پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک

word 6 MB 31326 198
1392 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۹,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته: عمران

    گرایش: سازه

    چکیده:

    در این مقاله رویکرد جدیدی برای انتخاب بهینه شتاب نگاشت ها و مقیاس کردن آن ها جهت انجام تحلیل های دینامیکی تاریخچه زمانی، برای دست یافتن به طیف پاسخ میانگین که تطبیق مناسب و فاصله کمی با طیف هدف داشته باشد و بیانگر زلزله مورد انتظار ساختگاه باشد، توسط الگوریتم ژنتیک دودویی و اعداد طبیعی ارائه شده است. به دلیل تفاوت ماهیت شتابنگاشت ها و ضرایب مقیاس الگوریتم ژنتیک ارائه شده در این مقاله دورگه(دارای دو کروموزوم) می باشد. الگوریتم ارائه شده قادر می باشد تا از میان مجموعه ای شامل بینهایت رکورد حرکت زمین، طی فرآیندی که در آن انتخاب طبیعی، آمیزش، جهش صورت می گیرد نسل جدیدی از افراد را ساخته و این فرآیند را تا زمانی ادامه دهد که فردی با ویژگی های مطلوب بدست آید. یکی از مهم ترین عوامل در میزان دقت و کارایی این برنامه ها تخمین صحیح پارامترهای آن هاست. در صورتی که این پارامترها به درستی محاسبه شوند، اختلاف بین طیف پاسخ میانگین و طیف طرح بشدت کم می شود. با توجه به تعداد نسبتا زیاد این پارامترها، کاربرد شیوه های مبتنی بر سعی و خطا تا حد زیادی متکی بر مهارت کاربر می باشد، برنامه الگوریتم ژنتیک هیبریدی ارائه شده می تواند این نقص را برطرف کند. این برنامه دارای دو ژنتیک است که همزمان با یکدیگر اجرا می شوند و جواب های نزدیک به جواب بهینه حاصل می کند. این برنامه خود قادر است محدوده ضرایب مطلوب و مقادیر همبری و جهش هر کروموزوم را در اختیار کاربر قرار دهد.

     

    واژگان کلیدی: تحلیل تاریخچه زمانی، طیف پاسخ، طیف طرح، الگوریتم ژنتیک، الگوریتم هیبریدی

    فصل اول

    (کلیات و پیشینه پژوهش)

     

    1-1  مقدمه

    فلات ایران سابقه لرزه خیزی طولانی دارد و بررسی تاریخ کهن بر وقوع زلزله در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح گواه است. امبرسز در یک بررسی تاریخی سابقه نزدیک به شش هزار زلزله را که از دو هزار سال قبل در این سرزمین رخ داده از منابع تاریخی استخراج نموده و مورد تحلیل قرار داده است. که این نتایج نشان داده مناطق فعال در ادوار مختلف کم و بیش بر هم منطبق هستند.

    با توجه به این مسئله که کشور ایران در روی چندین گسل زلزله واقع شده است و ساختمان های ناپایدار که همه ساله شاهد ویرانی آنها در مقابل رخداد های زلزله هستیم، باید به دنبال راه هایی برای این مشکل گشت. حرکت زمین در هنگام زلزله می تواند خسارات شدیدی بر ساختمانها و تجهیزات داخل آنها وارد نماید. هنگامیکه شتاب، سرعت و تغییر مکانهای زمین به سازه اعمال می شوند در اغلب حالات تقویت شده و تقویت شدن این جنبش ها باعث ایجاد نیروها و تغییر مکانهای زیاد در سازه می شود. عوامل زیادی بر حرکت زمین و تقویت آنها اثر می گذارند. به منظور بررسی رفتار یک سازه و طراحی ایمن و اقتصادی آن لازم است که اثر این عوامل مورد توجه قرار گیرند[5].

    ارزیابی و شناخت زلزله هایی که در آینده ممکن است به وقوع بپیوندد از مسائل مهم مهندسی زلزله و سازه می باشد، که نیازمند شناخت و پیش بینی زلزله محتمل و خصوصیات آن در منطقه و همچنین شناخت رفتار سازه تحت این زلزله می باشد. در روش های تحلیل دینامیکی نیروی جانبی زلزله با استفاده از بازتاب دینامیکی که سازه بر اثر حرکت زمین ناشی از زلزله، از خود نشان می دهد، بدست می آید. این روش ها شامل روش "تحلیل طیفی" و روش "تحلیل تاریخچه زمانی" است. حرکت زمین، که از آن در تحلیل های دینامیکی استفاده می گردد باید حداقل، شرایط زلزله طرح را داشته باشد. آثار حرکت زمین به یکی از دو صورت "طیف بازتاب شتاب" و یا "تاریخچه زمانی شتاب" تعیین می گردد[3]. برای طیف بازتاب شتاب می توان از طیف طرح استاندارد و یا از طیف طرح ویژه ساختگاه مطابق ضوابط آیین نامه استفاده نمود.

    عموما سازه ها هنگامی که تحت زلزله های قوی قرار می گیرند وارد محدوده غیر خطی می شوند، به همین دلیل تحلیل غیر خطی تاریخچه زمانی سازه مهم می باشد. تحلیل های غیرخطی تاریخچه زمانی[1]، در تحلیل لرزه ای و طراحی سازه رایج تر است. آیین نامه های مربوط به سازه های جداساز لرزه ای، مقررات حاکم بر تحلیل های غیرخطی تاریخچه زمانی را شامل می شوند. حدود دو دهه است که در اروپا و آمریکا مقررات آیین نامه های حاکم بر تحلیل های تاریخچه زمانی تشریح شده است. با وجود اینکه خطر لرزه ای در یک محل(سایت) برای مقاصد طراحی بوسیله طیف طرح[2]، ارائه شده است تقریبا همه ی آیین نامه های طراحی، برای مقیاس نمودن[3] و انتخاب تاریخچه ی زمانی زمین لرزه مطابق با طیف طرح، به یک روش دقیق تری نیازمندند.

    چندین روش برای مقیاس گذاری تاریخچه زمانی ارائه شده است. این روش ها شامل: روش های حوزه بسامد[4] و روش های حوزه زمانی[5] می باشد، که در روشهای حوزه بسامد، مقدار بسامد، برای مطابقت دادن رکورد حرکت زمین دستکاری می شود. در روش حوزه زمانی مقدار دامنه رکورد حرکت زمین مقیاس می شود. صرفنظر از این روش ها تقریبا در همه ی نظریه های موجود، فرآیندهای انتخاب و مقیاس گذاری زلزله مطابق با طیف طرح جداگانه و مجزا می باشد[30].

    انتخاب حرکت زمین در تحلیل های دینامیکی بسیار مهم است زیرا حرکت ها تاثیر قابل توجهی در نتیجه تحلیل و همچنین خروجی طرح دارند. بنابراین، بدست آوردن یک مجموعه از حرکات زمین با تخمین دقیق از پاسخ لرزه ای سازه بر اساس خطر لرزه ای محلی که سازه در آن واقع شده، بسیار مهم می باشد. اخیرا دسترسی به داده های دیجیتال آنلاین و همین طور دسترسی به شتابنگاشت های زمین لرزه های واقعی افزایش یافته است. اگر چه بسته به شرایط ایستگاه ثبت شتابنگاشت، بزرگی زلزله منبع، محل ثبت رکورد حرکت زمین، نوع گسل، نوع خاک، مدت زمان حرکت ها، مشخصات طیفی تفاوت های زیادی دارند.

    هدف اصلی در این تحقیق، انتخاب یک ترکیب مناسب از مجموعه رکوردهای زلزله در یک محل مشخص (سایت) که با طیف طرح تطبیق پیدا کرده و کمترین اختلاف را با آن داشته باشد، است. مشخصات لازم جهت مقیاس نمودن رکورد زلزله، متغیرهای عددی ای هستند که در یک محدوده خاص توسط کاربر اعمال می شوند. بنابراین فاز و شکل طیف پاسخ[6] زمین لرزه دست نخورده باقی می ماند. برخلاف روشهای متداول جهت مقیاس کردن، که در آن ابتدا مجموعه ای از رکوردهای زلزله از پیش تعیین شده و سپس، مقیاس نمودن را با طیف طرح تطبیق می دادند، روش ارائه شده قادر است از یک مجموعه شامل هزاران رکورد زلزله، جستجو کرده و یک زیر مجموعه از رکوردهایی که مطابق طیف هدف[7] می باشند را معرفی کند، که این وظیفه توسط الگوریتم ژنتیک[8] انجام می شود. الگوریتم ژنتیک سرآمد روش های تکاملی می باشد و نیازی به اطلاعات گرادیان ندارد. پیاده سازی الگوریتم های ژنتیک با ایجاد یک جمعیت[9] اولیه از کروموزوم ها[10] شروع می شود. سپس این ساختارهای اولیه ارزیابی شده و با توجه به میزان شایستگی به آنها فرصت تولید مثل داده می شود. معمولا میزان مطلوبیت راه حل ها با توجه به جمعیت فعلی تعیین می گردد. ساختار الگوریتم ژنتیک به این صورت است که حداقل باید دارای یک عضو در جمعیت اولیه خود باشد. این عضو وظیفه تولید یک جمعیت تازه و نمو آن را برای برآورده ساختن شرط پایانی، بر عهده دارد.

    در الگوریتم ژنتیک اولین مرحله تکامل، تولید افراد می باشد. در این الگوریتم ها پس از تولید جمعیت اولیه، نوبت به انتخاب دو والدین[11] و تلفیق[12] آنها در قالب یک یا دو فرزند[13] و در نهایت جهش[14] فرزندان می رسد. فرزندان جدید جایگزین یکی از افراد ضعیف تر نسبت به خود در جمعیت می شوند.

    الگوریتم ژنتیک یک رویه تکراری می باشد که شامل یک جمعیت با اندازه ثابت است. هر یک از افراد این جمعیت با توجه به یک رشته محدود از سمبول ها ارائه می شوند که از آنها تحت عنوان ژنوم یاد می شود. هر یک از این ژنوم ها یک راه حل ممکن در فضای مسئله را کد می کنند. از فضای مسئله به فضای جستجو تعبیر می شود که این فضا تمام راه حل های ممکن مسئله را در بر می گیرد. عموما از الگوریتم های ژنتیک در مورد مسائلی استفاده می شود که فضای جستجوی آنها بسیار بزرگ بوده و روشهای جستجوی معمول در مورد آنها کاربردی ندارد.

    با توجه به هدف اصلی این تحقیق که بدست آوردن مجموعه حرکت زمین توسط الگوریتم ژنتیک، مطابق با طیف طرح آیین نامه 2800 ایران[3] می باشد، الگوریتم ژنتیک می تواند، از میان جامعه نگاشت های واقعی زمین برای یک منطقه مشخص با نوع خاک مخصوص، به انتخاب و مقیاس گذاری برای بدست آوردن ترکیب مناسبی از حرکت های زمین، مطابق با طیف طرح معرفی شده در آیین نامه 2800 ایرن، بپردازد.

    فرآیند تحقیق به این صورت می باشد که، ابتدا بر اساس ویژگی های زلزله های مختلف رخ داده در جهان بر اساس نوع خاک، و فاصله ایستگاه از منبع زلزله مشخص، یک پایگاه داده[15] انتخاب شده، سپس این داده ها را برای انواع مختلف خاک بسط داده خواهد شد و سپس الگوریتم ژنتیک به انتخاب طیف پاسخ ترکیب این رکوردها با مقایسه طیف آیین نامه خواهد پرداخت، و اگر معیار همگرایی[16] ارضا شود آن مجموعه[17] به عنوان یک فرد برای رکورد زلزله انتخاب می شود.( طیف پاسخ از بسط مجموعه های که متناسب با طیف طرح آیین نامه هستند بدست می آید). نتایج نشان میدهد که الگوریتم ژنتیک نتایج دقیقی را در انتخاب و مقیاس نمودن مجموعه های زلزله اصلی مطابق با طیف طرح تولید می کند. از نتایج این تحقیق می توان در دفاتر طراحی و مشاوره زمانی که انجام تحلیل های دینامیکی ضروری است، استفاده نمود.

    در این تحقیق با توجه به فرضیاتی مانند مقایسه طیف پاسخ با طیف طراحی بر اساس استاندارد 2800 ایران، خطی بودن رفتار سازه ها در تهیه طیف پاسخ و فرضیات متداول در بهینه سازی بر اساس الگوریتم ژنتیک(GA) به سوالاتی از قبیل سوالات مطرح شده در ذیل پاسخ داده خواهد شد.

    چگونه بر اساس مشخصه های الگوریتم ژنتیک می توان رکورد مناسب سازگار با طیف طرح، جهت انجام تحلیل دینامیکی انتخاب نماییم؟

     آیا پارامترهای مختلف در طراحی الگوریتم ژنتیک بر روی نتایج می تواند تاثیری داشته باشد

    Selecting Appropriate Earthquake Records for Dynamic Analyses of Structure Using Genetic Algorithm

    Abstract

    In this paper presents a new approach to selection of optimal Accelerogram and scaling it, to do a dynamic time history analysis, to obtain a appropriate matching of the mean response spectrum, with minimum alteration of the target spectrum be expected expresses Earthquake are site, by using binary genetic algorithms and natural numbers. Accelerogram due to the different nature and scale coefficients hybrid genetic algorithm (two chromosomes) presented in this paper is. The proposed algorithm is able to the set contains an infinite ground motion records, through processes that natural selection, mimic mating, mutation new generation of individuals are produced and the process continues until an optimum individual is obtained. One of the most important factors in the accuracy and efficiency is estimating the parameters of these programs. If these parameters are correctly calculated, the difference between the average response spectrum and design spectrum is extremely low. According to the large number of parameters, usage practices based on trial and error is largely dependent on user expertise, hybrid genetic algorithm program presented in this research can solve this defect. It has two GA that are running concurrently and provides close answers to the optimal solution obtained. It is able to provide the user optimal values ​​of the coefficients within crossover and mutation each chromosome.

     

    Key words: Time history analysis, response spectrum, design spectrum, genetic algorithms, the hybrid algorithm.

     

  • فهرست:

    فصل اول. 1

    (کلیات و پیشینه پژوهش) 1

    1-1  مقدمه. 2

    1-2  ادبیات تحقیق. 8

    1-2-1 مبانی لرزه شناسی.. 8

    1-2-2  تاریخچه ی زمانی زلزله. 14

    1-2-3   هموار کردن طیف پاسخ ناشی از رکوردهای مختلف... 17

    1-2-4  طیف طرح مقیاس شده 18

    1-2-5  ضوابط آیین نامه ای.. 18

    1-3 بهینه سازی.. 20

    1-3-1 انواع روش های بهینه سازی.. 21

    1-3-2  جستجوی ابتکاری.. 21

    1-4  وراثت.. 24

    1-4-1  مروری بر تاریخچه علم ژنتیک... 25

    1-4-2  الگوریتم ژنتیک... 27

    1-4-3 تاریخچه الگوریتم ژنتیک... 28

    1-4-4  خصوصیات الگوریتم ژنتیک... 30

    1-4-5   ساختار کلی الگوریتم‏های ژنتیکی.. 31

    1-4-6 پارامتر های الگوریتم ژنتیک... 32

    1-5 روند کلی بهینه سازی و حل مسائل در الگوریتم ژنتیک... 33

    1-6 پیشینه تحقیق. 34

    1-6-1 مقدمه. 34

    1-6-2 تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با موضوع. 36

    1-6-3 جمع بندی از مبانی نظری و عملی برای ساختن پشتوانه معتبر. 43

    فصل دوم. 45

    (روش تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها) 45

    2-1 مقدمه. 46

    2-2 تعاریف و مفاهیم پایه ژنتیک... 48

    2-2-1 ژن. 48

    2-2-2 مارپیچ مضاعف... 49

    2-2-3  کروموزم. 50

    2-2-4  آلل. 51

    2-2-5  جمعیت.. 51

    2-2-6  اصل بقاء و برازندگی.. 52

    2-2-6  تولید مثل. 54

    2-2-7  انتخاب.. 54

    2-2-8  تقاطع. 56

    2-2-9  جهش... 58

    2-2-10  حذف.. 59

    2-2-11  تعویض یا جایگزینی.. 60

    2-3  جایگزینی به روش انتخاب نخبه گرا 61

    2-4  همگرایی.. 62

    2-5  روند کلی الگوریتم‏های ژنتیکی.. 63

    2-6 عملگرهای الگوریتم ژنتیک... 67

    2-7 مزایای الکوریتم ژنتیک... 70

    2-8 معایب الگوریتم ژنتیک... 71

    2-9 کاربردهای الگوریتم ژنتیک... 72

    2-10 تحلیل های تاریخچه زمانی.. 73

    2-11  انواع روش های مختلف مقیاس سازی شتابنگاشت ها 75

    2-12 به مقیاس درآوردن رکوردها 77

    2-13 استفاده از الگوریتم ژنتیک برای مقیاس کردن رکوردها 79

    2-14 المان های اساسی الگوریتم ژنتیک اعمال شده در این مسائل. 81

    2-15 انتخاب شتابنگاشت ها برای طرح لرزه ای.. 83

    2-16 چگونگی جمع آوری و شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها 84

    2-17 فرمول بندی مسئله. 86

    2-18 انتخاب، اجرا و مقایسه ی مثال ها و شواهد. 88

    2-19  برنامه های اجرا شده در مراحل مختلف و ارائه برنامه تکامل یافته. 89

    2-20 عملگرهای ژنتیک... 91

    2-20-1  انتخاب.. 91

    2-20-2  همبری.. 91

    2-20-3  جهش... 91

    2-21  گونه سازی.. 92

    2-22   انتخاب شتابنگاشت ها و تاثیر بزرگی جامعه نگاشت ها 93

    فصل سوم. 94

    نتایج و بحث.. 94

    3-1  پارامترهای کنترلی الگوریتم ژنتیک... 95

    3-2 نتایج اجرای برنامه. 97

    3-3  بررسی مقایسه ای برنامه ارائه شده 99

    3-4  بررسی تاثیر پارامترهای کنترلی بهینه یابی در الگوریتم ژنتیک دودویی.. 110

    3-5 ارائه الگوریتم ژنتیک هیبریدی (انتخاب پارامترهای کنترلی بهینه یابی توسط الگوریتم ژنتیک) 146

    3-6 یافته های پژوهش... 151

    3-7 جمع بندی کلی.. 153

    3-8 پیشنهادها و زمینه های ادامه پژوهش    156

     

    منبع:

    [1]      باب الحوائجی، م.، 1378، مقدمه ای بر طراحی بهین، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی، چاپ اول.

    [2]      باوی، ا.، 1389، الگوریتم ژنتیک و بهینه سازی سازه های مرکب، تهران: انتشارات عابد.

    [3]      پرنا، م.، 1388، آیین نامه زلزله 2800 شرحی بر طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، تهران: انتشارات سها دانش، چاپ نهم.

    [4]      تابش پور، م.، 1388، مهندسی زلزله کاربردی در طراحی بهسازی، دانشگاه تربیت معلم سبزوار: انتشارات فدک ایساتیس، چاپ اول.

    [5]      تهران زاده، م.، 1387، دینامیک سازه ها و کاربرد آن در مهندسی زلزله، تهران: انتشارات دانشگاه  امیرکبیر،          چاپ اول.

    [6]      حسینی مقدم، م.، 1391، بهینه سازی صفحات در برابر کمانش با استفاده از الگوریتم ژنتیک، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش سازه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی.

    [7]      رضایی، ع.، 1388، آموزش کاربردی الگوریتم ژنتیک و فازی در نرم افزار متلب، تهران: انتشارات کتاب پدیده، چاپ.

    [8]      سیف، س.، 1388، انتخاب بهینه شتابنگاشت ها برای تحلیل دینامیکی سازه ها، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش سازه، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم کرج).

    [9]      شعبانیان، م.، 1391، بررسی تاثیر طرح هدفمند سازی یارانه ها بر مصرف برق مشترکان خانگی در شهر تهران با استفاده ار الگوریتم ژنتیک، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه.

    [10]    شهروزی، م.، کیوانی، ج.، سیف، س. و محمدی ، ا.، 1389، بهینه یابی فراکاوشی برای مقیاس کردن حرکات قوی زمین، چهاردهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران، تهران 21-23 اردیبهشت، ص 1228-1236.

    [11]    علیرضا، م.،1389، مقدمه ای بر الگوریتم های ژنتیک و کاربردهای آن، تهران: انتشارات ناقوس، چاپ چهارم.

    [12]    کیا، م.، 1388، الگوریتم های ژنتیک در MATLAB، تهران: انتشارات نشر کیان رایانه سبز، چاپ دوم.

    [13]    مقدم، حسن.، 1387، مهندسی زلزله،

    [14]    مهرابیان، ر.، و صفاری، ح.، 1387، مقایسه روشهای مختلف مقیاس سازی شتابنگاشت ها، چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه تهران.

    [15]    نظام آبادی پور، ح.، 1389، الگوریتم وراثتی مفاهیم پایه و مباحث پیشرفته، کرمان: انتشارات دانشگاه باهنر، چاپ اول.

    [16]      Alimoradi, A., 2001, Performance study of a GA-based active/hybrid control system under near source strong ground motion, A Structural Engineering Odyssey, Proceedings of the 2001 Structures Congress and Exposition, Washington, D.C., ASCE.

    [17]    Beyer, K., Bommer, JJ.,2007, Selection and scaling of real accelerograms for bidirectional loading: a review of current practice and code provisions, Journal of Earthquake Engineering 2007;11(1):13–45.

    [18]   Bommer, JJ., Acevedo, AB., 2004, The  use of real earthquake accelerograms as input to dynamic  analysis. Journal  of   Earthquake  Engineering  2004, Special  Issue 8(1):43–91.

    [19]      Camp, C.V., Pezeshk, S., and Cao, G., 1998, Optimized design of two-dimensional structures using a genetic algorithm, J. Struct. Eng. 124 (5), 551–559.

    [20]      Carballo, J.E., and Cornell, C.A., 2000, Probabilistic Seismic Demand Analysis: Spectrum Matching and Design, Department of Civil and Environmental Engineering, Stanford Uni- versity, Report No. RMS-41.

    [21]    Fahjan, YM., 2008, Selection and scaling of real earthquake accelerograms to fit the Turkish Design Spectra, Teknik Dergi 19(3):4423–44.

    [22]         Foley, C.M., and Schinler D., 2001. Optimized design of partially and fully-restrained steel frames using distributed plasticity, A Structural Engineering Odyssey: Proceedings of the 2001 Structures Congress and Exposition, Washington, D.C., ASCE.

    [23]      Goldberg, D. E., 1989. Genetic Algorithms in Search, Optimization, and Machine Learning

    [24]      Haydar Kayhan, A., Armagan Korkmaz, K., Irfanoghlu, A., 2011, Selecting and scaling real ground motion records using harmony search algorithm,

    [25]    Iervolino, I., Maddaloni, G., Cosenza, E., 2008, Eurocode 8 compliant real record sets for seismic analysis of structures, Journal of Earthquake Engineering ,12(1):54–90.

    [26]    Iervolino, I., Maddaloni, G., Cosenza, E., 2009, A note on selection of time-histories for seismic analysis of bridges in Eurocode 8, Journal of Earthquake Engineering, 13(8):1125–52

    [27]    Katsanos, EI., Sextos, AG., Manolis GD., 2010, Selection of  earthquake ground motion records: a state-of-the-art  review from a structural engineering perspective, Soil  Dynamics and Earthquake Engineering ,30:157–69.

    [28]      Lee, KS., Geem, ZW., Lee, SH., Bae, KW., 2005, The  harmony search heuristic algorithm for discrete structural  optimization, Engineering Optimization, 37(7):663–84.

    [29]      Naeim, F., and Kelly, J. M., 1999, Design of Seismic Isolated Structures From Theory to Practice, John Wiley and Sons, New York.

    [30]    Naeim, F., Alimoradi, A., Pezeshk, S., 2004, Selection and scaling of ground motion time histories for  structural  design using genetic algorithm, Earthquake Spectra, 20(2):413–26

    [31]      http://peer.berkeley.edu/smcat/  PEER, N.G.A. Strong Motion Database

    [32]         Pezeshk, S., Camp, C. V., and Chen, D., 1999, Genetic algorithm for design of nonlinear framed structures, Proceedings of the 1999 Structures Congress, New Orleans, Louisiana, ASCE.

    [33]      Shahrouzi, M., Sazjini, M., 2012, Refined harmony search for optimal scaling and  selection of accelerograms, Scientia Iranica A(2012) 19(2), 218-224

    [34]      Wang, N.F., Tai, K., 2010, Target matching problems and an adaptive constraint strategy for multiobjective design optimization using genetic algorithm

    [35]   Watson-Lamprey, J., Abrahamson, N., 2006, Selection of  ground motion time series and limits on scaling. Soil  Dynamics and Earthquake Engineering 2006;26,477–82.

    [36]    Liu, X., Yi, W., Li, Q., Shen, P., 2007, Genetic evolutionary structural optimization.

    [37]   Yeniay, O., 2005, A comparative study on optimization methods for the constrained nonlinear programming problems. Mathematical Problems in Engineering,165–73.

    [38]    Zhigang, Ji.,  Zhenyu, Li., Zhiqiang, Ji., 2011, Research on genetic algorithm and data information based on combined framework for nonlinear function optimization.


موضوع پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, نمونه پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, جستجوی پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, فایل Word پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, دانلود پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, فایل PDF پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, تحقیق در مورد پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, مقاله در مورد پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, پروژه در مورد پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, پروپوزال در مورد پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, تز دکترا در مورد پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, پروژه درباره پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک, رساله دکترا در مورد پایان نامه انتخاب رکورد مناسب زلزله جهت انجام تحلیل دینامیکی سازه با استفاده از الگوریتم ژنتیک

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي‌ارشد در رشته مهندسي عمران – زلزله زمستان1393 چکيده زلزله هاي نزديک گسل به دليل داشتن حرکت پالس گونه با پريود بلند در ابتداي رکورد، اعم

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی :مهندسی عمران گرایش سازه چکیده: امروزه بسیاری از سازه های بتن آرمه که در حال بهره برداری هستند، عمری بیش از 75 سال دارند و به دلیل حوادث طبیعی از قبیل زلزله و باد و یا بر اثر خستگی مصالح و یا عوامل خورنده آسیب دیده اند. نگهداری از سازه ها به دلیل هزینه ساخت و تعمیر بسیار حائز اهمیت می باشد. با مطالعه رفتار سازه های بتنی مشخص ...

پايان نامه کارشناسي ارشد عمران گرايش سازه بهمن 1391 چکيده: در مهندسي عمران بهينه ­سازي سازه‌ ها براي بارگذاريهاي استاتيکي به طور قابل ملاحظه­اي توسعه داده شده‌اند. ليکن، در

پایان­نامه مقطع­ کارشناسی ­ارشد رشته: عمران چکیده پل­ها اعضای جدا نشدنی میسرهای ارتباطی هستند و در شرایط اقتصادی و اجتماعی بسیار تاثیرگذار می­باشند. گذر زمان و بارهای تصادفی از جمله مواردی هستند که سلامت پل­ها را تهدید می‌کنند. بارهای غیرعادی ناشی از حوادث طبیعی، خطاهای اجرا و برخی مسائل دیگر می­توانند باعث به­وجود آمدن فروپاشی پیش­رونده در سازه­ها شوند، لذا تشخیص زود هنگام آسیب ...

پايان نامه‌ي کارشناسي ارشد رشته‌ي مهندسي عمران گرايش سازه   بهمن 1389 فصل اول: مقدمه   1-1.  کليات يکي از مهمترين حوادث طبيعي که همواره زندگي انسان­ها را

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی عمران گرایش سازه فصل اول: مقدمه 1-1. کلیات یکی از مهمترین حوادث طبیعی که همواره زندگی انسان­ها را دچار دگرگونی کرده و گاهی تمدن­های بشری را با تخریب ساختگاه به نابودی کشانده، زلزله است. از این رو، انسان همواره سعی در شناسایی و مقابله با خطرات ناشی از زلزله داشته و هنوز هم موفق به مهار کامل این انرژی عظیم نشده است. حال با وجود آنکه محققین ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی عمران گرایش سازه فصل اول: مقدمه 1-1.کلیات یکی از مهمترین حوادث طبیعی که همواره زندگی انسان­ها را دچار دگرگونی کرده و گاهی تمدن­های بشری را با تخریب ساختگاه به نابودی کشانده، زلزله است. از این رو، انسان همواره سعی در شناسایی و مقابله با خطرات ناشی از زلزله داشته و هنوز هم موفق به مهار کامل این انرژی عظیم نشده است. حال با وجود آنکه محققین ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران – گرایش سازه چکیده: موضوع تحقیق حاضر بررسی سطح عملکرد و میزان دقت روش های مبتنی بر تحلیل استاتیکی غیر خطی و نیاز مقاوم سازی ساختمانهای فولادی با سیستم دوگانه قاب خمشی با مهاربند ضربدریو مهاربند 7 شکلهمگراطراحی شده با آیین نامه 2800 زلزله ایران(ویرایش سوم) به وسیله دستورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمانهای موجود بر اساس هدف بهسازی مورد نیاز ...

پايان­نامه کارشناسي ارشد مهندسي عمران – مهندسي زلزله 1392 چکيده: پل­هاي تير و دال بتني با تکيه­گاه­هاي نِئوپرن از متداول­ترين پل­هاي بزرگراهي کشور مي‌با

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران- مهندسی زلزله چکیده شهر بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی، در زون ساختاری سیستان واقع شده است که به علت نزدیکی به گسلهای لرزه زا و بنیادی (گسلهای نه خاوری و باختری در جنوب، گسل اردکول در شمال شرق، گسل نوزاد در شرق و گسل دشت بیاض در شمال) که با زمین لرزه های بزرگ و مخرب در سده اخیر همراه بوده اند از حساسیت خاصی ...

ثبت سفارش