پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران

word 5 MB 31411 159
1392 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۵,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    مهندسی عمران«M. Sc»

    گرایش: آب

    چکیده

     

    هدف از انجام این پایان‌نامه، بررسی روند تغییرات بارش سالانه 37 ایستگاه منتخب در کل ایران با استفاده از روش ناپارامتری می‌باشد. دو آزمون من کندال و تخمین گر سن که جزء متداول‌ترین روش‌های ناپارامتری به شمار می‌روند، جهت تحلیل رونده داده‌های بارندگی و دما در مقیاس‌های سالانه به کار گرفته شدند. 37 ایستگاه سینوپتیکی واقع در حوزه ایران که در بازه زمانی 1965 تا 2008 دارای آمار بودند انتخاب، و دو آزمون فوق بر روی داده‌های آنها اعمال گردید، و نتایج حاصل از این دو روش با هم مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کارایی دو روش فوق در تحلیل روند بارندگی‌ها ودما در بیشتر مواردشبیه هم است. و نشان دهنده وجود روند کاهشی معنی‌دار برای مجموع بارش سالیانه و روند مثبت معنی‌دار برای دمای متوسط سالیانه می‌باشد.

    کلید واژه­ها:  تحلیل روند، بارش، روش ناپارامتری، من کندال، تخمین گرسن

     

    1- کلیات

     

     

     

    مقدمه

    یکی از روشهای متداول جهت تحلیل سری‌های زمانی هیدرومتئورولوژیکی، بررسی وجود یا عدم وجود روند در آنها با استفاده از آزمونهای آماری می‌باشد. اصولاً وجود روند در سری‌های زمانی هیدرومتئورولوژیکی ممکن است ناشی از تغییرات تدریجی طبیعی و تغییر اقلیم یا اثر فعالیتهای انسانی باشد(بروک و کارتز 1953،414). اثبات وجود روند معنی‌دار در یک سری زمانی بارندگی به تنهایی نمی‌تواند دلیل قاطع بر وقوع تغییر اقلیم در یک منطقه باشد، بلکه فرض رخداد آن را تقویت می‌نماید(سیرانو و همکاران 1999، 86).

    همانند بسیاری از پدیدههای طبیعت، آب و هوا نیز متغیر است. اقلیم تأثیر مستقیم در شدت و توزیع بارش‌ها دارد، که این به نوبه خود اثر زیادی برروی فرسایس خاک، نوسانهای سطح سفره‌های آب زیرزمینی و وقوع سیل بجا می‌گذارد، انجام پژوهش‌های مرتبط باتغییر اقلیم برای آمادگی هرچه بیشتر جهت مقابله با هزینه‌های خسارت بار ناشی از این تغییر بسیار ضروری می‌باشد.

    ایران با مساحتی در حدود 1648000 کیلومتر مربع در جنوب غرب آسیا قرار گرفته و تقریبا از 25 تا 40 درجه شمالی و 24 تا 64 درجه شرقی گسترش دارد.

    رشته کوههای اصلی ایران، البرز و زاگرس می‌باشند که به ترتیب از غرب به شرق و از شمال به جنوب شرق امتداد دارند. این رشته کوهها نقش بسیار مهمی در توزیع ناهمگون زمانی و مکانی بارندگی در کل کشور ایفا می‌کند.

    آگاهی ازروند تغییرات بارش یک مکان می‌تواند بسیاری از مدیران و دست‌اندرکاران مرتبط با آب را نسبت به تصمیم‌گیری‌های آینده خود در ارتباط با اجرای پروژه‌های عمرانی یاری دهد. اقلیم ایران به استثنای سواحل شمالی و منطقه کوهستانی غرب کشور، خشک و نیمه خشک است.

    قرارگیری بخش‌های زیادی از ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان ازیک سو و داشتن نقش تعیین کننده‌ای که نزولات جوی در تأمین آب کشور برعهده درند از سوی دیگر، باعث شده که آگاهی بیشتر نسبت به روند تغییرات بارش ایران از اهمیت چشم‌گیری برخوردار باشد.

    آب و هوای ایران با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان های سرد به ویژه در قسمتهای داخلی کشور، بی‌نهایت قاره‌ای است. دامنه تغییرات دمای هوا در ایران در حدود 22 تا 26 درجه سانتی‌گراد است. دوره بارندگی در بخش‌های عمده ایران از آبان تا اردیبهشت به طول می‌انجامد و در پی آن دوره خشک و گرم فرا می‌رسدکه از اردیبهشت تا آخر مهرماه ادامه دارد. میانگین بارندگی در ایران در حدود 240 میلی‌متر است که بیشترین میزان آن در دشتهای حاشیه دریای‌خزر و دامنه‌های البرز و زاگرس به ترتیب با 1800 و 480 میلی‌متر روی می‌دهد. با وارد شدن به دشتهای داخلی شرق و مرکز ایران مقدار بارندگی با پیروی از توپوگرافی محل به کمتر از 100 میلی‌متر کاهش می‌یابد.

    از نظر سینوپتیکی اب و هوای بیشتر بخش‌های ایران به ویژه در دوره گرم سال، تحت تأثیر سامانه پرفشار جنب حاره قرار دارد. این پدیده باعث به وجود آمدن تابستانهای بسیار گرم و خشک در این مناطق می‌شود.

    قسمت عمده بارندگی در گستره ایران به وسیله سامانه‌های مدیترانه‌ای تولید می‌شوند که از غرب به شرق در بستر بادهای غربی به ایران وارد می‌شوند. تغییرات سامانه‌های سینوپتیکی و تغییرات سال به سال در تعداد سامانه‌های که به ایران وارد می‌شوند، عامل اصلی ضریب تغییرات بزرگی سالانه در کشور به شمار می‌رود.

    سامانه‌های جبهه مدیترانه‌ای که در ارتباط با جریانهای هوای غربی وارد کشور می‌شوند، بخش اصلی بارندگی‌های کل کشور را در آخر پاییز و فصل زمستان تأمین می‌کنند. علاوه بر سامانه‌های جبهه‌ای مدیترانه‌ای، سامانه‌های باران‌آور سودانی نیز که از جنوب‌غرب وارد ایران می‌شوند، سهم عمده‌ای از بارندگی‌های غرب و جنوب‌غرب ایران را تشکیل می‌دهند. در منطقه کوهستانی شمال‌غرب کشور رگبارهای تندری و همرفتی از فرآیندهای اصلی جوی هستند که موجب بروز بارندگی در فصل بهار و ابتدای تابستان می‌شوند. این سامانه‌های باران‌آور تنها در بخش‌های غربی کشور فعال هستند و زمانی که به مرکز و شرق کشور می‌رسند، رطوبت کافی برای تولید ابر و بارش ندارند، از این رو منطقه مرکزی و شرقی کشور مستعدترین منطقه برای بروز خشکسالی است. زیرا تغییرپذیری درون سالی و بین سالی بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است و مقدار بارندگی سالانه و ماهانه از ضریب تغییرات بزرگی برخورداراست. این منطقه که بیش از نیمی از کشور را در بر می گیرد، به وسیله کوههای البرز و زاگرس احاطه شده است.

    کوههای زاگرس همانند یک دیوار، رطوبت سامانه‌های باران‌آور را می‌گیرد؛ در نتیجه هوایی که به این منطقه می‌رسد، پتانسیل لازم را برای ایجاد بارندگی ندارد. این پدیده موجب بی‌نظمی بسیار زیادی، در بارندگی این منطقه می‌شود. نبود بارندگی از اردیبهشت تا مهر ماه به همراه دمای زیاد موجب تبخیر و تعرق شدید و در نتیجه کمبود شدید آب می‌شود.

    نوسانات بارندگی عموماً بیشترین تأثیر را بر اقتصاد کشورهای غنی و فقیر داشته و خواهد داشت. اهمیت و دامنه این تغییرات به حدی است که می‌تواند موجبات بحران‌های سیاسی اجتماعی را فراهم نموده و حتی سقوط یا دوام دولت ها را موجب می‌گردد.

    بیشتر انرژی مصرفی بشر سوخت‌های فسیلی از جمله روغن، بنزین و موارد مشابه می‌باشد. مصرف این سوخت‌ها سبب می‌شود غلظت گاز دی‌اکسیدکربن که از گازهای گلخانه‌ای اصلی محسوب می‌شود در اتمسفر افزایش یابد. این گازها اتمسفر و فضای اطراف زمین را به صورت یک محفظه درآورده به طوری که طول موجهای بلند منعکس شده از زمین نمی‌توانند از آن خارج شوند و این عمر باعث گرم شدن لایه سطحی زمین و لایه‌های زیرین اتمسفر و در نهایت گرم شدن زمین و اتمسفر می‌شود. تغییر در زمان و مقدار بارش موثر، به نحوی که در زمستان بارش بیشتر و در تابستان بارش کمتر می‌شود، تغییر مقدار بیشینه ،کمینه و میانگین بارش، تغییر در بیشینه و کمینه درجه حرارت، به طوری که تابستان‌ها گرمترو زمستان‌ها سردتر می‌شوند، که این مسئله موجب می‌شود اقلیم منطقه تحت تأثیر این پدیده، به سمت اقلیم خشک حرکت کند. تغییر در زمان ذوب برف، تغییر طول دوره رشد و زمان برداشت گیاهان، افزایش ارتفاع از سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها، نازک شدن و کاهش مساحت یخ ها در قطب شمال، تغییر در میزان و کیفیت منابع آبی را می‌توان به عنوان اثرات مهم این پدیده ذکر نمود.

    از طرفی افزایش گازهای گلخانه‌ای در هر منطقه اثر یکسانی ندارد و در برخی نواحی سبب افزایش و در بعضی نواحی موجب کاهش بارش می‌شود. تغییر الگوی دمایی و نوسان‌های محسوس در میزان بارندگی که از علائم قابل توجه پدیده تغییر اقلیم می‌باشد، اثرات نامطلوبی همچون کاهش منابع آب، افزایش سطح دریا، تخریب جنگل‌ها، تناوب و تشدید خشکسالی و تهدید سلامت انسان‌ها را به دنبال خواهد داشت و این امر به صورت غیر مستقیم منجر به آسیب‌های اقتصادی به کشورها در اثر مقابله با این اثرات خواهد گردید.

    دو نوع اسیب‌پذیری به خاطر افزایش بارش مورد توجه می‌باشد:1-تغییراتی در نرخ بارش میانگین در مناطقی که کشاورزی دیم دارند. 2-تغییراتی در فراوانی وقایع غیرمترقبه  بارش در مناطقی که مساعد سیل و طوفان می‌باشند. در مورداول افزایش بارش در مناطق وابسته به بارش می تواند سودآور داشته باشد.

    درحالی که کاهش بارش می تواند تأثیر منفی داشته باشد در مناطق خشک و نیمه خشک که فراهم نمودن آب شرب مشکل اساسی می‌باشد، تغییر اقلیم باعث مشکلات جدی در زمینه تأمین آب شرب در این مناطق خواهد شد. همچنین افزایش سیل و طوفان در مناطقی که مستعد این پدیده‌ها می‌باشد، باعث افزایش آلام مردم می‌گردد. اجرای طرح‌های کنترل سیلاب در این مناطق آسیب‌پذیری جامعه را کاهش می‌دهند. از آنجایی که این گونه طرح ها مستلزم صرف بودجه هنگفتی است، اطلاع در زمینه تغییر اقلیم در آینده در مناطق مورد نظر ضروری می‌باشد. غیر محتمل است که تمامی تغییرات هیدرولوژیکی ناشی از تغییر اقلیم سودمند باشد. برای مناطق مختلف تأثیر تغییر اقلیم و میزان خسارت و سودمندی آن متفاوت می‌باشد.

    مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر، که در فصل سوم شرح داده می‌شود، نشان دادند که پدیده النینیو نوسانات جنوبی[1] ( ENSO)به عنوان یک عامل مهم جهت توجیه واریانس بارندگی در مناطق مختلف جهان و از جمله ایران به کار رفته است.

    شاخص بارش نوسانات جنوبی ESPI[2] که به عنوان معیاری برای وقوع النینیوولانینا می‌باشد، با در نظر گرفتن دوره 1990-1961 میلادی(مطابق با طولانی ترین دوره بارش) به صورت ماهانه مورد استفاه قرار می‌گیرد. تغییرات در نوسانات اطلس شمالی (NAO)[3] برای شرح افزایش و کاهش بارش در سال‌های تغییر در ایستگاههای مورد مطالعه به کارگرفته می‌شود.

    این تحقیق تغییرات بارش سالانه در تمام ایستگاههای کشور را از سال 1965 تا 2008 را مورد بررسی قرار می‌دهد. هدف از این مطالعه، به طور کلی بررسی روند تغییر خصوصیات بارش در کل کشور به لحاظ تغییرات زمانی و مکانی آن، وارتباط ان با دمای منطقه و شناسایی آستانه‌های تغییر اقلیم و ارتباط این تغییرات با ناهنجارهای جهانی به همراه تعیین مناطقی که این تغییرات حداکثر بوده، به منظور مدیریت منابع آب بلند مدت منطقه است.

    روش آماری مورد استفاده شامل روش ناپارامتری من – کندال وتخمین گر سن می‌باشد.

    ساختار کلی پایانامه

    1 در فصل اول پس از ارائه تعاریف کلی به تشریح مسئله بارش وتغییر اقلیم وجوانب مختلف پرداخته میشود.

    2 در فصل دوم پیشینه تحقیق در ایران وجهان مورد بررسی قرار میگیرد.

    3 در فصل سوم داده‌ها وایستگاه‌های مورد مطالعه معرفی واز لحاظ اقلیمی مورد بررسی قرار گرفته ودر مورد روش‌های تحقیق به تفصیل اورده شده است.

    4- نتایج به دست امده برای همه ایستگاه‌ها بحث شده ودر پایان نتیجه‌گیری وپیشنهادات ارائه گردیده است.

     

     

    1-1 بیان مسأله

    افزایش سریع جمعیت که از قرن گذشته شروع شده است همراه با افزایش نیاز به مواد غذایی و نیاز به انرژی که خود از توسعه شتابان صنعتی ناشی می‌شود باعث استفاده از منابع سوخت فسیلی و افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای گردیده‌ است. افزایش غلظت این گازها که عمدتا شامل  CO2،CH4  ، H2O و N2O می‌گردند باعث به تله افتادن انرژی بازتاب شده توسط کره زمین و در نتیجه افزایش تدریجی دما می‌شود.

    هوگتون و همکاران (1996) معتقدند که اگر افزایش گازکربنیک با همین شدت ادامه یابد دمای کره‌ی زمین به گرمترین میزان در چهل میلیون سال گذشته خواهد رسید. او گرمایش زمین در اثر پدیده‌ی گلخانه‌ای را باعث تاثیر بر دمای آب، الگوی بارندگی، شدت تبخیر و تعرق، زمانبندی و بزرگی سیلابها و فراوانی و شدت طوفانها می داند.

    هیات بین دول تغییر اقلیم (IPCC) با برگزاری نشستها وتهیه نشریاتی نسبت به تعیین سناریوهای آینده کره‌ی زمین ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای در حالات مختلف و با استفاده از مدلهای عمومی گردش جو (GCM) پرداخته است.

    بی‌شک تغییر در دمای هوا علاوه بر تاثیر بر تبخیر و تعرق از سطح خاک و گیاه بعلت تغییراتی که بر ذخیره سطحی و زیر سطحی آب در خاک ایجاد می‌کند، می تواند اثر مستقیمی بر روی میزان سیلاب و فراوانی آن بجا گذارده و آبنمود سیلابها را با تغییرات اساسی روبرو کند. نظر به اهمیت سیلابها در طراحی مخازن سدها و سرریز احداثی اثر مستقیم تغییر در سیلابها در طراحی و هزینه‌های احداث سدها خواهد بود که ریسک خطر را افزایش می‌دهد و تبعا هزینه مقابله با خطر را افزایش خواهد داد. چراکه تغییر در میزان سیلابها باعث تغییر در دبی سیلابهای با دوره بازگشت مشخص می‌گردد و از طرف دیگر تغییر در آبنمود سیلاب ورودی مخزن می‌تواند باعث تغییر در پاسخ مخزن ودرنتیجه تغییر در حجم تعدیل طغیان و منحنی فرمان سد گردد. از سوی دیگر رخداد خشکسالی با دوره بازگشت بالا که ناشی از تغییرات اقلیمی می‌تواند باشد نیازمند نوعی سازگاری جدید در بهره برداری از منابع آب و خاک تحت شرایط جدید برای تطابق نیازها و منابع می‌باشد. وقوع خشکسالی با تداوم بالا پتانسیل سیل‌خیزی حوضه را بخصوص در اولین بارندگیها بمیزان قابل توجهی بالا می‌برد.‌ در حوضه‌های با بارشهای بشکل برف جبهه‌های گرم باران‌زا می‌تواند حجم عظیمی از سیلاب را در اثر ذوب ناگهانی برف ذخیره شده در حوضه تشکیل دهد که سیلابهای زمستان سالهای 1383 و 1384 در استان چهارمحال و بختیاری نمونه‌ای از این سیلابها بود.

    بستر مناسب از عنصر بارش و دما برای مطالعه تغییر اقلیم در کشور، داده‌های شبکه ایستگاه‌های سینوپتیک سازمان هواشناسی است که به طور عمده از سال 1951 کار دیدبانی عناصر اقلیمی جوی را در چارچوب دستورالعمل‌های سازمان هواشناسی جهانی شروع کرده‌اند.‌ گرچه در ایران تعداد محدودی ایستگاه با سنوات آماری حدود 100 سال و آن هم با داده‌های ناقص وجود دارد، ولی از میان این ایستگا‌‌‌هها نیز ایستگاه بوشهر دارای طولانی‌ترین آمار از سال 1878 به بعد می‌باشد که در مقایسه با بعضی از کشورها که بیش از 200 سال آمار داده‌های هواشناسی دارند، کم است. مسلم است بررسی تغییرات بارش و سایر عناصر اقلیمی در دوره‌های طولانی‌تر می‌تواند نتایج قابل قبول‌تری را به دنبال داشته باشد.(عسگری ورحیم زاده ،1385).

    تغییر اقلیم و متعاقب آن تغییر در منابع آب به لحاظ پراکندگی مکانی و زمانی در تطابق با تغییر در الگوی مصارف (ازنظر میزان و توزیع زمانی نیازها) مدیران را ناچار به اتخاذ تصمیمات جدید مبتنی بر رویکرد سازگاری با اقلیم می‌کند که در این رویکرد جدید هدف اولیه به حداقل رساندن پیامدهای نامطلوب تغییر اقلیم و حداکثر استفاده از شرایط جدید جهت نیل به توسعه پایدار است.

    اصولاً وجود روند در سری‌های زمانی هیدرولوژیکی، ممکن است ناشی از تغییرات تدریجی طبیعی و تغییر اقلیم یا اثر فعالیت‌های انسانی باشد (بروک و کارتز، 1953). اثبات وجود روند معنی‌دار در یک سری زمانی بارندگی به تنهایی نمی‌تواند دلیلی قاطع بر وقوع تغییر اقلیم در یک منطقه باشد بلکه فرض رخداد آن را تقویت می‌نماید (سیرانو و همکاران، 1999).

    در این پایان‌نامه روند تغییرات حداکثربارش ومجموع بارش ودمای سالیانه در ایستگاههای هواشناسی کل کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    1-2 اهمیت وضرورت تحقیق

    1 انجام پژوهش‌های مرتبط با تییر اقلیم برای آمادگی هرچه بیشتر جهت مقابله با هزینه‌های خسارت بار ناشی از این تغییر بسیار ضروری می‌باشد.

    2 آگاهی ازروند تغییرات بارش یک مکان می تواند بسیاری از مدیران و دست اندرکاران مرتبط با آب را نسبت به تصمیم‌گیری‌های آینده خود در ارتباط با اجرای پروژه‌های عمرانی یاری دهد.

    3 قرارگیری بخش‌های زیادی از ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهان ازیک سو و داشتن نقش تعیین کننده‌ای که نزولات جوی در تأمین آب کشور برعهده درند از سوی دیگر ، باعث شده که آگاهی بیشتر نسبت به روند تغییرات بارش ایران از اهمیت چشم گیری برخوردار باشد.

    ABSTRACT:

    The survey of maximum precipitation trends in Iran

     

    BY:

     

    The aim of this thesis is to investigate the changes in total annual precipitation of 37 stations using non-parametric method is selected. Two estimates of Kendall's test I Grsn parametric methods are among the most common for scale degenerative annual rainfall and temperature data were used. 37 synoptic stations in Iran in the period 1965 to 2008 have been hit Selected for the test on the data obtained from these two methods were applied and Ntabj were compared with each other. The results showed that the performance of these two methods in the analysis of the results of this study Showed a significant decreasing trend of the total annual rainfall and average annual temperature is a significant positive trend.

    Keywords: Trend Analysis, precipitation, non-parametric method, I'm Kendall, estimates Grsn

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات

     

    مقدمه. 2

    ساختار کلی تحقیق .....................................................................................................................................5

    1-1 بیان مسأله. 6

    1-2 اهمیت وضرورت تحقیق.. 7

    1-3 اهداف تحقیق.. 8

    1-4 پرسش اصلی تحقیق.. 8

    1-5 فرضیه‌های تحقیق.. 8

    1-6 تعاریف عملیاتی تحقیق.. 8

    1-6-1 بارش.... 8

    1-6-1-1 عوامل وقوع بارش.... 9

    1-6-1-1-1 عامل صعود. 9

    1-6-1-1-2 منابع رطوبتی.. 11

    1-6-1-2 عوامل مؤثر بر آب و هوای ایران با تآکید بر عنصر بارش.... 12

    1-6-1-2-1 عوامل محلی.. 12

    1-6-1-2-1-1 موقعیت جغرافیایی.. 12

    1-6-1-2-1-2 ناهمواریها 12

    1-6-1-2-2 عوامل بیرونی.. 14

    1-6-1-2-2-1 اثر همسایگان.. 14

    1-6-1-2-2-2 اثر سرزمین‌های دور 18

    1-6-2 اقلیم.. 20

    1-6-2-1 گازهای گلخانه‌ای.. 20

    1-6-2-2 الگوهای ارتباط از دور 21

    1-6-3 پارامترهای متأثر از تغییرات اقلیمی.. 22

    1-6-3-1 بارندگی و بخار آب... 22

    1-6-3-2 درجه حرارت... 23

    1-6-3-3 تغییر در میزان یخ و برف... 24

    1-6-3-4 سطح آب دریاها 24

    1-6-3-5 الگوهای پیوند از دور 25

    1-6-3-5-1 چرخه اتمسفری.. 25

    1-6-3-5-2 النینو نوسانات جنوبی ENSOو نوسانات اطلس شمالیNAO... 26

    1-6-4 تغییر در اکوسیستم.. 27

    1-6-5 سوانح طبیعی متأثر از تغییرات آب و هوایی.. 27

    1-6-6 بررسی میزان همبستگی سری زمانی بارش طولانی مدت با ناهنجاری‌های بارش جهانی به عنوان شاخصی برای بررسی تغییر اقلیم.. 28

     

    فصل دوم:  پیشینه­ی تحقیق

    2-1 پیشینه­ی تحقیق در ایران.. 30

    2-2 پیشینه­ی تحقیق در جهان.. 38

     

    فصل سوم: مواد و روش ها

    3-1 منطقه مورد مطالعه. 50

    3-2 ایستگاههای مورد مطالعه. 50

    3-3 اقلیم وهواشناسی منطقه. 54

    3-4 تجزیه وتحلیل داده‌ها 57

    3-5 روش تحقیق.. 58

    3-6 آزمون‌های آماری جهت بررسی روند. 58

    3-6-1 آزمون من کندال روش اول.. 60

    3-6-2 آزمون آماری من –کندال روش دوم. 64

    3-6-3 تخمین گر سِن.. 67

     

    فصل چهارم: نتایج وبحث

    4-1 مشخصات کلی بارش منطقه. 70

    4-2- بررسی روند بارش منطقه در دوره 44 ساله (2008-1965 ) 71

    4-2-1 بررسی آماری تغییرات زمانی.. 71

    4-2-2 بررسی نتایج آزمون ترسیمی من کندال روش اول.. 76

    4-2-3- پهنه‌بندی نتایج آزمون من-کندال   دوره 44 ساله. 90

    4-2-4- بررسی آماری تغییرات مکانی.. 92

    4-3  ارتباط بین دما با بارش.... 95

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    5-1 نتیجه‌گیری.. 96

    5-2 پیشنهادات ..................................................................................................................................... 97

    منابع و مآخذ. 99

    الف) منابع فارسی.. 99

    ب) منابع لاتین.. 102

    ضمائم.. 111

     

     

    منبع:

    الف) منابع فارسی

     

    استوارمیمندی، ابراهیم (1379)" ال نینو ورابطه آن با بارش‌های ایران. "پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی، دانشگاه تربیت‌مدرس.

    بخشی، جمال‌و بیرودیان، نادر. (1386)." بررسی تغییر اقلیم اراک درطی 46 سال گذشته ".مجله جنگل ومرتع. شماره 75، صفحه 71.

    تقدسیان، حسین و میناپور، سعید(1381)"تغییرات آب وهوا. "سازمان حفاظت محیط زیست. دفتر طرح ملی تغییر آب وهوا.

    تهرانیان، محمد صادق و بزرگ‌نیا، ابوالقاسم (ترجمه)(1374)"آمار کاربردی (همراه با برنامه‌های کامپیوتری )." انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. چاپ اول. 548 صفحه.

    حجام، سهراب، خوشخو، یونس و شمس الدین وندی، رضا (1386)"تحلیل روند تغییرات بارندگی‌های فصلی وسالانه چندایستگاه منتخب در حوزه مرکزی ایران با استفاده از روش‌های ناپارامتری. "مجله پژوهش‌های جغرافیایی، شماره 64، صفحه 157-168.

    حضرتی، شهربانو(1383)"بررسی تأثیر پدیده‌های نوسانات اطلس شمالی وجنوبی بر دما و بارش حوزه دریاچه ارومیه." اولین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، اردیبهشت.

    خالدی، شهریار (1380)"بلایای طبیعی. تهران. "انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، شماره 300، صفحه 252-221.

    خواجه‌لنگی، صادق (1385)" ارتباط انسو با نوسانات الگوی بارش ماهانه در ایران (مطالعه موردی شهرکرد)." مجله نیوار، دوره جدید، شماره 61 بهار وتابستان.

    خوش‌اخلاق، فرامرز(1379) "تحقیق در خشکسالی‌های فراگیر ایران با استفاده از تحلیل سینوپتیکی. "رساله دکتری. جغرافیای طبیعی، دانشگاه تبریز.

    خورشیددوست، علی و یوسف قویدل رحیمی (1385) "شبیه سازی تغییرات دما و بارش تبریز در  شرایط دوبرابر شدن  جو با استفاده از مدل GFDL. "مجله‌شناسی دانشگاه تهران، شماره 39، تابستان. صفحه 10-1.

    رضیئی، طیب، دانش‌کار آراسته، پیمان. وثقفیان، بهرام (1384) "بررسی روند بارندگی سالانه در مناطق خشک و نیمه‌خشک مرکزی وشرقی ایران. "مجله آب وفاضلاب، شماره 54. صفحه 73.

    زاهدی، مجید و ساری‌صراف، بهروز (1386) "تحلیل تغییرات زمانی –مکانی دمای منطقه شمال‌غرب ایران ." مجله جغرافیا وتوسعه. شماره 10.پاییز وزمستان. صفحه 198-183.

    عزیزی، قاسم (1379) " ال‌نینو ودوره‌های خشکسالی – تر‌سالی در ایران. "مجله پژوهش‌های جغرافیایی. شماره 38، صفحه 84-71.

    عزیزی، قاسم و روشنی، محمود (1387) "مطالعه تغییر اقلیم در سواحل جنوبی دریای‌خزر به روش من –کندال. "مجله پژوهش‌های جغرافیایی، شماره 64، تابستان. صفحه 28-13.

    عساکره، حسین (1377) "دگرگونی‌های اقلیم ومکانیزم‌های حاکم بر آن. "مجله نیوار .شماره 40 .صفحه 47-37.

    عساکره، حسین و غیور، حسنعلی (1382) "بررسی آماری روند بلند مدت بارش سالانه اصفهان. " سومین کنفرانس منطقه‌ای و اولین کنفرانس ملی تغییر اقلیم .22 مهر الی اول آبان. دانشگاه  اصفهان. صفحه 256-248.

    عساکره، حسین (1382) "نوسانات اقیانوس اطلس شمالی.  "نشریه سپهر، دوره دوازدهم، شماره چهل و هشتم .

    عساکره، حسین (1383) "تحلیلی آماری بر تغییرات میانگین سالانه دمای شهر زنجان طی دهه‌های اخیر. "مجله نیوار. بهار وتابستان. شماره 53و52.صفحه 30-9.

    عساکره، حسین (1384) "تغییرات زمانی –مکانی بارش ایران زمین طی دهه‌های اخیر ".مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان .جلد هجدهم ،شماره 91.

    عساکره، حسین (1386) "تغییرات زمانی –مکانی بارش اصفهان طی دهه‌های اخیر ".مجله جغرافیا و توسعه شماره 10، پاییز وزمستان. صفحه 164-145.

    عساکره، حسین (1387) "تغییرات زمانی –مکانی بارش ایران زمین طی دهه‌های اخیر ".مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. جلد هجدهم، شماره91.

    عسگری، احمد، رحیم زاده، فاطمه. (1385). "مطالعه تغییرپذیری بارش دهه‌های اخیر در ایران ".مجله پژوهش‌های جغرافیایی، شماره 58، زمستان. صفحه 80-67.

    علیجانی، بهلول (1374) "آب وهوای ایران. "انتشارات دانشگاه پیام نور. تهران. صفحه 228 .

    علیجانی، بهلول (1376) "آب وهوای ایران ".انتشارات دانشگاه پیام‌نور تهران .صفحه 128.

    علیجانی، بهلول وقویدل رحیمی، یوسف (1384) "مقایسه وپیش‌بینی تغییرات دمای سالانه تبریز با ناهنجاری‌های دمایی کره زمین با استفاده از روش رگرسیون خطی وشبکه مصنوعی. "مجله جغرافیا وتوسعه، شماره 6، پاییز وزمستان .صفحه 21-38.

    علیزاده، امین،کمالی، غلامعلی، موسوی، فرهادبایگی، محمد (1384) "هوا واقلیم‌شناسی ".چاپ دوم .انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد .صفحه 382.

    غفاری، عبدالعلی، دپائو، ادی و قاسمی دهکردی، وحیدرضا (1384) "پهنه‌بندی اقلیم کشاورزی ایران با روش یونسکو. "مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، مرکز تحقیقات بین‌المللی کشاورزی در مناطق خشک (ایکاردا ) ومؤسسه تحقیقات خاک و آب .

    کیانی‌پور، منیژه (1379) "بررسی سینوپتیکی پدیده ال‌نینو وارتباط آن با ناهنجاری بارش‌های جنوب و جنوب‌غرب کشور. " پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد جغرافیای طبیعی، دانشگاه تربیت‌مدرس.

    محمدی، حسین، جاوری، مجید (1385 ) "مطالعه تغییرپذیری بارش دهه‌های اخیر در ایران. "مجله  محیط شناسی، سال سی‌ودوم ،شماره 40، زمستان. صفحه 14-1.

    مدرس‌پور، آزاده (1375) "ناهنجاری‌های اقلیمی ایران وپدیده انسو. "پایان‌نامه کارشناسی ارشد  هواشناسی، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال.

    مدنی، حسن (1373) "مبانی زمین آمار ".انتشارات دانشگاه امیرکبیر .

    مرادی،حمیدرضا (1383). "شاخص نوسانات اطلس شمالی وتأثیر آن بر اقلیم ایران. پژوهش‌های جغرافیایی،شماره 48 ،تابستان .

    مساح بوانی، علیرضا و مرید، سعید (1384) "اثرات تغییر اقلیم بر جریان رودخانه زاینده‌رود اصفهان ."مجله علوم وفنون کشاورزی ومنابع طبیعی .سال نهم، شماره چهارم، زمستان .

    مسعودیان، سید ابولفضل (1385) "مرزبندی مناطق بارش ایران به کمک شاخص آشفتگی بارش. " مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد بیستم، شماره 1، صفحه 100-87.

    موسوی،سیدشفیع (1386) "بررسی تغییرپذیری بارش و روند شاخص بی‌نظمی آن در سواحل جنوب دریای‌خزر. " مجله نیوار ،بهار وتابستان 86.صفحه 7.

    موسوی‌بایگی، محمد، فلاح‌قالهری، غلامعباس وحبیبی نوخندان، مجید (1387) "بررسی ارتباط نشانه‌های پهن مقیاس اقلیمی با بارش خراسان. "مجله علوم کشاورزی ومنابع طبیعی جلد پانزدهم، شماره دوم، خرداد-تیر .

    میرعباسی نجف‌آبادی ر. و دین پژوه‌ی.1389. تحلیل روند تغییرات آبدهی رودخانه‌های شمال‌غرب ایران در سه دهه اخیر. مجله آب و خاک 24(4): 757-768.

    ناظم‌السادات، سیدمحمدجعفر (1377). بررسی تأثیر دمای سطح آب خلیج‌فارس بر بارندگی‌های جنوب ایران. "نیوار، شماره ، 38 ، صفحه 46-33.

    ناظم‌السادات، سیدمحمدجعفر (1378). "بررسی تأثیر پدیده انسو بر بارندگی پاییزه ایران. "مجموعه مقالات دومین کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم، سازمان هواشناسی ،صفحه 252 .

     

    ب) منابع لاتین

     

    - Anderson,D.L.and Willebrand,j.(1996)."Decadal  climate  variability: Dynamics  and   predictability  " Springer-Verlag ,DM,298-493.

     

    -Adler,R.(2010)."Water  Law  in  a  Changing   Climate,in  GLOBAL  WARMΙNG ,AREADER ".Carolina    Academic  Press,forthcoming.

     

    -Allen,M.R.(2004)." Observational  Constraints  on  Future   Climate,Robust  from  model  dependent  statements  of   uncertainty  in  climate  forecasting  ".  Contribution  to  the  ΙPCC  workshop  on  communicating  uncrtainary  and  risk .p6.

     

    -Bamton,A.G.and  Livezey,R.E., (1987) "Classification.  Seasonality  and  Persistence of  Low-Frequency  Atmospheric  Circulation  Patterns ." Monthly  Weather   Review  115,pp.1083-1126.

     

    -Bunkers,M.j. ,Miller, j.R.and  DeGatano.A.T.(1996)."  Definition of climate  regions  in  the  Northern  Plaing  an  objective  cluster  modification  technique ."j.Climate .9:130-146.

     

    -Brooks,C.E.P.  and  Carrthers,N.  (1953).  " Handbook  of  Staistical  Metdods  in  Meteorology ". London,H.M.S.O .,412.

     

    -Bihrat,O.  and  Mehmetcik  B.  (2003).  "The  Power  of  Statistical  Tests  for   Trend  Detection ".Turkish  j. Eng.  Env .Sci. 27:247-251.

    Burn, D. H., and Hag Elnur, M. A. 2002. Detection of hydrological trends and variability. Journal of Hydrology, 255(1–4): 107–122.

     

    -Bouza-Deano ,R. ,Ternero –Rodriguez ,M.  and  Fernandez –Espinosa  ,A.j. (2008) . "Trend  study  and  assessment  of  surface  water  quality  in  the  Ebro  River (Spain) " ,Journal of  Hydrology . 361 :227-239 .

     

    -Biau ,G . ,Eduardo ,Z.,Hans ,S ., Hans  ,W.(1999). "Estimation  of  Precipitation  by  Kriging  in  the  EoF  Space  of  the Sea  Level  Pressure "  Field  .J.Climate  .12:1070-1085.

     

    -CSΙRO ,(2001)."Climate  Change  Projection for  Australia .Climate  Ιmpact  Group ", CSΙRO  Division  of  Atmospheric  Research ,Melbourne ,6.

     

    -Chen,Z., Marquis ,M.,Averyt  ,K.B., Tignor , M . and  Miller  ,H.L. (2007). "Climate  Change ".The  physical  Science  Basis ,Contribution  of  Working Group  Ιto the  Fourth Assessment  Report  of  the  Ιntergovernmental Panel on  Chimate  Change  ". Cambridge University .Press ,Cambridge ,1-18 .

     

    -Cannarozzo  ,M .,Noto ,L.V.,Viola ,F.(2006)  "Spatial  distribution  of  rainfall trands  in  Sicily (1921-2000)". Physics  and  Chemistry  of  the  Earth 31 (2006) 1201-1211.

     

    -Douglas  E. M., Vogel R. M. and  Kroll C. N. 2000. Trends in floods and low flows in the United States: impact of spatial correlation. Journal of Hydrology, 240: 90–105.

     

    -De Beurs  ,K.M., Stein ,A., white J.W. (1999). " Ιnterpolation  techniques  for  climate  variables  Geographic  information  Systems  " seris  99-01 . Ιmprovement  center (CΙMMYT),MeXico.1-26.

     

    -Dia,A,.Wigley  T.M.L. (2000) "Global  pat terns  of  ENSO-induced  precipitation ". Geophys  Res  Lett 27:1283-1286.

     

    -Domroes, M .and E1 –Tantawi ,A.(2005). "Recent  Temporal  and  Spatial  Temperature  Changes  in  Egypt  " .Ιnt .J.Climatol  25: 51-63.

    Easterling ,D.R. , Evans ,J.L ., Groisman ,P.Ya,KARL,T.R , KUNKEL ,  K.E . and Ambekje ,P. (2000) . " observed  variability  and  trends  in  eXtreme  climate  events :a brief  review ". Bulletin  of  the  American  Meteorological  Society ,81 ,417- 425.

     

    -Gan T. Y. 1998. Hydroclimatic trends and possible climatic warming in the Canadian Prairies. Water Resource, 34(11): 3009–3015.

     

    -Greatbatch ,R.G. (2000). "The  North  Atlantic  oscillation " . Stochastic  Environmental Research and Risk  Assessment 14:213-242.

     

    -Glantz ,M.H .  (2001).  "Currents  of  Change , El Nino  and  La  Nina  impacts  on  climate  and  society ". Cambridge :Cambridge University .press.

     

    -Griffith ,B. ,Huntington ,H. P . , Kofinas ,G.P .,Loyd ,A.H ,.Lynch ,A. H ., Peterson , B.J ., Peilkel  R.A.,Schimel ,J.P ., Serreze ,M .C .,Shaver . G.R .(2003). "PACTS (pan –Arctic  Cycles ,Transitions ,and Sustainability):A Science Plan .NSF  ,Land –Atmosphere-Ιce Ιnternational Science  Management  Office ", UAF ,Fairbanks ,Alaska,January.53.

     

    -Hamed KH  Rao A.R. 1998. A modified Mann–Kendall trend test for autocorrelated data. Journal of Hydrology, 204: 182–196.

     

    -Haan ,C.T. (1977)."Statistical Methods  in Hydrology ".The  Ιowa Sate Univ .Press. Ames .USA.

     

    -Houghton ,J.T. ,Meira L.G.,Filho ,B.A. ,Callander , N. , K attenberg,A.,and Maskell,K.(1996) ."The Science of Climate Change .Contribution of Working Group Ι to the  Second Assessment  Report of the Ιntergovernmental Panel on Chimate Change ".Cambridge University Press, Cambridge.

     

    -Hirsch ,R.M. ,Slack ,J.R., Smith ,R.A.(1982) ." Techniques of trend analysis for monthly water quality data ". Water Resources Research .18:107-121.

     

    -Hansen –bauer , Ι. ,and ferland ,E.J (1999) ." Homogenizing long Norwegian precipitation series" Journal Of Climate ,Vol .7 ,1001-1013 .

     

    -Hansen ,J. ,Sato ,M.Ruedy ,R.Lo,Lea ,D., and Elizadi . M. (2006). "Global temperature change ." Science ,39:14288-14293.

     

    -ΙPCC. (2001). " Climate Change ". Scientific basis Cambridge University Press. Cambridge ,UK.

     

    -ΙPCC.(2007).Working Group Ι.Summary for Policymakers.

     

    -Jain ,S.K., Das ,A. and Srivastava , D.K. (2000)."Application of ANN for reservoir inflow prediction and operation ". Journal of Water Resources Planning and Management . ASCE 125 (5):263 -271.

     

    -Jianping ,Z . and Donghui , G.(2006) ." Research on Access Control Mechanism Based on Certification Fuzzy Computation ". Computer Engineering ,32 (6):150.

     

    -Jones ,P.D., New , D.E. parker ,S.M ., and Ι.G.Rigor. (1999)." Surface air temperature and its changes over the Past 150 years ". R eviews of Geophysics 37 :173-199.

     

    -Jones ,P.D. ,Parker ,D.E., Osborn, T.J. and Briffa K.R.(2008)."Global and hemispheric temperature  anomalies –land  and  marine  in strumental  records Ιn  Trends :A Compendium of  Data on  Flobal Carbon  DioXide  Ιnformation Analysis  Center". Oak Ridge National Laboratory , U.S .Department of Energy , Oak Ridge  Tenn . ,U.S.A.

     

    -KARL, T.R ., Nicholl s , N. and Ghazi , A. (1999) . " CLΙVAR /GCOS/ WMO Workshop on Ιndices and Ιndicators for Climate Extremes ". Climatic Change , 42 ,3-7.

     

    -Kayano ,M.T .,Rao ,V.B . and Moura , A.D . (1988). "Tropical circulations and the associated rainfall anomalies during two contrasting years." J. Climatol . , 8, 477 -488.

     

    -Khaliq M.N., Ouarda T.B., and Gachon P. 2009. Identification of temporal trends in annual and seasonal low flows occurring in Canadian rivers: The effect of short- and long-term persistence. Journal of Hydrology, 369:183–197.

     

    -Kron ,W.and Berz , G. (2007)."Flood disasters and climate change :trends and options-a (re-) insurer  s view . Global Change :EnoughWater for All? ,"University of Hamburg , Hamburg ,268-273.

     

    -Lane, M.E. ,Kirshen , P.H. ,and Vogel ,R.M.(1999). "Ιndicators of impact of global climate change on U.S. water resources .ASCE.".J.Water Resourse Planning and Management ,125(4):194-204.

     

    -Landsberg ,H.E. (1975) ."Sahel Drought :Change or Part of Climate? ."Arch .Met . Geoph .Biokl.Ser . B, 23:193-200.

     

    -Lettenmaier  D. P., Wood  E. F., and Wallis J. R. 1994. Hydro-climatological trends in the continental United States, 1948–88. Journal of  Climate, 7: 586–607.

     

    -Lins  H. F., and Slack, J. R. 1999. Streamflow trends in the United States. Geophysical Research Letters. 26(2), 227–230.

     

    -Linden ,P.J. and Hanson , C.E. (2008) " Contribution of Working Group ΙΙ to the Fourth Assessment Report of the Ιntergovernmental Panel on Climate Change ". Cambridge  University Press ,UK, 469-506.

     

    -Masoodian ,A.(2003) . "On Precipitation Mapping in Ιran ,EGS-AGUEUG   joint Assembly ".Available  on . www.ui.ac.ir /red/RCGS.

     

    -Maheras ,P. ,Xoplaki ,E. ,Davies , T. , Martin –Vide , J . , Bariendos  M.and Alcoforado ,  M.J.(1999) ." Warm and cold  monthly  anomalies across the Mediterranean basin  and  their  relationship with circulation , 1860-1990 .".Ιnt .J.Climatol 19 :1697-1715.

     

    -Matheron ,G.(1963). " Principles  of  geostatistis " :Econ .Geol . , v.58 ,p.1246-1266.

    -Mendola , D.L. (2003). " Road traffic  restrictions  and  air  pollution  in  an  urban  area ".GRASPA W orking paper n . 16 ,p 12,The Ιtalian Group  of  Environmental  Statistics.

     

    -Menglin , J.R . and  Dickinson , E. (2002).  "New observational  evidence for global warming from satellite " . Geophys. Res .Let , 29 (10):39-42.

     

    -Mitchell , J.M. , Chairman , J.R., Dzerdzeevskii , B. , Flohn , H. , Hofmeyr ,W.L. ,Lamb . ,H.H. ,Rao ,K.N  and wallen , C.C.(1966). "Climatic  Change ".Technical note .WMO.5: 79.

     

    -Mirza ,M.M.Q. (2003) "Three  recent  eXtreme  floods  in  Bangladesh : a  hydro –meteorological  analysis .  " Nat . Hazards , 28 ,35 -64.

     

    -Modarres ,R. , Paulo , V., Rodrigues S. (2006) , " Rainfall  trends  in  arid  and  semi –arid  regions  of  Ιran  ".  Journal  of  Arid  Environments  70 (2007) 344 – 355 .

     

    -Motsch , J . and  Circulation ,E . M. (2001) . "published by  the  American  Heart  Association ". 103 :2698 -2694 .Nazemosadat , M.J. ,Samani , N.D . , Barry , A. M.,

     

    -Molaii ,N.(2006).  "Enso  ƒorcing on  climate  change  in  Ιran : precipitation  analyse  " Ιranian  Journal  of  Science  & Technology ,Transaction  B, Engineering ,Vol .30.

     

    -Neumayer ,E. (2007) "A  missed  opportunity  :the  Stern  review  on  climate  change  ƒails to  tackle  the  issue  oƒ non – substitable  loss  oƒ natural  capital  "  Glob  Environ  Change , 17:297 -301.

     

    -Peterson , Ι.(2002). " Prine  eƒƒort : Powerƒul conjecture  may  be  proved . Science News  " 161 (25):324.

    Pozo ,D.(2005) . "El  Nino – Southern  Oscillation  Events  And  associated  European Winter  Precipitation  Anomalies  ". Ιnternational  Journal  OF Climatology . 17-31.

     

    -Ratnayak , U. ,and  Herath S. (2005). "Changing  Rainƒall and  its  Ιmpact  on  Landslides  in  Sri Lanka ", Journal  of  Mountain  Science , 2 (3):218-224.

     

    -Ruthergord ,M.C.,G.F.Midgley  ,Bond W.J. (2000). "Climate  change  impacts  in  southern  Aƒrica ". Report  to  the  Natinal  Climate  Change  Committee , Department of   Environmental  Affairs  and  Tourism , Diverity and  Distributions , 5:253-262.

     

    -Saji , N.H, Goswami ,B.N. , Vinayachandran ,P.N. , Yamagata, T.,M (1999) "A dipole mode  in  the  tropical  Ιndian  ocean  ". Nature ,401:360-363.

     

    -Salmi ,T. ,Maatta , A . , Anttila  , P. , Ruoho –Airoka , T. and  Amnell, T.(2002) . "Detecting  trends  oƒ annual  values oƒ atmospheric pollutants  by  the  Mann- Kendall test  and  Sen s slope  estimates  the  Excel  template  application  MAKESENS ."publications  on  Air   Quality ,Finish  Meteorological  Ιnstitute, Helsinki.

     

    -Kulkarni A, Von Storch H. 1995. Monte Carlo experiments on the effect of serial correlation on the Mann–Kendall test of trend.Meteorologische Zeitschrift , 4(2): 82–85.

     

    -Sen , P.K. (1968). " Estimates  oƒ the Regression  Coeƒƒ icient  Based  on  Kendalls  tau ". J. Amer . Statistical  Assoc .36:1379 -1389.

     

    -Serrano , A., Mateos , V.L. and  Garcia , J.A. (1999). " Trend  Analysis  oƒ Monthly  Precipitation  Over  the  Ιberian  peninsula  ƒor  the  Period  1921-1995 ". phys . Chem .EARTH (B) VOL.24,NO.1-2:85-90.

     

    -Smith , J.B , Schellnhuber  D-J, Mirza , M.Q, Fankhauser , S, Leemans , R, Erda , L, Ogallo, L, Pittock , B, Richels , R.G , Rosenzweig , C, Safriel  , U, Tol , R.S.J , Weyant , J.P, Yohe ,  

    G.W.(2001) " Vulnerability to  climate  change  and  reasons  ƒor concern ", Cambridge , UK,913-967.

     

    -Stern ,N.H.and Zenghelis , D. (2007 c). " Reƒlections  on  the  Stern  review , a  robust  case  ƒor  strong  action  to  reduce  the  risks  oƒclimate change ". World Econ , 8(1):121-168.

     

    -Smith. K. & Richman, M. B. (1993) Recent hydroclimatic fluctuations and their effects on water resources in Illinois.Climate Change 24. 249–269

     

    -Timmermann, A., Oberhuber , J., Bacher , A. ,Esch , M. , Latif , M. and Roeckner , E.(1999) "Ιncreased El Nin͂o ƒrequency in a  climate  model  ƒorced by ƒiture greenhouse warming "Nature 398:694 -697.

     

    -term Kumar S., Merwade V., Kam J., and Thurner K. 2009. Streamflow trends in Indiana: Effects of long persistence, precipitation and subsurface drains. Journal of Hydrology, 374(1-2): 171-183.

     

    -Von Storch H. 1995. Misuses of statistical analysis in climate research. In Analysis of Climate Variability: Applications of Statistical Techniques, Springer-Verlag: Berlin: 11–26.

     

    -Vellinga ,P. and  Van  Verseveld , W.J. (2000). "Climate Change  and  eXtreme  weather events".

     

    -Vinnikov ,Y. (2002) ."Trends  in  moments  oƒ climatic  indices ".  Geophisical  Research Lettars . 29 (2):141-144.

     

    -Wall ace , J.M. and Gutzler , D.S.(1981) . " Teleconnections in geopotential  height  ƒield d uring the  Northern Hemisphere winter ". Mon . Wea . Rev . ,109 ,784-812.

     

    -Walter , A.,Denhard , M., Schonwiese , C.D. (1998). " Simulation oƒ global and hemispheric  temperature  variation  and signal   detection studies using neural  networks ". Meteorl . Zeitsch . N.F. 7:171-180 .

    Wang ,C. (2002). "ENSO  and Atmospheric  Circulations  Cells ". Clivar Exchanges , 7,9-11.

     

    -Wang , G.L, Eltahir , E.(2000) "  Ecosystem dynamics  and  the  Sahel  drought ". Geophys Res Lett  27: 795 -798 .

     

    -Webster ,P.J. , Moore , A.M. , Loschnigg, J.P. , Leben , R.R. (1999). " Coupled ocean – atmosphere  dynamics  in  the  Ιndian Ocean  during  1997-98 ". Nature 401:356- 360 .

     

    -Wigley , T.M.L, Raper  S.C.B. (1992).  "  Ιmplications  oƒ revised ΙPCC emissions  scenarios  " Nature  357:293-300.

     

    -Whitfield  P. H., and Cannon  A. J. 2000. Recent variations in climate and Canadian Water Resources Journal, 25: 19–65.hydrology in Canada.

     

    -Wu, A. and Shabbar , A. (2005) . "The  nonlinear  patterns  oƒ North Americav winter  temperature  and  precipitation associated  with  ENSO". J.Climate , 18 :1736-1752.

     

    - Yue, S., Pilon, P., et al, 2002. The influence of autocorrelation on the ability to detect trend in hydrological series. Hydrological  Processes 16 (9), 1807–1829.

     

    -Yin ,Z.Y. (1999).   "Winter  temperature  anomalies  oƒ the north Vhina  plain and  macroscale  e Xtratropical circulation patterns ". Ιnt .J.Climatol 19:291-308.

     

    -Zhang  X., Harvey K. D., Hogg W. D., and Yuzyk T. R. 2001. Trends in Canadian streamflow. Water Resources Research, 37(4): 987–998.

     

    -Z.X.Xu , K., Takeuchi , H   Ιshidaira . (2003).  " Monitoring  Trend  Step  Changds  in  Precipitati  onin  Japanese  Precipitation  ". Journal of  hydrology . 279:144-150 .


موضوع پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, نمونه پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, جستجوی پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, فایل Word پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, دانلود پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, فایل PDF پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, پروژه درباره پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی روند تغییرات حداکثر بارش در ایران

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی جغرافیا طبیعی گرایش تغییرات آب وهوایی چکیده: با روند گرم شدن کره زمین و ارزشمند تر شدن منابع آب به دلیل رشد جمعیت و نیاز صنایع و کشاورزی، بررسی های متعددی همسو با برنامه های حفاظت و حراست از آب در راستای بررسی تغییرات بارش و برنامه ریزی در زمینه مواجهه با تبعات تغییرات مثبت و منفی صورت گرفته است. هدف در این تحقیق مطالعه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: اقلیم در برنامه ریزی محیطی چکیده ریزش های جوی یکی از مهمترین عوامل هواشناسی بوده زیرا کلیه منابع آبی در سطح منطقه از طریق این ریزشها تامین می گردد. مطالعات بارش از لحاظ جنبه های طبیعی و انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا آثار بارش در بخشهای مختلف اقتصادی و... متفاوت بوده و می تواند صدمات جبران ناپذیری ...

چکیده امروزه برنج غذای اصلی بیش از نصف جمعیت جهان داده و در پنج قاره و بیش از چهل کشور برنج زراعت می‌شود. برنج از جمله وعده‌های اصلی غذایی مردم ایران می‌باشد که تا سال 1340 ایران سالیانه کم و بیش برنج صادر می‌کرد و از آن به بعد در نتیجه بهبود وضع اقتصادی مردم و ازدیاد سریع جمعیت با وجود اقدامات بزرگ دولت در تهیه مقادیر زیاد برنج کشور، نتواست جواب‌گو باشد و کشور واردکننده برنج ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده پارامترهای مختلف اقلیمی نظیر دما، رطوبت و بارندگی در یک محل از عواملی هستند که بر اقلیم آن منطقه تاثیر گذار بوده و شناخت آنها تعیین کننده اقلیم آن منطقه میباشند. تغییرات اقلیمی از مباحث مهم اقلیمی است که در سالهای اخیر افکار پژوهشگران و حتی سران حکومتها و سازمانها را به دلیل ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی-اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده باران های بیش از 100 میلی متر در یک روز یکی از عوامل بروز سیل و مخاطرات طبیعی اند که آگاهی از چگونگی وقوع و میزان اثرات آن کمک بسزایی در کاهش آسیب های احتمالی محیطی می نماید. پژوهش حاضر به منظور شناخت و بررسی الگوهای بارش بیش از 100 میلی متر در یک روز صورت گرفته است. محدوده ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد M.A رشته : جغرافیا طبیعی گرایش: اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده یکی از مهمترین عوامل اساسی تشخیص نواحی طبیعی کره زمین اقلیم است ،‌در بین عناصر اقلیمی بارش از اهمیت بسیار زیادی بر خوردار است . با بررسی نواحی بارشی می توان ، پتانسیل های منابع آبی کشور را مورد شناسایی قرار داد و نیز به شناخت ویژگیهای طبیعی هر منطقه (خصوصاً آب وهوا) ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده کثرت ارتفاعات و تغییرات شدید ارتفاعی و بالطبع نوسانات وسیع حرارت، رطوبت، بارش سالانه و ... موجب شده تا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع در نیمه جنوب غربی کشور، به منزله پلی در چهار راه بین رویشگاههای چهار منطقه رویشی جهان (ایران و توران، صحرا و عربی، سند و سودان و مدیترانه ای) قرار بگیرد. منطقه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته عمران –آب (M.Sc) چکیده تشخیص الگوی وقوع خشکسالی و پایش آن در تعیین رویکرد بهینه به‌ مدیریت منابع آب بویژه در خصوص منابع تامین کننده آب کلان شهرهایی که از منظر اقلیمی در معرض وقوع حوادث خشکسالی واقعند، اهمیت دارد. در این میان، شهر تهران با بهره‌گیری از پنج حوضه آبریز و سدهای مربوطه (امیرکبیر، لار، لتیان، طالقان و ماملو) در معرض خشکسالی و لطمات آن ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: کاربرد اقلیم در برنامه ریزی محیطی چکیده از ابتدای تاریخ، خشکسالی بخشی از تغییرات آب و هوایی محیط ما بوده است. کمبود آب از یک طرف و استفاده بی رویه و غلط از منابع آب از طرف دیگر، تهدیدی جدی برای محیط زیست و منابع آب در کشوری مثل ایران که از جمله مناطق خشک و نیمه خشک جهان است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ با توجه به اینکه در حال ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: اقلیم شناسی چکیده: کشور ایران از لحاظ جغرافیایی به دلیل همجواری با مرکز پر فشار جنب حاره ای STHP وشرایط آب و هوایی حاکم بر این سیستم ، از بارش کمی برخوردار است. در مناطق جنوبی کشور ، در نتیجه حاکمیت طولانی تر این سیستم ، پدیده خشکی حادتر می شود. تغییرات میزان بارش تأثیر به سزایی بر کشاورزی ، اقتصاد و به طور کلی سایر مسائل ...

ثبت سفارش