پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی

word 907 KB 30496 86
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

     رشته: مدیریت بازرگانی-  گرایش: بازاریابی

    چکیده

    بررسی رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی ( مطالعه موردی : شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان )

    هدف اصلی پژوهش حاضر ، بررسی رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی در شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان می باشد .فرهنگ بازار محوری  به عنوان متغیر مستقل شامل ابعاد مشتری محوری ، رقیب محوری و هماهنگی بین وظیفه ای می باشد و عملکرد بازرگانی  به عنوان متغیر وابسته مشتمل بر سه بعد ؛ عملکرد مالی ، تسلط بر بازار و اثربخشی در بازار می باشد .

    بنابراین این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی است که به بررسی رابطه ی معنادار بین فرهنگ بازارمحوری و عملکرد بازرگانی شرکت های مزبور پرداخته و مشتمل بر سه فرضیه فرعی است که به بررسی رابط بین فرهنگ بازار محوری و هر یک از ابعاد عملکرد بازرگانی (عملکرد مالی ، تسلط شرکت بر بازار و اثربخشی شرکت در بازار ) در شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان می پردازد .

    روش پژوهش ؛ توصیفی ، پیمایشی است . جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان می باشد که توسط نمونه گیری احتمالی و تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفته اند .حجم نمونه با استفاده از  جدول مورگان از بین 440 نفر جامعه آماری ، 205 نفر تعیین گردید . در این مطالعه جهت جمع آوری داده های دست دوم از روش کتابخانه ای و جهت جمع آوری اطلاعات دست اول از روش میدانی به همراه دو پرسشنامه ، استفاده نموده ایم .  برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن با کمک نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است .

    یافته های پژوهش نشان می دهد که بین فرهنگ بازارمحوری و عملکرد بازرگانی در شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان رابطه معنادار وجود دارد یعنی درستی فرضیات تعیین گردیده است .

     

    واژه های کلیدی : فرهنگ بازارمحوری ،عملکرد بازرگانی ،عملکرد مالی ،اثربخشی شرکت در بازار ،تسلط شرکت بر بازار

    \

    مقدمه

    بازاریابی یکی از شاخه های مهم دانش مدیریت است که وظیفه اصلی آن شناخت نیازها و خواسته های انسانی و رفع آنها از طریق فرآیند مبادله منابع می باشد . زیرا جوامع امروزی بیش از هر زمان دیگری از یکسو با نیازهای نامحدود انسان ها و از سوی دیگر با کمبود منابع مواجه می باشند و مدیران باید با این منابع محدود پاسخگوی نیازهای نامحدود افراد باشند. بنابراین در اینجا دانش مدیریت به یاری علم اقتصاد شتافته و با ابزارها و مهارت های مدیریتی سعی در تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود بشری می نماید .

    در عصر رقابت کنونی که بازارها هر لحظه به رقابت آزاد و کامل نزدیک و نزدیک تر می شوند و هر لحظه تنوع موسسات ،محصولات افزوده می شود ، بازارهایی موفق هستند که فرصت ها و تهدیدها را شناخته و با استفاده از مزیت های استراتژیک و برنامه ی استراتژیک بلندمدت ، کالاهای رقابتی تولید نموده و از این طریق در ارضای بهینه ی خواسته ها و نیازهای مشتریان گوی سبقت را از رقبا بربایند .

    امروزه نقش مشتریان در سرنوشت موسسات بر کسی پوشیده نیست . در بازارهای بسیار رقابتی کنونی به جهت اهمیت والای خریداران در ادامه ی حیات و توسعه ی شرکت ها فقط بخش بازاریابی ، تضمین کننده ی فروش سودآور نیست بلکه باید همه ی دوایر و واحدهای سازمانی ، توجه ی خود را بر عملکرد مورد پسند مشتریان متمرکز کنند .

    بنابراین موسسات بازرگانی برای بهره وری و ماندگاری در بازار نیاز به استراتژی های بازاریابی دارند . اهمیت این استراتژی ها در حیات و بقای سازمان ها مشاهده شده است .

    در کشور ما نیز فعالیت هایی برای برنامه ریزی و اجرای این استرتژی ها صورت گرفته و تاثیر آن بر عملکرد کسب و کار مورد سنجش قرار گرفته است . در این پژوهش بررسی فرهنگ بازار محوری به عنوان مهم ترین گرایش بازار یابی بر عملکرد بازرگانی در شرکت های صنایع تبدیلی مورد بحث و سنجش قرار می گیرد .

    در فصل حاضر پرداختن به کلیات و تمامیت پژوهش ، طریقه نظر قرار گرفته است . در آغاز ، مساله و موضوع پژوهش تفسیر و تعریف می گردد . سپس کلیاتی از تاریخچه ، ادبیات و نتایج تعدادی ازپژوهش های انجام گرفته ، اکناف موضوع (مساله ) پژوهش حاضر ، به ایجاز بیان شده و در ادامه ، وجوب ، اهمیت و ضرورت پژوهش مورد تنقیب قرار می گیرد . در ادامه نیز اهداف پژوهش ، فرضیات و سوالات پژوهش به رشته تحریر در آمده است . همچنین پس از موارد مزبور ،در ابانت روش انجام پژوهش ، قلمرو مکانی پژوهش (جامعه آماری ) ، قلمرو زمانی پژوهش ، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه ، ابزار های گردآوری داده ها ، روش تجزیه و تحلیل داده ها سعی نموده ، و نیز به شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در پژوهش حاضر یعنی ؛ بررسی رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی در صنایع تبدیلی استان گلستان می پردازیم.

     

    1-2 بیان مساله و موضوع پژوهش

    مطالعات نشان داده است که بازار محوری بر عملکرد شرکت تاثیر می گذارد.در بازاریابی تمایل زیادی به بازار محوری به عنوان عامل غیر ملموسی که بر عملکرد سازمان اثر می گذاردوجود دارد.(هامبورگ و همکاران(2003).بازار محوری فرهنگ بازرگانی است،که از طریق خلق ارزش برتر برای مشتریان ،بر عملکرد سازمان تاثیر می گذارد.(اسلی تر و نارور(2000).از سوی دیگر بازار محوری به عنوان یک فرهنگ سازمانی که مستلزم قرار دادن رضایت مشتری در مرکز عملیات بازرگانی است،نیز تعریف شده است.لذا ارزش بیشتری را برای مشتریان و عملکرد بهتری را برای سازمان بهمراه خواهد داشت.(اردیل(2003).

    گاه به اشتباه بازار محوری را مترادف با مشتری محوری دانسته وچنین برداشت می شود که بازار محوری همان مشتری محوری است.حال آنکه بازار محوری فراتر از مشتری محوری بوده و دیدگاه جامع تری را به دست می دهد.شرکت های مبتنی بر بازار (بازار محور)باید تعریف گسترده ای از مشتری را بکار بندند به نحوی که شامل نیازهای پنهان آنها نیز  شود.این شرکت ها متعهد به شناخت و درک نیاز های اظهار شده و اظهار نشده مشتریان خود و توانایی ها و برنامه ریزی های رقبایشان از طریق جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار می باشند.مجله فرچون در مقاله ای در اول می سال 1995 به این موضوع اشاره کرده و نتیجه می گیرد اگر شرکتی به صورت صحیح نیاز های مشتریان خود را درک کند،در آن صورت می تواند با آگاهی از انچه مشتریان ادعا می کنند چشم پوشی کند.

    بازار محوری از دهه 1980 در تحقیقات و مطالعات علمی و مرتبط با اقدامات مدیریتی وارد شده است. بازار محوری مفهومی ریشه دار در تئوری بازاریابی و کاربردی برای مفهوم بازاریابی است.(کوک ودیگران(2000).گرچه تفاوت هایی در تعریف بازار محوری وجود دارد،این مفهوم معمولا بر سه قسمت تمرکز دارد:مشتری،رقبا،هماهنگی بین وظیفه ای همه ی تعاریف ارائه شده از بازار محوری توسط صاحب نظران از جمله کوهلی و جاوورسکی ،دارای یک تمرکز عملیاتی بر جمع آوری اطلاعات ،انتشار اطلاعات و توانایی پاسخگویی بر آنچه دریافت شده است ، می باشند.(اردیل(2003).

     محققین مختلف برای سنجش عملکرد بازرگانی از مولفه های مختلفی استفاده کرده اند و هیچ رویه ثابت یا مشابهی در این زمینه دیده نمی شود . در تحقیق حاضر با توجه به جامعه تحقیق ده مولفه برای سنجش عملکرد بازر گانی استخراج شد که در سه دسته قرار گرفتند :

    عملکرد مالی : شامل مولفه های سود ،نقدینگی و نرخ بازگشت سرمایه

    تسلط بر بازار : شامل مولفه های حجم فروش ، رشد فروش و سهم بازار

    اثر بخشی شرکت در بازار : شامل مولفه های موفقیت محصول جدید ،حفظ مشتری ،جذب مشتری و کیفیت محصول .

    با توجه به آنچه گذشت مدل تحقیق به شرح ذیل استخراج گردید:

     

    بنا براین سؤال پژوهش پیش‌رو آن است که؛ آیاارتباط معناداری بین فرهنگ بازرمحوری و عملکرد بازرگانی شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان وجود دارد؟

     

    1-3 اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش:

     بازار محوری به عنوان مرحله ای از بالندگی سازمان ، یا به عنوان سطحی که انعکاس دهنده بلوغ سازمانی است ، تعریف شده است . بازار محوری به عنوان مرحله نهایی توسعه یک سازمان بازرگانی است و گرایش بازار در امتداد توسعه گرایشات مختلف بازرگانی قرار دارد. تاکنون به صورت نظری بارها ادعا شده است که بازار محوری با  بهبود عملکرد بازرگانی شرکت ها رابطه داشته و موجب سوق دادن بیشتر عملکرد نیروهای سازمان به سمت بازار و مشتری می شود ؛در نتیجه تحقیقات صورت گرفته ؛بدلیل عدم سازگاری یافته ها در بین تحقیقات آمریکائی نیاز به ارزیابی رابطه فرض شده بین بازار محوری و عملکرد بازرگانی  در سایر جوامع غیرآمریکائی از جمله ایران وجود دارد. اما تحقیقات منظم و تجربی برای درک عمیق تر و اثبات این ادعا ها به خصوص در محیط ایرانی کمتر انجام شده است ، لذا هدف تحقیق حاضر ، بررسی رابطه ی بین بازار محوری و عملکرد بازرگانی در محیطی ایرانی است .( بیکر ،1993 )

     

    1-4 اهداف تحقیق

    1-4-1 هدف اصلی

    تعیین رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان.

    1-4-2- اهداف فرعی

    1-  تعیین رابطه بین فرهنگ  بازار محوری و عملکرد مالی شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان.

    2- تعیین رابطه بین فرهنگ  بازار محوری و تسلط شرکت بر بازار شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان.

    3- تعیین رابطه بین فرهنگ بازار محوری و اثربخشی شرکت در بازار شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان.

     

    1-5 سوالات پژِوهش

    1-5-1 سوال اصلی پژوهش

    آیا بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی رابطه ی معناداری وجود دارد ؟

    1-5-2 سوال های فرعی پژوهش

    آیا بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد مالی رابطه معنا داری وجود دارد؟

    آیا بین فرهنگ بازار محوری و تسلط شرکت بر بازار رابطه معناداری وجود دارد ؟

    آیا بین فرهنگ بازار محوری و اثر بخشی شرکت در بازار رابطه معناداری وجود دارد ؟

     

     

    1-6 فرضیه های پژوهش

    1-6-1 فرضیه اصلی پژوهش

    بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی شرکت رابطه ی معنادار وجود دارد.

    1-6-2 فرضیه های فرعی پژوهش

    فرضیه اول:  بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد مالی شرکت رابطه ی معنا داروجود دارد.

    فرضیه دوم: بین فرهنگ بازار محوری و تسلط شرکت بر بازار رابطه ی معنا دار وجود دارد.

    فرضیه سوم:بین فرهنگ بازار محوری و اثربخشی شرکت در بازار رابطه ی معنا داروجود دارد.

     

    1-7 قلمرو زمانی تحقیق

    قلمرو زمانی به نوع الگوی جمع‌آوری داده ها  بستگی دارد. الگوی جمع‌آوری پژوهش حاضر میدانی و  روش پژوهش پیمایشی است. بنابراین قلمرو ندارد.

     

    1-8 قلمرو مکانی

    قلمرو مکانی این پژوهش شرکت های صنایع تبدیلی استان گلستان می باشد .

     

    1-9 تعریف واژه ها و اصطلاحات پژوهش

    نارور و اسلی تر در تعریف فرهنگ بازار محوری چنین بیان می کنند : یک فرهنگ کسب و کار است که در آن همه ی کارکنان به طور مستمر  متعهد به آفرینش ارزش برتر برای مشتریان هستند . در تعریفی دیگر ؛بازار محوری به عنوان مجموعه ای از فعالیت ها و فرآیندهای وظیفه ای متقابل  و مستمر که کسب و کار  را به ایجاد رضایت خاطر در مشتریان از میان نیازهای ارزیابی شده هدایت می کند ،بیان شده است (Deshpande and Farly؛1997)گرایش به بازار و نیازهای مشتریان اولین ویژگی بازاریابی جدید است . مدیران کامیان مدیرانی هستند گرچه تفاوت هایی در تعریف بازار محوری وجود دارد ،این مفهوم معمولا بر سه قسمت تمرکز دارد:

    مشتری

    رقبا

    هماهنگی بین وظیفه ای

     مشتری محوری بدین معنی است که کانون توجه سازمان،نخست‌ به مشتری و ارضای نیازها و خواسته‌های او معطوف شده و بر اساس خواسته‌ها و نیازهای روز مشتریان،انعطاف داشته باشد در واژه مشتری محوری ، بازار به سمت مشتری گرایش و سمت و سو پیدا می کند که این سمت و سو براساس حدس و گمان از نیاز مشتری صورت می گیرد. در واقع بازاربه سنجش افکار، نظرات و به پیشنهادات خریدار توجه می‌کند . مشتری کارفرما می باشد و تولید کننده و ارایه دهنده خدمات موظف به تأمین نیاز مشتری می‌باشند.در مبحث مشتری و تعاملات با او باید به شناخت ادراکات مشتری پرداخت که اولاً کدام منافع از دیدگاه مشتری جذاب است و ثانیاً هزینه‌ها و موانعی که مشتری با آن روبروست کدامند.

    خدمات باید دائماً با نیاز مردم و مشتری تغییر یابد نه اینکه برای مدتی طولانی به یک صورت ادامه یابد( حسن شکوه مهدوی ؛  1389) نارورواسلی تردرسال۱۹۹۰مشتری محوری را به معنای درک مداوم وپیوسته نیازهای مشتریان هدف فعلی وبالقوه واستفاده ازآن دانش(دانش شناخت نیازهای مشتریان )درراستای ایجادارزش مشتری،معرفی کردند .ازسوی دیگرمشتری محوری به شرکت درساخت محصولاتی که موردتوجه ونیازمشتری است،کمک خواهدکرد.

     نارورواسلی تردرسال۱۹۹۰رقیب محوری  را به معنای درک مداوم قابلیت ها وراهبردهای رقبا ی عمده بالقوه وفعلی که نیازهای مشتریان هدف سازمان راتامین می کندواستفاده ازآن دانش(دانش شناخت رقبا)درراستای ایجادارزش برترمشتری است  تعریف کردند. دیویس رقیب محوری را به عنوان شناسایی نقاط قوت وضعف،توانایی ها واستراتژی های رقبا،به نحوی که بتوان درمقابل فعالیت های آن هاواکنش نشان داد،تعریف کرده است. مارتین گنسواگراواستبان معتقدندکه رقیب محوری تلاشی برای جمع آوری وانتشاراطلاعات درموردرقبای شرکت های بازارمحورمی باشد . هرشرکت،اعم از این که رهبربازارباشدیا برتری طلب یا تمرکزدهنده،بایدیک استراتژی رقیب محور اتخاذ نماید .

    براساس نارورواسلی تر درسال۱۹۹۰هماهنگی بین وظیفه ای به معنای هماهنگ بودن همه ی وظایف سازمان وبهره برداری ازاطلاعات مشتری وبازاربه منظورخلق ارزش برای مشتری است.همچنین تسی وهمکارانش هماهنگی بین وظیفه ای راانتشاراطلاعات مربوط به مشتریان ورقبا بین همه ی افرادوبخش های سازمان به منظورایجادبینش صحیح ازنیازهاوخواسته های مشتری وبرنامه ریزی جهت فایق آمدن دررقابت بیان کردند.آنها هماهنگی بین وظیفه ای رادرچهارقسمت،همبستگی بین وظیفه ای درتدوین استراتژی،سهیم کردن دیگر واحدهای سازمان درمنابع،انتشار اطلاعات درمیان کلیه ی واحدها وهماهنگی کلیه واحدها درجهت خلق ارزش برای مشتری بیان کرد ه اند.

    ارزیابی عملکرد مالی غالبا مبتنی بر صورت های مالی است و تحلیل های مالی ،اطلاعات گرانبهایی  را در خصوص روندها ، همبستگی ها ، کیفیت ، سود ، درآمد هر سهم و در نهایت نقاط قوت و ضعف شرکت ها و چگونگی وضعیت مالی آنها را ارائه می کند (زیری ،1994 ) وقتی صحبت از ارزیابی عملکرد شرکت ها به عمل می آید ،بیشتر نگاه ها به روی عملکرد مالی شرکت ها منعطف می شود ، چنین رویکردهایی که به رویکردهای سنتی در ارزیابی عملکرد شرکت ها معروف هستند تنها به یک جنبه از فعالیت های شرکت می پردازد . تجزیه و تحلیل صورت های مالی ابزارها و تکنیک هایی هستند که تحلیل گر را قادر می سازد تا صورت های مالی و عملیاتی شرکت را با هم مقایسه کرده و به طور کلی وضعیت مالی و عملیاتی شرکت را ارزیابی نموده و نیز ریسک های بالقوه آتی را برآورده نماید (اسماعیل پور ،137 )ارزیابی عملکرد نشان می دهد که چه کارهایی طبق برنامه و اهداف پیش نمی رود همچنین ارزیابی نشان می دهد در چه مواردی کار خوب پیش نمی رود بنابراین می توان به موقعیت های بعدی دست یافت . (مدنی محمدی ،1385 ) . عملکرد مالی‌ واحد تجاری‌ دربرگیرنده‌ بازده‌ حاصل‌ از منابع‌ تحت‌ کنترل‌ واحد تجاری‌ است‌. اطلاعات‌ درباره‌ عملکرد مالی‌ درصورت‌ سود و زیان‌ و صورت‌ سود و زیان‌ جامع‌ ارائه‌ می‌شود. صورت سود و زیان،منبع اطلاعاتی اصلی تأمین‌ نیاز استفاده‌کنندگان صورتهای مالی در مورد عملکرد شرکت است.اما این صورت مالی به دلیل انعکاس‌ ندادن بعضی از رویدادهای با اهمیت،در مجموع‌ نمی‌تواند تصویر کاملی از حسابها ارائه کند.به عبارت‌ دیگر،امکان کسب شناخت کاملی از عملکرد شرکت با استفاده از این صورت به تنهایی وجود ندارد..

    اثربخشی سازمان درجه یا میزانی که سازمان به هدف های مورد نظر خود نایل می آید . (ریچارد ال . دفت ) به طور کلی ،در یک سازمان ، محاسبه اثربخشی چندان ساده نیست . برای سنجش یا اندازه گیری اثربخشی سازمان از سه  روش با عنوان رویکرد مبتنی بر هدف که به جنبه محصول یا تولید سازمان توجه می شود و نیز اینکه آیا سازمان به اهداف خود رسیده است یا خیر و رویکرد مبتنی بر تامین منابع سیستم که به نقطه آغاز فرآیند تولید سازمان توجه می شود ، و اینکه آیا سازمان برای ارائه عملکرد بسیار خوب توانسته است منابع لازم را به صورتی موثر تامین نماید .

    برای سنجش  یا اندازه گیری اثر بخشی سازمان با استفاده از روش مبتنی بر فرآیند درونی ، به فعالیت های درون سازمان توجه می شود و با استفاده از شاخص های کارایی و سلامت درون سازمان ، اثربخشی سازمان اندازه گیری می شود .

    تسلط شرکت بر بازار :

    اندازه گیری قدرت یک نام تجاری ،محصول ،خدمات و یا شرکت ،نسبت به ارائه رقابت است . اغلب یک عنصر جغرافیایی در چشم انداز رقابت وجود دارد . در تعریف تسلط بر بازار،شما باید ببینید تا چه حد یک محصول یا نام تجاری یا کنترل دسته بندی محصولات شرکت در یک منطقه جغرافیایی غالب است 

    Abstract

    The relationship between market orientation and performance of Business (Case Study: Golestan processing industry)

    The main objective of this study was to investigate the relationship between market orientation and performance of business enterprises processing industries are Golestan Province. Culture market orientation as an independent variable consists of customer orientation, competitor orientation and inter-functional coordination and performance of the business as the dependent variable consisted of three dimensions, financial performance, market dominance and effectiveness in the market.

    Thus, the main hypothesis of this research is a That examines the relationship between culture market orientation and performance business of the company And consists of three sub-hypothesis is to examine the interface between market orientation culture and business performance of each dimension (financial performance, market dominance and effectiveness in the market effectiveness in). Processing industry deals in Golestan province.

    Research methods, descriptive survey Research sample processing industry executives and experts in Golestan province is By simple random sampling possible and have been studied. Using the sample population Morgan of 440 cases, 205 cases were determined. This study collected data from another library methods for collecting first-hand knowledge of the field with two questionnaires used to have. For data analysis, inferential statistics spearman test using SPSS statistical software has been used.

    Our findings indicate that the business market orientation culture and practice processing industry in Golestan province set of assumptions is true that there is a relation.

    Keywords:

    culture Market orientation, Business Performance , financial performance, efficiency in the market, Companies dominate the market

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    فصل اول. 1

    کلیات پژوهش... 1

    1-1 مقدمه. 2

    1-2 بیان مساله و موضوع پژوهش... 3

    1-3 اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش: 4

    1-4 اهداف تحقیق.. 5

    1-4-1 هدف اصلی.. 5

    1-4-2- اهداف فرعی.. 5

    1-5 سوالات پژِوهش... 5

    1-5-1 سوال اصلی پژوهش... 5

    1-5-2 سوال های فرعی پژوهش... 5

    1-6 فرضیه های پژوهش... 6

    1-6-1 فرضیه اصلی پژوهش... 6

    1-6-2 فرضیه های فرعی پژوهش... 6

    1-7 قلمرو زمانی تحقیق.. 6

    1-8 قلمرو مکانی.. 6

    1-9 تعریف واژه ها و اصطلاحات پژوهش... 6

    فصل دوم. 9

    بررسی ادبیات تحقیق.. 9

    2-1 مقدمه. 10

    بخش اول : ادبیات پژوهش... 10

    2-2 فرهنگ بازارمحوری چیست.. 10

    2-3 مفهوم مشتری محوری.. 18

    2-4 مفهوم رقیب محوری.. 20

    2-5 مفهوم هماهنگی بین وظیفه ای.. 21

    2-6 عملکرد مالی چیست.. 21

    2-6-1 معیارهای حسابداری.. 22

    2-6-2 معیارهای مبتنی بر اطلاعات حسابداری.. 22

    2-6-3 مفهوم سود. 22

    2-6-4 مفهوم نقدینگی.. 23

    2-6-5 مفهوم نرخ بازگشت سرمایه. 23

    2-7 مفهوم اثر بخشی.. 24

    2-8 مفهوم تسلط شرکت بربازار 25

    بخش دوم : پیشینه ی پژوهش... 25

    2-9 رابطه ی بین فرهنگ بازارمحوری و عملکرد بازرگانی.. 25

    بخش سوم : چهارچوب نظری پژوهش... 32

    2-10 مفهوم سازی بازار محوری و استخراج مدل تحقیق.. 32

    فصل سوم. 39

    روش اجرای تحقیق.. 39

    3-1 مقدمه. 40

    3-2 روش پژوهش... 40

    3-3 جامعه آماری ، حجم نمونه و روش های نمونه گیری.. 41

    3-4 روش و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات.. 43

    3-5 تعاریف نظری و عملی متغیر های مستقل. 45

    3-5-1 فرهنگ بازار محوری.. 45

    3-6 تعاریف نظری و عملی متغیرهای وابسته. 46

    3-6-1 عملکرد بازرگانی.. 46

    3-6 روایی و پایایی پرسشنامه. 47

    3-6-1 روایی (اعتبار ) ابزار اندازه گیری.. 47

    3-6-2 پایایی (اعتماد )ابزار اندازه گیری.. 49

    3-7 روش های تجزیه و تحلیل داده ها 50

    فصل چهارم. 53

    تجزیه و تحلیل داده ها 53

    4-1 مقدمه. 54

    4-2 آزمون فرضیات.. 55

    4-2-1 بررسی و آزمون فرضیه فرعی اول. 55

    4-2-2 بررسی و آزمون فرضیه فرعی دوم. 56

    4-2-3 بررسی و آزمون فرضیه فرعی سوم. 57

    2-4-4 بررسی و آزمون فرضیه اصلی.. 58

    فصل پنجم. 59

    نتیجه گیری و پیشنهادات.. 59

    5-1 خلاصه. 60

    5-1-1 سوال های فرعی پژوهش... 60

    5-2 نتایج پژوهش... 61

    5-3 بحث و تفسیر. 62

    5-4 محدودیت های پژوهش... 62

    5-5 پیشنهادات.. 62

    فهرست منابع فارسی.. 65

    فهرست منابع انگلیسی.. 65

    « ضمائم». 69

    « پرسشنامه». 69

    منبع:

    فهرست منابع فارسی

    آذر ،عادل و مومنی ،منصور (1380 )، آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری )، ج دوم ،تهران ،انتشارات سمت ، چ پنجم

    استونر ، جیمز ،(1382 ) ،مدیریت (سازماندهی ،رهبری ،کنترل ) ، جلد دوم ،تهران ،دفتر پژوهشهای فرهنگی ،چ دوم

    الوداری،حسن (1383 ) ،بازاریابی ومدیریت بازار، تهران،انتشارات دانشگاه پیامنور،چ دوم

    پی . نوو ، ریموند (1385 )، مدیریت مالی ، ترجمه ی دکتر علی جهان خانی و دکتر علی پارسائیان ، جلد اول ،تهران ،دفتر نشر فرهنگ اسلامی ،چ یازدهم

    خاکی ، غلامرضا ،(1386 ) ، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی ، تهران ،انتشارات بازتاب ،چ سوم

    دفت، ریچارد ال، (1385 )، مبانی تئوری وطراحی سازمان، ترجمه دکترعلی پارسیان و دکتر سید محمد اعرابی، تهران،دفترپژوهشهای فرهنگی،جلد اول ، چ سوم

    رابینز ، استیفن پی ، (1378 ) ، تئوری سازمان ، ترجمه ی مهدی الوانی و حسن دانایی فرد ، تهران انتشارات صفار ،چ بیست و پنجم

    سکاران ، اوما (1380 )، روش های تحقیق در مدیریت ، ترجمه ی صائبی و شیرازی ، مرکز چاپ و انتشارات مرکز آموزش مدیریت دلتی

    شیفر ، مندنهال (1381 ) ، مقدمه ای بر بررسی های نمونه ای ، ترجمه ی ارقامب و سنجری ، انتشارات بزرگ نیا .

    کاتلر ، فیلیپ و گری آرمسترانگ (1381 ) ، اصول بازاریابی ، ترجمه ی بهمن فروزنده ، چاپ چهارم ، تهران ،نشر آترپات

    هاپسون ، باریه ، حک لوگاری و استیو مورگاتروید (1380 ) ،مدیریت خدمت ، ترجمه ی دکتر مهدی ایران نژاد پاریزی

     

    فهرست منابع انگلیسی

                                      

    1 _ Argyris, C. and D. A. Schon (1978), Organizational Learning:  A Theory of Action Perspective, Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.

    2 _Beer, M., R. A. Eisenstat  and B. Spector  (1990),  “Why Change Programs Don’t Produce Change,” HarvardBusiness Review, 68(6), pp. 158–166.

    3 _Day, G. S. (1990), Market-Driven Strategy, New York: The Free Press.

    4 _Day, G. S. (1994), “The Capabilities of Market-Driven Organizations,” Journal of Marketing, 58(4), pp. 37–52.

    5 _De Geus, A. P. (1988), “Planning as Learning,” Harvard Business Review, 66(2), pp. 70–74.

    6 _Deal, T. E. and A. A. Kennedy (1982), Corporate Cultures:  The Rites and Rituals of Corporate Life, Reading, MA: Addison-Wesley.

    7_Deshpande, R. and J. U. Farley (1997), “Measuring Market Orientation: Generalization and Synthesis,” Journalof Market-Focused Management.

    8 _Deshpande, R., J. U. Farley and F. E. Webster, Jr. (1993), “Corporate Culture, Customer Orientation, and Innova­tiveness in Japanese Firms: A Quadrad Analysis,” Journal of Marketing, 57(1), pp. 23–37.

    9_Deshpande, R.and F. E. Webster,  Jr.  (1989),  “Organizational Culture  and Marketing:  Defining  the ResearchAgenda,” Journal of Marketing, 53(1), pp. 3–15.

    10_Drucker, P. F. (1954), The Practice of Management, New York: Harper and Row Publishers, Inc.

    11_Dumaine, B. (1990), “Creating a New Company Culture,” Fortune, 126(15), January, pp. 127–131.

    12_Felton, A. P. (1959), “Making the Marketing Concept Work,” Harvard Business Review, 37(4), pp. 55–65.

    13_Homburg, C. (1993), Closeness to the Customer in Industrial Markets: Towards a Theory Based Understandingof Measurement, Organizational Antecedents and Performance Outcomes, Institute for the Study of Business

    Markets.

    14_Imai, M. (1986), KAIZEN: The Key to Japan’s Competitive Success, New York: Random House.

    15_Jaworski, B. J. and A. K. Kohli (1993), “Market Orientation: Antecedents and Consequences,” Journal of Mar­

    keting, 57(3), pp. 53–70.

    16_Kanter, R. M. (1991), “Change: Where to Begin,” Harvard Business Review, 69(4), pp. 8–9.

    17_Kohli, A. K. and B. J. Jaworski (1990), “Market Orientation:  The Construct, Research Propositions, and Man­agement Implications,” Journal of Marketing, 54(2), pp. 1–18.

    18_Kotter,  J.  P.  (1995),  “Leading Change:  Why Transformation Efforts  Fail,” Harvard Business Review,  pp. 59–67.

    19 _Scharnberg, M. (1993a) The Non-authentic Nature of Freud’s Observations.Vol. I.The SeductionTheory, Almqvist&Wiksell, Stockholm.

    20_Scharnberg, M. (1993b) The Non-Authentic Nature Of Freud’s Observations. Vol. II. Felix Gattel’sEarly Freudian Cases, and the Astrological Origin of the Anal Theory, Almqvist&Wiksell,Stockholm.

    21_Schindler, R. M. & Holbrook, M. (2003) ‘Nostalgia for early experiences as a determinentofconsumer preferences’, Psychology and Marketing , vol. 20, pp 275_302

    22_Schmidt, F. L. (1996) ‘Statistical significance testing and cumulative knowledge in psychology:Implications for training of researchers’,Psychological Methods , vol. 1, pp. 115_129

    23_Schmidt, F. L. & Hunter, J. E. (1998) ‘The validity and utility of selection methods in personnelpsychology: Practical and theoretical implications of 85 years of research findings’,Psychological Bulletin, vol. 124, pp. 255_274.

    24_Schwartz, S. H. (1992) ‘Universals in the content and structure of values: theoretical advances andempirical tests in 20 countries’, Advances in Experimental Social Psychology, vol. 25, pp. 1_65

    25_Schwartz, S. H. &Bilsky, W. (1987) ‘Toward a universal psychological structure of values’, Journal ofPersonality and Social Psychology, vol. 53, pp. 550_562

    26_Teigen, K. H., Brun, W. &Slovic, P. (1988) ‘Societal risks as seen by a Norwegian public’, Journal ofBehavioral Decision Making , vol. 1, pp. 111_130

    27_Thompson, B. (1999) ‘Statistical significance tests, effect size reporting, and the vain pursuit ofpseudo-objectivity’, Theory & Psychology, vol. 9, pp. 191_196

    28_Thompson, M., Ellis, R. &Wildavsky, A. (1990) Cultural Theory, or why all that is Permanent is Bias ,Westview, Boulder, CO.

    29_Trachtman, L. E., Spirek, M. M., Sparks, G. G. &Stohl, C. (1991) ‘Factors affecting the adoption ofnew technology’, Bulletin of Science, Technology & Society, vol. 11, pp. 338_345

    30_Wahba, M. A. &Bridwell, L. G. (1976) ‘Maslow reconsidered: A review of research on the needhierarchy theory’, Organizational Behavior and Human Performance , vol. 15, pp. 212-240

    31_Valette-Florence, P. (1989) ‘Les styles de vie en question: mythes et re ´alite ´s’, Revue FrancaiseduMarketing , vol. 125, pp. 17_26

    32_Valette-Florence, P. (1991) A Causal Analysis of the Predictive Power of Selected Life-style Indicators .Paper presented at the Workshop on Value and Lifestyle Research in Marketing, Brussels.

    33_Narver, J. C. and Slater, S. F. (1990).The Effect of a market orientation on business profitability. Journal of marketing, 20_35

    34_Narver, J.C. and Slater, S. F. (1993). Does competitive environment moderate the market orientation performancerelationship? Journal of Marketing, 58(1), 46.

    35_Pelham, M. A. (2005) Market orientation and other potential influences on performance in small and medium-sizedmanufacturing firms. Journal of small business management. 43(2)1-4

    36_Narver, John C. and Stanley F. Slater. 1990. "The Effect of a Market Orientation on Business Profitability." Journal ofMarketing 54 (October): 20-35.

    37_Porter, Michael E. (1980).Competitive Strategy. New York: The Free Press.

    38_Slater, Stanley F. and John C. Narver.( 1994)a. "Does Competitive Environment Moderate the Market Orientation-Performance Relationship?" Journal of Marketing 58 (January): 46- 55

    39_and John C. Narver.(1994)b. "Market Orientation, Customer Value, and Superior Performance." Business HorizonsVon Hippel, E. 1986. "Lead Users: A Source of Novel Product Concepts." Management Science 32 (July): 791-805.

    40_Drysdale, L. and Gurr, D. (1998) ‘The Impact of the Victorian Schools of the Future Self-management reform on the Measurement of School Performance and the Marketing of Schools’Paper ACEA Annual Conference, Gold Coast, September

    41_Jaworski, B. J. and Kohli, A. K. (1993) Market Orientation: Antecedents and Consequences,Journal of Marketing, 57 (July), 53-70

    42_Kohli, A. K. and Jaworski, B. J. (1990) Market Orientation: The Construct, Research Propositions,and Managerial Implications, Journal of Marketing, 54 (2), 1-18.

    43_Narver, J. C. and Slater, S. F. (1990) The Effect of Market Orientation on Business Profitability,Journal of Marketing, 54 (October), 20-35

    44_Wrenn, B. (1997). The Market Orientation Construct: Measurement and Scaling Issues. TheJournal of marketing Theory and Practice, Summer, 


موضوع پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, نمونه پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, جستجوی پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, فایل Word پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, دانلود پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, فایل PDF پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, پروژه درباره پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین فرهنگ بازار محوری و عملکرد بازرگانی

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده عملکرد برند موفقیت یک برند در بازار را نشان می دهد و از راه های متعدد و دیدگاه های متفاوتی اندازه‎گیری شده است. مطالعات موجود نشان می دهد، در حدود 70 درصد از درآمدهای شرکت قابل انتساب به برند است. بنابراین عملکرد سازمانی و عملکرد برند ارتباط بسیار بالایی با یکدیگر دارند در این راستا هدف از ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش بازریابی چکیده: اهداف: هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکت های تولیدی در استان گیلان از طریق نوآوری ومزیت رقابتی است. روش ها: جامعه آماری تحقیق ، شامل شرکت های تولیدی استان گیلان است که 36 مجموعا1850شرکت برآرود شد و 136 شرکت به روش نمونه گیری تصادفی از بین آنها انتخاب شد. پرسشنامه ای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده پژوهش صنعت بانکداری، از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست، امروزه بانک ها درکشورهای پیشرفته به عنوان راه گشا، مشاور حرفه ای، متخصص در افزایش منابع مالی شرکت ها و جمع آوری و تبادل اطلاعات لازم برای مشتریان خود عمل می کنند. در بانکداری نوین مولفه های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده یکی از ارکان بسیار اساسی بازاریابی جدید، داشتن فرهنگ و بینش بازار در تمامی سطوح سازمان است که به بازارگرائی تعبیر می‌شود. بازارگرائی به معنای گرایش و تمایل به بازار و افراد و مشتری باوری و بازارنگری است و به این دلیل در بازاریابی جدید اهمیت دارد. هدف این پایان‌نامه، بررسی رابطه بین بازارگرائی و ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي گرايش بازاريابي و صادرات دي ماه 1391 چکيده: بازارگرايي و تاثير آن بر عملکرد تجاري از جمله مباحث مهم در مديريت بازار و مشتري

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه هریک از اصول مدیریت کیفیت فراگیر گاروین بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل همه مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. کل شرکت ...

چکيده   امروزه تبليغات شفاهي به عنوان  يکي از ابزارهاي رايج بازاريابي و تبليغات  از اهميت بسياري نزد بازاريابان برخوردار گرديده است، بطوري­که مطالعات بيانگر آن هستند که تبليغ

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مدیریت بازرگانی گرایش:مالی چکیده چگونگی ارتقاء سطح اثربخشی آموزشی برای تحقق اقتصاد دانایی محور به عنوان یکی از چالش‎های اساسی پیش روی مدیران و برنامه ریزان قرار داشته و در این خصوص سیاست های مختلفی به کار گرفته شده است که تغییر در سازوکارهای تأمین و تخصیص منابع مالی یکی از مهم ترین آنان به شمار می‌رود. امروزه تأمین مالی آموزشی بر ...

ثبت سفارش