پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو

word 997 KB 32429 49
1393 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع غذایی
قیمت قبل:۶۰,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۱,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته­ی

    مهندسی علوم و صنایع غذایی

    چکیده

    هر ساله میلیون­ها تن ضایعات پلاستیکی از جمله کیسه­ها، پاکت­های پلاستیکی و مواد بسته­بندی وارد محیط­زیست گردیده و به علت برگشت­ناپذیر بودن به چرخه محیط­زیست مشکل ایجاد می­نمایند و در نتیجه نیاز به پلاستیک­های قابل تجزیه در طبیعت روز به روز در حال افزایش است. امروزه آلودگی­های ناشی از پلیمر­های سنتزی توجه همگان را به استفاده از مواد اولیه زیست­تخریب­پذیر معطوف کرده است و در طی دو دهه­ی اخیر مطالعه بر روی مواد زیست­تخریب­پذیر حاصل از پروتئین­ها و کربوهیدرات­ها گسترش وسیعی یافته ­است. به تازگی، یک پلی ساکارید از مواد دیواره سلولی لپه سویا استخراج شده است. این پلی ساکارید محلول در سویا (SSPS)، دارای یک ساختار پکتین مانند است. هدف از این پژوهش بررسی اثر SSPS بر خواص فیزیکوشیمیایی، مکانیکی، رنگ سنجی و عبور دهی نسبت به بخار آب  روی فیلم­های  نشاسته ساگو می­باشد. در این پژوهش فیلم­های نشاسته ساگو به همراه SSPS در غلظت­های 0، 10، 30، و 50 % با استفاده از روش کاستینگ (Solvent Casting) تهیه شد. کلیه خواص فیزیکوشیمیایی، مکانیکی، رنگ سنجی و عبوردهی نسبت به بخار آب به روش استاندارد ملی امریکا انجام شد. آزمون مکانیکی فیلم­های نشاسته ساگو حاوی SSPS، افزایش استحکام کششی و مدول یانگ، کاهش درصد کشیدگی را به دلیل افزایش غلظت SSPS نشان دادند. خواص فیزیکوشیمیایی از قبیل میزان جذب آب، حلالیت و محتوای رطوبت و خواص ممانعتی نفوذ پذیری به بخار آب فیلم­های نشاسته ساگو حاوی SSPS، با افزایش میزان غلظت SSPS، افزایش معنی داری ( 05/0 > P)، را به دلیل ماهیت آبدوستی SSPS از خود نشان دادند. به طور کلی با توجه به بررسی­های انجام شده SSPS توانایی بهبود خواص مکانیکی فیلم­های نشاسته ساگو را دارا می­باشند ولی به دلیل ماهیت آبدوستی برای مواد غذایی حساس به رطوبت توصیه نمی­گردند.

     

    واژگان کلیدی : فیلم خوراکی، نشاسته ساگو، پلی­ساکارید سویای محلول در آب ( SSPS)، خواص مکانیکی، خواص ممانعتی، خواص فیزیکوشیمیایی.

     

     

     

    1-1- مقدمه

    در جهان حدود 125 میلیون تن پلاستیک تولید می­شود که حدود 30 میلیون تن آن در بخش بسته­بندی مصرف می­شود. آلودگی ناشی از مواد بسته بندی تولید شده از مشتقات نفتی و مشکلات ناشی از روش­های مختلف آلودگی زدایی (مانند دفن کردن ، سوزاندن و بازیافت آن­ها) توجه پژوهشگران را در طی سال­های اخیر به یافتن جایگزین های مناسب برای این نوع مواد بسته بندی معطوف کرده است.(فانگ[1]،2003)

    اخیراً به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی در ارتباط با پسماند بسته‌بندی‌های پلاستیکی مصنوعی، تلاش‌های بسیاری برای تهیه مواد بسته‌بندی زیست تجزیه‌پذیر از پلیمرهای طبیعی است (مز استاکا[2] و همکاران، 2009). امروزه بخش بزرگی از مواد استفاده شده در صنعت بسته بندی از فرآوردهای نفتی و پتروشیمی به دست می­آیند که غیر قابل تجزیه در طبیعت بوده و مشکل زیست محیطی ایجاد می­کنند. از این­ رو محققین همواره به دنبال راه حل­هایی برای این موضوع می­باشند. رشد روز افزون محصولات زیستی و توسعه تکنولوژی­های نوین سبب کاهش وابستگی به استفاده از سوخت­های فسیلی گردیده است. در چند دهه اخیر میزان توجه و علاقه افراد به استفاده از بیوپلی­مرها به دلیل افزایش بیشتر آگاهی مصرف کنندگان، افزایش قیمت نفت خام، افزایش آلودگی­های زیست محیطی و تجزیه ناپذیر بودن پلیمرهای نفتی و توجه به گرمای جهانی افزایش یافته است و سبب شده تلاش­های فراوانی در جهت تولید مواد بسته­بندی با منشا طبیعی(پروتئین،چربی و کربوهیدرات) به صورت فیلم یا پوشش صورت گیرد. اینگونه بیوپلیمرها در مقایسه با استفاده از پلاستیک­ها اثرات مخرب کمتری بر محیط زیست دارند  ( پین[3] و همکاران، 1992). فیلم­های خوراکی که در ارتباط با مواد غذایی کاربرد دارند زیست­تخریب­پذیر هستند، یعنی قابلیت تجزیه شدن به عناصر سازنده را به وسیله­ی موجودات ذره­بینی خاک دارند ( فیگویرو[4] و همکاران، 2004).

    مواد استفاده شده برای بسته بندی که از سوخت های فسیلی تولید شده اند عملاً تجزیه ناپذیر می باشند. به همین دلیل مواد بسته بندی غذاها نیز مانند سایر مواد بسته بندی مشکلات جدی رااز لحاظ محیط زیست ایجاد می کنند. در نتیجه مطالعاتی جهت استفاده از بسته بندی های زیست پایه تخریب پذیر انجام گرفته است. حدود 125 میلیون تن سالانه در جهان پلاستیک تولید می شود که حدود 30 میلیون تن آن در بخش بسته بندی مصرف می شود ( مارینیلو[5] و همکاران، 2003؛ لین[6] و همکاران، 2005). به منظور کاهش ضایعات بسته بندی پلاستیکی زیست تخریب ناپذیر استفاده از پلاستیک های زیست پایه تخریب پذیر مانند نشاسته، سلولز، PLA، ژلاتین و... ضروری می­باشد  ( الماسی[7] و همکاران، 2009؛ ویلهلم[8] و همکاران، 2003).

    بسته یا پوشش غذا نقش منحصر به فردی در سلامت غذا و در نتیجه مصرف کننده ایفا می کند. مسلم است که بیشتر فرآورده های غذایی با نوعی روش بسته بندی به مصرف کننده می رسد و در نتیجه بسته بندی بخش مهمی در زنجیره غذایی می باشد ( کیم[9] و همکاران، 2003). اما مواد بسته بندی قدیمی که از مواد نفتی مشتق شده بودند هیچ یک زیست تخریب پذیر نبوده و از لحاظ زیست محیطی قابل تحمل نیستند و خطرات سلامتی را تحمیل می کنند؛ برای مثال مهاجرت افزودنی های مضر به غذا. زیست تخریب پذیری مواد پلاستیکی سنتزی حاصل از مشتقات نفتی بسیار کند بوده و تجزیه کامل آن­ها چندین سال به طول می انجامد و این امر باعث افزایش آلودگی های زیست محیطی می­گردد. لذا طی سال های اخیر یافتن جایگزینی مناسب برای پلاستیک های سنتزی به طوریکه زیست تخریب پذیری بالایی داشته و آلودگی زیست محیطی کمتری بر جای بگذارد توجه محققین را به خود را جلب کرده است. بیوپلیمرهای خوراکی با زیست تخریب پذیری بالا که از منابع قابل تجدید کشاورزی حاصل می­شوند گزینه ای مناسب در این زمینه به شمار می روند. با وجود مزایای مسلم زیست محیطی و پایداری پلیمرهای زیستی این قیمت رو به رشد نفت خام و گاز طبیعی است که عامل محرکه برای سرمایه گذاری اقتصادی در این زمینه است. این موضوع و دو عامل محرکه تلاش برای بازیافت بیشتر ضایعات و همچنین ثبات محیط زیست و مدیریت کشاورزی این ضرورت را ایجاد می­کند که تغییری به سمت پلاستیک­های زیستی صورت گیرد.

     

    1-2- پیش زمینه

    بسته­بندی پوششی است که سلامت کالای محتوی خودرا­پس ازتولید تا مرحله­ی مصرف حفظ می­نماید وبا ایجاد یک مانع فیزیکی بین محصولات غذایی ومحیط خارج بهداشت محصول راتضمین می­کندوعمرکالای فاسدشونده را افزایش می­دهد. درسا­ل­های اخیربه علت افزایش مصرف پلاستیک­ها و با توجه  به طول عمربالای آن­هاوتقریبا زیست تخریب­پذیر1 نبودن آن­ها، سنتز پلیمر­های زیست­تخریب­پذیرافزایش یافته است (قنبرزاده و همکاران1388).

    در بسته­بندی مواد غذایی از مواد مختلفی نظیر شیشه، پلاستیک­های سخت و نیمه سخت، فلزات سخت (قوطی­ها) استفاده می­شود این مواد در اکثر موارد توسط مصرف کننده دور ریخته می­شوند (بدیعی و همکاران، 1387). مواد بسته بندی پلیمری که کاربرد گسترده­ای در صنعت بسته­بندی دارند، غیر­قابل تجزیه و غیر قابل برگشت به محیط زیست هستند و به همین دلیل، از مهمترین آلاینده­های طبیعت محسوب می­شوند ( الماسی، 1388 و ایران منش، 1388). ازویژگی­های مطلوب برای هر بسته­بندی، بازیافت آسان آن و ایجاد کمترین خسارت به محیط زیست است. هرساله بالغ بر چند میلیون تن ضایعات پلاستیکی از جمله کیسه­ها، پاکت­های پلاستیکی و مواد بسته بندی وارد محیط زیست گردید و به علت عدم بازگشت به چرخه زیست محیطی باعث ایجاد مشکلات فراوان برای محیط زیست می­شوند. تولید فیلم­های تجزیه­پذیر طبیعی وجایگزین نمودن آن­ها به جای پلاستیک­های سنتزی راه حلی برای به حداقل رساندن آثار نامطلوب و زیان­آور زباله­های حاصل از مواد سنتزی است (دارائی وهمکاران، 1388).

    بسته بندی های زیست تخریب پذیر که قابلیت خوراکی بودن و مصرف به همراه ماده غذایی را دارند شامل فیلم ها و پوشش های خوراکی می باشند. فیلم های خوراکی لایه هایی از مواد قابل هضم هستند که به عنوان پوشش مواد غذایی(پوشش های خوراکی)و یا به عنوان مانعی بین غذا و سایر مواد و یا محیط ها استفاده می شوند.پوشش های خوراکی قابل تجزیه به وسیله میکروارگانیسم ها مصرف شده و به ترکیبات ساده تبدیل می شوند. ­پلی ساکارید هایی مانند کیتوزان، نشاسته و سلولز، پروتئین هایی مانند زئین و کلاژن و چربی هایی مانند تری گلیسیریدها و اسیدهای چرب می توانند به عنوان فیلم های خوراکی استفاده شوند. فیلم های پلی ساکاریدی قیمت پایینی دارند اما مانع مناسبی در برابر نفوذ رطوبت نیستند. فیلم های پلی ساکاریدی دارای قابلیت های مفیدی مثل شکل پذیری در فرآیند، خاصیت ارتجاعی و ممانعت خوب در برابر نفوذ اکسیژن هستند. ­اما عبور­ناپذیری آن­ها در برابر نفوذ آب ضعیف است ( آل حسن و همکاران، 2012).

    تولید بیوپلیمر­هایی که از منابع تجدیدپذیر بدست می­آیند بر خلاف پلیمر­های سنتزی که بیشتر منشا نفتی دارند در محیط طبیعی تجزیه پذیر هستند و موجب حفظ منابع تجدید ناپذیر می­گردد. این بیوپلیمر­ها که قابلیت برگشت به طبیعت را دارند از محصولات کشاورزی بدست آمده و موجب آلودگی محیط زیست نمی­شوند و در فرآیند کمپوست توسط میکروارگانیسم ها به محصولات طبیعی مانند آب، متان، دی اکسید کربن، و توده زیستی تبدیل می­شوند. پلیمر­هایی که پس از فرایند تجزیه توسط میکروارگانیسم ها ­ کاملا به محصولات طبیعی تبدیل می­شوند زیست تخریب پذیر نامیده می­شوند (قنبرزاده و همکاران، 1388).

    بسته بندی­های زیستی حاصل از بیوپلیمر­های خالص دارای سرعت زیست تخریب پذیری بالاتری نسبت به فیلم­های آلیاژ شده می­باشند ولی کیفیت مکانیکی و نفوذپذیری آن­ها به نسبت پایین تر است (قنبرزاده و همکاران، 1388).

    دلایل استفاده از این نوع بسته بندی عبارتند از: جلوگیری از انتقال رطوبت، جلوگیری از خروج ترکیبات فرار موجود در ماده غذایی، کاهش دهنده سرعت تنفس، به تاخیر انداختن تغییرات در بافت ماده غذایی، مانعی بسیار عالی در برابر عبور چربیها  و روغن ها، عبوردهی بسیار انتخابی گازهایی نظیر اکسیژن و دی اکسیدکربن (ایران منش، 1388).

    زیست پلیمرهای خوراکی با­ زیست تخریب پذیری زیاد از منابع تجدیدپذیر کشاورزی حاصل می­شوند، گزینه مناسبی در این زمینه به شمارمی­آیند. تولید فیلم های زیست تخریب پذیر، ازپلی ساکاریدها، پروتئین ها،چربی ها یا مخلوطی از آن­ها استفاده می­شود. نشاسته از جمله پلی­ساکاریدهایی است که به فراوانی و با هزینه کم قابل تولید است. نشاسته به وفور در طبیعت یافت  می­شود، به دلیل قیمت پائین، خاصیت ترموپلاستیکی، قابلیت تجدید شوندگی و بازیافت زیستی، یکی از مواد خام جذاب و مورد علاقه برای استفاده در بسته بندی های خوراکی محسوب می­گردد ( پاندی[10] و همکاران، 2005).

    درگروه مواد تجدیدشدنی برپایه ی موادپلیمری زیست تخریب پذیر، نشاسته یکی از قابل توجه ترین مواد بود به دلیل اینکه به آسانی دردسترس است ومیتواند محصولات نهایی موثری ایجاد کند. نشاسته فرم اصلی کربوهیدرات درگیاهان است. نشاسته یک پلیمر نیمه بلورین تشکیل شده از یک مخلوطی از آمیلوز،یک پلی ساکارید خطی وآمیلوپکتین یک پلی ساکارید منشعب می­باشد. نسبت مقدار آمیلوز و آمیلوپکتین به منبع گیاهی بستگی دارد. در کاربردهای بسته بندی، مواد برپایه نشاسته ، بدلیل زیست تخریب پذیری، به طورگسترده در دسترس بودن وهزینه کم مورد توجه زیاد واقع شده اند ( زپا[11] و همکاران، 2008)

  • فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    الماسی، ه،. قنبرزاده، ب. و پزشکی نجف آبادی، ا.، (1388)، بهبود ویژگی­های فیزیکی فیلم­های زیست تخریب پذیر نشاسته و فیلم­های مرکب نشاسته و کربوکسی متیل سلولز، فصلنامه علوم و صنایع غذایی، دوره 6، شماره 3، پاییز 88.

    ایران منش، م.، (1387)، پوشش­ها و فیلم خوراکی، مجله فناوری و توسعه صنعت بسته بندی، سال چهارم، شماره 35، خرداد ماه 87.

    بدیعی، فوژان.،  1387، اثرات افزودن مواد پلاستی سایزر بر برخی ویژگی های مکانیکی و شیمی فیزیکی فیلم متیل سلولز خوراکی.

    دارائی، ف.، بدیعی، ف.، میزانی، م.، گرامی، ع.، 1388، اثرات افزودن مواد پلاستی سایز بر برخی ویژگی های مکانیکی و شیمی فیزیکی فیلم متیل سلولز خوراکی، مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، شماره 3، ص 54-47.

    سحری، م.، ( 1381)، شیمی واکنش های قهوه ای شدن در مواد غذایی، انتشارات اندیشمند.

    فاضل، م،. عزیزی، م،. عباسی، س. و  برزگر، م،. (1390)، تعیین تأثیرثعلب، گلیسرول و روغن بر ویژگی­های فیلم خوراکی بر پایه سیب زمینی، مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، سال ششم، شماره 4، زمستان 90، صفحات 102-93 .

    قنبرزاده، ب،. الماسی، ه. و  زاهدی، ی،. (1388)، بیوپلیمر­های زیست تخریب پذیر و خوراکی در بسته بندی موادغذایی و دارویی، فصل اول، انشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر، پلی تکنیک تهران، صفحات 20-1

    مشکانی، م،. مرتضوی،. میلانی، ا،. مختاریان، م. و  صادقیان، ل،. (1389)، ارزیابی خواص مکانیکی و ویژگی­های نوری فیلم خوراکی بر پایه­ی ایزوله­ی پروتین نخود (Cicer arietinum L.) حاوی اسانس آویشن به کمک روش سطح پاسخ، مجله­ی علمی و پژوهشی علوم و فناوری غذایی، سال دوم، شماره­ی سوم، زمستان 89.

    یقبانی، م. و محمدزاده، ج،. (1384)، بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی ارقام غالب سیب زمینی گلستان، فصلنامه علوم و صنایع غذایی، دوره 2، شماره 4، زمستان 84.

     

     

    Abdorreza, M. N., M. Robal, et al. (2012). "Physicochemical, thermal, and rheological properties of acid-hydrolyzed sago (Metroxylon sagu) starch." LWT - Food Science and Technology 46: 135e141.

    ASTM (2005a) Standard Test Methods for Oxygen Gas Transmission Rate Through Plastic Film and Sheeting Using a Coulometric Sensor D 3985 -05. Annual Book of ASTM Standards. Philadelphia, PA. 

    ASTM (2005b) Standard Test Methods for Water Vapor Transmission of Materials E96/E96M-05. Annual Book of ASTM Standards. Philadelphia, PA.                  

    ASTM (2010) Standard Test Method for Tensile Properties of Thin Plastic Sheeting D882–10. Annual book of ASTM standards. Philadelphia, PA.

     

    Al-Hassan, A. A. and M. H. Norziah (2012). "Starchegelatin edible films: Water vapor permeability and mechanical properties as affected by plasticizers." Food Hydrocolloids 26: 108-117.

    Almasi, H. et al, Improving the physical properties of starch and starch – carboxymethyl cellulose composite biodegradable films. J Food science technology, vol 6 , Nr 3،2009, pp.1-8

     

    Anthonysamy SM, Saari NB, Muhammad K, Bakar FA, Muse R. 2004. Browning of sago (Metroxylon sagu) pith slurry as influenced by holding time, pH and temperature. J Food Biochem 28(2):91–9.

    Asai, I., Watari, Y., Iida, H., Masutake, K., Ochi, T., Ohashi, S., et al. (1994). Effect of soluble soybean polysaccharide on dispersion stability of acidified milk protein.In K. Nishinari & E. Doi (Eds.), Food hydrocolloids: Structure, properties and functions (pp. 151–156). New York: Plenum Press.

    Buleon, A., et al., Starch granules structure and biosynthesis. Biological Macromolecules, 1998. 23: p. 85-112.

    Fang, J. and Fowler, P. (2003) "The use of  starch and its derivatives as biopolymer sources of packaging materials”. Food agriculture and Environment, 64, 82-84

     

    Figueiro, S.D., et al., On the physicochemical and dielectric properties of glutaraldehyde crosslinked galactomannamcollagen films. Carbohydrate Polymers, 2004. 56: p. 313-320.

    Fazilah, A., M. Maizura, et al. (2011). "Physical and mechanical properties of sago starch – alginate films incorporated with calcium chloride." International Food Research Journal 18: 1027-1033.

    Flach M. 1977. Yield potential of the sago palm and its realisation. In: Tan K, editor. Sago-76: Papers of the First International Sago Symposium. Kuala Lumpur, Malaysia: Kemajuan Kanji Sdn. Bhd. p 157–77.

    Fasihuddin, P. A. W. Ahmada, et al. (1999). "Physico-chemical characterisation of sago starch." Carbohydrate Polymers 38: 361–370

    Jong FS. 1995. Research for the development of sago palm (Metroxylon sagu Rottb.) cultivation in Sarawak, Malaysia [PhD thesis].Wageningen, The Netherlands:Wageningen Agriculture Univ.

    Karim, A. A., A. P.-L. Tie, et al. (2008). "Starch from the Sago (Metroxylon sagu) Palm Tree—Properties, Prospects, and Challenges as a New Industrial Source for Food and Other Uses." Food Technologists 7: 215-228.

    Kim, B., Kim, D., Cho,2003. Bactericidal effect of TiO2 photocatalyston  selected      food – borne  pathogenic bacteria. Chemosphere 52(1), 277-281

     

    Kester, J J., Fennema, O., 1989 , An edible films of lipids and cellulose ethers: barrier properties to moisture vapor transmission and structural evaluation, Journal of Food Science, No. 54, PP. 1383-1388.

     Kiew R. 1977. Taxonomy, ecology and biology of sago palms in Malaya and Sarawak. In: Tan K, editor. Sago-76: Papers of the First International Sago Symposium. Kuala Lumpur, Malaysia: Kemajuan Kanji Sdn. Bhd. p 147–54.

     

    Kwang Yeon Lee, Jaeyong Shim, Hyeon Gyu Lee Mechanical properties of gellan and gelatin composite films Carbohydrate Polymers, Volume 56, Issue 2, 4 June 2004, Pages 251-254.

     

    Lazaridon, A. and C. G. Biliaderis (2002). "Thermo physical properties of chitosan, chitosan-starch and chitosan-pullulan films near the glass transition." Carbohydr. Polym 48: 179-190.

     

    Lin D H, Xing B S. Phytotoxicity of nanoparticles: Inhibition J.B., Hygroscopicity and water vapor permeability of kraft paper Impregnated with starch acetate, J Food Eng., 71,394-402, 2005.

    Lui, Q., et al., Physicochemical properties of potato starch during growth. . Carbohydrate Polymers, 2003. 51: p. 213-221.

    Lim ET. 1991a. A comparative study on the performance of Metroxylon sagu and Metroxylon rumphii grown on gleyed mineral soil and organic soil [MSc thesis]. Faculty of Food Scienceand Biotechnology, Univ. Pertanian Malaysia.

    Lim ET. 1991b. A review on sago processing and other related research on sago from 1980–1990. Sarawak, Malaysia: Dept. of Agriculture.

    Maizura, M., Fazilah, A., Norziah, M. H. and Karim, A. A., Antibacterial Activity of Modified Sago Starch-Alginate Based EdibleFilm Incorporated with Lemongrass (Cymbopogoncitratus) Oil, International Food Research J o u rAnnatli,2008,15,2,233-236

    Mariniello, L., Di Pierro, P., Esposito, C., Sorrention, A., Masi, P. and Porta, R.2003. preparation and mechanical properties of edible pectin- soy flour films obtained in the absence or presence of transglutaminase. Journal of Biotechnology, 102:191-198.

    MohammadiNafchi, A., Alias, A. K., Mahmud, S., Robal, M. (2012), Antimicrobial, rheological, and physicochemical properties of sago starch films filled with nanorod-rich zinc oxide. Journal of Food Engineering, 113(4), 511-519.

    MohammadiNafchiAbdorreza, L.H. Cheng, A.A. Karim. Effects of plasticizers on thermal properties and heat sealability of sago starch films. Food Hydrocolloids 25 (2011) 56e60

     

    Mez-Estaca, J. G., P. Montero, et al. (2009). "Physical and chemical properties of tuna-skin and bovine-hide gelatin films with added aqueous oregano and rosemary extracts." Food Hydrocolloids(23): 1334–1341.

    Narpinder, S., et al., Morphological, thermal and rheological properties of starches from different botanical sources. Food Chemistry, 2003. 81: p. 219-231.

     

    Nakamura, A., Furuta, H., Maeda, H., Takao, T., & Nagamatsu, N. (2002). Structural studies by stepwise enzymatic degradation of the main backbone of soybean soluble polysaccharides consisting of galacturonan and rhamnogalacturonan. Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry, 66, 1301-1313

     

    Paine, F.A., Pain , H.Y.1992. A hand book of food packaging. Champman and Hall,, London., pp: 1-7, 205-210.

    Peshin, A., Characterization of starch isolated from potato tubers (Solanum tuberosum L.). Food Sci. Technol, 2001. 38(5): p. 447-449.

    Pei-Lang AT, Mohamed AMD, Karim AA. 2006. Sago starch and composition of associated components in palms of different growth stages. Carbohydr Polym 63:283–6.

     

             Pandey, J. K., Singh, R. P., 2005, Green nanocomposites from renewable resources: effect of plasticizer on the structure and material properties of clay filled starch. Starch, 57, 8-15

     

                 Roger , P., et al., Isolation and characterization of single chain amylose. Cereal Science, 1996. 24: p. 247-262.

    Swinkels, J., Composition and properties of commercial native starches starch, 1985. 37: p. 1.

    Salarbash, D., Tajik, S.,  Shojaee-Aliabadi, S.,  Ghasemlou, M.,  Moayyed, H., Khaksar, R.,  Shahidi Noghabi, M.,  2013. Development of new active packaging film made from a soluble soybean polysaccharide incorporated Zataria multiflora Boiss and Mentha pulegium essential oils. Journal of Food chemistry 146(2014) 614-622.

     

    Shorey, R. L., Willis, R. A., Lo, G. S., & Steinke, F. H. (1985). Effect of soybean polysaccharides on plasma lipids. Journal of the American Dietetic Association, 85,1460–1465.

     

    Tajik, S.,  Yahya Maghsoudlou, Faramarz Khodaiyan, Seid Mahdi Jafari,Mehran                       Ghasemlou, Mehran Aalami.2013. Soluble soybean polysaccharide: A newcarbohydrate to make abiodegradable film for sustainable green packaging; journal of carbohydrate polymers. 97(2013)817-824.

     

    Thompson , D., On the non-random nature of amylopectin branching. Carbohydrate Polymers, 2000. 43: p. 223-239.

            

    Vascones,. M.B.,Flores,S.K., Campos, C.A.,Alvardo,j.,Gerschenson,L.N.2009. Antimicrobial activity and physical properties of chitosan – tapioca starch based edible films and coating.Food research.Int.42:762-769

     

    Wilhelm, H. M., Sierakowski, M. R., Souza, G. P., and Wypych, F., 2003, Starch films reinforced with mineral clay. Carbohydrate Polymers, 52, 101-11

    Yamamoto Y, Omori K, Jong FS, Miyazaki A, Yoshida T. 2007. Estimation of annual starch productivity per unit area in sago palm (Metroxylon sagu Rottb.): a case study at Tebing Tinggi Island, Riau, Indonesia. Paper presented at the Ninth International Sago Symposium. The Philippines: Ormoc City.

     

    Zeppa, C., Gouanve, F., and Espuche, E., 2009, Effect of a plasticizer on the structure of biodegradable starch clay nanocomposites: thermal, water sorption, and oxygen barrier properties. Journal of Applied Polymer Science, 112, 2044-2056.

     

    [98]. Cuq, Gontard, Cuq & Guilbert, 1997; Sobral et al., 2001.


موضوع پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, نمونه پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, جستجوی پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, فایل Word پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, دانلود پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, فایل PDF پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, پروژه درباره پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر پلی ساکارید سویای محلول در آب (SSPS) بر خواص اساسی فیلم نشاسته ساگو

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی،گرایش علوم و صنایع غذایی/تکنولوژی موادغذایی چکیده در این کار پژوهشی تولید و ارزیابی ویژگی های فیلم­های خوراکی بر پایه نشاسته سیب زمینی حاوی اسانس مرزه مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور­ اسانس مرزه در نسبت­های مختلف (0%، 10%، 20% و 30%) و پلاستی­سایزر40% به 3 گرم نشاسته سیب زمینی اضافه شده و فیلم­های نشاسته­ای به ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.Sc رشته مهندسي صنايع چوب و کاغذ مهر 1393 چکيده :  در اين پژوهش، خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيتهاي حاصل از نانوفيبر سلولز وپليمر پلي&sh

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی چکیده : امروزه به دلیل تغییرات فرهنگی و اجتماعی، الگوی مصرف غذا در جهان در حال تغییر است وتقاضا برای مصرف غذاهای آماده رو به افزایش است. بر این اساس فرآورده های پوشش داده شده با خمیرابه مثل انواع ناگت ها، به دلیل ویژگی های حسی مطلوب بسیار مورد توجه هستند. ناگت مرغ یکی از این محصولات بوده که در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده : امروزه افزایش آلودگی های زیست محیطی و کاهش منابع نفتی باعث توسعه و جایگزینی بسته بندی های زیست تخریب پذیر بجای بسته بندی های مشتق شده از منابع نفتی شده است. همچنین در این راستا به کارگیری ترکیبات ضدمیکروب همچون نانوذرات نقره کارایی این بسته بندی ها را تا حدود زیادی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد علوم و صنایع غذایی چکیده هدف این پژوهش ارزیابی اثر افزودن کاپاکاراگینان و سدیم آلژینات بر ویژگی‌های کیفی سویا برگر در طی زمان نگهداری 60 روز در دمای 20- درجه سانتی گراد بود. بدین منظور ویژگی های پخت، خصوصیات حسی، pH، آنالیز پروفایل بافت هر 30 روز مورد بررسی قرار گرفتند. صمغ های مذکور بر سویا برگرها در چروکیدگی، پارامترهای بافت و خصوصیات حسی و پذیرش کلی ...

شیمی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده چسب‌های حساس به فشار با پایه اکریلیکی پر هزینه تر از چسب‌های با پایه لاستیک هستند، اما طول عمر بیشتر و مقاومت در برابر دمای بالا، مواد شیمیایی، امواج فرابنفش، حلال‌ها، نور، نرم کننده‌ها و محیط زیست دارند. اصلاح چسب‌های حساس به فشار اکریلیکی، برای بهبود خواص چسبندگی مفید است. در این پژوهش پلیمریزاسیون امولسیونی مونومرهای ...

پایان نامه دوره دکتری رشته مهندسی شیمی- بیوتکنولوژی چکیده هدف از انجام این مطالعه تولید بیوپلیمر پلی­هیدروکسی­ آلکانوآتها با استفاده از منابع کربنی گلوکز، فروکتوز، ملاس و آب پنیر توسط میکرو ارگانیسم های Azohydromonas lata DSMZ 1123، Azotobacterbeijerinckii DSMZ 1041 ، Cupriavidus necator DSMZ 545، Hydrogenophaga pseudoflava DSMZ 1034 بوده است. در مرحله نخست جهت غربالگری ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده زمینه: افزودن اسید های خوراکی به مواد غذایی علاوه بر اثرات مهاری بر میکروارگانیسم­ها، موجب ایجاد طعم و رنگ مناسب در آن­ها می­گردد. هدف: مطالعه حاضر به منظور تاثیر اسیدهای آلی بر برخی شاخص‌های میکروبی و شیمیایی وارگانولپتیکی گوشت مرغ و افزایش عمر ماندگاری آن انجام شد. مواد و روش­ها: این مطالعه به‌صورت ...

چکیده سابقه و هدف: امولسیون ها جزء مهمی از اغلب سیستم های غذایی، دارویی وآرایشی هستند که به علت خصوصیات رئولوژیک و فیزیکوشیمیایی خاص خود، در صنایع مختلف اهمیت فراوانی دارند. اما محدودیت اصلی این سیستم ها ناپایداری ترمودینامیکی آنها می باشد که سبب جدایش فازی طی زمان می شود. در این تحقیق، تاثیر استفاده از صمغ کتیرای ایرانی به عنوان یک هیدروکلوئید طبیعی و سدیم کازئینات به عنوان یک ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی- علوم و صنایع غذای– شیمی مواد غذایی کلیات تحقیق چکیده: در این تحقیق از میدانهای الکتریکی قوی با پالسهای کوتاه مربعی و مقیاس زمانی بین میکروثانیه و میلی ثانیه جهت سالم سازی مواد غذایی مایع استفاده شد و مواد غذایی تحت شرایط محیطی و یا دماهای پایین و با صرف انرژی کم فرآوری گردد و جهت اصلاح نشاسته سیب زمینی و ساگو و تاپیوکا و ذرت استفاده ...

ثبت سفارش