پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا

word 1 MB 31202 152
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    گرایش: مدیریت منابع انسانی

     

    چکیده

    کار منبعی مهم برای امرار معاش و احراز موقعیت های اجتماعی است که می تواند به نارضایتی، تحلیل رفتن قوای جسمی و روانی منجر شود. فرسودگی شغلی فرآیندی از خستگی فیزیکی- روانی است که در اثر فشار هیجانی پیاپی ناشی از درگیری دراز مدت، در انسانها ایجاد می شود. معتادین به کار افرادی هستند که به میزان زیادی با شغل خود عجین بوده و دارای امیال قوی برای کارکردن بوده ولیکن از کار خود چندان لذت نمی برند. بنابراین در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند. از این رو در این تحقیق، تاثیر اعتیاد به کار و ابعاد آن شامل تمایل درونی به کار، لذت از کار و عجین شدن با کار بر فرسودگی شغلی مورد آزمون قرار گرفته است.نمونه آماری تحقیق شامل 245 نفر از کارکنان ادارات دولتی شهرستان نطنز بوده که به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. به منظور بررسی وجود رابطه خطی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. سپس در صورت وجود رابطه خطی از مدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون رابطه علی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد اعتیاد به کار، تمایل درونی به کار و عجین شدن با کار موجب فرسودگی شغلی گردیده ولیکن لذت از کار موجب کاهش فرسودگی شغلی می شوند.

    پیشگفتار

    در پی شتاب تغییرات و دگرگونی های محیطی، سازمانها برای بقاء در این عرصه ناگزیر بایستی به سطح بالایی از دانش و اطلاعات دست یابند، علاوه برآن از کارکنان خلاق، دانش­مدار با قدرت تصمیم گیری بهره­مند باشند. کارکنان توانمندی که با احساس مسئولیت، خلاقیت، ابتکار، اعتماد به نفس و احساس تعلق سازمانی و توانا در کار گروهی با عملکرد خوب بتوانند در افزایش بهره وری سازمان نقش مؤثری ایفا کنند. در سازمان های نظامی با کارکنان پروازی این امر اهمیت ویژه ای دارد. به نحوی که با ظهور شبیه سازهای پروازی تمرکز سازمانهای نظامی و دفاعی دنیا بر بهره گیری از این تکنولوژی در راستای بهبود عملکرد کارکنان و کاستن هزینه های آموزشی و تلفات جانی و مالی متمرکز شده است. این موضوع در میهن ما امری نوظهور است و مستلزم توجه و تحقیق و عملگرایی بیشتری خواهد بود.

    این تحقیق در پنج فصل ارائه شده است. فصل اول به کلیات تحقیق اختصاص داده شده است. در فصل دوم به منظور انتقال دانش عمومی در مورد متغیرهای پژوهش، ضمن مرور مبانی نظری موضوع تحقیق، چارچوب لازم جهت حمایت از فرضیه­های تحقیق عرضه می‌شود. فصل سوم به روش‌شناسی تحقیق می‌پردازد. در فصل چهارم داده‌های جمع‌آوری شده از مطالعه میدانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و در آخر فصل پنجم نتایج و پیشنهادهای کاربردی (اجرایی) و پژوهشی در زمینه موضوع مورد بررسی عرضه می‌گردد.

    با تمام مشکلاتی که گریبانگیر محقق بود به خصوص با توجه به اینکه تحقیق در محیط نظامی انجام می شد و دسترسی به برخی از اسناد و اطلاعات با مشکل مواجه بود؛ این پژوهش برای علاقمندان خود نتایج مفیدی خواهد داشت. از طرفی با توجه به اهمیت و بدیع بودن موضوع کارشده، این پایان نامه با بررسی یک جامعه ایرانی مشارکت خود را به انجام رسانیده است. باشد که با کمک اساتید و صاحب نظران در این زمینه بتوانم تحقیقات گسترده ای را در آینده به انجام برسانم.

    کلیات تحقیق

    فصل اول

     

    1-1) مقدمه

     

    امروز با پیشرفت فناوری های جدید و به کارگیری سامانه های نظامی پیچیده در نیروهای مسلح به ویژه در صنعت هوانوردی تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و مجرب پروازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به موازات توسعه صنعت هوانوردی در سازمانهای هوایی، صنعت شبیه ساز پروازی از اهمیت خاصی در آموزش برخوردار می باشد.

    پس ازبه وجود آمدن هواپیمای موتوردار تمرینات اولیه روی نمونه اصلی هواپیما انجام می گرفت به طوری که دانشجویان خلبانی کنترل سمتی با سکان عمودی را در تاکسی و کنترل با ELEVATORرا با پرواز کوتاه می آموختند. جنگ جهانی اول باعث توسعه این شیوه آموزش خلبانی به ویژه در کشورهای ایتالیا و فرانسه گردید. در سال 1915 یک دستگاه الکتریکی برای ضبط زمان عکس العمل برای تصحیح نوسانات در سیمولاتورها مورد استفاده قرار گرفت. سپس برای القا کردن شرایط خارجی به خلبان از قبیل بارش باران ، مه، تاریکی و ... تمهیدات و وسایل کمکی در سیمولاتورها در نظر گرفته شد که این کار اولین بار توسط آلمانی ها انجام گرفت. با شروع جنگ جهانی دوم نیاز به آموزش های خلبانی برای هواپیما های جنگنده به شدت افزایش یافت. با پیشرفت صنایع هوایی در آن زمان از قبیل ملخ های با گام متغییر و ارابه های فرود متحرک و سرعت های مانور بالاتر، شبیه سازی کردن این قسمت ها در سیمولاتور اهمیت ویژه ای به خود گرفت (معظمی گودرزی، 1385، ص17). بسیاری از مطالعات نشان داده اند که می توان مهارت های کسب شده در سیمولاتورهای پروازی را با موفقیت در هواپیما ها به اجرا گذاشت. با توسعه رایانه، شبیه سازها امروزه کاربرد وسیع تری پیدا کرده اند به طوری که در بیشتر آموزش های عملی از این سامانه کمک گرفته می شود شبیه سازها توانسته اند درآموزش رانندگی و تیر اندازی با تانک، پرواز، کنترل ترافیک هوایی، رهگیری هوایی، درگیری هوایی، بمباران هوا به زمین و تیراندازی های هوا به هوا و زمین به هوا و هم چنین آموزش نگهداری سیستم های هواپیما جایگاه خاصی پیدا کنند تا جایی که می توان گفت شبیه سازها در ساده ترین آموزش های عملی تا پیچیده ترین آنها بالاخص در نیروهای مسلح کاربرد دارند.

    درحال حاضر نظر به اهمیت و ضرورت شبیه ساز در بحث ارتقای سطح توانمندی کارکنان پروازی و تأثیر آن در کاهش نرخ سوانح هوایی و خسارت های جانی و مالی، هواپیمایی ناجا با وجود تنوع وسایل پرنده و گستردگی جغرافیایی مأموریت ها از این سامانه محروم می باشد.

    1-2) بیان مسئله:

    شتاب تغییرات و دگرگونی های محیطی، فضای رقابتی فشرد ه­ای را ایجاد کرده است. سازمانها برای بقا در این عرصه ناگزیر بایستی به سطح بالایی از دانش و اطلاعات دست یابند، علاوه برآن از کارکنان خلاق، دانش­مدار با قدرت تصمیم گیری بهره­مند باشند. کارکنان توانمندی که با احساس مسئولیت، خلاقیت، ابتکار، اعتماد به نفس و احساس تعلق سازمانی و توانا در کار گروهی با عملکرد خوب بتوانند در افزایش بهره وری سازمان نقش مؤثری ایفا کنند.

    مسئولیت آموزش، یاد دادن و تغییر رفتار است. اگر آموزش به فراگیری و تحول منجر نشود، هرگز توان افزایی اتفاق نخواهد افتاد (بلانچارد،1996: 116). امروزه آموزش و توانمندسازی کارکنان به عنوان ابزاری برای اثربخشی سازمان و کسب مزیت رقابتی مورد توجه قرار می­گیرد. بی­شک آموزش مؤثر و نافذ یکی از ابزارهای مهم در توانمندسازی کارکنان برای رسیدن به اهداف سازمانی است. آموزش اغلب وسیله ارتباطی است که برای گروه مشخصی از افراد در نظر گرفته می­شود و هدف آن توسعه مهارت ها، اصلاح رفتارها و بالا بردن سطح توانمندی این افراد است. تمرکز اصلی آموزش بر این است که چه چیزهایی باید شناخته شود. واژه آموزش از اصول مهم کاری در سازمان است و از آنجا که مهمترین بُعد این واژه، پرورش و رشد مهارت­ها و تخصص­های کاری است، پایه­ریزی و استمرار روند آموزش در سازمان های امروزی نقش به سزایی در تخصصی عمل کردن ودر واقع پیشرو بودن آن سازمان دارد. امروزه صنعت هوانوردی با قدمت یک صد ساله به یک ضرورت تبدیل گشته و تحولات چشمگیری به خصوص در دهه اخیر داشته است. به موازات توسعه این صنعت، شبیه ساز  پروازی از اهمیت خاصی در آموزش و صنعت هوایی برخوردار شده است .یکی از راههای کاهش سوانح هوایی افزایش آموزش به وسیله شبیه سازها می باشد. شبیه ساز های پروازی تجهیزاتی هستند که کلیه مراحل پروازی را به صورت مجازی شبیه سازی می کنند، از جمله چک های قبل از پرواز         ( شامل چک های بیرونی وسیله پرنده و داخل کابین وسیله پرنده  می شود .) نشستن و برخاستن    ( یکی از مشکل ترین مراحل پروازی می باشد و عواملی چون سرعت، درجه حرارت، وزن وسیله پرنده و... در آن تأثیر گذار است.) عکس العمل در موقع بروز اشکال و حالت اضطراری ( واکنش صحیح و درست که خلبان در موقع بروز اشکال در وسیله پرنده از خود نشان می دهد.) و... با کمک این وسیله اجرای آموزش با حداقل هزینه و ضایعات (سرمایه انسانی  و تجهیزاتی ) میسر خواهد بود . و محدودیت زمانی برای آموزش آن مطرح نمی باشد .هواپیمایی ناجا برای بالا بردن سطح آموزش خلبانان و تکنسین فنی و با هدف کاهش سوانح و حفظ سرمایه های ملی ( نیروی انسانی و تجهیزات ) نسبت به اعزام کارکنان متخصص جهت آموزش با شبیه ساز به خارج کشور و در حال حاضر نیز به علت خودکفایی داخلی و بومی سازی این صنعت مهم در داخل صورت می گیرد و آموزش های خلبانی ( بال ثابت و بالگرد ) در حوزه های مختلف در شرایط فعلی تحریم بسیار هزینه بر بوده و اجرای بخشی از آموزش های فوق به وسیله شبیه سازی متحرک هواپیماهای مختلف جهت کاهش هزینه ها از ضروریات می باشد. با توجه به مطالب فوق این سؤال درذهن به وجود می آید به چه میزان آموزش شبیه ساز  پروازی منجر به ارتقای توانمندی کارکنان خلبان هواپیمایی ناجا می شود؟

     

    1-3 ) اهمیت و ضرورت انجام تحقیق :

    با توجه به اهمیت شبیه ساز های پروازی در سیستم های نظامی که مؤثرترین تکنولوژی آموزشی در جهت ارتقاء نظری و عملی کارکنان تحت آموزش می باشد و با نگرش به کمبود خلبان و صرف هزینه گزاف جهت تربیت و آموزش خلبان، استفاده از شبیه سازها در امر آموزش فوق العاده حیاتی می باشد .این در حالی است که استفاده از شبیه سازهای پروازی در جهان مرسوم گشته و تحقق  این امر  ضمن داشتن صرفه اقتصادی، به رفع  مشکل تنگناهای انرژی هم در آینده کمک   می نماید و ضایعات نیروی انسانی و تجهیزاتی را به حداقل ممکن می رساند. ازطرفی درصد موفقیت در عملیات ها ومأموریت های سازمانی در گرو استفاده بهینه از شبیه سازهای پروازی می باشد. امروزه در کشورهایی همانند روسیه، آمریکا و ... که توانایی ساخت وسیله پرنده هم را دارد حداکثر استفاده از شبیه سازهای پروازی و حداقل استفاده از وسیله پرنده بعمل می آید. در کشور ما نیز شبیه سازهای پروازی در این خصوص می توانند نقش به سزایی در آمادگی و ارتقای سطح توانمندی خدمه پروازی داشته باشد. با توجه به موارد مطروحه، جواب دادن به سؤالات تحقیق ساده نیست و ابعاد مختلفی دارد که می بایستی مورد کنکاش و تحقیق قرار گیرد. آموزش یکی از راه­های اصولی و منطقی هدایت تلاش­های کارکنان و سازمان است و باعث به کارگیری استعداد های نهفته، تقویت قدرت تخیل، به وجود آمدن اعتماد به نفس و حس انعطاف پذیری فکری در کارکنان خواهد شد. حال با توجه به شرایط خاص و ویژه بحث آموزشی در هواپیمایی نیروی انتظامی، ریسک پذیری بالای پرواز در حین آموزش با وسایل اصلی پرنده، صرف هزینه های هنگفت و ... توسعه به کار گیری شبیه سازها در فرایند آموزشی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. نظر به اینکه آموزش عملی با وسایل پرنده ضمن اینکه مخاطراتی رابه همراه دارد، در فضای عملیاتی، استرس زیادی را به فراگیر، استاد ومربی وارد  می نماید که این استرس در کارایی واثر بخشی آموزش به طور مستقیم ویا غیر مستقیم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

    در پروازهای آموزشی هوایی، نشستن وبرخواستن یکی از سرفصل های آموزشی است در صورتی که قبلاً فراگیر با شبیه ساز این عمل را چندین مرتبه انجام داده باشد  با اعتماد به نفس بیشتری در پرواز واقعی می تواند این آموزش را فراگیرد وکمترین مخاطره را خواهد داشت، در صورتی که این آموزش با شبیه ساز انجام نشده باشد نگرانی وقوع سانحه یا رویداد به فراگیر واستاد استرس فراوانی را وارد خواهد کرد واحتمال بروز هرگونه سانحه با دغدغه های موجود آموزشی وجود خواهد داشت، آموزش وضعیت های اضطراری[1] و عادی[2]به علت مخاطرات و ریسک پذیری بالای آن، تنها بایستی به وسیله شبیه ساز وضعیت های اضطراری آموزش داده شود واین آموزش­ها باید ملکه ذهن گردند تا خلبان در چنین وضعیتی در کمترین زمان وبدون فکر اقدامات لازم را به عمل آورد، در غیر این صورت سانحه­ای جبران ناپذیراتفاق خواهد افتاد که موجب تلف شدن سرمایه های ملی (تجهیزات و نیروی انسانی) می­گردد.

    با این وجود با توجه به تحریم های اعمال شده توسط استکبار جهانی و محدودیت های منابع مالی دولت، امکان جایگزینی وسایل پرنده موجود، به سختی فراهم می شود. از طرفی به کارگیری وسایل پرنده اصلی در امر آموزش جهت تمرین وافزایش مهارت، موجب فرسودگی و استهلاک زودرس وسایل را فراهم می­نماید. چنانچه به کارگیری شبیه سازها در فرآیند آموزشی کارکنان پروازی بسیار حائز اهمیت می باشد. دراین تحقیق به بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر توانمندی کارکنان پروازی پرداخته خواهد شد.با این وجود تدوین طرح و برنامه مشخصی در این خصوص لازم به نظر  می رسد . امید است که نتیجه این پژوهش برای استفاده مدیران و مسؤلان در این زمینه مفید واقع شود.

     

    1-4) اهداف تحقیق :

    هدف اصلی:

    بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز پروازی بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا

     

    اهداف فرعی:

    میزان اثربخشی آموزش شبیه ساز پروازی بر دانش کارکنان پروازی هوا ناجا

    میزان اثربخشی آموزش شبیه ساز پروازی بر مهارت کارکنان پروازی هوا ناجا

    میزان اثربخشی آموزش شبیه ساز پروازی بر نگرش کارکنان پروازی هوا ناجا

     

     

    1-5 ) سؤال­های تحقیق:

    سؤال اصلی:

    آموزش شبیه ساز تا چه میزان منجر به ارتقای توانمندی کارکنان پروازی هواناجا می شود؟

    سؤال­های فرعی:

    آموزش شبیه ساز پروازی تا چه میزان بر دانش کارکنان پروازی تأثیرگذار است؟

    آموزش شبیه ساز پروازی تا چه میزان بر نگرش کارکنان پروازی تأثیرگذار است؟

    آموزش شبیه ساز پروازی تا چه میزان بر مهارت کارکنان پروازی تأثیرگذار است؟

     

    در فصل آینده با توجه به اهداف و سؤالات مطرح شده در این فصل به بیان مبانی نظری و پیشینه داخلی و خارجی تحقیق، جهت حمایت از فرضیه های پژوهش می پردازیم. و بر این اساس مدل مفهومی تحقیق را ترسیم خواهیم کرد.

    1-6) فرضیه ها و مدل پژوهش

    فرضیه اصلی:

    آموزش شبیه ساز پروازی، تأثیر معناداری بر توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا دارد.

    فرضیه های فرعی:

    آموزش شبیه ساز پروازی تأثیر معناداری بر دانش کارکنان پروازی دارد.

    آموزش شبیه ساز پروازی تأثیر معناداری بر مهارت کارکنان پروازی دارد.

    آموزش شبیه ساز پروازی تآثیر معناداری بر نگرش کارکنان پروازی دارد.

     

    در این پژوهش به بررسی تأثیر متغیر آموزش به طور عام و آموزش شبیه ساز پروازی به طور خاص، به عنوان متغیر مستقل، بر عوامل توانمندساز کارکنان هوا ناجا، به عنوان متغیر وابسته پرداخته می­شود. عوامل توانمندساز شامل سه زیر متغیر دانش، مهارت و نگرش می­باشند.

     

    Investigating the Effect of Flight Simulator Training on Empowerment of Hava Naja Aviation Employees

    Abstract

     

    Without doubt affective and piercing  training is one of main instruments in empowerment of the employees in order to reach to organizational goals. We can refer to knowledge, competency and attitude as the important elements of empowerment of the employees. In this research we discuss the question “how flight simulator training affects aviation knowledge, skill and attitude?”

    Hence we conducted a case study through sampling Havanaja pilot employees. After conferring with pilots and aviation experts, distribution of self-created questionnaire was started. 58 questionnaires were gathered after our survey. The data was analized with linear regression and Pearson correlation method by using SPSS, version 18.

    We concluded that flight simulator training has a positive and significant effect on aviation knowledge, skill and attitude. Focusing on the regression coefficients revealed that training has the biggest effect on competency, attitude, and aviation skill.  Therefore using flight simulator training is approved to be as one of the essential factors in standard training of aviation indusrty and can lead to promption of competency level, knowledge and attitude of aviation empoloyees and prevention of  air crash and financial and health damages .

    Key words: Training, flight simulator, employee empowerment, aviation knowledge, aviation skill, aviation attitude.

     

  • فهرست:

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه. 2

    1-2) بیان مسئله. 3

    1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4

    1-4) اهداف تحقیق.. 6

    1-5) سؤالهای تحقیق.. 7

    1-6) فرضیه ها و مدل پژوهش... `7

    1-7) قلمرو زمانی، قلمرو مکانی و موضوع تحقیق.. 9

    1-8) تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 9

    1-8-1) شبیه ساز پروازی.. 9

    1-8-2) آموزش شبیه ساز پروازی.. 10

    1-8-3)توانمندسازی کارکنان. 10

    1-8-3-1) دانش پروازی.. 11

    1-8-3-2) مهارت پروازی.. 12

    1-8-3-3) نگرش پروازی.. 12

    1-9) خلاصه. 14

     

     

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1) مقدمه. 16

    2-2) سازمان، عامل انسانی و آموزش... 17

    2-2-1)اهمیت و ارزش عامل انسانی در سازمان. 17

    2-2-2) آموزش کارکنان. 19

    2-2-3) اهمیت آموزش... 20

    2-2-4) روش­های آموزش... 22

    2-2-5) عوامل مؤثر بر آموزش کارکنان. 24

    2-2-6) شبیه ساز پروازی.. 26

    2-2-6-1) تاریخچه. 26

    2-2-6-2) آشنایی با شبیه ساز پرواز. 26

    2-2-6-3) انواع شبیه سازها و تعاریف آن. 29

    2-2-6-4) ویژگی­های شبیه‌ساز پرواز. 35

    2-2-6-5) فناوری شبیه ساز و کاربردهای آن در صنعت هوایی.. 37

    2-2-6-6) اصول آموزش توسط شبیه ساز. 43

    2-2-7) هواپیمایی ناجا 45

    2-3) ارزشیابی آموزشی.. 48

    2-3-1) مفهوم ارزشیابی آموزشی.. 49

    2-3-2) اهداف ارزشیابی آموزشی.. 50

    2-3-3) رویکردهای ارزشیابی آموزشی.. 51

    2-4) اثربخشی آموزشی.. 56

    2-4-1) تعریف اثربخشی.. 57

    2-4-2) مفهوم اثربخشی آموزشی.. 58

    2-4-3) معیارهای سنجش اثربخشی آموزشی.. 60

    2-5) توانمندسازی کارکنان. 61

    2-5-1) مفهوم و تعاریف توانمند سازی.. 62

    2-5-2) اهمیت و ضرورت توانمندسازی.. 63

    2-5-3) رویکردهای توانمندسازی.. 65

    2-6) پیشینه تحقیق.. 86

    2-6-1) توانمندسازی و آموزش... 86

    2-6-2) تحقیقات داخلی.. 89

    2-6-2-1) حوزه عمومی.. 89

    2-6-2-2) حوزه تخصصی.. 92

    2-6-3) تحقیقات خارجی.. 93

    2-7) الگوی تحلیلی و مفهومی.. 94

    2-8) خلاصه. 96

     

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق

    3-1) مقدمه. 98

    3-2) نوع و روش تحقیق.. 98

    3-2-1) ابزار و روش گردآوری داده ها 100

    3-2-2) روش آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها 100

    3-3)جامعه و نمونه آماری.. 101

    3-4) روایی و پایایی پرسشنامه. 103

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1) مقدمه. 105

    4-2) مشخصه‌های عمومی پاسخ دهندگان. 105

    4-2-1) درجه سازمانی.. 106

    4-2-2) میزان تحصیلات.. 106

    4-2-3) سن پاسخ دهندگان. 107

    4-3) تحلیل های تک متغیره 107

    4-3-1) آموزش شبیه ساز پروازی.. 107

    4-3-2)دانش پروازی.. 108

    4-3-3) مهارت پروازی.. 109

    4-3-4) نگرش پروازی.. 110

     

    4-3-5) میانگین آماره‌های توصیفی برای متغیرهای پژوهش... 110

    4-4) تحلیل‌های دومتغیره 111

    4-5) تحلیل‌های چند متغیره 112

    4-6) آزمون فرضیه‌ها 114

    4-7) خلاصه. 116

     

     

    فصل پنجم : نتیجه‌گیری و پیشنهادها

    5-1) مقدمه. 119

    5-2) مروری بر چارچوب کلی تحقیق.. 119

    5-3) یافته‌های پژوهش... 120

    5-4) فرضیه های پژوهش... 123

    5-5) بحث و نتیجه‌گیری.. 125

    5-6) پیشنهادهای تحقیق.. 127

    5-6-1) پیشنهادهای اجرایی.. 127

    5-6-2) پیشنهادهای پژوهشی.. 128

    5-7) محدودیت‌های تحقیق.. 129

    منابع و پیوست ها 130

     

    منبع:

    الف) منابع فارسی :

    آذر، عادل. (1377)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)

    ابطحی ، سید حسن. (1379) ارزشیابی برنامه های آموزشی؛ آموزش کارکنان، جلد اول، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    ابطحی، حسین، عابسی، سعید ( 1386 )، توانمندسازی کارکنان، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت – وابسته به وزارت نیرو

    ابیلی، خدایار. (1382)، سیستم های توسعه منابع انسانی، مجموعه مقالات اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی.

    اسدی کرم، علیرضا (1382). تأثیر آموزش و توانمند سازی کارکنان در افزایش کیفیت تولیدات، نشریه تعاون، شماره 14.

    اسکندری، مجتبی و خدائیان حجت­اله، (1390)، " بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی افسران وظیفه "، نشریه علمی ترویجی دفتر تحقیقات نیروی انسانی ناجا، سال ششم، شماره 23

    بختیاری، حسین،(1390) توانمندسازی کارکنان پلیس، دفتر تحقیقات نیروی انسانی ناجا.

    بزاز جزایری، سید احمد. (1379) آموزش کارکنان به عنوان ضرورتی شناخته شده در سازمانهای اداری و صنعتی آموزش کارکنان، جلد اول، تهران مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    بلانچارد،کارلوس و راندولف ( 1996). مدیریت توانا سازی کارکنان،  ترجمه ایران نژاد پاریزی، نشر مدیران، 1378.

    بلیک، مونیکا، (1380). دورکاری برای کتابداران و اطلاع رسانان. ترجمه: نادر نقشینه. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.

    ترک زاده، جعفر. (1385) ارزیابی توسعه سازمانی در دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تهران، دانشگاه شهید بهشتی.

    جعفری قوشچی، بهزاد ( 1381 ). جایگاه آموزش در فرهنگ توانا سازی، تدبیر شماره 128.

    حاجبی، احمد؛ فریدنیا، پیمان و ظریف، محمدصادق(1388)، "بررسی اثربخشی آموزش برآگاهی و نگرش نسبت به سوء مصرف مواد درکارکنان شرکت های پتروشیمی پارس جنوبی" ، فصلنامه علمی تخصصی طب کار، دوره اول، شماره اول، صص 14-19

    خلود، حسین. (1357)، راهنمای آموزش مستخدمان دولت ،چاپ اول، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران.

    خواجه سروی، غلامرضا و اسدی، علیرضا. (1387)، نقش روحانیت و روشنفکران دینی در تغییر نگرش عمومی مردم ایران به نهضت حسینی در جریان انقلاب اسلامی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، سال چهارم، شماره 15

    خورشیدی ، عباس و ملک شاهی راد، محمدرضا. (1382) ارزشیابی آموزشی، تهران، نشر سیطرون .

    دعایی، حبیب‌الله و کریم مردانه. (1377)، بهسازی منابع انسانی، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

    دفت، ریچارد ال. (2000 )، مبانی تئوری و طراحی سازمان، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارسائیان، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی ، 1378.

    رابینز، استیفن. (1376)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی‏ پارسائیان و محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    رضاییان، علی. (1379)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت.

    زارعی، خدیجه، (1384)  اثربخشی آموزشی، نشریه تدبیر، شماره 166.

    ساعتچی یزدی، حسین،(1379)، قانون آیین دادرسی کیفری، انتشارات مجد، چاپ اول.

    سلطانی،  ایرج. (1380) اثربخشی آموزش در سازمان های صنعتی و تولیدی، نشریه تدبیر، شماره 199.

    سیف، علی اکبر. (1384) روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش، چاپ چهاردهم، تهران، آگاه .

    سیدجوادین، سیدرضا. (1383) مروری جامع بر نظریه های مدیریت و سازمان، تهران، نگاه دانش.

    شرف الدین، سیدحسین. (۱۳77)، نگرش،  ماهنامه معرفت ویژه نامه علوم سیاسی و جامعه شناسی، سال هفتم،  شماره 25

    شیمون، ال و دولان رندان اس شولر. (1378)، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی، ترجمۀ محمدعلی طوسی و محمدصائبی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران.

    عباس زادگان، سیدمحمد و ترک زاده، جعفر. (1382)، نیازسنجی آموزشی در سازمانها، چاپ دوم، تهران، انتشارات شرکت سهامی ایده.

    عباسیان، عبدالحسین. (1385) "اثربخشی دوره های آموزشی"، تدبیر شماره 170.

    علی اکبرزاده، جواد (1386) " تأثیر به کارگیری شبیه ساز پروازی  F-4 نهاجا"، تهران، پایان نامه.

    غنی زاده، میر یونس. (1385) "چگونگی عملکرد شبیه ساز  پایه متحرک شنوک در ارتقاء سطح مهارت خلبانان هوانیروز نزاجا "، تهران، پایان نامه.

    فرهی ، برزو (1384) ، معرفی الگوی توسعه توانایی های مدیریتی مورد نیاز مدیران ( نظام اداری کشور )، دانش مدیریت، شماره 68.

    فخاریان، ابوالقاسم (1381) .تواناسازی کارکنان سرمایه گذاری بی جایگزین ، تدبیر شماره 129 . 

    قربانی زاده، وجه اله؛ خالقی نیا، شیرین.( 1388) " نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان "، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال اول، شماره 2، صص 85-105

    قلی پور، آرین. (1386)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت.

    کاظمی ، عباس. (1375)، طراحی الگوی اثربخشی سازمانی با تأکید بر معیارهای فرهنگ سازمانی، دانشگاه تربیت مدرس .

    کاوی - استفن 1377 - انسانهای مؤثر - مترجم: مهدی قراچه داغی - نشر پیکان

    کریمی، یوسف. (1377)؛ نگرش و تغییر نگرش، تهران، انتشارات نشر ارسباران، چاپ چهارم.

    گریفتن، مورهد؛ رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران، انتشارات مروارید،1385، چاپ دوم.

    گنجی، حمزه ( 1385) . هوش هیجانی، نشر ساوالان .

    محمدی، محمد. (1380). توانمند سازی نیروی انسانی، فصلنامه مطالعات مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 31- 32.

    مهرآرا، على اکبر. (1373)؛ زمینه روان شناسى اجتماعى، تهران، انتشارات مهرداد، چاپ اول.

    میرکمالی، سیدمحمد؛ (1383) رهبری و مدیریت آموزشی، نشر رامین، تهران.

    نجفی، فاطمه. (1387) ارزشیابی برنامه درسی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه شهید بهشتی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی .

    هرسی و بلانچارد(1370) مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علاقه‌بند، امیرکبیر، تهران.

    هوی، وین.ک و میسکل، سیسل.ج، (1382) تئوری و تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی، دکتر میرمحمد عباس زادگان، ارومیه، دانشگاه ارومیه، چاپ چهاردهم .

    فصل چهارم ماده 44 قانون استخدامی کشور (تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی )، پیوست قانون برنامه اول توسعه اقتصادی –اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – تهران، انتشارات سازمان برنامه و بودجه 1368

    دستنامه شبیه ساز، گردآوری شده توسط هواپیمایی معراج، 1390

     

     

    ب ) منابع انگلیسی:

     

    Bowen, D.E. & Lawler, E.E, 1995, Empowering Service Employes. Sloan Management  Dynamic, vol 26.No2, Review Summer

    Bayham, W, 2002, Developing Dimension /Competency – Based Human Resource systems. Canada journal, 2002

    Decenzo, David & Robbins, Stephen, Personnel Human Resource Management, prentice Hall India, 1989.

    ERSTAD MARGARET (1997) EMPOWERMENT AND ORGANIZATIONAL CHANGE INTERNATIONAL JOURNAL OF CONTEMPORARY HOSPITALITY MANAGEMENT: MCB UNIVERSITY PRESS.

    Fullam Charlen & Lando Ann R , The road Empowerment : Leadership , Environment And professional Traits , Nursing Economic , Vol.16, Issue . 5 Sep 1998.

    Geroy, Gary. D. Wright. Philip. C. & Anderson, Jon, 1998, Strategic performance empowerment model, Empowerment in organization journal, Vol.6 No.2.

    David, 2005.The next Level in Employee Empowerment progress, research Library core.Vol, 38.No, 6.

    Jeppesen. Schweizer, “Helicopter Pilot Mannual”, 2007.

    Jeppesen. “Airway Mannual”, 2012.

    Jeppesen. ANNEX 3, “Metreological service for International Air Navigation”, 2005.

    Malak, K.A & Kursted, H.Jr, 1996. Understanding and Using Empowerment to change Organizational Culture Industrial Management.

    Nykodym, N., simonetti, R., and Welling, Barbara. (1994)." Employee Empowerment progress, Environment And professional Traits, Nursing Economic, Vol.35, Issue. 15 Sep 1996.

    Robert. E & Gretchen M. Spreitzer ,1997, The Rood to Empowerment :”seven Question every leader should consider “

    Wallace, Connie M.  “Measuring Changes in Attitude, Skill and Knowledge of Undergraduate Nursing Students after Receiving an Educational Intervention”, Ebay inc., 2009


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش شبیه ساز بر ارتقای توانمندسازی کارکنان پروازی هواپیمایی ناجا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A)) گرایش تشکیلات و روشها چکیده امروزه توسعه منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان یکی از ابزارهای موثر برای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از ظرفیتها و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی و به بیان بهتر حصول کارآیی واثر بخش سازمانی است. در شرایط کنونی، برتری رقابتی ، ایجاد ارزش و تضمین رشد بلندمدت به نحو فزاینده ای به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : مدیریت دولتی(منابع انسانی) چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): دنیای پر چالش امروز، برپایه برخورداری سازمانها از انسانهای شایسته و توانمند پایه گذاری شده است. منابع عمده برخورداری از مزیت رقابتی سازمانها، علاوه بر تکنولوژی های جدید، در داشتن کارکنان متخصص و متعهد به سازمان است. ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر جو تیمی و توانمندسازی رهبری بر رفتار تسهیم دانش بین کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه دو رشت است. بنابراین از لحاظ هدف کاربردی بوده و از لحاظ نحوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان گروه های آموزشی اداره آموزش و ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي گرايش برنامه ريزي آموزشي دي 1393 چکيده هدف اين پژوهش ، امکان سنجي آموزش هاي مهارتي محصول محور در کشور بود .که به دنبال پاسخگويي به سه سوال ،

پایان‌نامهجهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی چکیده هدف: در این پژوهش وضعیت توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران و سه عامل موثر بر آن یعنی شرایط سازمانی، راهبردهای مدیریتی و منابع خودکارآمدی و رابطه این سه عامل با توانمندسازی روان‏شناختی کتابداران بررسی گردید. روش شناسی: این پژوهش به لحاظ روش تحقیق یک تحقیق توصیفی – تحلیلی و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مدیریت بازرگانی گرایش:مالی چکیده چگونگی ارتقاء سطح اثربخشی آموزشی برای تحقق اقتصاد دانایی محور به عنوان یکی از چالش‎های اساسی پیش روی مدیران و برنامه ریزان قرار داشته و در این خصوص سیاست های مختلفی به کار گرفته شده است که تغییر در سازوکارهای تأمین و تخصیص منابع مالی یکی از مهم ترین آنان به شمار می‌رود. امروزه تأمین مالی آموزشی بر ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) رشته تحصیلی: مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی چکیده تحقیق حاضر با هدف مطالعه تاثیرارتباطات سازمانی در رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بانک مسکن استان گیلان انجام شده است .روش انجام پژوهش حاضر از نوع توصیفی است . با توجه به قلمرو مکانی و زمانی، جامعه آماری پژوهش شامل440 نفر از کارکنان شعب بانک مسکن استان گیلان می‌باشد. نمونه آماری تحقیق حاضر با ...

چکیده: تلاش برای ارتقاء بهره وری منابع انسانی و استفاده بهینه از آنها یکی از برنامه‌های حیاتی سازمان‌ها می‌باشد. مدیریت عملکرد به عنوان یک مفهوم نظری تأثیر زیادی بر اثر بخشی و ابتکار سازمانی دارد. با اجرای برنامه‌های مدیریت عملکرد، کارکنان در کنترل و انجام وظایف، انعطاف پذیری بیشتری پیدا کرده و موانع را برطرف ساخته، و در نتیجه توانمند می‌شوند. بی گمان امروزه توانمند سازی ...

ثبت سفارش