پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش

word 1 MB 30702 117
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت (M.A)

    گرایش: منابع انسانی

    چکیده:

    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان سکوی سروش است و جامعه آماری کلیه کارکنان این سکو در نیمه دوم سال 93 می‌باشد. روش تحقیق ازجمله پژوهش‌های توصیفی و از نوع همبستگی بوده و با توجه به نحوه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از دسته همبستگی می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه استاندارد اعتیاد به کار اسپنس و رابینز، کیفیت زندگی کاری والتون و نیز پرسشنامه بهداشت شغلی گلدبرگ و هیلر می‌باشد. در این پژوهش اعتیاد به کار با هر سه بعد آن، شامل بعد عجین شدن با کار، تمایل درونی به کار و لذت از کار مورد اندازه‌گیری قرار گرفت و ارتباط و میزان تاثیر هر یک از این ابعاد با بهداشت شغلی و کیفیت زندگی کاری و نیز ارتباط و تاثیر بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری، با استفاده از نرم‌افزار  spssو آزمون‌های همبستگی، تحلیل رگرسیون و فریدمن مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که بین اعتیاد به کار و بهداشت شغلی و کیفیت زندگی کاری کارکنان و نیز هر سه بعد اعتیاد به کار با کیفیت زندگی کاری و بعد اول و سوم اعتیاد به کار و بهداشت شغلی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد و می‌توانند آن‌ها را پیش‌بینی نمایند. دراین‌ بین، بعد عجین شدن با کار بیشترین تاثیر را در بین سایر ابعاد اعتیاد به کار بر کیفیت زندگی کاری دارد.

    واژه‌های کلیدی: اعتیاد به کار، بهداشت شغلی، کیفیت زندگی کاری، سکوی سروش.

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه:

          برخلاف این‌که اکثر کارمندان و کارکنان با کار خود عجین نشده و بیشتر تمایل به ‌وقت‌گذرانی در آن‌ها دیده می‌شود، عده‌ای از آنان ساعات زیادی را با کارایی و راندمان بالا به کار مشغول هستند که ازجمله این افراد می‌توان کارکنان شرکت‌های اقماری کشورها را نام برد که نیروی انسانی متخصص در این مکان‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته و روزهای متمادی مجبور به زندگی در محل کار خود می‌باشند و این را می‌توان به محرک‌هایی چون پاداش بیرونی و انگیزه‌های درونی اضافه نمود تا این افراد انگیزه کافی برای عجین شده با کار خود را داشته باشند. اعتیاد به کار ممکن است در وهله‌ی اول لذت‌بخش باشد ولی به‌صورت بالقوه می‌تواند مشکل‌ساز و خسته‌کننده باشد. این افراد لزوم عاشق کارشان نیستند اما نمی‌توانند بدون کارشان ساعات خود را سپری کنند همچنین آن‌ها تصور می‌نمایند که فقط خودشان می‌توانند آن کار به‌خصوص را انجام دهند و درگذر زمان به دلیل افراط در کار در زمره افراد معتاد به کار به شمار می‌روند.

    واژه‌ی اعتیاد به کار اولین بار توسط اوتس[1] در سال 1971 به کار گرفته شد. به نظر اوتس معتاد به کار کسی است که نیاز شدیدی به کار دارد و این میل شدید به کار ممکن است به‌سلامتی، روابط درون فردی و وظایف شخصی فرد لطمه وارد آورد زیرا فرد تعهد غیرمعقولی به کار بیش‌ازحد داشته و زمان زیادی را به‌طور دلخواه و درونی به فعالیت‌های کاری اختصاص می‌دهد.

         اسنایر[2] (2008) اعتقاد دارد اعتیاد به کار با پرکار بودن متفاوت هست چراکه افراد پرکار می‌دانند که در چه محدوده زمانی چگونه به کار بپردازند تا بتوانند به‌موقع به روابط اجتماعی خود نیز رسیدگی نموده و در کنار خانواده‌ی خود اوقات فراغت خود را سپری کنند و به‌طورکلی اعتیاد به کار یعنی درگیری شناختی مداوم به‌علاوه فکر به کار حتی در زمان فراغت.

    مهم‌ترین پیامدهای اعتیاد به کار عبارت‌اند از: استرس شغلی و تعارض کار، تحلیل رفتگی شغلی، ایجاد مسائل و مشکلات در کار گروهی، انزوا و دوری از تعاملات اجتماعی و خانوادگی، مشکلات در برقراری ارتباط با دیگران، رضایت کم از زندگی و لذت نبردن از اوقات فراغت.(قلی پور 1387،110-91)

    اعتیاد به کاربر اساس میزان و درجه شامل ابعاد زیر می‌باشد:

    عجین شدن باکار

    تمایل درونی به کار

    لذت از کار (اسپینش و رابینز[3] 1992، 160-78)

    افراد فعال به کار، مشتاق، ایثارگر و جذاب‌اند باکار خود عجین شده، از آن لذت می‌برند و به‌طور افراطی به کار کشش ندارند ولی معتادان به کار به‌گونه‌ای بد و افراطی به کار پرداخته و درجه‌ی عجین شدن آن‌ها به کار بالا بوده ولی از کار خود لذت نمی‌برند. (شوفلی و همکاران  2008، 203-173)

    با توجه به رابطه و تأثیری که اعتیاد به کار به‌طور بالقوه و مؤثر روی بهداشت شغلی و کیفیت زندگی کاری می‌گذارد و با توجه به موضوع این پژوهش به بررسی تأثیر اعتیاد به کار بر دو متغیر دیگر می‌پردازیم.

    به‌طور نسبی کیفیت زندگی کاری یعنی مجموعه ادراک کارکنان از بهداشت فیزیکی و روانی خود در محیط کارشان.(کاسیو[4] 1995)

    اعتیاد به کار و عجین شدن با شغل به‌نوعی با یکدیگر متفاوت هستند به‌طوری‌که اعتیاد به کار با سلامتی افراد رابطه منفی دارد. این در حالی هست که اعتیاد به کار با سلامتی رابطه مثبت داشته ولی هر دو به‌طور مثبت با عملکرد شغلی و پیشرفت شغلی رابطه مثبت دارند.(شوفلی و همکاران 2008)

     با توجه به نقش و اهمیتی که نیروی انسانی در موفقیت سازمان‌ها و رسیدن به اهدافشان دارند، مطالعه رفتار انسان‌ها توجه بسیاری از متخصصان رفتار سازمانی را به خود جلب نموده است که کارکنان سازمان‌ها و سایر شرکت‌ها به‌طور عام و شرکت نفت فلات قاره (منطقه بهرگان) به‌طور خاص، از این امر مثتثنی نبوده و این شرکت نیازمند آن بوده که کیفیت و کمیت کار این متخصصان عرصه تلاش را بالا ببرد ولی این امر نباید منجر به افزایش اعتیاد به کار در این کارکنان با توجه به زمان زیادی که آنان در محل کار خود صرف نموده و باعث دوری آنان از خانواده‌ی خود گردد. لذا با توجه به اهمیت موضوع، همچنین وجود ابهامات، سؤالات و علاقه‌مندی پژوهش‌گر، هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی کاری کارکنان سکوی سروش بوده و این پژوهش جهت پاسخگویی به سؤالاتی از قبیل:

    ارتباط بین اعتیاد به کار و بهداشت شغلی کارکنان سکوی سروش چگونه است؟ ارتباط بین اعتیاد به کار و کیفیت ایمنی و بهداشتی کارکنان سکوی سروش چگونه است؟ ارتباط بین اعتیاد به کار و فرصت رشد و امنیت مداوم کارکنان سکوی سروش چگونه است؟ انجام گرفته است.

     

    1-2 بیان مسئله:

         هرگاه دچار مشکل شدیم باید بدانیم حتماً اندازه‌ها را رعایت نکرده‌ایم و از حیطه و محدوده خود تجاوز کرده‌ایم و بقول معروف پا را از گلیم خودمان درازتر کرده‌ایم. آن‌وقت اگر مسئله و مشکلی پیش بیاید، جز خود نباید کس دیگری را ملامت کنیم.«انما بغیکم علی انفسکم »(قرآن کریم، سوره یونس)

    امروزه با توجه به اینکه سازمان‌ها کلیه ابعاد زندگی انسان‌ها را در برگرفته‌اند و انسان‌ها به‌ناچار، غرق در رابطه با سازمان‌های گوناگون قرارگرفته‌اند باید این نکته موردتوجه قرار گیرد که هدف از ایجاد سازمان‌ها باید کمک به انسان، برای رسیدن به اهدافش باشد و نه اینکه سازمان انسان را به ابزاری برای رسیدن به اهداف خود بدل نماید امروزه بسیار شاهد آن هستیم که انسان‌ها چنان غرق در سازمان‌ها و اهداف آن‌ها شده‌اند که گویی خادمان آن‌ها می‌باشند. این امر نه‌تنها می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد اما همچنان، نتایج منفی آن غیرقابل‌انکار و اجتناب‌ناپذیر است.(اسنیر و زهر[5] 2008،127-109)

    در پژوهشی اخیر که توسط مورگان در دیوان عالی آمریکا انجام گرفت نتایج حاکی از آن بود که افراط در کار باعث اعتیاد به کار می‌گردد که این امر مانند تمام اعتیادها عواقب منفی بسیاری برای کارکنان سازمان‌ها به دنبال خواهد داشت که سازمان‌ها با تشویق‌های مادی و معنوی خود باعث افزایش اعتیاد به کارشده و به آن دامن می‌زنند تا بدین‌وسیله به اهداف خود نائل گردند که مورگان این سازمان‌ها را سازمان‌های معتاد کننده می‌نامد و به‌عبارت‌دیگر یعنی آن‌ها سازمان‌هایی هستند که افراد را به کارهایی که باعث افزایش بهره‌وری آن سازمان‌ها خواهند شد، تشویق می‌نمایند.(مورگان[6] 2006)

    یکی از دلایلی که سازمان‌ها از پرداختن به مسئله اعتیاد به کار اجتناب می‌نمایند این است که وجود بسیار این افراد معتاد به کار در سازمان‌ها به نفع سازمان بوده و اقدام به حذف یا کاهش این افراد پدیده مطلوبی برای سازمان به همراه نخواهد داشت. با وجود این، سازمان‌ها باید توجه کرده و طوری عمل نمایند که نه‌تنها اعتیاد به کار در افراد حذف نشده بلکه با نگه‌داشتن و حفظ اعتیاد به کار افراد در سطح مناسب می‌توان باعث افزایش بهره‌وری و عملکرد افراد گردید زیرا اعتیاد به کار مفرط، موجب به خطر افتادن سلامت جسمى و روانى افراد می‌شود. پس در اختیار داشتن افرادى با سلامت جسمى و روانى مناسب، یکى از عوامل اصلى افزایش عملکرد شغلى می‌باشد اما پیشنهاد می‌گردد سازمان‌ها با شناسایى افراد معتاد به کار مفرط و از طریق راهبرد قطع موقت ارتباط فرد با سازمان، مرخصی‌های اجبارى به افراد داده تا از این طریق، اعتیاد به کار مفرط آن‌ها را تعدیل و به افزایش بهره‌وری و عملکرد آنان کمک نمایند. راهبرد مذکور از طریق کاهش اضافه‌کاری‌های افراد فوق نیز میسر است. همچنین می‌توان در برخى مواقع و مقاطع زمانى، به‌طور عمد از حجم کارى افراد مذکور کاست تا در آن‌ها دغدغه و مشغله ذهنى مربوط به کار کاهش یابد. این اقدام موجب می‌شود افراد معتاد به کار، در خارج از سازمان کمتر به شغل فکر کنند. (عنایتی و همکاران 1391)

    لذا سازمان‌ها در این مورد باید به تمام جوانب توجه نمایند یعنی نه‌تنها نباید اعتیاد به کار در افراد به‌طورکلی حذف شود بلکه باید در حد مناسبی نگه‌داشته شده تا بهره‌وری و عملکرد افراد و سازمان‌ها افزایش یافته و هر دو از آن منتفع گردند. همچنان که در سایت رسمی ناسا این‌گونه بیا شده است «کار شما مهم است اما زندگی شما مهم‌تر از آن است بنابراین سازمان‌ها باید راه‌حل‌هایی را به‌منظور اینکه شما هر دو را باهم داشته باشید ارائه نمایند». (سایت رسمی ناسا)

    همان‌طور که می‌دانید یکی دیگر از ابعاد بهبود عملکرد و یکی از عناصر مهم تعالی فرهنگ‌سازمانی توجه به کیفیت زندگی کاری افراد هست که باعث همسویی افراد و سازمان‌ها می‌گردد که این مسئله در رابطه‌ای تنگاتنگ با اعتیاد به کار قرار دارد.(ریچاردسون، واندنبرگ، ویلکرسون[7] 2000)

    واژه‌ی کیفیت زندگی کاری برای نخستین بار در سال 1972 در یک اجلاس بین‌المللی در رابطه با مسائل کاری در اردن به کار گرفته شد و این مفهوم بعدازاینکه کارکنان جنرال موتور شروع به یک برنامه کاری، جهت بازسازی و ریفرم کار انجام دادند موردتوجه بیشتری قرار گرفت. (لاو و می[8] 1998).

    در رابطه بامعنای کیفیت زندگی کاری توافق نظر کمی وجود دارد. حداقل سه معنای عمده را برای آن می‌توان استنباط نمود.

     در وهله اول، به مجموعه‌ای از نتایجی که برای کارکنان سازمان‌ها دارد اشاره می‌نماید مثل رضایتمندی شغلی، فرصت‌های رشد روان‌شناختی، امنیت شغلی، روابط مناسب بین کارفرما و کارکنان و میزان پایین بودن حوادث شغلی.

     در وهله‌ی دوم به مجموعه‌ای از عملکردهای سازمانی که فرد را به عملکرد خوب تشویق می‌نماید اشاره می‌کند مثل مدیریت مشارکتی، غنی‌سازی شغلی و سیستم پرداخت مناسب، تضمین شغلی و شرایط کاری مطمئن.

    و در مرحله سوم به یک نوع برنامه تغییر سازمانی اشاره می‌نماید که از این سه معنای کیفیت زندگی کاری مفهوم اول رواج و کاربرد بیشتری دارد.(میرسپاسی 1386، 145)

    باوجود تفاوت‌ها در برداشت‌ها و معانی، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برخی از شاخص‌ها در اغلب جوامع مشترک می‌باشند مانند حقوق و مزایا، خدمات رفاهی، بیمه بازنشستگی و ... که دانشمندان بسیاری آن‌ها را به‌عنوان مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری معرفی نموده‌اند.(سلیمانی، 1384،16)

    با توجه به تحقیقات انجام‌گرفته قبلی که همگی QWL[9] را در یک زمینه بررسی نموده‌اند حال ‌آنکه این پژوهش در دو بعد مجزا انجام خواهد گرفت و این پژوهش بامطالعه موردی روی کارکنان سکوهای نفتی سروش و نوروز واقع در منطقه بهرگان انجام خواهد شد که نه‌تنها به لحاظ منطقه جغرافیایی، آب‌وهوایی و نوع کار اقماری با کارکنان سایر سازمان‌ها به‌شدت متفاوت می‌باشد بلکه نوع کارهای عملیاتی و نوع زندگی کاری و شخصی این افراد متفاوت بوده و بیشتر از سایر کارکنان سازمان‌های دولتی در معرض شدید اعتیاد به کار (به خاطر 15 روز کاری مداوم و آماده‌باش 24 ساعته و دوری 15 روزه از خانواده طی یک ماه) و همچنین آلودگی‌های شغلی به لحاظ فیزیکی و روانی با تمام تدابیر اندیشیده شده برای این عزیزان، قرارگرفته‌اند لذا این پژوهش امید دارد به راه‌حلی دست یابد تا بتواند در حد امکان تعادلی بین زندگی کاری و شخصی این انسان‌های عرصه تلاش پیدا نموده و تا حد امکان به کاهش آلودگی‌های شغلی این عزیزان که درنهایت به افزایش بهداشت شغلی آنان می‌انجامد، برسد.

     

    1-3 سوالات تحقیق:

    1-3-1 سوالات اصلی:

    آیا اعتیاد به کار بر کیفیت زندگی کاری تأثیر معکوس دارد؟

    آیا اعتیاد به کار بر بهداشت شغلی تأثیر معکوس دارد؟

    آیا بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری تأثیر مستقیم دارد؟

    1-3-2 سوالات فرعی:

    آیا عجین شدن با کار باعث کاهش بهداشت شغلی می‌گردد؟

    آیا تمایل درونی به کار باعث کاهش بهداشت شغلی می‌گردد؟

    آیا لذت از کار باعث کاهش بهداشت شغلی می‌گردد؟

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    آیا عجین شدن با کار باعث کاهش کیفیت زندگی کاری می‌گردد؟

    آیا تمایل درونی به کار باعث کاهش کیفیت زندگی کاری می‌گردد؟

    آیا لذت از کار باعث کاهش کیفیت زندگی کاری می‌گردد؟

     

     

     

    1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق:

     نقطه‌ی اوج توجه نمودن و نگرانی به مفهوم کیفیت زندگی کاری، دهه‌ی 1970 بود که این نگرانی‌ها بعد از بروز مکاتب سنتی مدیریت علمی و بوروکراسی که آن‌ها خود نیز عامل اصلی ایجاد یک محیط کاری ضد انسانی، وظیفه محور، غیرشخصی و عمد تا غیرکارا بودند ناشی شد و به عبارتی مفهوم کیفیت زندگی کاری در 30 سال قبل مطرح گردید.(مارتل و دوپویس[10] 2006؛ تراویس[11] 1995؛ کیمبری[12] 1991)

    در بررسی‌های سازمانی، مفهوم کیفیت زندگی کاری از الگوهای قبلی کار و رفتار انسانی گرفته‌شده است. کارکنان به‌عنوان افراد تصمیم‌گیرنده و باهوشی در نظر گرفته می‌شوند که جهت کار برانگیخته‌ شده و به کار، بر اساس تعادل مطلوبی که بین پاداش داده‌شده به آن‌ها و کاری که آن‌ها انجام می‌دهند نگریسته می‌شود.(شانی[13]، باسوری، چرلینگ و ادل 1992،67-59)

     بنابراین تعیین میزان اهمیت هریک از مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری برای سازمان‌ها لازم هست چراکه اطلاعاتی را فراهم می‌سازد که بر اساس آن سازمان‌ها قادر خواهند بود با اتخاذ خط‌مشی‌های مناسب و پرداختن به کارهای مطلوب، در جهت بهبود عملکرد و ارتقای بهره‌وری منابع انسانی و درنهایت بهبود کیفیت زندگی کاری گام بردارند.(بزاز جزایری و پرداختچی 1386)

     محققان در پژوهش‌های خود دریافتند که کیفیت زندگی کاری تأثیر شگرفی روی واکنش‌های رفتاری کارکنان مانند هویت‌سازمانی، رضایت شغلی، مشارکت کاری، تلاش شغلی، عملکرد شغلی، قصد ترک خدمت، تغییر و تبدیل سازمانی دارد.(سیگری، افراطی، سیگل و لی[14] 2001، 241) این پژوهش‌ها نیز تائید کرده‌اند مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری بر رضایت کارکنان و نهایتاً در ادامه یا ترک پست کنونی نیز بسیار تأثیر می‌گذارد.(راسر و جوینار[15]  2003، 830-813)

    مفهوم کیفیت زندگی کاری با توجه به بهبود کلی شرایط محیط کار، به توجیه و معرفی رویه‌هایی می‌پردازد که باعث کاهش یکنواختی کار گردیده و به تنوع و محرک بودن کار توجه می‌نماید لذا این مهم مفهومی کاملاً ساده، عملی و امکان‌پذیر و شدیداً انسانی هست پس در دنیای امروزه که دنیای سازمان‌هاست و رابطه‌ی افراد با سازمان‌ها در آن اجتناب‌ناپذیر هست و انسان‌ها در این دنیای کاملاً سازمانی نقش اول را بازی کرده و باارزش‌ترین منبع برای سازمان‌ها تلقی می‌گردند لذا توجه به کیفیت زندگی کاری افراد امری مهم برای سازمان‌ها هم به لحاظ بهبود عملکرد سازمان و هم به لحاظ رفتاری انسانی بوده و امروزه توجهی ویژه به آن می‌گردد.

    لذا از زمان شروع بحث کیفیت زندگی کاری تاکنون صدها کتاب، مقاله و نظریه‌های مختلف ازجمله نظریه والتون، تاتل، بلچر و دسلر ارائه ‌شده است که کوشش همگی آن‌ها شناخت مفهوم کیفیت زندگی کاری و روش‌های اندازه‌گیری آن بوده است. علاوه بر این سمینارها و کنفرانس‌های متعددی در این زمینه انجام‌شده است، اما آن‌گونه که شایسته است ابعاد و اثرات آن موردتوجه قرار نگرفته و هنوز مفهوم آن برای بسیاری از مدیران ناآشنا و ناشناخته بوده و مفهومی ناخوشایند تلقی می‌گردد. (شمس مهربانی1390)

     با توجه به مطالب پیش‌گفته شده و تأثیرات نامطلوبی که اعتیاد به کار روی کارکنان سازمان‌ها می‌گذارد به دلیل اهمیت و نقشی که منابع انسانی در سازمان‌ها ایفا می‌کنند کیفیت زندگی کاری آنان حائز اهمیت بوده لذا محقق می‌کوشد تا تأثیر اعتیاد کاری را بر روند بهداشت شغلی و درنهایت بر کیفیت زندگی کاری بررسی نموده و نتایج را برای استفاده بهینه مدیران در سازمان‌ها جهت نیل مطلوب به اهداف سازمانی در اختیار آنان فرار دهد و همچنین در پی راهی برای متعادل کردن زندگی کاری و زندگی افراد کارمند می‌باشد تا بر این اساس بتوان در هر دو زمینه آنان را برای موفقیت هر چه بیشتر آماده کرده و از جهت دیگر بهداشت شغلی را که نتیجه روان سالم و همین‌طور بدن سالم هست و همچنین بهبود کیفیت زندگی کاری را برای آنان به ارمغان بیاورد.

     

    1-5 اهداف تحقیق:

    از اهداف این پژوهش به‌طور عام، دستیابی به اهداف کلی، خاص و کاربردی زیر می‌باشد.

    1-5-1 اهداف کلی:

    افزایش صحت و سلامت روانی و بهداشت شغلی (بهداشت فیزیکی و روانی) کارمندان سازمان‌ها

    کمک به افراد و سازمان تا هم فرد و هم سازمان به یک رابطه برد- برد دست یابند

    یاری‌رساندن به افراد برای ایجاد یک تعادل معقول بین زندگی کاری و شخصی

    و درنهایت بهبود زندگی کاری افراد شاغل در سازمان‌ها

    1-5-2 اهداف خاص و کاربردی:

     مطالعه روی کارمندان سکوی نفتی سروش (منطقه بهرگان)

    مطالعه در سایر سکوهای نفتی شمال و جنوب کشور

    مطالعه در سایر مناطق و سازمان‌ها که در شرایط مشابهی (ازنظر مکانی، موقعیتی و دشواری کار) در مقایسه با سکوی سروش قرارگرفته‌اند می‌باشد.

     

    1-6 فرضیات تحقیق:

    در پژوهش حاضر، محقق می‌کوشد تا درستی فرضیه‌های زیر را با توجه به پژوهش‌های انجام‌گرفته شده در زمینه‌های مذکور، بررسی نموده و به نتایجی دقیق و صحیح دست یابد که فرضیه‌های پژوهش عبارت‌انداز:

    1-6-1 فرضیات اصلی:

    اعتیاد به کار بر کیفیت زندگی کاری تأثیر معکوس دارد.

    اعتیاد به کار بر بهداشت شغلی تأثیر معکوس دارد.

    بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری تأثیر مستقیم دارد.

    1-6-2 فرضیات فرعی:

    عجین شدن با کار باعث کاهش بهداشت شغلی می‌گردد.

    تمایل درونی به کار باعث کاهش بهداشت شغلی می‌گردد.

    لذت از کار باعث کاهش بهداشت شغلی می‌گردد.

    عجین شدن با کار باعث کاهش کیفیت زندگی کاری می‌گردد.

    تمایل درونی به کار باعث کاهش کیفیت زندگی کاری می‌گردد.

    لذت از کار باعث کاهش بهداشت شغلی می‌گردد.

     

    1-7 حدود مطالعاتی تحقیق:

                               

    1-7-1 قلمرو مکانی تحقیق:

    این تحقیق به بررسی تأثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر روی کیفیت زندگی کارکنان سکوی سروش در منطقه عملیاتی بهرگان می‌پردازد.

     

    1-7-2 قلمرو زمانی تحقیق:

    این پژوهش در دوره زمانی نیم سال اول تحصیلی 1394-1393 صورت گرفته است.

     

    [1] oates

    [2] snir

    [3]Spence &robbins

    2cacsio

    [5] Snir & zohar

    [6] morgan

    [7] Richardson , Vandenberg & Wilkerson

    [8] Lau & May

    [9] Quality Of  Work Life

    [10] Martal & Dupuis

    [11]Travis

    [12] Kimbery

    [13] Shani , Basuray , Scherling & Odell

    [14] Sigry , Efraty, Siegel & Lee

    [15]Rosser & Javinar

    Abstract

    The goal of doing this research is to examin the effect of work addiction and work health on the quality of work life of souroush platform workers and statistic society of all workers to this platform is in scond mid year of 93.style of research is kind of describing researches and acorrding to how to analyze data, git is from the platform of correlation. Datas collection material consists of standard questionnaire of Spence and Robbins work addiction quality of work life of wolton and also work health questionnaire of Goldberg and Hiller. in this research three aspect of addictien  to work ,cocsisting of working inside tend to work and injoyment of work was measured and connection and effectrange of each of aspects to work health, quality of work life,and also connection and effect of work health on quality of work life, using spss statistical package and courelation tests,regression and Fridman  analysis was analyzed.conclusion show that there is positive and significate connection between addiction to work and work health and quality of work life of workers and also every three aspects of addiction to work with quality of work life and the first and third aspect of addiction to work and work health and they can forecast them.among these,aspect of work has the most effect than other aspects of addiction to work on quality of work life.

    keywords: work addiction, work health, quality of work life, souroush platform

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                      شماره صفحه

    چکیده...................................................................................................... 1                                                                                                              

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه............................................................................................... 3

    1-2-  بیان مسئله........................................................................................ 5

    1-3- سوالات تحقیق.................................................................................... 7

    1-3-1 سوالات اصلی................................................................................... 7

    1-3-2 سوالات فرعی................................................................................... 8

    1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................... 8

    1-5-  اهداف تحقیق. 10

    1-5-1 اهداف کلی. 10

    1-5-2 اهداف خاص و کاربردی. 10

    1-6- فرضیات تحقیق. 10

    1-6-1 فرضیات اصلی. 10

    1-6-2 فرضیات فرعی. 11

    1-7- حدود مطالعاتی تحقیق............................................................................................... 11

    1-7-1 قلمرو مکانی. 11

    1-7-2 قلمرو زمانی. 11

    1-8- مدل مفهومی تحقیق. 12

    1-9- مدل عملیاتی تحقیق 14

    1-10- تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق. 15

    1-10-1 اعتیاد به کار. 15

    1-10-2 لذت از کار. 15

    1-10-3 تمایل درونی به کار. 15

    1-10-4 عجین شدن با کار. 15

    1-10-5 بهداشت شغلی. 16

    1-10-6 اعلائم اضطرابی و اختلال خواب.. 16

    1-10-7 کارکرد اجتماعی.............................................................................. 16

    1-10-8 علائم افسردگی................................................................................ 16

    1-10-9 کیفیت زندگی کاری........................................................................... 16

    1-10-10 توسعه قابلیت های انسانی................................................................. 17

    1-10-11 پرداخت منصفانه و کافی.................................................................. 17

    1-10-12 شرایط کاری ایمن و سالم.................................................................. 17

    1-10-13 امکان رشد و امنیت مداوم................................................................. 18

    1-10-14 اعتقاد به لزوم حاکمیت قانون............................................................. 18

    1-10-15 ائتلافات اجتماعی در سازمان کاری...................................................... 18

    1-10-16 نقش متعادل کار............................................................................. 18

    1-10-17 کار معتبر و سودمند اجتماعی............................................................. 19

    1-10-18 سکوی سروش......................................................................................        19

    1-11- متغیر های پژوهش............................................................................. 19

    1-12- ساختار پایان نامه............................................................................... 20

    فصل دوم :مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه 22

    2-2- بخش اول: اعتیاد به کار. 23

    2-2-1مقدمه.............................................................................................. 23

    2-2-2 تعریف اعتیاد به کار. 24

    2-2-3 اهمیت اعتیاد به کار ........................................................................... 26

    2-2-4 انواع رویکرد به اعتیاد به کار. 27

    2-2-5 تفاوت افراد معتاد به کار و افراد پر کار. 28

    2-2-6 ویژگی مشترک افراد معتاد به کار. 31

    2-2-7 انواع اعتیاد به کار 32

    2-2-8 علائم افراد معتاد به کار. 33

    2-2-9 شناسایی عوامل موثر بر اعتیاد به کار 34

    2-2-10 اعتیاد به کار و ابعاد شخصیت.............................................................. 34

    2-2-11 روش های کاهش و درمان اعتیاد به کار.................................................. 36

    2-3-  بخش دوم: بهداشت شغلی. 37

    2-3-1 مقدمه 37

    2-3-2 اهمیت بهداشت شغلی(حرفه ای) 38

    2-3-3 تاریخچه بهداشت شغلی(حرفه ای) 40

    2-3-4 خلاصه ای از وقایع نگاری سلامت شغلی در گذر تاریخ................................. 40

    2-3-5  تعریف بهداشت شغلی(حرفه ای) 41

    2-4-  بخش سوم: کیفیت زندگی کاری. 42

    2-4-1 مقدمه 42

    2-4-2 تاریخچه کیفیت زندگی کاری. 44

    2-4-3 تعریف کیفیت زندگی کاری. 45

    2-4-4 اهمیت کیفیت زندگی کاری. 49

    2-4-5 روند تغییر توقعات سازمان‌ها و کارکنان و کیفیت زندگی کاری......................... 51

    2-4-6 شاخص های کیفیت زندگی کاری............................................................. 51

    2-4-7 اهداف کیفیت زندگی کاری..................................................................................... 54

    2-4-8 مدیریت و کیفیت زندگی کاری. 54

    2-4-9 ویژگی های کیفیت زندگی کاری. 55

    2-4-10 نظریات کیفیت زندگی کاری. 56

    2-4-11 برنامه هایی برای بهبود کیفیت زندگی کاری. 60

    2-4-12 محدودیت های برنامه های کیفیت زندگی کار.................................................................................................. 60

    2-4-13 تاثیر متقابل بهره وری و کیفیت زندگی کاری. 61

    2-5- بخش چهارم: شرکت نفت فلات قاره ایران. 62

    2-5-1  تاریخچه شرکت نفت فلات قاره ایران. 62

    2-5-2 حوزه اصلی فعالیت شرکت  نفت فلات قاره ایران.. 63

    2-5-3  اهداف و خط مشی های شرکت نفت فلات قاره ایران. 63

    2-5-4 منطقه بهرگان. 64

    2-5-5 سکوی سروش، سکوی آرامش.. 66

    2-6- بخش پنجم: پیشینه تحقیق. 68

    2-6-1 تحقیقات داخل. 68

    2-6-2 تحقیقات خارجی................................................................................ 71

    2-7- بخش ششم: ارائه مدل مفهومی پژوهش.. 74

    2-7-1 ارائه مدل اسپنس و رابینز. 74

    2-7-2 ارائه مدل ریچارد والتون. 75

    2-7-3 ارائه مدل گلدبرگ و هیلر..................................................................... 76

    2-7-4 ارائه مدل مفهومی پژوهش.. 77

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه 79

    3-2- روش تحقیق. 79

    3-3- جامعه آماری....................................................................................... 80

    3-4- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری 80

    3-5 ابزار و روش های جمع آوری اطلاعات.. 82

    3-5-1 مطالعات کتابخانه ای. 82

    3-5-2 استفاده از پرسشنامه............................................................................ 82

    3-5-2-1 پرسشنامه و اجزای آن. 83

    3-6- بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش.. 85

    3-6-1 روایی پرسشنامه 85

    3-6-2 پایایی پرسشنامه 86

    3-7- روش ها و فنون تجزیه و تحلیل  آماری مورد استفاده 87

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1- مقدمه............................................................................................... 90

    4-2- آمار توصیفی. 90

    4-2-1 جنسیت.. 91

    4-2-2 سن................................................................................................ 91

    4-2-3 سطح تحصیلات.. 93

    4-2-4 سابقه خدمت.. 94

    4-2-5 حوزه فعالیت شغلی. 94

    4-3- آمار استنباطی. 96

    4-3-1 آزمون بررسی نرمال بودن متغیر ها 96

    4-3-2 آمازمون تحلیل واریانس مانوا................................................................ 98

    4-3-2-1 آزمون مانوا پرسشنامه اعتیاد به کار...................................................... 98

    4-3-2-2 آزمون مانوا پرسشنامه کیفیت زندگی کاری.............................................. 98

    4-3-3 آزمون فرضیه های پژوهش.. 99

    4-3-3-1 آزمون فرضیه های اصلی. 99

    4-3-3-1-1 اولین فرضیه اصلی پژوهش........................................................................... 99

    4-3-3-2 آزمون فرضیات فرعی..................................................................... 104

    4-3-3-2-1 اولین فرضیه فرعی پژوهش........................................................... 104

    4-3-3-2-2 دومین فرضیه فرعی پژوهش.. 105

    4-3-3-2-3 سومین فرضیه فرعی پژوهش.......................................................... 106

    4-3-3-2-4 چهارمین فرضیه فرعی پژوهش....................................................... 108

    4-3-3-2-5 پنجمین فرضیه فرعی پژوهش......................................................... 109

    4-3-3-2-6 ششمین فرضیه فرعی پژوهش.. 111

    4-3-3-1-3 سومین فرضیه اصلی پژوهش.......................................................... 102

    4-3-3-1-2 دومین فرضیه اصلی پژوهش 101

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-1مقدمه.................................................................................................. 114

    5-2 یافته های آماری تحقیق........................................................................... 116

    5-3 بحث و نتیجه گیری(تحلیل یافته ها)............................................................. 116

    5-4 پیشنهادها............................................................................................ 120

    5-5- پیشنهاد ها جهت محققان آینده................................................................... 121

    5-6- محدودیت های پژوهشی......................................................................... 122

    فهرست منابع و مآخذ.................................................................................... 123

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                      شماره صفحه

    چکیده...................................................................................................... 1                                                                                                              

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه............................................................................................... 3

    1-2-  بیان مسئله........................................................................................ 5

    1-3- سوالات تحقیق.................................................................................... 7

    1-3-1 سوالات اصلی................................................................................... 7

    1-3-2 سوالات فرعی................................................................................... 8

    1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................... 8

    1-5-  اهداف تحقیق. 10

    1-5-1 اهداف کلی. 10

    1-5-2 اهداف خاص و کاربردی. 10

    1-6- فرضیات تحقیق. 10

    1-6-1 فرضیات اصلی. 10

    1-6-2 فرضیات فرعی. 11

    1-7- حدود مطالعاتی تحقیق............................................................................................... 11

    1-7-1 قلمرو مکانی. 11

    1-7-2 قلمرو زمانی. 11

    1-8- مدل مفهومی تحقیق. 12

    1-9- مدل عملیاتی تحقیق 14

    1-10- تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق. 15

    1-10-1 اعتیاد به کار. 15

    1-10-2 لذت از کار. 15

    1-10-3 تمایل درونی به کار. 15

    1-10-4 عجین شدن با کار. 15

    1-10-5 بهداشت شغلی. 16

    1-10-6 اعلائم اضطرابی و اختلال خواب.. 16

    1-10-7 کارکرد اجتماعی.............................................................................. 16

    1-10-8 علائم افسردگی................................................................................ 16

    1-10-9 کیفیت زندگی کاری........................................................................... 16

    1-10-10 توسعه قابلیت های انسانی................................................................. 17

    1-10-11 پرداخت منصفانه و کافی.................................................................. 17

    1-10-12 شرایط کاری ایمن و سالم.................................................................. 17

    1-10-13 امکان رشد و امنیت مداوم................................................................. 18

    1-10-14 اعتقاد به لزوم حاکمیت قانون............................................................. 18

    1-10-15 ائتلافات اجتماعی در سازمان کاری...................................................... 18

    1-10-16 نقش متعادل کار............................................................................. 18

    1-10-17 کار معتبر و سودمند اجتماعی............................................................. 19

    1-10-18 سکوی سروش......................................................................................        19

    1-11- متغیر های پژوهش............................................................................. 19

    1-12- ساختار پایان نامه............................................................................... 20

    فصل دوم :مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه 22

    2-2- بخش اول: اعتیاد به کار. 23

    2-2-1مقدمه.............................................................................................. 23

    2-2-2 تعریف اعتیاد به کار. 24

    2-2-3 اهمیت اعتیاد به کار ........................................................................... 26

    2-2-4 انواع رویکرد به اعتیاد به کار. 27

    2-2-5 تفاوت افراد معتاد به کار و افراد پر کار. 28

    2-2-6 ویژگی مشترک افراد معتاد به کار. 31

    2-2-7 انواع اعتیاد به کار 32

    2-2-8 علائم افراد معتاد به کار. 33

    2-2-9 شناسایی عوامل موثر بر اعتیاد به کار 34

    2-2-10 اعتیاد به کار و ابعاد شخصیت.............................................................. 34

    2-2-11 روش های کاهش و درمان اعتیاد به کار.................................................. 36

    2-3-  بخش دوم: بهداشت شغلی. 37

    2-3-1 مقدمه 37

    2-3-2 اهمیت بهداشت شغلی(حرفه ای) 38

    2-3-3 تاریخچه بهداشت شغلی(حرفه ای) 40

    2-3-4 خلاصه ای از وقایع نگاری سلامت شغلی در گذر تاریخ................................. 40

    2-3-5  تعریف بهداشت شغلی(حرفه ای) 41

    2-4-  بخش سوم: کیفیت زندگی کاری. 42

    2-4-1 مقدمه 42

    2-4-2 تاریخچه کیفیت زندگی کاری. 44

    2-4-3 تعریف کیفیت زندگی کاری. 45

    2-4-4 اهمیت کیفیت زندگی کاری. 49

    2-4-5 روند تغییر توقعات سازمان‌ها و کارکنان و کیفیت زندگی کاری......................... 51

    2-4-6 شاخص های کیفیت زندگی کاری............................................................. 51

    2-4-7 اهداف کیفیت زندگی کاری..................................................................................... 54

    2-4-8 مدیریت و کیفیت زندگی کاری. 54

    2-4-9 ویژگی های کیفیت زندگی کاری. 55

    2-4-10 نظریات کیفیت زندگی کاری. 56

    2-4-11 برنامه هایی برای بهبود کیفیت زندگی کاری. 60

    2-4-12 محدودیت های برنامه های کیفیت زندگی کار.................................................................................................. 60

    2-4-13 تاثیر متقابل بهره وری و کیفیت زندگی کاری. 61

    2-5- بخش چهارم: شرکت نفت فلات قاره ایران. 62

    2-5-1  تاریخچه شرکت نفت فلات قاره ایران. 62

    2-5-2 حوزه اصلی فعالیت شرکت  نفت فلات قاره ایران.. 63

    2-5-3  اهداف و خط مشی های شرکت نفت فلات قاره ایران. 63

    2-5-4 منطقه بهرگان. 64

    2-5-5 سکوی سروش، سکوی آرامش.. 66

    2-6- بخش پنجم: پیشینه تحقیق. 68

    2-6-1 تحقیقات داخل. 68

    2-6-2 تحقیقات خارجی................................................................................ 71

    2-7- بخش ششم: ارائه مدل مفهومی پژوهش.. 74

    2-7-1 ارائه مدل اسپنس و رابینز. 74

    2-7-2 ارائه مدل ریچارد والتون. 75

    2-7-3 ارائه مدل گلدبرگ و هیلر..................................................................... 76

    2-7-4 ارائه مدل مفهومی پژوهش.. 77

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه 79

    3-2- روش تحقیق. 79

    3-3- جامعه آماری....................................................................................... 80

    3-4- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری 80

    3-5 ابزار و روش های جمع آوری اطلاعات.. 82

    3-5-1 مطالعات کتابخانه ای. 82

    3-5-2 استفاده از پرسشنامه............................................................................ 82

    3-5-2-1 پرسشنامه و اجزای آن. 83

    3-6- بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش.. 85

    3-6-1 روایی پرسشنامه 85

    3-6-2 پایایی پرسشنامه 86

    3-7- روش ها و فنون تجزیه و تحلیل  آماری مورد استفاده 87

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1- مقدمه............................................................................................... 90

    4-2- آمار توصیفی. 90

    4-2-1 جنسیت.. 91

    4-2-2 سن................................................................................................ 91

    4-2-3 سطح تحصیلات.. 93

    4-2-4 سابقه خدمت.. 94

    4-2-5 حوزه فعالیت شغلی. 94

    4-3- آمار استنباطی. 96

    4-3-1 آزمون بررسی نرمال بودن متغیر ها 96

    4-3-2 آمازمون تحلیل واریانس مانوا................................................................ 98

    4-3-2-1 آزمون مانوا پرسشنامه اعتیاد به کار...................................................... 98

    4-3-2-2 آزمون مانوا پرسشنامه کیفیت زندگی کاری.............................................. 98

    4-3-3 آزمون فرضیه های پژوهش.. 99

    4-3-3-1 آزمون فرضیه های اصلی. 99

    4-3-3-1-1 اولین فرضیه اصلی پژوهش........................................................................... 99

    4-3-3-2 آزمون فرضیات فرعی..................................................................... 104

    4-3-3-2-1 اولین فرضیه فرعی پژوهش........................................................... 104

    4-3-3-2-2 دومین فرضیه فرعی پژوهش.. 105

    4-3-3-2-3 سومین فرضیه فرعی پژوهش.......................................................... 106

    4-3-3-2-4 چهارمین فرضیه فرعی پژوهش....................................................... 108

    4-3-3-2-5 پنجمین فرضیه فرعی پژوهش......................................................... 109

    4-3-3-2-6 ششمین فرضیه فرعی پژوهش.. 111

    4-3-3-1-3 سومین فرضیه اصلی پژوهش.......................................................... 102

    4-3-3-1-2 دومین فرضیه اصلی پژوهش 101

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-1مقدمه.................................................................................................. 114

    5-2 یافته های آماری تحقیق........................................................................... 116

    5-3 بحث و نتیجه گیری(تحلیل یافته ها)............................................................. 116

    5-4 پیشنهادها............................................................................................ 120

    5-5- پیشنهاد ها جهت محققان آینده................................................................... 121

    5-6- محدودیت های پژوهشی......................................................................... 122

    فهرست منابع و مآخذ.................................................................................... 123

    منبع:

    فهرست منابع و مأخذ:

    آذر، عادل و منصور مؤمنی(1385)  ".آمار و کاربرد آن در مدیریت"، جلد اول و دوم، چاپ دوم، تهران،

    انتشارات سمت، ص5.

    احمدی، پرویز؛ طهماسبی، رضا؛ باباشاهی، جبار؛ فتاحی، مهدی؛ (1389). نقش عوامل شخصیتی در شکل‌گیری اعتیاد به کار (مورد مطالعه: اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران)،ص48.

    ارقامی، شیرازه(1385). اصول ایمنی در صنعت و خدمات، انتشارات فن آوران ص20-18.

    اسماعیلی لهمالی، اباصلت(1392). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان مازندران، ص2.

    ایران نژاد پاریزی، مهدی(1385). روش های تحقیق در علوم اجتماعی، ص 43.

    بزاز جزایری، سید احمد؛ پرداختچی، محمدحسن؛ (1386). تدوین مدل ارزیابی کیفیت زندگی کاری کارکنان در سازمان‌ها فصلنامه علوت مدیریت ایران، سال دوم، شماره 5، ص2.

    پرداختچی، محمدحسن؛ احمدی، غلامعلی؛ آرزومندی، فریده(1388). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی مدیران و معلمان مدارس شهرستان تاکستان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی

    دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار سال سوم، شماره 3، ص31. 

    پرداختچی، محمدحسن ؛قهرمانی، محمد؛ گلدوست جویباری، یاسر؛ (1388).کیفیت زندگی کاری ضرورت بالندگی کارکنان در سازمان‌ها انتشارات به آوران.

    پور صادق، ناصر؛جهانگیر، اصغر؛ بروشکی، سعید(1390). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی افراد و اعتیاد به کار کارکنان یک سازمان دولتی. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال دوم، شماره اول، ص57.

    تقوی، سید محمد رضا (1380).بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی.مجله روانشناسی ص385.

    توکلی، احمد؛ لگزیان، محمد؛ داودنیا، علی؛ علیزاده زوارم، علی (1392). بررسی رابطه بین بعد های کیفیت زندگی کاری از دیدگاه والتون و رضایت شغلی (مورد مطالعه: شرکت گاز استان خراسان رضوی).

    تیرگر، آرام؛ کوهپایی، علیرضا؛ الهیاری، تیمور؛ علیمحمدی، ایرج(1386). بهداشت حرفه‌ای، انتشارات اندیشه رفیع، ص 9.

    جزنی، نسرین (1378) مدیریت منابع انسانی، نشر نی، ص441.

    جزنی، نسرین(1378). مدیریت منابع انسانی، نشر نی، ص452.

    حافظ نیا ، محمد رضا (1387). " مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی " چاپ چهاردهم ، تهران ، سمت.

    خائف الهی، احمد علی؛ نرگسیان، عباس؛ بابا شاهی، جبار(1391). مطالعه رابطه بین اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه: پرستاران شهر تهران) پژوهش نامه مدیریت تحول، سال چهارم، شماره7.

    خاکی، غلامرضا( 1378). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، محل انتشار : تهران، انتشارات مرکز تحقیقات علمی کشور.

    خرازیان زهره (1385). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران زن دبیرستان‌های دخترانه شهر تهران». پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

    خوشبختی، جعفر و همکاران(1383). رابطه سبکهای رهبری و کیفیت زندگی کاری کارکنان با میزان اثر بخشی مدیران دانشکده ها و گروههای آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور، مجله حرکت، شماره 24 ،ص 149-129.

    داودی، سیدمحمدرضا (1377) بررسی کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی و حوادث شغلی در بین کارکنان عملیاتی شاغل در مجتمع فولاد مبارکه، تهران:دانشگاه آزاد اسلامی، ص5.

    دستورانی، مهران؛ پور یوسف، سیاوش (1391). بررسى رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روانی با رضایت شغلی کارکنان. فصلنامه نظارت و بازرسى - سال ششم.

    دونالداف، هاروی; براون، دونالد (1377)، رویکرد تجربی به توسعه سازمان(مدیریت تحول) ترجمه عباس محمد زاده ،مرکز آموزش مدیریت دولتی.

     دولان، شیمون مل؛ شولر، رندال اس 1376). مدیریت امدور کارکندان و منداب انسدانی، ترجمه محمد علی طوسی و محمد صاحبی، چاپ دوت، تهران، مرکز مموزش مدیریت دولتی،ص 351.

    دهقان نیری، ناهید و همکاران؛(1387). کیفیت زندگی کاری و بهره وری پرستاران بالینی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر، مجله پژوهش پرستاری، دوره 3، شماره های 9و8 ، ص 2.

    تیرگر، آرام؛ کوهپایی، علیرضا؛ الهیاری، تیمور، علیمحمدی، ایرج(1386) بهداشت حرفه‌ای، انتشارات اندیشه رفیع، ص 17.

    رمضانی فرزانه، طاهره؛ (1380). «بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران دبیرستان‌های عادی دخترانه و پسرانه ناحیه 1 و 2 شهرستان همدان». پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    سایت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفهای.

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازى، الهه (1383). روشهاى تحقیق در علوم رفتارى تهران، نشر آگاه.

    سلمانی، داود (1384). کیفیت زندگی کاری و بهبود رفتار سازمانی،انتشارات دانشگاه مدیریت، دانشگاه تهران،ص15.

    سلمانی، داود (1384). کیفیت زندگی کاری و بهبود رفتار سازمانی،انتشارات دانشگاه مدیریت، دانشگاه تهران،ص20.

    سلیمانی باغشاه، فریده، 1384، بررسی رابطه رهبر پیرو با نگرشهای صمیمانه و فرسودگی شغلی در سازمان تامین اجتماعی استان کرمان»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.

    شریف زاده، فتاح؛  خیر اندیش، مهدی(1388). تجزیه‌وتحلیل رابطه بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان در شرکت ایران خودرو دیزل، پژوهشهای مدیریت، سال دوم، شماره سوم،ص52-29.

    شعار ی نژاد، علی اکبر(1381). درآمدی بر روان شناسی انسان، تهران: انتشارات آزاد تهران.

    شعبانی بهار، غلامرضا؛ تلخابی، علی؛ (1389). ارتباط بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی کاری استادان تربیت‌بدنی دانشگاه‌های ایران.

    شعبانی بهار، غلامرضا؛ محمودیان، زینب، (1391). تعیین رابطه بین اعتیاد به کار و تحلیل رفتگی شغلی دبیران تربی تبدنی شهر کرمانشاه.

    شمس مهربانی، عباس؛ (1390). کیفیت زندگی کاری.

    شهبازی، بهزاد؛ واعظی، مظفرالدین؛ ثنایی پور، هادی؛ (1388) تبیین رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه اصفهان.

    صابر گرگانی، افسانه (1377) بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی مدیران آموزشی و ثبات شغلی آنان در سه مقطع تحصیلی مدارس شهر تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.

    عبادی، مهدی؛ محمود حریر چی، امیر؛ شریعتی، محمد؛ گرمارودی، غلامرضا؛ فاتح، ابوالفضل؛منتظری، علی (1381). ترجمه، تعیین پایایی و روایی پرسشنامه ١٢ سؤالی سلامت عمومی. فصلنامه پایش،سال اول شماره سوم تابستان،ص46-39.

    عسکری، آزاده؛ نوری، ابوالقاسم، (1390). بررسی رابطه اعتیاد به کار با ابعاد سلامت عمومی در کارکنان یک شرکت صنعتی در اصفهان.

    عنایتی، غلامرضا؛ شکاری، غلام عباس؛ طهماسبى، رضا؛ غفارى، حسن؛ شبانى، مهدی، (1391). بررسى رابطه بین اعتیاد به کار و تعهد سازمانى، ص2.

    عنایتی، غلامرضا؛ شکاری، غلام عباس؛ طهماسبى، رضا؛ غفارى، حسن؛ شبانى، مهدی، (1391). بررسى رابطه بین اعتیاد به کار و تعهد سازمانى، ص6.

    فتحی آشتیانی، علی؛ میرزایی، غلامرضا؛ محرابی، حسینعلی؛ احمدی، خدابخش (1385) عوامل مؤثر بر رضایت شغلی افسران در یک و احدنظامی ، مجله طب نظامی، دوره هشتم، شماره 1،ص77-69.

    فخر پور، رقیه؛ یاوری، یوسف؛ امیر تاش، علی‌محمد؛ تندنویس، فریدون؛ (1389). رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی تربیت‌بدنی دانشگاه‌های کشور.

    قرآن کریم، سوره یونس

    قلی پور، آرین؛ (1387). اعتیاد به کار،چالش جدید مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها دانش مدیریت، سال ٢1، شماره ٨١، ص 91-110

    قلی پور، آرین؛ نرگسیان، عباس؛ طهماسبی، رضا (1387). اعتیاد به کار ،چالش جدید مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها.  فصلنامه دانش مدیریت، شماره 81 .

    کافی، بهروز؛ (1385). نگرشی بر مدیریت منابع انسانی، تهران ، انتشارات فراز اندیش سبز، چاپ اول.

    کاهه، داوود؛ هیودی، طیبه (1389). رضایت شغلی و سلامت روان

    کهاری، جمشید (1387). کار شیفتگی بیماری جدید منابع انسانی.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مجله تدبیر، ص 47.

    محب علی، داوود.، زندگی کاری بهتر عاملی در افزایش بهره وری، فصلنامه مطالعات مدیریت، 1373،ص39.

    محمد بیگی، ابوالفضل؛ جهانی، فرزانه؛ محمد صالحی، نرگس (1389). رابطه بین وضعیت سلامت روانی و میزان رضایتمندی شغلی پرسنل بیمارستانهای شهر اراک.

    محمد زاده، عباس و مهرو ژان، آرمن (1377). رفتار سازمانی نگرش اقتضایی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول.

    محمدی، بهرام(1387). "بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی در مدارس متوسطه استان

    کردستان". پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه شهید رجایی تهران.

    ممی زاده، جعفر (1375)توسعه سازمان) دانش بهسازی و نوسازی سازمان(، چاپ اول، تهران، انتشارات روایت، ص224.

    میرسپاسی، ناصر(1384). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار (تمرین و مقالات). تهران، میر.

    میر سپاسی، ناصر (1386)، تأثیر متقابل بهره‌وری و کیفیت زندگی کاری. مجله اقتصاد و مدیریت، شماره 15، ص 138 تا 145.

    میرسپاسی، ناصر (1376) مدیریت منابع انسانی و روابط کار( تمرین و مقالات). چاپ اول، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، ص72.

    میلانی فر، بهروز(1378).بهداشت روانی، تهران: انتشارات قومس.

     نشریه کارکنان صنعت نفت ایران (مشعل)، 1393، شماره 695.

     نشریه کارکنان صنعت نفت ایران (مشعل)، 1390، شماره 578.

    References:

    AaaHassan,Narehana, Maamor,Hairunnisa , Razak,A.Norfadzillah , LapokFreziamella(2013)The Effect of Quality of Work Life (QWL) Programs on Quality of Life(QOL) among Employees at Multinational Companies in Malaysia ,International Conference on Education & Educational Psychology. (ICEEPSY 2013), Pages 24–34

    Andreassen, C.S. Ursin, H. &Eriksen, H.R. (2007).The relationship between strong motivation to work ("workaholism") and health. Psychology and Health, 22,615_629.

    Barrick, M. R., and Ryan, A. M, (2003). Personality and work: Reconsidering the role of personality in organizations. San Francisco: Jossey-Bass.

    Beaudoin LE, Edgar L. Hassle (2003): Their importance to nurses' quality of work life. Nursing Economics.; 21(3): 106.

    Beaudoin, L. E., & Hassles, E. L. (2003). Their Importance to nurses' quality of work life. Nurs Econ, 21, 106-113.

    Berthiaume, M., David, H., Saucier, J.F. and Borgeat, F, (1996). “Correlates of gender role orientation during pregnancy and the postpartum”, Sex Roles, Vol. 35, pp. 781-800.

    Breucker GS, Schroer A.( 1996) International experiences in work place health promotion. European Health promotion: Series 6, WHO, Copenhagen.

    Buelens, M., and Poelmans, S.A.Y, (2004). “Enriching the spence and robbins’ typo- logy of work holism: Demographic, motivational and organizational correlates”, Organizational Change Management, 17–470

    Burke, R.J. (2002). Do workaholics prefer demanding, aggressive and results-oriented organizational cultures? Career Development International, 7, 211-7.

    Burke RJ. It’s not how hard you work but howyou work hard: evaluating workaholism components. Int J Stress Manage . (1999).6,225–40.

    Burke RJ. Are workaholics job satisfied and successful In their careers? Career Dev Int.(1999) 4, 277–82.

    Burke, R.J. Richardson, A.M.andmotrinussen, M. (2004) Workaholism among Norwegian managers: work and wellbeing outcomes. Journal of organizational change, 17 (5), 459.

    Burke, R. J. "Research Companion to WorkingTime and Work Addiction", Edward Elgar Publishing, (2007). p.257.

    Burke RJ. Workaholism and extra-work satisfaction. Int J Organ Anal(1999). 7, 352–64.

    Casio, W.F. (1999), Managing Human Resources: Productivity, Quality of Work Life, Profits,25.

    Cacsio, Wayne. F. (1995) "Managing Human resource" Fourth Edition, MC Grow Hall Inc.

    Cantarow, E. (1979). Women workaholics, Mother Jones, 6, 56.

    Censidine, G., Callus, R. (2001). “The quality of work life of Australian employees”. The development of an index, university of Sydney.

    Cutter, S. Rating place: A geographers view on quality of life. New York .Recourse publications in Geography, 1985.

    Gibson, jamse. Ivancevich, John. m. and donelly, jamseh (2003).

    Cherrington, D. J. (1980). The work ethic, American management association, New York,86.

     

    Evan J. Douglas, Robyn J. Morris (2006), “Workaholic, or just hard worker?”, Journal: Career Development International, Volume: 11, Number: 5,Year: 2006, pp: 394-417.

    assel , D. Working Ourselves to death: The high Cost of Workaholism , The reward of recovery san fransico. CA. Harper Colines. (1990).

    Ferrans, N.E. Development of a conceptual model of quality of life, Scholarly inquiry of nursing practice, 1996.Vol,10.pp293-304.

    Fields, W.M. Thacker, W.J. (1992). “Influence of quality of work life oncompany and union commitment”. Academy of management journal, Vol. 35, No. 2, PP: 439-450.

    Fourie, A. S. (2004). Predicting satisfaction with quality of work life. Master thesis: university of South Africa.

    Furnham, A., Forde, L. and Ferrari, K, (1999). “Personality and workmotivation”, Personality and Individual Differences, Vol. 26, pp. 1035-43.

     

    Gordon, J. R. (1993). A diagnostic approach to organizational behavior, (4ndEd). Allyn and Bacon.

    Harvey Michael. G. (2002). "Developing Leaders Rather Than Managersfor the Global Marketplace". University of Oklahoma, USA, Available Online 11 November.

    Hashemi Nazari SS, Khosravi J, Faghihzadeh S, Etemadzadeh SH. A survey of mental health among fire department employees by GHQ-28 questionnaire in 2005, Tehran-Iran. Hakim Medical Journal 2007; 10: 56-64 [Persian]

    Hellosoy, Gronhayg, k, kuitaslein , o(2000). Burnout cincepluul issuesand empirical findings  Scandinavian. journal of management p.1E.

     

    Hua, J. (2006). A study of relationship on bureau of investigation officials, quality of work life, work pressure and job satisfaction. Master thesis: public affairs management.

    Jans, N.A, (1982). “The nature and measurement of work involvement”, Journal of Occupational Psychology, Vol. 55, pp. 57-67.

    Judge, T.A., Bono, J.E., Ilies, R. and Gerhardt, M.W, (2002). “Personality and leadership: a qualitative and quantitative review”, Journal of Applied Psychology, Vol. 87, pp. 765-80.

    Kimlicka, T.A., Sheppard, J.M., Sheppard, P.L. and Wakefield, J.A, (1988). “The relationship between eysenck’s personality dimensions and bem’s masculinity and femininity scales”, Personality and Individual Differences, Vol. 9, pp. 833-5.

    Kaplan H, Sadock BJ. Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: BehavioralSciences/Clinical Psychiatry. Translated by: Pourafkari N. 1 st Edition, Shahrashoob: Iran [Persian].

    Kimbery Robertson Ann (1991). Registered Nurses perception of leadership systems of nurse managers and quality of work life conditions and feeling, University of Alabama at Birmingham, thesis in nursing.

    Killinger, B. (1991). Workaholics: the respectable addicts, Simon and Schuster, New York, NY,15

    Kloep, M. & Tarifa, F. (2005). Working conditions, work style and job satisfaction among Albanian teachers. Journal of International Review of Education, 40(16), 327-341.

    Knox, S. Irving, J. Annalee A. (1997). Interactive Quality of Work Life Model Applied to Organizational Transition. The journal of nursing administration.27 (1):39-47.

    Koali, O. & Theodorakis, A. (2003). Job security and job satisfaction among Greek fitness instructors, Master thesis: university of thessaly.

    Koonmee, K. Singhapakd, A. Virakul, B. Lee, J.D. (2009). “Ethics institutionalization, quality of work life and employee job – related outcomes: asurvey of human resource managers in Thailand”. Journal of business research, Vol. 63, PP: 20-26.

     Krueger, P. (2002). Organization specific predictors of job satisfaction finding from a Canadian multi sit quality of work life. Health Service Research, 2(1), 432- 445.

    Lau, R S M. May B E. (1998). A win-win paradigm for quality of work life and business performance, Human Resource Development Quarterly, 9(3):211:227structure and processes, 11th ed, (IRWIN).

    Lewis, D. Brazil, K. Krueger, P. Lohfeld, L. Tjam, E.(2001). Extrinsic and intrinsic determinants of quality of work life. International Journal of Health Care Quality Assurance. 14(3)IX.

    Lillydahi, J. H. & Singell, L. D. (2002). Job satisfaction, salaries and unions: the determination of university faculty compensation. Doctoral dissertation: University of Colorado at boulder.

    Liu, B. quality of life indicators in U.S. metropolitan aeres: A sratiscal analysis , New York. Praeger, 1976.

    Louis, S.K. (1998). “Effects of teaching quality of work life in secondary school on commitment and sense of efficacy”. School effectiveness and school improvement, Vol. 9, PP: 1-27.

    Lounsbury, J.W. and Gibson, L.W, (1998). Personal style inventory: a workbased personality measurement system, Resource Associates, Knoxville, TN.

    Lounsbury, J.W., Sundstrom, E., Loveland, J.M. and Gibson, L.W, (2003). “Intelligence, ‘big five’ personality traits, and work drive as predictors of course grade”, Personality and Individual Differences, Vol. 35, pp. 1231-9.

    Ma, C.C. Samuels, M.E. and Alexander, J.W.(2003).Factors that influence nurses' job satisfaction. Journal of Nursing Administration. 33(5): 293-299.

    Machlowitz, M. (1980). Workaholics. living with them, working with them, addison-wesley publishing company, reading, MA.

     

    Malouff, J., Schutte, N., Bauer, M. and Mantelli, D, (1990). “Development and evaluation of a measure of the tendency to be goal-oriented”, Personality and Individual Differences, Vol. 11, pp. 1191-200.

     

    Marmot M, Wilkinson RG. Social Determinants of Health. Translated by Montazeri A. 1 st Edition, Iranian Students Book Agency: Iran, 2008.

    Marmot MG, Feeney A. Work and health: implications for individuals and society. In: Health and social organization. Blane D, Brunner E, Wilkinson R. 1 st Edition, Routledge London, 1996: 235-54

    Martel Jean-Pierre, Dupuis Gilles. 2006. Quality of Work Life: Theoretical and Methodological Problems, and Presentation of a New Model and Measuring Instrument. Social Indicators Research.77(2):333

    Martal, J. & Dupuis, G. (2006). Quality of work life: theorical and methodological problems and presentation of new model and measuring instrument. Social Indicators Research, 11(1), 79-80.

    Morgan, G. (2006). Images of Organization,London: Sage Publications Richardson,Hettie,

    Morhed J, Grifen R. Organizational Behavior. Trans. Alvani M, Memarzade G. Tehran: Morvarid Publication;1995. [In Persian].

    Morin, E. M., Morin, W. (2003). “Quality of work life and firmperformance: the case of teknika”. Hec montreal, department of management,Canda.

    Murray, C. In pursuit of happiness and good goverment, New york.Simon and Schuster,1998.

    Naughton, T. J. (1987). A conceptual view of workaholism and implications for career counselingand research, Career Development Quarterly, 6,180-7.

    Oates, W. (1971). "Confessions of a Workaholic: The Facts about Work Addiction", World.Publishing, New York, Ny

    Piotrowski, C and vodanovich, S, (2008). “The workaholism syndrome: an emerging issue in the psychological literature” Journal of Instructional Psychology, 35/1,304.

    Rabinowitz, S. and Hall, D.T, (1977). “Organizational research on job involvement”, Psychological Bulletin, Vol. 84, pp. 265-88.

    Richardson,Hettie, Vandenberg, Robert and Wilkerson, James. (2000)Using Systems of Practices to Gain Top Performance. Loma: Reprint- ed.

    Robbinson, B., " chained to the desk: A Guidebook for Workaholics, Their Partners and

    Children, and the Clinicians Who Treat Them", New York University, (2007) pp.397-399.

    Roelberg, G. Encyclopedia of Industrial and Organizational Psychology, Volume 2 , 887 – 888. London: Sage publication. (2007).

    Rosser, V. Javinar J.M. (2003). Midlevel Student Affairs Leaders' Intentions to Leave: Examining the Quality of Their Professional and Institutional Work Life.Journal of College Student Development...44(6): 813-830.

    Saraji, N. & Darghahi, H. (2006). Study of quality of work life (QWL). Iranian Journal of Public Health, 35(7), 112-123.

    Seybold, K. C. and Salomone, P. R. (1994). "Understanding workaholism: areview of causescounseling approaches", Journal of Counseling and Development, Vol. 73, pp: 4-10.

    Scott. k.s, moore, k.s. and miceli, m.p. (1997). An exploration of the meaning and consequences of work holism. Human Relations, vol. 50, No 3, pp: 287 – 314.

    Shani, A.B. Basuray, M. T. Scherling, S.A. Odell, J.L. (1992). Revisiting quality of work life interventions: A cross-cultural pilot study. Journal of Organizational Change Management. 5(4):59-67

    Schaufeli, W. Taris, T. and Van Rhenen, W. (2008). "Workaholism, Burnout, and Work Engagement: Three of a Kind or Three Different Kinds of Employee Well-being? Applied Psychology: An International Review, Vol. 57, Issue. 2, P: 173-203.

    Schaufeli WB, Salanova M, González-Romá V, Bakker AB. The measurement of engagement and burnout: a confirmatory factor analytic approach. J Happiness Stud. (2002) 3, 71–92.

    Schaufeli WB, Shimazu A, Taris TW Being driven to work excessively hard: the evaluation of a twofactor measure of workaholism in the Netherlands and Japan. Cross Cult Res (2009).

    Shimazu A, Schaufeli WB. Does distraction facilitate problem-focused coping with job stress? A one year longitudinal study. J Behav (2007). Med 30, 423–34.

     

    Shimazu, A. Schaufeli, W.B. (2009). Is work a holism good or bad for employee wellbeing?

    The distinctiveness of workaholism and work engagement among Japanese employees. Ind

    health.27(5): 495-502.

    Sigry, JM. Efraty, D. Siegel, P. Lee DJ. (2001). A new measure of quality of work life (QWL) based on need satisfaction and spillover theorie. Social Indicators Research. Dordrecht. 55(3): 241.

    Snir, R and Harpaz, I, (2006). “The work holism phenomenon: a crossnational perspective”Career Development International, Vol 11, No 5.

    Snir, R., & Zohar, D. (2000). Workaholism: work-addiction or workphilia? paper presented atthe International Conference on Psychology – Psychology after the year 2000, Universityof Haifa, Haifa, Israel.

    Snir, R. and Zohar, D. (2008). "Workaholism as Discretionary Time Investment at Work: An Experience-Sampling Study", Applied Psychology: An International Review, Vol. 57, Issue. 1, P: 109-127.

    Sonnentag, S., & Zijlstra, F. R. (2006). Job characteristics and off-job activities as predictors of need for recovery, well-being, and fatigue, Journal of Applied Psychology, 91, 330_350.

    Spence, J. T. and Robbins, A. S. (1992). "Workaholism: definition. measurement, and preliminary results", Journal of Personality Assessment, Vol. 58, No. 1, pp: 160-78.

    Tabolli S, Ianni A, Renzi C, et al. Job satisfaction, burnout and stress amongst nursing staff: A survey in two hospitals in Rome. J Ital Med Lav Ergon 2006: 28(1 Suppl 1): 49-52.

    Taris TW, Schaufeli WB, Shimazu A . The push and pull of work: about the differences between workaholism and work engagement. In: Work engagement: a handbook of essential theory and research, Bakker AB and Leiter MP (Eds.), Psychology Press, London. (in press).

    Taris TW, Schaufeli WB, Verhoeven LC. Internal and external validation of the Dutch Work Addiction Risk Test: implications for jobs and nonwork conflict. Appl Psychol Int Rev (2005).54, 37– 60.

    Travis Paula H.(1995). Registered nurses perception of leadership systems of nurse manager and quality of work life conditions and feeling in community based health setting school of education Spalding University, doctor of education.

    Vandenberg, Robert and Wilkerson, James. (2000) Using Systems of Practices to Gain Top Performance. Loma: Reprint- ed.

    Van Wijhe C, Schaufeli WB, Peeters MCW Understanding and treating workaholism: setting the stage for successful interventions. In: Psychological and behavioural risks at work, Cooper CL and Burke RJ (Eds.), Wiley, (in press) Chichester. Walton Richard (1973) quality of work, what is it? Slon management reviet.

    Walton, R.E. (1975). “Criteria for quality of working life in L.E”. Davis, A.B. Cherns and associates (Eds).

    Walton, R.E. (1980). “Quality of working life activities: a research agenda”. Professional psychology: research and practice. Vol. 11, Issue 3, June1980, PP: 484-493.

    Westman, M. (2006). Crossover of stress and strain in the work- family context. In F.Jones,

    R.J.Burke & M. Westman (Eds.), Work-life balance: A Psychology press.

    www.daneshju.ir

    www.environmentalhealth.ir

    www.iooc.co.ir

    www.nasa.gov

    www.ohsq.ir


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , نمونه پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , دانلود پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اعتیاد به کار و بهداشت شغلی بر کیفیت زندگی کاری کارمندان سکوی سروش

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) رشته مديريت اجرايي                       

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی عمومی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بهزیستی ذهنی با عملکرد شغلی و کیفیت زندگی کارکنان بندر شهیدرجایی در سال تحصیلی 1392-1391 اجرا گردید. روش پژوهش حاضر پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد. هم‌چنین به دلیل این‌که در این پژوهش به پیش بینی و سهم هر یک از عوامل و متغیرها پرداخته می شود، لذا همبستگی از نوع پیش بینی می ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت آموزشی گرایش : مدیریت آموزشی [1]چکیده: این تحقیق با هدف بررسی رابطه توانمندی روان شناختی وکیفیت زندگی کاری با رضایت شغلی اساتید دانشگاه ازاد اسلامی واحد بندرعباس انجام شد. روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرو نباخ استفاده شد و با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه شد که برای پرسشنامه ...

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:"منابع انسانی مقدمه کار، یک منبع بسیار مهم برای امرار معاش و احراز موقعیتهای اجتماعی است که در عین حال میتواند به نارضایتی، تحلیل رفتن قوای جسمی و روانی منجر شود. استرسهای ناشی از شغل، باعث بروز نارضایتی کارکنان و پدیدآیی تاثیرات منفی به سزایی در سایر زمینه های زندگی اعم از اجتماعی، فردی و خانوادگی میشود. یکی از نتایج استرسهای ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته: مديريت دولتي زمستان 91 چکيده هدف اصلي اين پژوهش تعيين ارتباط بين کيفيت زندگي کاري (پرداخت منصفانه و کافي، محيط کار ايمن و بهداشتي، ت

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  رشته مديريت دولتي گرايش  منابع انساني زمستان 1391 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه‌ي بين کيفيت زندگي کاري با مديريت ارتباط با مشتري در

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مشاوره گرایش شغلی چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعارض کار-خانواده و کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان شرکت گازسوزان نجف­آباد بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را 1200 نفر از کارکنان شهرک صنعتی نجف­آباد در سال 1392 تشکیل می­داد. از میان این تعداد نمونه­ای به حجم 300 نفر با استفاده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی کارکنان مرکز مدیریت حوادث فوریت های پزشکی فارس چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی کارکنان مرکز مدیریت حوادث فوریت های پزشکی فارس بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ...

ثبت سفارش