پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران)

word 391 KB 31139 167
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    ( رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول)

    چکیده

    در شرایط پیچیده، ناپایدار، متغیر، غیرقابل پیش بینی و رقابتی محیط امروزی، رهبر سازمانی نیازمند ایجاد اعتماد افزون تر با کارکنان است. سبک رهبری موثق ( اصیل) روش مناسبی برای افزایش اعتماد محسوب می شود. بنابراین در این پژوهش برآنیم تا میزان اعتماد و موثق بودن رهبری در نزد پیروان بحث کنیم و رابطه این سبک از رهبری را با هوش معنوی بررسی کنیم تا در واقع ببینیم هوش معنوی رهبران با سبک رهبری موثق ایشانرابطه دارد؟ و آیا می توان با ایجاد فضای معنوی در سازمانها روابط میان رئیس و مرئوس بهبود بخشید؟ و سوال اصلی این پژوهش این است که آیا بین میزان هوش معنوی رهبران و موثق بودن آنان نزد زیردستانشان رابطه­ی معناداری وجود دارد؟

    جامعه آماری تحقیق مدیران و کارکنان فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین می باشد که با استفاده از روش پژوهش توصیفی، کاربردی و پیمایشی انجام گردید. به تعداد 185پرسشنامه (N=) توزیع گردید. و فرضیه های تحقیق با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه حاصله نشان داد که با 99٪اطمینان بین هوش معنوی و رهبری موثق رابطه­ی معنادار وجود دارد.

     

    واژگان کلیدی: معنویت، هوش معنوی، رهبری موثق، خودآگاهی، شفافیت در روابط، پردازش متعادل و جنبه های درونی اخلاقی

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه

         با توجه به اینکه معنویت و هوش معنوی در ایجاد ارزشها و دیدگاه های افراد نقش عمده ای ایفا می کند، بررسی این مفهوم در ادبیات کسب و کار بسیار ضروری و حیاتی خواهد بود، چرا که افراد با چیزی بیش از جسم و فکر خود وارد محیط کار می شوند، آنها روح منحصر بفرد خود را هم به محیط کار می آورند و از این طریق بر اثربخشی و کارایی سازمان تاثیر عمده ای می گذارند. شاید به همین دلیل است که اخیراً در واکنش به چالش های اخلاقی و عدم وجود معنویت در دنیای کسب و کار، تئوری رهبری و تحقیقات در پی بیان ادبیات " رهبری موثق" برآمده اند( الجرا، 2012: 118).رهبران موثق با نشان دادن معیارهای اخلاقی، امانت داری و یکپارچگی، باعث می شوند پیروان، هویت خود را با آنها بازیابند و خود را بعنوان افرادی امین و دارای استانداردهای اخلاقی و یکپارچگی بالا بدانند. بدین ترتیب رهبران موثق هویت اجتماعی پیروانشان را با ایجاد یک حس عمیق از ارزشهای اخلاقی همراه با نمایش سطوح بالایی از صداقت و انسجام، افزایش دهند. همچنین رهبران موثق، سطح بالایی از اعتماد، امید، احساسات مثبت و خوش بینی را در بین پیروان توسعه می دهند که این امر به نوبه خود موجب بهبود عملکرد پیروان و بروز پیامدهای مثبت مرتبط با کار می گردد، این شواهد علت اصلی انتخاب رهبری موثق بعنوان یک متغیر کلیدی برای ایجاد و بهبود پیامدهای مثبتی همچون افزایش معنویت در محیط کار و هوش معنوی افراد در این مطالعه می باشد( کاهه، 1391؛ 9-10). در نتیجه امید بر آن است تا با اتکای بر این تحقیق، مدیران سازمانها به انتخاب بهترین سبک رهبری مبادرت کنند. سبکی که با ایجاد محیط کاری مطلوب موجب افزایش معنویت و هوش معنوی کارکنان گردد تا در نهایت رضایت شغلی و انگیزش بیشتری را شاهد باشیم.

         در این فصل ابتدا به بیان مسأله ای که در محیط کسب و کار موردنظر قرار گرفته می پردازیم، پس از لحاظ نمودن ضرورت و اهمیت تحقیق از لحاظ علمی و کاربردی، به بیان چارچوب نظری تحقیق می پردازیم که طی آن مدل اولیه تحقیق و فرضیات را طراحی می کنیم. در ادامه به بیان مختصری از روش تحقیق و گردآوری داده و قلمرو زمانی و مکانی تحقیق خواهیم پرداخت و در پایان واژه ها و اصطلاحات تحقیق را تعریف می کنیم.

    1-1  بیان مسأله

    همانگونه که رابینز در جدیدترین مطالعاتش بیان می کند؛ امروزه رهبران باید با افرادی که می خواهند تحت هدایت خود داشته باشند، روابطی مبتنی بر اعتماد ایجاد کنند، چرا که هرچه پایداری و قابل پیش بینی بودن سازمانها کاهش پیدا می کند، در تعریف انتظارات و روابط، پیوندهای مبتنی بر اعتماد بیشتر جایگزین قوانین بوروکراتیک می شوندو از سویی دیگر در سالهای اخیر جایگاه معنویت در سازمانها مورد توجه روزافزون مدیران، کارکنان، مشتریان و جامعه قرار گرفته است. اما در ادبیات مربوط به معنویت بعنوان یک پدیده ی فرهنگی که می تواند بر رفتار سازمانی تأثیر بگذارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از ادبیات مربوط به معنویت چنین بر می­آید که افراد با معنویت بالاتر، زندگی کاری سالم­تر، شادتر و پربارتری دارند و از کارایی بالاتری برخوردارند(علی پناهی، 1387، 2). لذا در این پژوهش سعی شده تا به تعمق در مورد معانی مطرح شده در حوزه هوش معنوی و رهبری موثق و نقد و بررسی آنها به منظور دستیابی به مبنای نظری مناسب در راستای ساخت ابزاری جهت اندازه­گیری آن بپردازیم و تعیین مداخلات مؤثر در افزایش این بُعد از هوش در پژوهش­های بعدی نیز هدف دیگر می باشد. و نهایتاً یافتن پاسخی برای این سوال که آیا بیان مؤلفه­های هوش معنوی راه را برای پرورش مدیرانی موثق هموار می­سازد  یا خیر؟ به عبارت ساده تر آیا با سنجش میزان هوش معنوی در مدیران می توان میزان موثق بودن آنها را نیز پیش بینی کرد؟

           از آنجایی که فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین دارای کارکنانی است که اغلب جانباز یا معلول بوده و از سعه صدر و اعتقادات مذهبی بالایی برخوردار می باشند،اینگونه دیدیم تا میزان هوش معنوی آنها را سنجیده و ببینیم آیا در کنار اعتقادات قوی مذهبی از روحیه معنوی هم برخوردارند یا صرف داشتن جو سازمانی به ظاهر مذهبی باعث شده تا ظاهر افراد و رفتارهای آنان شبیه افراد معنوی و البته مذهبی گردد؟از سوی دیگر ضمن بررسی میزان هوش معنوی ایشان می خواهیم بدانیم آیا داشتن این هوش باعث وثوق و اعتماد بیشتر شده است یا نه؟ علاوه براین با سنجش میزان هوش معنوی میزان اعتماد و کیفیت رابطه موجود بین رئیس و مرئوس در این سازمان که اغلب از نوع غیر رسمی بوده را بررسی خواهیم کرد؟ بطور خلاصه باید گفت که در این تحقیق برآنیم که بدانیم آیا با داشتن ضریب هوش معنوی میزان وثوق و اعتماد کارکنان نسبت به رهبران را دانست؟

    1-2 اهمیت و ضرورت موضوع

    این تحقیق بر آن است که باور، اعمال و تعهدات معنوی را با نتایج مثبتی نظیر سلامت روانی و فیزیکی؛ رضایت مادی و ثبات؛ و عملکرد مثبت درون فردی مرتبط کند که باعث بهبود کیفیت بهتر زندگی می گردد( حسینی و همکاران، 2010 : 1).امروزه سازمانها با کارکنان رشد یافته ای مواجه اند که خواستار کار با معنا، کار هدفمند و محیط های کاری مساعد برای پرورش خلاقیت و استعدادهای خویش جهت بالندگی خود هستند. در واقع امروزه بیش از هر زمان دیگر کارکنان خود را در جهانی متلاطم و با تندبادی دائمی می یابند که در حال تجربه ی فقدان معنا در زندگی خانوادگی و کار خود و احساس مداوم ویرانی و فلاکت معنوی هستند. این فقدان معنا، غالباً با احساس یاس و نا امیدی در محیط کار همراه شده که موانع بسیاری برای رشد کارکنان، فقدان معنا و هدف زندگی کاری آنان را به همراه داشته است. از این رو ضرورت الزام یک کاوش و کنکاش معنوی در زندگی کاری آنان را به همراه داشته است ( رستگار، 1385، به نقل از علی پناهی: 14-15).

         آلوین تافلر در سال 1980 بحثی با عنوان " موج سوم" تکنولوژی مطرح نمود، اما طبق ادعای فراگیر واگنر و جیمز کانلی، اینک " موج چهارم" حرکت خود را در سازمانها آغاز نموده است، این موج ، سازمان معنویت- محور است. نهضت حرکت برای معنوی ساختن سازمان در هر دو بُعد تئوری و عملی ظاهراً آغاز شده است. این موضوع بعنوان حرکت فرهنگی در همه جهان پذیرفته شده است(فرایا و کانلی، 1999 و به نقل از علی پناهی، 1387: 2). لذا در سالهای اخیر پارادایم جدیدی تحت عنوان جایگاه معنویت در سازمان مورد توجه قرار گرفته است. اما در ادبیات مربوط برای بررسی معنویت بعنوان یک پدیده فرهنگی که ممکن است بر رفتار سازمان تأثیر بگذارد و موجب تغییر در سازمان شود، توجه چندانی صورت نگرفته است(کواترو، 2004: 17). کواترو می نویسد: در طی 12 سال گذشته موضوع معنویت در محیط کار در صحنه کسب و کار و ادبیات مربوطه مطرح شده است(کواترو، 2004: 228). وی در ادامه می افزاید:" در مورد ماهیت معنوی فطری در زندگی سازمانی مطالب زیادی نوشته شده است، اما نه تا آنجا که این معنویت فطری به زبان عملیاتی مدون شده باشد، حداقل اینکه این کار بطور هماهنگ و جامع نبوده است. علت اصلی این امر آن است که ارائه مفهومی از معنویت سازمانی که مورد قبول همگان باشد غیرممکن است، شاید در نتیجه همین نکته بوده است که ریشه های دینی و تئوری های کلاسیک در نهضت جدید معنویت در محیط کار مورد بررسی قرار نگرفته است.

     

    بی اعتباری امریست اجتناب ناپذیر

    برای کسب اعتبار نیازمند ایجاد ارزش در خودمان هستیم

    اعتبار بر اهداف و ارزش های منطبق باهم دلالت ندارد

    اعتبار داتاً اخلاقی نیست

         ما بطور سیستماتیک در پی عملی نمودن این مباحث بمنظور  پیشرفت تئوری رهبری موثق در آینده هستیم و  مضامین اساسی تر AL را مطرح می کینم تا اینکه کانون مطالعات از رهبری افراد به سمت شناخت شرایطی ست که در آن تمام اعضای سازمان به رفتار موثق و معتمدانه می پردازند. عقیده ما این است که با این روش راحتتر می توان به اهداف تئوری رهبری موثق دست یافت.

    در سالهای اخیر شاهد افزایش سریع در ادبیات رهبری موثق بوده ایم. اهداف تئوری رهبری موثق کاملاً دوگانه است:

    AL  مسائل اخلاقی در شرکت ها را مورد بررسی قرار می دهد. این قسمت همان " گستره معنوی" است که باعث توفیق شرکتهایی که دچار بدنامی و تخلفات مدیریتی شده اند می شود، مباحث اخلاقی را بسط میدهد و کمک می کند تا کسب وکار در یک سیر اخلاقی با تعهد اجتماعی قرار گیرد.

    AL کمک می کند به افراد تا معنویت و ارتباطات در کارشان را پیدا کنند و خوب بودن اعضای سازمان را افزایش می دهد.

    به همان اندازه نیز چالش های اخلاقی می توانند خشونت کارکنان، بی اعتمادی و بی اخلاقی را افزایش دهند.

         در این تحقیق برآنیم تا بطور کامل تنش های موجود در تئوری رهبری موثق را از طریق مقایسه مفهوم اعتبار به همان گونه که در تئوری رهبری بکار رفته با مفهومی که در تئوری مزبور بیان شده، را مورد بررسی قرار دهیم. هنوز مفهوم اعتبار بر آن است تا به عمق این موضوع پی ببرد که چه چیزی باعث می شود تا به انسانیت برسیم و تا جایی که بفهمیم چه چیزی باعث می شود تا فردی را موثق بدانیم قبل از آنکه درباره موثق بودن رهبر صحبت کنیم، بنابراین اینگونه بنظر می رسد که بیان تئوریک آن امری ضروریست. هدف ما این است که ریشه های وجودی[2] مفهوم موثق بودن را بفهمیم تا به اهداف سازمانیAL برسیم و برای همین است که نیاز به درک کامل آن داریم. تلاشهای فزاینده ای بمنظور ایجاد تکنیک هایی برای خلق و سنجش AL صورت گرفته است در حالی که هنوز برای این سوال که " چه چیز باعث موثق بودن یک انسان می شود" پاسخی یافت نشده است(الجرا، 2012: 118-119).

         این تحقیق نیز تلاشی ست در راستای تلاشهای قبلی برای یافتن پاسخی برای همین سوال که برای موثق بودن مدیران ارشد فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین نزد زیردستانشان چه عواملی موثر است، آیا یکی از این عوامل می تواند داشتن هوش معنوی بالا باشد؟ بنابراین باید اعتراف کرد که با این تحقیق می توان به رموزی پی برد که باعث ارتقای جایگاه و میزان اعتبار رهبران از دیدگاه کارکنان شده و عناصری را بیان خواهد کرد که اگر بکار گرفته شوند باعث بهبود رابطه رئیس و مرئوس در این فدراسیون گردیده و کارایی و اثربخشی سازمان در اثر این بهبود افزایش خواهد یافت. علاوه بر اینها می توانیم با افزایش اعتماد میان مدیر و زیردستان به جنگ پدیده مقاومت در برابر تغییر در این سازمان رفت و همین مساله عدم اعتماد که اصلی ترین دغدغه مدیران این فدراسیون می باشد را حل کرد و بستر تغییر در برخی امور را فراهم کنیم.

    1-3 گزاره های تحقیق

    1-1- 3 پرسش های اصلی و فرعی

    از مرور ادبیات این موضوع اینگونه برداشت می شود که باید مطالعات بعدی در راستای پاسخ به سوالات زیر باشد:

    پرسش اصلی

    چه رابطه ای بین میزان هوش معنوی و رهبری موثق در مدیران و کارکنان فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین وجود دارد؟

    پرسش های فرعی

    چه رابطه ای بین خودآگاهی و رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون جانبازان و معلولین وجود دارد؟

    چه رابطه ای بین تسلط بر خویشتنو رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون جانبازان و معلولین وجود دارد؟

    - چه رابطه ایبین بروز منش معنوی و رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون جانبازان و معلولین وجود دارد؟

    - چه رابطه ای بین آگاهی جهانی و رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون جانبازان و معلولین وجود دارد؟

     

    2-1-3 فرضیه های تحقیق

    1-2-1-3 فرضیه اصلی

    "بین هوش معنوی رهبران و رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین رابطه­ی معنادار و مستقیمی وجود دارد".

    فرضیات فرعی

    بین خودآگاهی و رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون جانبازان و معلولین رابطه­ی مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین تسلط بر خویشتن و رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون جانبازان و معلولین رابطه­ی مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین بروز منش معنوی و رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون جانبازان و معلولین رابطه­ی مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین آگاهی جهانی و رهبری موثق مدیران و کارکنان فدراسیون جانبازان و معلولین رابطه­ی مثبت و معناداری وجود دارد.

     

    3-1-3 هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار

    تعیین تاثیر بالا بودن خودآگاهی( یکی از ابعاد هوش معنوی) رهبران در موثق بودن آنان نزد زیردستانشان

    تعیین رابطه تسلط بر خویشتن( یکی از ابعاد هوش معنوی) رهبران بر میزان گشودگی ارتباطی آنها( یکی از ابعاد رهبری موثق)

    تعیین رابطه داشتن دیدگاه معنوی( یکی از ابعاد رهبری موثق)با بروز منش معنوی( یکی از ابعاد هوش معنوی)در رفتار رهبران

    تعیین تاثیر بالا بودن آگاهی جهانی( یکی از ابعاد هوش معنوی) رهبران در موثق بودن آنان نزد زیردستانشان

     

    1-4 روش کلی تحقیق

         از آنجایی که در این تحقیق قصد داریم تا به بررسی رابطه بین هوش معنوی و رهبری موثق بپردازیم بنابراین روش تحقیق توصیفی(غیرآزمایشی) و از نوع تحقیق کاربردی- پیمایشی می باشد.

    1-1-4 قلمرو موضوعی تحقیق

    قلمرو موضوعی تحقیق شامل مطالعه مباحث علوم رفتار سازمانی، بویِژه مباحث مربوط به رهبری سازمانی و معنویت می باشد.

    2-1-4  قلمرو مکانی-جامعه تحقیق

    جامعه آماری این تحقیق " فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران" است. این اداره در مجموع دارای 185کارمند و مدیر می باشد.

    3-1-4  قلمرو زمانی تحقیق

    قلمرو زمانی تحقیق از تیرماه 1391 تا آذرماه 1392 می باشد و پرسشنامه های تحقیق در تابستان 1392 توزیع گردید.

    4-1-4 روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه

    به علت محدود بودن تعداد اعضای فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین (185 نفر) از روش نمونه گیری سرشماری استفاده می شود.

    5-1-4 روش های گردآوری داده ها و ابزار مورد استفاده برای آن

    روشهای کتابخانه ای، بررسی اسناد، نظر خواهی از اساتید و توزیع پرسشنامه بسته- پاسخ با حضورمحقق در سازمان مورد مطالعه می باشد.

    1-5 روش های تحلیل داده ها

         از آنجایی که در این تحقیق برآنیم تا رابطه بین دو متغیر را بسنجیم لذا روش تجزیه و تحلیل ساده همبستگی بهترین روش در این تحقیق است و در صورتی که طبق فرضیه به ما اثبات شد که میان این دو متغیر رابطه همبستگی وجود دارد از روش آنالیز رگرسیون  برای پیش بینی اندازه متغیر وابسته( رهبری موثق) با استفاده از اندازه متغیر مستقل( هوش معنوی) استفاده خواهیم کرد.

         از آنجایی که مقاله حاضر چند متغیره می باشد از نرم افزار "لیزرل" استفاده خواهیم کرد. همان طور که میدانیم از این نرم فزار برای پردازشمدلهاییکه شاملمتغیرهایمکنون،خطاهایاندازهگیریدرهریکازمتغیرهای وابستهومستقل،علیتدوسویه،همزمانیو وابستگیمتقابلمیباشدطرحریزیگردیدهاست. امااینروشرا میتوانبهعنوانمواردخاصیبرایروشهایتحلیل عاملیتاییدی،تحلیلرگرسیونچندمتغیری،تحلیلمسیر،مدلهایاقتصادیخاصدادههایوابستهبهزمان،مدلهای برگشتپذیروبرگشتناپذیربرایدادههایمقطعی/طولی،مدلهایساختاریکوواریانسوتحلیلچندنمونهاینیزبهکاربرد.

     

    1-6 چارچوب کلان نظری تحقیق

         حاصل مطالعات اکتشافی نگارنده کمک نمود تا بتوانیم مدل مفهومی پیشنهادی خود را بعنوان یک چارچوب نظری در انجام تحقیق بصورت زیر ارائه نماییم.لازم به ذکر است این مدل با اقتباس از  مدل آویلیو و گاردنر (2005) در خصوص رهبری موثق و دیدگاه ویگ ورث که در سال 2003 درباره هوش معنوی ارائه شده، بیان گردیده است که درادامه مطلب آنرا مشاهده خواهید نمود.

     

    The relationship between Spirituality Intelligense and Authentic Readership

    (Federation of Disabilities, Sports of Islamic Public of Iran) 

    Abstract

     In today complex, unstable, changeful, unforecasting and competitional environment, leaders requre to more authenticity with organization members. Authentic Leadership is a suitable  style to measure authenticity. So we want to argue  aboute amount of authenticity followers and explore  the relation of this leadership style with Spirituality Intelligense and what degree is the effects of leaders Spirituality Intelligense on theire moral values? Can we improve the relation of leader-follower by spreading spirituality in organizational environments? The majore question of this research is: “ Is there a meaningfull relation between leaders Spirituality Intelligense and being a authentic leader in the mind of followers?” 

    The research statistic population is leaders and members of disabilities sports Federation of Islamic public of Iran. The kind of research is descriptional  applied. We distributed 185 questionnaires(N=185) and  research hypotheses analyzed by conformity factor analysis andStructural equations modeling.

     

    Key Wordes: spirituality, Spirituality Intelligense  , authentic leadership, Self-Awareness, Relational Transparency, Balanced Processing , Internalized Moral Perspective

  • فهرست:

    فصل  اول: کلیات تحقیق

    بیان مسأله............................................................................................................................................................ 1

    اهمیت و ضرورت موضوع .................................................................................................................................. 2

    گزاره های تحقیق................................................................................................................................................ 5

    1-1-3  پرسش های اصلی و فرعی........................................................................................................................... 5

    2-1-3  فرضیه های تحقیق....................................................................................................................................... 5

    اهداف تحقیق یا نتایج مورد انتظار.............................................................................................................. 6

    روش کلی تحقیق................................................................................................................................................ 6

    1-1-4  قلمرو موضوعی تحقیق................................................................................................................................. 6

    2-1-4  قلمرو مکانی تحقیق...................................................................................................................................... 6

    قلمرو زمانی تحقیق .................................................................................................................................... 7

    روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه .................................................................................................. 7

    روشهای گرداوری داده ها و ابزار مورد استفاده برای آن ........................................................................... 7

    روش های تحلیل داده ها .................................................................................................................................. 7

    چارچوب نظری تحقیق ....................................................................................................................................... 8

    شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق ....................................................................................................................10

    معنویت........................................................................................................................................................ 10

    هوش معنوی..................................................................................................................................................... 10

    رهبری موثق..................................................................................................................................................... 11

    خودآگاهی ........................................................................................................................................................ 11

    شفافیت در روابط ............................................................................................................................................. 11

    پردازش متعادل ............................................................................................................................................... 11

    جنبه های درونی اخلاق .................................................................................................................................. 11

    خلاصه فصل .................................................................................................................................................... 12

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    مقدمه.................................................................................................................................................................... 14

    بخش اول: ادبیات تحقیق .................................................................................................................................... 16

    هوش و انواع آن.......................................................................................................................................... 16

    معنویت........................................................................................................................................................ 18

    رویکردهای مختلف در رابطه با معنویت................................................................................ 20

    تعریف عملیاتی معنویت در محیط کار .................................................................................. 22

     تفاوت میان دین و معنویت .................................................................................................... 23

     هوش معنوی .......................................................................................................................................... 25

    اجزاء هوش معنوی ................................................................................................................ 33

     تعریف عملیاتی هوش معنوی .............................................................................................. 34

    کاربرد هوش معنوی در محیط کار ........................................................................................ 35

    ابعاد هوش معنوی ................................................................................................................. 39

    هوش معنوی از دیدگاه های مختلف.................................................................................... 41

    6-3-2-2  رشد هوش معنوی .................................................................................................................. 47

    مولفه های هوش معنوی در اسلام ....................................................................................... 49

    8-3-2-2 نحوه سنجش هوش معنوی در افراد ....................................................................................... 51

    9-3-2-2 نحوه اندازه گیری هوش معنوی با استفاده از مدل ویگلور ..................................................... 54

    رهبری موثق ............................................................................................................................................ 55

     تعریف رهبری ........................................................................................................................ 55

    مروری بر سبک های رهبری .................................................................................................. 61

    3-4-2-2 مفهوم موثق بودن ................................................................................................................... 67

    4-4-2-2 ابعاد رهبری موثق .................................................................................................................... 74

      1-4-4-2-2 خودآگاهی ................................................................................................................... 74

    2-4-4-2-2 پردازش متعادل ........................................................................................................... 75

    3-4-4-2-2 جنبه های درونی اخلاق ............................................................................................. 76

    شفافیت در روابط ......................................................................................................... 77

    5-4-2-2رهبری موثق در محیط کار ....................................................................................................... 79

    بخش دوم: پیشینه تحقیقات انجام شده ............................................................................................................... 81

    تحقیقات خارجی .......................................................................................................................... 81

    تحقیقات داخلی ............................................................................................................................ 97

    بخش سوم: بحث و نتیجه گیری ....................................................................................................................... 102

    بخش چهارم: مدل مفهومی تحقیق .................................................................................................................. 105

    خلاصه فصل ...................................................................................................................................................... 106

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    مقدمه ................................................................................................................................................................. 108

    روش تحقیق ......................................................................................................................................................108

    ابزار گردآوری اطلاعات ..................................................................................................................................... 109

    ساختار پرسشنامه................................................................................................................................................ 110

    جامعه آماری  ..................................................................................................................................................... 111

    روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه  ........................................................................................................... 112

    7-3 متغیرهای تحقیق  .................................................................................................................................................. 112

    8-3 روایی و پایایی پرسشنامه ....................................................................................................................................... 113

    9-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................................................................ 114

    10-3 تحلیل عاملی تاییدی ........................................................................................................................................... 115

    11-3 تحلیل معادلات ساختاری .................................................................................................................................... 116

    12-3 خلاصه فصل ....................................................................................................................................................... 117

    فصلچهارم : تجزیهوتحلیلداده ها

    مقدمه ................................................................................................................................................................... 119

    توصیفویژگیهایجمعیت شناختیاعضاینمونه ............................................................................................. 119

    جنسیت .............................................................................................................................. 120

    سن ...................................................................................................................................... 121

    تجربه کاری........................................................................................................................... 122

    وضعیت تحصیلی................................................................................................................... 123

      سطح سازمان .................................................................................................................... 124

    3-4 آمار استنباطی .............................................................................................................................................. 125

    1-3-4  ضریبهمبستگیبینمتغیرهایپژوهش ........................................................................... 125

    2-3-4  ارزیابیبخشاندازه گیریمدل ........................................................................................... 126

    1-2-3-4  تحلیلعاملیتاییدیمتغیر هوش معنوی ...................................................................... 126

    2-2-3-4 تحلیلعاملیتاییدیمتغیر رهبری موثق ........................................................................ 127

    مدلسازیمعادلاتساختاری  ........................................................................................... 129

    2-3-3-4 فرضیه  تحقیق .................................................................................................................. 131

    5-4 خلاصه فصل ......................................................................................................................................................... 132

    فصلپنجم:  نتیجه گیریوپیشنهادات

    مقدمه ................................................................................................................................................................... 134

    2-5 بررسیاجمالیتحقیق ........................................................................................................................................... 134

    3-5 نتایجحاصلازآمارتوصیفی ................................................................................................................................. 134

    4-5نتایجحاصلازآماراستنباطی ............................................................................................................................... 134

    5-5 نتایجحاصلازفرضیاتتحقیق ............................................................................................................................ 135

    6-5 نتیجهگیریوپیشنهادات ..................................................................................................................................... 137

    1-6-5 پیشنهاداتیبرایسازمانموردمطالعه ................................................................................................. 138

    پیشنهادهاییبرایتحقیقاتآتی ........................................................................................................ 139

    7-5 محدودیتهایوتنگناهایتحقیقحاضر ........................................................................................................... 140

    خلاصه فصل ........................................................................................................................................................ 140

    منابع و مآخذ

    فارسی.............................................................................................................................................................................. 141

    انگلیسی........................................................................................................................................................................... 143

     

    منبع:

    فارسی

    اشرفی، اکبر(1387)، مبانی رهبری سیاسی امام خمینی (ره)، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

    افروز، غلامعلی؛ هومن، حیدرعلی و محمودی، نسرین( 1388)، بررسیعملیبودن،اعتبار،رواییونرمیابیپرسشنامه هوشمعنویدردانشجویان، وب سایت WWW.SID.IR.

    امیرکبیری، علی‌رضا(1374)، "سازمان و مدیریت"، تهران، نشرهور.

    اولیوا،پیتراف(1379)، "نظارتوراهنماییآموزشیدرمدارسامروز"،ترجمهغلامرضااحمدیو سعیدهشهابی،اصفهان: انتشاراتدانشگاهآزاداسلامیخوراسگان.

    ایمانی، محمدتقی و دیگران(1385)،"مدیریت از آغاز تا پست‌مدرن"، چاپ دوم، تهران، فرهنگ سبز.

    بریچ، هاینز وی، کونتز، هرولد(1386)،"اصول مدیریت"، ترجمه علی پارسائیان، ویرایش یازدهم، تهران، ترمه.

    جاویدیکلاتهجعفرآبادی،طاهره؛ابوترابی،رزیتا( 1389)، "ذهنیتفلسفیوسبکرهبریمدیراندرنظام آموزشعالی (موردبررسی: دانشگاهفردوسیمشهد)"،مطالعاتتربیتیوروانشناسی، 11(1)، 211-234.

     حسینی، مریم(1390)." سامانه مدیریت علم، پرسشنامه هوش معنوی جامع (ISIS)"، ویرایش شده در 19 فروردین 1391.

    خاکی،غلامرضا (1388 (،"روشتحقیقدرمدیریت"،تهران: مرکزانتشاراتدانشگاهآزاداسلامی.

    دانشگر، علی( 1390)،" رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات با بهره وری منابع انسانی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    رابینز،استیفن.پی(1383)، "مبانیرفتارسازمانی"،ترجمهعلیپارسائیانوسیدمحمداعرابی،تهران : انتشاراتدفترپژوهش هایفرهنگی.

    رابینز، استیفن پی؛ جاج، تیموتی ای(1391). "رفتار سازمانی". ترجمه مهدی زارع، ویراست چهاردهم، جلد دوم، صص 447-463.

    رجایی، علیرضا (1389)،"هوش معنوی: دیدگاه ها و چالشها"، فصلنامه پژوهشی تربیتی.دانشگاه آزاد اسلامی- واحد بروجرد، صص21-51.

    زارع، حسین؛ پدرام، احمد و شیروانیان، احمد( 1391)،"پیش بینی هوش معنوی دانشجویان از روی صفات شخصیتی آنها. مجله تحقیقات علوم رفتاری"، دوره دهم، شماره یک، ص59-68.

    زارعی متین، حسن؛ خیراندیش، مهدی و جهانی، حوریه( 1390) ،" شناساییوسنجشمؤلفه­هایهوشمعنویدرمحیطکار؛ مطالعهموردیدربیمارستانلبافی نژادتهران"، پژوهشهایمدیریتعمومی، سالچهارم،شمارهدوازدهم، ص 71- 94.

    سبحانی، عبدالرضا؛ همتیان، نیلوفر( 1391) ،" بررسی رابطه هوش فرهنگی مدیران دانشگاه سمنان و ادراکات کارکنان از سبک رهبری اصیل آنها"، فصلنامهرهبریومدیریتآموزشی، سالششم، شمارهدوم،صص 39- 51.

    سجادی، زینب(1390) ،" رابطه هوش معنوی و هوش اخلاقی با رهبری تحول آفرین"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    سرمد،غلامعلی( 1382)،" روابطانسانیدرسازمانهایآموزشی"،تهران: انتشاراتسمت.

    سلیمانی، حسین(1386)،" رهبری موثق خود را کشف کنید"، ماهنامه گزیده مدیریت، سال هشتم، شماره هفتاد. ص 90-96.

    شرمرهورن،جانآر،جیمزجیهانتوریچاردانازبورن( 1378). "مدیریترفتارسازمانی"،ترجمه مهدیایراننژادپاریزی،تهران: موسسهتحقیقاتوآموزشمدیریت.

    عابدی جعفری، حسن؛ رستگار، عباسعلی(1386) ،" ظهور معنویت در سازمانها: مفاهیم، تعاریف، پیش فرض ها، مدل مفهومی"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 5، 99-121.

    عبداله زاده، حسن؛ باقرپور، معصومه؛ بوژمهرانی، سمانه و همکاران( 1388). "هوش معنوی( مفاهیم، سنجش و کاربردهای آن)". تهران: انتشارات روان سنجی.

    علاقهبند،علی( 1381)،" مدیریتعمومی"،تهران: موسسهنشرروان.

    علی پناهی، علی (1387)،"بررسی نقش معنویت در کارایی صنعت بانکداری"، پایان نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.

    غباری بناب، باقر؛ سلیمی، محمد؛ سلیانی، لیلا و نوری مقدم، ثنا( 1386)،"هوش معنوی"، فصلنامه علمی- پژوهشی اندیشه نوین، سال سوم، شماره دهم، ص 125-147.

    فرهنگی، علی اکبر؛ فتاحی، مهدی؛ واثق، بهاره و نرگسیان، عباس ( 1388)، "هوشپیشبینیکنندهرهبریتحولآفرین: بررسیروابطمیانهوشمعنوی،هوشعاطفیورهبریتحولآفرین"، فصلنامهعلوممدیریتایران،سالچهارم،شماره15،ص31- 57.

    کاظمی، حسین(1391)، "طراحی مدل رهبری معنوی در نظام اداری ایران با استفاده از شبکه های عصبی فازی انطباق پذیر"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

    کاهه، مریم(1391)، "رابطه رهبری موثق با عملکرد خلاق و اشتیاق به کارکنان شرکت خودروسازی زامیاد"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    کلانتری، خلیل (1388)، " مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی( با برنامه LISREL- SIMPLIS)"،  تهران: انتشارات فرهنگ صفا.

    گلچین، مجتبی(1390)،" رابطه بین هوش معنوی و خودکارآمدی با رضایت شغلی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    مجدفر، مرتضی(1371)، "اصول مدیریت و رهبری شامل مباحث نظری و اجرائی در مدیریت آموزشی"، جلداول، تهران، سرنا.

    محمد نژاد، حبیب؛ بحیرایی، صدیقه؛ حیدری، فائزه(1388) ،"مفهوم هوش مبتنی بر آموزه های اسلام"، فرهنگ در دانشگاه اسلامی/42 سال سیزدهم، شماره2.

    مطهری، مرتضی(1374)، "امامت و رهبری"، چاپ شانزدهم، تهران، صدرا.

    میرکمالی، سید محمّد(1385)،" رهبری در مدیریت آموزشی"، چاپ پانزدهم، تهران، یسطرون.

    وایلز، کیمبل(1367)،" مدیریت و رهبری آموزشی"، ترجمه محمدعلی طوسی، چاپ دوم، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    وبر، ماکس(1384)،" اقتصاد و جامعه"، ترجمه عباس منوچهری و دیگران، تهران، سمت.

    هیمکس، هربرت جی، گولت، سی. دی(1376)، "تئوری‌های سازمان و مدیریت"، ترجمه گوئل کهن، جلد دوم، تهران، نشر دوران.

    یوکل، گری(1382)،" مدیریت و رهبری در سازمان‌ها"، ترجمه محمّد ازگلی و قاسم قنبری، تهران، دانشگاه امام حسین (ع).

     

    انگلیسی

    Algera, P.M. , Lips-Wiersma, M(2012). Radical Authentic Leadership: co- Creating the conditions under which all members of the organization can be authentic, The Leadership Quarterly, 3(1), 118-131.

    Amram, Joseph (Yosi)(2005). Intelligence Beyond IQ: The Contribution of Emotional and Spiritual Intelligences to Effective Business Leadership. Institute of Transpersonal Psychology,  April 17, 2005, pp: 1-32.

    Amram, Yosi & Alto, Palo(2007). The Seven Dimensions of Spiritual Intelligence: An Ecumenical, Grounded Theory. Presented at the 115th Annual Conference of the American Psychological Association San Francisco, CA August 17-20, 2007, pp: 1-9.

    Avolio, B. J, Ggardner, W. L. (2005). Authentic Leadership Development: Getting to the root of Positive. Forms of Leadership. The Leadership Quarterly, 16, 315-338.

    Avolio, B. J, Ggardner, W. L., Walumbwa, F.O., Luthans, F. & May, D. R.(2004).Unlocking the mask: A Look at the process by which authentic Leader impact Follower attitudes & behaviors. The Leadership Quartely, 15, 801-823.

    Ayranci, Evren & Semercioz, Fatih(2011). The Relationship between Spiritual Leadership and Issues of Spirituality and Religiosity: A Study of Top Turkish Managers. International Journal of Business and Management Vol. 6, No. 4.pp 136-149.

    Ceri-Booms. Meltem(2012). How can authentic leaders creat organization identification? An empirical study on Turkish employees. International Journal Leadership Studies, Vol.7 Iss. 2, 173-190.

    Diddams, M., Chang, G.(2012). Only human: Exploring the nature of weakness in authentic Leadership. The Leadership Quarterly, 23, 593-603.

    Fernando, Mario(2005). Workplace spirituality: Another management fad? Research Online University of Wollongong, pp: 1-7.

    Georg, B. Sims, P. Mclean, Andrew N. Meyer, Diana(2007). Discovering your authentic leadership. Harvard Business Review, February.

    Georg. Bill(2007).Authentic Leadership: Rediscovering the Secrets to Creating Lasting Value.Bublished by Jossey-Bass, Vol: 1.

    Hosseini, Maryam; Elias, Habibah; Eric Krauss, Steven & Aishah, Siti( 2010). A Review Study on Spiritual Intelligence, Adolescence and Spiritual Intelligence, Factors that May Contribute to Individual Differences in Spiritual Intelligence, and the Related Theories. Vol. 2, No. 2, pp.179-188.

    Sharpley,  Richard & Jepson, Deborah(2011). RURAL TOURISM A spiritual experience?. Annals of Tourism Research, Vol. 38, No. 1, pp. 52–71.

    W. Fry,Louis; T. Hannah, Sean; Noel, Michael & O. Walumbwa, Fred(2011). Impact of spiritual leadership on unit performance. The Leadership Quarterly, Vol.  22 , pp 259–270.

    Walumba, F.O. , Wang, P., Wang, H., Schaubroeck, J., Avolio, B. J. (2010). Psychological processes linking authentic Leadership to follower behaviors. The Leadership Quarterly, 21, 901-914.

    Wigglesworth, Cynthia(2003). Spiritual Intelligence:What is it?How can we measure it?Why would business care?. Conscious Pursuits, Inc,pp 1-13.

     


موضوع پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), نمونه پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), جستجوی پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), فایل Word پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), دانلود پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), فایل PDF پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), تحقیق در مورد پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), مقاله در مورد پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), پروژه در مورد پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), پروژه درباره پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران), رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه ی هوش معنوی با رهبری موثق مدیران و کارکنان ( فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران)

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه رهبری معنوی و هوش اخلاقی با تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1392می باشد.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد مطالعه،شامل تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1392 می باشد.با توجه به اینکه تعداد کل کارکنان 200نفر می ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد  ) M.A  ( گرايش: مديريت منابع انساني زمستان  1391               چکيده : دانشگاه نظا

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش: منابع انسانی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران انجام شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران بوده اند. این تحقیق از لحاظ نوع، توصیفی بوده و از لحاظ هدف نیز کاربردی است. علاوه بر آن، برای گرداوری داده ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش: منابع انسانی چکیده مدیریت ، رهبری و چگونگی کارایی و عملکرد مدیران از جمله عوامل موفقیت سازمانها محسوب می شود . سبک مورد قبول مدیران در کارایی ، عملکرد و اثر بخشی سازمانها تاثیر مستقیم دارد . درجامعه مدیران فراوانی وجود دارند ، لیکن آنچه مهم است وجود افرادی است که آماده پذیرش نقشهای علمی در جامعه باشند و کار ...

پایان نامه جهت دریافت پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) امروزه رفتارهای مثبت فراتر از نقش، تحت عنوان "رفتار شهروندی سازمانی (OCB)" مورد توجه قرار گرفته است، در تحقیقات متغیرهای متعددی از قبیل رضایت شغلی، عدالت سازمانی، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری و...، در احتمال بروز رفتار شهروندی سازمانی شناسائی شده اند که در مقاله ...

پایان نامه برای در یافت درجه کار شناسی ارشد "MA " رشته :مدیریت بازرگانی چکیده امروزه مدیریت سازمان از پیچیدگی فراوانی برخوردار است. زیرا عوامل درونی و بیرونی بسیار زیادی وجود دارد که سازمان را تحت تاثیر خود قرار می­دهد. این پژوهش، سبک مدیریت تحول گرا را به عنوان یک عامل مهم و اثرگذار در مدیریت سازمان معرفی نموده و نقش آن را در بهبود رضایت شغلی کارکنان مورد بررسی قرار داده است. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی) چکیده: در عصر حاضر اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است، رفتار آنها هم بسیار با اهمیت تلقی می شود. از این روست که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند و از طرف دیگر محیط کاری به عنوان یکی از عواملی است که در رفتار شهروندی سازمانی نقش دارد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) رشته مديريت اجرايي                       

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده مدیریت دانش به سازمان¬ها کمک می¬کند تا اطلاعات و مهارت¬های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می-شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر سازمان را به صورت کارا و موثر برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم¬گیری¬های پویا ...

ثبت سفارش