پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون

word 1 MB 31101 186
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۸,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی(M.A)

    گرایش استراتژیک

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

    چکیده

     

    هدف اصلی این پژوهش، عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون است. به این منظور، تمامی کارکنان دارای حداقل مدرک لیسانس گروه صنعتی زرماکارون برابر با 1300 به عنوان جامعه آماری لحاظ و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. با استفاده از فرمول کوکران و جدول مورگان، تعداد 300 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده است. به لحاظ روش‌شناسی، پژوهش از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و مبتنی ‌بر روش‌های توصیفی- همبستگی و همچنین اکتشافی است. داده‌های موردنیاز، از طریق پرسشنامه محقق­ساخته و بر اساس شاخص ها و مدل مفهومی، جمع‌آوری گردید. در بومی­سازی این مقیاس­ها، ادبیات مفهومی ملحوظ شده و سؤالات و عوامل استخراج­، تنظیم، اعتباریابی، تثبیت و توزیع گردید. اعتبار محتوای عوامل احصاء­شده با نظر خبرگان و اعتبار سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و شاخص KMO تأیید گردید. پایایی سنجه نیز به روش آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. یافته‌های کمی پژوهش در نرم‌افزارهای آماری علوم اجتماعی و روابط ساختاری خطی[1]، تأییدکننده فرضیه­ها و الگوی پیشنهادی پژوهش بودند، به این معنی که رابطه تمامی ابعاد و اثربخشی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی مورد تأیید بوده، لذا عوامل احصاء­شده تبیین­کننده­های مناسبی از توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی بوده­اند و در نتیجه روابط مفروض در مدل نیز به­ طور معنی­داری مورد تأیید واقع شده­اند. سایر نتایج، حاکی از رتبه­ ابعاد و شاخص­های مطرح ­شده و نیز برازش و درجه تقریب مناسب مدل در جامعه مورد مطالعه است.

     

    واژگان‌کلیدی: کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی سازمانی، توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی.

     

     

     

    1-1 مقدمه

      

    در دنیای در حال تحول امروز، کامیابی از آن جوامع وسازمانهایی است که بین منابع کمیاب و قابلیتهای مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود، رابطه معنی­داری برقرار سازند. به عبارتی دیگر، جامعه و سازمانی می‌تواند در مسیر توسعه، حرکت رو به جلو و با شتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم، منابع انسانی خود را به دانش و مهارتِ کارآفرینی مولد، تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند. در حال حاضر سیر تحولات جهانی، کارآفرینان را در خط مقدم توسعه فنآوری و توسعه اقتصادی قرار داده است (احمدپور و مقیمی، 1385: 28).

    امروزه که کار و فعالیت، شکل تازه ای به خود گرفته است و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است؛ کارآفرینی و کارآفرینان، نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می‌کنند. تجارب کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی و هند؛ آکنده از فعالیتهای چشمگیر کارآفرینانی بوده است که امروز به توسعه یافتگی کشور خود می بالند. باید توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصتهای شغلی جدید نمی پردازند بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ لازم، دست به تخریب خلاق می زنند تا از دل ویرانه­های کهن، بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را برافرازند.         
      با توجه به نقش و اهمیت کارآفرینی و سابقه درخشان کارآفرینان در توسعه بسیاری از کشورها و با توجه به مشکلات اقتصادی زیادی که کشور ما با آن مواجه بوده و دست یاری از هر سویی می­طلبد؛ ترویج و اشاعه مفهوم کارآفرینی، بسترسازی برای فرهنگ حامی کارآفرینی و مهمتر از همه تربیت افراد (به ویژه تحصیلکردگان) کارآفرین سازمانی برای تمامی جوامع به خصوص برای جوامع در حال توسعه­ای مانند ایران از اهمیت و ضرورت حیاتی برخوردار است. تجربه موفقیت‌آمیز اغلب کشورهای پیشرفته و نیز برخی از کشورهای در حال توسعه در عبور از بحرانهای اقتصادی به واسطه توسعه کارآفرینی در آن کشورها، موجب گردیده تا سایر کشورها نیز برای کارآفرینی، کارآفرینان و شکل­گیری کسب و کارهای نوآورانه، اهمیت خاصی قائل گردند(اسکندانی، 1379: 36).

     

    2-1 بیان مسئله

    کارآفرینی، مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته است. کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می‌شود. ما بدون توجه کافی به مقوله «توسعه فرهنگ کارآفرینی» نمی‌توانیم به شاخص‌های رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید،‌ بهره‌وری و توان­افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یابیم. در گذر از مرحله سنتی به صنعتی باید به توانمندیها و قابلیت‌های فردی کارآفرینان در بهره‌گیری از منابع طبیعی و بکارگیری تکنولوژی مدرن اهتمام ویژه‌ای قائل شویم. زیرا، آنها با بکارگیری روش‌های جدید در بازار، خود را برای استفاده بهینه از ابزار و دستیابی به کیفیت مطلوب کالا و خدمات آماده می‌سازند(مقیمی، 1383: 7).

      کارآفرینی، فرآیندی اکتسابی است و خانواده در شکل‌گیری این فرآیند نقش اساسی را ایفاء می‌کند. زیرا، خانواده می‌‌تواند عنصر پویایی و تحرک را به ژرفای وجود افراد تحت نفوذ و وابسته به خود تزریق کند به شکلی که «فرد» و «جامعه» در محیطی هماهنگ به تعامل بپردازند و قالب‌های اجتماعی نوآورانه شکل گیرد. در عین حال شرایط محیطی و نوع جامعه ای که فرد در آن رشد و نمو می یابد، نیز در شکل­گیری و ایجاد عادات و رفتارهای مختلف در فرد به میزان زیادی تأثیرگذار می­باشد(جدی، 1380: 22).

     در مجموع شناسایی ویژگیهای منحصر به فرد کارآفرینان و نیز عوامل و فاکتورهای موثر بر فرهنگ کارآفرینی در جامعه و حتی در سازمان شغلی یک فرد می­تواند، در دنیای امروزین به عنوان کلید و عنصر رشد و توسعه از ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی؛ محسوب شود. به گونه­ای که عنصر کارآفرینی به عنوان موتور حرکت تولید و توسعه اقتصادی و از سویی پرورش دهنده و تقویت کننده روحیه سرمایه­گذاری در نیروی انسانی تلقی گردد. با توجه به نقش کارآفرینی در توسعه همه جانبه در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کشورهای در حال توسعه نیز در پی ایجاد موج گسترده و جدیدی از سازمان های کارآفرین می­باشند. برای رسیدن به این مهم می­بایستی نقش و اهمیت فرهنگ کارآفرینی و عوامل رشد و توسعه دهنده و یا موانع آن در سازمانها مشخص و معرفی شوند(Brockhaus,2002:36).

     بر این اساس لازم است که بررسی شود عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون، کدامند و درجه اهمیت هر یک از آنها به چه میزان است؟ در نهایت اینکه میزان تأثیر هر یک از این عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی به چه میزان است؟  

    3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش

     سازمان ها امروزه دیگر نمی­توانند با تغییر روشها ساختار و شیوه مدیریتی سنتی تغیرات بنیادی به وجود آورند لذا مدیران و کارکنان باید بتوانند نگرش خود را در مدلهای ذهنی جدید دگرگون سازند. از سویی وجود مشکلاتی چون بیکاری که خود پدیدآورنده معضلات زیادی در جامعه است، موجب شده تا به مسئله کارآفرینی و مدیران کارآفرین توجه زیادی شود و عواملی که موجب توسعه کارآفرینی می­شوند مورد توجه قرار گیرد. سازمانها امروزه نمی­توانند با تعداد اندکی افراد خلاق و کارآفرین و اجرای چند طرح کارآفرینانه بر رقبای کوچک چابک و نوآور خود فائق آیند؛ آنها باید شرایطی را فراهم کنند تا   همه­ی کارکنان روحیه کارآفرینی پیدا کرده و بتوانند به راحتی بطور گروهی یا فردی فعالیتهای کارآفرینانه­ی خود را اجرا کنند(Cornwall & Perlman,2000:42).

      بنابراین با توجه به نقش کارآفرینی در توسعه همه جانبه در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه نیز در پی ایجاد موج گسترده و جدیدی از سازمان های کارآفرین می­باشند. که برای رسیدن به این مهم می بایستی نقش و اهمیت فرهنگ کارآفرینی و عوامل رشد و توسعه دهنده و یا موانع آن در سازمانها مشخص و معرفی شوند. به عبارتی دیگر کارآفرینی به عنوان یک الزام و رویکرد نوین و تدبیر جدید اقتصادی در پاسخ به واقعیتها و شرایط جدید محیطی، یکی از راهکارهای ارزشمند در رویارویی و تقابل با ناکارآمدی اقتصادی و جلوگیری از پدیده­های منفی اقتصادی مانند: بیکاری، محسوب می­گردد(Cochran,2004:22).

      پژوهش حاضر نیز با توجه به ضرورت ایجاد و بسط توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان شرکت زرماکارون؛ سعی بر آن دارد تا به بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی از دیدگاه کارکنان بپردازد و از این رهگذر، نقش کارآفرینی را در گسترش فرهنگ و روحیه کاری آنها تبیین و در قالب چارچوبی جامع، مشخص و تبیین نماید.

    بنابراین، اهمیت ویژه مطالعه حاضر، کاربردی بودن موضوع آن در شرکت زرماکارون، می­باشد که به عنوان موضوعی قلمداد می­گردد که از یک سو، دامنه شناخت ما را از فرهنگ کارآفرینی سازمانی و ادبیات مربوط به آن، گسترش داده و از سوی دیگر، موضوع از آنجا بدیع قلمداد گردیده است که مباحث دامنه­دار و پیوسته­ای را با توجه به شناسایی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی، به دنبال خواهد داشت.  

     

    4-1 اهداف پژوهش

    1-4-1 هدف کلی

                هدف کلی این پژوهش " شناسایی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون" می­باشد. 

     

    2-4-1 اهداف اختصاصی

     با توجه به اهمیت نقش کارآفرینی سازمانی، این تحقیق بر آن است تا به اهداف فرعی یا اختصاصی ذیل دست یابد:  

    1- شناسایی الگوی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان شرکت زرماکارون؛

    سنجش میزان اثرگذاری عوامل احصاء­شده بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان شرکت زرماکارون؛

    اولویت­بندی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان شرکت زرماکارون؛

    ارائه راهکارهایی به منظور توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان شرکت زرماکارون.

     

     

    5-1 پرسش های پژوهش 

    1- عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان شرکت زرماکارون؛ کدامند؟

    2- میزان اثرگذاری عوامل احصاء­شده بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان شرکت زرماکارون؛ به چه میزان است؟   

    3- اولویت­بندی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان شرکت زرماکارون؛ به ترتیب اهمیت؛ چگونه است؟

     

    6-1 فرضیه های پژوهش 

    1- بین خطرپذیری و توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

    2- بین توفیق­طلبی و توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

    3- بین ایده­پردازی و توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

    4- بین عمل­گرایی و توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

     

    7-1 روش­شناسی پژوهش

    پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، غیرتجربی و از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر نحوه گردآوری داده‌ها نیز به روش، پیمایشی و از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان دارای حداقل مدرک لیسانس گروه صنعتی زرماکارون هستند که تعداد آنها برابر با 1300 نفر می­باشند. با استفاده از فرمول کوکران و جدول مورگان، تعداد 300 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده است. نحوه انتخاب افراد نیز به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای و نهایتاٌ تصادفی ساده می­باشد. ابزار این پژوهش، پرسشنامه ساخته شده بر اساس مدل مفهومی و اهداف پژوهش بوده است. برای انجام تجزیه و تحلیل در بخش توصیفی از توزیع فراوانی متغیرها، میانگین و در بخش آمار استنباطی از آزمون­های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، آزمون ناپارامتری فریدمن و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده می گردد.     

     

    8-1 قلمرو پژوهش

    تحقیق حاضر به لحاظ قلمرو، در سه حیطه محتوایی، مکانی و زمانی انجام گرفته است. این قلمروها به شرح زیر می­باشند:

    الف- قلمرو محتوایی یا موضوعی: تحقیق حاضر به لحاظ محتوایی، به " شناسایی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون" پرداخته است.  

    ب- قلمرو سازمانی: قلمرو مکانی تحقیق حاضر، شرکت زرماکارون می‌باشد.

    ج- قلمرو زمانی: قلمرو زمانی این تحقیق، سال 1392 می‌باشد.

     

    9-1 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش

    - کارآفرینی: فرآیندی است که منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می­گردد. کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعهُ منحصر به فردی از منابع به منظور بهره­گیری از فرصتها(احمدپورداریانی،1380: 6).

    - کارآفرین: فردی که مسوُلیت اولیه وی جمع­آوری منابع لازم برای شروع کسب و کار است و یا کسی که منابع لازم برای شروع و یا رشد کسب و کاری را بسیج می­نماید و تمرکز او بر نوآوری و توسعه فرآیند، محصول یا خدمات جدید می­باشد. به عبارت دیگر، کارآفرین فردی است که یک شرکت را ایجاد و اداره می­کند و هدف اصلی­اش سودآوری و رشد است. مشخصه اصلی یک کارآفرین، نوآوری می­باشد(احمدپورداریانی،1380: 6).

    - کارآفرینی سازمانی: فرآیندی است که در آن محصولات یا فرآیند های نوآوری شده از طریق القاء و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در یک سازمان از قبل تاُسیس شده، به ظهور می رسند. به عبارتی دیگر: فعالیت های کارآفرینانه فعالیت هایی است که از منابع و حمایت سازمانی به منظور دستیابی به نتایج نوآورانه برخوردار می باشد(مقیمی، 1383: 5).

  • فهرست:

    چکیده                                                                                                                                    1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه. 2

    2-1 بیان مسئله. 3

    3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش... 5

    4-1 اهداف پژوهش... 6

    5-1 پرسش های پژوهش... 7

    6-1 فرضیه های پژوهش... 7

    7-1 روش شناسی پژوهش... 8

    8-1 قلمرو پژوهش... 8

    9-1 تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش... 9

    10-1 ساختار پژوهش... 11

     

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق

    2-1 مقدمه. 13

    2-2 مفهوم کارآفرینی.. 15

    3-2 نوع‏شناسی کارآفرینی.. 25

    4-2 ایجاد سرمایه؛ حاصل کارآفرینی سازمانی.. 34

    5-2 ضرورت کارآفرینی در سازمان. 37

    6-2 سیر تطور کارآفرینی در سازمان. 38

    7-2 مفهوم کارآفرینی سازمانی.. 43

    8-2 فرآیند کارآفرینی سازمانی.. 45

    9-2 موانع کارآفرینی سازمانی.. 47

    10-2 دیدگاهها و رویکردهای کارآفرینی. 50

    1-10-2 کارآفرینی از دیدگاه اقتصاددانان. 50

    2-10-2 کارآفرینی از دیدگاه محققین علوم رفتاری.. 61

    3-10-2 کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان مدیریت... 66

    11-2 انواع مدلهای کارآفرینی.. 76

    12-2 مروری بر تحقیقات پیشین.. 98

    13-2 چارچوب نظری و مدل مفهومی تحقیق.. 106

    14-2 معرفی گروه صنعتی زرماکارون. 112

     

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه. 116

    2-3 روش تحقیق.. 116

    3-3 جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه­گیری.. 116

    4-3 ابزار تحقیق و روش جمع‌آوری داده‌ها 118

    5-3 روایی.. 118

    6-3 پایایی.. 119

    7-3 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 120

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها(یافته­ها)

    1-4 مقدمه. 124

    2-4 بخش اول: نتایج توصیفی.. 125

    3-4 بخش دوم: نتایج استنباطی.. 133

     

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه. 168

    2-5 مروری بر فصول پژوهش 169

    3-5 نتیجه گیری پژوهش... 170

    4-5 محدودیتهای تحقیق.. 170

    5-5 پیشنهادها 171

    6-5 پیشنهاد به پژوهشگران آتی.. 174

    فهرست منابع. 176

     

    منبع:

    - احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سید محمد(1385)، مبانی کارآفرینی، انتشارات فرا اندیش، چاپ سوم.

    - احمدپور داریانی، محمود(1382)، طراحی و تبیین الگوی پرورش مدیران کارآفرین صنعت، رساله دکترا دانشگاه تربیت مدرس. 

    - احمدپور داریانی، محمود(1380)، کارآفرینی؛ تعاریف، نظریات، الگوها، انتشارات پردیس.

    - اسکندانی حمید(1379)، ویژگیهای کارآفرین و کارآفرینان ایرانی، مجله صنعت­ومطبوعات، شماره 76 .
    - اکبری، حسین(1384)، موانع کارآفرینی سازمانی در صنعت چوب شمال کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.

    - اورند، مسعود(1382)، بررسی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی شرکت رجاء، پایان نامه    فارغ­التحصیلی در دوره آموزش روسای قطار مسافری.  

    - بازرگان، عباس و دیگران(1381)، روش­های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.

    - بخشی، غلامرضا(1381)ف بررسی موانع کارآفرین سازمانی در دانشگاه مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران.

    - پاپزن، عبدالحمید(1380)، توسعه سخت افزار، پول و امکانات و یا مغزافزار کارآفرینی؛ مجموعه مقالات همایش توسعه. 

    - جدی، سوسن(1380)، موانع توسعه کارآفرینی، ماهنامه تدبیر شماره 120.

    - سعیدی کیا، مهدی(1388)، اصول و مبانی کارآفرینی، تهران، انتشارات کیا، چاپ پانزدهم.

    - سیدحسینی، محمد ( 1381)، شناسایی عوامل و شاخصهای اولویت­دار جهت دستیابی به سازمانهای کارآفرین در کشور، پایان­نامه کارشناسی­ارشد دانشگاه علم و صنعت.

    - شاه حسینی، علی (1386)، کارآفرینی، ناشر تهران، آییژ.

    - صمد آقائی، جلیل (1387)، کارآفرینی در کارآفرینی، تهران، انتشارات مؤسسه کاروتامین اجتماعی،  چاپ دوم.

    - صمد آقائی، جلیل (1382)، سازمان کار آفرین، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    - صمد آقایی، جلیل (1385)، خلاقیت جوهره کارآفرینی، چاپ اول انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ناشر مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران.

    - عزیزی زاده، ‌سهیلا (1386)، بررسی اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کارآفرینانه بیکاران شهر تهران، کارشناسی ارشد رشته مشاوره شغلی در دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.

    - فرهنگی، علی اکبر، صفرزاده، حسین (1384)، طراحی و تبیین الگوی ارتباطات سازمانی در فرایند کارآفرینی سازمانی . ماهنامه علمی – پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد : سال دوازدهم شماره 14.

    - فرهنگی، علی اکبر و صفرزاده، حسین (1386)، کارآفرینی (مفاهیم، نظریه ها، مدلها و کاربردها)، مؤسسه کارو تامین اجتماعی.

    - محرابی، ابراهیم و تبرایی، محسن(1385)، نگرش معاصر بر کارآفرینی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

    - مقیمی، سیدمحمد(1383)، کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی، انتشارات دانشگاه تهران.

    - ویسی، رضا و کریم زاده، پریسا(1389)، توسعه فرهنگ کارآفرینی؛ عوامل و راهکارها، فصلنامه برنامه و بودجه، سال پانزدهم، شماره 2.

     

     

    - Block, and S.A. Stump (2003); " Entrepreneurship Education Research: Experience and Challenge "; In Sexton, D.L., Kasarda, J. D. (Ends) the State of the Art ofEntrepreneurship; PWS – Kent publishing company, Boston.

    -Brennan, M., and McGowan, P. (2006). Academic entrepreneurship and exploratory case study, International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 3.

    -Brockhaus, R. and Horwitz, P. (2000). The Psychology of the Entrepreneur, In D. Sexton & R. Smilor. The Art and Science of Entrepreneurship Cambridge, Mass: Ballinger.

    -Cochran, T. (2004). Entrepreneurship, In D.L. Silles (Ed). International Encyclopedia of the Social Sciences, New York: Free Press.

    -Cornwall Jeffrey & Perlman Baron, (2000) organizational entrepreneurship, Richard Irwin.

    -Cornwall Jeffrey & Perlman Baron, (2000) organizational entrepreneurship, Richard Irwin.

    -Duphy Steven & Herbig Paul & Golden James, (2004) "the relationship of entrepreneurial and innovative Success" marketing intelligence & planning, vol. 12. N. 9.

    -Edwards, L.J., and Elizabeth J.M. (2005). Promoting entrepreneurship at the University of Glamorgan through formal and informal learning, Journal of small Business and Enterprise development, 8.

    -Fry, F. (2001). Entrepreneurship: A Planinig Approach, Englewood Cliffs Nj: Prentice-Hall.

    -Haug H.M & Pardy w. (1999) "community entrepreneurship in north eastland", international journal of entrepreneurial behavior & research, vol 5, N.4.

    -Heinonen, J. (2007). An Entrepreneurial-directed approach to teaching corporate entrepreneurship at university level, Education + Training, 4.

    -Kiggundo, M. N. (2009). "Entrepreneurs and entrepreneurship in Africa: What is known and what needs to be done", Journal of developmental entrepreneurship, 7(3).

    -Lerners, M. and Haber, S. (2010). "Performance factors of small tourism ventures: The interface of tourism, entrepreneurship and the environment", Journal of business venturing, (16).

    - Gurol, Y. and Astan, N. (2006). Entrepreneurship characteristics amongst university students, Education + Training, 1.

    -Nurmi, P. and Passio, K. (2007). Entrepreneurship in Finnish universities, Education + Training, 1.

    -Prokopenko Joseph & Pavlin Iger, (1999). Entrepreneurship development in pullice enterprises, international labour organization.

     -Smith, A. et al (2006). Embedding new entrepreneurship programs in UK higher education institution, Education + Training, 8.

    -Thompson john & Geoff ALVY & Lees Ann, (2005) "The worls of the entrepreneur" vol. 38, No. 5.

    -Wagner, J. and Sternberg, R. (2008). "Start-up activities, individual characteristics, and the regional milieu: Lessons for entrepreneurship support policies from German micro data", the annals of regional science, (38).

    -Williams Care Elwood & Tse Eliza, (2005). "The relationship between strategy and entrepreneurship", international journal of contemporary hospitality management, vol.7, N.1.

    -Zerbinati, S. and Souitaris, V. (2004). Entrepreneurship in the public sector: A framework of analysis in European local governments, Faculty of Management, UK.


موضوع پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, نمونه پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, جستجوی پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, فایل Word پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, دانلود پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, فایل PDF پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, تحقیق در مورد پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, مقاله در مورد پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, پروژه در مورد پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, پروپوزال در مورد پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, تز دکترا در مورد پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, پروژه درباره پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون, رساله دکترا در مورد پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون

فصل اول:کلیات طرح مقدمه در عصر حاضر سازمان ها به صورت فزاینده ای با محیط های پویا و در حال تغییر مواجه اند، بنابراین به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند. به بیان دیگر با توجه به سرعت شتابنده تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و... در عصر حاضر، سازمان هایی موفق و کارآمد محسوب می شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی) چکیده: بی­شک شرکت­های کوچک و متوسط تأثیر انکارناپذیری بر اوضاع اقتصادی هرکشوری دارد. این شرکت­ها، بخش عمده­ای از موفقیت خود را مرهون بکارگیری کارآفرینی در سازمان­های خود می­باشند. این ویژگی سبب شده تا آن­ها، وظایف محوله­شان را به شیوه­های متفاوتی انجام دهند. یکی از این وظایف، بازاریابی­ است که صاحبان این بنگاه­ها سعی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول چکیده این پژوهش با هدف ارتباط میان فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی بانک سپه شعبات استان مرکزی در سال 1392 صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 316 نفر از کارکنان شاغل در بانک­ سپه شعبات استان مرکزی بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه­گیری تصادفی­طبقه­ای 174 نفر بعنوان حجم ­نمونه ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده امروزه سازمان ها نه تنها، به پرورش رفتار کارآفرینانه جهت رقابت موفق در این محیط متغیر و پیچیده نیاز دارند، بلکه برای ادامه حیات و رشد، باید هرچه بیشتر خلاق و نوآور باشند. از اینرو برای این که سازمان ها در بازار، رقابتی تر عمل کنند باید رویکردی کارآفرینانه داشته باشند. لازمه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته تحصیلی: مدیریت دولتی(گرایش تحول) چکیده در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با کارآفرینی سازمانی درشرکت نوردولوله صفاساوه پرداخته شده است. در این راستا یادگیری سازمانی بر اساس الگوی نیفه و کارآفرینی سازمانی برمبنای الگوی اسکاربوروف و زیمرر مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری در این تحقیق کلیه کارکنان و پرسنل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده: امروزه انسان در سازمان یک سرمایه گرانبها محسوب می گردد و این عنصرکلیدی تنها در بستری مساعد می تواند بخوبی پویایی خویش و تعالی سازمان را تضمین نماید.بر این اساس این تحقیق در پی یافتن رابطه سرمایه فکری وفرهنگ سازمانی است. بدین منظور این تحقیق تعداد361 نفر از کارکنان بانک مسکن شعب جنوب غرب تهران را که با روش تصادفی ساده انتخاب ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  (M.A) رشته مديريت بازرگاني- گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده با توجه به شتاب روز افزون تغييرات و رقابت در دنياي اقتصاد، مديران بايستي داراي

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته علوم اقتصادي مهر1393 چکيده هر چند دستيابي به توسعه اقتصادي را بايد معلول عوامل متعددي دانست اما بي ترديد يکي از مهمترين عوامل ايجاد آن را مي توان کارآفريني

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته مدیریت دولتی گرایش مالی چکیده کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه ی جوامع دارد.کسب و کارهای کوچک بهترین مآمن برای فعالیتهای کار آفرینانه است و این امر مستلزم آن است که صاحبان و کارکنان کسب و کارهای کوچک از مهارت ها و تواناییهای کارآفرینانه برخوردار باشند.بنابراین هدف از پژوهش حاضر ...

ثبت سفارش