پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO)

word 4 MB 31329 115
1391 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (گرایش سازه‌ های هیدرولیکی)

    چکیده

     

     

    اﻧﺘﻘﺎل رﺳﻮب و رﺳﻮب ﮔﺬاری، ﭘﻲآﻣﺪﻫﺎﻳﻲ ﭼﻮن اﻳﺠﺎد ﺟﺰاﻳﺮ رﺳﻮﺑﻲ در ﻣﺴﻴﺮ رودﺧﺎﻧﻪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻇﺮﻓﻴﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﺟﺮﻳﺎنﻫﺎی ﺳﻴﻼﺑﻲ، ﺧﻮردﮔﻲ ﺗﺄﺳﻴﺴﺎت ﺳﺎزهﻫﺎی رودﺧﺎﻧﻪای و ﻣﺸﻜﻼت دﻳﮕﺮ را درﺑﺮ دارد. همچنین رسوبات معلق کیفیت آب را برای مصارف بشری تحت تأثیر قرار می­دهد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، در ﻫﻴﺪروﻟﻴﻚ رودﺧﺎﻧﻪ و ژﺋﻮﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژی آن، ﺑﺮرﺳﻲ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺣﻤﻞ رﺳﻮب ﺟﺮﻳﺎن و ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻢ اﻧﺘﻘﺎل رﺳﻮب از اﻫﻤﻴﺖ وﻳﮋه­ای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. رویکردهای متداول اغلب بر پایه فرضیات ایده­آل بوده و قادر به ارائه نتایج قابل قبولی از برآورد نرخ انتقال رسوبات بستر نیستند. در این پایان­نامه کوشش بر این است که یک روش جامع و دقیق را با بهره­گیری از دانش هوش مصنوعی بر روی مسائل پیش­بینی و برآورد رسوب پیاده کرد. از دو روش به نام­های حداقل مربعات رگرسیون بردار پشتیبان و الگوریتم بهینه­سازی اجتماع ذرات بهره جسته تا بتوان نرخ انتقال رسوبات بستر در آبراهه­ها را با دقت به مراتب بالاتری نسبت به روش­های متداولی از قبیل روش ایکرز و وایت، انجلاند و هانزن، گراف و یانگ تخمین زد. رویکرد ماشین بردار پشتیبان بر مبنای تئوری بهینه­سازی مقید بوده و از اصل کمینه­سازی خطای ساختاری استفاده کرده که منجر به یک جواب بهینه کلی می­گردد. الگوریتم بهینه­سازی اجتماع ذرات در مقوله روش­های فراکاوشی جای داشته و از نظم موجود در رفتار جمعی پرندگان جهت جست­وجوی غذا ایده گرفته شده است. نتایج حاصل از پیاده­سازی مدل حداقل مربعات رگرسیون بردار پشتیبان بر روی مجموعه­­ای از داده­های آزمایشگاهی و میدانی در مقایسه با رویکردهای متداول به مراتب بهتر بوده است. سپس جهت بهبود بهتر مدل، متغیرهای ورودی به صورت لگاریتمی مقیاس شدند و از بروز مقادیر غلظت منفی در مدل جلوگیری به عمل آمد و نتایج نیز نسبتاً مورد بهبود واقع شدند. نتایج حاصل از الگوریتم بهینه­سازی اجتماع ذرات به نسبت رویکردهای متداول رضایت ­بخش بوده ولی عملکرد مدل حداقل مربعات ماشین بردار پشتیبان رضایت بخش­تر است و رگرسیون بردار پشتیبان می­تواند یک روش جامع و دقیق را در جهت شبیه­سازی نرخ انتقال رسوبات بستر ارائه دهد.

     

     

    1-مقدمه

     

    1-1-  طرح مسأله

    توسعه اقتصادی و مدنی یک جامعه تا حد زیادی متناسب با توانایی بیشینه کردن منافع و کمینه کردن زیان ناشی از رودخانه­ها است. رودﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎ ﭘﺪﻳﺪهﻫﺎی ﻓﺮﺳﺎﻳﺶ و اﻧﺘﻘﺎل رﺳﻮب ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ و سطح مقطع، پروفیل طولی، جهت و الگوی جریان خود را از طریق  فرایندهای انتقال رسوب، آب­شستگی و رسوب­گذاری تنظیم می­کنند. برای توسعه پایدارِ اقتصادی و فرهنگی در طول رودخانه، لازم است که اصول پایه­ای انتقال رسوب و برآورد آن فهمیده شود. این اصول می­توانند برای حل مسائل زیست­محیطی و مهندسی در رابطه با حوادث طبیعی و فعالیت­های بشری به کار برده شوند. در فعالیت­های بشری من جمله؛ کشاورزی، دامداری، توسعه صنایع و توسعه شهری ونیز معادن، وضعیت طبیعی خاک و نباتات به طرز چشم­گیری دست­خوش تغییرات شده و بدون اعمال کنترل دقیق معمولاً منجر به فرسایش غیر طبیعی خاک می­گردد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، در ﻫﻴﺪروﻟﻴﻚ رودﺧﺎﻧﻪ و ژﺋﻮﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژی آن، ﺑﺮرﺳﻲ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺣﻤﻞ رﺳﻮب ﺟﺮﻳﺎن و ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻢ اﻧﺘﻘﺎل رﺳﻮب از اﻫﻤﻴﺖ وﻳﮋه­ای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.

                    علم انتقال رسوب به رابطه متقابل بین جریان آب و ذرات رسوب می­پردازد. اﻧﺘﻘﺎل رﺳﻮب و رﺳﻮبﮔﺬاری، ﭘﻲآﻣﺪﻫﺎﻳﻲ ﭼﻮن اﻳﺠﺎد ﺟﺰاﻳﺮ رﺳﻮﺑﻲ در ﻣﺴﻴﺮ رودﺧﺎﻧﻪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻇﺮﻓﻴﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﺟﺮﻳﺎنﻫﺎی ﺳﻴﻼﺑﻲ، ﻛﺎﻫﺶ ﻋﻤﺮ ﻣﻔﻴﺪ ﺳﺪﻫﺎ و ﻇﺮﻓﻴﺖ ذﺧﻴﺮه ﻣﺨﺎزن، ﺧﻮردﮔﻲ ﺗﺄﺳﻴﺴﺎت ﺳﺎزهﻫﺎی رودﺧﺎﻧﻪای و وارد ﺷﺪن ﺧﺴﺎرات ﺑﻪ اﺑﻨﻴﻪ آﺑﻲ و ﻣﺰارع، رﺳﻮبﮔﺬاری در ﻛﻒ ﻛﺎﻧﺎل و ﺑﺴﻴﺎری ﻣﺴﺎئل و ﻣﺸﻜﻼت دﻳﮕﺮ را درﺑﺮ دارد. از طرفی رسوبات معلق کیفیت آب را برای مصارف بشری تحت تأثیر قرار می­دهد. مواد معلق معدنی و آلی نه تنها فاکتور اصلی در آلودگی آب هستند بلکه به عنوان عامل منتقل کننده سایر آلودگی­ها از قبیل؛ سموم کشاورزی و یا میکروب­های مضر عمل می­کنند. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻟﺰوم اﻃﻼع از ﻣﻴﺰان رﺳﻮﺑﺎت ﺣﻤﻞ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺟﺮﻳﺎن رودﺧﺎﻧﻪ در ﻃﺮاﺣﻲ ﺳﺎزهﻫﺎی رودﺧﺎﻧﻪای، ﺿﺮورت ﺑﺮآورد ﺑﺎر رﺳﻮب رودﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪروﺷﻨﻲ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻲﺷﻮد. حرکت رسوب در رودخانه­ها به دلیل اهمیت آن برای فهم هیدرولیک رودخانه، مهندسی رودخانه، مورفولوژی رودخانه و مباحثی از این قبیل  توسط مهندسین هیدرولیک و نیز زمین­شناسان مطالعه شده است. انتقال رسوب مسأله­ای پیچیده بوده و اغلب دارای روابطی تجربی یا نیمه­تجربی هستند. اکثر روابط تئوری بر پایه فرضیات ایده­آل و ساده شده­ای هستند به طوری که بتوان نرخ انتقال رسوب را به وسیله یک یا دو فاکتور غالب از قبیل دبی آب، متوسط سرعت جریان، شیب انرژی و تنش برشی تعیین کرد. از رویکردهای مختلفی برای حل مسائل مهندسی استفاده شده است و روابط عددی متنوعی نیز منتشر شده است. نتایج بدست آمده از رویکردهای مختلف اغلب تفاوت شدیدی با یکدیگر و با مشاهدات میدانی دارند. بالنتیجه هیچ یک از روابط انتقال رسوب سنتی به دلیل عدم ارائه یک رویکرد فراگیر و مدنظر قرار ندادن کلیه متغیرهای مؤثر در محاسبات دبی رسوب، برآورد رسوب با دقت بسیار پایینی صورت می­گیرد.

    در تحقیق حاضر از روش­های هوش مصنوعی برای برآورد مقدار کل بار رسوبی کف بر اساس متغیرهای هندسی جریان و رسوب و نیز متغیر های هیدرولیکی جریان استفاده می­شود که در واقع می­توان گفت اکثر متغیرهای مؤثر در فرسایش و انتقال رسوب به عنوان ورودی به مدل داده شده و نتایج حاصله از این روش با نتایج بدست آمده از روش­های سنتی مقایسه می­شود.

     

    1-2-  ضرورت انجام تحقیق

     با توجه به مطالعات بسیاری که در زمینه مسائل انتقال رسوب انجام گرفته است، بعضی از آن­ها نیازمند تحلیل­های تئوری و تعدادی بر پایه روش­های تجربی بوده و در بسیاری از موارد ترکیبی از رویکردهای تئوری و تجربی مورد نیاز است. اکثر روش­های تئوری بر اساس بعضی از فرضیات ایده­آل و ساده شده هستند به طوری که نرخ انتقال رسوب براساس یک یا دو فاکتور غالب از جمله؛ دبی جریان، متوسط سرعت جریان، شیب انرژی و یا تنش برشی تعیین می­شود. معادلات  بسیاری منتشر شده است. هر کدام از این روابط توسط داده­های آزمایشگاهی محدود و در بعضی از موارد براساس داده­های میدانی به دست آمده­اند. نتایج به دست آمده از روابط مختلف اغلب با یکدیگر و با مقادیر مشاهداتی اختلاف فاحشی دارند. بالنتیجه هیچ کدام از روابط انتقال رسوب مقبولیت عام را، به خصوص در رودخانه­ها، در پیش­بینی نرخ انتقال رسوب نداشته و تنها در شرایط خاص جواب قابل قبولی را ارائه می­دهند. اگر بخواهیم به طور خلاصه روابط مهم انتقال رسوب را بیان کنیم، به غیر از رویکردهای احتمالاتی و رگرسیونی، می­توان آن­ها را، با فرض این­که نرخ یا غلظت انتقال رسوب می­تواند از طریق یک متغیر غالب تعیین شود، به صورت یکی از فرم­های زیر بیان نمود:

    (فرمول ها در فایل اصلی موجود است)                                                                      

    که ، ، ، ، ،  و  به ترتیب دبی رسوب بر واحد عرض کانال، دبی جریان، متوسط سرعت جریان، شیب سطح آب یا انرژی، تنش برشی، توان جریان بر واحد سطح کف، و توان واحد جریان بوده و  و  نیز پارامترهای مربوط به شرایط جریان و رسوب هستند. زیروند c نیز بیان­گر شرایط بحرانی در آستانه حرکت می­باشد. بسیاری از جنبه­های پیچیده انتقال رسوب نیازمند فهم درست بوده و موضوعی چالش برانگیز برای مطالعات آینده خواهد بود.

     

    1-3-  اهداف پژوهش

    در این تحقیق، کوشش بر این است که یک روش جامع و دقیق را که بر پایه دانش هوش مصنوعی است بر روی مسائل پیش­بینی و برآورد رسوب پیاده کرد. مسأله انتقال رسوب در طول چند قرن است که توسط مهندسین و مورفولوژیست­های رودخانه مطالعه می­شود. از رویکردهای مختلفی برای حل مسائل مهندسی استفاده شده است. نتایجی که از این رویکردها حاصل می­شوند، به طور فاحشی با یکدیگر و با نتایج میدانی متفاوت هستند. در سال­های اخیر، تعدادی از مفاهیم پایه­ای، محدودیت کاربرد و رابطه متقابل بین آن­ها برای ما روشن شده است.

    با توجه به این­که انتقال رسوب پدیده­ای پیچیده بوده و اندازه ذرات رسوب دارای محدوده وسیع و از طرفی بستر کانال فرم­های گوناگونی را به خود می­گیرد، استفاده از روش­های داده­محور برای این­گونه از مسائل قطعاً جواب بهتری خواهد داد. در این روش اکثر پارامترهای مؤثر در نرخ انتقال رسوب در مسأله نقش داشته و مسأله حاضر فقط بر پایه یک متغیر یا فاکتور غالب نیست. در این تحقیق کوشش بر این است تا نتایج به دست آمده از رگرسیون بردار پشتیبان را با روش­های سنتی مقایسه کرده و به یک نتیجه­گیری کلی رسید. در روش رگرسیون بردار پشتیبان، پارامترهای کالیبره به سختی کالیبره می­شوند. برای همین از یک الگوریتم بهینه­سازی به نام الگوریتم اجتماع ذرات استفاده کرده تا از این طریق واسنجی پارامترها به سادگی صورت گیرد. در حین انجام این تحقیق نیز بر روی پارامترهای ورودی تحلیل حساسیت انجام داده و پارامترهای مهم به ترتیب معرفی خواهند شد. این روش از محدوده وسیعی از داده­های آزمایش­گاهی و میدانی استفاده کرده و برای شرایط مختلف جریان و رسوب کاربرد داشته و نتایج خوبی را به دست می­دهد. در نهایت نتایج به دست آمده را نیز با یک الگوریتم دیگر مقایسه کرده و روش دقیق معرفی خواهد شد.

    به طور خلاصه، پژوهش حاضر با اهداف زیر به انجام رسیده است:

     معادلات مربوط به بار بستر با بهره­گیری از مفاهیم معرفی شده توسط یانگ، انجلاند و هانزن، ایکرز و وایت، و گراف ارزیابی می­شوند.

     تعیین معادله رسوبی که بهترین پیش­بینی را بر روی نرخ انتقال رسوب کف برای داده­های جمع­آوری شده داشته باشد.

     استفاده از دو مدل هوش مصنوعی به نام­های رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه­ سازی اجتماع ذرات (PSO) و مقایسه دقت پیش­بینی دو مدل نسبت به یک­دیگر و نیز نسبت به روش­های سنتی.

    در این پایان­نامه سعی شده است که به دو موضوع علمی روز یعنی مسأله انتقال رسوب و رگرسیون بردار پشتیبان پرداخته شود. در فصل دوم این پژوهش به مفاهیم و اصول انتقال رسوب اشاره شده است. در فصل سوم به تعدادی از مطالعات پیشین مرتبط با این پ‍ژوهش اشاره شده است. مطالعه تحقیقات قبلی می‌تواند نشان­دهنده میزان پیشرفت تحقیقات تخصصی در این زمینه باشد. در فصل چهارم کلیه­ی اطلاعاتی را که برای یادگیری روش رگرسیون بردار پشتیبان و الگوریتم بهینه­سازی اجتماع ذرات لازم است، تشریح شده است. در فصل پنج نیز، به شرح مختصری در مورد کد نوشته شده، محیط کدنویسی و داده­های مورد استفاده می­پردازیم. و در نهایت ، نتایج مدل­هایی که برای پیش­بینی نرخ انتقال رسوب بدست آمده است، ارائه می‌شود و برای ادامه­ی کار در این زمینه نیز پیشنهادهایی ارائه شده است.

     

    1-            مبانی نظری تحقیق

     

     

    2-1-  کلیات

    براساس شیوه انتقال، بار رسوبی کل مجموع بار کف و بار معلق است. همچنین براساس منبع مواد انتقال یافته، بار کل به صورت مجموع کل بار رسوبی بستر و بار آبرفتی تعریف می­شود. بار آبرفتی مواد ریزدانه­ای هستند که اندازه ذرات رسوبی آن ریزتر از ذرات رسوبی مربوط به بستر رودخانه است. مقدار بار آبرفتی عمدتاً به پتانسیل رسوبدهی حوزه آبریز بستگی دارد تا هیدرولیک رودخانه. بالنتیجه، پیش­بینی بار آبرفتی براساس خصوصیات هیدرولیکی رودخانه تقریباً امکان­ناپذیر است.در واقع، اکثر روابط بار رسوبی کل همان روابط کل بار رسوبی کف هستند. در مقایسه بین کل بار رسوبی کف اندازه­گیری شده و محاسبه شده، قبل از این که با هم سنجیده شوند باید بار آبرفتی از مقادیر اندازه­گیری شده کم شود. در دهه­های گذشته برای فهم مکانیزم انتقال رسوب در آبراهه­های طبیعی تلاش­هایی صورت گرفت. و کارهای بسیاری بر روی برآورد دبی رسوب انجام شد. روابط و معادلات بسیاری با استفاده از داده­های آزمایشگاهی و/یا داده­های میدانی برای برآورد دبی رسوب ارائه شده­اند. برای تعیین بار رسوبی کل دو رویکرد کلی وجود دارد. نخست این است که بار کف و بار معلق به طور جداگانه محاسبه شده و بنابراین با هم جمع شده تا بار کل به دست آید. در حالی که در رویکرد دوم تابع بار کل به طور مستقیم و بدون تقسیم آن به بار کف و بار معلق، تعیین می­شود. یک ذره رسوبی در یک زمان به صورت بار کف و در زمان­ها و موقعیت­های دیگر به صورت بار معلق انتقال یابد. به استثنای رسوبات درشت­دانه که عمدتاً به صورت بار کف انتقال پیدا می­کنند. این فصل تعدادی از معادلات انتقال بار رسوبی کل رایج را معرفی می­کند که به چند نمونه از آنها گوشه چشمی خواهیم داشت.

     

    2-2-  رویکرد انشتین

    در رویکرد اصلی انشتین، دبی مواد رسوبی بستر به صورت مجموع بار بستر و بار معلق به طور جداگانه محاسبه می­شود. نرخ انتقال بار بستر بر واحد عرض آبراهه برای اندازه ویژه­ای از ذرات از رابطه زیر به دست می­آید (Einstein, 1950):

    TOTAL BED MATERIAL LOAD SIMULATION

    IN CHANNELS BASED ON SUPPORT VECTOR REGRESSION (SVR) MODEL AND PARTICLE SWARM OPTIMIZATION (PSO) ALGORITHM

     

     

    Sediment transport and deposition lead to sedimentary islands in river channels and consequently cause the reduction of flood flow capability, corrosion of river structures and other problems. Also suspended sediments affect the quality of water for human consumption. Therefore in the hydraulics of the water and its geomorphology, studying the capacity of sediment flow and the mechanism of sediment transport are, especially important. Traditional approaches have been based on ideal presumptions and are not able to provide acceptable outcomes of bed material load transport rate. This study tries to implement a comprehensive and exact approach, by means of artificial intelligence knowledge, on the issues of sediment forecasting and evaluation. Two approaches of Least Square Support Vector Regression and Particle Swarm Optimization Algorithm have been benefited from in order to estimate bed material load transport rate in waterways with more accuracy in comparison to the traditional approaches such as Ackers and White, Engelund and Hansen, Graf and Yang. The approach of Support Vector Machine is based on constrained optimization theory and benefits from structural risk minimization which leads to an absolutely optimal result. Particle Swarm Optimization Algorithm is in the category of methaheuristic approaches and has been inspired by the order in the collective behavior of the birds in search of food. The results of implementing the model of Least Square Support Vector Regression on a set of laboratory and field data have been better in comparison to traditional approaches and consequently in order to improve the model, the input variables have been scaled in logarithmic form and negative concentration has been avoided in the model and the results have been improved relatively. The results of Particle Swarm Optimization algorithm has been satisfactory in comparison to the traditional approaches, however, the performance of Least Square Support Vector Regression has been more satisfactory and Support Vector Regression can provide a comprehensive and accurate approach for the simulation of bed material load transport rate.

  • فهرست:

    فهرست مطالب   ‌ه

    فهرست تصاویر ‌ز

    فهرست جداول. ‌ی

    1-مقدمه    1

    1-1-طرح مسأله. 1

    1-2-ضرورت انجام تحقیق  2

    1-3-اهداف پژوهش    4

    2- مبانی نظری تحقیق    7

    2-1- کلیات      7

    2-2-رویکرد انشتین. 8

    2-3-رویکرد اَیکرز و وایت 11

    2-4-رویکرد اِنجلاند و هانزن...................................................................................................................          12

    2-5-رویکرد گراف   14

    2-6-رویکرد یانگ.......................................................................................................................................          14

    3- مروری بر تحقیقات انجام شده      17

    3-1-تحقیقات انجام گرفته در زمینه مباحث پیش‌بینی سیل. 17

    3-2-تحقیقات صورت گرفته در زمینه برآورد رسوب................................................................ ...................................... 24

    4-مواد و روشها      26

    4-1-تخمین. 26

    4-2-یادگیری ماشین. 28

    4-3-ماشین­های بردار پشتیبان (SVM) 29

    4-3-1-طبقه­بندی ماشین بردار پشتیبان. 30

              4-3-1-1- دسته‌بندی خطی داده‌های دارای نویز                    .............................................................33

               4-3-1-2- حالتی که داده‌ها به صورت خطی جدا نشوند ..............................................35

                   4-3-1-2-1- نگاشت الگوها به فضای ویژگی .............................................................36

                   4-3-1-2-2- توابع کرنل رایج ........................................................................................42

    4-3-2-رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) 43

                4-3-2-1- رگرسیون‌گیری خطی .......................................................................................44

                4-3-2-2- رگرسیون‌گیری غیرخطی ................................................................................47

    4-3-3- حداقل مربعات ماشین بردار پشتیبان 52

    4-4-الگوریتم جامعه پرندگان. 53

    4-4-1-مراحل الگوریتم جامعه پرندگان. 57

    4-4-2-کاربرد الگوریتم جامعه پرندگان. 58

    4-4-3-مزایای الگوریتم جامعه ذرات.. 58

    4-4-4-معایب الگوریتم جامعه پرندگان. 59

    4-5- داده­های مورد استفاده    59

    4-6-تحلیل ابعادی  63

    4-7-نرم­افزار و کدنویسی  65

    5-بحث و نتایج. 68

    5-1-رویکرد نخست، حداقل مربعات ماشین بردار پشتیبان  68

    5-2-رویکرد ثانویه، الگوریتم بهینه­سازی اجتماع ذرات (PSO) 85

    5-3-تحلیل حساسیت.. 90

    6-نتیجه­گیری و پیشنهادها      95

    6-1-نتیجه­گیری  95

    6-2-پیشنهادها 97

    7-فهرست مراجع      98

     

     

    منبع:

    6-               

    Ackers, P., & White, W. (1973). Sediment transport: new approach and analysis. Journal of the Hydraulic Division, ASCE, 99(HY11), 2041-2060.

    Asefa, T., Kemblowski, M., Mckee, M., & Khalil, A. (2006). Multi-time scale stream flow predictions: the support vector machines approach. J. of Hydrology, 318(1-4), 7-16. doi: 10.1016/j.jhydrol.2005.06.001

    Azamathulla, H., Ghani, A., Chang, C., Abu Hasan, Z., & Zakaria, N. (2010). Machine Learning Approach to Predict Sediment Load. Clean Soil Air Water, 38(10), 969-976. doi: 10.1002/clen.201000068

    Çimen, M. (2006). Estimation of daily suspended sediments using support vector machines. Hydrological Sciences Journal, 53(3), 656-666. doi: 10.1623/hysj.53.3.656

    Duan, Q., Sorooshian, S., & Gupta, V. (1994). Optimal use of the SCE-UA global optimization method for calibrating watershed models. J. of Hydrology, 158, 265-284.

    Einstein, H. (1950). The bed load function for sediment transportation in open channel flows. Technical Bulletin no. 1026: U.S. Department of Agriculture, Soil Conservation Service.

    Engelund, F., & Hansen, E. (1972). A monograph on sediment transport in alluvial streams. Copenhagen: Teknisk Forlag.

    Garrote, L., & Bras, R. (1995). A distributed model for real-time flood forecasting using digital elevation models. J. of Hydrology, 167(1-4), 279-306. doi: 10.1016/0022-1694(94)02592Y

    Graf, W. (1971). Hydraulics of sediment transport. New York: McGrow-Hill.

    Hager, W., & Oliveto, G. (2002). Shields’ entrainment criterion in bridge hydraulics. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 128(5), 538-542. doi: 10.1061/(ASCE)0733-9429(2002)128:5(538)

    Han, D., Chan, L., & Zhu, N. (2007). Flood forecasting using support vector machines. J. of Hydroinformatics, 9(4), 267-276. doi: 10.2166/hydro.2007.027

    Huang, Z., Zhou, J., Song, L., Lu, Y., & Zhang, Y. (2010). Flood disaster loss comprehensive evaluation model based on optimization support vector machine. Expert Systems with Applications, 37(5), 3810–3814.

    Kennedy J., E. R. (2001). Particle Swarm Optimization. San Francisco, USA: Academic Press.

    Kisi, O., & Cimen, M. (2011). Precipitation forecasting by using wavelet- Support vector machine conjunction model. Eng. Appl. of AI, 25(4), 783-792. doi:doi:10.1016/ j.engappai.2011.11.003

    Misra, D., Oommen, T., Agarwal, A., Mishra, S., & Thompson, A. (2009). Application and analysis of support vector machine based simulation for runoff and sediment yield. Biosystems Engineering, 103(4), 527-535. doi: 10.1016/j.biosystemseng.2009.04.017

    Noori, R., Karbassi, A., Moghaddamnia, A., Zokaei-Ashtiani, M., Farokhnia, A., & ghafari gousheh, M. (2011). Assessment of input variables determination on the SVM model performance using PCA, Gamma test, and forward selection techniques for monthly stream flow prediction. J. of Hydrology, 401(3-4), 177-189. doi: 10.1016/j.jhydrol.2011.02.021

    Owen, P. (1964). Saltation of uniform grains in air. Journal of Fluid Mechanics, 20, 225-242.

    Prasad, V. (1991). Velocity, shear and friction factor studies in rough rectangular open channels for super critical flow. Bangalore: Thesis (Phd) Indian Institute of Science.

    Rao, A., & Sreenivasulu, G. (2006). Design of plane sediment bed channels at critical condition. ISH Journal of Hydraulic Engineering, 12(2), 94-117. doi: 10.1080/09715010.2006.10514834

    Shuquan, L., & Lijun, F. (2007). Forecasting the Runoff Using Least Square Support Vector Machine. International Conference on Agriculture Engineering.

    Sivapragasam, C., Liong, S.-Y., & Pasha, M. (2001). Rainfall and runoff forecasting with SSA-SVM approach. J. of Hydroinformatics, 3(3), 141-152.

    Soulsby R. L. (1997). Dynamics of marine sands. London: Thomas Telford.

    Vapnik, V. N. (1995). The nature of statistical learning theory. New York, USA: Springer.

    Vapnik, V. N. (1998). Statistical Learning Theory. New York, USA: Springer.

    Williams, G. (1970). Flume width and water depth effects in sediment transport experiments. US Geological Survey, Professional Paper, 562-H, 37 p.

    Yang C. T. (1979). Unit Stream Power Equations for Total Load. J. of Hydrology, 40, 123-138.

    Yang, C. (1972). Unit Stream Power and Sediment Transport. Journal of the Hydraulic Division, ASCE, 98(HY10), 1805-1826.

    Yilin, J., Cheng, C.-T., & Chau, K.-W. (2006). Using Support Vector mashines for long-term discharge prediction. Hydrological Sciences Journal, 51(4), 599-612. doi: 10.1623/hysj.51.4.599

    Yu, P., Chen, S., & Chang, I. (2006). Support vector regression for real-time flood stage forecasting. J. of Hydrology, 328(3-4), 704-716. doi: 10.1016/j.jhydrol.2006.01.021

    Yu, X., & Liong, S. (2006). Forecasting of hydrologic time series with ridge regression in feature space. J. of Hydrology, 332(3-4), 290-302. doi:10.1016/j.jhydrol.2006.07.003

    اسمی­خانی م.، صفوی ح. (1389). مدیریت تلفیقی منابع آب سطحی و زیرزمینی با کاربرد روش‌‌های ماشین بردار پشتیبان و الگوریتم ژنتیک. پنجمین کنگره ملی مهندسی عمران. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.

    نوری ر.، خاکپور ا. (1390). پیش­بینی ماهانه جریان با استفاده از ماشین بردار پشتیبان بر مبنای آنالیز مؤلفه اصلی. مجله آب و فاضلاب. 118-123.

     


موضوع پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , نمونه پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , جستجوی پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , فایل Word پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , دانلود پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , فایل PDF پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , تحقیق در مورد پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , مقاله در مورد پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , پروژه در مورد پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , پروپوزال در مورد پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , تز دکترا در مورد پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , پروژه درباره پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) , رساله دکترا در مورد پایان نامه برآورد کل بار رسوبی کف در آبراهه ها براساس مدل رگرسیون بردار پشتیبان (SVR) و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO)

گروه مرتع و آبخیزداری پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته بیابان­زدایی چکیده پروژه بین­المللی منارید، اولین پروژه چند زمینه­ای است که بدنبال استقرار مشارکت و انسجام سازمانی در سه سطح مردم، سازمان­های دولتی و سازمان­های غیر دولتی به منظور مدیریت پایدار سرزمین با تأکید بر مدیریت پایدار منابع طبیعی آغاز به فعالیت نموده است و علی­رغم مشکلات عدیده­ای که بر سرِ اجرای آن ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M.A" چکیده: در مقاله حاضر، به بررسی عوامل موثر برتوانمندسازی کارکنان اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان تهران پرداخته شده است. سوال اصلی پژوهش این است که آیا عوامل (احساس معنی داری، احساس موثر بودن، احساس انتخاب،احساس شایستگی،احساس اعتماد)برتوانمندسازی موثر می باشند وازطرف دیگر آیا توانمندسازی برحسب متغیرهای زمینه ای تفاوت معناداری دارد. ...

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پایان­نامه ارشد جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده بازشناسی چهره در زمینه­های بیومتریک، بینایی ماشین و تشخیص الگو بوده و دارای کاربرد گسترده­ای از جمله مسائل مربوط به سیستم­های امنیتی می­باشد. از آن­جا که عوامل مختلفی از جمله نحوه نورپردازی محیط، نویز، و ماتی تصویر در عملکرد روش‌های بازشناسی چهره کم و بیش تاثیرگذارند، لذا بررسی روش‌های رفع ماتی از تصاویر چهره مورد استفاده در ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مديريت «M.A.» گرايش: مالي زمستان 1391   چکيده     هدف پژوهش حاضر، تبيين رابطه­ي بين شايستگي­هاي رهبري

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده روی آوردن به منطقه گرایی و یکپارچگی های اقتصادی از راه حلهایی است که که اقتصاد های در حال توسعه برای مقابله و رویارویی با پدیده جهانی شدن اتخاذ می نمایند .کشور جمهور اسلامی ایران نمی تواند شرایط جهانی شدن را به یکباره مورد پذیرش یا رد قرار دهد . لذا می بایست مسائل تجاری و اقتصادی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پایان ذنامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته : مدیریت چکیده امروزه تحولات جدید اقتصاد جهانی از جمله نوسان شدید قیمت مواد اولیه، بالارفتن دستمزد نیروی انسانی، افزایش هزینه حمل ونقل، انبارداری و سایر فاکتورهای تولید، بسیاری از کشورهای در حال توسعه را به فکر واداشته است تا برای موفقیت بیشتر در رقابت‌های تجاری، وارد عرصه تولید و تجارت کالاهایی شوند که کمترین میزان وابستگی به ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با برپایی وشکل گیری سکونتگاههای ثابت در قالب ده وروستاها ، این سکونتگاهها مکانی لازم داشتند تا بتوانند محصولات تولیدی خود را با یکدیگر مبادله کنند. این محل با ماهیتی ( خدماتی – تجاری ) و وابسته به مناطق پیرامونی شهر نام گرفت. برای این مرکز تجاری وجود یک حوزه زراعی وکشاورزی پیرامونی از لوازم اولیه تشکیل وماندگاری محسوب شد. روستا به عنوان یک سکونتگاه ...

ثبت سفارش