پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی

word 4 MB 31379 113
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته برق مخابرات (میدان)

       در این پایان­نامه، یک آنتن میکرواستریپی پچ با تغییراتی بسیار موثر در صفحه زمین و بخش تشعشعی آن جهت افزایش کارآیی، ایجاد حالات متنوع از پاسخ فرکانسی و امکان کنترل این حالات  مورد مطالعه قرار می­گیرد. تغییرات اعمال شده بر روی این آنتن باعث ایجاد یک ساختار جدید از آنتن­های میکرواستریپی شده که فرمتی شبیه آنتن پچ میکرواستریپی و عملکردی شبه تک قطبی دارد. طراحی ساختار ارائه شده در بخش اول از یک آنتن پچ میکرواستریپی شروع شده است. ابعاد آنتن برابر 34 ×20 میلی­مترمربع می­باشد. برای دستیابی به نتایج مطلوب، صفحه زمین و پچ تشعشعی به طور قابل توجه تغییر یافته­اند. این تغییرات در مرحله اول شامل اعمال یک جفت اسلات  Uشکل بر روی صفحه زمین است. برای نخستین بار، یک جفت از شکاف­های  Uشکل مقابل به هم (قائده آنها روبروی هم) در صفحه زمین قرار گرفته­اند. این شکاف­ها نقش یک رزونانس کننده موثر را بازی می­کنند که با توجه به موقعیت و ابعاد آنها، فرکانس رزونانس تعیین می­گردد. سپس یک اسلات با شکل ترکیبی بر روی پچ تشعشعی ایجاد می­گردد. شبیه سازی پارامتری بر روی پارامترهای تاثیر گذار جهت بهینه کردن عملکرد، مورد بررسی قرار گرفته است. با در نظر گرفتن این اصلاحات، دو باند وسیع، 98/3 -38/1 گیگا هرتز و 2/6 – 15/5 گیگا هرتز پوشش داده شده اند. در بخش دوم طراحی آنتن، یک اسلات بسیار کوچک در قسمت خاصی از صفحه زمین اضافه شده است. این اسلات نقش سوئیچ را در آنتن ایفا می­کند، لذا پاسخ های فرکانسی مختلف مانند حالت­های تک باندی یا چند باندی و همچنین باند باریک و یا باند پهن در کل باند فرکانسی 6-5/1 گیگاهرتز قابل دستیابی می­باشند. در این بخش نیز مکان اسلات برای عملکرد بهتر، بررسی و بهینه شده است.

    آنتن­های میکرواستریپ، تعریف و ساختار آن

    1-1 تعریف آنتن­ میکرواستریپ

    مفهوم تشعشع کننده­های میکرواستریپ برای اولین بار توسط Deschamps در اواخر سال 1953 مطرح و اولین آنتن عملی درسال1970ساخته شد. از آن زمان به بعد تحقیقات وسیعی روی آنتن­های میکرواستریپ مختلف انجام شد. یک آنتن میکرواستریپ در ساده ترین نوع پیکربندی، همانطور که در شکل1-1 نشان داده شده است، شامل یک عایق با ثابت دی الکتریک کمتر از 10 ( ) است که در یک طرف آن، صفحه زمین و در طرف دیگر آن، صفحه تشعشعی قرارگرفته است. جنس صفحه هادی تشعشعی عموما از طلا و مس می باشد. این هادی شکل های متفاوتی می­تواند داشته باشد ولی معمولا شکل­هایی مورد استفاده قرار می­گیرند که انتظار می­رود عملکرد مناسبی داشته باشند و بتوان آن­ها را به راحتی مورد تحلیل قرار داد. انواع مختلف عایق­ها، ثابت دی الکتریک و تانژانت تلفات متفاوتی دارند. به طور ایده­ال در مبحث آنتن، ثابت دی الکتریک عایق برای افزایش میدان­های پراکندگی و تشعشع کننده باید کمتر از 5/2 باشد [1].

    شکل 1-1: پیکربندی آنتن میکرو استریپ ساده[1[.

    1-2 مزایا و معایب آنتن­های میکرواستریپ

    آنتن­های میکرواستریپ مزایای متعددی نسبت به آنتن­های مرسوم مایکروویو دارند که باعث به کارگیری آن­ها در رنج وسیع فرکانسی از 100مگاهرتز تا 100گیگا هرتز شده است که بعضی از این مزایا عبارتند از : 

    1

    1) داشتن وزن و حجم کم و ساختار صفحه ای با ضخامت کم

    2) امکان ساخت بصورت خیلی ارزان برای تولید انبوه

    3) سادگی ساخت یکپارچه با MIC ها روی یک زیرلایه

    4) امکان داشتن پلاریزاسیون خطی و یا دایروی با روش­های تغذیه آسان

    5) امکان طراحی برای حالت دو فرکانسی و دو پلاریزاسیون

    6) خطوط تغذیه و شبکه های تطبیق بطور همزمان با ساختار آنتن ساخته می­شود.

    آنتن­های میکرو استریپ با وجود داشتن این مزایا دارای معایبی بصورت زیر هستند:

    1) پهنای باند باریک و مسائل مرتبط با خطای ساخت

    2) بهره کمتر

    3) تلفات اهمی زیاد در ساختار تغذیه آرایه ها

    4) تشعشع به صورت نیم صفحه

    5) داشتن ساختار پیچیده تغذیه برای آرایه ها

    6) داشتن خلوص پلاریزاسیون[1] ضعیف

    7) تشعشعات فرعی از تغذیه و نقاط اتصال

    8) تحریک موج­های سطحی

    9) قابلیت­های مدیریت توان ضعیف

    آنتن­های میکرواستریپ پهنای باند باریکی در حد 1 تا 5 درصد در حالت عادی دارند که معیار محدود کننده عمده برای کاربردهای این آنتن­ها می­باشد. بیشترین تلاش محققین در این مقوله صرف افزایش پهنای باند این آنتن­ها شده است و پهنای باندهایی تا 70 درصد بدست آمده است [2] و [3].

    1-3   انواع آنتن­های میکرواستریپ

    2

    آنتن­های میکرواستریپ نسبت به آنتن­های مرسوم مایکروویوی توسط تعداد زیادی از پارامترهای فیزیکی توصیف می­شوند. این آنتن­ها دارای انواع مختلفی با ویژگی­های مخصوص به خود بوده و برای کاربرد ­های

    متنوعی با توجه به مشخصات مورد نظر استفاده می­شوند. تمام آنتن­های میکرواستریپ به چهار دسته اصلی تقسیم بندی می­شوند:

    آنتن­های پچ میکرواستریپ

    آنتن­های دو قطبی میکرواستریپ

    آنتن­های اسلات میکرواستریپ

    آنتن­های میکرواستریپ موج رونده

    1-3-1 آنتن­های پچ[2] میکرواستریپ

    این آنتن­ها شامل یک پچ مسطح یا غیرمسطح که در یک طرف دی الکتریک و صفحه زمین در سوی دیگر دی الکتریک می­باشند. ضخانت پچ عموما در نظر گرفته می­شود. زیر لایه­های زیادی وجود دارند که برای طراحی آنتن­های میکرواستریپ استفاده می­شوند و ثابت­های دی الکتریک آن­ها معمولا در رنج بین2/2 تا12 می­باشند. ارتفاع زیرلایه در این آنتن­ها می­با­شد. ثابت­های دی الکتریک کم، دارای بازده بالا و پهنای باند بیشتری هستند که البته با بزرگتر بودن ارتفاع زیر لایه همراه است. زیر لایه­های نازک با ثابت­های دی الکتریک بیشتر برای مدارات مایکروویو مطلوبند چون آن­ها نیاز به میدان­های محدود دارند تا تشعشعات نامطلوب را مینیمم کنند، لکن دارای پهنای باند و بازده پایین­تری خواهند بود. پچ دارای اشکال مختلف می­باشد. مهمترین آن­ها که کاربرد عملی دارند و بیشتر در طراحی آنتن­ها مورد استفاده قرار می­گیرند، در شکل1-2 نشان داده شده است [1].

    3

    شکل 1-2: اشکال مختلف برای پچ میکرواستریپ[1].

    عموما پچ های مستطیلی و دایروی مورد استفاده قرار می گیرند، چون تحلیل و ساخت آن­ها ساده تر است و خواص تابشی خوبی دارند، به ویژه اینکه تابش پلاریزاسیون متقابل پایینی دارند،  و نوعاً آنتن­های پچ دارای بهره ی 5 الی 6 دسی بل و محدوده پهنای بیم dB3 آن از 70 تا 90 درجه می­باشد[1].

    1-3-2  آنتن­های دو قطبی[3] میکرواستریپ

    این نوع آنتن­ها نسبت به پچ از نظر شکل، دارای نسبت طول به پهنای متفاوتی هستند. پهنای آنتن­های دوقطبی معمولا کوچکتر از 05/0است. پترن­های تشعشعی آنتن­های پچ و دوقطبی بخاطر توزیع جریان طولی مشابه روی آنها یکسان است، ولی مقاومت تشعشعی، پهنای باند و پلاریزاسیون تقاطعی آن­ها بسیار متفاوت می­باشد[4]و[5]. آنتن­های دوقطبی میکرواستریپ از این جهت مورد توجه قرار می­گیرند که  پلاریزاسون خطی ایجاد کرده و فضای کمی را اشغال می­کنند لذا برای آرایه­ها مناسب می­باشند. این آنتن­­ها دارای کاربرد فراوان درفرکانس­های خیلی بالا هستند و بدین منظور زیر لایه­ی آن­ها ضخیم (بیانگر خازن با صفحات دور از هم، کاهش انرژی ذخیره شده و کاهش ضریب کیفیت) انتخاب می­گردد تا پهنای باند مناسب حاصل شود. شبکه تغذیه برای این آنتن­ها بسیار مهم بوده و در مرحله آنالیز باید در نظر گرفته شود. درشکل  1-3 یک نمونه از آنتن­های دوقطبی میکرواستریپی که به روش مجاورتی تغذیه شده است را مشاهده می­کنید [1].

    شکل 1-3: آنتن دوقطبی با تغذیه مجاورتی[1].     

    1-3-3  آنتن­های اسلات میکرواستریپ[4]

    4

    λ0  در این نوع آنتن، یک اسلات درصفحه زمین یک زیرلایه زمین شده قرار گرفته است. در شکل1-4 بعضی از اشکال این نوع آنتن­ها نشان داده شده است. تغذیه این نوع آنتن­ها با استفاده از خطوط میکرواستریپ ویا موجبر کوپلانار[5] می­باشد. این آنتن­ها  معمولا تشعشع کننده های دوسویه هستند چون در هر دو سوی اسلات تشعشع می­کنند. تشعشع یک جهته زمانی بدست می­آید که یک  صفحه منعکس کننده در یک درطرف اسلات قرار داده شود[1]. آنتن­های اسلات نسبت به آنتن­های پچ مزایایی دارند. به عنوان مثال پهنای باند بیشتری ایجاد می­کنند و اصولا با آنتن­های اسلات می­توان تا حد امکان آنتن را فشرده ساخت. این آنتن ها در فصل سوم به تفصیل نوضیح داده شده­­اند.

    شکل 1-4: چند نمونه از ساختارهای آنتن اسلات (شکاف دار) میکرواستریپی[1].

    1-3-4  آنتن­های میکرواستریپ موج رونده[6] 

    5

    این نوع از آنتن­ها دارای یک دسته هادی زنجیره­ای متناوب می­باشند و یا اینکه متشکل از خط میکرواستریپ دراز با پهنای کافی برای برقراری یک موج TE هستند. این آنتن­ها توسط یک بار مقاومتی برای جلوگیری از تولید امواج ایستاده تطبیق می­گردند. اگر سیستم آنتن به نوعی طراحی شود که بار متصل به انتهای آنتن با کل سیستم قبل خود دارای یک نوع تطبیق امپدانسی بالایی باشد، آنگاه موج ایجادی توسط منبع در انتهای آنتن برگشت داده نمی­شود که این نوع خاص آنتن­ها با عنوان آنتن­های موج رونده شناخته می­شوند. در واقع این نوع آنتن­ها به عنوان یک هدایت­گر امواج رونده به حساب می­آیند. اگر ابعاد آنتن خیلی بزرگ باشد آنگاه توان امواج تولیدی منبع را در این مسافت طولانی متفرق ساخته و هدر می­دهد که در نتیجه باعث می­شود هیچ برگشت توانی نداشته باشیم .به این علت که این آنتن­ها تنها امواج خالص را (بدون ترکیب سیگنال­های رفت و برگشت) انتقال می­دهند آنگاه جریان و ولتاژ در کل سیستم دارای اشکالی مشابه خواهد بود. بنابراین امپدانس ورودی این آنتن­ها خالص و حقیقی بوده و در کل، پهنای باند بالا را تولید می­کنند [6] و [7]. این آنتن­ها طوری طراحی می­شوند که پترن تشعشی آن­ها در فاصله بین تشعشع از پهلو و تشعشع از انتها قرار گیرد. اشکال مختلف این آنتن­ها در شکل 1-5 نشان داده شده است[1].

    شکل 1-5 : انواع آنتن های میکرواستریپی موج رونده [1].

    6

    انتخاب نوع آنتن میکرواستریپ به عوامل متعددی بستگی دارد. با توجه به اینکه هر کدام از انواع یاد شده دارای مشخصات تشعشی خاصی هستند، بسته به نوع کاربرد آنتن مورد نظر انتخاب می­شود. بعنوان مثال ساخت و طراحی آنتن­های نوع اول ساده تر بوده و بیشتر مورداستفاده قرار می­گیرد. آنتن­های اسلات میکرواستریپ و آنتن­های پچ قابلیت تولید میدان­های با پلاریزاسیون خطی ودایره ای را دارند ولی آنتن­های دوقطبی تنها می توانند پلاریزاسیون خطی تولید کنند. از نظر شکل آنتن نیز هر کدام دارای اشکال متنوعی هستند که فرایند طراحی و مشخصات تشعشی متفاوتی خواهند داشت. موارد یاد شده بطور خلاصه در جدول 1-1 آمده است[1].

    جدول 1-1 : مقایسه ی مشخصات سه نمونه از آنتن­های مایکرواستریپ[1].

    مشخصات آنتن

    آنتن پچ

    میکرواستریپ

    آنتن اسلات

     میکرواستریپ

    آنتن دایپل

     میکرواستریپ

    ساختار

    نازک

    نازک

    نازک

    فرایند ساخت

    بسیار ساده

    ساده

    ساده

    تنوع ساختار

    هر شکلی

    اغلب مستطیلی و دایره ای

    اغلب مستطیلی و دایره ای

    قابلیت چند فرکانسی شدن

    امکان پذیر

    امکان پذیر

    امکان پذیر

    پلاریزاسیون

    خطی و دایره ای

    خطی و دایره ای

    خطی

    مشکلات تشعشع نامطلوب

    وجود دارد

    وجود دارد

    وجود دارد

     

    1-4  کاربردهای آنتن­های میکرواستریپ                                                                                  

    مزیت­های آنتن­های میکرواستریپ که قبلا بیان شد موجب شده است تا برای کاربردهای زیاد و مختلفی در مخابرات و ارتباطات ماهواره­ای از این آنتن­ها استفاده گردند. در جدول 1-2 لیست بعضی از کاربردهای آنتنهای میکرواستریپ آورده شده است[8].

    جدول 1-2 : کاربردهای آنتن­های میکرواستریپ[8].

    سیستم

    کاربرد

    آنتن­های دریانوردی و هوانوردی

    ارتباطات و جهت یابی٬ ارتفاع سنجی٬سیستمهای فرود کم دید

    موشک­ها

    رادار

    ارتباطات ماهوارهای

    7

    پخش برنامه­های تلویزیونی٬ آنتن­های روی وسایل نقلیه٬ مخابرات

    1-5  انواع روش­های تغذیه آنتن­های میکرواستریپ                                                              

    روش­های تغذیه، امپدانس ورودی و مشخصه­های آنتن را تحت تاثیر قرار می­دهند و یکی از پارامترهای مهم طراحی آنتن می­باشند. در انتخاب روش تغذیه آنتن عوامل متعددی در نظر گرفته می­شود که مهمترین آن­ها انتقال توان بهینه بین ساختار تشعشعی و تغذیه و یا به عبارتی تطبیق امپدانسی بین این دو می­باشد لذا مبدل­های امپدانس پله­ای، خم­ها، استاب­ها و اتصالات، رابطه عدم ناپیوستگی­ها با تشعشع مصنوعی[7] وافت  امواج سطحی[8] را معین می­کنند. کاستن تشعشع مصنوعی و اثر آن روی پترن تشعشعی یکی از فاکتورهای مهم در برررسی تغذیه است[1].  پنج تکنیک اصلی و متداول زیر برای تغذیه  آنتن­های میکرواستریپ می­توان استفاده کرد که عبارتند از :

    < >خط میکرواستریپ پروپ کواکسیالتزویج  مجاورتی تزویج روزنه­ایتزویج موجبری1-5-1 تغذیه­ به روش خط میکرواستریپ[9]

    8

    تحریک آنتن میکرواستریپ توسط خط میکرواستریپ روی همان زیر لایه بنظر می­رسد که انتخاب طبیعی باشد، زیرا پچ به صورت گسترش یافته خط میکرواستریپ می­باشد، و ضمناً به طور همزمان با یکدیگر ساخته می­شوند وکوپلینگ بین خط میکرواستریپ و پچ می تواند به فرم لبه و یا از طریق شکاف بین آن­ها باشد. این دو حالت و مدارهای معادل آن­ها در شکل­­های 1-5 و1-6 نشان داده می­شوند. مدل کردن تغذیه به فرم لبه بر اساس "اتصال  پله در عرض /پهنا"[10] می­باشد. در این روش امپدانس ورودی پچ در لبه تشعشع کننده در مقایسه با امپدانس 50 اهم خط تغذیه خیلی بزرگ است لذا یک مدار تطیبق امپدانس خارجی بین لبه پچ و خط میکرواستریپ 50 اهم لازم است. البته این مدار تطبیق امپدانس باتوجه به آنکه تشعشع مصنوعی را افزایش می­دهد و در آرایه توصیه نمی­شود، زیرا فضای فیزیکی روی زیرلایه غیر قابل دسترس خواهد شد. همچنین مدل کردن تغذیه به فرم کوپل شکاف بر اساس مدار معادل شکاف می­باشد. در این روش لازم است عرض شکاف باریکی داشته باشیم، تا کوپلینگ توان بهینه شود. اما عرض شکاف باریک، باعث محدودیت توان آنتن می­شود. بیشتر وقتها انتهای باز خط میکرواستریپ تشعشع مصنوعی را افزایش می­دهد[1]. مزیت این روش آن است که می­توان آنتن وخط تغذیه راهمزمان روی یک لایه عایق طراحی کرد و عیب این روش عدم انعطاف پذیری در طراحی است، به عبارتی چون آنتن وخط تغذیه هردو روی یک لایه عایق قرار می­گیرند، درنتیجه تشعشعات ناخواسته وجوددارد [8].

    شکل 1-6:  تغذیه به روش خط میکرو استریپ به فرم لبه و مدار معادل آن[1].

     

    شکل 1-7:  تغذیه به روش خط میکرو استریپ از طریق شکاف و مدار معادل آن[1].

    1-5-2 تغذیه به روش پروب کواکسیال[11]

    9

    یکی دیگر از متدهای اساسی تحریک یک آنتن میکرواستریپ تغذیه به روش کابل کواکسیال بوده که در این روش هادی بیرونی کواکسیال به قسمت زیرین برد مدار چاپی متصل شده و هادی مرکزی بعد از گذر از طریق زیر لایه به فلز پچ لحیم  می­شود. ساختار تغذیه با روش کابل کواکسیال ومدارمعادل در شکل 1-8  نشان داده شده است. پچ را به صورت سمبولیک  با مدار R-L-C که نشان دهنده طبیعت رزونانسی آن است ارائه می­دهند. محل اتصال کابل به آنتن نقش اساسی در تحریک مد خاصی در آنتن و تطبیق امپدانسی دارد. مزایای این نوع تغذیه در سادگی طراحی جهت تعیین نقطه تغذیه برای تنظیم سطح امپدانس ورودی است. اما از محدودیت های این نوع تغذیه می توان به موارد زیر اشاره نمود [8]:

    1) برای تغذیه یک آرایه نیاز به تعداد زیادی اتصالات لحیم است که ساخت آنتن را مشکل می­کند.

    2) برای اینکه پهنای باند آنتن افزایش یابد، نیاز به زیر لایه های ضخیم تر است لذا در این نوع تغذیه باید طول هادی پروب بلندتر انتخاب شود و این امر باعث می شود که تشعشع مصنوعی از پروب بیشتر شده و ضمناً توان موج سطحی واندوکتانس تغذیه زیاد شود. البته اندوکتانس تغذیه توسط خازن سری جبران سازی می­شود.

    3) درنظرگرفتن اثرخط تغذیه درآنالیزآن مشکل است.

    4)  پهنای باند کم است.

    شکل 1-8: : آنتن با تغذیه به روش کابل کواکسیال: (الف) شمای آنتن. (ب) مدارمعادل تغذیه به روش کابل کواکسیال[1].

    1-5-3 تغذیه به روش تزویج مجاورتی[12]

    10

    تکنولوژی آنتن میکرواستریپ به نقطه عطف خود در اواخر سال 1970 رسید. گسترش این تکنولوژی جدید آنقدر­سریع بود که تا سال 1980روش­های آنالیز، طراحی و مدل نمودن المان­های آنتن میکرواستریپ و آرایه ها بوجود آمدند. در همان زمان آشکار شد که عملکرد آنتن میکرواستریپ توسط کابل کواکسیال یا  خط میکرواستریپ بیش از حد معینی بهبود نمی­یابد، زیرا طراحان پارامترهای زیادی نداشتند تا به کمک آنها عملکرد آنتن­های میکرواستریپ را بهبود بخشند. با تحقیقات بعدی جهت بهبود مشخصه­­های آنتن همانند پهنای باند، ساختارهای تغذیه جدید درجات آزادی بیشتری فراهم نمود .از مهمترین سیستم­های تغذیه موفق آنتن میکرواستریپ می­توان به کوپل مجاور و کوپل دریچه­ای اشاره نمود.

    آرایش اولین نوع تغذیه غیر اتصالی به صورت استفاده از دو زیرلایه با خط میکرواستریپ برروی زیر لایه پائینی و پچ آنتن برروی زیرلایه بالایی است. خط تغذیه به صورت انتها باز در زیر پچ خاتمه می­یابد. این نوع تغذیه به نام کوپل الکترومغناطیسی[13] خط تغذیه میکرواستریپ نیز خوانده می­شود. مقدار تزویج به محل خط تغذیه وجهت نسبی آن بستگی دارد. مدار معادل این نوع تغذیه در شکل 1-9 ترسیم شده است. می بینیم که خازن کوپلینگ  Cc به صورت سری با مدار رزونانس R-L-C که نشان دهنده پچ می­باشد، قرار گرفته است. دراین مدار معادل، خازن کوپلینگ Cc برای تطبیق امپدانسی آنتن و هم چنین برای تنظیم پچ جهت بهبود پهنای باند استفاده می­شود]1[. پارامترهای زیرلایه­ها به گونه­ای انتخاب می­شود که باعث افزایش پهنای باند وکاهش تشعشع مصنوعی ازانتهای بازشود.  ساخت این نوع تغذیه ازآنجایی که پچ وخط تغذیه باید به صورت دقیق تنظیم شوند، اندکی مشکل است اما دراین روش نیازی به لحیم کاری نمی­باشد .دراین نوع تغذیه، ثابت دی الکتریک زیرلایه آنتن، پهنای باند وراندمان تشعشعی آنتن راتنظیم می­کند. بااستفاده ازمواد با ثابت دی الکتریک پائین­تر می­توان به پهنای باند امپدانسی پهن­تر دست یافت وضمنا  تحریک امواج سطحی کمترخواهد شد. ضخامت زیرلایه آنتن روی پهنای باند و سطح کوپلینگ اثردارد. البته چنانچه زیرلایه آنتن ضخیم باشد پهنای باند افزایش می یابد اما کوپلینگ کاهش می­یابد[1].

     

    [1] polarization purity

    [2] Microstrip patch antenna

    [3]  Microstrip dipole antenna

    [4]Microstrip Slot Antenna

    1 Coplanar Waveguide

    [6] Microstrip traveling-wave antenna

    [7] Superious radiation

    [8] Surface wvae loss

    [9] Microstrip line Feed

    [10] Step in width/impedance junction

    [11] Coaxial Feed /Probe Coupling

    [12] Proximity Coupling

    [13] Electromagnetically Coupled

    Abstract

    In this thesis, a new modified microstrip antenna with novel operation is presented to cover different frequency bands between 1.5 and 6 GHz. The total size of antenna is 20×34 mm2. And so, dimension of proposed antenna is smaller than other previous prototypes.

    At first, antenna has a structure which is similar to microstrip patch antenna. To achieve different frequency response and excite the new resonances, two equal U-shaped slots, as two open slot resonators, are employed in two opposite sides of the horizontal middle line of the ground plane, like the mirror image, with special distance from each other. In the proposed case, a particular current path between two slots is generated, which can control the frequency response such as multiple and single bands as well as narrow and wide bands. In the next stage, simple rectangular patch is changed to ring patch and then a T-shaped stub is used inside the ring patch to generate the additional current paths on the patch. In this case, the new coupling paths between the modified patch and slotted ground plane can be achieved. Therefore, the number of resonances, matching, and bandwidth of the antenna can be controlled.

  • فهرست:

    فصل اول   آنتن­های میکرواستریپ، تعریف و ساختار آن  

     تعریف آنتن میکرواستریپ ....................................................................................................................1                                                          

    مزایا و معایب آنتن­های میکرواستریپ ................................................................................................... 1  

    انواع آنتن­های میکرواستریپ ................................................................................................................. 2

    آنتن­های پچ میکرواستریپ ...........................................................................................................3

    آنتن­های دوقطبی میکرواستریپ................................................................................................... 4 

    آنتن­های اسلات میکرواستریپ.......................................................................................................4 

    آنتن­های میکرواستریپ موج رونده.................................................................................................5

    کاربردهای آنتن­های میکرواستریپ..........................................................................................................7

    انواع روش­های تغذیه آنتن­های میکرواستریپ..........................................................................................8

    خط میکرواستریپ.........................................................................................................................8

    پروب کواکسیال............................................................................................................................9

    تزویج مجاورتی ..........................................................................................................................10

    تزویج روزنه ای...........................................................................................................................12

    تغذیه موجبری...........................................................................................................................13

    روش­های تحلیل آنتن میکرواستریپ..................................................................................................13

    مدل خط انتقال...........................................................................................................................14

    اثرات لبه­ای.....................................................................................................................................14

    تاثیر طول موثر در فرکانس رزونانس.................................................................................................16

    طراحی آنتن میکرواستریپ............................................................................................................. 17

    مدل محفظه................................................................................................................................18

    ب

    آرایش میدان­ها (مدها)-  ....................................................................................................  19

    چگالی جریانهای معادل...................................................................................................................23پارامترهای مهم در بررسی عملکرد آنتن های میکرواستریپی.................................................................27

    پهنای باند فرکانسی (امپدانسی) .................................................................................................27

    پترن تشعشعی............................................................................................................................28

    سمت­گرایی و بهره .......................................................................................................................28

    امپدانس ورودی درآنتن میکرواستریپ.........................................................................................29

    افزایش پهنای باند آنتنهای میکرواستریپ.............................................................................................30

     

    فصل دوم     معرفی آنتن­های اسلات میکرواستریپ و تک قطبی چاپی

    آنتن اسلات..........................................................................................................................................33

    معرفی آنتن اسلات........................................................................................................................ 33

    روش­های تغذیه­ی آنتن­های اسلات میکرواستریپ............................................................................34   

    طراحی آنتن اسلات تغذیه شده با خط میکرواستریپ.......................................................................36

    روش­های پهن باند کردن آنتن­های اسلات میکرو استریپ.................................................................36

    معرفی انواع آنتن­های اسلات میکرواستریپ......................................................................................37

    آنتن اسلات حلقه مربعی.................................................................................................................37

    آنتن اسلات حلقوی دایروی............................................................................................................38

    آنتن اسلات باریک شونده...............................................................................................................39

    آنتن  تک قطبی...................................................................................................................................40

    معرفی و ساختار آنتن تک قطبی...................................................................................................40

    روش­های افزایش پهنای باند آنتن­های تک­قطبی چاپی...................................................................43

    روش­های بهبود مشخصات تشعشعی آنتن­های تک­قطبی چاپی...................................................... 47

     نتیجه گیری ......................................................................................................................................50

    ت

     

     

        فصل سوم    انواع آنتن­های ترکیبی تک ­قطبی-­ شکافدار(Monopole – Slot  Antenna)

    مقدمه ................................................................................................................................................52

     آنتن نوع اول......................................................................................................................................53

    ساختار اول: شکاف مستطیلی........................................................................................................53

    ساختار دوم: شکاف L شکل با سه حالت مختلف برای تغذیه...........................................................54

    ساختار سوم: شکاف T شکل با خط تغذیه افقی..............................................................................57

    ساختار چهارم: دو شکافL  با دو تغذیه ترکیبی عمودی- مورب......................................................58

    آنتن نوع دوم  .....................................................................................................................................58

    آنتن نوع سوم  ....................................................................................................................................61

    نتیجه گیری .......................................................................................................................................67

        فصل چهارم آنتن میکرواستریپ شبه تک­قطبی با دو باند وسیع و قابلیت کنترل پاسخ فرکانسی 

    چکیده.................................................................................................................................................68

     مقدمه ...............................................................................................................................................69

    طراحی آنتن و مطالعه پارامتری............................................................................................................70

    4-3-1    طراحی ونتایج عملی آنتن میکرواستریپ شبه تک­قطبی با دو باند وسیع..........................................70

    4-3-2   طراحی و نتایج عملی آنتن­ میکرواستریپ شبه تک­قطبی با دو باند وسیع و قابلیت کنترل پاسخ فرکانسی

    ..................................................................................................................................................................82

        فصل  پنجم     نتیجه گیری کلی و پیشنهادات برای مطالعات آتی

    4-4     نتیجه گیری کلی...............................................................................................................................85

    4-5     پیشنهادات برای مطالعات آتی.............................................................................................................86

    مراجع   .......................................................................................................................................................87

     

    ث

     

     

    فهرست اشکال

    فصل اول    آنتن­های میکرواستریپ، تعریف و ساختار آن

    شکل 1- 1   پیکربندی آنتن میکرو استریپ ساده..............................................................................................1

    شکل 1-2    اشکال مختلف برای پچ میکرواستریپ........................................................................................... 3

    شکل 1-3     آنتن دوقطبی با تغذیه مجاورتی....................................................................................................4

    شکل 1-4    چند نمونه از ساختارهای آنتن اسلات (شکاف دار) میکرواستریپی.................................................. 5

    شکل 1-5    انواع آنتن های میکرواستریپی موج رونده.......................................................................................6

    شکل 1-6    تغذیه به روش خط میکرو استریپ به فرم لبه و مدار معادل آن.......................................................9

    شکل 1-7    تغذیه به روش خط میکرو استریپ از طریق شکاف و مدار معادل آن...............................................9

    شکل 1-8    آنتن با تغذیه به روش کابل کواکسیال: (الف) شمای آنتن.(ب) مدارمعادل تغذیه ...........................10

    شکل 1-9    آنتن با تغذیه کوپلاژالکترومغناطیسی: (الف) شمای آنتن. (ب) مدارمعادل تغذیه.............................11

    شکل 1-10    آنتن با تغذیه روزنه­ای: (الف) شمای آنتن. (ب) مدارمعادل تغذیه.................................................12

    شکل 1-11    آنتن با تغذیه به روش موجبری.................................................................................................13

    شکل 1-12   خط مایکرواستریپ و خطوط میدان الکتریکی مربوط به آن..........................................................15

    شکل 1-13   ثابت دی الکتریک موثر بر اساس فرکانس برای زیرلایه­های متداول...............................................16

    شکل 1-14   طول فیزیکی و موثر آنتن مایکرواستریپ مستطیلی.....................................................................16

    شکل 1-15   توزیع بار و تشکیل چگالی جریان روی پچ مایکرواستریپ.............................................................18

    شکل 1-16    هندسه آنتن پچ مایکرواستریپ مستطیلی..................................................................................20

    شکل 1-17    هندسه آنتن پچ مایکرواستریپ مستطیلی.................................................................................23

    شکل 1-18   چگالی جریان معادل در چهار طرف آنتن پچ به همراه و بدون زمین مسطح..................................24

    شکل 1-19    شیارهای تشعشعی در آنتن مایکرواستریپ مستطیلی و چگالیهای جریان مغناطیسی معادل.........26

    شکل 1-20   پترن متداول در صفحات E وH  مربوط به هر یک از شیارهای تشعشعی و مجموع هر دوی آن­ها.26

    ج

    شکل 1-21    چگالی جریان روی شیارهای غیر تشعشع کننده در آنتن مایکرواستریپ مستطیلی.....................27

    شکل 1-22    منحنی تغییرات رزیستانس و راکتانس یک آنتن میکرواستریپ برحسب فرکانس.........................29    

    شکل1-23  اثر تغییر در ضخامت و ثابت دی الکتریک روی پهنای باند امپدانسی VSWR<2و کارایی تشعشعی.32

    فصل دوم     معرفی آنتن­های اسلات میکرواستریپ و تک قطبی چاپی

    شکل2-1    توزیع میدان روی اسلات ............................................................................................................34

    شکل2-2    آنتن اسلات با تغذیه خط میکرواستریپ: (الف) شمای آنتن و روش انتهای اتصال کوتاه.(ب) روش انتهای اتصال  باز............................................................................................................................................35

    شکل2-3    روش­های کاهش مقاومت تشعشعی دیده شده توسط تغذیه خط میکرواستریپ..............................35

    شکل2-4    پارامترهای مهم در طراحی آنتن اسلات. ......................................................................................36

    شکل2-5    آنتن اسلات حلقه مربعی..............................................................................................................37

    شکل2-6    آنتن اسلات حلقه مربعی با نمودار منحنی تلفات برگشتی حاصل از پارامترهای بهینه آنتن..............38

    شکل2-7    آنتن اسلات حلقه مربعی فرکتالی به صورت شبه جزیره ای و منحنی تلفات برگشتی آن.................38

    شکل2-8    آنتن اسلات حلقوی. ...................................................................................................................39

    شکل2-9    آنتن اسلات باریک شونده. ...........................................................................................................40

    شکل2-10    انواع آنتهای باریک شونده.(  الف) Vivaldi(ب) LTSA( ج) CWSA .......................................40

    شکل2-11    ساختار آنتن تک­قطبی چاپی میکرواستریپی با پارامترهای تعریف کننده آن.................................41

    شکل2-12   آنتن تک قطبی چاپی با پهنای باند افزایش یافته با استفاده از شکاف­هایی در پچ تشعشعی وصفحه زمین ............................................................................................................................................................44

    شکل2-13    نمودار S11  برای مقادیر مختلف L1 ( = 1 W1میلی­متر) .............................................................45

    شکل2-14    نمودار S11  برای مقادیر مختلف L2 ( = 6 W2 میلی­متر) ...........................................................46

    شکل2-15    نمودار S11  برای مقادیر مختلف W2 ( = 1  L2 میلی­متر) .........................................................47

    شکل2-16    آنتن تک ­قطبی چاپی با تغذیه سه شاخه­ای................................................................................49

    ح

    شکل2-17    نتایج اندازه­گیری و آنالیز رایانه­ای پارامتر VSWR برای آنتن تک­قطبی ارائه شده در[27]........... 49

    شکل2-18  پترن­های تشعشعی اندازه­گیری شده در H-plane برای آنتن تک قطبی ارائه شده در[27]، برای فرکانس­های: الف) 3 گیگا هرتز، ب) 7 گیگا هرتز، ج) 11 گیگا هرتز و د) 15 گیگا هرتز ...................................50 

        فصل سوم   انواع آنتن­های ترکیبی تک ­قطبی-­شکافدار (Monopole – Slot  Antenna)

    شکل3-1   آنتن تک قطبی- شکافدار با شکاف مستطیلی روی برد FR4: (الف) ساختار آنتن و (ب) نمودار تلفات برگشتی آن ...................................................................................................................................................53

    شکل3-2   نمودار تلفات برگشتی آنتن تک قطبی-شکافدار با شکاف مستطیلی روی زیرلایه با ثابت دی الکتریکی برابر با 5/2 و تلفاتی بسیار پایین ....................................................................................................................54

    شکل3-3    ساختار آنتن شکافدار با شکاف L شکل و سه حالت مختلف برای خط تغذیه میکرواستریپی............55

    شکل3-4    پارامتر تلفات برگشتی برای سه حالت مختلف شکل 3-3...............................................................56

    شکل3-5  پارامتر تلفات برگشتی برای شکل 3-3-الف با زیرلایه­ای با ثابت دی الکتریک 5/2و تلفات ناچیز  .................................................................................................................................................................... 56

    شکل3-6   آنتن شکافدار با شکاف T شکل و خط تغذیه افقی: الف) ساختار آنتن. ب) نمودار تلفات برگشتی برای زیرلایه FR4 و ج) نمودار تلفات برگشتی برای زیرلایه با ثابت دی الکتریک 5/2 و تلفات پایین..........................57

    شکل3-7    آنتن شکافدار با دو شکاف L شکل و یک زوج خط تغذیه ترکیبی عمودی-مورب............................58

    شکل3-8   آنتن ترکیبی تک قطبی-شکافدار مرجع [30]: الف) ساختار آنتن (نمایش از بالا). ب) ساختار آنتن (نمایش از کنار آنتن) و ج) ابعاد و موقعیت قرارگیری دو شکاف مستطیلی و L شکل روی صفحه زمین آنتن. ....59

    شکل3-9    نمودار تلفات برگشتی آنتن در شکل 3-8 با ابعاد مشخص شده در آن شکل برای حالات اندازه گیری و شبیه سازی. ................................................................................................................................................60

     شکل3-10   نمودار تلفات برگشتی آنتن شکل 3-8 و مقایسه آن با حالاتی که فقط هریک از شکاف ها در یک زمان وجود دارند. ...........................................................................................................................................61

    شکل3-11   ساختار آنتن پیشنهادی نوع سوم.................................................................................................62

    شکل3-12    تلفات بازگشتی آنتن  در شکل 3-11.........................................................................................62

    خ

    شکل3-13    تلفات بازگشتی در سه حالت مختلف(بدون زائده T شکل) .........................................................63

    شکل3-14   توزیع میدان الکتریکی در داخل شکاف(بدون زائده T شکل)در : (الف) فرکانس تشدید اصلی شکاف  کوچکتر:1620مگاهرتز.(ب) فرکانس تشدید ناشی از اتصال کوتاه کاذب:2200مگاهرتز(نمای پشت آنتن)............64

    شکل3- 15   جریان سطحی روی زمین آ نتن در باندهای: (الف) .GSM900(ب) .DCS(ج)  PCS................ 64

    شکل3-16    نمودار تلفات بازگشتی آنتن برای طول های مختلف صفحه زمین.................................................65

    منبع:

    [1] Ramesh Garg, Prakrash Bhartia, Inder Bahl, Apisak Ittipiboon, "Microstrip Antenna Design

     Handbook," Artech House, 2000

     

    [2] James, J. R., and P. S. Hall, Handbook of Microstrip Antennas, vol.1, London: Peter Peregrinus Ltd., 1989.

     

    [3] Lee, H. F., and W. Chen, Advances in Microstrip and Printed Antennas, New York: John Wiley & Sons, 1997.

     

    [4] James, J.R., and P.S. Hall (Eds.), Handbook of Microstrip Antennas, peter peregrines, London, UK,1989.

     

    [5] Dubost,G., Flat Radiating Dipoles and Applications to Array, Research Studies Press, Newyork,1981.

     

    [6] Jianxin Liang, "Antenna study and design for ultra wideband communication applications," A thesis submitted to the University of London for the degree of Doctor of Philosophy, July 2006.

     

    [7] C. A. Balanis, "Antenna Theory Analysis and Design," 2005, John Wiley & Sons, INC.

     

    [8] Girish Kumar and K.P. Ray, "Broadband microstrip antennas,"2003, ARTECH HOUSE, INC.

     

    [9] R. Garg, P. Bahartia, I. Bahl and A. Itripiboon, "Microstrip Antenna Design Handbook," 2001.

     

    [10] Menzel, W., and W. Grabeherr, "A Microstrip Patch Antenna with Coplanar Line Feed"IEEE Microwave and Guided Wave Lett., vol.1, 1991, pp.340-342.

     

    [11] Smith, R., and J.T .Williams, "Coplanar Waveguide Feed for Microstrip Patch Antennas, Electron.lett" vol.28, 1992.pp.2272-2274.

     

    [12] F. Yang and Y. Rahmat-Samii, "Patch antennas with switchable slots (PASS) in wireless communications: concepts, designs and applications," IEEE Antennas Propag. Mag., vol.47, no. 2, pp.13–29, Apr.2005.  

     

    [13] P. K. Agrawal and M. C. Bailey, "An Analysis Technique for Micnistrip Antennas," IEEE Trans. on Antennas and Propagation, vol.25, no.6, pp.756-759, November 1977.

     

    [14] M. C. Bailey and M.  D. Deshpande, "Integral Equation Formulation of  Microstrip Antennas," IEEE Trans. Antennas Propagat, vol.30, no.4, pp.651-656, July 1982.

     

    [15] Y.T. Lo, D. Solomon, and W.F. Richards, "Theory and Experiment on Microstrip Antennas," IEEE Trans. Antenna Propagat., vol.AP-27, no.2, pp.137-145, March 1979.

     

    [16] K. R. Carver and J.W. Mink, "Microstrip Antenna Technology, "IEEE Trans. Antennas Propagat., vol. AP-29, no.1, pp.2-24, January 1981.

     

    [17] R. J. Mailloux, J.F. Mcllvenna, and N.P Kernweis, "Microstrip Array Technology Antennas," IEEE Trans. Antennas Propagat, vol. AP-29, no.1, pp.25-27, January 1981.

     

    [18] پایان نامه کارشناسی ارشد –مخابرات سال 1390 دانشگاه ارومیه ، آسیه حبشی

     

    [19] W. F. Richards, "Microstrip Antennas," Chapter 10 in Antenna Handbook: Theory, Applications and Design (Y. T. Lo and S. W. Lee. eds.).Van Nostrand Reinhold Co., New York, 1988.

     

    [20] J. William and R. Nakkeeran,"CPW- Fed UWB Slot Antenna with Cross like Tuning Stub" IEEE conference, 2010. 

     

    [21] H. Ghali and T. Moselhy, "Broad-band and circularly polarized space-filling-based slot antennas," IEEE Trans. Microw. Theory Tech., vol.53, no.6, pp. 1946–1950, Jun.2005.

     

    [22] پایان نامه کارشناسی ارشد –مخابرات سال 1376 دانشگاه ارومیه ، رضا ذاکر

     

    [23] K. Chung, S. Hong, and J. Choi, "Ultrawide-band printed monopole antenna with band-notch filters," IET Microw. Antennas Propag., vol.1, no.2, pp.518–522, Apr.2007.

     

    [24] T. Edwards, "Foundations for Microstrip Circuit Design," 2nd Ed. New York: Wiley, 1992.

     

    [25] C. Y. Hong, C. W. Ling, I. Y. Tarn, and S. J. Chung, "Design of a planar ultrawideband antenna with a new band-notch structure," IEEE Trans. Antennas Propag., vol.55, no.12, pp.3391–3396,Dec,2007.

     

    [26] J. Jung, W. Choi, and J. Choi, "A small wideband microstrip-fed monopole antenna," IEEE Microw. Wireless Compon. Lett., vol. 15, no. 10, pp. 703–705, Oct. 2005.

     

    [27] Q. Wu, R. Jin, J. Geng, and M. Ding, "Printed omni-directional UWB monopole antenna with

    very compact size," IEEE Trans. Antennas Propag., vol.56, no.3, pp.896-899, Mar.2008.

     

    [28] K.L. Wong  and Y.  Chi,  "Internal  multiband  printed  folded slot  antenna  for  mobile  phone  application," Microwave  Opt  Technol  Lett, vol.49, no.8, pp.1833-1837, 2007.

     

    [29] S.I. Latif, L. Shafai, andS. K. Sharma, "Bandwidth enhancement and size reduction of microstrip slot antennas," IEEE Trans. Antenna Propag., vol.53, no.3, pp.994–1003, Mar.2005.

     

    [30] Ch. –I. Lin, K. –L. Wong, and Sh. -H. Yeh, "Printed Monopole Slot Antenna for Multiband

    Operation in the Mobile Phone" IEEE Conference, 2007.

    [31] مقاله مرتضی رضایی،جواد نوری¬نیا، چنگیز قبادی،"طراحی یک آنتن تک قطبی شکاف¬دار برای کاربرد در گوشی تلفن همراه برای باندهای GSM850/900/DCS/PCS/UMTS/WLAN2.4، " هفدهمین کنفرانس مهندسی برق ایران داننشگاه علم و صنعت ایران، جلد پنجم مخابرات، صفات 62-67 ،22-24. اردیبهشت 1388.

     

    [32] N. Behdad  and  K. Sarabandi,  "A wide-band  slot  antenna  design employing  a  fictitious  short  circuit  concept,"  IEEE  Trans. Antennas Propag., vol. 53, no.1, pp.475-482, 2005.

     

    [33] P. S. Hall, P. Gardner, J. Kelly, E. Ebrahimi,M. R. Hamid, F. Ghanem, F. J. Martínez, and D. Vargas, "Reconfigurable antenna challenges for future radio systems," in Proc. EuCAP, 2009, pp. 949–955.

     

    [34] P.Y.Qin,A.R.Weily,Y.J.Guo, T. S. Bird, and C. H. Liang, "Fre quency reconfigurable quasi-Yagi folded dipole antenna," IEEE Trans. Antennas Propag.,vol.58, no.8, pp.2742–2747, Aug.2010.

     

    [35] T.Wu,R.L.Li,S.Y.Eom,S.S.Myoung, K. Lim, J. Laskar, S. I. Jeon, andM.M.Tentzeris, "Switchable quad-band antennas for cognitive radio base station applications," IEEE Trans. Antennas Propag., vol. 58, no.5, pp.1468–1476, May 2010.

     

    [36] Y. Yu, J. Xiong, H. Li, and S. He, "An electrically small frequency re- configurable antenna with a wide tuning range," IEEE Antennas Wire- less Propag. Lett., vol.10, pp.103–107, 2011.

     

    [37] M.N.M.Kehn, Ó.Q.Teruel,and E.R.Iglesias,"Reconfigurable loaded planar inverted-F antenna using varactor diodes," IEEE An- tennas Wireless Propag. Lett., vol.10, pp.466–469, 2011.

     

    [38] M.R.Hamid,P.Gardner,P. S. Hall, and F. Ghanem, "Switched-band Vivaldi antenna, "IEEE Trans. Antennas Propag., vol.59, no.5, pp.1472–1480, May 2011.

     

    [39] A.P.Saghati, M.Azarmanesh, and R. Zaker, "A novel switchable single- and multifrequency triple-slot antenna for 2.4-GHz Bluetooth, 3.5-GHz WiMAX and 5.8-GHz WLAN," IEEE Antennas Wireless Propag. Lett., vol.9, pp.534–537, 2010.

     

    [40] F.Mirzamohammadi, J.Nourinia and Ch.Ghobadi, "A Novel Dual-Wideband Monopole-Like Microstrip Antenna with Controllable Frequency Response," IEEE Antennas Wireless Propag. Lett., vol.11, pp.289–291, 2012.

     


موضوع پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, نمونه پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, جستجوی پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, فایل Word پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, دانلود پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, فایل PDF پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, مقاله در مورد پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, پروژه در مورد پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, پروژه درباره پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی، شبیه سازی وساخت یک آنتن میکرواستریپی جدید با قابلیت کنترل چند باند فرکانسی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته برق مخابرات (میدان) در این پایان­نامه، یک آنتن میکرواستریپی پچ با تغییراتی بسیار موثر در صفحه زمین و بخش تشعشعی آن جهت افزایش کارآیی، ایجاد حالات متنوع از پاسخ فرکانسی و امکان کنترل این حالات مورد مطالعه قرار می­گیرد. تغییرات اعمال شده بر روی این آنتن باعث ایجاد یک ساختار جدید از آنتن­های میکرواستریپی شده که فرمتی شبیه آنتن پچ ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق مخابرات (گرایش میدان) چکیده تحلیل و شبیه سازی آنتن آرایه انعکاسی متامتریال در فرکانس تراهرتز در سال‌های اخیر آنتن آرایه انعکاسی میکرواستریپ توجه زیادی را به خود جلب کرده و توسط بسیاری از محققان مورد مطالعه قرار گرفته است. به این دلیل که این آنتن ویژگی‌های برجسته آنتن آرایه و آنتن بازتابنده را ترکیب کرده است. ویژگی‌هایی مثل سطح مسطح، ...

پایان نامه‌ی دوره‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی برق (میدان) چکیده تحلیل، شبیه سازی و ساخت آنتن میکرواستریپ بهینه شده یا رولایه متامتریال و استفاده از الگوریتم بهینه سازی تجمع ذرات (PSO) آنتن های میکرواستریپ به دلیل ویژگی منحصر به فردی مانند هزینه ساخت مناسب و وزن کم دارند، به ویژه در سیستم های بی سیم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از معایب این آنتن بهره نامناسب آن است. ...

پایان نامه‌ی دوره‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی برق (میدان) چکیده تحلیل، شبیه سازی و ساخت آنتن میکرواستریپ بهینه شده یا رولایه متامتریال و استفاده از الگوریتم بهینه سازی تجمع ذرات (PSO) آنتن های میکرواستریپ به دلیل ویژگی منحصر به فردی مانند هزینه ساخت مناسب و وزن کم دارند، به ویژه در سیستم های بی سیم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از معایب این آنتن بهره نامناسب آن است. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش شبکه­ های کامپیوتری چکیده مکان­یابی و همزمان­سازی از عناصر کلیدی در بسیاری از برنامه­ های کاربردی ارتباطی زیرآب هستند که علی­رغم وابستگی بسیار، معمولا جدا از هم عمل می­کنند. اما از آنجا که سرویس­های همزمان­سازی پیش­نیاز الگوریتم­های مکان­یابی هستند و اطلاعات در رابطه با مکان حسگرها برای تخمین تاخیر انتشار مورد استفاده ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر- نرم افزار (M.Sc) چکیده کیفیت سرویس در شبکه های حسگر بی سیم نسبت به شبکه های سنتی بسیار متفاوت است. بعضی از پارامترهایی که در ارزیابی کیفیت سرویس در این شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: پوشش شبکه, تعداد بهینه نودهای فعال در شبکه, طول عمر شبکه و میزان مصرف انرژی. در این پایان نامه سه مسئله اساسی شبکه ها ی حسگر بی سیم مطرح ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق- مخابرات چکیده شبکه‌های مش بی‌سیم یکی از تکنولوژی‌های مورد توجه برای ایجاد شبکه‌های بی‌سیم نسل بعد هستند. زیرا این شبکه‌ها می‌توانند به دلیل افت مسیر کمتر و نیز کاهش اثر عامل سایه افکنی، که ناشی از خصوصیت چند گامی بودن آنهاست، محدوده تحت پوشش وسیع و ظرفیت بالایی را با مصرف توان کم و هزینه پایین در اختیار کاربران قرار دهند. در مقابل این مزایا، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق،مخابرات سیستم چکیده: بررسی الگوریتم‌های ‌مسیر‌یابی در شبکه‌های رادیوشناختی و ارائه روشی برای بهبود برون دهی شبکه تکنولوژی رادیوشناختی برای اولین بار توسط دکتر Mitola در سال 1999 بیان شد و در سال‌های اخیر تحولی نو‌ظهور در زمینه ارتباطات رادیویی ایجاد کرده که می تواند با بکارگیری منابع طیفی موجودبه صورت هوشمندانه و مؤثر سرویس‌های بی‌سیم ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد گرایش الکترونیک چکیده امروزه با توجه به مزایای شبکه­های حسگر بی­سیم که همانا پیاده­­سازی ساده و ارزان، مصرف توان پایین و مقیاس­پذیری بالای آنها است، در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گرفته­اند. طراحی شبکه­های پایدار حسگر بی­سیم یک مسئله بسیار چالش برانگیز است. انتظار می­رود حسگرها با انرژی محدود به صورت خودکار برای مدت طولانی کار کنند. این در حالی ...

ثبت سفارش