پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور)

word 798 KB 31584 175
1392 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه­ی تحصیلی جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد M.A))

    - چکیده

     

    سبک ­شناسی ساختاری از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگی­های منحصر به فرد آثار ادبی و نیز مقایسه بین این آثار استفاده می شود. این رساله چهار مجموعه شعر سروده ی سه تن از شاعران شرق گیلان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. مجموعه­ی «خواهران این تابستان» اثر بیژن نجدی، مجموعه­ی «نرگسِ هنوز» سروده ی محمّد حسین مهدوی(م. مؤیّد) و مجموعه­های «دلم را بخشیدم به دریا» و « پیشانی بهار» از سروده­های فرامرز محمّدی پور. نجدی نویسنده­ای ساختارشکن و تجربه­گراست که آثارش را در سبک­های رئالیست، سورئالیست و پست مدرن نوشته و سروده است. م.مؤیّد از شاعران مدرنیست دهه­ی 40 و 50 محسوب می شود که سبک شعری او را می­توان متعلّق به موج نوی شعر نوین پارسی دانست و محمّدی­پور نیز از شاعرانی است که در غزلیّات و دوبیتی­ها بیشتر به سبک عراقی و هندی و در شعرهای آزاد به سبک نیمایی گرایش دارد. پایان نامه­ی حاضر در پی تبیین ویژگی­های سبکی اشعار نجدی، م.­مؤیّد و محمّدی پور است. ضرورت نگارش این رساله، تعیین جایگاه و منزلت اشعار این سه شاعر در ادبیّات معاصر و تحلیل و بررسی سبک­شناسی اشعار آن­هاست. روش تحقیق این پژوهش، تحلیلی است و بر اساس نظریه­­ی سبک شناسی ساختارگرا. بر این اساس اشعار سه شاعر فوق در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می­دهد که نجدی شاعری عقل ستیز، عشق باور و
    برون گراست، م.مؤید را می توان شاعری برون گرا، میانه رو و معتدل دانست و همچنین تلفیق درونگرا و برونگرا بودن محمدی پور اشعارش را  عامه پسند کرده است.

     

    کلیدواژه: بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م. مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور، سبک شناسی ساختار گرا

    فصل اول

    مقدمه و کلیات

    1-1 مقدّمه

    سبک شیوه و روش خاص هر نویسنده یا گوینده است که مقاصد، احساسات و عواطف خود را به وسیله­ی آن بیان می‌کند. سبک با فرم و محتوای اثر، رابطه‌ی تنگاتنگی دارد، به گونه ای که سبک شناس می تواند با آن شکل های تکرار شونده ی یک اثر ادبی و همچنین ساختار زبانی و فکری اثر را بیابد. از طرفی می تواند به تبارشناسی و رابطه‌ی اثر با آثار ماقبل و بعد آن بپردازد. به همین دلیل می‌توان گفت که سبک شناسی تنها در حدّ شناسایی روش­های بیان و طرز سخن خلاصه نمی­شود بلکه طرز بودن نویسنده و شاعر را در اثر و حتّی طرز دریافت خواننده را نیز شناسایی می‌کند. در این رساله آثار سه تن از شاعران شرق گیلان مورد پژوهش قرار می­گیرد. بیژن نجدی یکی از شاعران و نویسندگان برجسته­­ی ادبیات معاصر است. او نویسنده ای ساختار شکن و تجربه گراست. حسّ شاعرانگی یکی از دستمایه­هایی است که نجدی را به ایستگاه­های تازه­ای از دغدغه های انسان می کشاند او به شدّت شاعری انسان­دوست است و یک چشمش همیشه نگران انسان امروز است. نجدی گاه با به کارگیری ساختاری غیرمتعارف و درآمیختن واقعیت و رؤیا مخاطب را حیران و سرگردان می‌کند، استفاده از اینگونه فضاها در اشعار و نوشته های نجدی سبب شده که او را پیرو سبک سوررئالیسم، رئالیسم و پست مدرن بدانند.

    م. مؤیّد، در شمار شاعران موج نوی معاصر قرار دارد. بهره­گیری او از استعاره، کنایه و تشبیه و همچنین خلق معانی بدیع و نو از مفاهیم مستعمل سبب شده اشعارش برجسته­تر به نظر آید. او اهمیت ویژه­ای به زبان، فرم، ساختار، اسطوره­ها و نیز تنالیته­ی کلمات می­دهد.

    یکی از مهمترین عواملی که سبب شده اشعار م.­مؤیّد کمتر از شاعران هم عصرش مورد توجّه قرار گیرد ابتدا انزواطلبی او و از طرفی زبان دشوار اشعار اوست که گاه زبان نثرهای کهن را به یاد می­آورد.

     

    محمّدی­پور نیز از شاعران معاصر است. توجّه او به سادگی و صداقت زبان و به دور از هرگونه پیچیدگی و ابهام، عنایت به آفرینش لحظه­های خلّاق و شاعرانه و نیز رسیدن به زبان مستقل از
    ویژگی­های شعری اوست که سبب شده او را از هم نوعان خود ممتاز کند. همچنین گرایش به سبک نیمایی، هندی و عراقی و رویکرد او به ادبیات پایداری و سروده­های عاشورایی جلوه ای خاص به اشعارش بخشیده است. پایان­نامه­ی حاضر، در پی دست یافتن به خصوصیات سبکی (زبانی، ادبی و فکری) در اشعار سه شاعر فوق است و اینکه کدام ویژگی سبکی در اشعار آنها از بسامد بالایی برخوردار است و همچنین در پی تبیین چگونگی دنیای فکری این شاعران در پیوند با زبان آنهاست.

     

    تعداد معدودی از نویسندگان و محققّان درباره­ی آثار نجدی، م. مؤیّد و محمّدی پور تحقیقاتی انجام داده­اند، آن هم پژوهشهایی مختصر و مجمل که آنطور باید و شاید نمی­توانند نشان دهنده­ی پایگاه شعری این سه شاعر باشند لذا شناساندن منزلت شعری آنها در ادبیات معاصر تحقیقات گسترده­ای را می­طلبد. کاربردی که از انجام این پژوهش می‌توان تصوّر کرد این است که چون مجموعه شعرهای این شاعران، سرشار از انواع ویژگی های سبکی است و نمونه­ی مناسبی است برای نشان دادن انواع سبک­های اروپایی و فارسی، در نتیجه می­تواند الگوی شایسته­ای  برای پژوهش­های آتی درباره­ی ادبیات معاصر باشد.

    در این رساله، نگارنده بر آن است تا چهار مجموعه­­ی شعر از شاعران فوق را به طور همه جانبه مورد بررسی قرار دهد و خصوصیات سه گانه­ی سبکی(زبانی، ادبی، فکری) را در اشعارشان به طور نسبی تحلیل و بررسی کند.

    -2- بیان مسأله­ی تحقیق

    سبک را از دیدگاه­های گوناگون تعریف کرده­اند. از دیدگاه زبانی، سبک، گزینش خاصّ واژگان، تعابیر و عبارات است. از دیدگاه جهان بینی و اندیشگی، سبک حاصل جهان­نگری و درون­نگری است که در شیوه­ی بیانی ویژه نمودار می‌گردد. از دیدگاه ساختارگرایی، سبک انحراف از زبان هنجار است.

    یکی از عوامل جداسازی سبک­ها، دوران زمانی شاعر و شیوه­ی بیان آنهاست. شاعران شرق گیلان به نوبه­ی خود در اشعارشان از انواع سبک ­های ادبی بهره جسته اند. عواطف فردی و ابتکاری و آزاد اندیشی سبک عراقی، شکوه الفاظ، باریک­بینی و خیال­پروری بی­بند­و­بار و تصنع صوری و معنوی سبک هندی در آثارشان هویداست. از طرفی به دنبال نوآوری­های نیما یوشیج تنی چند از شاعران شرق گیلان نیز پا به عرصه­ی شعر نو گذاشتند و بعدها شعر سپید شاملو و صورت­های پیشرو دیگری نیز راهیان توانایی از میان شاعران گیلان یافته­اند و حتی خود موجد نحله­ها و سبک­های شعر شده اند.

     در سال­های اخیر حتّی در یکی از شهرهای ساحلی گیلان سبکی به نام فرانو ظهور یافته که در سایه­ی تلاش همه جانبه­ی شاعران به نام فراگیر شده است. می­دانیم که برای تبیین سبک شناختی یک اثر می‌توان روشهای گوناگونی را به کار برد. عملی ترین راه برای بررسی یک اثر ادبی، کاوش سبک شناسانه از سه منظر زبانی، ادبی و فکری است که ضرورتاً بسیاری از رویکردهای ساختاری، زبان شناختی و اندیشگانی در این سه منظر جای می گیرند. بر این اساس، این تحقیق قصد دارد، اشعار نجدی، م. مؤیّد و محمّدی پور را در سه ساخت زبانی، ادبی و فکری مورد بحث و بررسی قرار دهد.

    1-3- پرسش­های تحقیق

    ویژگی­های سبکی اشعار نجدی، م. مؤیّد و محمّدی پور چیست؟

    هر یک از این شاعران با توجّه به سبکشان چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند؟

    بیشترین مضامین مورد علاقه ی این سه شاعر چیست؟

    ادبیات پایداری در شعر شاعران شرق گیلان چگونه تبلور می یابد؟

    1-4 – اهمیت و ضرورت تحقیق

    سبک، شیوه و روش خاص هر نویسنده و یا گوینده است که مقاصد، احساسات و عواطف خود را به وسیله آن بیان می­کند. سبک با فرم و محتوای اثر رابطه تنگاتنگی دارند به گونه­ای که سبک­شناس می­تواند با آن شکل­های تکرار شونده یک اثر ادبی و همچنین ساختار زبانی و فکری اثر را بیابد. از طرفی می­تواند به تبارشناسی و رابطه اثر با آثار ماقبل و بعد آن بپردازد. آنچه در این پژوهش حائز اهمیت است این است که سبک شناسی تنها در حد شناسایی روش های بیان و طرز سخن خلاصه نمی­شود بلکه طرز بودن نویسنده و شاعر را در اثر و حتی طرز دریافت خواننده را شناسایی می­کند. به دلیل اینکه تعداد معدودی از نویسندگان و محققان درباره­ی آثار نجدی، م.مؤید و محمّدی پور تحقیقات مختصر و مجملی انجام داده­اند که آنطور باید و شاید نمی­تواند نشان دهنده پایگاه شعری این سه شاعر باشد لذا شناساندن منزلت شعری آنها در ادبیات معاصر تحقیقات گسترده­ای را می­طلبد از طرفی چون تحقیق جامع و کاملی مختص سبک شاعران شرق گیلان انجام نشده نگارنده بر آن شده که این کار ناتمام را به اتمام رساند تا این پژوهش بتواند الگوی شایسته­ای برای تحقیقات آتی درباره­ی ادبیات معاصر باشد. ضرورت نگارش این رساله، تعیین جایگاه و منزلت اشعار این سه شاعر در ادبیات معاصر و تحلیل و بررسی سبک شناسی اشعار آنهاست.

    1-5 - پیشینه­ی تحقیق

    نگارنده درپی مطالعاتی که در کتب مختلف با موضوع سبک های شاعران شرق گیلان داشته به این نتیجه دست یافته که کتاب­هایی نظیر مشاهیر گیلان تالیف رضا مظفری یا کتاب نامها و نامدارهای گیلان اثر جهانگیر سرتیپ پور به معرفی شاعران و نامداران گذشته پرداخته­ و از سبک شاعران سخنی به میان نیاورده­اند همچنین تذکره­ی شاعران گیلان اثر سید محمد عباسیه کهن به معرفی شاعران گیلان از آغاز  تا قرن سیزدهم نظر داشته و به سبک شاعران نپرداخته است. کتاب درآمدی بر ادبیات گیلکی و نیز کتاب شاعران گیلان وشعر گیلکی از آثار هوشنگ عباسی فقط به تعداد معدودی از شاعران شرق گیلان اشاره کرده و به سبک های بعضی از شاعران اشاره ای گذرا دارد حتّی از بسیاری شاعران شرق گیلان نامی برده نشده است. به همین دلیل چون تحقیق جامع و کاملی مختصّ سبک شاعران شرق گیلان انجام نشده لذا نگارنده بر آن شده که این کار ناتمام را بر عهده گرفته و به یاری خدا به اتمام رساند.

    1-6 - اهداف تحقیق

    یکی از اهداف این تحقیق شناخت آثار شاعران شرق گیلان و  شناساندن مضامین و درون مایه های شعری این شاعران است امّا اصلی ترین هدف این تحقیق دست یابی به ساختار سبکی اشعار نجدی، م. مؤیّد و محمّدی پور است. برای دست یافتن به این اهداف، اشعار سه شاعر فوق در سه سطح مورد پژوهش قرار گرفته تا عناصر تکرار شونده ی ساختی، در سطوح زبانی، ادبی و فکری مورد شناسایی قرار گیرند از این طریق آنچه متعلّق به سبک فردی است از سبک دوره ای باز شناخته شود.

     

    1-7 - فرضیه­ها

    1- اشعار نجدی، م. مؤید و محمّدی پور ویژگی های سبکی رئالیسم، سوررئالیسم، پست مدرن، موج نوی نوین و سبک عراقی و هندی را به همراه دارد.

    2- نجدی با درآمیختن واقعیّت و تخیّل، م. مؤید با توجّه به فرم، اسطوره ها و تنالیته ی کلام و محمّدی پور با استفاده از نمادها در طرح مسائل اجتماعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کند.

    3- مضامینی همچون مسائل اجتماعی، باورهای بومی و نوستالژی، انقلاب، عاشورا، عرفان، تصاویر پاک و بی آلایش طبیعت و... از جمله بن مایه های مورد پسند شاعران شرق گیلان است.

    4- ادبیات پایداری در اشعار شاعران شرق گیلان با ترسیم مظلومّیت مردم، تجلیل از شهدای راه آزادی، ستایش آزادی و آزادگی و نشان دادن افق روشن پیروزی جلوه گری می کند.

    1-8- تعاریف واژگان کلیدی

    سبک شناسی: سبک شناسی به عنوان یک رشته مستقل و بنیادی در تحلیل آثار هنری و ادبی مطرح است که سبب می­شود پرده از ابهامات و ویژگی های منحصر به فرد روساختی و ژرف ساختی اثر بگشاید.

    سبک شناسی ساختارگرا: از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگی­های منحصر به فرد آثار ادبی و همچنین مقایسه بین این آثار استفاده می­شود. این نوع از سبک شناسی شکل کامل­تری نسبت به مکتب های دیگر سبک­شناسی دارد زیرا هم به صنایع ادبی و صور خیال می­پردازد و هم زبان را در سه سطح آوایی، واژگانی و نحوی بررسی می­کند.

    1-9- حدود و قلمرو تحقیق

    روش گردآوری اطّلاعات در این پایان­نامه میدانی و کتابخانه­ای است. بدیهی است که به منظور غنی­تر شدن محتوای آن، اطّلاعات به صورت مصاحبه ی حضوری، مصاحبه ی تلفنی و پر کردن پرسشنامه جمع آوری شده و همچنین آثار مرتبط با این رساله، مورد مطالعه قرار گرفته است. روش تحقیق در این رساله، تحلیلی بوده که بر مبنای استقرایی تام از اشعار نجدی، م. مؤید و محمّدی پور است.

    در تحلیل سبکی بیشترین توجّه به نظریه های ساختاری و زبان شناختی است که در سطوح زبانی و ادبی به آن پرداخته شده و همچنین برای تحلیل سطح فکری از نظریه های فلسفی و جامعه شناختی هم استفاده شده است.

    قلمرو موضوعی این پژوهش مفهوم سبک­شناسی ساختارگراست که در آثار ادبی فراوانی به چشم می­خورد این مقوله رشته مستقل و بنیادی در تحلیل آثار هنری و ادبی است که سبب می شود پرده از ابهامات و ویژگی­های منحصر به فرد روساختی و ژرف­ساختی اثر بگشاید. در سبک­شناسی ساخت­گرا آنچه حائز اهمیت است این است که هیچ جزئی به تنهایی معنی­دار و قابل بررسی نخواهد بود و هر جزء باید در ارتباط با کل آن مورد بررسی قرار گیرد. بررسی نوین سبک یعنی سبک شناسی از بلاغت کلاسیک سرچشمه می­گیرد. این مکتب در قرن بیستم تحت تأثیر فرمالیسم و مکتب پراگ به وجود آمد. جستار سبک­شناسی و بررسی سبک سخن در ایران با سبک شناسی زنده یاد بهار آغاز شده است. هدف ساختارگرایی این است که از شکل و ساخت به معنا برسیم.   

     

    Abstract

    Structured methodologies, including new schools that For a detailed understanding of the scientific and literary works, as well as access to unique features comparison between the works used.

    This thesis is composed of four collections of poetry, three of the poets of East Gilan has been analyzed.

     The present study aims to analyze four major works by three Eastern Gilan poets including "This Summer's Sisters" by Bijan Najdi, "Narcissus Still" by Mohammad Hussein Mahdavi, "Gave My Heart to the Sea" and "Welcoming Spring" by Faramarz Mohammadour. Bijan Najdi is a deconstructionist and empiricist who uses realist, surrealist and post modernist style in his works. Mahdavi can be counted among the modernist poets of the 40's and 50's whose work can be attributed to the New Wave of Persian Neo-Poetry (New Poetry), and Mohammadpour is seen to have a tendency toward "Araghi" and "Hindi" style in his sonnets and couplets and follows "Nima" in his free verses. This thesis aims to classify and analyze the different styles of these three poets. The method of the present study is analytical based on structural stylistics. The works of the above mentioned poets are studied linguistically, literally and ideologically. The results indicate that the anti-Najdi poet wisdom, love and faith Outward-oriented, proved to be a poet extrovert, introvert and extrovert moderate and temperate as well as the incorporation of Mohammadipoor poems are popular.

     

    Key words: Bijan Najdi, Mohammad Hossein Mahdavi, Faramarz Mohammadpour, structural stylistics.

  • فهرست:

    چکیده................................................................................................................................. 1

     

    فصل اوّل: مقدمه و کلیات

    1-1 مقدّمه..................................................................................................................................................................... 3

    1-2- بیان مسأله­ی تحقیق....................................................................................................................................... 5

    1-3- پرسش­های تحقیق........................................................................................................................................... 5

    1-4 – اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................................................ 5

    1-5 - پیشینه­ی تحقیق............................................................................................................................................. 6

    1-6 - اهداف تحقیق................................................................................................................................................... 6

    1-7 - فرضیه­ها............................................................................................................................................................ 7

    1-8- تعاریف واژگان کلیدی..................................................................................................................................... 7

    1-9- حدود و قلمرو تحقیق..................................................................................................................................... 7

     

    فصل دوم: مبانی نظری و تعریف­ها (سبک­شناسی ساختارگرا)

    2-1- درآمدی بر سبک و رویکردهای سبک شناسی..................................................................................... 10

    2-2- تعاریف سبک.................................................................................................................................................. 10

    2-3- بررسی نوین سبک........................................................................................................................................ 11

    2-4- سبکِ هنر آفرین........................................................................................................................................... 12

    2-5- سبک ادبی...................................................................................................................................................... 12

    2-6- سبک شناسی................................................................................................................................................. 13

    2-7- تحلیل سبک شناسیک................................................................................................................................ 14

    2-8- سبک در ادبیات............................................................................................................................................. 14

    2-9- معنی و اهمیت نظریه سبک..................................................................................................................... 14

    2-10- کار سبک شناسی...................................................................................................................................... 15

    2-11- نگاهی به برخی نظریات گذشتگان درباره ی سبک.......................................................................... 16

    2-12- سبک سنجی زبان شناختی.................................................................................................................... 16

    2-13- گونه شناسی (تیپولوژی) سبکها............................................................................................................. 17

    2-14- جایگاهِ سبک پژوهی.................................................................................................................................. 18

    2-15- تعاریف سبک از دیدگاه سبک شناسان............................................................................................... 18

    2-16- نام گذاری سبک ها................................................................................................................................... 19

    2-17- مفاهیم سبک ............................................................................................................................................. 19

    2-17-1- سبک دوره..................................................................................................................................... 19

    2-17-1-1- سبک عراقی...................................................................................................................... 19

    2-17-1-2- سبک هندی...................................................................................................................... 20

    2-17-2- سبک شخصی............................................................................................................................... 20

    2-17-3- سبک ادبی..................................................................................................................................... 21

    2-18- اهداف سبک شناسی................................................................................................................................ 21

    2-19- مکاتب سبک شناسی................................................................................................................................ 21

    2-19-1- سبک شناسی توصیفی.................................................................................................................. 21

    2-19-2- سبک شناسی تکوینی................................................................................................................... 21

    2-19-3- سبک شناسی ساخت گرا............................................................................................................. 22

    2-20- جریان های مهم در سبک شناسی جدید ......................................................................................... 22

    2-21- سبک و سبک شناسی در ایران............................................................................................................. 22

    2-22- مفهوم سبک در آثار قدما......................................................................................................................... 23

    2-23- معاصران........................................................................................................................................................ 23

    2-24- ادوار شعر فارسی........................................................................................................................................ 23

    2-25- سبک نیمایی ............................................................................................................................................. 24

    2-26- شیوه های شعر نو ..................................................................................................................................... 24

    2-27- مکتب های ادبی اروپایی.......................................................................................................................... 25

    2-27-1- رئالیست یا واقع گرایی............................................................................................................ 25

    2-27-2- سوررئالیسمlisme Surrea ........................................................................................... 25

    2-27-3- پست مدرنیسم و یا فرانوگرایی ............................................................................................ 26

    2-28- روش بررسی سبک شناسی متون......................................................................................................... 26

     

    فصل سوم: معرفی بیژن نجدی، محمدحسین مهدوی(م، مؤیّد) و فرامرز محمّدی پور

    3-1- زندگینامه ی بیژن نجدی............................................................................................................................ 29

    3-1-1- ویژگی داستان ها و اشعار نجدی ........................................................................................... 30

    3-1-2- وفات نجدی................................................................................................................................... 31

    3-1-3- آثار بیژن نجدی .......................................................................................................................... 31

    3-2- زندگینامه محمدحسین مهدوی (م.موید) ............................................................................................. 32

    3-2-1- تحصیلات م. مؤید در ایران....................................................................................................... 33

    3-2-2- ویژگی شعری م. مؤید................................................................................................................ 33

    3-2-3- سبک شعری م.مؤید .................................................................................................................. 35

    3-2-4- آثار مؤید......................................................................................................................................... 35

    3-2-5- ویژگی های چندمجموعه شعر مؤید...................................................................................... 35

    3-3- زندگینامه ی فرامرز محمّدی پور ............................................................................................................ 37

    3-3-1- مسئولیت های محمّدی پور .................................................................................................... 37

    3-3-2- سبک شعری محمّدی پور ....................................................................................................... 38

    3-3-3- ویژگی های شعری محمدی پور ............................................................................................ 38

    3-3-4- آثار محمدی پور ......................................................................................................................... 38

    3-3-5- دیگر آثار......................................................................................................................................... 39

     

    فصل چهارم: بررسی سبک­شناختی اشعار بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد) و فرامرز محمّدی­پور

    4-1 سبک شناسی اشعار بیژن نجدی................................................................................................................ 41

    4-1-1  روش بررسی سبک شناختی متون............................................................................................ 41

    4-1-1-1 سطح زبانی (Literally Level).................................................................................... 43

    4-1-1-1-1 سطح آوایی یا سبک شناسی آواها(Phonostylistics)................................ 43

    4-1-1-1-1-1  انواع موسیقی شعر.......................................................................................... 43

    4-1-1-1-1-2  انتخاب کارکردهای زبانی زیبا و منحصر.................................................... 44

    4-1-1-1-1-3  واج آرایی............................................................................................................ 45

    4-1-1-1-1-4  جناس................................................................................................................. 47

    4-1-1-1-1-5  تکرار.................................................................................................................... 49

    4-1-1-1-1-6  طرد و عکس...................................................................................................... 51

    4-1-1-1-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبک­شناسی واژه­ها.................................................. 51

    4-1-1-1-2 -1 ریشه شناسی لغات و مفردات اشعار نجدی.............................................. 51

    4-1-1-1-2 -2 واژگان عربی به کار رفته در اشعار نجدی................................................. 52

    4-1-1-1-2 -3 رویکرد نجدی به واژگان کهن  سنّت ادبی............................................... 52

    4-1-1-1-2 -4 واژگان کهن سنّت ادبی در اشعار بیژن نجدی......................................... 53

    4-1-1-1-2 -5 ساخت واژ( واژه های بسیط و غیربسیط)................................................. 53

    4-1-1-1-2 -6 واژگان پربسامد اشعار بیژن نجدی............................................................... 55

    4-1-1-1-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله........................................ 56

    4-1-1-1-3 -1 ترکیب سازی واژگانی.................................................................................. 57

    4-1-1-1-3 -2 ترکیبات خلّاق و تازه................................................................................ 57

    4-1-1-1-3 -3 ترکیبات اضافی.......................................................................................... 58

    4-1-1-1-3 -4 ترکیبات وصفی.......................................................................................... 58

    4-1-1-1-3 -5 ساختار نامتعارف جمله............................................................................ 58

    4-1-1-1-3 -6 فعل................................................................................................................ 60

    4-1-1-1-3 -7 حذف فعل.................................................................................................... 61

    4-1-1-2 سطح ادبی (Literary Level)............................................................................................. 61

    4-1-1-2-1  تضاد(مطابقه یا طباق)................................................................................................. 62

    4-1-1-2-2  مراعات نظیر(تناسب).................................................................................................. 62

    4-1-1-2-3  تلمیح.............................................................................................................................. 63

    4-1-1-2-4  تضمین............................................................................................................................ 64

    4-1-1-2-5  حسّامیزی....................................................................................................................... 64

    4-1-1-2-6  متناقض نما(پارادوکس) Paradox...................................................................... 64

    4-1-1-2-7  تشبیه.............................................................................................................................. 65

    4-1-1-2-7-1  انواع تشبیهات به کار رفته در اشعار نجدی.......................................... 65

    4-1-1-2-7-2  تشبیه مرسل.................................................................................................. 65

    4-1-1-2-7-3  تشبیه بلیغ (فشرده)..................................................................................... 66

    4-1-1-2-8  استعاره............................................................................................................................ 67

    4-1-1-2-8-1  استعاره مصرّحه............................................................................................. 67

    4-1-1-2-8-2 استعاره مکنیه (کنایی)................................................................................. 68

    4-1-1-3  سطح فکری (Philosophical Level)......................................................................... 69

    4-1-1-3-1  جهان بینی اشعار نجدی............................................................................................ 69

    4-1-1-3-2  زمان و جلوه های آن در اشعار نجدی................................................................... 70

    4-1-1-3-3  برون گرایی.................................................................................................................... 73

    4-1-1-3-4 انزوا طلبی نجدی........................................................................................................... 73

    4-1-1-3-5  عقل ستیزی و عشق خواهی در اشعار بیژن نجدی........................................... 74

    4-2 سبک شناسی اشعار م.مؤیّد......................................................................................................................... 75

    4-2-1 سطح زبانی (Literally Level)................................................................................................... 75

    4-2-1-1 سطح آوایی................................................................................................................................. 75

    4-2-1-1-1  انواع جناس در اشعار م.مؤیّد................................................................................... 75

    4-2-1-1-2 واج آرایی......................................................................................................................... 78

    4-2-1-1-3 تکرار.................................................................................................................................. 79

    4-2-1-1-4 طرد و عکس................................................................................................................... 80

    4-2-1-2 سطح لغوی................................................................................................................................. 80

    4-2-1-2-1 تبارشناسی لغات و مفردات اشعار م.مؤیّد............................................................... 81

    4-2-1-2-2 برخی از واژگان عربی اشعار م.مؤیّد......................................................................... 81

    4-2-1-2-3 کاربرد برخی لغات و اصطلاحات عربی در اشعار م.مؤیّد.................................... 81

    4-2-1-2-4 رویکرد م.مؤیّد به واژگان کهن سنّت ادبی............................................................. 82

    4-2-1-2-4 -1 واژگان کهن سنّت ادبی در اشعار م.مؤیّد.................................................. 82

    4-2-1-2-5  ذهنیت و عینیت گرایی واژگان در اشعار م.مؤیّد............................................... 82

    4-2-1-2-6  ساخت واژ (واژه های بسیط و غیر بسیط)........................................................... 83

    4-2-1-2-7  دایره ی واژگان و روابط مفهومی آن...................................................................... 84

    4-2-1-2-8  واژگان پربسامد اشعار م.مؤیّد................................................................................... 84

    4-2-1-2-8 -1 نمونه هایی از واژگان پربسامد اشعار م.مؤیّد............................................ 84

    4-2-1-2-9  عمر و حباب................................................................................................................. 85

    4-2-1-2-10  نمونه هایی از واژگان سکر و مستی در اشعار م.مؤیّد.................................... 85

    3-2-1-3 سطح نحوی................................................................................................................................ 86

    4-2-1-3-1  ترکیب سازی واژگانی................................................................................................. 86

    4-2-1-3-2  ترکیبات کهن سنّت ادبی.......................................................................................... 86

    4-2-1-3-3  ترکیبات اضافی............................................................................................................. 86

    4-2-1-3-4  ترکیبات وصفی............................................................................................................ 87

    4-2-1-3-5  ساختار غیرمتعارف جمله.......................................................................................... 87

    4-2-1-3-6  فعل.................................................................................................................................. 89

    4-2-1-3-7  حذف فعل..................................................................................................................... 89

    4-2-2 سطح ادبی (Literary Level)..................................................................................................... 90

    4-2-2 -1 انواع تشبیه............................................................................................................................... 90

    4-2-2 – 1-1 تشبیه گسترده........................................................................................................... 90

    4-2-2– 1-2 تشبیه فشرده (بلیغ).................................................................................................. 91

    4-2-2­-1-3  تشبیهات اشعار م.مویّد به اعتبار طرفین تشبیه.................................................. 92

    4-2-2­-2  عناصر طبیعت در تشبیهات م.مؤیّد...................................................................... 94

    4-2-2­-3  استعاره.......................................................................................................................... 94

    4-2-2­-3-1 استعاره مصرّحه............................................................................................................. 94

    4-2-2­-3-2 استعاره ی مکنیه.......................................................................................................... 95

    4-2-2­-3-3 اضافه ی استعاری......................................................................................................... 95

    4-2-2­-4 کنایه....................................................................................................................................... 97

    4-2-2­-5 صنایع معنوی...................................................................................................................... 97

    4-2-2­-6 متناقض نما یا پارادوکس.................................................................................................. 98

    4-2-2-7  حسّامیزی............................................................................................................................ 98

    4-2-2­-8 مراعات نظیر(تناسب)......................................................................................................... 99

    4-2-2­- 9 تضاد...................................................................................................................................... 99

    4-2-2­-­10 تلمیح............................................................................................................................... 100

    4-2-2­-­11 اقتباس............................................................................................................................. 101

    4-2-3  سطح فکری (Philosophical Level)............................................................................... 102

    4-2-3-1  اشعار م.مؤیّد و نوع نگرش او به جهان........................................................................... 103

    4-2-3-2  برون گرایی............................................................................................................................. 104

    4-2-3-3  تقدیر و جبرگرایی................................................................................................................ 104

    4-2-3-4  عقل ستیزی و عشق خواهی در اشعار م.مؤیّد............................................................. 105

    4-3  بررسی سبک­ شناختی اشعار فرامرز محمدی­پور............................................................................... 107

    الف- اشعار مجموعه­ی «دلم را بخشیدم به دریا»......................................................................................... 107

    4-3-1  سطح زبانی (Literally Level)........................................................................................ 113

    4-3-1-1 سطح آوایی یا سبک شناسی آواها(Phonostylistics)................................... 113

    4-3-1-1-2 انواع جناس در اشعار محمّدی پور........................................................................ 113

    4-3-1-1-3 واج آرایی...................................................................................................................... 114

    4-3-1-1-4 تکرار واژه...................................................................................................................... 114

    4-3-1-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبک­شناسی واژه­ها........................................................... 115

    4-3-1-2-1 رویکرد محمّدی پور به واژگان عربی..................................................................... 115

    4-3-1-2-2 ساخت واژ( واژه های بسیط و غیربسیط)........................................................... 115

    4-3-1-2-3 واژگان پربسامد اشعار محمّدی پور........................................................................ 116

    4-3-1-2-4 نمونه هایی از واژگان پربسامد اشعار محمّدی پور............................................ 117

    4-3-1-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله................................................. 117

    4-3-1-3-1  ترکیب سازی واژگانی.............................................................................................. 117

    4-3-1-3-2  ساختار غیرمتعارف جمله....................................................................................... 118

    4-3-1-3-3  انواع فعل..................................................................................................................... 118

    4-3-1-3-4 حذف فعل.................................................................................................................... 118

    4-3-2  سطح ادبی (Literary Level)................................................................................................ 119

    4-3-2-1 انواع تشبیه.............................................................................................................................. 120

    4-3-2-1 -1 تشبیه گسترده.......................................................................................................... 120

    4-3-2-1 -2 تشبیه بلیغ (فشرده)................................................................................................ 120

    4-3-2-1 -3 تشبیه بلیغ اضافی.................................................................................................... 120

    4-3-2-2 استعاره............................................................................................................................................ 121

    4-3-2-2-1 استعاره­ی مصرّحه............................................................................................................. 121

    4-3-2-2-2 اضافه ی استعاری............................................................................................................. 121

    4-3-2-2-3 استعاره مکنیه (کنایی)................................................................................................... 122

    4-3-2-2-4 کنایه..................................................................................................................................... 123

    4-3-2-2-5 صنایع معنوی.................................................................................................................... 124

    4-3-2-2-5-1 پارادوکس یا متناقض نما.................................................................................... 125

    4-3-2-2-5-2 حسّامیزی................................................................................................................ 125

    4-3-2-2-5-3 مراعات نظیر........................................................................................................... 125

    4-3-2-2-5-4 تضاد یا طباق.......................................................................................................... 125

    4-3-2-2-5-5 تلمیح....................................................................................................................... 125

    4-3-2-2-5-6 اقتباس...................................................................................................................... 126

    ب- اشعار مجموعه­ی «پیشانی بهار»................................................................................................................ 126

    4-3-1 سطح زبانی (Literally Level)................................................................................................ 131

    4-3-1 -1 سطح آوایی یا سبک شناسی آواها (Phonostylistic)........................................ 131

    4-3-1 -1-1 قافیه............................................................................................................................. 131

    4-3-1 -1-2 ردیف............................................................................................................................ 131

    4-3-1 -1-3 واج آرایی در اشعار محمّدی پور.......................................................................... 132

    4-3-1 -1-4 تکرار............................................................................................................................. 132

    4-3-1­-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبک شناسی واژه ها....................................................... 132

    4-3-1­-2 -1 تبارشناسی لغات و مفردات اشعار محمّدی پور................................................ 132

    4-3-1­-2 -2 برخی اصطلاحات در اشعار محمّدی پور........................................................... 133

    4-3-1­-2 -3 ساخت واژ (واژه های بسیط و غیر بسیط)........................................................ 133

    4-3-1­-2 -4 مظاهر طبیعت در اشعار محمّدی پور................................................................. 133

    4-3-1­-2 -5 نمونه هایی از مظاهر طبیعت در اشعار محمّدی پور...................................... 134

    4-3-1­-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله................................................. 134

    4-3-1­-3-1 ترکیب سازی واژگانی................................................................................................ 134

    4-3-1­-3-2 ترکیبات وصفی........................................................................................................... 134

    4-3-1­-3-3 ساختار غیرمتعارف جمله........................................................................................ 135

    4-3-1­-3-4 حذف فعل.................................................................................................................... 136

    4-3-1­-3-5 فعل................................................................................................................................ 137

    4-3-2 سطح ادبی (Literary Level).................................................................................................. 137

    4-3-2­-1 انواع تشبیه.............................................................................................................................. 137

    4-3-2­-1­-1 تشبیه گسترده............................................................................................................ 137

    4-3-2­-1­-2 تشبیه بلیغ (فشرده).................................................................................................. 138

    4-3-2­-1­-3 تشبیهات اشعار محمدی پور  براساس طرفین تشبیه..................................... 139

    4-3-2­-2 استعاره...................................................................................................................................... 139

    4-3-2­-2 -1 استعاره مصرّحه(آشکار).......................................................................................... 139

    4-3-2­-2 -2 اضافه­ی استعاری...................................................................................................... 140

    4-3-2­-2 -3 استعاره ی مکنیه...................................................................................................... 140

    4-3-2­-3 کنایه.......................................................................................................................................... 141

    4-3-2­-4 صنایع معنوی.......................................................................................................................... 142

    4-3-2­-4-1 مراعات نظیر(تناسب)................................................................................................ 142

    4-3-2­-4-2 اقتباس.......................................................................................................................... 142

    4-3-2­-4-3 نماد................................................................................................................................ 143

    4-3-3 سطح فکری (Philosophical Level)................................................................................ 144

    4-3-3 -1 اشعار محمّدی پور و نوع نگرش او به جهان.......................................................... 144

    4-3-3-2 اشعار محمّدی پور و جلوه های زمان......................................................................... 145

    4-3-3-3 درون گرایی....................................................................................................................... 145

    4-3-3-4 غم گرایی........................................................................................................................... 146

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    نتیجه گیری............................................................................................................................................................. 150

    پیوست....................................................................................................................................................................... 155

    فهرست منابع........................................................................................................................................................... 162

    Abstract............................................................................................................................................................... 164

     

    منبع:

    اقدامی، علیرضا، (1380)، بدیع شگردهای شاعرانه، رشت، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت.

    انوشه، حسن، (1375)، دانشنامه ی ادب فارسی (ج1)، تهران، مؤسّسه ی فرهنگی و انتشاراتی دانشنامه.

    باطنی، محمّد رضا، (1380)، زبان و تفکّر، تهران، نشر آگه.

    بهار، ملک الشعرا، (1386)، سبک شناسی یا تطوّر نثر فارسی، تهران، چاپ پیکان.

    پورنامداریان، تقی، (1381)، سفر در مه، تهران، انتشارات پگاه،.

    حسینی، سیّد رضا، (1384)، مکتب های ادبی، ج2، تهران، انتشارت نگاه.

    خانلری، پرویز، (1367)، وزن شعر فارسی، تهران، توس.

    دلیری مالوانی، ابراهیم، (1381)، سبک شناسی نثر و نظم فارسی، قم، چاپخانه و لیتوگرافی مهربخش.

    زمرّدی، حمیرا، (1387)، نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی، تهران، انتشارات زوّار.

    سرتیپ پور، جهانگیر، (بی تا) نامها و نامدارهای گیلان، رشت، نشر گیلکان.

    شفیعی کدکنی، محمّدرضا، (1370)، موسیقی شعر، تهران، انتشارات آگاه.

    شمیسا، سیروس، (1374)، کلیات سبک شناسی، تهران، انتشارات فردوس.

    .........، .............، (1371)، نگاهی تازه به بدیع، تهران، انتشارات فردوس.

    .........، .............، (1375)، سبک شناسی شعر، تهران، انتشارات فردوس.

    صفا، ذبیح الله، (1366)، تاریخ ادبیات ایران، تهران، فردوسی.

    طایفه، شجاع الدّین، (1391)، لاهیجان در نگاهی دیگر، تهران، انتشارات میرماه.

    عبادیان، محمود، (1372)، درآمدی بر سبک شناسی در ادبیات، تهران، مؤسسه ی انتشارات آوای نور.

    عباسی، هوشنگ، (1375)، شاعران گیلک و شعرگیلکی، ج1، رشت، نشر گیلکان.

    .............، .............، (1382)، شاعران گیلک و شعرگیلکی، ج2، رشت، نشر گیلکان.

    علوی مقدّم، محمّدرضا و اشرف زاده، (1383)، آیه های ارغوان، تهران، قو: چاپار.

    ................، .......................................، (1387)، معانی و بیان، تهران، انتشارات سمت.

    غیاثی، محمدتقی، (1368)، درآمدی بر سبک­شناسی ساختار، تهران، انتشارات شعله اندیشه.

    فتوحی­رود­معجنی، محمود، (1390)، سبک­شناسی: نظریه­ها، رویکردها و روش­ها، تهران، انتشارات سخن.

    فخرایی، ابراهیم، (1356)، گیلان در قلمرو شعر و ادب، تهران، نشر جاوید.

    لوریا، الکساندرمانویج، (1376)، زبان و شناخت، ترجمه حبیب الله قاسم زاده، تهران، انتشارات فرهنگان.

    محمدی پور، فرامرز، (1386)، پیشانی بهار، گیلان،  رستگار.

    .............، .............، (1386)، دلم را بخشیدم به دریا، تهران، انتشارت سوره مهر.

    مصباح یزدی، محمّد تقی، (1384)، اصول عقاید، چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی.

    مهاجر، مهران و محمّد نبوی، (1386)، به سوی زبان شعر، ره یافتی نقش گرا، تهران، نشر مرکز.

    مهدوی، محمّد حسین(م، مؤید)، (1385)، سیماب های سیمین، تهران، نشر ثالث.

    میرصادقی، جمال، (1367)، عناصر داستان، چاپ دوم، تهران، شفا.

    نجدی، بیژن، (1380)، خواهران این تابستان، تهران، انتشارات ماه ریز.

    نوری علاء، اسماعیل، (1348)، صور و اسباب در شعر امروز ایران، چاپ اوّل، تهران، انتشارات بامداد.

    نیما، یوشیج، (1357)، حرف های همسایه، تهران، انتشارات دنیا.

    وردانک، پیتر، (1389)، مبانی سبک شناسی، محمّد غفّاری، تهران، نشر نی.

    هارلند، ریچارد، (1385)، درآمدی تاریخی بر نظریه ی ادبی از افلاطون تا پارت، گروه ترجمه شیراز، علی معصومی و همکاران، چاپ دوم، تهران، نشر چشمه.

    همایی، جلال الدّین، (1388)، نرگسِ هنوز، تهران، نشر تکا.

    .............، .............، (1389)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران، نشر اهورا.


موضوع پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , نمونه پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , جستجوی پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , فایل Word پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , دانلود پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , فایل PDF پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , مقاله در مورد پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , پروژه در مورد پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , پروژه درباره پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور) , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی ، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور)

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش معماري- معماري پاييز 1393 فصل اول- کليات 1-1-بيان مساله : ايران به لحاظ تنوع اقليمي يک نمونه خاص در ميان ساير کشورهاي دني

درجه کارشناسي ارشد در رشته: زبانشناسي همگاني ارديبهشت 88   پژوهش حاضر با عنوان "بررسي فراهنجاري هاي زباني شعر شاملو" کوششي است جهت شناساندن سبک فردي شعر شاملو به لحاظ معيار

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان وادبیات فارسی چکیده مهمترین حادثۀ زندگیِ هر انسانی، نه تولّد او، بلکه مرگ اوست. مرگ برای انسان همواره موضوع اندیشیدن بوده است. شاید تنها چیزی که انسان از مرگ اندیشی می تواند اظهار کند، عجز و ناتوانی از درک حقیقت آن باشد. با وجود اظهار سرگردانی و ناآشکارگی از مرگ، انسان در اندیشیدن بدان، شناختی از زندگی، خود و هدف زندگی بدست می آورد. تا ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه : فرش آبان 1393 چکيده : برخي از قالي هاي معاصر (اغلب تجاري) عيوبي در رنگ دارند که بنابر درخواست مشتري، توسط مرمت­گر مورد بررس

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

زبان و ادبیات فارسی(M.A) پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده این پایان نامه به عنوان بررسی سبک شناسی شعر منوچهر آتشی به کیفیت بررسی شعر از لحاظ سبکی پرداخته است. این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده است که فصل اول آن کلیات، فصل دوم پیشینه ی تحقیق، فصل سوم روش جمع آوری اطلاعات، فصل چهارم یافته های تحقیق است که از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول درون گرایی از جهت فکری ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات و علوم انسانی چکیده شعرنو، نقاط قوّت بیانی و بلاغی چشمگیر و تحسین برانگیز دارد و از جهت صورت، مقاصد و مفاهیم، فرم و محتوا و صور بلاغی و وزن و آهنگ و موسیقی و حوزه های عاطفه و احساس و تخیّل با شعر کهن تفاوت دارد. یکی از حوزه هایی که شعر معاصر در آن، سخن تازه داشته ودارد، توصیف نمادهای طبیعت و جلوه پدیده ها از خرد و کلان در اثناء ...

پایان­نامه دوره­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی زبان و ادبیات فارسی چکیده ادبیات را آیینه ی بازتاب موضوعات اجتماعی می­دانند و برای بررسی تحولات و دگرگونی­های یک سرزمین در ادوار مختلف، آثار ادبی آن ملت را یکی از منابع مهم به شمار می آورند؛ زیرا یکی از ابعاد شخصیتی شاعران و نویسندگان را می­توان هنرمندان مورخ دانست و بخش­هایی از آثارشان را هنر تاریخی یا تاریخ به زبان هنر به شمار آورد که ...

پایان­ نامه دوره­ ی کارشناسی ارشد در رشته ­ی زبان و ادبیات فارسی چکیده ادبیات را آیینه ی بازتاب موضوعات اجتماعی می­دانند و برای بررسی تحولات و دگرگونی­های یک سرزمین در ادوار مختلف، آثار ادبی آن ملت را یکی از منابع مهم به شمار می آورند؛ زیرا یکی از ابعاد شخصیتی شاعران و نویسندگان را می­توان هنرمندان مورخ دانست و بخش­هایی از آثارشان را هنر تاریخی یا تاریخ به زبان هنر به شمار آورد ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

ثبت سفارش