پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران

word 1 MB 31102 130
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۱,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۷,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی

    چکیده:

    هدف از انجام این تحقیق تعیین رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران می باشد. جامعه اماری تحقیق شامل کلیه کارکنان زن و مرد شرکت دارو پخش در شهر تهران بوده است. تعداد کارکنان شرکت دارو پخش در بخش های مختلف این کارخانه 1000 نفر براورد شده است. نمونه گیری صورت نمونه گیری طبقه ای نظام دار انجام شده است . تعداد 132 کارمند مرد و 50 کارمند زن به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. از پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی آمرام ، تعهد سازمانی پورتر و رضایت شغلی کراک و راک برای جمع اوری اطلاعات استفاده شده است. از روش های امار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها ، استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این یافته های تحقیق نشان داد که بین هوش معنوی و رضایت شغلی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این یافته ها بیانگر ان بود که بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت دارو پخش تهران با رضایت شغلی انها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

    کلید واژه ها: تعهد سازمانی ، رضایت شغلی ، هوش معنوی ، مدیریت رفتار سازمانی ، مدیریت منابع انسانی

    Key Words: Organizational commitment, job satisfaction, spiritual intelligence, management, organizational behavior, human resource management

    فصل اول

     

    کلیات تحقیق

    مقدمه:

    تمامی جوامع برای مهارت ها و رفتارهای خاص ارزش قائل هستند. این که هر جامعه از کدام استعدادها تجلیل می کند، بستگی دارد به اینکه جامعه برای بقا و تداوم خود چه نیازها و خواسته هایی دارد. از نظر غالب مردم داشتن هوش، توانایی سازش موفقیت آمیز با نیازها و خواسته های فرهنگی و محیطی است.

    آنچه مسلم است، هوش از جذاب ترین نیرو های روانی است که جلوه های آن در موجودات مختلف به مقادیر متفاوت قابل مشاهده و رویت است. هر چه موجودات ازتکامل بیشتری بهره مند بوده و به همان نسبت از پیچیدگی بیشتری برخوردار باشند، از نظر هوشی نیز پیشرفته تر خواهند بود.

    بیش از یکصد سال، بهره هوشی یا هوشبهر[1](IQ) معیاری برای سنجش هوش فردی محسوب می شد. آزمون بهره هوشی تنها شاخصی بود که نشان دهنده توانایی یادگیری شخص محسوب می شد. این آزمونها در سالهای اخیر مورد بحث و چالش محافل علمی قرار گرفت.اما در سالهای اخیر مفهوم هوش معنوی نیز به عنوان مقوله ای تازه در روان شناسی صنعتی و سازمانی مطرح شده است.

    در محیط کار هوش معنوی نقش بارزتری در داشتن عملکرد مطلوب نسبت به سایر قابلیتها از قبیل هوش شناختی یا مهارتهای فنی ایفا می کند؛ بنابراین با پرورش و رشد هوش معنوی و قابلیتهای آن هم سازمان و هم کارکنان از مزایای آن بهره مند می شوند. تحقیقات نشان می دهد اهمیت هوش معنوی در جهت پیشرفت جایگاه سازمانها  و افزایش رضایت شغلی کارکنان در حال افزایش است. با استفاده از بهره هوشی می توان پیش بینی کرد چه شغلی مناسب چه فردی است؟ در حالی که با هوش معنوی می توان مسیر پیشرفت، شکست و یا در جا زدن روحیات اخلاقی و عاطفی کارکنان را پیش بینی کرد.(گلمن[2]،1995)علاوه بر این هوش معنوی در ارتقای سطح تعهد سازمانی کارکنان نیز موثر است ومعمولا رابطه دوسویه ای بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان گزارش می گردد. لذا در این تحقیق به بررسی و مطالعه رابطه بین متغیرهای هوش معنوی ، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در میان کارکنان شرکت داروپخش پرداخته می شود.

    بیان مساله:

    ازجمله عواملی که در بقای سازمان ها مورد توجه مدیران و مسئولین قرار می گیرد ، عامل نیروی انسانی است . از دیدگاه کلی ، موفقیت هرسازمان  بستگی به تلاش و رضایت شغلی کارکنان آن سازمان دارد(ایران نژاد ودیگران ،1388). رضایت شغلی در ساده ترین تعریف عبارت است از احساس عاطفی مثبتی که درنتیجه انجام کار در فرد ایجاد می شود. به عبارت دیگر رضایت شغلی احساسات و نگرش های مثبتی است که افراد به شغل خود دارند . اگر افراد از شغل خود راضی باشند ، این وضعیت موجب می شود با انگیزه و علاقه بیشتری به انجام وظایف خود همت گمارند . لذا بسیاری از محققان معتقدند رضایت شغلی به شدت با عوامل روانی ارتباط دارد (مهدوی،1389) .

        سازمان هایی که بتوانند عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی را بشناسند ، با به کارگیری   سیاست ها و روشهای مطمئن موجب بالا رفتن کیفیت و کمیت کارپرسنل خود شده و درنهایت منجر به افزایش کارایی، بهره وری و موفقیت های شغلی خواهند شد(مقیمی،1387).

    مفهوم رضایت شغلی ، موضوعی مهم و با ارزش در مدیریت منابع انسانی به شمار می رود. رضایت شغلی مجموعه احساس هایی است که هرفرد در مورد شغل خود دارد.  زوهار و مارشال(2010) به این نتیجه رسیدند که ویژگی های شغلی  مانند فشارهای زمانی ، اهمیت کار ، خود مختاری ، روشنی و تنوع کارها  و ویژگی های  فردی مانند راه های مقابله ، حمایت اجتماعی  و تجربه کاری  بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر می گذارد. علاوه بر این مانوس  (2000) اعتقاد دارد که عامل معنویت و برخورداری از هوش معنوی می تواند به طور مستقیم بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر بگذارد. با استفاده از هوش معنوی به حل مشکلات با توجه به جایگاه، معنا و ارزش آن مشکلات می پردازیم. هوشی که قادریم توسط آن به کارها و فعالیت هایمان معنا و مفهوم بخشیده و با استفاده از آن بر معنای عملکردمان آگاه شویم و دریابیم که کدامیک از اعمال و رفتارهایمان از اعتبار بیشتری برخوردارند و کدام مسیر در زندگی مان بالاتر و عالی تر است تا آن را الگو و اسوه زندگی خود سازیم. هوش معنوی مفاهیم معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب می کند و به انسان این فرصت را می دهد که در مقابل واقعیت های مادی ومعنوی حساس باشد و تعالی را هر روز در لابه لای اشیاء، مکان ها، ارتباطات و نقش ها دنبال کند.( فاراد ، 2004)

    عامل هوش معنوی می تواند موجب ارتقای رضایت شغلی کارکنان گردد. علاوه بر این جنیا و پورهویت (2006)  معتقدند هوش معنوی  می تواند موجب افزایش  تعهد سازمانی کارکنان نیز گردد. تعهد سازمانی عبارت از نگرش‌های مثبت یا منفی افراد نسبت به کل سازمان (نه شغل ) است که در آن مشغول به کارند. در تعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد و از طریق آن سازمان خود را مورد شناسایی قرار می دهد(می یر ، 2000)

    به اعتقاد زوها و مارشال (2010) برخورداری از تعهد سازمانی بالا می تواند موجب موجب نظم در کار گردد و به کارکنان فرصت دهد که با علاقه مندی بیشتری به خدمات خود به مراجعان بپردازند. این موضوع خود می تواند سبب افزایش سطح رضایت مدیران از کارکرد و عملکرد کارکنان گردد.  در واقع رضایت از پرسنل تابعی از عوامل و فاکتورهای مختلف است که می توان از ان جمله به رضایت از کارکرد ، رفتار و اخلاق ، نظم ، همکاری با پرسنل ، دقت در کار و نظایر ان در میان کارکنان اشاره نمود. شرکت دارو پخش به دلیل گستردگی کار و تنوع محصولات و نیز تعداد کارکنان  بزرگ ترین واحد تولیدی دارو در کشور به شمار می رود. نظر به اینکه داروها در تامین سلامت بیماران جامعه نقش ممتازی دارند لذا بایستی سعی شود تا این داروها به شیوه ای صحیح و با کیفیت تولید گردد. تولید با کیفیت در یک واحد صنعتی مرهون و مدیون انگیزش و تعهد سازمانی و رضایت شغلی بالای کارکنان ان مجموعه به شمار می رود. لذا اگر شرکت دارو پخش بتواند برخوردار ازکارکنانی گردد که دارای روحیه کار و تلاش بالایی بوده واز رضایت شغلی بالایی برخوردار باشند ، می توان امیدوار بود که محصولات تولیدی نیز از دره بالایی از کیفیت برخوردار باشند. در این میان احساسات معنوی و نگرشهای مذهبی کارکنان بر این موضوع تاثیر گذار می باشند. با توجه به  این مهم لازم است تادر قالب تحقیقی علمی و منسجم به بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران پرداخته شود.دراین تحقیق به بررسی رابطه بین هوش معنوی رضایت شغلی وتعهدسازمانی درمیان کارکنان شرکت داروپخش پرداخته می شود.

    اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

    ضرورت خاص انجام این تحقیق از آنجا نشات می گیرد که با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که تاکنون کمتر پژوهشی به بررسی رابطه بین سه متغیر هوش معنوی ، تعهد سازمانی  و رضایت شغلی پرداخته شده است و این پژوهش را می توان در شرکت دارو پخش به عنوان نخستین تحقیق در این زمینه به شمار اورد. از سوی دیگر با انجام این تحقیق می توان امیدوار بود که بخشی از خلا و فقر تئوریک موجود در این زمینه برطرف گردد. همچنین یافته های این تحقیق می تواند به بومی نمودن نتایج و کاربردی تر شدن موضوع مورد مطالعه در کشورمان کمک نماید. ازآنجاکه در شرکت دارو پخش مشکلاتی همچون کاهش تعهد سازمانی ، و افت رضایت شغلی در بین برخی کارکنان به چشم می خورد  این موضوع سبب پایین آمدن راندمان و بهره وری کارکنان، ترک سازمان ونارضایتی کارکنان وهمچنین مدیران شده که درنظرسنجی های داخلی شرکت واطلاعات بهره وری ونیروی انسانی به دست آمده ،لازم است که در این تحقیق این مهم مورد مطالعه قرار گیرند.

    اهداف تحقیق:

    هدف کلی و علمی این تحقیق تعیین رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران می باشد.

    اهداف ویژه:

    تعیین رابطه بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت دارو پخش تهران .

    تعیین رابطه بین هوش معنوی و رضایت شغلی کارکنان شرکت دارو پخش تهران .

    تعیین رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان شرکت دارو پخش تهران .

    تعیین رابطه بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت دارو پخش تهران با رضایت شغلی انها .

    سوالات تحقیق:

    ایا بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه معنادار وجود دارد؟

    ایا بین هوش معنوی و رضایت شغلی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه معنادار وجود دارد؟

    ایا بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه معنادار وجود دارد؟

    ایا بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت دارو پخش تهران با رضایت شغلی انها رابطه معنادار وجود دارد؟

     

    فرضیه های تحقیق:

    بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین هوش معنوی و رضایت شغلی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان شرکت دارو پخش تهران رابطهمثبت و معناداری وجود دارد.

    بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت دارو پخش تهران با رضایت شغلی انها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

     

     

     

     محدودیتهای تحقیق:

    1.مهم ترین محدودیت این تحقیق کم بودن همکاری کارکنان وعدم تمایل به پاسخگویی به پرسشنامه ها بوده است .چنان که برای رسیدن به تعداد نمونه گیری مورد نظر که182نفربودتعداد300پرسشنامه توزیع شد که این عامل برروی زمان مورد نظر همچنین هزینه این تحقیق تاثیرگذاربود.

    2.محدودیت بعدی کم بودن همکاری مدیران داخلی شرکت با وجود هماهنگی بامدیران ارشد شرکت بوده که بادیده شک دایم ازدلیل پاسخ دادن به این پرسشنامه سؤال داشتند.

     

    فصل دوم

     

    مبانی نظری و سوابق تحقیق

    بخش اول: رضایت شغلی

    2-1-1- تعریف رضایت شغلی :

    •        رضایت شغلی یا خشنودی شغلی: عبارت است از نگرش نسبت به شغل خویش به نحوی که شخص با علاقه و روحیه بالا به انجام شغل خود بپردازد. (کونتز، 1988، 85)

    •        «اسمیت» معتقد است رضایت شغلی گستره ای است که در آن محیط کاری تقاضاهای فرد را برآورده می کند. تعاریف متعددی از رضایت شغلی بیان گردیده است، از نظر «رابینز» رضایت شغلی به نگرش کلی فرد درباره شغلش اطلاق می شود. کسی که رضایت از شغلش در سطح بالایی است نسبت به کارش نگرش مثبتی دارد ولی کسی از کارش ناراضی است نگرش او به کارش منفی است. (رابینز، 1373، 226- 265)

    •        رضایت شغلی  عبارت است از حدی از احساسات و نگرش های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند وقتی که یک شخص می گوید دارای رضایت شغلی بالایی است این بدان معنی است که او واقعاً شغلش را دوست دارد، احساسات خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است. (مقیمی، 1377، 383)

     

    2-1-2-  تاریخچه رضایت شغلی:

    مطالعات رسمی رضایت شغلی تا مطالعات هاثورن در اوایل سال‌های 1930 شروع نشده بود. لکن قبل از این مطالعات، مدیران علمی به طور ضمنی رضایت شغلی را در ارتباط با خستگی کارگران تشخیص داده بودند.

    از سال‌های 1930 تاکنون رضایت شغلی به طور وسیعی مورد مطالعه واقع شده است. به طوری که ادوین لاک تخمین می‌زند که تا سال 1972 حداقل 33350 مقاله در این خصوص به چاپ رسیده است. به علاوه هر سال بیش از صد مقاله به این تعداد اضافه می‌شود. چرا رضایت شغلی اینقدر مورد توجه است؟

    در اصل رضایت شغلی به آن دلیل اهمیت پیدا کرد که طرفداران اولیه رویکرد روابط انسانی تئوریسین‌ها و مدیران را قانع کردند که کارگر خوشحال کارگری سودآور است.

    تلاش کلاسیک برای تعریف رضایت شغلی توسط رابرت هاپاک انجام شده است. وی رضایت شغلی را به عنوان ترکیبی از موارد روانشناختی، فیزیولوژیکی و محیطی تعریف کرد که باعث می‌شود شخص اظهار نماید که «من از شغل خود رضایت دارم».

    عده‌ای معتقدند رضایت شغلی به شدت با عوامل روانی ارتباط دارد. به عبارت دیگر این عده رضایت شغلی را در درجه اول از دیدگاه‌های روانی و خصوصیات فردی توجیه می‌نمایند.

    فشیرو هانا رضایت شغلی را عامل روانی قلمداد می‌نمایند و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال قلمداد می‌نمایند. یعنی اگر شغل مورد نظر لذت مطلوب را برای فرد تأمین نماید، در این حالت فرد از شغلش راضی و در صورتی که رضایت و لذت مطلوب را به فرد ندهد در این حالت فرد از شغلش راضی و در صورتی که رضایت و لذت مطلوب را به فرد ندهد در این حالت فرد شروع به مذمت شغل می‌نماید و در صدد تغییر آن بر می‌آید. چستر برنارد عقیده دارد که رضایت شغلی باعث تداوم همکاری فرد و سازمان می‌گردد. (دلربایی، 1384،  83)

    2-1-3-  رضایت شغلی و ابعاد آن :

    رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است . رضایت شغلی عاملی است که باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می گردد . هر مدیر و کارفرما به نوعی درصدد افزایش رضایت شغلی در کارکنان مؤسسه یا سازمان خود می باشد ، زیرا این پدیده با آثار مثبتی که از خود بر جای می گذارد خواست مدیران است و نشان دهنده این است که مؤسسه یا سازمان بخوبی اداره می شود . رضایت کارکنان بر نحوه رفتار آنها در اداره اثر می گذارد و موجب می شود که به کار خود دلگرم بوده و مرتکب غیبت نشوند ، به بهانه های مختلف از انجام وظایف خود طفره نروند ، باعث بدبینی مراجعه کنندگان و مشتریان نشوند و همچنین در صدد یافتن سازمان جدید برای ادامه کار نباشند ، نسبت به سازمان خود وفادار و متعصب باشند و بر علیه سازمان  و مسئولین آن شایعه پراکنی نکنند . (جوزانی ، 1387، 21)

    رضایت شغلی باعث افزایش کارایی و بهره وری می شود ، سلامت فیزیکی ، ذهنی و روانی فرد تضمین می شود ، روحیه فرد افزایش می یابد و حتی در زندگی خارج از سازمان فرد اثر مثبت می گذارد و باعث  می شود فرد در کسب مهارتهای جدید شغلی رغبت بیشتری از خود نشان دهد . محققان اهمیت رضایت شغلی را از دیدگاههای گوناگون مورد توجه قرار داده اند ، گروهی معتقدند رضایت شغلی به شدت به عوامل روانی مرتبط است ، به عبارت دیگر این عقیده رضایت شغلی را در درجه اول از دیدگاههای روانی و خصوصیات فردی توجیه می کند . (جوزانی ، 1387، 21)

    فیشر و هانا (1939) رضایت شغلی را عاملی روانی قلمداد می کنند و آنرا نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال می انگارند ، یعنی اگر شغل مورد نظر لذت مطلوب را برای فرد تأمین نماید در این حالت از شغلش راضی است . در مقابل چنانچه شغل فرد مورد نظر رضایت و لذت مطلوب را به فرد ندهد ، در این حالت فرد شروع به مزمت شغل می نماید و در صدد تغییر آن بر می آید. ( شفیع آبادی ، 1378 ، 123)

    به نظر  هاپاک رضایت شغلی مفهومی پیچیده و چند بعدی است و با عوامل روانی ، اجتماعی و جسمانی ارتباط دارد تنها یک عامل موجب رضایت شغلی نمی شود بلکه ترکیب معینی از مجموعه عوامل گوناگون باعث می شود که فرد شاغل در لحظه معین از زمان از شغلش احساس رضایت کند و به خود بگوید از شغلش راضی است و از آن لذت می برد . فرد با تأکید بر عوامل مختلف از قبیل میزان درآمد ، ارزش اجتماعی شغل ، شرایط محیط کار و فرآورده اشتغال در زمانهای متفاوت و به طرق گوناگون از شغلش احساس رضایت می نماید . (سفیری ،1377، 86)

     

     

    2-1-4- انواع رضایت شغلی:

    به نظر گینزبرگ و همکارانش (1951) که رضایت شغلی را از دیدگاههای گوناگون مورد توجه قرار داده اند به دو نوع رضایت شغلی اشاره می کند :

    2-1-4-1- رضایت درونی: که از دو منبع حاصل می شود ، اول احساس لذتی که انسان صرفاً از اشتغال بکار و فعالیت عایدش می شود ، دوم لذتی که بر اثر مشاهده پیشرفت و یا انجام برخی مسئولیتهای اجتماعی و به ظهور رساندن توانائیها و رغبتهای فردی به انسان دست می دهد .

    2-1-4-2- رضایت بیرونی: که با شرایط اشتغال و محیط کار ارتباط دارد و هر لحظه در حال تغییر و تحول است . از عوامل رضایت بیرونی به عنوان مثال شرایط محیط کار ، میزان دستمزد و پاداش ، نوع کار ، روابط موجود بین کارگر و کارفرما را می توان نام برد . عوامل درونی که خصوصیات و حالات فردی را شامل می شود ، در مقایسه با عوامل بیرونی که شرایط کار و اشتغال را در بر می گیرد از ثبات بیشتری برخوردارند . لذت رضایت درونی بیشتر از رضایت بیرونی است .(جوزانی،1387، 22)

    Abstract:

    The purpose of this study was to determine the relationship between spiritual intelligence, job satisfaction and organizational commitment among employees is Daru Pakhsh Tehran. The study population included all male and female employees of Daru Pakhsh play in the city of Tehran. Drug company employees distributed in different parts of the plant is 1000 estimate. Systematic sampling, stratified sampling is done. 132 male employees and 50 female employees were selected as samples. A standard questionnaire Ameram spiritual intelligence,Porter organizational commitment and job satisfaction crack rock is used to collect data. Descriptive and inferential statistical methods for data analysis, is used. The results showed that the Daru Pakhsh play Tehran spiritual intelligence and organizational commitment is a meaningful relationship. Moreover, research findings indicate that spiritual intelligence and job satisfaction among employees of Daru Pakhsh play a significant relationship Tehran. The results showed that organizational commitment and job satisfaction among employees of Daru Pakhsh play a significant relationship Tehran. In addition, the findings showed that between spiritual intelligence and organizational commitment Daru Pakhsh play a significant relationship with job satisfaction Tehran.

    Key Words: Organizational commitment, job satisfaction, spiritual intelligence, management, organizational behavior, human resource management

  • فهرست:

    چکیده                                                                                                 7       

    فصل اول کلیات تحقیق                                                                             8

    مقدمه                                                                                                  9

    بیان مساله                                                                                             10

    اهمیت وضرورت انجام تحقیق                                                                    12

    اهداف تحقیق                                                                                          12

    سوالات تحقیق                                                                                        13

    فرضیه های تحقیق                                                                                  13

    محدودیت های تحقیق                                                                               14

    فصل دوم مبانی نظری وسوابق تحقیق                                                          15

    بخش اول رضایت شغلی                                                                           16   

    2-1-1تعریف رضایت شغلی                                                                      16

    2-1-2تاریخچه رضایت شغلی                                                                    16

    2-1-3رضایت شغلی وابعادآن                                                                    17

    2-1-4انواع رضایت شغلی                                                                        18

    2-1-4-1رضایت درونی                                                                           19

    2-1-4-2رضایت بیرونی                                                                          19

    2-1-5نظریه های زیربنایی رضایت شغلی                                                    19

    2-1-5-1نظریه های ریزمدل                                                                     21

    2-1-5-2نظریه های درشت مدل                                                              24

    2-1-6نظریه هایرضایت شغلی                                                                26

    2-1-6-1نظریه ارزش                                                                          26

    2-1-6-2نظریه هالند                                                                            27

    2-1-6-3نظریه بریل                                                                            27

    2-1-6-4نظریه نقشی                                                                           27

    2-1-6-5نظریه شغلی کوک وراک                                                          30

    2-1-7رضایت شغلی وانگیزش                                                              30

    2-1-8عوامل موثربررضایت شغلی                                                        31

    2-1-8-1عوامل شغلی                                                                         31

    بخش دوم تعهدسازمانی                                                                         33

    2-2-1تعهد                                                                                        33

    2-2-2انواع تعهد                                                                                 34

    2-2-2-1تعهدنسبت به مشتری                                                                34

    2-2-2-2تعهدنسبت به سازمان                                                                35

    2-2-2-3تعهدنسبت به خود                                                                    36

    2-2-2-4تعهدنسبت به افرادوگروه کاری                                                   36

    2-2-2-5تعهدنسبت به کارووظیفه                                                           37

    2-2-3مفهوم تعهدسازمانی                                                                    37

    2-2-4تعاریف تعهدسازمانی                                                                  38

    2-2-5دیدگاههای نوین درباره تعهدسازمانی                                              42

    2-2-5-1دیدگاههایی درموردکانونهای تعهدسازمانی                                42

    2-2-5-2تعهدسازمانی مفهوم یک بعدی یاچندبعدی                                    43

    2-2-5-3الگوهای چند بعدی                                                                44

    2-2-6عوامل موثربرتعهدسازمانی                                                        46

    2-2-7اجزای تعهدسازمانی                                                                 49

    2-2-8نتایج وپیامدهای تعهدسازمانی                                                      50

    2-2-9شیوه های تقویت تعهدسازمانی                                                     56

    2-2-10ارتباط بین هوش معنوی وتعهدسازمانی                                        57

    بخش سوم هوش معنوی                                                                      58

    معنویت                                                                                          59

    2-3-1تعریف هوش معنوی                                                                 60

    2-3-2تاریخچه هوش معنوی                                                               62

    هوش معنوی ومولفه های آن                                                                64

    2-3-3هوش معنوی وهوش شناختی                                                       67

    2-3-4هوش معنوی ومفهوم شخصیت                                                    68

    2-3-5هوش معنوی ومفهوم توانایی ذهنی                                               70

    2-3-6مفهوم هوش معنوی                                                                  71

    2-3-7ابعادهوش معنوی                                                                     71

    نظریه امرام درموردهوش معنوی                                                         72

    سوابق وپیشینه تحقیق                                                                        75

    سوابق تحقیق درایران                                                                       75

    سوابق تحقیق درخارج ازکشور                                                           77

    مدل مفهومی تحقیق                                                                          79

    فصل سوم روش شناسی تحقیق                                                            79

    مقدمه                                                                                            80

    روش ونوع تحقیق                                                                            80

    روش گردآوری اطلاعات                                                                   80

    نمونه پژوهش                                                                                  81

    ابزارگردآوری داده ها                                                                        82

    روش تجزیه وتحلیل اطلاعات                                                              83

    فصل چهارم تجزیه وتحلیل داده ها                                                        85

    مقدمه                                                                                            86

    الف)توصیف داده ها                                                                         87

    ب)آزمون فرضیه های تحقیق                                                             105

    خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق                                                112

    ج)تحلیل رگرسیون چندمتغیره باروش گام به گام                                     112

    فصل پنجم نتیجه گیری وپیشنهادهای تحقیق                                            115

    مقدمه                                                                                           116

    5-1تبیین نتایج تحقیق                                                                       116

    5-2پیشنهاد های کاربردی تحقیق                                                        117

    5-3پیشنهادهابرای تحقیقات آتی                                                          118

    5-4مشکلات ومحدودیت های تحقیق                                                119

    منابع                                                                                         120

    منابع لاتین                                                                                  124

     

    منبع:

    آقایار، سیروس، شریفی درآمدی، پرویز (1386)«هوش معنوی سازمانی» ، انتشارات سپاهان، چاپ اول ، اصفهان.

    اسدی، جوانشیر(1382) «بررسی  رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران خو درو» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

    اسماعیلی، کوروش ،(1380) «تعهد سازمانی» تدبیر، شماره 112، تهران.

    اشرفی، بزرگ،(1374) «بررسی عوامل موثر بر تعهد سازمانی» پایان نامه کارشناسی ارشد  رشته مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

    اکبر زاده، نسرین، (1383)«هوش عاطفی» دیدگاه سالوی و دیگران ،تهران، انتشارات فارابی. 

    الوانی، سید مهدی، دانایی فر، حسن (1379) : مد یریت تحول در سازمان، نشر صفار، تهران.

    اله دادی ، اسماعیلی (1382) ، تعهدسا زمانی، نشریه انجمن مدیریت ایران شماره 78- 077

    ایمانی حسنلویی،مهدی،(1384)  «بررسی رابطه تعهد سازمانی و میزان بیگانگی مدیران و معلمان مدارس راهنمایی شهرستان نقده» پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی ،  دانشگاه علامه طباطبایی.

    بارسلطان، الهام ،(1387) «بررسی رابطه هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان مرکز بهداشت درمانی شهرستان شهریار» پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، 87-1386 دانشگاه آزاد اسلامی واحد  علوم و تحقیقات.

    برادبری، تروایس  ، گریوز، جین(1386) «هوش هیجانی، مهارت ها و آزمون ها»، مهدی گنجی، انتشارات ساوالان، چاپ دوم، تهران.

    بست ، جان(1381) «روش های تحقیق در علوم  تربیتی و رفتاری»، حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی ، تهران، انتشارات رشد ، چاپ نهم، تهران.

    بشارت، محمد علی . (1384) بررسی سبکهای دلبستگی و هوش هیجانی فصلنامه اندیشه های نوین. دوره 1، شماره 2و3 ، 142-111.

    بنی هاشمیان ، کوروش(1385) «بررسی رابطه بین هوش  معنوی ، سبک رهبری و  کارآمدی مدیران ، مدارس«پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

    پاول هرسی، کنت  اج پلانچارد، (1387) «مدیریت رفتار سازمانی» قاسم کبیری، انتشارا ت  جهاد  دانشگاهی ، تهران.

    تامیلسون ، آر- یال، جانکینز، میشل(1376) : «نقش تعهد سازمانی و رضایت شغلی در پیشگیری از  ترک  خدمت  کارکنان: مترجم محمد رضا  زالی تازه های مدیریت ، دوره پنجم، شماره هیجده.

    ترابیان فرد، نیما،(1381) «تعیین سهم هر یک  از عوامل  موثر (رضایت شغلی، تعهد سازمانی و وجدان  کاری) در بهره وری دبیران آموزش و پرورش شاهین شهر ، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی.

    ترکاشوند، محمد قربان، (1384)«اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر افزایش رضایت شغلی پرسنل مراقبت زندان مرکزی همدان»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    حافظ نیا، محمد(1387) «مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم   انسانی» تهران انتشارات سمت.

    جلالی ، سید احمد(1390) هوش معنوی، ویژه نامه ارزشیابی تحصیلی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 69، 70.

    حبیب پور، الویردی ، (1383): هوش عاطفی و اثربخشی سازمانی، مدیریت و توسعه ، شماره 21.

    حسینی، سیده محیا، (1385)«بررسی و مقایسه هوش معنوی بین دانش آموزان تیز هوش دارای عملکرد تحصیلی بالا و پایین  مقطع متوسط شهر مشهد» پایان نامه  کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات.

    حسینی، محمد،(1385) «بررسی ارتباط بین هوش معنوی و عملکرد میزان دبیرستان های منطقه 9 شهر تهران، پایان  نامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی،  دانشگاه  تهران.

    خائف الهی، احمد  علی. دوستار، محمد (1382): ابعاد  هوش هیجانی ، مدیریت  و توسعه شماره  18.

    خائف الهی، احمد علی، دوستار ، محمد، (1382) «ابعاد  هوش هیجانی» ، مدیریت   و توسعه ، شماره 18.

    خلیلی شورینی، سیاوش (1383)، «روشهای تحقیق در علوم  انسانی » انتشارات  یادواره کتاب، تهران.

    دوستار، محمد(1385) «مدل  تأثیر گذاری هوش عاطفی مدیران  سازمان بر تعهد  سازمانی کارکنان با توجه به سبکهای رهبری » پایان نامه دکترا، رشته مدیریت .دانشگاه تربیت مدرس.

    دولتخواهیان ، محبوبه (1380)«بررسی تعهد سازمانی مدیران و رابطه آن با  رضایت  شغلی آنان در دبیرستان های دولتی شهر تهران» پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی،  دانشگاه تهران.

    ساروقی، احمد،(1375) «تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل ترک  خدمت» مدیریت دولتی، شماره 30.

    سپهریان، فرهاد (1386). مطالعه تاثیر  آموزش مهارت های هوش هیجانی بر  شیوه های مقابله با فشار روانی در بین دانش آموزان دبیرستان های ارومیه  در سال تحصیلی 85-84 فصلنامه علمی و پژوهشی روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز، شماره 8.

    سروش، مجتبی،(1381) «مقایسه  رضایت شغلی و تعهد سازمانی و همبستگی آنها با ویژگی های فردی بین مسئولین تربیت بدنی آموزشگاههای خراسان، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی ، دانشگاه تربیت  معلم،تهران.

    سهرابی، کیومرث (1383)«بررسی عوامل موثر بر میزان تعهد  سازمانی کارکنان بانک ملی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت  اجرایی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات ،  دانشکده مدیریت  و اقتصاد.

    سیاروچی، ژوزف، فورگاس، مایر، جان،(1384) «هوش معنوی در زندگی روزمره»، اصغر نوری امام زاده ای ، حبیب اله نصیری، اصفهان، انتشارات نوشته، چاپ دوم، تهران.

    شریفی درآمدی، پرویز(1386) «هوش هیجانی و معنویت»، انتشارات سپاهان ، چاپ اول، مدیریت در آموزش و پرورش سال هشتم شماره 32.

    شیعه ، زهرا(1381) «بررسی رابطه بین تعهد  سازمانی و  رضایت شغلی مدیران و کتابداران کتابخانه های عمومی شهر تهران در سال 1381»، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزش ، دانشگاه تربیت  معلم.

    عابدی، حسن؛ مرادی، محمد(1384): بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین، دانش مدیریت ، شماره 7.

    فرهنگی، علی اکبر ،حسین زاده  ، حسین (1384) «دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی» تدبیر، شماره 157، خرداد .

    فرهنگی علی اکبر، صفرزاده ، حسین (1385) «روشهای تحقیق در علوم انسانی با نگرشی بر پایان نامه نویسی »، تهران، انتشارات پیام پویا.

    کاشانی، مجتبی، (1382): نقش دل در مدیریت، سازمان مدیریت صنعتی، تهران.

    گلمن، دانیل، ترجمه نسرین پارسا (1380): هوش هیجانی، نشر  رشد، تهران.

    لطیفی، شهره،(1380) «بررسی رابطه از خود بیگانگی و تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی تهران، پایان  نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات .

    مرادی ، محمد(1385)" بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرینی در شرکت البرز چیلک ایران " ، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    منصوری، بهزاد(1381)«هنجاریابی آزمون هوش هیجانی سیبر یا شرینگ برای دانشجویان دوره  کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی مستقر در تهران » ،پایان نامه کارشناسی ارشدتهران، دانشکده روان شناسی دانشکده علامه طباطبایی.

    نیکو گفتار، منصوره(1385) « نقش آموزش هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی و سلامت عمومی دانش آموزان،پایان نامه مقطع  دکترا، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    منابع لاتین:

    A l. kahtani moshobab ayadh ( 2004).Aan an assessment of or ganizational commitment in the institate of public ad minstation in the kingdom of Saudi ArabiaThe effects of personal demographics and job- related factors of faculty commitment. PHD disertaionsVirginia , commonwealth university .Pp:18,23. www. Lib. Umi. Com/dissertations/ serch.

    Bar-on(2002) "Emotional intellince, and self-actualization " in joseph ciarrochi, joe forgas and john mayer (Eds) Emotional intellince in every day life:a scientific inquiry new York , psychology . press.

    Bar-on , R (2005) : The  Bar-on Model of Emotional social Intelligence:www.eiconsortium. org.

    Barent,j.M(2005):principlas levels of emotional intelligence as an influence on school culture a dissertation submitted in requirements for the degree of Doctor of  Education in Education, Montana state University www.proquest.umi.com.

    Carr, A.(2004):Psychology :The science of happiness and human streghi:New York : Brunner-Routledge.

    Chan  , Y.C:Ciarrochi. J:Bajgar, j(2001):Measuring  Emotional Intelligence in Adolescents, Personality and Individual Differences,

    Carmeli,A.(2003):The relationship between emotional intelligence and work attitudes, behavior and outcomes:An examination among senior managers. Journal of Managerial psychology.

    Caruso , D:Wolfe , C (2001) : Emotional intelligence in the work place emotional intelligence in everyday life:psychplogy press. Philadelphia,PA,PP.150-68

    Cavallo,K:Brienza.D(2002).Emotional ompetence and leadership ezcellence at Johnson & Johnson . New Brunswick Nj:Consortium for research on Emotional intelligence in Organizations, Rutgers university.

    Chen, T.Y. Chang , P.L, &Yeh, C.W.(2003).The study of career needs, career development programmes and job satisfaction levls of R&D personnel : The case of Taiwan . International journal of Human Resource Management.

    Cherniss,C.Golman D(2001).The emotionally intelligent workplace san Francisco : jossey –Bass.

    Chernis C.And Golman D(1999),Bringing Emotional intelligence in work place New York Bantam Books.

    Cherniss, C (2000):what is your Emotional intelligence quotients, paper presented at the annual meeting of the society for industrial and organization psychology new Orleans LA,April 15.

    Cherniss,C(2003): Emotional intelligence:what is and why it matters:Annual meeting of the society for industrial and organizational psychology, New Orleans.

    Cherniss,C(2001): Emotional intelligence and organizational Effectiveness,www.eiconsortium . org.

    Cohen, aron(2001)dynamics between occupational and organizational commitment in the context of flexible labor markets,ITB-Fors chung berichte.

    Druskat and Wolff(2001) , Building the  Emotional intelligence of groups" Harward business Review , Des.

    Dulewicz , victor & Higgs Malcolm (1999)"can emotional intelligence be measured and developed" leadership & organization development journal.

    Emmerling R. Golman D(2003) Emotional intelligence: lssues and common misunderstandings:the consortium for research on  emotional intelligence in organizations. www.eiconsortium.org.

    Fitness j. (2001) ) Emotional intelligence and intimate relationships  in ciarrochi, j.forgas , j p and mayer , j.D ) Emotional intelligence in every life . USA: Psychology press.

    Golman D(2001) Emotional intelligence: lssues in paradigm building , in C Cherniss& D. Golman. Emotional intelligence workplace . New York: Bantam books.

    Golman D(1998) Working with emotional intelligence. New York:  Bantam books.

    Golman D(1995) emotional intelligence.why it can matter than iQ. New York:  Bantam books.

    Golman, Daniel(2003) , what makes a leader "?Harward Business Review, January.

    Golman,D(1995): Human resource management trends and issues U.S.A weekend and time magazine , October.

    Hamisah , H, (2001). Emotional intelligence  vital . Business Times 22, Humanresource . http://adtimes .   nstp.commy/gobstory/2001/feb22a.htm

    Hein,s(2005).Academic Definition and History of the " Emotional intelligence". Emotional intelligence home page.

    Heins,s(2004) "Definition and history of Emotional intelligence" stere . Heins Emotional intelligence Home page.

    Heinzman , Joseph . J,R.(2004). The relationship of a gete nure and job  satis faction to organizational commitiment , a study of two mid , westemfirms, DBA desertation, NOVA south eastern university. www.lib.umi.com/diserations/search.

    Holahan, pl. and seyers, E.D(1995), intelligence, and instersts, psychological Bulletin,121,pp.219-245

    Jorden,.p.j Ashkanasy ,v,m,rHarel (2010)," Emotional intelligence as a moderator of emotional behavioral reations to job insecurity

    John petrimoulx(1999) in creasing that EQ of you organization,HR,Hot Topics.

    Kierstead, J(1999):Human Resource management trends an Issues :Emotional intelligence in the work place: Resource Directorate 

    Laka-Mathebala,Roseline (2004),modeling the relationship between   organizational commitment leadership style , hunan resources.

    Lok, peter,Grawford Iohan (2001)antecedents of  organizational  commitment and the mediating rele of job satisfaction . journal of management psychology, Vol.6,Isuue.7/8,p:594

    Maier.G.W,&Barunstein.j.C.(2001).The role of personal work goals in newcomers job satisfaction and organizational  commitment:A longitudinal analysis.journal of Applied psychology 86(5),1034-1042

    Mayer,j.D,Salovey ,P(1997).what is emotional  intelligence?in Emotional development and emotional  intelligence: Emotional omplications, salovey,p,stuyter Dj(ed).Basic:New York:3-34

    Mayer,j.D,caruso ,D.R  Salovey  ,P(1999). Emotional  intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence 27,267-298

    Mayer,j. caruso ,D.  Salovey  ,P(2000): selecting a measure of emotional intelligence, the Handbook of Emotional  intelligence, jossey-Bass , san Francisco,CA.

    Mayer,j.  Salovey  ,P(1990): Emotional  intelligence, imagination , cognition and personality , 9,185-211.

    Mayer,j.  Salovey  ,P, Caruso,D  (1999): Working manual for the MSCEIT Research Version . 1.1 , Multi –Heath systems , Toronto.

    Mayer,jD.  Salovey  ,P& Caruso,D.R  (2000):competing models of Emotional  intelligence, Cambridge New York , pp.396-420

    Miller, mike (2010)" Emotional  intelligence, Helps succeed"credit union magazine.www.findarticles/p/articls

    Mayer,jD.  Salovey  ,P, Caruso,D.R  (2000): Emotional  intelligence as zeitgeist as a personality,and a mental ability . in Bar-on,R parker,j.D.(9eds).hand of emotional  intelligence . San Francisco:jossey.

    Noor Harun , Abdul karim,Noor Hasrul , mohammad Voor(2006), evaluationg the psychometric properties of allan and meyer  organizational  scale :academic libraries.Information science , Vol.11,no.1,july2006:89-101

    Patton ,p(2000) Emotional  intelligence:in building relationship Michigan state university press.

    Poon teng Fatt , J,(2002)" Emotional  inte lligence for busman resource managers" , management research news Vol.25,No,11,57-74.

    Salovey,p,mayer,j.D(1990). Emotional  intelligence. Imagination, cognition , and personality.9,185-211.

    Salovey,p, ,mayer,j. Caruso.D(2002).the positive psychology of emotional intelligence , Hand book of positive psychology , Oxford university press , New York , NY, pp. 159-71

    Satterland , Alyson  , M.(2004).Athousand hours of overtime : a study of employee identication and commitment , PHD desertation , the university of north Carolina at chapel hill . www. Lib. Umi. Com/ desertations / search.

    Scot,D,Camp.PHD.(2004).Assessing the effects of organizational commitment and job satisfaction on turnover appears in the prison , journal , vol . 74,No,3,pp:14-17

    SHIUAN, C.B&YU,JD&RELLEY(2003)"ORGANIZATIONAL COMITMENT , supervisory commitment and employee outcomes in the Chinese context proximal phyothsis or global hypothesis", journal of ORGANIZATIONAL behavior vol24.

    Smith , M.K(2002): Harward Gardener and multiple  intelligence incylopedia of informal education.http://www.infed. org/thinkers/gardener.htm on October31,2005

    Stewart , Gregory lee ,(2008) the Relation ship of Emotional intelligence to job satisfaction and organizational commitment, Regent university.

    Testa,M.R(2001). organizational commitment,job satisfaction.and effort in the service environment . the journal of psychology.135(2),226-236

    Warner,p.D(2007). Increasing WQ through coaching www. Telentsmart.com. Weinberg,R.A(1989). Intelligence and IQ land mark issues and great debatsd American psychologist Association .USA:university of Minnesota.

    Weinberg.D.A Schwarz G.E.& Davidson T.J(2010). Low-anxious, highanxious, and repressive styles:psychometric patterns and behavioural and physiological responses to sterrss. Journal of Abnormal psychology 88.

    Weisinger.H(2008): Emotional intelligence at work. The untapped edge for success san Francisco : jossey –Bass.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد MBA تابستان 1391 چکيده: هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ميان هوش معنوي، رضايت شغلي و تعهد سازماني بين کارکنان بانک ملي استان مازندران مي‌باشد. جامعه آما

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی با انگیزه کاری دبیران درمدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران بود. روش پژوهش توصیفی و همبستگی می­باشد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران به تعداد 203 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان به تعداد 129 آزمودنی ( 67نفر مرد و 62 نفر زن) برآورد گردید. روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش :"منابع انسانی" چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی با تعهد سازمانی و رضایت­شغلی کارکنان استانداری اصفهان بوده است. جامعه آماری عبارت است ازکارکنان رسمی سازمان که نظرات 254 نفر از آنها به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه ساختاریافته، به کمک نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل ...

پايان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشدM.A  رشته مديريت دولتي گرايش تحول چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين جو سازماني با استرس شغلي و خلاقيت در کارکنان  اداره کل بيمه سلام

پایان نامه کارشناسی ارشد (رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی) چکیده: در عصر حاضر اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است، رفتار آنها هم بسیار با اهمیت تلقی می شود. از این روست که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند و از طرف دیگر محیط کاری به عنوان یکی از عواملی است که در رفتار شهروندی سازمانی نقش دارد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول) چکیده در شرایط پیچیده، ناپایدار، متغیر، غیرقابل پیش بینی و رقابتی محیط امروزی، رهبر سازمانی نیازمند ایجاد اعتماد افزون تر با کارکنان است. سبک رهبری موثق ( اصیل) روش مناسبی برای افزایش اعتماد محسوب می شود. بنابراین در این پژوهش برآنیم تا میزان اعتماد و موثق بودن رهبری در نزد پیروان بحث کنیم و رابطه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه رهبری معنوی و هوش اخلاقی با تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1392می باشد.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد مطالعه،شامل تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1392 می باشد.با توجه به اینکه تعداد کل کارکنان 200نفر می ...

دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : مدیریت ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس می­باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 138 نفر می­باشد؛ که با توجه به محدود بودن جامعه، حجم نمونه با استفاده از روش سرشماری کل صورت گرفت. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : مدیریت ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس می­باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 138 نفر می­باشد؛ که با توجه به محدود بودن جامعه، حجم نمونه با استفاده از روش سرشماری کل صورت گرفت. به همین تعداد پرسشنامه در بین کارکنان اداره کل ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت (M.A) گرایش: منابع انسانی چکیده: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان سکوی سروش است و جامعه آماری کلیه کارکنان این سکو در نیمه دوم سال 93 می‌باشد. روش تحقیق ازجمله پژوهش‌های توصیفی و از نوع همبستگی بوده و با توجه به نحوه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از دسته همبستگی می‌باشد. ...

ثبت سفارش