پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی

word 13 MB 31459 187
1392 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۸,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران گرایش مکانیک خاک و پی

     

    چکیده:

          خاک‌ های ریزدانه رس‌ دار همواره باعث ایجاد مشکل در پروژه‌های عمرانی شده‌اند، یکی از روش‌های بهبود خواص خاک‌های مسأله‌دار رسی، استفاده از آهک به‌منظور تثبیت خاک است، در صورتی که خاک حاوی یون سولفات باشد یا خاک تثبیت شده در معرض آب سولفاته قرار گیرد، حضور آهک نه‌تنها باعث کاهش تورم لایه تثبیت شده نمی‌شود، بلکه نتیجه عکس داده و سبب افزایش تورم می‌گردد. این پدیده به علت انجام واکنش‌های شیمیایی بین کانی‌های رس، آهک و سولفات است که منجر به تشکیل کانی‌های اترینگایت و تاماسایت شده و این کانی‌ها با جذب آب به‌شدت متورم می‌شوند. اخیراً ترکیبات شیمیایی جدیدی برای تثبیت خاک‌های رسی مورد استفاده قرار گرفته است که در این میان استفاده از سرباره فولادسازی ((BOS روش جدیدی برای افزایش مقاومت خاک رس محسوب می‌شود. در مناطق سردسیر، عمق یخ‌بندان ممکن است به خاک لایه بستر راه‌ها نیز برسد که در نهایت منجر به کاهش مقاومت و ظرفیت باربری خاک به علت افزایش رطوبت ناشی از آب شدن یخ می‌شود.

    در این تحقیق تاثیر سرباره فولاد ‌ذوب آهن اصفهان بر دوام خاک رس، در دو حالت بدون آلودگی و آلوده به مواد شیمیایی (سولفات سدیم و منیزیم) به کمک آزمایش تک‌محوری مورد بررسی قرار گرفته است. خاک مورد استفاده در این تحقیق خاک رس کائولینیت است که با درصدهای مختلف آهک و سرباره، در درصد رطوبت بهینه مخلوط شده و پس از دوره عمل‌آوری 28 روزه در دمای 35 درجه سانتی‌گراد، تحت آزمایش‌های دوام قرار گرفته است. نمونه‌ها برای تحمل 6 سیکل متوالی ساخته شدند و برای اطمینان از نتایج آزمایش‌ها از هر حالت 3 نمونه ساخته شد. بالغ بر 400 نمونه تک‌محوری جهت آزمایش‌های دوام ساخته شد. لازم به ذکر است که در آزمایش‌ تر و خشک شدگی به دلیل از بین رفتن نمونه‌های بدون قالب در آب، نمونه‌ها همراه با قالب در آب غوطه‌ور شدند.

    نتایج نشان داد که سرباره به‌تنهایی و در مجاورت آهک سبب بهبود مقاومت و دوام خاک رس می‌شود. همچنین نتایج، حاکی از افت مقاومت بیشتر سیکل‌های یخ زدن و آب شدن، در مقایسه با سیکل‌های تر و خشک شدگی بود. نتایج آزمایش‌های دوام نشان داد که، سولفات سدیم در مقایسه با خاک آلوده به سولفات منیزیم و حالت خاک بدون آلودگی سبب افت مقاومت بیشتری شد. به‌طور کلی درزمینه استفاده از (BOS) در تثبیت خاک‌های رسی تحقیقات کمی انجام شده است، از آنجا که سرباره ماده زائدی در طبیعت به‌حساب می‌آید، لذا نتایج این تحقیق می‌تواند در استفاده از این مواد زائد از نظر اقتصادی و جنبه‌های زیست‌محیطی از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

    واژه­های کلیدی: خاک رس، تثبیت،آهک، سرباره، سولفات سدیم و منیزیم، یخ زدن و آب شدن، تر و خشک شدگی

     

    فصل اول

    مقدمه

     

    1-1- کلیات

    خاک‌ های رسی از نظر ظرفیت باربری و نشست، همواره در گروه خاک‌ های مسأله‌دار‌ هستند و معمولاً سازه‌هایی که بر روی این نوع خاک‌ها بنا می‌شوند، باید تمهیدات ویژه‌ای در مورد آن‌ها در نظر گرفته شود. به‌طور کلی روش‌های مختلفی برای اصلاح خصوصیات اینگونه خاک‌ها ارائه شده است، یکی از این روش‌ها جهت اصلاح اینگونه خاک‌ها، به‌منظور افزایش ظرفیت باربری و کاهش تورم آن‌ها روش تثبیت است. با توجه به گستردگی خاک‌های ریزدانه و اجبار در اجرای بسیاری از پروژه‌ها بر روی اینگونه خاک‌ها، اهمیت تثبیت خاک‌های ریزدانه به‌ویژه خاک‌های رسی روشن می‌شود. تثبیت خاک برای بهبود خصوصیات مهندسی خاک‌های نامرغوب، در احداث سازه‌های مهندسی عمران مثل راه‌ها، فرودگاه‌ها، خاکریزها، سدها و پی‌های کم عمق به‌کار می‌رود. از آنجا که رشد سریع صنعت منجر به تولید مقادیر زیادی مواد زائد شده است بیشتر این مواد استفاده مهمی ندارند و سبب مشکلات زیست‌محیطی می‌شوند. در بعضی موارد این مواد زائد دارای پتانسیل بالایی هستند و می‌توانند به‌عنوان ماده اولیه در صنایع ساخت سیمان و یا صنایع دیگر مفید واقع شوند. استفاده از مواد زائد نه تنها سبب کاهش مشکلات زیست‌محیطی می‌شود؛ بلکه به حفظ منابع طبیعی مانند آهک و سنگدانه نیز کمک می‌کند. سرباره فولادسازی دارای خواص مکانیکی مطلوبی به‌عنوان مصالح دانه‌ای است، که شامل مقاومت خوب در برابر فرسایش و ظرفیت باربری مناسب است. از سرباره به‌عنوان مصالح دانه‌ای در خاکریزها، شانه‌های خاکی بزرگراه‌ها، آسفالت پیاده‌روها، بزرگراه‌ها و سازه‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود. تورم خاک‌‌های رسی از موضوعات مهمی است که مورد توجه بسیاری از محققین قرار دارد. تورم در خاک رس می‌تواند به علل مختلف رخ دهد، یکی از این موارد، اثر مخرب وجود سولفات در خاک تثبیت شده با آهک است. جایگزینی آهک با سرباره سبب کاهش مقدار آهک آزاد و کاهش مقدار pH می‌شود. بنابراین با افزایش نسبت سرباره به آهک حتی در غلظت‌های زیاد سولفات، تورم کاهش می‌یابد. درنواحی سردسیر، خاک‌ها در معرض سیکل یخ زدن و آب شدن هستند. این سیکل یخ زدن و آب شدن، تغییرات مهمی بر خواص ژئوتکنیکی ایجاد می‌کند. خاک‌های ریزدانه تحت تأثیر سیکل یخ زدن و آب شدن دچار تغییراتی در حجم، مقاومت و فشردگی‌پذیری، چگالی، میزان آب یخ نزده و ظرفیت باربری در ریز ساختار می‌شوند. صدمات ناشی از یخ زدن و آب شدن یکی از مشکلات اساسی برای خاک‌های ریزدانه محسوب می‌شود. مقاومت و دوام توسط سیکل‌های یخ زدن و آب شدن کاهش می‌یابد. ترک‌ها و شکاف‌های ایجاد شده رایج‌ترین صدمات ناشی از یخ زدن و آب شدن محسوب می‌شود. لذا تورم ناشی از یخبندان و تورم ناشی از حضور سولفات در خاک‌های ریزدانه تثبیت شده با آهک امر مهمی در پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود که لزوم تحقیقات بیشتر در این زمینه در پروژه‌های عمرانی احساس می‌شود.

     

    1-2- اهداف پایان‌نامه

    خاک‌ های ریزدانه رس‌دار همواره باعث ایجاد مشکل در پروژه‌های عمرانی شده‌اند، یکی از روش‌های بهبود خواص خاک‌های مسأله‌دار، استفاده از آهک به‌منظور تثبیت خاک است، در صورتی که خاک حاوی یون سولفات باشد یا خاک تثبیت شده در معرض آب سولفاته قرار گیرد، حضور آهک نه‌تنها باعث کاهش تورم لایه تثبیت شده نمی‌شود، بلکه نتیجه عکس داده و سبب افزایش تورم می‌گردد. این پدیده به علت انجام واکنش‌های شیمیایی بین کانی‌های رس، آهک و سولفات است که منجر به تشکیل کانی‌های اترینگایت و تاماسایت شده و این کانی‌ها با جذب آب به‌شدت متورم می‌شوند. اخیراً ترکیبات شیمیایی جدیدی برای تثبیت خاک‌های رسی مورد استفاده قرار گرفته است که در این میان استفاده از سرباره فولادسازی ( [1](BOSدر افزایش مقاومت خاک رس، روش جدیدی محسوب می‌شود، از آنجا که خاک‌ها‌‌‌‌ از دانه‌‌‌‌‌‌‌ها و کانی‌‌های رس تشکیل شده‌اند، در مقابل پدیده یخ زدن و آب شدن و تر و خشک شدن‌های متوالی دچار مشکل می‌شوند و در مناطق سردسیر، عمق یخ‌بندان ممکن است به خاک لایه بستر راه‌ها نیز برسد که در نهایت منجر به کاهش مقاومت و ظرفیت باربری خاک به علت افزایش رطوبت ناشی از آب شدن یخ می‌شود، در این تحقیق تاثیر سرباره فولاد ‌ذوب آهن اصفهان بر دوام خاک رس، در دو حالت بدون آلودگی و آلوده به مواد شیمیایی (سولفات سدیم و منیزیم) به کمک آزمایش تک‌محوری مورد بررسی قرار گرفته است. به‌طور کلی درزمینه استفاده از (BOS) در تثبیت خاک‌های رسی تحقیقات کمی انجام شده است، از آنجا که سرباره ماده زائدی در طبیعت به‌حساب می‌آید استفاده از این مواد زائد (­در بهبود خواص خاک­) از نظر اقتصادی و جنبه‌های زیست‌محیطی می‌تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد. این پایان‌نامه در ادامه تحقیقات پایان‌نامه‌های قبلی دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی­سینا توسط اکرمی (1385)، نادری (1388)، نجاتی (1389) و صفا (1392) انجام شده‌است.

     

     

    1-3- معرفی فصل‌های پایان‌نامه

    فصل‌های موجود در این پایان‌نامه به شرح زیر است:

    فصل اول: مقدمه

    فصل دوم: تثبیت خاک رس با آهک و سرباره فولادسازی و اثر سولفات بر خاک رس تثبیت شده با آهک

    در این فصل پس از معرفی کلی خاک رس، تاثیر آهک و سرباره در تثبیت خاک بررسی شده است. سپس تأثیر سولفات بر مقاومت و دوام خاک رس مورد بررسی قرار گرفته است. .

    فصل سوم: دوام خاک در برابر یخ زدن و آب شدن و تر و خشک شدگی

    دراین فصل تأثیر سیکل‌های یخ زدن و آب شدن و تر و خشک شدگی بر مقاومت و دوام خاک بررسی شده‌است.

    فصل چهارم: مصالح و روش‌های آزمایش

    در این فصل از پایان­نامه، مراحل و روند نمونه سازی و آزمایش‌های مربوطه شرح داده شده است..

    فصل پنجم: نتایج آزمایش‌ها و تحلیل نتایج

    در این فصل ابتدا نمودارهای بدست آمده از نتایج آزمایش‌ها ارائه شده است سپس نتایج مورد تحلیل قرار گرفته است.

    فصل ششم: نتیجه­گیری و پیشنهاد­ها

    در فصل ششم، نتایج کلی به صورت خلاصه جمع‌بندی شده است و همچنین پیشنهادهای لازم جهت ادامه دادن مسیر این تحقیق و کار در زمینه­های بعدی آمده است.

    فهرست مراجع

    در انتها فهرست مراجع مورد استفاده در این پایان­نامه اراﺋﻪ شده است.

     

    فصل دوم

     

    تثبیت خاک رس با آهک و سرباره فولادسازی و اثر سولفات بر خاک رس تثبیت شده با آهک

     

    2-1- مقدمه

     استفاده از خاک به‌عنوان اصلی‌ترین مصالح در اکثر پرو‌ژه‌های عمرانی غیر قابل انکار است. توسعه چشمگیر در ایجاد فرودگاه‌ها، تونل‌ها و فضاهای زیرزمینی، احداث اسکله‌های عظیم، بزرگراه‌ها، احداث سدها و سازه‌های مربوط به آن‌ها، شبکه‌های عظیم آبیاری و زهکشی و غیره، نیاز به مصالح ساختمانی را افزایش داده است. بر این اساس امروزه استفاده از مصالح جایگزین که از نظر مهندسی کیفیتی بالاتر از مصالح مورد استفاده در گذشته را داشته و همچنین از نظر اقتصادی نیز مقرون به‌صرفه باشد، مورد توجه زیادی قرار گرفته است. از جمله مهمترین و پرهزینه‌ترین مصالحی که در پروژه‌های مختلف عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاک است. توجه به این نکته که خاک نمی‌تواند تمام خصوصیات ژئوتکنیکی مورد نیاز برای پروژه‌ها را در بر داشته باشد، اهمیت استفاده از روش‌های گوناگون برای بهبود و تثبیت خاک را روشن می‌سازد [14].

    خاک را می‌توان تجمعی از ذرات جامد تولید شده به‌وسیله تجزیه مکانیکی و شیمیایی سنگ‌ها معرفی کرد. آگاهی از مشخصات فیزیکی ترکیبات خاک، برای درک عملکرد آن در حین عملیات ساختمانی ضروری است [2].

    خاک‌ها توده‌هایی از ذرات کانی هستند که همراه با هوا یا آب موجود در فضاهای خالی، سیستم‌های سه‌فازی را تشکیل می‌دهد. خاک‌ها بخش وسیعی از سطح زمین را پوشانده‌اند و به گستردگی و فراوانی به‌صورت مصالح ساختمانی و زیرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند [11].

    خاک‌های رسی، دامنه وسیعی از کانی‌های گوناگون را شامل می‌شود. این خاک‌ها شامل نسبت‌های متفاوتی از انواع کانی‌های رسی، عمدتاً شامل کائولینیت، ایلیت، کانی‌های چند‌گانه و مونت‌موریلونیت است. کانی‌های غیر رسی موجود در این خاک‌ها عمدتاً کوارتز، مواد آلی و اکسیدهای کلوئیدی است. مقدار کمی از کانی رسی معین، شاید بتواند تغییرات فیزیکی-شیمیایی زیادی در خاک ایجاد کند [95].

    خاک‌های رسی از هوازدگی شیمیایی سنگ‌ها تشکیل می­شوند. نظر به تفاوت نحوه­ تشکیل خاک رس با دیگر انواع خاک‌ها از قبیل شن و ماسه و لای، که از هوازدگی فیزیکی سنگ مادر تشکیل شده‌اند، خاک‌های رسی از ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردارند. بشر از دیرباز با خاک‌های رسی و مشکلات آن آشناست [10].

    خاک‌های رسی از نظر ظرفیت باربری و نشست، همواره در گروه خاک‌های مسأله‌دار‌ هستند و معمولاً سازه‌هایی که بر روی این نوع خاک‌ها بنا می‌شوند، باید تمهیدات ویژه‌ای در مورد آن‌ها در نظر گرفته شود. به‌طور کلی روش‌های مختلفی برای اصلاح خواص اینگونه خاک‌ها ارائه شده است تا بتوان با اعمال این روش‌ها خصوصیات این نوع خاک‌ها را اصلاح نمود و به حد مطلوب رساند. یکی از این روش‌ها جهت اصلاح اینگونه خاک‌ها، به‌منظور افزایش ظرفیت باربری و کاهش تورم آن‌ها، تثبیت است. با توجه به گستردگی خاک‌های ریزدانه و اجبار در اجرای بسیاری از پروژه‌ها بر روی اینگونه خاک‌ها، اهمیت تثبیت خاک‌های ریزدانه، به‌ویژه خاک‌های رسی، روشن می‌شود [78].

    خاک‌های رسی اغلب دارای مشکلاتی نظیر ضعف مقاومتی، تورم‌پذیری، ترک خوردن هنگام از دست دادن آب، نشست زیاد تحت سربار و حتی وزن خود، جذب رطوبت زیاد، چسبندگی زیاد هنگام کار با ماشین‌آلات ساختمانی، دوام کم در مقابل عوامل جوی نظیر دوره­های تر و خشک شدگی و یا یخ زدن و آب شدن است. خاک رس آب می­مکد، منبسط می­شود، خشک می­شود و ترک می­خورد [10].

    تثبیت خاک برای بهبود خواص مهندسی خاک‌های نامرغوب، در احداث سازه‌های مهندسی عمران مثل راه‌ها، فرودگاه‌ها، خاکریزها، سدها و پی‌های کم عمق به‌کار می‌رود. نوع تثبیت انتخابی در هر پروژه، بستگی به ماهیت سازه و خواص ژئوتکنیکی و فیزیکی- شیمیایی خاک‌های مورد نظر دارد [27].

    بنابر‌این شناخت کلی راجع به خاک رس و همچنین تثبیت آن، امر مهمی است که در این فصل کلیاتی در این مورد به‌اختصار ذکر شده است.

     

    2-2- کانی‌های رس

    2-2-1- ترکیب و ساختمان کانی‌های رس

    کانی‌های رس مرکب از سیلیکات‌های مرکب آلومینیوم، منیزیم و آهن هستند. دو واحد کریستالی

    بنیادی کانی‌های رس عبارتند از: 1) چهاروجهی سیلیسیم-اکسیژن و 2) هشت وجهی آلومینیوم یا منیزیم. واحدهای چهار وجهی سیلیسیم-اکسیژن از چهار اتم اکسیژن در اطراف یک اتم سیلسیم تشکیل شده است. از ترکیب واحدهای چهاروجهی، صفحه سیلیس تشکیل می‌شود. سه اتم اکسیژن واقع در قاعده هر چهار وجهی با چهار وجهی مجاور مشترک است. هر اتم سیلیسیم با ظرفیت مثبت 4 با چهار اتم اکسیژن با کل ظرفیت منفی 8 مرتبط شده است. از طرفی هر اتم اکسیژن در قاعده چهار­‌‌‌وجهی به دو اتم سیلیسیم اتصال پیدا کرده است این امر موجب می‌شود که یک بار با ظرفیت منفی هر اتم اکسیژن بالایی هر چهار­‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجهی نامتعادل باقی بماند. ترکیب واحدهای هشت‌وجهی آلومینیوم، یک صفحه گیبسیت را تشکیل می‌دهد. اگر اتم‌های اصلی فلزی در واحدهای هشت‌‌وجهی منیزیم باشد، این صفحه‌ها به­نام صفحه بروسیت نامیده می‌شوند [12]. در اشکال 2-1 و 2-2 ورقه چهار‌­‌وجهی سیلیکا و هشت­وجهی آلومینا نشان داده شده است.

    The Effect of Stabilization with Lime and Esfahan Basic Oxygen Steel Slag (BOS) on Durability of Clay and Chemical Contaminated Clay

    Abstract:

         Fine grain clayey soils cause problem for Civil Engineering projects. One of the improvement methods to modify the problems associated with clayey soils is to use lime for stabilization. However, when the clay contains sulfate ion or stabilized clay is exposed to hydrous sulfate, increasing the swelling of stabilized layer is observed due to chemical reactions between lime, sulfate, and clay minerals, which Ettringite and Thaumasite is formed and by water absorption of these minerals, more swelling is occurred. Recently, the new chemical composition for stabilization of clays has been used together with lime. Basic Oxygen Slag (BOS) is a new method to increase the strength of clay that in sequential freezing and thawing and wetting and drying process will face problem. In cold regions, the ice depth may reach to the clay layer of road subgrade layer which finally causes strength and bearing capacity to be decreased, and it is due to increase in moisture content of soil after thawing the ice. In this research, the effect of Esfahan Steel Company Basic Oxygen Steel Slag (BOS) on durability of clay with the help of unconfined compressive strength tests has been investigated in two stages, one without contaminant and the second contaminated with chemical materials like sodium and magnesium sulfates. In this research kaolinite clay is stabilized with different percentage of lime and slag in optimum moisture content, and after 28 day curing time at 35°C, durability tests were started. The specimen is made to tolerate six sequential cycles. For each state, 3 specimens are prepared. More than 400 specimens are made for durability tests. In wetting and drying tests, the specimen is submerged into water with mold to avoid the specimen demolition. The results show that slag together with lime cause improvement in strength and durability of clay. Also, the results show that freezing and thawing has more strength reduction than wetting and drying cycles. The durability test results show that sodium sulfate in comparison with magnesium sulfate contaminated clay and clay without contaminant causes more strength reduction. Indeed, sodium sulfate has more destructive effect in durability tests. There is a little research on the usage of (BOS) in stabilization of clay, whereas the slag is a waste in the nature, so the usage of this waste material can have economic and environmental importance.Key Words: Clay, Stabilization, Lime, Slag, Sodium and Magnesium Sulfate, Freezing and Thawing, Wetting and Drying

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

    3........................................................................................................................................................ 1-1- کلیات

    5........................................................................................................................................ 1-2- اهداف پایان‌نامه

    6....................................................................................................................... 1-3- معرفی فصل‌های پایان‌نامه

     

    فصل دوم: تثبیت خاک رس با آهک و سرباره فولادسازی و اثر سولفات بر خاک رس تثبیت شده با آهک

    9........................................................................................................................................................ 2-1- مقدمه

    11......................................................................................................................................... 2-2- کانی‌های رس

    11..................................................................................................... 2-2-1- ترکیب و ساختمان کانی‌های رس

    13.......................................................................................................................................... 2-2-2- کائولینیت

    14................................................................................................................................................. 2-2-3- ایلیت

    15................................................................................................................................ 2-2-4- مونت موریلونیت

    16....................................................................................................................... 2-3- ویژگی‌های کانی‌های رس

    16.......................................................................................................... (CEC2-3-1- ظرفیت تبادل کاتیونی (

    16........................................................................................................................................... 2-4- تثبیت خاک

    17.......................................................................................................................................... 2-5- اهداف تثبیت

    18.............................................................................................................................. 2-6- تثبیت خاک با آهک

    23............................................................................................ 2-6-1- خاک‌های مناسب جهت تثبیت با آهک

    24........................................... 2-6-2- ویژگی‌های خاک تثبیت شده با آهک در مقایسه با خاک تثبیت نشده

    24................................................................................................................ 2-6-3- تعیین درصد آهک مناسب

    26..................................................................................................................................... 2-6-3-1- روش اشتو

    26............................................................................................................... CBR2-6-3-2- استفاده از آزمایش

    27......................................................................... 2-6-3-3- استفاده از آزمایش مقاومت فشاری محدود نشده

    28...................................................................................................... 2-6-3-4- استفاده از روش نشانه خمیری

    28....................................................................................................................................... pH2-6-3-5- روش

    29............................................................................................ 2-6-4- واکنش‌های شیمیایی بین خاک و آهک

    29.................................................................................................................................... 2-6-4-1- تبادل یونی

    30..................................................................................................................... 2-6-4-2- واکنش‌های پوزولانی

    31........................................................................................................................ 2-6-4-3- واکنش‌ کربناسیون

    32........................................................................................................... 2-6-5- تأثیر آهک بر مشخصات خاک

    33........................................................................................ (CEC)2-6-5-1- تأثیر آهک بر هدایت الکتریکی

    34..................................................................................................... خاک pH2-6-5-2- تأثیر میزان آهک بر

    35.......................................................................................... 2-6-5-3- تأثیر میزان آهک بر نفوذپذیری خاک

    36.......................................................................................................... 2-6-5-4- تأثیر آهک بر حدود اتربرگ

    36............................................................................................. 2-6-5-5- تأثیر آهک بر وزن مخصوص خشک

    37.................................................................................................. 2-6-5-6- تأثیر آهک بر روی مقاومت خاک

    38...................................................................................................... 2-7- مرور کلی بر پژوهش‌های انجام شده

    43............................................................................................. 2-8- تأثیر سولفات بر واکنش‌های خاک و آهک

    43................................................................................................................................................ 2-8-1- مقدمه

    53........................................................................................................... 2-8-2- تأثیر سولفات بر حدود اتربرگ

    55..................................................................................................... 2-8-3- تأثیر سولفات بر خصوصیات تراکم

    57................................................................................. 2-8-4- بررسی اثر سولفات‌ها بر خاک‌های تثبیت شده

    60............................................................................................................................. 2-9- تورم ناشی از سولفات

    62............................................................................................................................................. 2-10- اترینگایت

    63..................................................................................................... 2-10-1- مکانیزم تورم ناشی از اترینگایت

    64......................................................................................... 2-11- روش‌های کاهش اثرات نامطلوب سولفات‌ها

    65......................................................................................... 2-11-1- روش دو مرحله‌ای اختلاط خاک و آهک

    67............................................................................................................................... 2-11-2- روش عمل‌آوری

    67...................................................................................... 2-11-3- استفاده از تثبیت کننده‌های بدون کلسیم

    68.................................................................................................. 2-11-4- استفاده از ژئوتکستایل – ژئوگرید

    68............................................................................................... 2-11-5- جایگزینی با سرباره کوره ذوب آهن

    71.......................................................................................................................... 2-12- خلاصه و نتیجه‌گیری

     

    فصل سوم: دوام خاک در برابر یخ زدن و آب شدن و تر و خشک شدگی

    75............................................................................................................................... 3-1- تورم در اثر یخبندان

    76................................................................................................... 3-2- اثرات منفی یخبندان بر روسازی راه‌ها

    76...................................................................... 3-3- عوامل اساسی برای متورم شدن روسازی در اثر یخبندان

    76........................................................................................................... 3-4- راهکارهای جلوگیری از یخبندان

    77....................................................................................................... 3-5- خاک‌های حساس در برابر یخ‌زدگی

    80..................................................................................................................... 3-6- مروری بر مطالعات گذشته

    96............................................................................................................................. 3-8- خلاصه و نتیجه‌گیری

     

    فصل چهارم: مصالح و روش‌های آزمایش

    99..................................................................................................................................................... 4-1- مقدمه

    100...................................................................................................... 4-2- مصالح به کار برده شده در تحقیق

    100................................................................................................................................ 4-3- آزمایش دانه‌بندی

    101....................................................................................................................... 4-3-1- دانه‌بندی کائولینیت

    101.................................................................................................... 4-4- آزمایش تعیین درصد رطوبت خاک

    101................................................................................................................. (Gs)4-5- آزمایش تعیین چگالی

    102............................................................................................................... 4-6- آزمایش حد روانی و خمیری

    102........................................................................... 4-7- آزمایش مقاومت فشاری محدود نشده (تک‌محوری)

    104....................................................................................................................................... 4-7-1- ابعاد نمونه

    104........................................................................................................................ 4-7-2- تهیه و ساخت نمونه

    104.................................................. 4-7-2-1- تهیه خاک آلوده به مواد شیمیایی (سولفات سدیم و منیزیم)

    106................................................................................. 4-7-2-2- ساخت نمونه‌‌‌ها جهت آزمایش تک‌محوری

    108........................................... 4-7-3- نمونه‌های به کار برده شده در آزمایش مقاومت فشاری محدود نشده

    109............................................................................................................... 4-8- آزمایش یخ زدن و آب شدن

    111................................................................................................................. 4-9- آزمایش تر و خشک شدگی

    112........................................................................................................ 4-10- ترکیب نمونه‌های مورد آزمایش

    114............................................................................................................................................... 4-11- خلاصه

     

    فصل پنجم: نتایج آزمایش‌ها و تحلیل نتایج

    117.................................................................................................................................................. 5-1- مقدمه

    118...................................................................................................... 5-2- نتایج آزمایش‌های اولیه خاک رس

    118...................................................................................................... 5-2-1- دانه‌بندی خاک رس کائولینیت

    118............................................................................................................. 5-2-2- خواص مهندسی خاک رس

    119................................................................................................................ 5-3- کانی‌شناسی مصالح مصرفی

    119...................................................................................................................... 5-3-1- خاک رس کائولینیت

    119................................................................................................................................................ 5-3-2- آهک

    120............................................................................................................................................. 5-3-3- سرباره

    120........................................................................................................... 5-4- ترکیب نمونه‌های مورد آزمایش

    122....................................................................................... 5-5- نتایج آزمایش مقاومت فشاری محدود نشده

    122.......................................................... 5-6- نتایج آزمایش‌ها پس از اعمال سیکل‌های یخ زدن و آب شدن

    122......................................................................................................................... 5-6-1- خاک بدون آلودگی

    127......................................................................................................... 5-6-2- خاک آلوده به سولفات سدیم

    130....................................................................................................... 5-6-3- خاک آلوده به سولفات منیزیم

    133....................................... 5-7- مقاومت فشاری محدود نشده پس از اعمال سیکل‌های تر و خشک شدگی

    133......................................................................................................................... 5-7-1- خاک بدون آلودگی

    136......................................................................................................... 5-7-2- خاک آلوده به سولفات سدیم

    140....................................................................................................... 5-7-3- خاک آلوده به سولفات منیزیم

    143................................................... 5-8- مقایسه آزمایش‌های دوام دراثر آلودگی به سولفات سدیم و منیزیم

    143.............................................................................. 5-8-1- مقایسه حالت‌های مختلف یخ زدن و آب شدن

    145............................................................................... 5-8-2- مقایسه حالت‌های مختلف تر و خشک شدگی

    147.................................................................................................................... (DI) 5-9- مقایسه پارامتر دوام

    152........ 5-10- مقایسه مدول الاستیسیته در خاک آلوده و خاک بدون آلودگی تحت تاثیر آزمایش‌های دوام

    155........................................................................................ (SIR)5-11- مقایسه نسبت بهبود مقاومت خاک

    156........................................................................................................................ 5-12- خلاصه و نتیجه‌گیری

    فصل ششم: نتیجه­گیری و پیشنهادها

    160.................................................................................................................................................. 6-1- مقدمه

    160.................................................................................................................................................... 6-2- نتایج

    161............................................................................................................................................ 6-3- پیشنهادها

    165............................................................................................................................................................. مراجع

     

    منبع:

    اسکروچی، ع. م. (1387)، آزمایشگاه مکانیک خاک، چاپ دوم، نشر کتب دانشگاهی.

    اشرودر، دبلیو. ال. و دیکنسون، اس. ای. (1381)، خاک‌ها در طرح‌های اجرایی، ترجمه ارومیه‌ای، ع.، چاپ اول، دفتر نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس.

    اکرمی، ع. (1385)، بررسی خاک رس تثبیت‌شده با آهک و سرباره کوره و اثر سولفات بر آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بو‌علی‌سینا.

    بختیاری، ا. (1390)، تاثیر دوده سیلیسی بر دوام خاک رس تثبیت شده با آهک در مجاورت سولفات، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بو‌علی‌سینا.

    بهنیا، ک. و طباطبائی، ا. م. (1384)، مکانیک خاک، چاپ یازدهم، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 457 ص.

    بنده­زاده، ا. (1390)، بررسی عامل زمان و درصد مخلوط آهک و خاکستر بادی بر خواص فیزیکی و مکانیکی خاک ریزدانه، مجله علمی-پژوهشی عمران مدرس، دوره یازدهم، شماره 3، ص.‌ص. 91-98.

    پژوهشکده حمل و نقل (1388)، راهنمای تثبیت لایه‌های خاکریز و روسازی راه‌ها، تهران، چاپ دوم، وزارت راه و ترابری، 223 ص.

    جسمانی، م، معماریان، ح. و جمشیدی، م. (1387)، بررسی ویژگی­های ژئوتکنیکی خاک کویر میقان به منظور اصلاح و تثبیت آن، نشریه انجمن زمین‌شناسی مهندسی، جلد اول، شماره 1، ص‌.ص. 23-34.

    جهانشاهی، م. (1379)، تثبیت خاک‌های گچ‌دار با آهک و روش اختلاط دو مرحله‌ای جهت جلوگیری از تورم این خاک‌ها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران.

    حامی، ا. (1382)، مصالح ساختمان، چاپ چهاردهم، انتشارات دانشگاه تهران، 302 ص.

    داس، ب. ام. (1373)، مکانیک خاک پیشرفته، ترجمه یزدچی، م.، چاپ اول، میهن، 653 ص.

    داس، ب. ام. (1384)، اصول مهندسی خاک، جلد اول - مکانیک خاک، ترجمه صالح‌زاده، ح.، چاپ هفتم، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، 460 ص.

    داس، ب. م. (1383)، اصول مهندسی ژﺋوتکنیک، جلد دوم - مهندسی پی، ترجمه طاحونی، ش.، چاپ هشتم، مؤسسه انتشاراتی پارس آﺋﯿن، 992 ص.

    دریائی، م. و کاشفی­پور، س. م. (1389)، بررسی تغییرات مقاومت محوری خاک رس بهسازی شده با آهک توسط افزودن ماسه بادی، دومین سمینار مسائل ژئوتکنیکی شبکه‌های آبیاری زهکشی، اردیبهشت 89، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی وزارت جهاد کشاورزی، ص‌.ص. 230-239.

    دفتر تدوین ضوابط و معیارهای فنی (1382)، دستورالعمل تثبیت لایه‌های خاکریز و روسازی راه‌ها (نشریه 268)، تهران، چاپ اول، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاونت امور پشتیبانی، مرکز مدارک علمی و انتشارات، 92 ص.

    دفتر تدوین ضوابط و معیارهای فنی (1382)، مشخصات فنی و عمومی راه (نشریه 101)، تجدید نظر اول، ویرایش دوم، تهران، سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور، معاونت امور پشتیبانی، مرکز مدارک علمی و انتشارات، 754 ص.

    دفتر تدوین ضوابط و معیارهای فنی (1390)، آیین‌نامه روسازی آسفالتی راه‌های ایران، (نشریه 234).، تهران، تجدید نظر اول، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاونت امور پشتیبانی، مرکز مدارک علمی و انتشارات، 279 ص.

    روشن‌امید، ح. (1385)، تأثیر دوده سیلیسی بر خاک تثبیت‌شده با آهک در مجاورت سولفات، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بو‌علی‌سینا.

    سالاری، م. (1384)، تأثیر رطوبت اولیه و حرارت عمل­آوردن بر روی مقاومت خاک تثبیت شده با آهک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه تبریز.

    صفا، م. (1392)، تثبیت خاک رس با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان  (BOS) و تاثیر نمک‌های معدنی بر رفتار آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بو‌علی‌سینا.

    طباطبائی، ا. م. (1389)، روسازی راه و فرودگاه، انتشارات دانشگاه تهران، 448 ص.

    طباطبایی، ا. م. (1384)، روسازی راه، تهران، چاپ یازدهم، نشر کتاب دانشگاهی، 565 ص.

    غیاثیان، ح. و آذری، ن. (1381)، تثبیت لایه‌های خاکریز و روسازی راه‌ها و بررسی آب سولفاته بر مقاومت تک‌محوری خاک تثبیت‌شده با آهک، سومین همایش بین‏المللی مهندسی ﮊﺋوتکنیک و مکانیک خاک ایران، ﭘژوهشگاه نیرو، تهران، ص.‌ص. 91-100.

    کاووسی، ا. و هاشمیان، ل. (1380)، بررسی تثبیت خاک با استفاده از آهک در فرودگاه پارس، نخستین کنفرانس بهسازی زمین، 14 تا 15 اسفند، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، ص.‌ص. 1-13.

    کباری، س. (1378)، مصالح‌شناسی، تهران، چاپ هفتم، چاپ درخشان تکثیر، 264 ص.

    لیتکوهی، س. (1381)، بهسازی خاک در ایران گذشته، حال و آینده، سومین همایش بین­المللی مهندسی ژئوتکنیک و مکانیک خاک ایران، 18 تا 20 آذر، پژوهشگاه نیرو، تهران.

    مرادی، م. (1380)، تأثیر نمک‌های سولفات محلول در آب در میزان تورم و مقاومت خاک‌های رسی اصلاح‌شده با آهک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران.

    میر‌جعفری، س. ی. (1388)، تأثیر دوده سیلیسی بر خاک تثبیت‌شده با آهک در مجاورت سولفات، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بو‌علی‌سینا.

    نادری، ح. (1388)، تأثیر سرباره دانه­ای کوره بلند ذوب­آهن اصفهان (GGBS) بر مقاومت و خصوصیات تورمی خاک تثبیت شده با آهک در مجاورت سولفات، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بو‌علی‌سینا.

    نجاتی، م. (1389)، تأثیر سرباره دانه­ای کوره بلند ذوب­آهن اصفهان (GGBS) بر دوام خاک تثبیت شده با آهک در مجاورت سولفات، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بو‌علی‌سینا.

    وکیلی، ا. و زمردیان، م. (1388)، ارزیابی پتانسیل واگرایی و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خاک رس واگرای تثبیت شده با آهک و پوزولان، هشتمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران، دانشگاه شیراز، ص.‌ص. 219-231.

    هاشمی طباطبائی، س. و آقایی، ع. (1387)، مقایسه تاثیر آهک زنده و شکفته بر ویژگی‌های ژئوتکنیکی خاک اصلاح شده، نشریه علوم زمین، سال هفدهم، شماره 67، ص.‌ص. 14-21.

    Abdi, M. R. (2010), Effects of Basic Oxygen Steel Slag (BOS) on Strength and Durability of Kaolinite, International Journal of Civil Engineering, Vol. 9, No. 2, pp. 81-89.

    Abdi, M. R. and Wild, S. (1993), Sulphate Expansion of Lime-Stabilized Kaolinite: I. Physical Characteristics, Clay Minerals, Vol. 28, No. 4, pp. 555-567

    Abduljauwad, S. N. (1993), Treatment of Calcareous Expansive Clays, Fly Ash for Soil Improvment, Geotechnical Special Publication, ASCE, No. 36, pp. 100-115.

    Ahnberg, H. (2006), Strength of Stabilized Soils, a Laboratory Study on Clays and Organic Soils, Stabilized with Different Type of Binder, Ph.D Thesis, Department of Construction Sciences, LTH, Lund University.

    *Ahnberg, H. and Johanson, S. (2005), Increase in Strength with Time in Soils Stabilised with Defferent Types of Binder in Relation to the Type and Amount of Reaction Products, Reprinted with Permission from the Swedish Deep Stabilization Research Centre, Proceedings of the International Conference on Deep Mixing Stockholm, Vol. 1.1

    Akagawa, S. and Nishisato, K. (2009), Tensile Strength of Frozen Soil in the Temperature Range of the Frozen Fringe, Cold Regions Science and Technology, Vol. 57, pp. 13-22.

    Al-Rawas, A. A. and Mattheus, F. A. (2008), Expansive Soils, Recent Advances in Characterization and Treatment, Taylor & Francis/Balkema, The Netherland, 544 p.

    Al-Mukhtar, M., Lasledj, A. and Alcover, J. F. (2010), Behaviour and Mineralogy Changes in Lime-treated Expansive Soil at 50 °C, Applied Clay Science, Vol. 50, No. 2, pp. 199-203.

    Altun, S., Sezer, A. and Erol, A. (2009), The Effects of Additives and Curing Conditions on the Mechanical Behavior of a Silty Soil, Cold Region Science and Technology, Vol. 56, No. 2, pp. 135-140.

    *Arabi, M. and Wild, S. (1986), Microstructural Development in Cured Soil-lime Composites, Journal of Materials Science, Vol. 21, pp. 497–503.

    *Asbridge, A. H., Walters, G. V. and Jones, T. R. (1994), Ternary Blended Concretes–OPC/GGBS/Metakaolin,.International Conference on Concrete, Concrete Across Borders, Danish Concere Association, Odense, Vol. 2, pp. 547–557.

    ASTM, 2003, American Society for Testing and Materials. Annual Book of ASTM Standards, Vol. 4.08.

    *Basma, A. A. and Tuncer, E. R. (1991), Effect of Lime on Volume Change and Compressibility of Expansive Clays, TRR No.1295, pp. 52-61.

    Bell, F. G. (1993), Engineering Treatment of Soils, E & FN Spon, London, 302p.

    Bell, F. G. (1996), Lime Stabilization of Clay Minerals and Soils, Engineering Geology, Vol. 42, No. 4, pp. 223–237.

    *Bijen, J. G. (1996), Blast Furnace Slag Cement, ISBN 90-71806 24-3, Association of the Netherlands Cement Industry ( VNC).

    Boardman, D. I., Glendinning, S. and Rogers, C. F. D. (2001), Development of Stabilization and Solidification in Lime-Clay Mixes, Geotechnique, Vol. 51, No. 6, pp. 533-543.

    *Bogonza, S., Peete, J. M., Freer-Hewish, R. and Newill, D. (1987), Carbonation of Stabilized Soil-cement and Soil-lime Mixtures, PPTRC Transport and Planning Summer Annual Meeting.

    Broms, B. B. (1993), Ground Improvement, John Willy and Sons, 1115p.

    *Broms, B. B. and Boman, P. (1975), Lime Stabilized Columns, Fifth Asian Regional Conference on Soil Mechanics and Foundation Engineering, Bangalore, India,Vol. 1, pp. 227–234.

    Chamberlain, E. J., Iskander, I. and Hunsickert, S. E. (1990), Effect of Freeze–thaw Cycles on the Permeability and Macrostructure of Soils, Proceedings of the International Symposium on Frozen Soil Impacts on Agricultural Range and Forest land. Special report, Vol. 90-1. CRREL, Hanover, NH, USA, pp. 145–155.

    Christ, M. and Park, J. B. (2009), Ultrasonic Technique as Tool for Determining Physical and Mechanical Properties of Frozen Soils, Cold Region Science and Technology, Vol. 58, pp. 136-142.

    *Cobbe, M. I. (1988), Lime-modification of Kaolinite–illite Clays, Civil Engineering Technology, pp. 9–15.

    *Croft, J. B. (1964), The Pozzolanic Reactivities of Some New South Wales Fly Ashes and their Application to Soil Stabilisation, Australian Road Research Board Conference, 2 Part 2, Paper No. 120 , Australia, 1964, pp 1144–1167.

    Cruzda, K. A. and Hohmann, M. (1997), Freezing Effect on Shear Strength of Clayey Soils, Applied Clay Science, Vol. 12, No. 2, pp. 165–187.

    Cuisinier, O., Borgne, T., Deneele, D. and Masrouri, F. (2010), Quantification of the Effects of Nitrates, Phosphates and Chlorides on Soil Stabilization with Lime and Cemen, Engineering Geology, Vol. 117, No. 4, pp. 229-235.

    Davidson, D. T., and Handy, R. L. (1960), Lime and Lime-Pozzolan Stabilization, Highway Engineering Handbook, Mc Graw Hill, New York.

    *Dempsey, B. J. and Thompson, M. R. (1968), Durability Properties of Lime-Modified Soil Mixtures, Highway Research Record, No. 235, pp. 61–75.

    *Depuy, G. W. (1994), Chemical Resistance to Concrete, Significance of Tests and Properties of Concrete and Concrete Making Materials, ASTM 169C, in, Kileger, P., Lamond, J. (Eds), ASTM West Conshohocken, pp. 263–281.

    *Dermatas, D. and Meng, X. (1994), Stabilization/solidification (S/S) of Heavy Metal Contaminated Soil by Means of a Quick Lime Based Treatment Approach, Stabilization and Solidification of Hazardous, Radioactive and Mixed Wastes, ASTM STP 1240, Philedelphia.

    Ebrahimi, M, Bazyar, M. H., Makarchian, M. and Zamani, M. The Effect of Rice Husk Ash (RHA) on Strength Property and Swelling Potential of Clayey Soils Stabilized with Lime in the Presence of Sulfate (Unpublished paper).

    Ehta, P. K. (1973), Mechanism of Expansion Associated With Ettringite Formation, Cement and Concrete Research, Vol. 3, pp. 1–6

    Eigenbrod, K. D., Knutsson, S. and Sheng, D. (1996), Pore Water Pressures in Freezing and Thawing Fine-rained Soils, Journal of Cold Regions Engineering, Vol. 10, No. 2, pp. 76–92.

    Ferris, G.A., Eads, J. L., Graves, R. E. and Mcclellan, G. H. (1991), Improved Characteristics in Sulfate Soils Treated with Barium Compounds Before Lime Stabilization, TRR No. 1295.

    *George, S. Z., Ponniah, D. A. and Little, J. A. (1992), Effect of Temperature on Lime–Soil Stabilisation, Construction and Building Materials, Vol. 6, pp. 247–252.

    Goldberg, I., and Klein, A. (1952), Some Effect of Treating Expansive Clays with Clacium Hydroxide, Special Publication 142, American Society for Testing Material, pp. 53-71.

    *Grim, R. E. (1998), Clay Mineralogy. Mc Grow Hill. New York, 384p.

    Grimshaw, R. W. (1971), The Chemistry and Physics of Clays, Fourthed., Ernest Benn, 942p.

    *Hammond, A. A. (1992), Manufacture and Use of Lime and Pozolana Cements in Africa, Lime and other Alternative Cements, Neville Hill, Stafford Holmes, and David Mather, eds., Intermediate Technology Publications, London, U K., pp. 35-40.

    Harichane, K., Ghrici, M., Khebizi, W. and Missoum, H. (2010), Effect of the Combination of Lime and Natural Pozzolana on the Durability of Clayey Soils, Geomaterials Laboratory, Vol. 15, pp. 1194-1209.

    *Harris, J. P., Sebesta, S. and Scullion, T. ( 2004), Hydrated Lime Stabilization of Sulfate-bearing Vertisols in Texas, Transportation Research Record, No. 1868, pp. 31–39.

    Hawkins, A. B. and Pinches, G. M. (1987a), Sulphate Analysis on Black Mudstones, Published in Geotechnique, Vol. 37, No. 2, pp. 191–196.

    *Hawkins, A. B., Pinches, G. M. (1997b), Understanding Sulphate Generated Heave Resulting From Pyrite Degradation, in Hawkins, A.B. (Ed.), Proceedings of the International Conference on the Implications of Ground Chemistry and Microbiology for Construction, Balkema, Rotterdam, pp. 51–76.

    Hicholson, P. G., Kashyap, V. and Fujii, C. F. (1994), Lime and Fly Ash, TRR No. 1295.

    Hohmann-Porebska, M. (2002), Micro Fabric Effects in Frozen Clays in Relation to Geotechnical Parameters, Applied Clay Science, Vol. 21, No. 1-2, pp. 77-87.

    Huiwen, W. (2004), Analysis of Geometric Characteristics of GGBS Particles and their Influences on Cement Properties, Cement and Concrete Research, Vol. 34, No. 3, pp. 133-137.

    Hunter, D. (1998), Lime Induce Heave in Sulfate-bearing Clay Soils, Journal of Geotechnical Engineering, ASCE, Vol. 114, No. 2, pp. 150-167.

    Jahanshahi, M. (2005), An Improvement Method for Swell Problem in Sulfate Soils that Stabilized by Lime, American Journal of Applied Sciences, Vol. 2, No. 7, pp. 1121-1128.

    *Janoo, V. C., Firicano, A. J. and et al. (1999), Field Testing of Stabilized Soil, Journal of Cold Regions Engineering,Vol. 13, No. 1, pp. 37–53.

    *Join, D. E. and Holts. W. G. (1973), Expansive Soils-the Hidden Disaster, Civil Engineering, ASCE, Vol. 43, pp. 49-51.

    Kalkan, E. (2011), Impact of Wetting–drying Cycles on Swelling Behavior of Clayey Soils Modified by Silica Fum, Applied Clay Science, Vol. 52, No. 4, pp. 345-352.

    *Kerb, R. O., and Walker, R. D. (1971), Highway Materials. McGrow Hill INC. New York, 428p.

    Kinuthia, J. M., Wild, S. and Jones. G. I. (1998), Effects of Monovalent and Divalent Metal Sulphates on Consistency and Compaction of Lime-stabilised Kaolinite, Applied Clay Science , Vol. 14, No. 1-3, pp. 27-45.

    Kumar, A., Walia, B. S., and Bajaj, A. ( 2007), Influence of Fly ash, Lime, and Polyester Fibers on Compaction and Strenght Properties of Expansive soil, Journal of Materials in Civil Engineering, Vol. 19, No. 3, pp. 242-248.

    *Leroueil, S., and Bihan, J. P. (1996), Liquid Limits and Fall Cones, Canadian Geotechnical Journal, Vol. 33, No. 5, pp. 793-798

    *Littleton, I. (1995), Littleton Some Observations on the Presence of Sulphates in Lime Stabilized Clay Soils, Buxton Lime Industries Ltd.

    Liu, J., Wang, T. and Tian, Y. (2010), Experimental Study of the Dynamic Properties of Cement- and Lime-Modified Clay Soils Subjected to Freeze-Thaw Cycles, Cold Region Science and Technology, Vol. 61, No. 1, pp. 29-33.

    Locat, J., Berube, M. A. and Choquette, M. (1990), Laboratory Investigations on the Lime Stabilisation of Sensitive Clays, Shear Strength Development, Canadian Geotechnical Journal, Vol. 27, pp 294–304.

    Ma, W. and Xu, X. Z. (1999), Influence of Frost and Thaw Cycles on Shear Strength of Lime Silt, Chinese Journal of Geotechnical Engineering , Vol. 21, No. 2, pp. 158-160.

    *Mallela, J., Von Quintus, H. and Smith, K. L. ( 2004), Consideration of Lime- Stabilized Layers in Mechanistic-Empirical Pavement Design, The National Lime Association, Arlington, pp. 1-36.

    *McCallister, L. D. and Tidwell, L. (1997), Double Lime Treatment to Minimize Sulphate-Llime Induced Heave in Expansive Clays, Draft Technical Report US Army Engineers, Waterways Experiment Station, Vicksburg, Miss.

    Mehta, P. K. (1973), Mechanism of Expansion Associated With Ettringite Formation, Cement and Concrete Research, Vol. 3, No. 1, pp.1–6.

    Mitchell, J. K. (1976), Fundamentals of Soil Behavior, John Wiley and Sons, Canada, 437p.

    *Mitchell, J. K. (1986), Practical Problems from Surprising Soil Behaviour, Journal of Geotechnical Engineering, ASCE 112, pp 259–289.

    *Mitchell, J. K. and Dermatas, D. (1992), Clay and Soil Heave Caused by Lime Sulphate Reaction, ASTM Special Technical Publication, No. 1135, ASTM, Philadelphia, PA, pp. 41-46.

    Osinubi, K. J. and Charles, M. O. (2006), Compaction Delay Effects on Properties of Lime-treated Soil, Journal of Materials in Civil Engineering, Vol. 18, No. 2, pp. 250-258.

    Penner, E. (1961), Alternate Freezing and Thawing not a Requirement for Frost Heaving in Soils, Canadian Journal of Soil Science, Vol. 41, No. 2, pp. 160-163.

    Petry, T. M. and Little, D. N. (1992), Update on Sulphate Induced Heave in Lime and Portland Cement Treated Clays, Determination of Potentially Problematic Sulphate Levels, Transportation Research Board, No. 1362. Washington, DC.

    Puppala, A. J., Mohammad, L. N. and Allen, A. (1996), Engineering Behaviour of Lime Treated Louisiana Sub-grade Soil, TRR No. 1546, pp. 24-31.

    Qi, J., Ma, W. and Song, C. (2008), Influence of Freeze–Thaw on Engineering Properties of a Silty Soil, Cold Region Science and Technology, Vol. 53, No. 3, pp. 397-404.

    *Raja, A. (1990), Influence of Sulphates on Consolidation and Swelling Behaviour of Lime Treated Calcium Bentonite, M. Tech Thesis, Indian Institute of Technology, Madras, India.

    Rajasekaran, G. (2005), Sulphate Attack and Ettringite Formation in the Lime and Cement Stabilized Marine Clays, Ocean Engineering, Vol. 32, No. 55, pp. 1133-1159.

    *Rajasekaran, G. (1994), Physico-Chemical Behaviour of Lime Treated Marine Clay, PhD Thesis, Indian Institute of Technology, Madras, India.

    Rao, S. M. and Shivananda, P. (2005), Role of Curing Temperature in Progress of Lime–Soil Reactions, Geotechnical and Geological Engineering, Vol. 23, No. 1, pp. 79–85.

    Rollings, R. S., Burkes, J. and Rollings, M. P. (1999), Sulphate Attack on Cement Stabilized Sand, Journal of Geotechnical and Geoenviromental Engineering, ASCE, Vol. 125, No. 5, pp. 364-372.

    *Sauer, E. K. and Weimer, N. F. (1978), Deformation of Lime-Modified Clay after Freeze–Thaw, Transportation Engineering Journal, Vol. 104, No. 2, pp. 201–212.

    Sherwood, P. T. (1993), Soil Stabilization with Cement and Lime, Transport Research Laboratory, State- of- the- Art Review, HMSO, London, 153 p.

    *Sherwood, P. T. (1962), Effect of Sulphates on Cement- and Lime-Stabilised Soils, Building and Highway Research Board, No. 353, pp. 98–107.

    Sherwood, P. T. (1958), Effect of Sulfates on Cement-stabilized Clay, Highway Research Board Bulletin, Vol. 193, No. 198, pp. 45-54.

    Shi, C. and L. Day, R. (1993), Chemical Activation of Blended Cements Made With Lime and Natural Pozzolans, Cement and Concrete Research, Vol. 23, No. 6, pp. 1389-1396.

    Simonsen, E. and Isacsson, U. (1999), Thaw Weakening of Pavement Structures in Cold Regions, Cold Region Science and Technology, Vol. 29, No. 2, pp. 135-151.

    *Sridhran, A., Sivapullaiah, P. V. and Ramesh, H. N. (1995), Consolidation Behaviour of Lime Treated Sulphatic Soils, Proceedings of International Symposium, Compression Consolidation Clayey Soils, Hiroshima, Japan I, pp.183–188.

    *Thompson, M. R. (1970), Suggested Methods of Mixture Design Procedure for Lime-Treated Soils, American Society for Testing and Materials, ASTM, Special Technical Publication, 479, Special Procedures for Testing Soil and Rock for Engineering Purposes.

    *Tsatsos, Ν. and Dermatas, D. (1998), Correlation between Mineralogy and Swelling of Lime-Treated Contaminated Soil Mixes, Environmental Geotechnics, Vol. 2, pp. 473-478,

    Wang, D. Y., Ma, W., Niu, Y. H., Chang, X. X. and Wen, Z. (2007), Effects of Cyclic Freezing and Thawing on Mechanical Properties of Qinghai-Tibet Clay, Cold Regions Science and Technology, Vol. 48, pp. 34–43.

    *Wang, W., Roy, A., Seals, R. K. and Metcalf, J. B. (2003), Stabilization of Sulfate-containing Soil by Cementitious Mixtures Mechanical Properties, Transportation Research Record, No. 1837, pp. 12–19.

    Wild, S., Kinuthia, J. M., Robinson, R. B., and Humphreys, I. (1996), Effect of Ground Granulated Blast Furnace Slag (GGBS) on the Strength and Swelling Properties of Lime-Stabilized Kaolinite in the Presence of Sulphates, Clay Minerals, Vol. 31, No. 3, pp. 423-433.

    Wild, S., Kinuthia, J. M., Jones, G. I. and Higgings. D. D. (1998), Effects of Partial Substitution of Lime with Ground Granulated blast Furnace slag (GGBS) on The Strength Properties of Lim – Stabilized sulphate-Bearing Clay Soils, Engineering Geology, Vol. 51, No. 1, pp 37-53.

    Wild, S., Kinuthia, J. M., Jones, G. I. and Higgings. D. D. (1999), Suppression of Swelling associated with Ettringite Formation in Lime-stabilised Suphate-bearing Clay Soils by Partial Substitution of Lime with Ground Granulated Blastfurnace Slag (GGBS), Engineering Geology, Vol. 51, No. 4, pp. 257-277

    William, A., Wild, S. and Richard, J. D. (1999), Mechanisms by Which Ground Granulated Blast Furnace Slag Prevents Sulphate Attack of Lime-Stabilised Kaolinite, Cement and Concrete Research, Vol. 29, No. 7, pp. 975-982.

    Xing, H., Yang, X., Xu, C. and Ye, G. (2009), Strength Characteristics and Mechanisms of Salt-Rich Soil–Cement, Engineering Geology, Vol. 103, pp. 33–38.

    Yildiz, M., Sogancı, A.S., Demiroz, A. and Albayrak, V. (2004), The Effect of Freezing-Thawing Action on the Strength and Permeability Behaviour of Lime Stabilized Clay Soil, 10th National Congress on Soil Mechanics and Foundation Engineering, İstanbul, Turkey, pp. 227-236.

    Yildiz, M. and Soganci, A. S. (2012), Effect of Freezing and Thawing on Strength and Permeability of Lime-Stabilized Clays, Scientia Iranica, Vol. 19, No. 4, pp. 1013-1017.


موضوع پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, نمونه پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, جستجوی پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, فایل Word پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, دانلود پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, فایل PDF پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, پروژه درباره پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر تثبیت با آهک و سرباره فولاد سازی ذوب آهن اصفهان (BOS) بر دوام خاک رسی و خاک رس آلوده به مواد شیمیایی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی عمران – مکانیک خاک و پی ‏ چکیده از گذشته تا به حال یکی از روش‌های بسیار اقتصادی جهت بهبود خواص مکانیکی خاک‌های رسی، تثبیت ‏به وسیله‌ی مواد افزودنی همچون آهک و سیمان در پروژه های عمرانی همچون راه سازی و تحکیم بستر ‏ساختمان‌ها بوده است. همچنین با گذشت زمان و به وجود آمدن مصالح مصنوعی و پلیمری همچون ‏ژئوسنتتیک ها و ترکیب آنها با سیمان و آهک در ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته زمین شناسی زیست محیطی چکیده: یکی از مشکلات زیست­محیطی دفن زباله­ ها، غلبه بر حجم بالای شیرابه­ای است که همزمان و پس از دفن زباله در نتیجه رطوبت اولیه زباله و همچنین نفوذ بارندگی در محل دفن بوجود می­آید. از آلاینده­های مهم موجود در شیرابه، فلزات سنگین محلول در آن می­باشند. کادمیم از جمله این فلزات است که در نتیجه­ی آزاد شدن یون ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مهندسي عمران - مهندسي زلزله   اسفند 1392 چکيده خاک مسلح مصالحي ويژه است که از ترکيب خاک و عضو مسلح کننده بوجود مي آيد. مسلح کننده اجزاء مقاوم در برابر ن

چکیده این تحقیق به منظور بررسی مشخصات جذب فلزات کبالت، کادمیم و نیکل با استفاده از پوست لیمو انجام پذیرفته است. اثر پارامتر­های مختلف نظیرpH محلول، میزان جاذب، زمان تماس و دما بر فرآیند جذب مورد بررسی قرار گرفت و شرایط عملیاتی بهینه جذب هر عنصر بر روی جاذب زیستی مشخص گردید. مقادیر تعادلی جذب با مدل­های ایزوترم لانگمویر، فرندلیچ، تمکین وD-R مورد بررسی قرار گرفتند و پارامترهای هر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته عمران-خاک وپی چکیده لایه های رسی متراکم به عنوان یکی از متداول ترین لایه های نفوذناپذیر در اکثرسازه های ژئوتکنیکی مانند سدهای خاکی و مراکز دفن زباله های شهری و رادیواکتیو کاربرد دارند. به دلیل خصوصیات ژئوتکنیکی خاص، این لایه ها در طول عمر خود به وسیله ترک خوردگی دچار آسیب می گردند این ترک ها باعث افزایش نفوذپذیری لایه و کاهش کارایی آن می گردد. با ...

پایان­نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: جغرافیا طبیعی (ژئومورفولوژی- هیدرولوژی) چکیده رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه فعالیتهای صنعتی از یک سوء و عدم رعایت الزامات زیست محیطی ازسوی دیگر، سبب شده است تا درچند دهه اخیر مقادیر هنگفتی ازآلاینده ها وارد محیط زیست شوند. تجمع بعضی ازعناصر سنگین خطرناک می تواند کاربرد خاک برای تولید محصول سالم را برای زمین های ...

پایان­نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: جغرافیا طبیعی (ژئومورفولوژی- هیدرولوژی) چکیده رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه فعالیتهای صنعتی از یک سوء و عدم رعایت الزامات زیست محیطی ازسوی دیگر، سبب شده است تا درچند دهه اخیر مقادیر هنگفتی ازآلاینده ها وارد محیط زیست شوند. تجمع بعضی ازعناصر سنگین خطرناک می تواند کاربرد خاک برای تولید محصول سالم را برای زمین های ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده: در این مطالعه اثر برخی از پارامترهای مؤثر بر مقاومت های بتن پلیمری بر پایه رزین اپوکسی شامل سخت کننده، فیلر و حلال مورد بررسی قرار گرفته است. خاکستر پوسته برنج و خاکستر ساقه جارو به عنوان فیلر و مخلوط استون- تولوئن با نسبت 50-50% به عنوان حلال در ساخت نمونه ها بکار رفته است. بر طبق نتایج آزمایش ها، افزودن ...

ثبت سفارش