پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران

word 497 KB 30357 129
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۱,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی

    گرایش: منابع انسانی

    چکیده:

    این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران انجام شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران بوده اند. این تحقیق از لحاظ نوع، توصیفی بوده و از لحاظ هدف نیز کاربردی است. علاوه بر آن، برای گرداوری داده های مورد نیاز در این پژوهش، از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. برای سنجش ابعاد رهبری معنوی از پرسشنامه استاندارد فرای (2003)، و برای سنجش رضایت شغلی کارکنان از پرسشنامه استاندارد مینه سوتا (2009)، استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده است. برای آزمون فرضیات و سوالات تحقیق، از آزمون های همبستگی اسپیرمن و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شده است.

    بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون فرضیات پژوهش، طبق آزمون همبستگی اسپیرمن، میان ابعاد رهبری معنوی که شامل چشم انداز، عشق به همنوعان، امید و ایمان، عضو بودن، معناداری و هویت، تعهد سازمانی، بازخورد عملکرد و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون رگرسیون چندگانه، ابعاد رهبری معنوی، تاثیر مثبت و معناداری بر روی رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران داشته اند. بر اساس نتایج آزمون رگرسیون چندگانه، ترتیب مولفه ها بر اساس شدت تاثیرگذاری شان عبارتند از: عشق به همنوعان، عضویت، معناداری و هویت، امید و ایمان، چشم انداز، بازخورد عملکرد، تعهد سازمانی. در پایان نیز بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرضیات و در راستای اهداف پژوهش، راهکارهایی ارائه شده است.

    واژگان کلیدی: معنویت، رهبری معنوی، رضایت شغلی

    مقدمه

    در دهه گذشته افزایش عواملی چون جهانی‌سازی، فناوری اطلاعات، رقابت کسب و کار جهانی و منابع طبیعی محدود، دیدگاه افراد را نسبت به اینکه یک سازمان و شرکت خوب چگونه تعریف می شود را تغییر داده است. در گذشته صورت‌های مالی عامل اصلی در تعریف یک شرکت خوب بود اما در سال های اخیر، اصول اخلاقی، معنویت، کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی به طور فزاینده­ای به عنوان شاخص­های پیش روی مرتبط با کارکرد و نگه­داری سازمان­های کسب­وکار معرفی می­شوند (Koonmee et al.‌، 2010). بعضی از محققان عقیده دارند که نوعی تنش اساسی بین اهداف عقلایی و تکامل معنوی در سرتاسر محیط­های کاری به­وجود آمده است.گریگوری پیرس، مدیر یک انتشاراتی و موسس سازمان «رهبران معنوی کسب و کار برای کمال، اخلاق، و عدالت» بیان می­کند: « ما اغلب زمان زیادی را برای کارکردن صرف می کنیم. شرم آور است اگر خدا را در آن­جا نیابیم». به همین منظور سازمان­ها به طور روزافزونی، بی­ارزشی کسب موفقیت­های مالی را در مقابل هزینه ارزش­های انسانی درک نموده و در هزاره جدید برای کمک به کارکنان در جهت متوازن ساختن زندگی کاری و خانوادگی آن­ها  و نیز شکوفا ساختن قابلیت­های بالقوه­شان در محیط­های کاری در پی راه های جدیدی هستند(فرهنگی و همکاران، 1385).

    از این رو اینکه سازمان‌ها تنها به فکر سودآوری و ارزش‌های مادی بوده و با رفتارشان با کارکنان نیز در صورت هزینه – منفعتی ظاهر شود، کم کم روح سازمان را رو به زوال برده و تمامی بخش‌های آن را خدشه دار می‌سازد. یکی از مفاهیمی که بیشتر محققان علم مدیریت برای حل این مشکلات به آن روی آورده اند، موضوع معنویت و رهبری معنوی در سازمان هاست. رهبران معنوی نقشی احیا کننده در روابط میان کارکنان و شغلشان و نیز تعهد قلبی شان به سازمان و موارد دیگر دارند. به گونه‌ای که در بیشتر مواقع سازمان‌های بی روحی که صرفا به دنیال سود و بهره کشی از کارکنان بوده و دیدی مکانیکی به آن‌ها داشته اند، موجبات عدم رضایت شغلی کارکنان را فراهم کرده و به مرور زمان، بهره وری و سودآوری سازمان‌ها را نیز در بازار رقابتی دچار مشکل می‌سازد. چرا که کارکنانی که در سازمان از رضایت شغلی برخوردار نمی باشند، تعهد کاری کمتری به اهداف سازمان داشته و از خود انحرافات کاری بسیاری را به نمایش خواهند گذاشت.

    در این تحقیق به دنبال آنیم که با مطالعه موضوع معنویت و رهبری معنوی در سازمان‌ها و نیز بررسی رضایت شغلی کارکنان، تاثیرات رهبری معنوی را بر روی رضایت شغلی کارکنان مورد آزمون قرار دهیم و راهکارهایی را در راستای اهداف پژوهش ارائه دهیم.

     

    1-2. بیان مسئله

    در سال‌های اخیر، بیشتر محققان در حوزه مدیریت و سازمان‌ها، به این نتیجه دست یافته‌اند که بقای سازمان‌ها بسته به سودآوری و حفظ رقابت با سایرین در محیط پر تنش امروزی است. این امر در صورتی محقق می‌شود که سازمان در برابر هزینه هایی که متقبل می‌شود از بهره وری بالاتری برخوردار باشد.یکی از عواملی که در میزان بهره وری موثر می‌باشد، تلاش بهینه کارکنان در سازمان است. اینکه یک فرد چه اندازه در سازمان از خود تلاش بهینه و سودمند نشان دهد بسته به علاقه و تعهد خویش به شغل و سازمان خود می‌باشد. یکی از متغیر‌های مهم در این زمینه رضایت شغلی است که موجب می‌شود فرد بیشتر  به شغل خویش علاقه نشان داده و تلاش بیشتری نماید تا به دنبال آن سازمان به بهره وری بالاتری نائل آید. رضایت شغلی از مهم ترین متغیرهای سازمانی تأثیرگذار  چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم بر عملکرد و رفتار کارکنان در محیط کار می‌باشند. در وصف میزان اهمیت این متغیرها، همین بس که به تعداد فراوان تحقیقات، مطالعات، و نوشته‌های مرتبط با رضایت شغلی اشاره شود. (bunge, 1989‌).

    در تحقیقاتی که در زمینه رضایت شغلی در دوره‌های متوالی علم مدیریت و پژوهش‌های مرتبط صورت گرفته، متغیرهای گوناگونی شناسایی شده‌اند که بر رضایت شغلی موثر واقع می‌شوند. متغیرهایی چون میزان دستمزد، تطابق شغل با شخصیت، سبک رهبری و مدیریت، میزان سختی یا آسانی کار و ... می‌توانند بر روی رضایت شغلی فرد در سازمان موثر واقع شوند. یکی از متغیرهای تاثیرگذاری که کمتر مورد توجه قرار گرفته و بحث جدیدی نیز می‌باشد، معنویت و رهبری معنوی در سازمان است که می‌تواند بر روی رضایت شغلی کارکنان در سازمان ناثیر گذار باشد یا نه. نوع رهبری مدیران در سازمان و اینکه به چه اندازه معنویت در فضای سازمان جای می‌گیرد می‌تواند در نگرش کارکنان به شغلی که در آن فعالیت می‌کنند تاثیر گذار باشد (asgari& et al, 2013).

    صنعت بانکداری در سال‌های اخیر، از مهمترین صنایع درآمدزایی است که توجه بیشتر محققان و اندیشمندان علم مدیریت را به سوی خود جلب کرده است. از آنجا که این صنعت به مرور زمان و با افزایش ورود بانک‌های جدید در این عرصه، به بازاری رقابتی تبدیل شده است، بنابراین تنها راه برای حفظ بقا در این بازار، سودآوری و جذب مشتریان بیشتر و نگاهداشت بهینه مشتریان فعلی آن هاست. به تبع، بانک‌ها و بانکداری به نوعی صنعت خدماتی به حساب می‌آید، بدین جهت یکی از عناصر مهم سازمانی که می‌تواند مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب کند و در حفظ مشتریان فعلی نیز تاثیر گذار باشد، کارکنان آن بانک می‌باشد. زمانی که کارکنان بر روی شغل و کار خود تعهد قلبی داشته باشند، سعی کرده که با ارائه بهترین خدمات به مشتریانشان، در سودآوری سازمان نقش داشته باشند. یکی از متغیرهای موثری که می‌تواند کارکنان را به سمت ارائه خدمات بهتر و داشتن تعهد بالاتر سوق دهد، رضایت شغلی آن هاست. رضایت شغلی موجب شده که کارکنان سازمان، هر روزه در ساعات کاری با شوق و علاقه و نیز انگیزه کاری بیشتری به مشتریان خود خدمات ارائه دهد و نیز به فکر رفتارهای انحرافی کاری از خود در آن سازمان نباشد (Gibson, 2011). در این پژوهش به دنبال آنیم که متغیر رضایت شغلی را در بانک پارسیان مورد ارزیابی قرار دهیم. از آنجا که صنعت بانکداری در ایران، روز به روز رقابتی تر می‌شود، بنابراین مهم است که مدیران و مسئولین بانک پارسیان از این آگاهی برخوردار باشند که رمز موفقیت سازمانشان، داشتن کارکنان متعهد و با انگیزه است. چرا که اهرم پیش برنده اهداف سازمانی در بانک‌ها کارکنان آن می‌باشند. بنابراین در این پژوهش هدف سنجش میزان رضایت شغلی کارکنان بانک پارسیان و میزان تاثیرپذیری آن از یکی از متغیرهای مهم این دهه به نام معنویت و رهبری معنوی است.

    موضوع معنویت در سازمان‌ها در حال تبدیل به مقوله کاربردی در رفتار سازمانی است. معنویت در محیط کار نه تنها به پیامدهای فردی مفیدی چون: بالا رفتن سلامت جسمی و روحی منجر می‌شود‌، بلکه به بهبود توانایی‌های سازمانی و نیز یادگیری سازمانی می‌انجامد. (Pitersanj 2011) می‌گوید که یادگیری سازمانی اهمیتی اساسی در خلق نیازهای سازمان در دوران بعدی دارد. به گفته (Esoibai, 1992)، سازمان‌ها توانایی یادگیری خود را بالا می‌برند تا به ایجاد استراتژی‌های سازمانی مفید تری دست یابند. برکات نیز (2006) گفته است که سازمان‌ها باید به طور روزافزونی یاد بگیرند تا بهتر بتوانند با تغییرات ناگهانی در حوزه کاری خود منطبق شوند (Aydin & Ceylan, 2009‌).

    سازمان‌های امروزی برای آنکه از قافله عقب نمانند‌، اکثر آن‌ها توجه خود را معطوف به رهبران سازمانی کرده‌اند و با شجاعت و جسارت خاصی سعی در ایجاد تغییرات اساسی درون سازمانی دارند‌، زیرا که رهبری با ایجاد تغییر سر و کار دارد. در حقیقت در حال حاضر یک نیروی شتابان آشکار و نمایان برای تغییر سازمانی و جامعه جهانی در حال حرکت است. از این جهت نیاز به رهبران معنوی در سازمان‌های یادگیرنده‌ای نمود پیدا می‌کند که الگوهای تفکر در آنها به طور کلان پرورش یافته باشد. کارکنان در اینچنین سازمان هایی توانمند هستند و شایستگی دستیابی به چشم انداز روشن سازمانی را به طور آشکار دارا هستند. بنابراین وجود رهبری معنوی در این سازمان‌ها مستلزم تغییرات و موفقیت‌های پی در پی است. (judge & bono & Gerhardt, 2002).

    در این پژوهش منظور، سنجش ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در سطح مناطق هفتگانه استان تهران می‌باشد. مساله اصلی در این پژوهش آنست که آیا می‌توان با استفاده از مولفه‌های رهبری معنوی در میان کارکنان، رضایت شغلی شان را پیش بینی کرد؟ در واقع پاسخ به این سوال مد نظر است که آیا ارتباطی میان معنویت در سازمان و رضایت شغلی کارکنان وجود دارد؟

     

    1-3. اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

    در زمینه ارتباط میان رهبری معنوی و معنویت در سازمان و رضایت شغلی افراد درون آن تا به امروز تحقیقات زیادی صورت نگرفته است. در صورتی که این دو متغیر از بحث انگیز ترین متغیرهای حال حاضر در عرصه مدیریت و سازمان است که محققان بسیاری بر روی آن فعالیت می‌کنند. امروزه سازمان‌ها در عرصه‌ای رقابتی فعالیت می‌کنند. نقش کارکنان در بهره وری و پیشبرد اهداف سازمان‌ها از هیچ جنبه‌ای پوشیده نیست. سازمان‌ها می‌توانند با کارکنان متعهد و علاقه مند خود بر بسیاری از بازارهای رقابتی فائق آیند. این هدف در صورتی بدست می‌آید که کارکنان از شغل و موقعیت خود در سازمان راضی باشند. به گونه‌ای مدیران بایستی تا رضایت شغلی شان را بدست آورند تا آن‌ها به شغل و سازمان خود متعهد باشند. روح رقابت و پیشرفت در سازمان‌ها را می‌توان در انگیزه یابی و تعهد کارکنان آن جستجو کرد. حال این امر میسر نمی شود مگر آنکه معنویت را در امر رهبری سازمانی یافت. رهبران معنوی در سازمان می‌توانند الهام بخش تعهد و روحیه پیشرفت در کارکنان شوند. کارکنانی که اگر در این مسیر قرار گیرند و از شغل خود به رضایتی نسبی برسند، موانعی را که بر سر راه سازمان قرار می‌گیرد را از جان و دل از سر راه بر می‌دارند.

    این تحقیق از آن جهت که نو تازه به نظر می‌رسد و نیز در زمینه ارتباط میان رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان تحقیقات انگشت شمار و اندکی صورت گرفته است از این جهت می‌تواند برای پژوهش‌های آتی منبعی مناسب جهت گسترش این موضوع در جوامع آماری مختلف باشد. همچنین مدیران می‌توانند با استفاده از این پژوهش به راهکارهایی مناسب در جهت افزایش رضایت شغلی کارکنان خویش در سازمان‌ها نائل شوند.(  Masouleh et al, 2013).

    امروزه بیشتر محققان سازمان و مدیریت به این نتیجه دست یافته‌اند که ضرورت موضوع رضایت شغلی به عنوان یکی از مهمتری عواملی است که در موفقیت سازمان‌ها تاثیرگذار بوده و موجب افزایش کارایی و بهره وری آن شده، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. این به این دلیل است که عدم رضایت کارکنان موجب کم کاری، غیبت، سهل انگاری و از زیر کار در رفتن شده و حتی می‌تواند در مراتب بالاتر موجب بروز اثرات نامطلوب و مخرب بر برنامه ریزی‌های سازمان داشته باشد و آن را به سوی شکست پیش ببرد (Gibson, 2011).

    موضوع رضایت شغلی کارکنان حاوی اهمیت و قابلیت توجه بسیاری است. چرا که اگر در سازمان خشنودی و رضایت شغلی کارکنان مقدم بر اهداف دیگر سازمانی نباشد، آن سازمان به سوی زوال پیش خواهد رفت. رضایت شغلی تاثیر متقابلی بر روی فرد و سازمانی که وی در آن مشغول به فعالیت است، دارد. یک کارمند از زمانی که وارد سازمان می‌شود، همراه با خود خواسته‌ها و نیازهایی به همراه آورده که می‌تواند در هماهنگی و سنخیت خود با اهداف آن سازمان، به شکل گیری رضایت در کارمند کمک کند. رضایت شغلی خود می‌تواند اثرات مفیدی را به همراه داشته باشد. پیامدهایی از قبیل، خلاقیت در کار، نوآوری، افزایش تولید و خدمات، رفتارهای انحرافی کمتر و ... . زمانی که در یک سازمان میزان رضایت شغلی کارکنان پایین بیاید، نرخ‌های جابه جایی شغلی و ترک شغل در سازمان بالا رفته و این امر به سازمان مربوطه ضرر‌ها و آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌سازد (Brown, 2009).

    از طرفی، در سال‌های اخیر، توجه بیشتر محققان و اندیشمندان عرصه مدیریت و سازمان به سمت موضوع رهبری معنوی و معنویت در سازمان کشانده شده است. معنویت در سازمان می‌تواند روحیه نوع دوستی و عشق به سازمان و فعالیت‌های درون آن را در کارکنان احیا کند. به دنبال این موضوع، بسیاری از تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که رهبری معنوی می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد تعهد سازمانی در کارکنان ایفا کند. باید به این امر توجه داشت که در بازار رقابتی امروز، داشتن کارکنانی متعهد به اهداف سازمانی و نیز کارکنانی با انگیزه و هدفمند، نه تنها برای پیشبرد اهداف سازمان مفید بوده، بلکه امری ضروری می‌باشد. راهکارهای بسیاری برای ایجاد انگیزه و تلاش و نیز به دنبال آن رضایت شغلی در کارکنان و شکل گیری تعهد آن‌ها تا به امروز شناسایی شده است. راهکارهایی که بیشتر جنبه مادی داشته و به مرور زمان برای کارکنان عادی تلقی می‌شود و چه بسا که پاداش‌های مادی، در کارکنان ایجاد زیاده خواهی نماید. اما زمانی که موضوع معنویت و نیروی فرامادی در سازمان حاکم باشد، و کارکنان نیز با آن سنخیت پیدا کنند، به دنبال آن می‌توان عشق به سازمان و تعهد قلبی عمیق کارکنان را به اهداف سازمان و رهبران معنوی مشاهده کرد (Fry, 2005)

     

    1-4. سؤالات پژوهش

    سوال اصلی:

    آیا بین ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان استان تهران رابطه معناداری وجود دارد؟

    سوالات فرعی:

    آیا بین چشم انداز و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین عشق به همنوعان و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین امید و ایمان و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین عضو بودن و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین معناداری و هویت و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین بازخورد عملکرد و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه معناداری وجود دارد؟

     

    1-5. هدف از انجام پژوهش

    هدف اصلی:

    هدف از این پژوهش بررسی رابطه میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران می‌باشد.

    اهداف فرعی:

    سنجش میزان رهبری معنوی و ابعاد آن در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران

    سنجش میزان رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران

     

    1-6. چارچوب نظری پژوهش

    تئوری رهبری معنوی بر اساس مدل انگیزش درونی توسعه یافته است که از چشم انداز‌، ایمان به هدف و ماموریت سازمان‌، علاقه به نوع دوستی و بقای معنویت ترکیب یافته است. هدف رهبری معنوی توجه به نیازهای اساسی رهبر و پیروان است. چنین رهبری باعث می‌شود که کارکنان معنی حقیقی شغل خود را دریافته و برای کاری که دارند اهمیت قائل شوند‌، همچنین این حس را دریابند که کارشان از نظر سازمان و سایر کارکنان نیز مهم است. رهبران معنوی چشم انداز و ارزش‌های مشترکی برای افراد شکل داده و امکانات توانمندی‌های تیمی و سازمانی شان را فراهم می‌کنند (Fry, 2003).

    از دیدگاه فرای‌، هفت بعد برای رهبری معنوی شناسایی شده است که به شرح ذیل می‌باشد:

    چشم اندار، عشق به هم نوعان، امید و ایمان، عضو بودن، معناداری و هویت، تعهد سازمانی،بازخورد عملکرد.

    من در این تحقیق به دنبال یافتن ارتباط بین رهبری معنوی و رضایت شغلی هستم. رهبری معنوی بر فرایند اثرگذاری اجتماعی جمعی(Collective Social Influence)  تاکید دارد که همه افراد گروه­ها را برای کارکردن در روش‌های معنادار توانمند می‌سازد. رهبری معنوی نسبت به سایر تئوری‌های رهبری معنوی تاکید کمتری بر محوریت رهبر دارد و بیشتر بر روی تمرکز همه اعضای گروه به منظور رسیدن به نیازهای معنوی و ارتقای تعهد و عملکرد سازمانی تاکید دارد. در این رویکرد، نیازهای معنوی اساس و شکل رهبری معنوی را می‌دهد و هر شخصی که تاثیر مثبتی بر روی تعالی گروه، عضویت و عملکرد داشته باشد به عنوان رهبر تلقی می‌شود. بنابراین رهبری معنوی هم علت و هم اثر تعاملات اعضای گروه­ها و رهبران رسمی و غیر رسمی است. رهبری معنوی شامل برانگیختن و الهام بخشیدن کارکنان از طریق یک بینش متعالی و یک فرهنگ بر مبنای ارزش­های نوع دوستانه برای پرورش نیروی انسانی با انگیزه، متعهد بهره ور می‌باشد. رهبر معنوی از طریق ایجاد حساسیت نسبت به خود و دیگران و ماوراء و طبیعت در افراد سازمان، آنها را نسبت به شغل و کار خود علاقمند می‌کند، سپس باعث برانگیختن آنان نسبت به وظایف کاری خود می‌شود و در نتیجه موجبات بقای معنوی آنان را فراهم می‌آورد.

     

    بیشتر تحقیقاتی که در زمینه رضایت شغلی به انجام رسیده است، منعکس کننده عوامل متعددی هستند که روی رضایت افراد از شغل شان تأثیرگذار بوده است

    تعریف رضایت شغلی از دیدگاه اسپکتر به این صورت است: رضایت شغلی چگونگی احساس افراد در مورد شغل شان و جنبه‌های مختلف کار است. به عبارت دیگر، آیا افراد شغل شان را دوست دارند (راضی هستند) یا دوست ندارند (ناراضی هستند). به طور کلی، رضایت شغلی به این امر اشاره دارد که احساس کارکنان در مورد شغل شان چگونه است (Brown, 2009)

    از طرف دیگر، کینز برگ و همکاران رضایت شغلی را به دو نوع تقسیم بندی می‌کنند. اول رضایت درونی، که از دو منبع حاصل می‌شود؛ یکی احساس لذتی که انسان صرفاً از اشتغال به کار و فعالیت به‌دست می‌آورد و نیز لذتی که بر اثر مشاهده یا انجام برخی مسؤلیت‌های اجتماعی به‌ظهور رساندن توانایی‌ها و رغبت‌های فردی به‌دست می‌آید. دیگر رضایت بیرونی، که با شرایط اشتغال و محیط کار ارتباط دارد و هر آن در حال تغییر است (Kanklin, 2008).  

     

     

    1-7. فرضیه‌های پژوهش

    فرضیه اصلی:

    بین ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان استان تهران رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه فرعی:

    بین چشم انداز و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین عشق به همنوعان و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین امید و ایمان و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین عضو بودن و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین معناداری و هویت و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    بین بازخورد عملکرد و رضایت شغلی در کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

     

    1-8. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق

    رهبری معنوی:

     تعریف مفهومی: رهبری معنوی شامل برانگیختن و الهام بخشیدن کارکنان از طریق یک بینش متعالی و یک فرهنگ بر مبنای ارزش­های نوع دوستانه برای پرورش نیروی انسانی با انگیزه، متعهد بهره ور می باشد. (Fry, 2005)

    تعریف عملیاتی: نظریه رهبری معنوی بر اساس مدل انگیزش درونی توسعه یافته است که ترکیبی از چشم انداز، ایمان به تحقق هدف، عشق به نوع دوستی، معناداری در کار، عضویت، تعهد سازمانی و بازخورد عملکرد رهبر  می باشد.ایجاد ارزش های مشترک، ایجاد چشم اندازی از آینده، ایجاد مقصد مشترک، توانمند کردن سایرین، نفوذ و تأثیر در دیگران، بصیرت و بینش، خدمتگزار، تحول درخود، سازمان و دیگران.  (Fry, 2005)

    چشم انداز:

    تعریف مفهومی: چشم انداز اهداف واحد‌ها و آرمان‌های آن‌ها را مشخص می‌کند‌، به فعالیت‌ها معنا می‌بخشد و امید و ایمان را مورد ستایش قرار می‌دهد.. چشم انداز به تصویری از آینده همراه با تفسیری واضح از چرایی کوشش کارکنان جهت خلق آن اشاره می‌کند (Fry et al, 2011)..

    تعریف عملیاتی: چشم اندازه به این مفهوم اشاره دارد که کارکنان و مدیران در شغل خود به رسالت سازمان تعهد و ایمان قلبی داشته و به دنبال آن از خود فعالیت بهتری را به نمایش گذارند (‌Fry, 2005).

     

    عشق به همنوعان:

    تعریف مفهومی: در رهبری معنوی عشق به نوع دوستی شامل حس تمامیت‌، هماهنگی و خوشبختی به واسطه توجه و مراقبت‌، دلواپسی و تقدیر از خود و دیگران است. مجموعه‌ای از ارزش ها‌، مفروضات و راه‌های تفکر از نظر اخلاقی صحیح می‌باشد که به وسیله اعضای گروه تسهیم شده و به افراد نو آموزش داده می‌شود (Fry et al, 2011).

    تعریف عملیاتی: عشق به همنوعان به این موضوع اشاره دارد که سازمان به کارکنانش توجه قلبی نشان داده و به آن‌ها وفادار می‌باشد. همچنین سازمان نسبت به کارکنان خود صادق بوده و به آن‌ها احترام می‌گذارد. (Fry, 2005)

     

    امید و ایمان:

    تعریف مفهومی: اطمینان به چیزهایی که آروزیش را داریم و اعتماد به چیزهایی که قابل مشاهده نیستند‌، می‌باشد. می‌توان گفت که امید و ایمان سرچشمه این باور است که چشم انداز‌، اهداف و ماموریت‌های سازمان با موفقیت به هدف خواهد رسید (Fry et al, 2011).

    تعریف عملیاتی: اینکه کارمند در هنگام انجام وظایف خود، اهداف چالشی را برگزیند و بیشترین تلاش را از طریق انجام هر کاری برای پیشبرد اهداف سازمان نشان دهد. (Fry, 2005).

     

    عضویت:

    تعریف مفهومی: : عضویت شامل ساختارهای فرهنگی و اجتماعی است که ما در آن سیر می‌کنیم. یک حس درک و تقدیر است که تا حد بالایی از روابط متقابل و ارتباطات از طریق تعامل اجتماعی و عضویت در سازمان‌ها و گروه‌های آن ناشی می‌شود (Fry et all, 2011).

    تعریف عملیاتی: به این معنی که سازمان و رهبران معنوی به کارکنان خود توجه نشان داده و آن‌ها را درک کنند و کارهایشان را تحسین نمایند (Fry, 2005).

    Abstract:

     

    The aim of this study is to analyze the relationship between spiritual leadership and job satisfaction of employees of Parsian Bank’s branches in the province of Tehran. The population used  in this study were the employees of branches of Parsian Bank in Tehran. This research in terms of type is descriptive, and also in terms of the objective is applied. In addition, in order to gather the required data for this study, standard questionnaires are used. For the measurement of the dimensions of the intellectual leadership, FRY standard questionnaire (2003), and for the measurement of job satisfaction of employees, a standard questionnaire, Minnesota (2009), is used. Both descriptive and inferential data analysis is performed. To test the hypotheses and research questions, the Spearman correlation test and multiple regression analysis are used.

    Based on the results of the hypotheses and research study, the Spearman correlation test, there is a significantly positive relationship between the dimensions of spiritual leadership including vision, love for fellow human beings, hope and faith, being a Member, significance and identity, organizational commitment and  job satisfaction among the employees of Parsian bank’s  branches. As well as multiple regression analysis of the dimensions of spiritual leadership shows a positive and significant impact on job satisfaction of employees of Parsian bank branches in Tehran. Based on the results of multiple regression analysis, the components, based on the severity of their impact, are: love for others, being a member, significance and identity, hope and faith, vision, performance feedback, and organizational commitment. . At the end, based on the results of testing hypotheses and research goals, guidelines are presented.

    Keywords: spiritual leadership , job satisfaction

  • فهرست:

    فهرست عناوین

    عنوان                                                                                                           صفحه

    چکیده: 1

    فصل اول: کلیات پژوهش.. 2

    1-1- مقدمه 3

    1-2. بیان مسئله 4

    1-3. اهمیت و ضرورت انجام پژوهش.. 6

    1-4. سؤالات پژوهش.. 8

    1-5. هدف از انجام پژوهش.. 9

    1-6. چارچوب نظری پژوهش.. 9

    1-7. فرضیه‌های پژوهش.. 11

    1-8. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق. 12

    1-9. قلمرو پژوهش.. 14

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش.. 15

    1-1- مقدمه 16

    2-1- مروری بر تاریخچه رهبری معنوی. 16

    2-2. اهمیت و ضرورت رهبری معنوی. 19

    2-3. تعاریف و اصطلاحات.. 20

    2-3-1. مفاهیم و تعاریف معنویت در رهبری معنوی. 20

    2-3-2. معنویت در سازمان‌ها و محیط‌های کاری. 23

    2-3-3. ارتباط میان رهبری معنوی و معنویت.. 25

    2-3-4. رهبری معنوی. 26

    2-3-5. دلایل روی آوردن به رهبری معنوی. 32

    2-3-6. مفهوم سازی رهبری معنوی در محیط کاری. 33

    2-3-7. مدل رهبری معنوی. 35

    2-3-8. پیامدهای رهبری معنوی. 39

    2-3-9. عوامل موثر بر رهبری معنوی. 40

    2-4. رضایت شغلی. 41

    2-4-1. مروری تاریخی بر مفهوم رضایت شغلی. 41

    2-4-2. مفهوم رضایت شغلی. 44

    2-4-3. مدل‌های رضایت شغلی. 46

    2-4-4. سطوح ماکرو و میکرو رضایت شغلی. 50

    2-4-5. عوامل مؤثر بر رضایت شغلی. 51

    2-4-6. اندازه‌گیری و مقیاس‌های رضایت شغلی. 53

    2-5  ارتباط میان رهبری معنوی و رضایت شغلی. 55

    2-6. پیشینه پژوهش.. 56

    2-7. مدل‌ مفهومی تحقیق. 60

    2-8. جمع‌بندی فصل. 61

    فصل سوم: روش پژوهش.. 62

    3-1. مقدمه 63

    3-2. روش پژوهش.. 64

    3-3. جامعه و نمونه آماری. 64

    3-4. نمونه‌گیری. 65

    3-5. ابزارهای گردآوری داده ها 66

    3-5-1. پرسشنامه رهبری معنوی. 67

    3-5-2. پرسشنامه رضایت شغلی. 68

    3-6. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش.. 68

    3-6-1. روایی ابزار پژوهش.. 69

    3-6-2. پایایی ابزار پژوهش.. 70

    3-7. روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها 71

    3-8. خلاصه فصل. 72

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها 73

    4-1. مقدمه 74

    4-2. اطلاعات جمعیت‌شناختی. 74

    4-2-1. اطلاعات جمعیت‌شناختی (وضعیت تاهل) 74

    4-2-2. اطلاعات جمعیت‌شناختی (جنسیت) 75

    4-2-3. اطلاعات جمعیت‌شناختی (سطح تحصیلات) 76

    4-2-4. اطلاعات جمعیت‌شناختی (سابقه کاری) 76

    4-3. آمار توصیفی. 77

    4-3-1. اطلاعات توصیفی مرتبط با متغیرهای پژوهش.. 78

    4-4. آمار استنباطی. 79

    4-4-1. آزمون فرضیات و پاسخ به سوالات پژوهش.. 79

    4-5. جمع‌بندی فصل. 88

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات. 89

    5-1. خلاصه‌ی تحقیق. 90

    5-2. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها 91

    5-2-1. نتایج آمار توصیفی. 91

    5-2-2. نتایج آمار استنباطی. 93

    5-3. پیشنهادهای کاربردی پژوهش.. 97

    5-4. محدودیت‌های تحقیق. 103

    5-5. پیشنهادهای پژوهشی. 104

    5-6. جمع‌بندی فصل. 104

    منابع و مآخذ. 105

    پیوست‌ها 113

    Abstract. 120

    منبع:

    منابع و مآخذ

    ایران نژاد پاریزی، مهدی. (1378).؛ روش های تحقیق در علوم اجتماعی،؛ انتشارات مدیران، تهران.

    بازرگان، عباس. حجازی، الهه. سرمد، زهره.، (1388)،؛ روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران. نشر آگه.

    باقری, مسلم و تولایی, روح الله, (1389), بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان ها, دو ماهنماه توسعه انسانی پلیس, سال هفتم, شماره 30

    دایر, وین. (1383). برای هر مشکلی راه حلی معنوی وجود دارد. ترجمه: سیما فرجی, تهران: نسل نو اندیش.

    رودگر, محمد جواد, (1386), نقش اخلاق و معنویت در کارامدی نظام اسلامی, فصلنامه حکومت اسلامی, سال دوازدهم, شماره 44

    رابینز، استیفن (1390). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    ریکی، گریفن و گرگوری، مورهد (1374). رفتار سازمانی. ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده. تهران: مروارید.

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1379). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران، نشر آگه.

    سکاران. اوما. (1384)،؛ روش های تحقیق در مدیریت،؛ ترجمه محمد صائبی، محمود شیرازی، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران.

    شفیع آبادی، عبدالله (1371). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه­ای و نظریه­های انتخاب شغل. تهران: انتشارات رشد، چاپ پنجم.

    خاکی، غلامرضا. (1379)،؛ روش تحقیق در مدیریت،؛ انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.

    خائف الهی، احمد علی، بهرام میرزایی، آرش و متقی، پیمان (1389)، مؤلفه های رهبری معنوی در سازمان، مجله تدبیر، شماره 217، صص 29-33.

    فرهنگی، علی اکبر، فتاحی، مهدی و واثق، بهاره (1385)، معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، ش 13، ص 5- 36.

    آذر. عادل، مومنی. منصور، (1387)،؛ آمار و کاربرد آن در مدیریت،؛ ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها. تهران

    مقدسی، علیرضا (1385). کارراهه و مسیر شغلی کارکنان. ماهنامه کنترل کیفیت، 33، 58-64.

    میردریکوندی، رحیم (1379). شغل، رضایت شغلی و روش های ارزیابی آن. معرفت، 38، 64-77.

    مرادی, مسعود و موسوی حجازی, بهار. (1387), نقش طراحان در روند خلق هویت سازمانی, ماهنامه تدبیر, شماره 194

    ضیائی, محمد صادق. نرگسیان, عباس. آیباغی, سعید. (1387), نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران, نشریه مدیریت دولتی, دوره اول, شماره 1

    نادری, ناهید و رجایی پور, سعید., (1389)., مدیریت با رویکردی معنوی (شاخص های ارزیابی تحقق معنویت در سازمان), مطالعات اسلامی در علوم انسانی, سال اول, شماره اول

     

     

    Askari masouleh, saeid. Mahdavi koochaksaraei, hamidreza. Saeedi, nima. Mousavian, seyyed iman., (2013),. Studying the relationship between spiritual leadership and job satisfaction., elixir human res. Mgmt.. 56, 13476-13480.

    Ashmos, D.P. and Duchon, D. (2000) "Spirituality at work: a conceptualization and measure", Journal of Management Inquiry, Vol. 9, No. 2, pp. 134-145.

    Ashmos,d.p&duchon,d. (2000), spirituality at work: definitions, measurs, assumptions and validity clamims, paper presentedat the academy of management, Toronto.

    Al arkoubi, Khadija, (2008)., spiritual leadership and identity in moroccan business: an ethnographic study of ynna holding, new mexico state university, a dissertation submitted to the graduate school in partial fulfillment of the requirements for the degree doctor of philosophy in business administration specialization in human resources management.

    Aydin, bulent & ceylan, adnan, (2009), the effect of spiritual leadership on organizational learning capacity, African journal of business management, vol.3.no.5.

     

    Bunge, Charles A. (1989). Stress in the Library Workplace. Library Trends, 38 (4), 93-95.

    Burack, e. (1999). Spiritualitu in the work place,. Journal of organizational change management, vol, 12, no, 4.

    Bishop john,r.schol. (2001), becoming a spiritual leader, lewis center for church leadership

    Bradley,j. & kauanui,s.k. (2003). Comparing sprtiruality on three southern California college campuses. Journal of organizational change management, 16.

    Brown, Sandra R. (2009). Job Satisfaction of High School Principals in the Commonwealth of Virginia. (Unpublished doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University)

    Colonno, Vincent W. (1992). Analysis of Job Satisfaction and Intention to Turnover Among Social Welfare Examiners. Sage Colleges.

    Conger,j.a. & kanungo, r.n. (1998). Charlsmaric leadership in organnations. Tgousand oacks. Ca: sage.

    Cavanagh,g.f. (1999). Spirituality for managers: context and critique. Journal of organizational change management,12.

    Cacioppe,r. (2000). Creating spirit at work: revisioning organization development and leadership – part i. the leadership & organization development journal,21.

    Conklin, Mark H. (2008). Examination of Pharmacy Faculty Quality of Work Life: Work Satisfaction, Turnover Intentions, and Self-efficacy. (Unpublished Master Thesis, Duquesne University).

    Crossman,Joanna,(2010), conceptualishing spiritual leadership in secular organizational contexts and its relation to transformational, servant and environmental leadership, leadership, leadership & organization development journal, vol.31, no.7.

     

    Deci,e.l, & ryan, r.m. (1985). Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New york.

    Daft, r.l, & lengal, r.h. (1998). Fushion leadership: unlocking the subtle forces that change  people and organization. San Francisco, ca: berrett, Koehler.

    DeMato, Doris S. (2001). Job Satisfaction Among Elementary School Counselors in Virginia: Thirteen Years Later. (Unpublished doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University).

    French,w.l, bell,c.h and zawacki,r.a. (2000). Organizarron development and transformatron managing effective burr ridge. Irwin. Ma graw-hill.

    Fry.l.w. (2003). Toward a theory of spiritual leadership the leadership qvarterly.14.

    Fry,l.w.(2005). Toward a theory of ethical and spiritual well beiny, positive psychology in business ethics and corporare responsibility, information age publishing.

    Fry, Louis W., Matherly, Laura L., Whittington, J. Lee and  Winston, Bruce E.(2007), Spiritual Leadership as an Integrating Paradigm for Servant Leadership, Macmillan India Ltd. 70-82.

    Fry,l.w. & cohen melanre, (2008). Spiritual leadership as a paradigm for ovgani zarional transformanon and recovery from entended work hours coltvre, journal of business ethics.

    FRY, LOUIS W., SLOCUM JR., JOHN W. (2008), Maximizing the Triple Bottom Line through Spiritual Leadership, Organizational Dynamics, Vol. 37, No. 1, pp. 86–96.

    Fry,l, & cohen,m. (2009). Spiritual leadership as a paradigm for organizational transformation and recovery from extended work hours cultures, journal of business ethics, 84.

    Fry, Louis w. & matherly , laura l. & ouimet, j., (2010), the spiritual leadership balanced scorecard business model: the case of the cordon bleu tomasso corporation, journal of management, spirituality & religion, vol.7, no.4.

    Fry,Louis w. & Hannah, sean.& noel, Michael & walumbwa, fred o. (2011), impact of spiritual leadership on unit performance, the leadership quarterly.

    Gibbons,p. (2001). Spirituality at work: a pre theoretical overview, msc. Thesis birnbeck college, university of London, aug.

    Geijsel, f. sleegers,p. leithwood,k. & jantzi,d. (2003), transformational leadership effect on teachers commitment and effort toward school reform, journal of educational administration, vol.41.no.3

    Gibson, William D. (2011). The effect of trust in leader on job satisfaction and intent to leave present job in the context of the nursing profession. (Unpublished doctoral dissertation, UNIVERSITY OF LOUISVILLE).

    Golafshani, N. (2003). Understanding Reliability and Validity in Qualitative Research. The Qualitative Report 8(4), 597-607. Retrieved March 6, 2012 from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR8-4/golafshani.pd.

    Horenstein, Bonnie (1993). Job satisfaction of academic librarians: An examination of the relationships between satisfaction, faculty status, and participation. College and Research Libraries 54, 255-269.

    Hossain, Mosharraf and Islam, Tariqul (1999). Quality f Working Life and job satisfaction of government hospital nurses in Bangladesh. Indian Journal of Industrial Relations, 34(3), 292-300.

    Hinnells,r.j. (1995). A new dictionary of religions. Ny: Blackwell.

    Hansen,l.s. (2001). Integrating work, family and commuty through holistic life planning. Journal of career development quarterly, 49.

    Haner , U . (2005). Spaces for Creativity and Innovation in Two Established Organization: Creativity & Innovation management. Vol. 14, iss3.

     

    Judge,t.a., bono,j.e.ilies,r.,& Gerhardt,m.w. (2002), personality and leadership: a qualitative and guantative review. Journal of applied psychology,87(4).

    Jex, S. M. (2002). Organizational Psychology. New York: John Wiley & Sons.

    Judge, T. A., Heller, D., & Mount, M. K. (2002). Five-factor model of personality and job satisfaction: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87 (3), 530- 541.

    Judge, T. A., & Illies, R. (2004). Affect and job satisfaction: A study of their relationship at work and at home. Journal of Applied Psychology, 89 (4), 661-673.

    Judge, T. A., Piccolo, R. F., Takahashi, K., Watanabe, N., & Locke, E. A. (2005). Core self evaluations in Japan: Relative effects on job satisfaction, life satisfaction, and happiness. Journal of Organizational Behavior, 26, 965-984.

    Jones, Cravor Z. (2005). Factors Affecting African-American Counselors’ Job Satisfaction: A National Study. (Unpublished doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University).

    Kaya, Ebru (1995). Job Satisfaction of the Librarians in the Developing Countries. 61st IFLA General Conference, August 20-25, Istanbul, Turkey. Retrieved April 24, 2012 from http://ifla.queenslibrary.org/IV/ifla61/61-kaye.htm.

    korac-kakabadse,n, kouzmin,a, and kakabades,a. (2002). Spirituality and leadership praxis . journal of management psychology,17.

    Krishnakumar,s. & neck c.p. (2002). The what, why and how of spirituality in the workplace. Journal of managerial psychology, 17.

     

    Kiziah, J. E. (2003). Job satisfaction vs work fulfillment: Exploring positive experience at work.. Virginia Commonwealth University.

    Kinjersk,v.m, & skrypnek,b.j. (2004). Defining spirit at work: finding common ground. Journal of organizational change management, 17.

    King, david brian, (2008), rethinking claims of spiritual intelligence: a definintion, model and measure, applications of modeling in the natural and social sciences program, trent university, Canada.

    Kenney, Brian (2009). Happy Days: "SLJ's" Job Satisfaction Survey. School Library Journal, 55 (1), 28-31.

    Kheradmand, E., Valilu, M., Lotfi, A. (2010). The Relationship Between Quality of Work life and Job Performance. Middle East Journal of Scientific Research., 4 (6), 317-323.

    Koonmee, Kalayanee, AnusornSinghapakdi, BusayaVirakul, and Dong-Jin Lee (2010), Ethics institutionalization, quality of work life, and employee job-related outcomes, Journal of Business Research, 63, 20-26.

    Lynch, Beverly P. and Verdin, Jo Ann (1983). Job satisfaction in Libraries: A replication, Library Quarterly, 57(2), 190-202.

    Leckie, Gloria J. & Brett, Jim (1997). Job satisfaction and Canadian academic librarians: A national survey. College & Research Libraries, 58(1), 31-47.

    Landry, Marie B. “The Effects of Life Satisfaction and Job Satisfaction on Reference Librarians and Their Work.” Reference & User Services Quarterly. 40.2 (Winter 2000): 166. Expanded Academic ASAP. Thomson Gale. UC Los Angeles. 31 Oct. 2006.

    Lambert, E., N. Hogan, S. Barton, (2002). Satisfied Correctional Staff: A Review of the Literature on the Correlates of Correctional Staff Job Satisfaction. Criminal Justice and Behavior, 29(2), 115 – 143.

    Leysen, Joan M., & Boydston, Jeanne M. K. (2009). Job Satisfaction among Academic Cataloger Librarians. College & Research Libraries, 70, 273-296.

    Myers,j.e. (1990). Wellness throughout the lifespan, guidepost, may.

    Moorhed, G. & Ricky, G. (1998). “Organizational behavior”. 5th edition. Hongton, Mifflin Company.

    Milliman, J., Czaplewski, A.J. and Ferguson J. (2003) "Workplace spirituality and employee work attitudes, an exploratory empirical assessment", Journal of Organizational Change Management, Vol. 16, No. 4, pp.426-447.

    Matherly,l& fry,l.w. (2005). Spiritval leadership and the strategic scorecard model of performance oxcellence: the case of tomasso corporatlom: the leadership quarrerly.16.

    Marques,j.f. (2006). The spiritual worker, journal of management development, 25.

    Martel, J. P. and Dupuis, G. (2006). Quality of Work Life: Theoretical and Methodological Problems, and Presentation of a New Model and Measuring Instrument. Social Indicators Research, 77 (2), 333–368.

    Nzotte, brigss c. (1987). Acomparative study of the job satisfaction of Nigerian librarians. International library review, 19,161-173.

    Naylor,t.h, & willimon, h, & osterberg,r. (1996). The search for meaning in theworkplace. Abington press, Nashville, tn.

    Nair, Prakash k. (2007). A path analysis of relationships among job stress, job satisfaction, motivation to transfer, and transfer of learning: perceptions of occupational safety and health administration outreach trainers. (Unpublished doctoral dissertation, Texas A&M University).

    Prati, melita l. & mcmillan, amy & karriker , joy h., (2009), affecting organizational identity: a managers influence: an article from: journal of leadership & organizational studies, journal of leadership & organizational studies, vol. 15, no.4.

    Romain, st. (1997). Reflecrlons on the serently prayer liguori mo again press. Business ethics.

    Rezach Karen. (2002), spiritual leadership as a model of effective leadership in independent schools, dissertation phd, seton hall university.

    Reave, laura, (2005)., spiritual values and practices related to leadership effectiveness, the leadership quarterly, 16.

    Saddiq, S. and Burke, E. (2006). An investigation into the role of perceived work stress upon absenteeism, job satisfaction, psychological health and family, across 5 disparate occupational groups”, SHL Group plc. Retrieved 15 June, 2012 From

    Sarah Saad, Hanita, Ainon Jauhariah, Abu samah and Nurita Juhdi, (2008). Employees Perception on Quality of Work Life and Job Satisfaction in Higher Learning Institution. International Review of Business Research papers, 4 (3), June 2008, 23-24.

    Topper, Elisa F. (2008). Job satisfaction in libraries : Love it or leave it. New Library World, 109(5/6), 287-290.

    Wigglesworth,c. (2004). Spiritual intelligence and why it matters, workplace, son Francisco, c. a: jossey-bass. Available.

    Whi,j.l.& muellaro, r. (2006). Servant-leadership at td industries: prlnciple & practice. The jahn ben shepperd journal of prucerlcal leadership.

     

     

    Zeraatkar, s. (2008), survey releationship between spirituality and organization commitment, master thesis, faculty of management, Tehran university, qom pardis

کلمات کلیدی: رضایت شغلی - رهبری - معنوی - معنویت

موضوع پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, نمونه پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, جستجوی پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, فایل Word پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, دانلود پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, فایل PDF پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد MBA تابستان 1391 چکيده: هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ميان هوش معنوي، رضايت شغلي و تعهد سازماني بين کارکنان بانک ملي استان مازندران مي‌باشد. جامعه آما

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه رهبری معنوی و هوش اخلاقی با تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1392می باشد.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد مطالعه،شامل تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1392 می باشد.با توجه به اینکه تعداد کل کارکنان 200نفر می ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی) چکیده: در عصر حاضر اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است، رفتار آنها هم بسیار با اهمیت تلقی می شود. از این روست که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند و از طرف دیگر محیط کاری به عنوان یکی از عواملی است که در رفتار شهروندی سازمانی نقش دارد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول) چکیده در شرایط پیچیده، ناپایدار، متغیر، غیرقابل پیش بینی و رقابتی محیط امروزی، رهبر سازمانی نیازمند ایجاد اعتماد افزون تر با کارکنان است. سبک رهبری موثق ( اصیل) روش مناسبی برای افزایش اعتماد محسوب می شود. بنابراین در این پژوهش برآنیم تا میزان اعتماد و موثق بودن رهبری در نزد پیروان بحث کنیم و رابطه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی چکیده: هدف از انجام این تحقیق تعیین رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران می باشد. جامعه اماری تحقیق شامل کلیه کارکنان زن و مرد شرکت دارو پخش در شهر تهران بوده است. تعداد کارکنان شرکت دارو پخش در بخش های مختلف این کارخانه 1000 نفر براورد شده است. نمونه گیری صورت نمونه گیری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: مدیریت سیستم های اطلاعاتی چکیده یکی از روندهای مهم کسب وکار و مدیریت در قرن 21 که از اواسط دهه 90 به طور جدی مطرح شده است، تمرکز بر معنویت کارکنان در سازمان ها می باشد. پایبندی خدمتگزاران بخش عمومی به اخلاقیات و تبلور این تعهد در رفتارهای آنها، موجب توسعه سرمایه اجتماعی می شود؛ یعنی مدیرانی که اصول اخلاقی را در عملکردها ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان شهر لنده چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در بین معلمان شهرستان لنده انجام شده است. این بررسی به روش توصیفی همبستگی صورت گرفته از جامعه 584 نفری معلمان شهرستان لنده براساس جدول مورگان و کرجسی نمونه‌ای ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته :مدیریت سیستم و بهره وری چکیده : غنی سازیشغل مفهومیاستکهاینروزهادربسیاریازسازمانها،شرکتها،مؤسسات مطرحاست غنیسازیشغلدرجستوجویبهبودعملکردورضایتکارمندبااستفادهازگستردهتر کردنحوزۀفعالیتفردودادنفرصتبیشتربرایموفقیتورشدفردیدرشغلکارمندمیباشد.تحقیق حاضر به بررسی وتبیین رابطه بین غنی سازی شغلی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان تامین ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشددر رشته مديريت اجرائي گرايش مديريت استراتژيک خرداد 1391 چکيده هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه رهبري تحول­آفرين با رفتار شهروندي سازماني کارکنان

پايان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشدM.A  رشته مديريت دولتي گرايش تحول چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين جو سازماني با استرس شغلي و خلاقيت در کارکنان  اداره کل بيمه سلام

ثبت سفارش