------------------------36

    4-2- چارچوب نظری تحقیق-------------------------------------------------------39

    5-2- مطالعه تطبیقی-------------------------------------------------------------41

    6-2-صنعت گردشگری مالزی-------------------------------------------------------45

    7-2 صنعت گردشگری ایران--------------------------------------------------------55

    فصل سوم:روش تحقیق

    مقدمه -----------------------------------------------------------------------60

    1-3 - روش تحقیق--------------------------------------------------------------61

    1-1-3-  مطالعه تطبیقی-----------------------------------------------------------61

    1-1-1-3- معیار انتخاب کشورها----------------------------------------------------61

    2-1-1-3- الگوهای مطالعه تحقیقی---------------------------------------------------62

    2-1-3- مطالعه پیمایشی-----------------------------------------------------------62

    1-2-1-3- جامعه آماری-----------------------------------------------------63

    2-2-1-3- روش نمونه گیری و حجم نمونه---------------------------------------63

    3-2-1-3- متغیر های تحقیق--------------------------------------------------64

    4-2-1-3- روشهای گردآوری اطلاعات و داده ها -----------------------------------65

    1-4 -2-1-3- پرسشنامه----------------------------------------------------65

    2-4-2-1-3 نحوه امتیازبندی پرسشنامه و مقیاس داده ها ------------------------------68

    3-4-2-1-3-  روایی و پایایی ابزار گردآوری--------------------------------------69

    5-2-1-3روش تجزیه و تحلیل داده ها-------------------------------------------70

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

    مقدمه----------------------------------------------------------------------74

    1-4- مشخصات جامعه آماری------------------------------------------------------75

    2-4- توزیع فراوانیسطح اختلاف اقدامات توسعه گردشگری بر حسب معیارهای سه گانه---------------80

    3-4- توزیع فراوانیدرجه اهمیت و اختلاف سطح ساختارها و راهکارهای آن در توسعه گردشگری بر حسب معیارهای سه گانه -----------------------------------------------------------103

    4-4- تجزیه و تحلیل سطح راهکارها و اقدامات بر اساس معیارهای سه گانه--------------------112

    فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات

    مقدمه--------------------------------------------------------------------117

    1-5- نتایج حاصل از مطالعه تطبیقی-----------------------------------------------118

    2-1-5- نتایج حاصل از مطالعه پیمایشی--------------------------------------------119

    2-5- پیشنهادات تحقیق -------------------------------------------------------120

    3-5- پیشنهادات جهت محققین آینده----------------------------------------------121

    فهرست منابع و ماخذ---------------------------------------------------------123

     

     

    منبع:

    منابع فارسی

    ابهری محمدعلی، جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، مسائل و نارسائی ها، تهران فصلنامه، فقه شماره 14

    اعتماد مقدم منوچهر، سفرنامه گاسپارد دروویل، تهران، انتشارات شب آویز، چاپ اول، 1370.

    اقتصاد گردشگری، کریشنا مورتی، دانلد لاندبرگ، مینک استاونگا، محمدرضا فرزین (مترجم)

    اعرابی سید محمد، روش تجزیه و تحلیل تطبیقی در مدیریت، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی 1376.

    ارنست تی واستینگر، تحقیق عملی ترجمه اعرابی محمد و ایزدی داود، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1378

    الوانی مهدی و دهدشتی زهره، اصول و منابع جهانگردی، تهران، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی مستضعفان، 1373.

    امامی علیرضا، گردشگری زیر ذره بین بازاریابی، تهران، ماهنامه تخصصی بازاریابی، شماره 4، مهرماه 1378

    بابایی علی، تاریخچه سیر و سیاحت در ایران، تهران، سازمان ایرانگردی و جهانگردی، 1378.

    باهر حسین، دگراندیشی های پیرامون جهانگردی، تهران، ماهنامه مناطق آزاد، شماره 102، مهرماه 1377.

    رحمان سرشت حسین، مدیریت استراتژیک، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی،1379.

    رحمان سرشت حسین، توسعه سازمان یا برنامه ریزس راهبردی، تهران، چاپ و نشر بازرگانی،1379.

    رضوی فر جعفر، مدیریت وصنعت گردشگری، تهران انتشارات محقق،1380

    ضرغام حمید، گردشگری بر اساس زندگی مردم بومی، تهران، مجله بازاریابی شماره 1382،24

    ضرغام حمید، مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی ایران، تهران معاونت سیاحتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1374.

    ضرغام حمید، جهانگردی محور توسعه اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی جمهوری اسلامی لیران، مجموعه مقالات سمینار جهانگردی و جمهوری اسلامی، کیش 1375.

    طالع ماسوله مرتضوی، تجربه ای از تحولات جهانگردی در پنج کشور آسیایی، تهران سازمان ایران گردی و جهانگردی، 1381.

    فتاحی معصوم حسین، سیر و سیاحت از دیدگاه قرآن و احادیث، تهران، دومین اجلاس ملی ایرانگردی و جهانگردی، مرکز مطالعات و تحقیقات ایرانگردی و جهان گردی،1374

    فرد.آر.دیوید، مدیریت استراتژیک، ترجمه پارسائیان علی اعرابی محمد، تهران، دفتر پؤوهش های فرهنگی، 1379.

    کرابی حسین، جهانگردی از زبان مدیران آژانس ها، تهران ماهنامه تخصصی بازریابی، شماره4 ، 1378.

    کیگان وارن جی، مدیریت بازاریابی جهانی، ترجمه عبدالحمید ابراهیمی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1380.

    مایکل آرمسترانگ، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ترجمه اعرابی محمد و ایزدی داود، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1381.

    محمودیان محمود، مدیریت تبلیغات، تهران، انتشارات حروفیه، 1379.

    محلاتی صلاح الدین، اهمیت جهانگردی در جهان معاصر، تهران ، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 138 ،1377

    دهدشتی زهره ،راهکارهای توسعه گردشگری ،1389

     

    Collier. “A, Principles of tourism”, Longman Paul Led, 1994

    Fatih Y.D. “performance of the Turkish  tourism in the past decade and projects for 2010, 2020”, 2002

    Faulkner. H, “Toward a Strategic approach to tourism development. The Australian experience”, Butter worth. Heinemann. Oxford, 1995.

    Honlon, “Global airlines”, Butter worth, Heinemann. Oxford, 1995.

    Jaring, “Holiday markets in Malaysia”, Islamic Tourism magazine,2002

    KotlerPhlilip, “Marketing for Hospitality and Tourism”, Prentice Hall,1999

    Lurnsdon L.M, “Urban tourism”, Latin America Tourism conference. 1997

    Mathieson and Wall. “Tourism. Phaysical, economic and social impacts”, Longman, 1988

    Mclntosh. R.W, “Tourism. Principles, Philosophies”. Toronto Wiley, 1995.

    Mill. R.C, “Tourism the international business”, Pprentice Hall, 1990.

    Maliye, “Selected data on Turkish tourism”, 2001-2002.

    MondherZenaidi, “Bringing the visitors”, Tourism magazine, spring 2003.

    MorsyDimassi, “Improving tourism’s conditions”, tourism magazine spring 2003

    Shemull, “Tourism’s Consuming Behavior”, 1999

    State planning organization, “strategics and English Five year development plan 2001-2005”, Ankara 2001.

    State planning organization, “strategies and Eighth Five year development plan 2001-2005” Ankara 2001

     


موضوع پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, نمونه پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, جستجوی پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, فایل Word پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, دانلود پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, فایل PDF پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, پروژه درباره پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

چکیده: در کشور ما فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت‌ها را شناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه‌گذاری را در آنها مهیا کند. ایران در میان 200 کشور جذب کننده گردشگر در جهان رتبه 56 و از نظر درآمد ارزی رتبه 69 را دارد. گردشگری فرهنگی به‌نوعی آشکار و پنهان در حراست از ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده این پایان نامه به بررسی وضعیت گردشگری جنگ به منظور توسعه گردشگری ملّی «مطالعه موردی استان خوزستان» پرداخته است. با توجه به این موضوع که جنگ پیامدهای منفی بر صنعت گردشگری دارد، در دهه های اخیر، به موضوع گردشگری بعد از جنگ در مناطق جنگی پرداخته شده است. گردشگری جنگ، شکلی جدید از گردشگری است ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم مقدمه طبیعت جهانگردی در هر جامعه، متاثر از عوامل پیچیده و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. علی­رغم پیامدهای اقتصادی چشمگیر و قابل توجه صنعت جهانگردی، بسیاری از صاحب نظران معتقدند، جهانگردی بیش از آن که یک فعالیت اقتصادی باشد، پدیده­ای فرهنگی است. در طی قرون انسان­ها با استفاده از ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی گرایش برنامه ریزی توسعه جهانگردی چکیده در این پژوهش با استفاده از مدل مفهومی کسب‌وکار الکترونیکی هِدمن و کالینگ بر آن است تا به ارائه یک هستی‌شناسانه برای مدل کسب‌ و کار الکترونیکی در صنعت گردشگری بپردازد. بر این اساس در این پایان‌‌نامه ابتدا اجزای مدل کسب‌وکار گردشگری برمبنای اجزای هفت‌گانه مدل انتخابی تبیین شده و سپس گونه‌های مختلف ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده: صنایع دستی تبلورعینی فرهنگ ومظاهرهنری وازنوع هنرهای کاربردی ومردمی به حساب می آید وازآنجا که هرفرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی،اجتماعی وفرهنگی محل تولید خود است،می تواند عامل مهمی درشناساندن فرهنگ وتمدن وهمچنین عاملی برای جذب گردشگران داخلی وخارجی محسوب شود.هدف ازانجام این تحقیق، ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی چکیده گردشگری یکی از صنایع بزرگی است که در ده های اخیر قرن بیستم به شدت مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و این صنعت را به یکی از بزرگترین صنایع جهان بدل کرده است. اهمیت این صنعت، وجود مطالعات همه جانبه و به روز را ضرورت می بخشد که از آن میان مطالعه تنوع فرهنگی با توجه به نیاز امروز جهانیان، یکی از آن هاست. با توجه به روند ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تحصیلی: تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش: مدیریت ورزش چکیده: یکی از راهبردهایی­­­­ ­­­­­که اخیراً در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرارگرفته، مدیریت و برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری در مناطق دارای پتانسیل­های لازم برای گسترش این صنعت است. گردشگری ورزشی شاخه­ای از گردشگری است که از دو بخش گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان و ورزش ...

ثبت سفارش