پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر

word 509 KB 30559 103
1393 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته : تربیت­بدنی         گرایش: علوم ورزشی

    چکیده:

    هدف­از تحقیق­حاضر بررسی آثار تمرینات­منتخب­پلایومتریک­بر چابکی، توان­انفجاری و سرعت­بازیکنان­بدمینتون پسر17-21 سال­است.

    آزمودنی­های تحقیق 40 بازیکن پسر نخبه 21-17 سال در رشته بدمینتون بودندکه به­طور تصادفی به­دو گروه مساوی به نام گروه­تجربی (میانگین شاخص­توده­بدنی 51/0±79/22 کیلوگرم/متر2 ، درصد چربی­زیرجلدی 27/0±84/16 درصد، میانگین­سن: 29/1±25/19 سال، میانگین­قد: 03/0±55/175 سانتیمتر و میانگین وزن 94/2±12/70 کیلوگرم) تقسیم­شدند. گروه­تجربی به مدت 8 هفته و هفته­ای 3 جلسه­تمرینات­منتخب پلایومتریک­را انجام­دادند و گروه­کنترل تنها تمرینات بدمینتون­را انجام­می­دادند. قبل­و بعد از تمرینات­پلایومتریک از آزمودنی­ها تست­سارجنت، تست­چابکی 9×4 متر و تست 36 متر سرعت­گرفته شد. برای­تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی­و استنباطی­آزمون­های t وابسته و مستقل (5./.>p) استفاده ­شد. بررسی­های­انجام شده در این­تحقیق­نشان­داد که تمرینات منتخب­پلایومتریک تأثیر معنی­داری بر چابکی، توان­انفجاری و سرعت آزمودنی­ها داشت (5./.>p).

    -1 مقدمه

    یکی­از مؤثرترین­روش­های­مختلف­تمرین، به­ویژه ­برای­پرورش­قدرت­و سرعت­و در نهایت­توان­ورزشکاران­تمرینات ­پلایومتریک­است. که­در دهه­های اخیر در میان­ورزشکاران­ و مربیان رشته­های­توانی جایگاه­خاصی پیدا کرده­است. تحقق اهداف ورزش­قهرمانی بدون داشتن انگیزه، پشتکار و صرف­وقت در تمرین­های سخت و طاقت­فرسا و راهنمایی مربیان آگاه و آراسته به­علوم روز و تکنیک­های­کارآمد میسر نمی­شود. ورزشکاران سال­ها با علاقه­زیاد تمرین می­کنند تا با پالایش­مهارت­های مورد نظر در رشته­های­ورزشی­خویش­به­لحاظ حرکتی­و ذهنی، خود را به اوج­ آمادگی­ورزشی ­رسانیده و بتوانند در صحنه­های­رقابت و مسابقه­ با اعتماد به­نفس ­ظاهر شوند (1،8).

    مطالعه­در مورد عوامل مؤثر در افزایش قدرت ودر نتیجه کسب­کارایی­مکانیکی مطلوب­تر در اجرای تکنیک­های مختلف­ورزشی موضوعی است که همواره مورد توجه بسیاری از متخصصان و پژوهشگران علوم ورزشی بوده است. پی­بردن به قابلیت­ها برای دستیابی به رکوردهای­ورزشی بهتر ارزش و اهمیت روز افزونی را دارا می­باشد. انسان­امروزی به­واسطه این­تحقیقات علمی و کاربردی­از توانایی­های بیشتری برخوردار بوده و نسبت­به انسان­های پیشین­سریع­تر و بهتر شده­است. با بهره­گیری از علوم­مختلف­و استفاده­از تجارب علمی­و عملی و نیز پژوهش­های ارزنده­ای که­انجام شده است، می­توان در میادین رقابت­های مختلف ورزشی بهتر ظاهر شد. بهبود در رکورد­ها و اجرای بهتر مهارت­ها دلیل روشنی بر این ادعا می­باشد (2).

    چابکی، توان­انفجاری و سرعت بدون شک یکی­از عوامل مؤثر و مهم در بسیاری ­از مهارت­های­ورزشی­­است. ورزش­هایی نظیر بسکتبال، والیبال، فوتبال، پرش­ارتفاع، بدمینتون­ و... نمونه­هایی­از این نوع عملکرد­های­ورزشی است. ورزشکار در صحنه­رقابت و مسابقه دائماً در شرایطی­قرار می­گیرد که­باید در برابر تیم­های­قوی­تر، جثه­های بزرگ­تر و سرعت­های بیشتر به مبارزه و مسابقه بپردازد. این­نوع تغییر و تحول یک فرآیند دائمی­است و لذا باید ورزشکار و مربی با بهره­جویی­از بهترین شیوه­های­علمی و روش­های تمرینی­خود را برای­چالش­های­حال و آینده­آماده سازند (1).

    برای­­رسیدن به حداکثر توانایی­و عملکرد، روش­های­تمرینی مختلفی ابداع شده است­که هر یک­دارای ویژگی­هایی است و هر کدام از این روش­های تمرینی بر روی ورزشکاران مختلف اثری متفاوت دارد (2).

    روش­های تمرینی پلایومتریک به­منظور ترکیب سرعت و قدرت در اجراهای ورزشی طراحی شده است که ذاتا از توان­بالقوه­ی­زیادی­برخوردار است و در صورتی­که­با روش­های­علمی به­کار گرفته شود به ورزشکار ویژگی­های مهمی­را می­دهد تا او بتواند اجرای ­حرکت ­و مهارت ­را با سرعت ­بیشتری ­آغاز کند، تغییر مسیر ناگهانی­ بدهد و شتاب­حرکتی ­مناسبی را در کوتاه­ترین زمان­ممکن بدست­آورد. پلایومتریک­حرکتی ­با شتاب، انفجاری و واکنشی سریع را ایجاد می­کند (1).

    تمرینات­پلایومتریک نوعی­روش تمرینی­برای­افزایش توان­انفجاری ورزشکاران­است. این­تمرینات­شامل هر تمرین عضلانی­یا تمرین­پرشی­است که­در آن رفلکس­کشش­عضله نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. این رفلکس­ها زمانی به وجود می­آیند که عضلات­از قبل کشیده­شده منقبض­شوند. اگر این کشش­با انقباض­سریع ­همراه باشد، در مقایسه با دیگر حالات انقباضات عضلانی باعث قدرت حرکت بیشتری خواهد شد (2).

     

    1-2 بیان مسأله

    برنامه­های­تمرین و آماده­سازی بدن­زمانی­سودمند است که طراحی­آن­ها­به گونه­ای­باشد که­توانایی­های فیزیولوژیک ویژه­ای­را که برای انجام یک­ورزش، مهارت و فعالیت­بدنی لازم است­افزایش دهد. تمرینات­پلایومتریک در زمان آماده­سازی­ورزشکاران مورد استفاده مربیان ­و پژوهشگران علوم ورزشی قرار می­گیرد. مطالعات چندی نشان­داده­ است­ که­ با اجرای­ تمرینات­پلایومتریک­ می­توان ­برخی­ فاکتورهای­ مربوط­­به ­آمادگی­جسمانی ­را تا حد قابل­توجهی توسعه و افزایش داد و از این طریق به بهبود مهارت­ورزشی کمک نمود (41).

    برای موفقیت­در ورزش­های­مدرن امروزی عواملی وجود دارند که ­یکی­از مهمترین­آن­ها استعداد ذاتی­افراد است­و شناسایی­و کشف به موقع و زود هنگام این استعداد مؤثرترین و مهمترین­عامل در ورزش معاصر است.

    بسیاری ­از کشورها با کمک­ علوم­ورزشی­و روش­های ­تخصصی­در مقوله­ی ­استعدادیابی ­پیشرفت­ زیادی­ کرده­اند، کشورهای­اروپای شرقی به­ویژه­روسیه، آلمان­شرقی، مجارستان­و بعد چین­برنامه­های منظمی­را در طول­دو دهه­ی 1970 و 1980 در یک نظام­استعداد­یابی­ علمی مبتنی بر معیارهای فیزیلوژیکی، ساختاری، آمادگی­جسمانی و مهارتی برای کشف ­به موقع استعدادها و جذب و پرورش­آن­ها دنبال کردند و توانستند تعداد زیادی­ از مدالهای بین­المللی را بدست­آورند.

    استعداد فرآیندی­است که­از طریق آن کودکان­و نوجوانان را بر اساس نتایج­آزمون و ویژگی­های­شخصی برای یک رشته­ورزشی­انتخاب­می­کنند که شانس­موفقیت­ در آن­رشته­ورزشی­را داشته­باشند. مرکز استعدادیابی­بدمینتون کشور چین­به عنوان­الگو و قهرمان­جهان­در رشته­بدمینتون­در انتخاب­بازیکنان ابتدا به ساختار جسمانی، عوامل جسمانی- حرکتی و روانی- حرکتی توجه می­نماید.

    بیشترمربیان بدمینتون­بر روی حداکثر توان­انفجاری­و توان­هوازی­تأکید دارند، بدون­این­که کم­ترین­توجهی به قدرت و استقامت­عضلانی داشته باشند، در صورتی­که میزان­سلامت بازیکنان در شرایط مختلف­بازی حائز اهمیت­است. بدمینتون­ورزشی­است­که­امروزه مسابقات­آن در تمامی­طول­سال­برگزار می­شود، بنابراین فرد باید از آمادگی­جسمانی بالایی­برخوردار باشد تا به­فعالیت­ادامه­دهد، مهمترین­عامل این­کار، داشتن­حداکثر اکسیژن­مصرفی­است. ورزشکاران بدمینتون­نخبه­از توان­هوازی­و بی­هوازی­بالاتری­نسبت­به­بازیکنان­مبتدی­دارند و همچنین­در ویژگی­های فیزیولوژیکی و جسمانی بازیکنان­ملی با بازیکنان حرفه­ای جهان تفاوت­های معنی­داری وجود دارد. بازی­های بدمینتون­مدرن یا پیشرفته، نیازمند توان­­مکانیکی­بالا مانند: سرعت، قدرت، چابکی، توان­انفجاری، استقامت، تعادل و انعطاف­پذیری مناسب است.

    مهمترین­ظرفیت­های فیزیکی بازیکنان چابکی­و سرعت است. که در مدت­زمان کوتاه که یک بازی­سرعتی را رقم می­زند، نیاز به سوخت­و ساز بی­هوازی است، در حالی که ظرفیت قابل­قبول در کل رقابت به استقامت­هوازی بر می­گردد، علیرغم این­ها قدرت، توان­انفجاری، هماهنگی و انعطاف­پذیری در این­ورزش نقش­بسزایی را بر عهده دارد. در بدمینتون پیشرفته، بیشتر بازیکنان­حرفه­ای به بازی­حمله­ای و تهاجمی تمایل دارند که عملکرد بی­هوازی در آن از اهمیت­خاصی برخوردار است.

    با توجه­به تعاریف چابکی، توان­انفجاری­و سرعت­و تمرینات­پلایومتریک­و نیز نوع حرکات­و مهارت­های بازیکنان بدمینتون­در زمین­بازی­و نوع ضربات این­رشته­و نیاز به­آگاهی­بیشتر مربیان­و ورزشکاران­به دسته­های­علمی­کارآمدتر، پژوهشگر در نظر دارد تا آثار تمرینات­منتخب­پلایومتریک بر چابکی، توان­انفجاری­و سرعت بازیکنان پسر 21 تا 17 سال را مورد بررسی­و مطالعه قرار دهد.

    در حقیقت یک سؤال بسیار مهم وجود دارد که آیا انجام تمرینات­پلایومتریک ­می­تواند باعث افزایش برخی از فاکتورهای مؤثر آمادگی­جسمانی در ورزش­بدمینتون بشود؟

    بدین­لحاظ این پژوهش­بر آن­است تا آثار انجام ­تمرینات­منتخب­پلایومتریک همراه با تمرینات­بدمینتون را بر بهبود فاکتورهایی­نظیر چابکی، توان­انفجاری­و سرعت پسران­ورزشکار مورد بررسی­و مطالعه ­قرار داده و دریابد که­آیا طراحی­و انجام تمرینات­پلایومتریک همراه با تمرینات­بدمینتون در برنامه­های­تمرینی­ورزشکاران این­رشته ورزشی مفید و لازم است؟

     

    1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق

    عدم­آگاهی­از تفاوت­های­فردی­و عوامل­فیزیولوژیکی­مؤثر در تربیت­و آماده­ساز­ ورزشکاران­حرفه­ای­یا غیره­حرفه­ای، آماده­نمودن­ورزشکاران ­را برای­ حضور موفق­ در میادین­و رقابت­های­قهرمانی­دچار مشکل­کرده­و باعث صرف­وقت­و هزینه­ی­گزافی­خواهد شد. بدمینتون­ورزشی­پرتحرک­­است­و به­دلیل­ویژگی­های­خاص­خودش­قابلیت­های بالایی­از آمادگی­جسمانی­را نیز طلب می­نماید. اجرای حرکاتی نظیر پریدن، ضربه­زدن، خم­شدن، دویدن و تغییر مسیرهای ناگهانی­به­طور دائم مورد استفاده­ورزشکاران این رشته­ورزشی­قرار می­گیرد. همچنین ­بازی­بدمینتون دارای ضربات مختلفی­است (تاس، اسمش، دراپ و...) که­به­طور متوسط­زمان­رفت­و برگشت­توپ بر اثر یک­ضربه­در حدود 5/1 ثانیه می­باشد، که البته در حال­حاضر و با توجه به پیشرفت­توانایی بازیکنان­در مسابقات مختلف این­زمان به کمتر از یک ثانیه نیز رسیده­است (بازی دو نفری) و این­امر نشان­دهنده این­است که ورزشکاران این رشته­ی­ورزشی به حداکثر چابکی­نیاز دارند. برای­اجرای­صحیح در سطوح­بالای­این­رشته­ی­ورزشی­می­بایستی­تمام قابلیت­های فیزیکی بدن (سرعت، قدرت، توان، چابکی و انعطاف­پذیری) و همچنین قابلیت­های مهارتی مورد توجه قرار گرفته و در طی جلسات­تمرین تقویت­گردد (21،38).

    بر اساس ­برخی­ مطالعات ­و تحقیقات (22،27،30،41) در مورد تأثیر تمرینات­ منتخب­ پلایومتریک­ بر روی آمادگی­جسمانی و همچنین­بهبود اجرای­مهارت­های­ورزشی، پژوهشگر بر آن­شد تا با بررسی عوامل­اساسی و مؤثر در ورزش­بدمینتون­نظیر چابکی، توان­انفجاری و سرعت، میزان­آثار تمرینات­منتخب­پلایومتریک را بر روی­هر یک از عوامل­فوق­مورد مطالعه­و بررسی­قرار دهد و دریابد که­آیا اجرای­تمرینات­پلایومتریک­به همراه­تمرینات بدمینتون تأثیری بر روی برخی از فاکتورهای مهم آمادگی­جسمانی در ورزش بدمینتون دارد یا ندارد؟ و آیا می­بایست که اجرای­این­تمرینات را در برنامه تمرینی ورزشکاران سطوح مختلف این رشته ورزشی مد نظر قرار داد و یا نداد؟

    بنابراین ­در رشته­ی­بدمینتون­ مربی­ها، باید فاکتور­های ­مورد نیاز را شناخته ­و چگونگی ­بالا بردن­ و تقویت ­آن­ها را بدانند تا بتوانند بازیکنان خود را به سطح بالاتری­ارتقاء دهند. این­فاکتورها عبارتند از: سرعت، چابکی، شتاب، استقامت، استقامت­در سرعت، انعطاف­پذیری، هماهنگی­و تعادل­است (13).

     

    4-1هدف­های تحقیق

     هدف­های­این­پژوهش به دو بخش عمده هدف­های کلی و ویژه تقسیم­شده­اند که به شرح زیر است:

    1-4-1 اهداف کلی

    تعیین­آثار تمرینات­منتخب­پلایومتریک بر چابکی، توان­انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17 سال.

    1-4-2 اهداف ویژه

    1) تعیین­تفاوت شاخص­های­ترکیب­بدنی( BMI و درصد چربی زیر جلد) بازیکنان بدمینتون پسر21­ تا 17 سال در دو گروه کنترل و تجربی پس از هشت هفته تمرینات منتخب پلایومتریک.

    2) تعیین­تفاوت میزان چابکی بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال در دو گروه کنترل وتجربی پس­از هشت هفته تمرینات منتخب­پلایومتریک.

    3) تعیین­تفاوت میزان توان­انفجاری بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17 سال در دو گروه­کنترل و تجربی پس از هشت هفته تمرینات­منتخب­پلایومتریک.

    4) تعیین­تفاوت میزان سرعت بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال در دو گروه کنترل­و تجربی  پس از هشت هفته تمرینات­منتخب­پلایومتریک.

     

    1-5 فرضیه­های تحقیق

    فرضیه­های این تحقیق به دو بخش فرضیه­های اصلی و فرعی تقسیم شده­اند که به شرح زیر است:

    1-5-1 فرضیه­های اصلی

    1) بین شاخص­های ترکیب بدنی( BMI و درصد چربی زیر جلد) بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال در دو گروه­کنترل و تجربی بعد از هشت هفته تمرینات منتخب پلایومتریک تفاوت معنی­داری وجود دارد.

    2) بین­میزان چابکی بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17 سال در دو گروه­کنترل و تجربی بعداز هشت هفته تمرینات­منتخب­پلایومتریک تفاوت معنی­داری وجود دارد.

    3) بین میزان توان­انفجاری بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال در دو گروه­کنترل و تجربی بعد از هشت هفته تمرینات­منتخب­پلایومتریک تفاوت معنی­داری وجود دارد.

    4) بین­میزان سرعت بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17 سال در دو گروه­کنترل و تجربی بعد از هشت هفته تمرینات­منتخب­پلایومتریک تفاوت معنی­داری وجود دارد.

     

    1-5-2 فرضیه­های فرعی:

      1) بین­میزان چابکی بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال گروه­تجربی در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

     2) بین­میزان چابکی بازیکنان بدمینتون پسر21 تا 17سال گروه کنترل در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

     3) بین­میزان توان­انفجاری بازیکنان بدمینتون پسر 21 تا 17سال گروه­تجربی در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

    4) بین­میزان توان­انفجاری بازیکنان بدمینتون پسر 21 تا 17 سال گروه­کنترل در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

     5) بین­میزان سرعت بازیکنان بدمینتون پسر 21 تا 17سال گروه­تجربی در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

    6) بین­میزان سرعت بازیکنان بدمینتون پسر 21 تا 17سال گروه­کنترل در پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­داری وجود دارد.

     

    1-5-3 پیش فرض­های تحقیق

    1) تمرینات­پلایومتریک می­تواند باعث افزایش آمادگی جسمانی افراد شود (75).

    2) آزمون 36 متر برای اندازه­گیری سرعت آزمودنی­ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار است (13).

    3) آزمون سارجنت برای اندازه­گیری توان­انفجاری آزمودنی­ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار است (2).

    4) آزمون 9×4 برای اندازه­گیری چابکی آزمودنی­ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار است (5).

     

    1-6 محدودیت­های تحقیق

    محدودیت­های پژوهش به­دو بخش تقسیم می­شوند. بخش­اول شامل محدودیت­هایی بوده­است که پژوهشگر توانسته است تا حد بسیار زیادی­آن­ها را کنترل­کرده و از اثر مزاحم آن­ها بکاهد.

     

    1-6-1 محدودیت­های قابل­کنترل

    پژوهشگر سعی­نموده­است تا با انتخاب آزمودنی­هایی­که به لحاظ متغیرهائی­نظیر سن، وزن، قد و سطح­آمادگی جسمانی­اولیه در یک محدوده مشخص و همگن بوده­اند تا حد ممکن از اثر مداخله­ای این متغیرها بکاهد.

    در روزهای برگزاری پیش­آزمون وپس­آزمون و نیز در جلسات تمرین درجه حرارت محیط به­طور معمول 5/. ± 20 درجه سانتیگراد بوده­است. قابل ذکر است­که تمام جلسات تمرین، پیش­آزمون و پس­آزمون در سالن ورزش سرپوشیده­و مجهز به سیستم­تهویه مطبوع انجام شده­که­درآن درجه­حرارت محیط قابل­کنترل­بوده­است اما متأسفانه ­به علت در اختیار نداشتن وسایل مربوط به اندازه­گیری و سنجش رطوبت هوا، سنجش و تنظیم رطوبت هوای سالن­ورزش­مقدور نبوده­است. به کلیه­آزمودنی­ها توصیه­شده­بود که­در هنگام­جلسات­تمرین­و نیز روزهای برگزاری آزمون­همگی از یک نوع­پوشش و لباس­ورزشی استفاده­نمایند که با دقت­و پیگیری پژوهشگر این امر تا حد بسیار زیادی­انجام شده بود. تمام مراحل سنجش، وسایل و روش­های اجرای­تمرینات و آزمون­ها همگی به دقت تحت نظر پژوهشگر بوده و سعی­شده­است تا روش­های اجرای تمرینات و نیز چگونگی انجام آزمون­ها یکسان باشد. تمام جلسات تمرین در عصر روزهای فرد، در حد فاصل ساعات 19 الی 17 بوده­است. که­این­زمان تا پایان پژوهش­حفظ شده تا از اثر مزاحم­آن­ها ( به لحاظ ریتم­های بیولوژیک مختلف) کاسته شود.

    1-6-2 محدودیت­های غیر قابل­کنترل

    محدودیت­هایی­که پژوهشگر نتوانسته­است آن­ها­را کنترل­ نماید و کنترل آن­ها از عهده پژوهشگر خارج بوده­است که ­از آن جمله می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

     

    تغذیه آزمودنی­ها

    به­دلیل­در اختیار نبودن­آزمودنی­ها به­طور تمام وقت­در روزهای قبل­از آزمون و نیز در طول مدت تمرینات­کنترل دقیق رعایت­رژیم غذائی میسر نبوده­است، اما توصیه­ها و سفارشات لازم جهت­پیروی از یک­رژیم­غذایی مطلوب در روزهای تمرین و نیز آزمون به تمام آزمودنی­ها شده بود. بنابر­این تغذیه جزء عوامل غیر قابل­کنترل است.

     

    نوع و شدت­فعالیت پیش از انجام­آزمون­ها و جلسات­تمرین

    هر چند آزمودنی­ها بعد از یک­روز تعطیل­ برای ­انجام پیش­آزمون و پس­آزمون­ دعوت ­شده­ بودند و از قبل ­نیز به آن­ها در این ­خصوص ­توصیه­ شده­ بود اما­ به­طور کلی ­این­ عامل نیز در زمره­ عواملی ­است­ که کنترل­ آن­در اختیار پژوهشگر نبوده­است. همچنین­ انجام­­تمرینات­و فعالیت­های­­بدنی ­دیگر در روزهای­ دوره­تمرین­­و آزمون نیز از جمله عواملی­است ­که­کنترل­آن­ها از عهده­پژوهشگر خارج بوده­است اما توصیه­ها و سفارشات لازم در این­زمینه­ها­ به­آزمودنی­ها شده بود.

     

    عوامل­روانی و انگیزشی

    عوامل­روانی­و انگیزشی­نیز از جمله­عواملی­است که به­طور کامل تحت­کنترل پژوهشگر نبوده اما سعی­شده­است که تمام­آزمودنی­ها به­لحاظ سطح­ انگیزش­ و عوامل­روانی­­اولیه و نیز حفظ انگیزش ­لازم در طول هشت­هفته تقریبا در یک سطح باشند تا بتوان تا حد ممکن از اثر مزاحم­آن­ها کاست. آنان در شرایط مسابقه و رقابت جهت ­انتخاب­و اعزام بوده­اند که­این امر خود باعث انگیزش آزمودنی­ها جهت­پیگیری و حضور مستمر و مفید در طول جلسات تمرین شده­است.

     

    Abstract

    The purpose of this research was to investigate the effect of selected plyometric trainings of agility, explosive power and speed of male badminton players (17-21).

    The subjects of research , 40 male elites in the ages of 17-21 elite in the field of badminton  were randomly divided in to two equal groups namely experimental group ( mean BMI: 22/79±0/51 kg/m2, mean  subcutaneous fat: 16/84±0/27 percent, mean age: 19/25±1/29 yr, mean height: 175/55±0/03  cm, and mean weight: 70/12±2/94  kg). The experimental group  during 8 week with 3 sessions in a week have received, the plyometric and badminton trainings bot the control group only finished badminton trainings. The sergeant test, 36 meter sprint test and 4×9 test were taken prior to and after the plyometric trainings. The descriptive and inferential  statistical, t-test dependent and t-test independent (p<0/05) were used for statistical analysis. The results of this research showed that selected plyometric trainings had significant effect on agility, explosive power and speed of the subjects (p<0/05).   

    Key words:agility, explosive power , speed  and  plyometric

     

     

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

     

    فصل اول: طرح تحقیق

    مقدمه......................................................................................................................................................2

    بیان مسأله...............................................................................................................................................3

    ضرورت و اهمیت تحقیق.......................................................................................................................4

    هدف های تحقیق...................................................................................................................................6

    فرضیه های تحقیق..................................................................................................................................7

    محدودیت های تحقیق...........................................................................................................................9

    تعریف واژه ها و اصطلاحات..............................................................................................................11

     

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    مقدمه...................................................................................................................................................14

    تاریخچه ورزش بدمینتون....................................................................................................................14

    تاریخچه تمرینات پلایومتریک............................................................................................................16

    تعریف تمرینات پلایومتریک..............................................................................................................17

    کاربرد تمرینات پلایومتریک در برنامه های ورزشی...........................................................................19

    اصول فیزیولوژیکی تمرینات پلایومتریک...........................................................................................19

    مکانیسم های فیزیولوژی درگیر در تمرینات پلایومتریک...................................................................26

    چابکی، توان انفجاری و سرعت در ورزش بدمینتون..........................................................................28

    تست های مربوط به تمرینات پلایومتریک.........................................................................................36

    برخی از فاکتور های مهم در انجام تمرینات پلایومتریک...................................................................37

    نکات ایمنی در تمرینات پلایومتریک..................................................................................................40

    ادبیات پیشینه تحقیق...........................................................................................................................41

     

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1 مقدمه.......................................................................................................................................................65

    3-2 روش پژوهش..........................................................................................................................................65

    3-3 جامعه آماری............................................................................................................................................66

    3-4 روش نمونه گیری....................................................................................................................................66

    3-5 متغیرهای پژوهش....................................................................................................................................67

    3-6 روش اجرا................................................................................................................................................68

    3-7 معرفی وسایل و ابزارهای اندازه گیری.....................................................................................................77

     

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

    4-1 مقدمه........................................................................................................................................................80

    4-2 ویژگی آزمودنی ها...................................................................................................................................80

    4-3 آزمون فرضیه های پژوهش......................................................................................................................80

     

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1 مقدمه.......................................................................................................................................................90

    5-2 خلاصه پژوهش.......................................................................................................................................90

    5-3 نتایج پژوهش...........................................................................................................................................91

    5-4 بحث و نتیجه گیری...............................................................................................................................100

    5-5 پیشنهادات..............................................................................................................................................105

     

    ...............................................................................................................................................................107 

    منبع:

     

    منابع فارسی:

    خلیلی­مرندی، پری (1380). ارتباط بین میزان­آمادگی­جسمانی بازیکنان نخبه بدمینتون­دختر با رتبه­های­کسب شده در مسابقات قهرمانی کشور.

    2- دونالدآ، چو (1388). تمرینات­پلایومتریک و قدرت پرش. ترجمه­بهجت­رجایی، انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان.

    3- فاکس و ماتیوس. فیزیولوژی ورزش، ترجمه­اصغر خالدان. جلد اول و دوم، انتشارات دانشگاه تهران.

    4- خداداد، احمد (1388). اصول عمومی آمادگی­جسمانی، انتشارات دفتر تحقیقات سازمان تربیت­بدنی.

    5- خرمی، سید محمد (1386). استانداردهای ورزش قهرمانی، انتشارات سازمان تربیت بدنی.

    6- درویشی، فریده (1375). بررسی تمرینات پلایومتریک، پایان نامه کارشناسی­ارشد فیزیوتراپی دانشگاه توان بخشی علوم پزشکی ایران.

    7- شارکی، برایان و رحمانی­نیا، فرهاد (1388). فیزیولوژی ورزش راهنمای مربیان، انتشارات.

    8- رحیمی، رحمان (1384). تأثیر تمرینات پلایومتریک، قدرتی و پلایومتریک– قدرتی بر توان بی­هوازی قدرت عضلانی پا و ترکیب بدنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.

    9- سندگل، حسین (1380). فیزیولوژی ورزش، جلد اول، انتشارات کمیته ملی المپیک.

    10- محمدی، رسول (1390). بررسی تأثیر یک­دوره تمرین پلایومتریک­در آب و خشکی بر برخی پارامترهای شنای قورباغه و پروانه شناگران نخبه پسر، پایان نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه­آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    11-خجسته، سالم (1381). تأثیر تمرینات پلایومتریک بر چابکی بازیکنان هاکی، پایان نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه­آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    12- ساریخانی، زهرا (1391). تأثیر تمرینات پلایومتریک، مقاومتی، پلایومتریک– مقاومتی بر توان بی­هوازی دانش آموزان دختر 13- 12 ساله، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت­بدنی دانشگاه­آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    13- مداحی، مرتضی (1383). آموزش مهارت­های بدمینتون، فدراسیون بدمینتون جمهوری اسلامی ایران.

    14- عربی، نادر (1375). تأثیر تمرین پلایومتریک و تمرین با وزنه روی پرش­عمودی بازیکنان بسکتبال، پایان نامه کارشناسی­ارشد تربیت­بدنی، دانشگاه تهران.

    15- فدراسیون دو و میدانی (1380). بیومکانیک و پلایومتریک،.

    16- کریمیان، جهانگیر (1372). بررسی اثر تمرینات پلایومتریک بر توان بی­هوازی بازیکنان بازیکنان فوتبال باشگاه انتظام اصفهان، دانشگاه تهران.

    17- معینی، مسعود (1374). بررسی­ و تأثیر تمرینات ­پلایومتریک ­بر روی برد توپ ­در فوتبال، پایان ­نامه کارشناسی­­ارشد تربیت­بدنی، دانشگاه تهران.

    18- نامبخش، پرویز (1387). بررسی­تأثیر تمرینات­پلایومتریک­بر روی فاکتورهای­قدرت، شدت­و سرعت­های انفجاری بازیکنان فوتبال جوانان، پایان نامه کارشناسی­ارشد تربیت­بدنی دانشگاه تهران.

    19- گایتون (1385)، فیزیولوژی پزشکی جلد 1 و 2 ، نیاورانی احمد رضا، نشر طبیب.

    20- وزوایی، الف (1380). قوانین بدمینتون، نشر علم و حرکت و فدراسیون بدمینتون.

    21- عالمی، محمدحسین (1377). بررسی تأثیر تمرینات­پلایومتریک بر روی چابکی بازیکنان جوان و  برتر بدمینتون کشور، پایان نامه کارشناسی­ارشد تربیت­بدنی مرکز آموزش و تربیت مربی.

    22- رواسی علی­اصغر، گائینی­عباسعلی، تاسمه مجید، عبدی هادی، عبدالمحمدی­امیر(1393)، بررسی تأثیر8 هفته­تمرین­پلایومتریک، قدرتی­و ترکیبی بر چابکی کشتی­گیران آزاد­­کار جوان شهرستان ایلام، نشریه علوم زیستی ورزشی.

    23- دکتر مجید کاشف و فرانک شالچی (1386)، سنجش و ارزشیابی در تربیت­بدنی.

    24- ویلیام دی. مک آردل (1387). فرانک آی. کچ. ویکتور ال.کچ فیزیولوژی ورزشی ترجمه دکتر اصغر خالدان.

    25- حسن­زاده، حکیمه (1379). بررسی تأثیر تمرین منتخب پلایومتریک بر توان­انفجاری دختران ژیمناست تمرین کرده 9 تا 12 سال، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    26- سلیمانی، مسعود (1376). مقایسه اثر دو روش تمرینی بدنسازی با وزنه و پلایومتریک روی رکورد صد متر کرال سینه شناگران پسر شهرستان کرمان، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت­بدنی، سازمان تربیت­بدنی.

    27- شیخ آقایی، کامبیز (1381). بررسی و مقایسه تأثیرات دو روش تمرینی پلایومتریک و تمرینات با وزنه بر میزان شوت، توان­انفجاری و سرعت بازیکنان فوتبال 20-17 سال شهرستان مهاباد، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه­آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    28- شکرچی، پریوش (1383). اثر تمرینات پلایومتریک بر روی توان هوازی بانوان والیبالیست باشگاه تام اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه تهران.

    29- محسن­زاده، مهسا (1379). بررسی تأثیر تمرینات منتخب پلایومتریک بر میزان چابکی و توان­انفجاری پاهای کاراته کاران پسر 20-15 سال تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    30- نیک­سرشت، محمود. پیری، مقصود. آقاعلی نژاد، حمید. نیک­سرشت، علی (1388). اثر تمرین استقامتی، پلایومتریک و موازی بر ویژگی های بیوانرژیک و مهارتی بازیکنان فوتبال مرد، نشریه علوم حرکت انسان، سال دوم، شماره 3.

    31- کرباسی، صادق (1378)، اثر تمرینات پلایومتریک بر افزایش توان­پا، انعطاف­پذیری و چابکی بازیکنان بدمینتون پسر 19 تا 17 سال.

    32- عباس، آقا کوچکی (1377). بررسی­و تعیین­اثر تمرینات­پلایومتریک در افزایش­توان­بی­هوازی ورزشکاران رشته بسکتبال.

    33- قناعی، ابراهیم (1384). تأثیر تمرینات پلایومتریک بر چابکی، انعطاف­پذیری و توان­انفجاری پاها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،.

    34- غزل­گو، محمد رضا (1387). بررسی تمرینات مقاومتی پیشروندهP.R.E،پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیوتراپی، دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    35- غلامرضا پارساپور (1377). بررسی­و مقایسه دو روش تمرین­پلایومتریک و وزنه بر روی پرش­عمودی ورزشکاران والیبال 19 تا 17 سال.

    36- نیریزی، لیدا (1379). بررسی تأثیر تمرینات­پلایومتریک بر توان بی­هوازی بازیکنان بدمینتون بانوان باشگاهی، مرکز آموزش و تربیت مربی.

    37- آزاد، احمد (1384). مبانی تربیت­بدنی، انتشارات کمیته ملی المپیک.

    38- رجبی، حمید (1382). آمادگی­جسمانی، انتشارات سمت.

    39- جلالیان جوادپور، فریبا (1380).مقایسه­ی دو روش تمرینی آمادگی­جسمانی بر بهبود کارآیی بازیکنان بدمینتون دختر باشگاه­های استان تهران.

    40- شهدادی، احمد (1388). تأثیر تمرینات­پلایومتریک­بر توان­انفجاری­و تغییر شتاب بازیکنان­هندبال، دانشگاه تهران.

    41- رمضان­پور، محمد رضا. مقدم، امیر. علیزاده، مهدی (1390). اثر تمرین های­پلایومتریک بر سرعت چابکی، انعطاف­پذیری و توان هوازی ورزشکاران تکواندو کار.

    42- نادری (1391)، مقایسه سه­شیوه تمرینی­پلایومتریک بر توان­انفجاری اندام­تحتانی­دانش­آموزان فوتبالیست.

     

    منابع لاتین:

    43- Chelly, M. S., Ghenem, M. A., Abid, K., Hermassi, S., Tabka, Z., & Shephard, R. J(2010). Effects of in-season short-term plyometric training program on leg power, jump-and sprint performance of soccer players.The Journal of Strength & Conditioning Research,.24(10), 2670-2676

    44- de Villarreal, E. S. S., Izquierdo, M., & Gonzalez-Badillo, J. J(2011). Enhancing jump performance after combined vs. maximal power, heavy-resistance, and plyometric training alone. 25(12), 3274-3281.

    45- Atha.J(1985).strengthening muscle in exercise and sport sciences. A: Frankin institute (P . 4).

    46- Ebben, W. P., Simenz, C., & Jensen, R. L(2008). Evaluation of plyometric intensity using electromyography.22(3), 861-868.

     

    47- Luebbers, P. E., Potteiger, J. A., Hulver, M. W., Thyfault, J. P., Carper, M. J., & Lockwood, R. H(2003). Effects of plyometric training and recovery on vertical jump performance and anaerobic power.The Journal of Strength & Conditioning Research .17(4), 704-709.

     

    48- Mihalik, J. P., Libby, J. J., Battaglini, C. L., & McMurray, R. G(2008). Comparing short-term complex and compound training programs on vertical jump height and power output. The Journal of Strength & Conditioning Research, 22(1), 47-53.

     

    49- Potdevin, F. J., Alberty, M. E., Chevutschi, A., Pelayo, P., & Sidney, M. C(2011). Effects of a 6-week plyometric training program on performances in pubescent swimmers. The Journal of Strength & Conditioning Research, 25(1), 80-86.

     

    50- Roopchand-Martin, S., and P. Lue-Chin(2010). "Plyometric training improves power and agility in Jamaica's national netball team." West Indian Medical Journal. : 59.2 182-186.

     

    51- Salonikidis, K., & Zafeiridis, A(2008). The effects of plyometric, tennis-drills, and combined training on reaction, lateral and linear speed, power, and strength in novice tennis players.The Journal of Strength & Conditioning Research, 22(1), 182-191.

     

    52- Stemm, John D., and Bert H. Jacobson(2007). "Comparison of land-and aquatic-based plyometric training on vertical jump performance."The Journal of Strength & Conditioning Research 21.2: 568-571.

     

    53- Sedano, S., Matheu, A., Redondo, J. C., & Cuadrado, G. Effects of plyometric training on explosive strength, acceleration capacity and kicking speed in young elite soccer players. The Journal of sports medicine and physical fitness . (2011). 51(1), 50-58.

     

    54-Saez de Villarreal, E. S., Requena, B., & Cronin, J. B(2012).  The effects of plyometric training on sprint performance: A meta-analysis. The Journal of Strength & Conditioning Research, 26(2), 575-584.

     

    55- Vescovi, J. D., Canavan, P. K., & Hasson, S(2008). Effects of a plyometric program on vertical landing force and jumping performance in college women. Physical Therapy in Sport, 9(4), 185-192.

     

    56- Santos,EJ , Janeira, MA.)2013(. The effects of  Plyometric  Training followed by detraining and reduced Training periods on explosive strength in adoles cent male basketball players, J Strength Cond Res; 25(2):442-50.

     

    57- Bedi, J. F., Cresswell, A. G., Engel, T. J., & Nicol, S. M(1987).  Increase in jumping height associated with maximal effort vertical depth jumps. Research Quarterly for Exercise and Sport, 58(1), 11-15.

     

    58- Riley / Doyle(1992). Bimestrole ricera scientica and technical applica all athletica.international journal of sport medicine. 7:30

     

    59- Verkhoshanski( 1969) . perspective in the improvement of speed strength preparation of jumpers. NSCA journal.volume number 6 (P-22).

     

     

    60- Verkhoshanski Tatyan( 1969). Speed strength preparation of fulure champions. NSCA journal .volume number 6 (P-25).

     

    61- Garet CH, Brown B. effect of plyometric exercise on selected motor abilitis of university level on female tennis players. Brj sport med, volum 55,55:23.2013

     

    62- Ismail, M. M., Ibrahim, M. M., Youssef, E. F., & El Shorbagy, K. M(2010).  Plyometric training versus resistive exercises after acute lateral ankle sprain. Foot & Ankle International, 31(6), 523-530

     

    63- Newberry, Leanne, and Mark D. Bishop(2006). "Plyometric and agility training into the regimen of a patient with post-surgical anterior knee pain."Physical therapy in sport 7.3: 161-167.

     

    64- Nakamura , D, Suzuki, T., Yasumatsu, M)2013(. Moderate Ramning and plyometric training during off-season did not show significant difference on soccer-related high  intensity  perfprmances campared with no training controls.

     

    65- Klissouras, V., & Karpovich,P. V(1967). Electrogoniometric study of jumping events. Research Quarterly. American Association for Health, Physical Education and Recreation, 38(1), 41-48.

     

    66- Boscon. C.P.V komi and LTO(1981). Technic prestretch potention of human skeletal myscle during ballistic movement. Acta physiologica scandinavica 116: 343-349.

     

    67- Freeman(1991). W.championship book. National strength and conditioning association  journal. Volume 13, number 6,

     

    68-Hesen .P.L(1984). Plyometrics explosive power training. Track and field quarterly rev. 84(1): 56-57

     

    69- LIoyd, RS, Oliver, JL, Hughes, MG, Willams, PC( 2011). The Effects of 4-weeks Plyometric Training on reactive strength index and leg stiffness in male youths.

     

    70-Marina , M, jemni, M, Rodriguez , FA, Jimenez, A(2013). Plyometric Jumping Preformances of male and female gymnasts from different heights, J strength Cond Res .;26(7):1879-86.

     

    71- Conroy. T ,R(1994).plyometric training and pawer of intercollegiate athletes M.Ed Thesis. Bowling Green state university.

     

    72-Thomas, K,F rench , D, Hayes , PR(2009). The Effect of Two Plyometric Training Techniques on muscular power and agility in youth soccer players, J strength Cond Res, ;23(1):332-5.

     

    73- Fouré, A., Nordez, A., McNair, P., & Cornu, C(2011). Effects of plyometric training on both active and passive parts of the plantarflexors series elastic component stiffness of muscle–tendon complex. European journal of applied physiology, 111(3), 539-548.

     

     

    74- Markovic, G., Jukic, I., Milanovic, D., &Metikos(2007). DEffects of sprint and plyometric training on muscle function and athletic performance. The Journal of Strength & Conditioning Research .21(2), 543-549.

     

    75- Understanding  plyometrics(1993).  Fitness and  sport  review  international. P   (1-28)

     

    76- Makaruk, H., Winchester, J. B., Sadowski, J., Czaplicki, A., & Sacewicz, T(2011).  . Effects of unilateral and bilateral plyometric training on power and jumping ability in women. The Journal of Strength & Conditioning Research, 25(12), 3311-3318.

     

    77- Matavulj, D., Kukolj, M., Ugarkovic, D., Tihanyi, J., & Jaric, S(2001). Effects of plyometric training on jumping performance in junior basketball players. The Journal of sports medicine and physical fitness, 41(2), 159-164.

     

    78-Review of  plyometric  traning (1991).  National strength and conditioning association  journal . volum 13, Number 6,

     

    79- Pysical training for badminton. By international badmintonfederation. P (95-108).

     

    80- Sport  exercise and injery(1996). Plyometric training  a  review of principles  and  practice.  Center  for  sport  and  exercise . sciences, Liverpool  john  mores university , liverpool. UK p(25-28) .

     

    81- Sáez, Sáez De Villarreal E., B. Requena, F. Arampatzi, and K(2010). Salonikidis. "Effect of plyometric training on chair-rise, jumping and sprinting performance in three age groups of women."The Journal of sports medicine and physical fitness 50, no. 2: 166-173.

     

    82- Kotzamanidis, C(2006). Effect of plyometric training on running performance and vertical jumping in prepubertal boys. The Journal of Strength & Conditioning Research .20(2), 441-445.

     

    83-Saunders, P. U., Telford, R. D., Pyne, D. B., Peltola, E. M., Cunningham, R. B., Gore, C. J., & Hawley, J. A(2006). Short-term plyometric training improves running economy in highly trained middle and long distance runners. The Journal of Strength & Conditioning Research, 20(4), 947-954.

     

    84- Miller, Michael G., Jeremy J. Herniman, Mark D. Ricard, Christopher C. Cheatham, and Timothy J(2006). Michael. "The effects of a 6-week plyometric training program on agility."Journal of sports science & medicine 5, no. 3: 459.

     

    85-Kaplan & Sadock s(2001). clinical psychiatry (jrd, Ed) .


موضوع پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, نمونه پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, جستجوی پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, فایل Word پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, دانلود پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, فایل PDF پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, تحقیق در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, مقاله در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, پروژه در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, پروپوزال در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, تز دکترا در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, پروژه درباره پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر, رساله دکترا در مورد پایان نامه آثار تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی،توان¬انفجاری و سرعت بازیکنان بدمینتون پسر

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : تربیت­بدنی گرایش: علوم ورزشی چکیده: هدف­از تحقیق­حاضر بررسی آثار تمرینات­ منتخب ­پلایومتریک ­بر چابکی، توان ­انفجاری و سرعت­ بازیکنان­ بدمینتون پسر17-21 سال­است. آزمودنی­های تحقیق 40 بازیکن پسر نخبه 21-17 سال در رشته بدمینتون بودندکه به­طور تصادفی به­دو گروه مساوی به نام گروه­تجربی (میانگین شاخص­توده­بدنی 51/0±79/22 ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده هدف از این تحقیق تاثیر یک دوره تمرینات دایر ه­ای پلایومتریک بر فاکتور های آمادی جسمانی دانش­ آموزان کشتی­ گیر منطقه 11 شهر تهران بود. بدین منظور 30 نفر از دانش­آموزان کشتی­گیر منطقه 11 شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی (N=15) با (میانگین سن 97/1±2/17 سال، ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده این تحقیق ، پژوهشی نیمه تجربی است که با هدف بررسی و مقایسه تأثیر تمرینات پلایومتریک و قدرتی با وزنه روی فاکتور های آمادگی جسمانی تیم ملی کبدی مردان ایران انجام شد. آزمودنی های این پژوهش شامل سی(30) نفر از کبدی کاران نخبه بزرگسال در گروه سنی 26-18 سال که بطور تصادفی انتخاب و به سه گروه ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزش چکیده هدف از انجام تحقیق، بررسی آثار برنامه تمرینی الاستیک مقاومتی بر برخی عوامل تن‌سنجی و فیزیولوژیکی تکواندوکاران نوجوان بود. به این منظور تعداد 30 نفر از تکواندوکاران نوجوان با میانگین سنی 52/1±12 سال، قد 17/9 ±148 سانتی‌متر و وزن 09/10±42 کیلوگرم، با سابقه یک سال فعالیت در رشته تکواندو در شهر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی(M.A) چکیده: هدف از انجام این پژوهش تعیین شاخص های آنتروپومتریک بازیکنان پست های مختلف فوتبال و هندبال و رابطه آنها با سرعت و چابکی می باشد. 22 مورد شاخص آنتروپومتریک در 58 بازیکن (در هندبال میانگین سن 07/22، قد 61/182، وزن 92/82، وانحراف استاندارد سن 24/2، قد 48/5، وزن 42/5. و درفوتبال میانگین سن 33/25، قد 67/182، وزن 60/76، وانحراف ...

فصل اول- طرح پژوهش مقدمه: بهبود در رکوردهاي ورزشي مديون پژوهش هاي متخصصان  در زمينه هاي مختلف تربيت بدني و علوم ورزشي است. يکي از اين زمينه ها که پژوهش هاي بسياري نيز در آن صورت گرفته، علم

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي کارشناسي ارشد :  MBA زمستان 90 چکيده: چابکي به معناي توانايي هر سازماني براي پيش بيني تغييرات موجود در محيط کاري مي باشد. چنين سازماني با

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف ...

پایان‌ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (M.A) گرایش: استراتژیک چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر توسعه منابع انسانی در دستیابی به چابکی سازمانی در شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از جهت روش و ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، کارکنان و سرپرستان واحدهای مختلف درسطوح مختلف ...

ثبت سفارش