پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال

مشخص نشده 443 KB 26704 143
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه مقطع کارشناسی

    رشته مهندسی شیمی

    سال 1384

    فصل اول

     

    شناخت، طبقه ‌بندی و کاربرد روغن‌های روانساز

     

     

    1-1) مقدمه

    واژه روغن از دو قسمت «رو» و «غن» تشکیل شده است. «رو» از مصدر رفتن و روان شدن و «غن» به سنگ عصاری گفته می‌شود. این برمی‌گردد به گذشته دور، زمانی که دانه‌های روغنی را در زیر سنگ عصاری (سنگ فشارنده و عصاره‌گیر) که توسط اسب عصاری چرخانده می‌شد، له کرده و آنچه را که از زیر سنگ خارج و جاری می‌شد «روغن» می‌گفتند بنابراین روغن یعنی «روان شده از غن».

                                                                                                              خشک شونده

                                                             الف: روغن ثابتFixed Oils     نیمه خشک شونده                                                                                                                                                      غیر خشک شونده

                            1-روغن‌های طبیعی:      ب: اسانس‌ها: (عصاره‌ گیاهان)                                    انواع روغن                                        ج: روغن‌های معدنی (مهمترین آن روغن حاصل از نفت است )           

                                                           

                                 2- روغن‌های مصنوعی (سنتتیک)

     

     

    روغن‌های صنعتی:

    گر چه بیشتر کاربرد روغن‌های صنعتی، روانسازی قطعات متحرک در ماشین آلات و حفاظت از قطعات در برابر سائیدگی و گرد و خاک و دما می‌باشد. اما چون روغن به عنوان یک ماده شیمیائی دارای خواص مطلوبی از نظر مکانیکی، ترمو دینامیکی و غیره است، در بعضی از کاربردهای صنعتی، روغن وظایفی غیر از روانسازی از خود ایفا می‌نماید. مثلاً قدرت هیدرولیکی روغن، مقاومت دی‌الکتریکی، قدرت انتقال حرارت روغن مهم می‌باشد. در هر یک از این کاربرد‌ها، روغن با شرایط خاصی روبرو است.

    دامنه کاربردهای روغن‌های صنعتی بسیار وسیع است و می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود:

    الف) کاربرد روغن‌های صنعتی برای مصارف صنعتی:

    در تاسیسات صنعتی، اجزاء گوناگونی وجود دارد که نیاز به روغن‌کاری دارند، مانند انواع یاتاقان‌ها[1]، دنده‌ها[2]، کوپلینگ‌ها[3]، زنجیرها، سیلندرها[4] و غیره. وظیفه روغن در این اجزاء عمدتاً جلوگیری یا کاهش اصطکاک و سائیدگی است. با توجه به اینکه فاکتورهای گوناگونی در روغن‌کاری هر یک از اجزاء ماشین موثر می‌باشد آشنایی با این فاکتورها در شناخت ویژگی‌های روغن مناسبی که برای هر کاربردی باید استفاده شود بسیار ضروری می‌باشد.

     ب) کاربرد روغن‌های صنعتی برای مصارف خاص:

    منظور از کاربردهای اختصاصی کاربردهایی هستند که در آن‌ها روغن باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد، تا بتواند وظیفه و یا مجموعه وظایفی را که عهده دار است انجام دهد. مانند روغن‌های بستر که از نظر اصطکاکی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند. در بعضی از کاربردهای اختصاصی مسئله روانکاری اهمیت چندانی نداشته و وظایف دیگری از روغن مد نظر می‌باشد مانند روغن‌های هیدرولیک برای انتقال نیرو، روغن‌های ترانسفورمر برای ایجاد محیطی عایق، روغن‌های انتقال حرارت برای تبادل حرارت و روغن‌های پروسس به عنوان بخشی از مواد اولیه که در فرآیند تولید بعضی محصولات به کار می‌روند. فهرست مهمترین کاربردهای اختصاصی روغن به شرح زیر می‌باشد ]5[.

    روغن‌های توربین: توربین‌های گاز، توربین‌های آب، توربین‌های بخار.

    روغن‌های کمپرسور: کمپرسورهای هوا، کمپرسورهای گاز.

    روغن‌های انتقال حرارت.

    روغن‌های فلز کاری: ماشین ابزار، نورد، آبکاری، فرم‌دهی.

    روغن‌های برقی: ترانسفورمر، کابل، کلیدهای برقی.

    روغن‌های پروسس: پروسس تولید لاستیک، سم کشاورزی، جوهر، پلاستیک، ضد زنگ و روغن‌های سفید.

    روغن‌های هیدرولیک: هیدرولیک معمولی، هیدرولیک ضد آتش.

    روغن در حین عمل روغن‌کاری در معرض شرایط گوناگونی قرار می‌گیرد که هر یک روی نحوه کار روغن اثر می‌گذارند. در این قسمت ما به بررسی عوامل مختلفی که در روغن تأثیر می‌گذارند می‌پردازیم.

    الف) عوامل عمومی:

    در بسیاری از سیستم‌ها، گرما، خصوصاً وقتی مقدار آن زیاد باشد، هم دشمن روغن است و هم دشمن ماشین، باید محیط روغن‌کاری را تا آنجایی که مقدور است در دمای پایین نگاه داشت.

    در انتخاب روغن همیشه دو موضوع را باید مورد توجه قرار داد، اول اینکه در همان ابتدای کار، روغن انتخاب شده باید دارای خصوصیات مناسب بوده باشد، و دوم اینکه کیفیت آن مطلوب باشد. برای اینکه مشخص شود روغن انتخاب شده از خصوصیات اولیه لازم برخوردار است، باید مسائل خاصی را مورد بررسی قرار داد. مثلاً اینکه باید دید روغن چه قسمت‌ها یا اجزایی را می‌خواهد روغن‌کاری کند (یاتاقان، دنده، بستر و غیره)، این قطعات چه اندازه ای دارند، حرکت آن‌ها چگونه است، فواصل بین قطعات چه وضعی دارند، میزان بار، سرعت، و درجه حرارت چقدر است در این بررسی گرانروی[5] روغن مسئله مهمی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. ضمناً باید دید که روغن چه ویژگی‌های خاصی را باید داشته باشد. برای مثال اگر در معرض تغییرات زیاد دما قرار می‌گیرد، شاخص گرانروی[6] روغن اهمیت زیادی خواهد داشت. اگر روغن‌کاری در شرایط سرد انجام می‌شود، نقطه ریزش[7] روغن اهمیت زیادی خواهد داشت.

    بعد از اینکه مشخص شد روغن از نظر فاکتورهای عمومی حائز شرایط لازم می‌باشد، باید کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است نوع روغن از نظر فاکتورهای عمومی در یک سطح باشند، اما از نظر کیفیت کاملاً با هم متفاوت باشند برای مثال اگر در ماشینی که نیاز به یک روغن هیدرولیک دارد و در دمای بالا کار می‌کند، روغن پایه[8] ریخته شود، ممکن است برای مدتی کوتاه کار روغن رضایت بخش بوده و اشکالی هم پیش نیاید، ولی رسوبات ناشی از اکسیداسیون روغن به زودی تجمع خواهد داشت. از طرف دیگر اگر از  یک روغن هیدرولیکی که کیفیت آن بالا بوده و حاوی مواد ممانعت کننده از اکسیداسیون باشد استفاده شود، این روغن برای مدت طولانی به طور رضایت بخشی کار خواهد کرد، وقتی صحبت از کیفیت روغن می‌شود، منظور فاکتورهایی است مثل مقاومت روغن در برابر اکسیداسیون، حفاظت قطعات در برابر سائیدگی، قدرت پاک کنندگی روغن، توانایی پراکنده سازی روغن، حفاظت قطعات از زنگ زدگی و خوردگی، جداپذیری از آب، مقاومت در برابر کف و غیره.

    ب) سایر عوامل:

    عوامل دیگری که باید مورد توجه واقع شود عبارتند از، شرایط ماشین، سازگاری با کلیه مواردی که روغن با آن‌ها در تماس است، شرایط محیط کار روغن، شرایط کار ماشین، روش روغن‌کاری، مدت تعویض روغن، و آثار فیزیولوژیکی روغن .

    عوامل تعیین کننده ویژگی‌های روغن‌های صنعتی:

    بسیاری از روغن‌ها دارای ویژگی‌های مشترکی هستند، برای مثال می‌توان گفت که خاصیت کاهش اصطکاک، پایداری در مقابل اکسیداسیون و مقاومت در برابر زنگ زدگی در روغن‌های مختلف مشترک است.

    در مقایسه روغن‌ها، اگر خصوصیات مشترک را حذف کنیم، آنچه باقی می‌ماند خصوصیاتی است که مختص آن روغن‌ها یا کاربردها بوده، و می‌توان آن‌ها را به پنج گروه تقسیم بندی نمود.

    الف) خصوصیات مربوط به سیالیت که عبارتند از:

    1) ویسکوزیته.

    2) اندیس ویسکوزیته.

    3) سیالیت در دمای پائین.

    ب) خصوصیات مربوط به کار در دمای بالا که عبارتند از:

    1) فراریت روغن.

    2) مواد باقی مانده در اثر تبخیر روغن.

    3) پایداری حرارتی روغن (در غیاب هوا).

    4) پایداری حرارتی روغن (در معرض هوا).

    5) مواد باقی‌مانده در اثر تجزیه شدن روغن.

    ج) خصوصیات مربوط به اکسیداسیون روغن:

    1) عدم اشتعال.

    2) مقاومت در برابر اکسیداسیون.

    3) آسیب پذیری مواد ممانعت کننده.

    4) کیفیت کار موتور.

    د) خصوصیات مربوط به هیدرولیز روغن:

    1) مقاومت در برابر هیدرولیز شدن به وسیله آب یا بخار.

    2) مقاومت در برابر مایعات بازی.

    3) مقاومت در برابر اسیدها.

    د) خصوصیات مربوط به حلالیت:

    1) حلالیت در آب.

    2) حلالیت در حلال‌های شیمیایی.

    3) حل شدن در مواد نفتی.

    برای انتخاب روغن مناسب برای هر کاربردی، لازم است شرایط کاری که روغن در آن قرار می‌گیرد، به دقت مورد بررسی قرار گیرد. شرایط کار روغن در سیستم‌های مختلف به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد. از قبیل طراحی ماشین، شرایط عملیات و کیفیت نگهداری سیستم. مهمترین فاکتورهایی که روی شرایط کار اثر می‌گذارند، عبارتند از: درجه حرارت کار، فشار، فلزاتی که با روغن در تماس هستند. وجود مواد آلوده کننده و نفوذ هوا در روغن‌کاری هر یک از ماشین آلات صنعتی و یا اجزاء آن‌ها که کلیه این موارد باید مورد بررسی قرار گیرد ]5[.

    1-2 ) روغن موتور :

    یکی از کاربردهای عمده روغن‌های روان کتتده، استفاده از آن‌ها به عنوان روغن موتور است، که در این بخش به نحوه تولید، انواع، کیفیت و طبقه بندی آن‌ها می‌پردازیم.

    همان طور که می‌دانیم روغن موتور نوعی روان کننده است که در قسمت‌های مختلف موتورهای احتراق داخلی مصرف می‌شود.

    اصولاً وظایف کلی روغن‌های موتور عبارتند از:

    1- روانکاری قطعات.

    2 خارج کردن حرارت حاصله در موتور.

    3- ضربه‌گیری قطعات و جلوگیری از ایجاد صدا.

    4- آب‌بندی فواصل بین قطعات و جلوگیری از ایجاد صدا.

    5- خارج کردن دوده و سایر مواد خارجی و ذرات ناشی از ساییدگی (Engine Detergency)

    6- معلق ساختن ذرات باقی‌مانده فوق.

    7- پایداری حرارتی و شیمیایی.

    8- جلوگیری از زنگ زدن و تخریب شیمیایی قطعات فلزی.

    9- روان کننده مناسب در محدوده دمای عملیاتی.

    روغن‌های موتور خودرو که غالباً از روغن‌های روان کننده نفتی و بعضاً روغن‌های سنتتیک در شرایط کار سخت و در هر دو مورد با 10 الی 15% مواد افزودنی (Additives) تشکیل شده‌اند را می‌توان به سه دسته عمده تقسیم نمود:

    1- روغن‌های مخصوص موتورهای بنزینی.

    2- روغن‌های مخصوص موتورهای دیزلی.

    3- روغن‌های مخصوص موتورهای گازسوز.

    1-2-1) تولید روغن موتور:

    تاسیس صنعت روغن سازی در ایران یک سال قبل از ملی شدن نفت، یعنی در سال 1328 شروع شد. شرکت نفت ایران و انگلیس سابق اولین واحد پالایشگاه تولید روغن را در آبادان تاسیس کرد، که پالایشگاه آبادان با ظرفیت حدود 25 میلیون لیتر در سال راه اندازی شد. در حال حاضر ظرفیت تولید این پالایشگاه در حدود      60-50 میلیون لیتر در سال است.

    دومین واحد پالایش روغن، شرکت نفت پارس بود که در سال 1342 با ظرفیت 33 میلیون لیتر در سال راه اندازی شد و در حال حاضر ظرفیت تولید آن در حدود 90 میلیون لیتر در سال است.

    واحد روغن سازی پالایشگاه تهران در سال 1353 تاسیس شده که ظرفیت تولید آن 120 میلیون لیتر بود که در حال حاضر دارای ظرفیت تولید 203 میلیون لیتر در سال می‌باشد.

    واحد روغن سازی پالایشگاه اصفهان که در سال 1371 مورد بهره‌برداری قرار گرفت دارای ظرفیت تولید 203 میلیون لیتر می‌باشد.

    در روش معمول و کنونی تولید روغن‌های روانکار که از سال‌ها پیش متداول بوده، روی برش روغن استخراج شده از نفت خام دو فرآیند عمده تصفیه صورت می‌گیرد. این دو فرآیند عبارتند از:

    1- واحد استخراج با حلال[9] (عمدتاً فورفورال)جهت حذف مواد آروماتیکی که غالباً عامل پایین بودن شاخص گرانروی می‌باشند.

    2- واحد موم زدایی با حلال[10] به منظور کاهش نقطه ریزش روغن.

    محدودیت‌های روش فوق شرکت‌های تولید کننده روغن‌های روانکار را بر آن داشت تا تحقیقات وسیعی را به منظور دستیابی به روش‌های دیگر پالایش روغن آغاز نمایند.

    حاصل تحقیقات انجام شده، ابداع روش پالایش با هیدروژن[11] می‌باشد. گرچه این روش قادر نیست محصولی با تمامی مشخصات مورد نیاز صنایع امروز را تولید نماید و در موارد خاصی روغن‌های سنتیتیک همچنان بلامنازع می‌باشند اما با توجه به مزیت‌های زیادی که این روش نسبت به روش استخراج با حلال دارد و همچنین قیمت تمام شده بسیار کمتر آن نسبت به روغن‌های سنتیتیک جایگزینی روش کلاسیک استخراج با حلال با روش فوق الذکر کاملاً توجیه اقتصادی دارد.

    در سال 1972 کمپانی شل اولین واحد در اندازه صنعتی را جهت تولید روغن پایه از طریق پالایش با هیدروژن فرانسه به ظرفیت 70000 تن در سال با موفقیت راه اندازی کرد.

    تولید این واحد شامل روغن‌های پایه با شاخص گرانروی بالا (HVI) و شاخص گرانروی خیلی بالا (VHVI) بود.

     

    [1] Bearing

    [2] Gears

    [3] Couplings

    [4] Cylinders

    [5] Viscosity

    [6] Viscosity Index

    [7] Pour Point

    [8] Base Oil

    [9] Solvent Extraction Unit (SE)

    [10] Solvent Dewaxing Unit (SD)

    [11] Hydrogen Treatment Unit (HT)

    مراجع و مآخذ

     

     

     

     

    مراجع

    1 . مجتبی شریفی نیاسر ؛ دکتر غلامرضا وکیلی نژاد؛ مهندس مسعود قدمی؛ مقاله پژوهشی ارائه شده در هفتمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران ؛به نقل از نشریه نفت پارس –شماره 16 – سال دوم – آبان 83

    2 . ماهنامه تخصصی ،علمی ، آموزشی نفت پارس – شماره 22 –سال دوم – اردیبهشت 84- صفحه16 به نقل از مقاله ال لیوگنر- ترجمه محمود ترکی

    3 . مقالات انجمن کنترل آلودگی های آمریکا و پروژه گل سرخ دانشگاه ایالتی آلاباما

    4 . پایان نامه کارشناسی ارشد : بررسی اثر قطره سازی برعملکرد برجهای RDC  جهت استخراج آروماتیکها از برشهای نفتی توسط حلال فورفورال- صفحه 20 – 8 : حسین حاجیان بزری

    5 .  مجموعه مقالات سمینار شناخت و کاربرد روغنهای روانساز صنعتی، شرکت نفت بهران با همکاری موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی ( ماجد ) ، 1373

    6 . http:\\www.Interlineresourees.com\Introdu ction.html   

     7 . M. Alves dos Reis and Mo silua jermino, Waste Lubricating Oil Rerefining by Extraction – Flocculation . 1.A scientifitic Basis to Desing Efficient Solvents, Ind. Eng. Chemi. Res,Vol 27 No. 71988.

    8 . Richardson, J.F.; Jeronimo, M.S. “ Velocity-voidage Relations for Sedimentation and Fluidization “ .Chem.Eng.Sci.,34,1419-1422,1979.

    9. Brownawell , D.; Renar , R. “Rerefining of Used Lubricating Oils”U.S.

  • فصل اول: شناخت، طبقه ‌بندی و کاربرد روغن‌های روانساز
    1-1 ) مقدمه..............................................................................2
    1-2 ) روغن موتور......................................................................10
    1-2-1) تولید روغن موتور...........................................................12
    1-2-1-1) فرآیند هیدرو تریتینگ........................................15
    1-2-1-2) بهینه سازی فرآیند...........................................19
    1-2-1-3) مقایسه فرآیندهای HT‌ و SE........................22
    1-2-1-4) مقایسه اقتصادی روش‌های HT‌ و SE............25
    1-2-1-5) کنترل کیفیت محصول...................................27
    1-2-1-6) نگاهی به آینده..............................................28
    1-2-2) روغن‌های موتور پایه سنتیتیک....................................30
    1-2-2-1) انواع روغن‌های سنتیتک..................................30
    1-2-2-2) تاریخچه روغن‌های سنتیتک..............................31
    1-2-2-3) علل پیدایش و روی آوردن به روغن‌های سنتیتک........................................................................33
    1-2-2-4) نقش روغن‌های سنتیتک در اقتصاد سوخت....34
    1-2-3) طبقه بندی‌ها و استانداردهای روغن............................34
    1-2-3-1) طبقه بندی روغن‌ها بر حسب ویسکوزیته.........36
    1-2-3-2) طبقه بندی روغن‌ها بر حسب کارائی................42
    1-2-3-2-1) طبقه بندی API‌ برای روغن موتور..............47
    1-2-3-2-2) طبقه بندی روغن‌ها توسط مراجع نظامی....49
    1-2-3-2-3) طبقه بندی CCMC..................................51
    1-2-3-2-4) طبقه بندی روغن موتور توسط سازندگان خودرو......................................................................................52
    1-2-4) طبقه بندی روغن‌های دو زمانه....................................54

    فصل دوم: مشخص سازی روغن‌های روانساز و مستعمل از لحاظ ترکیب
    2-1) کلیات............................................................................60
    2-1-1 ) پاکسازی محیط زیست از آلودگی روانکارها.............60
    2-1-2 ) حفظ منابع با ارزش نفتی....................................63
    2-2) روغن‌های روان کننده و نقش آن‌ها.................................64
    2-3) شناخت هیدرو کربورهای روغن پایه.................................66
    2-3-1) گروه پارافینیک.................................................67
    2-3-2) گروه نفتنیک....................................................68
    2-3-3) گروه آروماتیک................................................69
    2-4) روغن‌‌های مصنوعی........................................................71
    2-5) مواد افزودنی روغن موتور..............................................72
    2-6) تعاریف........................................................................85
    2-7) آنالیز خوراک ورودی برای بازیابی روغن...........................88
    فصل سوم: روش‌های بازیابی روغن مستعمل
    3-1) روش اسید و خاک رنگبر..................................................94
    3-1-1) روش پوکولاسیون..............................................98
    3-1-2) روش تماسی.....................................................99
    3-2) بازیابی به روش ماتیس.................................................99
    3-3) روش IFP....................................................................101
    3-4) روش استخراج و انعقاد به وسیله حلال آلی...................103
    3-4-1) معیارهای انتخاب حلال...................................107
    3-4-1-1) درصد لجن تشکیل شده...............................107
    3-4-1-2) سرعت ته‌نشینی.........................................107

    فصل چهارم: مواد و روش‌ها
    4-1) مواد..............................................................................110
    4-1-1) روغن مستعمل.................................................110
    4-1-2) حلال‌ها..............................................................111
    4-2) وسائل و دستگاه‌ها........................................................111
    4-3) آزمایش‌ها..................................................................112
    4-3-1) جداسازی مواد با نقطه جوش پایین از روغن مستعمل........................................................................................112
    4 -3-2) تعیین درصد ناخالصی‌های جدا شده برای هر حلال در نسبت‌‌های مختلف...........................................................................113
    4-3-3) منحنی ته‌نشینی.............................................................115
    4-3-4) بررسی KOH و تعیین مقدار بهینه آن...........117
    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
    5-1) درصد ناخالصی‌های خشک جدا شده بوسیله حلالهای مختلف....119
    5-2) اثر دما..........................................................................121
    5-3) منحنی ته‌نشینی..........................................................123
    5-4) اثر KOH‌...................................................................127
    مراجع....................................................................................131
     


موضوع پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , نمونه پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , جستجوی پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , فایل Word پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , دانلود پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , فایل PDF پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , تحقیق در مورد پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , مقاله در مورد پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , پروژه در مورد پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , پروپوزال در مورد پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , تز دکترا در مورد پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , پروژه درباره پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , گزارش سمینار در مورد پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال , رساله دکترا در مورد پایان نامه مهندسی شیمی (طراحی فرایندهای صنایع نفت) بازیابی روغن پایه از روغن مستعمل به روش استخراج با حلال

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی کشاورزی- علوم و صنایع غذایی- تکنولوژی مواد غذایی چکیده روغن نباتی در کشور ما یک محصول استراتژیک محسوب می شود.میزان واردات این محصول در کشور حایز اهمیت بوده و به همین دلیل تلاش برای تولید روغن خام استخراج شده از دانه های روغنی در داخل کشور،در حد رقابت با نوع وارداتی آن از نظر هزینه تمام شده و نیز کیفیت، قابل توجه می ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی- بیوتکنولوژی چکیده آنزیم لیپاز کربوکسیلیک استر هیدرولازی است که بر روی‌تری آسیل گلیسیرول جهت آزاد سازی اسیدهای چرب،گلیسریدها و گلیسیرول عمل می‌کند. کشف توانایی لیپاز جهت کاتالیز واکنش استریفیکاسیون، فصل گسترده‌ای را در زمینه کارایی‌های این آنزیم آغاز کرد. در این مطالعه با آگاهی از توانایی تولید آنزیم لیپاز متصل به غشا سلولی توسط گونه قارچی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc» در رشته علوم و صنایع غذایی چکیده روغن ها و چربی ها طی نگه داری در درجه حرارت های بالا اکسیده می شوند و کیفیت تغذیه ای آن ها کاهش می یابد.فرآیند اکسیداسیون روغن ها و چربی ها و تشکیل رادیکال های آزاد سبب ایجاد و پیشرفت سرطان می شود. با مصرف ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه ها و سبزی ها مانند آلفا –توکوفرول ،گلوتاتیون،بتاکاروتن و ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی علوم و صنایع غذایی چکیده هر ساله میلیون­ها تن ضایعات پلاستیکی از جمله کیسه­ها، پاکت­های پلاستیکی و مواد بسته­بندی وارد محیط­زیست گردیده و به علت برگشت­ناپذیر بودن به چرخه محیط­زیست مشکل ایجاد می­نمایند و در نتیجه نیاز به پلاستیک­های قابل تجزیه در طبیعت روز به روز در حال افزایش است. امروزه آلودگی­های ناشی از پلیمر­های ...

پایان نامه‎ی کارشناسی ارشد در رشته‎ی نانومهندسی شیمی چکیده سنتز نانو ذرات سیلیکون دی اکسید از ضایعات روغن سیلیکون با استفاده از روش تف زاد نانو ذرات دی اکسید سیلیسیوم سنتزی[1] دارای کاربردهای صنعتی فراوانی می باشد. استفاده صنعتی از این ذرات در حوزه های سنتی و نیز حوزه های جدید در حال گسترش است که به طور مستمر کاربردهای جدیدی برای آن یافت می شود.SAS در زمینه های کاتالیست، ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش: شیمی کاربردی خلاصه فارسی هدف از انجام این پژوهش، بررسی اسید های چرب معمول روغن شتر مرغ و تعیین مقدار رتینول موجود در ترشح حلزون جهت ساخت کرم با خواص درمانی می‌باشد. از 3000 سال پیش خواص درمانی روغن شتر مرغ برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، درد مفاصل و ناراحتی‌های پوستی، اگزما و موارد مشابه شناخته شده است. از دوران باستان نیز ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc گرایش مهندسی مکانیک- ساخت و تولید چکیده امروزه باتوجه به نیاز قطعات با استحکام بالا و وزن پایین، روش ساخت قطعات اهمیت پیدا کرده است. شکل‏دهی گازی گرم[1]، فرایند نوینی است که به دلیل حذف عملیات جانبی مانند جوشکاری، وزن کلی قطعات کاهش یافته، استحکام افزایش و در نهایت زمان تولید کاهش می‏یابد. به دلیل محدود بودن بازه‏ی فشار داخلی سیال ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی،گرایش علوم و صنایع غذایی/تکنولوژی موادغذایی چکیده در این کار پژوهشی تولید و ارزیابی ویژگی های فیلم­های خوراکی بر پایه نشاسته سیب زمینی حاوی اسانس مرزه مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور­ اسانس مرزه در نسبت­های مختلف (0%، 10%، 20% و 30%) و پلاستی­سایزر40% به 3 گرم نشاسته سیب زمینی اضافه شده و فیلم­های نشاسته­ای به ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان نامه دوره دکتری رشته مهندسی شیمی گرایش بیوتکنولوژی چکیده کلستریدیوم لانگالی یک باکتری استوژن به شدت بی هوازی است که می تواند روی اجزای گاز سنتز یعنی CO و H2/CO2 رشد کرده و در دما و فشار محیطی آنها را به اتانول و استات تبدیل کند. در طی این فرایند باکتری مسیر متابولیکی پیچیده ای از خود نشان می دهد که هر دو فاز استوژنیک (تولید اسید) و سالونتوژنیک (تولید حلال) را شامل می شود. ...

ثبت سفارش