پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو

word 15 MB 31340 180
1392 کارشناسی ارشد مهندسی برق
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی برق- گرایش مخابرات میدان

    چکیده

    بررسی و تحلیل ساختارهای  انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو

     

     

     

    در طراحی مدارمجتمع نوری، حد پراش کوچک­سازی عناصر نوری را محدود می­کند. پلاسمون پلاریتون­های سطحی که در سطح مشترک فلز و دی الکتریک انتشار می­یابند بر این محدودیت غلبه می­کنند. یکی از موضوعاتی که در این پایان نامه مطالعه می شود بررسی آزمایشگاهی موجبرهای صفحه ای و کانالی دی­الکتریک-فلز-دی­الکتریک پلاسمونیک با ساختار پلیمر-نقره-منشور است. موج پلاسمونیک به روش معروف تزویج به وسیله منشور تحریک شد. یک روش آزمایشگاهی ساده نیز برای اندازه­گیری طول انتشار موج پلاسمونیک نیز معرفی شد. یک پدیده جالب که در آزمایش­ها مشاهده شد اثرات پراکندگی امواج سطحی پلاسمونیک در انتهای نوار نقره بودکه یک ناپیوستگی را ایجاد می کند. این پدیده می­تواند برای تزویج بین موجبرهای معمولی سه بعدی با موجبرهای پلاسمونیک استفاده شود. در حال حاضر این موضوع تحت بررسی برای طراحی تزویجگر های هایبرید پلاسمونیک است. علاوه­بر این در این پایان­نامه، ساختارهای متناوب برگ که به عنوان انعکاس­دهنده و فیلتر در مدارهای نوری کاربرد دارند مطالعه می­شوند. ساختارهای هایبرید پلاسمونیک برای طراحی و شبیه­سازی انعکاس­دهنده­های برگ استفاده شد. انعکاس­دهنده­های هایبرید پلاسمونیک بر پایه توری­های سینوسی و دندانه اره­ای بررسی و  با توری مستطیلی که پیش از این معرفی شده است مقایسه شد. نشان داده می­شود که توری دندانه اره ای در مقایسه سه توری با هم،  مشخصات بهتری از خود نشان می دهد و این توری در مقایسه با توری­های مستطیلی و سینوسی دارای اعوجاج باند عبور کمتر و عرض باند قطع باریکتری را ایجاد می­کند. همچنین نشان داده می­شود توری سینوسی که می­تواند به­راحتی با تکنیک­های هولوگرافی ساخته شود، در مقایسه با توری مستطیلی دارای اعوجاج باند عبور کمتر و عرض باند قطع باریکتری است. علاوه بر این، عملیات آپودیزیشن توری دندانه اره­ای هایبرید پلاسمونیک بررسی شد و مشخص شد که با استفاده از این تکنیک می­توان به کاهش بیشتر اعوجاج در باند عبور و عرض باند قطع رسید.

    کلیدواژگان: پلاسمونیک، پلاسمون سطحی، موجبر، فیلتر، انعکاس دهنده برگ.

    1-1               مقدمه و اهمیت موضوع

    اپتیک یکی از شاخه­های علم است که قبل از تعریف نور به صورت بسته­های فوتون پیشرفت­های زیادی کرده بود. تعریف نور به صورت امواج الکترومغناطیسی با طول­موج­های معین، کمک شایانی به گسترش این علم داشته است. فوتونیک نام دیگری برای این علم بود که  با تعریف ذره­ای نور، به میان آمد. در این تعریف نور را به صورت بسته ای از ذرات بدون جرم با تکانه[1]مشخص بیان کردند. بنابراین خواص موجی و ذره ای نور هر دو باعث گسترش علم نور یا اپتیک شدند. پیشرفت تکنولوژی، کاربرد نور را در زمینه های مخابراتی ، شناسایی مواد، حسگر های زیستی و مدارات با ابعاد نانومتری وسیع­تر کرده است.

    مدارات مجتمع نوری از جمله بحث­هایی است که با پیشرفت علم اپتیک مورد توجه فراوان محققان قرار گرفت. البته در کوچک­سازی ادوات نوری محدودیت­های بنیادی مشاهده شد. مهم­ترین این محدودیت­ها چنین بیان می­کرد که نور نمی­تواند در مکان یا فضا در ابعاد کمتری از طول موج جایگزیده شود. دانشمندان در استدال­های فیزیکی خود کمترین حدی برای این جایگزیدگی مشخص کردند. این کمترین حد  برای کوچک کردن ابعاد قطعات و دقت[2] مشاهده اشیا، حد پراش[3] نام­گذاری شد.

    پلاسمون­های سطحی (مباحث نظری آن در فصل­های آتی بیان می شود) که با نام کامل پلاسمون پلاریتون­های سطحی[4] (SSP) تعریف شده­اند، امواج الکترومغناطیسی سطحی هستند که به موازات سطح مشترک فلز-دی الکتریک منتشر می­شوند. تعریف کامل این امواج اولین بار در سال 1957 میلادی( ذکر سال­ها در متن همگی به میلادی است) توسط آقای ریتچر[5] به­طور کامل با کاربرد اپتیکی معرفی شدند. این امواج در دهه­های اخیر کاندیدای کاهش ابعاد اپتیک به دو بعد شده­اند به­طوری که توانایی گذشتن از حد پراش (که در ادامه توضیح داده خواهد شد) را دارند [1].

    برتری­های ساخت ادوات نوری با ابعاد میکرومتری و نانومتری همراه با پشرفت تکنولوژی­های نمایش مانند نمایش میدان نزدیک اپتیکی[6](SNOM) باعث توجه بیشتر به تحقیقات در این حوزه از فوتونیک شده است. این حوزه را بخاطر ابعاد نانومتری عناصر آن نانوفوتونیک و پلاسمونیک می­نامند.

    پلاسمونیک حوزه­ای است که با خواص الکترومغناطیسی خود بعضی از ویژگی­های الکترونیک را دارد. انتقال اطلاعات در این حوزه در مقایسه با الکترونیک، با فرکانس­های خیلی بالاتر انجام می­شود و پهنای باند خیلی بیشتری قابل دسترسی است. اپتیک نیاز به خطوط موجبری بزرگتری نسبت ابعاد نانو دارد که با توجه به محدودیت حد پراش کوچک­سازی قطعات موجبری با مشکل مواجه می­شود.

    مدارات الکترونیکی نیز از ابعاد بزرگتری نسبت به اداوات اپتیکی تشکیل می­شوند. علاوه­بر­این، در مدار­های الکترونیکی در تبادل داده بین مبدا و مقصد، تاخیری ایجاد می­شود که سرعت مدار­ها با کاهش شدیدی روبرو می­شود. در مدار­های اپتیکی این سرعت افزایش می­یابد علاوه­بر اینکه ظرفیت خط انتقال هم افزایش پیدا می­کند.  ولی همچنان مشکل حد پراش مانع اصلی در کوچک­سازی مدارها می­باشد.

    پلاسمونیک پهنای باند اپتیکی را با ابعاد کمتر از حد پراش معرفی می­کند. بنابراین می­تواند اپتیک و عناصر آن را با پهنای باند خیلی بزرگتر و موجبرهای خیلی کوچک ریزسازی کند. پس همه مزیت­ها و خواص مدار­های الکترونیکی و اپتیکی را با هم ترکیب می­کند. این تکنولوژی نیاز به توسعه بیشتری دارد چرا که دارای معایبی مانند طول انتشار کم امواج پلاسمون سطحی است.

     در سال­های اخیر تحقیقات زیادی برای کم کردن معایب این امواج با استفاده از خواص مواد در تقویت امواج و ساختار­های هایبرید[7] شروع شده­است. اندازه­گیری­ها نیز در علم پلاسمونیک پیچیدگی زیادی به خود گرفته است. به همین خاطر بخشی از تحقیقات نیز صرف ساده سازی اندازه­گیری­ها از طریق ویژگی­های ذاتی این امواج در مشاهده پلاسمون­ها و اندازه­گیری طول انتشار آنها می­شود.

    هدف از انجام این پایان­نامه طراحی و شبیه­سازی فیلترهای پلاسمونیک برگ برای کاربرد در مدارهای پسیو بود. لذا در این پایان­نامه بعد از مروری بر تاریچه علم پلاسمونیک و تعریف اجمالی پلاسمون پلاریتون­های سطحی به معرفی حد پراش و شکستن آن توسط علم پلاسمونیک می­پردازیم. در فصل دوم تئوری مربوط به پلاسمون­های سطحی در ساختار های مختلف بیان می­شود. البته با توجه به هدف از انجام این پایان­نامه که بررسی ساخت فیلتر­های IMI برگ[8] بود که با توجه به محدودیت زمانی تا مرحله ساخت موجبر IMI برای اولین بار در کشور ومعرفی روشی جدید اندازه­گیری طول انتشار پیشرفت حاصل شد. در فصل سوم آزمایش­های انجام شده درباره تحریک پلاسمون­ها و ایده روشی جدید در اندازه­گیری طول انتشار آنها ذکر می­شود. در فصل چهارم نیز شبیه­سازی فیلتر های برگ هایبرید پلاسمونیک تشریح می­شود.

    1-2               مروری بر تاریخچه

    امواج سطحی الکترومغناطیسی که در این پایان نامه به نوع خاصی از آن پرداخته می­شود، می­توانند در امتداد سطح مشترک دو محیط غیرمتشابه حرکت کنند. این امواج در یک قرن گذشته مورد بررسی قرار گرفته­اند.

    زنیک[9] درسال 1909 میلادی در خلال بحث­های مخابرات رادیویی اطراف کره زمین زمانی که نیمه بالایی فضا را دی­الکتریک و زمین را هادی فرض کرده بود، با چگونگی انتشار این امواج مواجه شد[2]. چنین موج مشابه­ای با تزویج پرتو الکترومغناطیسی به چگالی بارهای نوسانی در فلزات می­تواند در سطح مشترک فلز-دی­الکتریک انتشار یابد. البته بعضی از محققان این مد را به عنوان یک موج صوتی که در مدل گاز الکترون آزاد دریای الکترونی فلزات منتشر می شوند ، معرفی کردند[3].

    فانو[10] در سال 1941 تشخیص دادکه امواج سطحی که در سطح مشترک فلز و دی­الکتریک منتشر می­شوند مشابه نمونه­ای از امواجی است که سال­های قبل توسط زنیک و بعد از آن توسط سامرفیلد[11] در سال 1909معرفی شده بودند. تئوری فانو به صورت کامل همراه با روش های آزمایشگاهی در سال 1967 توسط ریچر و بعد از آن توسط بیگلهل[12] اثبات شد. آنها به­طور جداگانه و با آزمایش­های منسجم تحریک پلاسمون­های سطحی را به روش­های الکترونی و نوری بیان کردند. ریچر توانست به کمک آزمایش رابطه پاشندگی[13] پلاسمون­های سطحی را بدست آورد. او این کار را برای پرتو فرودی با قطبش موازی [14]انجام داده بود درحالی که بیگلهل برای هر دو قطبش موازی و عمودی[15] انجام داد [1].

    بعد از تحقیقات دهه 1960 بود که جذابیت امواج پلاسمون سطحی برای محققان بیشتر شد. آنها مشاهده کردند که شدت این امواج که در نزدیکی سطح فلز ایجاد می­شود می­تواند بر اثر تغییر محیط تغییر کند. لذا می­توانند برای شناسایی تغییرات اندک ثابت دی­الکتریکی ناشی از لایه­نشانی مولکولی روی سطح بکار رود. این امواج  همچنین به عنوان عامل اصلی بهبود در پراکندگی رامان[16] شناخته شده­اند که امروزه دانشمندان برای یافتن ساختار­های شیمیایی مواد حتی در ابعاد تک مولکولی از آن استفاده می­کنند[4].

    در دهه­های 1980 و 1990 پیشرفت­هایی که در زمینه پلاسمونیک انجام می­شد مربوط به بحث­های بنیادی بود. از جمله این بحث­ها کار روی بهبود سطحی پراکندگی رامان[17] بود. علاوه­براین، با پیشرفت­هایی که برای ابزار های تشخیص ساختار (مانند Scanning Electron And Atomic Force Microscopy) و تکنیک­های ساخت (مانند لیتوگرافی بیم-الکترونی و بیم-یونی[18] و تصویر برداری نانومتری با نور[19]) انجام شد، زمینه تحقیقات گسترده­تر و از فراوانی بالایی برخوردار شد.  در نزدیکی سال 2001 حجم تحقیقات نسبت به سال 1990 پنج برابر شد این درحالی است که تعدادمقالات ارائه شده در سال 2011نیز پنج برابر آمار دهه قبل از آن بود. درسال­های اخیر نیز پلاسمونیک از زمینه­های پرطرفدار و با تحقیقات گسترده در اپتیک شده است.

    درمقایسه با پلاسمونیک، از دیگر زمینه­های پرتحقیق در اپتیک مباحث مربوط به فوتونیک کرستال[20] است. نمودار شکل (‏1-1)تعداد مقالات مبحث پلاسمون[21] و مقالات فوتونیک کریستال را نشان می دهد. این آمار و نمودار توسط مجله نیچر[22] در سال 2012 ارائه شده است. این نمودار عرصه وسیع تحقیقات در زمینه پلاسمونیک با وجود معایب در دست تحقیق آن را نشان می­دهد.

     

    شکل ‏1‑1: نمودار فراوانی تعداد مقالات چاپ شده در مجله NATURE در مباحث پلاسمون و فوتونیک کریستال

    1-3               پلاریتون و پلاسمون پلاریتون سطحی

    زمانی که نور با یک محیط دی­الکتریک برهم­کنش می­کند، اغلب موج­هایی تشکیل می­شوند که می­توان با تقریب خوب آنها را به فرم مدهای تزویج شده حاصل از مد­های مربوط به محیط دانست.  این تصویر فیزیکی به کمک وجود وجه مشترک بین نور و خطوط رابطه پاشندگی المان تحریکی و وجود نوارگاف [23]بدست می­آید. نام پلاریتون اولین بار برای توصیف حالت­های از هم گسسته چنین تحریک­هایی بکار رفت[5]. با نزدیک شدن به فرکانس تشدید عدد موج افزایش می­یابد و سرعت انتشار کم می­شود. در نبود گاف نواری، موج اغلب مانند فوتون است و تکانه و طول موج مشابه نور دارد. بنابراین در فرکانس­های دورتر از فرکانس تشدید، اغلب انرژی در چنین موج­هایی در قطبش القایی[24] در محیط ذخیره می­شود. این ذخیره شدن به مقدار متفاوت بودن از یک ثابت گذردهی الکتریکی نسبی یا ثابت گذردهی مغناطیسی نسبی بستگی دارد. بنابراین بخش عمومی پلاریتون، به امواج الکترومغناطیسی حاصل از برهم­کنش نور بر روی بازه گسترده فرکانسی برمی­گردد و به محتوای مکانیک کوانتومی برنمی­گردد[6].

    بنابراین انواع مختلفی از تحریک­های اولیه در جامدات وجود دارد که به انواع مختلف پلاریتون­ها اطلاق می­شود. امواج الکترومغناطیسی می­تواند به موج­های اسپینی[25] در مواد فرومغناطیس، به اکسیتون­ها[26] در نیمه هادی­ها، به فونون­ها[27] در کریستال­ها یا به الکترون­ها در فلزات تزویج شوند.این انواع پلاریتون به ترتیب با نام مگنون پلاریتون[28]، اکسیتون پلاریتون[29]، فونون پلاریتون[30] و پلاسمون پلاریتون[31] شناخته می­شوند. نوسان می­تواند درحجم ماده یا برروی سطح مشترک رخ دهد که به ترتیب پلاریتون حجمی[32] یا پلاریتون سطحی[33] نامیده می­شود[6]. در این پایان­نامه ما با پلاسمون پلاریتون سطحی سروکار داریم که حاصل تزویج شدن الکترون­های روی سطح فلز با نور است و به اختصار پلاسمون سطحی یا SPP از آن یاد می­کنیم.

    1-4               پلاسمونیک و اصل عدم قطعیت (حد پراش[34])

    به عنوان مفاهیم پایه، ابتدا کلیتی از حد پراش در پرتو اپتیکی بیان می­شود. یک پرتو اپتیکی می­تواند به کمک مجموعه­ای از امواج تخت سه بعدی اپتیکی توصیف شوند. یک موج تخت با فرکانس زاویه ای  در محیط دی­الکتریک یکنواخت با ضریب شکست  در نظر گرفته می­شود. در این محیط رابطه پخش نور چنین است:

    1-1

    که در این رابطه عددموج در این محیط و  سرعت نور درخلا می­باشد. در مختصات دکارتی مربوط به عدد موج باید داشته باشیم:

    1-2

    به طوری که و  به ترتیب طول موج و عدد موج در خلا هستند و   ضریب گذردهی الکتریکی(ثابت دی­الکتریک) و ضریب گذردهی مغناطیسی خلا هستند. معادله (1-2) معادله سطح کره در فضای عدد موج سه بعدی() است که در شکل (1-2-a) نمایش داده شده است. این سطح را درفضای عدد موج در تشابه به سطح فرمی جامدات، سطح عدد موج[35] نام­گذاری می­کنند.

    شکل ‏1‑2: سطح عدد موج برای (a)یک امواج اپتیکی سه بعدی (b) امواج اپتیکی دو بعدی

    همه مولفه­های موج اپتیکی  سه بعدی، حقیقی هستند وهمه مولفه­های بردار موج دارای مقادیری در بازه  هستند. این به معنی آن است که محدوده مخصوص تغییرات عدد موج  برابر  یا  است. بر اساس اصل عدم قطعیت در تبدیل فوریه تغییرات عدد موج و بازه حقیقی مکان  این­چنین با هم در ارتباط­اند:

    1-3

    بنابراین بازه تغییرات حقیقی مکان دارای کمترین  مقداری هست:

    1-4

    معادله (1-4) کمترین اندازه یک پرتو اپتیکی که از مجموع امواج تخت سه بعدی بدست آمده است را معین می کند که محدود به مرتبه ای از طول موج در خلا می­شود:

    1-5

    باید توجه کرد که امواج اپتیکی در موجبر­های دی­الکتریکی معمولی امواج اپتیکی سه بعدی هستند. حتی در موجبرهای فوتونیک کریستالی و موجبر­های با ضریب شکست زیاد نیز امواج سه بعدی انتشار می­یابند. بنابراین پهنای پرتو نوری در این موجبرها با کران پایینی از مرتبه طول موج در خلا محدود می­شود.

    برای شکستن حد پراش نیاز به امواج اپتیکی  کم­بعد است، که دارای   بیشتر از یک موج اپتیکی سه بعدی باشد. اگر  بزرگتر از  (یا  ) باشد  دارای کران پایینی کمتر از معادله(1-5) خواهد شد. نمونه­ای از امواج با بعد کم، امواج دو بعدی است، امواجی که ناپایا هستند و در سطح یک دی­الکتریک به کمک بازتاب کامل داخلی (TIR)[36]  ایجاد می­شوند(شکل (‏1-3)).

    شکل ‏1‑3: نمونه­ای از امواج اپتیکی دو بعدی

    اگر مولفه  بردار موج موهومی باشد مولفه­های بردار موج در رابطه زیر صدق می­کنند:

    1-6

    همان­طور که شکل (‏1-2-b) نشان می­دهد معادله (1-6) معادله سطح یک سطح کروی هایپربولیک در فضای بردار موج دو بعدی است. با توجه به معادله مربوط به طول­موج SPP  می­توان توسط امواج پلاسمون سطحی، کران پایین تغییرات حقیقی مکان را مشخص کرد. برای امواجی که در سطح مشترک فلز-دی الکتریک دارای یک مولفه بردار موج موهومی می­شود خواهیم داشت:

    1-7

    بنابراین حد پراش امواج اپتیکی سه بعدی شکسته می­شود و کمترین بعد پرتو، برای امواج دو بعدی، توسط امواج SPP ایجاد می­شود و محدود به  می­شود. اگرچه  کوچک­تر از  است، ولی مقدار آن به ثابت الکتریکی مواد بستگی دارد. این نشان می­دهد که کمترین پهنای پرتو اپتیکی دو بعدی را به سختی می­توان کنترل کرد. موجبرهای SPP با عنوان مدارهای نانواپتیکی شناخته می­شوند اما حد پراش این امواج به حد زیر طول موج رسیده است. اگر بتوان عدد موج امواج دو بعدی را بجای تغییر ثابت دی­الکتریکی مواد افزایش داد، می­توان  را خیلی کوچک­تر از حد پراش امواج سه بعدی اپتیکی رساند  . برای این منظور، سیستم­های تزویج شده SPP مانند ساختارهای چند لایه مطرح می­شوند[7]

     

    1 Momentum

    [2] Resolution

    [3] Diffraction Limit

    [4] Surface Plasmon Polariton

    [5] R. H. Raetcher

    [6] Scanning Near Field Optical Microscopy

    [7] Hybrid

    [8] Insulator-mMetal-Insulator Brag Reflector

    [9] Zenneck

    [10] Fano

    [11] Sommerfeld

    [12] Beaglehole

    [13] Dispersion Relation

    [14] P-Polaraized

    [15] S-Polarized

    [16] Raman Scattering

    [17] Surface-Enhanced Raman Scattering

    [18] Electron-Beam And Ion-Beam Lithography

    [19] Near-Field Scanning Microscopy

    [20] Photonic Crystal

    [21] Plasmon

    [22] Nature Journal

    [23] Band Gap

    [24] Polarization Induced

    [25] Spin Wave

    [26] Excitons

    [27] Phonons

    [28] Magnon Polariton

    [29] Exciton Polariton

    [30] Phonon Polariton

    [31] Plasmon Polariton

    [32] Volume Polariton

    [33] Volume Polariton

    [34] Diffraction limit

    [35] Wavenumber Surface

    [36] Total Internal Reflection

    ABSTRACT

     

    INVESTIGATION AND ANALYSIS OF BRAGG REFLECTORS FOR PASSIVE DEVICES IN PLASMONICS DOMAIN

    BY

     

    In photonic integrated circuit design, the diffraction limit restricts the miniaturization of optical components. Surface Plasmon Polaritons which propagate at the common interface of metal and dielectric material, overcome this limitation. One of the topics studies in this thesis is the experimentally investigating planar and channel insulator-metal-insulator plasmonic waveguides in a polymer-silver-SF6 structure. The plasmonic wave was excited by the well-known prism coupling method .A simple experimental method for measuring the propagation length of the plasmonic wave was introduced. An interesting phenomena observed in the experiments was the scattering effects of the plasmonic surface waves at the end of the silver stripe which brings about a discontinuity. This phenomenon can be used for coupling between regular 3D-optical waveguides with plasmonic waveguides. The topic is currently under investigation for designing hybrid plasmonic couplers. Moreover in this thesis, Periodic Bragg structures which are used as reflectors and filters in optical circuits are studied. Hybrid Plasmonic structures are used to design and simulate Bragg reflectors. Hybrid Plasmonic Bragg reflectors (HPBRs) based on triangular and sinusoidal gratings are investigated and compared with the previously studied rectangular grating based HPBRs. It is shown that the triangular grating consistently exhibits superior performance amongst the three gratings types and it provides significantly smaller passband ripples and narrower stopband width, compared to the rectangular and sinusoidal gratings. Also, it is shown that the sinusoidal grating, which can be more conveniently fabricated with holographic techniques, achieves smaller passband ripple and stopband width compared to the rectangular grating. Moreover, apodization of a triangular-grating HPBR was investigated and it was found that further decrease of passband ripple and stopband width can be obtained by using the technique.

    Keywords: Plasmonics, Surface plasmons, Guide waves, Filters, Bragg reflectors

  • فهرست:

    عنوان

    صفحه

     

    فصل اول: مقدمه..........................................................................................................................................2

    1-1         مقدمه و اهمیت موضوع...................................................................................................2

    1-2          مروری بر تاریخچه...........................................................................................................5

    1-3          پلاریتون و پلاسمون پلاریتون سطحی.......................................................................7

    1-4           پلاسمونیک و اصصل عدم قطعیت (حد پراش)......................................................9

    فصل دوم: مبانی نظری ساختارهای پلاسمون پلاریتون سطحی.............................................14

    2-1           معادلات ماکسول و انتشار امواج الکترومغناطیسی............................................14

    2-2           تابع دی‌الکتریک مدل گاز الکترون آزاد فلزات....................................................19

    2-3            مقایسه تابع دی‌الکتریک فلزات واقعی با تابع دی‌الکتریک مدل پلاسما....23

    2-4            بررسی پلاسمون پلاریتون‌های سطحی در مرز فلز-عایق...............................27

    2-4-1       معادله موج..............................................................................................................27

    عنوان

    صفحه

            2-5             رابطه پاشندگی پلاسمون پلاریتون‌های سطحی................................................32

    2-6             گسترش فضایی امواج SPPs.................................................................................38

    2-6-1           عمق نفوذ پلاسمون‌های سطحی....................................................................40

    2-6-2             طول انتشار پلاسمون­های سطحی..............................................................41

    2-7              بررسی خواص SPPs در سیستم‌های چند لایه...............................................43

    2-8              تحریک امواج پلاسمون سطحی در مرزهای مسطح.......................................51

    2-8-1             تزویج به کمک منشور(یا به روش بازتابش تضعیف شده کامل (ATR)).........................................................................................................................................................52

    2-8-2              تزویج با استفاده از توری.............................................................................58

    2-8-3               تحریک با استفاده از پرتوهای به شدت کانونی شده...........................61

    2-8-4               تحریک بوسیله میدان نزدیک...................................................................63

    2-8-5              روش‌های تزویج کردن مناسب پلاسمونها برای مدارات مجتمع از ادوات پلاسمونیکی و فوتونیکی ...............................................................................................................65

    2-9              ساختارهای هایبرید پلاسمونیک.........................................................................67

    2-9-1              موجبرهای هایبریدپلاسمونیک: ترکیبی از موجبر دی­الکتریک و موجبرپلاسمونیک..................................................................................................................................... 69

    2-9-2              تحلیل نظری موجبرهای هایبرید پلاسمونیک......................................71

    2-9-2-1               توضیح ساختار و روش آنالیز ساختار یک بعدی.......................72

    2-9-2-2               تحلیل موجبر دو بعدی هایبرید پلاسمونیک............................78

    2-9-2-3               روش آنالیز و چند تعریف مهم.................................................81

    عنوان

    صفحه

    2-9-2-4                اثر تغییرات برخی پارامترها بر روی میزان بهبود موجبر هایبرید پلاسمونیک........................................................................................................................82

    2-10            بازتابشکننده یا فیلتر برگ در کاربردهای پلاسمونیک............................86

    2-10-1            ساختار فیلترهای برگ IMI................................................................89

    2-10-2            ساختار فیلترهای برگ MIM............................................................94

    2-10-3            ساختار فیلترهای برگ هایبرید پلاسمونیک...................................97

    فصل سوم: ساخت موجبرهای پلاسمونیکی و ایده­ای برای اندازه­گیری طول انتشار پلاسمون­ها................................................................................................................ 107

    3-1             شبیه سازی ساختار موجبر IMIصفحه ای...............................................101

    3-2             ساخت موجبر صفحهای IMI (هوا –نقره-سیلیکا).................................106

    3-2-1              تحریک پلاسمون­های سطحی در موجبر صفحه­ای.....................107

    3-3              ساخت موجبر کانالی و تحریک پلاسمون های سطحی در آنها..........111

    3-3-1                ساخت موجبر کانالی پلاسمون سطحی (سیلیکا-نقره-هوا)...112

    3-3-2                تحریک پلاسمون ها بر روی موجبر کانالی و مشاهده زاویه تزویج......................................................................................................................................................116

    3-4              طراحی روشی برای اندازهگیری طول انتشار در ساختارهای IMI پلاسمونیک................................................................................................................................................117

    3-4-1                 روش و چیدمان اندازه گیری کننده کمره بیم تحریک کننده پلاسمونهای سطحی (بیم رسیده به قاعده منشور)....................................................................119

    3-4-2                 ساختار پیشنهادی برای اندازهگیری طول انتشار پلاسمون­های

    عنوان

    صفحه

    سطحی...........................................................................................................................................121

    3-4-3                 تزویج نور به موجبر پلیمری به کمک منشور(بدون لایه نشانی).127

    3-4-4                  بحث و بررسی داده­ها و نتایج آزمایش............................................130

    3-4-5                  راهکارهای افزایش دقت در روش پیشنهادی اندازه­گیری طول انتشار...........................................................................................................................................................131

    فصل چهارم:  شبیه­سازی انعکاس­دهنده برگ هایبرید پلاسمونیک.....................................134

    4-1           شبیه سازی انعکاس­دهنده برگ هایبرید پلاسمونیک با پروفایل مستطیلی138

    4-2           شبیه سازی انعکاس­دهنده برگ هایبرید پلاسمونیک با پروفایل سینوسی.140

    4-3           شبیه سازی انعکاس­دهنده برگ هایبرید پلاسمونیک با پروفایل دندانه اره­ای......................................................................................................................................................................145

    4-4           شبیه سازی کاهش اعوجاج در انعکاس­دهنده برگ هایبرید پلاسمونیک با پروفایل دندانه اره­ای.....................................................................................................................................149

    فصل پنجم:  نتیجه­گیری و پیشنهادات.............................................................................................153

    مراجع..............................................................................................................................................................155

    منبع:

    مراجع

     

    [1]        A. Arca, "The design and optimisation of nanophotonic devices using the Finite Element Method," University of Nottingham, 2010.

    [2]        J. Zenneck, "Über die Fortpflanzung ebener elektromagnetischer Wellen längs einer ebenen Leiterfläche und ihre Beziehung zur drahtlosen Telegraphie," Annalen der Physik, vol. 328, pp. 846-866, 1907.

    [3]        R. Fuchs and K. Kliewer, "Surface plasmon in a semi-infinite free-electron gas," Physical Review B, vol. 3, p. 2270, 1971.

    [4]        K. Kneipp, M. Moskovits, and H. Kneipp, "Surface-enhanced Raman scattering," Physics Today, vol. 60, p. 40, 2007.

    [5]        J. Hopfield, "Theory of the contribution of excitons to the complex dielectric constant of crystals," Physical Review, vol. 112, p. 1555, 1958.

    [6]        D. Mills and E. Burstein, "Polaritons: the electromagnetic modes of media," Reports on Progress in Physics, vol. 37, p. 817, 1974.

    [7]        S. I. Bozhevolnyi, "Plasmonic nano-guides and circuits," in Plasmonics and Metamaterials, 2008.

    [8]        S. A. Maier, Plasmonics: fundamentals and applications: Springer, 2007.

    [9]        J. D. Jackson and R. F. Fox, "Classical electrodynamics," American Journal of Physics, vol. 67, p. 841, 1999.

    [10]      P. B. Johnson and R.-W. Christy, "Optical constants of the noble metals," Physical Review B, vol. 6, p. 4370, 1972.

    [11]      N. W. Ashcroft and N. D. Mermin, "Solid State Physics (Holt," Rinehart and Winston, New York, vol. 19761, 1976.

    [12]      T. Kashiwa and I. Fukai, "A treatment by the FD‐TD method of the dispersive characteristics associated with electronic polarization," Microwave and Optical Technology Letters, vol. 3, pp. 203-205, 1990.

    [13]      H. Raether, "Surface plasmons on gratings," Surface Plasmons on Smooth and Rough Surfaces and on Gratings, pp. 91-116, 1988.

    [14]      D. Sarid, "Long-range surface-plasma waves on very thin metal films," Physical Review Letters, vol. 47, p. 1927, 1981.

    [15]      B. Prade, J. Vinet, and A. Mysyrowicz, "Guided optical waves in planar heterostructures with negative dielectric constant," Phys. Rev. B, vol. 44, pp. 13556-13572, 1991.

    [16]      E. Economou, "Surface plasmons in thin films," Physical Review, vol. 182, p. 539, 1969.

    [17]      J. Burke, G. Stegeman, and T. Tamir, "Surface-polariton-like waves guided by thin, lossy metal films," Physical Review B, vol. 33, p. 5186, 1986.

    [18]      V. M. Shalaev and S. Kawata, Nanophotonics with surface plasmons: Elsevier, 2006.

    [19]      M. P. Nezhad, K. Tetz, and Y. Fainman, "Gain assisted propagation of surface plasmon polaritons on planar metallic waveguides," Opt. Express, vol. 12, pp. 4072-4079, 2004.

    [20]      M. Z. Alam, J. Meier, J. Aitchison, and M. Mojahedi, "Gain assisted surface plasmon polariton in quantum wells structures," Opt. Express, vol. 15, pp. 176-182, 2007.

    [21]      R. F. Oulton, V. J. Sorger, T. Zentgraf, R.-M. Ma, C. Gladden, L. Dai, et al., "Plasmon lasers at deep subwavelength scale," Nature, vol. 461, pp. 629-632, 2009.

    [22]      A. Boltasseva, T. Nikolajsen, K. Leosson, K. Kjaer, M. S. Larsen, and S. I. Bozhevolnyi, "Integrated optical components utilizing long-range surface plasmon polaritons," Lightwave Technology, Journal of, vol. 23, pp. 413-422, 2005.

    [23]      P. Berini, "Long-range surface plasmon polaritons," Advances in Optics and Photonics, vol. 1, pp. 484-588, 2009.

    [24]      R. F. Oulton, V. J. Sorger, D. Genov, D. Pile, and X. Zhang, "A hybrid plasmonic waveguide for subwavelength confinement and long-range propagation," Nature Photonics, vol. 2, pp. 496-500, 2008.

    [25]      I. G. Breukelaar, "Surface plasmon-polaritons in thin metal strips and slabs: Waveguiding and mode cutoff," University of Ottawa, 2004.

    [26]      I. Avrutsky, R. Soref, and W. Buchwald, "Sub-wavelength plasmonic modes in a conductor-gap-dielectric system with a nanoscale gap," Opt. Express, vol. 18, pp. 348-363, 2010.

    [27]      D. Dai, Y. Shi, S. He, L. Wosinski, and L. Thylen, "Silicon hybrid plasmonic submicron-donut resonator with pure dielectric access waveguides," Optics express, vol. 19, pp. 23671-23682, 2011.

    [28]      P. D. Flammer, J. M. Banks, T. E. Furtak, C. G. Durfee, R. E. Hollingsworth, and R. T. Collins, "Hybrid plasmon/dielectric waveguide for integrated silicon-on-insulator optical elements," Optics express, vol. 18, pp. 21013-21023, 2010.

    [29]      Y. Bian, Z. Zheng, Y. Liu, J. Liu, J. Zhu, and T. Zhou, "Hybrid wedge plasmon polariton waveguide with good fabrication-error-tolerance for ultra-deep-subwavelength mode confinement," Optics Express, vol. 19, pp. 22417-22422, 2011.

    [30]      Y. Kou, F. Ye, and X. Chen, "Low-loss hybrid plasmonic waveguide for compact and high-efficient photonic integration," Opt Express, vol. 19, pp. 11746-52, 2011.

    [31]      R. Buckley and P. Berini, "Figures of merit for 2D surface plasmon waveguides and application to metal stripes," Opt. Express, vol. 15, pp. 12174-12182, 2007.

    [32]      S. I. Bozhevolnyi, V. S. Volkov, E. Devaux, J.-Y. Laluet, and T. W. Ebbesen, "Channel plasmon subwavelength waveguide components including interferometers and ring resonators," Nature, vol. 440, pp. 508-511, 2006.

    [33]      T. Holmgaard, J. Gosciniak, and S. I. Bozhevolnyi, "Long-range dielectric-loaded surface plasmon-polariton waveguides," Optics express, vol. 18, pp. 23009-23015, 2010.

    [34]      Z. Pan, J. Guo, R. Soref, W. Buchwald, and G. Sun, "Mode properties of flat-top silver nanoridge surface plasmon waveguides," JOSA B, vol. 29, pp. 340-345, 2012.

    [35]      E. D. Palik, Handbook of Optical Constants of Solids: Index vol. 3: Access Online via Elsevier, 1998.

    [36]      M. Z. Alam, "Hybrid Plasmonic Waveguides: Theory and Applications," University of Toronto, 2012.

    [37]      L. Gilles and P. Tran, "Optical switching in nonlinear chiral distributed Bragg reflectors with defect layers," JOSA B, vol. 19, pp. 630-639, 2002.

    [38]      G. Morthier, B. Moeyersoon, and R. Baets, "A/spl lambda//4-shifted sampled or superstructure grating widely tunable twin-guide laser," Photonics Technology Letters, IEEE, vol. 13, pp. 1052-1054, 2001.

    [39]      L. A. Coldren, G. Fish, Y. Akulova, J. Barton, L. Johansson, and C. Coldren, "Tunable semiconductor lasers: A tutorial," Journal of Lightwave Technology, vol. 22, p. 193, 2004.

    [40]      S. Jetté-Charbonneau, R. Charbonneau, N. Lahoud, G. Mattiussi, and P. Berini, "Demonstration of Bragg gratings based on long-ranging surface plasmon polariton waveguides," Optics express, vol. 13, pp. 4674-4682, 2005.

    [41]      Y. Liu, "Plasmonic Bragg reflector and its application on optical switching," 2009.

    [42]      M. Yamada and K. Sakuda, "Analysis of almost-periodic distributed feedback slab waveguides via a fundamental matrix approach," Appl. Opt, vol. 26, pp. 3474-3478, 1987.

    [43]      A. Hosseini and Y. Massoud, "A low-loss metal-insulator-metal plasmonic bragg reflector," Optics express, vol. 14, pp. 11318-11323, 2006.

    [44]      P. Xu, Q. Huang, and Y. Shi, "Silicon hybrid plasmonic Bragg grating reflectors and high Q-factor micro-cavities," Optics Communications, 2012.

    [45]      J. Park, H. Kim, and B. Lee, "High order plasmonic Bragg reflection in the metal-insulator-metal waveguide Bragg grating," Optics Express, vol. 16, pp. 413-425, 2008.

    [46]      A. Boltasseva, S. I. Bozhevolnyi, T. Nikolajsen, and K. Leosson, "Compact Bragg gratings for long-range surface plasmon polaritons," Journal of lightwave technology, vol. 24, p. 912, 2006.

    [47]      A. Hosseini and Y. Massoud, "Subwavelength plasmonic Bragg reflector structures for on-chip optoelectronic applications," in Circuits and Systems, 2007. ISCAS 2007. IEEE International Symposium on, 2007, pp. 2283-2286.

    [48]      P. Neutens, L. Lagae, G. Borghs, and P. Van Dorpe, "Plasmon filters and resonators in metal-insulator-metal waveguides," Optics Express, vol. 20, pp. 3408-3423, 2012.

    [49]      P. Yeh, Optical waves in layered media vol. 95: Wiley New York, 1988.

    [50]      R. Zia, M. D. Selker, and M. L. Brongersma, "Leaky and bound modes of surface plasmon waveguides," Physical Review B, vol. 71, p. 165431, 2005.

    [51]      Y. Suzaki and A. Tachibana, "Measurement of the µm sized radius of Gaussian laser beam using the scanning knife-edge," Applied Optics, vol. 14, pp. 2809-2810, 1975.

    [52]      H. Jamid and S. Al-Bader, "Reflection and transmission of surface plasmon mode at a step discontinuity," Photonics Technology Letters, IEEE, vol. 9, pp. 220-222, 1997.

    [53]      R. Zia, M. D. Selker, P. B. Catrysse, and M. L. Brongersma, "Geometries and materials for subwavelength surface plasmon modes," JOSA A, vol. 21, pp. 2442-2446, 2004.

    [54]      A. K. Sharma and B. D. Gupta, "Influence of temperature on the sensitivity and signal-to-noise ratio of a fiber-optic surface-plasmon resonance sensor," Applied optics, vol. 45, pp. 151-161, 2006.

    [55]      A. Z. Elsherbeni and V. Demir, The Finite Difference Time Domain Method for Electromagnetics: With MATLAB Simulations: Scitech, 2009.

    [56]      S. D. Gedney, "An anisotropic perfectly matched layer-absorbing medium for the truncation of FDTD lattices," Antennas and Propagation, IEEE Transactions on, vol. 44, pp. 1630-1639, 1996.

    [57]      H. Karimi-Alavijeh, G.-M. Parsanasab, M.-A. Baghban, and A. Gharavi, "Two-dimensional photonic crystal for optical channel separation in azo polymers," Applied optics, vol. 48, pp. 3250-3254, 2009.

    [58]      Y. Liu, Y. Liu, and J. Kim, "Characteristics of plasmonic Bragg reflectors with insulator width modulated in sawtooth profiles," Optics Express, vol. 18, pp. 11589-11598, 2010.

    [59]      J. Shibayama, A. Nomura, R. Ando, J. Yamauchi, and H. Nakano, "A frequency-dependent LOD-FDTD method and its application to the analyses of plasmonic waveguide devices," Quantum Electronics, IEEE Journal of, vol. 46, pp. 40-49, 2010


موضوع پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, نمونه پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, جستجوی پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, فایل Word پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, دانلود پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, فایل PDF پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, پروژه در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, پروژه درباره پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو

پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی برق- گرایش مخابرات میدان چکیده بررسی و تحلیل ساختارهای انعکاس دهنده برگ در حوزه پلاسمونیک برای کاربرد قطعات پسیو به کوشش امیدرضا دانشمندی در طراحی مدارمجتمع نوری، حد پراش کوچک­سازی عناصر نوری را محدود می­کند. پلاسمون پلاریتون­های سطحی که در سطح مشترک فلز و دی الکتریک انتشار می­یابند بر این محدودیت غلبه می­کنند. یکی از موضوعاتی که در ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران و محیط زیست چکیده مشکل اساسی دراستفاده از بیوگاز دفنگاه وجود آلاینده هایی مثل سولفید هیدروژن است. سولفید هیدروژن گازی بیرنگ، سمی، اشتعالزا و دارای بوی نامطبوع است و به شدت سمی است و در هنگام سوختن بیوگاز تولید SO2 می کند. به علاوه سولفید هیدروژن دارای اثر خورندگی می باشد. ساخت دستگاههایی که در برابر خورندگی مقاوم باشند نیز هزینه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی نانومهندسی شیمی چکیده ساخت غشای نانوفیلتراسیون سرامیکی به منظور جداسازی یون کلرید (مطالعه موردی: میعانات گازی) در این تحقیق، جداسازی یون کلرید با استفاده از غشاء نانوفیلتراسیون دولایه آلومینا-تیتانیا مورد بررسی قرار گرفته است. برای این کار ابتدا غشاء دولایه آلومینا-تیتانیا بر پایه نگهدارنده غشایی آلفا آلومینا ساخته شده است. برای ساخت نگهدارنده ...

پایان نامه­ ی دکتری رشته­ ی جغرافیای طبیعی گرایش ژئومورفولوژی چکیده دریاچه های حوضه های انتهایی، سطوحی بسیار هموار و کم شیب در مناطق خشک محسوب می گردند. این چاله های فرورفته که معمولاً محل تجمع آب های سطحی می باشند به عنوان یکی از مهمترین واحدهای ژئومورفولوژیک مناطق خشک، اطلاعات پالئوژئومورفیکی و پالئوکلیماتولوژی ارزشمندی را در خود نهفته اند. کویر دق سرخ در ایران مرکزی از جمله ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش: بازاریابی چکیده بررسی رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی ( مطالعه موردی : شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان ) هدف اصلی پژوهش حاضر ، بررسی رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی در شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان می باشد .فرهنگ بازار محوری به عنوان متغیر مستقل شامل ابعاد مشتری محوری ، ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی چکیده پس از آغاز به کار فعالیت بانکهای خصوصی و گسترش رقابت میان بانکها و مؤسسات مالی دولتی و خصوصی بر سر جذب منابع از بازار پولی و همچنین جذب و حفظ مشتری،گسترش پیدا کرده است.از آنجایی که یکی از عوامل اصلی در انتخاب بانک به وسیله مشتری روابط خوب و برخورد مناسب کارکنان است،بنابر این تا زمانی که کارکنان بانک ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی الکترونیک چکیده در دورانی که بافت و ساخت تمامی جوامع تا حدود بسیار زیادی به دستاوردهای علمی از نوع الکترونیکی وابسته است و همه امور از تجهیزات بیمارستانها گرفته تا شبکه های مخابراتی و رایانه های بانکها و موسسات بزرگ مالی و نظامی همگی متکی به ساختارهای الکترونیکی هستند. این پژوهش به معرفی بمب‌های الکترومغناطیسی، ماهیت این‌گونه بمب‌ها، نحوه عملکرد، ...

پایان نامه‌ی دوره‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی برق (میدان) چکیده تحلیل، شبیه سازی و ساخت آنتن میکرواستریپ بهینه شده یا رولایه متامتریال و استفاده از الگوریتم بهینه سازی تجمع ذرات (PSO) آنتن های میکرواستریپ به دلیل ویژگی منحصر به فردی مانند هزینه ساخت مناسب و وزن کم دارند، به ویژه در سیستم های بی سیم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از معایب این آنتن بهره نامناسب آن است. ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته برق مخابرات (میدان) در این پایان­نامه، یک آنتن میکرواستریپی پچ با تغییراتی بسیار موثر در صفحه زمین و بخش تشعشعی آن جهت افزایش کارآیی، ایجاد حالات متنوع از پاسخ فرکانسی و امکان کنترل این حالات مورد مطالعه قرار می­گیرد. تغییرات اعمال شده بر روی این آنتن باعث ایجاد یک ساختار جدید از آنتن­های میکرواستریپی شده که فرمتی شبیه آنتن پچ ...

چکیده در این پژوهش اثر درجات مختلف دفن در ماسه بادی بر بعضی از خصوصیات فیزیولوژیکی و رویشی گونه‌های قره داغ و رمس اندازه‌گیری شد. نهال‌های یک­سا­له وهم­اندازه گونه قره­داغ و رمس از نهالستان اداره کل منابع طبیعی استان یزد تهیه و تحت پنچ تیمار شاهد، دفن شدن با ماسه­بادی تا یک ­سوم ارتفاع گیاه (از قسمت یقه)، دفن شدن تا نصف ارتفاع گیاه، دفن شدن تا سه­چهارم ارتفاع گیاه و دفن کامل ...

ثبت سفارش