پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور

word 442 KB 31520 95
مشخص نشده کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه دوره­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی زبان و ادبیات فارسی

    چکیده

    ادبیات را آیینه ی بازتاب موضوعات اجتماعی می­دانند و برای بررسی تحولات و دگرگونی­های یک سرزمین در ادوار مختلف، آثار ادبی آن ملت را یکی از منابع مهم به شمار می آورند؛ زیرا یکی از ابعاد شخصیتی شاعران و نویسندگان را می­توان هنرمندان مورخ دانست و بخش­هایی از آثارشان را هنر تاریخی یا تاریخ به زبان هنر به شمار آورد که علاوه بر بازتاب وضعیت سیاسی- اجتماعی به طرح انتقادات نیز روی می­آورند. انتقاد سازنده، مبارزه با پلیدی­ها و کج روی­ها و هدف آن اصلاح معایب و کاستی­هاست. قیصر امین­پور از شاعران معاصر است که مضامین اغلب اشعارش را به موضوعات اجتماعی اختصاص داده است. در ادوار آغازین شاعری او، محتوای شعرش آرمان­گرایانه بوده که به تدریج به سوی واقع گرایی، انسان مداری و جزیی نگری معطوف شده و از شعارگرایی در اشعارش کاسته و با واقعیت­های پیرامون خود همراه گردیده است. امین­پور با مشاهده­ی ناهنجاری­ها، کج روی­ها، و تضاد در ارزش­های اجتماعی به انتقاد بر می خیزد و درون مایه ی انتقادات او را می توان در موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دینی- عرفانی مورد برسی قرار داد. در بُعد اجتماعی به انتقاد از آسیب­های اجتماعی، ظلم و بی عدالتی، نبود ارزش­های فردی و اجتماعی می پردازد و آن را در سه دوره­ی انقلاب، دفاع مقدس و پس از دفاع مقدس مورد توجه قرار می دهد. در انتقادات سیاسی به نقد از دو موضوع عمده روی می آورد: یکی عدم آزادی و دیگری، جناح بندی­های سیاسی. در بعد فرهنگی، اصول اخلاقی و فرهنگی شاعران و فراموشی آرمان­گرایی را به انتقاد می گیرد. در محور دینی- عرفانی به نقد عدم خودشناسی، وابستگی و دلبستگی های دنیوی، عدم توجه به مرگ و آخرت اندیشی، سطحی نگری در دین، تظاهر و ریاکاری می پردازد. روش انتقاد او در پاره ای از موارد طنزآمیز است و او احساس می کند با طرح موضوعات جدی به صورت شوخی در اصلاح ناهنجاری های اجتماعی بیشتر می تواند مؤثر واقع شود. عوامل ناهنجاری های اجتماعی، مروّجان بی عدالتی و پارتی بازی، دینداران ریاکار و سیاستمداران بد کردار و بی کردار، مهم ترین آماج­های انتقادات قیصر امین پور به شمار می آیند.

    کلید واژه:

    قیصر امین­پور، اشعار، انتقاد، اصلاح، جامعه، سیاست.

    فصل اول

    طرح پژوهش

     

     

    1.1.بیان مسئله:

    صرف­نظر از اهداف و کارکرد­های هنری و زیبایی‌شناسی ادبیات و آثار ادبی، آن را برای تسهیل تکامل جوامع بشری و ابزاری برای مبارزه با ناهنجاری­ها و کج­روی­های اجتماعی دانسته و گفته­اند ادبیات «مفهومی است که هر صاحب نظری آن را به‌گونه‌ای هماهنگ با جهان­بینی اجتماعی، علمی و مذهبی خویش تعبیر نموده ... رسالت حقیقی آن روشنگری اذهان و تلطیف احساسات بشری و بارور ساختن امیال پاک مهرورزی و همدردی میان انسان­ها و به کلامی ارج نهادن به آرمان­های والای انسانیت است» (عزب‌دفتری،12:1363) و «اثر ادبی وقتی به وجود می‌آید که نویسنده‌ای قادر باشد حقیقتی را آشکار کند و بپذیراند، یعنی حقیقت رابطه‌اش را با جهان» (نجفی،159:1364)، ازاین‌رو، کار یک نویسنده یا شاعر بیان ناگفته‌ها است؛ ناگفته‌هایی که هر کس قادر به بیان آن نیست؛ این ناگفته‌ها گاهی جنبه­ی انتقادی دارند و این انتقادات گاهی با زبان تند و صریح بیان می­شود و گاهی با کنایه و ابهام که این دو بستگی به شرایط شاعر یا محیط اجتماعی او دارد، اما شاعری که به انتقاد روی می­آورد، درواقع تضادها و هرج‌ومرج‌های سیاسی-اجتماعی را دستاویز و موضوع انتقادات خویش قرار می­دهد و آن را شیوه­ای برای نوگرایی، نواندیشی و نوسازی و در کوتاه سخن، اصلاح ساختارها و رفتارهای اجتماعی می­سازد. ازاین‌رو، آثار انتقادی غالباً زبان طنز به خود می­گیرند. شاعران نوپرداز بیشتر از شاعران کلاسیک، واقعیات پیرامون خویش را مورد توجه قرار می­دهند و خود را متعهد به بیان آن می­دانند. قیصر امین­پور به اقتضای تعهد و رسالت شاعری با بیان برخی از مسائل انتقادی به انعکاس و تصویرگری­ کژی­ها و نارسایی­های موجود در جامعه خود پرداخته است و در میان شاعران معاصر از جمله کسانی است که در آثارش دیدگاه­های انتقادی دارد و می­توان آن­ها را در چند ابعاد از جمله اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دینی- عرفانی، مورد بررسی قرار داد و از طنز نیز برای مطرح کردن بعضی از انتقادات خود بهره برد و این پایان­نامه بررسی آن­ها را موضوع خود قرار داده است.

    2.1.سؤال‏های پژوهش‏:

    1. درون­مایه­های انتقادات قیصر امین ­پور چیست؟

    2. آماج انتقادات قیصر امین­پور چه کسانی هستند؟

    3.1. پیشینه پژوهش:

    اگرچه آثار زیادی درباره­ی قیصر امین­پور به رشته­ی تحریر درآمد ولیکن از بعد انتقاد، پژوهشی بدان نپرداخته است، حال این­که چند پژوهشی در قالب کتاب و مقاله در مورد اندیشه و سبک قیصر امین­پور نوشته شده که به قرار زیر می­توان عنوان کرد:

    1. درگاهی، زین العابدین، آزادی در سروده­های قیصر امین­پور، در این مقاله نخست نکاتی در مورد مفهوم آزادی بیان شده است و آن­گاه پس از بیان انواع آزادی از جمله آزادی شخصی، فکری، اقتصادی، اجتماعی به ریشه­های آن پرداخته شده است و سپس آزادی در سروده­های قیصر امین­پور که جزء دغدغه­های شاعر به شمار می­رفت، مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش روشن شده که آزادی در نگاه امین­پور با برداشت­های مختلفی صورت گرفته است؛ رهایی از اسارت دشمن به ویژه در بحبوحه­ی جنگ، رهایی نفس از تعلقات در اواخر جنگ و سال­های آغازین پس از جنگ، آزادی انسان در مفهوم اجتماعی و سال­های پس از جنگ. و در این مقاله مجموعه سروده­های امین­پور با روش توصیفی- تحلیلی به ترتیب انتشار مورد بررسی قرار گرفت و سیر اندیشه­ی شاعر نیز نسبت به مفهوم آزادی مشخص گردید.

    2. ترابی، سید ضیاءالدین، نقد نخستین مجموعه­ی شعر قیصر امین­پور، نویسنده در این نوشته به نقد و بررسی مجموعه­ی شعر تنفس صبح، از دیدگاه مختلف پرداخته است. ابتدا به نقد زبانی پرداخته و زبان ساده و فضای شفاف و تصاویر گویا را از ویژگی­های شعر امین­پور به شمار آورده است. وی معتقد است شعرهای امین­پور حرفی و روایی است تا تصویری و آن­چه به شعرهایش انجام می­بخشد در حقیقت نقل روایت است وی سپس به بررسی جنبه­های دیگر شعری شاعر و در این مجموعه یعنی از دیدگاه عاطفی و شکل و محتوا می­پردازد.

    3. ابوالقاسمی، مریم، بررسی جلوه­های اندیشه در شعر قیصر امین­پور، در این مقاله به بررسی موضوعات اجتماعی در اشعار قیصر امین­پور پرداخته شده که به نظر نویسنده از برجستگی و ماهیت ویژه­ای برخوردار است. در این مقاله گفته شده که مجموعه­های اشعار اولیه­ی قیصر رنگی مکتبی- مسلکی دارد و آمیخته با حماسه و عرفان و سرشار از آرمان­گرایی و ظلم ستیزی است. این مقاله به جلوه­های گوناگون اندیشه و تفکر در شعر قیصر امین­پور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و جنبه­های شاخص ذهنی و فکری او مشخص گردید.

    4. ابولقاسمی، مریم، بررسی مضامین طنزآمیز در شعر قیصر امین­پور، در این مقاله به بررسی مفهوم طنز و کارکردهای آن پرداخته شده است و سپس قیصر را از جمله شاعرانی معرفی کرده است که از طنز به منزله­ی ابزار هنری برای بیان اندیشه­های خویش و واداشتن جامعه به تأمل و اصلاح ناهنجاری­های اجتماعی بهره می­گیرد. در این مقاله جلوه­های طنز در اشعار قیصر امین­پور در زمینه­های گوناگون طبقه­بندی شده است و موضوعات طنز در اشعار او که عمدتاً دربردارنده­ی انتقادات اجتماعی اوست مورد بررسی قرار گرفت.

    5. ایران­نژاد، نعمت الله، صلح در اشعار قیصر امین­پور، نویسنده در این کتاب به بررسی آثار برجسته­ی ادبی در ارتباط با میزان تأثیرگذاری آنان بر مخاطبان هم در دیدگاه سنتی و هم نظریه­های جدید نقد ادبی، از جمله نظریه­ی دریافت می­پردازد و سپس با مبنا قرار دادن این مطلب به طرح موضوع یعنی، صلح در اشعار قیصر امین­پور می­پردازد و نتیجه می­گیرد که قیصر در تبیین هنری تجربه­های زندگی به درک هنرمندانه رسیده است و آن­ها را با زبانی مخاطب پسند و ساختاری منسجم و هماهنگ بیان کرده است که برای مخاطب در همه حال از آن­ها التذاذ ادبی حاصل می­شود. وی نکات حائز اهمیت در شعرهای قیصر امین­پور را در پیوند با صلح، عشق و محبت می-داند و آن­ها را از خصیصه­ها ی ادبی این شاعر به شمار می­آورد که خواننده را به سمت خلوص و اخلاص می­کشاند؛ به طوری که خواننده با مثل هم ذات پنداری می­کند.

    6. فتوحی، محمود، سه صدا، سه رنگ، سه سبک در شعر قیصر امین­پور، در این مقاله، حیات شاعری شاعر به سه دوره­ی فعال، منفعل و انعکاسی تقسیم شده است که روحیه­ی انقلابی وی در هر دوره علاوه بر محتوا در عناصر صوری شعرش به ویژه در سطح واژگان، ساخت­های نحوی و فرآیندهای فعلی به روشنی نمودار است و ایماژها و تصاویرها نیز در هر دوره نشان دهنده­ی نوع نگاه شاعر است. نویسنده معتقد است که شاعر هرچه به سوی کمال پیش می­رود، نگاهش به سوی اندیشه­های کلان هستی شناسانه معطوف می­شود و صدای انعکاسی شاعر که بیان کننده­ی انتقال او به درون خویش است می­توان از بطن این درون گرایی شنید. در نتیجه، نویسنده در این مقاله قیصر را از لحاظ بیان حساسیت­هایش در مواجه با جهان و جامعه­ی شاعری صادق معرفی کرده که روح زمان به روشنی در شعرش بازتاب یافته است و شعر او گزارش راستین مناسبات شاعر با هستی و جامعه و تغییرات و تحولات ایدئولوژیک است.

    7. گرجی، مصطفی، بررسی ماهیت و مفهوم درد و رنج در اشعار قیصر امین­پور، نویسنده در این مقاله پس از بررسی ابعاد مختلف درد و رنج و ماهیت مفهوم آن در نظام حاکم بر اندیشه و زبان امین­پور مجموعه اشعار او در چهار بخش معنا شناسی، وجود شناسی، شأن اخلاقی درد و رنج طبقه بندی، بررسی و تحلیل نموده است. مهم ترین علل درد و رنج را در تعارض بودن تصورات بر ساخته­ی انسان با جهان خارج می­داند. وی مهم­ترین عامل درد و رنج را بیش­تر با گاه انسان امروزی تبیین می­کند و دو عامل نا به سامانی روانی و این جایی و اکنونی را به عنوان مهم­ترین علل درد و رنج بر می­شمارد و سپس راه­های رهایی از آن را بازگشت به حق، خشوع انسان در برابر او، دل زدن به دنیای بی خیالی، سرودن، گفتن و رفتن، عاشق شدن و رسیدن به آرمان شهر می­داند.

    4.1.حدود پژوهش:

    محدوده­ی پژوهش پنج مجموعه­ی شعر قیصر امین­پور است که عبارت‌اند از: 1. در کوچه­ی آفتاب 2. تنفس صبح 3. آینه­های ناگهان 4. گل­ها همه آفتابگردانند 5. دستور زبان عشق.

    5.1.اهداف پژوهش:

    استخراج و بررسی درون­مایه­ها و آماج انتقادات قیصر امین­پور در مجموعه اشعارش.

    6.1.فصل­های پایان­نامه:

    این پایان­نامه در پنج فصل به قرار زیر تدوین شده است:

    فصل اول: طرح پژوهش

    طرح پژوهش، یعنی فصل حاضر، شامل تعریف مسئله­ی پژوهش، پژوهش­های علمی انجام شده­ی قبلی و حدود اهداف پژوهش است.

    فصل دوم: چارچوب مفهومی پژوهش

    در فصل دوم ابتدا تعاریفی از ادبیات، شعر، انتقاد و انتقاد در ادبیات معاصر ارائه شد و آن­گاه انواع انتقاد و شیوه­های آن؛ یعنی هجو و هزل و طنز و تفاوت­های این شیوه­های مختلف با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت؛ هم­چنین نیز در باره­ی شگردهای طنز پردازی نیز مطالبی ذکر شده است.

     

    Abstract

    Literature mirror reflection of social issues and to review developments know the territory in different periods, the nation's literary works constitute an important resource because of the personality of poets and writers can be he works as an art historian artists of historical or art history, is that in addition to the socio-political situation reflects the justified criticism. Constructive criticism, and crooked fight aims to correct the flaws. Qeysar Aminpour themes of contemporary poets whose poems are often devoted to social issues. In the early periods of his poetry, poetry Idealization content that gradually towards realism, human-oriented and focused and detailed review of Theme oriented poems have been reduced and coupled with around Facts. Aminpour with Observation of anomalies, crooked, and social conflict Values criticism arises and the essence of his criticism can be found in social, political, cultural, religious, mystical examined the contract. Damage the social dimension of social criticism, oppression and injustice, and it's not personal and social Values three revolution, war and after the war are considered. The criticism of the two major political criticism turns: A lack of freedom and the other, the political Dimensions. In the cultural, moral and cultural Goal-oriented poets and forgetting to take criticism. In the absence of self-criticism mystical religious affiliation and worldly attachment, lack of attention to death and the afterlife-minded, superficial look at religion, hypocrisy, pretense and deals. In some cases, ironic criticism of him and he feels a humor with serious issues in the reform of the social ills can be effective. Abnormalities of social factors, promoters of injustice and nepotism, religious hypocrite politicians and bad deeds and actions, the most important are Aminpour Target of criticism.

    Keyword:

    Qeysar Aminpour, Criticism, reform, society, politics, culture.

  • فهرست:

    فصل اول: طرح پژوهش...............................................................................................................

    1

    1-1. بیان مسئله............................................................................................................................

    2

    1-2. سوأل پژوهش......................................................................................................................

    3

    1-3. پیشینه­ی پژوهش..................................................................................................................

    3

    1-4. حدود پژوهش......................................................................................................................

    5

    1-5. اهداف پژوهش....................................................................................................................

    5

    1-6. فصل­های پایان­نامه...............................................................................................................

    5

    1-7. روش شناسی پژوهش..........................................................................................................

    6

    فصل دوم: چارچوب مفهومی........................................................................................................

    7

    2-1. ادبیات اجتماعی...................................................................................................................

    8

    2-1-1. جامعه..............................................................................................................................

    11

    2-1-2. اخلاق..............................................................................................................................

    13

    2-2. نقد و انتقاد...........................................................................................................................

    15

    2-2-1. ادبیات انتقادی.................................................................................................................

    18

    2-2-1-1. ادبیات انتقادی قبل از مشروطه...................................................................................

    18

    2-2-1-2. ادبیات انتقادی بعد از مشروطه....................................................................................

    21

    2-2-3. شیوه­های انتقاد................................................................................................................

    26

    2-2-3-1. هجو............................................................................................................................

    26

    2-2-3-2. هزل............................................................................................................................

    27

    2-2-3-3. طنز..............................................................................................................................

    28

    2-2-4. شگردهای طنزپردازی......................................................................................................

    29

    2-2-5. درون مایه­های انتقاد........................................................................................................

    30

    یادداشت­های فصل دوم.................................................................................................................

    31

    فصل سوم: قیصر امین­پور..............................................................................................................

    32

    3-1. قیصر امین­پور.......................................................................................................................

    33

    3-2. آثار قیصر امین­پور................................................................................................................

    34

    3-3. اندیشه­ی امین­پور.................................................................................................................

    34

    3-3-1. دوران انقلاب و دفاع مقدس...........................................................................................

    36

    3-3-2. بعد از دفاع مقدس...........................................................................................................

    37

    فصل چهارم: بررسی دیدگاه­های انتقادی در اشعار قیصر امین­پور..........................................

    38

    4. انتقادات قیصر امین­پور.............................................................................................................

    39

    بخش اول: انتقادات اجتماعی........................................................................................................

    40

    4-1. انتقادات اجتماعی.................................................................................................................

    41

    4-1-1. انقلاب.............................................................................................................................

    42

    4-1-1-1. نظام پادشاهی..............................................................................................................

    42

    4-1-2. دفاع مقدس.....................................................................................................................

    44

    4-1-2-1. تجاوز دشمن به کشور................................................................................................

    44

    4-1-2-2. آسیب جنگ بر کودکان...............................................................................................

    45

    4-1-2-3. جنگ طلبی.................................................................................................................

    47

    4-1-2-4. مدعیان........................................................................................................................

    49

    4-1-2-5. عدم درک شهادت.......................................................................................................

    50

    4-1-3. پس از دفاع مقدس..........................................................................................................

    51

    4-1-3-1. انتقاد از عصر جدید....................................................................................................

    52

    4-1-3-1-1. تقابل بین زندگی روستایی و شهری.......................................................................

    52

    4-1-3-1-2. بی تفاوتی در عصر امروز.......................................................................................

    62

    4-1-3-2. انتقاد از بی عدالتی­های اجتماعی.................................................................................

    63

    4-1-3-2-1. انتقاد به رابطه و پارتی............................................................................................

    63

    4-1-3-3. انتقاد از بزرگ­سالی و عقل­گرایی................................................................................

    64

    بخش دوم: انتقادات سیاسی..........................................................................................................

    69

    4-2. انتقادات سیاسی....................................................................................................................

    70

    4-2-1. انتقاد از عدم آزادی..........................................................................................................

    70

    4-2-1-1. عدم آزادی بیان...........................................................................................................

    71

    4-2-1-2. عدم آزادی عمل..........................................................................................................

    75

    4-2-2. انتقاد از جناح­های سیاسی...............................................................................................

    82

    بخش سوم: انتقادات فرهنگی........................................................................................................

    83

    4-3. انتقادات فرهنگی..................................................................................................................

    84

    4-3-1. انتقاد از شاعران...............................................................................................................

    85

    4-3-2. انتقاد از فراموشی آرمان­گرایی..........................................................................................

    88

    بخش چهارم: انتقادات دینی- عرفانی............................................................................................

    90

    4-4. انتقادات دینی- عرفانی.........................................................................................................

    91

    4-4-1. عدم خودشناسی..............................................................................................................

    92

    4-4-2. وابستگی­ها و دلبستگی­های دنیوی...................................................................................

    94

    4-4-3. عدم توجه به مرگ و آخرت اندیشی...............................................................................

    96

    4-4-4. سطحی نگری در دین. ...................................................................................................

    97

    4-4-5. انتقاد به تظاهر و ریاکاری................................................................................................

    99

    بخش پنجم: انتقادات طنزآمیز........................................................................................................

    101

    4-5. انتقادات طنزآمیز...................................................................................................................

    102

    4-5-1. موضوعات سیاسی- اجتماعی.........................................................................................

    104

    4-5-1-1. عدم آزادی..................................................................................................................

    104

    4-5-1-2. نابه سامانی­های اجتماعی............................................................................................

    106

    4-5-2. موضوعات دینی..............................................................................................................

    109

    4-5-3. موضوعات شخصی و فردی (حدیث نفس) ..................................................................

    110

    فصل پنجم: نتیجه گیری................................................................................................................

    113

    5. نتیجه گیری...............................................................................................................................

    114

    نمودار.............................................................................................................................................

    118

    فهرست منابع و مآخذ....................................................................................................................

    119

     

    منبع:

     

    قرآن کریم، (1381). ترجمه­ی الهی قمشه­ای، قم: انتشارات دارالثقلین.

    آرین­پور، یحیی،(1372).از صبا تا نیما، جلد دوم،تهران:انتشارات زوار.

    آژند، یعقوب، (1383). انواع ادبی در ایران امروز، تهران: نشر قطره.

    آقابخشى، على، (1374). فرهنگ علوم سیاسى، تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمى ایران.

    آقاپور، آتنا، (1389). تحلیل طنز دهخدا، باقری خلیلی، علی اکبر، دانشکده­ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.

    آقا گل­زاده،فردوس،(1386).«تحلیل گفتمان انتقادی و ادبیات»،نشریه­ی ادب پژوهشی،شماره­ی اول، صص 18 تا 27.

    ابولقاسمی، مریم و علیه­پور، شهلا، (1388). «بررسی جلوه­های اندیشه در شعر قیصر امین­پور»، پژوهشنامه­ی علوم انسانی، شماره­ی 63، صص 5 تا 38.

    --------------- (1389). «بررسی مضامین طنزآمیز در شعر قیصر امین­پور»، پژوهشنامه­ی علوم انسانی، شماره­ی 65، صص 5 تا 20.

    اختر شهر، علی، (1388). سیاست چیست؟، تهران: انتشارات کانون اندیشه­ی جوان.

    اسلامی، حسن، (1383). اخلاق نقد، قم: انتشارات معارف.

    افروغ، عماد، (1377). فضا و نابرابری اجتماعی، ارئه­ی الگویی برای جدایی گزینی فضایی و تمرکز فقر، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.

    افشون، زهرا، (1390). بررسی نگرش انتقادی سنایی در مثنوی حدیقه الحقیقه، باقری خلیلی، علی اکبر، دانشکده­ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.

    اقبال آشتیانی، عباس، (1387). کلیات عبید زاکانی، تهران: انتشارات پیک فرهنگ.

    اقتصادی نیا، سایه، (1386). «مروری بر کارنامه­ی شعر قیصر امین­پور»، نشریه­ی نامه­ی فرهنگستان، شماره­ی 36، صص 139 تا 149.

    اکبری، منوچهر، (1386). «این روزها که می­گذرد، نگاهی به زندگی قیصر امین­پور»، مجله­ی کتاب ماه ادبیات، شماره­ی 122، صص 63 تا 65.

    امین­پور، قیصر، (1363). در کوچه­ی آفتاب ، تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.

    ------------، (1391). مجموعه کامل اشعار، تهران: انتشارات مروارید.

    -----------،(1386).دردواره­ها/ (گزیده اشعار قیصر امین­پور)،تهران:همشهری:سازمان تبلیغات اسلامی.

    انوری، حسن، (1381). فرهنگ بزرگ سخن، تهران: انتشارات سخن.

    ایران­زاده، نعمت­الله،(1387).«صلح در اشعار قیصر امین­پور» ،سفر در آینه:نقد و بررسی ادبیات معاصر، به کوشش عباسعلی وفایی، ،تهران:انتشارات سخن.

    باباصفری،علی اصغر و طالب­زاده، نوشین، (1392). «بررسی و تحلیل شکواییه­ی اجتماعی در شعر معاصر»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره­ی اول، صص 31 تا 54.

    باقری خلیلی، علی اکبر و دورکی، علی اصغر، (1386). «آماج­های طنز سیاسی حالت»، فصلنامه­ی علمی و پژوهشی دانشگاه الزهرا، شماره­ی 62، صص 102 تا 127.

    باقری خلیلی، علی اکبر و کیخا، موسی، (1387). « بررسی انتقادات اخلاقی و اجتماعی در غزلیات حافظ شیرازی»، مجله­ی دانشکده­ی علوم انسانی دانشگاه سمنان، شماره­ی 25، صص 27 تا 48.

    بصیری، محمدصادق، (1388). سیر تحلیلی شعر مقاومت در ادبیات فارسی از آغاز تا عصر پهلوی، کرمان: انتشارت دانشگاه باهنر کرمان.

    بنی فاطمه، حسین و حریری اکبری، محمد، (1388). «الگوسازی ساختاری رابطه­ی بین بیگانگی و بی­تفاوتی اجتماعی»، مجله­ی علوم اجتماعی دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره­ی دوم، صص 29 تا 59.

    پیرو، آلن، (1370). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه­ی باقر روحانی، تهران: نشر موسسه­ی کیهان.

    ترابی، علی اکبر، (1370). جامعه شناسی ادبیات، شعر نو هنری در پیوند با تکامل اجتماع، تبریز: انتشارات نوبل.

    ------------، (1382). جامعه شناختی ادبیات فارسی، تبریز: انتشارات فروزش.

    جمال زاده، ناصر، (1382). اصطلاحات سیاسی، تهران: انتشارات پارسایان.

    جوادی آملی، عبدالله، (1387). حماسه و عرفان، قم: انتشارات اسراءالقلم.

    --------------، (1380). تفسیرقرآن کریم، ج3 ، تهران: انتشارات اسراء.

    --------------، (1384). «آزادی بیان»، مجله پاسدار اسلام، شماره­ی 283، صص 6.

    جوادی، حسن، (1382). تاریخ طنز، تهران: انتشارات کاروان.

    حافظ، شمس الدین محمد، (1384). حافظ شیرازی، به تصحیح بهاءالدین خرمشاهی، تهران: انتشارات دوستان.

    حقانی، حسین، (1358). «تظاهر و ریاکاری»، مجله­ی درس­هایی از مکتب، شماره­ی اول، صص 35 تا 38.

    حقوقی، محمد، (1377). شعر نو از آغاز تا امروز، تهران: انتشارات ثالث.

    حمیدی، محمد حسن، (1371). بیم و امید، رویکردهای سیاسی در ادبیات فارسی، تهران: انتشارات سفیر.

    داد، سیما، (1378). فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: انتشارات مروارید.

    درگاهی، محمود، (1377). نقد شعر در ایران، تهران: انتشارات امیرکبیر.

    درگاهی، زین العابدین، (1387). «آزادی در سروده­های قیصر امین­پور»، مجله­ی کتاب ماه ادبیات، شماره­ی 23، صص 67 تا 77.

    درویش محمدی، مژگان، (1391). «انتقاد سازنده»، مجله­ی رشد، شماره­ی 28.

    دورکیم، امیل، (1383). صور بنیانی حیات دینی، ترجمه-ی باقر پرهام، تهران: نشر مرکز.

    رزمجو، حسین، (1372). انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

    رستگار فسایی، منصور، (1372). انواع شعر فارسی، شیراز: انتشارات نوید.

    رکنی­پور، طاهره و سیادت، علی، (1392). «بررسی مفهوم از خود بیگانگی از منظر جامعه­شناسی و روانشناسی»، پژوهشگاه علوم اجتماعی، شماره­ی 62، صص 71 تا 82.

    زرقانی، مهدی، (1384). چشم انداز شعر معاصر ایران، تهران: انتشارت شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.

    زرین­کوب، عبدالحسین (1372). شعر بی دروغ، شعر بی نقاب، تهران: انتشارات علمی.

    سبزواری، حمید، (1386). «امین­پور و دغدغه­های شعر انقلاب»، ماهنامه­ی یاران، شماره­ی 24، صص 83.

    سجادی، ضیاءالدین، (1357). دیوان خاقانی شروانی، تهران: انتشارات زوار.

    سروش، محمد، (1389). «سطحی نگری دین»، مجله­ی دندان­پزشکی جامعه­ی ایران، شماره­ی چهارم، صص 200 تا 203.

    سنایی غزنوی، (1362). به تصحیح مدرس رضوی، محمد تقی،. دیوان سنایی غزنوی، تهران: انتشارات کتابخانه­ی سنایی.

    سنگری، محمدرضا، (1390). ادبیات ذفاع مقدس، تهران: نشر صریر.

    شریف زاده، حکیمه السادات، (1389). نیما و هویت دینی، بابلسر: انتشارات دانشگاه مازندران.

    شریفیان، مهدی، (1385). «جامعه شناسی ادبیات صوفیه»، مجله­ی دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، شماره­ی 47، صص 117 تا 138.

    شفیعی کدکنی، محمد رضا، (1374). مفلس کیمیا فروش، تهران: انتشارات سخن

    -----------------، (1383). ادوار شعر فارسی، تهران: انتشارات سخن.

    -----------------، (1386). زمینه اجتماعی شعر فارسی. تهران: اختران.

    شیری، قهرمان، (1390). «انتقاد صوفیان از روزگار نامناسب و مردم ناسازگار»، پژوهشنامه­ی فرهنگ و ادب، شماره­ی 12، صص176 تا 190.

    صدر، رویا، (1381). بیست سال با طنز، تهران: انتشارات هرمس.

    صرفی، محمدرضا و هاشمی، رضا، (1389). «دفاع مقدس، تعهد و تحول در شعر قیصر امین­پور»، نشریه­ی ادبیات پایداری دانشگاه ادبیات و علوم انسانی شهید باهنر کرمان، شماره­ی سوم. صص 323 تا 346.

    صفا،ذبیح­الله،(1378).تاریخ ادبیات ایران، جلد اول و دوم، تهران:انتشارات فردوس.

    صنعتی، محمد حسین، (1389). آشنایی با ادبیات دفاع مقدس، تهران: انتشارات صریر.

    عبادیان، محمود، (1379). انواع ادبی، تهران: تلیغات اسلامی و حوزه هنری.

    عزب­دفتری، بهروز، (1363). ادبیات و بازتاب آن، تهران: انتشارات آگاه.

    عفافی، ف، (1376). «شعر اجتماعی، شعار اجتماعی»، گزارش مهر، شماره­ی 80.

    علی­زاده، ناصر و باقی­نژاد، عباس، (1391). «قیصر امین­پور و رویکرد نوستالژیک»، مجله­ی بوستان ادب دانشگاه شیراز، شماره­ی دوم، صص 176 تا 204.

    فاضلی، نعمت الله، (1374). «درآمدی بر جامعه شناسی هنر و ادبیات»، مجله­ی  فصلنامه­ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، شماره­ی هفتم و هشتم، صص 107 تا 134.

    فتوحی، محمود، (1387). «سه صدا، سه رنگ، سه سبک در شعر قیصر امین­پور»، مجله­ی ادب پژوهشی، شماره­ی پنجم، صص 10 تا 30.

    فنایی، ابوالقاسم، (1375). درآمدی بر فلسفه ی دین و کلام جدید، قم: انتشارات اشراق.

    قصی الحسین، (1388). «سوسیولوجیه الادب»، ترجمه­ی مسلم اریحی، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره­ی 19.

    کاسب، عزیزالله،(1369).چشم انداز تاریخی هجو، تهران: انتشارات بهارستان.

    کریچلی، سیمون، (1384). در باب طنز، ترجمه­ی سهیل سمی، تهران: انتشارات ققنوس.

    گرجی، مصطفی، میری، افسانه، (1387). «آیین آیینه خود را ندیدن است»، مجله­ی کتاب ماه ادبیات، شماره­ی 23، صص 47 تا 59.

    گرجی، مصطفی، (1389). «چشم­ها نگران آینه­ی تردیدند،بررسی و تحلیل حیرت و سرگردانی انسان معاصر در نگاه قیصر امین­پور»، نشریه­ی ادب و زبان دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنرکرمان، شماره­ی 28، صص 318 تا 337.

    گیدنز، آنتونی، (1381). جامعه شناسی، ترجمه­ی منوچهر صبوری، تهران: انتشارات نشر نی.

    لنگرودی، شمس، (1377). تاریخ تحلیلی شعر نو، تهران: انتشارات مرکز.

    لوونتال، لئو، (1386). رویکرد انتقادی در جامعه شناسی ادبیات، ترجمه­ی محمدرضا شادررو، تهران: انتشارات نشر نی.

    مباشری، محبوبه، (1387). سفر در آینه، «قاصد روزان ابری، جستاری در باب اندیشه‌های  سیاسی و اجتماعی در شعر معاصر فارسی»،: نقد و بررسی ادبیات معاصر، به کوشش عباسعلی وفایی، ،تهران: انتشارات سخن.

    محنایه، ریاض، (1389). «گفتاری در ادبیات جنگ و ادبیات مقاومت»،ترجمه­ی زهرا حق دوست راد، کتاب ماه ادبیات، شماره­ی 40، صص 81 تا 82.

    مدرس رضوی، محمد تقی، (1364). دیوان انوری، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.

    مسعودنیا، ابراهیم، (1380). «تبیین جامعه شناسی بی تفاوتی شهروندان در حیات سیاسی و اجتماعی»، مجله­ی اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره­ی167، صص 152 تا 165.

    مصلح، علی اصغر، (1389). «بررسی نسبت تفکر و فرهنگ»، ماهنامه­ی سوره، شماره­ی 46، صفحه­ی 205 تا 209.

    مطهری، مرتضی، (1372). مجموعه آثار استاد مطهری، ج 3، تهران: انتشارات صدرا.

    مظفری،آیت، (1390). جریان شناسی سیاسی ایران معاصر، تهران: پژوهشکده­ی تحقیقات اسلامی.

    معین، محمد، (1380). فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات سرایش.

    مکارم شیرازی، ناصر، (1383). تفسیر نمونه، جلد دوم، تهران: دارالکتب الاسلامیه.

    --------------، (1383). تفسیر نمونه، جلد شانزدهم، تهران: دارالکتب الاسلامیه.

    منصور، جهانگیر، (1374). دیوان صائب تبریزی، تهران: انتشارات نگاه.

    موسوی گرمارودی، علی، (1380).درآمدی کوتاه بر طنز و هزل و هجو در تاریخ و تاریخ معاصر، تهران: انتشارات مطالعات تاریخ معاصر ایران.

    موفقیت، (1392). دلیل سرکوب احساسات و علایق­مان چیست؟، به نقل از مجله­ی موفقیت، شماره­ی 2527.

    مولانا، حمید، (1380). ابعاد عدالت اجتماعی از دیدگاه امام علی (ع). کنگره بین المللی امام علی (ع). جلد اول تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    ملکی تبریزی، میرزاجواد، (1374). اسرارالصلوه، ترجمه رضا رجب زاده، تهران: انتشارات پیام آزادی.

    نجفی،ابوالحسن، (1364). وظیفه ادبیات، تهران: انتشارات کتاب زمان.

    نراقی، مهدی بن ابیذر، (1377). علم اخلاق اسلامی، ترجمه­ی جلال­الدین مجتبوی، تهران انتشارات حکمت.

    نصرآبادی، حسنعلی، (1390). «نسبت عقلانیت انتقادی با اخلاق اجتماعی»، فصلنامه راهبرد، شماره 59، صص 152 تا 165.

    نصری، عبدالله، (1384). فلسفه­ی خلقت انسان، تهران: انتشارات کانون اندیشه­ی جوان.

    ----------،(1387) ، سفر در آینه. «اندیشه­های اجتماعی و سیاسی در شعر معاصر»،:نقد و بررسی ادبیات معاصر، به کوشش عباسعلی وفایی، ،تهران:انتشارات سخن.

    نظرچوب، مریم، (1392). «پیوند حماسه و عرفان در اشعار قیصر امین­پور»، نشریه­ی ادبیات پایداری دانکشده­ی باهنر کرمان، شماره­ی هشتم، صفحه­ی 222 تا 236.

    نعمتی، یعقوب، (1388). مفهوم آزادی و محدودیت­های آن، به نقل از روزنامه­ی رسالت، شماره­ی 6859.

    نقیب، محمد، (1387). پارتی، رابطه و بی­عدالتی در جذب نیروی کار، به نقل از روزنامه­ی رسالت، شماره­ی4533.

    وفایی، عباسعلی، (1387). درنگی بر نظریه­ی ادبیات متعهد و پایداری، تهران: انتشارات سخن.

    همتی، عبدالصمد، (1389). طبیعت در شعر قیصر امین­پور، پیروز، غلامرضا، دانشکده­ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.

    منابع الکترونیکی، سایت­ها

    ایزدی، محمد سعید، (1393). «حقوق شهروندی با سند ملی بازآفرینی»، پایگاه اطلاع رسانی دولت، شماره­ی 24328،http://www.dolat.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=24328.

    پناهیان، علیرضا، (1391). «آیا نتیجه انتخابات با استانداردهای بین المللی در جوامع غربی جز حاکمیت صهیونیسم است؟»، به نقل از خبرگزاری فارس، http://www.farsnews.com/.

    عسگری، علی، (1390). «مشکل اصلی جامعه عدم احترام به آزادی دیگران است»، به نقل از پایگاه خبری مردم سالاری، http://mardomsalari.com/template1 123805 .

    فردا، (1389)، «اضطراب شایع ترین اختلال روانی شهرنشینان»، به نقل از پایگاه خبری فردا،http://www.fardanews.com/fa/news/23058.

    محقق، مهدی، (1393). «قیصر شعر فروش نبود»، به نقل از پایگاه الکترونیکی ایبنا، http://www.ibna.ir/fa/doc/report/21075.

    معادی­خواه، عبدالمجید، (1392). «هیاهو زدگی و گفت و گو گریزی از عوامل مخرب آزادی بیان»، به نقل از پایگاه خبری شفقنا،                 http://www.shafaqna.com/persian /item/443 .


موضوع پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, نمونه پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, جستجوی پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, فایل Word پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, دانلود پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, فایل PDF پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, مقاله در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, پروژه در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, پروژه درباره پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین پور

پایان­ نامه دوره­ ی کارشناسی ارشد در رشته ­ی زبان و ادبیات فارسی چکیده ادبیات را آیینه ی بازتاب موضوعات اجتماعی می­دانند و برای بررسی تحولات و دگرگونی­های یک سرزمین در ادوار مختلف، آثار ادبی آن ملت را یکی از منابع مهم به شمار می آورند؛ زیرا یکی از ابعاد شخصیتی شاعران و نویسندگان را می­توان هنرمندان مورخ دانست و بخش­هایی از آثارشان را هنر تاریخی یا تاریخ به زبان هنر به شمار آورد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A. چکیده ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم که در اینجا خلاصه ای از دیدگاه چهار شاعر مذکور را می نویسیم سهراب سپهری در بیشتر اشعار خود تصویری از زندگی خود را نشان داده است و خود را به عنوان یک انسان شیعه کامل معرفی کرده است و در حالت کلی سهراب مردی واقع بین و انسانی ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی این پژوهش در نظر دارد ساختار قشربندی اجتماعی بلوچستان ایران و زمینه های اجتماعی تاثیرگذار برآن در دوره پهلوی اول را به بررسی و واکاوی بشیند ، برای این منظور در وهله اول پژوهش قصد آن را دارد تا به مراجعه به زمینه های اجتماعیی دخیل برساختار قشربندی همچون سنت های اجتماعی،دین و سیاست آنها را بررسی نموده و سپس با بیان اوضاع سیاسی اجتماعی ایران ...

پایان نامه­ی تحصیلی جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد M.A)) - چکیده سبک ­شناسی ساختاری از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگی­های منحصر به فرد آثار ادبی و نیز مقایسه بین این آثار استفاده می شود. این رساله چهار مجموعه شعر سروده ی سه تن از شاعران شرق گیلان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. مجموعه­ی «خواهران این تابستان» اثر بیژن نجدی، ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته مديريت بودجه ومالي بهمن 1390 چکيده        نظام بانکي کشور در سال هاي اخير با رشد چشمگير نرخ مطالبات سر رسيد گذشته و معوق ناشي

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان شهريور1393   در دوران صفويه شاه اسماعيل مذهب شيعه را به عنوان مذهب رسمي سلسله صفوي اعلام کرد. تداوم و عمر طولاني اين سلسله و استحکام

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه : فرش آبان 1393 چکيده : برخي از قالي هاي معاصر (اغلب تجاري) عيوبي در رنگ دارند که بنابر درخواست مشتري، توسط مرمت­گر مورد بررس

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته نقاشي بهمن ماه ???? چکيده شاهنامه مدحي، شاهنامه­اي است که در نيمه‌ي اول سده هفدهم ميلادي توسط هنرمندان عثماني تهيه شده است. معرفي اين ک

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) گرايش : اقتصاد توسعه و برنامه ريزي اقتصادي تابستان     1392 فصل اول کليات طرح   1-1 بيان مساله تحقيق : ت

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر تلاشی است برای تبیین سیره تبلیغی امام صادق(ع) برای نشر و گسترش معارف اسلامی و مخاطب­شناسی آن حضرت. در این پژوهش پس از تشریح مکاتب مختلفی ارتباطاتی، در نهایت تلفیقی از مکتب انتقال و ارتباطات آیینی برای تشریح سیره تبلیغی آن حضرت ارائه شده است. در ادامه مبتنی بر منظومه معرفتی اندیشمندان شیعه، سعی ...

ثبت سفارش