پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS

word 3 MB 31726 92
1392 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی (M.A)

    گرایش مدیریت ورزشی

     

    چکیده

    هدف از انجام این تحقیق مکان­یابی مکان­های ورزشی شهر تالش با استفاده از AHP در محیط GIS بود. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکان­های ورزشی شهر تالش اعم از دولتی و خصوصی شامل 40 مکان ورزشی می­باشد. داده­های توصیفی با استفاده از مدارک، اسناد و پژوهش­های میدانی و داده­های مکانی با استفاده از دستگاه GPS  جمع­آوری گردید و در محیط GIS پایگاه اطلاعاتی تشکیل گردید. سپس برای هر یک از عوامل تأثیر گذار در مکان­یابی اماکن ورزشی لایه­ها تهیه شد و برای هریک از لایه­ها وزن­دهی صورت پذیرفت. پس از ترکیب و تحلیل تمامی لایه­ها با یکدیگر موقعیت فعلی مکان­های ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت مناسب­ترین مکان­ها با استفاده از روش AHP و بولین پیشنهاد شد. نتایج این تحقیق نشان داد که از 40 مکان ورزشی 10 مورد یک، دو یا سه حریم(رودخانه، لوله­های گاز و خطوط انتقال نیرو) را رعایت نکرده بودند که معادل 25 درصد از کل مکان­های ورزشی تالش می­باشد و 30 مکان معادل 75 درصد هر سه حریم را رعایت کرده بودند. از نظر شعاع کاربردی تعداد کمی از اماکن، استاندارد­های مورد نظر را رعایت کرده بودند و همچنین از جنبه تراکم جمعیتی توزیع اماکن ورزشی بزرگ نسبت به اماکن کوچک و متوسط نامناسب بودند. استفاده ازAHP  و GISدر مکان­یابی مکان­های ورزشی کارآیی بالایی داشته و امکان ارزیابی مکان­های مختلف و انتخاب مکان مناسب را با توجه به معیارهای مورد نظر بدست می­دهد.

    واژه­های کلیدی: GIS، AHP، مکان ­یابی، فضاهای ورزشی، تالش

     

    1- کلیات تحقیق

    1-1: مقدمه

    هر ساله اماکن­ ورزشی زیادی در نقاط مختلف کشور ما ساخته می­شود که طبق بررسی­های به عمل آمده از سازمان­های متولی امر مشخص گردیده که مکان­یابی آن­ها بر اساس روش­های سنتی صورت می گیرد. به نظر می رسد که در برخی از این ساخت و سازها یا دادن پروانه برای تأسیس، به نکات مهم مکان­یابی صحیح توجه چندانی نشده است که این ممکن است از کارایی بهینه این فضاها کاسته یا مشکلاتی را برای شهر وشهروندان ایجاد نماید. به علت اینکه دسترسی آسان علاقمندان ورزش به فضاهای ورزشی از بهترین راه­های جذب این افراد به شرکت در فعالیت­های ورزشی است لذا مسئولان امر باید این دسترسی را تسهیل کنند که این مستلزم احداث فضاهای ورزشی می­باشد که در تمام نقاط شهر، بر مبنای شعاع کاربردی است که بر اساس استانداردها تعیین شده باشد. تجهیزات شهری از جمله مراکز مهم و حیاتی خدمات رسانی در شهرها هستند که نقش مهم در تأمین ایمنی و آسایش شهروندان و توسعه اقتصادی شهرها ایفا می­کند. بدیهی است استقرار هر عنصر شهری در موقعیت فضایی – کالبدی خاصی از سطح شهر، تابع اصول و قواعد مخصوص به خود می­باشد که در صورت رعایت شدن به موفقیت و کارایی عملکردی آن عنصر در همان مکان مشخص خواهد انجامید. در غیر اینصورت چه بسا باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. استقرار بسیاری از عناصر شهری و عمدتاً انتفاعی بیشتر تابع ساز وکارهای اقتصادی و رقابت آزاد است اما عناصر شهری عمومی و معمولاً غیرانتفاعی را نمی­توان یکسره به ساز و کارهای اقتصادی بازار واگذار کرد، بلکه لازم است برای جبران ناکارآمدی­های بازار به تصمیم­ها و سیاست­های مبتنی بر منافع عمومی تمسک جست که مکان­ های ورزشی از آن جمله­اند(جلالی فراهانی،1390).

    پراکنش فضاهای ورزشی در سطح شهر و مناطق مختلف آن می­تواند در الگوی مطلوب و کارآیی عملکردی شهر تأثیر مستقیم داشته باشد، از سوی دیگر تنوع و توزیع مناسب و کامل کاربری ورزشی باعث افزایش اختیار و قدرت انتخاب و استفاده از فضاهای ورزشی می­شود ودر نتیجه مطلوبیت زندگی در شهر افزایش می یابد. وظیفه اصلی برنامه­ریزان و تصمیم­گیران شهری تعیین مکان بهینه مراکز ورزشی می­باشد به گونه­ای که تمام ساکنان شهری به راحتی به آن­ها دسترسی داشته باشند(تاجی، 1389).

    1-2: بیان مسأله

    در دهه­های اخیر شاهد افزایش جمعیت شهرها در ایران بوده­ایم و این افزایش به خاطر دو عامل رشد جمعیت شهرها و همچنین مهاجرت جمعیت روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای میانی و بزرگ بوده است. این عمل به گونه­ای انجام گرفته که متناسب با آن فضاهای شهری و زیرساخت­های مورد نیاز تجهیز نشده است. عمده­ترین اثری که رشد شتاب آلود شهرها در پی داشته به هم ریختگی  فضایی و رشد نابسامان، توزیع ناعادلانه کاربری­ها، بالاخص کاربری ورزشی، نابرابری سرانه­ها و مکان­یابی نامناسب و مطالعه نشده و بهم خوردن نظام توزیع خدمات است که این امر به نوعی در تمام شهرهای ایران به ویژه شهر تالش به چشم می­خورد.

    شهر تالش به عنوان یکی از شهرهای استان گیلان نیز به واسطه عواملی از  قبیل مهاجرت­های روستا – شهری افزایش رشد طبیعی جمعیت و غیره شاهد رشد بیش از اندازه  جمعیت و در نتیجه رشد بدون برنامه­ریزی در بعضی از مناطق و نواحی شهری آن بوده است. لذا مکان­های مناسب از نظر توزیع بهینه فضایی و مکان­یابی عادلانه برای کاربران خدمات عمومی مخصوصاً خدمات ورزشی که دسترسی سریع، به موقع و راحت به آنها حائز اهمیت می باشد، در نظر گرفته نشده است.

    طبق آمار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی (1391) در شهر تالش مجموعاً 40 مکان ورزشی موجود و در حال احداث وجود دارد (20 مورد دولتی و 20 مورد متعلق به بخش خصوصی). سؤالی که مطرح می­شود این است که مکان گزینی این اماکن ورزشی تا چه اندازه طبق اصول و استانداردها صورت گرفته است؟ آیا انتخاب مکان ساخت این تأسیسات ورزشی بر اساس توزیع جمعیت شهر و دسترسی اکثریت شهروندان این شهر به این اماکن صورت گرفته است و یا انتخاب محل ساخت این اماکن بر اساس منافع اقتصادی برخی افراد و ارگان­ها و سازمان­ها صورت می­گیرد؟ سؤال دیگری که مطرح می­شود این است که در انتخاب این اماکن تا چه اندازه به شعاع کاربردی حریم آب، برق و گاز و غیره توجه شده است؟ لذا این پژوهش با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی به دنبال پاسخگویی به سؤالات فوق خواهد بود. همچنین، سؤال دیگری که پژوهش حاضر به دنبال پاسخ دادن به آن است این می­باشد که آیا می­توان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط GIS مناسب­ترین مکان­ها برای ساخت اماکن ورزشی شهر تالش در آینده را شناسایی و پیشنهاد نمود؟

    بنابراین مکان­های مناسب از نظر توزیع فضایی بهینه و مکان گزینی عادلانه برای کاربری ورزشی و ارائه خدمات ورزشی که دسترسی سریع، به موقع و راحت به آنها حائز اهمیت می­باشد باید در دستور کار مراجع ذیربط قرار گیرد. از این رو وظیفه اصلی برنامه­ریزان و تصمیم گیران شهری تعیین مکان بهینه مراکز ورزشی و سرانه ورزشی در شهر می­باشد به گونه­ای که تمام ساکنان شهری به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند . علاوه­ بر این می­توان گفت که برنامه­ریزان سعی می­کنند که توزیع مکان­های ورزشی را در محیط­های شهری بهینه سازند و این توزیع مناسب با توزیع جمعیت و یا میزان تقاضا در نقاط مختلف باشد.

    1-3: اهمیت ضرورت تحقیق

    با توجه به اینکه از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در زمینه­های مختلف از جمله مکان­یابی ایستگاه­های آتش نشانی، بیمارستان، مدارس، دانشگاه­ها و غیره استفاده شده است، بنابراین، به نظر می­رسد استفاده از این سیستم یک روش مؤثر برای انتخاب مکان­های ورزشی می­باشد. لذا به مدیران ورزشی و متولیان ساخت اماکن ورزشی توصیه شده است برای انتخاب بهترین مکان برای ساخت اماکن ورزشی از این سیستم استفاده کنند تا از خطرات و نقص­هایی که احتمال دارد با استفاده از روش­های سنتی به وجود آید جلوگیری کنند(تاجی، 1389).

     لذا انجام تحقیقاتی در حوزه سیستم اطلاعات جغرافیایی بر روی اماکن ورزشی می­تواند به دست­اندرکاران تأسیس فضاهای ورزشی برای انتخاب مکان­های مناسب برای ساخت فضاهای ورزشی کمک کرده و اشکالات مکان­ها و فضاهای ورزشی ساخته شده را آشکار سازد(تاجی، 1389).

     بنابراین یکی از ضروریات انجام تحقیق حاضر نیز این است که مناسب­ترین محل برای ساخت اماکن ورزشی در شهر تالش را شناسایی کرده و در این زمینه به دست اندرکاران ورزش شهر تالش پیشنهاداتی ارائه خواهد داد. با توجه به این که در شناسایی مناسب­ترین محل برای ساخت اماکن ورزشی شاخص­های مختلفی همچون شعاع کاربردی، همجواری، شیب زمین و غیره استفاده خواهد شد بنابراین خلاءهای موجود در زمینه پوشش خدمات ورزشی اماکن این شهر شناسایی شده و زمینه تصمیم گیری مدیران و دست اندرکاران برای ساخت تأسیسات ورزشی و ارائه خدمات ورزشی به شهروندان آن حوزه و منطقه شهری تسهیل خواهد شد. از دیگر ضروریات انجام پژوهش حاضر این است که نتایج این تحقیق مبنی بر شناسایی اصولی محل­های مناسب برای ساخت اماکن و تأسیسات ورزشی می­تواند از وقوع بسیاری از مشکلات همچون استخوان بندی نامناسب شهری، حمل و نقل و ترافیک جلوگیری نماید. یکی از مشکلات اماکن ورزشی شهرها دوری از محل سکونت شهروندان به دلیل در نظر نگرفتن پوشش جمعیتی در نقاط مختلف شهرها می باشد؛ با توجه به اینکه در سیستم اطلاعات جغرافیایی پوشش جمعیت شهری یکی از شاخص­های اصلی در انتخاب محل ساخت اماکن است، بنابراین با انجام تحقیق حاضر و در صورت استفاده از نتایج این تحقیق در مکان گزینی و ساخت تأسیسات ورزشی زمینه مشارکت حداکثری شهروندان در برنامه­های ورزشی و به طبع آن بهره­مندی از مزایای ورزش فراهم خواهد شد. جلب رضایت شهروندان و صرفه جویی­های اقتصادی خانواده­ها (هزینه­های حمل و نقل) نیز از دیگر مزایای حاصل از انجام این تحقیق و استفاده از نتایج آن در ساخت اماکن ورزشی شهر تالش خواهد بود. حفظ حریم­های قانونی مانند حریم رودها، کابل-های برق و غیره اگر در مکان­یابی مورد توجه قرار نگیرد باعث بروز مشکلات جدی در آینده و به هدر رفتن هزینه سنگین تأسیس یک فضای ورزشی خواهد شد. بخش خصوصی فضاهای ورزشی را در مکان­هایی تأسیس می­کند که سود آوری بیشتری داشته باشد که ممکن است به علت توجه زیاد به سود آوری، در مکان­یابی­ها به استانداردهای تعیین شده توجه کمتری گردد.

     

    The purpose of this study was to locate sport vnueses in city of Talesh by using AHP in GIS environment. The Statistical sample consisted all sports facilities in city of Talesh, including 40 public and private sport facilities. The Discriptive data was collected through GPS instrument in GIS information basis by using records, ducuments and research data and filed studies. Next for every effective factors in locating sport sites layers were provided. Every layers were also weighed. After composing and analyzing all the layerswith each other, the current position of sport facilities were evaluated and finally the most appropriate locations were proposed by using AHP and Boolean method. The results of this study indicated that from 40 sport facilities, 10 cases did not adhere one, two or three rules(river, gas pipes and power transmission lines) which was equivalent to 25 percent of all sport fscilities and 30, equivalent to 75 percent adhere the city rules. Considering the practical radius very few of the facilities followed the expected standards. From the population density aspect the distribution of major sport facilities comparing to small and medium size ones were unsuitable. Using AHP and GIS in the locating sport sites had high efficiency and makes evaluating different sites and selecting appropriate site considering the expected standards possible.  

    Keywords: GIS, AHP, Site selection, Sport places, Talesh.

  • فهرست:

    چکیده

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1- کلیات تحقیق. 3

    1-1: مقدمه. 3

    1-2: بیان مسأله. 4

    1-3: اهمیت ضرورت تحقیق. 5

    1-4: اهداف تحقیق. 6

    1-4-1: هدف کلی.. 6

    1-4-2: اهداف جزئی.. 6

    1-4-3: اهدف کاربردی. 6

    1-5: سؤالات تحقیق. 7

    1-6: تعریف واژه‏ها و اصطلاحات.. 7

    1-6-1: فضاهای ورزشی.. 7

    1-6-2: مکان­یابی.. 7

    1-6-3: سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) 8

    1-6-4: تحلیل سلسله مراتب (AHP) 8

    1-6-5: روش­های‌ وزندهی.. 8

    1-6-6: محدوده قانونی شهر. 8

    1-7: مشکلات و محدودیت­های تحقیق. 9

     

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

    2- مبانی نظری تحقیق. 11

    2-1: مقدمه. 11

    2-2: تاریخچه مختصر از اماکن ورزشی در ایران. 11

    2-2-1: تاریخ ورزش و اماکن ورزشی در ایران تا انقراض حکومت قاجار 11

    2-2-2: پس از اسلام: 12

    2-2-3: تاریخ ورزش و اماکن ورزشی نوین در ایران. 12

    2-2-4: وضعیت فعلی اماکن و فضاهای ورزشی در ایران. 13

    2-3: برنامه ریزی کاربری زمین شهری. 13

    2-4: نظریه های کاربری اراضی شهری. 14

    2-4-1: نظریه نقش اجتماعی زمین.. 14

    2-4-2: نظریه نقش اقتصادی زمین.. 15

    2-4-3: نظریه نقش طبیعی زمین.. 15

    2-4-4: نظریه کارکردگرایی.. 15

    2-4-5: نظریه مدرنیسم.. 16

    2-4-6: نظریه ‌آمایش انسانی.. 16

    2-4-7: نظریه توسعه پایدار کاربری زمین.. 17

    2-4-8: فرآیند برنامه­ریزی کاربری زمین.. 17

    2-5: معیارهای مکانی کاربری زمین.. 19

    2-5-1: مشخصات مکانی کاربری زمین.. 21

    2-5-2: استانداردهای فضایی کاربری زمین.. 22

    2-5-3: عوامل مؤثر در تدوین استانداردهای فضایی کاربری زمین.. 22

    2-6: منطقه بندی کاربری زمین.. 24

    2-7: اهداف کاربری زمین.. 25

    2-8: مکان­یابی.. 25

    2-8-1: پیشینه مکان­یابی.. 25

    2-8-2: مدل­های مکان­یابی.. 27

    2-8-3: شاخص­های مکان­یابی.. 27

    2-8-4: اهداف مکان­یابی.. 28

    2-8-5: معیارهای مکان­یابی زمین­های ورزشی در شهر. 29

    2-8-5-1: عوامل مؤثر در انتخاب زمین فضاهای ورزشی.. 31

    2-9: اشتباهات متداول در مکان­یابی.. 32

    2-10: مشخصات انواع زمین­های ورزشی.. 33

    2-11: معیارهای برنامه­ریزی زمین­های ورزشی.. 37

    2-11-1: تجزیه و تحلیل­های جمعیتی و اجتماعی.. 37

    2-11-2: تجزیه و تحلیل کاربری­های پیرامون ورزشگاه. 38

    2-11-3: تجزیه و تحلیل ترافیکی.. 38

    2-11-4: بررسی تأسیسات زیربنایی.. 38

    2-11-5: تجزیه و تحلیل هوا شناسی.. 38

    2-11-6: تجزیه و تحلیل زمین شناختی.. 39

    2-11-7: تجزیه و تحلیل خاک شناسی.. 39

    2-12: مقررات و ضوابط فنی اماکن و تأسیسات ورزشی کشور 39

    2-12-1: مقررات شهری. 39

    2-12-1-1: مقررات مربوط به کالبد اماکن ورزشی.. 39

    2-12-1-2: مقررات اجتماعی و مدیریت اماکن ورزشی.. 39

    2-12-2: مقررات مربوط به طراحی و ساخت.. 40

    2-12-3: مشخصات فنی رشته­های ورزشی.. 40

    2-13: امکانات و زیر ساخت­های ورزشی.. 40

    2-14: معیارهای شهری و برنامه­ریزی مراکز ورزشی.. 43

    2-14-1: ترکیب فضایی و ویژگی­های مراکز ورزشی.. 43

    2-14-2:عوامل طبیعی مؤثر در استقرار ورزشگاها 44

    2-14-3: کاربری زمین­های اطراف ورزشگاه­ها (همجواری­ها) 45

    2-14-4: عوامل مصنوعی مؤثر در مکان­یابی فضاهای ورزشی.. 46

    2-14-5: مقیاس و شعاع عملکرد مراکز ورزشی.. 46

    2-15: انواع مدل­های تلفیق اطلاعات جهت مکان­یابی اراضی مناسب جهت تجهیزات شهری. 48

    2-16: سیستم اطلاعات جغرافیایی ( GIS ) 48

    2-16-1: اجزای تشکیل دهنده GIS. 52

    2-16-2: عناصر اصلی تشکیل دهنده GIS. 52

    2-16-3: انواع داده­ها در GIS. 53

    2-16-4: چگونگی کار در محیط GIS. 55

    2-17: فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 57

    2-17-1: اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی.. 58

    2-17-2: مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی.. 58

    2-17-3: سازگاری در قضاوت‌ها 61

    2-17-4: منطق بولین یا منطق صفر و یک.. 62

    2-18: پژوهش های مرتبط با GIS و AHP: 62

    2-19: پژوهش­های مرتبط در حوزه ورزش در ایران. 66

    2-20: پژوهش­های انجام گرفته در خارج از کشور 68

    2-21: جمع بندی پیشینه. 69

     

    فصل سوم : روش اجرای تحقیق

    3- فصل سوم. 71

    3-1: مقدمه. 71

    3-2: جامعه آماری. 71

    3-3: نمونه آماری. 71

    3-4: روش تحقیق. 71

    3-5: روش گردآوری اطلاعات.. 71

    3-6: روش جمع­آوری داده­ها 72

    3-7: مراحل انجام کار 72

    3-7-1: تهیه اطلاعات مکانی و توصیفی مورد نیاز 73

    3-7-2: ایجاد لایه­های مورد نظر در ARC GIS. 73

    3-7-3: تهیه لایه­های اطلاعاتی.. 73

    3-7-3-1: لایه­های مورد نیاز در این پژوهش... 74

    3-7-4: مدیریت، ویرایش و ساماندهی اطلاعات.. 75

    3-7-5: تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 76

    3-7-6: تلفیق نقشه­های فاکتور و تعیین مکان­های مناسب.. 76

    3-7-7: انتخاب مکان مناسب با استفاده از AHP.. 76

     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    4- یافته­های تحقیق. 78

    4-1: مقدمه. 78

    4-2: یافته­های تحقیق. 78

    4-3: نسبت اماکن ورزشی دولتی به خصوصی.. 80

    4-4: نسبت اماکن ورزشی روباز و سرپوشیده. 81

    4-5: نحوه پراکندگی اماکن ورزشی در شهر تالش... 82

    4-5-1: پراکندگی اماکن ورزشی کوچک ( مساحت کمتر از 500 متر مربع ) 82

    4-5-2: پراکندگی اماکن ورزشی متوسط (مساحت بین500 تا 3000 متر مربع) 83

    4-5-3: پراکندگی اماکن ورزشی بزرگ ( مساحت بیشتر از 3000 متر مربع ) 84

    4-6: نسبت اماکن ورزشی بزرگ، متوسط و کوچک.. 85

    4-7: پراکندگی اماکن ورزشی کوچک – متوسط - بزرگ در ارتباط با لوله گاز، خطوط انتقال نیرو، رودخانه، معابر و پهنه ریسک شهر تالش... 86

    4-8: پراکندگی اماکن ورزشی کوچک – متوسط - بزرگ در ارتباط با حرایم لوله گاز، خطوط انتقال نیرو، رودخانه، معابر و پهنه خطر شهر تالش... 89

    4-9: مکان­های ورزشی دولتی و خصوصی که حریم­های سه گانه را رعایت نکرده اند. 90

    4-10: شبکه ارتباطی شهر تالش و شعاع عملکردی کاربری ورزشی.. 91

    4-11: بحث.. 92

    4-12: پاسخ به سؤالات تحقیق. 92

    4-13: فضاهای پیشنهادی. 93

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    5- فصل پنجم.. 96

    5-1: مقدمه. 96

    5-2: یافته­های تحقیق. 96

    5-3: سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) و تحلیل سلسله مراتبی(AHP) در این تحقیق. 97

    5-4: نتیجه گیری. 98

    5-5: نتایج و پیآمدهای تحقیق. 98

    5-5-1: پیآمدهای کالبدی. 98

    5-5-2: پیآمدهای اجتماعی – فرهنگی.. 98

    5-5-3: پیآمدهای اقتصادی. 98

    5-6: پیشنهادهای کاربردی. 99

    5-7:پیشنهادهای پژوهشی.. 99

    5-8: فهرست منابع. 101

    5-8-1: منابع فارسی.. 101

    5-8-2: منابع لاتین. 106

    5-9: Abstract 109

    منبع:

     

    آرانوف، استن. (1375). سیستمهای اطلاعات جغرافیایی. ترجمه­ی سازمان نقشه برداری کشور. مدیریت سیستمهای اطلاعات جغرافیایی.

    آقازیارتی فراهانی، محمد. (1386). کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی در مکان­گزینی کاربری اراضی شهری-مطالعه موردی مراکز آموزشی شهر بابلسر. پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی. رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه اصفهان.

    ابراهیمی، کلثوم. (1387). تحلیل مکانی مکان­های ورزشی شهر آمل با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شمال.

    احمری، نوشین. (1388). تحلیل پراکندگی اماکن ورزشی برخی از مناطق شهر تهران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی. پایان نامه ارشد تربیت بدنی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات تهران.

    الماس­پور، فرهاد. (1380). کاربرد سیستم­های اطلاعات جغرافیایی در تجزیه و تحلیل شبکه، توزیع فضایی و مکان­یابی داروخانه­ها-نمونه موردی منطقه شش تهران. پایان نامه ارشد رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس تهران.

    امینی، موسی. (1386). انتخاب بهترین مکان برای دفن زباله شهر ساری با استفاده از GIS . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.

    بحر العلوم، حسن. (1385). مبانی مدیریت سازمان های ورزشی. انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود. چاپ اول.

    بحرینی، سید حسین. (1380). توسعه پایدار شهری از فکر تا عمل. مجله محیط شناسی، شماره 27.

    بونهام کارتر، گریف اف. (1379). سیستم اطلاعات جغرافیایی برای دانش پژوهان علوم زمین. ترجمه­ی گروه اطلاعات زمین. انتشارات زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور.

    پایگاه ملی علوم زمین. (1388). www.Ngdir.ir 

    پرهیزکار، اکبر. (1383). ارائه مدل و ضوابط مکان گزینی ایستگاه­های آتش نشانی. وزارت کشور.

    پناهنده، محمد. و بهروز ارسطو. (1388). کاربرد روش AHP در مکان یابی پسمان زباله سمنان. مجله سلامت و محیط. پژوهشکده محیط زیست. صص 276-283.

    پیرمرادی، علیرضا. (1386). یافتن بهترین مکان ایستگاه آتش نشانی با استفاده از فن آوری اطلاعات و GIS. دومین کنفرانس بین المللی شهرداری الکترونیکی.

    تاجی، احمد. (1389). مکان­یابی فضاهای ورزشی شهر رشت با استفاده از AHP در محیط GIS. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی. دانشگاه گیلان.

    جنگجو، شهرام. (1381).  خلاصه مباحث اساسی کارشناسی ارشد برنامه­ریزی شهری و منطقه­ای و طراحی شهری. انتشارات پردازشگران. تهران.

    حیدرآبادی، اسفندیار. ظریفی، فریبرز. و اشرف خزایی، علی. (1390). تحلیل مکان­یابی فضاهای ورزشی شهر کرمانشاه با استفاده از GIS. ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران. 24 و 25 آذر90 تهران.

    رستمی، مسلم. ( 1383). ارزیابی و مکان گزینی مراکز آموزش شهر با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی. پایگاه اطلاعات جهاد دانشگاهی.

    رسولی، علی اکبر. (1384). تحلیلی بر فناوری سیستم­های اطلاعات جغرافیایی. انتشارات دانشگاه تبریز.

    رضویان، محمد تقی. (1381). برنامه­ریزی کاربری اراضی شهری. انتشارات منشی تهران. چاپ اول. صص 172-176.

    زیاری، کرامت­الله. (1381). برنامه­ریزی کاربری اراضی شهری. انتشارات دانشگاه یزد.

    سازگار،احمد. (1388). شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب دفاتر نمایندگی­های بیمه. مجله الکترونیکی ورزش. شماره 14.

    سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران. مرکز ملی توسعه ورزش کشور. (1384). مطالعات تفضیلی توسعه امکانات و تجهیزات. انتشارات سیب سبز.

    سعید نیا، احمد. (1382). فضاهای فرهنگی ورزشی. کتاب سبز. جلد دهم. تهران سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور. چاپ دوم.

    سعیدنیا، احمد. (1390). تسهیلات خدمات شهری. جلد دهم. تهران سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور.

    شفیعی، شهرام. (1388). تصمیم گیری و مدل­های کمی آن. گزارش امتحان جامع دانشگاه گیلان. صص7-10

    شفیعی، یوسف. (1386). ساماندهی فضایی مکانی خدمات بهداشتی درمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان.

    سلطان حسینی، محمد.و [دیگران]. (1391). تحلیل فضایی اماکن ورزشی در مناطق 5 و 6 اصفهان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی. مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری. سال سوم. شماره دهم. پاییز 91.

    شیع ، اسماعیل. (1382). کارگاه برنامه ریزی شهری. چاپ سوم.  انتشارات دانشگاه پیام نور.

    صادقی، میر محمد. فتح الله غیور، محمد. (1382). کاربردهای مشترک GPS و GIS در Arc View همراه با مدل سازی. تهران. انتشارات فرات. صص 54-55.

    صفرنژاد، اصغر. (1381). مکان گزینی مراکز آموزش عمومی شهر اردبیل و تطبیق آن با شرایط بهینه. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم وتحقیقات. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.

    عادلی، محسن. (1386). مکان­یابی ایستگاه­های آتش نشانی شهر گرگان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی. کنفرانس GIS شهری. دانشگاه شمال.

    عزیزی، منصور. (1383). کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS در مکان­یابی. توزیع فضایی و تحلیل شبکه بهداشتی درمانی-نمونه موردی:شهر مهاباد. پایان­نانه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.

    عباس زاده، عبدالرضا. (1390). خدمات شهری .تهران سازمان شهرداری­ها و دهیاری­هایی کشور .

    فاضل نیا، غریب. اکبر کیانی. و موسی رستگار. (1389). مکان­یابی بهینه فضاهای ورزشی زنجان با استفاده از AHP و GIS. مجله پزوهش و برنامه ریزی شهری. سال اول. شماره اول.

    فرجی سبکبار، حسنعلی. (1384). مکان­یابی واحدهای خدمات بازرگانی با استفاده از AHP. پژوهش­های جغرافیایی. شماره 51. صص 125-138.

    فرهادی گوگه، رودابه. (1379). تجزیه و تحلیل توزیع مکانی و مکان­یابی مدارس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. بخش علوم جغرافیایی و سنجش از دور.

    فرهادی گوگه ،رودابه. (1381). تجزیه وتحلیل توزیع فضایی و مکان­یابی مدارس ابتدایی منطقه 6 تهران با استفاده از  سیستم اطلاعات جغرافیایی. مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.

    قادری، عمران. (1381). توسعه پایدار شهری ومکان­یابی فضاهای ورزشی در شهر. اولین سمینار ورزش. محیط زیست و توسعه پایدار. کمیته ملی المپیک ایران. 

    قدسی پور، سید حسین. (1385). فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. انتشارات دانشگاه امیر کبیر تهران. چاپ پنجم.

    قرخلو،مهدی. (1380). سیستم اطلاعات جغرافیایی و نیازمندی­های در حال پیدایش. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه تهران. صص403-423.

    کاشف، میر محمد. (1388). مدیریت اماکن وفضاهای ورزشی. چاپ اول. تهران. انتشارات بامداد کتاب.

    کریم زاده، حسین. (1385). پهنه بندی بخش مرکزی شهرستان ورزقان برای مکان­یابی مراکز خدمات روستایی با استفاده از GIS. پژوهش­های جغرافیایی. شماره 55.

    لشکری، حسن. (1388). مکان­یابی  محل­های مناسب کشت پنبه به روش استفاده ا ز سیستم اطلاعات جغرافیایی، همراه با مدل­های (بولین، نسبت دهی، روش مقایسه زوجی). نشریه جغرافیا و برنامه­ریزی دانشگاه تبریز. شماره 27. صص 95-139.

    لطفی، حیدر. و [دیگران]. (1389). ارزیابی مراکز فرهنگی ورزشی به جهت مکان­یابی و احداث این مراکز با استفاده از GIS (منطقه 18 تهران). فصلنامه جغرافیایی آمایش محیط. شماره10.

    محمدی، عسل. (1383). مکان­یابی مراکز امداد رسانی ( در شرایط وقوع زلزله ) با استفاده از GIS و روش ارزیابی چند معیاری AHP . نشریه هنرهای زیبا. شماره 11. صص 5-16. 

    مخدوم، علیرضا. (1380). ارزیابی و برنامه­ریزی محیط زیست با سامانه اطلاعات جغرافیایی (ساج). تهران. دانشگاه تهران.

    مظفری، سیدامیراحمد. (1388). برنامه­ریزی و مدیزیت اماکن و تأسیسات ورزشی. چاپ اول. انتشارات مربع آبی.

    معاونت امور فنی سازمان برنامه و بودجه. (1374). معیارهای طراحی مراکز ورزشی. موازین فنی ورزشگاه­های کشور. تهران. جلد اول. سازمان برنامه و بودجه.

    معاونت امور فنی سازمان برنامه و بودجه. (1374). معیارهای طراحی مراکز ورزشی. موازین فنی ورزشگاه های کشور.  تهران. جلد دوم. سازمان برنامه و بودجه.

    مهرگان، محمد رضا. (1383). پژوهش عملیاتی پیشرفته. انتشارات کتاب دانشگاهی. چاپ اول. صص170-173.

    موسوی، سیداسماعیل. (1380).  سیستم­های اطلاعات جغرافیایی. تبیان.  شماره ۳۹ . صص۵6.

    نظری عدلی، سعید. (1385). تحلیل عملکردی و مکان گزینی پارک­های شهری با استفاده از الگوریتم­های فازی در محیط، GIS . دانشکده هنرو معماری. دانشگاه مازندران.

    نظری، سعید. (1386). پیاده سازی الگوریم تحلیل سلسله مراتبی در محیط GIS جهت مکان گزینی بهینه فضاهای عمومی شهری( نمونه مورد مطالعه:فضاهای ورزشی منطقه شش تهران) . همایش ژئوماتیک.

    نوریان، فرشاد. (1383). نحوه طراحی و بکارگیری یک سیستم اطلاعات جغرافیایی فازی Fuzzy-GIS در مکان­یابی کاربری­های شهری.  مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.

    هیوود، ایان. (1999). مقدمه­ای بر سیستم اطلاعات جغرافیایی. ترجمه­ی گیتی تجویدی. تهران. سازمان نقشه برداری کشور.

     

     

    5-8-2: منابع لاتین

     

    Dashti, Soolmaz. Monavari, Seyed Masoud. Hosseini. Seyed Mohsen, Riazi. and Borhan ,Momeni, Mansoor.(2013). Application of GIS, AHP, Fuzzy and WLC in Island Ecotourism Development (Case study of Qeshm Island,(Iran). Life Science Journal; 10(1).

     

    Dobson J. (1979). A regional Screening Procedure for Land Use Suitability Analysis The Geographical Review. Vol.69. pp. 224-234.

    Drezner  Z .(1995).  Facility location. A survey of applications & methods .Springer

    Esri . (2003).  ArcGIS Geodatabase Topology Rules.

    Fernández, D.S. and Lutz, M.A. (2010). Urban flood hazard zoning in Tucumán Province, Argentina, using GIS and multicriteria decision analysis. Engineering Geology. Volume 111. Issue 1-4. Pages 90-98

     

    Geographic Information Systems, A GIS Primer for Small Florida Cities. (2007). The Center for Building Better Communities Department of Urban & Regional Planning.

    Graeme F,Bonham Carter .(1994). GIS for geoscientists Modeling  With GIS. Chapter9. publisher pergamon jan.

    Javadian, Marjan. Shamskooshki, Momeni, Mostafa. (2011). Application of sustainable urban development in environmental suitability analysis of educational land use by using AHP and GIS in Tehran. International Conference on Green Buildings and Sustainable Cities:72 – 80


موضوع پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, نمونه پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, جستجوی پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, فایل Word پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, دانلود پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, فایل PDF پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, تحقیق در مورد پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, مقاله در مورد پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, پروژه در مورد پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, پروپوزال در مورد پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, تز دکترا در مورد پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, پروژه درباره پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS, رساله دکترا در مورد پایان نامه مکان یابی فضا های ورزشی شهر تالش و حومه با استفاده از AHP در محیط GIS

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده مهمترین معیار برای تحلیل وضعیت عدالت فضایی در شهر چگونگی توزیع تسهیلات و خدمات شهری است و میزان و چگونگی توزیع تسهیلات می تواند نقش مؤثری در جابجایی فضایی جمعیت و تغییرات جمعیتی در مناطق شهری داشته باشد. این پژوهش با هدف تحلیل عدالت فضایی در نقاط شهری گرگان با تأکید بر تسهیلات عمومی شهری وبررسی ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده برخورداری از فضا، امکانات و سرانه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی از جمله حقوق شهروندی به‌شمار رفته و در عصری که از آن تحت عنوان "تمدن فراغت" نام برده می‌شود برنامه‌ریزی به منظور بهینه‌سازی نحوه گذران اوقات فراغت گروه‌ها و قشرهای مختلف مردم امری ضروری و اجتناب ناپذیر محسوب می‌گردد.سنجش نیازهای گروه هدف که معمولاً از آن ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک چکیده رویکرد های سنتی مدیریت شهری ایران باعث ایجاد فضایی تقابلی به جای فضایی تعاملی میان شهروندان و شهرداری ها شده است که حکمرانی خوب شهری یکی از روشهای مقابله با آن است. هدف این تحقیق شناخت جامعی از میزان اهمیت حکمرانی خوب شهری و ارزیابی عملکرد شاخص های حکمرانی خوب شهری در شهر های نمونه مقصد گردشگری ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) رشته معماري – گرايش مهندسي معماري بهار 1394   حوزه ايمني شهري ، مراکز آموزش آتش نشاني از موثرترين مکان هايي هستند که در سه بخش آموزش

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی چکیده هدف کلی این تحقیق مقایسه علایق، اولویت­ رشته های ورزشی مورد علاقه و نیازمندی­های ورزشی ساکنان روستاهای شهرستان بردسکن و بخش­های شهرآباد و انابد بود. بدین منظور، ورزش­های مورد علاقه و فعال، نگرش در مورد شرکت در ورزش، وضعیت مشارکت، نیازمندی­های ورزشی، نوع برنامه ورزشی و رسانه مورد ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده عوارض نوسازی و عمران شهری یکی از پایدارترین منابع درآمدی سالم شهرداری‌ ها، محسوب شده که به موجب قانون نوسازی و عمران شهری (1347) از شهروندان دریافت می گردد. ولی بخش مهم و قابل توجهی از عوارض نوسازی و عمران شهری توسط شهروندان پرداخت نمی شود و شهروندان به دلایل گوناگون تمایلی برای پرداخت این گونه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از مطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی همراه با مشاهدات میدانی و استخراج پرسشنامه به تحلیل پایگاههای راهنمایی و رانندگی و نقش آن در احساس امنیت گردشگری درحوزه غرب گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق بررسی و شناخت امکانات و محدودیتهای پایگاههای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران- سازه امروزه گنبد ها و قوسها به علت پوشش مناسب دهانه های بزرگ کاربردهای گسترده ای در سازه های معماری و صنعتی پیدا کرده اند. استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در سبک سازی و بهینه سازی مصرف انرژی در این نوع سازه ها از چالش های مهم پیش رو مهندسان می باشد. بنابراین لزوم بررسی رفتار لرزه ای این گونه سازه ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم(M.A) چکیده: افزایش روزافزون جمعیت جهان به ویژه در کشور های در حال توسعه‌، ‌‌‌فقر اقتصادی و پایین بودن سطح در آمد ملی کشور های مذکور باعث شده تا جمعیت این کشور ها در فشار و تنگنای اقتصادی قرار گیرند‌، ‌‌.‌‌ این کشور ها‌، ‌‌‌علی رغم داشتن منابع‌طبیعی مناسب‌و دارا بودن منابع بالقوه درآمدی‌،‌‌‌ فقر و محرومیت را پذیرفته و پایین ...

ثبت سفارش