پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی

word 316 KB 31530 137
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)

    گرایش: زبان و ادبیات فارسی

    چکیده

    قاآنی شیرازی یکی از گویندگان توانای پارسی در دوره ی بازگشت ادبی است. شعر قاآنی از دیدگاه‏های گوناگونی قابل بررسی است، از آنجا که تاکنون در قلمرو زیباشناسی شعرقاآنی پژوهش جامع و مستقلی صورت نگرفته است، در این رساله از منظر زیباشناسی به بررسی کاربرد صنایع لفظی بدیع پرداخته شده است. شعر قاآنی مشتمل بر موضوعات جذاب است که با بیانی شیوا سروده شده و شاعر جلوه های گوناگون زیبایی را در کلام خود به عرصه گذاشته است.

    مهمترین دستاوردی که از این پژوهش به دست آمد آن است که کاربرد آرایه پردازی در اشعار قاآنی، به ویژه آرایه های لفظی آنقدر زیاد است که کمتر بیتی را می توان سراغ گرفت که حاوی آرایه ای نباشد و اگر آرایه های همه ی ابیات استخراج شود چندین رساله را به خود اختصاص می دهد.

    این آرایه ها بر زیبایی کلام شاعر افزوده و نشان می دهد قاآنی شاعری است صنعتگرا و از آرایه ها نهایت استفاده را در جهت پرورش سخن خویش برده است و کاربرد آرایه هایی چون موازنه، جناس، ترصیع، طرد و عکس و نظایر این ها بر ارزش هنری شعر او افزوده است.

    کلید واژه ها: قاآنی شیرازی، آرایه، صنعت بدیعی، بدیع لفظی

     

    مقدمه

    دوره‏ی بازگشت ادبی اگر چه از نظر منتقدان چیره دست ادبیات فارسی، در مقایسه با دیگر سبک های شعر فارسی، چندان غنی و پر طراوت نیست و بسیاری آنرا سبکی تقلیدی و فاقد ابتکار و نوآوری قلمداد می نمایند، اما در عین تقلید یکسره از زیبایی و شکوه خالی نیست و به دلیل وجود شاعران بزرگی چون قاآنی شیرازی، فروغی بسطامی، فتح الله خان شیبانی، یغمای جندقی، سروش اصفهانی، هاتف و بسیاری از گویندگان دیگر از اعتبار شعری و هنری برخوردار است. یکی از گویندگان موفق و پرآوازه ی سبک بازگشت قاآنی شیرازی است که بخاطر سبک خاص در قصیده و شیوه ی شعر از دیدگاه های گوناگون قابل بررسی است و با توجه به گستره غنایی وسیعی که دارد به لحاظ فنی و زیباشناسی کاملا در کلامش مشهود است. قاآنی را می توان بعد از صائب معروف‏ترین شاعر ایران در تمام دوره صفوی و قاجار شمرد.

    «از آرایه های لفظی و بدیعی فراوانی در اشعارش استفاده کرده است. رویکردهای لفظی در دیوان قاآنی از جایگاهی خاص برخوردار است. او از شاعران اصلی سبک بازگشت است که در اغراض گوناگون بویژه ستایش رسول خدا (ص) و ائمه و شاهان اشعاری سروده که از آرایه های لفظی و بدیعی فراوانی استفاده کرده است. مفاهیم و مضامین زیبا را به همراه شگردهای بدیعی با زبانی فصیح و شیوا بیان کرده و به گونه ای هنرمندانه سخن خود را با آرایه های بیانی و بدیع آراسته است».(شمیسا، 311:1364)

    قاآنی در اقسام شعر ید طولایی داشته و با وجود قدرتی که در پرورانیدن معانی بدیعه داشته است در تنظیم الفاظ و ترصیع و ردیف آن ها و هر گونه محسنات لفظی که به تصور درآید قدرتی به خرج می داد، که در آثار ادبی گذشتگان مثل و مانند آن کمیاب است و به جرأت می توان گفت قاآنی در میان شعرای ایران از سلف و خلف یکه تاز میدان الفاظ است.

    «قاآنی شاعریست که به هزل و مطایبه اشتهار دارد. قسمتی از مطایبات این شاعر، شیرین و ظریف و مهذّب و دارای معانی و مضامین انتقادی و قسمتی از آن رکیک و ناپسند و دور از ادب و نزاکت و خالی از مقاصد اخلاقی و انتقادیست».(موتمن، 327:1332)

     

    به هر صورت با همت برخی از شاعران تدارک بازگشت فراهم آمد و نتیجه ی این اقدامات ظهور شاعرانی چون : مجمر اصفهانی ، میرسیدعلی مشتاق ، عاشق اصفهانی ، لطفعلی بیک آذر بیگدلی ، میرزا محمدنصیراصفهانی ، وصال شیرازی و میرزا حبیب الله قاآنی شیرازی و ..... را در پی داشت.

    در این پژوهش به منظور آشنایی با شاعر قرن 13 هجری قمری،قاآنی شیرازی و تعیین میزان مهارت و توانایی‏اش در کار شاعری، به بررسی شعر او از منظر زیبا شناختی پرداخته شده و در پنج فصل مبانی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است:

    فصل اول زندگی نامه و آثار و احوال و سبک شعر قاآنی مورد بررسی قرار می‏گیرد؛ در فصل دوم صنعت تسجیع؛ در فصل سوم صنعت تجنیس؛ در فصل چهارم صنعت تکرار و در فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات مورد بررسی قرار می گیرد.

    تمامی ابیات از دیوان حکیم قاآنی شیرازی به تصحیح مجید شفق(1387) مورد بررسی قرار گرفته و آرایه های لفظی این ابیات به صورت برجسته مشخص و به جهت جلوگیری از اطاله کلام از آوردن تمام ابیات صرف نظر شد و فقط به شماره بیت و صفحه بسنده شده است که توضیحات ارائه شده را مستدل خواهد نمود.

     

     

    پیشینه‏ی تحقیق

    با وجود تحقیقات به عمل آمده تاکنون پژوهشی کامل و جامع در زمینه آرایه های لفظی در اشعار قاآنی انجام نشده اما در زمینه‏ی آرایه های ادبی و صنایع بدیعی کتاب‏هایی نوشته شده است که پژوهشگر به دلیل اهمیت این موضوع در صدد است تا در پژوهش حاضر در حد توان از دیوان حکیم قاآنی شیرازی به بررسی صنایع لفظی بپردازد. از جمله:

    1)

    در بخش اول کتاب نگاهی تازه به بدیع از سیروس شمیسا صنایع لفظی شامل چهار فصل می باشد و در پایان هر فصل به حواشی آن فصل پرداخته است.

    2)

    کتاب زیورهای سخن از دکتر نوروزی شامل دو بخش می باشد که در بخش اول به زیورهای لفظی(زیورهایی که صورت سخن را زیباتر می کند و به آن موسیقی و اهنگ بیشتری می بخشد) پرداخته و بخش دوم را به صنایع معنوی اختصاص داده است.

    3)

    در فنون بلاغت و صناعات ادبی استاد جلال الدین همایی به گفتار نخستین و گفتار دوم اشاره شده که در گفتار نخستین به صنایع لفظی پرداخته و در مورد هر آرایه به عنوان نمونه چند بیت از شاعران برجسته ذکر کرده است.

    اهداف تحقیق

    با توجه به جایگاه ارزشمند قاآنی در قلمرو زبان و ادبیات فارسی و آفرینش اشعار ارزشمند متنوع ، معرفی و شناخت و مطالعه پیرامون بلاغت زبانی وی می تواند گامی مؤثّر در عرصه شناخت شاعران بلند آوازه ایران زمین باشد.

    1-هدف علمی:

     بررسی آرایه های لفظی اشعار قاآنی و شناخت میزان کاربرد صنایع در سروده های وی هدف اصلی تحقیق است.

    2-هدف کاربردی:

     از این تحقیق در حوزه های زیر می توان استفاده کرد:

    1-

    2-

    3-

    3- ضرورت های خاص:

    قاآنی از معروف ترین شاعران عهد قاجاری است که از آرایه های لفظی و بدیعی فراوانی در اشعارش استفاده کرده است، لذا شناخت این بعد و آشنایی با میزان استفاده از صنایع ادبی در شعر قاآنی ضروری می نماید.

    روش  تحقیق

    روش تحقیق در این پایان نامه تحلیلی و اسنادی می باشد که پس از گردآوری منابع ( مقالات و کتب ) موجود پس از فیش برداری به روش تحلیلی انجام پذیرفته است ، به صورتی که بعد از مطالعه کتب معتبر و موثّق و همچنین استفاده از سایت های معتبر اینترنتی در خصوص سبک زندگی ، شعر و سبک شعری قاآنی و نیز زیبایی شناسی ، علم بدیع و صنایع بدیع لفظی ، مطالب مورد نیاز فیش برداری ، دسته بندی و نهایتاً نگارش و ویرایش گردیده است.

    نگارنده کوشیده است بیشتر یا اغلب آرایه های لفظی را که چشم انداز و نظر گیر هستند و برجستگی آن ها نمایان است را در حد توان استخراج نماید ، البته طبیعی است این مقدار بر حسب توان نگارنده تا جایی که دیده شده است استخراج شده و بسا که صاحبنظران و نکته سنجان و منتقدان بتوانند فراتر از این مقدار کشف و استخراج نمایند.

    در مورد صنایع بدیعی و انواع آن ،در دیوان حکیم قاآنی شیرازی ابتدا تک تک قصاید مطالعه و صنایع آن مشخص گردیده و اطلاعات حاصله در دسته ها و طبقات موضوعی قرار داده شده اند و پس از تدوین طرح پژوهش مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج دستاوردها و پیشنهادها آخرین مبحث این رساله است.

    Abstract

    Qaan Shirazi, a Persian-speakers during recovery literary ability. Qaan poetry can be studied from different perspectives, as has been done in the realm of aesthetics Shrqaany separate comprehensive study, this paper examines the use of aesthetically exquisite verbal industries discussed. Qaan poem that expressed interest subjects, including various manifestations of Shiva composed by the poet and his words came on stage is beautiful.

    Research results show that the use of array processing, especially dazzling array of words so dense That little bit can not be traced back to an array containing all lines be extracted if the array is allocated to the several treatises.

    These arrays are added and the beautiful words of the poet is a poet Qaan Sntgra and arrays in order to foster the use of his words has And arrays such as balance, pun, Trsy, rejection, photos, etc. The poet has added to the value of art.

    Key words: Qaan Shirazi, arrays, innovative industry, verbal exquisite 

  • فهرست:

    چکیده 1

    مقدمه. 2

    پیشینه‏ی تحقیق.. 4

    اهداف تحقیق.. 4

    روش  تحقیق.. 5

    فصل اول : احوال، آثار  و سبک شعر قاآنی

    1-1-  زندگی نامه. 8

    1-2- شعر قاآنی.. 16

    1-3- سبک شعر قاآنی.. 22

    1-4- نقاط قوت و ضعف شعر قاآنی.. 24

    1-5- آثار 26

    فصل دوم : صنعت تسجیع در شعر قاآنی

    2-1- درآمد. 29

    2-2- ترصیع.. 30

    2-3- موازنه یا مماثله. 32

    2-4- تضمین المزدوج یا اعنات القرینه. 34

    فصل سوم : صنعت تجنیس در شعر قاآنی

    3-1- درآمد. 43

    3-2- جناس تام. 43

    3-3- جناس مرکب... 45

    3-4- جناس مضارع. 47

    3-5- جناس ناقص یا محرف... 50

    3-6- جناس زائد. 53

    3-7- جناس زاید وسط... 54

    3-8- جناس مذیل.. 55

    3-9- جناس اشتقاق یا اقتضاب... 57

    3-10- جناس شبه اشتقاق.. 59

    3-11- جناس قلب... 64

    3 – 12 - جناس مکرر 65

    فصل چهارم : صنعت تکرار در شعر قاآنی

    4-1 درآمد. 72

    4-2- هم حروفی.. 73

    4 – 3 - هم صدایی.. 77

    4-4- هم هجایی.. 79

    4-5- تکرار کلمه. 79

    4-6- طرد و عکس.... 86

    4-7- تکریر. 88

    4-8- رد الصدر الی العجز. 90

    4-10- رد القافیه. 97

    4-11- اعنات یا التزام. 98

    4-12- ردالمطلع.. 98

    4-14- حذف... 100

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها

    5-1- نتیجه گیری پیشنهاد. 103

    5-2- پیشنهاد. 103

    جداول.. 106

    منابع.. 127

     

    منبع:

     

    1-    آرین پور، یحیی، (1372)، از صبا تا نیما (تاریخ 150 سال ادب فارسی)، تهران، زوّار، جلد اول.

    2- برون، ادوارد، (1369)، تاریخ ادبیات ایران از صفویه تا عصر حاضر، ترجمه بهرام مقدادی، تهران، مروارید، چاپ پنجم.

    3- بهار (ملک الشعرا)، محمد تقی، (1355)، بهار و ادب فارس (مجموعه یکصد مقاله)، تهران، فرانکلین.

    4- بهار (ملک الشعرا)، محمد تقی، (1370)،تاریخ تطّور نثر فارسی، تهران، امیر کبیر، جلد 3.

    5- تجربه کار،نصرت، (1350)، سبک شعر در عصر قاجاریه، تهران، مهر، چاپ اول.

    6- حقیقت، عبدالرفیع (رفیع)، (1368)، فرهنگ شاعران پارسی زبان (از آغاز تا امروز)، تهران، گیتا، چاپ اول.

    7- حقیقت، عبدالرفیع (رفیع)، (1381)، شاعران بزرگ ایران (از رودکی تا بهار)، تهران، کومش، جلد 2.

    8- رجایی، محمد خلیل، (1372)، معالم بلاغه در علم معانی و بیان و بدیع، شیراز، چاپ سوم.

    9- رضا زاده شفق، صادق، (1352)، تاریخ ادبیات ایران، شیراز، دانشگاه پهلوی.

    10- زرین کوب، عبدالحسین، (1372)، با کاروان حله (مجموعه ی نقد ادبی)، تهران، علمی، چاپ هفتم.

    11- زرین کوب، عبدالحسین، (1383)، سیری در شعر فارسی (مروری بر گذشته ادبی ایران)، تهران، سخن، چاپ دوم.

    12- سعادت، اسماعیل، (1384)، دانش نامه و ادب فارسی، تهران، فردوس، چاپ اول، جلد 1.

    13- شفق، مجید، (1387)، دیوان حکیم قاآنی، تهران، سنایی، چاپ اول.

    14- شکیبا، پروین، (1362)، شعر و ادب فارسی، تهران، بینا، چاپ اول.

    15- شمیسا، سیروس، (1370)، نگاهی تازه به بدیع، تهران، فردوس، چاپ سوم.

    16- ________، (1376)، سیر غزل در شعر فارسی (از آغاز تا امروز)، تهران، رامین، چاپ پنجم.

    17- شیخ مفید، داور، (1371)، تذکره ی مرآتُ الفصاحه، شیراز، نوید، چاپ دوم.

    18- کزازی، میر جلال الدین، (1370)، زیبا شناسی سخن پارسی (بیان)، تهران، مرکز، چاپ دوم.

    19- مجتبی، مهدوی، (1386)، بدیع نو، هنر ساخت و آرایش سخن، سخن، تهران.

    20- محجوب، محمد جعفر، (1350)، سبک خراسانی در شعر فارسی (بررسی مختصات سبکی شعر فارسی از آغاز ظهور)، تهران، دانشسرای عالی

    21- مدرسی، محمد علی (شهلا)، (1379)، تذکره ی شبستان، تهران، گیتا، چاپ پنجم.

    22- مردانی، نصرالله، (1371)، ستیغ سخن، تهران، علامه طباطبایی، چاپ اول.

    23- موتمن، زین العابدین، (1332)، شعر و ادب فارسی، تهران، زرین، چاپ اول.

    24- نعمانی هندی، شبلی، (1334)، شعر العجم (تاریخ شعرا و ادبیات ایران)، ترجمه سید محمد تقی فخر داعی گیلانی، رشدیه، جلد 3.

    25- نوروزی، جهانبخش، (1378)، زیورهای سخن (صناعات ادبی) و گونه های شعر پارسی، شیراز، راهگشا، چاپ دوم.

    26- همایی، جلال الدین، (1366)، تاریخ ادبیات ایران (از قدیمی ترین عصر تاریخی تا عصر حاضر)، تهران، توس، چاپ چهاردهم، جلد 2.

    27- همایی، جلال الدین، (1385)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران، هما، چاپ شانزدهم.

    28- یان ریپکا، اتاکار کلیما، ایرژی، (1370)، تاریخ ادبیات ایران، ترجمه ی کیخسرو کشاورزی، تهران، جاویدان خرد، چاپ اول.

    29- یوسفی، غلامحسین، (1373)، چشمه ی روشن (دیداری با شاعران)، تهران، علمی، چاپ دوازدهم.


موضوع پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, نمونه پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, جستجوی پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, فایل Word پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, دانلود پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, فایل PDF پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, تحقیق در مورد پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, مقاله در مورد پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, پروژه در مورد پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, پروپوزال در مورد پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, تز دکترا در مورد پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, پروژه درباره پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی, رساله دکترا در مورد پایان نامه صنایع لفظی در اشعار قاآنی

چکیده موسیقی، عنصر برجسته ی زبان شعری و عامل اصلی تمایز شعر از زبان روزمره و گفتار عادی بوده، همچنین رابطه ی عاطفی میان خالق اثر و مخاطب و خواننده ایجاد می کند. در واقع شاعر با سرودن شعر مخاطب را در فضای عاطفی قرار می دهد و بدین وسیله حالات مختلف روحی و عاطفی را بر می‌‌انگیزاند. خیال، عاطفه، اندیشه، شکل و موسیقی، عناصر پنج گانه ی تشکیل دهنده ی شعر به شمار می روند. موسیقی در شعر، ...

پایان نامه برای درجه کارشناسی ارشد«M.A» چکیده خواجو شاعر بزرگ کرمانی از جمله اولین کسانی است که به خمسه سرایی پرداخته است و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم بعد از نظامی و امیرخسرو دهلوی سومین نفری است که این کار را انجام داده، خواجو مثنویهای خود را با استادی خاص سروده است و صناعات بدیعی را در مثنویهایش به وفور به کار برده و بسامد این صنایع در مثنویهای خواجو زیاد می باشد که این امر ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده: این پایان نامه پژوهشی در مورد « بررسی و تحلیل موسیقی شعر در غزلیات خواجوی کرمانی» است که برای دستیابی به این هدف موسیقی شعر خواجو وچگونگی استفاده از ظرفیت ها و آفرینش های هنری و امکانات ادبی به کار رفته در غزلیات وی مورد بررسی قرارگرفته است. خواجو دارای934 غزل است که با استفاده از روش سیستماتیک تعداد 100 ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد (M-A) رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده بی تردید افصح المتکلمین سعدی شیرازی یکی از ارکان مهم ادب فارسی بلکه از چهره های درخشان و کم نظیر ادب جهان بشمار می اید . او شخصیت جامع وبی همتایی است که در دو میدان نظم و نثر اثار ارزشمند وجاویدی از خود به یادگار گذاشته است ودر هر دو زمینه به ابداعات ونواوری های خوبی دست یافته است . سعدی در معماری زبان ...

پایان نامه جهت اخذ درجه ی کارشناسی ارشد (M.A) چکیده شامل خلاصه اهداف و روش های اجرا ونتایج بدست آمده. هدف پژوهش حاضربلاغت درصدغزل حافظ است. دراین پژوهش به بررسی صدغزل حافظ پراخته شده است عنوان پایان نامه حاضربلاغت دردیوان حافظ(ازغزل 101تا 200)است . در تدوین این پژوهش از کتابهای چون دکتر کزازی،دیوان حافظ،سیروس شمیسا،بهاءالدین خرمشاهی و....بهره برده ام. وصنایع ادبی هریک ازغزلیات ...

مقدمه بديع چيست؟ بديع چنانکه قدما گفته اند علمي است که از وجوه تعيين کلام بحث مي کند و از ما بديع مجموعه شگردهايي است (با بحث از فنوني) است که کلام عادي را کم و بيش تبديل به کلام ادبي مي کند و

پيشگفتار زمانيکه از ادبيات عصرنهضت سخن مي گوييم، بيشتر افراد چنين گمان مي کنند که در اين دوره تمامي اديبان و شاعران از هر آنچه که رنگ و بوي ادبيات کلاسيک داشت ،گريزان شدند و عليه سبک قديم شوريدند؛

پایان نامه برای اخذ درجه ی کارشناسی ارشد «M. A» رشته : زبان و ادبیات فارسی چکیده غزل، یکی از قالبهای مهم و پر کاربرد شعر فارسی است. سعدی و انوری، دو شاعر برجسته ی ایرانی در این حوزه به شمار می روند. تحلیل و پژوهش ساختاری شیوه علمی نوینی است که می تواند به شناخت کیفیت آثار ادبی کمک شایانی کند. غزلیات سعدی و انوری به لحاظ بهره مندی از زبان، موسیقی و مضامین نزدیک به هم و مشترکات ...

چکيده رساله کتاب گلستان سعدي و بهارستان جامي ، باغي است رنگارنگ و تن پوش آن زيبايي هاي لفظي و معنوي است ، که بر قامت اين دو کتاب ، برازنده دوخته شده است . در اين رساله سعي بر اين است که اين دو کتا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A» چکیده «آتش در آثار منظوم سنایی» علیرضا گیلانی سنایی از جمله شاعران برجسته­ای است که آثارش از جهات کمّیت و کیفیّت در خور توجّه و بررسی است. از میان آثار این سخنورِ کم نظیر، دیوان و حدیقۀ وی از ظرافت‌ها و لطایف خاص برخوردار است، که از جهت ادبی، فکری، زبانی و تنوّعِ مضامین مختلف، جایگاه ویژه و استواری دارد. نگارنده در این جستار بر آن ...

ثبت سفارش