پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر

word 1 MB 31397 110
1389 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •  

    پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران گرایش سازه

     

    چکیده:

    در این مطالعه اثر برخی از پارامترهای مؤثر بر مقاومت های بتن پلیمری بر پایه رزین اپوکسی شامل سخت کننده، فیلر و حلال مورد بررسی قرار گرفته است. خاکستر پوسته برنج و خاکستر ساقه جارو به عنوان فیلر و مخلوط استون- تولوئن با نسبت 50-50% به عنوان حلال در ساخت نمونه ها بکار رفته است. بر طبق نتایج آزمایش ها، افزودن مقادیر مناسبی از فیلر موجب بهبود مقاومت های فشاری، خمشی و شیمیایی بتن پلیمری می شود. در نمونه های حاوی 4/18 درصد پلیمر، افزودن خاکستر پوسته برنج با نسبت فیلر- مصالح 075/0 موجب افزایش 21 درصدی در مقاومت فشاری می گردد. نمونه های حاوی خاکستر ساقه جارو، با نسبت فیلر- مصالح 09/0 و 4/18 درصد پلیمر، 27 درصد بهبود  در مقاومت خمشی را نسبت به نمونه فاقد فیلر نشان داده اند. نتایج آزمایشات بر روی حلال نشان می دهد که افزودن مقادیر بهینه ای از حلال موجب بهبود کارایی و افزایش مقاومت های فشاری و خمشی بتن می شود اما استفاده از مقادیر زیاد حلال به دلیل امکان کاهش در چسبندگی پلیمر ممکن است اثر منفی بر بتن پلیمری داشته باشد. همچنین تغییر نوع سخت کننده و نسبت اختلاط سخت کننده- رزین موجب تغییر در خواص مقاومتی بتن پلیمری شده است. سخت کننده آمینی با وزن اکی والان پایین تر موجب 27 و 13 درصد بهبود در مقاومت های فشاری و خمشی و نیز افزایش مدول الاستسیته نمونه ها نسبت به نمونه های حاوی سخت کننده آمینی با وزن اکی والان بالاتر گردیده است.

     

    واژه های کلیدی: بتن پلیمری، رزین اپوکسی، فیلر، حلال، سخت کننده

     

    1- فصل اول: مقدمه

     

    بتن یکی از پر مصرفترین مصالح ساختمانی است که بعلت قیمت پایین، استفاده آسان و قابلیت پاسخگویی به شرایط مورد نیاز بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. از زمان کاربرد بتن توسط رومی ها تا سال 1824 و ساخت سیمان پرتلند توسط جوزف اسپدین، بشر بخصوص در قرن های اخیر بدنبال بهتر  کردن خواص بتن بودند، و از  چسبنده ها، افزودنی ها و مصالح سنگی مختلف استفاده کردند که به هدفشان دست یابند.

    امروزه طیف گسترده ای از مواد و روش ها برای بهبود خواص بتن سیمانی (بتن سیمان پرتلند) و یا جایگزین استفاده سیمان در بتن وجود دارد که بسته به مقاومت های مکانیکی و شیمیایی مورد نیاز و مسائل سازه ای و شرایط موجود، متناسب با هزینه ها انتخاب می شوند. بهبود خواص بتن به دو روش کلی : 1- تسلیح کردن بتن با استفاده از الیاف و میلگرد که عمدتاً جهت بهبود مقاومت خمشی و شکل پذیری بتن 2- بهبود کیفیت خود بتن از طریق افزودن مواد شیمیایی، پوزولان ها و فیلر ها صورت می گیرد.

    پلیمر بعنوان یک گزینه برای میل به این هدف (بهبود خواص بتن) چندین دهه است که مورد توجه قرار گرفته است. مواد پلیمری به هر دو روش جهت بهبود خواص بتن بکار می روند. مواد پلیمری جامد و سخت شده بصور ت الیاف (مانند پلی پروپیلن) و یا میلگرد های FRP[1] بتن را تسلیح می کنند. فرآیند پلیمریزاسیون و سخت شدن در کارخانه های سازنده انجام می شود و موادی با ویژگی های مشخص در اختیار استفاده کننده قرار می گیرد. بور، کربن، شیشه و پلی آمید مهمترین موادی هستند که از آن ها الیاف تهیه می شود. میلگرد های FRP کربنی (CFRP[2]) و شیشه ای (GFRP[3]) از الیاف به همراه ماتریکسی از مواد پلیمری (مانند اپوکسی) ساخته می شوند. علاوه بر استفاده در مهندسی عمران از الیاف (کامپوزیت های پلیمری) در زمینه های دیگر از جمله  مهندسی هوا فضا (ساخت شاتل)، حمل و نقل ( ساخت ماشین و هواپیما)، کالا های ورزشی (ساخت راکت و چوب اسکی)، ماشین آلات و ابزار ها (تیغه های توربین، چرخ دنده ها) و غیره استفاده می شود [1].

    برای بهبود کیفیت بتن ساخته شده می توان از مواد پلیمری بصورت غیر جامد استفاده کرد. این مواد در مدت عمل آوری بتن سخت شده و با تشکیل شبکه های درهم تنیده با شبکه سیمانی  خواص مقاومتی بتن را بهتر می کنند. بتن پلیمر تزریقی (PIC[4]) و بتن سیمان- پلیمر (PCC[5]) از این جمله اند. نوع پلیمر و درصد اختلاط آن بر مقاومت نهایی بتن بسیار مؤثر است. توسعه و تحقیق فعال در مورد کامپوزیت های بتن- پلیمر در آلمان ، امریکا ، انگلستان ، ژاپن و روسیه تقربباً از 80 سال پیش آغاز شد و اکنون بطور گسترده در مصارف گوناگون بکار گرفته می شوند. بعنوان مثال حجم پلیمر استفاده شده فقط در ملات پلیمر- سیمان (PCC) در ژاپن در اواخر قرن بیستم به بیش از 100000 تن در یکسال رسیده است [2].

     بطور کلی دلایل گسترش  استفاده از سازه های کامپوزیتی عبارتند از:

    1- کارایی ، که موجب می شود معماری های زیبا در ساختمان بوجود آید

    2- مقاومت در برابر شرایط جوی

    3- مقاومت در برابر خوردگی در محیط های خورنده

    4- ساختمان هایی که کاربرد فلز در آن ها مجاز نیست.

    بتن پلیمری (PC[6]) از صورت های استفاده غیر جامد پلیمر در بتن است که موجب اصلاح کیفیت بتن (سیمانی) نشده ، بلکه خود دارای یک بایندر پلیمری چسبنده است که جایگزین سیمان می گردد و پس از سخت شدن مصالح سنگی را در کنار یکدیگر نگه می دارد. بتن پلیمری دارای خواص مقاومتی به مراتب بالاتر از بتن سیمانی است و می تواند در صورت عدم توانایی بتن (سیمانی) در ارائه مقاومت لازم جایگزین خوبی برای آن باشد. کاربرد در اعضای سازه ای با مقاومت فشاری و بخصوص کششی بالا، و نیز نفوذپذیری کم و مقاومت شیمیایی بالا آن را گزینه مناسب برای ساخت سازه در سواحل، مناطق سردسیر، مجاری آب و فاضلاب، مخازن آب و مواد شیمیایی می کند. داشتن میرایی بالا (حدود چهار برابر فولاد) موجب استفاده آن در ساخت بستر برای وسایل و ماشین آلات مکانیکی با ارتعاش زیاد شده است. علاوه بر مزیت های فوق داشتن مقاومت های ضربه ای و سایشی و غیره زمینه های کاربردی زیادی از جمله در راهسازی و روکش پل ها را برای بتن و مواد پلیمری به همراه دارد. اما گران بودن مواد پلیمری، ضعف در برابر دما های بالا، تا حدی سمی بودن و یا داشتن مشکلات زیست محیطی برای بعضی پلیمر ها یا عامل های عمل آوری (هاردنر یا سخت کننده) یا مواد افزودنی را می توان از معایب و نقاط ضعف آن دانست.

    با توجه به زلزله خیز بودن و بالا بودن هزینه و زمان ساخت در کشورمان بکارگیری مواد پیش ساخته و سبک بشدت در صنعت ساختمان سازی احساس می شود. تکنولوژی که سال هاست در کشور های پیشرفته بخصوص امریکا مورد استفاده قرار می گیرد. سبک بودن، مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا، مدت عمل آوری پایین از اثرات کاربرد مواد پلیمری در این محصولات است. بکارگیری فوم های پلی استایرن در سقف های تیرچه بلوک و دیوار های پیش ساخته در ایران روند روبه رشدی دارد.

    پلیمرها دارای انواع و ویژگی های مختلف هستند و به دو گروه ترموست (گرما سخت)  و ترموپلاست (گرما نرم) تقسیم می شوند. در ساخت بتن پلیمری معمو لاً از پلیمرهای ترموست استفاده می گردد. اما بیشتر  پلیمر های مورد استفاده در بتن پلیمر- سیمان ترمو پلاست هستند. معیارهایی همچون سخت شدن در دمای اتاق، مقاومت در برابر آتش، مسائل زیست محیطی و مسائل اقتصادی در کنار خواص مکانیکی  قرار گرفته و مصرف کنندگان را به سمت انتخاب پلیمری از بین انواع پلیمرها رهنمون می کنند [3].

     

    مطابق آزمایشات و تحقیقات گسترده صورت گرفته توسط محققین در مورد بتن پلیمری، بر حسب نوع و مقدار مواد پلیمری (رزین و سخت کننده) و افزودنی ها، تغییرات گسترده ای در مقدار مقاومت و ویژگی های برجسته بتن پلیمری رخ می دهد. بعنوان مثال مقدار مقاومت فشاری در بتن پلیمری می تواند بین 50 تا 160 مگا پاسکال باشد. لذا در این پایان نامه سعی شده است فاکتور های مؤثر بر مقاومت بتن پلیمری (بخصوص مقاومت های فشاری و خمشی) مورد مطالعه قرار گیرد.

     

    1-1 اهداف تحقیق

     اثر دانه بندی مصالح بر مقاومت ملات پلیمری. بدین منظور از سه دانه بندی: مانده روی الک نمره 16، گذشته از الک نمره 16، ترکیب 60%  مصالح عبور کرده از الک نمره 16 با 40% باقیمانده روی الک (وزنی) استفاده شده است.

    بررسی اثر نسبت اختلاط سخت کننده- رزین. از 5 نسبت اختلاط مختلف: 10%، 13%، 16%، 19%، 22% در ساخت نمونه ها استفاده شد. نسبت اختلاط پیشنهادی از طرف شرکت سازنده برابر 16% است.

    نشان دادن تأثیر نوع سخت کننده بر روی مقاومت بتن پلیمری: از دو نوع سخت کننده آمینی برای سه درصد مختلف رزین استفاده شد.

    بررسی اثر دو نوع فیلر خاکستر پوسته برنج و خاکستر ساقه جارو که از پسماند های محصولات کشاورزی بدست آمدند بر خواص مقاومتی بتن پلیمری: نمونه ها در سه درصد پلیمر مختلف (13 ، 4/18 ، 23) و با درصد های مختلف فیلر ساخته شدند.

    بررسی اثر حلال بر مقاومت فشاری و خمشی بتن پلیمری: ازحلال استون- تولوئن (به نسبت 50%- 50%) برای کاهش ویسکوزیته پلیمر استفاده شد. نمونه ها از دو نوع رزین اپوکسی مختلف و نیز از دو درصد مختلف پلیمر (8 و 10) ساخته شدند.

     

    1-2 ساختار پایان نامه

    در فصل اول مقدمه ای از کلیات و ضرورت های تحقیق و مطالبی برای آشنایی اولیه با مواد پلیمری ارائه گردید. 

    در فصل دوم توضیحاتی در مورد پلیمر ها بخصوص رزین اپوکسی و نیز خصوصیات بتن های حاوی پلیمر ارائه شده است.

    در فصل سوم روند انجام آزمایشات و طریقه تهیه و مشخصات مواد مورد نیاز و بکار رفته در ساخت نمونه ها تشریح گردید.

     نتایج بدست آمده و بحث در مورد آن در فصل چهارم بیان شد.

    خلاصه نتایج به همراه پیشنهادات در فصل پنجم آمده است.

     

     

     

     

     

    2- فصل دوم: ادبیات موضوع و مروری بر مطالعات انجام شده

     

    2-1 بتن سیمانی

    بتن شامل یک بایندر چسبنده سیمانی همراه با سنگدانه است که برای سخت شدن به آب نیاز دارد. خواص مکانیکی بتن متأثر از خواص ترکیبات سیمان، نوع و دانه بندی سنگدانه، مقدار و کیفیت آب، حرارت، رطوبت و عمل آوری است. هیدراته شدن ذرات سیمان در مجاورت آب موجب تشکیل شبکه ای سخت و محکم گشته که سنگدانه ها را احاطه می کند [4]. در ادامه مطالبی در مورد اجزاء تشکیل دهنده و خصوصیات مقاومتی بتن سیمانی به اختصار بیان می شود.

    سیمان: سیمان از مخلوط مواد آهکی با موادی شامل اکسیدهای سیلیس ، آلومینیوم و آهن (مانند رس) و پختن آنها تا مرحله کلینگر بدست می آید. تر کیبات سیمان در مجاورت آب هیدراته شده و تولید C3S2H3[7]  و هیدروکسید کلسیم[8] می کنند.ترکیب C3S2H3  عامل اصلی گیرش سیمان می باشد.

    سنگدانه: حدود 75% حجم بتن را تشکیل می دهد. سنگدانه ها بر اساس نوع کانی های تشکیل دهنده، شکل ظاهری و بافت سطحی در گروههای مختلف طبقه بندی می شوند. با توجه به اینکه تنش های وارد بر سطح تماس یک دانه ممکن است بالاتر از تنش فشاری وارده باشد مقاومت لازم برای سنگدانه ها باید از مقاومت بتن بالاتر باشد (مقاومت یک سنگدانه مناسب تا حدود MPa 80 می رسد). وجود مواد آلی، ناخالصی های نمکی و رس یا ذرات بسیار ریز در سنگدانه بر بتن تأثیر منفی دارد.

    آب: به منظور هیدراته شدن سیمان و ایجاد گیرش بکار می رود و نیز بر کارایی و ایجاد تراکم بهتر مؤثر است. آبی که pH آن بین 6 تا 8  بوده و طعم شوری نداشته باشد برای استفاده در بتن مناسب است. آب داخل بتن به سه بخش : آب ترکیب ، آب ژلی  و آب حفرات موئینه تقسم می شود. با افزایش نسبت آب به سیمان بر حفرات موئینه افزوده شده که این افزایش حفرات موجب کاهش مقاومت بتن می شود.

    پوزولان: به موادی که به تنهایی خاصیت گیرش و سیمانی شدن ندارند اما در مجاورت آب با هیدروکسید کلسیم حاصل از هیدراتاسیون واکنش داده و ترکیباتی با خاصیت سیمانی تشکیل می دهند اطلاق می شود. خاکسترهای آتشفشانی، رس پخته و خاکستر بادی از جمله پوزولان هایی هستند که در بتن استفاده می شوند.

     

    2-1-1 خصوصیات بتن سیمانی (بتن سیمان پرتلند)                  

    مقاومت های فشاری: تقریباً کلیه خواص بتن مرتبط با مقاومت فشاری بتن است و با افزایش مقاومت فشاری، مقاومتهای کششی، خمشی، سایش، خستگی، نفوذپذیری و ... بتن بطور غیر خطی افزایش می یابد. بنابراین مقاومت فشاری معیار خوبی برای بیان کیفیت بتن است. مقاومت در بتن تابع زمان است و با گذشت زمان افزایش می یابد که این افزایش در ابتدا سیر صعودی بیشتری دارد. برای نمونه ها با ترکیبات سیمانی مختلف مقاومت های بدست آمده در زمانهای برابر متفاوت است. مثلاً [9]C3A   موجب افزایش مقاومت سنین اولیه بتن می شود اما این ترکیب در مجاورت سولفات تولید سولفو آلومینات کلسیم کرده که برای بتن مضر است به همین خاطر از این ترکیب در سیمان های ضد سولفات کمتر استفاده می شود و این عمل موجب دیر گیر شدن این تیپ از سیمان گشته است [5].

    مقاومت کششی و خمشی: مقاومت کششی با افزایش مقاومت فشاری با نسبت کمتری افزایش می یابد. برای بتن با مقاومت پایین نسبت مقاومت کششی به فشاری حدود   است که با افزایش مقاومت فشاری این نسبت کاهش می یابد [4]. از عوامل مؤثر بر این نسبت رطوبت می باشد. مقاومت فشاری بتن در حالت خشک از مرطوب بیشتر می باشد ولی مقاومت کششی (مستقیم) تغییر چندانی نمی کند. هرچند مقاومت کششی مستقیم چندان تحت تأثیر سنگدانه ها قرار ندارد ولی مقاومت  خمشی بتن با سنگدانه های گوشه دار افزایش می یابد. در بین روش های محاسبه مقاومت کششی روش خمشی مقاومت بیشتری را نسبت به روشهای مستقیم و اسپیرال بدست می دهد.

    مدول الاستیسیته : تابعی از نوع سنگدانه، نسبت سنگدانه به سیمان و مقاومت بتن است. رطوبت موجب افزایش مدول الاستیسیته در حدود چند گیگا پاسکال می شود(بر خلاف مقاومت فشاری). محدوده ی مدول الاستیسیته بتن بین GPa 15 تا 35  است که مقادیر بالای این بازه برای بتن های با مقاومت بسیار بالا است. در ضمن مدول الاستیسیته سنگدانه ها مانند شن و گرانیت حدود GPa 40 و بازالت و کوارتز گرد گوشه بیش از  GPa 80  است [5].

    مقاومت خستگی: هنگامی که بتن تحت تنشی حدود 70 الی 80  درصد مقاومت کوتاه مدت قرار بگیرد  پیوستن ترک های ریز در بتن به مرور زمان، موجب شکست بتن می شود(خستگی استاتیکی). همچنین اگر بتن تحت سیکل های بارگذاری قرار بگیرد مقاومت خستگی آن با افزایش تعداد سیکل کاهش می یابد که سرعت کاهش برای مقاومت خستگی فشاری بیشتر از کششی است( نسبت به مقاومت کوتاه مدت). با افزایش مقاومت فشاری بتن ساخته شده مقاومت خستگی آن افزایش می یابد. بتن تقریباً با یک میلیون سیکل بارگذاری در نصف مقاومت فشاری شکسته می شود.

    مقاومت در برابر ضربه: اگرچه با افزایش مقاومت فشاری معمولاً مقاومت در برابر ضربه افزایش می یابد (در هر ضربه انرژی کمتری جذب می شود) ولی این مقاومت بیشتر متأثر از مقاومت کششی و بخصوص نوع سنگدانه است. بتن حاوی سنگدانه شکسته مقاومت بهتری را نشان می دهد. توجه به این نکته که با افزایش سرعت بارگذاری مقاومت نیز افزایش می یابد در آزمایشات نمونه های بتنی لازم است.

    جمع شدگی: جمع شدگی در اثر هیدراتاسیون و خشک شدن و کربناتاسیون ایجاد می شود. نسبت آب به سیمان، حجم خمیر سیمان به سنگدانه، نوع سنگدانه و میزان رطوبت در جمع شدگی قطعه بتنی تأثیر دارند. ماکزیمم جمع شدگی(خشک شدن و کربناتاسیون) یک قطعه بتنی معمول، به حدود 6-10×1600  می رسد.

    نفوذپذیری: خمیر سیمان دارای حفرات ژلی و موئینه است. حفرات ژلی که بیش از 28% حجم خمیر سیمان را تشکیل می دهد بسیار ریز بوده و اصولاً قابلیت نفوذپذیری آن بسیار کم است. آنچه که بر نفوذپذیری بتن بسیار مؤثر است حفرات خمیر سیمان می باشد. اگر خمیر سیمان فقط دارای آب لازم برای هیدراتاسیون باشد حجم حفرات مؤئینه در آن به حدود 18% حجم سیمان خشک می رسد [4]. حفرات موئینه با افزایش نسبت آب به سیمان افزایش، و با افزایش درجه هیدراتاسیون کاهش می یابند. اگرچه افزایش مقدار حفرات موئینه موجب افزایش نفوذپذیزی در خمیر سیمان می شود ولی در خمیرهای سیمانی مختلف بسته به مسیرهای عبور بزرگ بین حفرات موئینه ضریب نفوذپذیری متفاوت است. ضریب نفوذپذیری از تخلخل موئینه بیش از 35%  و یا نسبت آب به سیمان بیش از 65/0  افزایش چشمگیری می یابد [4]. نفوذپذیری بتن یکی از معایب اصلی آن و عامل ضعف آن در برابر محیط های خورنده است. نفوذ آب به داخل بتن موجب ضعف آن در پدیده یخ- ذوب گشته و نیز هجوم مواد خورنده موجب شسته شدن بتن و تخریب آرماتورها می گردد.

    اسیدها با PH   کمتر از 5/4 اثر خورندگی فراوانی بر بتن دارند و بتن در برابر اسیدهای قوی مقاومت خود را کاملاً از دست می دهد. در جدول (2-1) مقاومت خمشی بتن پس از قرار گیری در محیط های خورنده نشان داده شده است. نسبت آب به سیمان مخلوط بتن 59/0،  مقاومت خمشی نمونه معیار MPa 95/3 و غلظت اسید در آزمایش 5% بوده است [2]..

     

    Abstract:

    In this study, effective parameters on polymer concrete (PC) based on epoxy resin such as filler, hardener and solvent were investigated. Rice husk and broom stem ashes as fillers with mixture of 50-50% acetone-toluene as solvent in preparation of PC samples were used. According to experimental results, addition of fillers improved compressive, flexural and chemical strengths of the PC samples. In the sample with 18.4% polymer, additional of rice husk ash with ratio of filler-aggregate 0.075, compressive strength improved by 21%. For the sample with broom stem ash ratio of filler-aggregate 0.09, the flexural strength was improved by 27%. In addition experimental data proved that addition of optimum amount of solvent improved the performance and enhanced the compressive and flexural strengths. But excess amount of solvent may reduce the adhesiveness of the polymer therefore it may have negative impact on PC. The combination of hardener-resin may influence on the strength of PC. Amine type of hardener with low equivalent weight improved 27 and 13% on compressive and flexural strengths, and also elasticity module was increased in compare with the samples having high equivalent weight of amine type hardener.

    Key word: polymer concrete, epoxy resin, filler, solvent, hardener

  • فهرست:

    فصل اول- مقدمه                                                                                                                      

    1-1 اهداف تحقیق                                                                                                                                                       4

    1-2 ساختار پایان نامه                                                                                                                                               5                                         

    فصل دوم- ادبیات موضوع و مروری بر مطالعات انجام شده

     2-1 بتن سیمانی                                                                                                                                                      6 

    2-1-1 خصوصیات بتن سیمانی                                                                                                                          7         

    2-2 آشنایی با پلیمر و تاریخچه کاربرد در بتن                                                                                                          10                                              

     2-2-1 تعریف پلیمر                                                                                                                                            10

     2-2-2 تاریخچه کاربرد پلیمر                                                                                                                              15

    2-3 بتن های حاوی پلیمر                                                                                                                                            16

      2-3-1 بتن پلیمر تزریقی                                                                                                                                     16

      2-3-2 بتن پلیمر- سیمان                                                                                                                                    18

     2-3-2-1 خواص مکانیکی بتن پلیمر- سیمان                                                                                               21

    2-3-3 بتن پلیمری                                                                                                                                            27         

    2-3-3-1 رزین پلی استر                                                                                                                               28

    2-3-3-2 رزین اپوکسی                                                                                                                               30

    2-3-3-3  رزین پلی متا کریلات                                                                                                                 34                                    

    2-3-3-4 سخت کننده ها                                                                                                                             34

    2-3-3-4-1 تعیین نسبت استوکیومتری (برای رزین اپوکسی)                                                                 35

    2-3-3-5 دلایل استفاده از اپوکسی                                                                                                               35

    2-3-3-6 سنگدانه                                                                                                                                         36

    2-3-3-7 فیلر (پرکننده)                                                                                                                               37

      2-3-3-8 نظریه تشکیل ساختمان در بتن پلیمری                                                                                          37

      2-3-3-9 خواص مکانیکی و شیمیایی بتن پلیمری                                                                                       38

       2-3-3-9-1 مقاومت فشاری و خمشی                                                                                               38

        2-3-3-9-2 تأثیر دما بر بتن پلیمری                                                                                                    39

        2-3-3-9-3 مقاومت در برابر پدیده یخ- ذوب                                                                                  41                      

        2-3-3-9-4 مدول الاستسیته                                                                                                             42                         

        2-3-3-9-5 مقاومت بتن پلیمری در تماس سطحی با اجسام سخت                                                    43

        2-3-3-9-6 میرایی نوسانی                                                                                                                 43

        2-3-3-9-7 مقاومت در برابر محیط های مهاجم                                                                                 45

       2-3-3- 9-8 استفاده از منومر های فلزی در بتن پلیمری                                                                       47

       2-3-3-9-9 راه حلی برای کاهش هزینه                                                                                              49

       2-3-3-10 فرموله کردن مخلوط های بتن پلیمری                                                                                      51

       2-3-3- 11 جنبه های اقتصادی                                                                                                                   53

      2-4 طرز تهیه و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاکستر پوسته برنج                                                                            56

      2-5 حلال ها                                                                                                                                                              58

    فصل سوم- روش تحقیق، لوازم و مواد

      3-1 مواد مصرفی                                                                                                                                                      60

      3-1-1 رزین و سخت کننده                                                                                                                              60

      3-1-2 حلال                                                                                                                                                      62

      3-1-3 مصالح سنگی                                                                                                                                         62

      3-1-4 فیلر                                                                                                                                                         64

       3-1-4-1 خاکستر پوسته برنج                                                                                                                      64

       3-1-4-2 خاکستر ساقه جارو                                                                                                                      65

     3-2 طریقه ساخت نمونه ها                                                                                                                                          66

     3-3 روش انجام آزمایش ها                                                                                                                                        67

    3-3-1 آزمایش سطح مخصوص                                                                                                                          67

    3-3-2 آزمایش دانسیته ظاهری                                                                                                                            68

    3-3-4 آزمایش چگالی ظاهری                                                                                                                             68

    3-3-4 مدول الاستسیته                                                                                                                                           69

    3-3-5 آزمایش استحکام فشاری                                                                                                                           70

    3-3-6 آزمایش استحکام خمشی تک نقطه ای                                                                                                     71

    3-3-7 آزمایش مقاومت شیمیایی                                                                                                                         71

    فصل چهارم- بحث و نتایج

     4-1 آشنایی اولیه با شرایط و چگونگی اختلاط و تأثیر دانه بندی مصالح                                                                      73                 

     4-2 بررسی اثر نسبت اختلاط رزین- هاردنر بر مقاومت بتن پلیمری                                                                           74

     4-3 تأثیر نوع سخت کننده بر خواص بتن پلیمری                                                                                                          77 

     4-4 بررسی اثر فیلر                                                                                                                                                      79

     4-5 بررسی اثر حلال                                                                                                                                                   88

    فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهادات         

    5-1 نتیجه گیری                                                                                                                                                            92

    5-2 پیشنهادات                                                                                                                                                                                                 94

    مراجع                                                                                                                                                                              96

     

    منبع:

    - فیتذر اریک، سید عی هاشمی، الیاف کربن و کامپوزیت های آن، مرکز تحقیقات پلیمر،1372.

    2- Satish Chandra, Yoshihiko Ohama, 1997, Polymers in concrete, E&FN Spon.

    3- Yoshihiko Ohama, 1995, Handbook of polymer-modified concretes and mortars, Noyes Publications.

    4- نویل آدام، علی اکبر رمضانیان پور و محمد رضا شاه نظری، تکنولوژی بتن، انتشارات علم و صنعت، 1388.

    5- نویل آدام، هرمز فامیلی، بتن شناسی، نشر جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت، 1368.

    6 - دبلیو آر سورنسون و تی دبلیو کمپ بل، محمد جلالدین ظهوریان مهر و مهرنوش نادلی، شیمی پلیمر عملی، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف، 1376.

    7- Petrie, E., 2005, Epoxy adhesives formulations, McGraw-Hill, New York.

    8- Miller, M., 2005, Polymers in cementitious materials, Smart Pubns.

    9- Blaga, A. and J.J. Beaudion, 1985, Polymer modified concrete.

    10- Mikailov, K.V and V.V. Patoroev, 1989, Polymer concretes and their Structural use, Russian Translation series 91.

    11- Pollet, V., W. Vanlaecke and J. Vyncke, 1995, The use of  polymers for industrial floors, Proceeding of 8th ICPIC, 387-392.

    12- قائمی موسی، مبانی شیمی پلیمر، دانشگاه مازندران، 1378.

    13- Mun, K.J. and N.W. Choi, 2008, Properties of poly methyl methacrylate mortars with unsaturated polyester resin as a cross linking agent, Construction and Building Materials 22, 2147–2152

    14- Oh, B.H, S. Han and Y.S. Kim, 1997,  Mechanical properties of polymer concrete and fiber- reinforced polymer concrete, Proceeding of the Second East Asia Symposium Polymer in Concrete, London.

    15- Gorninski, J.P.,  D.C. Dalmolin and C.S. Kazmierczak, 2004, Study of the modulus of elasticity of polymer concrete compounds and comparative assessment of polymer concrete and portland cement concrete, Cement and Concrete Research 34,  2091–2095.

    16- Riberio, M.C.S, P.R. Novoa and A.J.M. Ferreira, 2004, Flexural performance of polyester and epoxy polymer mortars under severe thermal conditions, Cement & Concrete Composition 26, 803–809.

    17- Oshima, M. and W. Koyanagi, 2001, Thermal properties and temperature dependency of mechanical properties of resin concretes for structural use, in: L. Sierra (Ed.), Proceedings of the 10th International Congress on Polymers in Concrete and ICPIC/ICRI International Concrete Repair Workshop, ICAR, Honolulu, 910–926.

    18-  Gian Domenico Soraru and Pierpaolo Tassone, 2004, Mechanical durability of a polymer concrete: a Vickers indentation study of the strength degradation process, Construction and Building MATERIALS 18,  561–566.

    19-  Sezan Orak, 2000,  Investigation of vibration damping on polymer concrete with polyester resin, CEMENT AND CONCRETE RESEARCH 30, 171–174.

    20- Gorninski, J.P, D.C. Dal Molin and C.S. Kazmierczak, 2007, Strength degradation of polymer concrete in acidic environments, Cement & Concrete Composition 29, 637–645.

    21- www.sartomer.com

    22- Rafat, S., J.Khatib and I.Kaur, 2007, Use of recycled plastic in concrete: A review, Waste Management.

    23- Byung-Wan Jo, Seung Kook Park and Jong-Chil Park, 2008, Mechanical properties of polymer concrete made with recycled PET and recycled concrete aggregates, Construction and Building MATERIALS 22, 2281–2291.

    24- Rebeiz, K.S and D.W. Fowler, 1996, shear and flexure behavior of reinforced polymer concrete made with recycled plastic wastes, Properties and Uses of Polymers in Concrete, American Concrete Institute.

    25- زمانیان ر، خوردگی و روش های کنترل آن، انتشارات دانشگاه تهران، 1370.

    26- شاه نظری محمد رضا و محمد قاسم سحاب، دستورالعمل های آزمایشگاه بتن ASTM ، انتشارات پرهام، 1385.

    27- Mehta, P.K., 1978, Siliceous ashes and hydraulic cements prepared there form, US Patent.

    28- Ramezanianpour, A.A, M.M. Khani and G.Ahmadibeni, 2009, The effect of rice husk ash on mechanical properties and durability of sustainable concretes. Int. J. of Civil Eng. 7 (2), 83-91.

    29- Mauro M. Tashima, Carlos A. R. Silva, Jorge L.Akasaki and M.Barbosa, 2008, Influence of rice husk ash in mechanical characteristics of concrete, ACI XII.08,780-790.

    30- ASTM, 2000, American society for testing and materials, Standard test method for fineness of hydraulic cement by air-permeability apparatus: C 204-00, Annual Book of ASTM Standards, Pennsylvania, USA.

    31- ASTM, 2001, American Society for Testing and Materials, Standard Test Method for Density, Relative Density (Specific Gravity), and Absorption of Fine Aggregate: C 128-01, Annual Book of ASTM Standards, Pennsylvania, USA. 32- ASTM, 2001, American Society for Testing and Materials, Standard Test Methods for Apparent Density of Chemical-Resistant Mortars, Grouts, Monolithic Surfacing, and Polymer Concretes: C 905-01, Annual Book of ASTM Standards, Pennsylvania, USA.

    33- ASTM, 2002, American Society for Testing and Materials, Standard Test Method for Static Modulus of Elasticity and Poisson’s Ratio of Concrete in Compression: C 469-02, Annual Book of ASTM Standards, Pennsylvania, USA.

    34- ASTM, 2001, American Society for Testing and Materials, Standard Test Methods for Compressive Strength of Chemical-Resistant Mortars. Grouts, Monolithic Surfacing, and Polymer Concretes: C 579-01, Annual Book of ASTM Standards, Pennsylvania, USA.

    35- ASTM, 2002, American Society for Testing and Materials, Standard Test Method for Flexural Strength and Modulus of Elasticity of Chemical- Resistant Mortars, Grouts, Monolithic Surfacing, and Polymer Concretes: C 580-02 Annual Book of ASTM Standards, Pennsylvania, USA.

    36- ASTM, 2001, American Society for Testing and Materials, Standard Test Methods for Chemical Resistance of Mortars, Grouts, and Monolithic Surfacing and Polymer Concretes: C 267-01 Annual Book of ASTM Standards, Pennsylvania, USA.


موضوع پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, نمونه پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, جستجوی پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, فایل Word پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, دانلود پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, فایل PDF پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, مقاله در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, پروژه در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, پروژه درباره پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی پارامتر های مؤثر بر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی در نمونه های بتن پلیمر

تابستان 1390  کارشناسي­ ارشد رشته : عمران  گرايش : سازه چکيده :    در اين پايان­نامه اثر نانوسيليس بر روي خواص مکانيکي و دوام بتن حاوي الياف پلي­پروپيلن بر

مقطع تحصیلی : کارشناسی­ارشد رشته : عمران گرایش : سازه چکیده : در این پایان­نامه اثر نانوسیلیس بر روی خواص مکانیکی و دوام بتن حاوی الیاف پلی­پروپیلن بررسی شد. الیاف پلی­پروپیلن مصرفی به طول mm 18 و نسبت طول به قطر mµ 9/0 استفاده گردید. تاثیر الیاف و نانوسیلیس در سه درصد مختلف برای هر کدام در نسبتهای 1/0 ، 2/0 و 3/0 درصد برای الیاف و2 ، 4 و 6 درصد برای نانوسیلیس روی بتن با نسبت آب ...

  پايان نامه‌ي کارشناسي ارشد رشته‌ي مهندسي عمران گرايش سازه مهرماه 1390 فصل اول کليات     1-1 مقدمه در سالهاي اخير پيشرفت­هاي زيادي در زمينه­ي

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی عمران گرایش سازه واکنش قلیایی سنگدانه­ها[1](AAR)، واکنشی شیمیایی است که در برخی از سازه ­های بتنی رخ می­دهد. (AAR) واکنشی بین مایعات قلیایی درون حفره­ها و سنگدانه­های سیلیسی است. خرابی بتن شامل انبساط و ایجاد ترک در اثر واکنش قلیایی سنگدانه­ها از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد. علاوه بر آن پلیمرهای تقویت شده با الیاف به شکل صفحه یا ورق ...

  پايان‌نامه براي دريافت کارشناسي‌ارشد رشته مهندسي عمران گرايش سازه اسفند 1393 چکيده گستره‌ي استفاده از مصالح FRP براي مقاوم‌سازي برشي تيرهاي بتن مسلح در سا

The effect of fiber and pozzolanic materials on the mechanical properties of glass fiber reinforced concrete پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران- سازه چکیده خرابی و انهدام بتن به شدت به تشکیل ترک­ها و ریز ترک­ها بستگی دارد. با افزایش بار­گذاری, ریز ترک­ها به هم متصل شده و ترک­ها را تشکیل می­دهند. به ‌منظور رفع این مشکل و همچنین ایجاد شرایط همگن، در چند دهه اخیر از یک­سری ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته عمران گرایش سازه چکیده مقاومت اتصال خوب بین سطح قدیمی و جدید بتن یک فاکتور کلیدی در عملکرد تعمیرات بتنی است. هدف این پایان‌نامه بررسی و ارزیابی مقاومت اتصال بین سطح بتن قدیمی و بتن اضافه شده است. در این پایان‌نامه یک تحقیق آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری مقاومت برشی سطوح اتصال بتنی که در زمان‌های متفاوتی بتن‌ریزی شده‌اند انجام شد. این ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی عمران گرایش خاک و پی چکیده: رفتار تراکم‌ پذیری خاک‌ ها به نگرانی مهمی در مهندسی ژئوتکنیک تبدیل شده است. با اجرای ساختمان‌ها، خاکریزها و جاده‌ها، اغلب نشست‌های قابل توجهی رخ می‌دهد. از آنجائیکه نشست‌های دراز مدت در اثر خزش اتفاق می‌افتد، بنابراین محاسبه و پیش‌بینی نشست‌های خزشی اهمیت زیادی دارد. زمانی که خاک تحت ...

ثبت سفارش