پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی

مشخص نشده 4 MB 29507 84
مشخص نشده مشخص نشده هنر
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده هنر و معماری اردکان

    گروه : فرش

    آبان 1393

    چکیده :

    برخی از قالی های معاصر (اغلب تجاری) عیوبی در رنگ دارند که بنابر درخواست مشتری، توسط مرمت­گر مورد بررسی قرار گرفته و رفع عیب می­شوند. این عملیات را رنگ کاری گویند. نکته مهم در این است که بخش قابل توجهی از این عملیات مرمت دوام ندارند و با گذشت زمان، تابش نور خورشید و یا اولین شستشو این پدیده­ی پنهان کاری شده دوباره آشکار می­شود. متاسفانه اطلاعات و روش های این عملیات فاقد کارایی آموزشی و علمی است و این روند پاسخگوی هیچ یک از اهداف علمی و استاندارد فرش دستباف نیست. این پژوهش به طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی قالی های مرمتی معاصر با هدف بهینه سازی روند رنگرزی در مرمت فرش دستباف  با رویکرد مرمتی و روش داده اندوزی کتابخانه ای و آزمایشگاهی و سپس به تحلیل داده ها و نتیجه گیری پرداخته می شود.  شاخص مستقل شامل نوع و غلظت رنگ، میزان دبی، رجشمار قالی و شاخص وابسته میزان قدرت مکش دستگاه و مهارت کاربر است که تاثیر این فاکتورها بر روی افزایش جذب رنگ، ثبات رنگ در برابر دو عامل نور و شستشو بررسی شد. به منظور ارزیابی آزمایش های انجام شده بر روی قالی های نمونه، آزمون ثبات شستشویی و ثبات نوری انجام شده و سپس توسط دستگاه اسپکتروفتومتر انعکاسی میزان روشنایی و اختلاف رنگی آنها اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که افزایش مدت زمان مکش  منجر به  درصد پخش شدگی کمتر و همچنین بیشترین درصد نفوذ رنگ با بالا رفتن غلظت رنگ حاصل می­شود. رنگ های طبیعی با افزایش مدت زمان رنگرزی، کمترین اختلاف رنگ را با نمونه قالی شاهد نسبت به رنگ های شیمیایی به وجود آوردند.

     

    کلمات کلیدی : مرمت فرش_ رنگرزی_ فرش دستباف.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    برخی ازقالی­های نو و کهنه (اغلب تجاری) عیوبی در رنگ دارند که بنابر درخواست مشتری ، توسط مرمت­گر مورد بررسی و رفع عیب  قرار می گیرند. مجموعه این عملیات را رنگ برداری، رنگ کاری، نقاشی یا نیش قلم[1] گویند"افتخاری راد،1382، ص21".  نکته مهم رنگ­کاری در این است که بخش قابل توجهی از  این عملیات مرمتی دوام ندارند و با گذشت زمان، تابش نور خورشید و یا اولین شستشو این پدیده ی پنهان کاری شده دوباره آشکار می شود. متاسفانه اطلاعات و روش های این عملیات فاقد کارایی آموزشی و علمی است و این روند پاسخگوی هیچ یک از اهداف علمی و استاندارد نیست. زمینه فعالیت این حرفه از مرمت، در راستای تکمیل قالی های صادراتی و گاه مصارف داخلی به شدت گسترش یافته و جایگاه خوبی برای خود ایجاد کرده است. هر چند هیچ یک از یادداشت ها در این خصوص نتایج تحقیقاتی مطلوبی را در پی نداشت. "اربابی، 1386، ص 185"

    عواملی که نیاز استفاده از این مرحله مرمت را ضروری می کند:

    1- تابش اشعه فرابنفش خورشید که تاثیر زیادی بر کاهش رنگ قالی دارد.

    2- اشتباه بافنده در زمینه انتخاب رنگ یک خامه و عوض شدن آن رنگ در یک قسمت بافت که در اصطلاح به آن رگه دار شدن قالی می­گویند.

     3- در میانه کار بافت، یکی از خامه ها تمام و خامه جدیدی تهیه شده که از لحاظ رنگی با خامه قبلی مطابقت ندارد و قالی دو رنگ می شود"پیتر.اف،1389، ص 38".

    4- بعد از بافت یکی از رنگ های بکار رفته در قالی مورد پسند مشتری نیست و تصمیم به تغییر آن رنگ می­دهد.

    5- شدت رنگ های به کار رفته در در قالی مطلوب نیست.

    6- رنگ بندی نامناسب و یا استفاده از رنگ های غیر مانوس وغیر عادی. "اربابی، 1386، ص6،7".

    و عواملی دیگر که منجر به استفاده از عملیات رنگ­کاری در کارگاه مرمت می­شود. معمولا این عملیات به وسیله مواد رنگزا مانند : رنگ های جوهری، مدادشمعی ، ماژیک و همچنین اکسید کننده و احیا کننده هایی مانند پرمنگنات پتاسیم، جوش شیرین (سنگ ترش) ، جوهر لیمو ( اسید سیتریک) ،هیدرو سولفیت، کلر و... استفاده می شود. ابزار این عملیات قلم مو و ظرف رنگ است"افتخاری راد،1382، ص11" . 

    با این تفاسیر و با توجه به اعتبار فرش دستباف در دنیا و استاندارد هایش در این مرحله از مرمت باید اعمال تغییراتی جهت بهبود بوجود آید و یا به عبارتی محققان با تلاش و شناخت باید گام هایی موثر درجهت رفع نواقص و پیشبرد کیفیت آن بردارند. انتظار می­رود با ساخت دستگاهی جهت رنگرزی موضعی قالی­های مرمتی در کارگاه تکمیل این ایراد از فرش دستباف ایران رفع شود.

     

    1-2 ضرورت انجام تحقیق 

    فرش دستباف یکی از هنرمندانه ترین فراورده های دستی بشر است که علاوه بر دارا بودن ارزش هنری یک منبع درآمد ارزی در اقتصاد کشور محسوب می شود. فرایند تولید این هنر صنعت بسیار گسترده بوده و در تمام مراحل کیفیت و استاندارد سازی باعث ارتقا این کالا می شده است. تمامی قالی­های تولید شده جهت ارتقا و بهبود و بر طبق استاندارد مرکز ملی فرش دستباف ایران و سلیقه بازار در فرایند تکمیل قرار می گیرند"صوراسرافیل، 1376، ص29-33". عملیاتی که در کارگاه تکمیل فرش صورت می گیرد شامل انواع شور، چرم دوزی، دو گره و زنجیره بافی، کز دادن پشت فرش، بند کشی ، لکه گذاری یا عملیات رنگ برداری میباشد."مجابی، 1389" در بین این عملیات رنگ­کاری به صورت غیر متعارف و به نوعی تقلب محسوب می­شود بدین گونه که مرمت­گر قسمت های رنگ پریده قالی را با قلم مو یا ماژیک به صورت سطحی می­پوشاند که با اولین شور رنگ ها در هم ادغام و ظاهر فرش را خراب می­کند"اربابی، 1386، ص24".  با این تفاسیر برآن شدیم تا عملیات رنگ­کاری در فرش های دستباف معاصر را بررسی و در صورت امکان ارتقا بخشیم.

    1-3 سوابق تحقیق

    علی­رغم جستجو درکتاب ها و سایت های مختلف مرتبط به فرش و رنگرزی و مرمت مطلبی راجع به عینیت تحقیق پیش رو یافت نشد اما مطالبی ارزشمند راجع به مرمت یافت شد که با ذکر منابع بیان می­گردد. مرمت مجموعه ای از علوم، فنون و هنرهاست. از بین علوم مختلف علم شیمی از گروه علوم پایه بیش از بقیه علوم با مرمت مرتبط است. مرمت یعنی کلیه فعالیت هایی که برای اصلاح مواد موجود و ساختار اثر فرهنگی به منظور نشان دادن وضعیت شناخته شده­ی قبلی انجام می شود. مسلم است که اصلاح مواد تشکیل دهنده­ی اثر و ساختار آن بدون شناخت اولیه امکان پذیر نیست و تا مرمت­گر نداند که با چه چیزی سروکار دارد نخواهد توانست معایب و آسیب های آن را اصلاح و برطرف سازد"خورشیدی،1385، مجموعه مقالات".  یکی از زمینه های علمی و تخصصی فرش دستباف در مرحله تکمیل، مرمت یا رفوگری می باشد"طالب پور،1381". پیشینه مرمت قالی از بدو تولد آن وجود داشته است. اگر چه به آن به عنوان یک هنر ارج داده نمی‌شده است. مرمت­گر تنها با قالی کهنه سر و کار نداشته و ندارد. به عبارتی مرمت­گر پوشاننده عیب نبوده بلکه کامل کننده­ی  قالی جهت ورود به بازار و فروش آن بوده است.

    روش های مرمت دو نوع است: مرمت ایتالیایی – مرمت آمریکایی : در مرمت ایتالیایی احترام به اثر هنری و احترام به مرمت­گر یک اصل است. مثلا یک قالی که با زمینه کرم آسیب دیده باشد سعی می­شود رنگ قسمت آسیب دیده روشن تر یا تیره­تر انتخاب شود که آثار مرمت در قالی دیده شود. این روش مرمت بیشتر شامل اشیا و بناهای تاریخی می­شود. در مرمت آمریکایی قسمتی از قالی که باید مرمت شود سعی بر آن است که کاملا شبیه سازی صورت گیرد به گونه ای که تفاوت قسمت مرمت شده با قسمت مرمت نشده معلوم نباشد. این دو روش مرمت هم در قالی و هم در مورد سایر اشیای هنری کاربرد دارد. روش مرمت بازار، یا علمی است که بر مبنای علم مرمت­گر می­شود (همان مرمت ایتالیایی ) و یا شیوه بازاری که قالی به گونه ای مرمت می‌شود که ایراد  قابل تشخیص نباشد (روش مرمت آمریکایی). معمولا در مرمت سن قالی ملاک مهمی است که از این نظر قالی­ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. قالی­های ۱ تا ۳۰ سال ( نو) از ۳۰ تا۱۰۰ سال و از ۱۰۰ سال به بالا(قالی­های عتیقه ای)

    ارزشیابی و تعیین سن در مورد قدمت مهم است. مثلاً قدمت قالی تا ۳۰ سال باید بر مبنای روش آمریکایی باشد و هیچ گونه تغییر رنگ نداشته باشد و مکانیزم کار به گونه ای باشد که قالی مانند روز اول شود. در قدمت ۳۰ تا ۱۰۰ سال، معمولا روش مرمت به سبک ایتالیایی­ست و ارزش قالی در قدمت فرش نهفته است. در قالی با سن ۱۰۰ سال به بالا، در وضعیت فعلی قالی را حفظ می‌کنند که خرابی بیشتر نشود مثلا ممکن است دو تکه قالی با این قدمت پیدا شود در این مواقع نمی‌توان آن‌ها را به هم بند زد و قالی جدید ساخت. در این مواقع یک پارچه سفید بر سطحی بدون خلل و فرج پهن می­کنند و تکه های قالی را روی پارچه قرار می‌دهند تا قطعات قالی بیشتر آسیب نبینند. به طور کلی مرمت یا تکمیل یک مرحله تولید فرش است که می­توان برای آن استاندارد تعریف نمود تا علاوه بر تاثیر کیفیت قالی ارزش کار مرمت­گران نیز در پروسه تولید شناسانده شود. مرحله ای بسیار پر کاربرد که از زمانی که قالی از دار جدا می­شود تا ورود کالا به بازار بر روی قالی‌های نو حائز اهمیت است و بر روی قالی­های پا خورده و دارای قدمت، سبکی متفاوت از کار است"حاجی زاده، 1383". رنگ­کاری یکی از شاخه های مرمت در قالی است که متختصصان و اشخاص فنی خاص خود را دارد، اما متاسفانه روند کاری این گروه افراد مطابق استاندارد تعریف و شناخته شده نیست، و یکی از دلایل آن عدم شناخت یا عدم آزمایش های متفاوت در این زمینه است. شناخت کیفیت مواد اولیه، رنگرزی، مکانیزم بافت، آشنا بودن با کم کاری‌هایی که ممکن است در هر کدام از مراحل فرآیند قالی صورت گیرد و هر آنچه که با ساختار قالی در ارتباط است در هر چه بهتر انجام دادن کار یک مرمت­گر مهم است"خورشیدی،1385، مجموعه مقالات".   

    1-4 سوالات تحقیق

    طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاه یا روشی که بتواند جایگزین روش غلط لکه­گذاری و رنگ کاری  فرش در مرحله مرمت قرار گیرد و یا عملیات رنگ کاری را ارتقا بخشد یک ایده و پیشنهاد برای بهبود فرش دستباف با توجه به ارزش و اهمیت این کالا می­باشد. با به کار گیری و بررسی روش ها امکان  ارتقا در این مرحله از تولید فرش می­توان رنگ را با نفوذ و ثبات بیشتری وارد گره ها و الیافی که بی رنگ شده  کرد.

    با توجه ب توضیحات داده شده و روش هایی که امروزه در مرحله رنگ مرمت به صورت غیر علمی انجام می­شود:

    1- چگونه می­شود روش و یا ایده ای علمی تعریف کرد؟

    2-  چگونه می توان روش یا دستگاهی را ساخت که با آن گره های بافته شده فرش را به تعداد معین و موضعی در ناحیه خاص رنگرزی کرد؟

    3- کاربرد این دستگاه فقط در قسمت رنگرزی  موضعی فرش های مرمتی می باشد؟

    4-   چگونه می توان به شید رنگی مورد نظر رسید؟

    1-5 روش تحقیق

    این تحقیق با رویکرد مرمتی و روش داده اندوزی کتابخانه ای و آزمایشگاهی انجام می­شود که شامل این مراحل می باشد:

    مرحله اول : بررسی و شناخت روش های رنگ­کاری و سیر روند آن در بازار فرش دستباف معاصر ایران.

    مرحله دوم: تهیه چند نمونه قالی جهت آزمایش رنگرزی دستی و دستگاهی با مشخصات زیر:

     

    -  نخ پشمی خامه قالی با نمره متریک نخ  4/16 لا ، چله 9/20 لا پنبه، پود ضخیم انگلیسی 8/10 لا، پود نازک با 2/20 لا.

     -  قالی خام لول[2] باف تهیه شده از نخ پرز بدون رنگ، بدون طرح، نخ چله و پود پنبه، رجشمار [3]50.

     -  قالی مرمتی تخت باف[4] کرباس[5]، چله  و پود پنبه، طرح شکسته، پرز پشم، رجشمار 16.

     -  قالی مرمتی با مکانیزم بافت نیم لول[6]، چله و پود پنبه، پرز پشم، طرح گردان، رجشمار25.

    مرحله سوم: آزمایش دستی بر روی نمونه های بافته شده.

    مرحله سوم: بررسی ثبات و جذب رنگ وارد شده در نمونه آزمایش دستی.

    مرحله چهارم:  بررسی امکان تهیه و ساخت دستگاه  یا روشی که مرحله رنگ­کاری را به رنگرزی ارتقا بخشد.

    مرحله پنجم: بررسی ثبات و جذب رنگ وارد شده در نمونه آزمایشی با دستگاه یا روش پیشنهادی.

     

    فصل دوم ادبیات تحقیق

     

     

     

     

    2-1  مقدمه

    قالی[7] ایران با پیچ و خم طرح ها و دلفریبی رنگ­هایش در گوشه و کنار جهان گسترده و محیط زندگی انسان را چون باغی مصفا نموده است. نشاط کار و زندگی بافندگان در میان ترنم اشعار و صدای کوبیدن دفتین، با طرح­ها و رنگ های قالی آمیخته می­شود تا اثری با شکوه پدید آورد و زبان هزاران بیننده­ی موزه های سراسر جهان را به تحسین هنر خلاق ایرانی وا دارد"بصام و همکاران، 1383، ص2". هنر ایران در مغرب زمین به مدت چند قرن بیش از هر چیز به قالی ایرانی نامبرده و شناسا بوده است. قالی­های ایرانی در تجملات زندگی درباری سهم به سزا داشته و به همین ملاحظه در چشم فرستادگان و جهانگردان خارجی از جاذبه فراوان برخوردار بوده است. از سده پانزده مسیحی به بعد همواره از آن سخن می­گفتند و اغلب نیز با ستایش بسیار. گذشته از این قالی ایران چشمگیرترین تحفه ای بود که مسافران می­توانستند به آسانی به همراه آورند. زیبایی و شکوه این ارمغان به همان نگاه نخست بی مقداری و حقارت قالی­های مغرب زمین را نمایان می­ساخت"پوپ، 1387، ص2607". درست است که سفال­های لعابدار ایرانی از حیث ویژگی­هایش دست کم از قالی ایرانی ندارد، اما ناگزیر از رقابت با فرآورده­های چینی است. همچنین شاهکارهای درخشان معماری ایران، که در بیان زیبایی شناختی عواطف ژرف­تر و پهناورتر آدمی، تواناتر ازقالی است. با این همه، معماری را می­توان عرصه­ی تجلی عواطف عام بشری برشمرد، نه این که دستاوردی باشد از نبوغ خاص مردمانی بخصوص، وانگهی، برخی آثار معماری اقوام دیگر بسا هم تراز یا حتی برتر از آثار ایرانیان باشد. چنین است که قالی با عظمتی که نیمی از آن در کلیسای جامع کراکو در لهستان است و نیم دیگر در موزه هنرهای تزیینی پاریس، یا قالی های مشهور اردبیل، شاهکارهایی بی­بدیل و به کل غیر قابل قیاسند با هر آنچه بتوان با آنها برابر نهاد. برتری و فرادستی جهانی تنها از آن هنری تواند بود که بازتاب اصیل و طبیعی تمدن و فرهنگی باشد که آن را پدید آورده است، و این درست همان چیزی است که قالی­های ایرانی در حد استثنایی از آن برخوردارند، چرا که بینش زیبایی ­شناختی خاصی را به کمال رسانده­اند که عمیقا و به طرز بارز ایرانی است.

    اهمیت و ارزش این هنر در زندگی مردمان است، چرا که قالی­بافی کم و بیش هنر و صنعتی است همگانی و برخوردار از رشد و بالندگی خود جوش و طبیعی.  از دیرباز اساسی­ترین اسباب منزل بوده است، چه در کاخ ها، خانه­ها و چه در خیمه­ها. مهارت در قالی­بافی تقریبا جزء خصایص ملی ایرانیان بوده است و ایلات و عشایر، عملا و ضرورتاً، همواره به قالی­بافی بافی می­پرداختند.

     2-2  تاریخچه قالی

    2-2-1  پیش از اسلام

    تاریخچه قدیمی­ترین دوره هنر قالی، تقریبا به کلی وابسته به منابع مکتوب و به خصوصیات نمونه­های بافته شده در سرزمین­های دیگر، چون آسیای میانه، بین النهرین و مصر است. هنرهای تزیینی مرتبط نیز می­تواند در هر دوره شواهدی برای چگونگی ظواهر این هنر فراهم آورد. بشر از هنگامی که به ساختن ابنیه پرداخت و حتی پیش از آن، به نوعی کفپوش که بر زمین بگستراند نیاز پیدا کرد. زمین گلی مساکن مشرق زمین مشکلات فراوانی در بردارد و چون فقط اغنیا می­توانستند کف ساختمان­های خود را با آجر، سنگ یا چوب مفروش کنند، لاجرم، زمین های خاکی و گلی را می­بایست پیوسته آبپاشی کرد تا گرد و خاک از آن برنخیزد یا آنکه باید آن را با نوعی پوشش مفروش کرد. تقریبا با اطمینان می­توان گفت که همه گستردنی­ها از نی بوریا ساخته شده بود که در خورها و باتلاق­های جنوب بین النهرین در فرسنگ­ها فرسنگ می­روید. پوست کندن و بافتن نی­های بوریا به صورت حصیر بادوام و قابل حمل و حتی زیبا، کار دشواری برای مردم این سرزمین نبوده، مردمی که از قدیم متمدن بودند و در هزاره چهارم پیش از مسیح قادر به ساختن سفال­های منقش دلپسند بودند و دست کم سه هزار سال پیش از میلاد مسیح پارچه بافی و صنایع دستی پیشرفته­ای داشته­اند. از آن زمان تاکنون تولید حصیر بدون وقفه ادامه داشته و هم حصیر و هم نی بوریای حصیربافی از جنوب بین النهرین به نقاط دوردست صادر می­شده است و صنعت حصیربافی حتی در مناطق شرقی دورافتاده­ای چون سیرجان در ایالت سیستان [کرمان ؟] تا سده یازده هجری به این محصول بین النهرین متکی بوده است. نخستین باز نمایی یک قالی خوش طرح را می­توان در فرش های درگاهی منقوش بر سنگ آشوری یافت، به ویژه در آن قطعه معروف خرساباد (شمال شرقی موصل) که اکنون در موزه لوور است"پوپ، 1387، ص2620-2621".

     

    ABSTRACT

    Some contemporary rugs (i.e. typically commercial ones) have some deficiencies in their color that are investigated based on customer's request by a darner and then restored. This process is known as stripping. An important note about this process is that a significant part of it that is not stable and deficiency in the rug color, that was made hidden, reveals again by getting exposed to the light and washing fastness. Unfortunately, information and methods of this process cannot be used for scientific and educational purposes and this process does not address any of scientific goals and rug's standards. This study investigate the possibility of designing and producing a machine for local dyeing of contemporary darned rugs in order to optimize the dyeing process in darning of handmade rugs. I use scientific-darning approach, library data collecting method and examining the laboratory samples.  The independent variables include color and its density (flow rate) , knot count and the dependent variables are amount of vacuum and user skill that I evaluate the effect of these variables on increasing of color absorption and color fastness respect to light and wash. To investigate the required experiments, the light, wash fastness and color difference was done using spectrophotometer. The results showed that increase in period of vacuum leads to lower color rate. Moreover, percentage of color absorption rises by increase in the color density. Natural dye with increase in the time period of dyeing creates the lowest color difference with the control sample rugs.

    KEYWORD: Dyeing- Handmade carpet - Conservation

     

    منابع ومآخذ

    کتاب ها

    Puntener, Alois G. Schlesinger, U. Colorants for Non-Textile Applications. Edited by Freeman, H.S.&Peters, A.T@2000Elsevier Science B.V. All rights reserved,2000.

     

     Buchanan, B. G, Smith, R. G, Fundamentals of expert systems, Annual Review       of Computer Science, Vol. 3, 1988,  pp. 23-58.

     

    Xin,J.Total, colour management in textiles, Published by Woodhead Publishing, Cambridge CB1 6AH, England,2006.

     

     آذرپاد حسن، حشمتی رضوی فضل الله ، فرش نامه ایران، تهران،انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی، 1388.

    افتخاری راد فریبا، تکنولوژی ویژه مرمت فرش، تهران،انتشارات دولتمند،1382 .

     افشار ایرج، مجموعه مقالات هنربر اساس فهرست فرش ایرانی، تهران، موسسه انتشاراتی جمال هنر،1392.

     افشارنیا سیمین،رنگرزی با رنگینه های طبیعی،تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور1387.

    اربابی بیژن، مرمت قالی و زیر انداز، تهران،نشردانشگاه هنر،1386.

    ادوارز سیسیل، قالی ایران، ترجمه مهین دخت صبا، تهران، انتشارات فرهنگسرا، 1367.

    بیهقی محمد ابن حسن، تاریخ بیهقی، تهران،انتشارات مرکز، 1376.

     بصام سیدجلال الدین، ذریه زهرا احمد، فرجو محمد حسین، رویای بهشت1، تهران، انتشارات سازمان اتکا و مرکزملی فرش ایران، 1383.

     پوپ اَرتر اَپم ، سیردرهنرایران، جلد 6، تهران، انتشارات علمی فرهنگی، 1387.

    نصیری محمد جواد، سیری در هنر قالی بافی ایران، تهران، انتشارات مولف، 1374.

    پیتر.اف استون،تعمیر قالی شرقی، تهران، ترجمه غلامرضا طوسیان، انتشارات جمال هنر،1389.

    توانایی ح، فیزیک الیاف، اصفهان، نشر ارکان، .1376

    جهانشاهی افشار ویکتوریا. فرآیند و روش های رنگرزی الیاف با مواد طبیعی، تهران، دانشگاه هنر، 1375.

    حیاتی مهدی، رنگرزی الیاف با رنگ های طبیعی، تهران، موسسه علمی کاربردی جهاد کشاورزی، 1384.

    حشمتی رضوی فضل الله ، مجموعه مقالات ازفرش تاعرش، تهران، انتشارات امیرکبیر ،1387.

    خورشیدی هادی، مجموعه مقالات مرمت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مقاله جایگاه شناخت فنی در مرمت آثار تاریخی، 1385.

    دادگی فرنبغ. گردآوری: بهار، مهرداد، بندهش، تهران، انتشارات توس، 1369.

     دین جنی، رنگ وحشی، ترجمه کوروش کریمشاهی، تهران، مرکز ملی فرش ایران، 1385.

    دانشگراحمد، فرهنگ جامعه فرش یادواره(دانش نامه ایران)، تهران، انتشارات یادواره اسدی 1376.

    ژوله تورج، پژوهشی در فرش ایران، تهران، انتشارات یساولی، 1381.

    صوراسرافیل شیرین، فرش خوب، فرش بد، فرش استاندارد، تهران، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، 1376.

    طالب پور فریده، مرمت فرش(رفوگری)، تهران، مرکز تحقیقات فرش دستباف.

    فورد جی. ای، میرجلیلی م.، احمد زاده م.، خصوصیات الیاف نساجی، یزد، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی یزد، .1386

    مجابی سیدعلی، تکمیل فرش دستباف،نجف آباد، انتشارات دانشگاه آزاد نجف آباد، 1389.

    میرجلیلی سیدمحمد، روش های آزمایشگاهی رنگرزی الیاف طبیعی، یزد، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی یزد، 1387.

    منتظرسیدمجید، ویسیان محمد، حیدری محمد ابراهیم، رنگرزی الیاف پروتئینی(پشم و ابریشم)، تهران، انتشارات مرکز ملی فرش ایران، 1388.

    نصیری محمد جواد، افسانه جاویدان فرش ایران، تهران، انتشارات فرهنگ سرای میردشتی، 1389

     ورزی منصور، هنروصنعت قالی درایران، تهران، انتشارات رز، 1350.

    یارشاطر احسان ، تاریخ وهنرفرش بافی درایران، (براساس دایره المعارف ایرنیکا)ترجمه ر.لعلی خمسه ، انتشارات نیلوفر 1384.

    یساولی جواد، مقدمه ای بر شناخت قالی ایران، تهران، انتشارات فرهنگ سرا، 1370.

    یزدانشناس محمد اسماعیل، عبقری رامین، فیزیک مواد نساجی، یزد، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی یزد، 1381.

     

    مقالا ت :

    35. Siva, R. Status of natural dyes and dye-yielding plants in India, School of Biotechnology, Chemical and Biomedical Engineering, Vellore Institute of Technology, Vellore 632 014, India. Current Science, Vol.92, NO.7, 10 April 2007,pp 916-92

    ماهنامه خبری آموزشی سازمان صنایع دستی ایران / چگونه یک فرش را مرمت کنیم.

    37- طالب پور فریده، مجموعه مقالات دومین سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف، بررسی تاثیر فرایند شور صادراتی بر فرش دستباف، تهران، انتشارات مرکز ملی فرش ایران، 1386.

    ماجد مسعود، مجموعه مقالات دومین سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف، بررسی برخی از عملیات تکمیلی بر روی فرش دستباف در کارگاه های قالیشویی، تهران، انتشارات مرکز ملی فرش ایران، 1386.

    کتاب ماه هنر مرداد 88 / محمد افروغ / به کارگیری میز کار مرمت فرش جهت کاهش آسیب های عضلانی بدن.

     تحقیق میدانی، جوکارجلیل، 1393.

     تحقیق میدانی، زمانی داوود، 1392.

     تحقیق میدانی، یوسفی بهرامی، 1392.

     تحقیق میدانی، یوسفی بهرامی، 1392.

    44-  از درس گفتارهای حاجی زاده استاد مرمت دانشکده هنر دانشگاه بیرجند. 

     

  • فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه. 2

    1-2 ضرورت انجام تحقیق.. 3

    1-3 سوابق تحقیق.. 3

    1-4 سوالات تحقیق.. 4

    1-5 روش تحقیق.. 4

    فصل دوم پیشینه تحقیق

    2-1  مقدمه. 7

    2-2  تاریخچه قالی.. 7

    2-2-1  پیش از اسلام. 7

    2-2-2 دوران اسلامی ( سده های نخستین ) قرن 1 تا 5 هجری.. 9

    2-3  مواد اولیه فرش دستباف.. 12

    2-3-1  دسته بندی قالی از نظر نوع الیاف.. 12

    2-3-2  نوع گره 12

    2-3-3  پشم مصرفی در ساختار فرش دستباف.. 13

    2-4 رنگرزی.. 16

    2-4-1 مروری تاریخی بر رنگرزی طبیعی.. 16

    2-4-2 پیشینه رنگرزی در ایران.. 17

    2-4-3  رنگزاهای طبیعی (Natural Dye) 18

    2-4-4  طبقه بندی رنگزاهای طبیعی بر اساس ساختار شیمیایی.. 19

    2-4-4-1 رنگزاهای ایندیگو. 19

    2-4-4-2  رنگزاهای آنتراکینون.. 19

    2-4-4-3  آلفا نفتوکینون ها 19

    2-4-4-4 فلانوئیدها 20

    2-4-5  طبقه بندی رنگ های شیمیایی مناسب پشم مورد مصرف در قالی.. 20

    2-4-5-1   رنگ های اسیدی.. 21

    2-4-5-2  رنگ های دندانه ای.. 21

    2-4-5-3 رنگ های خمی.. 21

    2-4-5-4 رنگ های مستقیم. 22

    2-4-5-5   رنگهای راکتیو. 22

    2-4-5-5-1   ثبات رنگهای راکتیو بر روی پشم. 22

    2-4-5-5-2  یکنواختی رنگ های راکتیو  بر روی پشم. 22

    2-4-6  دندانه. 23

    2-4-6-1 دندانه های نباتی.. 23

    2-4-6-2 دندانه های معدنی.. 24

    2-4-7  آب در رنگرزی.. 24

    2-4-7-1 اهمیت pH آب.. 25

    2-4-7-2 سختی آب ppm... 25

    2-5 مرمت... 25

    2-5-1 مرمت قالی چیست؟ 26

    2-5-2 مرمت – مرمت علمی – مرمت سنتی.. 26

    2-5-3  تاریخچه مرمت... 27

    2-5-4 انواع آسیب دیدگی در فرش دستباف به سه دسته تقسیم میشود. 29

    2-5-5  عوامل آسیب رسان بر فرش... 29

    عملیات رنگ کاری در حوزه مرمت به چند بخش تقسیم میشود: 31

    2-5-7 ابزار مورد استفاده در رنگ گذاری.. 32

    2-5-8 دلایلی که فرش نیازمند عملیات رنگ کاری میشود. 34

     

    فصل سوم: مواد و روش ها

    3-1  مواد و تجهیزات مورد نیاز 38

    3-2 مراحل انجام آزمایش.... 39

    3- 2- 1   تهیه و شستشوی کالای پشمی (قالی خام) 39

    3- 2- 2 بافت قالی خام. 39

    3- 2- 3 آزمایش تزریق رنگ بر روی قالی توسط سرنگ... 39

    3-3   نتیجه کلی از آزمایش دستی.. 42

    3-4 معرفی قطعات به کار رفته در ساخت دستگاه و کاربرد آن.. 43

    3-5  مراحل آزمایش.... 48

    3-5-1  آزمایشات ثبات  شستشویی و نوری نمونه ها 56

    3-6  معرفی سیستم l*a*b*. 56

    فصل چهارم  تجزیه وتحلیل نمونه ها

    1-4  تجزیه وتحلیل نمونه ها 59

    2-4 مساحت قسمت های رنگرزی شده به شرح زیر میباشد : 59

    4-3 بحث و نتیجه گیری.. 64

    فصل پنجم: نتیجه گیری نهایی و پیشنهادها

    1-5  نتیجه گیری نهایی.. 69

    2-5  پیشنهادات.. 70

    منابع ومآخذ.. 71

    کتاب ها 71

    مقالات.. 72

     


موضوع پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, نمونه پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, جستجوی پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, فایل Word پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, دانلود پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, فایل PDF پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, مقاله در مورد پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, پروژه در مورد پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, پروژه درباره پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی و بررسی امکان ساخت دستگاهی برای رنگرزی موضعی فرش های مرمتی

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه فرش (مواد اوليه و رنگرزي) شهريور 1393 چکيده: توسعه روز افزون کاربرد کامپيوتر‌ها در تمامي عرصه هاي دانش بشري و از جمله صنعت رنگرزي و

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه فرش( مواد اوليه و رنگرزي ) مهر 1393 چکيده:   فرش دستباف در طول مدت زمان استفاده از آن ممکن است تحت تأثير عوامل و شرايط مح

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع ­دستی گرایش طراحی و نقاشی سنتی مقدمه: مسئله کارایی یک رشته در نظام آموزشی عالی همیشه دغدغه ذهنی مسئولین در کشورهای مختلف بوده است.در کشورهای پیشرفته­ی جهان قبل از تأسیس یک رشته، پژوهشی وسیع در مورد محتوای آموزشی و یا کاربردی بودن رشته برای جامعه و جایگاه اشتغال­زایی آن صورت می­گیرد و آن­طور که از تحقیقات و نشست­های علمی و همایش­های ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مرمت و احياي بناها و بافت‌هاي تاريخي شهريور1393 چکيده: بازارهاي سنتي ايران به عنوان بخشي قابل تأمل از ميراث فرهنگ ديرپاي ايراني، از ديرباز به عنوان يک

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی چکیده: فرش با حیات مادی و معنوی ترکمن مأنوس است و معرف هویت و عامل وحدت طوایف مختلف بشمار می آید. نقوش در فرش اصیل ترکمن، دارای ساختاری مشخص و منسجم بوده و تا دهه های اخیر مادر ترکمن خود را ملزم به رعایت آن می دانست.آگاهی از همخوانی پدیده های اقتصادی و طبیعت زیستی، با نقوش سبک جدید، مسأله اساسی این تحقیق بوده است. هدف کلی تحقیق، شناخت ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تکنولوژی نساجی چکیده شناخت خصوصیات فیزیکی و مکانیکی فرش برای تولید محصولی با کیفیت و حفظ ظاهر مناسب از ضروریات میباشد . در این تحقیق تلاش شده است تا مدلی برای تعیین ارتباط میان پارامترهای مختلف این خصوصیات ارائه گردد، از این رو برای اندازه گیری این خصوصیات از سه نوع الیاف اکریلیک ، پلی پروپیلن و پلی استر استفاده شده و 81 نمونه فرش با پارامترهای ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی گرایش پژوهش هنر های سنتی چکیده: برخی از آفریده­های بلند مرتبه خداوند، که در شرایط عادی توسط انسان­ها قابل مشاهده نیستند، مَلََک نام دارند. قرآن کریم بیشتر از کتاب­های آسمانی دیگر به موضوع ملائک پرداخته و از این جهت منبعی غنی برای شناخت این موجودات غیبی به حساب می­آید. در آیات مختلف قرآن کریم به ویژگی­ها، وظایف، خصوصیات، نوع ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته نقاشی چکیده این پژوهش قصد دارد مضمون "مهر" یا همان عشق را به عنوان مفهومی ازلی و ابدی که یکی از موضوعات بنیادین در هنرهای فاخر ایرانی است مورد بررسی قرار دهد. برای رسیدن به این منظور درابتدا به معنی و تعریف این کلمه و وادی از منظر عرفای ایرانی واسلامی و به طور خاص ازدیدگاه شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی پرداخته شده و جلوه های متفاوت آن ...

پیشگفتار ایران با تاریخ بلند شهر نشینی دارای کهن شهرها و سکونت‌گاههای باستانی متعدد و متنوع در زیست بوم‌های گوناگون سرزمینی است. چشم اندازی گذرا بر سیمای شهرنشینی ایران بافت‌های قدیمی پرارزشی را به نمایش می‌گذارد که میراث‌های فرهنگی این جامعه کهن در آنها نهفته است اما در چند دهه اخیر بافت‌های مزبور تحرک و نشاط گذشته خود را از دست داده و در آستانه ویرانی و تخریب قرار گرفته و ...

ثبت سفارش