پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند

word 4 MB 31787 103
1390 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی

    چکیده

     

    طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده‌ از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند

     

    بخار آب یکی از مهمترین ناخالصی­ های جریان گاز طبیعی است. معمولاً خود بخار آب مساله ساز نیست ولی در عوض فاز مایع یا جامدی که هنگام فشرده شدن گاز یا سرد شدن آن تشکیل می­شود مشکل ساز می­باشد. در برخی موارد بخار آب باعث مسمومیت شدید کاتالیست­های گران قیمت شده و یا اینکه واکنش­های جانبی نامطلوبی را باعث می­گردد. آب به صورت مایع معمولاً خوردگی را سرعت می­بخشد و یخ یا هیدرات­های جامد می­توانند شیرها، اتصالات و حتی لوله­های گاز را مسدود کنند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی جریان گاز قبل از وارد شدن به خطوط انتقال با استفاده روشهای مختلفی آبگیری می‌شود. متداولترین روش در دنیا استفاده ‌از TEG می­باشد. جهت افزایش راندمان روش مذکور موارد مختلفی پیشنهاد شده ‌است که ‌یکی از آنها اضافه نمودن حلال هیدروکربنی به TEG می­باشد که به فراریت آب در این محلول در برج دفع کمک نموده و موجب بدست آمدن TEG خالص‌تر می‌گردد و می‌توان نقطه شبنم گاز را به مراتب پایین‌تر از روش حال حاضر مورد استفاده رساند. که ‌اکنون تکنولوژی آن در انحصار شرکت Drizo می‌باشد و به عنوان فرآیند Drizo شناخته می­شود و با استفاده ‌از روش مذکور می‌توان خلوص TEG خروجی از برج دفع را بالاتر از 99.8% رسانده و در نتیجه گاز خشک را با نقطه شبنم  73- تا 5/95- به نقاط مصرف منتقل نمود.

    هدف از این تحقیق طراحی پایه‌ی تجهیزات مورد استفاده در فرآیند دریزو به منظور جلوگیری از هدر رفت تری‌اتیلن‌گلایکول و جلوگیری از انتشار ترکیبات BTEX می‌باشد.

     

    کلمات کلیدی: Drizo، TEG، نم زدایی، حلال هیدروکربنی، ترکیبات BTEX

    نم‌زدایی از گاز طبیعی

     

    گاز خام[1] که ‌از مخازن هیدروکربنی استخراج می‌شود، با گازی که جهت مصرف به خطوط لوله فرستاده می‌شود متفاوت است. گاز طبیعی استخراج شده ‌از مخازن هیدروکربنی علاوه بر متان حاوی ناخالصی‌های مختلف است که ‌این ناخالصی‌ها در حین فرآیند پالایش گاز طبیعی جداسازی می‌شوند. جدول (1-1) ناخالصی‌های موجود در گاز طبیعی را نشان می‌دهد[1]. یکی از این ناخالصی‌ها، بخار آب موجود در گاز طبیعی است. شکل (1-1) نمایی از پیکربندی یک پالایشگاه گاز را نشان می‌دهد[2]. موقعیت واحد نم‌زدایی در یک پالایشگاه گاز در این شکل مشخص است.

         وجود آب در گاز طبیعی، در صورتی که فشار تاحد مشخصی افزایش یابد و یا دما کاهش یابد باعث تشکیل هیدرات‌های گازی می‌شود. جمع شدن هیدرات‌های گازی در اتصالات مربوط به خطوط لوله‌ی انتقال یا فرآیندی و یا تجهیزات، باعث مسدود شدن خطوط لوله و افزایش خوردگی می‌شود. هیدراتهای گازی شبیه برف سبک و متخلخل هستند و ساختمان بلوری دارند و شبیه ذرات بلور تکثیر می‌شوند[3]. نسبت مولکول‌های آب به مولکول‌های گاز برای متان 5:75 و اتان 7:67 است[4]. شکل (1-2) دو شبکه بلوری مربوط به هیدرات را نشان می‌دهد.

     

    1-1-1- روشهای نم‌زدایی از گاز طبیعی

     

    روشهای مختلفی برای نم‌زدایی از گاز طبیعی وجود دارد که در اینجا مهمترین آنها عبارتند
     از: [5].

    1- نم‌زدایی توسط مایعات جاذب رطوبت[2] مثل گلایکول‌ها[3].

    2- نم‌زدایی با استفاده‌ از جاذب‌های جامد[4] مثل آلومیناژل[5]، سیلیکاژل[6] و بوکسیت[7] .

    3- نم‌زدایی توسط سرمایش گاز[8].

    4- نم‌زدایی با استفاده ‌از نفوذ گاز در غشاء.

    5- نم‌زدایی توسط واکنش‌گرهای جامد مثل کلرید‌‌کلسیم جامد.

     

    جدول(1-1): ناخالصی‌های موجود در گاز طبیعی[1]

    Principal Gas Phase Impurities

    Hydrogen sulfide

    Carbon dioxide

    Water vapor

    Sulfur dioxide

    Nitrogen oxide

    Volatile organic compounds(VOCs)

    Volatile chlorine compounds(e.g., HCL, CL2)

    Volatile fluorine compounds(e.g., HF, SiF4)

    Basic nitrogen compounds

    Carbon monoxide

    Carbonyl sulfide

    Carbon disulfide

    Organic sulfur compounds

    Hydrogen cyanide

     

    شکل(1-1): نمایی از پیکربندی یک پالایشگاه گاز[1]

    شکل(1-2): دو شبکه بلوری مربوط به هیدرات[3]

     

    1-1-1-1-نم‌زدایی توسط مایعات جاذب رطوبت

    متداولترین روش برای نم‌زدایی از گاز طبیعی، نم‌زدایی با استفاده ‌از مایعات جاذب رطوبت است. شکل (1-3) نمایی ساده ‌از فرایند نم‌زدایی گاز طبیعی را نشان می‌دهد. در جدول (1-2) خصوصیات گلایکول‌های مورد استفاده در فرآیند نم‌زدایی گاز آورده شده ‌است [1]. از بین چهار نوع گلایکول آورده شده در این جدول، تری‌اتیلن‌گلایکول (TEG) مناسب‌ترین است. مزایای TEG نسبت به دیگر گلایکول‌ها عبارتند از:

    1- فشار بخار پایین‌تر نسبت به گلایکول‌های سبکتر و در نتیجه هدرروی کمتر در حین احیاء.

    2- مقاومت بالاتر در مقابل تجزیه شدن در مقابل حرارت[9] در مقایسه با گلایکولهای سبک‌تر و در نتیجه خلوص بالاتر گلایکول احیاء شده.

    3- گرانروی پایین‌تر نسبت به T4EG.

         جذب به کمک تری‌اتیلن‌گلایکول (TEG)پر کاربرد‌ترین روش در جداسازی آب از گاز است. گاز ورودی واحد در ابتدا وارد یک پاک‌‌کننده‌ی عمودی [10] و مجزا می‌شود. در این ابزار، هر نوع مایع موجود در گاز جدا می‌گردد. در ورودی این پاک‌کننده‌ یک هدایت‌گر مایل تعبیه شده که ‌ایجاد یک جریان چرخشی در حول دیواره‌ی پاک‌کننده می‌کند. (جداسازی چرخشی[11]) گاز مرطوب در خروجی پاک‌‌کننده ‌از یک غبارگیر[12] استیل ضد زنگ با مش فلزی و با ظرفیت و بازدهی بالا عبور می‌کند. این عمل برای ممانعت از حمل هر گونه ذرات مایع توسط گاز صورت می‌گیرد. سپس گاز از پایین وارد برج می‌شود و از محیط برج عبور می‌کند. این برج می‌تواند سینی‌دار از نوع Valve tray و یا Bubble cap tray بوده و یا آکنده باشد. در این برج گاز در تماس با گلایکول سبک که ‌از بالای برج جذب وارد شده ، قرار می‌گیرد.پس از بخش جذب در بالای سینی‌ها و یا بخش آکنده، درون برج فضایی برای ته‌نشینی و بازگشت قطرات و یا آلودگی‌های همراه گاز است. تا اکثر قطرات و ذرات گلایول در این بخش ته‌نشین شود. در صورت عدم ته‌نشینی با عبور از غبارگیر با بازدهی بالایی که در بالای این بخش در نظر گرفته شده تمام این قطرات و غبار‌ها گرفته می‌شود و گاز خشک از انتهای بالایی برج خارج می‌شود.

         گلایکول سبک و خشک ورودی به برج که ‌از تانک سرریز[13] خارج شده بود، در یک مبدل قبل از ورود به برج برای ایجاد ماکزیمم بازدهی تماس، سرد می‌گردد. فشارگلایکول تغلیظ شده (سبک) خروجی تانک سرریز به وسیله‌ی پمپ به فشار عملیاتی برج جذب می‌رسد. گلایکول وارد برج تماس شده و روی اولین سینی می‌ریزد. و در ادامه با جریان متقابل در تماس با گاز مرطوب ورودی قرار گرفته و مسیر را تا انتهای برج طی می‌کند. گلایکول مرطوب و غنی که ‌اکنون بخار آب گاز را جذب کرده‌ از انتهای برج خارج و وارد یک فیلتر گلایکول فشار بالا می‌شود. این فیلتر هر گونه ذره‌ی جامد خارجی که ممکن است توسط جریان گاز حمل شود، را قبل از ورود به مراحل بعدی و پمپ گلایکول می‌گیرد. این نقطه محلی ایده‌آل برای فیلتراسیون اولیه‌ی گلایکول است. پس از این فیلتر، گلایکول غنی از کویل کندانسور و فلاش‌تانک که در آن گازهای حل شده خارج می‌شوند، وارد مبدل گلایکول-‌گلایکول قبل از بخش احیاء می‌گردد. گلایکول غنی گرم وارد بخش پایینی ستون احیاء می‌شود. این برج آکنده و به طور معمول از نوع Ceramic Saddle می‌باشد.

         یک بخش کندانسور برگشتی در بالای ستون آکنده تعبیه شده تا به همراه مقداری بخار آّب، جریان بازگشتی مورد نیاز برای ستون احیاء را تأمین کند. این بخش کندانسور برگشتی نیز آکنده ( به طور معمول از نوع Ceramic Saddle می‌باشد) تا تمام بخار خروجی و رها شده به هوا از قبل در تماس با دیواره‌ی سرد کندانسور قرار بگیرد.

     

         گلایکول غنی پس از ورود به ستون احیاء به سمت ریبویلر برای تماس با بخار داغ گلایکول، بخار آب و گاز دفع‌کننده ( Stripping gas ) می‌رود. بخار آب نقطه‌ی جوش پایین‌تری نسبت به گلایکول دارد، بنایراین همه‌ی بخارات بالای ریبویلر کندانس شده و به بخش ریبویلر باز خواهند گشت. در ریبویلر، گلایکول باید از یک مسیر افقی در طول منبع گرما ( Fire Box ) عبورکند تا به شرایط مایع در بخش مقابل برسد. دمای ریبویلر می‌تواند بین
    175 تا 200 باشد تا به ‌اندازه‌ی کافی بخار آب همراه گلایکول جدا شده و به غلظت حدود %5/99 یا بیشتر برسد. گلایکول گرم به تانک سرریز فشار پایین رفته سپس از آن جا گلایکول احیاء شده پس از عبور از مبدل گلایکول-گلایکول سرد شده و برای چرخش دوباره در این چرخه، پمپ شده و دوباره وارد برج جذب می‌شود.

     

     

    Abstract

     

    Basic design of DRIZO loop and the use of hydrocarbon solvent in the dehydration process of FARASHBAND refinery

     

    By

    Masoud pashaee

     

    Water is one of the most important impurities in natural gas. The existence of water vapor in natural gas causes deactivation of expensive catalysts and leads to undesirable reactions. Water in its liquid form, accelerates the corrosion of equipments. Formation of Ice and solid hydrate can block (gas) pipe and fittings. In order to avoid the occurrence of afore-mentioned problems, one should dehydrate natural gas before its injection to lines of gas transportation. The most common method of natural gas dehydration in the world is the utilization of humidity absorbent solvents among which TEG is the most applied one.

    To increase the efficiency of afore said method, different ways are suggested that one of which is adding a hydrocarbon solvent to TEG. This solvent helps the volatility of water in generation column and causes the purer TEG, and gas water dew point can be brought down more in comparison with other still existing methods. This technology is called DRIZO process and by utilization of this process the regenerated TEG purity can be brought up to 0.998 mass fraction and as a result, dry gas with the water dew point of -73°C to -95°C can be transported to the consumers.

    The purpose of this study is the basic design of the equipments used in the DRIZO process in order to prevent the loss of TEG and emission of BTEX compounds

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

    1-1- نم‌زدایی از گاز طبیعی................................................................................................................. 2

    1-1-1- روشهای نم‌زدایی از گاز طبیعی ................................................................................... 2

    1-1-1-1- نم‌زدایی توسط مایعات جاذب رطوبت....................................................... 4

    1-1-1-2- نم‌زدایی با استفاده ‌از جاذب‌های  جامد.................................................... 6

    1-1-1-3- نم‌زدایی توسط سرمایش گاز........................................................................ 6

    1-1-1-4- نم‌زدایی با استفاده‌ از نفوذ گاز در غشاء.................................................... 6

    1-1-1-5- نم‌زدایی توسط واکنش گرهای جامد......................................................... 7

    1-1-2- روش های افزایش بازدهی فرایند احیاء.................................................................... 10

    1-1-2-1- استفاده ‌از گاز دفع کننده.................................................................................. 10

    1-1-2-2- احیاء در خلاء....................................................................................................... 10

    1-1-2-3- افزایش عمل احیاء با افزودن حلال................................................................ 11

     

    فصل دوم: مروری بر پژوهش های پیشین

    مروری بر پژوهش های پیشین............................................................................................................ 13

     

    فصل سوم: افزایش عمل احیای گلایکول با افزودن حلال هیدروکربنی

    3-1- مشخصات فرآیند......................................................................................................................... 17

    3-2- مزایای دریزو................................................................................................................................. 20

    3-2- 1- از نقطه نظر اقتصادی.................................................................................................... 21

    3-3- اصلاح فرایند نم‌زدایی گاز  Drizo ....................................................................................... 21

    3-3-1-  تشریح اصلاح فرایند دریزو......................................................................................... 22

    3-4- پارامترهای طراحی...................................................................................................................... 22

    عنوان                                                                                                                      صفحه

     

    3-4-1- برج Contactor................................................................................................................ 23

    3-4-2- دبی گاز ورودی................................................................................................................. 23

    3-4-3- دما و فشار ورودی............................................................................................................ 23

    3-4-4- دماو غلظت  TEG ورودی............................................................................................. 23

    3-4-5-  سرعت چرخش گلایکول............................................................................................. 24

    3-4-6- دمای نم‌زدایی................................................................................................................... 24

    3-4-7- دمای ریبویلر..................................................................................................................... 24

    3-4-8- دمای ستون دفع ............................................................................................................ 24

     

    فصل چهارم: طراحی پایه و ارائه خدمات مهندسی مقدماتی جهت اجرای طرح Drizo در پالایشگاه گاز فراشبند، واحد دالان

    4-1- بر اساس شرایط تابستان و در حالت مجزا بودن واحدها................................................. 27

    4-1-1- جدا کننده‌ی سه فازی(V-100).................................................................................. 27

    4-1-2- مبدل حرارتی E-100..................................................................................................... 30

    4-1-3- مبدل حرارتی E-101..................................................................................................... 41

    4-1-4- چیلر تأمین کننده‌ی آب سرد..................................................................................... 57

    4-1-5- پمپ P-100...................................................................................................................... 60

    4-1-6- خطوط لوله‌ی انتقال دهنده‌ی جریان در فرایند دریزو.......................................... 65

    4-2- بر اساس شرایط زمستان و در حالت مجزا بودن واحدها................................................. 68

    4-2-1- جدا کننده‌ی سه فازی(V-100)................................................................................... 68

    4-2-2- مبدل حرارتی E-100..................................................................................................... 68

    4-2-3- مبدل حرارتی E-101..................................................................................................... 73

    4-2-4- چیلر تأمین کننده‌ی آب سرد..................................................................................... 78

    4-2-5- پمپ P-100...................................................................................................................... 80

    4-2-6- خطوط لوله‌ی انتقال دهنده‌ی جریان در فرایند دریزو.......................................... 81

    4-3- بر اساس شرایط تابستان و در صورت تجمیع واحدها...................................................... 82

    4-3-1- جدا کننده سه فازی(V-100)...................................................................................... 82

    4-3-2- مبدل حرارتی E-100..................................................................................................... 82

    4-3-3- مبدل حرارتی E-101..................................................................................................... 87

     

    4-3-4- چیلر تأمین کننده‌ی آب سرد..................................................................................... 92

    عنوان                                                                                                                      صفحه

     

    4-3-5- پمپ P-100...................................................................................................................... 94

    4-3-6- خطوط لوله‌ی انتقال دهنده‌ی جریان در فرایند دریزو.......................................... 95

    4-4- بر اساس شرایط زمستان و در صورت تجمیع واحدها...................................................... 96

    4-4-1- جدا کننده سه فازی(V-100)....................................................................................... 96

    4-4-2- مبدل حرارتی E-100..................................................................................................... 96

    4-4-3- مبدل حرارتی E-101................................................................................................... 101

    4-4-4- چیلر تأمین کننده‌ی آب سرد.................................................................................... 106

    4-4-5- پمپ P-100.................................................................................................................... 108

    4-4-6- خطوط لوله‌ی انتقال دهنده‌ی جریان در فرایند دریزو......................................... 109

    4-5- جدا کننده‌ی آب از حلال((coalesce.................................................................................... 110

                                                                                                                                        

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری

    5-1- مقایسه‌ی میزان هرز رفت TEG............................................................................................ 112

    5-2- مقایسه‌ی میزان انتشار ترکیبات BTEX.............................................................................. 113

    5-3- مقایسه‌ی درصد خلوص TEG احیا شده در برج دفع..................................................... 114

    5-4- مقایسه‌ی نقطه‌ی شبنم آبی گاز خشک خروجی از برج جذب.................................... 115

    5-5- مقایسه هزینه‌ی کل سرمایه‌گذاری (TCI) و درآمد سالیانه ناشی از

     پیاده سازی فرایند دریزو در دو حالت مجزا بودن و تجمیع واحدها............................................ 116

     

     

    فهرست منابع و مآخذ

    منبع:

     

    1. A. L. Kohl, R. B. Nielsen, (1997). Gas Purification, fifth edition, Houston, Texas, Gulf Publishing Co, Houston, Texas.

    2. Natural Gas Refining in the Wikipedia The Free Encyclopedia

    www.wikipedia.com.

    3. A. Rojey, C. Jaffret, (1997). Natural Gas Production Processing Transport, Editions Technip, Paris.

    4. Beijing Zehua Chemical Engineering Co., Ltd, (2006) “Sepak 250Y catalogue”. Beijing, China, http://www.zehua-chem.com [2007].

    5. J.M. Campbell, (1984). Gas Conditioning and Processing. Canada: Petroleum series.

    6. J. M. Campbell, (1982). Gas Conditioning and Processing.Vol. 1

    7. J. M. Campbell, (1982 ). Gas Conditioning and Processing.Vol. 2

    8. J. M. Campbell, (1982). Gas Conditioning and Processing.Vol. 3

    9. J. William Shell, (1982).” Spiral-wound permeators for purification and recovery.” Journal of Chemical Engineering Processing, Oct, pp. 33.

    10. A. Rojey, J. Claude, (1997 ). Natural Gas Production Processing Transport. Paris: Editions Technip.

    11. Gas Process Supplier’s Assoc. (GPSA), (1987), Engineering Data Book Vol. II, Sec. 20, Tenth edition, Tulsa, OK.

    12. R. N. Maddox, L. L. Lilly, M. Moshfeghian, and E. Elizondo, (1988) “Estimating Water Content of Sour Natural Gas Mixtures, Proc.Laurance Reid Gas Conditioning Conf, University of Oklahoma,

    Norman, OK, p. 75.

    13. Z. Diaz, P. Nasir, and C. R. Wallace, (1991), Fundamentals of CO, Dehydration, presented at the 1991 AIChE Spring National Meeting, April 1-1 1, Houston, TX.

    14. P. Wieninger, (1991), “Operating Glycol Dehydration Systems, Proc. Laurance Reid Gas Conditioning Conference, University of Oklahoma, Norman, OK, p. 23.

    15. F. S. Manning, R. E. Thompson, (1991), Oilfield processing of petroleum, Volume one: Natural gas, Pennwell, p. 149.

    16. J.R. Cunningham, J.E. Coon, C.H. Twu, Estimation of aromatic hydrocarbon missions from glycol dehydration units using process simulation, in: Proceedings of the 72nd Annual Gas Processors Association Convention, San Antonio, TX, March 15–17, 1993.

    17. W. P. Parrish, Won, and M. E. Baltatu, (1986), “Phase Behavior of the Triethylene Glycol-Water System and Dehydration/Regeneration Design for Extremely Low Dew Point Requirements, presented at 65th Annual GPA Convention, March 10-12, San Antonio, TX.

     

    18. M. Herskowitz, M. Gottlieb, J. Chem. Eng. Data 29, (1984) 173–175.

    19. B. Bestani, K.S. Shing, Fluid Phase Equilib. 50, (1989) 209–221.

    20. GPA Editorial Review Board, Recent developments in gas dehydration and hydrate inhibition, in: Proceedings of the Laurance Reid Conference, Norman, Oklahoma, 1994.

    21. S.K. Gupta, B.S. Rawat, A.N. Goswami, S.M. Nanoti and R. Krishna, Fluid Phase Equilib,46, (1989) 95-102.

    22. R. S. Smith and T. B. Skiff, (1990), Drizo Gas Dehydration, Solution for Low Dew PointsfAromatics Emissions, Proc. Laurance Reid Gas Conditioning Conf, University of Oklahoma, Norman, OK, p. 61.

    23. C.H. Twu, W.D. Sim, V. Tassone, Fluid Phase Equilib. 65–74 (2001) 183–184.

    24. C.H. Twu, W.D. Sim, V. Tassone, Fluid Phase Equilib. 194–197 (2002) 385–399.

    25. H. Twua Chorng, Tassoneb Vince, D. Simb Wayne, Watanasiric Suphat, Advanced equation of state method for modeling TEG–water for glycol gas dehydration, Fluid Phase Equilib 228–229, (2005) 213–221.

    26. G. K. Foals, G. M. Kontogeorgis, M. L. Michelsen, E. H. Stenby, E. Solbraa,
    J. Chem. Eng. Data 2006, 51, 977-983.

    27. A. Fowler, (1975),"Super-Drizo,the Dow Dehydration Process." Proc.Gas conditioning Conf., 25th Annu, Mar 3-5 1975, University of Oklahoma, Norman,OK.

    28. R.L. Pearce, J.E. Protz, G.W. Lyon, “Dry Gas to Low Dew Points” Hydrocarbon Processing, Volume 51, Issue 12, December 1972, Pages 79-81.

    29. E. Øi. Lars, T. Selstø Elisabeth,” PROCESS SIMULATION OF GLYCOL REGENERATION” for presentation at GPA Europe's meeting in Bergen 13th - 14th May 2002.

    30. T. Skiff; A Szuts; V Szujo; A Toth".Improvements stabilize Drizo
    glycol-enhancement process". Oil & Gas Journal; Oct 28, 2002; 100, 44; ABI/INFORM Global

    31. اکبر جوادی شریف، (1381). "بررسی مشکلات آلودگی هوا ناشی از واحدهای نم‌زدایی عمل کننده به کمک تری‌اتیلن‌گلایکول"، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علم و صنعت

    32. حسین پیرزاده، (1384). "شبیه سازی برج جذب واحد آب زدایی از گاز طبیعی پالایشگاه فراشبند"، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، شیراز: دانشگاه شیراز

    33. مینا جوشقانی، (1383). "شبیه سازی واحد دفع تری‌اتیلن‌گلایکول پالایشگاه گاز فراشبند"، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، شیراز: دانشگاه شیراز

    34. سجاد خیامی، (1384). "بررسی فرایند نم‌زدایی از گاز طبیعی در برج‌های آکنده و اثر عوامل مختلف در میزان نم‌زدایی"، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، شیراز: دانشگاه شیراز

     

     

    35. توران همتی، (1386). "مقایسه عملکرد برج‌های نم‌زدایی سینی‌دار، آکنده‌ی نامنظم و منظم و تعیین شرایط بهینه‌ی جذب"، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، شیراز: دانشگاه شیراز

    36. راحله اصغری، (1387). "افزایش بازدهی برج احیأ واحد آبگیری فاز یک مجتمع پارس جنوبی"، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، شیراز: دانشگاه شیراز

    37. علی مصطفی‌زاده، خسروانی‌پور، (1387). "بررسی تئوری و تجربی تعادل فازی حلال هیدروکربنی و محلول تری‌اتیلن‌گلایکول"، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، شیراز: دانشگاه شیراز

    38. حسین مؤمنی، (1388). "بهینه‌یابی عملکرد و بررسی اقتصادی آکنه‌های منظم در فرایند نم‌زدایی از گاز طبیعی"، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، شیراز: دانشگاه شیراز

    39. Gas glycol limits emissions, improves product quality, offshore, august 2001.www.offshore-mag.com.

    40. Heat Exchangers in the Wikipedia The Free Encyclopedia. (2011)

     www.wikipedia.com.

    41. U-Type Heat Exchangers  in the Wikipedia The Free Encyclopedia. (2011)

     www.wikipedia.com.

    42. Absorption Chillers in the Wikipedia The Free Encyclopedia. (2011)

      www.wikipedia.com

    43. J.D. Marcos, M. Izquierdo, M. and E. Palacios, E. (7055). “New Method for COP Optimization in Water- and Air-Cooled Single and Double Effect LiBrewater Absorption.” Machines., Vol.26, pp. 5-57.

    44. محاسبات تأسیسات ساختمان، طباطبایی، سید مجتبی، چاپ سیزدهم، صفحه‌ی 167

    45. Perry’s Chemical Engineerings’ Handbook, 8th Edition, Don W. Green, Robert H. Perry, Section 2, Physical and Chemical Data, Bruce E. Poling, George H. Thomson, Daniel G. Friend,Richard L. Rowley, W. Vincent Wilding

    46. Tel: (81)45-949-8550 Fax: (81)45-949-8551 E-mail: mail@sakura-aircon.com URL:

     www.sakura-aircon.com

    47. Introduction: Classification and Selection of Pumps


موضوع پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, نمونه پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, جستجوی پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, فایل Word پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, دانلود پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, فایل PDF پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, مقاله در مورد پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, پروژه در مورد پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, پروژه درباره پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده ‌از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند

پایان نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­ مهندسی شیمی (گرایش گاز) چکیده بررسی آزمایشگاهی رطوبت زدایی از گاز با استفاده از محلول تری اتیلن گلایکول در تماس­دهنده های غشای الیاف تو­خالی در این مطالعه، در جهت رطوبت زدایی از گاز توسط حلال جاذب تری اتیلن گلایکول (TEG) ، از دو تماس دهنده غشائی الیاف تو­خالی با جنس­های مختلف الیاف پلی وینلیدن فلوراید (PVDF) و پلی پروپیلن (PP) استفاده گردیده ...

پایان نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­ مهندسی شیمی (گرایش گاز) چکیده بررسی آزمایشگاهی رطوبت زدایی از گاز با استفاده از محلول تری اتیلن گلایکول در تماس ­دهنده های غشای الیاف تو­ خالی در این مطالعه، در جهت رطوبت زدایی از گاز توسط حلال جاذب تری اتیلن گلایکول (TEG) ، از دو تماس دهنده غشائی الیاف تو­خالی با جنس­های مختلف الیاف پلی وینلیدن فلوراید (PVDF) و پلی پروپیلن (PP) استفاده گردیده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.) گرایش :محیط زیست چکیده مایعات گازی حاصل از پالایش گازهای ترش نیز ترش بوده و حاوی درصد فراوانی از هیدروژن سولفید و مرکاپتان­ ها می­باشد. بنابراین بعد از از تقطیر و تهیه فرآورده­ها نیاز به فرآیندهای پالایش جهت زدودن و یا کاستن از میزان گوگرد و مرکاپتان­های موجود دارد. سولفید هیدروژن و مرکاپتان­های سبک از قبیل متیل مرکاپتان و اتیل ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc. » گرایش: «مهندسی بیوشیمایی چکیده : وجود ترکیبات گوگردی در بنزین مشکلی جدی در آلودگی هوا، محیط زیست،خوردگی تجهیزات ونابودی سلامت انسان ها ایجاد میکند. استاندارد های جدید محیط زیست نیز محدودیت های سختی را بر میزان گوگرد و ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین اعمال می نمایند.گوگرد زدایی با استفاده از کاتالیست یکی از مهمترین روش ها جهت ...

"M.Sc."پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی - مهندسی فرآیند چکیده حذف مرکاپتان‌ ها از جریان‌های هیدروکربنی توسط روش‌های گوناگونی انجام می‌پذیرد. استفاده از محلول سودسوزآور و بسترهای غربال موکولی ازجمله پرکاربردترین روش‌ها هستند. در صنایع نفت و گاز کشور ما، اغلب جهت حذف مرکاپتان‌ های سبک از روش شستشو با محلول کاستیک نسبتاً رقیق استفاده می‌شود. در این پروژه فرآیند ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی علوم و صنایع غذایی چکیده هر ساله میلیون­ها تن ضایعات پلاستیکی از جمله کیسه­ها، پاکت­های پلاستیکی و مواد بسته­بندی وارد محیط­زیست گردیده و به علت برگشت­ناپذیر بودن به چرخه محیط­زیست مشکل ایجاد می­نمایند و در نتیجه نیاز به پلاستیک­های قابل تجزیه در طبیعت روز به روز در حال افزایش است. امروزه آلودگی­های ناشی از پلیمر­های ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مهندسي شيمي سال 1384 فصل اول   شناخت، طبقه ‌بندي و کاربرد روغن‌هاي روانساز     1-1) مقدمه واژه روغن از دو قسمت «

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی فشار بخار یک خاصیت ترمودینامیکی مهم در طراحی تجهیزات فرایندی و عملیات واحد مهندسی شیمی است. از این رو،داده های فشاربخار تجربی که تمام محدوده فشار بخار را پوشش دهند خیلی ارزشمند هستند اما به دلیل فقدان اندازه گیری های دقیق برای فشاربخار برخی از مواد در نزدیکی نقطه سه گانه و بحرانی، معادله هایی که قادر به پیش بینی فشاربخار در چنین ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : مهندسی شیمی چکیده فشار بخار یک خاصیت ترمودینامیکی مهم در طراحی تجهیزات فرایندی و عملیات واحد مهندسی شیمی است. از این رو،داده های فشاربخار تجربی که تمام محدوده فشار بخار را پوشش دهند خیلی ارزشمند هستند اما به دلیل فقدان اندازه گیری های دقیق برای فشاربخار برخی از مواد در نزدیکی نقطه سه گانه و بحرانی، معادله هایی که قادر به پیش بینی فشاربخار در ...

پایان­نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی (شبیه سازی و کنترل فرآیند) چکیده مدلسازی و شبیه‌سازی فرآیند نمک‌ زدایی الکترو استاتیک نفت‌ خام به کوشش الهام آریافرد هدف از این پژوهش مدلسازی فرآیند نمک‌زدایی از نفت خام بر اساس روش موازنه جمعیت می‌باشد. بدین منظور فرآیند نمک‌زدایی الکترواستاتیک یک و دو مرحله‌ای که شامل شیر اختلاط و مخزن الکترواستاتیک می‌باشد، در حالت پایا مدلسازی ...

ثبت سفارش